onsdag, maj 5th, 2010...9:41 f m
Historiebok i förväg?
Sedan kort tid har vi begåvats (???) med ”God TV” här i Kenya. Förut hade vi bara ”Family TV” som är 90% TBN med alla dess villolärare.
Ibland kollar jag litet grand för att ha en idé hur långt vi kommit i utförsloppet. Det är nog långt……
Idag berättade en ”kunnig tolkare av profetior” att vi som är frälsta på riktigt inte behöver oroa oss för Antikrists märke. För vi har redan ”pre-tribbat” när detta kommer att ske.
Vem tror ni kommer att vara vaksam?
Den som tror att vi inte kommer att deltaga i Antikrists väckelsekampanj?
Den som tror att vi kommer att vara med till änden om Gud vill och vi får leva?
Vem har nytta av att lura oss?
Think about it!
/Kjell
PS. Den lilla flickan på slutbilden får representera den ångest som jag och många andra barn upplevde i vår barndom som resultat av pre-trib-lögnen.











88 kommentarer
maj 5th, 2010 at 10:42 f m
Jag laddade ned för en tid tillbaks ett program som gjorde det möjligt att se stort sätt alla världens TV kanaler, däribland en hel del kristna kanaler från Afrika (först och främst Nigeria- men även andra länder). Jag blev mycket skrämd av det jag såg, många hade tagit ”amerikanska koncept” såsom Crefflo Dollar’s ”healing water” till nya höjder- användes till andedop, demonutrivning, helande, och en hel del annat- för att inte tala om saker som vi såg under Lakeland Väckelsen- som även det blev tagit till sitt extrema…Är det sådant bajs vi i väst sprider- så är det bäst vi stannar hemma!
Själv tycker jag kristen TV är tragisk…Ta t.ex svenska Kanal 10- när det kom så var det så bra!- Men nu går det rakt utför, knappt något evangelium- bara ”show- kristendom”.
God TV…ja- finns det någon som inte har någon form av urskjillningsförmåga- så måste det ju vara dem!- Aldrig sätt en kristen TV kanal med så mycket newage! Man kan klaga på TBN och dess lärare…men här är det åtminstone kristendom hopkokad med mycket annat, God Channel är ju ännu värre- rakt av newage en hel del av programmen!
Men är det inte den väg hela kristenheten är på väg? Förra året var det ”kristen” HBTQ festival i Scottland var framstående ledare från newage rörelser, emerging church movement, ledande katoliker från olika klosterordnar, ledande andliga sökande från organisationer typ som RFSL, m.fl som tillbringade en väcka tillsammans att söka Gud, var fokuset var samtal, gemenskap och Guds rike>- var man försökte lära och förstå varandra…Ja det handlar ju om hjärtats enhet som en är duktig på att uttrycka det- eller hur?
Det samma kan vi ju skåda här i Sverige, även om det inte har gått lika långt- här måste man fortfarande anse att äktenskap är för man och kvinna, att alkohol är fel- så räknas man som bibel trogen kristen- och vad man bekänner sig till eller vad man tror på är inte så viktigt- utan det viktiga är att man fokuserar på förståelse, samtal, gemenskap och Guds rike>…som sagt handlar ju om hjärtats enhet- allt är relativt och det finns inget rätt eller fel…här är det fritt fram för nya vägar till gud genom mindfullness, yoga och vad nu människor som Per Mases, Peter Halldorf och andra sysslar med….
Lite långt ifrån den urkristendom TB Barratt, Lewi Pethrus och andra sökte och längtade efter!
Blir ledsen!
Citerar Jan Lidèh:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 10:48 f m
Kjell skriver: ”Antikrists väckelsekampanj” SLUT CITAT
Ja, det kanske är så personkulten kring Antikrist bäst kan beskrivas – som en väckelsekamanj, liknande den vi såg kring Obama under valrörelsen, fast sju gånger värre.
Vi kanske ofta tänker oss att detta med Antikrists totala maktmonopol bli infört med tvång och hot – men det kanske allt kommer ske i en ”härlig” stämning av väckelsekamanj…och just därför lyckas fånga in de allra, allra flesta i systemet med märket, allt på frivillig väg.
Först när det bli tal och den lilla ”kvarlevan” av Jesustrogna blir det tal om hot, utfrysning och till sist halshuggning.
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:08 f m
Ja pretrib inklusive undervisningen att Jesus kan komma närsom helst och föra oss och/eller våra nära och köra till himlen är verkligen som jag nu ser det utifrån Guds ord en allvarlig villfarelse som kommer att få många att missa målet.
En fråga som jag därför måste ställa både mig själv och alla före detta förmedlare av den undervisningen är. Vilket ansvar har vi för att vi okritiskt ställt upp på och predikat och vidarebefodrat pretrib?
Räcker det med att vi skyller på Darby eller andra inflytelserika förkunnare av läran eller är det som så att vi nu borde be både Gud och människor om förlåtelse för att vi medverkat i spridandet av den fatala läran som redan Paulus varnade för när han utmärkte dessa förfalskare av Guds ord som spred en liknande undervisning till församlingen i Tessalonike.
2 Tess 2:
1 ¶ I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,
2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,
4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.
5 Kommen I icke ihåg att jag sade eder detta, medan jag ännu var hos eder?
För min del vill jag inte bara beklaga att jag varit delaktig i att förmedla pretrib utan också bidra med en sund undervisning som lyfter fram vad Bibeln har att förmedla när det gäller Jesu tillkommelse för att församla de heliga till riket när han efter den stora vedermödan kommer för att upprätta riket åt Israel och regera från Davids tron i Jerusalem, den stora Konungens stad över hela jorden som Konungarnas Konung.
Här kan du gå till min hemsida som utifrån det perspektivet i ett flertal artiklar tar upp det ämnet samt visar på bakgrunden till pretribläran och varför den inte håller måttet.
http://hem.bredband.net/b226694/intro_pt.htm
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:09 f m
GodTV, mja…för min del räcker det att se vilka som finns med i tv-tablån för att låta bli att se på den kanalen. Varför inte visa lite David Wilkerson eller Paul Washer istället?
Vem kommer att vara mest vaksam frågar du.
Jag har som du tänkt i samma banor.
Först och främst tycker jag inte Bibeln lämnar nåt utrymme för att kristna skulle försvinna innan den stora vedermödan. Detta är ett ämne som jag tagit en del tid till att undersöka på egen hand genom att helt enkelt låta Bibeln säga sitt om ämnet.
Nej, kristna kommer att vara här intill slutet. Jag förstår om folk lätt tar till sig pre-trib läran, för visst kliar det i våra öron att lyssna till en sådan lära. En lära som säger att vi slipper lida.
Men som sagt, så säger inte Bibeln.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:19 f m
Berndt skrev:
”Vi kanske ofta tänker oss att detta med Antikrists totala maktmonopol bli infört med tvång och hot – men det kanske allt kommer ske i en ”härlig” stämning av väckelsekamanj…och just därför lyckas fånga in de allra, allra flesta i systemet med märket, allt på frivillig väg.”
Ja, och värst av allt, ”kristna” kommer att ta emot sin ”Jesus” (=Antikrist = istället för Kristus). Det är något jag tror mer och mer, antikrist kommer på många sätt påminna om Kristus, och är man inte andligt vaken så kommer ormen liksom i edens lustgård att förleda den människan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:22 f m
@Michael G. Helders:
Ja, du citerar Jan Lindéh, då citerar jag Bibeln :
”Och när draken såg att han hade störtats ner på jorden började han förfölja kvinnan som hade fött sin son. Och den stora örnens båda vingar gavs åt kvinnan så att hon kunde flyga ut i öknen, till den plats där hon blir livnärd en tid och två tider och en halv tid, långt borta från ormen. Och ormen sprutade vatten ur sin mun efter kvinnan som en flod, för att strömmen skulle föra bort henne. Men jorden hjälpte kvinnan, och den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun. Och draken rasade mot kvinnan och gick bort för att strida mot hennes andra barn, mot dem som håller Guds bud och har Jesu vittnesbörd. Och han ställde sig på havsstranden. (Upp 12:13-18)
”Nu ser vi hur draken förföljer kvinnans andra barn. Dem som håller Guds bud och har Jesu vittnesbörd. Så vem bryr sig hur det går för kyrkan.” citat från Haggaj. (mamres.net)
Jag skulle tro, att i slutändan så blir det som Ordet säger och inte som en bitter och resignerad f.d. pastor skriver.
Undras om han sover gott på nätterna med all sin bitterhet…? bless him …anyhow !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:26 f m
Kära syskon!
Alldeles riktigt, Berndt…..
Det stora bedrägeriet går ut på, att förleda de troendes sinnen åt ett annat håll, så att de har någon annan att tillbedja och följa efter.
Eftersom den onde kan imitera, så kommer han att ‘ordna’ kampanjer, möten – allt NÄSTAN som på riktigt….Han kommer till och med att citera Ordet – fast ‘om bakfoten’.
Total förvirring.
Antikrists frammarsch är noga beskriven i Ordet.
Och förföljelse väntar alla som inte böjer knä för Baal.
……………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:38 f m
@Deborah:
Kom till att tänka på denna gamla gospel sången:
I’ve thrown it all away that I might gain a life in You
I’ve found all else is loss compared to the joys of knowing You
Your beauty and Your majesty are far beyond compare
You’ve won my heart, now this will be my prayer
(CHORUS)
Take the world, but give me Jesus
You’re the treasure in this life
Take the world, but give me Jesus
Is my cry
Now I’ve seen You as the Savior, I will leave the rest behind
Take the world, but give me Jesus is my cry
Into the world I go that I might live this life of love
I won’t be overcome, for You are in me and You are strong
For time and for eternity, I know I’m in Your care
You’ve won my heart, now this will be my prayer
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:43 f m
@Michael G. Helders: Jan Lindéh har tack och lov modererat sin onyanserade kritik av ”nyjudaismen”. Här finns faror, men det går inte att dra allt över en kam.
Så här skrev t ex kyrkofadern Ireneus,
“For all those who are of a perverse mind, having been set against the Mosaic legislation judging it to be dissimilar and contrary to the doctrine of the gospel, have not applied themselves to investigate the causes of the differences of each covenant. Since, therefore, they have been deserted by the paternal love, and puffed up by Satan, being brought over to the doctrine of Simon Magus, they have apostatized in their opinions from Him who is God, and imagined that they have themselves discovered more than the apostles, by finding out another God; and [have imagined] that the apostles preached the gospel still somewhat under the influence of Jewish opinions, but that they themselves are purer and more intelligent than the apostles.”
“And the Apostles who were with Jacob [i.e., "James" in English translations] allowed the Gentiles to act freely, yielding us up to the Spirit of God. But they themselves, while knowing the same God, continued in the ancient observances…Thus did the Apostles, whom the Lord made witnesses of every action and of every doctrine…scrupulously act according to the dispensation of the Mosaic law…”
Ante-Nicene Christian Library, Vol.5/1, trans. by A. Roberts and J.
Donaldson, T & T Clark, Edinburgh, 1867, P.309
Se gärna min bloggpost ”Klargörande citat från Didaché och Ireneus” på http://www.thewatchman.org/se/blog/?p=164#more-164
Så här skrev den erkände experten på kristendomens urspung Professor David Flusser in en kommentar till apostlamötet i Apg 15:
”The Noachide precepts were only seen as the minimal condition for Gentiles to be recognized as God-fearers. They were so understood by the God-fearers themselves, who were attracted by the Jewish way of life and accepted many Jewish commandments without becoming full proselytes. This was the attitude of many Christian God-fearers …many of which wished to observe as many Jewish precepts as they could. It is evident that, while the leadership of the Mother Church [in Jerusalem] decided to lay no burden upon the Gentile believers beyond the Noahide precepts (Acts 15:28-29; see Gal 2:6), it did not object to their voluntarily observing more.”
David Flusser, Judaism and the Origins of Christianity, Jerusalem, The Magnes Press, 1988, p. 630
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:55 f m
@Michael G. Helders:
Amen, käre broder!
Tack för den underbara sången…
…………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 12:53 e m
@Lars Enarson:
Tack Lars Enarson för din kloka och balanserade kommentar. Jag reagerade starkt på f.d. pastor Lindéh’s verbala förföljelse mot dem som inte hänger sig till kristenhetens synkretism.
Men Kjell modererar alltid mina kommentarer.
Så nu är en inne för moderering.
Så här skriver Lindéh : ” Den alltmer påträngande nyjudaismen upphöjer sig över nåden. Judiska dagar och högtider, judiska matvanor och traditioner binder alltfler av väckelsefolket och leder många vilse i labyrinter de inte ens förstår och inte kan ta sig ur ”
Vet inte vem som inte kan ta sig ur VAD ?
Denna messianska rörelse går över hela världen och kan inte stoppas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 12:55 e m
Och när draken såg att han hade störtats ner på jorden började han förfölja kvinnan som hade fött sin son. Och den stora örnens båda vingar gavs åt kvinnan så att hon kunde flyga ut i öknen, till den plats där hon blir livnärd en tid och två tider och en halv tid, långt borta från ormen. Och ormen sprutade vatten ur sin mun efter kvinnan som en flod, för att strömmen skulle föra bort henne. Men jorden hjälpte kvinnan, och den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun. Och draken rasade mot kvinnan och gick bort för att strida mot hennes andra barn, mot dem som håller Guds bud och har Jesu vittnesbörd. Och han ställde sig på havsstranden. (Upp 12:13-18)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:00 e m
Tycker mig se budskapet ”Min Herre kommer inte så snart…” mellan raderna i både inlägg och kommentarer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:11 e m
Om vi nu ska vara med i vedermödan, borde vi väl göra upp planer på hur vi ska kunna klara oss (överleva). För de som ej tar ”märket” kommer inte kunna köpa eller sälja.
Kanske bunkra upp ett förråd med konserver, mm.. Vi kan inte bara sitta här med armarna i kors??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:27 e m
Det är dock viktigt att förstå att Apostlarnas tro och praxis hade ett existerande tempel för sin kult.
Man glömmer ofta detta när man läser vissa delar av NT.. Vi kan inte leva exakt som apostlarna gjorde eftersom detta skulle förutsätta ett återskapande av den kontext som rådde innan templets förstörelse (vilket är omöjligt)..
Det är här vi måste skilja mellan centrum och periferi i tron.. Om Jesus är det fullständiga offret för människans synder; då är i ett viktigt avseende templets tid över..
N.T. Wright menar att redan den historiske Jesus i sin kritik av tempelsystemet gläntar på mysteriet att Jesus själv förkroppsligar templet i dess sannaste mening…
Den disparata messianska rörelsen efter templets förstörelse var tvungen att ta hänsyn till hur man nu skulle förhålla sig till sin nedärvda religion… Utan ett tempel att gå till och offra i enlighet med vad Lagen föreskrivit gav upphov till ytterligare reflektion angående Jesus såsom fullbordandet av Lagen..
Den inomjudiska reflektionen var minst lika viktig: Hur skulle man kunna leva enligt Lagen och följa de högtider som var föreskrivna templet när det inte längre finns något tempel att offra i???
Det intressanta med hednakristna idag som är intresserad av judisk tradition är att de ofta måste integrera en tradition som bara delvis förfäktades av apostlarna — men som i huvudsak och till karaktär hade sin startpunkt med Yohanan Ben Zakkai Jamnina…
Det lika intressanta vurmandet för den kyrkligt-liturgiska traditionen som också den hade liten koppling till apostlarnas praxis (möjligen till synagogans utformning vad beträffar läsning av texter osv)…
Det centrala är alltså personen Jesus och livet med honom i den Helige Ande och inte traditionerna gällande kulten och vilka högtider som skall firas…
”Den som Sonen gjort fri han är verkligen fri”…
Magnus
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:27 e m
@Berno skrev: ”Tycker mig se budskapet ‘Min Herre kommer inte så snart…’ mellan raderna”
Jag förstår dilemmat, och kan tillägga att det inte var det budskapet jag avsåg.
Du känner säkert de bibliska argumenten mot pre-trib, så jag skall inte repetera dessa här.
Mitt svar på din anmärkning blir att jag inte tror man kan vara helt säker på startskottet för de sista 7 åren.
Det medför alltså att man inte heller kan vara helt säker på halvtiden 3.5 år.
Och sedan skulle jag inte med Skriften kunna bevisa att vi måste vara med ända till slutet av de sista 3.5 åren.
Kanske finns det andra här som menar att dessa saker kan bevisas.
Men, framför allt, gäller det ju att vara redo att möta Herren för ingen av oss vet ju om vi kommer att leva om t.ex. en timme.
Så jag ser inget dilemma i den viktigaste aspekten av förväntningarna. Vi har all anledning att vaka och vara redo även som post-tribbare.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:29 e m
Istället för att bunkra upp vore det bättre att med hela sitt liv förkunna evangelium om Jesus Kristus och hans snara tillkommelse! Vår tillit till församlingens Herre säger oss att han som föder fåglarna och kläder liljorna på marken, också tar vård om de sina.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:43 e m
Kjell, det är inget dilemma att vänta Jesu tillkommelse vilken dag som helst. Tvärtom så inger det enda sanna hoppet för oss alla. Bibeln är tydlig i sin framställning om att ingen vare sig kan eller bör försöka fastställa när han ska komma tillbaka, och den är lika tydlig med att understryka vikten av att leva i tillkommelsen, något jag tror är ett bibliskt normalt församlingsliv. Här handlar det inte om den stund vi genom en naturlig död själva går före, utan om att han kommer.
Jag har till leda läst argument för många olika inriktningar och benämningarna pre, mitt och post i sammanhanget är mer förvirrande än väckande. Dock är sanningen att han kommer snart!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:47 e m
@Magnus: ”Det centrala är alltså personen Jesus och livet med honom i den Helige Ande och inte traditionerna gällande kulten och vilka högtider som skall firas…
”Den som Sonen gjort fri han är verkligen fri”…”
Tord: Nu försöker du begränsa Torah-observansen till enbart tempelkulten. Bra försök.
Jag vill inte vara ‘verkligen fri’ ifrån Guds ord och Guds bud som är till mitt bästa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 1:55 e m
@Berno skrev: ”det är inget dilemma att vänta Jesu tillkommelse vilken dag som helst”
Det var inte det jag menade.
Jag syftade på dilemmat som du antydde med ”Min Herre kommer inte så snart…”. Att således vaksamheten och beredskapen skulle bli sämre om man inte är pre-tribbare.
Jag försökte visa på att detta inte är fallet för dem som tar relationen med Herren på allvar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 2:07 e m
Kjell, ok. Men du sänder ut felaktiga signaler genom att visa skrämda barn som är rädda för att Jesus ska komma, han som är barnens bästa vän. Finns det något bättre att berätta om för barnen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 2:48 e m
@Berno: ”Tycker mig se budskapet ”Min Herre kommer inte så snart…” mellan raderna i både inlägg och kommentarer. ”
Vad får dig att tycka så Berno?
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:00 e m
Exempelvis det här citatet är mycket vilseledande och måste varnas för: ”undervisningen att Jesus kan komma närsom helst och föra oss och/eller våra nära och köra till himlen är verkligen som jag nu ser det utifrån Guds ord en allvarlig villfarelse som kommer att få många att missa målet. ”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:14 e m
@Tordan:
Nej, jag begränsar mig till den Helige Andes belysande av Ordet…
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:20 e m
@Berno skrev: ”du sänder ut felaktiga signaler genom att visa skrämda barn som är rädda för att Jesus ska komma”
Kan så tyckas om man inte själv var ett sådant barn.
Ett barn som varje natt var rädd att föräldrarna skulle ryckas bort och det skulle bli kvar föräldralöst och förlorat.
Jag vet detta av egen erfarenhet. Och jag var (är?) inte ensam om detta!
Du får tycka vad du vill om det.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:25 e m
@Magnus: ”Det är dock viktigt att förstå att Apostlarnas tro och praxis hade ett existerande tempel för sin kult.
Man glömmer ofta detta när man läser vissa delar av NT.. Vi kan inte leva exakt som apostlarna gjorde eftersom detta skulle förutsätta ett återskapande av den kontext som rådde innan templets förstörelse (vilket är omöjligt)..”
Håller delvis med dig, givetvis kan vi inte idag leva som Apostlarna gjorde inte bara därför att vi inte har något tempel så att vi liksom de tidiga på Jesus troende judarna kunde samlas i templet eller att som Paulus delta i offertjänsten i templet eftersom hedningarna under Titus fördärvade templet år 70 AD. Men vi har ju inte heller längre Apostlarna bland oss annat än i Skrifterna så vi kommer säkerligen behöva all Gudomlig vägledning och vishet för hur vi skall hantera de här frågorna när offertjänsten kommer att återupptas i det Guds tempel som förmodligen inom kort kommer att återuppbyggas i Jerusalem.
http://hem.bredband.net/b226694/temple.htm
Templet
Måste återuppbyggas först
Av Tim Warner – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren mars 2004
I Matt. 24, frågade lärjungarna Jesus om tecknet för hans tillkommelse, och den här tidsålderns slut. Jesus radade upp ett antal händelser som måste inträffa före hans tillkommelse i härlighet efter vedermödan. Om du läser det här kapitlet noggrant kommer du att se att alla händelserna före vers 15, även om de inträffar före Kristi tillkommelse inte nödvändigtvis utgör ”tecken” på hans tillkommelse. Med andra ord måste de inträffa först, men även när de inträffar, kan vi inte uppskatta hur lång tid som återstår före Kristi återkomst. Dessa händelser inträffar redan, och kommer att fortsätta till dess Jesus återvänder.
Matt 24:6
6 Och I skolen få höra krigslarm och rykten om krig; sen då till, att I icke förloren besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu icke änden inne.
Först när vi kommer till vers 15 så ger Jesus tecknet som låter oss veta när hans ankomst står för dörren. Och detta tecken består av en händelse som redan är väl förankrad i Skriften.
Matt 24:15-18
15 När I nu fån se ‘förödelsens styggelse’, om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats (the holy place; KJV) – den som läser detta, han give akt därpå -
16 då må de som äro i Judéen fly bort till bergen,
17 och den som är på taket må icke stiga ned för att hämta vad som finnes i hans hus,
18 och den som är ute på marken må icke vända tillbaka för att hämta sin mantel.
Lägg märke till att ”förödelsens styggelse” kommer att inträffa i Judéen. Detta utgörs av det landområde som omger tempelplatsen. De som befinner sig i Jerusalem och närliggande område instrueras till att fly till bergen för att nå säkerheten. Varför? Vers 21 och 22 ger oss svaret.
Matt. 24:21-22
21 Ty då skall det bliva ‘en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu’, ej heller någonsin skall förekomma.
22 Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad.
Lägg vidare märke till att ”förödelsens styggelse” kommer att vara på den ”heliga platsen”. Denna benämning var omedelbart igenkänd av Judarna som en referens till templet, och specifikt till den del av templet som hyste rökelsealtaret, menoran, och bordet med skådebröden. Den innersta avgränsningen avsedd för förbundsarken benämndes för det ”allra heligaste” (most holy place; KJV).
……..
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:38 e m
@Kamau Mweru: Bara att beklaga. Tyder på en osund undervisning. Barnen hör Guds rike till!
Här i Dominikanska republiken kan man höra ibland hur vuxna människor skrämmer sina barn med Gud om de inte gör som mamma eller pappa säger. Eller att de inte kommer till himlen om de inte är tysta i klassen. Vidrigt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 3:53 e m
@Fred Ö:
Du tror inte att denna referens från Mt Ev. avser Titus och romarnas intåg i Jerusalem? D.v.s. antingen ett profetiskt förutsägande av Jesus eller att författaren med vetskap om vad som hänt lägger dessa ord i hans mun.
Vilketsom av alternativen är plausibelt..
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:09 e m
@Fred Ö: ”Tycker mig se budskapet ”Min Herre kommer inte så snart…”
Berno då tror jag du har missförstått Jesu liknelse som du citerar från.
Luk. 12:
45 Men om så är, att tjänaren säger i sitt hjärta: ‘Min herre kommer icke så snart’, och han begynner att slå de andra tjänarna och tjänarinnorna och att äta och dricka så att han bliver drucken,
46 då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar det, och i en stund då han icke tänker sig det, och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin del med de otrogna. -
Vad dessa otrogna tjänare gjorde var att de underlät att vaka inför sin Herres tillkommelse som tydligen inte åtminstone till en början kan ha varit omedelbart förestående. Hade de däremot varit trogna tjänare så hade de vakat efter tecknen på tillkommelsen som de därför borde ha uppmärksammat i god tid, så att de därför på ett passande sätt förmått sköta om huset i deras Herres frånvaro och iakta alla förberedelserna inför sin
Herres återkomst.
För de otrogna tjänarna blev däremot tillkommelsen en överraskning, den dagen kom i en stund när tjänaren inte väntade det.
Det här scenariot kan vi känna igen i Paulus undervisning.
1 Tess. 5:
1 ¶ Vad åter angår tid och stund härför, så är det icke behövligt att därom skriva till eder, käre bröder.
2 Ty I veten själva nogsamt att Herrens dag kommer såsom en tjuv om natten.
3 Bäst de säga: »Allt står väl till, och ingen fara är på färde», då kommer plötsligt fördärv över dem, såsom födslovåndan över en havande kvinna, och de skola förvisso icke kunna fly undan.
4 Men I, käre bröder, I leven icke mörker, så att den dagen kan komma över eder såsom en tjuv;
5 I ären ju alla ljusets barn och dagens barn. Ja, vi höra icke natten eller mörkret till;
6 ¶ låtom oss alltså icke sova såsom de andra, utan låtom oss vaka och vara nyktra.
7 De som sova, de sova om natten, och de som dricka sig druckna, de äro druckna om natten;
8 men vi som höra dagen till, vi må vara nyktra, iklädda trons och kärlekens pansar, med frälsningens hopp såsom hjälm.
9 Ty Gud har icke bestämt oss till att drabbas av vrede, utan till att vinna frälsning genom vår Herre, Jesus Kristus,
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:24 e m
@Berno skrev: ”Bara att beklaga. Tyder på en osund undervisning. Barnen hör Guds rike till!”
Det funkar mycket subtilare än du tycks ana. Jag skall drista mej till ännu ett personligt vittnesbörd.
Barn lyssnar och funderar och lägger ihop. Inte alltid korrekt, men de lägger ihop.
Minstingen här, inte ännu 5 år, tyckte förra veckan att en sång inte stämde något vidare. Sångaren sjöng om att ge något till Gud. Så hon frågade: ”Man kan väl inte ge något till Gud, Han äger ju redan allt?”
Sången handlade om att ”ge sitt hjärta”. Sången var på Kikuyu-språket och hon frågade mej på Kiswahili. Jag bad min hustru att hjälpa till för jag behärskar inte Kikuyuspråket. Den lilla gullungen fick en förklaring.
Någon dag senare undrade hon vad det konstiga uttrycket ”att vara i någons hand” betydde. Min hustru hade sagt att barnen är i mina händer. Kopplingen bildligt och ordagrannt funkade inte ännu. Vi fick en möjlighet att förklara saken och att berätta att vi alla är i Guds hand.
Inte alla små barn frågar. Inte ens alla som funderar. En tioåring som haft förmånen att tvingas med på väckelsemöten sedan blöjåldern har redan slagit upp en hel del ”information”. Nu börjar mitt personliga vittnesbörd.
Det hände sig vid den tiden, när jag var 9 eller kanske 10 att gamla bröder och systrar, som klivit direkt ur apostlagärningarna, eller domarböckerna, och var ordentligt bibelsprängda och frälsta, kom på besök.
Jag minns ännu de tendetiösa frågorna som ställdes till mina föräldrar: ”Har Kjell avgjort sig för Kristus ännu?” Jag kröp så långt som möjligt bakom soffan och låtsades sova.
Speciellt ett stengammalt par som aldrig hade haft några egna barn men som min Far kallade sina andliga föräldrar, hade naturligtvis tung vikt i sådana spörsmål.
Mina föräldrar var aldrig manipulerande eller tvingande i sådana saker. Men ett litet barn lägger ihop och drar slutsatser. Så fastän jag inte var mogen att ta ett sådant steg som 9-åring blev det ett ordentligt dilemma.
Varför Jesus alltid skulle komma tillbaka på natten? Tja, som en tjuv om natten var det ju….
1 Tess. 5:4 Men I, käre bröder, I leven icke mörker, så att den dagen kan komma över eder såsom en tjuv;
När jag var 13, nästan 14 var jag klar att ta detta steg. Men det är en annan historia.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:26 e m
@Fred Ö: Även om jag använde uttrycken från den liknelsen kopplar jag det inte dit. Läs hellre: Min Jesus kommer inte så snart! För det är precis vad du säger.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:28 e m
@Magnus: ”Du tror inte att denna referens från Mt Ev. avser Titus och romarnas intåg i Jerusalem? D.v.s. antingen ett profetiskt förutsägande av Jesus eller att författaren med vetskap om vad som hänt lägger dessa ord i hans mun.”
Nej det tror jag inte är hållbart, här ger Jesus ett specifikt svar på lärjubgarnas fråga om tecknet för tillkommelsen och tidens ände. I versen innan (14) hade han givit ett mer svårbestämt tecken, nämligen att evangeliet om riket först skulle predikas för varje folk. Därefter skulle änden komma. I den följande versen ger han som sagt ett mer precist och bestämbart tecken och hänvisar dessutom till profeten Daniel som på flera ställen sätter in ”förödelsens styggelse” i sitt ändetidsscenario. Relevant är också att Paulus i sin undervisning till tessalonikerna tar upp det här som tecknet som måste föregår Herrens tillkommelse.
2 Tess 2:
1 ¶ I fråga om vår Herres, Jesu Kristi, tillkommelse, och huru vi skola församlas till honom, bedja vi eder, käre bröder,
2 att I icke-vare sig genom någon »andeingivelse» eller på grund av något ord eller något brev, som förmenas komma från oss-så hastigt låten eder bringas ur fattningen och förloren besinningen, som om Herrens dag redan stode för dörren.
3 ¶ Låten ingen bedraga eder om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet hava skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, hava trätt fram,
4 vedersakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud.
Dan. 9:27
27 Och han skall med många sluta ett starkt förbund för en vecka, och för en halv vecka skola genom honom slaktoffer och spisoffer vara avskaffade; och på styggelsens vinge skall förödaren komma. Detta skall fortgå, till dess att förstöring och oryggligt besluten straffdom utgjuter sig över förödaren.»
Dan. 11:
31 Och härar, utsända av honom, skola komma och oskära helgedomens fäste och avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
32 Och dem som hava kränkt förbundet skall han med hala ord locka till helt avfall; men de av folket, som känna sin Gud, skola stå fasta och hålla ut.
Dan. 12:
9 Då sade han: »Gå, Daniel, ty dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid.
10 Många skola varda renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skola öva sin ogudaktighet, och ingen ogudaktig skall förstå detta; men de förståndiga skola förstå det.
11 Och från den tid då det dagliga offret bliver avskaffat och förödelsens styggelse uppställd skola ett tusen två hundra nittio dagar förgå.
12 Säll är den som förbidar och hinner fram till ett tusen tre hundra trettiofem dagar.
13 Men gå du åstad mot ändens tid; sedan du har vilat, skall du uppstå till din del, vid dagarnas ände.»
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:35 e m
@Kamau Mweru: Efter din beskrivning kan jag förstå var du fått din inställning från. Finns ingen som helst anledning att ge sig på en nio-åring på det viset. Syndamedvetandet och behovet att bli försonad med Gud kommer vid olika ålder hos olika barn.
I våra möten här ute är jag väldigt noga med att se till att alla de barn som kommer, och de är många, ska trivas och känna att de hör Gud till. De får höra så mycket fördömanden från både sina hem och andra församlingar, något som gör mer skada än nytta. Samtidigt är det oerhört gripande att se när ett och annat barn lyfter sin hand och vädjar om förbön. Gud rör verkligen även vid barnens hjärtan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 4:48 e m
@Berno: ”Även om jag använde uttrycken från den liknelsen kopplar jag det inte dit. Läs hellre: Min Jesus kommer inte så snart! För det är precis vad du säger. ”
Nej det är inte vad jag säger, men jag tror att du med många andra missförstår betydelsen av ordet snart i i de bibliska sammanhangen med Jesu tillkommelse. Det är missvisande att mena att de bibliska texterna som skrevs för nära 2000 år sedan utlövade att Jesus skulle komma snart. En bättre översättning som skulle passa sammanhangen vore nog ”hastigt” eller som KJV har det ”quickly”. Som klar framgår så skall Jesu återkomst föregås av tecken som inte så vitt jag förstår ännu inträffat, men när väl dessa tecken inträffat så kommer tillkommelsen att vara nära förestående. Jesus kommer hastigt är därför lika sant idag som det var under Apostlarnas dagar. Den som inte är vaken och bedjande och därför inte uppmärksammar tecknen riskerar därför att likt de fåvitska jungfrurna gå in oförberedda i den relativt korta tiden som föregår Brudgummens ankomst.
http://hem.bredband.net/b226694/imm.html
Imminens
Kan Jesus komma när som helst?
Av Tim Warner – Revised 05/2002 – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren februari 2004
John Walvoord, liksom många andra pretribförfattare, hävdar att begreppet ”imminens” är hörnstenen i läran om pretribuppryckelsen.
Boinniers svenska ordbok, definierar imminent som, ”nära förestående, hotande, överhängande”, Centralt för att förstå pretribs ”imminens” är att ingenting hindrar uppryckelsen, och att ingen profeterad händelse kan föregå uppryckelsen. Om det vore som så att någon profeterad händelse måste ske före uppryckelsen, så kunde denna inte sägas vara ”imminent” förrän efter det att den profeterade händelsen gått i uppfyllelse.
Pretribbare försöker att använda uttalanden av Jesus, Paulus, Jakob, och Petrus, till stöd för idén att uppryckelsen är ”imminent” enligt ovanstående definition.
”Imminens” enligt Jesus
Det Bibelord man utgår ifrån då man hävdar att uppryckelse kan ske ”vilket ögonblick som helst” hämtar man från Oljebergspredikan och då speciellt från de liknelser som följer efter den sekvens av händelser som Jesus först tecknat där.
Matt. 24:
36 Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.
42 Vaken fördenskull; ty I veten icke vilken dag vår Herre kommer.
43 Men det förstån I väl, att om husbonden visste under vilken nattväkt tjuven skulle komma, så vakade han och tillstadde icke att någon bröt sig in i hans hus.
44 Varen därför ock I redo; ty i en stund då I icke vänten det skall Människosonen komma.
Tagen ur sitt sammanhang skulle dessa verser kunna tyckas undervisa om en ”vilken stund som helst” uppryckelse. Problemet är emellertid att kontexten bevisar att Jesus talade om sin tillkommelse ”strax efter vedermödan” [v. 29-31]. Dessa verser måste tolkas att ingå i det allmänna tidsmönstret som ges i Matt 24. Lärjungarna hade frågat Jesus efter tecken för hans tillkommelse, [v. 3]. Jesus gav en längre utläggning, där han tecknade huvuddragen av hela tidsåldern med diverse tecken som skulle föregå hans tillkommelse i härlighet efter vedermödan. Han placerade församlandet av sina utvalda till att ske efter vedermödan [v. 31]. Därefter gav han liknelsen om fikonträdet som en illustration som visade på HUR de skulle vara observanta på tecknen.
Matt 24:
32 Ifrån fikonträdet mån I här hämta en liknelse. När dess kvistar begynna att få save och löven spricka ut, då veten I att sommaren är nära.
33 Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren.
Jesus var helt tydlig med att ”vaka” här innefattade uppmärksamhet på uppfyllelsen av de tidigare nämnda tecknen, och att alla av de där profeterade tecknen som han just räknat upp måste inträffa innan hans tillkommelse kunde betraktas som ”imminent”.
Jesus fortsatte det med att säga, ”Men om den dagen och den stunden vet ingen något” och ”Vaken fördenskull; ty I veten icke vilken dag vår Herre kommer.” Jesus kunde här omöjligen ha talat om en ”teckenlös tillkommelse”, eftersom han just hade gett dem flera tecken att vaka inför!
Vers 33 ovan måste emellertid definitivt referera till en ”imminent” tillkommelse, som Jesus beskrev som ”nära och står för dörren”. En bättre beskrivelse av ”imminens” kunde inte ha givits! Lägg emellertid märke till förbehållet! Han sa, ”när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren.” Kristi tillkommelse för sina utvalda är ”imminent” FÖRST EFTER att de tecken som Jesus gett har inträffat. Finns ”allt detta” omnämnt som profetiskt förutsagda händelser i v. 4-29? Helt klart! Har nu ”ALLT detta” redan inträffat? Nej! Naturligtvis inte. Därför är Jesu tillkommelse INTE heller ännu ”imminent”! Den kommer att bli ”imminent” först efter en viss framtida tidpunkt, efter det att dessa tecken har fullbordats. Men, inte tidigare!
När Jesus sade, ”när I sen allt detta”, förutsätter han att åhörarna vet vad de skall komma att se, och den informationen finns ju i de föregående verserna, ja detta utgör faktiskt temat i hela framställningen. Det handlar om, krigen, jordbävningarna, hungersnöden, förödelsens styggelse, och de kosmiska tecknen. När ALLA dessa händelser har inträffat, DÅ kan vi veta att Jesu tillkommelse är ”imminent” (nära och står för dörren). Eftersom Jesus begränsade ”imminensen” till periden EFTER att de specifika tecknen uppfyllts, så har vi inte rätt att hävda att Jesus lärde någon slags OVILLKORLIG ”imminens” beträffande sin tillkomelse (som pretribbarna försöker göra gällande). Att antyda en ”teckenlös” tillkommelse från ett sammanhang så fyllt med tecken och uppmaningar till att vakta på dessa tecken, är att göra våld mot texten!
Några pretribbare hävdar att frasen ”allt detta” i vers 33 inte skulle referera till de tidigare nämnda tecknen, utan till fikonträdets knoppande i vers 32. De tolkar liknelsen med fikonträdet som att den skulle syfta på att Israel blev en stat 1948. Det här gör emellertid inte deras sak bättre, eftersom det sätter återvändandet till Israel som en förutsättning för ”imminensen”. Med andra ord, enligt deras scenario kunde Jesu tillkommelse inte ha varit ”imminent” förrän efter 1948. Det skulle då innebära att alla andra påståenden i NT som pretribbarna använder för att stödja ”imminens” i själva verket INTE kan ha betytt att Jesu tillkommelse skulle ha varit ”imminent” när de skrevs! När allt kommer omkring så kunde ju inte judarna ha återvänt till landet förrän efter att de blivit bortdrivna. Detta skedde inte förrän år 70, flera år efter det att Paulus hade skrivit alla sina brev. Samma brev som man menar stödjer idén om en ovillkorlig ”imminens”. Om dessa texter inte betydde att Jesu tillkommelse var ”imminent” under det första århundradet INNAN Jerusalem förstördes, så lär de inte heller ”imminens” i dag!
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 5:04 e m
@Fred Ö alias Tim Warner: suck…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 5:43 e m
@Berno: ”suck…”
Ok, Berno jag kan förstå att du inte orkar med att läsa hela Warners artikel men du skulle väl ändå kunna utifrån min inledande kommentar angående Jesu snara tillkommelse under nu snart 2000 år svara på hur skrämmande den undervisningen är. Vad sägs om att byta ut ”snart” mot ”hastigt” i de relevanta sammanhangen.
Jag skrev:
Nej det är inte vad jag säger, men jag tror att du med många andra missförstår betydelsen av ordet snart i i de bibliska sammanhangen med Jesu tillkommelse. Det är missvisande att mena att de bibliska texterna som skrevs för nära 2000 år sedan utlövade att Jesus skulle komma snart. En bättre översättning som skulle passa sammanhangen vore nog ”hastigt” eller som KJV har det ”quickly”. Som klar framgår så skall Jesu återkomst föregås av tecken som inte så vitt jag förstår ännu inträffat, men när väl dessa tecken inträffat så kommer tillkommelsen att vara nära förestående. Jesus kommer hastigt är därför lika sant idag som det var under Apostlarnas dagar. Den som inte är vaken och bedjande och därför inte uppmärksammar tecknen riskerar därför att likt de fåvitska jungfrurna gå in oförberedda i den relativt korta tiden som föregår Brudgummens ankomst.
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 5:59 e m
”Min Herre kommer inte så hastigt.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 6:37 e m
@Hans skrev: ”Min Herre kommer inte så hastigt.”
Vill du vara litet utförligare?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 6:42 e m
Är det verkligen bara God Channel ni tittar på, ni som menar att där är så mycket ockultism?!
Är det inte så att det på den våglängden sänds en hel del andra program också, som inte God Channel kan ta ansvar för? Det är ju så att en satellit sänder allt som når den, och det är flera som får samsas om en kanal…
Vad gäller Hans ”Min Herre kommer inte så hastigt” är det lätt att förstå Kamau Mweru om man har läst bibeln
Det är väl en stilla vaggningen till söms… ett litet tag till dröjer han… fastän väckarklockan hoppar intill sängkanten!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 7:33 e m
Hej!
Jag har varit kristen i över 30 år och alltid varit en ”pre-tribare” ända tills jag råkade hamna på ”Lennart Jaretegs” sida, där jag läste:
”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram”, (2 Tess 2:3)
När jag var nyfrälst, predikades mycket att ”Jesus kommer snart och är du då redo”. Detta skapade ofta ångest hos mig, och nu anser jag att det var en förkastlig ”lära”.
Jag var ”pre-tribare” för jag resonerade som så, att det som håller Anti-krist framträdande borta, var just det att den Helige Ande var på Jorden.
Den dagen vid uppryckandet, så är det den Helige Ande som tas från Jorden och de som är fyllda av honom följer med.
Men nu tror jag att vi får vara med till ”the bitter end” till 99.99%.
Jag tror att ”satan” kommer att ta gestalt i Anti-Krist till 99,99% och när den Helige Ande tar oss från Jorden, då blir ”Anti-Krist”, djävulen i mänsklig gestalt till 100%.
Enligt Ordet där i Tess(2:3) så ska vi vara med när han sätter sig på ”sätet”.
Jag håller med i Berdnt Isakssons ord ang. den ”plattform” som ska förberedas för Anti-krist.
Det ska råda en ”härlig” stämning av väckelsekampanj”.
Jag tror att den ”falske profeten”i ”Upp 19 :20″
kommer att träda fram ur denna ”falska väckelse” som vi kan se inom kristenheten idag ang. den ”religion-synkretism” som vi bl.a kan se hos Ulf E.
Jag tror att kommande ”Jesusmanifestation” kommer på något sätt att avgöra Sveriges framtid.
Jag var med på vid ”Jesusmanifestationen” i Kungsträdgården 1974, och då var det ”ONE-WAY”
för hela slanten! Nu upplever jag att det är ”ONENESS” för hela slanten.
1974 upplevde jag att det stod: ”Jesus är ENDA VÄGEN” på nästan alla demonstrations-skyltar.
Idag kan man undra om man skulle få vara med i kommande manifestation om man bar en ”ONE-WAY”-skylt.
Jag tror att det är en ”ANNAN JESUS” som kommer att manifesteras nu, jämfört med 1974.
Jag tror Vi kommer att få se, som Kjell uttryckte i ett tidigare inlägg, i kommande ”kristenhet”
Råttgift är 99.97% bra mat?
Vill avsluta med ett citat från en sida:
”Till och med inom olika New Age-inspirerade rörelser och Islam (Koranen ägnar henne flera sutror) finner man en stark tillgivenhet för Maria. Så det är ingalunda förmätet att kalla henne en sann moder för oss alla, oavsett var vi befinner oss i det religiösa spektret”.
http://www.gammalkatolik.se/empty_31.html
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 7:52 e m
Hej Vänner!
Ang. ”Min Herre kommer inte så hastigt”,
Så kan Vi nog slappna av Alla vi som vill leva i tron:
”Pröva er själva om ni lever i tron,
pröva er själva!
Eller KÄNNER ni inte med er att
JESUS KRISTUS ÄR I ER ?” (2Kor 13:5).
Här i detta ORD, har vi garantin för att Vi är redo!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 8:32 e m
Jag hoppas att det platsar in i bloggpostens ämne, men jag vill gärna citera vad Lars Enarson skriver i sitt senaste bönebrev ang. en händelse i samband med jordbävningskatastrofen på Haiti.
SAXAT från ”Bönebrevet Elia bönearmé”.
”Omkring en vecka efter jordbävningen hittade räddningsarbetarna en femårig pojke under en raserad byggnad. Hans bild visades på nyheterna, men hans berättelse rapporterades inte. Denna pojke berättade för lokalbefolkningen att han var ok, eftersom ”en man med vitt skägg” gav honom vatten och mat. Han sa åt honom att han inte skulle oroa sig, därför att någon skulle komma och hjälpa honom ut. Han sa också att denna jordbävning var den första händelsen.” Det skulle bli fler på andra ställen eftersom ”Jag kommer snart tillbaka.” SLUT CITAT
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 9:11 e m
@Lennart Svensson: ”JESUS KRISTUS ÄR I ER ?” (2Kor 13:5).
Här i detta ORD, har vi garantin för att Vi är redo!”
Sedan gäller det att trotts många prövningar och bedrövelser hålla fast vid hoppet intill änden.
Apg. 14:21 Och de förkunnade evangelium i den staden och vunno ganska många lärjungar. Sedan vände de tillbaka till Lystra och Ikonium och Antiokia 22 och styrkte lärjungarnas själar, i det de förmanade dem att stå fasta i tron och sade dem, att det är genom mycken bedrövelse som vi måste ingå i Guds rike.
24 Ty i hoppet äro vi frälsta. Men ett hopp som man ser fullbordat är icke mer ett hopp; huru kan någon hoppas det som han redan ser?
Matt 10:22 Och I skolen bliva hatade av alla, för mitt namns skull. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. -
Matt. 24:
9 Då skall man prisgiva eder till misshandling, och man skall dräpa eder, och I skolen bliva hatade av alla folk, för mitt namns skull.
10 Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre.
11 Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många.
12 Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna.
13 Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.
Hebr 3:14 Ty vi hava blivit delaktiga av Kristus, såframt vi eljest intill änden hålla fast vår första tillförsikt.
1Kor 1:8 Han skall ock göra eder ståndaktiga intill änden, så att I ären ostraffliga på vår Herres, Jesu Kristi, dag.
Shalom
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 9:33 e m
Hej Fred!
Man får inte bli för ”säker” ang. ”garanti”
I det Mitt favoritställe,”2Kor 13:5″ står det 2 ggr ”Pröve Er” och det tänker jag på varje dag.
Jag tänker också varje dag på:
”Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige och syndaren?”
(1 Petr 4:18)”
Det är ju liksom ingen ”gräddfil” att vara kristen.
”Knapp nöd” alltså.
Shalom Fred!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 10:46 e m
@Andreas Frost:
Du säger i kommentaren:
”Först och främst tycker jag inte Bibeln lämnar nåt utrymme för att kristna skulle försvinna innan den stora vedermödan.”
Då tycker jag du skall läsa Matt 24:41 Om dom två kvinnorna som malde…
Se´n tycker jag du skall tänka lite själv. Innan detta beskrivs Noa och straffdomen över de ogudaktiga.
Före det – Människosonen skall komma på himmelens skyar.
Straffdomen på Noas och Lots tid var definitiv över ogudaktigheten.
Vedermödan är också en straffdom där dom rättfärdiga inte drabbas. Men den är inte definitiv av skäl som anges nu.
Skulle Gud vara mindre rättfärdig än en jordisk överhet som inte straffar rättfärdiga utan brottslingar.
Däremot är Guds kärlek och rättfärdighet så stor – eftersom tiden därmed är slut, så måste de kvarlämnade få samma chans som om de levat en vanlig livstid.
Hänger ni med ?
Alltså många människor är hårdnackade mot Gud ända tills deras egna krafter bryts ned. Då börjar många stolta att reflektera. Några få omvänder sig.
På samma sätt får de kvarlämnade en extra chans. Dom som levt ett ytligt kristenliv och bara hängt med i kyrkan och blivit kvarlämnad får en extra chans, dvs martyrdöden genom att inte ta märket.
Likaså den som aldrig ägnat Gud en seriös tanke. Börjar se att alla coola prylar och status inte ger något.
Gud är omutligt rättfärdig och nådig och ger resten av människorna den chans de skulle fått om de levt sitt liv till finito.
Så enkelt är det varför krångla till det.
Jag säger bara: Matteus tjugofyra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:18 e m
Those who don’t learn from history are condamned to write end time books… Ett av mina favoritcitat av en amerikansk protestant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:22 e m
Själv är jag post-trib, och ser faktiskt inga större bibliska belägg för pre-trib. Det till trotts- jag vet inte när Jesus kommer, jag hoppas snart- men jag vet inte…Om jag ska använda mitt förnuft och lägga ihop bibelcitaten så tycker jag helt klart och tydligt att Bibeln har en post-trib teologi!
Betyder det att man inte ska hålla sig vaken? Att det inte är så farligt? Tvärt om!- Hela den sista tiden kommer ju att kännetäcknas av ett gigantisk avfall- allt från enorm lagsikhet till enorm liebralitet (nästan som Sverige den dag i dag)…och för att klara stå emot avfallet- så måste man ju studera Guds Ord och försöka vara nära Gud, annars kommer man ju inte veta om man själv har dragits med avfallet eller ej.
Så kort och gott, jag vet inte när Jesus kommer tillbaks. Men som jag läser Bibeln så kommer han helt klart tillbaks efter vedermödan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:23 e m
@Torbjörn S Larsson:
Hur får du Matt 24:41 till att kristna skulle slippa vedermödan?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2010 at 11:26 e m
”VI SKA INTE DRABBAS AV VREDEN”
1Tess 5:9 Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen [orge] utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus. 10 Han har dött för oss, för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade.
Det grekiska ordet för vredesdom är orge och det beskriver en pågående vrede, dvs. Guds eviga straff över ogudaktighet. Ordet beskriver alltså Guds eviga vrede över den som förkastar Jesu frälsning. Det menas inte de domar som kallas vredesskålar i Uppenbarelseboken. Det är inte heller den svåra tid som kallas vedermödan. Det beskriver personens upprördhet – inte straffet! Många blandar ihop begreppen här och tror att vreden är vedermödan men så är alltså inte fallet.
En annan bibelvers med samma ord:
Joh 3:36 Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede [orge] blir kvar över honom.
Här framkommer det tydligare att det är något pågående. I den stund som en människa omvänder sig och tar emot Jesus och hans förlåtelse i sitt liv, försvinner vreden. Vreden är på grund av synden. Jesus tog synden och straffet på sig på Golgata men den som förkastar Jesus får själv ta konsekvenserna av synden.
Om 1 Tess 5:9 hade menat domarna eller vredesskålarna under yttersta tiden hade ett annat ord använts, nämligen thumos som betyder vredesutbrott, vredesskål. Upp 16:1 Och jag hörde en stark röst från templet säga till de sju änglarna: ”Gå ut och töm Guds sju vredesskålar [thumos] över jorden.”
Gud är mäktig att hjälpa sitt folk precis som han tog hand om Israels folk i Egypten under plågorna där.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 4:05 f m
@Titti skrev: ”Är det verkligen bara God Channel ni tittar på”
Andra får svara för sig. Det program jag refererade till i bloggposten är definitivt ”GOD TV”. Det leds av en litet grand fet medelålders engelsman med alltför långt hår och hans hustru som har luggen hängande i ögonen.
Personligen stöter jag mig även på namnet som jag tycker är åt det blasfemiska hållet.
Vidare skrev du: ”Vad gäller Hans ‘Min Herre kommer inte så hastigt’ är det lätt att förstå Kamau Mweru om man har läst bibeln
Det är väl en stilla vaggningen till söms… ett litet tag till dröjer han… fastän väckarklockan hoppar intill sängkanten!”
Jag tycker att Michael G. Helders redogjorde mycket bra för detta. Och liksom Michael skulle jag tycka det vore helt fantastiskt om Jesus kom tillbaka idag.
Jag behöver varken wishful thinking eller piskor för att vilja vara vaken och redo att möta Herren.
Jag har skrivit det förr men repeterar igen. Den som har sett levnadsförhållandena i stora slumområden, dit polisen inte vågar komma annat än i grupp och beväpnade med kulsprutor. Den som har sett våldet och smutsen där. Maffiaaktiga ligor som regerar. Småbarn som tvingas till prostitution. Mord, misshandel och stympningar. Poliser som gör hus-sökning och passar på att gruppvåldta mödrar och flickebarn. Inga sanitära möjligheter. öppna avloppskanaler. Flera kilometer till rent vatten. Hus byggda av avfall. Otillräckligt med mat som huvudskligen saknar protein och vitaminer men bara fyller magen. Ungdomar som rullar in i kriminaliteten vid 12-årsåldern. Etc. Etc.
Titti, du får berätta för mej hur ”vedermödan” skulle kunna göra saken värre för dessa!
Jag är inte alls längre säker på att ”vedermödan” börjar samtidigt över hela världen.
Men du kanske likt Andreas Frost bara tänker på saken ur ett välfärds-perspektiv.
Jag tror att Gud bryr sig om alla människor, även dem som inte haft möjligheten att göda sig till slaktedagen.
Och jag vill vara redo att möta Honom idag. Men även vara redo att förbli trogen och vaken om det dröjer.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 4:23 f m
@Kamau Mweru: Tack för ett nödvändigt inlägg. I-världen utgör bara en liten del av världens befolkning. Jag tror att den orättfärdighet välfärdssamhället är uppbyggt på kommer att möta sin både fruktansvärda och rättvisa dom. Om vi tar till oss bibelns budskap så präglas det av Guds rättfärdighetstänkande, där främst änkan, den fader- och moderlöse och den fattige möts av Guds barmhärtighet. Sodoms synd var inte homosexualitet och omoral i första hand, men däremot att man inte understödde den arme och fattige.
Guds församling är kallad att förverkliga de principer vi möter i Ordet. …de delade med sig därav åt alla, eftersom var och en behövde.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 7:07 f m
Pre-trib budskapet att kyrkan skulle ‘ryckas upp’ innan det stora lidandet som kanske fungerar i västvärlden. Det ser jag nu som en ganska arrogant inställning, dels till resten av människorna, som skulle lämnas kvar – och framför allt till alla våra syskon i resten av världen som dagligen får betala ett högt pris för sin efterföljelse.
Varför skulle kyrkan i Iran, Nordkorea, Somalia, Saudiarabien, Yemen, Laos, Kina o.s.v. få lida, medan vi i västvärlden oroar oss för i-landsproblem, och väntar på ‘hissen’ upp?!
Neej, under förföljelse växer kyrkan, och Herren kommer att tillåta prövningar (liksom Han alltid gjort) för att rena guldet i elden, för att testa vår tro och vår hängivenhet. Han kommer att tröska och sålla.
Så har det varit helt igenom historien, och så tror jag det kommer vara fram till slutet.
”Den som håller ut till slutet blir räddad…” Vad tror man annars att det handlar om?
Jag har själv fått min beskärda del av prövningar, och det har varit otroligt jobbigt och smärtsamt. Men åh, vilken välsignelse som kommit ur det!
När vi kommit till slutet av oss själva – då får vi möta Jesus och hans underbara nåd. : )
Tack, speciellt till Kjell,
för att du lyfter fram detta viktiga ämne.
mvh, Ingela
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 7:37 f m
@Lennart Svensson: ”Man får inte bli för ”säker” ang. ”garanti””
Så du tror inte på den populära ”en gång frälst alltid frälst” läran?
Shalom Lennart!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 8:14 f m
@Ingela: Väl skrivet. Tror du placerar spiken på huvet om den ”amerikanska” arrogansen inför lidandet. Där är darbyismens (och senare även framgångsteologins) stora problem…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 9:13 f m
Det är högintressant att läsa om den historiska bakgrunden till pretribläran som har påverkat och format så mycket av förra århundradets kristna rörelser med en dispensationalism som definierar två skilda Gudsfolk och frälsningsvägar. Jesus säges först återkomma för att frälsa de kristna undan vedermödan till det dukade bröllopsbordet i himlen, medan judarna fortsätter in i ”Jakobs nöd” varur en ringa kvarleva kommer att bli frälsta efter vedermödans slut till att befolka jorden medans de förvandlade kristna fortsätter sin samvaro med Jesus i himlen. Vet du om att det var först under det tidiga 1800 talet som den läran började sprida sig inom kristenheten? De tidiga troendes eskatologi var däremot genomgående posttrib, även om de inte använde det uttrycket eftersom de inte tycks ha känt till något annat. Det var först i och med den katolska kyrkans framväxt där kyrkans dominans kom att ersätta det eskatologiska hoppet om Jesu återkomst som Messias för att upprätta Guds rike på jorden som undervisningen om den kommande vedermödan började tonas ner. Kyrkan var ju triumforisk och ansågs identisk med Guds rike och skulle väl knappast genomgå någon vedermöda. Men nu kunde väl knappast ändå någon bibelläsare undgå att lägga märke till att Jesu återkomst skulle föregås av en stor vedermöda. Pretrib blev därför ett närmast genialiskt drag av den triumfatoriska kyrkan eftersom den så att säga tillät henne en mjuk övergång in i evigheten. Inte att undra över att pretrib kom att bli en populär undervisning. Många menar ju också därför att man redan nu kan unna sig allt gott eftersom det ju ändå är så lite som nu skiljer dem från det framtida härlighetsriket.
http://hem.bredband.net/b226694/pretrhis.htm
Pretribs historiska rötter
Av Tim Warner – dec 2000 – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren sept 2003
Berättelsen om Pretribulationismens tillkomst är en snårig historia. Ända sedan dess framträdande under det tidiga 1800-talet, har det förekommit medvetna försök till att mörklägga dess ursprung. Man har därvid gått fram längs två slag av historieförfalskingar. Dels genom att man till stor del lyckats med att dölja pretribulationismens verkliga ursprung och hur den uppkom under 1800-talet i Skottland, och att i stället tillägna den till John Nelson Darby (NJ), och Plymouth bröderna. Och dels genom att man under senare tid har vantolkat tidiga kristna dokument för att förespegla att de skulle ha varit pretrib. Syftet med den här artikeln är att dokumentera en tidslinje där de mest väsentliga händelserna i utvecklingen av detta relativt nya synsätt att se på profetiorna belyses.
DEN TIDIGA FÖRSAMLINGEN
I våran artikel, Eskatologi i den tidiga församlingen, visade vi på det faktumet att den tidiga församlingen tveklöst hade en posttribsyn, de såg fram emot en enda framtida Kristi tillkommelse för att rädda församlingen undan Antikrist, döma de ogudaktiga, och upprätta Guds rike på jorden. De var också ”futurister”, som förväntade sig att Uppenbarelsebokens händelser skulle inträffa under den korta tidsperioden av sju år under slutet av denna tidsålder………
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 9:45 f m
Hej!
Jag är övertygad att den här ”pre-trib” läran är en skapelse av satan från början och att ur den har fötts ”latter-rain” och ”framgångsteologin”.
Man behöver ju bara se hur de ”negativa” profeterna behandlas idag. Sådana profeter som ”David Wilkersson” och ”Lennart Jareteg” står ju inte högt i kurs, inom kristenheten idag.
Jag har faktiskt hört att både dessa har kallats ”villolärare”. Tommy Lilja här i Sverige går ju till angrepp mot de som kritiserar honom, genom att kalla dem ”frikyrkopoliser”.
Jag är övertygad om att Jesus kommer inte för att hämta en ”glättig” ”fnissig” brud, med brudklänningen draperad med dollar och guld, som ser sin brudgum som en ”produkt”.
Istället tror jag han hämtar sin brud, som med tårar och ett hjärta av guld, ser fram mot sin älskade brudgum,och som är helt fascinerad av att ”Prinsen” valt ut fattiga Mig bland alla andra.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 10:00 f m
@Ingela:
Bra att du kompletterade min korta u-landshistoria med fakta om den förföljelse av trossyskon som pågått och pågår och faktiskt intensifieras.
Man brukar tala om ”tredje världen” men min Gud skapade bara en värld.
En trend sedan Darby och Kenyon har ju varit att göra om ”det glada budskapet för de fattiga” till ett ”glatt budskap för de rika”.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 10:00 f m
@Anders Gunnarsson:
Fruktansvärt, Anders…vilken kommentar.
Men – vad hjärtat är fullt utav, det talar munnen.
…………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 10:22 f m
Här delar jag med mig bibelstudiet av Tim Conway som fick mig att gå från pre till post trib: http://www.youtube.com/watch?v=dPLl6BL-Glo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 11:04 f m
@Michael G. Helders:
”Här delar jag med mig bibelstudiet av Tim Conway som fick mig att gå från pre till post trib: http://www.youtube.com/watch?v=dPLl6BL-Glo” SLUT CITAT
SVAR. Oj, oj, det där var starkt och MYCKET omtumlande. I frågan om uppryckandet så är han ju inne på den linje som jag skulle tro att de flesta ansluter sig till idag, men det han säger om Tusenårsriket… ja, det där måste jag lyssna på igen och grubbla på länge, för det var väldigt starkt.
Vore intressant att få del av Lars Enarsons och Fred Örtegrens m.fl. åsikter om vad som sägs i den undervisningen denne Tim Conway ger.
Länken är alltså denna (tack Michael att du visade på detta, för det gav mycket att tänka på);
http://www.youtube.com/watch?v=dPLl6BL-Glo
Berndt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 11:42 f m
@Michael G. Helders:
Ja visst är det som så att pre-trib bygger på en förvanskad dispensationalistisk grund, men när man genomskådat att så är fallet så är det nog att rekomendera att man granskar vari den förvanskningen består lite närmare så man inte hamnar i något ännu värre nämligen amellianism vilket var vad den katolska kyrkan kom att göra när de förkastade den tidiga församlingens eskatologi som har kallats för historisk premilleniaism eller kiliaism.
http://hem.bredband.net/b226694/pd/pd_intro.html
Kiliasm – Guds Rike – Progressiv Dispensationalism – Guds Rikes natur och de återlöstas eviga destination är ämnen som idag disputeras en hel del. Vi tror att en av dagens mest lovande riktningen är den som nu framträder ur en genomgående revidering av dispensationalismen under benämningen ”Progressiv Dispensationalism”. Det här systemet är närmast identiskt med vad som tidigare kallades för ”Historisk Premillennianism”, och som de tidiga kristna kallade för ”Kiliasm” (kill’-E-az-um), efter det grekiska ordet för ”tusenårsriket” (latin ”millenium”). Här kan du utan att behöva vara teolog läsa och lära om Dispensationalismens mycket försenade återvändande till den historiska kristna teologin. Den här sektionen innehåller också en debatt, Traditionell Dispensationalism kontra Progressiv Dispensationalism (Kiliasm), Dr. Mal Couch (Tyndale Theological Seminary) kontra Tim Warner (PFRS). Vi tror att en rätt teologi rörande dessa ting är grundläggande för förståelsen av Guds hela plan
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 2:39 e m
Jag tror att Darby, Miller, PFRS och kilianism och dispensationalism och hela skiten (ursäkta uttrycket) är totalt grundlöst och så vansinnigt det bara kan bli om du tror att du med hjälp av en bibel tror dig kunna utläsa vad som exakt kommer ske i den yttersta tiden…
”Amerikansk” arrogans inför lidandet, parad med hårresande eisegetik (att läsa in samtiden) har resulterat i amerkansk väckelsekristendoms värsta mentala härdsmälta, (läs evangelikalen Mark A Noll, the scandal of the evangelical mind)). Jesus kommer synligt i makt och ära. Uppryckandet är så teologiskt svagt underbyggt och totalt otraditionellt att bara amerikanska baptister kan ta detta som en ”universiell sanning”.
Lycka till med eisegetiserandet
”those who don’t learn from history are condemned to write end time books”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 3:45 e m
@Kamau Mweru: Tja, vad gäller vedermödan är jag inte så säker på att vi har tolkat tidsaxeln rätt. Hur vet vi säkert att vi inte befinner oss mitt i den?
Vedermödan kan i alla händelser alltid bli värre, framför allt bli betydligt mer omfattande. Det är många som slipper undan lindrigt än…
Vad God Channel beträffar är jag nog i så fall den främste här att beklaga om det är NewAge-grejor där… har mina skäl…
Men: på ett eller annat sätt blir Kristus predikad…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 4:05 e m
@Titti:
”Men: på ett eller annat sätt blir Kristus predikad… ”
Så du stöttar Gardell då, också?
Bara för att man använder Jesus eller Kristus i evangeliseringen är det ju ingen garanti för att evangelium blir presenterat, eller hur?
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 4:23 e m
@Andreas Frost:
INTE VAR DE TVÅ KVINNORNA I VERDERMÖDAN, DOM STOG OCH HJÄLPTES ÅT MALDE I SITT VANLIGA ARBETE I HEMMET .
Så enkelt är det varför krångla till det.
Jag säger bara: Matteus tjugofyra.
Sedan tycker jag att när det här är så svåra frågor, fastän det var självklart för Paulus, Petrus och Johannes så är det bäst att gå till orginalet. För ju mer man läser Paulus ju mer ser man tillbakatänkadet till Jesus.
Lägg oxå märke till vers 38 som talar om ett tillstånd av vanlighet.
Vedermödan som är en straffdom över de ogudaktiga kan helt enkelt inte komma förrän bildligt talat.
1) Noa gick in i arken
2) Lot gick ut ur Sodom
Det är Guds princip att rädda den rättfärdige.
Däremot måste en kristen alltid vara beredd på förföljelse. Läs gärna baptismens historia eller döparväckelsens historia så går de heligas blod som en röd tråd genom historien. Det vi sett i Kina , Myanmar, Sudan mfl. såg vi i Europa för ett antal hundra år sedan.
Men förföljelse är INTE samma sak som vedermödan.
Varför inte köra Matteus 24 , 2 månader i sträck.
Och meditera och fundera.
Så enkelt är det varför krångla till det.
Jag säger bara: Matteus tjugofyra
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 4:38 e m
@Metodistpastor Berndt Isaksson: ”Vore intressant att få del av Lars Enarsons och Fred Örtegrens m.fl. åsikter om vad som sägs i den undervisningen denne Tim Conway ger.”
Visst hade Tin Conway en poäng när han avfärdade de absurda konsekvenserna som Darbys pretribsinspirerade dispensationalism leder till, typ att Jesu bergspredikan inte skulle vara för vår tid. När han emellertid går vidare och avfärdar närmast allt som liknar dispensationer (tidsåldrar) man kan finna i Bibeln så är det rätt tydligt att han inte vet vad han pratar om varför han kompenserar sin framställning med en massa handviftande och löst tal om kontexter. Han medgav dock att bibeln framställde åtminstone två dispensationer, nämligen en nu gällande och en kommande, varefter han såg sig tvingad till att erkänna åtminstone en tidigare dispensation i paradiset före fallet. Intressant var också att höra att han faktiskt uppmärksammat att Paulus i sitt brev till Efesierna nämnde om kommande tidsåldrar. Men i stället för att dra slutsatsen att detta minst måste handla om två kommande tidsåldrar varav den närmast kommande tidsåldern rimligen bör vara tusenårsriket, i harmoni met Bibelns övriga eskatologiska undervisning, i såväl Gamla som Nya Förbundets Skrifter såsom också de tidiga troende i sin kileanism förstod saken.
Ef 2:7 för att i de kommande tidsåldrarna bevisa sin nåds översvinnliga rikedom, genom godhet mot oss i Kristus Jesus.
Ef. 3:8 Ja, åt mig, den ringaste bland alla heliga, blev den nåden given att för hedningarna förkunna evangelium om Kristi outrannsakliga rikedom,
9 och att lägga i dagen huru det rådslut har blivit utfört, som tidsåldrarna igenom hade såsom en hemlighet varit fördolt i Gud, alltings skapare.
10 Ty Gud ville att hans mångfaldiga visdom nu, i och genom församlingen, skulle bliva kunnig för furstarna och väldigheterna i den himmelska världen.
11 Sådant hade hans beslut varit från tidsåldrarnas begynnelse, det som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre.
Paulus talar altså här om både förgågna tidsåldrar som om framtida tidsåldrar.
Men enligt Conway behöver vi inte ta Paulus på orden här eftersom vi borde kunna förstå det här utifrån kontexten att Paulus bara blivit så exalterad av sitt budskap så att han dragit till med pluralerna ”tidsåldrar” dvs ”dispensationer”. Och i den här stilen fortsätter det när Conway med sina lösa tolkningar av sammanhangen fortsätter med att vifta bort vad Bibeln har att lära om tusenårsriket mm.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 6:04 e m
Mycket tankvärda kommentarer här, måste jag säga.
Kan bidra med en sund och balanserad undervisning angående den sista tiden, odjuret, antikrist, skökan m.m från denna länk som skakat om mig rejält:
http://amazingdiscoveries.tv/categories&cid=47&c=Medium_Quality&lo=detailed&s=mr&t=a&p=4
Titta, begrunda, kolla med Ordet och njut!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 6th, 2010 at 10:15 e m
Citat från en gammal sång: Om Jesus nu komme idag, säg är det din själ till behag? Är lampan iordning är klädnaden vit? Om Jesus idag komme hit. Det är den primära frågan, om vi har vita kläder och olja i våra lampor. Det spelar ingen roll om vi tror på pre eller post. Jag har sedan tidiga ungdomsår bett Jesus om att få vara redo att möta Honom, när Han vill hämta mig hem. Ber vi av uppriktigt hjärta en sådan bön, måste vi förlita oss på att Herren svarar. Vi ser ju också tydligt att Jesu tillkommelse är mycket nära, gör vi inte det är vi andligen blinda. Är vi FAST BESLUTNA att leva tuktigt och rättfärdigt i dessa sista dagar och att inte böja oss för antikrist, kommer Herren att hjälpa oss vad som än händer. Det står att vi skall trösta varandra med att Jesus skall komma tillbaka, inte att vi skall skrämma livet ur varandra.Vi skall räta på våra ryggar och lyfta vår blick när vi ser tidstecknen. När jag läser om allt fruktansvärt som händer, tonåringar mördar varandra, små barn utnyttjas och gamla förnedras, då känns det som hjärtat vill brista. Då är min bön: ”Jesus, kom snart!” Vi behöver sporra och uppmuntra varandra till ett heligt liv, så vi kan göra gott där vi går fram och vara redo. Om vi, som bekänner Jesu namn, lever ett helgat och överlåtet liv , tror jag vi får se den väckelse vi längtar efter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2010 at 5:29 f m
@Avila
Den länken du hittat är till sjundedagsadventistrna, som bland annat har serien ‘total onslaught’ med Walter J Veith, och en yngre predikant som kör dr Veiths material i stort sett ordagrant.
Jag har sett en del av hans material om skapelsen och Noahs flod, som var väldigt bra.
Men jag skulle ändå vifta med varningsflaggan, eftersom sjundedagsadventisterna har halkat snett vad gäller Jesu gudom – de likställer Jesus med ärkeängeln Mikael.
Sedan har de en ‘profetissa’ vars skrifter och ‘uppenbarelser’ efterföljs jäms med Bibeln. Tyvärr gör det att vi får ännu en sekt, likt mormoner och JV, som också följer sina ledare, som fått ‘visioner’, och pratat med änglar.
mvh, ingela
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 7th, 2010 at 7:47 e m
@Ingela:
Sjundedags adventisterna i USA har en förnyad syn på saker och ting, de är stenhårt Bibeltroende och Walter Veith kan ta upp vad Ellen G White har skrivit ibland på sina seminarier.
Men jag har ialla fall inte fått dom vibbarna att hennes skrivelser har mer tyngdpunkt än Guds Ord. Så där tror jag du snurrar lite…
Och dessutom, så har få människor fått en sån inblick i saker och ting som hon, och det hon har skrivit har verkligen inte någon annan att peka på än Jesus Kristus. Så jag upplever det väldigt sunt i ljuset av Guds Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 4:21 f m
@Avila:
Jag besökte en stor världsvid sammankomst av SDA i Utrecht för några få år sedan. Vi har hängivna SDA-anhängare i familjen på min hustrus sida.
Det fanns bland annat en avdelning där teologi behandlades. Man kunde bli medlem i SDA’s Teologiska Förening. Ett av villkoren var att man skriftligen bedyrade att man ansåg Ellen G. Whites skrifter ”on a par” med Bibeln.
Det finns många ärligt Kristustroende SDA-medlemmar.
Dock måste vi konstatera att de anser att Sabbats-budet är frälsningsgrundande. De predikar öppet att de som vilar på Söndagen har tagit på sig vilddjurets märke.
Dessa kommer alltså att hamna i helvetet. Men förlusten är ringa för SDA’a helvete handlar om annihilation (utplånande).
De har haft en tid av gemensam historia med JV men så vitt jag vet anser de inte att Jesus förr var ärkeängel. Jag skall fråga dem.
I praktiken tolkas Bibeln utifrån Ellen G. Whites skrifter, ungefär som vi ofta tolkar Bibeln utifrån Paulus skrifter.
I SDA får man syndernas förlåtelse genom offentlig bikt och dop genom nedsänkning i vatten. Dopet repeteras om man syndat och bekännt igen. Man kan döpas hur många gånger som helst.
Det är inte ovanligt att SDA-anhängare nöjer sig med att läsa Ellen G. Whites skrifter. Ungefär som det finns kristna som nöjer sig med att läsa en katekes, eller bara Nya Testamentet.
SDA har en strikt hierarkisk organisations-struktur och strikta regler för tionde och offrande. Vinsten slussas upp i organisationen.
I Kenya betalar fattiga medlemmar ett liv i lyx för de stora ledarna.
De flesta SDA-anhängare är idoga arbetare som lever enligt stränga principer vad gäller mat och hygien. Det finns en markant legalism med i spelet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 5:36 f m
Min tro stärks mer och mer. Bibelns ord är verkligen att lita på. Den galenskap och förvirring som skulle komma att förblinda människor var sann och har nu med stor kraft kommit in i världen och gör anspråk på oss alla. Absurditetens fula ansikte visar sig överallt, både där det brukar vara och där man aldrig hade väntat sig. Nu försöker allsköns ideologer och falska religiösa inriktingar dra med sig frälsta och ofrälsta i den här karusellen.
Hur kommer allt att sluta? Ja jag för min del kan jag säga att jag och mitt hus går med Jesus Kristus Guds enfödde son. Och jag kommer göra allt jag kan för att dra med mig så många människor jag kan till honom som Gud själv ställt fram: Jesus Kristus…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 8:22 f m
En poäng kan va kan finnas i att många døpta inom sda vare sig har läst Egw mesta kända titlar och ej heller tror på kommande söndagslagar mm. Hon anses va för radikal. Upprättandet av staten israel talar oxå emot egw. Däremot så inträffade elfte september precis så som det står ‘last days events’ men jämför man henne med andra kristna profeter så är hon mer trovärdig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 8:41 f m
Ämnen som det talas tysta inom sda är andedopet och tungotalets gåva…det kan stå motsats till vantron om att tungotalet e bevis på frälsning..myt inom pentecost.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 8:52 f m
Söndagen är inte vilddjurets märke I D A G.däremot är sabbaten guds sigill.förbundet mellan israel och gud är hans sabbater. Detta är ett överdimensionerat ämne i sda-inom utbrytargrupper så ältas detta om och om och om igen.ingen sund lära tycker jag..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 3:40 e m
@Robert skrev: ”Söndagen är inte vilddjurets märke”
Hoppas det framgick att jag försökte vara objektiv och positiv till SDA.
Om någon SDA-are kommer och predikar deras specifika läror här, kanske jag tar fram litet ammunition.
Men chansen är inte stor. SDA är ett slutet system som vanligtvis inte tittar utanför gränserna.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 4:47 e m
Ja,i regel stämmer det,du skriver,KJELL. man tror sig ha den absoluta sanningen. Helgedomsläran stämmer,den har blivit grovt missförståd av andra kristna.däremot finns det starka sekteristiska drag i sda. Samfundet anses inte längre internationelt vara sekt. Däremot man djupt splittrade kring ellen g white och hennes skrifter betyder för våran tid. Inom sekt-adventismen är man dessutom helt bessat av ‘vilddjuret’ katolska kyrkan,inte klokt. Stora stride/konfrontationen tror man kommer förändra allt……..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 5:11 e m
Men som sagt man känner trädet från dess frukt. Sda har globalt många sjukhus,hälsoinstutioner mm som främjar samhället.exp i loma linda,kalefornien.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 9th, 2010 at 10:06 e m
Sanslöst kjell.sade man i utrecht ,att om man vilar på söndagen så tar man vilddjurets märke.på sig?? Du bör komma ihåg talaren tycker jag..makabert.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 10th, 2010 at 3:46 f m
@Robert skrev: ”sade man i utrecht ,att om man vilar på söndagen så tar man vilddjurets märke.på sig?”
Nja, jag fick ett antal SDA-böcker och skrifter av deltagare som besökte vårt hem (8 mil från Utrecht).
Uttalandet förekom i ett antal av dessa skrifter.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 10th, 2010 at 8:44 f m
Hoppas ni har överseende med att jag går on topic. Som postmillenialist som inte tror på en särskild tid- eller platsbestämd vedermöda så slipper man en del av de problem som andra tolkningar för med sig. Vilka det har lämnats prov på i denna tråd. Jag menar att det är väsentligt att tro på Jesu snara återkomst, som för oss skulle kunna inträffa i princip vilket ögonblick som helst. Man behöver inte vara någon typ av irrande dispensationalist, eller tro på andra obibliska villfarelser som flera eller hemliga himlafärder, för att tro på detta.
Visst är det så att några händelser föregår Jesu tillkommelse. Men vad är det som säger att varenda kristen får se detta uppfyllas? Däremot är det enda rimliga att varenda kristen väntar Jesus tillbaka. Det kan omöjligen vara fel att ha den framförhållningen, eftersom det ger uppmuntran inför de svårigheter som föregår händelsen. Sedan förstår jag mig inte riktigt på sådana som letar efter vedermödor, som om de inte redan fanns. Vedermöda har kristna haft i alla tider på olika vis så det räcker och blir över. Vi har det i Sverige idag också. Det är en vedermöda i sig att se hur Sverige är idag och det faktum att Guds ord och evangelium knappt förkunnas någonstans i landet.
Själva budskapet med Jesu tillkommelse är liksom evangeliet ett glatt och hoppingivande budskap, som sätter oss fria och ger oss motivation att ta oss an den kommande dagen med dess bördor. För en kristen är inte Jesu tillkommelse något hot. Ser man det som ett hot så är det kanhända för att man är oklar över frälsningen. Fast visst måste vi vara redo! Är det skrämmande? Om det nu är det, vad skall kunna uppmuntra oss mer i den utmaningen om inte att ta fasta på detta underbara löfte. Men, överbetonas det på bekostnad av (eller i stället för) annat som är grundläggande så leder det mer eller mindre vilse. Kort och gott måste det ju först stå klart vilken Kristus det är man väntar på.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 10th, 2010 at 8:58 f m
[...] En ny Pastor Brian kom in idag: >> Ett av tidstecknen vi kommer att se snart är förföljelse. Vi har också sett det komma här i staden Göteborg. Är församlingarna beredda på det? Svar: Inte många >> Och här är en av anledningarna till det >> [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 10th, 2010 at 9:25 f m
@JG: Underbart skrivet…
Se om du blir förväntansfull på Kristi återkomst efter att ha sett; ”som en tjuv om natten” eller ”left behind”. Att skrämma folk till Kristus är ingen effektiv missionsstrategi…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 11th, 2010 at 5:02 f m
@JG skrev: ”Som postmillenialist som inte tror på en särskild tid- eller platsbestämd vedermöda så slipper man en del av de problem som andra tolkningar för med sig.”
Men helt utan problem blir det ju ändå inte. Eller hur?
Berätta gärna litet mera om din ”historia i förväg”.
Hur många gånger kommer Jesus tillbaka?
Var i tiden placerar du ”uppryckandet”?
Motivera gärna med boktavligt menade bibeltexter.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2010 at 5:04 e m
Bibeln talar om församlingens uppryckande för att möta Herren i rymden. Tidpunkten för denna händelse tvistar de lärde. Personligen tror jag att det kommer att ske före vedermödan. Jag menar att det finns bibliska (både exegetiska och teologiska) argument för denna hållning. Att Jesus kan komma plötsligt (när som helst) oroar inte kristna eftersom vi längtar och väntar att han ska komma. Vi väntar på Jesus, inte antikrist. Detta bör påskynda vår mission i världen och sprida evangelium. Det är inte rädsla för vedermödan som får mig att tro på pre-trib, utan övertygelsen att Bibeln säger så. Men tänk om pre-trib är fel? Jag lägger inte mitt fokus på den läran, utan på skörden. Tänk om pre-trib är rätt? Då måste vi vara redo, han komma imorgon. Hur är man redo? Det är väl det som är den viktiga frågan.
När mina barn väntar på mamma, ser jag ingen oro, rädsla eller ångest i dem utan bara förväntan och glädje.
- Mamma kommer snart!
Kjell, jag kan förstå dina känslor, men det viktiga är väl vad Bibeln säger i frågan eller? Varför är det fel?
Ps. Som en tjuv om natten födde en kärlek och längtan i mig efter att Jesus ska komma tillbaka.
Ps. Anser du pre-trib vara en felaktig lära eller en villolära? Det är en viss skillnad.
mvh
Stefan (pastor inom pingst)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2010 at 5:42 e m
@Stefan skrev: ”Anser du pre-trib vara en felaktig lära eller en villolära?”
Jag anser att pre-trib inte kan rimmas med Skriften.
Om man nämligen tar Upp. 20 där det talas om dem som har del i den första uppståndelsen och att dessa är de som inte tillbett vilddjuret.
Och kombinerar det med 1 Tess. 4 som talar om en uppståndelse som knappast kan vara annat än de första uppståndelsen.
Det blir alltså post-trib om man tolkar dessa texter bokstavligt.
Pre-trib, däremot kan man inte anvisa med skriftställen utan att använda sig av bildlig eller allegorisk tolkning.
Eftersom det inte är frälsningsgrundande har jag inget behov av att kalla det villolära. Men jag tror att det är en wishful thinking tolkning av Skriften.
När man kombinerar pre-trib med läran att bara det ”riktigt tillgivna frälsta” kommer att ryckas upp tycker jag det börjar lukta villolära. Det leder till prestations-tro och egna gärningars frälsande kraft.
Vad gäller ”tjuv om natten” handlar det ju om ”den dagen” inte om Jesus. Och man bör väl ta med 1 Tess. 5:4 Men I, käre bröder, I leven icke mörker, så att den dagen kan komma över eder såsom en tjuv;
Hoppas att jag härmed något svarat på din kommentar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 28th, 2010 at 6:15 e m
OK jag fick svar på min sista fråga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2010 at 3:58 f m
@Stefan skrev: ”1. Att Jesus kan komma plötsligt (när som helst) oroar inte kristna eftersom vi längtar och väntar att han ska komma. 2. Kjell, jag kan förstå dina känslor, men 3. det viktiga är väl vad Bibeln säger i frågan eller? 4. Varför är det fel?”
Jag förstår att du hade väntat dig mer…. Fast jag tror att de andra spörsmålen har behandlats i bloggposten och i kommentarer.
1. Naturligtvis längtar vi att Jesus skall komma tillbaka. Gärna idag om jag får uttrycka min önskan.
2. Jag talade om den skräck som många små barn utsattes för på grund av ovist handlande av vuxna.
3. Visst är det det viktigaste vad Bibeln säger om saken. Hur ogiltigförklarar du kopplingen mellan 1 Tess. 4 och Upp. 20? Enda möjligheten jag ser är att vi menar olika saker med vedermödan, eller att det finns en uppståndelse som föregår den första uppståndelsen.
4. Har du läst bloggposten och kommentarerna? Om man ställer den manipulativa frågan: ”Är du redo om Jesus kommer i natt?”; till ett litet barn som tar Jesus på allvar, så kan detta inte leda till mycket annat än stress och/eller panik.
Ett barn uppfattar mycket väl att det handlar om livsviktiga saker. Gråten och tandagnisslan i bibeltexterna har barnet hört om och begrundat.
Det behövs ett bibeltroget behandlande av de små barnen. Kan du se Jesus peka fingret mot ett litet barn och köra med tordönstekniken: Gör bättring or else!
Nej Han tog upp dem i knät och välsignade dem.
Den som konfronteras med denna fråga måste inse behovet att ”vara redo” och känna till hur man ”blir redo”.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara