måndag, juni 14th, 2010...12:46 e m
Jag blir förvånad… (turerna kring Benny Hinn)
Gästblogg av Torbjörn S Larsson
Diskussionen pågår om Benny Hinns inbjudan till Livets Ords sommarkonferens. Jag måste säga att jag är förvånad. Inte över Benny Hinn. Han har säkert börjat bra en gång. Utan över de människor som står bakom inbjudan.
Ulf Ekman & Co på Livets Ord har gett mig en föreställning av människor som ärligt söker Gud och läser Bibeln utan förutfattade meningar. Att man snubblade i början på någon teologisk stötesten hör väl till alla väckelserörelser.
Men vad kan Benny Hill tillföra vårt land ? Jag måste erkänna att jag känner ett obehag då jag ser Hinn går omkring och folk ramlar omkring honom. Kanske det är fel på mig men jag ser inte att vår underbare Jesus blir ärad genom detta. Ingen annan än den fantastiske Hinn.
Visst behövs det människor med helbrägdagörelsens gåvor här ibland oss. Men finns det inte också djupare behov ? Vad är förkrosselsen över synd och gråten över att ha vandrat sin egen väg ? Vad är det som blir bättre av att människor kommer fram till plattformen och ramlar ? Blir man helad och förvandlad då ? Var finns Skriftstödet för detta ? Finns det något egenvärde att ramla bakåt ? Man kan fråga sig vem som får äran av detta underliga beteende i en kyrkolokal. Vi behöver se detta med opatinerade glasögon. Vad blir förändringen i det verkliga livet ? Blir människan vänligare i sitt hem och mer ärlig i sina affärer ? Blir Gud ärad eller predikanten ? Varför är det så bra att ramla ? Den frågan behöver diskuteras.
Jag gick själv fram i ett möte för rätt många år sedan med ett andligt behov, då någon bad för mig. Jag tänkte att jag inte skulle ha några förutfattade meningar även om jag redan då var betänksam… Eftersom jag inte ramlade som dom till höger och vänster så fick jag ett tryck bakåt mot pannan.
Hårt och bestämt, fast omärkligt…
Eftersom som jag är en rätt realistisk person så tog jag ett steg tillbaka för balansens skull…
Det finns rätt många bennyhinnisar även i Sverige.
Det finns ett bibelord jag tycker passar in:
”Vad har väl halmen att skaffa med säden”
Vad det inte meningen att bibelordet och predikan skulle verka ibland oss. Att kraften i Guds Ord skulle förvandla. Personligen tror jag att en stund med Guds ord i ensamhet och en stund i stilla bön förvandlar människan mer än att gå fram i ett möte. Både man själv och omgivningen förändras.
Meningen var inte att verkningarna skulle vara det centrala.
Jag ifrågasätter inte att speciella ting kan förekomma när Gud är å färde, men jag ifrågasätter starkt om beteenden och verkningar kommer på kommandon och blir det centrala i gudstjänsten. Och upprepas varje gång. Inte speciellt Jesuslikt.
Variationens mästare.
Guds Ord är säden som kan förvandla människor även UTAN yttre åthävor. Verkningar och olika uppföranden är halmen som ibland kan ha ett visst värde. Det förefaller som om tron på Guds Ords förmåga minskar i samma takt som springandet fram till plattformen ökar. Jag tror på betydelsen för frälsningsavgörelsen genom att gå fram för att bekänna, att man nu vill tillhöra Jesus.
Billy Grahams möten är ett exempel där det sker med värdighet.
Likaså John Hedlund och flera andra.
Men detta att i alla lägen få fram folk till plattformen kan bli lite krystat. Ibland undrar jag om inte många gånger handlar om att vara en ”booster” ,förstärkare, för predikantens självkänsla. Han får en känsla av att ha betytt något.
Tron att predikan där Guds Ord i centrum kan förvandla av sig själv blir mer och mer sällsynt. Nej, det är bättre att se något med ögonen än att tro på Ordets kraft. Även om inte folk ramlar så är inte vandringen fram till plattformen och predikanten inte fy skam… Jag vill poängtera att jag inte på något sätt ser något fel i detta någon enstaka gång, men idag har det blivit en kutym som upprepas urskiljningslöst.
Ibland kan man även fundera på varför inte synd och orättfärdighet nämns i dagens predikan, så att det kan bli en riktig omvändelse. En omvändelse som går på djupet är vad som behövs i vårt land. Inte bara känslorörelser och upphaussade stämningar.
Populärpredikanter med egen agenda istället för mottot: Första bönen i Fader Vår :
”Helgat varde ditt namn”.
Var finns de djupa frågeställningarna bland dagens ledare. Och ambitionen att hjälpa vårt folk. Dagens konferenser ökar i deltagarantal. Det innebär också ett ansvar.
Var finns förståelsen för den obekväma syndapredikan och talet om att gå förlorad ?
Jesus själv talade mer om helvetet än om himmelen. En sanning som gått förlorad i dagens anpassade Sverige.
Det finns väl ingenting så föraktat och nedsmutsat som sådana predikanter.
Jag kan inte på rak arm nämna en enda av dagens predikanter som har fått det föraktfulla namnet ”Helvetspredikant”. En oroande utveckling där ingen vill vara opopulär.
Och det tycker jag är skrämmande. Någon gång kanske jag presenterar en djupare förklaring på detta, men inte nu.
Tillbaks till Hinn.
Läste i morse i Matteus 20:e kapitel om Herren Jesus då han gjorde sitt sista offentliga framträdande.
Han levde enkelt utan ägodelar.
Han red in Jerusalem på en lånat riddjur, inte ens en åsna ägde Jesus. För att få pengar till kyrkoskatten fick han skicka Petrus att gå och fiska och på ett övernaturligt sätt få ett guldmynt i näven. Observera han tog inte ur kassan för frivilliga gåvor som Judas hade om hand.
Han VALDE fattigdom frivilligt.
Johannes Döparen, Petrus och Johannes likaså.
Men vad gör dessa moderna framgångspredikanter. Jo, dom roffar åt sig så mycket dom kan. Om Jesus kunde låna ett åsneföl så tycker jag nog dagens predikanter kan klara sina resor på ett enklare sätt än privat jetplan. Och ljusår från förra sekelskiftes predikare som åkte 3 klass tåg för att spara pengar till evangeliums utbredande.
Hur har det kunnat bli så här ?
Benny Hinn får gärna leva och ha möten hur han vill. Men att kalla honom till Sverige innebär också ett ansvar hur man ser på de andliga behoven här. Och hur kristen tro kommer att uppfattas och bemötas.
Sverige behöver helandeevangelister men inte inflytanden som samtidigt drar blicken från Kristus.
Torbjörn S Larsson
Dagen.se om Benny Hinn:
- 2010-03-01 – Skilsmässa stoppar inte Benny Hinn från att predika
- 2010-02-23 – Tv-predikanten Benny Hinns fru begär skilsmässa
- 2010-02-20 – Benny Hinn skiljer sig
- 2008-04-02 – Benny Hinn har lämnat in 618 sidor redovisning av sin ekonomi
- 2007-11-08 – Senator utreder kändispredikanters ekonomi
![benny-hinn[2]](http://aletheia.se/wp-content/benny-hinn2-1024x768.jpg)










142 kommentarer
juni 14th, 2010 at 1:41 e m Citera och svara denna kommentar
Torbjör undrar ovan: Men vad kan Benny Hill* tillföra vårt land ? Ja det kan man undra, möjligtvis ett gott skratt …?
Frågan gällde väl snarare Benny Hinn, antar jag?
*Engelsk ”buskiskomiker” på TV.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Christian:
Kanske var det detta klipp Torbjörn tänkte på?
http://www.youtube.com/watch?v=SYoqoxN_nGI
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:02 e m Citera och svara denna kommentar
Skämt åsido, minns när jag gick fram på Arken för förbön av Hinn för ett antal år sedan. Han blåste ett antal gånger hårt i microfonen och det var någon slags signal att man skulle falla.
När det inte funkade på mig så blängde han på mig under några sekunder och gick sedan vidare till nästa person som villigt föll efter den givna signalen…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:09 e m Citera och svara denna kommentar
Såg Benny H på God Tv idag, en kort stund, det som det hela gick ut på var väl i slutändan att få in pengar från givare, så in ett säd i min verksamhet så blir du rik själv. Ungefär som att du satsar pengar i en aktie eller option. Ibland har jag undrat…. skall vi inte offra pengar till evangelisk verksamhet för att människor skall bli frälsta i första hand? där motivet till pengaoffret är kärlek till de förlorade? Samma sak säger vissa predikanter,” välsigna Israel så blir du själv välsignad”…..sant men skall man inte välsigna Israel eller något annat folk med annat motiv än kärlek? skall vi verkligen välsigna i spekulation för att få en payback på vårt bankkonto och vår egenytta. Har jag fel eller?/Kalle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:10 e m Citera och svara denna kommentar
”Jag gick själv fram i ett möte för rätt många år sedan med ett andligt behov, då någon bad för mig. Jag tänkte att jag inte skulle ha några förutfattade meningar även om jag redan då var betänksam… Eftersom jag inte ramlade som dom till höger och vänster så fick jag ett tryck bakåt mot pannan.
Hårt och bestämt, fast omärkligt…
Eftersom som jag är en rätt realistisk person så tog jag ett steg tillbaka för balansens skull…
Det finns rätt många bennyhinnisar även i Sverige.”
Kan inte göra annat än att hålla med.
Var nyligen och besökte en trosrörelseförsamling och upplevde precis samma sak som dig.
Hårt tryck på pannan och så medhjälpare bakom som står tillräckligt nära för att man inte ska kunna ta ett ordentligt steg bakåt utan att ramla…
När jag inte ramlade på kommando fick jag istället frågan från pastorn som bad för mig om jag tagit emot Jesus…
Så kan det vara…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Johansson:
Tror vi är ganska många nu som tröttnat på denna karismatiska fluga. Kanske är det dags att vi faller (frivilligt) åt andra hållet nu. D.v.s. på våra ansikten, raklånga inför en Gud som är helig och ber för en vilsen kristenhet och ofta lika vilsna ledare…
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:40 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, Daniel det behöver vi verkligen, att falla ned inför HERREN i respekt och tillbedjan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:46 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Vicket ös de´va´ på den videon !
Ibland blir det ju bra fast man stavar som en kratta…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 2:53 e m Citera och svara denna kommentar
En del predikanter tänker säkert inte på att de ”knuffas”. En nära vän och pastor jag älskar fick för några år sedan kommentaren av sin lilla dotter:
”Pappa, varför knuffar du dem du ber för?”
Det blev en ögonöppnare för denne pastor som började be för folk utan att alltid vidröra dem . . .
En annan person jag hyser stor kärlek till är Bill Löfbom. Min stackars fru gick fram för förbön och blev nedknuffad 3 ggr. Till slut låg hon kvar på golvet tills han gått vidare och sprang sedan tillbaka till sin stol innan han hann att knuffa henne igen.
Jag är som sagt inte övertygad om att de (predikanterna) alla gånger gör detta medvetet utan omedvetet kanske de tycker Guds ande behöver lite hjälp men det gör dem inte till villolörare eller dåliga predikanter för det. . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:02 e m Citera och svara denna kommentar
MTC
Vad gäller Hinn så brukar ju folk många gånger ramla utan handpåläggnning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:09 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Frågan är fortfarande : ” Varför är det så bra att ramla ?”
Det står i den Heliga Skrift att soldaterna som skulle ta fast Jesus föll då Herren sa sitt ord. Ett fint avsnitt avsett att visa Jesu makt mot hans motståndare, men i övrigt är det vad jag förstår bara ett amerikanskt påhitt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:13 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Vi har i.o.f.s. ett par exempel där ”folk” ramlade bakåt men de är inte så positiva. Jag tänker på soldaterna som skulle arrestera Jesus i Getsemane som föll när Jesus svarade ”Jag Är”. Tänker även på Herodes som föll baklänges och dog. Vi har även Ananias & Safira som föll baklänges och dog i Apg. . . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Christian:
Vi får kanske inte kasta ut barnet med barnvattnet. D.v.s. visst kan Guds Ande få människor att falla men, som det ser ut nu har det gått inflation i fallandet i karismatiska kretsar.
Det svåra med alla ledare är att de mycket väl kan ha börjat i anden men slutat i köttet som vi läser om i Guds Ord. Har sett program med Hinn där människor faller längst bak i salen. Om det är masshypnos eller Guds kraft är däremot svårare att säga
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:33 e m Citera och svara denna kommentar
Senast när Benny Hinn var i Uppsala gav jag 500 i kollekten…fick senare se på nätet att Hinn med följe åkt direkt från konferensen och lekt kung krösus på lyxhotell i Rom(tror jag det var).
Annars…vill man falla framlänges i tillbedjan så kan man enkelt slinka in på närmaste katolska mässa. Ni kan anklaga katolska kyrkan för mycket. Men är det något man kan där så är det att tillbe och vissa respekt för Herren…där är tyvärr frikyrkan långt, långt efter. I frikyrkan är det alltid någon människa som är i centrum och stjäl uppmärksamheten från Herren.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:52 e m Citera och svara denna kommentar
Jag vill också bli miljonär.
Jag tänkte mig en ny sekt. 10% av allas inkomsterna ska gå till mig. Skriften skall vara grunden och vi ska ha smörjda ledare som predikar Ordet och fina treackordsånger som suggestivt vaggar in menigheten i rätt stämmning. Därefter har vi den viktiga delen av Gudstjänsten som du återfinner i Apg 2. Eller nej 1 Kor 14! Eller vart står det om de här helandekonferens egentligen? Strunt samma, vi kör helande som vår Herre och apostlarna verkade göra och kör alltså urkyrkliga upplevelseindustrier; Bröd och skådespel drar folk, fast Joh 6:66 gör ju att folk lämnade Honom, så vi skippar momentet att Ordet skall bli kött och kör bara skådespelet… Det ger liksom mer folk och pengar.
Vill någon vara med? Anmäl er till närmsta;.. ja vardå?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 3:54 e m Citera och svara denna kommentar
Ja jag blir ju bara glad som får mina tillfällen att tala kan jag säga.
Här FÖRBANNAR lyxpastorn Benny Hinn alla män och kvinnor som står emot hans ministry och kyrka. Så fruktansvärt förskräckligt. Vad säger Jesus om sådant? Just det. Totalförbjudet.
Vi tittade på flera videos och mina vänner blev rädda och började gråta. Dom upplevde det som djävulen själv härjade. Titta om du har tid och lust.
På just den här videon förbannar Benny Hinn oss ”bara”
http://www.youtube.com/watch?v=7wAQ5ftiEqE
Ja det är verkligen märkligt att Ulf Ekman tar hit honom gång på gång. Vem är Ulf Ekman egentligen har jag börjat fråga mig själv? Det är något allvarligt fel här.
Att man bjuder in dessa ”giganter” (vad dom nu är för något) ger mycket pengar i kassan. Behövs säkert nu när pengarna tryter. Men har man glömt att Herren är vår försörjare?…
Något är förändrat, och detta skall man lägga märke till, att i många kyrkor idag så betalar människor, på sätt och vis, för sina helanden; utifrån hur man håller offertalen. En slags avlat faktiskt, blandat med dåligt samvete som predikanterna så skickligt odlar fram. LO är fenomenala på sånt.
Men allt som har med Jesus Kristus att göra är gratis. Har människor glömt det?
Därför kändes det väldigt skönt häromdagen när Stanley Sjöberg sa; ”Du skall inte ge för att någon människa säger det. Du skall ge därför att Jesus manar dig”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
Men Anja, menar du på allvar att påven inte stjäl uppmärksamheten från Bibelns Gud??? Är du blind?
Han och ni tror ju att han står över skriften till och med, Och alla era helgon verkar också gå före allt som Gud har bestämt. Katolicismens påve och kardinaler fungerar som de flesta avgudareligioner som Dalai Lamas buddism och islam tex.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 4:48 e m Citera och svara denna kommentar
och här är David Wilkerson mycket upprörd över Benny Hinns förbannelse över oss som inte står med honom.
Dessutom så är han upprörd över att Benny Hinns fru, hon som drog ifrån honom, sa att Jesus skulle komma till Benny Hinns plattform i fysisk person. Detta är ett budskap kommet från djävulens mun.
http://www.youtube.com/watch?v=N3CbEjlbVOA
Vad har Ulf Ekman med denna man att göra? Well, Ulf Ekman kallade honom sin andliga bror faktiskt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 4:51 e m Citera och svara denna kommentar
Ulf Ekman ser nog inte det här. Han står nog emot Som han sa en gång angående sins egen frus kommentar om hans hundra%tiga andlighet… Han sa; ”Det stod jag emot”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 5:08 e m Citera och svara denna kommentar
TACK Torbjörn S Larsson för ditt inlägg om Benny Hinn !
Mycket bra !
Jag har också under en längre tid ofta ställt frågan:
Var finns tårarna och förkrosselsen idag ?
Var finns GUDS-fruktan och heligheten ?
Och dessa s.k. ”helande-evangelister” som skall hitkallas !
Som om dom vore GUDS profeter ?
Nu kommer något ”stort” att ske när han kommer !
De bär alla på en stor högmodsande !
De vill själva bli ärade och upphöjda !
Och det blir de ju också att tusentals människor i publiken !
Hur kan man vara så andligt blind att man sväljer detta ?
Nej, vi har nog sett och hört vad Benny Hinn åstadkommit, för att konstatera att han är en ”bluffprofet” !
”Many many many”, är Hinns valspråk !
”Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedraga även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg.” varnade JESUS.
Tillbaka till APG. 2:42-47, APG. 4:23-37.
SHALOM !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 5:09 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Torbjörn för din blogg!!
mvh
Ubbe
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 5:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Anja:
Anja, senast jag slinkade in till en katolsk mässa, stod människor i kö till en hög och ståtlig Maria-staty !
Först lade de pengar i en offerkista, sedan tände de ljus framför Maria, och så ner på knä i tillbedjan till Maria !
Det var inte att visa respekt och tillbedjan till Herren, utan respekt och tillbedjan till Maria!
Fruktansvärt i vilket andligt mörker dessa stackars människor befinner sig i !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 5:51 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents skrev: ”När det inte funkade på mig så blängde han på mig under några sekunder och gick sedan vidare till nästa person som villigt föll efter den givna signalen…”
Frågan är mycket allvarlig!
Kan man bli skrymtare utan att veta det?
Ordet i NT är [ὑποκριταί] hypocrits och betyder egentligen skådespelare.
Kan man bli skådespelare utan att veta/inse det?
@Kalle skrev: ”skall vi verkligen välsigna i spekulation för att få en payback på vårt bankkonto och vår egenytta.”
Säger inte Bibeln: ”Investera så skall du få!”????? Nej, verkligen inte!
@Lennart Johansson skrev: ”När jag inte ramlade på kommando fick jag istället frågan från pastorn som bad för mig om jag tagit emot Jesus…”
Och vad svarade du? Blev du intimiderad? Isåfall var det avsikten!
@MyTwoCents skrev: ”Kanske är det dags att vi faller (frivilligt) åt andra hållet nu. D.v.s. på våra ansikten, ”
Stryk frivilligt. Tror du att soldaterna föll frivilligt?
@MyTwoCents skrev: ”Min stackars fru gick fram för förbön och blev nedknuffad 3 ggr.”
Som nydöpta i filan Rörstrandsgatan utsattes vi för en flock gubbar som tryckte och skrek och ”bad?” när vi låg på knä. Det gällde ju att vi skulle tala i tungor så vi bevisade att vi blivit ”riktigt” frälsta.
Inget nytt under solen. Hälsa din kära hustru att inget annat än nåden räcker. Fast det vet hon säkert redan.
@Torbjörn S Larsson skrev: ”Frågan är fortfarande : ” Varför är det så bra att ramla ?”
Ssssscht! Du drabbas av Hinns förbannelse. Till lycka på allt har han inte ett dyft kraft i sina förbannelser.
@Anders Gunnarsson:
Vi protesterar det kan inte du! Kanske du inte märkte det.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 6:06 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda skrev: ”Vad har Ulf Ekman med denna man att göra? Well, Ulf Ekman kallade honom sin andliga bror faktiskt ”
Ja och samme Ulf kallade katolske biskopen det samma… Tänkvärt kanske?
@Kamau Mweru skrev : ”Och vad svarade du? Blev du intimiderad? Isåfall var det avsikten!”
Ja, jag blev orolig av hans fråga, det kan jag erkänna. Den fick mig att känna tvivel över min omvändelse en kort sekund, inte mer, men det är tillräckligt enligt mig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:16 e m Citera och svara denna kommentar
Hej igen , efter ett varv med motorsågen.
Meningen var inte att klanka på Ekman, Livets Ord eller ens Hinn. Läs inlägget en gång till så ser ni att jag repekterar Ekman & Livets Ord, annars hade jag inte ifrågasatt utan bara konstaterat.
Meningen var att få Er att känna att Ert eget tvivel på obibliska företeelser delas av många.
Och att Ni känner rätt. Även om ingen håller med.
Må mycket sådant kastas överbord även en massa annat ”bråte” som har kommit till dom sista åren.
Typ drunkness och sån´t.
Men kasta inte bort trosundervisningen, den har tillfört den sista församlingen mycket som är bra.
På tal om pengar.
Rom är väl en stad som många som vältrar sig i…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:34 e m Citera och svara denna kommentar
@Urban Johansson:
Tack Ubbe, det värmde…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda: Kära Hulda. Påven finns där som ett bålverk så att protestAndar inte ska kunna tolka bibeln som man vill (t.ex. Matt 4). Skriften vittnar tydligt om påveämbetet i hela NT. Marias roll är också tydlig i NT. Så katoliker är mest beibeltrogna, inte minst gällande nattvarden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:40 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: Det kan inte sägas bättre Daniel…”nu är det dags att falla framåt i ödmjukhet inför vår Herre”!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:51 e m Citera och svara denna kommentar
Men att få en knuff i pannan är bätter an en knytnäve i magen av Todd Benley:
http://www.youtube.com/watch?v=X2Rw6TCiUO8
Likeheten mellan de båda är att de är nyligen skilda.
Benny Hinn är förresten katolik av födsel och ohejdad vana. Är osäker på om Todd Bentley konverterat ännu. Men det är nog på gång då hans mentor Rick Joyner blivit medlem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 7:56 e m Citera och svara denna kommentar
För er som vill vete mer om Benny Hinn och önskar hålla er ajour angående den senaste villfarelsen finns denna fina site:
http://endtimespropheticwords.wordpress.com/category/benny-hinn/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 8:28 e m Citera och svara denna kommentar
Kloka tankar Torbjörn. Bra skriven artikel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 8:54 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Passa Er nu så att Ni inte går i fällan och hamnar i polemik med ”katos” som dyker upp här. Deras syfte är att vrida alla ämnen till eget intresse.
Ämnet handlar om Benny Hinn och hans manifestationer och vår syn på dessa.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 8:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
Ha de´bra sleepaz…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:15 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: Det här är känsliga saker och väldigt komplexa.
När det gäller amerikanska predikanter i allmänhet, är de ”barn av sin kultur och tradition”. Att vi bara rakt av importerar en kommersialiserad kristendom utan kulturell filtrering, är korkat. Inte så mycket mer än så.
Det har diskuterats spaltkilometrar om onda andars inflytande, ockultism, masspsykos etc. men ett par viktiga saker måste man tänka på då:
- Även en klantig, klumpig och kommersialiserad amerikansk predikant, kan för några komma att bli den beröringspunkt med Gud som de behöver. Glöm inte det: några blir faktiskt helade även i mycket märkliga möten. Det beror inte på det spektakulära skådespelet eller vad man vill kalla det: det är bara Guds nåd – trots allt…
- Jesus sa till Maria (Lasarus syster): ”Om du bara trodde, skulle du få se Guds härlighet”. Detta i en minst sagt spektakulär och märklig situation på alla vis. Jesus väcker upp den döde Lasarus under faktiskt ganska uppseendeväckande former får man väl lov att säga.
Men: OM vi bara hade trott hade Guds härlighet blivit synlig utan allt detta ståhej. Så tolkar jag det i alla fall
Den enda orsaken till att vi vill att Gud ska vara komplicerad, är att då finns en liten möjlighet för människan att ta åt sig äran… eller hur?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson: Vad du tänkt dig liknar faktiskt RKK.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:38 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: Det kommer inte an på vad som händer när man ramlar, utan på vad som händer när man rest sig upp.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Anja:
Som sagt var Anja, Benny Hinn är katolik.
”På frukten känner man trädet”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Jo Wilkersson har en del att säga om den där. Undrar vad han anser om denna predikan av den frånskilda fru Hinn:
http://www.youtube.com/watch?v=2jhw_5ye8Qo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ang. Benny Hinn:s show, så har nog majoriteten av kristna fallenhet för det här. Ska vi vara riktigt ärliga så finns det ju något inom oss , som vill att det ska hända saker och ting. Vi brukar ju gilla allt som kommer från ”over there”. Vi grabbar gillar ju när det ”Baamar” o ”flashar” och ”sprakar”. Det behöver man ju bara se på vårt nyårs-firande. Då vill vi ju så gärna ha lite fyrverkeri i vårt mörker. Benny Hinns show är ju bara ett andligt fyrverkeri. Har väl ingenting med Gud att göra. Det kan ju en halv-blind höna förstå.
Människor på Benny Hinns möten, bryr sig väl inte ett dugg om att det strider mot Guds Ord. Är det något som saknas på dessa möten, så är det väl människor med en Bibel i sin hand. Skulle man ställa sig upp där och påminna åhörarna om att vår vandring med Gud inte handlar om åskådning utan om tro, så skulle man säkert bli utkastad med huvudet före. Vår älskade Jesus Kristus, skulle inte bli insläppt överhuvudtaget.
Jag brukar vara inne på Time Square Churchs möten, och lyssna på Carter Conlan. Där faller inte ens en fluga till marken. Det är ju så tråkiga, manifestationsfria, bibel-läsningsmöten, så man nästan gråter av glädje. Helt underbart när man hör pastor Carter brista ut i jubel över sin frälsning! Där sitter Jesus på söndagarna och jublar och håller sig lite i bakgrunden, men ändå är det Han som är i centrum. På Bennys möten, gissa vem som är i centrum?. En halvblind höna kan ju se det tydligt och klart. Jag har varit på en del möten med Bennys kompis Ulf E och även läst en bok av honom. Det är ju som den tunnaste soppa. De flesta kommentarer här på Aletheia är ju som starkt vin jämfört med U.E:s blask.
Benny Hinn och U.E är bara två pratkvarnar som kan vara väldigt roliga. De är två stora Hypnotisörer och människor har alltid haft en förkärlek för masshypnos. Det är bara att besöka en bra ishockey-match eller fotbolls-match. Du kan bli lika välsignad och helad där, som på Bennys möten.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 9:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Håkan Nilsson: Hur då? Att ha bibeln som grund?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:06 e m Citera och svara denna kommentar
Hinn är lika katolsk som Wulf Eichmann. Att man i några frågor ser upp till sin StyvMamma, betyder inte att de är med i familjen Petrus (utan h).
Katoliker erkänner påven, koncilier och magistratet. Det gör inte någon ovanstående nykarismatiker, vilka är i show business. Katolskt liv är centrerat kring mässan. Bröd ELLER underhållning. Underhållning ger pengar. Det är svårt att tjäna både Gud och mammon! Det går, men inte lätt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:13 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Lars W!
Det var antagligen när Benny Hinn såg den där videon med sin fru, som Han bestämde sig för skilsmässa.
Hur kunde jag, tänkte han?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:15 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Nu gick Ni ändå i katolikfällan.
Ämnet handlar om Benny Hinn!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:25 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson: Torbjörn då har gjort en fantastisk bra artikel. Jag kan inte ofta säga att jag står bakom alla artiklar här på Aletheia till 100%, det här är definitivt en. Grymt snyggt och välskrivet. ”Imitatio Christe” är inte alltid huvudsaken i evangelikalismen…
Hur många TV-evangelister kan ni nämna med trasliga familjeförhållanden (tonårsmamma, styvpappa och judeflykting). Umgås med horor och drinkare och lever celibatärt. Är frågvisa, fridsförstörare, urfattiga men åsneväner och syndavänner. Skulle vara Robert Ek då, men de andra?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Det räcker inte att vara döpt och konfirmerad och så i katolska kyrkan för att tillhöra katolska kyrkan? Man måste alltså erkänna ”magistratet” vad det nu kan vara för påhitt. I såfall är det nog väldigt få som hör till katolska kyrkan. Som väl är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:37 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Blogg-ägare!
Jag har ett förslag.
Jag tycker att De som pushar för katolicismen ska automatiskt hamna i 500-salen. Katolikerna här är det till 100% och Jag är Anti-katolik till 100%.
Bra, nu vet alla det. Punkt slut. Vill jag gå in och deklarera min anti-katolicism, så kan jag göra det i 500-salen. Vill någon propagera FÖR katolicism så kan de göra det där. Jag är intresserad av Blogg-ägarnas ÄMNEN och INTE katolikernas propaganda. Håller Vi ämnena rena, så slipper vi läsa de här för och emot katos. Som jag förstått så rensades MFS , och jag hade ingen aning om vad det var för något,ut från denna blogg och det var ju bra. Jag har ingen kyrka eller trosinriktning att prompta för, utan jag är en enkel kristen människa, som vill ta del av Aletheias olika intressanta ämnen.
Ha en Trevlig vecka!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 10:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Din kunskap om världens största tro är på gränsen till pinsam. Gång på gång gör du samma misstag, då du inte kollar fakta i katekesen.se t.ex. 875 eller 782-810. Läs innan du skriver om oss! Vår tro finns faktiskt tillgänglig på nätet; det är inte någon konstig afrikask sekt i nedre Kongo eller trosfördumning i Kumla jag företräder.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 11:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Benny Hinn är döpt och konfirmerad i katolska kyrkan – är han då katolik eller inte?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 14th, 2010 at 11:53 e m Citera och svara denna kommentar
”Jesus själv talade mer om helvetet än om himmelen. En sanning som gått förlorad i dagens anpassade Sverige.
Det finns väl ingenting så föraktat och nedsmutsat som sådana predikanter.
Jag kan inte på rak arm nämna en enda av dagens predikanter som har fått det föraktfulla namnet ”Helvetspredikant”. En oroande utveckling där ingen vill vara opopulär.”
Om artikelförfattaren ens hade haft någon aning om vilket lidande dessa ”välsignade” h-vetespredikningar ställt till med genom historien, så kanske han skulle bli något ödmjukare eller t.o.m rädd för den person han blivit!!!!
Människor har genom historien och i även i modern tid blivit galna och t.o.m suiciderat i förtvivlan av den bibliska frukten!!!!
Då Aletheia åtmintone var (innan en efter annan lämnade och startade nytt)
den store GT.bloggen torde väl en fråga i sammanhanget vara relevant:
Hur kommer det sig att inte ens det ytterligt fruktansvärda GT knappt nämner brinnande helveten, demoners näst intill totala makt när det budskapet till yttermera visso totalt dominerar evangelium (det glada budskapet)?????
En annan fråga som ingen vill/kan besvara är: Hur många av er är egentligen psykopater som ser enkla lösningar som det gäller att förhålla sig till, typ tro och lyd eller brinn.
Sickna charmgossar ni är (i edra egna ögon dock hyggliga budbärare).
Tjena MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 5:39 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Fader Martin, advokat Calvin, Fader Huldrych och biskop Richard Wiliamson (SSPX) är alla döpta och konfirmerade katoliker (flera även vigda präster). Var/Är de katoliker? Om du nu förstår katolsk tro så bra kan du säkert lista ut resten…
Annars lägg ner!
Om jag skulle skriva om t.ex. pingstkyrkans sångskatt och inte ens kan citera segertoner rätt vid ett enda tillfälle, eller ens förstå deras sångtexter; hade jag varit tvungen att lägga ner projektet…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 6:27 f m Citera och svara denna kommentar
Snälla, låt inte även denna tråden bli ett slagträ mot katolska kyrkan..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 6:47 f m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz: Håller med. ”Jae tyar snart inte mer”… Nivån började lågt och sänks sedan ständigt.
Kan vi inte hålla oss till evangelikalen Hinn (håle).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 7:34 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
”Kan vi inte hålla oss till evangelikalen Hinn (håle).”
Det är ju just det som leder mot det som du kallar låg nivå. Benny Hinn är och förblir katolik.
Är Benny Hinn bannlyst av påven?
Sådna här bilder tyder inte på att bannlysning föreligger:
http://www.jesus-is-savior.com/Evils%20in%20America/Hellivision/benny_hinn-pope-devil.gif
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 8:04 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Nja, katolik är han väl officiellt sett inte, men att han skulle vara bannlyst eller ens så värst långt borta från katolska kyrkan är också en grov överdrift.
Denna video visar på lite samband, men ta denna konspiration för vad den är, en konspiration, och framför allt analysera den och tänk själv!
http://www.youtube.com/watch?v=9KIqSzjpuwk
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 8:07 f m Citera och svara denna kommentar
eller denna konspiratoriska sida.
Man behöver inte köpa förklaringarna, men citaten från Hinn själv talar sitt tydliga språk.
http://www.jesus-is-savior.com/Wolves/benny_hinn-hidden.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 9:11 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för all uppmuntran, inte minst från A. G.
Ibland funderar man över om inte det med att falla.
Är det inte så att även om munnen säger att det är till Guds ära, så spiller det iallafall över en del på predikanten. Tänk vad andlig och from han är. Vilken kraft utgår inte trots allt genom honom. Människor blir helade och Guds kraft manifesteras såklart genom fallandet…
Läste imorse i Hedegårds översättning om 2 st som blev på gränsen till förtvivlade för den uppmärksamhet dom vållade.
Petrus och Johannes i Apg. 3
Lyssna:
” VARFÖR förundrar ni er över denne man, och varför stirrar ni på oss, SOM OM VI GENOM VÅR EGEN KRAFT ELLER FROMHET hade satt honom i stånd att gå”.
Så ska det låta av en som gör under !!!
Se´n kommer vi till vår obegriplige Gud som vi tycker skulle stänga av kranen på den som ballar ur. Men det gör Han inte:
- Sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra -
Fundera över det.
Jag har även een oväntad fundering på i vilka sammanhang sådant här kan uppträda så om Daniel är välvillig kanske det blir en del II.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 9:26 f m Citera och svara denna kommentar
@Mikael: Helvetet är förmodligen kristendomens svåraste dogm. Om du vill bli betraktad som fullständig idiot, så är det ett hett tips att i svenskt kulturklimat bekänna dig tro, fullt och fast, på att det finns ett evigt helvete.
Men de flesta föreställningar om helvetet grundas utifrån en mix av okyrkliga missuppfattningar. Så varför tror inte svenskar på helvetet idag, i motsats till en resten av mänskligheten? Det första skälet tror jag är att vi lever i en framgångsmyt. Allt blir här bara bättre och bättre, trots bevis om motsatsen. Det andra skälet är att nutidens svenskar inte vill ha fri vilja. Den östliga renässansen (t.ex. i yoga, meditation och buddhism) och kommunismens tunga ok, som tas/togs emot i glädje i vår tid, beror kanske på att svensken inte vill vara fri eller ta ansvar. Ett tredje skäl är att svenskar undviker det onaturliga. Är det inte endast naturlighet som har värde i vårt samhälle och helvetet känns varken naturligt eller populärt, eller hur? Varför ska då någon tro på helvetet? Om vi är skapta för evigheten, och vi är fria att välja bort Gud, vad händer då med människor som vägrar ha med Gud att göra? Kristen tro har alltid bekännt helvetets hissnande möjlighet. Vågar du tro – vilket Skriften, Traditionen och det sunda förnuftet stöder – att Gud accepterar människans fria val att välja bort honom?
Först har vi Jesu egna ord, vilka är väldigt raka och klara. Se bl.a. Matt 3:10-12; 5:22; 5:29; 8:12; 10:28; 13:42, 50; 18:8f; 25:30, 41. Helvetet verkar utifrån Bibeln vara straff, förgörelse samt förvisning.
Sen är själva helvetet ett mått på människans storhet. Om någon når helvetet kan aldrig Gud anklagas för denna tragik. Eller som C. S. Lewis skriver; ”det finns till slut bara två slags människor; de som säger till Gud: ”Ske din vilja” och de till vilka Gud till slut säger ”Ske dig som du vill.””. Helvetet är därmed en förlängning av Guds barmhärtighet. Guds barmhärtighet är så fullkomlig att den inte kan utplåna personer och rättar sig efter människans fria vilja.
Helvetet är på många sätt ett mysterium. Men inte ens Gud kan få oss att tvingas tillbringa en evighet med Honom, mot vår vilja. Helvetet är en avgrundsdjup nödutgång, där en fallen själ förkastar allt utom sig själv. Förkastandet av Gud, som är alltings mening och mål, gör att vi förkrymps och förbränns i Hans kärleks eld (= helvetet), tills vi inte är likt någonting alls. Det är viktigt att betona att Gud inte är sadist, utan att Gud är Kärlek. Denna Kärlek kan upplevas på många olika sätt, även som förtärande eld, se Hebr 12:29. Helvetet är alltså inget annat än Kärlek upplevd som straff och tortyr av gudshatande personer, som framhärdar i att vilja vara universums centrum.
Vad exakt är då helvetet? Vi kan inte veta detta, för kyrklig uppenbarelse beskriver inte platsen, utan förklarar med bilder. Men vi kan ana att det är ingenting! Det är ett tomrum, en icke-plats med avsaknad av verklighet och kärlek, i ett för övrigt av Gud upplyst universum. Det är inte i tiden eller rummet och är inte skapat av Gud, utan är en konsekvens av människans fria val. Som C. S. Lewis skulle ha sagt; den som vägrar ta mot Guds kärlek, låser helvetets portar från insidan. Det kanske mest tragiska är att de som starkast förnekar helvetet ofta kan vara inne på de egoistiska högmodiga vägar som pekar neråt och bort från Gud! Kyrie eleison!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 9:56 f m Citera och svara denna kommentar
Tack Torbjörn för en mycket intressant artikel med många viktiga frågor!
Jag delar nog ditt perspektiv.
Jag tror det absolut är möjligt att folk kan ”ramla” genom Andens kraft. Jag kommer ihåg, tror det var tre år sedan- var jag bad om Andens kraft en hel natt, tills jag ”kom igenom”. Efter denna natten, så ramlade alla människor jag bad för, jag kunde till och med stå på Ica- och bedja i mitt inre och folk ramlade omkring mig och skakade.
MEN- så var det en äldre broder som frågade ”Är det verkligen OK att experimentera med Den Heliga Anden på det viset?”- Bra fråga!- jag slutade direkt, det kan omöjligt vara bra att ”leka” med Anden.
Jag anser mig fortfarande vara karismatisk, men jag ser inte längre karismatiken som något ”extremt viktigt”- utan sekundärt. Det är alltid glädjande när Gud helar någon, välsignar någon på ett för oss mirakulöst sätt eller annat. Men det viktiga är såsom du påpekar/ frågar:
Broderliga hälsningar,
Michael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 10:17 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Du kämpar så för påven och jungfru Maria Anders… Men det är ju Jesus du skall kämpa för om någon
Du anar inte vad jag skulle vilja ruska om dig pojk
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Johansson:
En intressant video. Säger mycket om var den s k ”nya ekumeniken” har sitt ursprung och hur den underbyggs.
Anders Gunnarsson verkar inte ha någon definition på vem som är katolik eller ej.
Vad är då din definition?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
jag har sett flera klipp med henne som huvudaktör, väldigt amerikanskt och väldigt konstigt.
Och det var välan hon som sa att Jesus fysiskt skulle komma ner på estraden till Benny Hinn när han åkte till Afrika någonstans. Nåja, samme ”smorde fruntimmer” lämnade slagskeppet BH. Undrar varför när hon nu hade en sån närkontakt med Gud?
När jag bodde i USA såg jag en del märkliga saker. Men som det blivit nu kunde jag inte ens med Bibeln i handen tänka att sidospåren skulle bli så tydliga och explotionsartade som dom blivit
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
@Hulda: Kristus utvalde Kefas och Hans Moder, som är vår Moder. Allt jag står för, står jag för; för Kristi skull. Han tvingade mig. Ruska du på klippan (Matt 16:16ff) eller Herrens Moder (Luk 1:43). Risken är att du blir fast; på Kefasklippan eller i hennes famn; då Jesus ville ha det så.
Soli Deo gloria!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 11:02 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Min vän Anders
Jag har svårt att förstå att du inte begriper att Maria är död.
Men om nu Maria inte är död, hur kommer det sig då att man inom katolska kyrkan har, likdelar, reliker efter henne???
Bibeln talar om att Hanok och Elia blev upptagana till himmelen. Men att Jesu moder Maria blev det står det inget om. Hanok blev hämtad av Gud själv och Elia åkte till Gud i en eldsvagn. Vart står det att Maria blev upptagen till himmelen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 11:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
”Kristus utvalde Kefas och Hans Moder, som är vår Moder” skrev Anders Gunnarsson.
Mästaren bad Petrus att ta hand om lärjungaskaran. Inget mer. Han nämnde inget alls om någon evärdelig stadga angånde någon tragisk s k biskopsfigur i Rom.
Inte heller är Jesu jordiska mor vår ”moder”. Vid något tillfälle förnekade Han t o m själv släktbanden. Men då det gällde det bildligt syskonskaran med barnaskap hos Gud. Givetvis var hon Jesu fysiska mor liksom hon var mor till Jesu fysiska bröder och systrar. Men på inget vis mor till oss. Säger du så säger du emot Skriften som säger:
”Men det Jerusalem som är därovan, det är fritt, och det är vår moder.”
Gal 4:26
____
Nå, hur blev din definition på vem som är katolik? Eller tänker du fortsätta ”glida undan”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 11:45 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har skrivit lite om dessa andliga manifestationer på min blogg. Ni vet, ”drucken i Anden”, ”falla i Anden”, ”skratta i Anden”.
Just läran om ”drucken i Anden” är ju nästan bara för mycket.
http://www.vaknasverige.se/?p=748
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda: Kära Hulda. Jag är så övertygad jag kan bli i denna värld att Maria lever. Det är en utomordentligt välgrundad kyrklig tro; från första stund till ortodoxa, orientaler, anglikaner och lutheraner (se CA 3 och Apol 21; så faktum är att vår regent är tvingad att tro på Marie Himmelsfärd. Så jag och Kungen är i gott sällskap med Fr Martin).
Marie himmelsfärd grundas på hennes syndfrihet, men också utifrån Upp 11:19-12:5, 17 och en universiell tradition i alla stift i öst och väst att hon inte finns i sin grav. De reliker du talar om; kan du specificera var dessa ben ligger och varifrån du fått din källa (jag har studerat ämnet något och aldrig hittat en mariansk relik någonsin).
Att rosenkransen sen fungerar är mest ett subjektivt bekräftande av min visshet. Guds Moder är min andlige Moder. Allt hon fått är från sin Son; universums skapare och upprätthållare. Honom tillber jag och ärar i evigheters evighet. Amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:20 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Jag har gett den åtskilliga gånger. Du är blindare än en kattunge (du är inte kat-o-lik).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:28 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Ja, då har jag fått ett svar. Att du fortsätter med undanglidningar. Och det är förståeligt. Ingen sunt tänkande varelse med förståndet i behåll kan med gott samvete försvara Romkyrkans tilltrasslade läror och villfarelser.
Benny Hinn är katolik.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
”faktum är att vår regent är tvingad att tro på Marie Himmelsfärd” skrev Anders Gunnarsson.
Det är säkerligen på det viset. Att Anders och de katolska undersåtarnas regent i Rom tvingas tro på smörjan. Om han nu till äventyrs skulle ha en annan uppfattning i frågan än de ofelbara påvar som verkat före honom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
”De reliker du talar om; kan du specificera var dessa [Marias] ben ligger och varifrån du fått din källa (jag har studerat ämnet något och aldrig hittat en mariansk relik någonsin).” skrev Anders Gunnarsson.
De städades givetvis raskt undan då dogmen fastställdes. Och sedan gick man vidare i sann katolsk revisionistisk anda och låtsades som om de aldrig någonsin funnits.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:36 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Ja du är rolig du… Du är inte bara blind, utan också icke-läskunnig; KKK (www.katekesen.se) 837; ”Helt inlemmade i kyrkans gemenskap blir de som har Kristi Ande, som accepterar hela hennes ordning och alla de frälsningsmedel som hon fått och inom hennes synliga struktur förenas med Kristus som styr henne genom påven och biskoparna. De band som förenar dem är trosbekännelsen, sakramenten, den kyrkliga styrelsen och gemenskapen…”
Alltså är inte Benny Hinn katolik. KAN DU FÖRSÖKA ATT ÅTMINSTONDE LÄSA INNANTILL NU!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Marias reliker städades undan… Konspiratorn ”Lars W” har talat och världen lyssnar andäktigt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:43 e m Citera och svara denna kommentar
Så de som döps och konfrimeras i en katolsk kyrka men inte har särskilt mycket kunskap om den otroliga mängd dogmer som finns är icke katolik?
Som barn i U-länder t ex. Hur mycket vet de om ”påvens ofelbarhet” vid 12 års ålder?
Men när ni räknar medlemstatistik är de givetvis med – inte sant? Alla 1,2 miljarderna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 12:55 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
P1: Benny Hinn tror inte på och underordnar sig ej påvens ämbete (fråga honom i Juli).
P2: Benny Hinn (liksom Ulf Ekman) verkar inom evangelikalismen; som småpåve.
Alltså är det ställt bortom allt rimligt tvivel (P1 & P2) att de inte är katoliker enligt KKK 837.
Kan jag göra det klarare?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 1:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Jaså nu har ni betalat domänen. Det var på tiden.
Så innan man är ”helt inlemmad” enligt av katekesen angiven definition så är man icke-katolik?
Du kan nog stryka ungefär hälften av de påstådda 1,2 miljarder medlemmarna redan nu.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 15th, 2010 at 7:01 e m Citera och svara denna kommentar
Tack! Torbjörn för en jättebra artikel om Benny Hinn. Den belyser verkligen problemet med dessa framgångsevangelister. Precis som du skriver så behöver människor komma fram till en sann ånger och syndanöd, och behöver inte en show där en människa står i centrum. Jag har även belyst detta på min egen blogg, välkommen dit.
Gud välsigne er
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 8:55 f m Citera och svara denna kommentar
Är det någon som har en bättre uppdatering än jag på senator Grassleys undersökning?
(Klicka på mitt namn!)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 2:52 e m Citera och svara denna kommentar
Aletheia överträffar sig själv med heta artiklar om brännande ämnen.
Jag har varit så upprörd i min ande sedan jag hört om den hemska nyheten att Benny Hinn besöker Sverige igen.
De här falska profeterna är inte bara giribukar som stjäl de oskyldiga lammens pengar. Hoppas dom hamnar i fängelse. De sprider falsk teologi och värst av allt en falsk ande.
Jag känner många aningslösa kristna som inte kan avgöra skillnaden mellan Guds Helige Ande och den förföriska anden från ljusets ängel. Skökoanden. Det är ingen slump att påvepussaren hälsar på sin kompis Uffe på LO. Nu har man också en agressiv reklamkampanj i ViD om skökoekumeniken. Biskop Arborelius inläg i dagens ViD är skrämmande.
Det är ingen slump. LO har helt kapsejsat och kaptenen har börjat segla under Vatikanens flagg. Dags att desertera och segla under Herrens baner istället!
Tack Daniel för att den här informationen om katoliceringen får komma fram på din Blogg!
Jag vet många som jag hänvisat till din Blogg som inte kommer att besöka LO och Hinn efter att ha studerat informationen. Ber att fåren ska känna igen Herrens röst och inte lyssna till en annan röst.
Människor ger oerhörda pengar till de här samvetslösa människorna som stjäl i Guds namn.
Theokrati och falska profeter har sina sidor.
Shalom!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 2:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Simon Peter: Här är artikeln i ViDBiskop Anders:
Det bästa man kan läsa om ekumenik på länge. Tack gode Gud för Biskopen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 7:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Simon Peter:
Ja det är väl bra att Arken får mindre resurser så får vi hoppas att deras villfarelse får svårare att nå ut. Och att ulvar i fårakläder avslöjas: Dessvärre verkar ”lammen” ovanligt dumma som accepterar sådant. Undrar förresten om de är lamm? De kanske är killingar?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 9:26 e m Citera och svara denna kommentar
Om alla katoliker vore lika Jesuscentrerade som biskop Anders A. så vore mycket vunnet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 10:39 e m Citera och svara denna kommentar
Jättebra artikel!
En mycket bra framställning på den dikeskörning som blir när människor försöker imitera Den Helige Andes gärningar, genom att inlära en ‘metod’. Resultatet blir ‘knuffpredikanter’, och läran blir ockult! Det som inte ärar Gud är inte DHAs verk.
Tack för ett bra inlägg!
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 11:06 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
”Om alla katoliker vore lika Jesuscentrerade som biskop Anders A. så vore mycket vunnet. ”
Anders Arborelius är tvärtom mycket Maria-centrerad.
http://www.tidenstecken.se/trosmeditation.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 16th, 2010 at 11:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Anders Arborelius är tvärtom mycket Maria-centrerad.
http://www.tidenstecken.se/trosmeditation.htm
Ja, Lars! Det är som om du hämtade informationen från tidningen En Ding Ding Värld, som fanns för några år sedan.
Har du läst boken?
/Ö
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 17th, 2010 at 10:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Östen:
Jo nog kan man tycka att det är en ”ding ding värld” det där. Tackar Gud oavlåtligen att jag inte hör till den världen och ber att så många som möjligt ska räddas ut ur Skökokyrkan innan domen över henne förverkligas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 12:42 e m Citera och svara denna kommentar
Satt igår kväll och såg ett avsnitt ur Benny Hinns TV-program ”This is your day” !
Han hade ”profeten” Kim Clement” som sin studiogäst!
Det var hemskt !
Att Kim Clement är en falsk profet är helt klart, men det ÄR även Benny Hinn !
Huru djup andlig sömn har de nordiska s.k. ”andliga ledarna” egentligen fallit i ?
Kan de överhuvudtaget väckas mera ?
Jag befarar att svaret är NEJ !
Ta en titt på
http://www.bennyhinn.org/articles/articledesc.cfm?id=7008
Den 21 juli kommer Benny Hinn till Seinäjoki.
Inbjuden av den finskspråkiga pingstkyrkan i S:joki.
Den 7 – 10 juli är det ”Vakna Finland”-konferens i T:fors. Nokia Missio står som arrangör.
Dit kommer bl.a. Ulf Ekman och Carlos Annacondia.
Den 3 – 5.9 kommer Rainhard Bonnke till Seinäjoki !
Det är bråttomt nu !
Satan vet att hans tid är begränsad !
”Ty falska kristna och falska profeter skola uppstå och giva stora tecken och under, för att, om möjligt, vilseleda även de utvalda. Se, jag har nu sagt eder det på förhand,” varnade Jesus!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 12:52 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Ve o ve säger jag
Jag vet att man inte får hänvisa till andra bloggar men jag hoppas det går bra denna gång för den goda sakens skull, den varnande
Sprid dessa videos vida omkring
Lennart Jaretegs budskap, du finner det genom mitt sista inlägg
http://hulda777.wordpress.com/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
@Östen:
Jag har läst den. Blev inte mycket imponerad, för det första så är den svår läst (allt för mycket katolsk/teologisk/filosofisk ”svamleri”), sen är den lagisk, och sist men inte minst- den är rätt så Maria centrerad, mer än Jesus centrerad skulle jag våga att påstå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 3:31 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Ja det är tungt artelleri fienden drar fram för att bombardera Guds folk med. Blev själv förvånad när Bonnke räknades in blan villolärare då jag hört om ett stort missionsverk. Men så läste jag att han släppt fam New agerörelsens galjonsfigur – Maitreya – på massmöte i Kenya. Fasansfullt att denne drara samman flera hundra tusen människor som samlas för att hör evangeliet och så överlämnas de till Satans representant.
Mer finns att läsa på balaams-ass.com
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 4:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: Tacksam om du kan motivera vad som är problemet med Kim Clement! Kanske är det enbart jag som inte känner till honom. Vilka kriterier använder du för att klassificera honom som villolärare? Jag säger inte alls att din slutsats om honom är fel, men det vore intressant att veta hur du tänker och vad som får dig att ställa denna tvärsäkra diagnos.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 5:07 e m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Forgotten Word Ministries brukar vara bra att kolla ”brottsregistret” i:
http://www.forgottenword.org/clement.html
Här finns själva ”registret”:
http://www.forgottenword.org/false.html
Naturligtvis gör du själv bedömningen men uppgifter måste hämtas någonstans. Här känner man att Bibeln utgör fundamendet.
Skulle själv gärna se Rick Joyner och Todd Bentley i ”panelen” men de använder försiktighetsprincipen kan man ana.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 5:16 e m Citera och svara denna kommentar
VARA FÖRSIKTIG MED ORDET VILLOLÄRARE.
Om någon kommer ur kurs på något vis, tex. genom att bli lurad av sin fåfänga, sin girighet eller avgudadyrkan genom fel focus, så är det beklagligt men det är:
# hans egen sak
# eller hans Herres sak
- inte din och min-
Om någon är en villolärare och lär ut saker som skickar folk till HELVETET eller tar bort frimodigheten och kraften i det kristna livet.
Saker och ting som hindrar trons utveckling och kanske dödar frälsningsvissheten.
Då är han en villolärare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 6:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Eller förnekar Jesus som messias.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 6:28 e m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
Amen !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 8:26 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Ang. det här med Villolärare. Man skulle väl kunna dela upp det begreppet i två avdelningar.
De som går in i själva betydelsen av Guds Ord och förvrider och vidgar det. Sen har vi de som gör sina små tillägg här och där.
I Guds Ords sista kapitel kan vi se vad det får för konsekvenser, att syssla med sånt. Där står:
”Om någon LÄGGER NÅGOT TILL, dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok”.(Upp.22:18)
Jag tror satan skulle hålla med mig om att Bibeln är en bra bok, men, skulle han säga:
Du får ju inte glömma, muhammed, maria, påven och hans fiskhatt och Todd Bentley.
Så vi ska nog vara lite försiktiga med att ”amena” olika kommentarer här. Jag tycker det brukar snika in, en och annan, förvridare,vidgare och tilläggare här i olika ämnen!
Ha en trevlig lördag!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 9:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
När Johannes skrev de orden, fanns det dock inte samlad bibel.
Så ”lägga till/ta bort” argumentet fallerar där.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 10:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jag håller med dig oxå Lennart.
Glöm dock inte.
# att vara köttslig är inte att vara villolärare.
# att vara villolärare är inte att vara en falsk profet
# att vara en falsk profet är inte att vara en antikrist
Det blir roligare om vi håller isär begreppen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 19th, 2010 at 11:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: STORT TACK för de länkarna! Branham, Jakes och flera andra namn på ”svarta listan” är mig åtminstone litet bekanta. Knappast någon av de uppräknade förkunnarna har något inflytande på mitt liv; faktiskt inte ens den omtalade Rick Warren. Jag har fullt sjå att själv studera Skriften.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 12:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
Varningen avser enbart profetian Johannes skrivit ned. Därför är det irrelevant att i sammanhanget nämna Bibelns sammanstälning. Men man ska vara försiktig med all skrift givetvis.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 12:46 f m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Roligt om det kan vara till hjälp. Att studera Skriften är nog bättre.
Här är en del läsning. En hel del intressant och matnyttigt i sammanhanget.
http://endtimespropheticwords.wordpress.com/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 6:04 f m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz skrev: ”När Johannes skrev de orden, fanns det dock inte samlad bibel. Så ”lägga till/ta bort” argumentet fallerar där.”
Nja, så riktigt enkelt är det nog inte ändå.
Summan av Guds Ord är sanning. Och det har det alltid varit och kommer alltid att vara. Oavsett vilka saker som Gud uppenbarar för oss, och som vi kanske inte visste tidigare.
a + b + c + d + … = Sanning
Men om man gör det till:
a + c + d + … = icke sanning
Eller:
a + b1 + c + d + … = icke sanning
Vilka ytterligare ”bokstäver” (uppenbarelser) Gud lägger till i ekvationen förblir det sanning. Gud drar in bort. Inte en enda prick kommer att förgås.
Men om vi lägger till och drar bort går det helt galet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Det finns ju skillnader i olika manuskript, när vi talar om skriften. Ta bort eller läggaa till epitetet kan bli problematisk här..
Textavsnittet i Joh 7:53-8:11 är omdiskuterat. Det saknas helt i de äldsta hand-skrifterna. Har man lagt till det senare? Varför finns det inte med i tidiga manuskript?
Även Luk 23:34 saknas i handskrifter äldre än 300. Även det omtvistade slutet på Markus 16:9-20 saknas i äldre handskrifter. Likaså 1 Joh 5:7-8 är omtvistat, då det anses vara översätt med i lite väl mycket ”treenighets glasögon”
Om man skiljer tradition och skrift, så blir dessa passager problematiska. De flesta bruka resonera att den helige ande har justerat skriften så att dessa passager skulle vara med, men att de sker först på 300 talet.
Men man kan väl iaf konstatera att de verkar som dessa passager är inpetade vid senare manuskript. Och kan därför gå under Johannes citat”den som lägger till något” och betecknas som irrläror enligt ditt sätt att se på det.. Du har alltså irrläror i skriften i sig självt.
Sen har vi hela komplexiteten med översättningar till andra språk, där det verkligen kan dras till och läggas till med andra tolkningar.
Men för att lösa knuten så måste du se på skriften och traditionen i en symbios. Det är traditionen som ser till att skriften är autentisk. Det är traditionen som talar om vilka manuskript som gäller, och vilka läsarter kyrkan skall använda sig av.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 8:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
Läste du inte vad jag skrev? Eller läste du men förstod inte? Läser du aldrig Bibelns själv?
Nej visst nej, ni ska ju överlåta det åt prästerna. I synnerhet då Uppenbarelseboken som är livsfarilg i ”orätta händer”.
Så här står det:
”För var och en som hör de profetians ord som stå i denna bok betygar jag detta: ‘Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.
Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.’ ”
Upp 22:18-19
”Denna profetias bok” avser just Johannes uppenbarelse och inget mer. Därför blir dina funderingar kring t ex Johannesevangeliet ovidkommande för frågeställningen. Eller om Luther missat att ta med någon bok i kanon.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 10:27 f m Citera och svara denna kommentar
Roade mig med att googla på en annan av deltagarna i Europakonferensen John Bevere. Med tillägget ”false” genererades över 8 000 träffar.
Men det är inget jämfört med vad motsvarande procedur på temat ”Benny Hinn false” ger:
Över 84 000 träffar!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag svarade kring Lennarts syn på det..
http://aletheia.se/2010/06/14/jag-blir-forvanad-turerna-kring-benny-hinn/#comment-168233
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 1:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
Jag kommenterade din syn på frågan:
http://aletheia.se/2010/06/14/jag-blir-forvanad-turerna-kring-benny-hinn/#comment-168280
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 1:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
kanske passar bra då med Benny H…
Det har ju alltid varit mycket utdrivning av demoner på LO. Hela församlingen och besökarna där brukade vara besatta av demoner. Ja varför skulle man annars driva ut dom i möte efter möte… Till och med tro att man kan spy ut demoner. Ja kära nån! En hel församling som är demonbesatt gång efter gång??? Det blir ju konsekvenserna av deras eget tal och handlande faktiskt.
Själv har jag aldrig varit demonbesatt. Så jag sa stopp när det gällde mig. Jag trodde/tror inte på att Den helige Ande kunde/kan leva ihop med demoner. Det tyckte man inte om att jag sa kan jag lova. Men inte brydde jag mig om det. Jag var ju inte full av demoner, jag hade inga demoner att driva ut. Det var ju dom som var fulla av sånt (enligt dom själva) Både församl.medlemmarna i bänken, musikerna och pastorerna. Jisses så osunt. En sån församling kan man inte fortsätta besöka om man har nått vett i skallen.
Så som sagt, det kanske passar bra då med besök av BH. Här är lite demonutdrivning i grupp från LO.
http://www.youtube.com/watch?v=Mipon05dGks
Medlemmar jag talat med häromsistens berättar att demonutdrivning sker mer privat nu men är fortfarande en viktig del, som nån form av anklagelse verkar det som. Usch
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 1:44 e m Citera och svara denna kommentar
Hulda! Varför använder du Jesus-namnet (förvrängt) som kraftuttryck? ”Du skall inte missbruka Herrens din Guds namn.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
@mirre:
Nu vet jag verkligen inte vad du talar om???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 2:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda skrev: ”Jisses så osunt.”
Understryker Mirres fråga!
Din trovärdighet hänger i balansen.
Om du hade varit en pastor hade jag nu lämat din församling.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 3:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Och på ett annat ställe läste jag av Hulda: Fy för den lede.
Vad är det för språkbruk av en frälst person???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 3:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
@Anders Gunnarsson:
Nu är du allt pipplig Anders, vårt kungahus är och måste vara lutherska protestanter enligt den svenska konstitutionen. Dom är inte katoliker.
Det finns bara en som levt på jorden som syndfri, och det är Jesus Kristus
Jungfru Marias förmodade upptagning till himmelen blev katolsk dogm först 1950. Men
Marias himmelsfärd saknar totalt belägg i Bibeln. Och det är väl Bibeln som är Guds ord fortfarande, i alla fall för mig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 3:50 e m Citera och svara denna kommentar
@mirre:
Äh! Pip igen din lilla näbbgädda
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 4:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Du har en sund syn på andevärlden. Det finns ingen möjlighet att en på Jesus troende blir demonbesatt. Däremot blir de som blivit av med sina onda fripassagerare genom Honom ofta just på Jesus troende.
Man kan notera en skillnad som ger vid handen att den s k karismatiska rötrelsen är antikristlig.
När demonbesatta låg på marken och skakade kom Jesus och tog dem vid handen och bad dem stiga upp. De vart helade och lugna. I bland blev istället svinen som galna och grymtade vilt.
I dessa ”karismatiska möten” sker det omvända – lugna och balanserade människor ”knuffas” omkull av ”ministern” varefter de ligger på marken och skakar. Ibland grymtar de vilt som svin och annat egendomligt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 4:03 e m Citera och svara denna kommentar
Hej vänner!
Att säga ”fy för den lede” är väl inte något större problem. När jag var ny-frälst, så brukade alla säga ”Frid”. Det tyckte jag var fint. Nu hör jag aldrig någon säga frid, förutom överläkaren på Rättspsyk här i stan (har jobbat där), och han är inte frälst ens.
På 70-talet var det fult att säga hej i pingst-kyrkan.
Det betydde ”bort med kristus” sa man. Idag säger de bara Hej i kyrkan. De kanske hade rätt, eftersom Jesus inte direkt tycks vara där nu.
Verkar vara en ”annan Jesus” där nu, som tycker mycket om att säga ”ave,ave”.
Frid i striden!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 4:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Jaha nu har du svamlat till det igen. Varför kan du inte vara seriös?
Raljerar gör du över det du inte vet något om för att verka påläst.
Läs Graham Powells ”Två riken” bok så kanske du inser att du inte har på fötterna.
Var ödmjuk och inse att den andliga verkligheten är mer än det du har uppfattat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 4:17 e m Citera och svara denna kommentar
”Vad är det för språkbruk av en frälst person???”
Precis så sa fariseerna om Jesus, efter att Han kallat dem ”huggormars avföda”. Egentligen är det väl ”huggormars avträde” som Jesus menar där.
Fast det kanske inte Guds Son får säga i kyrkan?
Jag tycker det finns mycket värre saker som kristna har sagt, t.ex. ”Vi ska göra på vad oss ankommer, och så gör Gud resten”. Det tycker jag är ett fult språkbruk. Ett annat är den här ”villoläran” att det ska existera något slags ”sunt förnuft” därute. Tvi, säger jag. Ett sånt fult och lögnaktigt påstående. Inte undra på att det är så illa ställt med vår värld, när det är den villfarelsen som lett människan på hennes väg.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 4:26 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Kjell!
Jag hade lämnat församligen utan att hon ens öppnat munnen. Kan inte tänka mig ha en kvinnlig pastor. Titta hur det gått för Arken och RKK.
Totalt åt ”pipsvängen”, förresten får man säga det i kyrkan? Kanske därför jag inte kommer in.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 5:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Katolska kyrkan har inte kvinnliga pastorer..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 5:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Vad sägs om Jesus + false på goggle:
Ungefär 14 900 000 resultat (0,26 sekunder)
Nej, har man den inställningen att hitta fel så kolla ovanstående…
Bibeln är vad som gäller då saker och ting skall bedömas.
Opinionen är kass.
Det var ett majoritetsmobb som var med och dödade Livets furste.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 5:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: Nu är du så obiblisk som du bara kan!
Man och kvinna är jämnställda och kvinnliga pastorer är inget som strider mot bibeln. Det är ett mänskligt påfund av gubbmaffian för att män alltid förtryckt kvinnor.
http://aspnet.arken.org/Uploads/Documents/swedish.pdf
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 6:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Det handlade inte om någon opinionsundersökning. Ta dig tid att läsa vad du googlat fram. Misstänker att de sidor du fått fram ghandlar om hur Jesus på flera ställen varnar för falska profeter – såsom Benny Hinn.
Här har du en:
http://gospelofchrist-bibel.blogspot.com/2010/01/benny-hinn-catholic-mystic-fictitious.html
Man kan ha synpunkter på Israel-synen hos EAEC men Benny Hinn känner de väl till:
http://www.eaec.org/svenska/Johansen/benny_hinn–helare_eller_charlatan.htm
http://www.eaec.org/svenska/en_annan_jesus.htm
http://www.eaec.org/svenska/LivetsOrdBakomFasaden2.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
Herren förordade Leviter av manligt kön att vara präster. Herren har inte ändrat på denna ordning iom, de tolv apostlarnas prästskap. Herren valde män till detta uppdrag. Och skall så fortsätta vara.
Som kallas den apostoliska successionen, vilket är en obruten vigningskedja mellan apostlarna och deras efterföljare, biskoparna. Den gavs till män, och skall fortsätta göra så.
Gud är ingen Gud som ändrar sig efter rådande klimat, såsom feminism/jämställdhet och annat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:03 e m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Hej Roger !
Du kan gå in på Kim Clements website och själv läsa !
Bl.a. om hans ”profetskola”!
Själv är ju Kim en ”aktiv profet” !
Han profeterar ju nästan dagligen!
Du kan läsa hans profetior på hans website, + annat ”intressant” !
Sedan kan du ju själv avgöra om Kim är en falsk profet, eller inte !
SHALOM !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Du stackars Anders och din starka tro och tillit till den katolska kyrkans traditioner och läror !
Jag tycker verkligt synd om dig !
Må du vakna !
Fridshälsning !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:10 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
Är det någon som är obliblisk så är det i så fall,
han Bergling som står i kanal 10 och säger att det var synden som gjorde kvinnan underdånig mannen och att Jesus på korset dom bort allt sådant.
Problemet är bara att Gud sa så INNAN syndafallet, dvs. i Paradiset.
Så långt tänker dom inte stortänkarna. Det måste passa in.
Men vad gör man inte för att ställa sig in hos kvinnan. Vad skönt med en populärteolog som man kan luta sig tillbaks på.
Hon intevjuaren Rosén eller vad hon heter verkade i allafall jättelycklig…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva:
”Jaha nu har du svamlat till det igen. Varför kan du inte vara seriös?
Raljerar gör du över det du inte vet något om för att verka påläst.
Läs Graham Powells ‘Två riken’ bok så kanske du inser att du inte har på fötterna.
Var ödmjuk och inse att den andliga verkligheten är mer än det du har uppfattat”
Vad är det i min framställning som inte stämmer? På vilket sätt är jag oseriös?
Angående ödmjukhet verkar det inte vara din starka sida.
Jag tänker inte ksata bort tid att läsa den villfarelse du rekommenderar. Läste dock en kort recension här på Alethia och det får räcka:
”Letade fram en bok med titeln ‘Två riken’ av Graham Powell. Om den är värd att läsa vet jag inte. I början av boken skriver Graham att Jesus ”smakade” på döden på tre olika sätt. Det jag reagerade på var när han skriver att Jesus dog andligen. Hur i all sin dar kan universums Gud dö andligen?!”
Se där, JDS-läran poppar upp en ond ande i sig själv.
http://aletheia.se/2010/04/07/kasta-ut-onda-andar/
Ju fler av dina inlägg man läser desto angelägnare känns det att följa ”Arkens” uppmaning: Att tro på hela Bibeln som Guds ord. Och då även 1 Kor 14:34-35
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 7:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: TACK för din respons! Jag har redan fått tips på flera länkar av Lars W. Heresijägare blir jag nog aldrig, då jag tycker det är svårt nog att själv hålla mig enbart till Ordet. Bibellärare och predikanter utan tydlig förankring i Ordet har jag alltid försökt att hålla mig ifrån. Min ”svarta lista” har jag dock aldrig publicerat. Jag har inte kallelsen att jaga falska profeter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 20th, 2010 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Sleepaz:
”Herren förordade Leviter av manligt kön att vara präster. Herren har inte ändrat på denna ordning iom, de tolv apostlarnas prästskap. Herren valde män till detta uppdrag. Och skall så fortsätta vara.”
- Präster skulle även vara Leviter. Hur många av Kyrkans präster är Leviter? Varför ändra på det ena men inte på det andra?
Debatten som kvinnliga pastorers vara eller inte vara är en storm i ett vattenglas. I den lilla gemenskapen (husförsamlingar) ser vi inte längre på varandra såsom man eller kvinna utan syskon i Herren. Precis som i Apgs församling så har alla något att dela med sig, man, kvinna, träl (läs anställd med svenska skattetabeller) eller fri.
Kön-frågan försvinner mer eller mindre i de små sammanhangen….
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:16 f m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Ingen har väl kallelsen att jaga falska profeter !
Men allas vår plikt är att avslöja dom !
Fridshälsning !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:48 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: Att avslöja villolärare verkar vara något som många kristna i församlingslivets periferi sysslar med. Kanske har man inte längre förtroende för att lokala, regionala och nationella kristna ledare har tillräcklig andlig klarsyn för att avslöja villolärare. Då träder man själv upp som väktare på muren. Jag tror inte det alltid är Gud som kallar människor in i sådana tjänster. Ibland utser nog människor sig själva.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: Tack för omtanken! Har aldrig mått bättre.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 5:04 e m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Jo, du har säkert helt rätt i dina påståenden att människor själva utser sig till att kunna avslöja villolärare.
Vi får själva vara på vår vakt !
Men, om vi med stöd av GUDS eget ORD, tydligt och klart kan både se och höra, att vad han/hon ”profeterar eller predikar” , inte alls är i samklang med GUDS ORD, ja då måste vi upp och protestera !
Allför många av dagens ”profeter”, talar eget.
Lägger till något, eller tar bort något, från det GUD har sagt!
”Litet surdeg surar hela degen”, sade Jesus.
Och vi lever i sådana tider nu !
Men det har ju GUDS ORD talat om för oss i förväg !
Och idag behövs nådegåvan att skilja mellan andarna mera än någonsin tidigare !
Just för att vi lever i de yttersta dagarna, då MÅNGA FALSKA profeter skall uppstå !
Väktare på murarna har GUD alltid haft !
Också 2010 finns dom !
Fridshälsning !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:03 e m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Ska man sätta räven att vakta hönsgården? Eller vargen att vakta fårhagen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:20 e m Citera och svara denna kommentar
Lite drag under galoscherna är väl aldrig fel, fart och fläkt är det under Bennys seanser, det kan ingen ta ifrån honom…Det är klart att det är den helige ande som drar folket i backen, vem skulle det vara annars eller….? Det finns många videos med Benny att beskåda på nätet om nån behöver nåt trosstärkande.
Att han sen tjänar hyggligt med flis är väl nåt man får försöka leva med , men det gjorde ju Abraham också
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 11:31 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Givetvis fick alla säga sitt i husförsamlingarna, förutom då i församlingen i Korinth, där kvinnorna tydligen skulle tiga. Vissa menar att kvinnorna i Korint tydligen var tjötiga, och därför skrev Paulus så. Sen att Paulus skriver ”[Liksom överallt i de heligas församlingar] skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna”
Man kan säkerligen tolka det på olika sätt.
Angående synen kring Leviter och det nya förbundet, så är det en rätt komplex fråga.. Kan rekommendera denna länken.
http://www.fragaprasten.nu/html/preastvign1.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 4:37 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Hur kan du tolka mina tidigare ord på det viset? Varje kristens uppgift är väl primärt att fokusera på Kristus och inte jaga rävar och vargar. Andlig urskillning är naturligtvis viktig, men du kan ju aktivt ta avstånd från villolärare utan att förklara krig mot dem. Vem är du som kan få Benny Hinn och andra ”svartlistade” predikanter och profeter att lyssna till vad du har att säga om deras läror? Jag har då inte det mandatet, men jag befattar mig inte heller med dem och tar inte in deras läror i min tolkning av vad kristen tro är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at
[...] över oss… Eller stå i vägen när en annan (ö)känd predikant skriker ”fire” över sin publik… (you know [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 23rd, 2010 at 12:03 f m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Varför skulle de lyssna på vad jag säger om de struntar i vad ”den Evige” säger?
Men vår uppgift är att varna dem som riskerar att fångas in av ”vargarna” för faran.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 23rd, 2010 at 1:38 f m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
- Bra svar, Broder Roger!
Det är en regel som följer gudsfruktan: – Att noga välja sina strider.
Att ägna sig åt smutskastning, där man inte på något sätt känner ‘villolärarna’ visar vare sig på gudsfruktan eller något bra omdöme. Det är alltid lätt att klaga, varna och kasta okväden än att ta kallelsen på allvar att följa Jesus…
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 25th, 2010 at 11:08 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Och vad är det du ägnar dig åt nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 16th, 2010 at 8:36 f m Citera och svara denna kommentar
Jag skrev några rader kring Hinn på Gerdmars blogg som kanske kan vara av intresse för någon här:
OM HINNS GNOSTISIM
Jag trodde aldrig att jag skulle någonsin försvara Hinn.
Men låt mig se det så här.
Hinn är en evangelist med helandegåva.
Övrigt bröte lämnas här.
Nåväl en evangelist är ingen bibellärare eller teolog normalt.
En evangelist stora grej är att göra evangelium begripligt och lättförstått.
Jag uppfattade Hinns predikan riktad till människor som var väldigt
ovana vid kristna möten.
I detta tycker jag hans uttalande om kropp, själ och ande skall ses.
Uttandet är egentligen upplysande för människor som aldrig funderar över andliga saker. Felaktigheterna kommer om man drar ut slutsater av påståenderna.
Många utomstående har ju IDAG en uppfattning av att man dör och är borta för alltid. Så är ju inte fallet.
Och i det ljuset tycker jag man ska se Hinns lördagskvällspredikan.
Därför är det mer allvarligt att debatten om Hinns livsstil i och med denna debatt plockades undan.
En livstil som skymmer mästaren långt mer än några tvivelaktiga uttalanden i en predikan.
För sådana hörs drösavis runt om i vårt land på vanlig gudtjänsttid.
Så hela debatten om Hinns gnosticism är i grunden ett indirekt försvar för denna livstil och en vilseledande krevad som drar blickarna bort från det tveksamma i Hinns kallelse till Sverige.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara