onsdag, augusti 18th, 2010...9:52 f m

”Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig”

Kommentarer Läs med webReader

Mt 24:6-8  Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit.  Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.  Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’

Signaturen Alias bidrar här med en ny spännande omvärldsanalys.  Varsågod:

 

Info länkar som referas till i video

Rapporter om Irans icke kärnvapen:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6167304.stm

http://www.correntewire.com/hersh_cia_says_no_conclusive_evidence_of_secret_iranian_nuclear_program

Usama bin laden har det bekvämt i Iran:

http://www.foxnews.com/world/2010/05/03/usama-bin-laden-living-comfortably-iran-documentary-asserts/

TV kanalen Russia Todays intervju med John Bolton:

http://www.youtube.com/watch?v=DZMno_lOTEk&feature=fvw

Boltons uttalande om 21 augusti:

http://www.worldtribune.com/worldtribune/WTARC/2010/me_iran0785_08_16.asp 

Haartetz om Ryssland laddar med kärnbränsle:

http://www.haaretz.com/news/international/russia-to-begin-loading-fuel-into-iran-s-nuclear-reactor-next-week-1.307891

God TV om Gog, Magog och Rysslands roll:

http://www.god.tv/video/play?video=1280

Mouhammed Amendinjads tal i FN:

http://www.youtube.com/watch?v=Cv9NOXAQmEA

Iran förväntar sig en attack innom 3 månader:

http://www.eutimes.net/2010/07/iran-u-s-will-likely-attack-2-mideast-countries-within-3-months/

Fidel Castro varnar för kärnvapen katastrof:

http://english.cntv.cn/20100629/101457.shtml

Iran hotar med vedergällning om skeppen blir inspekterade:

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=19949

http://www.yalibnan.com/2010/06/20/iran-warns-to-retaliate-against-wests-cargo-inspection/

Massgravar för Amerikanska trupper:

http://www.straitstimes.com/BreakingNews/World/Story/STIStory_564395.html

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

51 kommentarer

  • Oändligt tacksam för detta.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack för denna oerhört intressanta video.
    Önskar mer av detta så att det går hållas uppdaterad av tidsläget.
    JÄTTEVIKTIGT!
    Än en gång ett stort TACK Alias!!!

    När det gäller Iraks massförstörelsevapen så har jag ett minne av att dessa överflyttades till ett annat land. (Syrien?)
    Fanns det inte en ”kristen ”bok om en som var med om detta?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Linnea: @Observer:

    :-) Glad att videon uppskattas. Det är märkligt tycker jag att denna spända situation totalt verkar gå ”main steam” media förbi. Bara det ger en ordentlig tankeställare som man kan fundera på.

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Tack Alias!

    Jag tror att Irans mål är att i första ledet få bort USA från Mellanöstern, för att sedan själva kunna dominera som regional stormakt. I andra ledet finns nog målet att förgöra landet Israel.

    Jag tror inte heller att Iran just nu är nära eller ens försöker skaffa kärnvapen. Man vet aldrig i framtiden dock, och om de vill ha kärnvapen en dag så kanske de kan köpa av ryssarna eller anskaffa dessa lagligt eller olagligt från Pakistan. Ja Pakistan är ett mycket större hot med sina kärnvapen än vad Iran är, typiskt att vi glömmer bort dem hela tiden? Så går det när vi låter massmedia sätta agendan…

    Men Iran och USA är redan i luven på varandra. Iran är väldigt närvarande och aktiva i västra hemisfären med agenter och ”special ops”, och ständiga tjuvnyp utdelas mot varandra.

    Även i och runt Iran bedrivs en lågskalig konflikt. Eller tror ni att sådant här endast är ”olyckor”?:

    - Iran’s official news agency says an explosion at a petrochemical factory on Iran’s largest oil terminal has killed four people. (25 juli 2010, http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=128749517)

    - Den japanska tankern som skadades i en explosion i Hormuzsundet mellan Iran och Oman förra veckan utsattes troligtvis för en terrorattack, uppger nyhetsbyrån Reuters. (6 augusti 2010, http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=192555)

    /Marcus

    PS! Min tolkning av Gog och Magog utifrån även texten i Uppenbarelseboken är att Gogs härar kommer *efter* ett ev tusenårsrike. Jag tycker man gör våld på GT-texten om man hävdar att Israel har fred nu eller snart kommer få det (genom en ännu märkligare tolkning av Daniels bok kapitel 9). Däremot tror jag att både Ryssland (snart ett återuppståndet Sovjet?) och Iran är centrala spelare när vi ev närmar oss slutet.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Alla dess oljeolyckor, även den i Kina, Venzuela och flera i USA. Kommer helt otroligt tätt. Varför har vi helt plötsligt så många olyckor samtidigt på helt olika platser på jorden, man alla är kopplade till olje industrin?

    Du kanske har rätt, att det är mer än olyckor, utan kanske en del av ett ”låg intensivt” men pågående ”krig”.

    Såg du klippet på God TV bland länkarna?

    Jag håller med dig om att Upp 20:8 är enklast att tolka in efter tusenårsriket.

    Där emot Gog i Hes 38 är inte lika tydligt. Men kartan måste förändras ganska radikalt för att det ska kunna gå i uppfyllelse.

    Hes 38:11
    Du skall säga: Jag skall dra upp mot det obefästa landet, jag skall angripa dem som bor där i trygghet, alla som bor där utan murar och varken har bommar eller portar.

    Det obefästa landet i trygghet utan murar stämmer ju dåligt med dagens Israel. Som ju både har mur och mycket militär styrka.

    Eller är det ett annat land det syfter på?

    Hes 38:8 Antyder att det är Israel, efter som det nämner Israels berg.

    ”Efter lång tid skall du kallas till tjänst. I kommande år skall du tåga in i ett land som har fått ro från svärdet. De som bor där har samlats från många folk upp till Israels berg som länge legat öde. De har förts ut från folken, så att alla nu bor där i trygghet.”

    Om detta är Israel så är det i alla fall efter en fred. De har ju ro från svärdet (svärdet = krig eller Islam?)
    Detta kan ju vara en annan fred än den som gäller i tusenårs riket.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Lite off topic, men: jag har just lyssnat igenom video från GodTV, intressant men som vanligt missuppfattas Daniel kapitel 9. Jag tror Gogs anfall mot Israel i Hesekiel och Uppenbarelseboken är samma händelse. Lite av en upprepning av slaget vid Harmagedon.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Kan mycket väl vara så att du har helt rätt.

    Jag tycker ändå Rysslands involvering i mellanöstern, och då vissa Islamiskt styrda länder i synnerhet (dvs alla som hatar Israel) är intressant och märklig. Man undrar hur det kommer att få för effekt i den tid vi är i nu.

    Kärnbränslet till Iran och vapen leveranser är några effekter som är minst sagt dåliga.

    Jag delar även din oro över Pakistan som bevisligen har kärnvapen och dessutom en mycket svag regering och en stark Islamitisk opposition.

    Hur påverkar den pågående katastrofen i Pakistan den rådande sköra makt strukturen?

    Pakistan kan bli det första källan till kärnvapen för muslimska fundamentalister. Åter igen inget som ”vanlig” media vågar av handla. I bland är sanningen inte politiskt korrekt. Jag kommer ändå alltid att hålla på sanningen.

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias: Jodå jag ser också tydligt att Ryssland stärker sitt grepp över Mellanöstern, ny stor flottbas i Syrien och rekordförsäljning av vapen till Saudiarabien förra året etc. Och om det blir en fullskalig blockad av Iran så kommer Ryssland hjälpa Iran (både officiellt och ”lite i smyg”).

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Vad viktigt det är att vi kristna kontaktar ”mainstream” media.
    Ring, maila till SvT och SR och tala om vilken allvarlig tid vi lever i. Att det i deras ”public-serviceintresse” borde ligga även att skildra världsläget ur ett bibliskt perspektiv.
    Ring och kräv – det är deras skyldighet.
    Tänk om all ni-vi som som utgjuter långa drapor på alla bloggar ringde ex.vis till Ekot eller Studio 1 och bad dem ordna en intervju med David Wilkerson. Det är ingen omöjlighet
    För Guds skull får vi inte tiga längre!!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Exakt, så tänker jag också.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • En stor eloge till Alias och Marcus som lyckats fånga mitt intresse.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @BirgittaB:

    Ett sannigens ord i rätt tid.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Märkligt, Marcus. Vi verkar vara överens.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Vid ett krig nu skulle ingen använda hästar, spjut och pilbågar.

    Men efter en fullständig nedrustning och frånvaro av krig i över 1000 år kan det vara det enda som står till buds för den framtidens erövrare. Det vore ologiskt att de då kom med tanks, flygplan och automatvapen.

    Klicka gärna på mitt namn ovan för längre redogörelse.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W: Även en blind höna kan hitta ett korn ;-) !

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Jag älskar eskatologi, speciellt när den är så här laid back och prestigelös utan stora anspråk. Jag har en känsla av att det är lättare att träffa rätt när man har den attityden.

    Tack Alias

    En tanke från min sida är att, om jag vore Ayatollah Khamenei eller någon av hans närmaste män så skulle jag vilja ha kärnvapen så att USA inte anföll, och jag fick sitta kvar längre helt enkelt.

    Att attackera Israel med kärnvapen vore effektivt men samtidigt självmord eftersom Israel förfogar över mer än 100 kärnstridsspetsar. Det räcker för att ta bort varje stor och medelstor stad i Mellanöstern.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Det tror jag nog inte du är. Men uttrycket påvisar ödmjukhet. En bristvara bland övriga kombattanter här (inkl undertecknad).

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Observer skrev augusti 18th, 2010 at 10:59 f m, och frågade :

    ”När det gäller Iraks massförstörelsevapen så har jag ett minne av att dessa överflyttades till ett annat land. (Syrien?)
    Fanns det inte en ”kristen ”bok om en som var med om detta? ”

    Mycket intressant bok som jag beställde från adlibris och läste för några månader sedan. Författaren var hög general i Iraks flygvapen under Sadam som han var nära bekant med. Han var utbildad som stridspilot både i Sovjet och USA. Boken är mycket personligt skriven och ger målande beskrivningar av livet i Irak under Saddam och hur man strax före sammanbrottet i det senaste Gulfkriget lyckades föra över sina massförstörelsevapen till Syrien. Rätt märkligt egentligen att massmedia varit så återhållsamma att gräva i det här. Om du googlar på ”Iraqi General Georges Sada” så hittar du bland annat en del videoklipp där general Sada intervjuvas om det här.

    http://www.amazon.com/Saddams-Secrets-General-Survived-Hussein/dp/B000GYI1QU/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1282141935&sr=1-1

    Saddam’s Secrets: How an Iraqi General Defied & Survived Saddam Hussein

    Editorial Reviews
    From Publishers Weekly
    Former Iraqi General Sada delivers a riveting inside account of Saddam Hussein’s tyranny, including confirmation of the existence and hiding of weapons of mass destruction. Despite being a Christian and refusing to join the Baath Party, Sada was promoted to Saddam’s inner circle for his honest advice. Sada criticizes most countries and the United Nations (whose workers he accuses of accepting bribes) for their complicity in propagating Saddam’s regime. But he strongly praises Operation Iraqi Freedom, pointing out that no other country would take the first step. The book has an unexpectedly religious angle, being slightly Christian-centric and paranoid over Muslim population growth in the West. Regardless, Sada blames Saddam for destroying Iraq, but remains hopeful the nation will have a chance to become a modern society, fulfilling its great historical legacy.
    Copyright © Reed Business Information, a division of Reed Elsevier Inc. All rights reserved. –This text refers to an alternate Hardcover edition.
    Product Description
    He was Saddam Hussein’s top military advisor . . . and a truth-teller in a regime where truth was relative. He was also a devout Christian in an anti-Christian country. For the first time, General Georges Sada shares his amazing journey ? and speaks of the military secrets he was asked to keep. Secrets that only those closest to Saddam would know. But God’s work in General Sada’s own life is no secret. From his years of covert military operations, to his dramatic conversations with Saddam and other world leaders, God has enabled Sada to make a difference, even when lives hung in the balance. In this exclusive book, the General paints a picture of Hussein, his regime ? and his country ? that is at once personal and truthful, compelling and sobering . . . guaranteed to draw national attention. –This text refers to an alternate Hardcover edition.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det tog ca 3 år för USA att under Manhattanprojektet från noll läge och relativt dagens teknik närmare stenåldern, att framställa sina första kärnvapen. Det verkar vara något som inte stämmer med Irans kärnvapenprogram om man ännu inte skulle ha nått längre än vad som sägs.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Manhattanprojektet

    Manhattanprojektet är kodnamnet på det projekt av USA, Storbritannien och Kanada som gick ut på att skapa de första kärnvapnen.

    Manhattanprojektet startades 1942 på order av USA:s dåvarande president Franklin D Roosevelt….

    Det som forskarna främst arbetade med var uran. Ett problem var att man inte kände uranets egenskaper så väl. Forskarna använde främst uran-235 och det nyupptäckta ämnet plutonium.
    General Leslie Groves (till vänster) och Robert Oppenheimer (till höger).

    Projektet resulterade bland annat i sprängning av tre atomladdningar år 1945, den första var en provsprängning med ”The Gadget” och ägde rum under Trinitytestet vid Alamogordoöknen i New Mexico den 16 juli 1945. De övriga två var regelrätta atombomber som kallades för ”Little Boy” (anrikat uran) och ”Fat Man” (plutonium) och släpptes den 6 och 9 augusti över städerna Hiroshima respektive Nagasaki i slutskedet av det pågående kriget mot Japan.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias: Tack för en intresant artikel. En annan viktig händelse som också gått media helt förbi är Turkiets närmande till Iran. Inte minst med tanke på den enorma militärmakt som Turkiet är.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Stackars Mahmoud Ahmadinejad när han ska göra räkenskap, han smutskastar våra profeter när han pratar emot judar som om de stod på hans sida. Verkligen vilseledd, oren människa. Äcklas av att se han.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Inte bara rykten om krig – det planeras dessutom:

    http://www.wecontheworldvideo.com/?p=51

    (De som inte förstår judisk humor ska hålla sig borta från länken…)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hmmm. Vi kanske ska vänta med att köpa en ny dieselbil ändå. Japp, jag väntar tills efter november.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Ludvig:

    :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Men videon avslöjar inget nytt. Den typen av konflikter och spänningar har vi alltid levt med. Faktum är att kalla kriget var ett betydligt större undergångsscenario än konflikten i Mellanöstern. Idag är världen tryggare, paradoxalt nog, mot vad den var under kalla krigets värsta period. Minnet verkar vara kort och den nya generationen har ingen aning om hur det var då.

    Enda faran som jag ser nu är utbyggnaden av kärnvapenförmåga hos instabila stater med fanatiska folkgrupper. Pakistan är en sådan stat och de har redan kärnvapen. Iran är antagligen på gång.

    Men kärnvapen är inte ett vapen som går att använda i offensivt syfte. Det är en sista-utvägen-försvarsvapen. Alla mindre kärnvapennationer vet att om de missbrukar sina kärnvapen blir själva jämnade med marken – av USA, Ryssland eller Kina som är världspoliserna i det avseendet.

    Sedan finns en möjlighet att terrorister får tag i ett kärnvapen och använder det utan hänsyn till någon, men den faran existerar inte för närvarande.

    Slutsatsen är att konflikten i MÖ inte kan vara ett tecken på en annalkande apokalyps, inte utan andra faktorer. Andra faktorer skulle kunna vara en mycket svår världskatastrof med hungersnöd och stor oro som följd, även i de stabila militärt starka länderna. En sådan faktor skulle kunna vara asteroidnedslag, en serie stora vulkanutbrott, en dödlig pandemi av en mycket smittsam och obotlig karaktär….

    Finansiell oro är ett besvärligt problem men moderna stater kan klara försörjning och vård även vid en stor finanskrasch. Det blir bråkigt och stökigt men någon större världskrig med apokalyptiska följder kan det inte bli.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Avsaknaden av riktiga omvärlsanalyser i kombination med inlägg liknande detta förvanskar vad en analys går ut på. Det handlar om Ljus och Sanning. Om att bringa reda och klarhet. Det handlar om att sätta saker i sitt sammanhang och att ge tänkbara förklaringar utan att lägga in egna värderingar.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    >> Men videon avslöjar inget nytt.

    Så bra att du redan kände till allt som pågår trotts att det är helt från varande i traditionell massmedia. Jag tror att du är ganska ensam om att ha koll på det spel som pågår. Eller du kanske bara tror att du har koll för att du inte ens har brytt dig om att ta reda på hur det ligger till.

    >> Men kärnvapen är inte ett vapen som går att använda i offensivt syfte.

    Säg det till USA som fick stop på Japan 1945 med två sådana. Att kärnvapen balansen skulle vara en trygghet är en falsk illusion och en farlig sådan. Kärnvapen kan mycket väl användas utan att det är lätt att veta vem avsändaren är. Resonemanget förutsätter dessutom avsaknad av extremister, vilket det finns gott om. Även på statslednings nivå i vissa stater.

    >> Sedan finns en möjlighet att terrorister får tag i ett kärnvapen och använder det utan hänsyn till någon, men den faran existerar inte för närvarande.

    Hur vet du det? Ett antagande taget helt från det blå eller har du någon som helst uppbackning för ett sådant påstående? Ganska magstarkt.

    >> Slutsatsen är att konflikten i MÖ inte kan vara ett tecken på en annalkande apokalyps.

    Varför kan den inte vara ett av många tecken, jag förstår inte alls hur du tänker.

    >> någon större världskrig med apokalyptiska följder kan det inte bli.

    Ännu ett påstående helt utan backning. Vad har du för något stöd för detta? Eller är det är kanske bara önsketänkande.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @John Nilsson:

    Jag rekommenderar att du satsar på en elbil. Lite dyrare i inköp men du laddar den i motorvärmaruttaget på parkeringen och kör i princip gratis:

    I OKTOBER 2010 BÖRJAR PRODUKTIONEN AV CITROËNS NYA ELBIL C-ZERO MED 100 % ELDRIFT!

    Gröna Bilister provade bilen nyligen och på denna länk kan du se vad de tyckte om den:

    http://www.youtube.com/watch?v=OAtHPfwyO9o

    Renault kommer ungefär samtidigt med en mer ”vuxen” el-bil:
    FLUENCE Z.E.:
    http://www.renault-ze.com/se/?gclid=CICl476DxaMCFVCK3godekEkZw#/se/forhandsbokning.html

    Förmånsvärde för den som har möjlighet till förmånsbil via jobbet kommer ligga på 600 kr – en tusenlapp

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Gun-Britt Johansson:

    >> Avsaknaden av riktiga omvärlsanalyser i kombination med inlägg liknande detta förvanskar vad en analys går ut på

    På vilket sätt förvanskar fakta vad en analys går ut på? Som du ser är samtliga källor med i blogg posten och de går att verifiera.

    Slutsatserna av dess fakta lämnas förövrigt till lyssnaren själv. En del slutsatser dras av andra som Fidel Castro och John Bolton.

    Videon tar upp en frågeställning och fakta i en svår situation. Att du själv drar slutsatser från fakta som du tydligen inte gillar är något som du kanske behöver fundera på själv vad det betyder.

    >> Det handlar om att sätta saker i sitt sammanhang och att ge tänkbara förklaringar utan att lägga in egna värderingar.

    På vilket sätt gjorde inte videon det? Förklaringar innehåller förövrigt nästan alltid värderingar och antaganden.

    Det mesta av innehållet i denna video är fakta om vad andra har sagt och är där med fritt mina värderingar. Det är sakligt.

    Jag tänker inte bistå med en (osaklig bort-) förklaring bara för att du inte gillar de fakta som presenteras.

    Mvh /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Nu har du och jag uppenbarligen helt olika åsikt om saken. Det är nämligen så att du omöjligt kan ha mera rätt i din åsikt, eller veta mer än jag. Vi har i bästa fall samma information men drar olika slutsatser.

    Jag är uppåt 60 år gammal, har varit intresserad av politik i hela mitt vuxna liv, och alltså ser inget nytt. Varför har jag redan motiverat.

    Jag längtar lika mycket efter Jesu återkomst som alla andra troende kristna men man måste skilja mellan längtan, önskan, förhoppning och verklighet. Och det är väl verkligheten vi diskuterar här, eller har jag missuppfattat saken?

    Mvh, Penumbra

    P.S. När USA fällde bomberna över Hiroshima och Nagasaki så fanns det bara två a-bomber i hela världen och de hade USA. Mindre än 10 år senare, när, USA och FN-trupperna blev pressade av kineserna begärde befälhavaren, general Douglas MacArthur, atombombsattack på Kina för att lätta på trycket. President Truman satte stopp för det och fick MacArthur, som var en stor hjälte från 2:a världskriget och en stor auktoritet, att avgå. Redan då stod det klart att atomvapen inte gick att använda i offensivt syfte.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Glömde bort att lägga till en förbisedd faktor, nämligen det moraliska förfallet.

    Jag ser en demoralisering av befolkningen i Europa och Nordamerika som klart hänger samman med sekulariseringen och den ateistiska liberaliseringen av våra samhällen. Jag ser en trend men det är långt kvar tills detta får drastiska följder som stor social oro o dyl.

    Några effekter anar man redan nu, som ökande bruk av alkohol och narkotika (speciellt bland ungdomen), demoralisering med familjeproblem som följd, ökad homosexualitet och andra perversiteter, ökad kriminalitet, etc.

    Dagens liberala samhälle klarar inte av att hantera detta men så länge vi kan upprätthålla en hygglig levnadsstandard går det bra. Men vi kan knappast räkna med att det förblir så i all framtid.

    De troende kristna och kyrkan har i alla tider varit en motkraft mot sådana tendenser. Idag är de kristnas inflytande i samhället eliminerat. Det, om något skulle kunna tolkas som ett tecken.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Förtydligande: P.S.-et i förra inlägget gäller Koreakriget, ifall någon undrar.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    Vi delar både längtan och viljan att diskutera verkligheten. Så där är vi faktiskt helt överrens.

    Sedan har jag också förståelse att det har ropats vargen kommer mer än en gång för mycket genom historien. Och att du med din 60 års erfarenhet har sett det.

    Där efter drar vi lite olika slutsatser, detta beror säkert på att vi har tillgång till/valt att läsa delvis olika information.

    Jag är mycket medveten om att man ser det man vill se. Detta fungerar dock i båda riktningarna. Dvs att man ser inte heller ser de man inte vill se.

    Alltså en sorts selektiv blindhet, finns det något tydligare exempel på detta än många Judarnas misstag att inte se att Jesus är Messias trotts den uppsjö av profetior som han uppefyller med precision.

    Även så tror jag att det finns en selektiv blindhet i Kristenheten i stort som har med våra rötter att göra. Allt som oftas tolkar vi saker ”som det står”, dvs med våran egen ”hedniska”/icke judiska för förståelse. När Jesus vandrarde omkring så var det i en Judisk kontext och det var Judiska bildspråk som han använde.

    Precis som utsagan ”It is no danger on the roof” blir helt meningslös på engelska medan alla Svenskar vet vad ”Det är ingen fara på taket” syftar på. Får även vi ofta en blindhet. Jesus var Jude och inte grek. Även om vi översätter en del av bibeln från grekiska, så är det inte alltid som vår tanke tradition rimmar särskilt bra med ordspråken som används. De flesta förstår vi inte ens vilka referenser som Jesus gör. (Inte för att jag heller fångar all, det finns mycket att veta, lära och kunna).

    Hur som helst denna blindhet finns även när man talar om det som händelser i mellanöstern. Det har stormat där i alla år. Så det är väldigt lätt att inta en uppgiven position. Det gör att man missar en massa nyanser och att det faktisk pågår en skrämmande händelse utveckling som jag anser inte bör ignoreras.

    Världen ser rätt annorlunda ut nu än när Truman var president 1945-1953. Vilket inte hindrar att vi alla är väldigt tacksamma för för att det inte blev några bomber då. Vem trodde ens 1988 att muren skulle falla 1989?

    Bara för att misstag, felaktiga analyser har begåtts så är det inte rätt på ren reflex avfärda utvecklingen som faktiskt pågår i verkligheten.
    Det blir i sig en sådan partiell blindhet.

    Jag anser att kärnvapen kan användas i en offensiv, kanske inte om man är fullt frisk. Men så är ju alla världen som bekant inte helt friska.

    Du kan ju även tänka dig att du totalt slår ut fienden. Då finns det ju ingen som kan hämnas.

    Säg att Iran totalt sopar ut Israel med 3 kärnvapen. De gör det genom att smugla in bomberna i Israel.

    Skulle USA då riskera världskrig genom en hämd aktion på Iran? Kanske eller inte?
    Ingen vet säkert.

    Vem vet hur Ahmedinjad tänker, när han inte till exempel inte tillåter inspektion trotts att han vet att USA gick in i Irak. Det är en mycket stor risk som han tar.

    Vi gör misstaget att tro att bara för han är president så värde sätter han människoliv. En överföring av vårt sätt att tänka som är helt felaktigt.

    Varför blir Kristna slaktade i Islamska länder och media skriver inte ett ord om det? Men att Israeler hämnas på Palestinernas raketer det är skrivs det om.

    Var medveten om att den bild du får genom de traditionella medierna är mycket mer styrd än du tror. Det skapar också en blindhet.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    I övrigt håller jag med dig om förfallet förutom tidslinjen. (Förvånad? :-) ) Jag tror för det första att det ekonomin kommer att fala som ett korthus.

    Dvs att det inte är en lång och utdragen process, utan att vi kommer till en punkt när det blir som med ketchup flaskan, väldigt mycket kommer på en gång.

    Det som nu ser ut att vara ett långsamt ned-åtgående trend kommer att bytas att ändra karaktär vid en eller flera tidpunkter.

    Jag håller även med din tanke att när ekonomin viker blir det en accelerator till förfall.

    Tyvärr så säger även Jesus (Matt 24:12) att kärleken kommer svalna hos de flesta. Så den traditionella motstånds kraften blir inte heller så stark som man kanske skulle kunna tro nu, när det värsta ännu inte varit.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias

    Ja, jag har bevittnat ett antal moderna domedagsprofetior som alltså bevisligen inte har slagit in. Så kan vi inte hålla på – folk tar oss för idioter.

    Senast var den ryska kristna sekten ledd av ”profeten” Pjotr Kuznetsov, som gömde sig i en grotta 2007 för att invänta apokalypsen som enl ”profeten” skulle inträffa det året.

    Det värsta är att det drabba en massa godtrogna människor. Flera av medlemmarna i den ryska sekten hade små barn med sig. De hade lagrat bensin i grottan och hotade sätta eld på allt och begå kollektivt självmord om myndigheterna ingrep. Jag vet inte hur det gick men någon domedag har jag inte sett.

    Det absolut värsta fallet är japanen Shuko Asaharas domedagssekt, som i o f inte var kristen. De fick för sig att ”påskynda” domedagen genom att attackera det civila samhället med giftgas. Det var någon gång på 80-talet och ett hundratal dog i Tokyos tunnelbana.

    Förutom längtan efter Jesu återkomst finns hos många andra, icke-kristna, en längtan att förgöra denna ”onda” mänsklighet, inkl sig själva. Det är ett psykologiskt fenomen, grundat på att ondskan verkligen härjar bland människorna. Men det är inte genom att förgöra oss som vi bekämpar ondskan.

    Så länge vi troende kristna finns till är vår främsta uppgift att identifiera och bekämpa ondskan. Jag ser väldigt lite av det i praktiken och är besviken över det. Vi kallar oss numera ”stolt” för världens mest sekulariserade land. Vad betyder det, annat än att ondskan håller på att vinna. Det ser inte mycket bättre ut i andra delar av den moderna världen. Det smärtar mig.

    Mvh,
    Penumbra

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    Jag håller med, sådana falska profeter tillhör sådant som bibeln varnar för om och om igen på flera ställen som i Mat 24:4 Jesus svarade dem: ”Se till att ingen bedrar er…..”.

    Där emot så är det en ganska grov förolämpning om du jämställer denna video som tar upp fakta med ovan stående extrema fall som du tar upp.
    Det är mer än oceaner där emellan.

    Dessutom finns det ett annan sätt att blir bedragen på och det är att vaggas in i en sömnen. Som man lätt hamnar i om man med automatik viftar bort allt.

    Det finns alltså ett dike på varsin sida om vägen. Se upp så att du inte trillar i det vänstra diket bara för att det finns ett dike på höger sida. Detta har blivit mycket vanligt nu förtiden och det smärtar mig.

    Det finns flera varningar även för denna typ av förledelse, ta de bilden med junngfruna och oljelamporna exempelvis.

    I övrigt är det viktigt att hålla ögonen öppna i kampen mot ondskan, i vilken form den än visar sig.

    Det smärtar även mig djupt att vi kristna abdikerar allt mer till förmån för det andliga mörka tryck som råder, och då inte bara i Sverige. Det är allt för många som är rädda att stå för något. Allt ska vara så politiskt korrekt.

    Hur kommer det sig att en kille som Holger Nilsson slutar att få kallelser helt plötsligt?

    Jo, folk är fega. Bara för att Gardell är känd, så smutskastar han inte Gud mindre. När Holger vågar säga ifrån (i och för sig med en olycklig bild) men ändå med rätta, så straffas han och Gardell som hädar högt och tydligt på bästa sändningstid i statens television, tillåts tala i det närmaste utan bemötande. Detta är en patetisk abdikering av kristenheten i Sverige.

    Jag är trött på en kristenhet som ber om ursäkt för att den finns.

    Mvh

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Håller med till fullo.

    ”Likaså, om en trumpet giver ett otydligt ljud, vem gör sig redo till strid?” 1 Kor.14:8

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Klart intressant att Aletheia åter rapporterar om omvärlden med material som aldrig kommer in i (svenska) gammelmedia. Tack för det!

    Shia-muslimen Ahmadinejad ser fram mot ‘frälsarens’ återkomst: al-Mahdi, den tolfte imamen, född år 868 men skyddad hos Gud för att återkomma vid tiden för den slutliga segern, när islam får herraväldet över hela världen.
    - Al-Arabiya TV (Dubai) kunde 7/12 2009 berätta att Ahmadinejad sagt sig ha bevis för att USA vet att Mahdi’n snart kommer till Iran, och att amerikanerna nu gör allt de kan för att hindra detta. Minsann. Efter sig själv dömer man andra?
    http://www.alarabiya.net/articles/2009/12/07/93422.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Steve:

    Intressant länk Steve, den hade jag inte sett förrut. Detta visar tydligt att Ahmadinejad själv väntar på al-Mahdi, och stärker sannolikheten för att han tillhör den gren som vill ”skapa” en miljö som stämmer för al-Mahdis återkomst.

    Detta kan vara en förklaring till hans märkliga agerande.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias: Ahmadinejad är seriös i sin tro på Madhin, men han är första hand en galjonsfigur och springpojke åt revolutionsgardet. Det är i första hand revolutionsgardet som styr Iran. Det är vad de har i kikaren som är den springande punkten i Irans agerande.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Och vad är det som revolutionsgardet vill åstadkomma förutom att behålla makten?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    ”Jag är trött på en kristenhet som ber om ursäkt för att den finns”

    Bra! Samma här. Jag tar dessutom inte längre skit (förlåt ordvalet) från ateister eller humanister. Den tiden är förbi, för min del.

    Nej, det var inte alls meningen att likställa videon med de där tragiska fallen. Jag ville bara exemplifiera vad som kan hända om man inte ser upp. Själv är jag en rännstensunge och har sett både det ena och det andra. Mig lurar ingen. Jag talar ur hjärtat, mycket ur egna erfarenheter. Har samlat på mig en del under mina snart 60 år. Bibelkunskaperna är däremot si och så med….

    Jonas Gardell, ja, denna patetiska pajas. Otroligt att en sådan människa kan få så stort inflyttande i samhället. Men det är hans homosexualitet som är hans ”förtjänst”. PK Sverige och inte minst den liberala pressen och media älskar sådant.

    Tråkigt att höra att Holger Nilsson har slutat få kallelse, som du skriver. Men det är så ateisterna jobbar. De bara väntar på ett litet misstag (tala i metaforer är inte misstag, men det låtsas de inte förstå) och så hugger de till. Det är vad jag driver numera – inte ett steg till, bakåt, för dessa krafter! Slå tillbaka med samma mynt. Vi har Gud med oss. Hoppas Holger repar sig snabbt.

    Gud välsigne dig, min broder! Vi har mera som förenar än skiljer oss. Fortsätt med den mission som du finner rätt. Det var inte alls meningen att var så aggressiv i mina kommentarer. Men jag hetsar snabbt upp mig i sådana sammanhang. Ska försöka bättra mig – på den här bloggen, i alla fall.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias: Revolutionsgardet vill att Iran ska bli den dominerande makten i regionen. Man är dessutom inte bara en politisk, religiös och militär faktor utan det är mycket business också, man är som en stor industrikoncern med många handelspartner. Lite som en stat i staten.

    Rent strategiskt vill man i första ledet få bort USA från området, och när detta skett så vill man i andra ledet göra något åt Israel.

    Man är aktiv med att stödja grupperingar runt om i världen som jobbar mot ”den store och lilla satan” och för islams utbredande. Oroligheterna i Nigeria? Vapen från Iran har använts. Sydamerikanska knarkkarteller? Iran finns med där för att indirekt nå USA. Och grupper som kämpar mot Israel känner vi ju redan väl till.

    Även om man säkert är en del att den apokalyptiska processen (omedvetet?) så är man inte överdrivet intresserade av att starta krig och kaos för att Al Madhi ska dyka upp, det är mest den mer religiöst lagda Ahmadinejad som yrar om detta. Revolutionsgardet är mest realpolitik.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    :-)

    Ingen fara jag tog inte illa upp, jag ville bara undvika ”guilty by association” dvs att man nämner extrema fall för att man ska koppla i hop en hållning med dessa.

    Jag hoppades att det inte var så du menade det var därför jag skrev ”…en ganska grov förolämpning OM du jämställer denna video ….”. Sedan var det också fördelen att markera avståndet för övriga läsare.

    Jag håller med avståndet är inte så stort, vilket är glädjande.

    Rikliga välsignelser /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Penumbra:

    :-)

    Ingen fara jag tog inte illa upp, jag ville bara undvika ”guilty by association” dvs att man nämner extrema fall för att man ska koppla i hop en hållning med dessa.

    Jag hoppades att det inte var så du menade det var därför jag skrev ”…en ganska grov förolämpning OM du jämställer denna video ….”. Sedan var det också fördelen att markera avståndet för övriga läsare.

    Jag håller med avståndet är inte så stort, vilket är glädjande.

    Rikliga välsignelser /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Marcus:

    Ahmadinejad ger intryck av att vara mycket Islam-apokalyptiskt medveten och ger sken av att agera där efter.

    Revolutionsgardet är svårare att dechiffrera, jag gissar att de inte är en helt homogen grupp utan att det finns troligtvis ganska stora spänningar inom gardet.

    Detta kan säkert i sig, ge upphov till en del av de irrationella agerandena. Det vore intressant att kunna se in mer hur de resonerar. Jag har en känsla av att det kanske finns olika fraktioner som har lika olika syn på al-Mahdi närstående uppenbarelse. Men detta är förstås bara mina funderingar.

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Och då jag la ut videoklippet på fb får jag EN tummen upp fast där finns SÅ MÅNGA troende där på min sida.

    Allvarligt.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det är något märkligt med visningsräknaren också, den stannade efter 25 timmar. Så nu går den inte högre än 302, hur många som än tittar. Det är väl Google som äger Youtube som inte gillar videon. Märkligt undrar varför?

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Mycket märkligt!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Det får man bara instämma i. Holger Nilsson är ganska unik. Fler som honom beövs.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara