torsdag, juli 22nd, 2010...5:10 e m
Ulf Ekman, Barack Obama och Tommy Lilja!
Tre notiser i nyhets- och bloggflödet.
- Ulf Ekman hotar röra HERRENS smorde!
- Barack Obama berättar kanske sanningen om oljekatastrofen!
- Tommy Lilja talar klarspråk om Vatikanen!
Kors i taket, Ulf Ekman hotar röra HERRENS smorde! Får han det???
I Världen idag skriver man bl a.
– Sedan är han [Benny Hinn], tillsammans med oss andra, inte fullkomlig förstås, säger Ulf Ekman och försäkrar att han kommer att agera framifrån scenen under Benny Hinn-mötena, om det skulle behövas.
– Vi får se när han kommer. Säger han konstiga grejer går jag upp och korrigerar det.
Nu förstår jag inte riktigt. Om man kritiserar Benny Hinn får (fick?) man ofta på skallen för att man ”rör HERRENS smorde”, nu gör självaste Ulf Ekman det eller iallafall hotar med det. Eller är det just bara Pastor Ulf som får göra det? (Enligt Bibeln avskyr HERREN två slags mått. Ordspråksboken 20:10)
Fast om man nu ska läsa Bibeln så får man göra just det Ulf lovar att göra om Benny säger konstiga grejer, repetera gärna med detta Aletheiainlägg.
Vem är över vem i den Himmelska hierarkin?
Gud är Kristus huvud, Kristus är församlingens huvud samt dess Överherde. Ulf är huvudherde, jag vet inte exakt var i hierarkin han passar in men tydligen står han över Benny Hinn. Undrar om Benny är medveten om detta och om hur Ulf uttalat sig om honom? Jag skulle inte tro att Benny vet om att han ska passa sig för att säga ”konstiga saker” om han inte vill bli tillrättavisad inför publiken på Livets ord.
Barack Obama talar klarspråk mellan raderna – och i handling!
USAs president Barack Obama jämförde härförleden oljekatastrofen i Mexikanska golfen med 911-attackerna.
På samma sätt som synen på våra svagheter och vår utrikespolitik formades djupt av 9/11 tror jag att den här katstrofen kommer att forma hur vi ser på miljön och på energi i många år framöver.
Uttalandet har fungerat som ett rött skynke för anhöriga till offren för terroristattacken den 11 september 2001.
– Han är ute och cyklar. Det var terroristattacker, ingenting som orsakades av människor som försöker tjäna pengar, säger brandchefen Jim Riches, vars son var en av de 3 000 personerna som dog i attackerna.
– Att jämföra en miljöolycka, om det är vad man ska kalla det, med en planerad terroristattack är löjligt. Politiker har ingen känsla för verkligheten, säger Jack Lynch, vars son dog i attacken, till The Guardian.
Var det en olycklig felsägning eller fanns där ett budskap mellan raderna? När man sedan läser detta så kanske man har svaret. (Denna katastrof hände i fredags 16 juli men man har inte visat mycket av det på tv, eller hur? Hmmm…)
Oljeolyckan inträffade när två gasledningar exploderade i fredags och räddningsmyndigheter uppgav att oljetäcket till havs är omkring 50 kvadratkilometer stort.
Hamnen i Dalian i nordöstra delen av landet är en av Kinas viktigaste och förutom olja och bränsle skeppas också järn, andra råvaror och spannmål. Hamnmyndigheten uppgav att 80-90 procent av hamnområdet fått stängas. Dessutom är området den största depån för landets oljereserv.
Det krävdes runt 2 000 brandmän för att få kontroll över elden som härjade i 15 timmar.

En kinesisk brandman försöker rädda en annan ur oljehavet i hamnen i Dalian
Tidigare kunde man också läsa det här.
Tommy Lilja är tydlig vad gäller Vatikanen!
Tommy Lilja (PTL, Folkkyrkan Sölvesborg) tillhör inte de karismatiska pastorer som viker undan när Vatikanen kommer på tal. Han och t ex Johannes Amritzer tillhör ett fåtal som, åtminstone offentligt, vågar säga något om politiseringen av delar av frikyrkan. Så här skriver Tommy på sin blogg.
Katolska kyrkan, godkänner inte NT:s suveräna auktoritet. Utan påven och traditionen, alltså vad som tidigare påvar kanoniserat, vävs samman till den katolska läran om Bibeln. I denna utveckling kan man båda ändra och göra tillägg till det som skrivits, tex Mariakulten, som är kanoniserad.
Här börjar problemen, när vi går utöver vad som är skrivet, eller när vi ändrar innehållet på vad som är skrivet, då förändrar vi koden, och istället för Jesu församling får vi något annat.
/Marcus










79 kommentarer
juli 22nd, 2010 at 6:33 e m
Barack Obama pratar mycket och ibland kommer det grodor ur hans mun. Inget att bygga några konspirationsteorier på. Dessutom har han tagit på sig uppgiften att göra USA grönare, så oljekatastrofen kom lägligt, ur den synpunkten.
Vissa människor älskar att snickra ihop konspirationsteorier och ännu flera älskar att läsa, tro på och diskutera dem. Skulle kunna betraktas som oskyldig dumhet men är seriösare än så eftersom dessa avleder folks uppmärksamhet från verkliga orsaker och samband.
T ex finns en stark konspirationsteori om att attackerna den 11/9 var genomförda av CIA och t o m Mossad, för att få igång krigen i Afghanistan och Irak. När en sådan teori vinner popularitet blir stödet bland folket svagt för de åtgärder som är nödvändiga, vilket kan bli förödande om det vill sig illa.
Människorna har en intuitiv känsla av att en makt ligger bakom katastrofala händelser. De har rätt på sätt och vis. Den makten heter Satan. Men i den sekulariserade värld som vi lever är en sådan förklaring inte trovärdig. Faktum är att jag sällan ser en sådan tanke även bland troende kristna. Istället fantiserar man ihop de mest otroliga historierna.
Men ibland kan en katastrof ha naturliga orsaker eller vara resultatet av slarv eller strul. T ex kärnkraftsolyckan i Harrisburg eller Tjernobyl.
P.S. Har inte U Ekman helt enkelt förblindats av sin dominans och makt inom Livets Ord? Vi älskar maktpositioner och det är väldigt lätt att falla för frestelsen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 6:46 e m
@Penumbra: Kanske kanske att det finns mer info i bakgrunden än jag kan blogga om? Kanske kanske…?
En fråga till dig: Har du någon aning om varför det är krig i Irak?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 8:13 e m
Är inte Ulf Ekman också ”Herrens smorde”? Då går det nog bra…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 10:13 e m
Hej Penumbra!
Ang. händelsen 9/11 så behöver man inte vara ”konspirations-teoretiker” för att inse att det är något ”skumt” i det hela. Inte ens ett litet flygplan i ”balsa-trä” träffade byggnad 7, och ändå trillade det ihop som ett korthus.
Förresten vänner, ang. bilden där med gubbarna i oljan. Är det inte Benny och Uffe som ligger där i ”smörjelsen”? Ser ganska smort ut.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 10:23 e m
@Marcus:
Jag har följt med händelserna i Iran/Irak sedan störtandet av shahen och ockupationen av amerikanska ambassaden i Teheran, följt av det misslyckade försöket att befria gisslan, följt av kriget mellan Irak och Iran, följt av Israels bombning av Iraks kärnkraftverk, följt av attacken of Kuwait, följt av Gulfkriget, följt av beskyddet av kurderna, följt av senaste kriget, Saddams infångande, etc. Så jag kan en del, men inget ”hemligt”. Det är omöjligt att du, eller någon annan utanför administrationen i Washington, har någon trovärdig hemlig information att komma med.
Det är tveklöst så att bakom de uppenbara orsakerna finns hemliga motiv som kommer att stanna i Washington så länge vi finns. Men man kan bara spekulera. Jag spekulerar inte och jag har givit mina motiv.
Däremot tycker jag att mycket talar för att Saddam och hans söner var i Satans tjänst, utan att veta det förstås. Det ser också ut som att deras förintelse var Guds verk. George W Bush är själv troende kristen och har sagt vid tillfälle att han såg invasionen som ett kall. Det fick han ångra eftersom världen var väldigt kritisk till kriget i sig och när den amerikanske presidenten (till lika överbefälhavaren) motiverar en sådan operation med Guds kall blir den, i regel ateistiska pressen och befolkningen som tokiga.
Mellanöstern är speciellt intressant eftersom det är världens religiösa centrum – det var där allt började och det är där allt kommer att ta slut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 10:25 e m
@Lennart Svensson:
Hej Lennart!
Jag har intresserat mig för en konspirationsteori – den om att USA aldrig satte människor på månen utan att allt var inspelat i studio. Detta för att jag är intresserad av rymdfärder och också bevittnade händelserna som ung – på TV, förstås. På samtliga punkter är konspirationsteoretikerna motbevisade med vetenskapliga resonemang och experiment. Jag är säker på att samma sak gäller WTC-attackerna.
Men jag tänker inte diskutera något av dessa. Det är slöseri med tid.
Vänligen ”Penumbra”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 10:51 e m
Hej Penumbra!
Vad tror Du om de här ”Cheme-trails” i luften?
Jag satt utomhus vid mitt böne-ställe idag och tittade uppåt. Ovanför mig flög ett plan som släppte ut sin långa svans av ”cheme-trail”.
Vanliga jet-plan lämnar ”con-trail”-svans efter sig, som försvinner ganska snart, men ”cheme-trailen ligger kvar i luften. Kanske ”off-topic”.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 22nd, 2010 at 11:02 e m
@Penumbra: Tack för utförligt svar som fick plats i en kommentar! Och helt rätt (en lågoddsare iofs) det finns hemliga motiv till både kriget i Irak och Afghanistan.
För övrigt (inte riktat till någon enskild), dra inte alla ”konspirationsteorier” över en kam. Ibland är den officiella förklaringen en ”konspirationsteori” för att dölja fakta. Ibland sprider underrättelsetjänster eller kriminella felaktiga och ibland lite väl tokiga ”konspirationsteorier” för att misskreditera sådana som skvallrar om deras förehavanden.
Ibland blandar de som skvallrar in lite tokigheter med flit för att ”undgå radarn” och så hoppas de att någon ska lyckas sortera ut fakta från fiktion.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 5:22 f m
Tack Marcus för ditt inlägg! Kära syskon – en sak förstår jag inte… Hur kan man först bjuda in en talare som Benny Hinn, med en helt uppenbart vilseledande förkunnelse, och sedan deklarera att man kommer att avbryta vederbörane under tiden?!… Typ: ‘vi bjuder hem ett lejon och om lejonet börjar med att äta upp oss, då säger vi till’… Otroligt. Och samtidigt ett tecken på hur vårt gamla kött fungerar – dvs. det förnekar sig aldrig utan vill alltid agera Gud….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 6:29 f m
Deborah: visst är det en märklig historia!? Ulf backar ju inte direkt upp Benny utan hugger ju honom lite försiktigt i ryggen, publicerat i Världen idag dessutom. Förmodligen tomma ord från Ulf för att lugna folk men ändå anmärkningsvärda.
Varumärket Hinn devalveras, för nu kan vi väl förvänta oss ganska slätstrukna möten på konferensen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 7:00 f m
Marcus! Vi får helt enkelt inte glömma, vems ärenden Ulf Ekman går – dvs. – sina egna. Och på det sättet avslöjas de bakomliggande motiven, att det hela handlar om en maktkamp… Om nu Benny Hinn har hamnat i ett ‘karismatiskt’ dike, då borde man prata med honom om omvändelse från den felaktiga vägen i stället för att bjuda in till predikan. Vi får aldrig heller glömma att alltid agera i Kristi kärlek som har för syfte att mana till bättring och upprättelse…och en vandring i sanningen. Var välsignad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 8:13 f m
Det är nog snarare regel än undantag att hot uttalas av trosrörelsens ministrar. Även om de är mer eller mindre förtäckta. Och det har de från sin lärafader Hagin. Så här sa denne vid ett tillfälle:
”The Lord said to me, ‘If I give you a message for an individual, a church, or a pastor and they don’t accept it, you will not be responsible. They will be responsible. There will be ministers who don’t accept it and will fall dead in the pulpit.”
(Ken Hagin, ”I Believe,” page 114-115.
Vi har nyligen hört Todd Bentleys hot mot mannen som ”störde” bentleys ”restoration-möte”.
Här hör vi liknande om Rick Joyner:
”Rick Joyner also stated about a civil war among christians. He calls them the Blue and the Grey. The Blue are the people who are thinking like Rick Joyner and the Nar. They also subscribe their goals, their beliefs and their authority. Withing this frame there is no space for God Fearing Bible Based Christians. Testing things like the real Apostle Paul have ordered us to do are not allowed. They are God’s Anointed so they may not be touched nor questioned. So, if christians are questioning the utter disgraceful acts within Morningstar or other events/conferences, they are from a lower christian class who are thinking too much”
http://slaughteringthesheep.wordpress.com/2010/06/11/rick-joyner-todd-bentley-and-the-new-apostolic-reformation/
Ja det finns mycket att säga om detta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 8:59 f m
Lars W! Tack för detta! Just därför måste vi varna för alla former av andligt ‘klasstänkande’ och sätta alla syskon fria ifrån träldomsok, som falska lärare lägger på dem. Låt ingen bedra oss eller nedvärdera den enkla barnatron, som Herren efterlyser! Vi måste skilja mellan Herdens kärleksfulla röst och den ondes högmod.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 9:00 f m
@Lars W:
Dags att vi skakar av oss dessa bojor som allehanda maktmänniskor försökt lägga på oss.
Minns hur ”Inka” Gustafsson m.fru begärde utträde ur Livets Ord för några år sedan och Ekman hotade dem med att deras beskydd skulle försvinna då (om de lämnade LO). Inkas fru höll på att knäckas totalt över detta. Hon arbetade utanför Uppsala och var under en tid livrädd att köra till jobbet då Ekman deklarerat att hennes beskydd nu var borta.
Vilken religiös bullshit. Jag blir fullständigt vansinnig när jag hör såda berättelser. (Nej förresten, jag blir ”heligt vred”)
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 9:01 f m
@Deborah:
Hej!
Det här att U.E säger om att ev. avbryta B.H in action, är bara ett sätt att visa vem som har bjudit in vem. Ulf Ekman nämnde något om förtjusning i detta sammanhang och jag är övertygad om att han är den som är mest förtjust av dem alla. Det ses nog som en stor ära att få ha B.H som gäst.
B.H kan väl välja och vraka, vart han ska uppträda.
Han behöver väl inte krusa någon. Hypnos är på modet och är man mästare i att få folk att falla, så faller alla för det.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 9:10 f m
@MyTwoCents:
Hjälp, det ryser i mig när jag läser. Vi får be till Gud att Han avdelar en här av skyddsänglar för hennes räkning.
Det sägs att vi ska ”lägga bort vrede” men det gäller absolut inte den heliga vreden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 3:40 e m
Läs en av de mera välformulerade och genomtänkta systemkritikerna av idag som är signaturen Julia Ceasar.
http://www.korta.nu/jc
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 23rd, 2010 at 7:25 e m
@MyTwoCents: Det är nog många som är oerhört tacksamma över den där heliga vreden över sån där andlig skrämselpropaganda! Så stort TACK å mångas vägnar… har suttit med många som gråtit i rädsla över vad som kan hända om de råkar hamna i onåd…
Hörde nyligen om att trosrörelsepastorer infört något slags hierarkiskt system för hur man talar och tilltalar varandra. Det går minsann inte för sig att som ”vanlig dödlig” direkt tilltala en pastor/ledare…
Människofruktan – det står mig upp i halsen snart.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 24th, 2010 at 11:11 f m
När predikantens auktoritet ifrågasätts faller han för frestelsen att skydda sin position och utdelar hot som han egentligen inte är berättigad att göra – inte mot troende kristna som redan har valt Jesus i sina liv. Det är förkastligt och avslöjar honom som en charlatan.
En predikant borde leva anspråkslöst, i enkelhet, i fromhet och gudsfruktan. Han ska inte bara predika utan själv vara det kristna budskapet. Jag begriper mig inte på de maktfullkomliga och ofta ganska så förmögna religiösa ledarna och predikanterna. Det anser jag är tecken på förfall, snarare än Guds välsignelse. Den ”förmögenhet” som Jesus Kristus erbjuder oss är inte av jordisk karaktär.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 24th, 2010 at 6:33 e m
Hej igen, jag måste bara skicka denna länk angående Benny Hinn och hans PENGAR!
På hans hemsida finns nu ett klipp som heter – ett brådskande budskap! Klicka och lyssna på hans sammetsröst som försöker övertyga ”hans vänner och partners”:
http://www.bennyhinn.org/default.cfm
Talet är inspelat i ve 29 precis innan Sverige-resan!
04.10 i tid säger mr Hinn att han varit i Indonesien och de kunde icke betala för sig – utan de ”åt upp deras pengar”…
OCH NU SKA VI RESA TILL SVERIGE OCH ”AGAIN THE SAME THING” (igen samma sak).. ”MUST BELIEVE GOD FOR EVEN GETTING THERE”!!! (måste tro Gud för att ENS komma dit dvs Sverige och Ulf Ekman) Ops är Livets Ord så fattiga så de inte betalar Benny för resan, ”Grand Hotel” och arvode etc….
UTAN MR HINN SITTER OCH TIGGER I USA AV PARTNERS (som han också kallar att de är Guds partner) för att ens kunna resa till Uppsala 24/7!!!
Benny säger att det är därför han kommer till sina partners i detta klipp!
Han har tuff ekonomi. Det är tomt nu i kassan! Det är ju så dyrt att åka kring i världen!!
19.49 in på klippet säger mr Hinn: ”IF you love Jesus” (OM du älskar Jesus!) vill du snälla ta upp telefonen och göra din donation! Nu, medans jag pratar.
VI BEHÖVER DETTA NU, NU! KAN INTE VÄNTA ENS TILL NÄSTA VECKA”!
20.20…Indonesien åt upp våra pengar och NU SKA VI RESA TILL SVERIGE. Jag var tvungen att ringa en partner (sa ngt namn?), SÅ VI ÅTMINSTONE KAN ÅKA TILL SVERIGE!
MEN DET KOMMER INTE ATT RÄCKA.
Det finns INGA PENGAR och vi behöver 2 (två) MILJONER DOLLAR! NU!
Under de senaste 2 åren har vi skurit ner kostnader på 21 milj dollar.
Benny slutar programmet med att göra en SLÄNGKYSS OCH SÄGA: BY BY!!
http://www.bennyhinn.org/default.cfm
Lyssna själva och NU VET VI ATT BENNY HINN INTE HAR PENGAR ATT ENS TA SITT JETPLAN FÖR ATT ÅKA TILL SIN KOMPIS ULF EKMAN OCH HANS STAB!
Kanske skulle Benedictus hoppat över Beverly Hills-shoppingen….(och personerna tills med Benny = icke hans familj):
http://www.youtube.com/watch?v=AQOhkT0NwOc
Och Ulf har ju sagt i hans egen tidning Världen Idag, att om Benny sa KONSTIGA GREJER SÅ SKULLE SJÄLVASTE EKMAN GÅ UPP OCH RÄTTA TILL!..
OJ OJ – vad skulle det vara för något och hur snabb är Ekman på att reagera—
Tänker inte Ekman på hur stooooooor Hinn är?????
Men mycket anmärkningsvärt ATT LIVETS ORD INTE KAN BETALA HINN. ELLER????
Ska det bli dubbelbetalt – både via tv-showen och från Livets Ords skattkista!!??
Om du klickar på Benny Hinns hemsida och kollar hans television, så hittade jag även en intervju han gjorde med en ung kille, där det sades:
”DET HANDLAR INTE OM PENGAR NÄR DU SKICKAR IN PENGAR!!??
Va, handlar det inte om pengar när du skickar in …. Pengar… dollar…???? Va?
UTAN OM TRO!
SÅ ETT SÄD AV 52 DOLLAR OCH KÖP PROSPERITY-SJALEN FÖR ENDAST 50 DOLLAR!!!
http://www.bennyhinn.org/products/product_detail.cfm?itemid=734
Nej nu räcker det. Suck för mr Hinn och Livets Ord….
Nu kommer mr Hinn säkert att tillrättalägga sina föredrag 24-25/7 för Ekman har säkert förberett honom. Hinn har ju sagt att han inte gör intervjuer heller. Och på hans hemsida kan man läsa att det är förbjudet att ha kamera, video eller att äta….. ler…
Kvällshälsning och take care/ Jasmine
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 24th, 2010 at 11:05 e m
Ulf Ekman korrigerade några av de värsta sakerna Hinn sa. Hinn hämtade från alla möjliga mystiska källor (utom bibeln, i princip) och hävdade bland annat att Sonen inte alltid varit Son, Fadern inte alltid Fader, att Jesus inte kom till genom obefläckad avelse utan att allt hans ”blod” kom från Fadern (skapelsekätteriet). Det där korrigerade Ulf milt utan översättning efteråt, som folk lyssnade på med halvt öra. Men de övriga 50-60 dumheterna, fablerna och kätterska påståendena berörde Ulf inte. Hinn var värre än jag kunnat föreställa mig i sin undervisning, och det vill inte säga lite. Nu kräver min fru att jag går och lägger mig så jag stannar här….god natt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 1:25 f m
Hej – kort kommentar. John skriver om ” obefläckad avelse”.
Jag försvarar inte Hinns predikan, men när det gäller katolikernas TRO PÅ IMMACULATA DVS den *obefläckade avLelsen* (rätt stavning med L), så innebär det ATT katolikerna tror ATT maria föddes UTAN arvsynd. Och att hon for direkt till himlen, som Himlens drottning och att hon nu skulle vara någon medlare till katolikerna PGA SYNDFRIHET!
De säger: Att Jesus och Gud skulle inte kunna säga nej till Maria och därmed ber katoliker OM marias förböner etc. Läs länken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Immaculata_conceptio
Hinn sa att maria VAR SYNDARE OCH BEHÖVDE JESUS SOM FRÄLSARE (står i Luk 1).
Medans katoliker istället pratar hela tiden om Luk 1 och citerar att alla ska prisa henne salig …etc….och genom detta gör de en lära.
Jesus föddes ju genom Helig Andes avelse (rätt stavning här) – jungfrufödsel – genom Marias syndiga människokropp. Det är därför vi kunde få frälsningen pga människans synd.
HUR skulle maria kunna vara syndfri. Hennes mor var ju Anna och hon var också vanlig människa. Anmärkningsvärt ÄR att ortodoxer tillber ANNAS RELIKER. Det finns annas-reliker som förs genom Sveriges ortodoxa församlingar och de tror att det är kraft där!!!!
MEN vad tror Ulf Ekman?????? LÄS:
http://www.enhetenskyrka.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=26&Itemid=83
Och i tisdags 20/7 var Ekmans på Klosterområdet och sade AMEN till första spadtaget till enhet mellan katoliker, ortodoxer, Livets ord, BjärkaSäby, sv.kyrkan, oas etc etc…..??????!!!!!
Och Ulf anser att katolik-Anders ÄR en gedigen kristen broder”! Arborelius är dessutom karmelit och de tillber Deras Fru av Karmel:
http://www.karmel.se/
Scrolla ner och se ULFS KOMPIS GÖRAN SKYTTE OCH HANS SENASTE KATOLIKBOK!!
OCH NU KOMMER WILFRIDS-LÄRJUNGE GÖRAN SKYTTE TILL LIVETS ORD!
Har ni hört om Marta som lever instängd nunna i Wilfrids Glumslövs kloster? Hon har nu namnet Maria av bebådelsen och lever bakom galler!
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/marta-ar-asketisk-nunna-pa-livstid_1075509.svd
http://www.aftonbladet.se/wendela/article418751.ab
http://svt.se/2.61757/1.797542/nunnan
Det är flera andra kyrkor som fallit offer för tv-kändisen och är nyfikna och Skytten drar folk. Men till vilket pris????
Skytte drar in miljoner på sina dyra arvoden och bokförsäljning och dessutom felaktiga budskap på många punkter. Skytte är mycket katolik-aktig.
Skytte har dessutom skrivet förordet till senaste alstret på http://www.berget.se
Per Mases är också han en idol till Skytte. Liksom Ma Oftedal, Lennart Koskinen, Stanley sjöberg, påven etc….
Finns mycket mer att skriva. Men fortsätter annan gång. För detta måste det bli en fortsättning påpga det som försigår nu inom kristenheten. .
Får lyssna igen på BennyH-predikan, men Ekh översatte med den OBEFLÄCKADE….
Kvällshälsning, Jasmine
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 7:48 f m
John: tack, det låter anmärkningsvärt, jag trodde att Hinn skulle hålla sig ‘on the middle of the road’ för allas skull.
Jag hade ej tillgång till pc med Silverlight annars hade jag lyssnat på mötena.
Om du vill skulle det uppskattas med en något mer detaljerad återberättelse av möteshelgen och folks reaktion på mötena.
Ulf sa ju ovanligt frimodigt i ViD att han kunde komma att ‘korrigera’ så då kanske han var mer medveten om Hinns teologi – och ändå bjöd in honom? Korrigeringar bara på svenska alltså?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 8:34 f m
[...] Visst beskriver bibeln människan med hjälp av olika ord och begrepp som ande, själ och kropp (lekamen) och kött. Men poängen med detta språkbruk är inte att dela upp människan eller att skapa motsättningar mellan de olika sidorna. Att göra så, bryter fullständigt med de tankegångar som präglar bibeln på detta område. När olika ord används för att beskriva människan är det bara uttryck som på olika sätt närma…l. [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 9:06 f m
@Penumbra:
Paulus arbetade som tältmakare parallellt med sin missionsgärning. Detta för att inte ligga någon församling till last. Det våre något för Benny Hinn att prova på. Han kanske under sin livstid hann förfärdiga ett nytt tält åt Nyhem så de slapp den förfärliga ”skokartongen”… mot avtalsenlig timersättning givetvis.
Nej förresten, med tanke på vittnesmål om Hinns teologi – som man nog anat förr – är det bättre han blir tältmakare på heltid.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 9:15 f m
Såg ett program på Gospel Channel för något år sedan där Morris Curello gästade Benny Hinn med sin nya ”Blue letter bible”. Där har denne falske förkunnare noterat allt i Bibeln som främjar ekonomisk framgång med blått och egna ”recept”.
- Det är något mycket mer än en vanlig bibel, sa då Benny Hinn.
Hur kan någon bok vara ens något mer än en Bibel?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 11:56 f m
John N
Just det han sa om obefläckade avlelsen (Marias alltså, som katolikerna tror på, eftersom hon enligt dem måste vara syndfri och utan arvssynd) och som han klart tog avstånd ifrån, var ju faktiskt rätt bra. Dessutom framhöll han att Maria inte kan ha varit syndfri eftersom hon kallar Gud sin frälsare. Han sa desssutom att han skull hjälpa DEM som är katoliker lite (att komma rätt) med dessa förklaringar och visade därmed tydligt att han inte är katolik.
Annars håller jag med om att det var mycket konstigheter i hans predikan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 6:32 e m
VA trött jag bliver på denna eviga kritik mot Ulf Ekman. Även om han gör något bra, säger något klokt, bibliskt,profetiskt, så får han på något sätt kritik ändå. Ni har bestämt er, Ulf är en ulv, i fårakläde och det fins ingen nåd. Spelar ingen roll vad han gör, han är dömd. Ni talar utifrån era sår! Kan ni inte se det? Ja, det må vara mycket som inte varit bra/är bra, men detta svartmålande är bara så oförenligt med den sanna kristna andan. (Apropå helig vrede). Ta itu med era sår med Gud, låt er helas, låt Herren leda er till helande och försoning. Jag säger inte att ni måste börja omfamna allt han sagt och gjort/säger och gör, men om han är en broder, behandla honom då som BIbeln säger att vi ska behandla varandra. Jag tycker för övrigt att det var oklokt att bjuda in BH (Benny Hinn). Men jag tycker det är starkt av Ulf att gå in och korrigera. Hur många vågar göra det idag? Speciellt när det gäller en sådan ”stor” förkunnare som BH.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 7:41 e m
@Erik: Hej Erik och välkommen till Aletheia. Nästa gång du kommenterar publiceras du i realtid.
”Ni talar utifrån era sår”…”Ta itu era sår med Gud”…
Menar du att det är offrets fel om man blivit sårad? Om förövaren inte vill kännas vid offret och offrets öde, ska offret tiga och lida? Ska de i offrets närhet också tiga? Kanske man *har* bett till Gud om det och kanske en internetsite kan användas av Gud som svar på de sårades böner? Vi som kristna är ju Kristi kropp, vi kan utföra Guds vilja vad gäller avslöjanden och tillrättavisning. Och om någon verkligen skulle vara en ”ulv i fårakläder” så är han ju ingen broder.
Jag uttalar mig inte i sakfrågan i den här kommentaren utan mer principiellt. Din kommentar verkar brista något både i logik och teologi.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 7:53 e m
En varningssignal vi får i Bibeln är att Gud inte tänker ta itu med de falska lärarna och de falska profeterna i vår tid. Han varnar oss och ber oss därmed varna andra för dem. Men han tänker inte stoppa det falska. Att det ser ut att gå dem väl behöver alltså inte betyda att de är ”välsignade” eller ”smorda”. Tvärtom ska man i allra högsta grad misstänka dem som i strid med Guds ord ”samlar sig skatter på jorden”.
”Sedan skall ”den Laglöse” träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse – honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.
Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.”
2 Tess 2:8-12
Naturligtvis sätter Gud en gräns men det blir inte före Harmagedon och då är det alldeles försent att vända om från villfarelsens väg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 8:44 e m
@John Nilsson:
Nåja, så illa var det inte.
Jag tycker att lördagskvällens möte var i en god evangelisk anda. En logisk och klar predikan som vilken ofrälst som helst kunde begripa.
Se´n har karl´n en fantastisk förmåga att trollbinda sin publik, som jag tycker en evangelist ska ha.
Och för att vara evangelist tycker jag han var ovanligt bibelförankrad och även logisk.
Givetvis håller jag inte med i allt. Men en evangelist måste får ”brodera” och ta ut svängarna lite. Den sk. predestionationsläran som han var inne lite på imponerade men sin logik, även om jag inte gillar läran.
Detta innebär inte att jag godkänner hans vidlyftiga leverne eller en massa konstigheter eller falska profetior. Men om vi håller oss till lördagskvällens predikan tycker jag den var helt ok. med bibelns mått mätt.
Han är dock inte någon lärare och förmodligen inte heller profet.
Jag så den på Norsk TV och dom bröt efter predikan så jag slapp att se fortsättningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 9:32 e m
@Erik: Ja, vad säger skriften? Tit 3:10-11
En villolärare, skall du visa ifrån dig, sedan han en eller två gånger har blivit förmanad.
11. Du vet, att en sådan är förvänd och syndar och har dömt sig själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 25th, 2010 at 10:46 e m
@Torbjörn S Larsson: Detta innebär inte att jag godkänner?
-Ere du som e Guds ställföreträdare?
@Gustaf:
-Gustaf, gå bort från mig.
Till de flesta som skriver här, ta emot helande för er själva istället för att projicera allt omöjligt på alla möjliga.
Har för mig att det inte är någon av er som har kallat någon till tjänst utan Herren själv.
Sverige behöver inte dessa klagolåtar, utan skördearbetare till skörden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 7:18 f m
@Leif:
Hej Leif.
Visst låter det lite konstigt.
Men kanske inte så mycket om du med bakgrund av ett tidigare inlägg ” Jag blir förvånad” där jag tar upp en del kring cirkusen Benny Hinn.
Vad jag vill göra här var att även se det som var positivt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 7:49 f m
@Torbjörn S Larsson: Visst låter det lite konstigt.
- Cirkusen runt Aletheia då?
- Den känns kanske lite mer hemtam, för att det snurrar åt rätt håll?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 9:01 f m
@Leif:
Hej Leif!
Ang. ”för att det snurrar åt rätt håll” här på Aletheia.
Menar Du att det är för mycket ”omvändelse” här?
Då kan det ju bli lite snurrigt, om vi ska göra det varje dag?
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 9:20 f m
@Leif: En viss cirkulation har det kanske varit på Aletheia, men vi har lyckats hålla oss på banan hyfsat stabilt trots allt
!
Vi jobbar alla gratis här och lyckas ändå hålla uppe en regelbunden publicering till vår förvånansvärt stora publik.
/Marcus, Aletheia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 9:46 f m
[...] Men samtidigt känner sig Nordkorea rejält pressade och med en så instabil ledare som Kim Jong Il så är risken alltför stor att det kan bli en öppen militär konflikt. USA är rejält nervösa över detta och har bl.a beställt över 20 000 liksäckar och skickat till sina trupper i Sydkorea. Man kanske försöker gå via Kina för att medla men i dagarna är man i Beijing nog inte så glada över sina amerikanska vänner (läs här). [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 8:57 e m
Spännande och lättande att Tommy Lilja skriver sådant. Tommy Lilja är ju lite ökänd på vissa håll (bl a där han tidigare varit pastor) och skrev ett väldigt kryptiskt stycke i sitt nyhetsbrev tidigare i år. Något i stil med: ‘Väckelsen började i Rom och väckelsen kommer också sluta i Rom”(citerar ur minnet så det är nog långt från exakt hans ord). Detta var han ”övertygad” om. Undrar fortfarande vad han menar men det känns ju skönt att han inte hoppat på påvetåget till Rom iaf.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 9:43 e m
Hej!
Enligt RKK:s ”Lumen gentium” så tror dess anhängare på samma Gud som Islam.
Islam har en princip som kallas för ”al-Taqiyya”.
Enligt denna princip har en muslim rätt att ljuga.
Jag hävdar att Benny, Ulf och Tommy ljuger enl.denna princip ang. ”katolicismen”. De har alltså redan insupit den katolska andemakten.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 26th, 2010 at 9:50 e m
adamD: Tommy säger en del saker som man kan ha åsikter om och han har ju sin historia och bakgrund. Men han låter sig inte tjusas av Peterskyrkan och B16, och det är ju klokt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
juli 29th, 2010 at 2:41 e m
@adamD:
Av någon anledning kom det ett ”massutskicksvykort” i vår brevlåda för ett par dagar sedan med familjen Tommy Lilja som avsändare. Det var en ”sommarhälsning från Italien” och den avslutades med orden: ”I Jesu kärlek från Rom, platsen där Petrus grundade Herrens församling.”
Grundade verkligen Petrus Herrens församling i Rom?! Hur är det med bibelkunskapen? Eller med troheten till Rom?
Mvh Loj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 10:42 f m
Tror att Tommy Lilja har en sund inställning till RKK och att han bara har bristande kunskaper i kyrkohistoria. Tycker det är väldigt spännande att han upplever att väckelsen till sist kommer till Rom igen. Vad gäller hans historia och verksamhet så framstår han lite som en amerikansk framgångsevangelist-wannabe. Hans böcker om ekonomi verkar vansinnigt framgångsteologifärgade och när han berättar att han ber 1-1½h varje morgon bara för sig själv och sin egen välgång och framgång så ryggar jag lite tillbaka.
Men som sagt, bra med Rom-kritiska röster! Fler sådana!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 11:07 f m
Kanske det behövs röster som inte bara går saliga Aletheias Romkritik till lags in absurdum.
@Jasmine: Hur kan Maria varit syndig? Kan du förklara för en enkel katolik att 1600 år av teologi hade så fel och sen kom Kalvinisterna (inte lutheranerna) och rättade till missförståndet på 1700-talet! Logiskt, rimligt eller troligt? Hur kan någon vara full av nåd (Luk 1:28) och samtidigt syndare (frälsare behövde hon precis som vi, men hennes frälsare var hennes Son). Om Jesus blir 100% människa i henne kan inte han ta ”kött” genom en syndig varelse, eller hur?
@Christian: Kul att du är positiv till Hinn på EN punkt; när han kritisera katoliker… Bekräftar min tes att protestAndar är överens på två punkter; att de inte är överens och att Kyrkan har fel, fel och fel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 12:03 e m
@Anders Gunnarsson:
Vet inte vad du anv. för katolsk översättning men Lk 1:28 lyder som följer i de flesta större översättningar:
1917 Hell dig, du högt benådade! Herren är med dig.
SFB ”Gläd dig, du benådade. Herren är med dig.”
B2000Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig.
KJV Hail, thou that art highly favoured, the Lord is with thee:
NIV “Greetings, you who are highly favored! The Lord is with you.”
ESV ”Greetings, O favored one, the Lord is with you!”
NASB ”Greetings, favored one! The Lord is with you
NA χαῖρε κεχαριτωμένη ὁ κύριος μετὰ σοῦ
Grt har alltså kecharitåmenä vilket är perfekt particip passivum av charitoå som betyder; bevisa nåd, favör. Betydelsen blir alltså en som har blivit bevisad nåd eller favör, d v s benådad, som t ex SFB har.
D v s Maria har fått nåd, favör att föda Guds son trots att hon är en syndare i behov av frälsning som vi alla andra. Därför utbrister hon i Magnificat:
Lk 1:47 och min ande gläder sig i Gud, min Frälsare
(eller om du så vill et exultavit spiritus meus in Deo salutari meo…)
Eftersom hon kallar Gud sin Frälsare var hon en syndare. En syndfri människa behöver nämligen ingen frälsare.
Att alla människor är syndare och behöver en Frälsare framgår t ex av:
Rom 3:10 Ingen rättfärdig finns, inte en enda
Rom 3:22b-23 Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
Rom 5:12 Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 12:09 e m
”Jag hävdar att Benny, Ulf och Tommy ljuger enl.denna princip ang. ”katolicismen”. De har alltså redan insupit den katolska andemakten.”
Nja, jag tror nog att DU är smygkatolik…. du har sänts ut av vatikanen själv för att få folk till Rkk… genom dina tokerier skrämmer du dem bort ifrån protenstantismen och till Rom… för det kan ju inte vara så att du är allvarlig med det du skriver… eller?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 12:23 e m
@Christian: Full av nåd är den antikaste och vanligaste traditionella översättningen (om du inte har antimariologiska glasögon förståss). Se gärna; haydock1859.tripod.com/id1731.html (kommentaren till vers 28 som jag citerar nedan)
”full of grace”: by the greatest share of divine graces granted to any creature. This translation, approved by the ancient Fathers, agrees with the ancient Syriac and Arabic versions. There was no need therefore to change it into gracious, with Erasmus; into freely beloved, with Beza; into highly favoured, with the Protestant translators. For if seven deacons (Acts vi. 3.) are said to be full of the Holy Ghost, as it is again said of St. Stephen, (Acts vii. 55.) and also of the same St. Stephen, (Acts vi. ver. 8.) that he was full of grace, (as the learned Dr. Wells translates it in his amendments made to the Protestant translation) why should any one be offended at this salutation given to the blessed mother of God; who would not have been raised to this highest dignity, had not her soul been first prepared for it by the greatest share of divine graces?
Frågan till dig – som till Jasmine – kvarstår! Hur kan Maria varit syndig? Kan du förklara för en enkel katolik att 1600 år av teologi hade så fel och sen kom Kalvinisterna (inte lutheranerna) och rättade till missförståndet på framförallt 1700-talet! Logiskt, rimligt eller troligt? Hur kan någon vara full av nåd (Luk 1:28) och samtidigt syndare (frälsare behövde hon precis som vi, men hennes frälsare var hennes Son). Om Jesus blir 100% människa i henne kan inte han ta ”kött” genom en syndig varelse, eller hur?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 1:13 e m
Michael Häggqvist: det var en intelligent kommentar! Jag har ingen aning i detta fallet (jag förstår att du var skämtsam här) men det händer inom den kristna sfären, inkl RKK, att representanter har en dold agenda som går ut på att motverka sammanhanget de är aktiva inom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 2:50 e m
@Anders Gunnarsson:
Att vara benådad innebär att man är en syndare vars synder inte tillräknas en.
Endast en (1) är helt utan synd!
Men detta har ju Christian förklarat utförligt.
Luk 1:30 har i Arameiska bibeln översatts till engelska:
”And the angel told her, ”Do not be afraid*, Mary, for you have received God’s grace.”
Hon tar såsom synderska emot Guds nåd alltså.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 3:52 e m
Lars W
Ja, men ”full av nåd” är en annan sak, vilket flertalet översättningar har (och alla katolska).
För de som begripper engelska se; http://socrates58.blogspot.com/2006/07/luke-128-full-of-grace-immaculate.html
Hon tar alltså emot Kristus som syndfri, vilket Han utverkat i förväg. Detta är katolsk, ortodox, orientalisk och luthersk m.fl.:s tro. M.a.o. allmänelig tro.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 4:44 e m
Hej!
En liten reflektion kring om någon som är syndfri kan komma från någon som är syndig. Det finns en sak som är väldigt märklig och det är att fostrets och moderns blod inte behöver blandas i livmodern. Det här är ett av skälen till att en HIV-positiv mor kan föda ett HIV-negativt barn. Den största risken att blodet blandas, mellan mor och barn är under förlossningen.
Jag har för mig att blodet, vinet står för liv. Om nu Jesus är jungfrufödd, avlad av DHA så betyder det att hans blod (läs liv) aldrig har varit i kontakt med Adamsmänniskans. Jesu blod är rent (det nya livet), från början frikopplad den fallna människans, utgjutet för oss i det nya förbundet
Kanske är det inte svårare än så här!?
Med kärlek!
helle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 4:45 e m
En liten fundering, Anders…
Ditt resonemang om att Jesus inte kunde födas av en synderska går mot Skriftens hela uppenbarelse av Herren och Hans frälsningsplan.
Du spekulerar filosofiskt medan Ordet uppenbarar andligt.
Skulle man fortsätta enligt ditt resonemang, så borde ju även Marias mor vara befriad från synd.
Men vänta….. Då måste ju även Jesu mormors mor också vara…syndfri!
Då måste man ju tillverka nya teologier, vilket katolicismen har gjort, som ‘befriar’ Maria och – hela hennes släkt från synd!
Anders – i stället för att tänka ‘för egen maskin’ borde du läsa Skriften noga.
Mvh Deborah
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 5:55 e m
Guds rikes verkligheter förändras ju inte av vad vi säger. Men i Efesos år 431 enades hela kyrkan om att Immanuel (dvs Jesus) är sann Gud, och att Maria därför är Theotókos, Mater Dei, Guds Moder.
- Maria var mor till Jesus i fullt vanlig ordning. Det är genom henne som Jesus är en Abrahams ättling och Adams son. Men på faderssidan var det Gud den Helige Ande som koncipierade, ”avlade”, människan Jesus.
- Det här är ju en andlig verklighet långt långt över den nivå där vi själva hör hemma. Barnet som Maria bar under sitt hjärta, och senare höll i sin famn, var Gud, fullt ut och utan inskränkningar. Hade Maria burit på personlig synd, skulle hon förgåtts, säger en katolik.
- De ortodoxa (greker, ryssar) menar att den katolska läran (om Marias syndfrihet sedan födseln) är onödig: arvsynden är inte en skuld eller fläck, enligt dem. Men man säger ändå att Maria, Theotókos, var fri från personlig synd (vilket även Martin Luther menade).
- Den store ortodoxe läraren Simon den Nye Teologen (949-1022) sade klart ut att Maria var utan synd (samma länk, Orthodox Wiki):
- ”Kristi kropp och själ var och är heliga — ja, mer än heliga… Och Jungfrun är ‘obefläckad’ (immaculata), utan fläck, liksom det revben som Gud tog från Adam. Men alla andra människor förblev som de var — av stoft — och blev inte omedelbart heliga och Guds barn.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 6:12 e m
Steve….. Detta är spekulationer bortom Skriften.
Det fromma köttet vill lägga till ännu mera fromhet till Guds uppenbarelse – onödigt och förvirrande.
Maria kallar sig själv för ‘Herrens ringa tjänarinna’.
Om Maria vore syndfri – vore hon gudinna och Jesus skulle endast vara Gud och skenbart – människa.
Doketism kallas visst sådan villolära.
…………….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 7:11 e m
@Anders Gunnarsson:
Nu är det inte frågan om vilken som är den antikaste eller vanligaste traditionella översättningen av den grekiska grt utan vilken som är den korrekta.
Kecharitåmenä, perfekt particip passivum av charitoå betyder någon som har fått nåd eller favör, d v s någon som är benådad.
F ö är det svårt att ö h t hitta någon översättning från de senaste 150 åren som väljer full av nåd. Av alla 100-tals översättningar är den enda jag hittar katolska: ‘Douay-Rheims Bible, Challoner Revision’. Du tror mäjligtvis inte att alla de 1000-tals språkexperter som arbetat med dessa översättningar vet bättre?
Din fråga blir alltså ogiltig eftersom premissen är felaktig, att Lk 1:28 skulle säga att hon är full av nåd. Nej, Maria var en benådad syndare i behov av HERRENS Frälsning, Jehoshua, precis som alla vi andra.
Kan det vara som helle skriver att eftersom moderns blod inte blandas med fostrets, så har Jesu blod aldrig varit i kontakt med adamsmänniskans, i det här fallet Evas. Jesu blod är rent (det nya livet), från början frikopplad den fallna människans, utgjutet för oss i det nya förbundet. Är det därför det talas om Guds blod i Apg 20:28 …till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod ?
Som sagt
Rom 3:10 Ingen rättfärdig finns, inte en enda
Rom 3:22b-23 Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
Rom 5:12 Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 7:13 e m
När man lämnar det skrivna Ordet, uppstår behovet av en annan karta; för att få villfarelserna man hamnat i att ”gå ihop”: stämmer de inte med Bibeln, så får det stämma med förnuftet, och så snickrar man till en lära som börjar i Bibeln och slutar utanför. Och en del – för att inte säga skaror – följer aningslöst med.
Det var på det sättet Satan frestade JESUS: började i Bibeln och slutade utanför.
Men JESUS kunde Guds Ord – Han som Själv ÄR Ordet – Han bemötte därför Satan med ”summan av Guds Ord”, d.v.s. Sanningen, och alltså inte lösryckta meningar och citat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 7:24 e m
@Deborah: Spekulationerna är de som söker sig bortom det Kyrkan trott och tänkt och lärt i årtusendena. Om skriften visar på ett perspektiv och vi försöker pådyvla den ett annat förenklat och reducerat perspektiv, skulle jag förkasta det senare… Så i fallet om Maria. Mariologin finns tidigt och protestAndarna har på senare tid förenklat denna. Då misstror jag protestAndarna; inte Kyrkan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 7:51 e m
Helle!
Väldigt spännande info du delar med dig av tycker jag!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 8:32 e m
@S-E Sköld skrev: ”När man lämnar det skrivna Ordet, uppstår behovet av en annan karta; för att få villfarelserna man hamnat i att ‘gå ihop’”
Dagens vishetsord!
Du påpekar ett viktigt faktum.
Den som lägger något till Skriften tvingas stryka något annat för att få det att gå ihop.
Likaledes den som stryker något måste sedan lägga till för att få det gå ihop.
Den som ändrar lagens prickar snickrar ihop en villolära!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 8:43 e m
Martin Luther om Maria: ”Det är en ljuv och from tanke att den själ som Maria fick, var utan arvssynd; alltså att hon då (när hon fick sin själ) också renades från arvsynd och pryddes med Guds gåvor och fick en ren själ ingiven av Gud; från sitt livs första ögonblick var hon alltså fri från all synd.” (Predikan december 1527)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:00 e m
Hej!
Nu är ”katosarna” här med sitt villoläre-skräp igen.
Det enda som duger mot sånt är är Bön.
- väck med ”ave-maria-anden” i Jesu namn, amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:14 e m
@helle:
Ni ser alldeles för fysiskt på andliga ting. Oavsett hur mycket näring ett barn får från modern och hur mycket av den näringen som används för att bygga upp blodmolekyler så påvrkar det på inget vis barnets syndighet/syndfrihet.
Barnen tillhör Guds Rike från födslen. Det är potentialen att synda som är riskfaktorn och som skulle kunna betecknas som arvsynd. När barnet förstår att ta till sig eller att förkasta vad ont/gott är kommer valet. Vill barnet fortsätta tillhöra Guds rike d v s Yeshua (Jesus) eller väljer barnet synden?
Börjar man se bokstavligt och fysiskt på dessa saker hamnar man i den heresi (för att använda ett i dagarna slitet ord) katolska kyrkan och delvis andra kyrkor befinner sig i där man tillgriper nöddop av spädbarn. Inom Romkyrkan sprutar prästen in vigvatten i vaginan hos modern som dött i barnsäng för att inte barnet ska hamna i helvetet. Det är nog dessvärre prästen själv som gör detta som närmast är på väg åt det hållet. Vilken fruktansvärd syn på vår Messias – barnens vän!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:17 e m
@Deborah:
Och Maria härstammar från kung David vilken är välkänd för sitt äktenskapbrott med Bat-Seba. Så där tog den ”rena” ättelinjen slut.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:22 e m
@Deborah:
Ja, de får till det.
De gör vanliga människor till ”helgon” samtidigt som de målar upp vår Messias till en tyrann man måste gömma sig bakom Maria inför. En fruktansvärd person som kastar alla dödfödda spädbarn i den brinnande sjön utan förskonande om ingen ”godhjärtat” och snabbtänkt katolsk präst hinner stänka vigvatten på barnet.
Nej sådan är förvisso inte vår och Bibelns Messias. Vad skönt det ska bli när Romkyrkan ligger i grus och aska med alla sina villfarelser. Och ”röken från hennes plågor stiger i evigheters evigheter”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:38 e m
Steve…. Martin Luther var ingen auktoritet som stod över Ordet. Han var ofta ute och cyklade, ett barn av sin tid, påverkad av den katolska fromheten. Dessutom är det han säger ‘en tanke’, en from sådan och köttslig utan stöd i Ordet. Om citatet du uppgav stämmer med verkligheten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:41 e m
Lars! Det blir just precis så farligt när människan gör sig till… Gud själv. !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 9:57 e m
Redan tidiga kristna (Justinus, Irenaeus, Tertullianus) jämförde Maria med Eva före syndafallet. Man utgick från 1 Mos 3:15 där Gud säger: ”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.”
Katolska katekesen: ”Under hela det Gamla förbundets tid förbereddes Marias sändning genom många heliga kvinnors sändning. Alldeles i början finner vi Eva: trots sin olydnad får hon löftet om en avkomling som skall vinna seger över den Onde, och löftet att bli moder till allt levande.
- I kraft av detta löfte blir Sara havande med en son trots sin höga ålder. Tvärt emot varje mänsklig förväntan väljer Gud det som ansågs maktlöst och svagt för att visa sin trofasthet mot sitt löfte: Hanna, Samuels mor, Debora, Rut, Judit, Ester och många andra kvinnor.
- Maria ”står som den främsta bland Herrens ödmjuka och fattiga som i tillit till honom hoppas på frälsning och tar emot den från honom. I henne, den upphöjda dottern Sion, fullbordas tiden efter en lång väntan på att löftet skulle fullbordas. En ny frälsningsordning tar sin början”
http://www.katekesen.se/index.htm?kkk484-.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 2nd, 2010 at 10:08 e m
@Lars W:
Barnen tillhör Guds Rike från födslen. Det är potentialen att synda som är riskfaktorn och som skulle kunna betecknas som arvsynd. etc
Amen till detta.
Visst är det märkligt att arvsyndsläran är så central inom katolska, lutherska och kalvinistiska kyrkan trots att ordet arvsynd inte finns i bibeln.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 12:07 f m
Steve:
Nog tror katolska kyrkan på evolutionen…hur kan man då samtidigt tro att Adam & Eva funnits till, som de första människorna…och att det var dem genom vilka fallet skedde?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 12:11 f m
Hej!
. Men han valde att inte göra det. Han valde att avla ett barn av den helige Anden, i en jungfru. Jag tror personligen att Maria var en ung kvinna, som fick frågan och som var villig att uppoffra sig för Gud. Gud sökte och fann ett villigt hjärta, vilket han gör än idag.
På något sätt är jungfrufödseln viktig, annars hade Gud gått den ”gamla hederliga vägen” för att få en kropp
I gamla testamentet kan vi läsa om lammet som skulle slaktas. Det var viktigt att det var fläckfritt. Jesus är fläckfri, den förstfödde av bröder. Han gjorde det som inte den första Adam klarade av.
Jag tror att när Gud skapade världen så skapade han en värld, som var både andlig och fysisk. Adam kunde umgås med Gud och verkade se både den andliga och fysiska världen tydligt. I syndafallet dog vår ande, den del av oss som bär på de andliga sinnena. När vi tar emot Jesus som vår Herre, pånyttföder han vår ande. Vi kan åter igen ha en relation med vår skapare. Jag tror att både den fysiska världen och den andliga världen är viktiga för Gud, oseparabla. Andlig synd får fysiska konsekvenser och fysisk synd får andliga konsekvenser.
Vad gäller 1 Mos 3:15 där Gud säger: ”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt huvud, och du skall stinga den i hälen.” så tror jag att det här är en fysisk symbol för något som hände andligt. Det var löftet som Gud gav om att han skulle rädda oss, på ett brutalt fysiskt sätt. Vad menar Gud med kvinnans säd? Kvinnan har ju ingen säd… Vi pratar lite om det här just nu… Kvinnan kan ju vara den kvinna som omnämns i Uppenbarelseboken, som verkar peka på Israel. Det kan ju också vara en bild på att Gud gjorde allt på egen hand.
Frågan som jag ställer mig är vilken kyrka som ”äger frälsningen”. Våra ögon kan inte uppfatta vem som är frälst och vem som inte är det. Vi har inte förmåga att se varandras hjärtan. Vi kan förnimma när vi träffar en annan människa, ett syskonskap i Herren. I uppenbarelseboken kan vi läsa om flera församlingar som är ”ur kurs”. Kanske är det så att det i katolska kyrkan sitter många, både ofrälsta och frälsta människor. Likaså förhåller det sig nog i våra övriga kyrkor. Vi får helt enkelt lita till Anden och föra människor till Jesus, inte till en specifik kyrka.
Med kärlek!
helle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 4:32 f m
@ Helle: Jag har inga invändningar. Bara ett förtydligande att med ‘kvinnans säd’ menas hennes avkomlingar: The Living Bible talar om ”your offspring and hers”.
@ Mats: Katolska Kyrkans Katekes säger i punkt 390: ”Berättelsen om syndafallet (1 Mos 3) använder sig av bildspråk, men den säger att en ur-händelse har ägt rum, något som inträffade i början av människans historia. Uppenbarelsen ger oss trons visshet om att hela den mänskliga historien är präglad av den första synd som våra ur-föräldrar i frihet begick.”
- Katekesen togs fram på begäran av en biskopssynd, som ville ha en pålitlig text, allra först på franska år 1992. En förenkling, Katolska kyrkans lilla katekes, kom 2005. Punkt 7 där: ”Från allra första början visar sig Gud för våra urföräldrar, Adam och Eva…”
”Evolutionen”? Att livet har kommit till genom slumpen? Små små oavsiktliga fel som lustigt nog visade sig vara förbättringar? Som under miljoner miljarders år byggt upp allt levande? Och först av allt vispat ihop DNA, RNA och alla nödvändiga proteiner? Av en slump?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 7:19 f m
@Deborah: Han var ofta ute och cyklade, ett barn av sin tid,
- Han måste ha varit långt före sin tid, eftersom cykeln inte var uppfunnen vid den tiden?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 7:26 f m
@Marcus: men vi har lyckats hålla oss på banan hyfsat stabilt trots allt
- Ja, banan rätt så vid och bred.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 7:35 f m
Varför blir jag modererad? Är mina kommentarer så hemska? Eller vad???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 9:58 f m
@Leif: Leif!
Just det!
………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 10:09 f m
Vi skall inte upphöja Maria.
Det visste till och med hon själv och det skulle aldrig falla henne in att ens tänka tanken.
Men andra tänker ‘tankar’ från egen fantasi och lägger till hedniska fromheter som strider mot hela Skriften.
Och en sak till:
Jag håller med dig Gustaf.
Vi har inte ärvt ‘arvsynden’ – utan vi har ärvt ‘denna dödens kropp’ i vilken vi upptäcker syndens lag vara verksam, när vi överträder Guds lagar – som Ordet säger > när vi syndar. (Rom. 7 och
……………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 10:21 f m
@Kamau Mweru: ”Den som ändrar lagens prickar snickrar ihop en villolära!”
Amen, just därför är det så farligt att lämna Kyrkans hemmahamn! Som ett brev på posten dyker villoläran upp, t.ex. auktoritetssynen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 11:25 f m
Evolutionen (som ajg inte ror på) är inte direkt slupartatd (dvs så som den lärs ut) den är inte heller vad som satt igång livet, bara vad som ”utformat det”
Men, jag har flera ggr läst att Katolska Kyrkan accepterat att livet som det idag ser ut är på det viset genom evolutionen.Att Gud påstås startat det är en sak för sej, men att RKK tror evolutionen frambringat de vareleser och växter som finns är rätt anmärkningsvärt…
Då blir man ju tvingad se 1 Mos som symboliskt skriven.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 3rd, 2010 at 1:01 e m
Johannes Paulus II sade 22/10 1996 till Pontifikala Vetenskapsakademin att evolutionen var ”mer än en hypotes”.
- Men, fortsatte han, människan med sitt intellekt och sin vilja kan inte förklaras materialistiskt. Det är som Pius XII sade: Människans andliga själ skapas direkt av Gud. JP2: ”Evolutionsteorier som menar att själen kommer fram ur den levande materian, är inte förenliga med denna sanning om människan.” (William Dembski har skrivit bra om detta.)
- (Den här sortens påvliga tal är f.ö. inte på något sätt att anses som ”ofelbara”.)
Katolska kyrkans katekes ägnar många sidor åt skapelsen, från p. 279 och framåt: Undervisning om skapelsen — Skapelsen, den heliga Treenighetens verk — ”Världen har skapats till Guds ära” — Skapelsens mysterium — Gud förverkligar sin plan: Guds försyn.
- Och sedan om människans skapelse, punkt 356 och framåt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara