Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

”Fredsaktivisternas” lek blir plötsligt allvar

”Fredsaktivisternas” lek har förvandlats till blodigt allvar. Den massiva propaganda-kampanj som drogs igång av Hamasvänner och politiska aktivister runt om i Europa i och med provokationen mot Egypten och Israels blockad mot Hamasterroristerna får nu nytt bränsle i och med Irans inblandade.  Att Iran har egna motiv är det ingen tvekan om. Iran är en betydande leverantör av vapen till Hamasstyret i Gaza.

Det kommer givetvis bli intressant att se hur många av Israels forna vänner, främst USA som fortsätter att stödja Israels rätt att skydda sina medborgare mot nya terror-attacker genom att även fortsättningsvis stoppa suspekta konvojer med destination Gaza.  Signalerna nya administrationen sänder inger inte någon trygghet precis. 

Så säger Presidents Obamas Biträdande National Security Advisor John Brennan nyligen:

”Vår fiende är inte terrorism. Det är bara en taktik. Ej heller terror eftersom det är ett sinnestillstånd. Som amerikanare vägrar vi att leva i fruktan. Vi beskriver ej heller våra fiender som Jiihad-anhängare eller Islam eftersom Jiihad är en helig kamp och en legitimerad del av Islam”

Det finns mycket att säga om Bush-administrationen men vi kan hur som helst konstatera att vindarna svängt kraftigt. USA har möjligtvis gått från ena diket till det andra.  Att tona ner Jiihad-anhängares intentioner är naivt och vilseledande.

i Tags: , , , , , , , , , , ab1234 ex123 svd12 dn1234 Läs oxo: k&å, knut, hampus, zaramis, badlands t

*Vad betyder Jiihad?

av Daniel Pipes
New York Post
31 december, 2002

Ursprunglig engelsk artikel: What is Jihad?
Översättning till svenska: Ilya Meyer

 Over and out

MyTwoCents

Missa inte nedan klipp !:

  

Ämne: Mediekritik, Politik, Ekonomi & Samhälle, UTRIKES

  • Observer

    Iran ser nu ett tillfälle att skapa konflikt och detta kan få ytterst allvarliga konsekvenser.

    Israel och det judiska folket behöver våra förböner!!

  • @Observer: ”Israel och det judiska folket behöver våra förböner!!”

    – AMEN!

  • Håller med, låt oss be för Israel och judarna!

    Sedan tänker jag på alla kristna, vi som blivit inympade, att vi ber för varandra också. Det kan ju faktiskt vara så att världen snart går samman för att utplåna Israel, och då gäller det för varje kristen att vara redo för att möta kommande tider.

  • Richard N

    Jag hoppas att alla abrahamitiska religoner tynar bort det närmsta halvtusende åren. Bra att ni bara sitter och talar med rösterna i era huvuden, istället för att göra något produktivt iaf. 🙂

  • maxi

    Mordechai Ben David (MBD) – Shiru Lamelech
    http://www.youtube.com/watch?v=20cMfB3mlZ8

  • maxi

    Books & Releases
    ”Hamas” by Joseph Croitoru
    The Islamic Struggle for Palestine

    The informative and entertainingly written book ”Hamas – the Islamic Struggle for Palestine” by the historian and journalist Joseph Croitoru offers readers a better understanding of Hamas and the Middle East conflict.
    Joseph Croitoru

    Portrait

    Joseph Croitoru, born 1960 in Haifa, studied history, art history and Jewish Literature in Jerusalem and Freiburg. Since 1988 he has been working as a free-lance journalist, first in Israel and then for the German-speaking press (Frankfurter Allgemeine Zeitung and Neue Zürcher Zeitung). Since1997 Croitoru is a permanent contributor to the Frankfurter Allgemeine Zeitung feuilleton, specialising in the Middle East and Eastern Europe.

    http://en.qantara.de/webcom/show_article.php/_c-476/_nr-779/i.html

  • Pingback: Kriget ligger för dörren …()

  • Pingback: Ny konvoj planeras… -Grattis Israel 62! Uppdaterat! « Isaskar()

  • Så tror jag att det ganska snart kommer bli MTC, att hela världen vänder sig emot Israel.
    Vi måste stå med Israel och hjälpa dom på alla sätt vi kan. Islams hat emot Israel är väl känt och övriga världen kommer ställa sig med islam, det ser man redan nu.

    Till och med Svenska Kyrkan har ställt sig emot Israel sen några dagar
    Mardrömscenariot är min pockande tanke som inte vill försvinna: att de kristna kyrkorna kallar hem sin personal ifrån kyrkorna i Israel…

    Alla som står med Israel borde skriva bloggar om varför Israel är så viktigt. Inte alla vet det. Inte ens alla kristna vet och förstår det.

    Det känns hur som helst bra att så pass många skriver positiva inlägg om landet och folket…

  • Är det någon som minns islams gamla slogan som skolbarnen hade på sina småflaggor i MÖ vid någon av deras festligheter? Så här stod det:

    ”Först tar vi lördagsfolket, sen tar vi söndagsfolket”

    Ahe! Börjar kännas väldigt nära måste jag säga.
    Japp det är judarna det gäller, och så är det vi, vi som är kristna…

  • Titti

    @Andreas Frost: Amen till alla – och intressant nog för detta oss samman istället för bort ifrån varandra…

    Det är inte svårt att gråta med Israel och allt folk som berörs av dessa strider. Smärtsamt är också vårt lands delaktighet…

    Det är en konstig tid. Jag blev t.ex. i dag anklagad för att hysa ”anti-demokratiska åsikter” bara för att jag i några få positiva ordalag berömde det svenska kungahusets föredömliga representation utomland som PR… hävdade inte rätten till titlar eller nåt ens. Att ens andas något positivt om Israel… piuhf!

    Så lite det krävs för att sätta igång aggressiva reaktioner…

  • Lennart Svensson

    Hej!

    Den där John O Brennan i Obamas administration verkar vara en riktig ”islam-kramare”. I ett film-klipp från Glenn Becks show uttryckte han sig så här:
    ”I alla mina resor runt om i världen, är den stad jag älskar mest Al-Quds”.
    Al-Quds är det islamiska namnet på Jerusalem
    och Irans ayatollah Khoemeni instiftade Al-Quds-dagen 1979.
    http://www.youtube.com/watch?v=ueLZHtfFR0E&feature=related

    Här är alltså en amerikan, vars favoritstad är det islamiska Jerusalem, ”Al-Quds”!?
    Så nog har vindarna vänt i Vita huset ang. Israel. Enligt uppgifter så ska John Brennan agerat ”kontaktman” mellan Vita huset och ”Free Gaza movement”. Detta förnekar givetvis Vita Huset.
    http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=162377

    Mvh Lennart Svensson

  • mossad

    Lögnens ande sprider sig ut över världen, låt oss känna igen sanningens ande!

  • DP

    Det finns krafter i världen som vill ha sitt krig för att ”lösa” sina problem. Kanske det är fel att dra paralleller, men det ser otäckt likt händelseförloppen före andra världskriget. Ekonomisk kris och en ökad antisemitism.
    Kanske är också tiden inne att Israel får sina bibliska gränser och territorier, de gränser som Gud gett Israel.

  • Lennart Svensson

    Hej!

    John O Brennan i Obamas administration verkar vara en riktig ”islam-kramare”. I ett film-klipp från Glenn Becks show uttryckte han sig så här:
    ”I alla mina resor runt om i världen, är den stad jag älskar mest Al-Quds”.
    (Al-Quds är det islamiska namnet på Jerusalem.)
    http://www.youtube.com/watch?v=ueLZHtfFR0E&feature=related

    Här är alltså en amerikansk politiker, vars favoritstad är det islamiska Jerusalem, ”Al-Quds”!?
    Så nog har vindarna vänt i Vita huset ang. Israel. Enligt uppgifter så ska John Brennan agerat ”kontaktman” mellan Vita huset och ”Free Gaza movement”. Detta förnekas givetvis i Vita Huset.
    http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=162377

    Mvh Lennart Svensson

  • Lennart Svensson

    Hej!

    John O Brennan i Obamas administration verkar vara en riktig ”islam-kramare”. I ett film-klipp från Glenn Becks show uttryckte han sig så här:
    ”I alla mina resor runt om i världen, är den stad jag älskar mest Al-Quds”.
    Al-Quds är det islamiska namnet på Jerusalem
    Här är alltså en amerikansk politiker, vars favoritstad är det islamiska Jerusalem, ”Al-Quds”!?
    Så nog har vindarna vänt i Vita huset ang. Israel. Enligt uppgifter så ska John Brennan agerat ”kontaktman” mellan Vita huset och ”Free Gaza Movement”. Detta förnekar givetvis Vita Huset.

    Mvh Lennart Svensson

  • Johan

    Jo, Iran kan vara ett hot mot Israels säkerket! Vi bör be för Israel, men allt Israel gör är inte rätt och i enlighet med Guds vilja! Om Israel gör fel måste vi som ”kristna” eller ”messianer” säga till! Gud älskar alla folk och vill också att palestinier och Iranier kommer till tro!
    -Tack för mig! skriver inte mer på denna blogg!

  • Om Iran provocerar Israel kan det plötsligt se riktigt illa ut för freden i världen. Det är dock trösterikt att veta att Israel aldrig hittills förlorat på ett krig. De går från seger till seger med den ständiga världsopinionen mot sig.

    Det är först vid Harmagedon det kommer att se riktigt illa ut. Men även då vänder det. Israels fiender får se sig slagna i historiens största nederlag. Den dagen ”blir det ljust när aftonen kommer”.

    Det är kanske drygt sju år dit. Men det som händer nu känns som en slags psykologisk variant och förberedelse till detta berömda slag då världens arméer församlas för att förgöra Israel och dess Konung.

  • Utifrån Hesekiel kap 47 och 48 förstår vi att ingen Gazaremsa kommer att finnas under Tusenårsriket. Inte heller något som kallas Västbanken. Israels stammars stamlotter går från floden till havet i samtliga fall.

    Frågan är hur dessa administrativa områden plötsligt kommer att ingå i Eretz Israel. Kanske UNRWA inser hur genant det är att bedriva flyktingläger i Gaza under 60 år (trots att de firar jubiléet utan att skämmas i år). Kanske Egypten inser sitt ansvar för Gaza och assimilerar befolkningen. Det kommer att finnas gott om plats för araber i Egypten. Kanske Jordanien inser detsamma. Det var ju just Jordanien som var tänkt att bli palestiniernas land och har ju delvis även blivit det.

    Eller sker något slag av missöde? Iran avfyrar missiler mot Israel och den mänskliga faktorn ger dem fel koordinater? Angående Harmagedon som nämnts kommer ju folken som samlas att slåss mot Israel och dess Konung att börja slåss med varandra istället. Och Hamas bedriver ju redan idag ett slags inbördeskrig mot den egna befolkningen.

    Det minst trovärdiga alternativet är att Israel gör något drastiskt i frågan på eget alternativ. Historien har visat att Israel undviker det slaget av aktioner i det längsta. Vad de vredgade folken än säger.

  • @Lars W:

    Sista strofen i det föregående ska vara:

    Det minst trovärdiga alternativet är att Israel gör något drastiskt i frågan på eget initiativ. Historien har visat att Israel undviker det slaget av aktioner i det längsta. Vad de vredgade folken än säger.

    Trötthetsfaktorn.

  • Mikael

    ”Det var på detta sätt muslimerna kom att härska över stora delar av Persiska viken runt tiden för profeten Muhammads död år 632. Det var på detta sätt, ett hundra år senare, som muslimerna lade under sig ett område som sträckte sig från Afghanistan till Spanien. Därefter fortsatte jihad att sprida sig och rättfärdigade muslimska erövringar i länder såsom Indien, Sudan, Anatolia och Balkan.”

    Fullkomligt otroligt att ”den allsmäktige Guden” så enkelt skulle ha gett upp sitt territorium till fientliga (ande)-makter oavsett om dessa skulle ha använt sig av våld eller inte. Gud sägs ju vara både allsmäktig och allvetande.

    Men en av de stora käpphästarna till ifrågasättanden kring fundamentalistisk tro torde dock vara (kommer ej ihåg vilket evangelium eller vers) när hela Jesu familj tar avstånd från honom och (tror jag, kallar honom för besatt).

    Ett sådant tvivel på Jesus borde i logikens namn vara omöjligt då evangelierna annars talar om Marias övernaturliga bebådelse och även om Josefs övertygelse om ”miraklet”.

    I anständighetens namn så verkar då familjens senare tvivel som ren rappakalja då bägge föräldrarna med sina gudomliga erfarenheter med lätthet torde ha övertygat resten av familjen.

    Något eller mycket stämmer inte!!!

    MS

  • Kalle

    Det kommer att kosta mer och mer att står för sanningen, det första som dör i en konflikt är sanningen. Antisemitismen idag har en till viss del bytt dräkt, i dag är det ok att hata Israel, det är ju en nation vilket legitimerar vilka lögner eller vinklingar som helst.
    När jag växte upp (är 60-talist)så hade jag svårt att förstå logiken i judehatet på 30 talet, hur kunde folk gå på såna lögner, Varför var stödet för judarna så litet i världen. nu förstår jag helt vad det handlar om, när den populistiska piskan viner då hukar folket och ställer sig bakom det destruktiva. Tom svenska kyrkan ställer sig bakom att blockaden mot Gaza hävs, trots de konsekvenser som det skulle bli för Israel. Dagens hjältar är de som idag står upp för sanningen, står upp för Israel, samtiden hånar oss men historien ge oss rätt om en generation eller två/Kalle

  • Lennart Johansson

    @Hulda:

    Helt riktigt, mer information behövs om Israel ur ett kristet perspektiv.

    Vi behöver pröva och se vad som stämmer med skriften.

    Själv har jag svårt att se hur det land som idag kallas Israel skulle vara det profetiska Israel. Det Israel som ska höra till Herren, alltså Jesus. Israel idag verkar inte följa Jesus faktiskt.

    Men jag blir gärna överbevisad om motsatsen, så länge argumenten är bibliska och inte känslomässiga.

    Några frågor som gärna får lyftas:
    1) Hur bibeln pekar på att dagens Israel är det profetiska Israel.
    2) Hur det bibliska Israel, som ju innefattar alla kristna, kan vara detsamma som staten Israel.
    3) Varför kristna ska stötta våld bara för att det är Israel som utövar det, men fördöma det i andra fall.

    Ja ni kommer säkert på mer saker.

    Kanske kan det bli ett helt eget blogginlägg av detta?

    Tacksam för sakliga svar.
    Frid!

  • @Lennart Johansson:

    Just nu pågår något som heter ”hedningarnas tider” och som Daniel profeterade om. De tiderna kallas så därför att det är nu hedningarna får tillfälle att söka Gud. Det sanna Israel är alltid det sanna Israel – det Bibliska. Landet och folket. Ingenting ändrar på det. Speciellt inte obiblisk ersättningsteologi.

    När ”hedningarnas tider” är till ända får Israel åter tätpositionen som Guds utvalda folk i världen:

    ”Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in; och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet: ‘Från Sion skall förlossaren komma, han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. ‘ ”
    Rom 11:25-26

    Då kommer profetiorna i Hesekiel kap 40-48 att uppfyllas.

  • @Lars W: Huvudlös exegetik? Sund? Enligt vem då?

  • @Lennart Johansson: ”3) Varför kristna ska stötta våld bara för att det är Israel som utövar det, men fördöma det i andra fall.”

    För att Gud vill det. En miljard muslimer ska utrotas och sen kommer domen mot skökokyrkan och kvar finns ett judiskt och protestantiskt fredsrike i tusen år. Så står det i skriften och därför är muslimerna djävulens barn. . .

  • Lennart Johansson

    @Lars W: Det sanna Israel är alltid det sanna Israel – det Bibliska. Landet och folket. Ingenting ändrar på det. Speciellt inte obiblisk ersättningsteologi.

    OK, det låter väl bra, men vad är det bibliska Israel frågar jag ju!

    Jag ser inte att det är självklart att den stat vi nu ser i mellanöstern är detta bibliska israel och det är det jag ber om hjälp med att förstå.

    Hur sätter man det till exempel i relation till romarbrevet 9:6-8
    Detta säger jag icke som om Guds löftesord skulle hava blivit om intet. Ty »Israel», det är icke detsamma som alla de som härstamma från Israel. Ej heller äro de alla »barn», därför att de äro Abrahams säd. Nej, det heter: »Genom Isak är det som säd skall uppkallas efter dig.» Detta vill säga: Icke de äro Guds barn, som äro barn efter köttet, men de som äro barn efter löftet, de räknas för säd.

    Det bibliska israel innefattar ju också de kristna troende, men staten israel gör det inte som jag förstår det.

    Tro mig, jag har inget emot judarna, varför skulle jag ha det (Juden främst, men också greken) men det betyder inte att allt som judarna tar sig till är av Gud, inklusive staten israel. det finns det också gott om exempel på i GT, alltså att judarna inte är de lydigaste mot Gud alla gånger.
    Varför är det de gör idag plötsligt Guds vilja när det inte nödvändigtvis varit det genom historien? Behöver de inte följa Jesus för att bli frälsta? För att göra Guds vilja?

    Ja frågorna är många och jag önskar verkligen uppriktiga svar på dem. Kanske leder svaren bara till att jag förstår hur ni tänker, kanske leder de till att jag själv kommer att tänka likadant, men just nu varken förstår jag eller tror likadant.

    Kanske kan denna diskussion få vila då den är off topic och så får vi önska att MTC eller någon annan kan skriva en god, biblisk förklaring.

  • Lennart Johansson

    @Anders Gunnarsson: För att Gud vill det. En miljard muslimer ska utrotas och sen kommer domen mot skökokyrkan och kvar finns ett judiskt och protestantiskt fredsrike i tusen år. Så står det i skriften och därför är muslimerna djävulens barn. . .

    OK, tro du det.
    Kanske kan jag komma att tro detsamma om du bara visar var i skriften det står.

  • Lennart Johansson
  • @Lennart Svensson:

    Hej Lennart
    Att Obama kallar Jeusalem Al-Quds, det muslimska namnet på Jerusalem, kanske inte är så konstigt. Det följer i linje med många andra märkliga namn och uttalanden han nämnt och gjort.

    Därför ställer sig också många frågan idag: vem och vad är president Barack Hussein Obama? Inte vet jag, men konstiga uttalanden har han gjort.

    Här driver han med Bibelns budskap. Han kan knappt hålla sig för skratt när han hänvisar till Bibeln
    http://www.youtube.com/watch?v=Hi-V_ilJu0w

    Här säger han att han är muslim. Och med tanke på att han själv sa i en intervju att han ger ”zakat” så börjar man undra. Zakat är nämligen det muslimska ordet för allmosa, en av islams pelare. Och det gör Obama, ger zakat enligt honom själv.
    http://www.youtube.com/watch?v=yP_2YfZmTXc

    Sen vet jag inte om man skall lägga någon speciell värdering i det här. Men bibelcoden talar om Barack Hussein Obama på ett mycket obehagligt sätt. De videorna kan du lätt söka på YouTube på ”obama bible code” Lite oroväckande måste jag säga

    Här tar Obama av sig skorna (kort) för att tillbe i en av islams moskeer. Men han vill inte gärna be med kristna har många kristna fått erfara.
    Med tanke på att Obama har tagit bort den nationella bönedagen i USA så kan man verkligen förstå att många känner sig oroliga över vem Obama egentligen är och om Barack Hussein Obama verkligen var ett så bra val av president.
    http://www.youtube.com/watch?v=yaKeWwE0t7E

    Frågan är ute över hela världen: ”Är Obama antikrist. Jag personligen uttalar mig inte om det. Men det är intressant, speciellt med tanke på alla dessa muslimska grodor han gjort. Här en video där man frågar sig om Jesus gett oss namnet på antikrist. Jag vet inte det. Men det känns kusligt att den här tolkningen överhuvudtaget finns. Barack Obama verkar inte vara okänt för Gud minsann.
    http://www.youtube.com/watch?v=HDB5BFoSQLs

  • Gunnevi Karvonen

    SHALOM !

    Nu rustas det i muslimländerna, med Iran i spetsen !
    Deras mål är klart: utrota varje jude, och utplåna staten Israel. Den skall bort från världskartan!
    Vi har nått långt nu i GUDS tideräkning !
    Och så klart, vi skriver redan år 2010 !

    ”Men när allt detta begynner ske, då skall ni räta på eder, och upplyfta edra huvuden, ty DÅ nalkas eder förlossning.” Sade JESUS !

    GUD har aldrig övergett sitt egendomsfolk!

    Vi står på Israels sida och välsignar Israel och önskar Jerusalem frid !

    Och vi skall gå emot all den falska propaganda som medierna skriver om Israel !
    Så ensidig information !
    Men myntet har två sidor !

    GUD älskar också varje muslim !
    JESUS dog också för dom på Golgata kors !
    Vi får akta oss själva att inte bli för ”ensidiga” !

  • Kalle….Alldeles riktigt. Det finns ett pris att betala. Och alla som har varit tveksamma, kanske nu förstår vad motståndarens motto vill säga: ”Ämdamålet helgar medlen”.

  • @Lennart Johansson:

    Jo, det förhåller sig som jag skrev. Dock var det inte Daniel som använde uttrycket ”hedningarnas tider” utan Jesus själv:

    ”Och de skola falla för svärdsegg och bliva bortförda i fångenskap till allahanda hednafolk; och Jerusalem skall bliva förtrampat av hedningarna, till dess att hedningarnas tider äro fullbordade.”
    Lukas 21:24

    Gud handlar med sitt land och folk Israel – det bibliska Israel – sedan 1948. En del menar att Hedningarnas tider slutade 1967 då tempelplatsen återtogs av Israel. Dock ”förtrampas” den ännu av hedningar och kommer så att göra fram till Harmagedon. Därefter blir Israel fullständigt åter upptaget som Guds folk och hednafolken, d v s vi, kommer att sluta sig till det. Genom att årligen fira Lövhyddohögtid invid det nya templet i Jerusalem t ex.

  • Daniel, vill du hjälpa mig lite. Du kan ta bort den här kommentaren sen.
    Hur lägger jag in en video i inlägget så att den går att spela upp där? Vilken code använder jag?

    Tack H

  • göran

    @Lars W: En liten undran: Hur många får plats invid det nya templet? eller har jag missförstått?

    Mvh

  • Lennart Johansson

    @Lars W:
    Jag är införstådd med att du tror detta, det är inte det jag frågar efter utan det jag gärna vill veta är varför du tror det du tror.

    Var finns de bibliska beläggen att tro detta?

    Jag säger, än en gång, inte att du med nödvändighet har fel, tvärtom tror jag det kan ligga en hel del i det du säger, men jag vill få veta grunden till det du tror.

  • @Lennart Johansson: ”Helt riktigt, mer information behövs om Israel ur ett kristet perspektiv.

    Vi behöver pröva och se vad som stämmer med skriften.

    Själv har jag svårt att se hur det land som idag kallas Israel skulle vara det profetiska Israel. Det Israel som ska höra till Herren, alltså Jesus. Israel idag verkar inte följa Jesus faktiskt.

    Men jag blir gärna överbevisad om motsatsen, så länge argumenten är bibliska och inte känslomässiga.”

    Det är ett stort men viktigt ämne som du tar upp här Lennart som det knappast går att uttömmande besvara med några få rader här. Den tydligaste och så långt den sträcker sig med Bibeln överensstämmande undervisningen om Israels roll i Guds plan med mänskligheten har jag funnit presenterad i ett antal artiklar av pfrs (sällskapet för återställandet av den ursprungliga tron) under rubriken kiliaism som jag översatt översatt till svenska.

    Kiliasm – Guds Rike – Progressiv Dispensationalism – Guds Rikes natur och de återlöstas eviga destination är ämnen som idag disputeras en hel del. Vi tror att en av dagens mest lovande riktningen är den som nu framträder ur en genomgående revidering av dispensationalismen under benämningen ”Progressiv Dispensationalism”. Det här systemet är närmast identiskt med vad som tidigare kallades för ”Historisk Premillennianism”, och som de tidiga kristna kallade för ”Kiliasm” (kill’-E-az-um), efter det grekiska ordet för ”tusenårsriket” (latin ”millenium”). Här kan du utan att behöva vara teolog läsa och lära om Dispensationalismens mycket försenade återvändande till den historiska kristna teologin. Den här sektionen innehåller också en debatt, Traditionell Dispensationalism kontra Progressiv Dispensationalism (Kiliasm), Dr. Mal Couch (Tyndale Theological Seminary) kontra Tim Warner (PFRS). Vi tror att en rätt teologi rörande dessa ting är grundläggande för förståelsen av Guds hela plan

    Börja gärna med att läsa den här artikeln ”Israels roll i Guds återlösningsplan” som väl mest konkret anknyter till din frågeställning, men för att bättre förstå ämnet så rekomenderar jag att du mer grundligt studerar artiklarna i den ordning som de finns upplagda. Du kommer nog ändå inte därmed att få svar på alla dina frågor där, men skall vi kunna gå vidare till att förstå det här i Bibeln mycket centrala ämnet så behöver vi bygga på en stabil Biblisk grund. En grund som de flesta idag har övergett om de överhuvud taget är medvetna om att den finns.

    http://hem.bredband.net/b226694/pd/07.htm

    Israels roll i Guds återlösningsplan

    Copyright © Tim Warner
    Översatt av Fred Örtegren

    Styrkan av, och det som framför allt karakteriserar den Progressiva Dispensationalismen är dess förmåga att förklara Guds övergripande syfte med mänskligheten i en enda förenad plan. Guds plan att återlösa mänskligheten flyter fram som en serie av progressiva dispensationer (=tidsåldrar eller ekonomier). Den Israeliska nationen blev utvald av Gud som en kanal genom vilken Gud uppenbarar sig själv och sin plan, genom sitt handlande med dem som sitt folk. I det slutliga målet ingår sedan till att kalla ut från varje nation ett folk, som är hans egendomsfolk. Tänk på hur en lärare kan välja ut en elev i klassen, som han ställer fram och använder sig av som en illustration inför hela klassen. Det är så Gud handlar med nationen Israel, när han använder sig av en nation för att visa på sin karaktär, och framställer ett exempel för de övriga nationerna. På grund av detta blev de hedniska makthavarna (som Farao, Nebukadnessar, och Cyrus) tvungna att erkänna att Israels Gud var suverän i sitt handlande med människan. Eftersom Gud speciellt utvalde denna nation, blev Israel utsatt för noggrann granskning, och gavs en tung börda av ansvar. Och Israel blev satt under en mycket högre standard än de omgivande hedniska nationerna.

    1 Kor. 10:11
    11 Men detta vederfors dem för att tjäna till en varnagel (ett exempel; Folkbibeln), och det blev upptecknat till lärdom för oss, som hava tidernas ände inpå oss.

    ………..

    Shalom!
    Fred

  • Lennart Svensson

    Hej Gunnevi!

    Du har rätt när Du säger att myntet har två sidor.
    På ena sidan är Gud och på den andra är satan.
    Gud har nu ställt upp myntet på högkant och satt det i rotation. Vi kristna och judar vet vilken sida som kommer hamna med sidan upp.
    Hamas beskriver det på sitt sätt:
    ”Enligt Hamas – Harakat al-muqawama al-islamija, Islamiska motståndsrörelsen – är konflikten mellan Israel och palestinierna inte så mycket en kamp mellan judisk nationalism och palestinsk som mellan judendom och islam”.

    I Hamas programförklaring från 1988 står det:
    ”There is no solution for the Palestinian question except through Jihad.
    Jihad is its path and death for the sake of Allah is the loftiest of its wishes.”The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees”.
    Hamas tror att deras myntsida hamnar upp.

    Tyvärr kan vi inte göra någonting åt ensidigheten och jag tror inte det stör Gud på något sätt.
    Det kan bara bli så när det gäller Guds folk Israel.
    Antingen välsignar vi eller också så förbannar vi Israel.Gud är Svart/ Vit i denna fråga och i Allt han gör. Guds Nåd är gratis, men det kostar allt, som någon sa. Jag känner det som om att Gud förväntar ett klart besked från oss kristna nu.
    För eller emot Israel? Antingen/eller. Inte mer/eller mindre. RKK och SvK har ju intagit sin Mot-ställning nu ang. Israels Gaza-blockad.
    Det är en krigsförklaring mot Gud själv.

    Mvh Lennart Svensson

  • @göran:

    Bra att du frågar. Någon har räknat ut att så många som 2 miljoner ledigt får plats på det område som avsatts enligt Hesekiels vision. Du undrar över lövhyddorna? De behöver inte nödvändigtvis byggas där. Tempelområdet kommer mer att vara en plats för gudstjänst och t ex ”det stora gästabudet”. Det som blir strax efter Harmagedon. Som ju denna tråd ytterst handlar om (så blir vi inte alltför OT).

  • @Lennart Johansson:

    Några här har hänvisat till Romarbrevet kap 11. Det är väl det bästa att läsa för förståelse av frågan. Titta särskilt på vers 25-26.

    ”Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess hedningarna i fulltalig skara hava kommit in; och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet:
    »Från Sion skall förlossaren komma,
    han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.

    Israel kan här inte vara något annat an det folk som bor i landet Israel.

    Hedningarna det är vi. I alla fall jag hör till dem. Och nu pågår alltså ”hedningarnas tider”. Fram till Harmagedon och den första uppståndelsen.

    Men det finns många ställen som visar vad Bibelns Israel är. Dock är det kanske som du antyder fel tråd att redovisa detta i.

  • mirre
  • @Hulda:

    Staggar mig själv.
    Det här tycker jag fler skall titta på…

  • Lennart Svensson

    Hej!

    Det mest bibliska landet Israel, är väl det som beskrivs i 1Mos 15:18. Från Nilen till Eufrat, dvs. Sinaihalvön+Kaanan+Libanon+Syrien.
    Noa förbannade sin son Hams son Kaanan, till att vara en trälars träl. Det är det vi nu ser i Ham-As.

  • @Lennart Svensson:

    Nja, det finns löfte om att Israels ättlingar ska bo i det området. Det kanske kommer att administreras av Israel då det nog kommer att vara ganska folktomt efter Harmagedon. Men det kommer inte att fördelas mellan stammarna. I Hesekiel kap 47-48 ser vi att deras lotter – Israels tolv stammars stamlotter – kommer att vara ”tegar” mellan Jordan och Medelhavet.

    Ham-as… jo det ligger ju fint. Tänker själv på Hamans styre. Han ville ju såsom vicekonung i Persien utplåna judarna liksom Hamas i dag.

    Här stoppade jag förresten in en karta över det område du beskriver:

    http://www.kyrkforum.se/allmaent/2072-kristen-sionism.html#post36178

  • Jag ansluter mig till dem som ser Iran som ett nytt alvarligt hot. Om Iran verkligen går in med flottstyrka för att bryta blockaden är en konfrontation oundviklig. Därefter kan bara stormakterna med USA i spetsen stoppa ett fullskaligt krig. Men jag är optimist – USA kommer inte att låta Iran vinna några positioner eller propagandasegrar, tvärtom. När saken går till sin spets är USA på Israels sida.

    Men problemet är större än så eftersom en konfrontation mellan Iran (och förmodligen Syrien) och Israel kommer att utdela den bräckliga världsekonomin ytterligare en stor smäll. Detta är, cyniskt nog, stormakternas främsta motiv att förhindra det, eller åtminstone göra allt i sin makt för att förhindra det. Ingen stormakt (dvs EU, Ryssland och Kina) är speciellt intresserad av att stödja Iran i ett sådant läge. Irans ledare vet det så väl. Frågan är om de ändå är villiga att ta risken.

    Svenska kyrkan bryr sig inte längre om vare sig Bibeln eller Jesus Kristus. Det enda de bryr sig om är vad den kommunistiska etiken säger, och den har alltid varit mot Israels själva existens. Svenska kyrkans reaktion är inget att förvåna sig över.

  • Lennart Svensson

    Hej Vänner!

    För att vi ska få ett rätt perspektiv på det som nu sker i mellanöstern-konflikten, vill jag förmedla en video som ger bakgrundsfakta till skeendena. Videon är från 2002, men är verkligen aktuell nu.
    Föreläsaren, Norm Franz, tar bl.a upp palestiniernas programpunkter för utrotandet av staten Israel. Länk=http://vimeo.com/12268419

    Mvh L.S

    http://vimeo.com/12268419

  • @Lennart Svensson:

    Jo sådant måste framhållas.

    PLO har ännu inte ändrat sina stadgar som anger att Israel ska utplånas.

    Så här ser deras handlingsprogram ut i utdrag:

    ”8. Once it is established, the Palestinian national authority will strive to achieve a union of the confrontation countries, with the aim of completing the liberation of all Palestinian territory, and as a step along the road to comprehensive Arab unity.”

    Ur ”Political Program Adopted at the 12th Session of the Palestine National Council”

    Detta mål har alltså aldrig ändrats. Och Hamas är än obevekligare om någon undrar. Israel ska utplånas. Judarna ska fösas ut i havet. Inte undra på att Israel måste genomsöka fartyg. Med eller utan tillstånd och med hela världen mot sig.

  • Pingback: Israel och kommentarer « Mikael Karlendal()

  • Ivar

    Om ni var Satan och ville framstå som världens frälsare och lura alla kristna, skulle ni då jobba med den muslimska sidan eller den skenbart judiska?

  • Ivar

    Utred 11 september och CIA:s finansiering av muslimska terrorgrupper i krigets och profitens namn så ska ett ljus gå upp.

  • @Ivar: Kom låt oss nu ”konspirationsteoretiskt” förenas här med änglarna i höjd, samt tusen, tusen helgon där och sjunga med stor fröjd; Halleluja O Guds Lamm, som har korsfäst allt förstånd på Golgata,
    O CIA,
    O Judarna,
    O muslimerna
    Och Illuminate
    vilket samband och vilken osalig smörja
    (SvPs 16 med tillägg)!

  • Ivar

    Anders, skulle det vara lustigt?

  • Ivar

    För de mest hårdnackade förnekarna av hur viktigt det är att utreda 11 september:

    Between the Lies (2009) är en sammanställning av nyhetsinslag sända den 11, 12 och 13 september 2001. Inget har lagts till men ändå framgår det med en överväldigande tydlighet vad som så småningom tystats ned.

    http://911blogger.com/node/21011

  • Ivar: det finns mycket bakom kulisserna som få vill acceptera. Samtidigt sprider de skyldiga ut desinformation ofta via ‘alternativa internetsiter’. Det är bra att du är vaken, men ocensurerad fakta finns nästan inte på nätet. Men ang 911 så ställer du bra frågor. Kolla ett par kommentarer ovanför i tråden om Irakkriget du nyss kommenterade för länkar till inlägg om 911 här på Aletheia. Kanske hittar du någon mer pusselbit där.

  • Ivar

    Tack Marcus, jag är redan insett. Länkarna du nämner är bra sammanfattningar. Problemet är ju att det är svårt att få människor att uppmärksamma alla motsägelser, för att inte tala om pressens absoluta blockad.

    I Danmark är situationen något annorlunda. Där har en informerad opinion lett till att frågorna tagits upp på TV och i de största dagstidningarna:

    http://politiken.dk/udland/article895467.ece

    http://jp.dk/nyviden/article1654301.ece

  • Eva
  • Antonia Berglund

    @Lars W:
    Amen broder Lars!!! Vilken tröst i dessa ord…
    -Tänkte själv häromdagen på hur Gud ALLTID stridit för Israel, mot alla odds egentligen.Herrens vishet har hitintills om intet gjort alla fiendens planer! Vad ondskan än sätter sig i sinnet att göra, blir det ändå som Herren vill!Han som redan i förväg har bestämt hela vår tids historia!
    Bless/ A-a