måndag, maj 3rd, 2010...8:05 f m

Kan man känna igen rösten?

Kommentarer Läs med webReader

För några månader sedan skrev jag i en kommentar att jag tyckte mej höra ”drakrösten” i viss argumentation.

Detta ledde till ett antal affekterade reaktioner både här på Aletheia och annorstädes.

Litet senare skrev jag en bloggpost där jag gick in litet grand på detta. Och även en blogg om villolärare.

Citat: ”Gör jag 5 höns av en fjäder? Nej, jag tror inte det. Däremot tror jag att jag tycker mej höra drakrösten mitt i allt bräkande.”

Så frågan är då om man kan känna igen röster och hur man gör det. Jag skall försöka ge min tolkning av detta.

Det kommer att handla om får, ulvar och drakar.

Tydligen kan ”fåren” känna igen ”herdens” röst. Läs texten fastän du tycker att du ”redan kan den”.

Joh. 10:1 »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som icke går in i fårahuset genom dörren, utan stiger in någon annan väg, han är en tjuv och en rövare. 2 Men den som går in genom dörren, han är fårens herde. 3 För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren lyssna till hans röst, och han kallar sina får vid namn och för dem ut. 4 Och när han har släppt ut alla sina får, går han framför dem, och fåren följa honom, ty de känna hans röst. 5 Men en främmande följa de alls icke, utan fly bort ifrån honom, ty de känna icke de främmandes röst.» 6 Så talade Jesus till dem i förtäckta ord; men de förstodo icke vad det var som han talade till dem. 7 Åter sade Jesus till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Jag är dörren in till fåren. 8 Alla de som hava kommit före mig äro tjuvar och rövare, men fåren hava icke lyssnat till dem. 9 Jag är dörren; den som går in genom mig, han skall bliva frälst, och han skall få gå ut och in och skall finna bete. 10 Tjuven kommer allenast för att stjäla och slakta och förgöra. Jag har kommit, för att de skola hava liv och hava över nog. 11 Jag är den gode herden. En god herde giver sitt liv för fåren. 12 Men den som är lejd och icke är herden själv, när han, den som fåren icke tillhöra, ser ulven komma, då övergiver han fåren och flyr, och ulven rövar bort dem och förskingrar dem. 13 Han är ju lejd och frågar icke efter fåren. 14 Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig, 15 såsom Fadern känner mig, och såsom jag känner Fadern; och jag giver mitt liv för fåren.

Jesus talade till dem ”i förtäckta ord” och de förstod inte vad han menade. Gör vi det?

Om en drake kommer och talar som en drake finns det inte mycket att tvivla på. Men om ett får, eller till och med ett lamm, kommer och bräker, hur kan man då känna igen drakrösten?

Guds Lamm, Jesus Kristus, talade ibland med mycket skarpa ord. Röstläget kan vi bara ana. Det äkta lammets röst kunde kännas igen på innehållet. Innehållet var sanning, rakt igenom, och stod på den fasta grunden. Guds Ord! Ja, Guds Lamm, kallas ju till och med för Ordet. ”I begynnelsen var Ordet, och ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” .. ”Och Ordet blev kött och tog sin boning ibland oss.”

Upp. 13:11 Och jag såg ett annat vilddjur stiga upp ur jorden; det hade två horn, lika ett lamms, och det talade såsom en drake.

Tre frågor. Vad säger det falska lammet? Hur säger det falska lammet det? Vem är draken?

Den sista frågan tror jag besvaras i Upp. 12:9 Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom.

Draken är ingen annan än Djävulen själv.

Den första frågan får vi svar på om vi går till begynnelsen. 1 Mos. 3:1 Men ormen var listigare än alla andra markens djur som HERREN Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: »Skulle då Gud hava sagt: ‘I skolen icke äta av något träd i lustgården’?» /../ 4 Då sade ormen till kvinnan: »Ingalunda skolen I dö;

Skulle då Gud hava sagt? Eller som det heter på politiskt korrekt språk: ”Vi måste tolka Skriften så att vi förstår vad den vill säga till oss idag.”

Hur sade det det? Ja, i Upp. 13:6 står det att ”Och den öppnade sin mun till att föra hädiskt tal mot Gud, till att häda hans namn”

Och Johannes visste redan att det handlade om lögn. Joh. 8:44 I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Det finns en gammal vits om en person som tar en lögnare i försvar: ”Nej, inte ljuger han. Förr lägger han till en hel del.”

Visst finns det många sätt att ljuga på. Man kan lägga till. Man kan dra ifrån. Man kan koppla saker som inte har med varandra att göra. Man kan köra en sekvens, en ordningsföljd i informationsflödet så att den som lyssnar får fel ide om saken. Och, sist men inte minst, man kan bygga paradigma.

Det som blir självklart behöver man inte motivera. Det accepteras utan motstånd. Om reaktionen blir ”så är det ju”, har man vunnit slaget.

Men jag tror att man kan öva sig genom att känna igen de ulvar som redan länge funnits med på plan. De agerar ju i drakens anda. Det finns alltså lögn och förakt för liv med i spelet, och givetvis visar det sig genom förakt för Guds Ord.

Matt. 7:15 Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.

Apg. 20:27 Ty jag har icke undandragit mig att förkunna för eder allt Guds rådslut. 28 Så haven nu akt på eder själva och på hela den hjord i vilken den helige Ande har satt eder till föreståndare, till att vara herdar för Guds församling, som han har vunnit med sitt eget blod. 29 Jag vet, att sedan jag har skilts från eder svåra ulvar skola komma in bland eder, och att de icke skola skona hjorden. 30 Ja, bland eder själva skola män uppträda, som tala vad förvänt är, för att locka lärjungarna att följa sig.

Kan man då känna igen deras lögner? Det behövs trohet till Guds Ord och en god portion urskiljningsförmåga. Och det behövs nog att man ser till att man inte investerar all sin tillit i en person, hur speciell man än må anse att denne är. För lögnen kommer inifrån med en retorik som redan hypnotiserat oss. Med ord som vi vant oss att höra.

1 Joh. 2:18 Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne. 19 Från oss hava de utgått, men de hörde icke till oss, ty hade de hört till oss, så hade de förblivit hos oss. Men det skulle bliva uppenbart att icke alla höra till oss.

Känns följande lista igen?

Detta är vad Gud gör idag – spjärna inte emot utan öppna dig för andlig ledning!
Auktoritetstro – stå på löftena och kräv bönesvar!
Vinst – vi har redan allt i Herren och behöver bara ta ut!
Maktsystem – rör inte Herrens smorde!
Klara sig själv – exorcism och krigstungotal!
Kravmentalitet – name it and claim it!
Andlig GPS istället för Guds Ord – du behöver inte läsa Bibeln!
Snabba ryck istället för bönekamp – Gud vill ge oss allt nu, nu, nu!
Frihet från lidande – det är fullbordat och således brist på tro om vi inte har överflöd!

Hur lång behöver listan göras för att kännas igen?

1 Joh. 2:3 Därav veta vi att vi hava lärt känna honom, därav att vi hålla hans bud. 4 Den som säger sig hava lärt känna honom och icke håller hans bud, han är en lögnare och i honom är icke sanningen. 5 Men den som håller hans ord, i honom är förvisso Guds kärlek fullkomnad. Därav veta vi att vi äro i honom. 6 Den som säger sig förbliva i honom, han är ock pliktig att själv så vandra som Han vandrade.

1 Joh. 2:20 I åter haven mottagit smörjelse från den Helige, och I haven all kunskap. 21 Jag har skrivit till eder, icke därför att I icke kännen sanningen, utan därför att I kännen den och veten att ingen lögn kommer av sanningen. 22 Vilken är »Lögnaren», om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. 23 Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern. 24 I åter skolen låta det som I haven hört från begynnelsen förbliva i eder. Om det som I haven hört från begynnelsen förbliver i eder så skolen ock I själva förbliva i Sonen och i Fadern.

Kan man dra någon slutsats angående ”drakrösten”? Ja, jag tror det.

När det handlar om vinst och makt och att klara sig själv börjar det lukta lögn. När sedan Gud förminskas eller vi förstoras har det blivit unket värre. Och till sist handlar det om Ordet, Messias, som var från begynnelsen. När Jesus kommer i bakgrunden och det kommer folk som presenterar sig som hans ställföreträdare eller vikarier eller efterträdare, ja då är loppet kört om vi faller för det.

/Kjell

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

91 kommentarer

  • [...] Stefan Swärd har skrevet några kloka ord kring ämnet senaste tiden, likaså Mikael Karlendal och Aletheia. [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fy vad upprörd jag är. Nu har Flf Ekman stoppat oss alla som undrar

    Passar kanske inte här, så ta bort min kommentar om du vill det

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda skrev: ”Passar kanske inte här, så ta bort min kommentar om du vill det”

    Jo, jag tycker nog det passar precis.

    Jag har inte nämnt namn i bloggposten men det betyder ju inte att jag saknar tankar om ”namn”.

    Tycker även att signaturen Jasmine har bidragit väsentligt på nämnda blogg. Vore verkligen intressant att få kontakt med ”henne”.

    Har även kollat din blogg och ser att du skrivit ner många intressanta saker.

    Välkommen att saxa en del relevanta saker till att börja med.

    Men bidra gärna till hur du anser att vi kan känna igen drakrösten och vara vakna och redo.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Skönt att höra Kjell

    Vad gäller att känna igen draken. Ja du vilken svår uppgift jag fick nu. Djävulen kommer ju komma som en ljusets ängel. Det är ju därför han kommer få möjlighet att bedra så många av oss kristna också. Men han, Draken, är så högmodig och bold också så han kan inte låta bli att lämna spår efter sig. Det är det vi ser i olika sammanhang nu. Du vet, helgon, rökelse, zenbuddism, konstiga offer och allt vad det är. Det är drakens smutsiga spillning där han gått fram.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Jag är en gammal New Ages:are. Jag fördjupade mig fullständigt i saker som är upp åt väggarna fel. Och när jag skriver fördjupade mig så menar jag verkligen det. Det är nu länge sedan tack och lov. Nu håller jag mig till Jesus Kristus vår Herre, och ingen annan.

    Men min medverkan i sådana sammanhang har gett mig kunskap och har gjort mig ”över”känslig när det gäller det här. Och det som händer därborta på UE blogg och LO är otäckt och inte höljt i något dunkel för mig. jag känner igen New Ages avgudar på lukten från mils avstånd kan jag säga. Man blir väl sån när man umgåtts i alla dessa sammanhang. Tyvärr så känner demoner och avgudar igen också mig; hemska tanke. Därför har jag ett massivt motstånd just nu kan jag säga

    Mina frågor angående angående det här har besvarats på märkliga sätt. Men jag tror inte att vare sig UE eller någon är ond. Det verkar som dom blivit BLINDA på något sätt faktiskt.
    Allt känns ledsamt och jag önskar att frågorna som är ställda skall få svar. Om inte så kanske någon annan kan läsa allt och se att något är fel Något är förändrat på ett radikalt sätt.

    Finns en länk under mina tillfälliga länkar som leder till en kvinna som talar om buddismen. Kan vara intressant att notera för någon som undrar.

    mvh Hulda

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Hulda!

    Jag kan förstå Din känsla av ”upprördhet” ang. ”stopp för inlägg” på en blogg. Har själv upplevt det.
    Det är inget att förvånas över, för det är det som kännetecknar villolärare, att De bara vill ha ”Ja-sägare” runt omkring sig.
    Sen tycker jag heller inte att vi ska bli upprörda över att vissa ”kristna” blir bedragna av ”lögn-läror”. Det är ingen process som skett över en natt i deras liv. De har fattat ett BESLUT för LÖGN, innan villfarelsen kom över dem

    Istället kommer allt från GUD enl:

    ”Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen” . (2 Tess 2:11)

    Vill man vara ÄRLIG (utan lögn) så kommer man inte fel, i sitt kristna LIV!

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda: Innan jag blev frälst 1974 Var jag svårt alkoholiserad och djupt involverad i det okulta
    (det var en präst som lotsade mig in i elendet under min ungdom) Det är sällan jag har mött på kristna som bjudit mig på sprit trotts min bakgrund. Men ack så många kristna sammanhang jag mött, där man sysslar med New age och desutom propagerar för det. Och om man påtalat det så är det som att springa mot en vägg av is. Var frimodig och oförfärad Hulda, Gud är med dig.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hur skall vi känna igen drakens röst, när draken använder skriftens ord?

    Detta är svårt, för som vi vet så har det blivit läror, just utifrån vissa bibelord, som då fått en annan betydelse är det Jesus beskrev med ex liknelsen.

    Ett ex är u undervisningen om sådd och skörd, där man bla använder ordet om såningsmannen, där man får en stor skörd om man sår i den goda jorden.
    Men detta skriftord handlar inte om pengar, utan om Guds ord, vilket gör att det blir helt fel, ja ni fattar vad jag menar, men jag själv och många med mig, gick på denna mamons undervisning för vi ville ju ha ett säkert sätt att få in pengar på och då utan Gud, det var ju bara att så mycket, för en stor skörd.

    Nu är ju mina ögon lite mer öppna och har förstått att Gud säger, sök först mitt…. alltså han säger inte, ge först rikligt, utan sök först, och gör sen…

    Det är lätt att vrida skriften, vilket också sker!

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda skrev: ”Och det som händer därborta på UE blogg och LO är otäckt och inte höljt i något dunkel för mig.”

    Nu vet jag inte om detta är något att bli förvånad över.

    En starkt auktoritär rörelse som har sin grund hos Kenyon och Hagin kan knappast komma på rätt spår utan ett totalt uppenbart och offentligt avståndstagande från det antikristliga arvgodset.

    Har du läst Sven Reichmanns bok ”Allt är inte Gud som glimmar”? (Finns som PDF att ladda hem.)

    Om inte, så tror jag att den kan vara av intresse för dig.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vad som bekymrar mig är det teologiska ”lättgodiset” på pingst.se .

    Det är så pinsamt att pingströrelsen som tidigare betraktades som en läsar-rörelse har blivit något annat.

    Bibeln sätts absolut inte i högsäte när det gäller äldste/ledarskap. Det är andra kriterier som återspeglar något annat föreningsanpassat.

    Nu rycker diverse engagerade feminister ut till försvar för kvinnans föreståndaranspråk igen !

    Man kan bara stilla undra: vilken bibel läser de ?
    Läser de öht. något som urkunderna påvisar.

    SDedan blir ordningsfrågorna därefter i pingstkyrkorna…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Björn Jönsson skrev: ”Ett ex är u undervisningen om sådd och skörd, där man bla använder ordet om såningsmannen, där man får en stor skörd om man sår i den goda jorden. Men detta skriftord handlar inte om pengar, utan om Guds ord”

    Dessutom heter det ju i de sammanhang som även kan handla om pengar ”ge, så skall du få”. Eller rättare ”den givande får”.

    Men det heter i alla fall inte ”investera så skall du få”.

    Då frågar jag dig Björn. Hur bör man handla med en förkunnare som missbrukar Guds Ord?

    Påpeka det på stället?
    Tiga och lida?
    Dra sin väg?
    Inget av dessa….?

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Nils skrev: ”Bibeln sätts absolut inte i högsäte”

    En vän till mej lät ungdomsgruppen försöka ordna ”Mose, David och Jesus” kronologiskt.

    Av de 16 tonåringar i övre tonåren som var närvarande var det bara en som klarade det.

    Det är illa ställt med bibelkunskap. Och det kommer Antikristerna att fortsätta utnyttja.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Ja Kjell
    I samma veva som UE ”kom till” så kom Sven Reichman med sina böcker. Jag läste allt vad SR skrev på den tiden. Nu har jag sett att han undervisar på kanal 10
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Lennart Svensson

    skrattar lite. Vi fortsätter att kommentera hos UE ändå, trots förbudet, både för och emotsidan om man kan uttrycka sig så krasst lol.
    ,,,,,,,,,,,
    Håkan Nilsson

    Ja, det är som det går en våg av nyandlighet i både svenska kyrkan och andra kyrkliga sammanhang. Viktigt att man själv läser Bibeln så man vet vad det står. Där beundrar jag islam, dom är åtminstonde konsekventa (skrattar lite) Men jag är ju inte för islam på något sätt. Bäst att vara tydlig…

    Annars finns en annan mycket bra Bibellärare. Dan Johansson från Europaporten
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    jag finns här om någon skulle vilja titta in
    http://hulda777.wordpress.com/

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag har lagt dig i min länklista, hoppas att det går bra Kjell

    mvh

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Hulda!

    Jag var inne på Din blogg idag.
    Såg att Du hade en länksida där till
    Gunnar Bergling/Arken. Deras undervisning ska Du nog ta och akta Dig för. De hade en stor villolärare, John Arnott, på mötesserie där i april.

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru:

    Du skriver: Då frågar jag dig Björn. Hur bör man handla med en förkunnare som missbrukar Guds Ord?

    Påpeka det på stället?
    Tiga och lida?
    Dra sin väg?
    Inget av dessa….?

    Det är en bra fråga, jag själv blev i princip förlagd med munkael av pastorn (ej trosrörelsepastor) då jag sagt till någon att läran om tionde var felaktig.

    Men helt klart är att vi skall avslöja lögnen när vi ser den, men det är svårt att som man ofta blir, själv, stå upp och säga sanningen, man kan få mycket stryk då!

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Drakens röst var den som viskade i Luthers och Calvins öra. Frukterna finns att se idag: splittring och förnekande av Kristus som kommit i köttet och av Hans kors.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Du var förstås där så du kunde bilda dig en egen uppfattning? Om inte, vad sprider du då?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Citat: ”Såg att Du hade en länksida där till
    Gunnar Bergling/Arken. Deras undervisning ska Du nog ta och akta Dig för. De hade en stor villolärare, John Arnott, på mötesserie där i april.”

    Du var förstås där så du kunde bilda dig en egen uppfattning om mötena? Om inte, vad sprider du då?
    Jag var där!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva: Jag var där!

    - Bra rutet Eva! Jag håller på dig! :-)
    - Ha en välsignad vecka!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej!

    Ang. frågan: ”Hur bör man handla med en förkunnare som missbrukar Guds Ord?”

    Jag var själv med i en nystartad församling i början på 80-talet. Det var en utdöende Baptistkyrka (5 medlemmar) som Gud kom med väckelse till, så att den på kort tid växte till 100 medlemmar.
    Efter ett tag började en ”herdeskapsrörelse” med rötter från USA smyga sig in församlingen, där tiondet skulle gå till herden.
    Jag teg inte still, utan konfrotterade pastorn ang. denna villolära. Pastorn svarade mig: ”Passar det inte, så kan Du lämna”. Jag stannade kvar ett tag, men det dröjde inte länge förrän pastorn hamnade i ”äktenskapsbrott” och lämnade både fru och kyrka. Hans överherde i USA ”Bob Mumford” fick cancer och gick ut offentligt och bad om ursäkt för sin ”irrlära”. Styrelsen i församlingen flydde till LO i Uppsala och idag är kyrkan nedlagd och används som dagis.
    Själv lever jag utan kyrka idag och det tycker jag är perfekt för min del. Jag läser Bibeln och älskar Jesus mer är förut och har mitt ”Tempel” där jag står. Alla villolärare ska konfrotteras!

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Eva!

    Jag var inte där, men har 30-årserfarenhet av villolärare. Förresten…?

    Fick Du något ”guldstoff” på axlarna?
    Eller Du kanske fick gå i koppel och skälla som en hund, när ”anden” kom över Dig?
    Han brukar ha såna ”profetiska manifestationer” på sina möten, herr Arnott.
    När jag sysslade med ”akupunktur” så lämnade jag min kropp och flög runt en sväng. Mådde som en prins!, men det var ju inte den Helige Ande precis.

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej igen Eva!

    Jag blev uppfylld av den Helige Ande
    när jag var på Ulf Ekmans möte.
    trots att Ulf E. är en av Sveriges största villolärare.
    Jag Vet, för jag VAR DÄR!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Leif,

    Det är väl ÄMNET du ska kommentera!
    och inte deltagarnas åsikter!
    hålla på dig finns ju andra platser för

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Sorgligt nog en formidabel beskrivning av det andliga läget!

    Håller med i allt utom detta:
    ”Andlig GPS istället för Guds Ord – du behöver inte läsa Bibeln!”

    Tycker nog att det i många sammanhang läses flitigt och hänvisas ofta till Ordet – men somliga läser Bibeln som f-n (om detta talande uttryck ursäktas ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Citat: Fick Du något ”guldstoff” på axlarna?
    Eller Du kanske fick gå i koppel och skälla som en hund, när ”anden” kom över Dig?

    Synd du inte var där så hade du blivit uppdaterad vad de sakerna anbelangar. Betydligt mer nyanserat än du kan ana. Det var överdrifter från media som blåstes upp vad gäller ”skällande hundar”.
    Men det hade du fått klarlagt om du varit där av John Arnott själv. Gäller att vara noga med sanningen och inte sprida osanning. För det kan ju faktiskt vara Gud man förtalar då. Gud kommer precis som Han vill och behagar.
    Många helande skedde, både yttre och inre.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Leif: @Leif: Citat: Bra rutet Eva! Jag håller på dig!
    - Ha en välsignad vecka!

    Tack Leif! :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Eva

    Det finns ju väldigt tydliga bildbevis ang. det Lennart Svensson tar upp.
    Där går dom omkring med människor skällandes i koppel, så det är svårt att argumentera bort.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Eva!

    Nu använder Du samma ”förnekelsemekanism” som katoliker brukar använda.
    Du skriver:

    ”Överdrifter som blåstes upp av media, ang. ”skällande hundar”.

    Menar Du att det var John Arnott som Överdrev, när han beskrev vad de ”skällande hundarna” handlar om? Han beskrev det som ”en profetisk manifestation” av den Helige Ande!
    i tidningen Dagen:
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=210111

    Ditt citat: ”Gäller att vara noga med sanningen och inte sprida osanning”, skulle vara bra för många villolärare, typ. ”John Arnott” att få höra.

    Din ”andliga urskillningsförmåga” sammanfattar Du med:

    ”Jag var DÄR, Jag mådde GOTT och folk blev Helade”!

    Tror Du inte ”satanisterna” mår gott när de utför sina ”ritualer”? Tror Du inte folk kan bli ”helade” av djävulen? Tror Du inte ”New-AGEare kan utföra under? GIVETVIS, givetvis kan de det.
    Givetvis vill Djävulen att Vi mår BRA! bara vi
    inte börjar med att avslöja honom, dvs blir hans fiender. Han kan väl ge Dig alla rikedomar och få Dig att må GOTT! Jag vet, JAG VAR DÄR DÅ!

    Har Du hört talas om något som heter Bibeln, som innehåller GUDS ORD? Om Du inte har det, så kan Du få ett Bibelcitat här, från Matteus 24:24:

    ”Ty FALSKA messiasgestalter och FALSKA PROFETER skall träda fram och göra STORA TECKEN och UNDER för att om möjligt BEDRA även DE UTVALDA”.

    Om Du inte känner till det, så brukar DE som ÄR KRISTNA läsa GUDS ORD.

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Kjell för denna din bloggpost. Har inte läst den före nu ikväll, och det är nästan så man önskar att den borde lämnas utan kommentarer. Väldigt bra och inget som ska diskuteras sönder … ja, det blir min bestämda känsla.

    Mvh

    Berndt

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lennart Svensson..

    Hur skall man tolka Jesu ord i Luk 9:49-50, emot orden om falska profeter i Matteus 24:24?

    ”Johannes sade: ”Mästare, vi såg en man som drev ut onda andar i ditt namn, och vi försökte hindra honom eftersom han inte följde med oss.” Jesus sade till Johannes: ”Hindra honom inte. Den som inte är emot er, han är för er.” (Luk 9:49-50)

    Nu har jag bara sett Arnott predika en gång, och den predikan var väldigt bra. Så vitt jag förstår så är han en bekännande kristen, som varit med och lett många kristna till tro på Jesus. Han är alltså inte emot oss, utan för oss ur den aspekten.
    Jag tror inte att någon kristen är förhindrat att bli frestad av Satan, eller påverkad av honom. Alla kristna kan falla och bete sig illa.
    Det är möjligt att det skett en del oklarheter kring Arnotts rörelse där folk kanske gjort usunda saker i ”anden”
    Men, vem är jag att döma det? Jag var inte ens där, och kan inte döma de som hänt utifrån ett klipp från nätet.
    Jag tycker du skall tagga ner dig lite med dina domar du häver ur dig. Det kommer inte göra dig gott i längden.
    Även om du ser mig, och många andra ”som enligt dig är villolärare”, be då för oss istället för oss att vända om. Om du vill att vi skall inse det du ”har” och se det du ser, då har du svårt att få mig att se varför det skulle göra mig gott. Dina inlägg innehåller lite ödmjukhet men spär på med fördomar gentemot den tro jag har.
    Mig kommer du inte få bort från den katolska tron, men den inställningen.
    Visa istället på Guds stora kärlek och ödmjukhet. Jag har läst dina inlägg ett tag nu, och nu kan jag inte hålla mig längre..
    Hoppas du inte tar illa upp. Guds välsignelse önskar jag dig..

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] jag tycker om, och använder tid på- har varit att svara på kommentarer, och kommentera lite på Aletheia. Det kan kanske uppfattas konstigt för den som undrar varför jag inte svarar på mejl, eller [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vi människor kanske inte alltid känner igen Herrens röst. Men klart är att Jesus känner igen oss…

    Bland Jesu lärjungar uppstod ibland stridigheter om hur det låg till med sake och ting. Jesus lät då inte meddela ”slå ihjäl varandra” …

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Det var inte Arnott som gjorde undren och tecknen. Det var Anden som verkade i mötena.
    Av det jag såg så var det ingenting som var underligt. Anden verkar som den vill och om det skulle bli överslag så är väl inte det så märkligt. Med tanke på hur många tusen människor som fått möta Gud på ett mäktigt sätt så är det väl inget att ordas om ifall några ”kokade över”.

    Tänk när anden föll på pingstdagen och folk betedde sig som om dom berusat sig på sött vin. Tror du dom gick rakt och helt upprätt då? Dom kanske rullade runt och skrattade ohejdat och tog snedsteg åt alla håll. Så läs gärna Bibeln du också. Det är härligt när Anden kommer och lossar banden som hindrar oss att ta emot glädjen!
    Ha en välsignad dag!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva:
    Tack Eva för ditt insiktsfulla och ödmjuka svar ;-)

    Tom David Wilkerson faller i fällan att titta på U-tube klipp om ‘skällande hundar’ och tar sen det som exempel på vad som är ‘villolära’. Överdrifter finns i alla sammanhang – vem har inte hört talas om konsten att ‘gå på vattnet’ ;-) Tänk om ngn skulle ta det som intäkt för att inte tro på Gud? Min förra förman slutade tro på Bibeln efter det han läste om hur Jesus gick på vattnet. Är det konstigt att de flesta av oss tar färjan över sundet…?

    Mvh/Markko

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Eva säger:

    Tänk när anden föll på pingstdagen och folk betedde sig som om dom berusat sig på sött vin. Tror du dom gick rakt och helt upprätt då? Dom kanske rullade runt och skrattade ohejdat och tog snedsteg åt alla håll.

    Sedan gick de var och en hem till sitt och stängde dörren om sig och väntade på nästa möte!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Apropå det, om någon är i Stockholm i kväll så kan jag rekommendera lovsångskonserten med Harald Höidal kl 18 i Citykyrkan…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Man börjar förstå varför du är som du är… ”David Wilkersson vår störste Profet”…

    lycka till i (det andliga) livet
    anders

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lennart
    Jag tycker att du går lite till överdrift i din (självpåtagna?) roll som ”deception-hunter”.

    Visst ska vi varna för villoläror, typ när man förnekar Jesu gudom och rättfärdiggörelse av tro allena etc.

    Men vi kanske inte ska vara riktigt så snara att kalla andra troende för falska profeter och antikrist etc.

    Jag menar att många av dessa som du går till angrepp på är sanna Guds barn och tjänar Gud efter bästa förstånd eller vad man nu ska kalla det. Vi måste skilja på sak och person här menar jag. Allt ska prövas mot Skriften, ja visst. Stämmer det inte så ska de tillrättavisas etc. Vi kan ta avstånd från falska läror men då ska vi också kunna visa på vad som är falskt och inte enbart komma med svepande omdömen. Faktum är att det t o m finns frälsta katoliker… ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva skrev: ”Tänk när anden föll på pingstdagen och folk betedde sig som om dom berusat sig på sött vin. Tror du dom gick rakt och helt upprätt då? Dom kanske rullade runt och skrattade ohejdat och tog snedsteg åt alla håll.”

    Bok, kapitel, vers!!!

    Någon måtta får det vâl vara på dina lögnaktiga tillägg till Skriften.

    Herren näpse dig och ditt förakt för Sanningen!

    Din hejarklack får ta åt sig.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Titti skrev: ”Tycker nog att det i många sammanhang läses flitigt och hänvisas ofta till Ordet”

    Kanske menar vi samma sak.

    Det jag avser med ”läsa Bibeln” är inte så kallat smörgåsbords-läsande. Det är väl detta smörgårdsbords-läsande som har gett dåligt rykte åt ”sola Scriptura”.

    Fast det borde nog hellre kallas ”sola ego via Scriptura”.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lennart, Anders och Leif, i nämnd ordning.

    Håll er till ämnet och sluta personangrepp.

    Efter postandet av detta kommer jag vägra postandet av flera inlägg som bara handlar om personangrepp.

    Jag tänker nu städa upp litet grand.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • - Har svårt att tro på det.@Kamau Mweru:

    - Men snälle Kjell, Eva råkar faktiskt ha rätt, även om du tror att det endast är ”sola Kamau Mweru via Scriptura” som är och har sanningen.

    -Ha en välsignad vecka. :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Leif:

    Eftersom det innehåller kritik mot mej låter jag din off topic comment stå.

    Kritik mot den som predikar eller uppträder som lärare anser jag vara legitimt.

    Nästa off topic kommer jag sudda.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Christian: ”Frälsta katoliker”. Tack Christian. Vi ses i saligheten längst bak till höger, bland de andra smygteologiserande ingenjörerna… :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Sleepaz skrev: ”Guds välsignelse önskar jag dig.”

    Det har varit litet häktiskt på morgonen så mina reaktioner har litet fördröjning.

    Härmed förklarar jag all ”katolik-bashing” (och annan ”bashing”) off topic i denna tråd. Vi har haft mer än tillräckligt av det i trådar som fortfarande kokar över.

    Denna tråd har temat:

    Kan man känna igen drakrösten?

    Hur känner man igen den?

    Hur bör man handla när man känner igen den?

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: Att ta bort personangrepp; välkommnar jag. Ta bort bara…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva skrev: ”Anden verkar som den vill och om det skulle bli överslag så är väl inte det så märkligt.”

    Bok, Kapitel, Vers….

    Den Helige Ande kallas för ”han” i Bibeln.

    1 Kor. 12: 4 Nådegåvorna äro mångahanda, men Anden är en och densamme. 5 Tjänsterna äro mångahanda, men Herren är en och densamme. 6 Kraftverkningarna äro mångahanda, men Gud är en och densamme, han som verkar allt i alla. 7 Men de gåvor i vilka Anden uppenbarar sig givas åt var och en så, att de kunna bliva till nytta. 8 Så gives genom Anden åt den ene att tala visdomens ord, åt en annan att efter samme Ande tala kunskapens ord, 9 åt en annan gives tro i samme Ande, åt en annan givas helbrägdagörelsens gåvor i samme ene Ande, 10 åt en annan gives gåvan att utföra kraftgärningar, åt en annan att profetera, åt en annan att skilja mellan andar, åt en annan att tala tungomål på olika sätt, åt en annan att uttyda, när någon talar tungomål. 11 Men allt detta verkar densamme ene Anden, i det han, alltefter sin vilja, tilldelar åt var och en någon särskild gåva.

    Gives det verkligen åt någon att skälla som en hund så att det skall bliva till nytta för andra?

    Låt inte lura dej. Och om du redan låtit lura dej, läs då Bibeln som helhet och vakna upp igen.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Anders Gu
    Nu ska vi inte överdriva, endast ett fåtal är frälsta… ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: @Kamau Mweru:
    Hoppsan vad pekpinnen viner här!
    Jag vet också att Anden stavas Han men jag trodde att (A)andemeningen skulle gå fram i det jag skrev. :-)
    Eftersom jag studerar på bibelskola så är jag nog mer vaken än många vanligtvis är antagligen.

    Levi Petrus sa på sin tid att det är bättre att grytan kokar över än att den inte kokar alls.
    Av frukten ska man känna trädet och det är lite väl besk frukt som man skönjer här emellanåt. Detta inte enbart riktat till Dig.

    Jag tror inte Gud är stereotyp så att vi alltid kan förutsäga hur Han (bäst att stava rätt nu) och på vilket sätt Han verkar. Men gå på en fotbollsmatch och studera hur människor ger uttryck för sitt gensvar eller hur man nu ska säga.
    Tror vi ska akta oss för att begränsa Den Helige Ande genom att måla in Honom i ett hörn. Om ett fåtal ger uttryck för det de upplever på ett sätt som vi inte alltid kanske förstår så kan vi väl inte kasta ut ungen med badvattnet heller. Man får vara nyanserad tycker jag och se till helheten.
    Det blir så lätt svart eller vitt och då missar vi nyanserna däremellan.
    Låt oss ha en ödmjuk ton till varandra här och inte försöka knuffa ner andra för att sitta högst på piedistalen.
    Var välsignad!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Leif: Tack Leif! :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: Dina ord får återvända till dig!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Vänner!

    Eftersom Kjells ”Ämne” handlar om att: ”Kan Du känna igen drakrösten” så har idag pastor ”Berdnt Isaksson” en bra sida om detta. Där tar han bl.a. upp ytterligare info om ”skällande hundar”.
    Här kan Vi få träning i att ”känna igen”!
    Länken=
    http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_139.html

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Christian!

    Vill först tacka Dig för frågetecknet i (parantesen.)
    Sen verkar Du ha lite svårt med ”räkenskaperna”?
    Du skriver:

    ”Jag menar att många av dessa som du går till angrepp på är sanna Guds barn”.

    Jag UNDRAR?
    Varifrån får du antalet MÅNGA?

    Går Du igenom mina Inlägg i ämnet, så pekar jag ut FYRA st. OBS! 4. stycken,enligt min mening, VILLOLÄRARE!

    1.) Gunnar Bergling
    2.) John Arnott
    3.)Bob Mumford
    4.)Ulf Ekman

    Hur jag än räknar, kan jag inte få det till många?

    Du skriver sen:

    ”Vi kan ta avstånd från falska läror men då ska vi också kunna visa på vad som är falskt och inte enbart komma med svepande omdömen”.

    Här vill jag att Du går igenom mina inlägg och exakt pekar ut var de ”svepande omdömena” finns? Jag kan inte hitta några.

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Citat: ”Går Du igenom mina Inlägg i ämnet, så pekar jag ut FYRA st. OBS! 4. stycken,enligt min mening, VILLOLÄRARE!”

    Man namnger inte personer på det vårdslösa sätt som nu sker som även skett i inlägg tidigare här.
    Har man inte på fötterna så namnger man inte någon utan att det är väl underbyggt! Återigen så var det ju det där med frukten…….

    Vad ger det Dig för tillfredsställelse att dra andra i smutsen?
    Rättshaverister brukar annars ha det beteendet att skjuta på andra till döds.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva:

    Varför inte- när det gäller offentliga personer (alltså namnge)?- Så gjorde även t.ex Paulus, Jesus- och de allra flesta i Bibeln.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Michael G. Helders: Citat ”Varför inte- när det gäller offentliga personer (alltså namnge)?- Så gjorde även t.ex Paulus, Jesus- och de allra flesta i Bibeln. ”

    Det är rent ut sagt ynkligt att hämta information på Yoputube t.ex. och ha det som intäkt för allehanda påståenden. Man får ta det för vad det är på Youtube och lyfta på hatten och gå vidare. För mig är det ingen sanningskälla.
    Vad säger bibeln att vi ska göra, vad skulle Jesus ha gjort? Slå inte undan fötterna på dem som Gud har uppenbarat saker för som inte alla har ljus över, tyvärr. Välsigna dem istället!

    Man kan väl inte ställa förkunnarna till svars för det som enskilda personer gör. Vem vet? De kanske var där för att just förlöjliga och störa med sitt beteende, det har ingen tagit reda på.
    Lite mer nyanserad får väl ändå debatten vara!
    Sanningen ska göra oss fria!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lennart
    Ursäkta men även om inlägget var riktat till dig så var det mer allmänna tankar från min sida.

    Men OK eftersom du nu nämner 4 st som du kallar för villolärare, och säger att du inte har uttalat dig i svepande ordalag,skulle jag vilja att du då visar på vad deras villolära är. Jag kanske har missat något? Menar du att de du nämner inte är frälsta?

    Eftesom jag befinner mig på flera bloggar samtidigt har jag delvis blandat ihop dina inlägg med andras och det som Lennart Jareteg skriver. I ett inlägg nämndes t ex även dessa som varande villolärare vilket du då instämde i, om jag inte minns fel: Trosrörelsen, OAS rörelsen, Willow Creek, Alpha, Kenneth Hagin, Copeland, Morris Cerullo, Benny Hinn, Rodney Howard Brown, Charles Capps, John Avanzini, Paul Crouch, Reinhard Bonnke, Steve Hill, Bill Johnson med flera.

    Som sagt det vore intressant om du kunde nämna ett sammanhang, förutom Jareteg, som du inte betraktar som villolärare.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva skrev: ”jag trodde att (A)andemeningen skulle gå fram i det jag skrev. Eftersom jag studerar på bibelskola så är jag nog mer vaken än många vanligtvis är antagligen.”

    Den ”andemening” som gick fram till mej var ett försvar av villolärare i den oheliga succession som uppstått i William Essek Kenyons fotspår.

    Redan i 500-salen citerade jag: http://aletheia.se/2010/03/06/500-salen-ny/#comment-160599

    I Dagens artikel http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=210111 förekommer ett avsnitt som i alla fall får mina hårstrån att resa sig…..

    Citat:
    Hände det att människor skällde som hundar?

    - Det frågar alla. Jag har hört det ske tre gånger och med tanke på att vi har haft fyra miljoner besökande så är det väl inte en så stor grej?

    - Det handlar om en profetisk manifestation som minsta barn förstår men som fyrtioåringar har svårare med. När skäller en hund? När någon är på väg in. Och vem är på väg in? Jesus!
    Slut citat.

    Ett uttalande som ”När skäller en hund? När någon är på väg in. Och vem är på väg in? Jesus!” tycker jag talar bokdelar om den som vågar påstå något sådant.

    Som Lennart påpekade har Berndt Isaksson en artikel om detta: http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_139.html

    SELA!

    Sedan beror det väl på vilken bibelskola du går på. Jag tror det finns ”bibelskolor” där andemeningen är att förblinda.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: Sedan beror det väl på vilken bibelskola du går på. Jag tror det finns ”bibelskolor” där andemeningen är att förblinda.

    Jag går på en bibelskola där vi har Bibeln som kurslitteratur i första hand. Sen tänker och tycker vi fritt och ifrågasätter på ett sunt sätt. Ingen säger åt oss vad vi ska tycka. Vår fria vilja har vi i alla avseenden. Bra undervisning får vi.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag citerar mej själv från bloggposten ovan:

    ”Det behövs trohet till Guds Ord och en god portion urskiljningsförmåga. Och det behövs nog att man ser till att man inte investerar all sin tillit i en person, hur speciell man än må anse att denne är. För lögnen kommer inifrån med en retorik som redan hypnotiserat oss. Med ord som vi vant oss att höra.”

    http://ulfekman.nu/2010/05/04/om-jag-har-andrat-mig/

    Tala om retorik som redan hypnotiserat oss och ord som vi vant oss att höra.

    Och de trogna svarade ”amen”.

    Och de kritiska skakar på huvudet och undrar: ”Vad säger karln egentligen?”

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Eftersom Kjells ”Ämne” handlar om att: ”Kan Du känna igen drakrösten” så har idag pastor ”Berdnt Isaksson” en bra sida om detta. Där tar han bl.a. upp ytterligare info om ”skällande hundar”.

    Den sidan imponerar då inte på mig kan jag säga. Mest ett vidarebefodrande av fördomar. Men så blir det när man inte har på fötterna själv. Hur kan man uttala sig om det man inte varit i närheten av??

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Kamau Mweru
    Ja tala om snömos…

    Märkligt hur hejaklacken ger stående ovationer till inlägget. Inte mycket till svar om du frågar mig mer än att han konstaterar att han ändrat sig.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva skrev: ”Jag går på en bibelskola där vi har Bibeln som kurslitteratur i första hand.”

    Det låter ju bra.

    Vad säger din Bibel om att människor skäller som hundar när Jesus kommer in i deras liv?

    Vad säger din Bibel om ditt tidigare uttalande?

    Du skrev: ”Tänk när anden föll på pingstdagen och folk betedde sig som om dom berusat sig på sött vin. Tror du dom gick rakt och helt upprätt då? Dom kanske rullade runt och skrattade ohejdat och tog snedsteg åt alla håll.”

    Min Bibel säger i Apg. 2:13 Men somliga drevo gäck med dem och sade: »De äro fulla av sött vin.»

    Det var bespottare som talade!

    I vilken kategori platsar det ditt uttalande?

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hjärtat är mkt bedrägligt.man kan känna lite allt möjligt..djävulen säger just det som man vill höra.det är mkt lättare så ,än att bli rannsakad av guds ord och guds lag.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: @Kamau Mweru: • Vad säger din Bibel om att människor skäller som hundar när Jesus kommer in i deras liv?
    Vad säger din Bibel om ditt tidigare uttalande?
    Du skrev: ”Tänk när anden föll på pingstdagen och folk betedde sig som om dom berusat sig på sött vin. Tror du dom gick rakt och helt upprätt då? Dom kanske rullade runt och skrattade ohejdat och tog snedsteg åt alla håll.”
    Min Bibel säger i Apg. 2:13 Men somliga drevo gäck med dem och sade: »De äro fulla av sött vin.»
    Det var bespottare som talade!
    I vilken kategori platsar det ditt uttalande?
    /Kjell
    ————————-
    Bespottare säger allt möjligt om kristna idag också. Sen tänker jag inte ge mig in på hårklyverier.

    Bibeln säger inte alltid allt om alla saker som händer i världen. Varför fokusera på enstaka händelser istället för alla de tusentals gudsmöten som sker? Hur skulle debatten se ut då tror du? Nu stirrar sig många blinda på en händelse som är en droppe i havet. Men hur många ”droppar” är det vi inte ens har en aning om. Vidga blicken lite och kom ut ur tunnelseendet säger jag till alla som låst blicken på allt annat än Jesus..

    Leder all denna smutskastning av förkunnare till människors frälsning och är det vad vi ska syssla med när världens barn håller på att gå förlorade. Visst ska vi vara vaksamma när det gäller villolära och de som kommer med den men navelskådandet är väl ändå förlegat!
    Gå ut och gör alla folk till lärjungar….

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • §1 Kommentarerna måste vara tydligt kopplade till ämnet för bloggposten. Har kommentarerna ingen sådan koppling så kan de raderas utan pardon.
    §4 Kommentarer som har som syfte att förolämpa skribenten kan raderas utan pardon.
    §10 Det är ingen mänsklig rättighet att kommentera här, inte heller ingår det i någon slags yttrandefrihet. Om någon av dina kommentarer inte syns så beror det troligen på att något av villkoren ovan inte uppfyllts.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Prophetone: Jag har hört ett gäng som gick på vattnet, om än med vatten upp till knäskålarna. Men de var inte medvetna om det förrän de märkte att andra som följde efter dem, drunknade… De var på väg till en by för att väcka upp en död… som de inte heller visste var död först – de gick dit i tron att han bara var sjuk… När de berättade om detta, lät det hur naturligt som helst, och ingen gjorde något väsen av det hela. De hade bara gått på Herrens uppmaning, ett glatt missionärenade gäng indonesier…

    Jag tror på under och mirakler – men inte trollkonster eller magi.

    Förresten är det en ganska lång vandring över sundet ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva:

    Eva, jag tror inte att vår diskussion leder någon vart.

    Du talar om hårklyverier. Du undviker nogsamt vissa frågor. Jag hör vad du inte säger……

    Vet du att råttgift är 99.97% bra mat?

    Fast det är naturligtvis det 0.03% giftet som råttorna dör av.

    Du får naturligtvis reagera på detta men jag vill inte tvinga dej till något svar.

    Om du får upp ögonen för det stora avfallet, som i vår tid maskeras som ”väckelse”, kom ihåg vad jag skrev.

    Herren välsigne dig.

    Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Christian

    Du frågade efter sammanhang som är OK för mig.
    I den kategorin vill jag placera ”Time Square Church” New York, ”Erevna logg”, ”Berdnt Isakssons” sida, ”Elvor o Jannes” sida och ”Aletheia” sida. Det är de enda kyrkor och de enda platser jag hämtar undervisning från i Guds Ord, förutom att jag har egna bibelstudier.
    När jag var nyfrälst besökte jag ofta ett ställe som hette ”Jutatorpet” här i Sverige. Där hade de en predikant som hette Jerry Potter. Han hade en fantastisk bibelundervisning och Guds Kraft var verksam på hans möten. (inga skällande hundar eller änglafjädrar)
    1984 så profeterade han över TVÅ väckelser som ska komma i den yttersta tiden. Den första som kommer är en FALSK väckelse. Jag menar att det är denna falska väckelse vi kan se idag med rötter i Toronto och Lakeland.

    Länken till hans profetia =
    http://www.elvorochjanne.se/mp3%20PROFETISKT/Potter%201984%20varning.mp3

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: Om du får upp ögonen för det stora avfallet, som i vår tid maskeras som ”väckelse”, kom ihåg vad jag skrev.

    Vad är det specifikt i John Arnotts m. fl. som är uppräknade, undervisning som skulle vara villolära och som skulle göra dem till villolärare?
    Jag vill gärna ha den frågan utförligt besvarad. Gärna flera som svarar på den frågan.

    Det är lite väl magert att ange bara ”hundskällande” som graverande bevis.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson:

    På vilket sätt är Bob Mumford villolärare????

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Eva!

    Du skriver:

    ”Leder all denna smutskastning av förkunnare till människors frälsning och är det vad vi ska syssla med när världens barn håller på att gå förlorade.
    Man namnger inte personer på det vårdslösa sätt som nu sker som även skett i inlägg tidigare här.
    Har man inte på fötterna så namnger man inte någon utan att det är väl underbyggt!”

    Då vill jag börja med att svara Dig med ett citat från Kjell:
    ”Kritik mot den som predikar eller uppträder som lärare anser jag vara legitimt.”

    Detta håller jag fullständigt med om. Är någon ”officiell talesman” för en lära, så ska denne någon, sannerligen kunna stå för denna lära i Guds ljus.
    Jag har själv varit på möten med Gunnar Bergling och Ulf Ekman och har bitter erfarenhet av den skada Bob Mumfords ”herdeskapslära” medförde.
    Bl.a så lämnade min fru både Gud och mig, som ett resultat av den läran. John Arnott har jag inte något eget möte med, men däremot känner jag till ”Andrew Strom” som har ”insides-info” från den väckelse Arnott står för. Han var själv en del av den, tills han upptäckte hur rutten den var. Här har Du en länk= http://youtube.com/watch?v=6fjRv1AcgiQ

    Sen skriver Du så här när Vi belyser John Arnotts ”väckelse”:
    ”Slå inte undan fötterna på dem som Gud har uppenbarat saker för som inte alla har ljus över, tyvärr. Välsigna dem istället!”

    Men sen gör Du själv det som Du tycker Vi andra ska sluta med i ditt nästa citat, när Du beskriver en sida som varnar:

    ”Den sidan imponerar då inte på mig kan jag säga. Mest ett vidarebefodrande av FÖRDOMAR. Men så blir det när man inte har på fötterna själv. Hur kan man uttala sig om det man inte varit i närheten av”

    Den sista meningen där är intressant. Vad är det som säger att vissa inte kan ”känna av ett läge”
    trots att de inte är där? Jesus kunde ju på avstånd känna av människors tankar. Skulle inte vi också kunna det? I den ”väckelsen” John Arnott står för, finns det ju många som är ute och flyger, en del ända upp till Gud och snackar med Abraham och Paulus.
    Till sist ska Vi vara ärliga Eva.
    Vi är kallade till att leva i TRO, UTAN ATT SE .(2Kor 5:7)
    Men vår ”naturliga” människa har så oerhört svårt med detta. VI vill så gärna SE och vara med om häftiga upplevelser. Vi älskar när det säger ”Bam” ”Flash” och ”Fire”. Vi vill så gärna att det kristna livet ska vara en ”Färgsprakande” ”änglashow” i amerikansk stil!
    Det andra ”tyst-grå-bibelläsandet” kan de gamle ägna sig åt i kyrkan! Ack så tråkigt ”manifestationsfritt” kristet liv.
    Älska GUD på avstånd? Behöva ha det som Moses,
    i Hebr 11:27, där han”liksom såg den Osynlige och därför kunde han härda ut”? Nä, ingen höjdare!
    Då är det häftigare när det kommer en ”whopee-predikant” från USA och livar upp den grå svenska vardagen!

    Men som Sven Reichman sa, ”Allt är inte GUD, som glimmar”.
    Förresten Eva, ingår det någon bok med Sven Reichman i ER kurslitteratur? Han är en av Sveriges främste Bibellärare, så honom rekommenderar jag varmt!

    Ha en trevlig vecka!

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Björn!

    Ang. Din fråga över Bob Mumford så skulle jag vilja ändra den från:
    ”På vilket sätt är Bob Mumford villolärare????”
    till:
    ”På vilket sätt var Bob Mumford villolärare??”

    I min kommentar ang. honom så var det dåtid.
    Hur han har det idag med Gud vet jag inte.
    Men han gjorde något som Ulf Ekman skulle gjort för länge sen. Han ställde sig upp OFFENTLIGT och bad de människor han skadat om förlåtelse!

    Här är rörelsen som Bob Mumford deltog i:

    ”The Florida Four” som de kallades och erkände uppriktigt att de hade hamnat snett i deras ”Shepherding Movement”. De andra tre var Charles Simpson, Don Basham och Bob Mumford”. ( källa:Lars Enarsson, Glandberger.net 11/12 2008)

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • När jag läser en del kommentarer så inser jag med all skärpa att något är fel här, också.

    Min enkla bön är: Jesus Kristus, hjälp oss. vi håller på att sjunka, som petrus gjorde. Snälla Jesus, hjälp oss

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nu är det över för den här gången. Ulf Ekmans ”klerkar” släpper inte fram mina kommenarer.

    Men jag skall skriva en blogg om hur det varit från början. Hur det var och vad det har blivit av allt. Personligen tror jag att Ulf Ekman fått storhetsvansinne. Inte elakt menat utan oroad kan jag säga med handen på hjärtat, Jag har ju älskar hans predikningar och böcker. Trollbunden nästan. Tänker på alla han drar med sig i detta. Suck…

    Har talat med Dan J, en underbart jordnära och kunnig bibellärare, en av i Sverige idag, bästa. Efter vår bön kändes det bättre. Jag är inte ensam
    Men hu så ledsen jag känner mig.

    Om ni vill, bed gärna fär mig

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson:

    Jag har läst en bok av denne Bob, som heter ledd av Gud och den var nog den mest bibelförankrade bok i detta ämne som jag läst. den var från 70 talet, sen vet jag att an varit lite fel på det, men jag vet inte hur det är i dag.

    Tyvärr är det så, att de flästa börjar rätt, men hamnar fel, precis som i bibeln!

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda:

    Bor du i Malmö?

    Undrar bara, eftersom du pratat med Dan J, han och jag bor ca 100 meter från varandra och jag träffade honom idag när jag var på väg till affären!

    Bj

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda skrev: ”När jag läser en del kommentarer så inser jag med all skärpa att något är fel här, också.”

    Ja, hur skall man handla med kommentatorer i en blogg?

    Du har ju själv en blogg och kanske erfarenhet av kommentarer som inte stämmer med din egen önskan.

    Du tycker inte om den typ av censur som Ulf kör med.

    Vi försöker att hålla så högt i taket som möjligt. Men det finns faktiskt några få kommentatorer som inte släpps igenom utan moderation, även här.

    Sedan tror jag att man aldrig inser egna tankars felaktighet om man inte får uttala dem.

    Alla deltagare har både möjlighet och ansvar att styra debatten i goda spår.

    Men du har rätt. Mänsklig samvaro är och förblir en balansgång mellan anarki och diktatur.

    /Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Redan för hundratals år sedan så klagades det på ”hundskall” i kyrkan – men då var det botpredikningar som avsågs…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru: Sedan tror jag att man aldrig inser egna tankars felaktighet om man inte får uttala dem.

    - Gud välsigne dig Kjell.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva skrev: ”Jag vill gärna ha den frågan utförligt besvarad. Gärna flera som svarar på den frågan.”

    Jag citerar från broder Jaretegs sida. (bibelfocus.se)

    ”Toronto-välsignelsen” och John Arnott
    Det är också intressant att titta på vilken ande det kan varit som verkade i den s.k. Toronto-välsignelsen. Vad jag känner till, så var det Rodney Howard Browne som förde denna ”främmande eld” till den Vineyard-församling som heter Toronto Airport Fellowship. Deras mest kände ledare är John Arnott.

    När man ser på videoklipp från Toronto så ser man samma saker som hos Kenneth Hagin och Rodney Howard Browne. Men det som är utmärkande är alla olika djurläten och djurbeteenden där man till och med satta hundkoppel runt halsen på flera personer. Folk skäller som hundar, man gal som tuppar, ylar som vargar osv. Man hör också otäcka gälla skrik och man ser krampaktiga rörelser. Och folk rullar runt och gör kullerbyttor. Vilket andedop är detta tror du?

    Och jag tillägger….

    Kanske sådana som jag, som bor i land där onda andemakter får spelrum för manifestationer därför att de aktivt inbjuds av trollkarlar, har litet mer sikt på satans manifestationer än dem som levt skyddat i oandliga Sverige.

    /Kjell

    PS. Läs Sven Reichmanns bok ”Allt är inte Gud som glimmar” om du törs. (Finns som PDF på nätet.)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Björn!

    Jo Du har rätt ang. Bob Mumford. Jag läste också jättebra artiklar av honom på 70-talet, innan han var med i ”The Florida Four”. En av de fyra där, var en av mina ”favoriter” i Bibel-undervisning, Derek Prince. Men han såg tidigt att det var nåt fel i ”herdeskapet”
    och lämnade. Bob Mumford fick cancer och gjorde något hedervärt, när han gick ut i Media och bad alla om förlåtelse.

    Ha en bra vecka!

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Ludwig!

    Ang. ”hundskall i kyrkan”.
    Jag hade för mig att det är Guds ”band-hund”, som Luther kallade ”satan”, som brukar skälla i kyrkan.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda:

    @Kamau Mweru:

    Usch, jag gillar inte mina egna formuleringar eller tråkiga ordval heller ibland kan jag säga.

    Det får jag erkänna, ödmjuka mig och be om ursäkt för också.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda skrev: ”Det får jag erkänna, ödmjuka mig och be om ursäkt för också.”

    Hittills har vi väl inte sett några inlägg från dej som kommer ens i närheten av någon gräns.

    Då ligger väl jag ordentligt i farozonen :-)

    Kjell

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @33 000:

    Ja, det var ett ”katolskt” inlägg måste jag säga!

    Om du inte vet bakgrunden till varför Luther, Calvin och många andra REFORMERADE Guds församling så kanske du ska ta reda på det. Det är ju inte så svårt om du är intresserad av sanningen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • En kalas fin sida för de som vill kolla upp dagens moderna ”kristna” ledare:

    http://www.apostasywatch.com/

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Han(33:an) vill inget veta,för att han älskar sin kyrkas doktrin och dess överhuvud,avila.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] Michaels Blogg: Sola Scriptura – Skriften Allena – Vad Skriften säger, säger Gud Del 1 Aletheia: Katolsk Tradition kontra Guds Ord Aletheia: Kan man känna igen rösten? [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kamau Mweru:

    ”Vet du att råttgift är 99.97% bra mat?

    Fast det är naturligtvis det 0.03% giftet som råttorna dör av.”

    Det har man ju inte tänkt på. Vad farligt man lever. Gäller mycket i ekumeniken.

    Jag blir anklagad för ”att dra alla över en kam”. Då avses det att bara för att det finns katoliker som bär sig illa åt ska man inte döma ut alla. Och den häpnadsväckande slutsats de drar är att man ska bedriva ekumenik med Romkyrkan vilket i praktiken innebär att underordna sig påvens tron.

    De förstår inte att det är de som ”drar alla över en kam”. Bara för att det finns några Gudshängivna i Romkyrkan ska man anamma påvedömet. T o m Bibeln säger ju att Guds folk finns i ” Babylon” men de uppmanas att ”dra ut från henne”. Och det bär de göra skyndsamt nu då domen över henne är nära förestående.

    ________

    Tack Kjell för ännu en mycket läsvärd bloggpost.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara