tisdag, juni 29th, 2010...2:42 e m

God bless the United States of America!

Kommentarer Läs med webReader

Det var länge sedan vi hörde denna fras men när man läser om uppmaningen från 87 av 100 av USA senatorer till President Obama kan man inte annat än uttrycka sig i enlighet med 1 Mos 12:2-3 och säga:

God bless the United States of America.

1 Mos 12:2-3 Där skall jag göra dig till ett stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse.  Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade.”

Man blir glad över att det fortfarande finns en och annan politiker som genomskådar terroristernas effektiva propagandamaskin även om man måste söka sig till andra sidan Atlanten för att hitta dem… 

Så säger senatorerna till Obama i en skrivelse nyligen (Israel National News)

- Det ligger i vår nations intresse att stötta Israel när landet möter hot från Hamas i Gaza, Hisbollah i Libanon och den nuvarande regimen i Iran, skriver 87 av 100 senatorer i USA till president Obama.

Ett liknande brev kom även från USA:s representanthus och undertecknades av tre fjärdedelar av medlemmarna.

Breven skrevs i samband med den massiv kritik mot Israels agerande mot Ships to Gaza.

- Israels motståndare har utvecklat en smart diplomatisk taktik för att kunna utmana landets internationella status, heter det i brevet som fortsätter med att peka på olika försök att isolera Israel.

- Vi vädjar till presidenten att stå fast till Israels försvar när det internationella samhället rusar iväg och fördömer Israel på ett orättfärdigt sätt, heter det vidare.

Hemma i Sverige finns det några undantag, oftast inom KD, men generellt sett verkar hela det politiska etablissemanget inklusive delar av både profan och kristen media basera sin syn på Israel på Aftonbladets, TT och Reuters ofta vinklade rapportering.  Undantag finns även här.  Tidningen Världen idag verkar tänka själva i Israelfrågan och rapporterar ovanligt klarsynt i de allra flesta artiklar.

Over and out

MyTwoCents

 

Läs även:

Knivar och blod togs bort från foton samt Obama uppmanas stödja Israel och EU-ja till nytt avtal mot terrorism eller http://erevna.nu/?p=2158

DN, Svt, SvD, DN, A, DN, 2, 3, SvD, Syd, Dag, Svt, Ab, S, Vl, N, 2, 3, N24, Sr, 2, 3, Tb, Unt, Ah, Svt, 8s,

Läs också:
- Salam Karam (Sydsvenskan): Arabiska medier sprider krigspropaganda
- Hamas rånade bank i Gaza
- UNRWA: Palestinskt bråk orsakar elavbrott i Gaza
- USA litar inte längre på att Turkiets regering skulle vara västorienterad
- Turkiskt företag i Israel stämmer Erdogan-regimen för sabotage
- Kolumnist i Aftonbladet kritiserar Helle Kleins och Åsa Linderborgs inkompetens
- Kim Milrell: Nyhetsbyrån TT censurerade gårdagens 13 palestinska raket- och granatattacker mot israeliska städer
- Barry Rubin: Obama och G8 utan strategi mot Hamasregimen i Gaza
- Indonesiens justitieminister: ”Spräng er i luften i Israel. Vi betalar!” (Video)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

40 kommentarer

  • De friskaste politiska vindarna just nu kommer faktiskt från Spanien. Deras f d statsminister Jose Maria Aznan har efter Gaza incidenten startat en ny organisation av internationella politiker kallad Friends of Israel. Hans inledningstal publicerades i Times. Aznan sa bl a ”Vrede över Gaza båtarna är en distraktion. Om Israel går under går vi alla under.” Jag återkommer med en länk där ni kan läsa mer.

    I Spanien finns också en kvinlig vänsterpolitiker som står upp för Israel med en enormt frimodighet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Här kan du läsa hela Aznans fantastiska och historiska brandtal http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/138149

    Här återges en del av talet översatt till svenska från vårt senaste bönebrev.

    ”Ilska över Gaza är en distraktion. Vi får inte glömma att Israel är Västs bästa bundsförvant i en orolig region. Alltför länge har det varit obekvämt att stå upp för Israel i Europa. I kölvattnet av den senaste händelsen ombord på ett skepp som var fullt av anti-israeliska aktivister i Medelhavet, är det svårt att tänka sig en mer impopulär sak att försvara.

    ”Det är unikt i västvärlden är, att landet [Israel] är den enda demokratin vars existens har ifrågasatts sedan den upprättades. Först blev det angripet av sina grannar med konventionella vapen. Sedan möttes de av terrorism som kulminerade i våg efter våg av självmordsattacker. Nu, på uppmaning av radikala islamister och deras sympatisörer står de inför en kampanj av delegitimation genom internationell lag och diplomati.

    ”Sextiotvå år efter dess tillkomst, kämpar Israel fortfarande för sin överlevnad. Överösta med missiler från norr och söder, hotade av förintelse av ett Iran som försöker skaffa sig kärnvapen och pressade av vänner och fiender, verkar det som om Israel aldrig får ha fred.

    ”Det verkliga hotet mot regional stabilitet … finns i uppkomsten av en radikal islamism som ser Israels förstörelse som en uppfyllelse av sin religiösa bestämmelse … Israel är vår första försvarslinje i en orolig region …Om Israel går under, går vi alla under. Att försvara Israels rätt att existera i fred inom säkra gränser, kräver en viss grad av moralisk och strategisk klarsynthet som alltför ofta tycks ha försvunnit i Europa. USA visar oroande tecken på att vara på väg åt samma håll.

    ”Västvärlden genomgår en period av förvirring över hur världens framtid kommer att formas. I stor utsträckning orsakas denna förvirring av ett slags masochistiskt självtvivel över vår egen identitet, en politisk korrekthet och kulturell mångfald som tvingar oss på knä för andra, samt en sekularisering som ironiskt nog, förblindar oss till och med när vi konfronteras med jihadister som främjar de mest fanatiska uttryck av religion. Att lämna Israel åt sitt öde, i detta av alla ögonblick, visar enbart hur lågt vi har sjunkit och hur oförsvarligt vårt förfall är.

    ”Att som västnationer stå med dem som ifrågasätter Israels legitimitet, att tillåta dem att i internationella organ spela ett spel med Israels vitala säkerhetsfrågor, att blidka dem som motsätter sig västerländska värderingar i stället för att kraftigt stå upp till försvar för dessa värderingar, är inte bara ett allvarligt moraliskt misstag, utan ett strategiskt misstag av enorm betydelse.”

    Stöd hans nya organisation här http://www.friendsofisraelinitiative.org/index.php

    Idag börjar f ö den årligen återkommande svåra perioden för Israel mellan fastorna i den fjärde och femte månaden, se Sak 8:19. 2006 utbröt det andra Libanonkriget denna dag.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Medan min kommentar om Aznans tal väntar på moderering kan jag ge er några citat på engelska av den spanska kvinnliga vänsterpolitikern Pilar Rahola. Kolla henne på nätet och bed att Gud ger oss sådana politiker som Aznan och Rahola i Sverige!

    ”I am not Jewish. Ideologically I am left and by profession a journalist. Why am I not anti Israeli like my colleagues? Because as a non-Jew I have the historical responsibility to fight against Jewish hatred and currently against the hatred for their historic homeland, Israel . To fight against anti-Semitism is not the duty of the Jews, it is the duty of the non-Jews.

    ”As a journalist it is my duty to search for the truth beyond prejudice, lies and manipulations. The truth about Israel is not told. As a person from the left who loves progress, I am obligated to defend liberty, culture, civic education for children, coexistence and the laws that the Tablets of the Covenant made into universal principles.

    ”Principles that Islamic fundamentalism systematically destroys. That is to say that as a non-Jew, journalist and lefty I have a triple moral duty with Israel , because if Israel is destroyed, liberty, modernity and culture will be destroyed too.”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • *Host* tog mig en titt paa Tidningen Världen idag…
    …och jag kan inte haalla med dig…

    http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8051&Itemid=98

    Mitt svar till dem:

    Vilken fin kille. Verkligen. Den lurade fotsoldaten aer inte skyldig, enbart missledd.

    De som missleder tjaenar pengar paa konflikten och pengarna som kunde gaa till fattiga Israeler och fattiga Palestinier gaar nu istaellet i fickorna paa en enorm vapenindustri.

    Varfoer angriper inte FN Hamas foer att skjuta raketer? Svaret: De har naemligen internationell raett paa sin sida.

    Det aer naemligen inte lagligt att occupera territorie enligt internationell lag om man inte har FNs tillstaand och Hamas har raett att beskjuta ockupanten enligt internationell raett. Gripandet och inlaasningen av soldater som invaderar detta terrritorie aer ocksaa tillaatet enligt internationell raett.

    Enligt FN finns det en uppgoerelse som delar landet i tvaa delar och som aer helt laglig internationellt.

    Att flytta till occuperad mark aer att stjaela.
    Du skall icke stjaela!

    Israels krig aer ett laangsamt folkmord och etnisk rensning. Du skall icke moerda!

    Ren kaerlek enligt Jesus budskap aer att verka foer internationell raett och fred.

    Sanningen om Israels ledares ogudaktiga attityder: http://monabaker.com/quotes.htm

    FN:s uppmaning:
    ”You must end the illegal occupation.”
    /Kofi Annan, addressing Israel in a meeting of the UN Security Council, March 12, 2002
    http://www.monabaker.com/conflictfacts.htm

    Maanga Israeler aer paa vaeg att vakna ocksaa nu. Maanga Israeler jag traeffar nu vill vakna och jag vaecker dem. De vet att naagot aer fel med deras ledarskap. Aer du vaken eller aer det dags att du ocksaa vaknar nu?

    MVH
    MrPerfect72
    Medlem av Aktiv Demokrati – Guds svar paa politik, alla delar makten lika och ledarna tvaettar folkets foetter.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] sprider krigspropaganda http://bloggar.se/om/terrorism Ta inte del av varningen för guds skull http://aletheia.se/2010/06/29/god-bless-the-united-states-of-america/ Selvmordsangrep på NATO-flyplass i Afghanistan Faremo skal følge kistene hjem. Les saken Advarer [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MrPerfect72: Hej och välkommen till Aletheia!

    Tack för din input. Det finns en hel del problem med kortsiktighet, korruption och intressen från vapenindustri på den israeliska sidan. Samtidigt måste man komma ihåg att liknande och värre problem finns hos Israels fiender (massiv korruption och svågerpolitik, ingen fördelning av ländernas rikedomar, kvinnoförtryck, Syriens ockupation av Libanon, Marockos ockupation av Västsahara, slavarbetare i Saudiarabien, förtryck av judar, kristna och ”fel sorts” muslimer i flertalet Mellanösterländer). Lägg till detta det i det närmaste demoniska, oförsonliga hatet mot judar och Israel som är den största enskilda faktorn i hela konflikten, och som funnits långt innan Israel återuppstod som land.

    Men jag tycker samtidigt att Israel skulle bemöta detta på ett smartare och mer strategiskt sätt. De verkar vilja lösa alla sina problem med kortsiktigt mänskligt tänkande. Gud verkar de aldrig rådfråga nuförtiden i knesset.

    Förresten om du är intresserad av vad vi skrev om Gazakonflikten i början på förra året så har du tre länkar här:
    http://aletheia.se/2009/01/07/utdrag-fran-arabisk-och-turkisk-media-angaende-hamas/
    http://aletheia.se/2009/01/15/878/
    http://aletheia.se/2009/01/19/kort-uppfoljning-av-gazakonflikten/

    /Marcus, Aletheia

    PS! Jag ska kolla in ”aktiv demokrati” lite närmre.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tror verkligen på att alla som agerar felaktigt mot Israel får förr eller senare göra upp med Gud. Tycker mig se att Carl Bildt fått sig en knäpp på näsan av Gud så som han har agerat i Mellanösternfrågan. Nu står han själv anklagad för brott mot mänskliga rättigheter.

    Samtidigt kan jag tycka att Sverige, så anti-Israelisk som den är, har klarat sig undan länge, alldeles för länge. Ibland önskar jag faktiskt att Gud knäppte Sverige på näsan riktigt ordentligt just för att hon är så partisk och bara spär på anti-semitismen här i landet. Som alla vet vid det här laget, har medierna svartmålat Israel länge och spytt ut sitt hat över Israel. De få judar som bor i Sverige vågar inte säga att de sär judar i rädsla för för antisemitiska påhopp. Tycker Sverige borde skärpa sig. Hon påstår ju att hon värnar om mänskliga rättigheter. Gäller inte mänskliga rättigeter judarna, en minoritet, i Sverige?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Varmt tack för detta så viktiga inlägg med positiva nyheter!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Här kommer mer positiva nyheter. Denna gång om Sverige!!

    Svenska Hamnarbetareförbundet har inlett en blockad av varor till och från Israel. Skälet är att Israel inte släppt fram ett antal fartyg som försökt bryta dess havsblockad mot Hamas.

    - Att så tydligt ta ställning för Hamas och deras rätt att havsvägen utan kontroll ta in vad helst de önskar, inklusive vapen, är en manifestation av hat mot Israel, inte ett stöd till den lidande befolkningen. De som verkligen vill ha fred i Mellanöstern bör istället ta avstånd från terroristgruppen Hamas och det hemska lidande de åsamkat Gazas befolkning. Det är Hamas fel att människor lider i Gaza, inte Israels, säger Gustaf Dymov, förbundsordförande för Fria Moderata Studentförbundet (FMSF).

    För att manifestera sitt stöd till Israel erbjuder Fria Moderata Studentförbundet att agera blockadbrytare, och träda in i de strejkandes ställe. Hamnägare och andra berörda kan höra av sig till Fria Moderata Studentförbundet för förmedling av villig och entusiastisk arbetskraft.

    - Många studenter är arbetslösa under sommaren, så jag är övertygad om att våra medlemmar gärna ställer upp. Genom denna aktion visar facket än en gång hur specialskrivna lagar som de fått av socialdemokratiska regeringar gör dem till arroganta maktutövare. De missbrukar blockad- och strejkrätten för politiska syften som inte har något att göra med deras medlemmars intressen. Därför är det dags att vi tar tillbaka delar av den makt som facket ser som sitt alldeles egna privilegium. Genom strejkbrytande från oss icke-fackanslutna skall vi försöka göra ordet svartfot till ett positivt laddat begrepp, samtidigt som vi visar vårt stöd till Israel, avslutar Dymov.

    För kontakt med Fria Moderata Studentförbundet i detta ärende – såsom förmedling av arbetskraft eller övriga frågor, maila eller ring förbundsordförande Gustaf Dymov:gustaf@fmsf.se respektive 073/2477440.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MrPerfect72:

    Hamas har ingen som helst internationell rätt bakom sig att beskjuta Gaza. Israel lämnade varenda kvadratmeter av Gaza 2005.

    I Gaza är det förbjudet enligt Hamas grundlag att acceptera Israels eller judarnas rätt att existera. Den enda lösningen på problemet käre vän är att Messias kommer och dömer mellan folken för att upprätta Guds rättvisa.

    Låt oss tacka Gud för Moderata studentförbundets aktion att bryta Hamnarbetarnas olagliga blockad av Israels varor. Vi behöver be för Sverige! Om de rödgröna vinner valet i höst har de redan bestämt sig för att ta ställning för Hamas politik mot Israel. Hamas för en ännu värre politik än Hitler gjorde mot judarna.

    Den 17 juli kommer vi på kvällsmötet på Hjälmargården att be för Sverige och Israel speciellt med tanke på valet i höst. Välkomna att vara med på denna viktiga samling! Landet hänger i vågskålen. Tack Aletheia för vad ni gör för Israel!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • - Mitt i denna mörka tid finns trots allt hopp om rättvisa för Israel.

    - Tack för ett bra inlägg, och tack Lars Enarson för hoppingivande kommentarer, som vidarebefordrats.

    Det som återstår att se är om detta (Spaniens Jose Maria Aznan) kommer att tystas ner i svensk media, eller om notiser/artiklar kommer att publiceras.

    MVH / Sefast Tronde

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Anelehy:

    ”Tycker mig se att Carl Bildt fått sig en knäpp på näsan av Gud så som han har agerat i Mellanösternfrågan. Nu står han själv anklagad för brott mot mänskliga rättigheter.”

    Amen! Detta är bönesvar! Låt oss fortsätta be för vårt land om en kursändring!

    Jag har skrivit till Hamnarbetarförbundets ordförande Björn A. Borg:

    ”Bäste herr förbundsordförande! Hamas bildades av det Muslimska Brödraskapet 1987. Dess uttalade målsättning är att erövra hela världen för Islams diktatur utifrån Gaza. Det är detta ni gett ert stöd till genom er blockad! Hamas har exakt samma målsättning som Adolf Hitler och nazismen hade, att mörda alla judar och inta världen med dess tyranni. På 1930-talet var det många i Sverige som stödde Hitler. Idag skäms vi över detta. Men idag stöder ni Hamas. Hur kan detta vara möjligt? Hamas förtrycker och mördar, oliktänkande, kvinnor, kristna, handikappade, homosexuella, osv och vägrar att acceptera fred med en hel nation. Israel står i första frontlinjen mot detta hemska barbari. Hur kan ni stödja Hamas i detta?”

    Jag vill uppmana alla att skicka en protest till Björn A. Borg: http://www.hamn.nu/om-foerbundet/organisation/kansliet/56-kansli/4-bjoern.html Gör din röst hörd!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Åter igen blir jag gränslöst ledsen över de onyanserade åsikter som presenteras här, av båda sidor!

    Endera är allt som Israel gör rätt och riktigt och deras supporters, och inga andra, ska välsignas av Gud. Dess motståndare ska passa sig och få knäppar på näsan av Gud. (Påminner om Benny Hinns förbannelse över alls som går emot honom faktiskt),

    På den andra sidan står lika fanatiska palestinaanhängare och hävdar Hamas rätt att blint skjuta raketer på civilbefolkning. Att medvetet ha civila mål, eller urskillningslöst skjuta på allt är INTE i överensstämmelse med internationell rätt, vilket inte heller ockupationen är.

    TVÅ FEL GÖR INTE ETT RÄTT!

    Välsingnade är den som håller fred!
    Fred är INTE att skjuta, oavsett vem som började eller varför!

    Hur var det där med att vända andra kinden till? Gäller det bara om Hamas också gör det? Ska inte Guds folk vara föredömen för världen?

    Hamas är en terrororganisation, det kan ingen förneka, men är Israel Guds folk ska de väl följa Jesu bud? Eller kan judarna bli frälsa utan Jesus?

    Mitt inlägg är aningens mer kritiskt mot israelanhängarna, just i detta läge av den enkla anledningen att jag ställer högre krav på Guds anhängare än satans! Den som följer Gud ska INTE ta till samma metoder som den som följer den onde!

    Att kritisera Israels fel är INTE detsamma som att stödja Hamas!

    För övrigt finns en del om försoning att läsa i min blogg idag…
    http://halleberget.wordpress.com/2010/07/01/waldenstroms-forsoningslara/

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:

    Lennart: ”Välsingnade är den som håller fred!
    Fred är INTE att skjuta, oavsett vem som började eller varför!

    Hur var det där med att vända andra kinden till? Gäller det bara om Hamas också gör det? Ska inte Guds folk vara föredömen för världen?

    Hamas är en terrororganisation, det kan ingen förneka, men är Israel Guds folk ska de väl följa Jesu bud? Eller kan judarna bli frälsa utan Jesus?”

    Daniel: Du missförstår Jesu ord och en nations rätt att försvara sina invånadre. Om Israel (som ännu inte tror på Jesu ord) skulle få för sig att sluta försvara sig (med vapen!) skulle de snabbt hjälpa Hamas med sin yttersta målsättning; Att driva judarna ut i havet och ta över hela landet!

    Vi har snällifierat Jesus till någon slags mys-pys kille i sparkdräkt i våra söndagsskolor runt om i världen. Men faktum är att när Jesus kommer tillbaka kommer tusenårsriket börja med världshistoriens största blodbad då han lägger sina fiender under sina fötter.

    Antikrist faller till marken så fort Jesus öppnar sin mun och armageddon skall fyllas med blod.

    Sedan finns det en felatig och romantiserande bild av det Judiska folket som är felaktig och behöver korrigering men det är en annan sak.

    Landet tillhör vare sig judar eller araber: Landet Israel tillhör HERREN och om det judiska folket skall bo där i fred finns det vissa villkor i Herrens torah (moseböckerna) som de ännu inte uppfyller. Det är viktigt att inte glömma. De är alltså ”hyresgäster” under förutsättning att de ”betalar hyran” (Läs följer villkoren i torahn).

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:
    Daniel: Du missförstår Jesu ord och en nations rätt att försvara sina invånadre. Om Israel (som ännu inte tror på Jesu ord) skulle få för sig att sluta försvara sig (med vapen!) skulle de snabbt hjälpa Hamas med sin yttersta målsättning; Att driva judarna ut i havet och ta över hela landet!

    Lennart: Jag tror att det är svårt att ta skriften och helt självklart säga vem som tolkar rätt och inte. Då hamnar man snabbt hos RKK där en människa har makt att uttyda Guds vilja.

    En försiktighet i uttalanden av detta slag är nog att rekommendera (http://www.kolportoren.com/2010/06/att-vara-ledare-och-hora-gud-tala.html)

    Hur som helst så menar jag att vi inte kan ta uttryck som att vända andra kinden till och använda dom som vi vill, att bara applicera på de situationer och tillfällen då det inte strider mot vår egen bekvämlinghet.

    Ja, att vända andra kinden till skulle betyda ett stort lidande för judarna… Men är det en dans på rosor att följa Jesus menar du? Är inte att vända andra kinden till just ett exempel på hur svårt det är att vara kristen? Om man vänder andra kinden till så betyder det i 99% av fallen att man får en smäll till! Min slutsats av det är inte att man ska låta bli att vända andra kinden till tills man är säker på att man inte får ytterligare en smäll, man ska vända andra kinden till hela tiden!

    @MyTwoCents:Vi har snällifierat Jesus till någon slags mys-pys kille i sparkdräkt i våra söndagsskolor runt om i världen. Men faktum är att när Jesus kommer tillbaka kommer tusenårsriket börja med världshistoriens största blodbad då han lägger sina fiender under sina fötter.

    Antikrist faller till marken så fort Jesus öppnar sin mun och armageddon skall fyllas med blod.

    Lennart: Guds fruktansvärda makt och vrede är inget jag undanhåller på något vis. Också i mitt blogginlägg för dagen tar jag upp att Guds vrede inte förändras av försoningen!

    Jag håller med dig i sak, bilden är ofta just den du framhåller, men jag känner absolut inte igen mig själv i den och det gör knappast de jag undervisar i mina predikningar heller.

    @MyTwoCents:Sedan finns det en felatig och romantiserande bild av det Judiska folket som är felaktig och behöver korrigering men det är en annan sak.

    Lennart: Ja och nej. Jag har efterlyst en genomgång av hur staten Israel kan vara Guds Israel och inte fått något gehör. Kanske du är mannen som ska rätta till det? ;-)

    @MyTwoCents:Landet tillhör vare sig judar eller araber: Landet Israel tillhör HERREN och om det judiska folket skall bo där i fred finns det vissa villkor i Herrens torah (moseböckerna) som de ännu inte uppfyller. Det är viktigt att inte glömma. De är alltså ”hyresgäster” under förutsättning att de ”betalar hyran” (Läs följer villkoren i torahn).

    Lennart: Här kommer jag tillbaks till min sista fråga… Kan judarna bli frälsta utan Jesus? Ska be bara följa torahn för att ”betala hyran”? Klarar de sig utan nya förbundet?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Vänner!

    MTC skriver mycket träffande, roligt och sant:

    ”Vi har snällifierat Jesus till någon slags mys-pys kille i sparkdräkt”.

    Och jag som trodde att bloggen Aletheia, var till för oss ”velour-kristna” som tycker om att sitta i mys-soffan och vara goa mot varandra. Ibland efterlyser t.o.m blogg-ägarna, lite mer av ”snällhet” i debatterna med våra fiender.

    Att vara snäll och rättvis, tror jag är något som vi svenska kristna, vurmar varmt för.
    Gud är inte ett dugg snäll, men god är han.
    Ibland kan han vara ganska orättvis.
    Vi som kristna borde förstå att, om det verkligen råder en kamp mellan andemakter idag, så är det just det vad konflikten i mellan-östern handlar om.

    Kampen är mellan två folkslag, där den ene har Gud som Gud och den andre har satan som gud.
    Nu råkar det vara så att Gud har utvalt Israel som sitt folk, och de andra är satans pojkar. Detta kan inte ”internationell rätt” eller svensk snällhet ändra på. I bråk brukar man få höra försvar som att: ”Det var han som började” (brukar själv leva efter den devisen här på Aletheia), men i Israel-konflikten, kan varken Hamas eller Israel säga det.
    Det var faktiskt Gud som började, när han slängde ut djävuls-dyrkarna ur Kanaans land på Josua tid och gav landet till sitt älsklingsbarn Israel.
    Nu vill de här avguda-dyrkarnas avkomlingar, ha tillbaka landet, för att ha någon plats att forsätta sin avguda-dyrkan på.
    Krig är alltid hemskt, och att det knackas en och annan knäskål på vägen, är något vi får leva med.
    Gud är den store Extremisten, men han är en God Extremist. Han ger gärna sin fiende mycket stryk.

    Mvh L.Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:

    Hej igen,

    Jag tror jag har en lite mer konservativ syn på ”att vända andra kinden till”. D.v.s som jag ser det har vi bara två kinder och jag tror inte Jesus menade att vi 1.) skall vända andra kinden till i all evighet. 2.) Sedan kan vi inte tillämpa denna regel i livets ALLA situationer. Speciellt inte i en krigssituation / självförsvar. Vi vänder inte andra kinden till våldtäksmän, förövare, knivmän, pistolhotande män, soldater eller terrorister. I samtliga fall och säkert många fler exempel än vad jag gett har vi rätt att försvara oss.

    Jag fick samma undervisning som du i söndagsskolan och fick således mycket stryk under uppväxten. Min 7 åriga son undervisar jag annorlunda. Jag har förklarat att han aldrig får initiera ett slagsmål, slå eller skada någon i skolan. MEN om något ger sig på honom har han min fulla välsignelse att slå tillbaka med full kraft.

    Lennart: ”Jag har efterlyst en genomgång av hur staten Israel kan vara Guds Israel ”

    Här tror jag många kristna är förvirrade. Staten Israel är en av de mest sekulariserade staterna i världen och fullföljer inte den ”motprestation” Gud kallat judarna till för att få bo i Israel. Jag talar mer på det mänskliga planet. D.v.s. staten Israel förfogar över landet för att de 1948 fick mandat att göra så från människor. Som en nation, jämfört med vilken annan nation i världen har de samma rättigheter och skyldigheter. Oavsett hur lydiga Guds Ord de är eller inte är har de rätt att försvara sin mot terroristerna i Gaza.

    Lennart: ”Kan judarna bli frälsta utan Jesus? Ska be bara följa torahn för att ”betala hyran”? Klarar de sig utan nya förbundet?”

    Jag tror vi talar om två skilda ting. 1.) Rättigheterna till landet Israel (mycket större landområde än de nu har) är kopplade till lydnad av det avtal Gud gav dem i GT. 2.) Frälsningen sker via Yeshua Messias, endast Han är vägen, sanningen och livet.

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson:

    P.s. Jag tror och hoppas av hela mitt hjärta att du och jag kommer att få uppleva den dagen då judarna kommer till insikt vem Messias är. Det är bara en tidsfråga innan täckelsen faller. Det går redan ett antal rykten om att högt uppsatta rabbiner börjat intressera sig för Yeshua Messias och är mycket nära eller redan kommit till tro. Men jag tror att i samma veva så behöver kristenheten rensa ut de sista rötterna och inflytandet av den ersättningsteologi som präglat oss allt sedan kyrkofäderna. Vi har gjort Jesus / Yeshua Messias oigenkännelig för det judiska folket genom att ha tagit bort Jesu judiska identitet till den milda grad att många inte har en aning om att Jesus ens var en laglydig jude som inte bröt mot ett enda av HERRENS bud.

    På samma sätt som Josefs bröder inte kunde känna igen Josef när de kom till Egypten känner inte det judiska folket igen Jesus. Dagen kommer snart då Jesus på samma sätt som Josef kommer att visa sig för sina bröder och visa vem han är.

    DET BLIR EN VÄCKELSE UTAN LIKE, VÄRLDEN ALDRIG SKÅDAT!

    Tänka sig att du och jag med största sannolikhet får vara med om att bevittna detta!!!!!

    mvh
    D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:
    Hej Daniel!

    Tack för de underbara orden. Det Du sa om din son, så har det fungerat i mitt liv. När jag gick i skolan var jag ganska liten och blev ibland mobbad. Trots att jag aldrig gillat våld eller slagsmål, så i min rädsla utmanade jag mobbaren att träffas utanför efter lektionen. Vi träffades och i min rädsla fick jag in första slaget. Sen gav han mig en smäll. Sedan blev jag och den killen de allra bästa vänner och så har det funkat för mig hela livet.Gud har alltid vänt min värsta fiende till att bli min vän. Så det här att vända kinden till, får man inte dra in i ”absurdum”.

    Ha en bra dag!

    Mvh L.Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents: Jag tror jag har en lite mer konservativ syn på ”att vända andra kinden till”. D.v.s som jag ser det har vi bara två kinder och jag tror inte Jesus menade att vi 1.) skall vända andra kinden till i all evighet. 2.) Sedan kan vi inte tillämpa denna regel i livets ALLA situationer. Speciellt inte i en krigssituation / självförsvar. Vi vänder inte andra kinden till våldtäksmän, förövare, knivmän, pistolhotande män, soldater eller terrorister. I samtliga fall och säkert många fler exempel än vad jag gett har vi rätt att försvara oss.

    Lennart: Var säger Jesus att vi inte ska vända andra kinden till i all evighet? Hur ofta ska jag förlåta den som gjort orätt mot mig? Sju gånger?

    Varför kan inte Guds ord användas i alla situationer? Varför ska ”vända andra kinden till” inte användas i just den exempel du ger? Det är svårt, och jag säger inte att jag lyckas alla gånger, men det ÄR Guds ord och det kan jag inte förhandla med och ingenstans står det att vi bara ska förlåta sju gånger! (vända andra kinden till sju gånger)

    Jesus till och med varnar oss för att ta till våld (svärd), den som griper till vapen ska förgås med vapen och detta oavsett om man tar till våld i självförsvar eller inte.

    Rent mänskligt har jag full förståelse för den som hävdar sin rätt att försvara sig, det en instinkt som är mycket stark, men den är inte så värst radikal eller banbrytande. Gör inte hedningarna likadant, ska vi då ha beröm för det?

    Nej! Jesus är radikal, han är rättvisa, godhet och kärlek och det radikala i detta fallet är att INTE gripa till våld!

    Detta var mina två öre ;-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:

    Jag ser en fara med att framhålla en världsvid väckelse i den tid då ”det stora avfallet” pågår.

    Det är först i Vedermödans slutskede när Israels folk ser sin Messias stå på Oljeberget och ”de ser upp till Honom som de har stungit” som hela Israel blir frälst. Jordens folk sluter sig till Israel. Det är även då en världsvid ”väckelse” inträder:

    ”Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.”
    Sak 14:9

    De som talar om en stor väckelse nu är ofta influerade av profetian om ”Joels armé” som är något helt annat än en väckelserörelse.

    Vet inte om det kan vara Daniels profetia om ”en liten seger” du tänker på? Bibelns författare är inte kända för överdrifter så det kan ju handla om en stor seger med våra mått mätt:

    ”…dock skall under hemsökelsen en liten seger beskäras dem [den Högstes heliga], och många skola då av skrymteri sluta sig till dem.”
    Dan 11:34

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents: Staten Israel är en av de mest sekulariserade staterna i världen och fullföljer inte den ”motprestation” Gud kallat judarna till för att få bo i Israel

    Lennart: Men ändå är det den sekulära staten Israel som hyllas och höjs till skyarna? Vars motståndare förbannas och supporters välsignas?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:
    Hej Lennart!

    Du är inne på djupa grejer ang. ”vända andra kinden till”. Givetvis menar Jesus att vi ska göra det. T.ex om någon skulle misshandla mig, så skulle jag inte försvara mig. Jag skulle säga som Maradona sa: ”Det är Guds hand, det är Guds hand”. Jag brukar tänka så om mig själv: ”Jag är dålig på att slåss, men jag är duktig på att ta emot stryk”. Jag har inte ens gjort lumpen. Jag ville göra lumpen, men de ville inte ha mig. (jag var inte frälst då).
    Jag har den inställningen att vi som kristna inte kan kräva av okristna att de ska följa Guds Ord.

    När det gäller Guds folk Israel, så tror jag att Gud har sin speciella väg för dem.
    Jag tror att Du håller med mig om att judarna fick staten Israel av Gud 1948. Gud visste också om att de skulle omges av fiende-stater på alla sidor.
    I Hamas program-förklaring från 1998 står det, att deras mål är att köra iväg alla judar från Palestina och ”döda varje jude som gömmer sig bakom sten och träd”.
    Då har vi alltså Guds folk Israel som bor i ett land som Gud har givit dem. På andra sidan, så har vi ett folk som tillber satan, och har som livsuppgift att döda alla judar. Hur tror Du då, Lennart, att Gud tänker i denna situation?
    Vill han att Baals-dyrkarna, muslimerna, ska lyckas i deras uppsåt? Vill han att israelerna ska lägga ifrån sig sina vapen och låta sig slaktas?
    I så fall skulle de ju uppfylla Jesus önskan till 100% ang. ”kind-vändandet”.
    Vad är det som inte säger, att Gud vill använda dem som profeten Jeremia beskriver i GT:

    ”Min hammare är du, mitt stridsvapen.
    Med dig krossar jag hednafolk, med dig fördärvar jag riken”. ”Jer.51:20″.

    Vad är det som säger att Gud inte vill använda sitt folk Israel idag som hammare för att krossa folk?

    I allt detta med Guds plan för Israel, så känner jag mig lite som i den situationen, när Petrus frågade Jesus hur det skulle gå för Johannes. Jesus svarade Petrus: ”Vad har Du med det att göra. Följ Du mig istället, och bry dig inte om honom”, Joh.21:21.

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars Enarson:

    Hej Lennart.

    Jag har lämnat min protest till Björn A. Borg och ska säga också till min dotter och alla andra jag känner göra det samma.
    Även Vårdförbundet har tagit ställning mot Israel och nu har min dotter avslutat sitt medlemskap där i protest och jag hade också tänkt att gå med där men kan det glömma att jag blir medlem där. Att fackföringar tar politisk parti i frågor som de egentligen inte har att göra med börjar bli för mycket.

    Det är katastrof att Sverige har den här hemska attityden mot Israel och jag måste säga att jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt av det. Jag har funderat att flytta från Sverige. Men vart?! Hela världen är emot Israel.

    Tack för att du skrev till Björn A. Borg och att du uppmuntrar andra att verka för Israrel.

    Bless

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:

    Gode Lennart.

    Vet inte riktigt var jag ska börja med dig, för det verkar var helt lönlöst att säga någonting till dig, du fattar ändå inte. Jag tror faktiskt inte jag orkar slösa bort min energi. Du har din åsikt och du har all rätt att ha den.

    Bless

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Anelehy:

    Förlåt Lars, jag kallade dig för Lennart i mitt senaste inlägg till dig. Tar tillbaka det :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars Enarson:

    Hej Lars, jag verkar vara väldigt ofokuserad ikväll för jag postade till mig själv ett inlägg som skulle gå till dig. Och så skrev jag Lennart istället för Lars i mitt senaste inlägg som skulle gå till dig. Sorry!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MyTwoCents:

    Bra sagt! Och tack till Gud att det finns såna tålmodiga människor som du som orkar förklara till en värld som inte kan eller inte vill förstå.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Vi ska inte kräva av okristna att de ska följa Guds ord, man ska vi inte kräva av Guds Israel att de ska följa Guds ord?

    Jag ser inte alls tydligt att den sekulära staten, grundad 1948, är detsamma som Guds Israel. Jag har flera gånger på denna blogg bett om en biblisk förklaring till detta. Alltså också inkluderande den definition på Guds Israel som finns i det nya förbundet och inte enbart det gamla.

    Kanske är du den som kan ge denna bibliska förklaring?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Anelehy: Tack för att jag får ha min åsikt, det är hedervärt av dig att låta mig ha det.

    Men jag har ingen fastslagen åsikt i denna fråga utan ber hela tiden om förklaringar så att jag kan få förstå.

    Tråkigt att du inte vill hjälpa mig förstå, men också du har ju frihet att göra dina val.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:
    Hej Namne!

    Du skriver något viktigt:
    ”Jag ser inte alls tydligt att den sekulära staten, grundad 1948, är detsamma som Guds Israel”.

    Du har alltså samma problem som judarna hade när de inte kände igen Jesus som Messias.
    Om vi går tillbaka till Jesus tid, är det Guds Israel för Dig? Om Du likställer ”sekulär” med ”världslig”, så kan man inte direkt påstå att Israel på Jesus tid, var sekulärt. Det var verkligen icke-sekulärt då. Det var de icke-sekulära som förde Jesus upp på korset. Jag vill påstå att Israel på Jesus tid var ”Guds Israel” och det var då icke-sekulärt. Din koppling sekulär=icke Guds Israel, är då helt felaktig. Guds Israel har alltså ingenting att göra med kvaliteten på Guds folk. Läs gärna ”Jes.60” om Sions kommande härlighet, så kanske Dina ögon öppnas ang. ”Guds Israel”.
    Du kan väl inte mena att Israels statsbildning var från Satan? Eller hur menar Du annars?

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:

    Hej Lennart Johansson.

    Ber så hemskt mycket om ursäkt men det va inte menat till dig. Jag svarade till en annan person som jag har haft en del diskussioner med och såg inte att namnet stämde bara till hälften. So sorry!
    Jag var lite för snabb, lite för trött och lite för ofokuserad.

    Nu ska jag försöka svara på din fråga om vad jag menar med Gudsfolk och Gudsfolk. Jag menade på att att man inte ska göra skillnad på sant messistroende och sant kristna troende och tro att vi ska låta ”judar” hålla sig till sitt och vi kristna till vårt. Jag tror att vi är ett i Guds ögon.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Jag kanske förklarar mig dåligt. Jag ska göra ett försök att förklara hur jag just nu ser på Guds Israel. Jag ber dig och andra att komma ihåg att jag med glädje får saker förklarat för mig om jag skulle ha fel.

    Guds Israel var under gamla förbundet de fysiska ättlingarna till Abraham, så långt är det inga konstigheter och löftet om landet gavs till dem.

    Detta land fick de, och förlorade, tack vare sin olydnad mot Gud, men de är fortfarande Guds folk.

    Vid Jesu tid äger Judarna/Israel inte längre landet. Folket är Israel möjligen. Vid denna tid, Jesu tid, är folket Guds folk, men Jesus visar att Guds Israel inte är alla som är judar och att också flera som inte är judar ingår i Guds Israel, definitionen av Guds Israel är inte längre den samma som i det gamla förbundet.

    Roten är judarna, frälsningen kommer från judarna och vi är bara inympade grenar på det judiska trädet, ja visst, men detta betyder inte att alla judar är del av Guds Israel, många grenar på det ursprungliga trädet har skurits bort, allt enligt bibeln, Guds ord.

    Den stat som vi i dagligt tal kallar Israel är inte synonym med detta Guds Israel, då det till största delen består av judar som inte tagit emot Jesus Messias och väldigt få hednakristna.

    Den stat vi kallar Israel håller sig till gamla förbundet i den utsträckning den alls håller sig till Gud och liknar mest Israel under de avfälliga kungarna med krig och övergrepp och inte alls den radikalitet som det nya förbundet innebär.

    Sekulär eller världslig menar jag därför är en motsats till Guds Israel i det nya förbundet då detta inte definieras som i det gamla förbundet.

    @Anelehy:
    Jag är rädd att jag inte riktigt förstår. Menar du att Israel är detsamma som judarna och att dessa klarar sig med det gamla förbundet? Eller menar du att Kristna judar och hednakristna inte ska göras skillnad på?
    Det senare kan jag hålla med om, då jag menar att det är dessa två grupper som tillsammans utgör Guds Israel, snarare än de judar som enbart håller sig till det gamla förbundet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Johansson:

    Hej Lennart Johansson

    ”Kristna judar och hednakristna inte ska göras skillnad på?”

    Ja, det var det ja menade. Jag personligen är av den tron att de är dessa två i ändetiden som är de två vittnen som det talas om i Upp. 11

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Lennart!

    Jag tycker det är roligt att prata över detta ämne. Trots att jag varit frälst ett tag, så kan jag inte mycket om judarna och landet Israel. Därför är det bra att vi tar det hela från början, enär ämnet handlar om landet Israel och invånarnas rätt att försvara sig mot yttre hot.

    Du skriver:

    ”Detta land fick de, och förlorade, tack vare sin olydnad mot Gud, men de är fortfarande Guds folk”. Du säger alltså samma sak som MTC säger:
    ”Rättigheterna till landet Israel är kopplade till lydnad av det avtal Gud gav dem i GT”.

    Att judarna fick landet av Gud håller jag också med om. Sen förlorade de landet som Du säger.
    Gud tog det tillbaka och är då ägare till landet Israel, som MTC också säger. År 70 efter Kristus, så förlorade judarna återigen landet och fick gå i en 2000-årig landsflykt. Vi kan då säga, att trots att olika ”hyresgäster” har olagligt ockuperat landet under 2000 år, så har ägaren hela tiden varit Gud.
    År 1948 bestämde FN att ge landet ”Palestina” till judarna. Då menar jag, att det är i egentligen Gud som ger landet tillbaka till sitt folk judarna. Det är det som jag tror beskrivs i ”Jes.60.21”:

    ”Då skall alla i ditt folk för evigt besitta landet, som ett skott av min plantering,
    som ett verk av mina händer”.

    Då undrar jag om Du också ser det på detta vis?
    Var det Gud som gav landet till judarna år 1948?

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: Jag tror inte att allt som sker är Guds vilja och jag tror inte heller att allt som sker utan att vara Guds vilja är Satans verk.

    Jag tror (än så länge) att när Gud åter ger ”palestina” till någon så är det till Guds eget folk och detta folk är inte längre synonymt med judarna.

    Judarna, de som tagit emot Jesus, är grunden i detta nya folk, ”juden främst, men också greken” men detta nya Gudsfolk är inte bara judar, utan är det folk som beskrivs i NT, det ”nya” Israel.

    Jes 60 tror jag därför inte är ett löfte till det Israel som fanns på profetens tid, utan ett profetiskt löfte till Guds Israel i det nya förbundet.

    Det vore ju konstigt annars, att Gud definierar ett nytt Israel i NT, men ger landet till det ”gamla”.

    Sedan kan jag inte avskriva att handlandet 1948 skulle vara en del av Guds plan i ändetiden. Många judar ska komma till tro och landet Israel verkar ha en avgörande roll, oavsett definition då alltså. Staten Israel kan vara en förberedelse för det synliga upprättandet av det nya förbundets Israel?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Lennart J!

    På min fråga om det var Gud som gav landet till judarna år 1948, svarar Du:
    ”Sedan kan jag inte avskriva att handlandet 1948 skulle vara en del av Guds plan i ändetiden.”.
    Ditt svar tolkar jag, som ett Ja på min fråga.
    Då har vi alltså Guds folk Israel som bor i ett land som Gud har givit dem. MTC beskriver
    staten Israel: ”Det är en av de mest sekulariserade staterna i världen och fullföljer inte den ”motprestation” Gud kallat judarna till för att få bo i Israel”.
    När vi ser på Israels utveckling från 1948, så trots att de är sekulära, så verkar det som Gud har välsignat landet. De har lyckats frambringa en hel del nobel-pristagare och jag har läst någonstans, att deras export är större än vad hela arab-världens sammanlagda export utgör.
    De står under det gamla förbundet när det gäller det religiösa. Och vad är det för fel på det? Hela GT handlar ju om Jesus. GT är ju en skuggbild av Jesus.
    Jesus säger till lärjungarna:
    ”Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit”.(Joh.5:46)
    ”Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna” (Luk.24:44).

    Invånarna i landet Israel, judarna, står under både Guds lag och mänsklig lag.
    Då landar vi till slut i det MTC nämnde, att Israel har rätt att försvara sig enl. gällande lagar.
    Till slut, tycker jag vi, ”väl-gödda” ”välfärds-kristna”, ska ligga lite lågt i ”kindvändar”- snacket ang. judarna. Vad det inte just det de gjorde i gaskamrarna i Auschwitz ?

    Mvh Lennart Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart Svensson: På min fråga om det var Gud som gav landet till judarna år 1948, svarar Du:
    ”Sedan kan jag inte avskriva att handlandet 1948 skulle vara en del av Guds plan i ändetiden.”.
    Ditt svar tolkar jag, som ett Ja på min fråga.

    Då tolkar du lite för ivrigt tror jag. Jag säger inte ja, men inte heller nej. Det är på intet sätt självklart att Gud ligger bakom skapandet av staten Israel då denna inte kan sägas vara synonym med det Israel som beskrivs i nya förbundets texter. Men man kan inte heller avskriva det som en del av Guds plan.

    @Lennart SvenssonDå har vi alltså Guds folk Israel som bor i ett land som Gud har givit dem.

    Det är ju detta jag försöker få klarhet i.
    Hur är det ”Guds folk Israel” när folket i staten Israel inte stämmer med det Guds Israel som beskrivs i nya testamentet?

    @Lennart Svenssonverkar det som Gud har välsignat landet. De har lyckats frambringa en hel del nobel-pristagare och jag har läst någonstans, att deras export är större än vad hela arab-världens sammanlagda export utgör. Att det finns många nobelpristagare i staten Israel betyder inte mycket när det gäller huruvida det är välsignat av Gud eller inte.

    En gissning är att det skulle kunna gå att härleda detta till socio-ekonomiska faktorer i judarnas historia, där akademiska studier uppmuntrats och specialisering inom olika ämnen ibland varit enda vägen för en jude att klara sig. Detta akademiska handlingsmönster verkar ju upprepas i staten Israel. Det jag vill säga är att en stat som har en hög frekvens av det man brukar kalla intellektuella och som uppmuntrar till studier också kommer se ett resultat av det.

    När det sedan gäller exporten låter det fantastiskt med tanke på all olja som exporteras från arabländerna.

    @Lennart SvenssonDe står under det gamla förbundet när det gäller det religiösa. Och vad är det för fel på det? Hela GT handlar ju om Jesus. GT är ju en skuggbild av Jesus.

    Givetvis är det inget fel att stå under det gamla förbundet när det gäller det religiösa, om man är jude vill säga. Och visst pekar hela GT på Jesus, inga protester där.

    MEN, det jag undrar är om du menar att det räcker med det gamla förbundet för de som är judar? Behöver de inte det nya förbundet?

    @Lennart SvenssonInvånarna i landet Israel, judarna, står under både Guds lag och mänsklig lag.
    Då landar vi till slut i det MTC nämnde, att Israel har rätt att försvara sig enl. gällande lagar.

    Visst har en stat rätt att försvara sig, det protesterar jag inte emot, men frågan är mer komplex än så, och det vet du om du är ärlig. Det handlar om proportionalitetsprinciper, olagliga ockupationer, civilbefolkning som militära mål och så vidare.

    Sedan menar jag att Guds Israel INTE ska försvara sig på det sätt om staten Israel gör, ”öga för öga” (eller snarare ett par tre liv för ett öga) stämmer inte med Jesu bud.

    Men som stat i en modern värld? Visst, så länge det sker inom folkrättens råmärken, även om jag personligen motsätter mig alla former av våld så erkänner jag denna rätt.

    @Lennart SvenssonTill slut, tycker jag vi, ”väl-gödda” ”välfärds-kristna”, ska ligga lite lågt i ”kindvändar”- snacket ang. judarna. Vad det inte just det de gjorde i gaskamrarna i Auschwitz ?

    För det första så har du ingen aning om min, eller någon annan ”anonym” skribents personliga bakgrund, så att kalla mig välfärds-kristen gör mig faktiskt sårad och upprörd. Som sagt har du ingen aning om min situation.

    Sedan när det gäller ”kindvändar-snacket” så spelar det ingen som helst roll vad man blivit utsatt för tidigare. Har vi ett bud från Gud så ska vi följa det, jude, hedning eller vad vi än råkar vara.

    Hur många gånger ska jag förlåta min broder? Sju gånger?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara