söndag, juni 20th, 2010...11:30 e m
Olja från Mexikanska golfen snart i Europa?
Läs mer länkar på följande länkar
Storleken på läckaget
http://www.guardian.co.uk/business/2010/may/13/bp-oil-spill-ocean-footage
Storlek på källan
http://www.breitbart.com/article.php?id=D9GDA3LO2&show_article=1
Spridningsberäkningar
Beräkningarna är gjorda av UCAR och NCAR i USA
(Univerity Coporation for Athosperic Research och National Science Foundation).
http://www2.ucar.edu/news/ocean-currents-likely-to-carry-oil-spill-to-atlantic-coast
Djurensflykt
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/delfiner-i-massflykt-fran-oljan_4879975.svd
http://www.nola.com/news/gulf-oil-spill/index.ssf/2010/06/sea_creatures_flee_oil_spill_g.html
Giftiga gaser
http://www.southernstudies.org/2010/05/air-tests-from-the-louisiana-coast-reveal-human-health-threats-from-the-oil-disaster.html
http://www.infowars.com/may-levels-of-toxic-gases-in-gulf-back-up-claim-made-by-lindsey-williams/
Sjuka av oljan
http://www.huffingtonpost.com/2010/06/03/gulf-oil-spill-sickness-c_n_598816.html
http://endoftheamericandream.com/archives/the-gulf-of-mexico-oil-spill-is-making-a-lot-of-people-really-sick
Obama tror att det är ofarligt att äta seafood
http://www.msnbc.msn.com/id/37681811/ns/disaster_in_the_gulf/
Obama försöker smyga in koldioxid skatt
http://www.politico.com/news/stories/0610/38468.html
http://www.prisonplanet.com/obama-plans-to-sneak-through-carbon-tax-by-stealth.html
Annat: http://www.dn.se/nyheter/varlden/oljeutslappet-storre-an-befarat-1.1125383










49 kommentarer
juni 21st, 2010 at 6:17 f m Citera och svara denna kommentar
Denna katastrof börjar nå apokalyptiska propotioner.
Väldigt sorgligt och obehagligt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 6:31 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har en fråga, kan den här oljan eller de olika gaserna börja brinna?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 6:38 f m Citera och svara denna kommentar
Bensen i vätske from är mycket lätt antändlig och mycket giftig. De borde gälla även i gas from.
http://www.ne.se/bensen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 6:39 f m Citera och svara denna kommentar
Hydrogen sulfid brinner bra som gas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_sulfide
mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 6:44 f m Citera och svara denna kommentar
By the way såg just att BP’s interna dokument har läckt ut och enligt deras egna uppgifter kan läckan vara 100 000 fat/dag. Det blir bara värre och värre.
Källa: http://di.se/Artiklar/2010/6/21/209395/Oljeutslapp-storre-an-befarat/
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 6:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Oh hu, jag kanske är ute och seglar nu, men Gud skulle aldrig förstöra jorden genom vatten igen, utan genom eld.
Om den här oljan nu sprider sig runt jorden som man tror att den kommer göra. Vad händer då om dessa gaser och oljan börjar brinna?
Då förstörs ju både vattnen, luften/syret och en massa liv som landdjur, fågel, fisk och människan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:27 f m Citera och svara denna kommentar
Alla naturkatastrofer är stora tidstecken på JESU snara tillkommelse !
GUD vill genom dessa försöka väcka människorna!
En sista chans !
Han vill ju ingen syndares död.
Han vill ju att alla skulle bli frälsta!
Denna jord är sparad åt eld, säger Bibeln.
Men vi förbida en ny himmel och en ny jord, där rättfärdighet bor, säger också Bibeln.
Denna jord går mot sin undegång, precis som GUD talat genom sina sanna profeter!
JESAJA 24 !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:09 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
ja det är verkligen sant Gunnevi
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:15 f m Citera och svara denna kommentar
TACK för att Aletheia även belyser klimat- och miljöfrågor. Kanske är det ett gott tecken på att kristna är på väg ut ur ”ankdammen”. Att bejaka ett förvaltarskapsperspektiv på skapelsen kan ju inte vara fel sett ur teologisk synvinkel. Förhoppningsvis blir debatten nyanserad och inte enbart inriktad på apokalyptiska tolkningar av vare sig BP:s oljeutsläpp eller andra katastrofala händelser. Så många verkar känna sig kallade att vara domsprofeter. Jag är inte en av dem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:16 f m Citera och svara denna kommentar
Vi ser nog början av USAs sista kapitel skrivas – ”blow by blow”. Räkna med fler välplacerade ”olyckor”.
Och tänk vad upprörda Vita Huset blev över Svanbergs formulering ”small people”. Fokus på rätt saker jajamen! Distraktion någon?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:23 f m Citera och svara denna kommentar
@Marcus: Även med goda kunskaper i engelska kan man göra misstag som att säga ”small people” i stället för något mer väl valt uttryck. Tydligen var Svanbergs misstag så remarkabelt att kommersiellt sinnade personer i USA redan fått ut t-tröjor med hans språkliga misstag i tryck på marknaden. Visst har du rätt i att det blev en väldig distraktion från väsentligheterna i sammanhanget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Visst flyttar detta fokus från annat så det funkar som ”distraktion”, men katastrofen är så pass allvarlig att det vore ju mycket konstigt annars.
I den grad som detta inte var en olycka så har det glidit dem ur händerna. Som det ser ut nu, får detta oöverblickbara konsekvenser och det är svårt att se ett slut på detta.
Om detta får fortsätta blir omfattning av ett slag som inte bara drabbar USA utan stora delar av värden och det kan knappast ha varit menat så, det som kan vara menat som en distraktion har i såll fall gått från distraktion till ett ordentligt hot mot alla.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 11:08 f m Citera och svara denna kommentar
@Broder Roger:
Jag är rädd för att vi alla är skyldiga (eller många av oss) v.g. att ha försakat det du kallar ”Att bejaka ett förvaltarskapsperspektiv på skapelsen”
Det är kopplat till budsapet om att vi snart skall ryckas bort till himlen. Då känns inte ”det jordiska” så angeläget…
Frågan är bara när den nya himlen och jorden kommer. Det kan mycket väl vara så att den inte kommer förrän efter tusenårsriket och då ligger mandatet Gud gav Adam kvar tills dess…
Jag är ingen ”miljönisse” men har ändå inhandlat en ren elbil som jag kör runt i Eskilstuna med (kanske enda elbilen just nu) och kör även en Toyota Prius som är el-hybrid. Soppsorteringen går det dock lite långsamt med
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 11:10 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
TACK Alias för en utmärkt summering av läget! Kanske den bästa hittils…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 1:33 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: ”Soppsorteringen går det dock lite långsamt med.”
Det gör nog inget om du sorterar soppan långsamt Daniel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at
[...] Mer i ämnet över hos Aletheia. [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 4:56 e m Citera och svara denna kommentar
Delstatssenaten i Louisiana avsatte gårdagen, söndagen 20 juni, som allmän bönedag:
- ”Louisianas invånare uppmanas härmed att bedja om en lösning på denna kris, var och en i enlighet med sin tro, att bedja om Guds ledning och beskydd, och att iaktta denna bönedag för att söka Guds välsignelse över vår stat och vår nation. … Medborgarna i vår delstat, och alla troende i USA och världen uppmanar vi att personligen tacka, var och en i enlighet med sin tro, för de välsignelser vi fått mottaga, för Guds ledning under denna svåra tid, och för Guds nåd att få ett slut på denna förödelse.”
- Detta är USA! CNN TV rapporterade. Citatet är från själva resolutionen.
CNN Belief blog, 20 juni
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 5:32 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ang. Louisianas bönedag:
Jag tror att, om de kristna i USA, satte sig i varsin säck full med aska, så kanske GUD skulle kunna tänka sig, att ta en paus i sin doms-process.
Att stoppa GUD, är nog lika svårt som att stoppa oljeläckan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 5:42 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Mirre!
Den var heller inte så dum:
”Kanske den bästa hittils…”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 7:39 e m Citera och svara denna kommentar
”Vi ser nog början av USAs sista kapitel skrivas – ”blow by blow”. Räkna med fler välplacerade ”olyckor”.”
Snacka om äckliga opportunist-(kristen fundamentalist) kommentar!!!
Om det finns en stor, god och rättvis gud så må han låta dig och likasinnade få doppa stortån i eldsjön i 2 sekunder.
Tillräckligt hemskt, men med tanke på fundisars förhoppning gällande rättvisa (eviga eldslågor) en fis i rymden!!
”Jag är ingen ”miljönisse” men har ändå inhandlat en ren elbil som jag kör runt i Eskilstuna med (kanske enda elbilen just nu) och kör även en Toyota Prius som är el-hybrid. Soppsorteringen går det dock lite långsamt med
/D”
Detta skall du ha all heder av, men samtidigt uttrycker du att du har råd (vilket inte behöver vara fel), men du har inte övertygat mig om att du bryr dig så särskilt mycket om denna blåa planet!
”Jag tror att, om de kristna i USA, satte sig i varsin säck full med aska, så kanske GUD skulle kunna tänka sig, att ta en paus i sin doms-process.
Att stoppa GUD, är nog lika svårt som att stoppa oljeläckan.”
Kommentaren ovan visar tydligt hur otäckt (psykopatlika) många av de frireligiösa är.
Världens folk står knappast på kö för att knäböja bredvid otäcka skumhuvuden s0m redan totalt lämnat jorden!
MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Vänta lite nu – det dröjer åtminstone 1000 år och ett världsomfattande paradis innan så sker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Läste att Svanberg åkte på kryssning till Thailand med sin lyxbåt den dagen oljekällan fick ”blowouten”. Tänkte ut ett lämpligt straff för den ignoransen:
Han bör tvingas segla med sin lyxbåt i Mexikanska golfen där oljan är som tjockast fram tills dess utsläppet upphört och oljan är sanerad.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
Jag är oerhört tacksam för denna information som manar till vaksamhet och bön.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Du kan ta det helt lugnt. Jorden består som sagt var och dess tusen år som jordiskt paradis ligger framför oss.
Frågar du mig kan det dröja 2000 år innan denna jord förgås och en ny framträder.
Men innan dess ska Han komma åter för att ”fördärva dem som fördärva jorden” (Upp. 11:18) och för att upprätta just det messianska tusenåriga riket.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:31 e m Citera och svara denna kommentar
Jag lägger ut detta på fb
Bed att ett uppvaknande må ske om vi alla drar var sitt strå till stacken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:52 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W: Svanberg (och BP) är nog oskyldiga, denna gången. Drevet mot dem kan vara en desinformationskampanj.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 9:54 e m Citera och svara denna kommentar
Skulle kunna gissa att det här kommer att få fart på spekulationerna om att vi skulle vara på väg bortom och nedför peak-oil i en snabbt accelerad takt i och med att det nog knappast kommer att bli så populärt framöver att utöka exploateringen av den återstående oljereserven som huvudsakligen lär bestå av djuphavsolja.
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 21st, 2010 at 10:12 e m Citera och svara denna kommentar
USA: 92% av amerikanerna säger att det finns en Gud, och 83% säger att denne Gud bönhör. Detta enligt USA Today / Gallup som frågat 1000 vuxna 1-2 maj 2010.
57% uppskattade att det finns en ‘National Day of Prayer’; endast 4.5% var direkt negativa. USA Today 4 maj.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 7:27 f m Citera och svara denna kommentar
Kära Vänner, och alla ni andra!
Det här med olja är inte mitt fat s.a.s, trots att min pappa var distriktschef inom BP på 60-talet i Småland. Jag har ett BP-märke i metall liggandes i bokhyllan. Kanske ett tidstecken, eller?
Det är skönt att vi som kristna, kan ”gjuta lite olja på vågorna” och förtrösta på Gud i detta.
Det här läran om kommande ”tusenårs-rike” som pipar upp lite då, är som de säger inom olje-branschen, den är helt åt ”pipsvängen”. Vi som kristna borde täta den ”läckan” och pressa ned den till samma plats varifrån BP:s olja härstammar, dvs. underjorden.
Tusenårsriket handlar om EN DAG!
Ha EN bra DAG!
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at
[...] Artikel: En sovande jätte vaknar (solen) >> 22/6-10 En klass 3 Orkan bildas utanför Mexiko >> 22/6-10 Aletheia: Oljan snart i Europa >> 22/6-10 Watchers Lamp: Oljeläckaget man inte kan [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 8:03 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jättetråkigt att du inte ser denna storslagna vision om jordens framtid som så tydligt tecknas i Bibeln. En fantastisk tid – om än kort i ett evighetsperspektiv.
Vad anser du att Hesekiel kap 40 -48 handlar om?
Vad handlar Sakarja kap 14 om?
Vad handlar Joel kap 3 om?
Vad handlar Uppenbarelseboken kap 20 om?
Visst kommer stort fördärv att drabba jorden. Och haven. I synnerhet Medelhavet. I synnerhet under vedermödans tid. Men efter det förvandlas jorden genom Guds försorg till ett paradis. Så även Mexikanska golfen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 9:04 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Lars W!
Pssst!, vi får vara lite hala som insmorda ålar här,
annars åker vi ut i 500. Du verkar vara expert på eskatologin i Upp. Skulle vara jättekul att prata om 1000-årsriket. Vi kanske skulle kunna klämma in några fat olja i det så vi håller oss till ämnet. Trivs inte riktigt i 5oo-salen. Man blir så insmord där.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 10:43 f m Citera och svara denna kommentar
Eftersom tusenårsriket kan betraktas som inledningen av Guds rike på jorden som ju utgör ett evigt rike så kan vi sluta oss till att Gudsrikets medborgare kommer att klara sig gott utan de nu snabbt sinande oljeresurserna som vi ännu en kort tid är så beroende av.
Angående tusenårsrikets profetiska realitet ta gärna del av den här artikeln som visar på dess bibliska förankring.
http://hem.bredband.net/b226694/2Petr3.html
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 12:13 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Jag hittar inte ens ett ”oljestänk” om något tusenårsrike, vare sig i GT eller NT. Denna teori om tusenårsriket liknar ”sträng-teoretikernas” teori om svarta hål. Det finns bara i teoretikernas huvuden.
Det enda svarta hål som finns just nu, är det som är i Mexicanska gulfen, där oljan kommer upp.
Ett annat svart hål finns i ”2 Petr.3:7-8.”.
Där lyser Guds Ljus upp och då ser man att det sk. ”tusenårsriket” är EN DAG. Djävulen ska vara bunden EN DAG och vi ska regera med Kristus EN DAG. Kl.00.00 vid dagens slut, kastas mörkrets furste ned i sitt svarta hål där han får sitt eviga god-natt!
God-Middag!
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 12:31 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Det står verkligen inte att tusenårsriket är en dag någonstans.
Att det kommer är lika visst som att Babylon på de sju kullarna går under.
”Och jag såg en ängel komma ned från himmelen; han hade nyckeln till avgrunden och hade en stor kedja i sin hand. Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och Satan, och fängslade honom för tusen år och kastade honom i avgrunden och stängde igen och satte dit ett insegel över honom, på det att han icke mer skulle förvilla folken, förrän de tusen åren hade gått till ända. Därefter skall han åter komma lös för en liten tid.
Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år. (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen.
Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren. Men när de tusen åren hava gått till ända, skall Satan komma lös ur sitt fängelse.”
Upp 20:1-7
”tusen år” nämns inte mindre än sex gånger i denna ”förtätade” text.
Mer detaljer om den tiden hittar du alltså i:
Hesekiel kap 40 – 48
Sakarja kap 14
Joel kap 3
Och givetvis i Jesajas visioner.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 1:46 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Lars W!
Helt riktigt, och det blir 7 ggr, med 2Petr:3 där.
Jag tror GUD kör lite ”jigzaw-pussle” med oss där i Upp. Det är på något sätt jag liksom förnimmer att Petrus ger oss en liten nyckel där i ver 8. Versen innan handlar ju om att Himmel och jord ska brinna.
Jag tror Gud skojar till det lite för oss, så vi inte helt tappar modet inför världens undergång. Trots att det blir hemskt är jag övertygad om att änglarna och martyrerna i himlen jublar av glädje för att allt det onda ska försvinna. Jag tror Guds änglar längtar efter att få träffa oss, som de hört talas om så mycket. Själv ska jag fråga Jesus om Petrus verkligen sprang ner till firren och hämtade stålar. Jag är övertygad om att Jesus var en skatte-smitare när det gällde tempelskatten.
I alla de 7 ”tusen-orden”, står det inget om något tusen-rike.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 4:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Det står om tusen år och vi vet att Kristus ska regera med sina kallade utvalda och trogna i dessa år. Då vet vi att det är Guds rike på jorden det handlar om.
Sedan kombinerar vi tusen år och Guds rike – Tusenårsrike!
Visst är det en underbar tanke? Jesus talar om en tid ”då världen föds på nytt”. Den tiden ser vi och alla Bibeltroende fram emot.
Vi ser givetvis än mer fram mot ”nya himlar och en ny jord” som sedan framträder i enlighet med profetior genom Jesaja, Petrus och Johannes.
I det sammanhanget förgås denna jord i eld enligt Petrus utsaga.
Angående ”tusen år såsom en dag” gäller de Gud och inte oss. En jämförelse mellan tid och evighet. För oss är tusen år alltid tusen år – vare sig mer eller mindre. Men frågar du mig så innebär ”en liten tid” ytterligare ca 1000 år. Då får vi harmoni och symmetri i tideräkningen som till synes ligger i 2000-årsperioder något grovt räknat. Efter 1000 år av ett messianskt väl genomsyrat Guds rike tar det ganska lång tid innan avfallet återigen når en punkt så tiden för slutstriden kommer.
”Tillkomme Ditt rike”
Amen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 22nd, 2010 at 7:46 e m Citera och svara denna kommentar
Dessa ”underbara” religiösa schismer som så enkelt vederlägger alla fundamentalistiska skrin och övermod om ”sanningen eller andens avslöjanden och sk. enhet!!!!!
Alla som skulle kunna passa in under ovanstående (och de är många) som tycker, tänker, vill, ber mm. förbannar mm. utifrån helt skilda ”verkligheter” och vederlägger därmed enkelt all form av förtroende för några som helst relgiösa anspråk.
MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 23rd, 2010 at 8:10 f m Citera och svara denna kommentar
Såg ett reportage om en värre oljekatastrof som pågått i många år i det tysta. Detta är i Nigeria. Det drabbar inga rika amerikaner och har därmed inte samma nyhetsvärde.
http://www.amnesty.se/kampanj/fattigdom-enrattighetsfraga/foretagsansvarsskyldighet/ageranigeria/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 23rd, 2010 at 9:10 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Det är fruktansvärt, det kände jag inte till, mycket upprörande. Tack för länken.
Om det är värre kan man diskutera. Enligt Amnesty så har det läckt ut ca 9 millioner fat i Nigeira.
Enligt BP’s interna dokument läcker det ca 100000 fat om dagen vilket på ca 70 dagar ger 7 millioner fat. 20 dagar till så är läckan i golfen större, den kan bli så stor som 2000 millioner fat.
Detta bara för att sätta det i perspektiv, det gör inte att Shells fruktansvärda handlingar i Nigeria ett dugg bättre. De borde straffas!!
mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juni 25th, 2010 at 10:45 e m Citera och svara denna kommentar
Detta blir OT i denna tråd men kunde inte posta i föregående tråd om oljekatastrofen.
Någon menade att all den olja som spyr ut ur det lilla hålet men under det enorma trycket i Mexikanska golfen kunde vara uppfyllelsen angående hur havet blir till blod. 1/3 -del av havet till att börja med (Upp 8:8). Sedan hela havet i vedermödans slutskede (Upp 16:3).
Visst finns det substans i tanken. Olja består mestadels av ”blod från en död” eller snarare från många döda djur. Blod och kött från dinosaurier närmare bestämt. Men det är fel hav som utsätts.
I Bibelns texter är ”Havet” synonymt med Medelhavet. Hade det gällt haven hade det stått så. Men vare sig Döda havet, Röda havet eller Svarta havet är involverade i denna katastrof som Uppenbarelseboken beskriver. Bara Medelhavet. Varför?
När det gäller vredesskålarna drabbar de främst ”Vilddjurets rike”. Det gäller det kompakta mörkret, det gäller havet som blir till blod. Förmodligen gäller det även den hagelstorm som levererar 50-kilos hagel. Att den blir lokal över det område som utgjorde det forna Romarriket med de tillägg EU gör i våra dagar d v s Armenien, Azerbadjan m fl länder. Vi får hoppas att Sverige hinner få igenom ett utträde innan detta jordiska helvete bryter lös.
Man har genom Barcelonaprocessen och Medelhavsunionen återigen gjort Medelhavet till ett Mare nostrum. Denna gång i ett förnyat Romarrike.
Vad är det som kan göra Medelhavets vatten ”likt blod som från en död”? Man fruktar redan nu att algblomning med rödbruna alger ska förgifta vattnet så att t ex den unika munksälen i Medelhavet dör ut. Man kan ana hur det skulle bli om föroreningar gav en lavinartad algblomning. Hur havets vatten – Medelhavets – skulle bli en tjock, röd soppa. ”Likt blodet från en död”
Ett exempel på hur ”red tides” kan te sig:
http://www.shacknews.com/images/generated/4a43f63fb6dd7_featured_without_text_red_tide_gross.jpg
För mig är tanken helt främmande att t ex polynesier skulle få se hela Stilla havet förvandlas till blod. Här gäller det att hålla sig till Bibelns perspektiv fullt ut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 1st, 2010 at 9:00 e m Citera och svara denna kommentar
Katastrofer såsom oljeläkage,jordbävningar, krig, hungersnöd är ”mumma” för många kristna som vädrar ”morgonluft”. Då dras det fram en pensel ock man målar ett apocalyptiskt scenario. Uttalanden från namnkunniga pastorer och präster citeras och mytbildningen tar fart.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 1st, 2010 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf: Med risk för att kasta sten i glashus, men jag håller med dig Rolf att det alltför lätt utmålas apokalyptiska scener så fort det händer något lite större. Man blir trött på att det ropas efter vargen så ofta. Och ofta är man dåligt påläst på själva de apokalyptiska texterna utan vill alltid klämma in det hela i sin favorittolkning av de profetiska texterna i Bibeln.
Det jag saknar är självrannsakan när det efter ett tag står klart att man hade fel i sina spådomar.
Vad gäller oljekatastrofen så kommer den att få enorma konsekvenser, men vilka slutsatser ska man dra av det?
Rolf jag ska berätta en hemlighet…det de flesta (kristna) analytiker missar vad gäller händelserna i Mexikanska golfen är att det inte var en olycka. Varför missar man denna ”lilla” detalj, som nog borde påverka ens tolkningar en hel del!?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 1st, 2010 at 10:51 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Marcus!
Det verkar som vi fått en liten ”konspiratoriker” vid vår barm. Det gillar jag. Allt är inte ”olyckor” här i tillvaron. Eller?
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 1st, 2010 at 11:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: Jag förstår inte riktigt poängen med din kommentar? Och nej jag är inte en ”konspiratoriker” (ta inte illa upp men kolla gärna upp ord i ordboken innan du använder dem) utan som kristen är jag kallad att vara sanningssökande även om en del inte gillar all fakta som man då hittar. Och nej allt är inte ”olyckor” i vår tillvaro, det är det bara ”tillfällighetsteoretiker” (dvs de som tror att allt bara är tillfälligheter och blir nervösa när någon försöker lägga ihop alla pusselbitarna) som tror…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 2nd, 2010 at 6:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Hej Marcus!
Jag menar inte att ordet ”konspiratoriker” står för något negativt. Tvärtom. Jag är själv lagd åt det hållet. Jag är övertygad om att 9/11 var ett ”inside-job”, en ”false-flag”-operation. Det kan vara rätt kul att surfa runt lite på Internet i den världen. En gång hamnade jag i ämnet ”reptilians” och det tyckte jag var lite för konspiratoriskt.
Jag är intresserad av det här med ”Chem-trails”.
Ibland vid soliga dagar här i min stad, har jag sett hur de på hög höjd flyger med plan och ”sprayar” luften kors och tvärs. De sägs att det görs för att motverka ”global-warming” men även det finns frågetecken kring. Tusentals forskare anser inte att jorden värms upp pga. människans koldioxid-utsläpp. Så jag är ganska övertygad om att det sker saker ”bakom kulisserna” som vi vanligt folk inte har en aning om. Det är där djävulen verkar, men Gud har ändå full kontroll över alla skeenden.
Trevlig Helg!
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 2nd, 2010 at 10:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: Okej Lennart, ursäkta om jag överreagerade, jag visste inte riktigt om du menade något negativt eller positivt.
Om du inte redan har läst det så har jag skrivit två inlägg om 9/11 som är väl värda att läsa. Utan att säga för mycket så gissar jag inte bara när jag skriver… Länkar här:
http://aletheia.se/2009/09/25/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-1-av-2-teknisk-analys/
http://aletheia.se/2009/09/30/uppfoljning-av-inlagg-om-911-attackerna-del-2-av-2-polisiar-analys/
Ang chemtrails: jag vet inte om exakt detta stämmer, men i vilket fall finns liknande saker i världen t ex överdriven tillsatts av fluor i dricksvattnet (inte i Sverige).
Ang reptiler, det finns en del människor som verkligen vet saker (jag är dock inte 100% säker på Icke) och som förstår att om de skrev i klartext på internet så skulle någon en mörk natt knacka på deras dörr och ta med dem bort. Så för att inte riskera sin hälsa alltför mycket så blandar man in fantasifulla saker som reptiler för att delvis, med flit, förstöra sin egen trovärdighet. Och så hoppas man att de som förstår (och kan rensa bort de 95% galenskaperna) klarar av att tolka ut det man vill ha sagt. En som gör på detta vis är Sorcha Faal/whatdoesitmean.com som är 95% snurrig info och 5% som är mer eller mindre rakt på sak med riktig inside information.
Men mycket av det som påstås ske ”bakom kulisserna” är desinformation. T ex så bestämmer inte alls Bilderberggruppen (där bla Carl Bildt och Maud Olofsson varit med) så mycket vid sina möten, de diskuterar mest vinlistan till maten. Riktiga beslutsfattare annonserar inte vart de ska träffas naturligtvis.
Hoppas du får en trevlig helg själv Lennart! Och på söndag är det USAs independence day, det är många svenskar som har amerikanska släktingar så det kan vara värt att uppmärksamma lite.
/Marcus, Aletheia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 2nd, 2010 at 12:31 e m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Hur vet du att det inte var en olycka?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 2nd, 2010 at 12:50 e m Citera och svara denna kommentar
@mirre: jag har väldigt bra intuition.
Direkt efter den påstådda olyckan så var amerikansk militär på plats och från dag ett så har hela räddningsarbetet letts som en militär operation. Nästan ingen teknisk data som samlats in har släppts till allmänheten. Hela området är avspärrat av militär och det råder lokalt undantagstillstånd. Därav kan man dra många slutsatser.
(Man skulle nästan kunna tro att jag fått info från Pentagon.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara