måndag, juli 19th, 2010...12:02 e m
Dollarn på väg mot hyperinflation?
(Källa) Kina har senaste veckorna bedyrat att de inte tänker dumpa amerikanska statsobligationer (Kina är ett av de länder i världen som äger mest amerikanska statsobligationer). Ändå ser vi ett mönster allt sedan 2009 som pekar på det motsatta. I maj månad visar statistik på att Kina dumpat nästan 33 miljarder dollar i obligationer vilket är en katastrof med tanke på att Kina är USA’s i särklass största lånegivare.
Samtidigt meddelar amerikanska Federal reserv att man inte tror att amerikanska ekonomin kommer att ”normaliseras” förrän 2016. Samma instutition sade 2007 att man inte trodde USA skulle drabbas alls av någon lågkonjuktur för att sedan säga (när den var ett faktum) att den skulle vara över senast 2009. När man nu förutsäger att den är över 2016 är stora delar av förtroendekapitalet i mångas ögon förbrukat.
Fortsätter denna trend behöver vi inga domedagsprofeter för att konstatera att den amerikanska ekonomin kan vara på väg mot hyperinflation. Behoven är så stora i den amerikanska ekonomin att det är en omöjlig uppgift att få ordning på underskottet.
USA har lyckats med den enastående uppgiften att dra på sig lika mycket skulder på några månader som 40 amerikanska presidenter tillsammans! (en trillion dollar)
2005 återtog lånegivare 100 000 amerikanska fastigheter pga ägares oförmåga att amortera lånen. 2010 beräknar man att det kommer att röra sig om en miljon fastigheter!
Att Sverige och Europa inte skulle beröras av ytterligare bottennoteringar i den amerikanska ekonomin är önsketänkande.
Du som har möjlighet att öka din amorteringsgrad på lån utan fast ränta bör överväga detta redan i år. Jag tänker först och främst på lån utan säkerhet som kreditkort, vissa billån och andra typer av smålån. Kan du unvika att ta nya lån bör du göra det!
Vi har hittils klarat oss ”bra” i Sverige genom en finansminister som hållit huvudet kallt, men hur duktig han än är och varit kommer vi inte ha mycket att sätta emot nästa stora ekonomiska kollaps i USA. När den kommer är det av mindre betydelse om Sverige har en höger eller vänsterregering eller om nuvarande statsminister har svenska folkets förtroende . . . Den världsvida kris som följer kommer att ge Aftonbladet annat att skriva om än Littorin-härvan.
Personligen har jag börjat sälja av personliga egendomar och höjt amorteringarna på alla lån. Jag tror inte det är meningen att Guds folk skall tas på sängen under de svåra ekonomiska tider som med allra största säkerhet kommer snart.
Over and out
MyTwoCents
Annat om USA idag:










37 kommentarer
juli 19th, 2010 at 12:42 e m
”Vi har hittils klarat oss ‘bra’ i Sverige genom en finansminister som hållit huvudet kallt, men hur duktig han än är och varit kommer vi inte ha mycket att sätta emot nästa stora ekonomiska kollaps i USA.”
Det där kan ju diskuteras. Anser inte att Sverige skulle ha den goda ekonomi vi har idag om vi tillhört ”euroland”. Man kan t o m tänka sig att Sverige kunde varit i ”värstingligan” tillsammans med de sydeuropeiska länderna och Ireland. Tack vara vårt – euromotståndarnas – idoga arbete under flera år före omröstningen kan Anders Borg idag stå och glänsa i strålglansen av ”välskötta finanser”.
Skrev själv många hundra debattinlägg och insändare mot euro-medlemskap åren före omröstningen. Till min glädje märkte jag att debattörer på t ex DI ofta ”köpte” min ståndpunkt. Kan bero på att den till skillnad mot ”ja”-sidans propaganda var faktabaserad och välgrundad. En tydlig opinion för ”ja” svängde under tiden sakta mot ”nej” för att accelera häftigt till ”NEJ” inför valdagen. Facit på vem som ”hade rätt” har vi nu.
(Givetvis lät jag inte mina Bibel-grundade argument skylta på DI, Corren m fl – men desto mer i andra sammanghang)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 1:37 e m
@Lars W:
Lars: ”Det där kan ju diskuteras. Anser inte att Sverige skulle ha den goda ekonomi vi har idag om vi tillhört ”euroland”. Man kan t o m tänka sig att Sverige kunde varit i ”värstingligan” tillsammans med de sydeuropeiska länderna och Ireland. Tack vara vårt – euromotståndarnas – idoga arbete under flera år före omröstningen kan Anders Borg idag stå och glänsa i strålglansen av ”välskötta finanser”.”
Daniel: Bra poäng! Minnet är kort. Även mitt . . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 2:25 e m
@MyTwoCents:
Ja, du var visst på ”rätt sida” med. Vi får gratulera varann så här i efterskott.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 2:44 e m
När USA fått det svårare att sälja sin skuld så har Federal reserve börjat köpa sin egen skuld via bulvaner. Man trycker helt enkelt nya dollar och betalar med. Framtiden för EU/Europa ligger hos Ryssland. Tyskland och Ryssland blir allt tightare, och resten av EU kommer följa efter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 3:04 e m
@Lars W:
Jag kan tyvärr inte klappa mig själv på ryggen. Jag hade inte samma starka övertygelse emot (euron) som du verkade ha. Däremot blev jag misstänksam när nästan alla partiledare från vänster till höger sjöng eurons lov, inklusive Alf Svensson.
Det är alltid suspekt när maktens män och kvinnor stämmer in i samma sång . . .
Jag lät röstsedeln ligga kvar i byrålådan och bad att Guds vilja skulle ske. Ungefär samma strategi jag har inför höstens val då jag anser att inget parti gjort sig förtjänt av min röst . . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 3:10 e m
@Marcus:
Vi får hoppas och be att du inte blir sannspådd. Må Gud bevara Ryssland från EU. De har haft nog av bekymmer under 70 år av kommunistdiktatur.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 3:42 e m
Tja jag tror nog Ryssland är en större fara även om ett numera impotent EU också haft imperiedrömmar. Ett återuppståndet Sovjet (och ett i praktiken fortfarande existerande KGB) som dominerar Väst är min framtidsspekulation.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 4:01 e m
Bensinpriset beror en hel del på dollarkursen sägs det. Det är något skumt med det. I vintras förutspåddes ett bensinpris på omkring 15 kr/liter när semestertiden närmade sig. Istället sjunker det ned mot 12 kr/liter. Tankade för 12:19 i förrgår.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 7:17 e m
Tack Daniel för en mycket intressant tråd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 19th, 2010 at 11:38 e m
@Observer:
Det får man instämma i.
Då är det bara att invänta hur en dollar blir värd två cent.
(Den var dålig , jag vet, men timmen är sen…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 10:17 f m
Tack för denna viktiga och värdefulla information!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 2:43 e m
Observer/Lars W/Linnea:
Tack själva för förtroendet (att ni tar er tid att titta in på aletheia nu och då).
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 20th, 2010 at 5:01 e m
En majoritet av dagens ekonomiska experter verkar vara överens om att US-dollarn förr eller senare kommer att drabbas av en total kollaps. Det finns dock enligt vad jag förstår framför allt ett par viktiga anledningar till varför detta inte redan har skett.
En inte obetydlig del av de slantar som USA erhållet för betalning av obligationer som Kina förvärvat har kommit i retur till Kina som betalning för kinesiska exportvaror till USA. Det har här funnits en win/win situation. Förutsättningarna för denna deal har dock krympt markant på grund av USA:s reducerade ekonomi och där med minskande import. Kina drar därmed inte längre samma fördel och ”uppgörelsen” har allt mer börjat ”halta”.
Kina skulle kunna knäcka dollarn över en natt men man kan inte sälja av mer än att dollarn under ytterligare en tid fortsatt klarar en anständig kurs. Skulle kineserna låta dollarn rasa skulle de själva sitta med ”Svarte-Petter”, dvs mängder av US-obligationer värda noll.
Samtidigt som Kina ökar sin försäljning av US-obligationer så investerar man i så kallade SDR-papper. http://www.imf.org/external/np/exr/faq/sdrallocfaqs.htm
Regeringar över hela världen har köpt SDR och samtidigt släppt amerikanska statsobligationer. Framför allt Kina har visat kraftigt intresse för SDR som en ersättning för den amerikanska dollarn. Som Marcus mycket riktigt påpekar så har detta fått till följd att Fed nu allt oftare via sedelpressen tvingats köpa sina egna växlar vilket i sin tur spär på inflationen.
Vad som är oroande är att USA själva köper SDR-papper och ännu mer oroande att det amerikanska finansdepartementet femdubblat sitt SDR-innehav under det senaste året. Skulle inte det vara obefogat om det inte är så att finansdepartementet vet att dollarn inte kommer att förbli världens reservvaluta för mycket längre? Eller???
Mvh Rune
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:11 f m
Vi har världens högsta skatteuttag, 48% av BNP, så det är inte konstigt att våra finanser är i ordning. De flesta andra länders finansministrar kan bara avundas Anders Borg. De flesta andra länders regeringar kan nämligen inte ta ut så höga skatter av sin befolkning, utan att riskera fällas. Men för oss är detta en välsignelse eftersom vi tidigare har legat upp emot 53% av BNP!
Så att, detta har inte mycket med Euron att göra. Euron är bra på en gemensam marknad. Tänk er om Norrland, Svealand och Götaland hade olika valutor bara för att de inte har ekonomiska utvecklingar. Problemet är att vi betraktar Norrland, Svealand och Götaland som ett land, nämligen Sverige, och samtycker till att skattepengar flyttar från de rikare Svealand och Götaland till det fattigare Norrland. Vi vill däremot inte se på EU som ett land.
Bra eller dåligt? Beror på. De länder som har stor tillväxt nu är länder med jättebefolkningar, som Brasilien, Indien och China. I fråga om Indien och Kina så är de sammansatta av flera folk med olika språk och kultur, precis som EU, men de håller ihop och har samma valuta, givetvis. Fördelen är stora fria marknader. Nackdelen är motsättningar mellan folkgrupperna.
Men EU har ingenting med kristendom eller Gud att göra. Jag kan inte se det. Det är bara ren isolationism som är orsaken till missnöjet med EU. Man ser att det i princip bara är kommunisterna som är emot EU-medlemskapet idag.
Som ett litet och extremt exportberoende land är vi tvungna att vara med i en gemensam marknad och om en sådan ska fungera bra så behövs gemensam valuta. Jag tror att det handlar om ett decennium eller så, så är vi också med i Eurozonen.
Detta om den stora kollapsen uteblir. Faktum är att ingen vet, fast världen tycks vara full av ”experter” som tror sig veta.
Kommer den stora kollapsen så är orsaken den att de västerländska demokratierna, dvs Europa och Nordamerika inte har förmått stå emot pressen från sina egna befolkningar utan tvingast dra på sig ständigt nya skulder för att hålla de alltmer krävande människorna någorlunda lugna och hålla dem sysselsatta i näringar som har högre lönekostnader än de kan ta ut i försäljningspriser. Alternativet hade varit att höja skatterna i nivån 50% av BNP, eller hålla sina sociala ambitionsnivåer betydligt lägre. De har gjort varken det ena eller det andra, bara sänkt räntorna för att hålla konsumtionen uppe för att inte tappa ännu mer i skatteintäkter.
Alltså, problemet är att Europa och Nordamerika har levt över sina tillgångar, med vissa undantag där Sverige är ett. Frågan är hur man kommer ur detta. Europeiska länder satsar på åtstramningar och sanering av sina ekonomier, med risk att hamna i en neråtgående spiral av nedskärningar, arbetslöshet, mindre skatteintäkter, nya nedskärningar, osv. USA satsar på nya lån, pumpa ut pengar i landet för att försöka få fart på hjulen igen.
Båda kan ha rätt, båda kan ha fel. Personligen tror jag mer på en moralisk upprustning av nordamerikaner och européer, där arbete, självdisciplin, måttlighet, familjevärden, långsiktighet, integritet, nykterhet och andra gamla goda kristna värden ersätter det vansinne som dagens lättsinniga konsumtionssamhälle har skapat, där vi ständigt måste konsumera kylskåp, bilar, tvättmaskiner, ja t.o.m. alkohol, för att staten ska få in pengar så att gamla mormor kan tas om hand på något hem.
Lättsinne har aldrig varit bra för människan och aldrig belönats av Gud. Det är inte Euron, Dollarn, Yenen, Rupien, Pundet… som är problemet. Det är att vi har ersatt Gud med mammon och tror att vi kan komma undan med det. Men det föder bara ännu större begär och ännu mer lättsinne. Tror ni att Herren är tillfreds med det?
Tids nog kommer insikten. Hoppas bara att det inte är för sent då. Låt dem bolla med räntor, statsobligationer, valutor, lån… Ingenting sådant hjälper i en moraliskt förfallen värld – bara flyttar problemet till nästa generation, som är ännu mer depraverad än den tidigare. Tids nog kommer insikten, som sagt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 6:47 f m
@Penumbra:
Bedömare är ganska överens om att vår krona givit oss fördelar genom kriserna som euroländer saknar. Bara detta att själva få styra ekonomin är ovärderligt.
Men för mig är det det profetiska skeendet som är avgörande för min syn på EU och euron. Att Sverige får bättre ekonomi tack vara kronan är bara en bonus för min del.
Må Sveriga bevaras från euroland och må vi se till att skyndsamt lämna det sjunkande skeppet EU som inom en nära framtid blir vad Uppenbarelseboken benämner Vilddjurets rike.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 10:49 f m
Lars W: jag trodde på 90-talet att EU kunde vara det sjuhövdade vilddjuret men världen går inte åt det hållet så jag har övergett den tolkningen. Vare sig Ryssland, USA, Kina, Indien, Iran eller Brasilien kommer någonsin underordna sig det krackelerande EU. Men håll ett öga på Tysklands och Rysslands allt starkare band, det är en viktig ledtråd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:03 f m
@Marcus:
Varför se ett motsatsförhållande där? Ryssland kanske går med i ”det nya EUropeiska sovjet”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:33 e m
Marcus:
Iofs så är det profeterat att vilddjuret SKA vara krackelerande. Antikrist kommer att bo i ett ständigt svajande luftslott under hela sitt vansinnesstyre.
Detta tror jag hör i hop med att alla som ser skall ha en chans att se det som vad det egentligen är: ohållbart. Alla andra kommer ju att tro på det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:48 e m
När jag flyttade från Sverige var den Svenska Kronan värd 76 Gulden-cent, eller i dagens valuta ungefär 34 Euro-cent. Det var 1976.
På några års tid föll kronan till 24 Gulden-cent, eller 11 Euro-cent. Sparpengarna var flyttade men studielånet kvar i Sverige. En god affär!
Sedan dess har kursen varit nästan konstant. I praktiken är väl Kronan kopplad till Euron. Men Sverige har alltid varit mer Anglo-Saxiskt än Europeiskt.
Och fortfarande finns det samma uppkäftighet från sidolinjen, som man ser från United Kingdom och America.
Vi får väl se hur det går med Europa. Tills vidare tycker jag att det Holländska ordspråket passar:
”De beste stuurlui staan aan wal!” Det betyder: De bästa styrmännen står på kajen.
Jag har svårt att dela era anti-Europa sentiment.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:54 e m
Ludvig: bra tanke, vi får se hur det organiserar sig. Men ett nyuppståndet Sovjet kommer vara en nyckelspelare vilket många siare missar.
DirkG: sant! Men jag tror EU är för svagt även för den rollen. Dock är nog europeiska länder med men makten flyttar från Väst och USA österut till Moskva, Beijing och Teheran (vilket inte borde komma som en överraskning för någon).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 12:57 e m
@Marcus:
Min syn som formades i början på 80-talet bygger inte på svängningar i politiken vare sig tillfälliga eller långvariga. Den grundar sig på Daniels profetior. En nutida allians mellan Tyskland och Ryssland förändrar inte vad vare sig Nebukadressar eller Daniel såg.
Angående maktbas – betänk att denne man ska tillskansa sig makten med hjälp av endast få. Det handlar inte om stora allianser eller demokratiska beslut då. Och ”hornet” är i begynnelsen litet. Men växer kraftigt. Satan ger denne man sin makt och sin tron. Ett i grunden krackelerande europeiskt välde kan med diverse ”lögnens kraftgärningar ” och ”orättfärdighetens bedrägliga konster” fås att framstå som stabilt. (Var det inte lite av det USA sägs syssla med i kommentar ovan förresten?)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 5:39 e m
Lars W: utan att polemisera för mycket om profetiska tolkningar, mer en sekulär analys: USA lär falla snart och när det sker så får även EU en törn. Det lutar mer åt ett återuppståndet SSSR än Romarrike. Katolska kyrkan lär inte överleva heller.
Det finns krafter som vill att kristna ska vara kvar i gamla hjulspår (New World Order, EU=Romarriket/sjuhövdat vilddjur, RKK=Skökan etc) så att vi inte är vakna för det som händer på riktigt. Det är jobbigt att lära om, jag vet av egen erfarenhet, men nödvändigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:10 e m
Det finns krafter som vill ta udden av profetians ord, ja. Dem vill jag inte samverka med.
Profetian säger att ett återuppståndet Romarrike ska behärska Europa vid tiden strax innan Messias kommer och upprättar Guds rike. Det är otvetydeigt! Det kan inte appliceras på vare sig ett nytt Sovjet eller något annat. Vilka tillfälliga svängningar vi än upplever i denna osäkra tid. Då är det tryggt att hålla sig till Guds evigt gällande profetior.
Skökan Babylon är lika starkt knutet till Rom som profetian om det fjärde djuret.
Det finns inget jag behöver lära om. Även om det är på modet att vända kappan efter vind.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:24 e m
Mycket sympatiskt att få läsa en varning om USA:s skuldsättning i svensk text!
- I The Hill (tidningen om och för kongressen) igår 20/7 läser jag: ”För regeringen i Washington har skulder blivit som knark. Förra året var federala budgeten så obalanserad att alla skatteinkomster tillsammans endast täckte kostnaden för sociala program som Medicare, Medicaid och Social Security. Allt annat, från Peace Corps till Pentagon, finansierades genom lån.”
- ”Och även de mest optimistiska beräkningarna visar att räntekostnaderna kommer att gå i skyn, till rent astronomiska nivåer, under den kommande tioårsperioden.”
- Se också t.ex. Telegraph (UK) 2/7: America is sinking under Obama’s towering debt.
Betr. bloggtexten kan man påpeka att Kina har ett nästan lika stort intresse som Washington av att undvika en ekonomisk katastrof. Bäst för båda parter vore att hålla systemet flytande, så att dollarns värde inte går i botten.
- Bloggen har ju också rätt i att Sverige har klarat sin ekonomi bättre än de flesta andra länder. Nuvarande regerings förtjänst — men också Göran Perssons team! (Och före honom Bildt.)
En gammal tanke (Lars W 7:10) har ju varit att romarriket skulle återuppstå, nu mot tidens slut. Och 13/7 2008 bildades faktiskt Union for the Mediterranean i Barcelona. EU-länderna plus Nordafrika plus Levanten — romarriket plus Sverige/Finland. (Fjordman berättade mer 13/10. Ta inte allt han säger för givet, bara…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 7:46 e m
@Lars W:
Jag har inte studerat Uppenbarelseboken så noga. Överhuvudtaget är mina bibelkunskaper inte så detaljerade. Men jag använder min intuition och andra kunskaper, inom politik och naturvetenskap, för att få ihop en gudstro som fungerar (för mig).
Beträffande EU så ska vi inte glömma bort dess grundsyfte, nämligen skapa varaktig fred mellan de europeiska stormakterna. Det har fungerat och ser ut att fungera även inom genomskådlig tid. För oss kan det tyckas kvitta om vi är med eller inte, men det kvittar inte om det är krig eller fred i Europa. Det finns många latenta konflikter kvar – tro inte något annat.
Jag har väldigt svårt att se EU som det kommande Vilddjurets rike. Jag tror mera på Ryssland, i så fall. Ryssland har en gammal tradition i despotstyre och erövring av territorier. Många där drämmer om forna Sovjetunionens ”storhetstid” och vill återskapa det.
Någon union mellan Tyskland och Ryssland tror jag inte på. De kulturella skillnaderna är för stora. Hade Hitler lyckats erövra Ryssland och befäst sitt tusenåriga rike, då hade det varit en annan sak. Kanske födds en ny Hitler i framtiden som den här gången lyckas med det, i egenskap av Antikrist. Men vi kan bara spekulera.
Det finns ett problem med Ryssland och det är att landet alltid har haft svårt att hänga med utvecklingen och alltid varit på efterkälken. Det kan man inte säga om Kina som kan växa sig till nästa stora världsmakt. Kina är också en stark kandidat till Vilddjurets rike.
Men faktum är att vi inte kan veta med säkerhet. Ingen av oss, inte ens Johannes. Först och främst för att det inte är bra för mänskligheten att veta exakt ”när, var, vem”. Föreställ dig hur våra liv skulle se ut om vi visste. Skulle vi överhuvudtaget ha några liv?
Men sedan är det så att ingen, inte ens Gud kan se in i framtiden i detalj, helt enkelt därför att det är händelser som ligger framöver och inte har inträffat, ännu. Gud vet att en uppgörelse kommer och har en plan för mänskligheten. Jesus Kristus har uppenbarat vissa svårtolkade bilder för Johannes inre av Guds plan. Det är allt. Vi kan inte ta för givet att allt sker enligt Uppenbarelseboken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 9:03 e m
Bibeln uttrycker inte att just Romarriket ska dyka upp två gånger i historien. I Daniels bok nämns ett litet horn från ett av de fyra stora hornen efter Alexander, är detta Romarriket? Svårtytt tycker jag.
Skökan tycker jag stämmer bättre in på t ex NYC. Lägg märke till att Johannes blir *förundrad* när han ser henne, skulle han bli det om han såg Rom? Dessutom nämns inga kullar utan BERG som, precis som i just Daniels bok, symboliserar riken/kungar.
PS! Sovjet är nog bara ett av de sju/åtta hornen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 9:46 e m
Hej Marcus!
Ha-ha, Du är för härlig. Du håller fast vid NY som sköka. Nu ska min dotter som bott på Manhattan flytta till London, så nu är jag inte lika stor motståndare till Din tes. Men, förresten, mina favorit-predikanter David Wilkerson och Carter Conlon bor i NY. Du kanske har fel ändå?
Trevlig kväll!
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 10:40 e m
Lennart: Wilkerson är lite inne på samma spår faktiskt. Babylon eller inte, USAs dagar är räknade. Folk fattar inte hur långt det är gånget. Tyvärr är kristna amerikaner de som verkar fatta detta minst/inte vill fatta det, de är andligt blinda. Speciellt pastorer och ‘profeter’ i USA verkar helt bortfintade, var ligger deras lojalitet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:09 e m
@Marcus:
Hej!
Jo, jag tror också som Du att USA:s dagar är räknade.
Därför är jag så glad att min dotter ska flytta.
Ikväll har jag suttit och studerat en massa video-klipp med Benny Hinn. Bl.a en där han säger att det ska komma ”spirits of deceptions” över kristenheten som aldrig förr. Ha-ha, så slipat.
Inte många kristna verkar ana att Bennys ministry kanske är en av de ”decievaste” av dem alla.
Såg en mycket bra intervju med en Dan Harris från NY. Benny låter sig intervjuas mycket ingående och han fattar sympati för intervjuaren. Det är precis som om han äntligen vill bli avslöjad och fri. Efter den intervjun, behöver man inte gåvan att skilja mellan andar, för att förstå att Benny Hinn är en bedragare.
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 21st, 2010 at 11:43 e m
@Marcus:
Var i Daniels bok symboliserar berg ”riken och kungar”?
Redan de s k kyrkofäderna såg utifrån profetiorna att Romariket – som då stod i fullaste blom – skule tyna bort för att åter resa sig vid tidsålderns slut.
Att framålla berg kontra kullar är hårklyverier. Vad är den avgörande skilnaden mellan kullar och berg? Alla genom de senaste 2000 årens historia har varit medvetna om att Rom är ”de sju kullarnas stad”. Så även Petrus som hälsade från ”församlingen i Babel”. Hur många kullar är NYC byggt på??
Skökan måste ju förundra Johannes. Hur kan något som bär Kristi namn uppföra så illa? Som regel mot Guds bud. Med en antikrist som ledare. Skulle något annat kunna förundra Johannes mer?
”Det lilla hornet” har en ”dubbelnatur” som har en lång förklaring. Vi är redan OT i tråden kan man misstänka.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 9:00 f m
http://inflation.us/emptystoreshelves.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 1:23 e m
@Lars W: Daniel 2:31-35
Dvs Guds rike.
Upp 17:9
Min poäng var att det är den symboliska skökan som sitter på symboliska berg, det står aldrig att själva staden är byggd på just sju kullar. Att läsa vad som faktiskt står är inte ”hårklyverier” utan nödvändigt om man inte ska gå vilse i sina tolkningar.
Vad de sk kyrkofäderna tolkade utifrån sin horisont är naturligtvis intressant, men inte nödvändigtvis relevant för vår tid.
Det står inte direkt att skökan är en kyrka. En sköka säljer sig själv, var finns de mest korrupta politikerna? En sköka är också fallen så du har en poäng här att det kan vara en fd kristen företeelse! Vilket land anses vara det mest ”kristna” i världen? Är det Italien eller USA? Jag är inte tvärsäker i min uppfattning men jag tycker den passar bättre in i både Bibeltext och omvärldsanalys.
Jo vi spelar nog i femte perioden (jag utgår från hockey här)!
Jag hänvisar till tidigare artiklar på Aletheia.
http://aletheia.se/2008/01/18/skokan-babylon-och-vilddjurets-entre-pa-varldsscenen-del-1-av-2/
http://aletheia.se/2008/01/20/skokan-babylon-och-vilddjurets-entre-pa-varldsscenen-del-2-av-2/
OBS! Dessa artiklar skrevs redan september-november 2007, alltså ett år innan finanskrisen.
Lars! Gör så här. Tänk som en polis och försök se nya infallsvinklar! Tänk för en stund bort den teori som du håller för mest sant och sätt dig in i denna teori. Alltid bra att bredda sin horisont lite! Du behöver inte ändra på dig, jag vill bara att du får lite mer förståelse för mitt synsätt! Okej?
För övrigt vill jag tacka dig broder för ett meningsutbyte där vi inte förföll till personangrepp o dyl som tyvärr är vanligt på internet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 2:30 e m
@Marcus:
”Detta är det sinne som ger vishet: de sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på. De är också sju kungar.”
Vet inte vilken översättning det där kan vara men det är definitivt inte ur Daniels bok.
Att läsa vad som faktiskt står är det enda som gäller.
Du har inte redovisat skillnaden mellan kulle och berg. Definitionsmässigt. Du har heller inte berättat vilka sju berg NYC är byggt på. Eller vilka 7 kungar som huserar där. Ska vi även döpa om Kinnekulle till Kinneberg i samma veva då det ju består av berg? Liksom Roms ”sju kullar”.
För min del spelar det egentligen ingen roll. Vad profetian säger oss är tydligt och klart. Profetian är relevant för vår tid oavsett vad kyrkofäderna kom fram till. Men nu var detta vad de också såg. Profetian är ju densamma.
Ska läsa de där bloggposterna och författa lämpliga kommentarer där så erfordras.
Nej, inga personangrepp kanske. Men mitt tangentbord börjar kännas sönderslaget…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 2:38 e m
@Lars W: Det citatet är som jag anger från Upp 17:1 (läsa noga gäller även kommentarer ibland ha ha!)
Poängen med kulle och berg är att det inte står att staden är byggd på sju kullar utan att kvinnan sitter på sju berg som också är sju kungar. Jag tror inte detta handlar om landskapsarkitektur, men du får naturligtvis tolka det så.
Jag ser det som att staden dominerar över och får sin makt från sju riken.
Det behövs vishet för att förstå den gåtfulla beskrivningen enligt Upp 17:1. Med det jag vet om NYC och Vatikanen så passar inte Vatikanen in längre i profetians beskrivning. Det finns hemska problem i Rom, men det är inte vad Skökan handlar om.
Men låt oss dra ett streck i denna off topic-debatt nu. Kommentera gärna vidare i de andra trådarna!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 3:42 e m
@Marcus:
Marcus:
”Det citatet är som jag anger från Upp 17:1 (läsa noga gäller även kommentarer ibland ha ha!)”
Jag kände igen det. Men du påstod att det kunde utläsas att berg var kungar i Danielsboken:
Marcus:
”Dessutom nämns inga kullar utan BERG som, precis som i just Daniels bok, symboliserar riken/kungar.”
Marcus:
”Poängen med kulle och berg är att det inte står att staden är byggd på sju kullar utan att kvinnan sitter på sju berg som också är sju kungar. ”
Då är frågan vilken avgörande skillnad det är mellan berg och kullar. Man kan ju då istället säga att Rom är byggt på sju berg eftersom det är just berg staden är byggd på. Det handlar om hårklyverier. Vad som är viktigt att förstå är profetians innehåll. Inte den exakta halten urberg i Roms sju kullar.
Marcus:
”… kvinnan sitter på sju berg som också är sju kungar.”
Det är vilddjurets sju huvuden som dels utläses som sju berg/kullar, dels utläses som sju kungar. Här får inte päron och äpplen blandas.
Marcus:
”Med det jag vet om NYC och Vatikanen så passar inte Vatikanen in längre i profetians beskrivning.”
På vilket sätt passar NYC in? Vilka 7 berg är Manhattan byggt på?
Jag anser inte vi kan dra ett streck över detta. Det är viktigt som aldrig förr att förstå detta rätt. Men vi kanske borde fortsätta under annan bloggpost?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 4:16 e m
@Lars W: Spelar kanske inte så stor roll skillnaden berg/kulle då det inte står att STADEN är byggd på just sju kullar/berg. Men i Daniels bok är berg = rike, och i Uppenbarelseboken talas om berg = kungar, alltså om riken/kungamakt och inte just fysiska kullar. Om du ser ”kullar” framför dig och inte ”berg/riken/kungar” så tror jag du missar profetians budskap. Du behöver inte hålla med mig jag försöker bara ge min syn på det.
Blanda äpplen och päron? Menar du dig själv, mig eller Johannes? Det är ju en profetisk text så den är kryptisk.
För förhoppningsvis sista gången: jag tror inte staden är byggd på just sju berg/kullar så jag förstår inte varför du fortsätter fråga om New York City och sju kullar? Du får gärna tolka det hela som landskapsarkitektur men jag gör ju inte det.
Jag känner igen ditt sätt att resonera då jag tolkade på precis samma sätt som du för bara 5 år sedan. Men ju mer jag lärde mig om min omvärld ju mer krystad blev den gamla tolkningen.
När du satt och såg på tv när skyskraporna exploderade på Manhattan 11 september 2001 och när världens alla börser och handel fick en chock, fick du då inte en liten liten föraning om det som beskrivs i Upp 17-18? Du behöver inte svara mig, men tänk lite på det själv. Kan du tänka dig ett liknande scenario med staden Rom?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 8:30 e m
I upp kap 17 ser Johannes vare sig berg eller kungar. Han ser 7 huvuden på ett vilddjur. Dessa är dels 7 berg och dels 7 kungar. Hoppas du ser ditt tankefel. Det är alltså inte som du säger ”berg =kungar”
Nyckeln till uttydningen är det fjärde djuret i Dan kap 7 som bevisligen är Rom.
Jag har sett samma uttydning för 5 år sedan likväl som för både 15 och 30 år sedan. Lever jag om 5 år ser jag samma uttydning.
Jag ser inget av uppfyllelsen av vare sig Upp 17 eller kap 18 i 911-attacken. Men jag hörde att många sa så då. De som frågade mig fick ungefär det svar jag avgett här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara