måndag, maj 31st, 2010...9:29 f m
Kan vi lita på antiisraelisk media?
Ett antal tidningar har baserat på mycket knapphändig information rapporterat om Israeliska angrepp på aktivistkonvojen ”Ship to Gaza”. Konvojen som strider mot både en Egyptisk och Israelisk blockad mot terroristorganisationen Hamas har enligt vittnesbörd attackerat Israeliska soldater som till följd öppnat eld.
I kölvattnet på denna tumult kan det vara bra att påminna sig om det gamla ordspråket: Innan sanningen fått på sig skorna har lögnen hunnit två varv runt jorden.
Jag föreslår att vi väntar med känslofyllda reaktioner i ett par dagar eller så. Jag anar nämligen att det finns viktig fakta som utelämnas i både den Turkiska källan och den privata Israeliska TV-stationen vars ”nyheter” ligger till grund för dagens mediadrev….
Antiisraelisk propaganda eller fakta?:
Här ser vi Israeliska flottans fredliga samtal med Konvojen innan det urartade:
På den finska siten Yle kan man se hur bordande israeliska soldater attackeras med tillhyggen:
http://areena.yle.fi/video/1023955
Länktips:
DN, SvD, GP DN, SvD, SvD, Gp, Dag, N, Dag, Gp, Syd, Gd, Ek, St, Blt, Db, Vg, DN, SvD, 2, 3, Gp, D, Dag, 2, 3, St, Syd, 2, Sk, Blt, Lö, 2, Ek, Ab, F, A, 2, DN, 2, 3, 4, 5, SvD, 2, 3, 4, 5, Gp, 2, Dag, 2, 3, Syd, 2, Vg, 2, 3, Vl, 2, Svt, T2, S, St, Ab, Lö, Bo, K, Ex, 2, Blt, Ex, F, 2, 3
http://isaskar.wordpress.com/2010/05/31/free-gaza-flottan-uppdateringar/
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214185
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214186
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214178
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-organ-israel-stor-avsiktigligt-fns-hjalpinsatser-1.1114007
http://aftonbladet.se/nyheter/article7215954.ab
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ship-to-gaza-stoppade-1.1114217
i Tags: Ship to Gaza, Mellanösternkonflikten, Censur, Palestina, Israel, Mediekritik, Politik, Apartheid ab1234 dn1 svd123 ex12 gp123 dagen t
Etiketter:Apartheid, Censur, Israel, Mediekritik, Mellanösternkonflikten, Palestina, Politik, Ship to Gaza










137 kommentarer
maj 31st, 2010 at 9:43 f m Citera och svara denna kommentar
Lets get some facts out in the open:
Fact: Gaza is ruled by Hamas, a terror group as defined by the United States, the European Union, Israel, and several other countries. Hamas, whose formal charter calls for the annihilation of Israel, were elected by the people of Gaza as their leaders. The charter also declares that they will never negotiate peace with Israel.
Since Hamas took over control of Gaza, there have been more than ten thousand rockets fired over the border into Israeli towns and villages, including at schools, kindergartens, and community centers. There is still a state of war between Hamas’s Gaza and Israel, and the rockets still continue, though their number has been greatly reduced following Israel?s campaign against Gaza in 2008.
Fact: An Israeli soldier, Gilad Shalit, was kidnapped 4 years ago by Hamas and their supporters, and held in Gaza with no access to the Red Cross or any other external organization. Shalit’s father asked the organizers of the Palestinian flotilla to deliver a letter and a package to his son in Gaza, The organizers refused. This tells us something about the supposed ‘humanitarian’ character of the group.
Fact: Israel has closed the borders with Gaza, except for the entry of humanitarian supplies, until the leadership of Gaza commits to end its violence against Israeli civilians, and Gilad Shalit is returned home. (Israel had negotiated freeing hundreds of Hamas detainees ? many who were captured during terror missions against Israeli civilians ? in exchange for Gilad Shalit, but the deal was eventually rejected by Hamas.)
Fact: According to press interviews with the activists on the Gaza flotilla, they clearly knew that they would not be permitted to enter Gaza.
Fact: Israel had invited a delegation of the flotilla?’s activists to unload their cargo in the Israel port of Ashdod, and then, after security screening, to oversee the delivery of their cargo to Gaza via Israel land routes, but the activists’ leadership refused.
Fact: About one hundred trucks loaded with food, medication, and other supplies, enters Gaza from Israel every day. In addition, Israel supplies fuel to Gaza twice weekly.
Fact: The Israel Defense Forces (IDF) informed the activists’ ships that they could either unload their cargo peacefully and have it delivered to Gaza via Israel or turn back. Otherwise, they would be boarded by the IDF. They were warned not to use violence against the IDF.
Fact: As shown on Israel TV channels over the past few days, Israel had prepared a special holding compound in the Israel port of Ashdod, in case the ships would need to be towed to Israel. The compound contained air-conditioned tents, with chairs, beds, blankets, food, drink, and was staffed by specially trained multi-lingual personnel and a field medical team.
Fact: When the ships refused to turn back, IDF troops boarded them. The troops were met with activists wielding knives, clubs, and axes that had been removed from the ships’ fire prevention stations. According to reports, one of the first IDF on the deck was attacked by about 50 knife and axe wielding activists one of whom managed to seize the soldiers rifle and began firing at the Israeli troops (witnesses claim that he may have hit some of the activists). The activist was immediately shot. This triggered an armed confrontation in which most of the ship?s casualties occurred. At least six IDF soldiers were also injured.
Fact: The IDF troops had been instructed to try to avert violent confrontation at all costs, and only to use their weapons if their lives were endangered. That is the reason it took so long for the Israeli troops to take control of the ships. (If these had been military ships, the whole operation would have been conducted very differently and there would have been many more casualties.)
Fact: The injured (both activists and Israeli troops) were airlifted by the IDF to hospitals in Israel.
This flotilla is not carrying a group of human rights advocates peacefully trying to help the ”poor people of Gaza”. This was an aggressive violent group of Hamas supporters, adorned by a few naïve and misled but well-intentioned people, whose main goal was a propaganda campaign against Israel. As part of that campaign, they intended to generate as much provocation and confrontation as possible.
Sadly they got what they wanted.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at
[...] Aletheias inlägg i ämnet [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:18 f m Citera och svara denna kommentar
Håller med dig Dan, det turkiska sheppet var tyvärr fullt av turkiets motsvarighet till Hamas. och deras syfte var jihad och att skapa konfrontation.
Hamas vänder nu skickligt mot en yttre fiende igen och trots att förnödenheter kommer in i Gaza vill de ha okontrollerade transporter. Vi vet alla vad dessa innehåller med Hamas vid makten.
Ska inte Gaza ha ett nytt val snart?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:20 f m Citera och svara denna kommentar
israel should be classed as a terrorist country
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:35 f m Citera och svara denna kommentar
wellar & qwerty: Välkommen till Aletheia. Nästa gång ni kommenterar publiceras era kommentarer i realtid.
Welcome to Aletheia.se Next time you post a comment it will be published in realtime.
/Daniel (Admin)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:35 f m Citera och svara denna kommentar
@qwerty:
Based on what?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
Spørsmålet er heller om vi kan stole på israelske myndigheter og media. Myndighetene sier i klartekst at de driver propaganda og har utallige ganger blitt fersket i løgn, og israelsk media formidler propagandaen ukritisk.
Den er ingen tvil om at ”nyhetene” som kommer fra Israel i dag er løgn. Det er det alltid når Israel tramper i klaveret.
Er forresten rimelig sikkert at israelske agenter utførte sabotasje mot to skip da de lå for kai på Kypros. Noe som selvfølgelig er ulovelig terroristvirksomhet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:55 f m Citera och svara denna kommentar
TACK DAN FÖR DITT INLÄGG !
Precis så här är det !
qwerty: Israel är absolut inget terroristland !
Varför får inte Israel försvara sitt lilla land och sin huvudstad ?
Vilket annat land i dagens värld, har tvingtas att ge det egna landet ifrån sig, samt dess huvudstad ?
Men Israels GUD, JAHWE, den ende sanne Guden, skall bevara sitt egendomsfolk !
Detta som nu sker är ett stort tidstecken, bland många andra, JESUS KOMMER MYCKET SNART!
Detta kan vara starten till det tredje världskriget – Israels utrotning !
”Men på den dagen, den dag då Gog (=andlig faktor) kommer över Israels land, säger HERREN HERREN, DÅ skall jag giva luft åt min vrede….”
HES. 38-39.
Vi välsignar Israel och önskar Jerusalem frid !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:56 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Vi lever i spännande tider!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:10 f m Citera och svara denna kommentar
Nej nej snälla ni, vi kan INTE lita på mediarapporteringen ifrån Israel och Mellersta Östen. Den har varit snevriden från 14 maj 1948. Faktiskt ännu längre tillbaka, från den dag då satan förstod att det var genom det judiska folket en frälsare skulle komma. Vem är frälsaren? Hans namn är juden Yeshua Hamashia. Jesus Kristus.
Jag ber er alla som är kristna, STÅ MED ISRAEL. Situstionen i Mellersta Östern får just nu varenda muslimsk terrorist att klappa händerna. Det är så allvarligt som det kan bli just nu. Ställ dig inte på någon annans sida…
Och det kommer bli värre. Striden om Israel och Jerusalem kommer bara bli värre. Varför, därför att Israel, Jerusalem och det judiska folket är utvalt av Gud. Det är därför satan rasar så i vansinne (genom människor bl.a.) I Bibeln står att ”Länder i förening med varandra” skall vara bland dom som går emot Israel. Snälla du, stå emot.
Jag vet att Israel inte gör allting rätt. Ibland har jag gråtit över deras beslut och handlande. Men vi måste komma ihåg att Israel och judarna är utvalda av Gud själv. Och idag är inte folket ännu varse om sin ödesbestämelse som Gud tänkt.
Jag, bara en kvinna som är troende, messiastroende, på löftessonen från både TaNaK och nya testamentet. Messias är; Yeshua Hamashia…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:14 f m Citera och svara denna kommentar
Och tack Alethia för att ni väntar med att skriva bloggar om den nya krisen i MÖ tills vi åtminstonde vet vad som verkligen hänt. Tack
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:15 f m Citera och svara denna kommentar
JAMMEN! Vi lever i 2010…
Du kan ikke sitte på sidelinja og blande gud opp i det hele! Gud har ikke vist seg mange mange tusen år.
Vi snakker om en usynlig skymann, en usynlig skymann har gitt dem et land, og derfor har de rett til å drepe sivile hjelpearbeidere og slipper unna med alt av overgrep.
Hva er det med å støtte Israel ukritisk bare fordi du er kristen? Som kristen, burde du ha bedre verdier enn som så. Dere deler ikke samme livssyn en gang.
Guds land og guds folk, det er synd i dem hæ?
De kan trakke inn i Palestina, og ekspandere med 200%, men så fort Palestinere krever å få tilbake landet sitt eller yte motstand, blir de kallt terrorister. De klarer ikke være fornøyd med å få et land av FN… Mer skal de faen meg ha.
Jeg skulle likt å sett Norge trampe inn over den svenske riksgrenser med soldater og bygge hus der. Mye av Sverige var jo tross alt vårt land en gang i tiden. De som gjør motstand er terrorister… Hver gang noen støtter Sverige, skal vi kalle dem rasister og peke til at Sverige tross alt slapp tyskerne gjennom i 1940… Et overgrep mot vårt land, for 70 år siden. Det skal vi bruke som et ess i erme, hver gang vi møter krasse tunger.
Hører dere hvor dumt det er folkens?
Nektet ikke Israel for å bruke hvitt fosfor over sivile mål for ikke lenge siden?
De slipper faen meg unna med så mange overgrep at jeg blir kvalm. Hva med denne muren?
De har ikke lært en dritt… Det virker som om de kan gjøre akkurat hva de vil mot andre mennesker, peke fingern 70 år tilbake og folk holder kjeft i skam.
Nei fuck off… Jeg sier det rett ut, for et bedritent MØKKAFOLK!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:23 f m Citera och svara denna kommentar
@Lasse: Dette er usminket jødehat, og burde vært fjernet, Daniel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Lasse:
Lasse, nu tänder till och med jag till. Och mig vill du inte reta.
Du min vän behöver bli frälst. Försök inte att bli träd när du bara av nåd är en gren (hedning), inympad i det äkta olivträdet (Israel). Gud kan klippa av dig på ett ögonblick. Så försök inte med sånt babbel som att vi lever i 2010. Bli frälst klarl
Tvätta dina ögon så du ser. Milde skapare, sant är att vi lever i villfarelsens tid
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:46 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Ha-ha Hulda! Jag tackar Gud för Dig
Vi behöver flera Huldor som Du.
I det här snacket om ”blockad” av Gaza, så tycker jag det är intressant att notera, Gaza har ju en gräns till sina kompisar i Egypten. De är ju arabiska bröder till araberna i Gaza. Det är ju bara för Egypten och öppna sin gräns och ta hand om sina bröder. Lustigt att det är ingen som demonstrerar mot det.
Varför hörs inga protester från Dig ”Qwerty” om att inte Egypten öppnar sin gräns och tar hand om sina bröder?
Jag Älskar Netanyahu!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:55 f m Citera och svara denna kommentar
Palestiniernas största fiende har alltid varit dem själva.
De har aldrig missat en chans att ta fel beslut och göra fel alltifrån inledningen av terrorn i mandatet 1929, samarbetet med Hitlertyskland, vägran att acceptera FN´s delningsförslag 1947 och anfallet på judiska samhällen senhösten 1947, deltagande i alla arabstaternas krig mot Israel,internationell terrorism, Intifador, stöd till Saddam Husseins invasion av Kuweit, lojalitet med ärkeskurken Arafat, namngivande av gator och skolor efter terrorister som mördat ett stort antal civila, den allt genomsyrande antisemitismen i såväl Gaza som på Västbanken.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 12:11 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Ja ger man sig på Israel så gör jag som David. Jag går emot Goliat med min slunga. Du anar inte…
Du vet Lennart, arabfolken vill inte ha terrorismen in i sina länder. Dom vet att Hamaz och Hizbolla bara har ett mål. Att förinta Israel. Egypten har fått sin beskärda del av terror. Dom försöker stoppa terrorn i sitt eget land, annars försvinner deras ”levebröd” turisterna. Du vet säkert att många av al Qaida mest skarpa hjärnor kommer från Egypten. Därför blir dom nervösa och har stängt sin gränser men bara offentligt. Det är en väldig trafik mellan Egypten och Gaza. Men som du säger. Man talar inte om Egypten och deras ställningstagande
Vad gäller Bibeln så har vi alla klart svar. Gud kommer försvara Israel. Vad han har utvalt kommer han inte ångra. Det kommer komma enorma svårigheter både för oss som ”bara” tror att Jesus är Messias och för det judiska folket. Det finns en satanisk plan här som en del blinda Id……er inte kan se.
Jag har visserligen inte varit uppmärksam nog och länkar till en sida, för en frågas skull, som inte står för Israel Men jag kan säga till er alla nu att JAG STÅR FÖR ISRAEL.
Skall själv skriva bloggar om Israel, måste bara samla mig därför att jag är rörd och upprörd i mitt inntersta just nu och jag vill inte skriva i vrede. Men P….on som Lars gör mig rasande
Jag vill dock säga med all tydlighet att jag inte önskar det vanliga palestina folket illa. Så, nu är det också sagt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 12:34 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Amen!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 12:55 e m Citera och svara denna kommentar
Titta på denna länk:
http://fredimellanostern.wordpress.com/2010/05/28/ship-to-gaza-vart-syfte-ar-inte-att-ge-humanitar-hjalp/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 12:56 e m Citera och svara denna kommentar
JAG står självklart för Israel. Lögnpropagandan har vi genomskådat för länge sedan. Leve Israel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:06 e m Citera och svara denna kommentar
Den lögnpropaganda som sprids via svensk massmedia är mycket olustig och medvetet förvriden.
Här är fakta från Israels Ambassads egen hemsida:
31 maj 2010
Israel erbjuder konvojens organisatörer att leverera biståndet genom Ashdod
Det finns ingen humanitär kris i Gaza. Tusentals ton mat, varor och utrustning transporteras varje dag till Gaza från Israel, både direkt och genom internationella organisationer.
(Kommuniké från Utrikesministeriets talesman)
Israel uppmanar konvojens organisatörer som är på väg till Gaza att avstå från denna provokation som inte har något att göra med Gazas invånares välstånd. Israel uppmanar dem också att anta erbjudandet att skeppa över sin last till Gaza via den israeliska hamnen, Ashdod. Israel vill återigen nämna att, om Israels erbjudande inte antas, kommer man att använda alla medel för att förhindra skeppen från att bryta både mot inhemsk israelisk lag och internationell lag. Israels regering har instruerat IDF, Israels Försvarsstyrkor och Israels flotta att agera i enlighet med detta. Ansvaret för sådana konsekvenser, kommer tillfullo att falla på organisatörerna för detta jippo och dess deltagare liksom på ägarna till skeppen och de stater varifrån de kommer och vars flagga de seglar under.
Det finns inte en humanitär kris i Gaza. Tusentals ton mat, varor och utrustning skickas dagligen till Gaza från Israel både direkt och genom internationella organisationer.
Sedan januari 2009 har mer än en miljon ton humanitärt bistånd skickats till Gaza. Under första kvartalet 2010 har nästan 100 000 ton förnödenheter skickats till Gaza som omfattar 48 000 ton mat, ca 550 ton mjölkpulver och barnmat, 2700 ton ris, 40 000 ton vete, 185 ton aggregat, 2000 ton kläder och skor, 20 ton järn, 25 ton cement och mer än 1000 ton medicin och medicinsk utrustning. Bränsle och elektricitet förmedlas samtidigt och hundratals palestinier från Gaza kommer till Israel för medicinsk vård.
Israel står fast vid sitt erbjudande att lasta av konvojens last i Ashdod och att transportera innehållet till Gaza efter kontroll. Gaza styrs av Hamas, en terroristorganisation som stöds av Iran. Hamas koncentreras sig på att smuggla vapen, inklusive tusentals raketer som man sedan riktar mot Israels invånare. Hams fortsätter också att utföra terroristattacker och undertrycker mänskliga rättigheter och friheten för de palestinier som lever på Gazaremsan.
Under fyra år har Hamas hållit Gilad Shalit i total isolering och har nekat att ge information om hans tillstånd och har förhindrat representanter för det Internationella Röda Korset att möta honom vilket strider mot internationell lag.
I enlighet med internationellt erkända avtal mellan den Israels regering och den Palestinska Myndigheten (1) är havet utanför Gazas kust under israelisk säkerhetskontroll och ansvar. Därför kommer utländska fartyg inte att tillåtas att införas i detta område.
Det finns otaliga övergångar mellan Gazaremsan och Israel i enlighet med avtal som slutits mellan Israel och palestinierna och som har fått stöd av det internationella samfundet. De som önskar föra in internationellt bistånd till Gazaremsan kan göra det genom befintliga kanaler.
(1) Det israelisk-palestinska Avtalet för Västbanken och Gazaremsan (1995) säger att ”(Israel har) ansvaret för försvar mot externa hot, inklusive försvar mot externa hot från havet och från luften”. Beträffande utländska fartyg, fortsätter avtalet att de ”inte får komma närmare än 12 nautiska mil från kusten”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:08 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
Prisat vare den Evige för sanna Israels vänner som vågar stå upp när det gäller!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:11 e m Citera och svara denna kommentar
Visst lever vi i spännande tider, och visst är detta även ett led i det som förebudar Jesu återkomst. … Men likafullt får alla dessa ensidigt, förvridna, antiisraeliska mediala uttryck en att snarast må illa. Vilken värld vi lever i!
Varför kan inte Israel kan behandlas lika rättvist som andra stater? Det är mänskligt helt obegripligt. Hade man inte Guds ord till tröst, som talar om de svårigheter som skall komma, och förföljelsen av Israel, vore det fruktansvärt.
Vi kan ju i alla fall trösta oss med att Gud själv skall förlossa och rädda Israel, när det hela eskalerar och blir som svårast.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Lasse: Vilse i pannkakan eller??? Du har ju inte reda på verkligheten!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:23 e m Citera och svara denna kommentar
@qwerty: Ask God to take away your blindness.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 1:31 e m Citera och svara denna kommentar
Riktigt obehagliga kommentarer på den här sidan.
Bokstavstroende fundamentalister som okritiskt försvarar ett angrepp utfört på internationellt vatten, som lett till flera döda.
”Guds utvalda folk”: maken till rasism får man leta efter.
Jag häpnar, eller egentligen inte. Religiösa fanatiker finns överallt. De framstår alltid som galna i mina ögon och jag har psykiatrins definitioner att luta mig mot i det avseendet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Love: Ja du tittar väl dig själv i spegeln när du uttrycker dig ang.
” psykiatrins definitioner” ! Israel har rätt att försvara sig och det visar sig nu att soldaterna blev attackerade. Så dumma är inte Israel att dom skulle skjuta om det inte var nödvändigt. Vakna!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:28 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Kan du inte läsa?
Citat från Ambassadens hemsida:
” I enlighet med internationellt erkända avtal mellan den Israels regering och den Palestinska Myndigheten (1) är havet utanför Gazas kust under israelisk säkerhetskontroll och ansvar. ”
Det är inte alls på internationellt vatten!
Sluta upp att sprida lögnpropaganda!
Kallar du det dessutom rasism att kalla det Judiska Folket för vad det är nämligen Guds utvalda folk!
För din upplysning- du har ingen rätt att ändra på det!
Det är många som försökt, de har inte lyckats och KOMMER HELLER ALDRIG ATT LYCKAS.
Du har tydligen aldrig läst Bibeln!
Förhoppningsvis kommer du på bättre tankar, men det brukar vara svårt med personer som du.
” Galna” skriver du- där sätter du din egen etikett på det tillstånd du själv är i.
Ett allvarligt galenskap dessutom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:32 e m Citera och svara denna kommentar
Nej, vi kan tyvärr inte lite på våra medier när de rapporterar om Israel. Är man någorlunda insatt så förstår man att det nästan alltid är vinklat till Israels nackdel, tyvärr är det nog det som är det rådande debattklimatet i Sverige. Går man ifrån det är man anhängare av Israel annars är man neutral. Hänger nog också lite ihop med att 70% av den svenska journalistkåren anser sig vara vänster och där finns starka krafter mot Israel (och inte minst hatobjekt #1, USA).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:47 e m Citera och svara denna kommentar
Den israeliska försvarsmakten har ännu inte släppt ut filmklipp från bordningen. Men alla har brotom att vara experter på vad som har hänt….
Enligt uppgifter i israelisk TV hade de humanitära aktivisterna även utrustat sig med molotov cocktails – fredsaktivister….
Har alla redan glömt DARFUR konflikten?!
Varför kommer inte en SHIP TO DARFUR?!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:49 e m Citera och svara denna kommentar
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/137795?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:54 e m Citera och svara denna kommentar
Vad kan den här anstormningen mot Israel tänkas betyda profetiskt? Intressant är att konstatera hur Turkiet (Magog) ännu en gång visar sig ta ledarskapsrollen mot Israel. En profetisk psalm som är högintressant är här Ps. 82 och det förbund mellan vad som idag är idel berstår av muslimska stater som omger Israel.
Ps. 83:
1 ¶ En sång, en psalm av Asaf. (83:2) Gud, var icke så tyst, tig icke och var icke så stilla, o Gud.
2 Ty se, dina fiender larma, och de som hata dig resa upp huvudet.
3 Mot ditt folk förehava de listiga anslag och rådslå mot dem som du beskyddar.
4 De säga: »Kom, låt oss utrota dem, så att de ej mer äro ett folk, och så att ingen mer tänker på Israels namn.»
5 Ty endräktigt rådslå dem med varandra, de sluta mot dig ett förbund:
6 Edoms tält och ismaeliterna, Moab och hagariterna,
7 Gebal och Ammon och Amalek, filistéerna tillika med dem som bo i Tyrus;
8 Assur har ock slutit sig till dem, han har lånat sin arm åt Lots barn. Sela.
9 ¶ Gör med dem såsom du gjorde med Midjan, såsom med Sisera och Jabin vid Kisons bäck,
10 dem som förgjordes vid En-Dor och blevo till gödning åt marken.
11 Låt det gå deras ädlingar såsom det gick Oreb och Seeb, och alla deras furstar såsom det gick Seba och Salmunna,
12 eftersom de säga: »Guds ängder vilja vi intaga åt oss.»
13 Min Gud, låt dem bliva såsom virvlande löv, såsom strå för vinden.
14 Lik en eld som förbränner skog och lik en låga som avsvedjar berg
15 förfölje du dem med ditt oväder, och förskräcke du dem med din storm.
16 Gör deras ansikten fulla med skam, så att de söka ditt namn, o HERRE.
17 Ja, må de komma på skam och förskräckas till evig tid, må de få blygas och förgås.
18 Och må de förnimma att du allena bär namnet »HERREN», den Högste över hela jorden.
Nog ser det ut som om Guds finder idag är på väg att sluta ett förbund av det här slaget mot Israel.
Dan. 9:27 Och han skall med många sluta ett starkt förbund för en vecka, och för en halv vecka skola genom honom slaktoffer och spisoffer vara avskaffade; och på styggelsens vinge skall förödaren komma. Detta skall fortgå, till dess att förstöring och oryggligt besluten straffdom utgjuter sig över förödaren.»
Vi är nog inte riktigt där än, men historien har ju en tendens att partiellt återupprepa sig inför det slutliga profetiska fullbordandet. Så även om det som nu utspelar sig omkring Israel inte är mer än en generalrepitition av vad komma skall så är det profetiska ordet som väntar på att gå i uppfyllelse högintressant och dagsaktuellt.
Hes. 38:
2 Du människobarn, vänd ditt ansikte mot Gog i Magogs land, mot hövdingen över Ros, Mesek och Tubal, och profetera mot honom
3 och säg: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall komma över dig, Gog, du hövding över Ros, Mesek och Tubal.
4 Jag skall locka dig åstad, jag skall sätta krokar i dina käftar och föra dig ut med hela din här, hästar och ryttare, allasammans i präktig rustning, en stor skara, väpnad med skärmar och sköldar, och allasammans med svärd i hand.
5 Perser, etiopier och putéer är, med dem, allasammans med sköld och hjälm,
6 Gomer och alla dess härskaror, Togarmas folk ifrån den yttersta norden och alla dess härskaror; ja, många folk har du med dig.
7 Rusta dig och gör dig redo med alla de skaror som hava församlat sig till dig; och bliv du deras hövitsman.
4 Jag skall locka dig åstad, jag skall sätta krokar i dina käftar och föra dig ut med hela din här, hästar och ryttare, allasammans i präktig rustning, en stor skara, väpnad med skärmar och sköldar, och allasammans med svärd i hand.
5 Perser, etiopier och putéer är, med dem, allasammans med sköld och hjälm,
6 Gomer och alla dess härskaror, Togarmas folk ifrån den yttersta norden och alla dess härskaror; ja, många folk har du med dig.
7 Rusta dig och gör dig redo med alla de skaror som hava församlat sig till dig; och bliv du deras hövitsman.
8 När lång tid har gått, skall du bliva uppbådad; i kommande år skall du få tåga in i ett land som då har fått ro efter svärdet, och vart folk då har blivit hopsamlat från många andra folk, ja, upp till Israels berg, som så länge lågo öde, men vilkas folk då har blivit hämtat fram ifrån de andra folken, så att alla nu bo där i trygghet.
9 Dit skall du draga upp, du skall komma såsom ett oväder och vara såsom ett moln som övertäcker landet, du med alla dina härskaror och med många folk som följa dig.
10 Så säger Herren, HERREN: På den tiden skola planer uppstå i ditt hjärta, och du skall tänka ut onda anslag.
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 2:55 e m Citera och svara denna kommentar
Jag kan inte annat än skratta åt er fanatiker. Ingen självdistans ingen självkritik.
@ester: internationellt vatten är det vatten som är utanför de vatten som kallas territorialvatten http://sv.wikipedia.org/wiki/Territorialvatten . Om bordningen utfördes utanför sagda territorialvatten är det utfört på internationellt vatten.
Jag tänker inte ens kommentera ditt skrikande om ”det utvalda folket” du får tro vad du vill.
@eva: Jag har inte kommenterat om det är rätt att handla i självförsvar eller inte. Men den totala avsaknaden av kritisk granskning från de flesta som kommenterar här är förfärande.
För övrigt är religiösa fanatiker i många definitioner galna. Roligt att två av er ville svara så att vi alla kan se vilka ni är.
Kan vara bra att veta så man snabbare kan sålla bort era inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:05 e m Citera och svara denna kommentar
Oavsett vilka åsikter som fanns representerade ombord, var Israels aktion ett piratdåd. Handelsfartyg som färdades på internationellt vatten kapades med våld. Självklart hade besättningarna rätt att försvara sig och sina fartyg mot detta brottsliga angrepp.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Love: När man saknar argument brukar man gå till personangrepp. Så du har tydligen rätt tunt på fötterna i detta ämne.
Lögnpropagandan är inget annat än världens ande som försöker förgöra Israel. Vilket du kommer att bli varse! Okunskapen om Israels historia är påfallande låg hos de som skriker högst när Israel måste försvara sig. Guds egendomsfolk är under ständig attack.
Lögnens folk säger tyvärr aldrig sanningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Åke: Soldaterna blev attackerade! Skulle du frivilligt låta dig lynchas? Nu får det väl vara seriöst ändå!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: När man saknar argument brukar man gå till personangrepp. Så du har tydligen rätt tunt på fötterna i detta ämne.
”Världens ande”, ”guds egendomsfolk”, ”lögnens folk”.
Dina argument får mig verkligen att ändra uppfattning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:38 e m Citera och svara denna kommentar
Såhär skriver en bloggare i Israel (http://www.dickhaas.com/)
Femton dödsoffer på ett av fartygen
Alla parter borde nog sätta sig ner och tänka över situationen noga, men ingen gör det.
Enligt färska uppgifter från den israeliska försvarsmakten vid tolvtiden på måndagen dödades femton aktivister ombord på ett av fartygen på väg till Gaza.
Talesmannen sade att aktivisterna ombord inväntade de israeliska commandosoldaterna och att det kom till handgemäng och en av de israeliska soldaterna blev frånryckt sitt vapen och aktivisten med automatgeväret riktade det mot de uppklättrande soldaterna vid relingen och öppnade eld mot dem. Israelerna besvarade elden och många aktivister träffades av motelden. Ett 20-tal aktivister fick skottskador.
Två av commandosoldaterna fick svåra skador, den ene höggs ner med en kniv. Tolv personer, både aktivister och soldater, ligger på ett sjukhus i Tel Aviv med skador som beskrivs som mycket allvarliga till medelsvåra. En del har opererats efter svåra skallskador. En högt uppsatt israelisk militär sade vi en briefing för korrespondenter i Tel Aviv vid lunchtid att det är rätt svårt att beskriva aktivisterna ombord på de olika skeppen som fredsaktivister. “De israeliska soldaterna blev tvungna att försvara sig mot skarpa skott från aktivisterna.”
De svenska deltagarna fanns ombord på ett annat fartyg och var utom all fara.
Lunchekot i Israel rapporterade att ryktena om att en av de mest kända palestinska nationalistledarna, Raeb Salah, skulle ha dödats under konfrontationerna, visade sig vara falskt alarm. Vilket fick många att dra en suck av lättnad. Hans död hade antagligen utlöst omfattande upplopp i Israel och risk för att de sedan spred sig till Västbanken.
Mahmoud Abbas, PLO:s och Fatahs ordförande, var inte sen att beskriva den israeliska stormningen av “Gazafartygen” som en veritabel massaker. Inte ett ord om att offren själva sköt med skarpt och högg soldaterna med sina knivar. I hela arabvärlden, framför allt bland de kretsar som utpekar Israel som en förbrytare vareviga dag, drog man snart igång de dagliga utfallen mot Israel “som aldrig varit intresserat av fred”. Vad svarar man på det? Israel har inte stadgar eller manifest som förbjuder fredliga lösningar.
Men Hamas har sådana stadgar och förklarar öppet att det är fullt legitimt att döda alla judar/israeler. Hamas gör aldrig någon skillnad på judar och israeler i sina uttalanden. Alla dras över en kam.
Den mest kända arabiska TV-stationen al Jazira förkunnade snart att både premiärminister Benjamin Netanjahu och försvarsminister Ehud Barak “från första stund planerade massakern till sjöss”…hur man nu kan veta det.
Turkiet som var huvudarrangören bakom protestseglatsen till Gaza har haft ytterst fientliga uttalanden mot Israel hela dagen. Hundratals demonstranter i Istanbul började marschera i samlad tropp på vissa gator och utlovade hämnd på Israel. Det är verkligen stor risk för att relationerna mellan Turkiet och Israel inte kommer att kunna repareras inom en nära framtid.
Den nuvarande turkiska regeringen har visat fientlighet mot Israel i flera månader och tyr sig alltmer till Iran och Syrien. Det talas inte längre om turkisk medling mellan Syrien och Israel. Turkiets lust att arrangera seglatsen till Gaza är en direkt utlöpare av faktum att det nuvarande styret bestämt sig för att ta Irans parti i Mellanösternkonflikten och mycket riktigt: Irans statschef Mahmoud Ahmedinejad förklarade för några timmar sedan att Israel gräver sin egen grav och att den judiska staten “snart kommer att förpassas ur världen”.
Det är kanske äntligen dags för den israeliska regeringen att diskutera internt, vilka mått och steg som bör sättas in i varje läge och studera läget väldigt noga innan man agerar. Det som hände i natt står faktiskt inte i proportion till det som hände innan: några hundra aktivister från olika vänsterpartier i Västeuropa uttrycker ett hopp om att Israel en dag ska förpassas ut ur världen. Allt medan andra aktivister på andra fartyg hade vapen med sig ombord och att allt gick efter deras ritningar. Den senaste konfrontationen visar att det faktiskt inte finns någon part som kan styra det som händer hela vägen. Det är sannolikare att något går snett än att det inte gör det.
Personligen lärde jag mig att en svensk populärförfattare med anspråk på att vara en tänkande och så kallad intellektuell person tycker det är helt rimligt att stå rakt upp och ner och säga att Israel inte bör finnas till. Han yrkar på det, och tycker uppenbarligen inte att det är så farligt att säga det, för ord är ju inte våld, men å andra sidan har historien visat att ord ofta leder till naket våld. Mankell tror att det är oskyldigt att stå och säga att man har rätt att göra sig av med israelerna. Och på den vägen skulle Mankell själv tjäna fredens sak i världen, anser han själv.
En ganska upplåst attityd. Och därtill farlig. Frågan är om han begriper det. Han verkar inte göra det, och därför följde han med på seglatsen till ingenstans.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: Åke påpekade bara det olagliga handlandet. Ingenting om självförsvar inte är tillåtet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:41 e m Citera och svara denna kommentar
Først en beskjed til dere som snakker om ”guds utvalgte folk”, det finnes ingen gud, hvis det gjør det så bevis det empirisk, kan du ikke det så hold gud ute av diskusjonen.
Den enveiskjøringen fra venstresiden med pro-Palestina of anti-Israel er for meg både uforståelig og ren idioti. Venstresiden hevder jo at de er anti-vold, anti-gud og anti understrykkelse også støtter de ett av de mest relgiøse, voldelige og undertrykkende regimene i verden.
Etter at England (som faktisk var de som styrte landet til isralittene tok over) trakk seg ut og isralittene tok over har det vært en konstant terrorvirksomhet fra palestinernes side mot Israel. Uansett hvor langt Israel har strekt seg i medvilje har det aldri vært nok. Terror og vold kommer ALLTID tilbake fra palestinernes side. Dersom palestinerne faktisk hadde et ønske om å leve i fred med isralittene så hadde det ikke vært en mur der og konstant rakettskyting og selvmordsbomber virksomhet mot Israel. Palestinerne ønsker ikke fred med isralittene, de ønsker bare og utslette dem. Typisk muslimsk fundamentalistisk tankegang.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 3:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Love: Ja antingen ger man dumheten ett ansikte eller så tar man sitt förnuft tillfånga. Att Israel förtalas från vissa håll kan väl inte du heller förneka.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:08 e m Citera och svara denna kommentar
För det första så är det Israel som bryter mot lagarna glöm inte det ERA SMUTSIGA HUNDAR! Ni kommer brinna i helvettet för all ondska och ont ni har begått, det ska ni VETA! Det gäller även alla som utnyttjar Afrika, Asien och alla fattiga människor i världen för att unna sig med lyx! Eran tid kommer nog! VA SÅ SÄKRA era patetiska hundar, ingen jävla humanitet i kroppen. Ni bör fängslas för era brott mot oskyldiga människor! Livstidsfängelse för alla onda människor, speciellt de som uppmuntrar sådant blodbad och orättvisa. Ingen jävla skam i kroppen! Ni tror att ni är utvalda folket som står över andra människor? Vänta bara! Ni kommer aldrig bli förlåtna för sådant. Varken ni eller era skyddslingar av smutsiga orena onda människor som inte har något hjärta i kroppen. Bara tänker på sig själva och vill ha ännu mer! Tviii på er! Förbannar er i evighet era smutsiga onda, giriga egosit individer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:19 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: I de flesta av dina kommentarer går du till personangrepp. Brukar det fungera?
Att Israel får utstå kritik, befogad som obefogad, är inget att förneka. Att Israel inte alltid handlar rätt är väl inget du heller kan förneka.
Detta är ett sådant fall Eva. Har du tillräckligt öppna sinnen att se det?
Internationellt vatten, sug på den lite.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Klas: Lugna ner dig människa, du kan spräcka en artär.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Kallar du andra för ”galna”och ”religiösa fanatiker ” är du den förste som blir dömd!
Kom ihåg det!
Till huvudsaken- Israels Ambassadör sade för en stund sedan i nyhetssändningarna att även på internationellt vatten har Israel,enligt internationell lag, rätten att försvara sig!
Israels har försökt lösa problemet genom erbjudanden som avböjts.
Dessutom hade det berörda skeppet anhängare av extremistgruppem inom Hamas IHH som är en erkänd våldsfalang.
Med den ande som tycks behärska en del hjälper inga argument,den är en hatande. Mest tragiskt för den som låter sig behärskas av den.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Struntprat! Du borde skämmas!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:25 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:26 e m Citera och svara denna kommentar
”Fredsaktivisternas” krigshets innan mötet med Israelerna
Free Gaza har själva bevisat att de har allt mindre med humanitär medmänsklig sympati för Gazaborna, än att hata och förinta Israel.
Pal Watch har översatt filmsnuttet som visar hur man sjunger hetssånger, önskar judars död och egen martyrdom…
Det verkar som att muf-orföranden får allt mer rätt.
Se klippet här: http://isaskar.wordpress.com/2010/05/31/free-gaza-flottan-uppdateringar/
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:34 e m Citera och svara denna kommentar
Först och främst underbart att så många klart står upp för Israel, må Israels G-d välsigna er.
Medan västvärlden är snabba på att fördöma Israel så finns det om älskar sanningen bakomliggande orsaker. Ett krig innehåller bara förlorare. Låt oss inte förglömma att ”Ship to Gaza” från början till slut är ett PR jippo. Med ett klart uttalat syfte att misskreditera staten Israel, och djupast sett undergräva dess legitimitet. Man kommer inte att ge sig med mindre än att Israel utplånas. Men Israels G-d som också är min G-d kommer inte att tillåta att så sker. Läs Sakarja 12 och 14 så anar vi vad som är på gång.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:38 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Ja Ester jag ska komma ihåg det.
Jaså sa Israels ambassadör att de inte gjort något fel? Ja men då är allt bra då. Vad skönt.
Att Israel anser att de kan borda fartyg på internationellt vatten betyder inte att de har rätt till det. Det krävs en betydligt större hotbild än att några fartyg med cement stävar in mot kusten för att rättfärdiga en attack på internationellt vatten. Inte ens om lasten hade varit finkalibriga vapen hade det varit rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Har du tillräckligt öppna sinnen att se det?
Internationellt vatten, sug på den lite.
Du är helt ute och cyklar nu! Var får du informtion ifrån kan man undra? Sätt dig in i saken innan du reser tuppkammen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:41 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Vad är det som är struntprat Ester, att Israel kan göra fel? Eller att de gjorde fel i detta fall? Och i vilket av fallen bör jag skämmas?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:43 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
I vilket avseende har jag fel? Att fartygen bordades på internationellt vatten? Det var vår utrikesminister Carl Bildt som sa det, kanske inte en trovärdig källa?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Nej, jag tvivlar på att du har den för mågan att se när det passar sig.
Varför skriver du inte ett ord om att Hamas hatterrorrganisation gör fel då? Vi känner igen tongångarna! Sluta larva dig !
Du har säkert inte ens varit i Israel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Carl Bildt är verkligen inte en trovärdig person!
Om du inte förstått det vid det här laget tycker jag synd om dig. Sorry!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:57 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Jag förstår fortfarande inte vad du menar.
”Att se när det passar sig”, vad betyder det?
Jag trodde denna diskussion handlade om bordningen av fartygen på väg till Gaza, inte om de terrordåd som muslimska och andra fanatiker utför. Jag tycker våld är en dålig lösning på problem oavsett vem som utför det. Men där kanske vi skiljer oss åt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 4:57 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Vill tacka MTC och Ester för era ”länkar”.
Jättebra att detta tas upp på Sveriges största kristna ”blogg”. Nu måste vi kristna, ”stämma i bäcken”, mitt i all denna ”anti-semitism”. Nu är det dags för att Vi ställer oss upp bakom Guds folk. Jag liksom ”förnimmer i min ande” att Gud förväntar det av oss.
Om jag finge tag på en ”israelisk” flagga, så skulle jag hänga den på min balkong. Jag är inte ett dugg rädd för den ”islamiska andemakt” som allt mer utbreder sig runt om i världen.
Aj, aj, säger jag bara. Inte röra Guds ”ögonsten”, Israel. Jag skulle aldrig våga ge mig på ett sånt företag. Man vill ju inte ”illa sarga sig”.
Roligt att det finns så många kvinnliga vänner här på sidan, som står bakom Guds Folk, Israel.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: Jag tror du har missuppfattat hur man använder citationstecken (” ”).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:08 e m Citera och svara denna kommentar
Kjelleman:
Detta är ju både osakligt och rent filosofiskt fel:
”det finnes ingen gud, hvis det gjør det så bevis det empirisk, kan du ikke det så hold gud ute av diskusjonen”
Sådan bevisföring kan du inte begära, men du vet kanske inte varför(?)
Isåfall skulle en hel massa mycket djupa och intelligenta diskussioner på diverse universitet sedan hundratals år vara bara rent larv(?)
Så klart det inte är larv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Love: Det framstår väl helt solklart att Israel inte skulle öppna eld på internationellt vatten om dom inte var i ett trängt läge. Att något har föregått händelsen fattar vi väl alla. Ingen ska inbilla sig att inte Hamas tar varje tillfälle att infiltrera även den mest lovvärda aktionerna för sina egna syften. Dom förtrycker ju sina egna men ger Israel skulden även för de dåd dom själva begår . Hur tror du att folket i Gaza har det? Fasansfullt och det är Hamas som ligger bakom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Eller så är du bara en person med stor humor
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:13 e m Citera och svara denna kommentar
Jag skulle också vilja få fatt på en Israelflagga, balkongen skulle vara ett bra ställe för en sådan.
Även som ett icke-perfekt land (givetvis, de är inte något annat än människor, även som ‘Guds eget folk’) som begår felsteg och säkert värre än så…så kan man inte komma ifrån att Israel nu står inför så oberäkneliga och svåra tider…att kan jag visa på mitt stöd för landets existens när det nu ifrågasätts alltmer, så vill jag göra det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: Kan du definiera ett ”trängt läge” Eva?
Jag tror säkert att soldaterna tyckte att det var obehagligt att borda ett fartyg med människor som inte vill ha dem där. Jag tror också att människorna på båtarna tyckte det var obehagligt att bli bordade av tungt beväpnade soldater. Vem befann sig i ett ”trängt läge”?
Hamas tar nog till alla medel för att få Israel att framstå som stora skurkar, men den här diskussionen handlar om (enligt mig) om det illegala att borda fartyg på internationellt vatten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 5:31 e m Citera och svara denna kommentar
Viktigt att vi alla ber för Israel i den här situationen och att sanningen verkligen kommer fram.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 6:06 e m Citera och svara denna kommentar
Jag delat MTC:s och andras syn på Israel. Det finns två stora hatobjekt bland journalister världen över: Israel och katolska kyrkan. Minsta lilla incident som har anknytning till dessa båda fenomen och drevet går på bred front. Noggrann koll av fakta anses överflödig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 6:27 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Love!
Efter 20 kommentarer, varav 16 uttrycker sin ”skepsis” över ”media” och vilja, att stå upp för Israels folk, så dyker Du upp med Din första kommentar där Du skriver:
”Riktigt obehagliga kommentarer på den här sidan.
Bokstavs-troende fundamentalister, som okritiskt försvarar ett angrepp utfört på internationellt vatten, som lett till flera döda.
Religiösa fanatiker finns överallt. De framstår alltid som galna i mina ögon”.
I Din 2:a kommentar fortsätter Du:
”Jag kan inte annat än skratta åt er fanatiker. Ingen självdistans ingen självkritik.
Men den totala avsaknaden av kritisk granskning från de flesta som kommenterar här är förfärande.
För övrigt är religiösa fanatiker i många definitioner galna. Roligt att två av er ville svara så att vi alla kan se vilka ni är”.
Vad är det för ingång i en debatt?
Att kalla 16 st. ”Israelvänner” som undrar över ”medias bevakning” i denna nyhet, för fanatiker?
Dessutom är deras kommentarer ”obehagliga”?
Sen ger Du en ”lägesrapport” utifrån Dina ”fakta”:
”Den totala avsaknaden av kritisk granskning från de flesta som kommenterar här, är förfärande”.
Men det är ju precis det Vi ifrågasätter, det som Du så tvärsäkert skriver:
”Angrepp utfört på internationellt vatten, som lett till flera döda”.
Wow!, säger jag. Du var alltså med på båten!
Det kanske Du som var kaptenen på skutan?
Antagligen var Du inte det, utan Du har istället, som Du själv skriver, på ett
”bokstavs-troende fundamentalistiskt fanatiskt” sätt, tagit del av fakta i svensk ”nyhets-media”.
Vi ”Israelvänner” tror på landet Israel och Du tror på ”svensk media” som sysslar med bokstäver.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 6:36 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Love,
kan inte använda ”fetstil” eller `kursivering`
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 6:39 e m Citera och svara denna kommentar
Jesus kristus, du som är Messias, judarnas och vår Herre utifrån oss som tror på dig. Hjälp oss alla att stå fast och hjälp alla som inte kan se: både bland judar och ickekristna.
Jesus, du är mänsklighetens enda hopp. Och mitt hjärta vill brista när jag ser hur avfälliga och eländigt kalla vi blivit inför Guds eget ord.
Fattar ni inte: Jesus kommer strax och judarna har en central roll i detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 7:04 e m Citera och svara denna kommentar
Alla som käbblar och diskuterar på denna blogg, snälla ni, Kan vi komma tillsammans och be för Israel, och be för Guds frid över och i Jerusalem.
Jag ber er, ta inte lättsinnigt på situationen. Låt oss komma samman och be för Israel…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 7:16 e m Citera och svara denna kommentar
Den israeliska videon känns lite som en snabbt ihopsatt efterkonstruktion.
Varför?
Lyssna på det påstådda svaret från Ship to Gaza – det låter knappast som att det kommer över en VHF radiolink. Det låter alldeles för rent. Jämför med t.ex den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=8BAuNqB9V3M&feature=related
(spola fram till ca 0:53)
Det här låter mer som att det står nån snubbe i bakgrunden och försöker fejka en turkisk brytning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 7:30 e m Citera och svara denna kommentar
Väldigt tråkigt att öga för öga, tand för tand fortfarande är den enda lösningen. Fruktansvärt att ett liv offras. Jesu ord om att vända andra kinden till har ännu inte fått fäste på västbanken undrar om är kapabla att utvecklas så långt. Försoning måste vi ständigt be för (24 timmar om dygnet).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 7:39 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ang. en tidigare kommentar här.
Vi ska nog passa oss, så vi inte gör samma misstag som påvens predikant”Raniero Cantalamessa” gjorde, när han den 2/4 i år, likställde angreppen mot katolska kyrkans sexövergrepp, med värsta sortens antisemitism. Det fick han ”äta upp” senare.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 7:59 e m Citera och svara denna kommentar
Låt oss be för att Israel och det judiska folket tillika med alla på jorden vänder sig till Gud och hans Messias…så att Han kommer!!! Den ende som kan rädda och hjälpa! Mot lögn och förtal hjälper inget annat än Guds egen sanning…uttalad av Honom! Den onde vet mkt väl hur effektivt lögn och förtal är…det går ej att bekämpa…men Gud kan…och Hans plan kan ingen rubba!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 8:08 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Love!
Ang. Ditt ”snickelisnack” om Internationellt vatten,
så säger riksdagsledamot ,Annelie Enochson (KD):
http://annelieenochson.blogspot.com/2010/05/israel-har-ratt-att-forsvara-sin-nation.html
”I enlighet med internationellt erkända avtal mellan den Israels regering och den Palestinska Myndigheten är havet utanför Gazas kust under israelisk säkerhetskontroll och ansvar. Därför kommer utländska fartyg inte att tillåtas att införas i detta område – detta visste propagandamakarna”.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 8:12 e m Citera och svara denna kommentar
Efter att ha läst vissa inlägg så blir jag lite konfunderad? Den intellektuella nivån borde vara lite högre.
1. Till vår norske vän. Det går inte att empiriskt bevisa om Gud finns eller inte. Det handlar om tro.
Men du hade vissa poänger när det gäller faktumet att palestinierna brukar vapen istället för att förhandla. Men det beror ju på deras agenda.
2. Det finns vissa som inte har förstått att media och politiker ljuger om vissa händelser i mellanöstern och vinklar det till palestiniernas fördel. Jag hörde ex. vänsterpartiets partiledare ljuga rakt ut i etern och säga att Israel inte släpper in humanitär hjälp till Gaza, vilket inte är sant. Om man nu skall tro på denna information från Israel!;)
3. Det går inte att bemöta inlägg från vissa, som antagligen inte är troende (och då inte förstår det andliga skeendet) och är förblindade pga känslomässig journalistik med andliga kommentarer som ”Guds utvalda osv. De förstår inte det språket helt enkelt.
De kallar folk som kritiskt ifrågasätter medias Israelrapportering som religiösa fundamentalister och galna. Det säger väl allt om hur öppna och seriösa de är.
4. Tycker det är frustrerande att ha en dialog med dessa sk. palestinavänner. De verkar inte vara intresserade att lyssna på fakta. Vad beror det på?
Antagligen är det så att de inte har möjlighet att se vad det egentligen handlar om.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Kristian:
Anledningen till att det är svårt att diskutera med proaraber är för att det finns en djävul i helvetet som är rasande över att Jesus kristus snart kommer tillbaka., och han använder dom som har andra gudar, har alltid gjort. Vad kan vara bättre än det för djävulen.
Israel är det utvalda folket, striden kommer bli riktigt ugly framöver. Därför måste vi som står med Israel vara tydliga och inte svika dom. Som jag sagt så är jag ibland förundrad över Israels beteende. MEN Gud är säkert förundrad över kristnas beteenden ibland också, men han håller fast vid sina löften till oss i alla fall. Jag ber er, överge inte Israel. Bed för judarna, Israel och Jerusalem.
Dessutom, fördömelsena är våldsamma världen runt trots att vi inte vet vad som egentligen hänt ännu. Varför är det inte samma rabbalder om Dafur eller andra krigshärdar i världen. Vad är det som gör lilla Israel så intressant för hela världen? Jo det är Gud och vad han bestämt. Striden står mellan Gud och djävulen, mellan människor som i sist nämna strider medvetet eller omedvetet på respektive sida. Israel är Guds ögonsten, stå inte emot Gud själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 8:57 e m Citera och svara denna kommentar
Just det, Hulda…
Låt oss be för Israel och välsigna folket.
Låt oss också be för alla araber fyllda med hat till sina egna bröder och systrar, så att de önskar deras förintelse… Faktiskt…
Låt oss be för dem som vet vilka knappar de skall trycka på, för att uppvigla till uppror och antisemitism.
Skall vi följa Skriften och tar på allvar Guds vilja – då borde vi aldrig glömma att ”det är roten som bär oss”:
Rom.11:15 ”Om förstlingsbrödet är HELIGT, är degen helig. Och om roten är helig, är grenarna heliga. Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan ROTEN BÄR DIG.
Nu invänder du kanske att grenarna bröts bort för att du skulle ympas in. Du har rätt, för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan.
Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig.
Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen….”
………………
Vi har ett andligt ansvar för våra judiska bröder och systrar, för alla dem som skall få höra Guds Ord och väljer lydnad efter Herrens hjärta…
………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 8:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Amen, Hulda.
Det är bara så, för det har Herren bestämt.
………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
En fråga till dig, Hulda! Är en palestinsk människa mindre värd i Guds ögon än en Israelisk människa? Om inte, varför tycker du att Israel har rätt att döda?
Du verkar tycka att de har det! Om Israel är Guds utvalda, kan de inte göra fel för det? Läs Bibeln. Skall vi stöda allt de gör oavsett om det är fel?
”Ta på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.” Ef 6:11-12
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:18 e m Citera och svara denna kommentar
Egentligen är det en oväsentlig diskussion om huruvida Israel har gjort rätt eller fel eftersom de är förutbestämnda att uppfylla profetiorna.De skall få hela ”världen” emot sig med ett konkret anfall som slut och en sådan här händelse är måhända en viktig pusselbit.Vi kan nog inte förändra det faktum att de kommer att stå helt ensamma för striden kommer att vara Herrens och Han kommer inte att dela äran med vare sig USA eller någon annan ”allierad”.
Guds roadmap ”står lite över vardagspolitiken”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
7000 människor samlades idag på Sergels Torg för att protestera mot Israels massaker på fredliga aktivister. Märkligt vad snabbt det går att samla ihop så många anti-semiter så snabbt i Sverige idag.
Undrar vad de höll hus under ”muslimernas” etniska utrensningar i Sudan? De kanske satt hemma hos Per Garthon och sydde palestinaschalar?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:”I enlighet med internationellt erkända avtal mellan den Israels regering och den Palestinska Myndigheten är havet utanför Gazas kust under israelisk säkerhetskontroll och ansvar. Därför kommer utländska fartyg inte att tillåtas att införas i detta område – detta visste propagandamakarna”.
TACK! För det klarläggandet!
Jag uppmanar alla kristna som säger sig stödja Israel att nu träda fram och visa färg!
Här i Stockholm har det varit upplopp och demonstrationer utanför ambassaden, synagogan polisbevakas, och på Sergels Torg har bl.a. Lars Ohly stått och spytt ut sitt israelhat.Var finns ni alla som välsignar Israel nu?
Nu är det mycket viktigt att ni öppet står upp för Israel först och främst för de judar boende i Sverige som faktiskt känner sig rädda.
Av kärlek till Israels G-d och hans Messias.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:39 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Bra talat!
Ingen borde agera i hat, ingen. Någonsin…
Var välsignad!
………………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Johan:
Israel är inte fullkomligt liksom vi är ofullkomliga, men Gud har en plan. Han valde ett litet oansenligt folk för att föra fram Messias. Det slutade inte med jesu födelse. Gud har lovat att bära Israel och det judiska folket fram till vad han bestämt, så vem sjutton är du att gå emot Gud själv och vad han har bestämt?
Israel kanske inte gör allt rätt, men vem gör det? Hur som helst så sviker inte Gud sina löften. Han kommer upprätta det judiska folket till fullo på det sätt han bestämmer, där har du och jag ingen talan. Tack och lov
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:49 e m Citera och svara denna kommentar
”Innan sanningen fått på sig skorna har lögnen hunnit två varv runt jorden.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:53 e m Citera och svara denna kommentar
Håller med dom flesta här nu måste vi stå upp för Israel. Hade ett par diskutioner på jobbet idag med en del kunder och det är ganska kul att se deras reaktioner när man ger Israel sitt fulla stöd. Man ser hur dom hajar till och man kan nästan höra hur dom tänker ”jaha man behöver inte följa massa och kasta kvädes ord ang. Israel.
Själv skall jag försöka få tag på en tröja med texten JAG ÄLSKAR ISRAEL
Sen till ester och någon mer vi kan ju inte blunda för fakta att det var på internationellt vatten som Israel slog till och det kan man väl tycka var onödigt man kunde ju faktiskt väntat tills dom kommit in i deras område.
Känns lite blåögt när ni blint försvarar allt utan att riktigt veta, det blir liksom inte seriöst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 9:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Lennart
Dom är inte intressanta för djävulen, dom har han ju redan (vilket vi borde be emot, för deras frälsnings skull) Därför bryr sig inte djävulen om att trigga människor angående andra konflikter.
Israel däremot är Guds egendom liksom folket och löftena kommer att uppfyllas genom och på grund av dessa gudomliga löften. Skådeplatsen är Israel, i synnerhet i Jerusalem.
Där kommer satan att fängslas och förintas till slut. Inte undra på att han är irriterad och stressad. Hans tid är snart ute och det försöker han förhindra.
Det kommer han inte lyckas med, men striden kommer bli tuff ändå…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:02 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Ester!
Det tog verkligen tag i min ande, när jag läste Din uppmaning. Jag kan liksom förnimma att Gud själv vill att vi nu gör något i denna sak. Det är liksom att han vill säga att vi som kristna länge slumrat i denna sak. Det känns som att Gud säger, hit men inte längre. Nu får det snart vara nog med all skymf mot min ögonsten. Tyvärr bor jag inte i Sthlm, för då hade jag varit ute på gatorna för länge sen och hjälpt till att skydda judiska intressen. Men jag fungerar numer i förbön i den andliga världen. Jag deltar här i min stad att hålla undan all islamism bl.a. Ber givetvis för Guds Folk i Israel och de judar som bor här i Sverige!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:10 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Just precis Hulda, allting står skrivet….
I Skriften allena…
…………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Amen,
Jesus kan komma när som helst, för min del får han gärna komma idag
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:19 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Läsare!
Jättebra idè det där med tröjan.
Det där med internationellt vatten, hämtade jag från en politikers blogg. Hon jobbar för KD. Röstar själv inte på det partiet, som jag tycker är ett sk-t-parti.
Hennes länk=http://annelieenochson.blogspot.com/2010/05/israel-har-ratt-att-forsvara-sin-nation.html.
Du skriver sen:
”blunda för fakta att det var på internationellt vatten”.
Då undrar jag vilken källa Du hittat den faktan på?
Ämnet här handlar ju om att kunna hitta riktig fakta i detta ämne i all nyhetsrapportering.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:25 e m Citera och svara denna kommentar
Aftonbladet är en riktig skittidning – i jämförelse med utländska medier som inte blivit ”censurerade” via TT-filtret, framstår flera svenska journalister som rätt och slätt korkade!
Källkritik, kolla flera källor, låta alla parter komma till tals – vanliga pressetiska regler helt enkelt. När det gäller det lilla landet Israel är allt sådant som bortblåst!
Min mor var finska. Intressant nog har jag därmed växt upp med en helt annan bild av konflikterna kring Israel än mina ”helsvenska” vänner.
Vad gäller norrmannen ”Lasses” kommentar: hur vore det om Sverige skulle börja trakassera, bilbomba, ockupera och spränga allt sprängbart i luften dagligen i ert lilla pluttland, då? Är empati så svårt att hantera?!
Hamas är INTE en välgörenhetsorganisation.
Palestinier må vara hur förtryckta som helst: bara det faktum att man är en svagare part i målet, ger inte per automatik rätt till världens sympatier eller rätt att terrorisera.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:37 e m Citera och svara denna kommentar
Hej igen Läsare!
Även om det skulle varit på ”internationellt vatten”
så var ju ”Ship to Gaza:s” mål att vattenvägen ta sig till Gaza. Det var ju deras uttalade målsättning.
Båtens för, pekade s.a.s direkt mot Gaza, så då skulle israelerna gjort som Du antydde, de skulle väntat in dem. De var väl för ”heta på gröten” i stridens hetta. Har Du någon annan faktakälla ang, vattnet, skulle det va kul att få veta.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Läsare:
citat: ”Känns lite blåögt när ni blint försvarar allt utan att riktigt veta, det blir liksom inte seriöst. ”
Det är ju just det du gör! ”blint försvarar utan att riktigt veta” !
Gör du det seriöst?
Ta reda på fakta då!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:50 e m Citera och svara denna kommentar
Läs gärna denna blogg angående ship to gaza affären! http://fredimellanostern.wordpress.com/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 10:53 e m Citera och svara denna kommentar
Israel hävdar att massakern på civila var motiverat, eftersom deras soldater blev attackerade och att de handlade i självförsvar.
Men de blev attackerade när de bordade ett fartyg på internationellt vatten som de inte har någon laglig rätt att gå ombord på, de betedde sig som pirater som kapar handelsskepp utanför Somalias vatten.
Förmodligen blev soldaterna attackerade av civila som agerade reflexmässigt utan att tänka i en situation där besättningen blev överlumpad.
Men vems självförsvar talar vi om här? Det här kommer att bli en brännande juridisk fråga!
Läs hela artikel på:
http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/israel-attackerade-ship-to-gaza.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Johan
Johan, tycker du att det är bättre att Palestinier dödar Israeler, och i så fall varför?
Hamas är väl ingen välgörenhetsorganisation?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 31st, 2010 at 11:52 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ang. Johannes Forsbloms hänvisning till en katolsk blogg i detta ämne.
Det är ju som att fråga en pedofil vad han tycker om de katolska pedofilövergreppen.
Var det inte katolicismen som gav anti-semitismen, ett ansikte genom århundrandena?
Till Er som är intresserade av att kika på kartor, förmedlar jag en länk över vattnet utanför Gaza, så ni kan få grepp över hur internationellt det påstådda internationella vattnet är, där de israeliska övergreppen ska ha ägt rum.
Enligt nyhetskanalen Rapport, så ägde israelernas ”övergrepp” rum, 6,5 mil utanför Gazas kust.
Gazaremsan är ca. 4 mil långt. Ta då längden på Gaza, 1.5 gång och lägg det ut rakt från Gazas kust, så ska ni se hur mycket internationellt vatten ni hamnar på. Det är ju inte direkt så att man hamnar mitt ute i Medelhavet mellan Cypern och Egypten. Man hamnar snarare nere i högra hörnet av en vinkel på 110 grader. Undrar hur många det är som fiskar där kanske? Internationellt vatten?
Skulle snarare likna det vid en ”piss i Nilen”.
Länken är=http://mapsof.net/mediterranean_sea
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 12:19 f m Citera och svara denna kommentar
Frid över Guds Israel och Hans heliga folk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 12:29 f m Citera och svara denna kommentar
Hoppas ni regelbundet tittar till dessa bloggar:
http://israelisverige.info/
http://tselhagilboa.blogspot.com/
Och givetvis även Svensk Israelinformation:
http://www.si-info.org/
Mvh
Lars W
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 12:32 f m Citera och svara denna kommentar
Läsvärt:
”I slutet av 2007 fick Israel en sändning att levereras till Gaza, märkt EU och med “sugar” på säckarna. länk1 länk2 Vid inspektion visade det sig att säckarna innehöll 6.5 ton kaliumnitrat, alldeles utmärkt att tillverka sprängämnen och raketbränsle av!”
http://israelisverige.info/2010/05/31/minns-nar-eu-levererade-socker-till-gaza/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 12:53 f m Citera och svara denna kommentar
Det bär nämans att Israel har hjälpsändningar till Gaza där de israeliska chaufförerna varje gång riskerar sina egna liv. Här är en liten lista på vad som kom in under ett dygn (året har 365 dygn):
”8 lastbilar med vete
8 lastbilar med blandade sädesslag till bete
8 lastbilar med olja
12 lastbilar med frukt
7 lastbilar med socker
3 lastbilar med mjöl
3 lastbilar med råg
3 lastbilar med majs
3 lastbilar med fisk
3 lastbilar med kött
10 lastbilar med mjölkprodukter
5 lastbilar med mediciner
3 lastbilar med blöjor
2 lastbilar med privat egendom
12 lastbilar med containrar till UNRWA
4 lastbilar med möbler osv.
11 lastbilar med div.
Under två dagar fraktades också 407 ton gas, 1. 480 000 liter bränsle, 180 000 liter bensin,
generatorer osv. Transporten av bränsle, gas, bensin, medicin, mat och andra förnödenheter
fortsätter kontinuerligt.”
http://stockholm.mfa.gov.il/mfm/Data/98136.pdf
Läs även Gunnar Hökmarks artikel om detta:
http://si-info.org/index.php?id=577
Återigen: Frid över Guds Israel och Hans heliga folk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 2:32 f m Citera och svara denna kommentar
Att borda ett fartyg på internationellt vatten med vapen i hand är att definiera som ett piratdåd. Nu har dessutom flera svenskar blivit kidnappade av israelerna. Räcker det inte med israelisk förfalskning, mord på medborgare i andra länder, stöld av mark till bosättningarna? Nu får det vara nog.
Hur det går när palestinierna är “resonabla” ser vi på västbanken. Belöningen blir att de får se sina byar raserade och israeliska bosättningar uppförs i stället. Enligt internationell rätt har man också rätt att försvara sig mot en ockuperande makt med vapen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 6:35 f m Citera och svara denna kommentar
@Eva: ”Soldaterna blev attackerade”. Det var det löjligaste jag hört. Det var ju soldaterna som anföll! De kom med vapen i hand för att ta kontrollen över fredliga fartyg på internationellt vatten. Folket ombord försvarade sig mot detta angrepp. Med din logik skulle andra världskriget ha varit Polens fel för att de angrep de inmarscherande tyska trupperna…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Lite exempel på ”obehagliga kommentarer”:
”Håller med dig Dan, det turkiska sheppet var tyvärr fullt av turkiets motsvarighet till Hamas. och deras syfte var jihad och att skapa konfrontation.”
”Dette er usminket jødehat, og burde vært fjernet, Daniel”
”Du min vän behöver bli frälst. Försök inte att bli träd när du bara av nåd är en gren (hedning), inympad i det äkta olivträdet (Israel). Gud kan klippa av dig på ett ögonblick.”
”I det här snacket om ”blockad” av Gaza, så tycker jag det är intressant att notera, Gaza har ju en gräns till sina kompisar i Egypten.” Tycker du inte att det är en blockad av Gaza, eftersom det bara är en ”blockad”?
Jag tycker det är ganska obehagligt när man påstår och tycker att ett folk (med en religion) har mer rätt än andra, just av den anledningen. Dessa argument har förts fram i de flesta konflikter över världen för att rättfärdiga övergrepp, våld och förtryck.
Angående internationellt vatten hänvisar jag åter till den länk jag gav tidigare. Den säkerhetszon du refererar till räknas till territorialvattnet. Men jag märker att när den sanningen kryper fram ändras argumentationen. ”Även om det skulle varit på ”internationellt vatten”
så var ju ”Ship to Gaza:s” mål att vattenvägen ta sig till Gaza.” Att du anser att det är ”en piss i Nilen” är nog ganska irrelevant ur juridiskt perspektiv.
Sen ser jag att antisemit-kortet spelats flera gånger redan i kommentarerna. Hur kommer det sig att kritik av ett lands sätt att styras gör att kritikern genast blir en judehatare?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:08 f m Citera och svara denna kommentar
Kan vi lita på antiisraelisk media?
Nej, det kan vi inte.
Kan vi lita på proisraelisk media?
Nej det kan vi inte.
Media är aldrig neutral och det behöver vi minnas. Jag tror inte att hela sanningen finns hos varken pro eller anti israelisk media utan vi behöver ta till oss båda sidors argument för att sedan göra rimliga antaganden utifrån det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:18 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Johansson: Tack Lennart för en mycket insiktsfull kommentar,
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:20 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Johansson: Sedan kan jag inte annat än undra om det bara finns anti- och proisraelisk media. Vad hände med neutral faktaredovisning? Jag tror det finns. Världen är inte delat i svart och vitt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:27 f m Citera och svara denna kommentar
@Love:
Jo, faktaredovisning är en sak, men i ett politiskt skeende som vi väl får säga att detta är, innebär att det inte finns en neutral utgångspunkt.
All information som kommer från händelsernas centrum kommer med nödvändighet från någon som själv är part i målet och är således inte neutral.
Först efteråt tror jag vi kan se vad som skett med lite distans och jämka samman de båda sidornas egna berättelser.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:47 f m Citera och svara denna kommentar
@Hraf:
Man kan inte stjäla sitt eget land. Tvärtom har man lämnat bort enorma landarealer mot fred till Egypten. Det vore passande område att befolka med dem som sedan 1948 sitter i diverse ”flyktingläger”.
Tänk om Sverige fortfarande efter 15 år höll flyktingar från Libanon eller Bosnien i flyktingläger på det sätt som arabstaterna gjort genom UNWRA i över 60 år. Vilken skam och skandal.
Eller om armenier som sedan Turkiets folkmord på armenier och assyrier 1915 satt i flyktingläger i USA. Snart är vi där när det gäller s k ”palestinska flyktingar”.
Här är en reflektion angående den saken:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fn-politik-permanentar-palestinas-flyktingproblem_486055.svd
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Åke: Struntprat!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 7:58 f m Citera och svara denna kommentar
@Hraf:
Hur ”resonabla” är de s k ”palestinerna” på Västbanken? Ett område som heter Judéen och Samarien och som med ed lovats till patriarken Jakob och dennes ättlingar av den Högste själv.
Om man säger ”massakern i Hebron” tänker de som indoktrinerats av olika massmedia på en ensam galning som sköt vilt i en moské i Hebron. Men för judarna handlar det om ett planerat folkmord 1929 då den judiska folkgruppen i Hebron utplånades.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_i_Hebron
Så olika det kan vara beroende på vem man lyssnar till…
Mark Twain beskrev 1867 Israel som ett nästan folktomt land. Nomader av diverse nationalitet drev små hjordar genom ökenlandskapet. Det var när den judiska invandringen som genom den sionistiska rörelsen befolkade Israel och ett välstånd började växa i landet genom uppodling och näringsverksamheter som araber började söka sig till landet för att ta del av (läs snylta) på välståndet.
http://www.kyrkforum.se/bibelstudium-och-teologi/2286-eretz-israel.html
Notera att man ofta talar om hur nomaders bosättningar förstörs. Så absurt! Är de nomader bor de i tält. Och så är ofta fallet men många försöker sig på svartbygge av fasta bostäder i Israel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 9:08 f m Citera och svara denna kommentar
I enlighet med internationellt erkända avtal mellan den Israels regering och den Palestinska Myndigheten (1) är havet utanför Gazas kust under israelisk säkerhetskontroll och ansvar. Därför kommer utländska fartyg inte att tillåtas att införas i detta område.
Det finns otaliga övergångar mellan Gazaremsan och Israel i enlighet med avtal som slutits mellan Israel och palestinierna och som har fått stöd av det internationella samfundet. De som önskar föra in internationellt bistånd till Gazaremsan kan göra det genom befintliga kanaler.
(1) Det israelisk-palestinska Avtalet för Västbanken och Gazaremsan (1995) säger att ”(Israel har) ansvaret för försvar mot externa hot, inklusive försvar mot externa hot från havet och från luften”. Beträffande utländska fartyg, fortsätter avtalet att de ”inte får komma närmare än 12 nautiska mil från kusten”.
Källa:
http://stockholm.mfa.gov.il/mfm/web/main/document.asp?SubjectID=1000&MissionID=62&LanguageID=430&StatusID=0&DocumentID=-1
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 9:09 f m Citera och svara denna kommentar
Låt mig få säga:
GUD VÄLSIGNE ISRAEL OCH JUDARNA!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 9:15 f m Citera och svara denna kommentar
@Andreas Frost: Instämmer helt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 9:26 f m Citera och svara denna kommentar
Ni har nog redan sett det här men ändå:
http://www.dickhaas.com/
Talesmannen sade att aktivisterna ombord inväntade de israeliska commandosoldaterna och att det kom till handgemäng och en av de israeliska soldaterna blev frånryckt sitt vapen och aktivisten med automatgeväret riktade det mot de uppklättrande soldaterna vid relingen och öppnade eld mot dem. Israelerna besvarade elden och många aktivister träffades av motelden. Ett 20-tal aktivister fick skottskador.
Två av commandosoldaterna fick svåra skador, den ene höggs ner med en kniv. Tolv personer, både aktivister och soldater, ligger på ett sjukhus i Tel Aviv med skador som beskrivs som mycket allvarliga till medelsvåra. En del har opererats efter svåra skallskador. En högt uppsatt israelisk militär sade vi en briefing för korrespondenter i Tel Aviv vid lunchtid att det är rätt svårt att beskriva aktivisterna ombord på de olika skeppen som fredsaktivister. “De israeliska soldaterna blev tvungna att försvara sig mot skarpa skott från aktivisterna.”
De svenska deltagarna fanns ombord på ett annat fartyg och var utom all fara.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 9:35 f m Citera och svara denna kommentar
@Eva: ”Struntprat!”
Verkligt övertygande argument du har
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 10:08 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Love!
Ämnets rubrik var:
”Kan vi lita på anti-israelisk media?”.
I dina 13 st. kommentarer så har Du inte nämnt någonting om det, utan i alla Dina kommentarer, så har Du kommenterat de andra kommentatorerna. Du inleder med att skriva:
”Bokstavstroende fundamentalister som okritiskt försvarar ett angrepp, utfört på internationellt vatten”.
Här slår Du fast, på ett fanatiskt och rasistiskt sätt, att kommentatorerna som skrivit innan Dig, är ”bokstavstroende fundamentalister”. Är det sanningen?
Sen kommer Du in på det enda intressanta i Dina 13 kommentarer, och det är om det var en ”bordning” på internationellt vatten?
Det är ju det vi andra undrar över, men inte Du, för Du utgår ju ifrån att Du har sanningen från början. Och i det fallet kanske Du har det, i juridisk mening. Jag har hela tiden varit osäker i den frågan och försökt leta upp fakta, och det kommenterar du lite putslustigt med att:
”Men jag märker att när den sanningen kryper fram ändras argumentationen”.
Då undrar jag: Vad är det för att fel att ändra sin argumentation i ett ”diskussionsforum”?
Vi diskuterar ju för att försöka komma fram till en sanning i ämnet. Vi gör inte som Du när Du utgår från en ”sanning”.
Jag är öppen i frågan om internationellt vatten.
Är Du öppen i frågan om ”bokstavstroende fundementalister och fanatiker?
Kryper sanningen alltid närmare, om vi använder oss av Din ”faktakälla” Wikipedia?
Så här står det på Wikipedias hemsida:
”Välkommen till Wikipedia,
den fria encyklopedin som ALLA kan redigera”.
Så här står det i Wikipedia ang. Ship to Gaza:
”Ship to Gaza är partipolitiskt och religiöst oberoende och består av personer och organisationer som vill verka för en ökad respekt för de mänskliga rättigheterna och den allmänna folkrätten”.
Lägg den här ”sanningen” över MTC:s videos, så kommer vi kanske Sanningen lite närmare.
Kanske var det som i den första kommentaren, som Du tyckte var obehaglig, att den turkiska båten var fylld med folk från Hamas filial i Turkiet.
Israelernas underättelsetjänst, Mossad, kanske hade fakta om det. Hamas och Israel ligger i krig med varandra, och i krig existerar andra ”juridiska” krigslagar.
Krigslagarna handlar ju om hur man får döda varandra och på vilket sätt som det är tillåtet.
Ganska sjukt egentligen.
Om Du tittar på den länken över Gazas läge i Medelhavet, och 6,5 mil rakt ut från dess kust,
så hamnar Du i ett hörn i en 110 graders vinkel och där ägde ”angreppet” rum på internationellt vatten, enligt svensk media.
Precis som medierna ska ha lite verklighets-proportion, när de förmedlar nyheter,
så tycker jag att att man ska visa samma proportionalitet, när man talar om internationellt vatten. Och då tror jag vem som helst i detta fall, håller med mig att detta är ”en piss i Nilen”.
Till sist ang. ämnesrubriken.
Tycker Du att Svensk medias rapportering är anti-israelisk? Vad säger Du i ämnet?
Och Du, jag måste erkänna min ”rasism”
Jag är fundamentalistiskt övertygad om att Israel är Guds egendomsfolk!
Ha en bra vecka!
Mvh Lennart Svensson
.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 10:31 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Lennart, kan vi lita på ”anti-israelisk media”?
Vad är det? Är det media som är kritisk till hur staten Israel uppför sig med avseende på mänskliga fri och rättigheter. Jag kallar inte en dålig teaterrescension för anti-kulturell.
Intressant att du tycker att jag på ett rasistiskt sätt fastslår ”Bokstavstroende fundamentalister som okritiskt försvarar ett angrepp, utfört på internationellt vatten”.
Vad i detta är rasism? Du medger själv att du är fundamentalist.
Visst lite längre ner raljerar jag över galenskap och drar paralleller till religiositet, jag kunde också dragit paralleller till kärlek. Båda fallen har starka drag av kliniska psykoser med vanföreställningar, starka känsloyttringar, hörande av röster etc.
I fallet internationellt vatten finns ingen diskussionsmån, antingen är det det eller så är det inte det. I det här fallet var det internationellt vatten.
Ha en bra vecka du med.
Love
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
Som Kristdemokrat är man stolt över vilka kloka riksdagsmän vi har.
http://annelieenochson.blogspot.com/2010/05/israel-har-ratt-att-forsvara-sin-nation.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:04 f m Citera och svara denna kommentar
Hela incidenten måste ses och förstås utifrån det faktum att Hamas är en terrororganisation som ockuperar Gaza och som befinner sig i oförsonligt krig med Israel som de hotar med utplåning. Israels blockad mot Gaza syftar till att förhindra att vapen förs in till terroristerna i Gaza. Även om inte de nu aktuella skeppen skulle visa sig ha haft några betydande mängder vapen ombord så var ändå deras uttalade syfte att bryta blockaden vilket därmed skulle öppna upp för senare sändningar av vapen från Israels fiender. Därför måste hela aktionen ”Ship to Gaza” karakteriseras som en fientlig handling mot Israel till stöd för de terrorister som håller Gaza. Israels tillslag mot skeppen får därför ses som att de inslag i landets fötsvarskrig mot terroristerna i Gaza som för övrigt inte känner några gränser för sina terrordåd mot Israel. Därför är det ointressant huruvida de av Israel bordade skeppen skulle ha befunnit sig strax utanför nationellt vatten eller ej. De var på klart uttalad kurs på väg mot Gaza för att bryta Israels blockad mot fienden. Då de dessutom var varnade i förväg men vägrade att backa så får man konstatera att Israels agerande för att stoppa konvojen var väl motiverad. Att man därvid möttes av ett våldsamt motstånd bekräftar väl bara att de förmenta fredsaktivisterna inte var vad de utgav sig för att vara och att Israels ingripande var väl befogat även om man beklagar att man vid sitt försvar nödgades bruka sina vapen. Men så fungerar det ju ofta när militärer nödgas konfrontera militanta grupper världen över som vi till exempel känner till från senare blodiga konfrontationer i Afganistan, där inte sällan också civila kommer emellan. Alternativet är radikalpacifism, men det är väl inte många som är beredda att ta priset för att gå den vägen, och hur fredligt är det att kräva detta av det judiska folket med dess erfarenhet av pogromer och förintelsen samtidigt som man stöder Israels oförsonliga fiender som har som uttalad målsättning Israels förintelse som man också verkar för med alla medel.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
”Återigen: Frid över Guds Israel och Hans heliga folk”
STORT TACK! För fakta och klarläggande uppgifter.
Hoppas det i alla fall kan tysta några lögner.
G-ds välsignelse till dej också!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:22 f m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Det minsta man kan göra. Roligt att det uppskattas.
—–
Förvånansvärt nog visade STV Israels nattfilmning där man ser hur de ombordvarande attackerar den nedfirade soldaten besinningslöst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:27 f m Citera och svara denna kommentar
Angående ”resonabla palestinier” på Västbanken menar jag att dessa aldrig sinande intifador på Israels fäderenärvda mark inte tyder på ”resonabilitet”. Inte heller alla dessa självmordbombare. De ska se till att sköta sig på israelisk mark om de ska få vara kvar.
Nu går svenska politiker i demonstrationer där man ropar ”befria Palestina”. Stödjer dessa politiker en ny Förintelse? Vad dessa gaphalsar vill ha är inget mindre än hela Israel. De vill därvidlag köra ut Israeliterna från deras fäderneärvda mark – ut i havet.’
Angående massakern i Hebron 1929; de israeler som bodde där då blev bortkörda från sin fäderneärvda mark som de därtill köpt. Mark de nu har betalat för två gånger till dessa sluga araber. De skulle inte betala något alls. Marken tillhör Den Högste och han har givit den till Jakobs efterkommande att bo på.
Massakrer pågick på fler håll i Israel vi den tiden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:49 f m Citera och svara denna kommentar
Jag rekommenderar alla att ta del av detta
uttalande av Premiärminister Netanyahu
http://stockholm.mfa.gov.il/mfm/web/main/missionhome.asp?MissionID=62&
AM ISRAEL CHAI !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:51 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W
Tack för alla fakta!
mvh( med välsignelse hälsning)
e
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 11:56 f m Citera och svara denna kommentar
Det börjar se mörkt ut för ”ship to Gaza”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at 12:51 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Love!
Jag ska svara på Din fråga om Du svarar på frågan i anslutning till Din första kommentar,
där Du skrev:
”Guds utvalda folk”: maken till rasism får man leta efter”.
Vari ligger rasismen där?
Ang. anti-israelisk media. Det är ju det bl.a, som ingår i vår diskussion här, för att ta reda på om så är fallet. Vad tycker Du i det ämnet?
Så för omväxlings skull till den personfixering Du ägnat Dig åt i dina citat typ:
”Har du tillräckligt öppna sinnen att se det?
Lugna ner dig människa, du kan spräcka en artär.
Jag kan inte annat än skratta åt er fanatiker.
Jag tror du har missuppfattat hur man använder citationstecken”,
så kanske Du har någon uppfattning i ämnet.
Vad anser Du vara anti-israeliskt i media?
Och Du, eftersom Du verkar vara en amatör-psykolog, så glömde Du det med; borderline-personlighet. Det passar ju till ämnet ”internationellt vatten”.
Där är det ju mycket snack om, var det eller var det inte, innanför ”Border-linen”.
Ha en fortsatt bra vecka!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 1st, 2010 at
[...] http://aletheia.se/2010/05/31/kan-vi-lita-pa-antiisraelisk-media/ [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 2nd, 2010 at 7:05 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart:
Som jag skrev i ett inlägg lite tidigare:
”Jag tycker det är ganska obehagligt när man påstår och tycker att ett folk (med en religion) har mer rätt än andra, just av den anledningen. Dessa argument har förts fram i de flesta konflikter över världen för att rättfärdiga övergrepp, våld och förtryck.”
Detta att utmåla ett folk som utvalt, bättre, med rätten på sin sida etc. passar in som skolboksexempel på rasism. Det är detsamma som att säga att andra folk(slag) är sämre, mindre lämpade att styra sig själva, giriga, lata etc.
Angående anti-israelisk media, skulle jag nog klassa statstyrda Iranska tidningar vara av den karaktären. Att enskilda skribenter i tidningar har anti-israeliska agendor gör inte nödvändigtvis hela publikationen anti-israelisk om det finns utrymme för andra inslag och genmälen.
Eftersom psykologin och psykiatrin jobbar lite olika, där den senare hanterar psykiska sjukdomar och mycket riktigt borderline är en sådan. ”Centralt för borderlineproblematik är ångest som uppträder i form av emotionell instabilitet, impulsivitet, känslomässig sårbarhet, ”svartvitt” tänkande, identitetsproblem, separationsångest och klängighet omväxlande med avståndsskapande i viktiga relationer.” (Wikipedia)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 2nd, 2010 at 7:21 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Love!
Tack för Ditt svar. Intressant kunskap Du förmedlar ang, psykiska tillstånd. Du verkar veta vad Du talar om. Bara för att man är ”utvald” betyder inte att man är ”bättre” eller alltid har rätten på sin sida.
Jag vet, för jag är utvald av Gud trots att jag kanske är en av de sämsta företrädarna för kristendom.
Jesus kom för de ”sjuka” sa han, och jag har sannerligen varit mycket ”sjuk”.
Ha en Bra dag!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 2nd, 2010 at 10:56 f m Citera och svara denna kommentar
Det florerar många rykten i detta propagandakrig. Avslutade Egypten sin blockad mot Gaza eller tvingade Hamas egyptiska gränsvakter att lämna sina posteringar? En artikel i SvD tyder på det.
Vilka är det som genomför blockad mot Gaza? På Bildt låter det som Israel har hela ansvaret för detta men var kom då Egypten in? Och enligt Egypten har de åtaganden mot Israel och EU(!) denna fråga. Vad är det då Bildt pratar om när han kräver att Israel häver blockaden?
SvD:
”Från Gaza till Egypten fanns tidigare en gränsövergång som övervakades av EU-poliser, däribland från Sverige.
–Men den mekanismen kan inte fungera utan Israels medverkan. Sedan juni har Israel vägrat medverka i gränskontrollen. Då kan inte EU-observatörerna ta sig dit och den egyptiska sidan har inte varit villig att öppna gränsen eftersom Egypten har ett avtal med EU och Israel.”
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tusentals-gazabor-fick-handla-mat-i-egypten_802983.svd
Ja där fick vi även en vink om hur EU har amitioner att övervaka världen genom polisiär verksamhet. Något som eskalerar i takt med att Upp kap 13 går i uppfyllelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 2nd, 2010 at 10:46 e m Citera och svara denna kommentar
Här är länken med sanningen om Palestina/Israel, som alla kan instämma i:
http://conniptions.posterous.com/why-the-gaza-flotilla-attack-proves-that-i-am
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2010 at 12:14 f m Citera och svara denna kommentar
Kanske debattens olika sidor kan läsa igenom sina inlägg fem gånger, stryka 75% och sansa sina skrivningar före postningen? Säkert högst två av er kan beskriva den andres åsikter hjälpligt och ingen av kan beskriva den andres ståndpunkt på det sätt att den håller med er om att ni uppfattat den rätt.
Att kunna den andres ståndpunkt och kunna beskriva den är enda sättet att föra en konstruktiv diskussion som inte urartar i pajkastning, ökad misstro och missämja. Det ger sällan någon lärdom att läsa igenom en sörja av åsikter byggda på fördomar och mer eller mindre medvetna missförstånd.
Städa upp i era inlägg så lär ni er något om hur en situation på ett mer fullödigt sätt kan beskrivas. Annars blir det som historen ni hört om de blinda männen som efter att ha undersökt en elefant med händerna skulle beskriva dess utseende. Och som ni vet var de inte direkt samstämmiga.
Två nyckel ord: Sätt er in och städa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2010 at 9:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Olof: Tack Olof, jag håller med.
Man kan dessutom ha rätt i princip men sakna emapti.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2010 at 9:39 e m Citera och svara denna kommentar
Konstigt att så många som borde veta bättre uttalar sig mot bättre vetande när de ofta högljutt fördömer Israels agerande mot fartygen på väg mot Gaza med motiveringen att Israels ingripandet på internationellt vatten utanför sin kust skulle strida mot folkrätten.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israel-kan-havda-krigstillstand_4808411.svd
”Israel kan hävda krigstillstånd”
Publicerad: 2 juni 2010, 19.31. Senast ändrad: 2 juni 2010, 19.33
I den folkrättsliga diskussionen om Israels agerande har det lyfts fram att fredens folkrätt gäller. Men det mesta talar överväldigande för att krigstillstånd råder mellan Gaza och Israel, vilket gör att Israel har rätt att intervenera på internationellt vatten, skriver folkrättsprofessorn Göran Lysén. …..
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 3rd, 2010 at 9:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Fred Ö:
Tack för denna info Fred.
Mycket viktigt!
Nu ska jag lämna kontoret
Sov gott!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara