Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Ulf Ekman about Benny Hinn: Heretical view of Jesus presented

Ulf Ekman about Benny Hinns Saturday sermon:  – it was in some ways, a heretical view of Jesus that were presented

Healing evangelist Benny Hinn just left Sweden and Word of Lifes yearly conference, hosted by Pastor Ulf Ekman. A big part of christianity here in Sweden raised their eyebrows when Word of Life church announced they would call the flamboyant millionaire and so called healing evangelist.  Pastor Ulf Ekman seemed to have missed years of strange doctrines and false prophecies flowing out of the mouth of Benny Hinn.  While the largest christian newspaper in Sweden (Dagen.se) questioned Benny Hinns visit before, during and after his coming to Sweden, their smaller competitor varldenidag.se tried their best to defend pastor Hinn. As many of the employees at Världen idag are members of Word of Life Church, and Ulf Ekman himself chairman of the board, this was in many ways expected. Only after Ulf Ekman strongly came against Benny Hinns teaching, the Word of Life newspaper released some of the more critical voices against Hinn.  They have yet to mention the strange Paula White – Benny Hinn relationship that started to unfold around the world on the same day Hinn came to Word of Life.

Somewhat pressured by the massive criticism from both Dagen.se and a majority of the christian blog-community Ulf Ekman promised in advance that he would correct any strange teachings by Benny Hinn.  

To the surprise of many, Ulf Ekman came through with that promise in a blogpost (also quoted in the newspaper Dagen). Ulf Ekman did not spare his words when describing Benny Hinns sermon held on Saturday, 24th of July.

From Ulf Ekmans blog July 26th

”… it is my duty to comment Saturday evening’s strange teaching. I must say I was shocked by the content of Benny Hinns teaching. We have known each other since 1986, although it’s been a while since we met last. There is no doubt that the Lord has used him as an evangelist all over the world for many years. …I appreciate him a lot and really like him as a healing evangelist.   Having said this, and it is important that it must be said, I must say that I have never in all the meetings I have had with him, heard all this, what he said and taught us yesterday. His preaching… went far beyond what I mean is classic Christian faith and sound doctrine. It was not just some Gnostic elements, it unfortunately had far too much of pure gnosticism.

I write this only after talking to him privately last night and because these are very serious questions. Too many believers do not care about either theology or its roots… The same Holy Spirit who does miracles, also provides sound and genuine nourishment – miracles alone can not confirm all of our teachings.

Saturday night began with Benny talking about the Holy Spirit as person, not just as a force. But very quickly… became extremely speculative about pre-adam races and past sin. It was also unnecessarily complicated when he spoke of the Trinity from ”the human trinity” standpoint. Our body is not just an outer shell… without an essential and integral part of our identity and personality.  We do not downplay the body’s role, on the contrary. We are not a spirit, in contrast to our body. We are spirit, soul and body, or spirit and flesh, and man’s so-called trinity is kept together in one unit – our personality, and we can not separate it into various isolated compartments. Therefore, the resurrection of the body so important, because the body is at least as important as the soul,as Benny mentioned, but mostly in passing.

A heretical view of Jesus presented

When it finally came to Jesus in the sermon, it was in some ways, a heretical view of Jesus that were presented. The son was not the Son of eternity, the Father is not Father of eternity, and then it sounded like there was a time when the Son did not exist. I asked him about this directly after the meeting and he denied that this is what he meant, but he felt that the Son was eternal as the Word and called Son only after coming to earth.  It was also strange when he speculated that ”if Jesus had sinned, his body would not have decayed anyway.” This is important to reject, for in that case the body of Jesus was not an actual body, making the incarnation incomplete and illusory.

Ulf Ekman compares Hinns teaching with heretic Marcion

Dualist and heretics like Marcion argued that it just seemed as if the body of Jesus was real. Seemingly real, but not, because God does not really mix with matter that is evil. But the Christian faith says that Jesus body was  a true human body. If Jesus didn’t truly have a human body, he was not truly a man. Is he not truly a man, he can not identify with us and be our representative – and then we can not be saved.

Then he argued that Jesus’ blood did not come from Mary, but directly from God. So it is not. In Mary and through Mary the whole human nature of Jesus was shaped and that includes all elements of his physical body, even his blood. Blood is a part of his physical body and his true human nature. This is pure and holy and is now before the throne in heaven and speaks about grace… Jesus is present throughout and is in unity with his human nature, without confusion, two natures in one person.

It would have been much better if Benny had avoided his deep thinking and not gotten in over his head and instead simply talk about Jesus in a powerful way as he can do and and as an evangelist should do. When doing so it is important that its the biblical Jesus that is presented…

It seems that it all comes down to a settlement against the various Gnostic elements in the Christian faith right now. I honestly thought that it was not what we would hear from Benny Hinn this evening. It was an unpleasant surprise that there would be so much of this teaching present. As it was – it must actually be rejected. Ultimately this is about our salvation…

This is a Jesus that can not save, but instead leads us into myths and speculations. When I talked to Benny about this he listened seriously and openly and I hope he received what I said. It would be so unfortunate if he continues to teach these speculations instead of simpy being the healing evangelist that he is. The Sunday morning meeting was different, with a central Christian doctrine concerning the commitment to Jesus and in the evening he stood strong in the unique office that he has. I am happy for this and pleased to be his friend.” (end quote)

Ulf Ekman himself has made a strange theological journey the last 8-10 years. Many followers, former followers and critiques of the Swedish word of faith movement has noticed a change from being a clear evangelical voice to becoming a spokesperson for an ecumenical movement under the pope or at least aligning central doktrines to the Roman Catholic Church. Ulf Ekman been quoted giving Pope Leo XIII credit for initiating the pentecostal movement, adopting the teaching of Mary as an eternal virgin, calling the monastic movement prophetic and making a number of strange simular comments.

The Word of Life staff also helped develope the website for the Östanbäck monastery. An organisation working activly to unite all of christianity under the Roman Catholic pope. Ulf and Birgitta Ekman also gave a large donation some time ago to help fund a new building on the Östanbäck property outside of Uppsala,  Sweden.

Over and out

MyTwoCents/ Daniel – Aletheia christian blog and thinktank of Sweden

läs: d bloggar: 123456789 om Benny Hinn Ulf Ekman Livets Ord Europakonferensen it

http://www.charismamag.com/index.php/fire-in-my-bones/29039–say-goodbye-to-the-untouchable-preachers

Saxat från bloggarnas reaktioner på Benny Hinn’s möten på EK

Reports of Benny Hinn and Paula White Affair

Paula White and Benny Hinn statements – we’re just friends

National Enquirer says Benny Hinn caught in affair

http://biblebeltblogger.com/index.php/religion/paula-white-benny-hinn-hand-in-hand-in-rome

http://www.religionnewsblog.com/24860/benny-hinn-reportedly-romantically-involved-with-televangelist-paula-white

http://theoldblackchurch.blogspot.com/2010/07/benny-hinn-and-paula-white-busted.html

http://slaughteringthesheep.wordpress.com/2010/07/24/reports-of-benny-hinn-and-paula-white-affair-pictures-included/

http://thechurchofjesuschrist.us/2010/07/benny-hinn-and-paula-white-is-this-the-end-of-the-world/

http://www.benedictionblogson.com/2010/07/26/benny-hinnpaula-white-monday-media-update/

http://apprising.org/2010/07/25/benny-hinn-and-paula-white-respond-to-false-and-misleading-news/

 Karismatiska nådegåvor och kyrklig struktur och ledarskap

Hur prövar man en andlig tjänst?

rupebas morgonkoll – 27 juli

Jaktlunds avrapportering

Talar om Vem tänder stjärnorna på Europakonferensen imorgon

=>

Ämne: English

Nyckelord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • MTC
    Bra sammanfatttning!

  • @Christian:

    Tycker det var värt att knappra ner några rader på engelska eftersom bl.a. amerikanarna kan vara intresserad av Cirkus Hinns besök i Sverige.

    mvh
    D

  • Anders R Pettersson

    Anledningen till Benny Hinn besöket – var pengar -inget annat. Eftersom vi Svenskar i all högre grad än tidigare, fått nåden att se igenom – måste man öka antalet besökare utifrån. Livets Ord har inga ungar kvar att skriva upp medlemstalen med – medlems utströmningen kommer nu att öka kraftigt. Mörkret i dessa medlemmars liv, kommer att tillta i styrka – allt medan livets Ord pastorerna knyter starkare band till antikrist och påven.

  • Lennart Svensson

    @Anders R Pettersson:
    Hej!
    ”medlems utströmningen kommer nu att öka kraftigt”.
    Hmm, jag undrar om inte det var ett profetiskt uttal. Raset måste ju börja någon gång.
    Kände att det skulle ske något, när Benny satte sin fot på svensk mark. Jag tror Benny förnam motståndet från de kristna i Sverige. Här tar vi inte emot den förbannelse som han uttalat över oss. Han ska inte tro att det duger att komma med hypnos-andemakter i ett gammalt väckelse-land som Sverige. Ånej, det ska vi nog sätta P för, i Jesus namn. Jag tror det var sista gången vi såg Benny Hinn i Sverige. Må så ske.

    Mvh L.Svensson

  • Intressanta aspekter på Jesu natur som Benny Hinn tog upp, även om det nog inte var det bästa tillfället att framföra dem.

    Att Jesus före sitt människoblivande var Ordet kan vi väl vara överens om. Och visst blev Jesus Faderns Son i och med att Han blev avlad genom den Helige Ande, en händelse som inträffade i tiden även om den var förutbestämd före det att gjordens grund var lagd!

    Luk. 1:
    30 Då sade ängeln till henne: »Frukta icke, Maria; ty du har funnit nåd för Gud.
    31 Se, du skall bliva havande och föda en son, och honom skall du giva namnet Jesus.
    32 Han skall bliva stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall giva honom hans fader Davids tron.
    33 Och han skall vara konung över Jakobs hus till evig tid, och på hans rike skall ingen ände vara.»
    34 Då sade Maria till ängeln: »Huru skall detta ske? Jag vet ju icke av någon man.»
    35 Ängeln svarade och sade till henne: »Helig ande skall komma över dig, och kraft från den Högste skall överskygga dig; därför skall ock det heliga som varder fött kallas Guds Son.

    Ps. 2:
    7 ¶ Jag vill förtälja om vad beslutet är; HERREN sade till mig: »Du är min son, jag har i dag fött dig.

    Hebr 1:5 Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»?

    Hebr. 2:14
    14 ¶ Då nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han på ett liknande sätt delaktig därav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen,

    Jesus föddes således in i tiden på den profetisk förutbestämda dagen (”i dag”) med Maria som sin mor och Gud som sin Fader.

    När vi tror att Jesus unikt alltifrån sitt människoblivande i Marias livmoder var Gudomlig till hela sin varelse så förutsätter väl detta också att han kom till genom en förening mellan den människans säd och den Gudomliga Faderns Säd i ett Heligt möte i Marias livmoder.

    Luk 1:35 Ängeln svarade och sade till henne: »Helig ande skall komma över dig, och kraft från den Högste skall överskygga dig; därför skall ock det heliga som varder fött kallas Guds Son.

    Vi kan därför vara överens om att Jesus rakt igenom redan från konceptionen var alltigenom både Gud och människa, till ande själ och kropp!

    Gnostiker lärde däremot att Jesus inte blev Gudomlig förrän Anden kom över honom när han döptes av Johannes.

    Shalom!
    Fred

  • Tordan

    Fred Ö. du har samma synpunkt som jag tänkt. I denna sak är Benny Hinn mera biblisk än vår broder Ulf.

  • Tiffany

    If any deny that Jesus the Christ has come in the flesh, this is the spirit of Anti Christ! [2John 1:7]

  • När Ekman nu försöker rätta till sin ”beräknade fadäs” att ta hit Hinn (för att få in klirr i kassan å komma i rampljuset igen), så kastar han ”sten i glashus” i sin korrigering av Hinn.

    Han har hävdat att han aldrig ändrat sig från de läror som han startade ut med. Vad han nu ”går till rätta med gentemot Hinn”, har Ekman själv framfört på band och litteratur. En del litteratur finns fortfarande i utbud på LO, som Ekman här menar sig gå emot gentemot Hinn:

    http://hem.spray.se/harry.forsgren/Hbok.htm#Kap4n4

    Sten Nilsson säger så här i boken ”Befria mitt folk” kring den ande, själ och kropps – lära där
    Ekman nu låtsas tillrättavisa Hinn:

    ”När människan underordnade sig satan dog hon andligen och hennes andes herravälde över själ och kropp upphörde. Endast anden kan få uppenbarelsens kunskap och vishet från Gud…

    … Kristendom är det som Gud gör med människans ande. När människans ande blir pånyttfödd, kan hon föra en segerrik strid mot andra andar, som står Gud emot. Människan är ande, skapad i klass med Gud… människan måste vara styrd av sin ande. Hon har en själ som skall vara andens lydige tjänare och bor tillfälligt i en kropp…

    Du har nu en helt ny identitet och har den legala rätten att råda där förut fienden rådde över Dig. Du har inte någon anledning att frukta ditt förflutna. Du har nämligen inget förflutet! Du är nämligen en ny skapelse. Du är rättfärdig…För att kunna leva i gemenskap med Gud måste människan ha samma slags liv. Hon måste vara skapad i klass med Gud…

    …tro är en produkt av vår ande och vi tar auktoritet över de onda andemakterna…Det du tror och uttalar registreras i din ande och kontrollerar ditt liv. Du får det som du säger. Vår tro är inte starkare än det vi bekänner och uttalar…
    ————

    Borde inte Ekman först gå tillrätta med vad han själv och hans svärfar förmedlat, innan han går tillrätta med Hinn?

    Lägg så ”som smör på moset” hur Ekman dessutom i sin förvillelse, nu bejakar, även för att nå en ”världsestrad” och få framstå som den som ska ena kristenheten, nu bejakar katolicismens förförelse.

    När ska människor inse att vi här i Ekman, har att göra med en manipulativ falsk lärare, falsk profet och förförare på den andliga arenan?

    HaFo

  • Oholiab

    Fred Ö

    Var Jesus verkligen Ordet???

  • @Tiffany:

    Welcome to Aletheia Tiffany.

    I don’t think this was Hinns intention (to deny Jesus in the flesh). But depending on what he really means, his teaching is dangerous.

    I believe charismatics (and non-charismatics alike) all over the world are really tired of teachers like Todd Bentley, Benny Hinn and others who supposedly ”gets things in the spirit” without standing on a solid scriptural foundation.

    Judgement will start in the house of God and I belive the prosperity pimps are first in line. He (Benny) is now begging his followers for two million dollars. He needs this money urgently and claims in a clip on his website that he had to borrow money to come to Sweden.

    While in Sweden he stayed at the most exclusive first class hotel in Stockholm. I suggets he starts by contributing himself. Why not sell one of his many properties instead of stealing from the sheep.

    Shame on him!

    /D

  • S-E Sköld

    HaFo, det Du skriver ang Ulf Ekmans främsta ansvar, för dem han skadat, är så självklart, att snart är det nog bara bland kristna som man inte inser det.

    Mvh

  • @Oholiab: ”Var Jesus verkligen Ordet??? ”

    Visst, Jesus både var och är det Gudomliga Ordet!

    Joh. 1:
    1 ¶ I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.
    2 Detta var i begynnelsen hos Gud.
    3 Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till.
    4 I det var liv, och livet var människornas ljus.
    5 ¶ Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har icke fått makt därmed.
    6 En man uppträdde, sänd av Gud; hans namn var Johannes.
    7 Han kom såsom ett vittne, för att vittna om ljuset, på det att alla skulle komma till tro genom honom.
    8 Icke var han ljuset, men han skulle vittna om ljuset.
    9 Det sanna ljuset, det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen.
    10 I världen var han, och genom honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av honom.
    11 Han kom till sitt eget, och hans egna togo icke emot honom.
    12 Men åt alla dem som togo emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn;
    13 och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud.
    14 Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning.
    15 ¶ Johannes vittnar om honom, han ropar och säger: »Det var om denne jag sade: ‘Den som kommer efter mig, han är före mig; ty han var förr än jag.’»
    16 Av hans fullhet hava vi ju alla fått, ja, nåd utöver nåd;
    17 ty genom Moses blev lagen given, men nåden och sanningen hava kommit genom Jesus Kristus.

    1Joh 1:1 ¶ Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi skådade och med egna händer togo på, det förkunna vi: om livets Ord tala vi.
    1Joh 1:2 Ty livet uppenbarades, och vi hava sett det; och vi vittna därom och förkunna för eder livet, det eviga, som var hos Fadern och uppenbarades för oss.

    1 Joh. 5: [KJV]
    6 ¶ This is he that came by water and blood, even Jesus Christ; not by water only, but by water and blood. And it is the Spirit that beareth witness, because the Spirit is truth.
    7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

    Shalom!
    Fred

  • Lennart Svensson

    @Fred Ö:
    Hej Fred!

    Jesus var alltså Livets Ord.

    Trevlig kväll!

  • John Nilsson

    Good that you wrote this in english. I took the liberty to write a message to Benny Hinn saying that my uncle Ulf Ekman thought his message on Saturday was heretical. If Ulf forgot to tell him. Hope he got my message, I´m not convinced that he ever reads (has the time to read) messages sent to him through official channels.

  • Mats

    Ulf Ekman har skrivit att han efter lördagens möte talat med BH i enrum och noga redovisat sitt bekymmer över hans heretiska läror, och att BH reagerat med allvar och att han kanske menat lite annat än han sa om någon detalj.
    Tydligen tog det viss skruv för inga rapporter har kommit (vad jag vet) om nämnvärda (teologiska) knäppheter i de 2 följande möten BH predikade i.

    Mkt snack om pengar etc, men inte något heretiskt som det verkar.

    (Någon som sett mötena kan ju rätta mej om behövligt)

  • John Nilsson

    Mats: Klart att Hinn vet vad som är central kristen lära (alltså den allmänna konsensus) och att han kan hålla sig kring den om han blir åthutad av en kunnig person som Ulf. Men varken du eller någon annan tror väl att han blev av med sitt heretiska bagage och ändrade sig teologiskt och i hjärtat bara pga en tillrättavisning? Däremot kan han om ett par år ha återställts om han är villig att gå igenom den svåra processen.

  • In February this year I wrote a post (Swedish language) questioning if heretics know that they are heretics.

    A rather animated discussion followed. At the end of the thread I concluded and I repeat the relevant part of my conclusion here in translation:

    1. Do heretics know that they are heretics?

    There seems to be a connection between this question and a question which Jesus once posed to a person who wanted to ”tempt” him (Luke 10:25-26) ”What is written in the law? How do you read it?

    We are all guilty of prioritizing scripture in proportion to what is precious to us. Some texts become important and other less relevant or even skipped by us.

    In other words: We all have the potential to become heretics.

    The important question is if we can realize if, or when, this is about to happen.

    It may vary, from case to case. Depending on how much enthusiasm, selfishness, lust and greed is involved, there is a real danger that we might be so blinded that we don’t detect the first weed.

    Our possibilities to realize facts are also greatly reduced if we have a fan club.

    After some time on the blinding road of heresy we lose the ability to grasp that we are heretics.

    In the case of Saul, the Lord Himself took drastic action. But this surely is an exception, and not the rule.

    Our Saviours prophesy ”For it is necessary that offenses come” was sure to be fulfilled, because without His direct action or protection we are all potential heretics.

    My conclusion, as answer to the question, is:

    NO! Heretics who consider themselves to be servants of the Lord, do not realize that they are heretics!

    2. Do followers of heretics realize that they are being mislead?

    The answer is similar to the answer above.

    NO! Mislead disciples of an heretic, who actively participate in spreading the ”other gospel”, do not realize that they have taken the step to become heretics themselves.

    3. Is it possible to know if somebody is an heretic?

    Titus 3:10 After the first and second warning, reject a man of heresy, 11 knowing that he who is such has been perverted, and sins, being self-condemned.

    The Koine-greek text uses the word [αἱρετικὸν], which translates into ”heretic”. (I mention this because in Swedish language we often use the word ”villolärare”.)

    The text would be nonsence if it would be impossible to recognize an heretic.

    So the answer is:

    YES! If we unite with brothers and sisters in a Christ-centered congregation and study Gods Word unconditionally, we can recognize who is an heretic.

    Daily protection from the Lord, through the Holy Spirit is a necessity, not optional luxury.

    /Kjell

  • Kamau!

    En mycket bra sammanfattning.

  • En liten fundering…

    Ulf Ekman skriver: (citat)

    ”Having said this, and it is important that it must be said, I must say that I have never in all the meetings I have had with him, heard all this, what he said and taught us yesterday.

    His preaching… went far beyond what I mean is classic Christian faith and sound doctrine. It was not just some Gnostic elements, it unfortunately had far too much of pure gnosticism.” (slut citat)
    ……………………………

    Då skulle jag vilja be Ulf Ekman att besvara följande

    1) Vad menar du med ”classic Christian faith and sound doctrine”? (….med klassisk kristen tro och sund doktrin)

    Med tanke på samarbetet med katolicismen måste vi ställa dessa frågor.

    2) Vad är konkret enligt dig ’gnostic elements’ (gnostiska inslag) och ’pure gnosticism’ (ren gnosticism) i Hinns predikan?

    Det vore bra med en extra noga förklaring för alla dem som inte är bevandrade i denna terminologi.
    ………………………..

    Deborah

  • Juha

    Deborah, det vore naturligtvis mer rimligt om du ställde frågorna du har till Ulf på hans egen blogg. Han bryr sig knappast om denna bloggs kommentarer. Där finns ju hans uttalande i originalskrift på svenska dessutom.

  • Tack för tipset, Juha….

    Om en ledare – typ: herde – inte tar sig tid med fåren och söker upp dem, tar hand om dem, förklarar och samtalar med dem, då ligger mina frågor här och väntar.

    Får jag inget svar här, så lär jag inte få något svar på hans blogg heller…

    Herren har inga ’heliga kor’ som vi måste jaga efter.

    ”Varken jude eller grek, man eller kvinna (’ledare eller icke-ledare’) utan alla är vi ….”

    Systerligen…. Deborah 🙂

  • Leif

    @Deborah:

    – Deborah, du kan inte tänka dig att tala med Herren själv om hans tjänare, hur du vill att de ska vara?

  • Tordan

    Deborah frågar Ulf Ekman:
    ”1) Vad menar du med ”classic Christian faith and sound doctrine”? (….med klassisk kristen tro och sund doktrin)

    Med tanke på samarbetet med katolicismen måste vi ställa dessa frågor.

    2) Vad är konkret enligt dig ‘gnostic elements’ (gnostiska inslag) och ‘pure gnosticism’ (ren gnosticism) i Hinns predikan? ”

    Tord: Nej Ulf lär nog hålla sig borta från Aletheia. 🙂

    Låt mig därför försöka ge en förklaring enligt min uppfattning.

    > 1) ”klassisk kristen tro och sund doktrin”
    Med största sannolikhet menar broder Ulf sammanfattninen av de kyrkomötesbeslut angående Kristi natur som togs från år 325 och några hundra år framåt.
    Detta anses ju grunda den kristna läran. Begreppet kan nog anses som en ’konsensus’ snarare än den bevisade Sanningen i frågan. Beprövad konsensus får betraktas som att läran ”provkörts” i flera hundra år och inga större urspårningar har observerats. Man anser därför ’Kristen tro’ bevisad utifrån detta. Avvikelser rapporteras som ’heresi’ och inte som motsatt bibelns undervisning, eller inte enbart som det senare.

    > 2) Vad är konkret enligt dig ‘gnostic elements’
    Gnosticism är när man ’förandligar’ Jesus. Jesus kom inte som ’full’ människa. Om denna utsaga Jesu mänsklighet på något sätt beskärs, lutar man åt ’gnosticism’.

    Hur kan då Jesu ’mänsklighet’ hotas?
    Antingen tror man inte Jesus verkligen hade mänskliga egenskaper utan svävade som ett moln eller som en illusion. Vittnesbördet inför lärjungarnas ögon var ”fejkat”. Jesus var i verkligheten en andevarelse. Eller så var han 100% människa.

    Treenighetsläran som ingår i de tidiga kyrkomötesbesluten, fastslår Jesu gudomlighet. Om denna gudomlighet ’överbetonas’ kan hans mäsklighet försummas. Treenighetsläran (och efterföljade läror) stipulerar därför att Jesus hade två naturer. Dessa var enhetligt sammansatta och oförenligt åtskilda (eller hur det nu var …).

  • Tordan!

    Jag ville få ett svar från Ulf Ekman.

    Han själv får svara – ingen skall behöva lägga orden i hans mun.

    Annars kommer han aldrig till skott, om andra går hans ärenden.

    Mvh Deborah

  • @Leif:

    Leif…

    Jag har redan talat med Herren om Hans tjänare, som leder folket vilse….

    Och de svaren jag fick, de finns alla i Skriften – kom ihåg – det är inte jag som sätter upp direktiv för hur andra skall vara utan det är Uppdragsgivaren själv.

    Det låter på dig Leif, som om jag var ute i mina egna ärenden – men icke – det är jag inte intresserad av.

    Den äkta profeten Hesekiel 34:1

    ”HERRENS ord kom till mig. Han sade:

    ”Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem: Så säger Herren, HERREN: Ve er, ni Israels herdar, som bara tagit hand om er själva! Skulle inte herdarna ta hand om hjorden?

    I stället åt ni upp det feta, ni klädde er med ullen och slaktade de gödda djuren. Men ni tog inte hand om hjorden.

    De svaga stärkte ni inte, de sjuka botade ni inte, de sårade förband ni inte, de som drivit vilse förde ni inte tillbaka, de förlorade sökte ni inte upp, utan med hårdhet och grymhet härskade ni över dem.

    De skingrades, eftersom de inte hade någon herde. De blev till mat åt alla markens djur när de skingrades.

    Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem.

    Hör därför HERRENS ord, ni herdar: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur – de har ju ingen herde – och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får, därför, ni herdar: Hör HERRENS ord:

    Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.

    Ty så säger Herren, HERREN: Jag skall själv söka upp mina får och ta mig an dem. Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får, som varit skingrade, så skall också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag.”
    ……………………..

    Systerligen……..

  • Mats

    John Nilsson:
    ”Mats: Klart att Hinn vet vad som är central kristen lära (alltså den allmänna konsensus) och att han kan hålla sig kring den om han blir åthutad av en kunnig person som Ulf. Men varken du eller någon annan tror väl att han blev av med sitt heretiska bagage och ändrade sig teologiskt och i hjärtat bara pga en tillrättavisning? Däremot kan han om ett par år ha återställts om han är villig att gå igenom den svåra processen”

    Absolut, därav orden ”tog viss skruv” dvs just då men jag har senaste tiden läst alldeles för mkt av vad BH sagt sen mer än 20 år tillbaka framt tills nutid att jag inser att ska någon verklig förändring ske behövs nog mkt mer än en kvart i enrum med UE…som själv är ute och snurrar mer vän vad som är ”ok”…
    Antar vi har samma syn på saken.

  • @Deborah: ”Då skulle jag vilja be Ulf Ekman att besvara följande

    1) Vad menar du med ”classic Christian faith and sound doctrine”? (….med klassisk kristen tro och sund doktrin)

    Med tanke på samarbetet med katolicismen måste vi ställa dessa frågor.

    2) Vad är konkret enligt dig ‘gnostic elements’ (gnostiska inslag) och ‘pure gnosticism’ (ren gnosticism) i Hinns predikan?

    Det vore bra med en extra noga förklaring för alla dem som inte är bevandrade i denna terminologi.”

    Eftersom det knappast bara är Ulf Ekman som är förvirrad beträffande vad som är ”gnostic elements” i det här sammanhanget så skulle jag vilja passa på att rekomendera en artikelserie angående gnostisism som återfinns på PFRS hemsida och presenteras med följande ord:

    While the Apostle John was still alive, pagan philosophy dressed in Christian jargon drew many away from the Apostolic Faith. As Paul warned the Ephesian elders in Acts 20, some rose up, even from among Christian elders, to draw away disciples after themselves. These men introduced heretical systems built upon a blend of paganism and Christianity. While Gnosticism was eventually defeated by early Christian apologists, its influence has shaped the evolution of Christian theology even down to our time. Understanding Gnosticism asists us in detecting its remnants in modern theology and our own thinking.

    Börja sedan gärna med att läsa Roger Sumrals introduktion:

    http://www.pfrs.org/gnosticism/index.html

    by Roger Samsel
    Copyright © Pristine Faith Restoration Society, March 2008

    In the late second century, an elder in the Christian church in Lyons, Gaul, wrote five books for the purpose of describing and refuting Gnosticism. The pastor’s name was Irenaeus (A.D. 120 – 202). Other early Christian writers who took up the torch and defended the faith against the Gnostic heresies include Tatian, Tertullian, and Hyppolytus. These works are essential reading for anyone wishing to become acquainted with the earliest doctrines of the church; or to catch a glimpse of Christian faith and practice in the post apostolic age; to understand how heresies threatened the church in its infancy; to learn how to combat error; to gain invaluable skill in dealing with modern day, pseudo-Christian cults; or simply to enjoy the teaching of Christian pastors who lived before Christian thinking had become polluted and diluted by twenty centuries of foreign influence. For any and all of these purposes, we heartily encourage the reader to begin reading these works. But for our immediate purposes, we will confine ourselves to a summarizing of the deadly doctrines that they sought to confound and refute. The material in this series of articles is primarily based on Against Heresies, Book I by Irenaeus ……

    Our challenge to the reader is to read this series of articles in succession, with an open mind, and with a willingness to reexamine his beliefs in light of the Scriptures and the testimony of history. If you are like us, you will almost certainly discover that there are things you believe that are not Biblical and are in fact derived from this unholy legacy. This is not a bad thing. It is an opportunity to be corrected and to be transformed by the renewing of our minds. This process is ongoing for all of us. Let us remember the words of the wisest man who ever lived, “Whoever loves instruction loves knowledge…” (Proverbs 12:1)

    Shalom!
    Fred

  • Oholiab

    Jag ger ingenting för att UE talat med BH. BH har inte gjort någon offentlig avbön vilket innebär att han håller fast vid sina läror. Det jag inte kan fatta är hur UE låter honom fortsätta och dessutom säga att det är bra…

  • Oholiab

    Fred Ö

    Tack för klargörande. Ska titta mer på detta nära jag har mer tid. Återkommer ev i frågan.

  • @Oholiab:

    Så här blir det – totalt vilse i pannakakan, helt enkelt… när man överger Herrens vägar och tar lätt på Gudsfruktan.

    …………….

  • Tordan

    @Deborah: Han själv får svara – ingen skall behöva lägga orden i hans mun.

    Tord: Du måste först att Ulf inte ”hänger” här. 🙂

  • Shalom Fred!

    Tack för ditt klargörande inlägg.

    Det finns naturligtvis också tillgång till Internet och olika uppslagsverk, där man kan studera skillnaden mellan gnosticismen och Skriftens väg.

    …………………..

    Till Tordan:

    Att Ulf Ekman inte ’hänger här’ betyder inte att han inte läser bloggen – för det gör han.

    Ledare brukar hå koll på läget…………..

    Icke desto mindre är det fritt fram att samtala på Aletheia.

    Det skadar inte utan snarare leder till välsignelse, om ledare kunde böja sig till att prata med de enkla fåren.

    🙂

  • Borde inte Ekman ha vetat bättre om vad hans bekanting Hinn stod för rent teologiskt och därför aldrig ha bjudit in honom, vilket många kritiserade honom för på förhand? Jag menar, vi talar om en av världens mest kända evanglister.

    Hur kan det i så f ha undgått Ekman? Delar av det Hinn undervisade är väl dessutom ingen större skillnad mot Kenyons och Hagins läror och som vad jag förstår har lärts ut även på LOBC tills för inte så många år sen, bl a den gnostiska dualismen mellan ande och materia.

    Efter att Ekman nu konstaterat att Hinns predikan var heretisk hur kan han då tillåta honom att predika igen på söndagen inte en utan två ggr? Hinn går väl knappast från heretiker till rumsren över en natt?

    Ekman visar knappast prov på pastoral omsorg när han upplåter sin talarstol till en, som, enligt honom själv, lär ut heresi?

  • Tordan

    @Deborah: ”Det skadar inte utan snarare leder till välsignelse, om ledare kunde böja sig till att prata med de enkla fåren.”

    Tord: Jo, jag håller bara med dig Deborah. 🙂
    Mitt ställföreträdande svar, tänkte jag nästan som en ”teaser” för honom (Ulf) att rätta mig och svara, i.a.f.
    Svarar han inte, så kommer ju min ”tolkning” att gälla…

  • Precis, Tordan!

    🙂

  • Oholiab

    @Deborah: Nu hänger jag inte med… Tar jag lätt på gudsfruktan?

  • @Oholiab: Oholiab!

    Inte undra på att du inte hänger med: repliken gällde inte dig utan situationen på Lo angående Benny Hinn – dvs. jag håller med dig till fullo.

    Det är sorgligt att det finns dubbla budskap på Lo från Ulf: för då går man just vilse i pannkakan…..
    ……….

    🙂

  • Oholiab

    @Deborah: Då är jag med igen. Ja sorgligt är väl bara förnamnet för det som händer på LO. Om jag förstått saken rätt så en del av den kritik som Ulf har emot Hinn är att han ger en heretisk bild av Jesus bland annat i det att han antyder att jesukropp inte var som våra kroppar.

    1Joh 4:2

    2Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud,

    Hinn bekänner inte att Jesus kommit i köttet.

    Detta blev nog mer problematiskt än Ekman trott…

  • Pingback: Kärlek, kritik och gemenskap (personligt- rakt från ”hjärtat”) Del 1 « Erevna – Blogg & Tankesmedja()

  • Eva

    Ska man kasta ut ungen med badvattnet? I såfall blir inga predikanter kvar i kyrkorna. Om BH gjort en felsägning borde det väl inte vara hela världen. Vilken predikant har aldrig gjort en felsägning. Jag tror att BH är villig att korrigeras och fortsättningsvis vara använd av Gud. För det är han!

  • @Eva skrev: ”Ska man kasta ut ungen med badvattnet?”

    Eva, det handlar inte om någon tillfällig felsägning van Benny Hinn beträffar.

    Det handlar om ett systematiskt uppbyggt lögnevangelium.

    Jak. 4 – “Ni ber men får inget, därför att ni ber illa – för att slösa bort allt på njutningar. Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. ”

    Iband kan man inte förbli vän med alla. Det finns oundvikliga antingen-eller val.

    Hur tycker du att man skall handla med Titus 3:10 En villolärare skall du visa ifrån dig, sedan du varnat honom en första och en andra gång, 11 eftersom du vet att en sådan är på fel väg och syndar och har dömt sig själv.

    Du har tydligen fastnat ordentligt i framgångsteologins garn.

    Men det finns befrielse i Jesu Namn.

    /Kjell

  • Eva

    @Kamau Mweru: Din slutsats att jag skulle fastnat i framgångsteologins garn är helt fel, jag vinklar bara saken ur olika perspektiv. Så du behöver inte vara orolig. 🙂
    Jag försöker se nyanserat på olika fenomen bara.
    Jag hävdar bestämt att ingenting är svart eller vitt i tillvaron. Ibland blir debatten så smalspårig.

    Om de som borde tala BH till rätta underlåter det så är det ju inte BH:s fel.
    Sen ska vi komma ihåg att Gud genom historien har använt människor som vi kanske inte skulle komma på tanken att välja om det hängde på oss.
    Vi ska ju förlåta sju gånger sjuttio så det är väl bara att sätta igång då. 🙂

  • Lennart Svensson

    @Eva:

    Hej Eva!

    Du skriver ang. Benny Hinn:
    ”fortsättningsvis vara använd av Gud. För det är han!” Jag undrar, vad har Du läst det någonstans?
    Eller Du kanske själv har fallit under hans hypnos?
    Jag tror Gud använder Benny H som Han använder satan. Jag tror att anledningen till att Gud har låtit Benny hålla på med sin villfarelse, är för att Herren vill lära sina barn att känna igen en villolärare. Nu har vi i Sverige lärt oss läxan ang. Benny. När t.o.m Sveriges största villo-lärare Ulf Ekman säger att hans kompis Benny är en villolärare, är saken klar? Dessutom sågar Ulf Ekman själv av den gren han sitter på. Alla kan ju se, att det han anklagar Benny för, är ju vad Ulfs egen villolära är uppbyggd på. Mycket bra.
    Gud tog två flugor i en smäll den gångna helgen.
    Jag är helt övertygad om att Gud inte kommer tillåta Benny Hinn att sätta sin fot på Svensk mark igen. Amen

    Mvh L.Svensson

  • jonka

    Vet inte hur många här följt kommentarerna på Ulf Ekmans blogg… Om ni läser den ser ni snart att det är väldigt mycket kommentarer som hyllar Ulf för att han på ett så kärleksfullt sätt gjort denna korrigering. Några enstaka frågar sig därefter varför han bjöd in honom från början och varför BH fick fortsätta två möten till…

    Men jag kan säga alla de kommentarer som är lite mer ifrågasättande blir borttagna. Jag svarade på ett inlägg som tyckte att vi skulle bort ifrån religion och tillbaka till K. Hagins sunda syn på ordet!!! Jag fråga om han verkligen tyckte att t.ex holy drunkeness är en företeelse som återfinns i ordet… och lämnade även ett länktips till
    L. Jaretegs skrivelse om tio villoläror inom trosrörelsen…

    Denna typ av kommentarer är inte välkomna på bloggen.

    Vilken manipulation alltså!! Jag ber att Gud ska öppna ögongen på dessa människor som så blind följer sådana sammanhang.

    jonka

  • Oholiab

    @Eva: Felsägning!!! Vi har inte att göra med en felsägning utan en ut studerad teologi som är en villolära. Jag har inte hört ett ord ifrån BH om att han har insett detta.

  • Eva

    @Lennart Svensson: Jag är i alla fall övertygad om att Gud inte använder de perfekta elitmänniskorna utan det som har svagheter och brister i olika nivåer.
    Sen får vi se om BH sätter sin fot på svensk mark igen, men det skulle inte förvåna mig i alla fall. Alla kan falla men huvudsaken man reser sig igen. 🙂

  • Eva. Det är många som har varnat Benny Hinn, för Herren sänder alltid sitt korrigerande, profetiska Ord till förkunnare som missbrukar Skriften. Det gäller oss alla – är vi ute och cyklar, då måste vi vända om…för att inte hamna i ett dike. Därför gäller tilltalen Ulf Ekman i första hand i Sverige, så vi får inte nu fokusera bara på Benny Hinns lära. Det är Ulf Ekman det handlar om – lokalt… Att villfarelsen är global – det är uppenbart och därför korrigerar Herren idag. Mvh. Deborah

  • @jonka skrev: ”ett länktips till L. Jaretegs skrivelse om tio villoläror inom trosrörelsen… ”

    Länkar till broder Jaretegs artiklar leder till moderation även hos Stefan Swärd.

    Det drar ihop sig till strid mot alla som inte går med i synkretismens skymning och bejakar ekumeniken.

    Hur Stefan Swärd kunde gå fram till förbön av Benny Hinn gör mej fortfarande konfunderad.

    Fastän jag naturligtvis insett att Stefan vill vara allas vän, eller åtminstone inte stöta sig med ”viktiga” kontakter i sitt nätverk.

    /Kjell

  • Eva

    @Deborah: Jag tror precis som du att Gud har full koll på det andliga skeendet. Han vakar över sin församling men förväntar sig säkert inte att allt blir rätt på en gång.
    Nåden räcker för alla.

  • @Lennart Svensson skrev: ”Jag är helt övertygad om att Gud inte kommer tillåta Benny Hinn att sätta sin fot på Svensk mark igen.”

    Det finns all anledning att vara försiktig med ”profetiska” uttalanden.

    Du vet ju vad 5 Mosebok säger om profeter och desras uttalanden…..

    Men, huvudsaken med min reaktion är följande:

    Varför gör ni så stor sak av Sverige? Ett litet land med litet mer än en promille av världens befolkning. Ett land utan storpolitiskt inflytande som sedan decennia gått i ledband, först med Tyskland och efter WWII med den Anglosaxiska delen av världen.

    Varför tror du (ni) att Sverige kommer att sky nästa stormakt Förenade Europeiska Republikerna (CECP) inte (CCCP)?

    Finns det fortfarande nåd att få i Sverige? Frälsning att finna inom Sveriges gränser?

    Ja, naturligtvis finns det det. Men inte unikt och specifikt.

    Bara en folkgrupp, nation… bara ett land är utvalt av Gud. Nämligen Israel.

    Amurka inbillar sig vara det substituerade utvalda folket. Ateister, Humanister och Muhammedaner vet att de måste utrota Israel.

    De synkretistiska utvalda kommer att hjälpa till i bara humanistisk anda och förförelse. Lasse W kan fundera litet på detta globala scenario….

    Hin håle (den hårde på modern Svenska) kommer att hjälpa till. Jag avstår från stavnings och ljudlikheter med ”Hinn”.

    Varning: Man kan inte dra några som helst slutsatser från ljudlikheter mellan olika språk!!!

    Men Herren kommer att segra! Och Babels tid avslutas.

    /Kjell

  • @Eva skrev: ”Gud har full koll på det andliga skeendet. Han vakar över sin församling men förväntar sig säkert inte att allt blir rätt på en gång.”

    Eva, du har smittats av evolutionismens villor!

    Gud kör inte med ”trial and error”.

    Han skapar genom ”ett ord” (uni versum) och konstaterar sedan att ”allt var mycket gott”.

    Men visst finns det frälsning för var och en som lämnar avgudadyrkans terräng och omvänder sig till Herren.

    /Kjell

  • @Christian:

    Problemet skulle kunna vara som så att UE inte är den enväldiga diktatorn som vissa av hans kritiker påstår. Har man skaffat sig en ”äldstekår” runt sig så får man nog anpassa sig något efter dem.

    (Ja, jag vet hur LO-dokumenten om detta såg ut för ca tio år sedan och förutsätter att inga avgörande skillnader gjorts sedan dess.)

  • Lennart Svensson

    @Eva:

    Hej Eva!

    Har Du inte ”lånat” det citatet från Benny Hinn?
    ”Alla kan falla men huvudsaken man reser sig igen”.

    Ha en trevlig dag!

    Mvh L.Svensson

  • Eva

    @Kamau Mweru: Eva, du har smittats av evolutionismens villor! Jag sympatiserar inte med villoläror alls, men jag har inte hela sanningen och ingen annan heller.

    Hmm….. ja oavsett vilka diagnoser jag får här så är det tryggt att veta att ingenting kan skilja mig från Guds kärlek. 🙂

    Var välsignad!

  • Eva

    @Lennart Svensson: Nej, jag har inte lånat uttrycket från Hinn. Jag kan komma på saker själv också. 🙂

  • Lennart Svensson

    Hej Eva!

    Roligt att Du skriver här!

    Mvh L.S

  • Fick följande e-post från Livets Ord igår gällande denna bloggpost:

    ”Hej

    Du har översatt och publicerat en text som vi har copyright på. Jag ber dig vänligen att omedelbart ta bort den.

    Magnus Dahlberg
    Pressansvarig
    Livets Ord”

    Mitt svar:

    ”Shalom,

    Jag ber er ompröva er ”påtryckning” av följande skäl:

    Anledningen att jag citerar en så pass stor del av bloggposten (har dock inte översatt hela) är tro det eller ej för nyanseringens skull. D.v.s. min bloggpost skulle bli mycket hårt vinklad om jag begränsade citaten till de mest uppseendeväckande delarna, lite liknande det sätt Dagen agerade på. Då tvingas jag plocka bort ”mellansnacket” som balanserar innehållet något.

    Att plocka bort hela posten tror jag du förstår inte är aktuellt. Både bloggar och tidningar har rätt att citera ur offentligt material med hänvisning till källan.

    Det jag försöker säga är att ni ”biter er själva i svansen” om ni insisterar på att jag kortar citaten till ”normal” citatnivå som enligt en känd journalist jag rådfrågat brukar ligga på 20-30% av innehållet. Då tvingas jag prioritera det mest intressanta.

    Mvh

    Daniel Forslund
    aletheia.se

    P.s. Vi förbehåller oss rätten att publicera vår emailkorrenspondens”

    Magnus svar:

    ”Hej igen,

    Jag förstår din poäng, men jag ber dig ända att ta bort översättningen.

    Magnus Dahlberg
    Pressansvarig
    Livets Ord”

  • Det är inte så ofarligt som man tror med handpåläggning.

    Man borde vara försiktig med detta, eftersom det kan överföras saker på en person via handpåläggning.

    Bakom en falsk lärare står en falsk lära – och bakom villoläran – villoandar.

    Ordet säger, att man skall hålla sig ’obesmittad’ och då gäller det att pröva noga!

    Handpåläggning av en Andefylld troende leder alltid till profetisk skärpa och befrielse, till en hunger efter Ordet.

    I annat fall, om man inte är noga, leder det till träldom…
    ……………..

  • Lennart Svensson

    @Kamau Mweru:

    Hej Kjell!

    Det var inget profetiskt, ang. BH
    Det var ett uttryck för min tro,
    du vet övertygelse om det man inte ser.
    Jag är en usel profet.
    Jag är inte ens falsk?

    Mvh L.Svensson

  • Lennart Svensson

    Hej MTC!

    Mycket intressant det mailet Du fick från LO igår.
    I en kommentar av Kjell så skrev han:

    ”Det drar ihop sig till strid mot alla som inte går med i synkretismens skymning och bejakar ekumeniken”.

    Jag förnam det nästan som lite profetiskt av Kjell.
    Och sen tar Du upp det här mailet från LO.
    Hmm, jag tycker det verkar vara en ”strids-handling” från LO:s sida? Lite skrämsel-taktik kanske? Men OK, inte mig emot. Vi ska nog visa dem att de hoppat på fel ”gubbe”.

    För min del, blir det förbön idag, för en av Sveriges
    viktigaste kristna bloggar idag, Aletheia. Ingen rör min Aletheia, som någon sa. Ånej.
    Bli utmanad av små futtiga villo-andar från villoläran LO. Det duger inte långt.
    Det är ju positivt att de blir upprörda.
    Jag tror de får ta fram Whaleys hinkar däruppe i Uppsala för användning, innan dagen är till ända.

    Mvh Lennart Svensson

  • @Lennart Svensson:

    ”Rör inte min kompis” körde sossarna med på 80 talet med en liten hand bakom texten.

    Rör inte vid Herrens smorde har jag också hört talas om …

    Men ”Ingen rör min Aletheia” var något nytt. Jag blir rörd 🙂

    Ekmans bloggpost var tydligen ett spel för galleriet. D.v.s. ämnad att lugna svensk kristenhet. Han vill tydligen inte stå för sina ord utomlands…

    En känd pastor har också lagt ut en egen översättning av samma material (tänker inte nämna vem för att skydda honom från Livets Ords internetpolis) så det blir svårt att stoppa nyhetsflödet.

    Otroligt att de tror de kan censurera utanför Livets Ords dörrar.

    Be gärna för oss. Det behövs.

    /D

  • Lennart Svensson

    @MyTwoCents:

    Hej!

    Jajamän, det kan Du lita på ang. förbön.
    Ska t.o.m be i ”Yeschuas” namn, om det heter så.
    Får plugga mina ”hebreiska rötter” bättre kanske.

    Mvh L.S

  • Jag kan också nämna att tidningen Dagen för tredje gången på ett halvår plockat bort twingly länkar till Aletheia. Har tänkt att göra en liten bloggpost om detta om jag orkar och anden faller på. ALLA TRE GÅNGER VAR DET BLOGGPOSTER SOM PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT BERÖRDE LIVETS ORD!

    De första gångerna bråkade jag med dem via mail och fick till svar att bloggposten inte var tillräckligt hårt knuten till deras artikel. Problemet är ju att det gäller 80% av alla twingly länkar. Gissar på att Magnus Dahlberg ligger bakom detta också. Inget samfund i Sverige har en sådan effektiv PR kille som Livets Ord.

    Det är i alla fall suspekt att Livets Ords ledning eller någon annan som bevakar deras intresse har ett sådant inflytande över tidningen Dagen.

    Jag har föreslagit att de inför en regel att det krävs minst tre anmälningar av en bloggpost som är länkad till Dagen innan de hoppar högt.

    mvh
    D

  • @Lennart Svensson:

    Jag tycker Yeshua låter vackert eller Jeshua som Lars Enarson skriver i sina texter. Men haka inte upp dig på det. Har drivit ut demoner i ”Jesu namn” så det verkar fungera bra, även om det är Yeshuas grekiska namn.

    /D

  • Eva

    @Lennart Svensson: TACK! 🙂
    Ja, jag kommer nog med ett eller annat inläggd då och då. Nu verkar det bli bara mer spännande här.
    Polarisation med ett finare ord.

    Jag har aldrig varit ekumen så jag följer med stort intresse det som skrivs här.

  • Ulrika Oskarsson

    @Lennart Svensson:

    Tycker det var rätt onödigt av dig att skriva det där med Whaleys hinkar. Där kommer den där arroganta tonen som BÅDE kritiker mot livets ord och livetsordare behöver tänka på. Går det att ha lite mer ödmjuk ton från båda sidorna?

  • @Eva:

    Jag instämmer med Lennart!

    /D

  • Ärlig pingstvän

    @Ulrika Oskarsson: Vad är Whaleys hinkar för något?

  • @Ärlig pingstvän:

    Whaleys var ett pastorspar som orsakade stor skada inom trosrörelsen i Sverige. De var mycket fokuserade på demoner och predikade starkt att andedöpta människor kunde bli besatta. För att bli av med bl.a. religiösa demoner ville de att man skulle spy i en hink framme vid plattformen efter man fått förbön. Ekman höll paret om ryggen in i det längsta.

    En av trosförsamlingarna här i Eskilstuna (numera borta) fortsatte med undervisningen långt efter Ekman till slut slutade kalla dem…

    /D

  • Eva

    @MyTwoCents:

    🙂

  • Ärlig pingstvän

    @MyTwoCents: Tack för svaret. Då vet jag ju till och med vilka det var, även om jag inte har hört dem predika.

  • Lennart Svensson

    @Ulrika Oskarsson:

    Hej Ulrika!

    Jag tycker det är roligt att Du skriver här.
    Blev lite orolig där när Du nämnde ”arrogant ton”.
    Det hade känts bättre om Du upplevt det som ”aggressiv ton”. Verkar som jag ”legat av” mig och blivit ”ringrostig”? Kan ha med ålder att göra.

    Ha en trevlig kväll!

    Mvh L.Svensson

  • Ulrika Oskarsson

    @Lennart Svensson:

    Lennart,
    du har helt rätt i att aggressiv ton var ett bättre ordval.

  • Lennart Svensson

    @Ulrika Oskarsson:

    Hej Ulrika!

    Tack det kändes bättre.
    Betyder att jag inte är helt ute och cyklar.
    Du har bra bedömnings-förmåga.

    Mvh L.Svensson

  • Mats

    Dagen blockar Aleteheia-länkar?
    Oh shit…det får dom sluta med!
    Min blaska, göra sånt??? Näää…”Urk” för det.

    …samtidigt som Håkan Arenius sågar BH:s LO-besök längs fotaknölarna…vad säger man?

    Kanske det råder viss skiljaktlighet däruppe på redaktionen hur man ska ta saker och ting.

    HA är ju inte så lite ”vänster”, så har dom på den flanken även Jim Wallis som inhoppande krönikör då och då…medan vikarien(?) Birger Th håller en lite mer försiktigt ”traditionell” och i mina ögon mkt sund linje …Fru Chefredaktören själv och unge Thomas Ö oftast mkt bra men tidningen innehåller alltmer små-/smyg-katolskt …inge roligt alls.

    Dock tycker jag allmänt att dom hållit LO på hyggligt ”ideologiskt/teologiskt” avstånd; den långa artikelserien av Jaktlund å annat material…var/är som regel balanserat.

    Men blocka Aletheia…det gillas inte alls!

  • jonka

    @Kamau Mweru:

    Du verkar inte direk överraskad :), men jag blev liksom lite överraskad av fräckheten. De är ju mer vinklade än dagen stora nyhetskällor!

    Detta visar hur systematiskt människor blir vilseförda…

    jonka

  • Magnus

    Följande kommentar på Anders Gerdmars blogg verkar inte släppas igenom:
    andersgerdmar.com

    *Anders skrev:
    Livets Ord har faktiskt inte under min tid (sedan 1986) hållit på med en massa gnostiskt flum. Gnostisk dualism har aldrig undervisats på LOBC eller i församlingen.

    **Jag har Kenyons skrifter i min bokhylla som mina föräldrar erhöll när de gick LOBC 89-90 med en liten passus på konvolutet: “får ej spridas till icke-elever”.

    I skriften Hagins skrift “Hur du kan bli ledd av Guds Ande” som användes i kursundervisningen ingår ju passagen:
    “Så människan måste nödvändigtvis vara en ande. Hon är alltså en ande, hon har en själ och bor i en fysisk kropp” s. 11…

    Gnosticerande? Anders detta måste du väl ha vetat om givet att du var där redan 1986?

    Magnus

  • jonka

    Jag har en känsla, med risk för att det är fel… men jag tror nästa att Ulf Ekman’s ”tillrättavisning” av BH beror på att han vill på nåt sätt blidka de många som är kritiska mot inbjudandet av BH, men även Ekmans och LO läror…

    Det finns så många bitar i det han skrev på sin blogg som är helt orimliga. Han menar att det som BH predikade var honom till förvåning, trots mångårig vänskap?!? Samtidigt som många andra har uppmärksammat alla de konstigher som BH ägnat sig åt i många år.

    Sen förstår jag inte hur man kan säga att någon kommer med heretisk lära och ändå förtsätta låta honom påverka alla de tusentals som kom dit för att lyssna…

    Nej, agerandet som Ekman gjorde betyder egentligen ingenting, för det var inte tvättäkta.

    jonka

  • @jonka:

    Har tänkt i ungefär samma banor. D.v.s. hela bloggposten var ett skådespel inför svensk kristenhet som så mycket annat Ekman gör.

    Största beviset för detta är att han inte har ryggrad nog att stå för sina ord utanför Sveriges gränser utan skickar Magnus Dahlberg på oss när hans uttalande läckte ut utanför Sveriges gränser.

    /D

  • @Magnus:
    Skrev liknande inlägg som Anders Gerdmar har tagit bort.

    Har säkert ett tiotal böcker från deras boklubb som innehåller denna lära. Dessutom har jag hört flera predikandter somundervisat så på deras konferenser etc. Ovanstående inkluderar Ekman. Dessutom har som bekant JDS-läran undervisats, som ju blir en konskvens av betoningen av anden på bekostnad av själen/kroppen/materian.

    Dessutom skrev jag ett om att Maria inte kan ha varit syndfri, som han tog bort med motvieringen att han inte ville diskutera frågan. Dessförinnan hade han deklarerat att han inte kunde veta det…

    Detta trots att Maria alltså kallar Gud sin frälsare och vad t ex Rom 3:22b-23, 5:12 säger.

  • @Christian:

    Så här avslutade han sin sista kommentar:

    ”Huruvida hon var syndfri vet jag inte, men det var väl bara Jesus av människor som var det…”

    Daniel. ”vet jag inte” och ”det var väl” låter väldigt svävande för en man i hans ställning. Måhända vågar han inte vara allt för tydlig utifall Ulf Ekman ändrat sig även på dessa punkter på sistone.

    Kan tycka att dagens teologer (åtminstone i Sverige) verkar väldigt flummiga och otydliga

    /D

  • Skrev även ett liknande inlägg på Ekmans blogg häromdagen som helt sonika togs bort utan vidare motivering. Trodde att de haade ändrat till en öppnare policy men tydligen inte. De tolerarar tydligen inte att man ifrågasätter Ekmans agerande.

  • Magnus

    Christian! Jag såg nyss att Gerdmar släppt igenom min kommentar. Det är hedervärt.. Får se om han ger något svar dock..

    Mvh
    Magnus

  • Nådendahl

    MTC!
    Vill verkligen uppmuntra dig att inte ge efter för påtryckningarna från Livets Ords informationschef Magnus Dahlberg.
    Han personifierar i mångt och mycket kampen mot det fria ordet och är en av de viktigaste kuggarna i propagandamaskineriet bakom familjeministriet på Axel Johanssons gata.
    Eftersom ändamålet får helga medlen brukar det inte vara något problem för honom om lögnen är ett väsentligt inslag i den egna propagandan.
    Enbart det faktum att han intar de ståndpunkter han gör, visar hur viktigt det är att du inte backar.
    Dahlberg är van att via hot få sin vilja fram.
    Rent rättsligt har du enligt min uppfattning inget att frukta.
    Vinnarna är ytterst amerikanarna, som får ytterligare en pusselbit att lägga till det makabra Hinnpussel de redan har.

  • @Magnus:
    Såg nu att han även släppt igenom ett av mina dock efter att jag hade skrivit ett mail och undrade varför.

  • Klistrar in en kommentar från Ekmans blogg. Hur kunde de släppa igenom det…? 😉

    http://ulfekman.nu/2010/07/26/benny-hinns-besok/#comment-11898

    I’m curious to know why all of a sudden Ekman is “stunned” by Benny Hinn’s teaching.

    Ekman said he’s known Hinn since 1986. Well, anyone who’s paid any attention to Hinn all this time knows that what he preached this past weekend is the same exact thing he’s been preaching for THE LAST 20+ YEARS. Benny Hinn has NEVER preached sound doctrine.

    Also, I understand Ekman attended Kenneth Hagin’s Rhema Bible Training Center in Tulsa, Oklahoma. Well, that’s the WORLD HEADQUARTERS for the kind of false teaching Benny Hinn preached last weekend. That is one of THE most corrupt so-called ministry education organizations on the planet. And it is my PERSONAL opinion that Rhema and Oral Roberts University are the single-most organizations responsible for the proliferation of false doctrine worldwide over the last 30 years.

    Again, I don’t how Ekman is suddenly getting “revelation” about Benny Hinn.

  • Lennart Svensson

    @Nådendahl:

    Hej!

    Daniel brukar påminna oss här ibland, när det hettar till i olika ämnen, att vår kamp är inte mot kött och blod utan mot ”luftens härsmakter”.
    Detta kan vara bra, att vi då och då, påminner oss om det som kristna. Jag förnimmer i min ande, att denna ”påtryckning” från Magnus Dahlberg inte är från den Helige Ande, om jag säger det så.
    Jag tycker det snarare påminner lite om Benny Hinns ”curse” som han uttalade mot dem som gick emot hans ”ministry”. Nu tycker herr Dahlberg att Daniel går emot LO:s ”ministry”.
    Jag har uttalat en förbannelse i Herrens namn enl. ”2 Kung.2:24”, över Benny Hinns ”ministry” och det är ABSOLUT INGET som hindrar att det uttalandet ”spiller över” till liknande ”ministrys”.
    jag TROR att det kommer att verka så, i Jesus Kristus Namn, amen.

    Mvh Lennart Svensson

  • @Christian:
    Det kunde de tydligen inte, för nu är den borttagen… 🙂

  • Lennart Svensson

    Hej Vänner!

    Två kristna, Erik och Birgitta Axelsson; på ”Berdnt Isakssons samtalsforum”, kommenterar LO:s kvällsmöte den 29/7 med Ulf Ekman så här:

    ”Överhuvudtaget är Ekmans framförande uppjagat, osammanhängande, känslosamt och svårt att hänga med i”.
    Ulf Ekman berättar att han talat med någon ande?

    När jag läser kommentarer här ang. aktiviteter på olika LO-bloggar, så tycks det som en viss ”förvirring” håller på att utbreda sig i deras läger. Läser man Dagens artiklar om sista tidens skeenden inom ”LO-sfären” så tycker jag också det känns som så.

    Jag tror Benny Hinns besök i Sverige, fungerade som en ”trigger” för kommande turbulens och förvillelse hos de redan förvillade. Ett Guds ord kom till mig ang. detta. I ”2.Tim.3:13” står det:

    ”Men bedragare skola gå allt längre i ondska; de skola förvilla andra och
    SJÄLVA BLI FÖRVILLADE.”

    Jag tror det är detta vi kommer att få se inom snar framtid nu inom den falska väckelsen.

    Trevlig Helg!

    Mvh Lennart Svensson

  • Nils

    ?!

  • Det finns mycket goda skäl att ifrågasätta Benny Hinn´s privatliv med ett liv i lyx och flärd – med flört också nu senast. Liksom att ifrågasätta hans teologi. Men alla de som blir välsignade och helade då?

    Det finns goda skäl att ifrågasätta den sidan av lyxpredikanten också. Det har man gjort i en bra artikel i Dagen (den kanske redan länkats?):

    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219648

    Mönstret från t ex Bentleys ”outpouring” går igen. Av alla de omtalade uppståndelserna från det döda (var det 20 st?) finns inget bevisat. Inte heller bevis på något helande (om inte några förfalskade sjukhusjournaler kan gälla som sådana).

    Notera att tre pingspastorer och sju katolska präster var med och bad på sjukhuset som enligt Hinns redogörelse ”tömdes” på patienter. Det var ju en passande fördelning av sällskap hos katoliken Hinn.

  • @Lennart Svensson:

    Orden får mig att tänka på Sakarjas beskrivning av striden som följer på Harmagedon-uppmarschen. En strid som då kommer att pågå längre in i landet, runt Jeruselm och ned mot Döda havet där mångmiljonarméen till slut finner sin grav i Edoms land. ”Latter rain” säger sig ju höra till denna ”Joels army” som enligt Joels bok går under vid Döda havet.

    Ryttaren på den vita hästen säger bara några ord med ”sin muns svärd”. Detta får de samlade arméerna att besinningslöst slakta varandra. De som förvirrat blir nu själva förvirrade och mördar varann bessinningslöst till siste man. Sedan blir allt tyst tills himmelsens fåglar samlas till Guds gästabud ”på konungar och krigsherrar” Upp 19:17-21.

    Så här lyder Sakarjas profetia om denna förvirrade händelse:

    ”Men denna hemsökelse skall HERREN låta drabba alla de folk som drogo ut för att strida mot Jerusalem: han skall låta deras kött ruttna, medan de ännu stå på sina fötter; deras ögon skola ruttna i sina hålor och deras tunga skall ruttna i deras mun. Och det skall ske på den tiden att HERREN skall sända en stor förvirring bland dem; de skola bära hand på varandra, och den enes hand skall lyftas mot den andres.”
    Sak 14:12-13

    Detta med föruttnelsen medan de lever påminner om effekterna på människorna i Hiroshima. Kanske Antikrist i ett sista desperat försök försöker utplåna Messias med atombomber. Bomber som istället förgör stora delar av hans arméer.

    Jo, de som förvirrar drabbas till slut av förvirring själva.

  • @Lars W:

    ”Latter rain” säger sig ju höra till denna ”Joels army” som enligt Joels bok går under vid Döda havet.

    Glömde ju skriva att ”Letter rain” är en del av den trosrörelse Benny Hinn och Ulf Ekman hör till.

  • @Lars W:

    Latter rain

    ..ska det vara.

    Bäst jag uppsöker ”bingen” här nu.

  • @Lars W:
    ”Latter rain” är annars synonymt med de senaste hundra årens pingstväckelse typ…

  • @Ludvig:

    Pingstväckelse är så mycket. Dagens ”latter rain” har inget med den väckelse Lewi Pethrus företrädda att göra.

    Manifested sons of God t ex – tror du Pethrus kände till sådana läror?

    Här är en bra redogörelse där förvisso en och annan pingstförkunnare skymtar fram. Man kanske kan kalla ”latter rain” för avart inom pingströrelsen? Motsvarande Knutby-sekten.

    http://www.bibelfokus.se/joel

    ”Det jag idag skulle vilja kalla ’Latter rain-familjen’ är de rörelser som helt eller delvis vuxit fram ur Latter rain-teologin. Denna familj omfattar Trosrörelsen (med Kenneth Hagin, Kenneth Copeland, mfl), Tecken och under-rörelsen (med Kathryn Kuhlman, Benny Hinn, mfl), Profetrörelsen (med Kansas-profeterna Paul Cain, Bob Jones, Rick Joyner, mfl), den Apostoliska rörelsen (med Peter Wagner i spetsen), Toronto-rörelsen (med John Arnot i spetsen), Rodney Howard Brownes rörelse med sitt fokus på ”skrattväckelse”, och sist men inte minst rörelsen kring Todd Bentley och 2008-års händelser i Lakeland, Florida. Todd Bentley är idag också invigd till apostel i den apostoliska rörelsen. Det finns så klart fler rörelser i denna familj, men detta är de mest kända bland oss svenskar. I Sverige har vi Livets Ord, Arken och vår profetrörelse som enligt min mening alla kan räknas till Latter rain-familjen,…”

    Så långt Bibelfokus.

    Den som läser Joel kap 2 inser enkelt hur tokigt det är att kalla sig ”Joels armé” om man vill vara Guds barn. Om det inte är profetiskt? Att dessa förkunnare med sina anhängare följer Antikrist till det bittra slutet bortom Harmagedon.

  • Mats

    Menar ni att ”Latter Rain”-företrädarna själva anser sej höra till de arméer som skall strida MOT Israel???

  • @Mats:

    Dessvärre är det nog så. Man har ryckt några verser ur sitt sammanhang på JV-vis och inte brytt sig om hur det slutar för Nordalandsskaran d v s ”Joels armé”.

    Man kan få uppfattningen att det är HERREN som är anförare då Han verkar leda dessa skaror mot Israels land. Men så beskrivs det även när Gog samlar sina härar mot Israel:

    ”Jag skall locka dig åstad, jag skall sätta krokar i dina käftar och föra dig ut med hela din här,…”
    Hes 38:4

    Men då är vi mer än 1000 år fram i tiden. Åter till de händelser som nu står för dörren. Så här skriver Joel:

    ”Och HERREN låter höra sin röst framför sin här…” kan man läsa i Joel 2:11

    Om man sedan följer händelserna till vers 20 ser man hur det går med denna här:

    ”Och nordlandsskaran skall jag förjaga långt bort ifrån eder, jag skall driva den undan till ett torrt och öde land, dess förtrupp till Östra havet och dess eftertrupp till Västra havet. Och stank skall stiga upp därav, ja, vämjelig lukt skall stiga upp därav, eftersom den har tagit sig för så stora ting.”

    Sammanhanget ger att det är samma ”här” som församlas vid Harmagedon inför uppgörelsen i Upp kap 19 och som även beskrivs i Sak kap 14.

    Det är inte så ovanligt uttryckssätt i profetior. Han kallar även Nebukadnessar för ”min tjänare” då denne är på väg att ödelägga Jerusalem. Men dessa två senare gånger kommer HERREN till Israels räddning. Se Sak kap 14 resp Hes kap 39.

  • Gil

    Hinn and other heretics are drawing near the
    finish line of their falsehood and fraud ministries.
    I understand if people like me who was once a prey
    of his ministry by giving my hard earned finances,
    this was due to my lack of knowledge and discernment. I admit I was a babe in the faith when
    Benny and other pentecostal preachers did an easy
    manipulation using the bible in duping the innocents.
    Of truth, Benny Hinn and his company’s teaching
    has no substance and nutritional value in order to
    enrich our spiritual life. False prophet can never
    expound deep things from God for they are not
    sent by God. Hinn was once accosted by Jacob
    Prasch ( a Messianic Preacher) at Hawaii airport
    on the latter false prophecies but Hinn responded
    no comments. Mr. Prasch wanted to sit with him
    for a debate but the deceiver who pretended can
    speak hebrew slipped out of the way with his body
    guards.
    I recommend anyone to open http://www.ariel.org if you
    want to learn more knowledge of the bible.
    It is not about human interpretations but what
    the bible says in its own merit. based on the
    Jewish frame of reference.

  • @Gil:

    Thank you for your comment. We are many who have realized the same thing all over the world – we were decieved by pastor Hinn and the atmosphere in his meetings.

    I will check out the link you gave. We are many in this Country that are interested in the hebrew roots movement. However, here in Sweden it got off to a bad start with a small sect that connected the movement with denying Yeshuas divinity and brought in a high percentage rabbinical teaching through their newly converted (to judaism) leader in Israel.

    Please pray for the Messianic movement in Sweden that we may get back on track and rid ourselves of the strange doctrines that saturated the movement in the beginning phase.

    /Daniel

  • Tordan

    @MyTwoCents: ”However, here in Sweden it got off to a bad start with a small sect that connected the movement with denying Yeshuas divinity and brought in a high percentage rabbinical teaching through their newly converted (to judaism) leader in Israel.”

    Ha ha ha ha …
    Don’t think this guy MTC carries the discernment to be able to judge on this … 🙂

  • Gil
    Except this sect’s members or associates almost everybody agree with MTC.

  • Tordan

    @Christian: Not people in other Messianic movements in Sweden agree anyway. Only the orthodox Christians do perhaps.

  • @MyTwoCents: ”Please pray for the Messianic movement in Sweden that we may get back on track and rid ourselves of the strange doctrines that saturated the movement in the beginning phase.”

    – What about your own strange ”Jesus-only-thelogy”?

    Get back to the track of the apostles, so you can pray to the Father, the God of Yeshua, in the namn of his son. 🙂

    (traindriver emeritus)

  • @:

    Only Jesus is the Way, the Truth and the Life. So, in that sense I am ”Jesus-only”. Other than that you will not find me spreading any man made speculations on the relationship between the Father, Son and Holy Spirit.

    God bless you

    /D

  • Tordan

    @MyTwoCents: ”Other than that you will not find me spreading any man made speculations on the relationship between the Father, Son and Holy Spirit.”

    I don’t know who did that, other than the Church Fathers in the fourth century.

  • Jack & Jane

    Maybe you should spend some time discussing Peter Youngren’s heritical teaching. ”All Grace and no accountability.” ”Saved but keep on sinning and not repenting.”

  • Gil

    To my beloved fellows in Yeshua,
    People has different views on theology. However,
    the bible has only one view to be kept in mind of
    who God is? He is the God of Israel and Yeshua
    was sent by the Father to be the Saviour of the world.
    Though I am a gentile but my belief is in line with
    dispensational Israelology. I love Israel as the
    chosen people of God. I believed that he had an
    irrevocable covenant with them.
    I rejected the rabbinical innovations of teaching for it is only based on traditions and speculations.
    The bible is the only source of every principle where to walk side by side of this life, no less no
    more.
    gil_dlcrz@yahoo.com

  • Ufeks Man Jesus wants to organize an evangelical program he calls Apostolic movemet program to promote the swedish church and the catholic in your sweden. This is just to send the youths who are baptised and pray with them and send them two by two so that they can teach is those churches and baptise them. they should lay hands on their heads and give them the holy spirit. These who worship Idols should not do and they should baptise all of them for Jesus is about to come.
    thanks.

  • Romualdas

    It’s a pity that pastor Ekman has experienced his shock at Hinn only as recently as summer 2010. It means that Hinn’s blatantly heretical declarations, made in the beginning of 1990’s, and then publicly disowned a few year later, his threats against his critics, his unverified (i.e. false) claims to numerous healings, etc. were normal and totally acceptable. That may certainly tell something about this pastor’s discernment abilities…

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?