tisdag, juli 13th, 2010...5:05 e m
Kadaffis son bakom ny kränkning av Israel
DN.se: Israeliska militären har ”börjat förbereda sig” för att hindra ett libyskt fartyg att ta sig fram till Gazaremsan, säger en armétalesman i Jerusalem.
Enligt de sista uppgifterna är Israel på plats. En israelisk kanonbåt håller på att genskjuta fartyget Amalthea med den libyska hjälptransporten till Gaza, enligt organisatören Gaddafistiftelsens hemsida. Det moldaviskflaggade skeppets kapten har ombetts av israelerna att bege sig till El-Arish i Egypten. Den israeliska kanonbåten befinner sig för tillfället i närheten av Amalthea.
Kaddafis son driver Gaddafistiftelsen
Den libyska Gaddafistiftelsen leds av den libyske ledarens son Muammar Gaddafi Saif al-Islam (t.h. på bilden). Att Libyen har sina alldeles egna motiv att kränka Israel krävs ingen Einstein att räkna ut. Bara för ett par år sedan påpekade Israels FN ambassadör att Libyen inte gjort sig förtjänt av sitt medlemskap i FN’s säkerhetsråd.
Skeppet som inte svarar på radiokontakt har fått en frist till midnatt lokal tid att ändra kurs och styra mot den egyptiska hamnen El-Arish.
Israels utrikesminister Avigdor Lieberman sade i en intervju på Army Radio två dagar sedan att båten inte skulle tillåtas att nå Gaza under ”några omständigheter.”
Låt oss be för Israel. Att denna nya kränkning av Israels territorium får en fredligare lösning än förra gången ”fredsaktivister”, vänsteraktivister och förvirrade offentliga personligheter av olika slag orsakade förlusten av nio människoliv.
Over and out
MyTwoCents
Länktips:
Israel förbereder ny bordning av Gaza-skepp
Hård kritik mot fartygsingripande
Libya preventing Gaddafi Jr. from joining ship












18 kommentarer
juli 13th, 2010 at 8:57 e m Citera och svara denna kommentar
Libyen är en gammal terroriststat utan någon större förståelse för människovärde. Libyen har varit ganska tysta ett tag men spelar i samma liga som Iran etc.
Ja, låt oss be för Israel.
Är det en generalrepetition inför Harmageddon vi nu ser?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 13th, 2010 at 11:09 e m Citera och svara denna kommentar
Israel litar till FN när det passar Israel. När det inte passar Israel skiter man fullständigt i FN. Hycklare! Låt oss be för människorna i Gaza!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 12:09 f m Citera och svara denna kommentar
Jag skiter också i FN med sina ”mänskliga rättigheter”. En mer korrupt organisation får man leta efter.
Låt oss be för både Israel och Gaza!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 12:41 f m Citera och svara denna kommentar
@Annie:
Låt oss be för Israel och för att Gazaremsan försvinner. Vilket profetian utvisar ska ske snart.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 8:38 f m Citera och svara denna kommentar
@Annie: Drar du den enskilda människan över samma kam som regimen? Då är det illa och väldigt onyanserat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at
[...] http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1173911/Gazafartyg-har-maskinproblem.html http://aletheia.se/2010/07/13/kadaffis-son-bakom-ny-krankning-av-israel/ Comments [0]Digg [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: En stat är en stat. Hur fick du till det där?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 6:44 e m Citera och svara denna kommentar
Israel söker hindra en FN-utredning om vad som hände på vid bordningen av hjälpkonvojen. Å andra sidan nyttjar man samma organ för att stoppa fler hjälpsändningar.
Att Iran och Libyen ”lägger sig i” är givetvis olyckligt, men kanske inte oväntat.
Dock kvarstår – 62 år av samtal har inte lett någonstans. Det är hög tid för omvärlden att nå andra vägar för att bryta blockaden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 6:44 e m Citera och svara denna kommentar
@Annie: Du kan väl inte dra alla över en kam. Att bojkotta Israeliska produkter t.ex. drabbar ju enskilda människor och fungerar inte som påtryckning på regimen. Det är ju regimen det handlar om, varje individ har ju olika åsikter även i Israel likosm i Sverige. Vi ska be för Israel och alla innevånare där.
Du verkar väldigt okunnig i denna fråga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 6:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: Man kan ju utgå från att Israels regering representerar majoriteten av dess befolkning eftersom den kommit till makten i demokratiska val? I frågor mellan nationer kan vi knappast se till enskilda individer. Så är det i Sverige också, vår regering representerar ”oss”, vare sig vi håller med eller inte.
Vem har sagt något om bojkott?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 6:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: Dock anser jag att du har fel; bojkott att varor från Sydafrika må ha drabbat enskilda individer, och var också bidragande orsak till att apartheidsystemet slutligen föll.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
Det var inga ”fredsaktivisister” som dog utan terrorister som hade som önskan att döda de israeliska soldaterna. Läs mer på denna blogg (inklusive videobevis): idfspokesperson (dot) com/
Således var det heller ingen tragedi eller sorgligt att de dog.
De som fanns på båten hade som mål att bryta Israels blockad mot Gaza, vilket skulle leda till en ökad mängd av vapentransport till Gaza och i slutändan en ökad mängd terroristdåd (om Hamas följer sina stadgar)
.
Invånarna i Gaza (undantaget bäbisar som ännu inte kan göra något motstånd) är medskyldiga (undantagsvis de som spionerar för Israel) i Hamas terroristdåd eftersom de tillåter terrordåden ske utan något motstånd (om de inte vill vara medskyldiga kan de lämna Gaza eller göra motstånd). Den som föder invånarna i Gaza föder terrorister och terroristunderstödjare (de som inte gör något motstånd) och är således också medskyldig till terroristgruppernas terroristdåd.
Läs mer i min bloggpost:
http://bloganders.blogspot.com/2010/07/complete-blockade-of-gaza-until-they_11.html
Anders Branderud
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 8:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Branderud: Ja du, det där har man hört till leda. Israels blockad av Gaza verkar ju inte direkt motverka terroristdåd… Desperate people take desperate actions, och ett förtryckt folk lär ju vara rätt desperata. På samma sätt som inte alla israeler stödjer Israels agerande i denna fråga, stödjer inte alla palestinier Hamas. Och hur ska de där människorna ta sig från Gaza? Med hjälp av Israels omsorg?
Att utmåla folk till terrorist på det här sättet är småaktigt och ett rent ut sagt löjligt argument.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 8:29 e m Citera och svara denna kommentar
@Annie: Att Hamas är terrorister som t.o.m. förtrycker och trakasserar sina egna råder väl knappast några tvivel om. Vad folket i Gaza får utstå på grund av Hamas kan vi knappast föreställa oss. Alla Gazabor stöder inte Hamas men kan inte visa det öppet.
Så problemet är knappast svart eller vitt. Rätt komplicerat vill jag påstå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 8:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Eva: Det var inte det jag syftade på, utan: ”Den som föder invånarna i Gaza föder terrorister och terroristunderstödjare [...] och är således också medskyldig till terroristgruppernas terroristdåd” vilket i förlängningen utmålar mig till medskyldig till terroristdåd. Israel håller Gaza stängt, vilket ökar Hamas makt.
Du kunde visst inte svara på mitt svar till ditt inlägg…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 16th, 2010 at 12:34 f m Citera och svara denna kommentar
Eva:
Varför referear du till israels regering som en ”regim” ???
Det ordet insinuerar ett icke demokratiskt valt styre, man använder alödrig ordet om tex Norges eller Sveriges regeringar, just för att dessa är demokratsikt valda.
Nordkorea tex har en ”regim” liksom Hamas är en ”regim” (trots de vunnit ett val) jag skulle tro att Fatah tex har ett och annat att säga om den ”demokratiska tillsättningen av Hamas”.
Du menar nog inte så, men jag ser även på annat håll detta ord ”regim” användas om Israels fullt demokratiskt valda regering.
——————————-
Ordval är viktiga:
På SR:s P1 (Ekot) hörde man förra veckan att soldaten Shalit ”gripits” av Hamas för 4 år sedan, när han i verkligheten har ”kidnappats”/”bortrövats”!!!
Det ordvalet visar vad man egentligen vill säga…SR:s P1 anser antagligen att Hamas ”bara” har ”gripit” soldaten Shalit, som ju enligt P1:s värderingar ju måste vara en ”dum” person, han är ju soldat för Israel…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 16th, 2010 at 12:52 f m Citera och svara denna kommentar
@Annie:
”Dock kvarstår – 62 år av samtal har inte lett någonstans. Det är hög tid för omvärlden att nå andra vägar för att bryta blockaden.” skrev Annie.
Det är hög tid att man ”fimpar” detta jättelika flyktingläger och assimilerar dessa araber i de kringliggande arabstater de härstammar från. Då Egypten ockuperade Gaza 1948 och behöll det fram till Israels befrielse av området 1967 har Egypten ett mycket stort ansvar. Hur förklarar de att de hållit ett så stort antal inspärrade i flyktingläger under de ca 20 åren? Hur skulle det se ut om vi höll Bosnier i flyktingläger här i Sverige istället för att assimilera dem? 10-20 år efter Balkan-kriget. Nu arbetar eller studerar dessa bosnier i det svenska samhället. Men araber vägrar alltså under 62 år att ta hand om araber!
Även UNRWA har ett stort ansvar. Istället för att slussa ut flyktingarna i Gaza till respektive arabland firar de 60 år utan att skämmas.
Tänk om USA hållit arameiska flyktingar undan folkmordet i Armenien (del nuv Turkiet) i läger i Utahs saltöken ( som bäst motsvarar klimatet i Gaza) under 60 år? Vad jag förstår var de assimilerade i det amerikamska samhället tämligen omgående.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 7:29 e m Citera och svara denna kommentar
This Yev is incredible.
[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Youtube]Wikipedia YouTube[/url]
Wikipedia YouTube
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara