onsdag, juli 14th, 2010...12:20 e m
”Himlakroppar skall upplösas av hetta”
(2 Petr 3:10-12) Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta.
2 Petri brev kapitel 3. Ett omdiskuterat passage. Talar detta kapitel i liknelser eller bokstavligen? Enligt rymdforskare finns det ca fem tusen kometer och asteroider som driver runt i vårt solsystem. Många av dem är mindre men ca sju hundra av dessa har en diameter på närmare två kilometer! Ett eller flera nedslag på jorden skulle få en atombomb att verka harmlös. Stora landområden skulle utplånas på några sekunder och nedslag i havet skulle kunna ändra flera nationers kustlinjer och dränka hundratusentals, kanske miljoner människor.
En forskare säger så här:
Det handlar inte om en komet kommer att slungas in i vår atmosfär utan när.
Majoriteten av de lärda på området är ateister och saknar intresse i vad Guds Ord säger. Men för dem av oss som gjort bibeln till vårt kompass och ledstjärna är det givetvis intressant att spekulera i ett eventuellt samband mellan vetenskapens beräkningar och bl.a. 2 Petri brev.
Tar vi verserna 10-12 bokstavligen skulle det innebära att världen såsom vi lärt känna den bokstavligen går upp i rök i samband med att Jesus satt sina fötter på oljeberget. Å andra sidan påpekar Petrus i vers 8 att ”en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.”
Många har ju uppfattningen att världen inte skall brinna förrän efter tusenårsriket. Måhända väntar Gud ”en dag” (=1000 år) efter det att HERREN satt sina fötter på oljeberget innan detta sker.
Vad anser du?
mvh
Daniel
P.s. Låt oss inte missa de sista verserna (13-18) i samma kapitel:
Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte. Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv – något som också sker med de övriga Skrifterna. Därför, mina älskade, då ni redan vet detta, var på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste. Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen










107 kommentarer
juli 14th, 2010 at 3:01 e m
Man skulle kunna kunna uttrycka det som att jorden ännu en gång liksom när den tidigare förvandlades av åtminstone en global katastrof genom floden under Noas tid, nu genom eld åter kommer att genomgå en kataklysmisk förvandling. Petrus gör den jämförelsen!
2 Petr. 3:
3 ¶ Och det mån I framför allt veta, att i de yttersta dagarna bespottare skola komma med bespottande ord, människor som vandra efter sina egna begärelser.
4 De skola säga: »Huru går det med löftet om hans tillkommelse? Från den dag då våra fäder avsomnade har ju allt förblivit sig likt, ända ifrån världens begynnelse.»
5 Ty när de vilja påstå detta, förgäta de att i kraft av Guds ord himlar funnos till från uråldrig tid, så ock en jord som hade kommit till av vatten och genom vatten;
6 och genom översvämning av vatten från dem förgicks också den värld som då fanns.
7 Men de himlar och den jord som nu finnas, de hava i kraft av samma ord blivit sparade åt eld, och de förvaras nu till domens dag, då de ogudaktiga människorna skola förgås.
8 ¶ Men ett vare icke fördolt för eder, mina älskade, detta, att »en dag är för Herren såsom tusen år, och tusen år såsom en dag».
9 ¶ Herren fördröjer icke uppfyllelsen av sitt löfte, såsom somliga mena att han fördröjer sig. Men han är långmodig mot eder, eftersom han icke vill att någon skall förgås, utan att alla skola vända sig till bättring.
10 Men Herrens dag skall komma såsom en tjuv, och då skola himlarna med dånande hast förgås, och himlakropparna upplösas av hetta, och jorden och de verk som äro därpå brännas upp.
11 ¶ Eftersom nu allt detta sålunda går till sin upplösning, hurudana bören icke I då vara i helig vandel och gudsfruktan,
12 medan I förbiden och påskynden Guds dags tillkommelse, varigenom himlar skola upplösas av eld, och himlakroppar smälta av hetta!
13 Men »nya himlar och en ny jord», där rättfärdighet bor, förbida vi efter hans löfte.
Men liksom planeten framträdde ur vattnets renhetsbad så kommer jorden också att bestå efter det kommande eldsdopet, även om det kommer att bli i en mycket förvandlad form.
Ps 119:90 Från släkte till släkte varar din trofasthet; du har grundat jorden, och den består.
Pred 1:4 ¶ Släkte går, och släkte kommer, och jorden står evinnerligen kvar.
Men när det gäller den kommande förvandlade jorden så har vi som pånyttfödda troende grund för att hoppas på en kommande förvandlad skapelse med en jord väl anpassad till våra uppståndelsekroppar.
20 Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas,
21 att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet.
22 Vi veta ju att ännu i denna stund hela skapelsen samfällt suckar och våndas.
23 Och icke den allenast; också vi själva, som hava fått Anden såsom förstlingsgåva, också vi sucka inom oss och bida efter barnaskapet, vår kropps förlossning.
Här finner du mer undervisning angående vad Petrus avsåg med förvandlingen på Herrens dag.
http://hem.bredband.net/b226694/2Petr3.html
2 Petr. 3
& Herrens dag
By Tim Warner – Nov. 2001- Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren juni 2004
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 3:45 e m
@Fred Ö:
Tack för input. Kan du inte summera Tims syn? Vad tror han? Sker denna ”kataklysmisk förvandling” i samband med Jesu återkomst? Efter tusenårsriket? e.t.c.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 8:19 e m
Det förefaller vara en ganska komplicerad utredning av hur denna tidsålder kommer att avslutas. Det viktigaste är han överens med de flesta kristna om, nämligen att det gäller att vara redo.
För min egen del tror jag att våra förmågor att pussla ihop en mer detaljerad bild av vad som komma skall är för begränsade. Det hela blir futilt, vilket all hittillsvarande erfarenhet visar. Även om man kommer ganska nära, vilket de lärde runt Herodes gjorde, missar man på något sätt ganska grovt.
All erfarenhet säger också att förutsägelser fungerar bäst i efterhand, dvs. då man känner igen dem i vad som inträffat – jfr. Matteus evangelium. Då fungerar de som bevis för att Gud sätter sin plan i verket. Dessförinnan riskerar de att ta våra krafter och rikta dem mot fel saker. Det räcker med att försöka att genom sitt liv ständigt vara beredd att möta vår Skapare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 8:42 e m
Såg ett vetenskapsprogram om jättekometer, vad man har på förslag, hör och häpna, är bland annat att försöka stoppa eventuell jättemeteroit med kärnvapen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 8:59 e m
Hej!
Jesaja kap.24 handlar om den stora hemsökelsen över jorden, där människan förtärs av hetta:
”Ty jorden har blivit ohelgad under sina inbyggare.
Därför uppfräter förbannelse jorden och jordens inbyggare förtärs av hetta”.
I rubriken står det att det är Herren som ödelägger jorden.
I ”Upp.11:18″ står det: ”då ska Du fördärva dem som fördärvar jorden”.
I ”Upp.kap 16″, så utgjuts en vredeskål över solen så den bränner människor såsom med eld.
Trots att det står att det är Herren som ödelägger jorden, så tror jag att det är människan som kommer att göra det. Därför tror jag inte att det blir genom någon komet. Jag tror människan kommer att ödelägga jorden genom kärnvapen.
Genom kärnvapen kommer jordens ozonlager försvinna och solen kommer då att bränna människorna. Det är det som är det farliga med kärnvapen. När den första kärnvapen-missilen avfyrats så kommer det inte vara någon hejd på vansinnet. Det finns väl ingen som tänker att nu måste vi ha en vapen-vila, när det väl har brakat loss. Jag brukar säga att det är bättre att sitta i hetta än i hätta, men när den tiden kommer, vill jag gärna sitta i Herrens skugga eftersom jag ändå är en skuggbild av Herren.
Mvh. Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 14th, 2010 at 9:16 e m
Hej igen!
Det här med tusenårsriket är intressant, eftersom det inte står något om ett jordiskt tusenårsrike i Guds Ord. Jag tror det menas EN DAG.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 8:32 f m
@Lennart Svensson:
DÄR HAR DU FEL KÄRE BRODER.
Det kommer att bli ett fantastiskt rike som styrs av djupt gudfruktiga personer.
Nämnligen dom som fått förmånen att dö för Kristi skull.
Fina, underbara människor, ett fint rike.
Gud är ju rättvis.
Dom som fått sina liv avkortade här av onda människor får kompensation mångfaldigt.
Ett månghundraårigt liv där dom goda får bestämma
- Mellan åren 1525-1530 dräptes i Tyrolen och angränsande trakter 1000 personer (baptister ). I en rapport till Karl V av år 1546, uppges att i Holland och Friesland 30 000 personer blivit avrättade för dopets skull.
Det blir ganska många ledare i dom länderna…
Läs själv i Upp 20:
Upp 20:2 Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och Satan, och fängslade honom för tusen år
Upp 20:3 och kastade honom i avgrunden och stängde igen och satte dit ett insegel över honom på det att han icke mer skulle förvilla folken, förrän de tusen åren hade gått till ända. Därefter skall han åter komma lös för en liten tid.
Upp 20:4 Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år.
Upp 20:5 (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen.
Upp 20:6 Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 11:03 f m
@Torbjörn S Larsson:
Hej Torbjörn!
Du konstaterar snabbt att jag har FEL, när jag påstår att det står ingenstans i Guds Ord om något kommande 1000-årsrike på jorden. I de helt korrekta bibel-orden Du tar upp, kan jag bara se att de heliga ska regera med Kristus i 1000 år. Det står inget om att det är på denna jord. Om det nu skulle vara så som Du tror, att det ska komma ett fridsrike på jorden, då Jesus ska styra hela jorden med de heliga och alla jordens invånare ska ta sig ner till Jerusalem för att få undervisning och sen ska Gog-Magog kriget bryta ut och det ska vara den sista striden enl. ”Upp.20:8″.
I Jesaja 2:3, beskrivs hur hedningarna drar sig till Sions berg för att få undervisning och folket skrotar sina vapen och ingen lär sig mer att strida.
Detta sker alltså under dessa 1000 år. Lejon käkar halm och allt är frid och fröjd tills plötsligt:
Djävulen är lös igen!
Plötsligt har han lyckats församla en oerhört stor skara soldater som är beväpnade upp till tänderna,
professionella soldater fyllda med stridslust som ska ner och strida mot denne fridsfurste Jesus.
Kan Du då förklara för mig Torbjörn:
Vart har hedningarna haft sina vapen-fabriker gömda någonstans under dessa 1000 år?
Hur har de kunnat tillverka vapen utan Jesus vetskap? Eller ska den sista striden ske med käppar och slangbellor? Hur har hedningarna fått sin vapenutbildning på dessa slang-bellor? De står ju i Jesaja 2, att ”de inte mer ska lära sig att strida”.
När jag läser i ”Hes.38″ om Gog-kriget, så tycker jag att det sker i ganska snar anslutning till att Gud precis samlat ihop judarna till Israel. Det har gått 62 år nu av ihopsamlande av Guds folk till Israel. Ska det dröja ytterligare 1000 år innan Gog vaknar? Verkar föga troligt, anser jag.
Måste erkänna att det är svårt att förstå hela bilden ang. slutscenariot, men Du får gärna visa mig nåt Guds Ord, där det klart visar att det är ett jordiskt tusenårsrike.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 12:27 e m
@MyTwoCents: ”Tack för input. Kan du inte summera Tims syn? Vad tror han? Sker denna ”kataklysmisk förvandling” i samband med Jesu återkomst? Efter tusenårsriket? e.t.c.”
Tim visar på att ”Herrens dag” enligt Skrifterna är en bokstavlig dag som inträffar strax efter den stora vedermödan i samband med Herrens tillkommelse för att regera som Konung från Davids tron i Jerusalem under de tusen åren över hela jorden som konungarnas Konung tillsammans med sina heliga förvandlade och uppståndna heliga. Det finns mycket mer att skriva om det här, men då är det nog bättre att läsa artiklarna från min hemsida. Vi har ju inte heller facit på alla frågor och det återstår nog ännu ett och annat att upptäcka ännu innan vår insikt i dessa frågor blir så komplett som vi kan hoppas på innan vi passerat ”den dagen”. Men om vi tillhör de förståndiga som rannsakar Skrifterna både framledes och bakledes kan vi ju ta till oss löftena i Daniel om att vår eskatologiska insikt skall komma att tillta!
Dan. 12:
4 Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den (YLT: many do go to and fro), och insikten skall så växa till.»
När det sedan gäller mer i detalj vilka fysiska krafter som kommer att bidra till den ”kataklysmiska förvandlingen” så kan jag inte erinra mig att Tim närmare skrivit därom. För min del kan jag mycket väl tänka mig att asteroider eller kometer kan vara involverade i den här förvandlingen och det redan före eller under vedermödan. Det finns ju en hel del i Skriften som talar därför. Men som sagt Jorden kommer trotts allt att bestå genom allt detta även om många nog kommer att se det som det absoluta slutet för planeten, redan innan jorden drabbats av de första kosmiska nedslagen.
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 12:48 e m
Det finns många teorier när det gäller just 2 Petrus brev , kapitel 3.
Kristi fredsrike, tusenårsriket, förutsätter ju en totalförintelse av det onda.
”Men de himlar och den jord, som nu finnas, hava i kraft av samma Ord blivit besparade åt eld, och de förvaras nu till domens dag, då de ogudaktiga skla förgås.”
Idag finns sådana hemska vapen förvarade i alla de s.k. ”stormakters” förråd!
Och då talar vi om kärnvapen !
Man talar så vackert om nedrustning, men alla nationer, spec de s.k. ”stormakterna” rustar för fullt !
Man är livrädd för varandra !
I UPP. talas om tre världskrig !
Två har vi haft , det tredje kommer !
Och vi vet hur det går med denna jord när kärnvapen tas i bruk – hela jorden brinner upp!
Men jag tror att då kommer också GUD att gripa in – Han sänder JESUS !
Och JESUS kommer med straff !
GUD har inte glömt bort sin skapelse !
Men Han skall skydda alla sanna kristna och judar.
Så gjorde även GUD i Noas och i Lots dagar.
De rättfärdiga undkom domen !
”Och HEREN upphäver ett rytande från Sion, och från Jerusalem låter Han höra sin röst, så att himmelen och jorden bäva.
Men för sitt folk är HERREN en tillflykt och för Israels barn ett värn.” Joel 3:16
6000 år blev människan given !
0000- 4000 GT och judarna och de mänskor som levde då.
4000-6000 JESUS och NT och judarna och alla andra som levt, och lever, under denna 2000-årsperiod.
För det 7000:de året bliver HERRENS !
Tusenårsriket skall upprättas !
Tideräkningen har ingen haft full koll på under historien gång, så det kan svänga några 10-tals år, men vi vet vad tidestecken visar idag:
JESU TILLKOMMELSE ÄR NÄRA !
Det talas så mycket om fred och rättvisa idag !
En stor l ö g n !
GUDS Ord säger : ”Bäst de säger: allt är väl, och inge fara är på färde, DÅ KOMMER fördärvet över dom…och de skola förvisso inte komma undan.” 1 TESS. 5:
Vi skall vara på vår vakt ! VAKA VAKA !, uppmande JESUS oss !
Shalom !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 2:15 e m
När det gäller tusenårsriket eller milleniet som det har kallats har det tillkommit två nytolkningar sedan apostlarnas och den tidiga församlingens tid. Tror man att den tidiga ”en gång för alla till de heliga överlämnade tron” som Jesu bror Judas uppmanade de heliga att kämpa för är vad vi har att hålla oss till så bör vi se upp för eskatologiska nyskott typ amillenianism. Jag har översatt en klarläggande artikel av Tim Warner som visar på i min mening avgörande argument utifrån Skriften för att premillenism var den bibliska eskatologin synen som också var de tidiga kristnas syn. Man väntade Jesus tillbaka för att upprätta Guds rike på jorden.
http://hem.bredband.net/b226694/amill.html
Uppenbarelseboken 20
& Pre-millennialism
Av Tim Warner – Copyright © 1998 – 2003
Översatt av Fred Örtegren juni 2004
Maranata!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 7:04 e m
En intressant syn som Emanuel Minos fick del av för många år sedan. Väl värd att läsa.
http://www.flammor.com/profetior/profetia031.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 8:52 e m
Man skulle kunna tolka in en annan katastrof i Petr 3:10-12, nämligen den slutgiltiga, då solen har bränt av sitt bränsle och sväller ut till en röd jätte. Dess diameter kommer att överstiga Merkurius och Venus banor varav de kommer att upplösas av hetta och jorden kommer att förvandlas till en het öken av grus och sand, utan en droppe vatten.
Men det är ca 5 miljarder år fram tills dess. Solsystemet och jorden har redan funnits i ca 5 miljarder år, så att det är hälften kvar. Den besjälade människan har funnits i ca 40.000 år och den civiliserade i ca 10.000. Så lång tid tar skapelsen men ur Guds perspektiv är detta inte mer än 7 dagar.
Det troliga är att vi kommer att uppleva svåra prövningar framöver i form av naturkatastrofer. Det finns ett antal väldigt stora vulkaner som smäller av periodiskt och det är snart dags för dem, t ex den under Yellow Stone i USA. Den har potentialen att förinta hela Nordamerika. I det avseendet lever nordamerikanerna på ”övertid”.
Istiderna har också en period på 100.000 år varav ca 10.000 är den varma periodens längd. Vi befinner oss i slutet av en sådan.
Givetvis kommer större asteroider och kometer att slå ner och ödelägga stora delar av jorden, mörklägga himlen på flera år, orsaka förödande tsunamin.
Stora prövningar väntar mänskligheten, med andra ord, om inte profetian slår in i närtid och Jesus Kristus hämtar oss, innan eländet. Men jag är tveksam. Mänskligheten är långtifrån färdig. Snarare tycks utvecklingen gå åt fel håll. Istället kan nya stora katastrofer, likt Syndafloden, drabba oss för att än en gång rena mänskligheten från de värsta syndarna. Vi kan bara ödmjukt be Gud att sända sin Son till oss, snart, och skona oss från nya stora plågor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 9:37 e m
@Lennart Svensson:
Hej Lennart
Du börjar med att påstå:
” Du får gärna visa mig nåt Guds Ord, där det klart visar att det är ett jordiskt tusenårsrike”.
”Det står inget om att det är på denna jord”.
I mitt citerade ord från 20:e kapitel sägs:
”på det att han icke mer skulle förvilla folken” v 3
Jag tycker att ordet FOLKEN talar om att det är just på jorden bland vanliga människor. Kan det ligga något i det ?
Vidare talar du om vapen och sån´t.
Jag tror förrutom allt bra med tusenårsriket med utomordentliga ledare är att Gud vill visa folken och andevärlden att det kommer att spåra ur för folken även om det tar tusen år och man får perfekta ledare.
Gud vill visa människan vid DOMEN att ingen ska kunna skylla på dåliga ledare utan det enda som förvandlar människan är personlig omvändelse och personlig gudsgemenskap.
Så i slutet av 1000-årsriket drar det onda igång igen.
Vapen, mord terror och perverterad sex.
Och på domens dag skall ingen kunna säga att jag är så ond för jag haft dåliga ledare.
Sammanfattningsvis tror jag INTE att det handlar om EN dag. Inte heller att det är någon annanstans än på vår jord.
Men som sagt. Visst har du rätt när du säger att
”det är svårt att förstå hela bilden”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 15th, 2010 at 10:05 e m
@Torbjörn S Larsson:
Hej Torbjörn!
Tack för Din förklaring. Jag hajade också till för den versen 8: ”Han ska då gå ut för att förvilla folken som bor vid jordens fyra hörn”. Och i vers 3 blir satan bunden för att han inte ska förvilla folken under 1ooo år. Det måste då handla om folk på denna jord, eftersom han inte kan förvilla i livet efter detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 16th, 2010 at 1:23 f m
”Tar vi verserna 10-12 bokstavligen skulle det innebära att världen såsom vi lärt känna den bokstavligen går upp i rök i samband med att Jesus satt sina fötter på oljeberget. Å andra sidan påpekar Petrus i vers 8 att ‘en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.’”
Absolut inte! Jesu nedstigande på Oljeberget sker för att avsluta Vedermödan och denna tidsålder. Och för att initiera den kommande tidsåldern som så riktigt benämns Tusenårsriket av några här ovan.
Vi har ju gått igenom det där Lennart Svensson angående vad som står om ”de tusen åren”. Var det sex eller sju gånger orden upprepades? Ditt påstående är fel och det vet du.
En fröjd att läsa vad Torbjörn S Larsson skriver i frågan .
När ”himlakropparna upplöses av eld” handlar det om ett omskapande av universum. Den nya Jorden framträder ur detta omskapande. Det handlar inte om kometer och asteroider – hela galaxer och galaxhopar förgås för att lämna plats för det nya och eviga. För mig en värld som är evig i tid såväl som i rum.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 16th, 2010 at 9:11 e m
Hej Lars W!
Trots att jag varit kristen över 30 år, så är jag en novis på det här med ”tusenårsriket”.
Jag har en fråga till Er ”eskatologer”:
Ska det finnas ofrälsta människor på jorden under 1000-årsriket, när Jesus styr som konung över hela jorden?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 16th, 2010 at 9:36 e m
@Lennart Svensson:
Bäste Lennart Svensson,
tack för din förfrågan. Jag tror på inget vis att den frågan är som det heter frälsningsavgörande. Men det berikar livet oerhört att med sina andliga ögon få skåda in i Jesajas fridsrike.
Jag tror inte att man är ofrälst på jorden under Tusenårsriket. Inte när Frälsaren själv är så påtagligt och fysiskt närvarande. Dock kommer det enligt Jesaja att finnas syndare. Det är naturligt då det enda fullkomliga riket kommer först på den Nya Jorden.
Jesaja skriver att ”den som dör ung dör vid hundra och först vid hundra års ålder drabbas syndaren av förbannelsen”. Så inte alla är frälsta i detta rike. Men Guds påtagliga närvaro underlättar frälsningen.
Apropå att dö ung så ska människorna på den tiden uppnå samma ålder som träd. Tallar blir vanligen 500 år och ekar ca 1000. Olivträd sägs bli 2000 år. Det är bara att välja.
(Ps. Ingen utom möjligen den där enstaka syndaren kommer att stryka omkring som någon ”Gollum”. Tempelkällan och träden vid dess flod håller människorna unga och friska trots de många åren. Klicka gärna på mitt namn. Ds)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 7:05 f m
Det finns inget som heter ”tusenårsriket” i skriften.
Dessutom så ska tydligen Upp tolkas symboliskt ibland och bokstavligt ibland……och det är antagligen efter eget tycke och smak.
Satans makt är bunden genom Jesus blod och vi regerar med Honom nu. Dom tusen åren är NU.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 7:24 f m
Ungefär som jv läser. Dom 144000 är bara 144000 varken mer eller mindre….det ska läsas bokstavligt…men resten av Upp kan tydligen läsas symboliskt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 10:11 f m
@micro:
Hej Micro!
Menar Du att det var det som skedde vid Jesus död på Golgata? Blev satan bunden av Jesus då?
Enligt ”1 Petr.5:8″, så går djävulen omkring som ett rytande lejon och försöker sluka oss. Hur kan han göra det, om han blev bunden vid Golgata?
Jag tycker det är intressant det här med 1000-årsriket och att det ska avslutas med ett stort krig. Då måste det ha tillverkats en hel del vapen i några undangömda vapen-fabriker någonstans. Det är just det, jag inte får ihop?
Hur får Du ihop det, att de tusen åren är nu om Du utgår från Guds Ord?
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 10:47 f m
@micro:
Vilken lögn!
”De tusen åren är nu”
Var på jorden regerar Kristus nu tillsammans med de uppståndna martyrerna menar du? När började den ”regeringen”?
Var är den brinnande sjön dit den falske profeten och vildjuret kastats? Vilka var de? När skedde denna ”leverans”?
Känner ingen som påstått att orden ”Tusenårsriket” står i Bibeln. Men ”de tusen åren” då Kristus regerar med de uppståndna martyerna nämns vid flera tillfällen. Vi Bebeltroende vet att Guds rike ska slå ut full blom på jorden. Den blodtörstiga Skökan i Rom står för ett rent djävulsrike – inget annat. Om du nu inbillat dig att det sulle vara något ”gudsrike”. När den staden med sina påvar, kardinaler och präster är borta liksom islam och alla världsriken kommer Guds Rike – Tusenårsriket.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 10:55 f m
@Lennart Svensson:
Bäste Lennart Svensson,
i det stora avslutande kriget då Satan förfört folken vid ”jordens fyra hörn” vilka drar med sig flertalet av andra folk i fälltåget mot Jerusalem kommer ridande på hästar och har spjut och pilbågar. Enkla vapen som tillverkas utan fabriker och vapengömmor.
Det finns en del att fundera över när det gäller profetian här. Saker som inte verkar gå ihop. Men det är detta med profeternas ”dubbelseende”. Att de ser två likartade händelser som en. Anfallen organiseras på liknande sätt, har liknande omfattning och anföraren är densamme – Satan.
(PS Klicka gärna på mitt namn DS)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 10:56 f m
@Lars W:
(PS Nu kan du klicka på mitt namn DS)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 11:05 f m
@micro:
JV läser Uppenbarelseboken ungefär lika symboliskt som RKK. Finns många likheter villoläror emellan där.
De 144 000 är 144 000 fysiska israeler från Israels tolv stammar. Av Jakob, Isaks sons, kött och blod.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 11:55 f m
@Lars W:
Hej Lars W!
Ang. ”tusenårsriket nu”. Käkar inte lejonen på Kolmårdens djurpark halm ibland?
Trevlig helg!
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 12:34 e m
Hej Lars W!
Intressant läsning där av Dig på Kyrkforum.
Det med spjut och pilbågar stämmer nog, för i Hes.39, står det att folket ska elda upp vapnen under 7 år. Ska de elda upp tanks och kanoner krävs en massa bensin och då blir det en hel del farlig oljerök, som inte kan vara så nyttigt för miljön. Det skulle nog Al Gore inte tycka om.
Förr i tiden gick det ju utmärkt att slakta ett stort antal människor utan skjutvapen, så varför inte nu.
Till sist en fråga till Dig:
Är det slutliga kriget som beskrivs i Upp.20, samma krig som beskrivs i Hes.38?
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 17th, 2010 at 11:31 e m
@Lars W:
Hej Lars W
Det är i sanning härligt att se människor som ivrar för Herren och hjälper människor att förstå vad Bibeln i verkligheten säger.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 7:42 f m
@Lennart Svensson:
Menar Du att det var det som skedde vid Jesus död på Golgata? Blev satan bunden av Jesus då?
Enligt ”1 Petr.5:8″, så går djävulen omkring som ett rytande lejon och försöker sluka oss. Hur kan han göra det, om han blev bunden vid Golgata?”
Jesus gjorde honom maktlös.
Kol 2:15 Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem.
Hebr 2:14 Eftersom nu barnen hade fått del av kött och blod, fick han på liknande sätt del av kött och blod, för att han genom sin död skulle göra den maktlös som hade döden i sitt våld, det vill säga djävulen, 15 och befria alla dem som av fruktan för döden hade levt i slaveri hela sitt liv.
”Jag tycker det är intressant det här med 1000-årsriket och att det ska avslutas med ett stort krig. Då måste det ha tillverkats en hel del vapen i några undangömda vapen-fabriker någonstans.”
Jag vet inte….var står det om det kriget??
”Hur får Du ihop det, att de tusen åren är nu om Du utgår från Guds Ord?”
Går det bra om jag hänvisar till det jag skrev till Lars W?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 7:45 f m
@Lars W:
Vilken lögn!
”De tusen åren är nu”
Var på jorden regerar Kristus nu tillsammans med de uppståndna martyrerna menar du? När började den ”regeringen”?”
Var på jorden, frågar du? Alla troende regerar med Jesus. Eller har du nån annan åsikt om det. Den regeringen började när Jesus sa ”det är fullbordat”
Upp 5:9 Du är värdig att ta bokrullen och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor
av alla stammar och språk, folk och folkslag.10 Du har gjort dem till ett konungadöme, till präster åt vår Gud, och de skall regera på jorden.”
Uppståndna martyrer? Johannes såg att deras själar fick liv, kropparna ligger fortfarande i gravarna. Även om vi dör ska vi leva.
Det är det Johannes ser, själar som lever.
Riket är här och nu: Luk 17:21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er.”
”Var är den brinnande sjön dit den falske profeten och vildjuret kastats? Vilka var de? När skedde denna ”leverans”?”
Det vet väl inte jag. Uppenbarelseboken är till största delen en syn. Det går väl inte att säga att allt kommer att hända i kapitelordning….
eller att allt kommer att ses med våra egna ögon. Eller tror du det?
”Känner ingen som påstått att orden ”Tusenårsriket” står i Bibeln. Men ”de tusen åren” då Kristus regerar med de uppståndna martyerna nämns vid flera tillfällen. Vi Bebeltroende vet att Guds rike ska slå ut full blom på jorden. Den blodtörstiga Skökan i Rom står för ett rent djävulsrike – inget annat.
Om du nu inbillat dig att det sulle vara något ”gudsrike”. När den staden med sina påvar, kardinaler och präster är borta liksom islam och alla världsriken kommer Guds Rike – Tusenårsriket.”
Jag är fortfarande INTE katolik.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 8:52 f m
Du verkar trots att du säger dig inte vara kato´lik vara inne på deras preteristiska lögnteologi.
Du skrev angående Antikrist o Den falske profeten:
”Det vet väl inte jag. Uppenbarelseboken är till största delen en syn. Det går väl inte att säga att allt kommer att hända i kapitelordning….
eller att allt kommer att ses med våra egna ögon. Eller tror du det?”
En sådan händelse passerar inte obemärkt i historien. När församlades senast trupper på Harmagedonslätten? Någon faraon tror jag visst det var som slogs mot assyrier. Had inget med Johannes profetia att göra.
Profetian är i hög grad kronologisk. Vi har att förvänta oss två märkliga profeter (Upp kap 11) i en nära framtid. Dessa ska dödas av Antikrist när dennes 42 månader vid makten börjar. Antikrist kommer att tillsammans med 10 medregenter förgöra Romkyrkan. Då han senare församlar världens arméer vid Harmagedon vänder Jesus åter och besegrar dessa fiendehärar. Martyrer uppstår från det döda och Kristi Tusenåriga regering börjar.
Detta var ett sammandrag som utan större svårighet kan utläsas ur profetian av den som vill. Men få vill i våra dagar. Det är en viktig del i ”det stora avfall” som pågår. Att man ignorerar profetian: ”Där profetia icke finnes bliver folket tygellöst”.
Omvänt är det som det står i slutorden av Uppenbarelseboken:
”Salig är den som tager vara på de profetians ord som stå i denna bok.”
Om du påstår att alla vidrigheter som pågått i årtusenden skulle vara ”de tusen åren” d v s Jesajas fridsrike är du fullständigt förvillad. Skulle t ex Andra världskriget med utrotning av 6 miljoner judar och 20 miljoner döda totalt vara ”Jesajas fridsrike”? Hoppas du inser hur absurt det låter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 9:26 f m
@Lennart Svensson:
Bäste Lennart,
Det var lite av en kuggfråga för mig. Du vet detta med ”en profetia – två händelser”. Som vi har många exempel på. Profeterna kanske såg två händelser men beskrev dem som en då de var likartade. De kanske inte heller kunde uppfatts tidsskillnader i synerna.
Hesekiel kap 9 handlar för mig om ”den sista striden” och som beskrivs i Upp kap 20. Jag tycker Johannes ”adresserar” väl till just Hesekiels profetia. Han hade inte skrivit ”Gog och Magog” om det inte var just denna association han ville ge oss.
Och som jag skrev i det du läst på Kyrkforum finns det flera tunga bitar som först faller på plats efter ett tusenårigt fridsrike.
Sedan kan man undra vad det är för tid som kommer efter ”den sista striden”. Varför behöver man elda i sju år? varför begraver man alla döda? Många och däribland jag känner att jordens tid är ute och att det då är dags för den nya jorden. Det är gåtor som återstår och som de får svar på när tiden kommer. Kanske om drygt tusen år. Kanske om tvåtusen år. Kanske om 7000 år (som vissa rabbiner tror). Vi har ju den åtminstone näststörsta och nästsista striden bortom knuten som vi i första hand bör studera. Upptakten till o s v. Spännande tider väntar!
”Men när detta begynner ske, då mån I resa eder upp och upplyfta edra huvuden, ty då nalkas eder förlossning.” (Luk. 21:28)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 9:28 f m
Många stavfel där…
Hesekiel kap 38 -39 ska det stå (inte ”9″)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 11:21 f m
@Lars W:
Hej Lars W!
Det var inte menat som någon kuggfråga ang. Gog-krigen. Jag tycker det är oerhört spännande det här med den yttersta tiden. Trots att jag varit kristen över 30 år, så tog det mig 20 år innan jag kunde läsa hela Hesekiel-boken och Uppenbarelse-boken har varit som en hal tvål för mig. Jag älskar allt som jag inte kan greppa med mitt förstånd.
I ”Matt.24:29″ beskrivs Jesus återkomst. Då ska ”himmelens stjärnor” falla och det kan ju vara kometer som träffar jorden. Givetvis kommer Jesus tillbaka med lite buller och brak. Det kommer ju att märkas när Han sätter sina fötter på Oljeberget. Stjärnfallen beskrivs också i ”Upp.6:12″, när det sjätte inseglet bryts.
Beskrivningen av ”Gog-krigen” i Hesekiel och Upp.20, kan ju vara 2 olika krig, ungefär som pappa och sonen Bush:s krig i Irak. George Bush fick avsluta det krig som hans pappa inledde.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 12:10 e m
@Lars W:
”Du skrev angående Antikrist o Den falske profeten:
”Det vet väl inte jag. Uppenbarelseboken är till största delen en syn.
Det går väl inte att säga att allt kommer att hända i kapitelordning….
eller att allt kommer att ses med våra egna ögon. Eller tror du det?”
En sådan händelse passerar inte obemärkt i historien.”
Du tror alltså att vi/människor kommer att få se allt som Johannes såg??
Och att det kommer att börja med kapitel 1??
Eller fattar jag trögt?
”Om du påstår att alla vidrigheter som pågått i årtusenden skulle vara ”
de tusen åren” d v s Jesajas fridsrike är du fullständigt förvillad.
Skulle t ex Andra världskriget med utrotning av 6 miljoner judar och 20 miljoner
döda totalt vara ”Jesajas fridsrike”? Hoppas du inser hur absurt det låter.”
Guds rike är frid och glädje i Helig Ande….det har du här och nu.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 12:14 e m
Varför ska så många religiösa lägga sig i det som är Guds ansvar? Tror ni inte att Gud kan sitt jobb längre eller?
Vaka, be och arbeta i enlighet med de två uppdragen vi har fått så sköter Gud sin del.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 2:23 e m
@Ludvig: Varför ska så många religiösa lägga sig i det som är Guds ansvar?
De religiösa har väl sitt att sköta med att lägga sig i, det var likadant på Jesu tid, vilka var det som la sig i?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 4:48 e m
@micro:
”Du tror alltså att vi/människor kommer att få se allt som Johannes såg?? Och att det kommer att börja med kapitel 1?? ”
Kapitel 1, 2 och 3 är brev till församlingar som fanns på Johannes tid. Så t ex ”kvinnan Jesabel” får vi inte se. Men väl motsvarigheter i andra tider. Av detta skäl är svaret på din fråga ”nej”.
Men från Kapitel 7 och framåt har vi synlig kronologi. Inte konsekvent men tydligt skönjbar. Och vi är någonstans där nu. Man kan tänka sig att tecknandet av Guds folk pågår inför den stundande vedermödan. Vi har ännu inte sett de två vittnen som nämndes och som får makt att slå jorden med plågor. De får inte börja agera innan tecknandet är klart.
För övrigt finns mycket förberett. Vilddjuren stiger upp ur sina respektive hemvister. En stor miljöförstöring väntar. I synnerhet inom Medelhavsunionens område. Men det ska vi inte bli för långrandiga med här i denna tråd.
Förhoppningsvis ska vi få se mycket av det Johannes såg. Något som förunnas få generationer. Framförallt finns möjligheten att få se åtminstone inledningen av ”de tusen åren” som jag ser det. De som tack vare ”tempelkällan” uppnår de mycket höga åldrarna får se mer.
”Guds rike är frid och glädje i Helig Ande….det har du här och nu.”
För ”invärtes bruk” ja. Men Guds rike ska bli fullt synligt bland alla över hela jorden. Dit har vi en bit kvar. Bl a måste alla folk ha fått evangeliet. ”Sedan ska änden komma”. Med ”de tusen åren”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 4:50 e m
@Ludvig:
Varför tror du Han berättar allt detta för oss?
”Salig är den som tager vara på de profetians ord som stå i denna bok.”
Upp 22:7
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 18th, 2010 at 6:35 e m
@micro:
Micra, ordet ”tusenårsriket” finns inte i Bibeln, men det står ”vi skall regera med Kristus i tusen år.”
Vi regerar inte NU, men skall få regera med Kristus i tusen år.
Satans makt är inte bunden ännu !! Nej !!
Han är lös, och han härjar på som hans uppgift är :
”stjäla, slakta och förgöra” varje människa som han lyckas fånga i sina snaror !
”Han går omkring som ett rytande leijon och söker vem han kan uppsluka,” säger Bibeln.
Men Bibel varnar oss med orden:
”Stån emot djävulen, så skall han fly bort ifrån eder.”
JESUS söndertrampade ormens huvud, satan är övervunnen genom JESU fullbordade verk på Golgata !
”Det är fullbordat”!
Men han är inte ännu bunden !
När JESUS kommer, DÅ binds satan för tusen år.
”Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och satan, och band honom för tusen år.
Sedan kastade ängeln honom i avgrunden, stängde till den och förseglade den över honom, för att han inte längre skulle bedraga folket, förrän de tusen åren hade nått sitt slut.”
Då börjar tusenårsriket = fredsriket !
Salig och helig är den som är redo då JESUS kommer, för han/hon skall regera med Kristus i tusen år.
Shalom !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 8:53 f m
@Lars W:
”Förhoppningsvis ska vi få se mycket av det Johannes såg.”
Jag undrar vad/vem som avgör vad vi ska få se med egna ögon och vad som bara är symboliskt.
Jag tror det är vårt eget ”det här verkar ju troligt, det får vi nog se…..men det här andra det är nog bara symboliskt”
”Sedan ska änden komma”
Änden blir inga tusen år. Den blir i evighet.
”Framförallt finns möjligheten att få se åtminstone inledningen av ”de tusen åren” som jag ser det.”
Hur menar du här?
”De som tack vare ”tempelkällan” uppnår de mycket höga åldrarna får se mer.”
Tempelkällan??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 8:56 f m
@Gunnevi Karvonen:
Genom sin död befriade Jesus oss från satans makt. Genom sin död gjorde Han honom maktlös. Satan kan inte längre anklaga oss eftersom vi är förklarade icke skyldiga pga Jesus, utan synden har satan ingen makt.
Sen kan han givetvis gå runt och försöka…… Skriften säger inte att vi inte kan trilla dit….tvärtom. Men förlitar vi oss på Jesus så är vi trygga.
Fredsriket: Änglarna sjöng ”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag.” Fridsfursten är född.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 10:15 f m
Låt mej störa (o?)friden litet grand……
Har någon här hört talas om ”the Time, Space, Matter continuum”? Det handlar om naturlagar och fysik.
Gud skapade detta enligt Genesis 1 ”I begynnelsen” = time, ”skapade Gud Himmel” = space, ”och Jord” = matter.
Och hur gjorde Han det, jo med ”ett ord (verb)” eller ”ett uttalande” eller som det heter på utrikiska ”uni versum”, vilket vi har tagit upp i ordet Universum.
Dessa tre, tid, rymd och materia, kan bara samexistera. Ingen av dem kan existera utan de andra två.
Bibeln säger att det kommer en dag när: ”ingen tid skall givas mer” (Upp. 10:6)
Och när ”tid” inte finns mer kommer ”himlar upplösas av eld, och himlakroppar smälta av hetta!” (2 Petr. 3:12)
1 Kor. 15:40 Så finnas ock både himmelska kroppar och jordiska kroppar, men de himmelska kropparnas härlighet är av ett slag, de jordiska kropparnas av ett annat slag.
Och därför är det nödvändigt att Jesus kommer oss till mötes på skyarna och förvandlar oss, och de i honom avsomnade, så att vi får ”tidlösa” kroppar. Space och matter i Himmelen är av helt annan natur än vår fysik känner till.
”Intill dess himmel och jord förgås” (Matt. 5:18)
”Himmel och jord skola förgås” (Matt. 24:35) (Mark. 13:31) (Luk. 21:33)
”då skola himlarna med dånande hast förgås, och himlakropparna upplösas av hetta, och jorden och de verk som äro därpå brännas upp” (2 Petr. 3:10)
”Du, Herre, lade i begynnelsen jordens grund, och himlarna äro dina händers verk; de skola förgås, men du förbliver; de skola alla nötas ut såsom en klädnad, och såsom en mantel skall du hoprulla dem; såsom en klädnad skola de ock bytas om. (Hebr. 1:10)
2 Petr. 3:3 Och det mån I framför allt veta, att i de yttersta dagarna bespottare skola komma med bespottande ord, människor som vandra efter sina egna begärelser. 4 De skola säga: »Huru går det med löftet om hans tillkommelse? Från den dag då våra fäder avsomnade har ju allt förblivit sig likt, ända ifrån världens begynnelse.» 5 Ty när de vilja påstå detta, förgäta de att i kraft av Guds ord himlar funnos till från uråldrig tid, så ock en jord
Men den som inte vill tro på dessa tydliga Guds-Ord kan naturligtvis alltid hitta allegorier och svepskäl. Och bortförklara.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 10:56 f m
Intressant betraktelse Kjell. Jag hoppas bara att du med detta inte menar att ”de tusen åren” utgår.
Har själv funderat på vad Paulus egentligen skrev om. Jorden behöver ju inte ”evakueras” före Tusenårsriket. Att det skulle behövas är darbyismens svagaste punkt enligt mening.
Tolkar själv mer versen Upp 10:6 mer som en ”deadline” (fick jag in en ordvits där?). Evigheten på den Nya Jorden uppfattar jag som tid utsräckt i det oändliga.
Att den ”sista basunen” figurerar i båda verserna talar för att samma tidpunkt avses. Men i Upp kap 11 då den sjunde basunen ljuder rycks vi tillbaka till tiden för ”de två vittnen”. Vilka jag betraktar som nästa ”programpunkt” i vår tids agenda.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 11:10 f m
@micro:
Micro:
”Jag undrar vad/vem som avgör vad vi ska få se med egna ögon och vad som bara är symboliskt.
Jag tror det är vårt eget ”det här verkar ju troligt, det får vi nog se…..men det här andra det är nog bara symboliskt”
När något ska betraktas symboliskt får vi ansvisningar om hur det ska tydas. Som det vilddjur vi ser i Upp kap 13 får sin uttydning i Upp kap 17.
Att bilden av den 10-hornade besten är symboliskt betyder inte att Antikrist och dennes 10 medregenter är ”symboliska”. Symbolerna när de används motsvaras av något fysiskt/verkligt. Hela vägen. Många i vår generation kommer att få se dessa personer, det är min övertygelse.
Micro:
”Änden blir inga tusen år. Den blir i evighet. ”
Det är svårt att avgränsa ”änden”. I Matteus 24 tycker jag mig se Harmagedon och tiden innan som ”ändens tid”. Inte minst därför att även Daniel använder beteckningen om just den tiden.
Lars W:
”Framförallt finns möjligheten att få se åtminstone inledningen av ”de tusen åren” som jag ser det.”
Micro:
Hur menar du här?
Kan mycket väl tänka mig att vi nu befinner oss strax före den begynnande Vedermödan. Om den blir 7 år eller 3,5 år kanske beror på vilken kategori man tillhör. Om man är jude eller hedning exempelvis. Men ”den tiden ska förkortas” så den blir kortare oavsett. kanske t o m mycket kortare.
På Elvor o Jannes sidor kan man läsa om en intressant hypotes angående ”jubelår”. Om 1917 och 1967 har haft stor betydelse för judarnas tillgång till Jerusalem och tempelplatsen kan ju 2017 ha lika stor. Om man räknar 49 år plus ett jubelår. Kanske messianska tiden börjar då? Många som lever nu skulle därmed få se en av jordens dramatiska tid – från vedermöda till Tusenårsrike.
Lars W:
”De som tack vare ”tempelkällan” uppnår de mycket höga åldrarna får se mer.”
Micro:
”Tempelkällan??”
Läs Hesekiel kap 40-48 samt Sak kap 14 så förstår du förhoppningsvis.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 11:56 f m
@Kamau Mweru:
”Men den som inte vill tro på dessa tydliga Guds-Ord kan naturligtvis alltid hitta allegorier och svepskäl. Och bortförklara.”
Jag tror givetvis att Jesus ska komma och hämta oss och ge oss nya kroppar. Men jag tror inte på nått jordiskt tusenårsrike……Själarna i Upp som får liv är just själar inga kroppar alltså.
Dessutom står det inget om att dom ska regera på jorden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 1:57 e m
@Lars W skrev: ”hoppas bara att du med detta inte menar att ”de tusen åren” utgår.”
Nej, någonstans måste ju de gräsätande lejonen bo tillsammans med lammen och spädbarn leka med ormar…..
Kan ju inte bli slut på ”tiden” innan de tusen åren gått till ända. Annars vore det inte tusen år….
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 2:29 e m
@micro:
Riktigt så lätt som du tycker att det går, är det nog inte att avskaffa det så kallade ”tusenårsriket”.
Ofta brukar man koppla texten i Uppenbarelseboken med Jesaja 11 och Jesaja 35. Troende Judar ser just fram mot detta fridsrike som Den Store Konungen kommer att instifta. (Blir för mycket att citera, du får slå opp det själv.)
Upp. 20:4 Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år. 5 (De övriga döda blevo icke levande, förrän de tusen åren hade gått till ända.) Detta är den första uppståndelsen. 6 Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen; över dem har den andra döden ingen makt, utan de skola vara Guds och Kristi präster och skola få regera med honom de tusen åren. 7 Men när de tusen åren hava gått till ända, …….
Jag tror alltså att ”amillenialismen” inte håller att prövas mot Skriften.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 2:47 e m
@Lars W skrev: ”Evigheten på den Nya Jorden uppfattar jag som tid utsräckt i det oändliga.”
Nu är det väl så att jag tar: ”Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen och den förra jorden voro förgångna”; som bokstavligt menat (Upp. 21)
Och det har blivit populärt de senaste åren att tala med små bokstäver om Himmelen.
Vi får väl se hur Guds Nya Universum kommer att se ut. Jesus tycks inte ha några problem med att vara både i Himmelen och på jorden. Den nya kroppen har egenskaper som vi inte ännu känner.
Men ”evighet” betyder avsaknad av tid. Alltså inte en oändligt lång tid.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 2:58 e m
@Kamau Mweru:
”Men ”evighet” betyder avsaknad av tid. Alltså inte en oändligt lång tid”
Om det hade stått ”ingen tid ska mer vara” hade jag varit med på spåret. Hade t o m för mig att det stod så i kap 22. Nej, vare sig man kan mäta tiden eller inte (någon sol finns ju inte som går upp och ned) så kommer man ändå att uppleva det så. Att man vandrar genom Staden och att det förflyter tid medan man vandrar. Jag är säker på att flödet i strömmen med livets vatten kommer att kunna beräknas med Colebrookes formel i l/s – om nu frälsta VA-ingenjörer vill syssla med sådant där.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 7:45 e m
Hej Kjell!
Jag har en fråga till Dig;
Är Gog-kriget i ”Upp.20″ resp. ”Hes.38″, beskrivning av samma krig?
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 7:57 e m
Hej ”eskatolog-vänner”!
Kan det vara så här.
Inom en snar tidsrymd, så kommer det här Gog-kriget i Hes.38 och hela jorden kommer att eldas upp. Sen händer det som beskrivs i ”Upp.21″,
med ny jord. Det är på den nya jorden som tusenårs-riket ska vara. Sen i slutet släpps satan lös och det blir ett litet uppror med käppar och spjut som går över snabbt. Kan det vara så?
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 9:51 e m
s@Lennart Svensson:
Nej Lennart, så kan det inte vara. Uppenbarelseboken är mer kronologiskt upplagd än så.
På den nya Jorden kommer aldrig ett enda krig att finnas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 10:21 e m
Vi kan ha alla detaljer helt rätt och i kronlogisk ordning, med en sann syn på Kristi tillkommelse, vad som gäller kring det Judiska folket, Israel som nation, kring ”den nya jorden och den nya himlen”, domsakterna och evigheten.
Ändå kan vi missa målet!!! Vad som gör att vi där kommer att vara inbegripna på ett rätt sätt vid slutscenarierna, är att vi i hjärtat äger, en från Gud given sann tro enligt Ordet, på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Men att ventilera det är inte lika populärt, som att ventilera de eskatologiska frågorna. Kärnfrågan i Kristen tro kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, sopas under mattan,
som att det är ändå ngt som vi aldrig kan förstå och man menar att Bibeln är så dimmig och oklar kring de spörsmålen. Det är lögn!!
Bibeln är väldigt klar med vem Jesus ÄR och även klar med betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Varför skulle Gud vara oklar emot oss kring kärnan av den tro på Jesus, som gör oss delaktiga i slutscenarierna på Guds sida i Hans gemenskap, även om vi inte ser alla de detaljerna klart kring slutscenarierna?
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 10:46 e m
Hej HaFo!
Du skriver: ”En från Gud given sann tro enligt Ordet, är inte lika populärt att ventilera, som eskatologi”.
Efter att ha ”gästat” bloggen Aletheia, nu i ett par månader, så tycker jag att det är just det som ventileras här. Jag har gått och väntat på att det här med ”tusenårs-riket” skulle komma upp.
Jag tycker det är ett spännande ämne. Annars är jag lite för trög för mer avancerad treologi. För att inte tala om när det dyker upp ”ekonomiska ämnen”. Då är jag tyst som en mus. Där brukar jag inte få en siffra rätt. Däremot tycker jag om att vara ute i den ”onda andevärlden” och röja.
Villo-läror ska vi avslöja. Jag har faktiskt en egen liten ”villolära?” som jag vårdar ömt. Men jag vill absolut inte ha några efterföljare till den. Den vill jag ha för mig själv. Jag anser nämligen att vi människor har fått vårt förstånd av satan. Det värsta jag vet är när någon påstår att det finns ett ”sunt förnuft” därute någonstans. Och det här att vi har fått en ”fri vilja” av Gud. Dessa två läror, tycker jag är de allra farligaste nu existerande villoläror bland kristenheten idag.
De måste bekämpas, tycker jag.
Trevlig kväll!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 11:51 e m
@Lennart Svensson:
När det gäller bekämpning av den största villfarelsen i vår tid och även de senaste ca 1700 åren är du fenomenal. Med träffsäkra analyser och slagfärdig humor avväpnar du ”katos” som en medeltida riddare. Det är inte oviktigt, för att tala i små termer, att bekämpa villoläror som håller
1 200 000 000 människor bundna. I en kedja vid en påve…
Hoppas vi kan lotsa dig rätt i eskatologin vad vi lider.
… vad det lider, ska det visst vara.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:08 f m
@Lennart Svensson:
http://www.worldtocome.org/home.html
Många bra videos med undervisning.
Kolla rubriken ”Videos”och sedan ”Prophecy”
”Europe and The Vatican – What Is Coming!” rekommenderas.
Om tusenårsriket finns endast kortfattat på videon ”Revelation 17-22 – Great False Church & God’s Final Plan (Part 6)”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 2:10 f m
Ehhh…es-Kato-logi…
…de smyger sej in överallt de där ””katos” (som jag lärt mej de som har påven som boss kallas av vissa på denna sidan)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 5:42 f m
@Lars W:
”Men från Kapitel 7 och framåt har vi synlig kronologi. Inte konsekvent men tydligt skönjbar. Och vi är någonstans där nu.”
Aha, så det säger du.
Jag trodde barnet som föddes i kapitel 12 var Jesus men det kan det ju inte vara om vi inte har kommit längre än till kap 7.
Vem tror du barnet är?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:10 f m
@Kamau Mweru:
”Ofta brukar man koppla texten i Uppenbarelseboken med Jesaja 11 och
Jesaja 35. Troende Judar ser just fram mot detta fridsrike som Den Store Konungen kommer att instifta.”
Men det handlar ju om nya Jerusalem på den nya jorden Jes 65:17-25.
Menar du att det bara ska vara i tusen år och att Satan ska släppas lös där?
I min Bibel är satan redan bunden, frisläppt och nedkastad i elden innan den nya jorden kommer.
Ang den första uppståndelsen så kan du gå till dig själv och fundera på när du fick nytt liv. När du gick från döden till livet.
Joh 5:24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen
utan har övergått från döden till livet. 25 Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons
röst, och de som hör den skall få liv.
(första uppståndelsen, döden har inte längre någon makt)
Upp 20:6 Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen.
Över dem har den andra döden inte någon makt, utan de skall vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år.
Och präster är vi redan:
1 Petr 2:9 Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap,
ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans
härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.
Upp 1:6 och som har gjort oss till ett konungadöme, till präster åt
sin Gud och Fader, honom tillhör äran och makten i evigheternas evigheter,
amen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:28 f m
Ang Jesajas vargar och lamm och allt detta så är väl det liksom Uppboken en syn.
Jes 1:1 Detta är de syner som Jesaja, Amos son, skådade angående Juda och Jerusalem,……
Jag menar nu inte att saker och ting inte kommer att hända men tror ni att vi ska få se allt som Jesaja såg?
Och i såfall, vilket kapitel är vi i nu?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:37 f m
”Joh 5:25 Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons röst, och de som hör den skall få liv.”
Det är alltså det Johannes ser. Själarna lever.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:37 f m
@micro:
Läs vad du citerat och lägg märke till ordet ”konsekvent”.
Jag ser ingen anledning att tänka mig någon annan än vår Mästare i kap 12.
Förr tänkte jag på ”Kristi kropp” d v s församlingen och det darbyister kallar ”uppryckandet”. Men darbyist har jag nog aldrig riktigt varit och absoult inte nu.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:40 f m
@micro:
I Jesaja finner vi ingen särskild kronologi utom möjligen i de två sista kapitlen.
Vi befinner oss en liten bit före Fridsriket d v s då vargar och lamm går tillsammans.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:41 f m
@micro:
I det fallet avses nog Andens liv. Inte de dödas uppståndelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:28 f m
@Lars W skrev: ”vare sig man kan mäta tiden eller inte (någon sol finns ju inte som går upp och ned) så kommer man ändå att uppleva det så.”
Vad du och jag fantiserar ihop är enligt Skriften fel, för det står skrivet:
»vad intet öga har sett och intet öra har hört, och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka, vad Gud har berett åt dem som älska honom»
Guds ord har meddelat detta, som vi inte kan föreställa oss, i form av liknelser och allegorier och transpositioner.
Speciellt tycks begreppet ”tid” vara det som Gud håller mest hemligt av allt. Jfr. tiden för Jesu återkomst, m.fl.
Som du vet av tidigare bloggposter, från min kant, ställer jag stora frågetecken inför alla som tror sig kunna skriva historien i förväg.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:42 f m
@Lars W:
Såå, det som står kapitlen efter kan också ha hänt med andra ord. Som att Satan blir maktlös (bunden).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:45 f m
@Lars W:
”Vi befinner oss en liten bit före Fridsriket d v s då vargar och lamm går tillsammans.”
Det ska enligt Jesaja 65:17 ske på den nya jorden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:49 f m
@Lars W:
”I det fallet avses nog Andens liv. Inte de dödas uppståndelse.”
Anden??
Jesus säger ju att i denna stund får de döda som hör Hans röst liv.
Vad är att gå från död till liv om det inte är uppståndelse?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:50 f m
@Lennart Svensson skrev: ”Jag har en fråga till Dig; Är Gog-kriget..”
Lennart, du frågar fel person. Jag hör inte till skaran av eskatologer.
Jag tror att profetiorna om ändtidens skeenden hjälper oss att känna igen saker när de händer och därmed att hålla oss vakna och redo.
För oss gäller det att hålla Guds Ord i ära och se till att vi är vakna nog att inte falla för falska ”kristusar”.
Bara EN är given all makt i Himmelen och på Jorden. Bara EN ÄR densamme i all evighet. Både före och efter tiden.
Och när Han kommer tillbaka är det för sent att välja sida.
Det gäller att känna Honom, och vara kända av Honom, nu!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:52 f m
@micro:
Vist är det även uppståndelse såsom Paulus beskriver i 1 Kor 15…Men själen/anden finns väl hos Gud i den mellan period som finns mellan våran död och domedagen (den som tror på Jesus ska ju aldrig någonsin dö)?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:53 f m
@micro:
Vad menar Jesus med uttrycket ”Låt de döda begrava de döda”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:57 f m
@micro:
Det är som sagt var svårt att urskilja vad som hör till denna jord respektive den nya.
När det står om ”den som dör ung” visar det att just det handlar om Tusenårsriket. På den nya Jorden dör ingen vare sig ung eller gammal.
Profetian som sådan handlar om Guds Rike. Jesaja låter bilderna av Guds Rike på jorden smälta samman med bilden av Guds Rike på den nya Jorden.
Vanligt förekommande i profetiorna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:08 f m
@Kamau Mweru:
Har inte läst så många av dina bloggposter ännu.
Tider har föremedlats oss i många av profetiorna just för att vi ska forska i detta och få ett slags grepp om skeendet och begrepp om var vi befinner oss i relation till desamma. Vår Skapare visar ett tydligt intresse av att delge oss just sådant. Endast dagen (inte ens året) för Jesu återkomst har Fadern beslutat hålla hemlig. Av uppenbara skäl.
Det där om ”vad intet öga sett” tar man ofta upp i samband med mina ”utläggningar”. Dock har en del av just det visats mig. För att inte tala om vad som visades Johannes och som han skrev ned för vår räkning. Så tillämpningen av den Bibel-versen blir fel i just sådana lägen. Allt är inte uppenbarat. Allt kan inte beskrivas. Vad som sammantaget uppenbarats för människor genom årtusenden är kanske bara en liten liten del av allt det som ska komma. Allt det andra har, som det står, ”intet öga sett”.
Man kanske även bör hålla isär vad man idag kan se med ”andliga ögon” resp fysiska.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:19 f m
@Lars W:
”Dör ung” kan jag inte hitta. Däremot att den som blir 100 år ska drabbas av förbannelsen.
”Profetian som sådan handlar om Guds Rike. Jesaja låter bilderna av Guds Rike på jorden smälta samman med bilden av Guds Rike på den nya Jorden.
Vanligt förekommande i profetiorna.”
Man ser det man vill se…..för att läran ska gå ihop.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:23 f m
@micro:
Menar du att folk dör på den nya Jorden?
Läror är inte viktiga – men sanningen är viktig!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:25 f m
@micro skrev: ”Menar du att det bara ska vara i tusen år och att Satan ska släppas lös där?”
Jag menar inte värst mycket om dessa saker. Varför satan skall släppas loss tänker jag inte ens försöka fundera ut. Det är för mej obegripligt.
Men däremot kan ”tusenårsriket” och det ”eviga fridsriket” inte vara samma sak.
Tusenårsriket existerar i tiden. Så vitt jag förstår innan ”Himmel och Jord skall brinna”.
Det Eviga Fridsriket existerar när uttalandet om ”Ingen tid skall mer givas…” (Upp.10); fått sin uppfyllelse.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:25 f m
@Michael G. Helders:
Ja, det är klart vi finns hos Gud……men inte döda utan levande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:31 f m
@micro:
Nej, det är så tydligt att det hänger samman med Harmagedon – uppgörelsen.
Den onda ”treenigheten” försvinner. Endast Satan kommer åter men bara för en liten tid.
”Denna världens furste är nu dömd” sa Jesus inför korsfästelsen. Men domen är ännu inte verkställd. Och blir det inte slutgiltigt förrän efter ”de tusen åren”.
Med risk för att kallas ”fantasirik” av några här skulle jag vilja framhålla möjlighetan att Satan inkarneras liksom ”Motpolen” en gång gjort. Återkomsten från ”avgrunden” efter ”de tusen åren” skulle av somliga då benämnas ”reinkarnation”. Upp kap 17 tyder på att Antikrist har gjort och kommer att göra en liknande ”resa”. Är det så skulle alltså den ”inkarnationen” ägt rum i vår tid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 8:37 f m
@Lars W:
Nä, jag menar att Jesaja är en syn och ska väl inte tas bokstavligt.
”Hur tänker du att 100 åringen ska drabbas av förbannelsen i fredsriket?”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 9:10 f m
@Kamau Mweru:
”Tusenårsriket existerar i tiden. Så vitt jag förstår innan ”Himmel och Jord skall brinna”.
Japp det är nu. Ett nådens år från Herren.
Lukas 4:18 18 ”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet 19 och predika ett nådens år från Herren.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 9:29 f m
@Mats:
Hej Mats!
Ha-ha, tänkte inte på det, ang. esKatologi.
För att inte hamna i moderering kör jag en liten ”backward masking” och skriver hädanefter sotak.
Låter som något som finns i en $-tia.
Skojar bara, eller som Benny Hinn ”kron-ologiskt skulle sagt:
”Cent åtsido”.
Ha en bra dag!
Mvh Lennart S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 10:50 f m
@Lars W:
Lars, jag kör en gammalmodig, strukturell svarsrutin på din kommentar….
> Tider har föremedlats oss i många av profetiorna just för att vi ska forska i detta
Du skriver ”just för att vi ska forska i detta” ….
Vad har du för (Bok, Kapitel, Vers) bevis för detta axiom. Det luktar ordentligt mycket ”wishful thinking”. Bara för att du är starkt dragen till denna typ av spekulationer?
> Endast dagen (inte ens året) för Jesu återkomst har Fadern beslutat hålla hemlig. Av uppenbara skäl.
Ja detta har blivit en maxim som vinner mer och mer popularitet, i takt med det stora avfallet.
> Det där om ”vad intet öga sett” tar man ofta upp i samband med mina ”utläggningar”.
Kankse vore det en god ide att fundera litet om eventuellt Herren försöker meddela något till dej genom dessa människor som ”ofta” tar upp det? Eller är alla dessa sända av fienden för att bringa dej i tvivel?
> Man kanske även bör hålla isär vad man idag kan se med ”andliga ögon” resp fysiska.
Luk. 16:16 Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin. 17 Men snarare kunna himmel och jord förgås, än en enda prick av lagen kan falla bort.
Jag tror att man skall vara försiktig med att tillskriva sig alltför mycket Gudomlig auktoritet.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 10:59 f m
@micro:
Eftersom människor på den tiden ska bli ”gamla som träd” kan det ju vara en ”förbannelse” att inte bli mer än hundra år gammal.
Hur gamla blir träd? Ja, det har vi ju redan tagit upp här ovan om jag minns rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:06 f m
@Kamau Mweru:
”Lars, jag kör en gammalmodig, strukturell svarsrutin på din kommentar….
> Tider har föremedlats oss i många av profetiorna just för att vi ska forska i detta
Du skriver ”just för att vi ska forska i detta” ….
Vad har du för (Bok, Kapitel, Vers) bevis för detta axiom. Det luktar ordentligt mycket ”wishful thinking”. Bara för att du är starkt dragen till denna typ av spekulationer?”
Varför fins det annars nedtecknat? Varför meddelade ängeln Daniel ett ansenligt antal avgränsade tider?
Varför gav änglar Johannes ett antal tider?
Varför ber Jesus oss att ge akt på Tidens tecken? Han till och med kallar dem som inte vill se desamma för ”skrymtare”.
Så här skriver Daniel i kap 12 på uppdrag av HERRENS ängel:
”De förståndiga skola då lysa, såsom fästet lyser, och de som hava fört de många till rättfärdighet såsom stjärnor, alltid och evinnerligen. Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till.”
Alla de antal dagar, månader och år som nämns i profetiorna ska vi väl inte lista ännu en gång. Men det kan vara värt att repetera Jesu saligförklarande i Uppenbarelsebokens slutord:
”Och se, jag kommer snart. Salig är den som tager vara på de profetians ord som stå i denna bok.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:14 f m
@Kamau Mweru:
> Endast dagen (inte ens året) för Jesu återkomst har Fadern beslutat hålla hemlig. Av uppenbara skäl.
”Ja detta har blivit en maxim som vinner mer och mer popularitet, i takt med det stora avfallet.”
Nej, absoult inte. Det är precis tvärt om. Anser du att t ex Elvor o Janne är representanter för ”det stora avfallet” ?
Jag tror att vi båda vet vad som ligger bakom det och vilka yttringar vi ser utifrån det.
Men om du med ditt uttryck ovan menar att båda ”sidor” formerar sig till strid s a s – vi i väntan på Jesu återkomst och Guds rikes tillkommelse, givande akt på de tecken som förebådar detta – och andra sidan i avfall från allt vad profetior och tidstecken heter i sina synkretistiska svärmerier, ja då kanske vi trots allt är överens om huvuddragen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:58 f m
@Lars W:
”Eftersom människor på den tiden ska bli ”gamla som träd” kan det ju vara en ”förbannelse” att inte bli mer än hundra år gammal.”
Jag fattar inte. Vari ligger förbannelsen?
Dessutom så står det att ”och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen.”
Är synden att inte bli äldre än 100år??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:10 e m
Vi kom fram till att tråd blir mycket gamla. Tallar kan bli 500 år och äldre, ekar 1000 år och äldre. Olivträden i Getesemane örtagård sägs ha funnit där redan på Jesu tid.
Om nu människor blir så här otroligt gamla när den tiden kommer upplevs det nog som en förbannelse att bli sjuk och dö ”ung” redan” vid 100 år.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 9:36 e m
Hej Lars W!
Du har rätt att det ev. ”tusenårs-riket” inte ska vara på den nya jorden. På den nya jorden ska inte finnas någon död. Under tusenårs-riket ska finnas både förbannelse och död. Jag tror bara det ska vara ETT Gog-krig och det ska ske som Kjell säger, efter 1000års-riket, då himmel och jord ska brinna.
Jag tycker ”Micro” har en och annan poäng i sitt resonemang.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 10:08 e m
Lennart säger på mitt påstående:
”En från Gud given sann tro enligt Ordet kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, är inte lika populärt, som att ventilera eskatologi”.
Lennart:
”Efter att ha ’gästat’ bloggen Aletheia, nu i ett par månader, så tycker jag att det är just det som ventileras här. Jag har gått och väntat på att det här med ’tusenårs-riket’ skulle komma upp.”
HaFo:
Hur ska jag uppfatta Ditt svar Lennart?
Menar Du att det centrala på Aletheia blogg genomgående är, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?
Eller menar Du att insikten kring tudsenårsrikets verklighet och vad det i detalj innebär, liksom en klar insikt kring en sann syn på Kristi tillkommelse, vad som gäller kring det Judiska folket, Israel som nation, kring ”den nya jorden och den nya himlen”, domsakterna och evigheten,
är av ”Frälsningskaraktär”, och viktigare, mer än insikten från Guds Ande och Ord kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset?
——
Den villolära, som Du säger Dig vårda ömt, om att människans förstånd är från satan, bör du nog fortsätta med att behålla för Dig själv. Skulle det alltså vara satan som skapat människans hjärna och tankeförmåga.
Det är för mig nästan på gränsen till hädelse att säga ngt sådant. Gud är den som har skapat människan! Även hennes hjärna och tankeförmåga!
———-
Lennart:
”Däremot tycker jag om att vara ute i den ’onda andevärlden’ och röja.”
HaFo:
Mitt tips till Dig, innan Du ”röjer i den onda andevärlden”, är att Du finner ut från Guds Ord och Ande, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Eljest kommer Du att vara en ”flugviktare” i den andliga världen och bara göra Dig och andra illa och komma vilse och leda andra vilse, i ”Ditt röjande i den onda andevärlden”.
————-
Min mening är (utan att jag är emot att man efterforskar i Skriften kring vad som gäller kring slutscenarierna.
Jag gör ju själv även det och finner att vi just nu, står inför det avfall som kallas väckelse, både bland det Judiska folket (Messias – troende) och ”den avfallna Kristna församlingen”,
som bringar falsk väckelse till Judarna och som tillsammans, är på väg att förbereda framträdandet av det falska plagiatet av världsfrälsaren och Guds/fredsriket),
är att detta inte ändå har med den frälsande tron på Jesus att göra.
—–
Vi kan ha alla detaljer helt rätt och i kronlogisk ordning, med en sann syn på det kommande plagiatet av den falske världsfrälsare och plagiatet av Guds fridsrike, med en sann syn på Kristi tillkommelse, vad som gäller kring det Judiska folket, Israel som nation, kring ”den nya jorden och den nya himlen”, domsakterna och evigheten.
ÄNDÅ SÅ KAN VI MISSA MÅLET!!! Men det är tydligen inte så intressant att ventilera – eller!????
Vad som gör att vi där kommer att vara inbegripna på ett rätt sätt vid slutscenarierna, är att vi i hjärtat äger, en från Gud given sann tro enligt Ordet, på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!!!!
Kärnfrågan i Kristen tro kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, sopas idag i många kristna sammanhang under mattan,
som att det är ändå ngt som vi aldrig kan förstå och man menar att Bibeln är så dimmig och oklar kring de spörsmålen. Det är lögn!!
Bibeln är väldigt klar med vem Jesus ÄR och även klar med betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Varför skulle Gud vara oklar emot oss kring kärnan av den tro på Jesus, som gör oss delaktiga i slutscenarierna på Guds sida i Hans gemenskap, även om vi inte ser alla de detaljerna klart kring slutscenarierna?
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:30 e m
@Lennart Svensson:
Då är vi överens vad jag kan se.
Hälsn
Lars W
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:41 e m
Hej HaFo!
I mitt svar till Dig enligt Aletheias policy:
”Aletheia startades på initiativ av MyTwoCents / Daniel Forslund. En stor drivkraft var kristen medias tystnad i frågan om vart den nya ekumeniken leder samt en önskan att informera om udda läror både inom den Romerska Katolska Kyrkan och övriga samfund och rörelser”.
Precis det här tycker jag Aletheias olika ämnen har haft som inriktning. Jag har största förtroende för Daniel, Kjell och Marcus när det gäller att presentera en sund kristendom. Även när det gäller våra ”hebreiska rötter” så tycker jag MTC har en bra balans. Han försöker inte ”judaisera” oss för mycket, så vi börjar svänga oss med hebreiska ord till höger och vänster. Likheten mellan MTC och mig är, att vi inte är med i någon lokal församling och har alltså inget där att försvara. Kan vara en styrka.
Ang. Jesus-namnet för mig, så har jag inga problem. Efter 30 år som kristen så tackar jag Jesus från mitt hjärta varje dag för att han dog för min synd där på Golgata.
Till sist.
Du tycks mena att Du har fått Ditt förstånd från Gud. Hur får Du ihop det med ”Ordspr. 28:26.”
Menar Du att Gud har givit dig något som du inte kan lita på? Nej, så ond tror jag inte Gud är.
Vi ska förstå genom Tro enl. ”Hebr.11:3″
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 12:22 f m
Det var inte mycket till svar på de frågor, som uppstod på grund av Ditt tidigare inlägg, som Du nu gjorde Lennart.
Läs gärna mitt inlägg ovan igen och ge gärna mer klara svar på var fråga för sig.
Naturligtvis ska vi ”inte lita blint till vårt förstånd”, utan Till Guds Ord och det ljus som Anden ger över Ordet.
Men där menar jag, att Gud skapat oss med vår tankeförmåga och att det inte är satan som har skapat vår hjärna.
Varför skulle eljest Bibeln säga:
”Så att Ni kan inse höjden, bredden och djupet”, av vad Gud gjort för oss? Ligger inte att inse och insikt, i vår hjärna och vårt förstånd?
——
Som sagt missa inte att svara konkret på var fråga som jag ställde ovan!
Och visa gärna desutom var på denna blogg, där det framgår klart och är det centrala, vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset. Jag har tydligen enligt Dig, missat de ämnena och skulle gärna vilja ta del av dem.
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 12:42 f m
@Harry Forsgren:
Troll
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:04 f m
@Lars W:
”Om nu människor blir så här otroligt gamla när den tiden kommer upplevs det nog som en förbannelse att bli sjuk och dö ”ung” redan” vid 100 år.”
”Det står att syndaren ska drabbas av förbannelsen vi 100 års ålder…”
Inte att synden skulle vara att dö för ung och då drabbas man av förbannelsen??
Vad är synden, vad är förbannelsen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:09 f m
@Lennart Svensson:
”Under tusenårs-riket ska finnas både förbannelse och död.”
Om det ska finnas både synd, död och förbannelse där kan man ju undra vad Satans icke närvarande har för betydelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 8:11 f m
@micro:
Vad är synden, vad är förbannelsen?
Vad synden är får du slå upp i en ”syndakatalog” om du har en till hands. Det finns ju så många och vilka som leder till förbannelse under ”de tusen åren” är ju omöjligt att säga nu. Vad man kan säga är att synden blir sällsynt med tanke på att ”Frestaren” är bakom lås och bom och att Messias är fysiskt närvarande och regerar världen tillsammans med sina kallade, utvalda och trogna.
Vad förbannelsen är har vi redan gått igenom.
”Vi kom fram till att träd blir mycket gamla. Tallar kan bli 500 år och äldre, ekar 1000 år och äldre. Olivträden i Getsemane örtagård sägs ha funnit där redan på Jesu tid.
Om nu människor blir så här otroligt gamla när den tiden kommer upplevs det nog som en förbannelse att bli sjuk och dö ”ung” redan” vid 100 år.”
Angående ditt svar till Lennart ovan kan man citera Messias själv: ”Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse.”
Matt 15:19
Det är den andra förutsättningen för fullbordad synd. Hjärtats ond tankar. Detta blir alltså kraftigt undertryckt av ovan angivna skäl. Men inte eliminerade, tyvärr.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:11 e m
Hej HaFo!
Nu förstår jag.
Du tycker att Vi istället för att diskutera ”eskatologiska” frågor, så ska vi ägna oss åt att ventilera:
”Kärnfrågan i Kristen tro kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset”.
Du menar att det är inte något centralt här på Aletheia utan att policyn här är:
”som att det är ändå något som vi aldrig kan förstå och man menar att Bibeln är så dimmig och oklar kring de spörsmålen”.
Jag förnimmer i min ande att, blogg-ägarna här, är på det fullt klara med vem Jesus är och vad Jesus gjort för dem på korset. Sedan handlar ju inte alla blogg-ämnen om just den frågan. Därför är det bra att de har en ”500-sal”, eller slakthus, som jag brukar kalla det. Där kan man ventilera allt från cyklar till fruar.
För mig är Jesus, Vägen , Sanningen och Livet.
Ingen kommer till Gud utan genom Honom
Han dog på Golgata för min synd och för mig är Han ALLT.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:14 e m
Hej Micro!
Måste medge att Du har en och annan poäng i Dina frågor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 5:16 e m
Hej Michael Helders!
Hur ser Du på tusenårs-riket och den yttersta tiden?
När ska dina himla-kroppar upplösas av eld?
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 6:35 e m
Lennart säger till mig:
”Nu förstår jag. Du tycker att Vi istället för att diskutera ‘eskatologiska’ frågor, så ska vi ägna oss åt att ventilera:
‘Kärnfrågan i Kristen tro kring vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset’.”
HaFo:
Du omvandlar vad jag skriver alldeles för svart vitt, antingen eller.
Det kan visst vara viktigt att ventilera eskatologiska frågor. Men det får aldrig bli viktigare än att behandla kärnan i den kristna tron.
Min poäng var att vi kan ligga alldeles rätt i alla detaljer kring eskatolgin alla synvinklar och aspekter, men ändå missa målet, enär Guds Ande och Ord inte av kärlek till sanningen, givits utrymme till att för våra hjärtan och sinnen uppenbara vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Då kan det vara enklare att bara säga att de frågorna är så oklara och ogripbara, så det kan vi ändå aldrig riktigt få inblick i. Och så tillåts t.ex. en sådan lära som att Fadern och Sonen och Gud och människa är åtskilda på korset (ett anti – evangelium), att även på denna blogg få florera.
(Enligt vad jag kunnat se – kan ha missat något – så är det andra än bloggens företrädare som tagit avstånd från denna nämnda form av JDS – lära, samtidigt som de menar sig ta avstånd från JDS, om jag uppfattat det rätt.
Har jag missuppfattat det och någon av bloggens företrädare klart tagit avstånd från läran att Fadern och Sonen, Gud och människa är åtskilda på korset, så ber jag om ursäkt att jag då missat det.)
Jag menar att Bibeln inte alls är oklar på dessa punkter och undrar varför Gud skulle vara oklar emot oss med kärnan av kristen tro. En tro som gör oss inbegripna i slutscenarierna, även om vi inte i alla detaljer ser fullt ut skeendena i eskatologin.
Jag är väl klupmpig på att formulera mig, men hoppas att det nu gick att få tag på vad jag försökt säga – eller!?
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 5:19 e m
Hej HaFo!
Jag kan inte mycket om JDS-läran. För 13 år sedan ögnade jag igenom lite böcker av K.Hagin och Ulf.Ekman. Sedan fick jag en bok med någon Charles Capps. Måste säga att alla dessa böcker var som den tunnaste soppa. Jag tyckte det luktade ”hemsnickrad” teologi lång väg.
Jag har ibland själv, i min fantasi försökt förstå vad som hände där i Jesus dödsögonblick. Hur han gick ner i dödsriket och avväpnade satan.
Det här att Jesus skulle dött andligt och blivit ett med satan, tycker jag är en så korkad tanke, knappt värt att kommentera ens. Och det skulle ju vara märkligt tycker jag, att Gud just skulle utvälja en amerikanare (Hagin) att få veta i detalj vad som hände där vid Jesus dödsögonblick. Varför kunde inte någon av Jesus lärjungar fått veta det och skrivit ner det i detalj? Jag brukar tänka, vad lustigt att alltid så kommer Gud? med nya inriktningar på kristendomen, soaking, falleri, hysteriska skratt och det kommer alltid från USA!
Gud kanske är svag för amerikansk ”show-kristendom” som utövas från en estrad?
Asch, jag tycker det säger allt. Det mesta andliga skräpet kommer från ”over there”.
Jag håller mig till Luther och Spurgeon och varvar det med David Wilkerson och Carter Conlon.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 10:20 e m
Nu är vi Lennart utanför ämnet igen och inne på JDS. Men jag vill svara något ändå på Ditt inlägg, men gör det på 500 – salen, så att vi inte stör ämnet här.
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 24th, 2010 at 6:26 f m
@Lars W:
”Vad synden är får du slå upp i en ”syndakatalog” om du har en till hands. Det finns ju så många och vilka som leder till förbannelse under ”de tusen åren” är ju omöjligt att säga nu.”
Menar du att Jesus ska tala om för människorna i tusenriket vilken synd som leder till förbannelsen att dö vid 100 års ålder?? Eller ska dom gissa sig till det?
Och så skriver du att Han säger att synden finns i hjärtat.
Det är likadant då som nu alltså.
Eftersom synden finns i människors hjärtan så kommer ingen att leva längre än 100 år.
Satans kedjor gör varken till eller från.
Vad får du ifrån att synden ska bli sällsynt och undertryckt?
När började Gud gradera synden?
Du får ursäkta mig men denna lära ger mer frågor än svar.
Det står att själarna ska vara präster och regera i tusen år. Dom ska alltså regera som präster.
Vad innebär deras arbete?
Förresten…..har jag fått svar på var det står att dom ska vara på jorden?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 24th, 2010 at 7:36 f m
@micro:
Du ställer intressanta frågor micro. Mycket av svaren kan ju inte bli annat än spekulationer. Och mycket av det som bygger på min övertygelse kan se ut som sådana då det bygger på ”summan av Guds Ord” vilket inte av naturliga skäl kan preciseras i ”bok,kapitel,vers”.
De står inte att ”själarna ska regera i tusen år”. Det står att de blevo åter levande – med allt vad det innebär – och fick regera med Kristus under ”de tusen åren”. Deras kroppar uppstod liksom alla ska göra förr eller senare.
Tycker du raljerar lite väl mycket om Jesu Fridsrike. Människorna är desamma – bara omgivningen förändras. När ”de tusen åren” är till ända kommer det att bli synligt genom det slutliga upproret att människan inte förändrats. Och därmed är det slut på denna jord och mänskilgheten här. Dock väntar som vi vet en ny jord för de frälsta.
Synden finns i människan men då Satan är borta finns ingen som ”tilltalar” den i människan inneboende synden. Genom Jesu personliga närvaro kommer ”det goda förrådet” att fyllas på och människor kommer att välja det under dessa år. Därmed blir det just ett Fridsrike.
Vet inte om du känner till begreppet ”syndanöd”? Det skulle underlätta förståelsen av syndfriheten i det jordiska Gudsriket om du hade varit med om det.
Då Jesu närvaro, paradiset i Jerusalems omgivningar – som man på goda grunder kan anta sprider sig över världen, Ordet som genomsyrar allt ger detta – en frid utan gräns. Fred, frid, frihet – åt alla folk. I tusen år!
”Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, likasom havsdjupet är fyllt av vattnet. ”
(Jes. 11:9)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2010 at 6:22 f m
@Lars W:
De står inte att ”själarna ska regera i tusen år”. Det står att de blevo åter levande – med allt vad det innebär – och fick regera med Kristus under ”de tusen åren”. Deras kroppar uppstod liksom alla ska göra förr eller senare.”
Jag undrar var du hittar ”med allt vad det innebär”. Johannes såg själar som levde och regerade med Jesus.
Jesus säger att: ”25 Amen, amen säger jag er: Den stund kommer, ja, den är nu inne, när de döda skall höra Guds Sons röst, och de som hör den skall få liv.”
Dom har övergått från döden till livet och döden har ingen makt över dem längre (första uppståndelsen.)
Det är det Johannes ser. Du lägger till ”på jorden” Och ”med allt vad det innebär”.
”Tycker du raljerar lite väl mycket om Jesu Fridsrike. Människorna är desamma – bara omgivningen förändras. När ”de tusen åren” är till ända kommer det att bli synligt genom det slutliga upproret att människan inte förändrats. Och därmed är det slut på denna jord och mänskilgheten här. Dock väntar som vi vet en ny jord för de frälsta.
Synden finns i människan men då Satan är borta finns ingen som ”tilltalar” den i människan inneboende synden. Genom Jesu personliga
närvaro kommer ”det goda förrådet” att fyllas på och människor kommer att välja det under dessa år. Därmed blir det just ett Fridsrike.”
Jag måste ju säga vad påhittig du är. Allt för att läran ska gå ihop.
Jag kan inte hitta nåt av detta i Skriften förutom att synden finns i människan och att vi väntar på en ny jord.
Vi kommer att få se ”fredsriket” lika mycket som vi kommer att få se:
”Men jorden hjälpte kvinnan, den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun.” eller detta ”Och jag såg ett vilddjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden och på sina horn tio kronor och på sina huvuden hädiska namn. 2 Vilddjuret som jag såg liknade en leopard, och det hade fötter som en björn och
ett gap som ett lejon.”
Det är som sagt en syn.
”Du ställer intressanta frågor micro. Mycket av svaren kan ju inte bli annat än spekulationer. Och mycket av det som bygger på min
övertygelse kan se ut som sådana då det bygger på ”summan av Guds Ord” vilket inte av naturliga skäl kan preciseras i ”bok,kapitel,vers”.”
Alla tycker väl att deras läror bygger på summan av Guds ord.
”Vet inte om du känner till begreppet ”syndanöd”? Det skulle underlätta förståelsen av syndfriheten i det jordiska Gudsriket om du hade varit
med om det.”
Enligt Jesajas ska det inte finnas nån syndfrihet där.
”Då Jesu närvaro, paradiset i Jerusalems omgivningar – som man på goda grunder kan anta sprider sig över världen, Ordet som genomsyrar allt ger detta – en frid utan gräns. Fred, frid, frihet– åt alla folk. I tusen år!”
Fred mellan djuren möjligen.
”Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, likasom havsdjupet är fyllt av vattnet. ”
(Jes. 11:9)”
Du kan ju inte bara läsa en vers och tro att den utgör hela handlingen.
Ser du vad som står i vers 4:Han skall slå jorden med sin muns stav,med sina läppars andedräkt döda de ogudaktiga,
13: Då skall Efraims avund upphöra och Juda fiender utrotas,
14: Och de skall slå ner på filisteernas skuldra i väster, tillsammans skall de ta byte från folken i öster. Över Edom och Moab skall de räcka ut sin hand och Ammons barn skall lyda dem.
Tycker du att det låter som fred,frid
och frihet åt allt folk?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2010 at 8:24 f m
@micro:
”Du kan ju inte bara läsa en vers och tro att den utgör hela handlingen.
Ser du vad som står i vers 4:”
Tror du jag litar på och följer katolikernas kapitelindelning. Det är mycket sällan den följer textsammanhang. Psaltaren är nog ett av få undantag. Där var det svårt att göra fel helt enkelt.
När Jesus talar om att stunden redan är här handlar det om hur andligen döda får liv genom hans ord. vad tror du annars han menar med ”låt de döda begrava de döda”?
Självklart ska Kristus regera på jorden och då tillsammans med de fysiskt uppståndna martyrerna. Tror du det handlar om påve med kardinaler? De är borta sedan en tid när detta händer. De torde vara döda och begravna efter Antikrists kampanj mot dem. Och är det några som inte är med i första uppståndelsen så är det antikrister såsom påvarna. Djävlarna går till den brinnande sjön senare.
Det var bra att du lärde dig av min utläggning att det inte är sundfritt under de tusen åren. Men det kommer absolut att vara syndfrihet vid jämförelse med andra tidsåldrar.
Att Israel tar byte från de folk som besegras i samband med Harmagedon uppgörelsen är helt klart. Och att Gaza-remsan – ”Filistéernas land” – kommer att försvinna är också helt klart. Vidare kommer Edom att läggas öde. Kanske så även Moab. Att Ammon ska lyda under Isarel är mycket troligt. Israel kommer att administrerar ett område från Nilen till Eufrat när den tiden kommer.
Tack för recitering av denna underbara vers:
”Ingenstädes på mitt heliga berg skall man då göra vad ont och fördärvligt är, ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap, likasom havsdjupet är fyllt av vattnet. ”
(Jes. 11:9)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara