tisdag, augusti 24th, 2010...9:18 f m
En mördare
Vi hade en mördare som gäst. En som mördat mer än en gång. Medlem av ett kriminellt gäng. En för vilken lögn och stöld hör till vardagens rutin.
Innan jag berättar mera om denne person vill jag skildra hur det är att växa upp i Afrikas största slumområde, i utkanten av Nairobi och bokstavligt, lika väl som bildligt, vid samhällets avloppsbrunnar!
Tänk dej ett område där skjul byggts av kartong, brädbitar, plåt och plastsjok. Ett område så stort att du inte ser dess ände. Tänk dej leriga stigar, fulla med avskräde och små rännilar med avloppsvatten. Tänk dej stanken en solig dag och en dimmig natt.
Tänk dej att födas där och växa upp där. Att vara undernärd och sakna mat som innehåller de nödvändiga ingredienserna för att du skall utvecklas sunt. Oftast till och med att vara hungrig och bara få fylla buken med majsgröt en gång om dagen.
Tänk dej att det saknas allt av sanitära angelägenheter. Hur tror du rännilarna med avloppsvatten ser ut?
Och så överlever du de första barnaåren, mot alla odds, och blir så småningom en tonåring. Med samma behov och önskningar och begär som du och jag hade när vi blev tonåringar. Men utan utsikter och hopp.
Som ung man blir du aggressiv och bitter och satsar allt på att se till at du får tag på det du vill ha. Du känner dig orättvist behandlad och skyr inte att ge tillbaka med samma mynt. Kriminella gäng bildas.
Som ung kvinna, jag talar om 14 år ‘gammal’, saknar du troligen värme och uppskattning hemma. En ung man som ler mot dej och berättar hur fantastisk du är, får dej att känna dej värdefull. Det dröjer inte länge innan denne ”loverboy” ser till att du blir gravid.
Och om du håller på dig och inte går med på hans sexuella närmanden kopplar han in gänget som får till uppdrag att grupp-våldta dej. För att du sedan skall vara gänget lydig och tjänstvillig.
Du får hjälp att ”ta bort” din första graviditet. Kanske även den andra och tredje. Snart vet du själv hur man skall göra för att avsluta en graviditet.
Aborter är illegala i Kenya. Dock aborteras det av kvacksalvare och mindre nogräknade läkare. Utan någon som helst gräns för fostrets utveckling. Ofta med fysisk skada även för den gravida kvinnan (flickan). I slummen räknar man med att 90% av alla tonårsflickor har utfört abort. Det aborteras 40 barn per timme i Kenya.
Och eftersom flickorna förlorar all känsla av egenvärde kan män få tillgång till deras kroppar för en tia eller två. Har man inget och är man hungrig och redan strukturellt missbrukad, blir hindret lågt.
Nu kanske du redan har gissat att mördaren jag talade om är en 18-årig flicka, skön att skåda, men mänskligt sett förlorad.

Detta sker i ett land som stoltar med att 70% av befolkningen är ”kristna”. (25% muslimer och resten hinduer och anhängare av traditionella religioner)
Vad är det för kristendom som lever efter principen ”du är hungrig, och jag ger dej inte att äta; du är törstig, och jag ger dej inte att dricka; du är husvill, och jag ger dej inte härbärge, naken, och jag klär dej inte, sjuk och i fängelse, och jag besöker dej inte.”?
I stort sett finns det två grupper som kallar sig kristna. Den mindre gruppen hör till de traditionalistiska kyrkorna och utövningen av deras religion består huvudsakligen i ritual.
Den större gruppen är pingst – karismatisk – framgångsteologisk. Där handlar det om två saker. Nummer ett: Att bli rik genom att ”så ett frö” (”panda mbegu” på Kiswahili). Nummer två: Att syssla med ”stora” mainfestationer.
Åter igen kan man inte låta bli att erinra sig Jesu egna ord: ”Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?”
I en artikel i Dagen ges ett ”pingstkonferensperspektiv” på utvecklingen i världen. Läs artikeln! Citat: ”Söder om ekvatorn finns de stora framgångarna, även om det naturligtvis skiftar mellan kontinenter och länder. Afrika, framförallt länder som Nigeria och Ghana, har väldigt stor framgång.”
Och om man räknar medlemmar och manifestationer stämmer detta naturligtvis.
Hur statistiken ser ut i Guds bokföring tror jag mej emellertid kunna ana.
Kort sammanfattat: Annorlunda!
Allt är inte Gud som glimmar.
/Kjell
Fotnot:
Det är inte min avsikt att få det att låta som om den strukturella fattigdomens problem skulle kunna lösas lätt eller snabbt bara kristna handlade i enlighet med Kristi lära. Det handlar ju om en situation som fått djupa rötter. En sorts samhällelig cancer. Dock torde det vara uppenbart att 70% kristna betyder något helt annat än ”kristustrogna”. Hur många procent, eller promille, de ”kristustrogna” utgör, törs jag inte uttala mej om.










67 kommentarer
augusti 24th, 2010 at 10:10 f m Citera och svara denna kommentar
- Det är mycket smärtsamt att läsa det du skriver om, och detta förstärks givetvis av att den kristenhet som vuxit fram inte verkar vara det evangelium som Bibeln talar om, som befriar och förändrar, som förvandlar lögn till sanning och hat till kärlek.
- Jag gråter och ropar till levande Gud i mitt inre! Och Gud vare tack och lov – jag får tröst, och Han som Är visar mig också att det är långt ifrån första gången i historien – där kristenheten går fram – på ett sätt som endast verkar vara till namnet och en draksådd – men som ändå till sist GENOM GUDS ANDE kommer att bära frukt.
Utan tröst från Herren min Gud skulle mycket kännas tyngre än vad jag förmår bära. Men Gud tröstar och min sorg får vändas i tacksamhet.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:11 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för en mycket berörande och God artikel…Frid Ronny…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:18 f m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde skrev: ”Det är mycket smärtsamt att läsa det du skriver om”
Jag kan trösta dej med att det är ännu smärtsammare att finnas nära och vara maktlös. Att vilja hjälpa och inte kunna, därför att synden binder.
Hur tror du det känns att krama en sådan ”mördare” och veta att hennes hårdhet står ivägen för allt vad Sanning och Kärlek skulle kunna befria och hela?
Att bara kunna ge kläder, mat och eventuellt husrum, men veta att det troligen bara har timligt värde….
Det finns de som klagar: ”Varför gör Gud inget?”
Efter de livserfarenheter Herren låtit mej få, vet jag svaret.
Det är inte på Guds sida det brister.
Det är på våran sida när vi hellre ”vill själva” än att överlämna oss åt Honom.
Vad som behövs idag är omvändelse och överlåtelse.
Inte programpunkter och medlemstal kampanjer och konferenser!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Ronny skrev: ”Tack för en mycket berörande och God artikel”
Hoppas att du förstår att jag har hållit det kort.
Det skulle med lätthet ha kunnat bli en bok full.
Något som ibland stöter mej i svensk blogg är hur insnöad man är i relation till världens ”livsvillkor”.
Vi har debatterat villoläror och nationalistiska partier, allt i välfärdens trygga system.
Sverige är endera en del av världen eller eljest kommer domen.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:33 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för denna mycket värdefulla inside ”rapport” från en nation vi kanske fått för många förskönade bilder från via skrytsamma lyckoprofeter och resande evangelister som sällan eller aldrig följer upp sina kampanjer och människors vardag i Kenya…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
Usch.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 11:03 f m Citera och svara denna kommentar
djupt sorgligt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 11:28 f m Citera och svara denna kommentar
Ja, med tanke på att det i evangelierna i genomsnitt på var tionde rad handlar om ekonomisk rättvisa – och i vissa brev så tätt som var sjunde och femte rad, visar väl hur vår Herre tänker? Jesus pratade mer om ekonomi än om sex. Kanske är det viktigt att ha med det perspektivet när vi talar om ”kristna lösningar” av världens problem? Tack för ett viktigt inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 11:47 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents skrev: ”sällan eller aldrig följer upp sina kampanjer”
Det finns ju ett lokalt lager av medarbetare som har vinst av kampanjerna och oftast är det dessa som ger ”feedback”.
Med löfte om ett mål mat, om än så skralt, kan man trumma ihop hur många besökare som helst till kampanjer.
@John Nilsson:
Och då utelämnade jag ändå många grafiska detaljer.
@Magnus:
Jer. 9:1 O, att mitt huvud vore en vattenbrunn och mina ögon en källa av tårar! Då skulle jag gråta dag och natt ….
@Östen:
Som sagt, några snabba lösningar finns det ju inte, men visst borde ett konskvent handlande av kristustroende kunna ge resultat i längden.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 12:12 e m Citera och svara denna kommentar
Jag bodde en kort period i Kawangware-slummen i Nairobi för 20 år sedan och jag kan bara bekräfta situationen. Resan var en upplevelse som förvandlade mitt liv.
När jag förstod den nöd och misär människor levde i ropade jag från mitt innersta till Herren. Varför ska människor behöva ha det så här? De var ju trots allt kristna.
Svaret kom direkt: ”Mitt folk går under i brist på kunskap”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 12:12 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Kjell för denna realistiska men smärtsamma beskrivning av verkligheten i Kenya och pingstväckelsens baksidor.
Välsignelse!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 12:23 e m Citera och svara denna kommentar
@Hans Lindström skrev: ”Resan var en upplevelse som förvandlade mitt liv.”
Ingen kan uppleva detta i verkligheten utan att påverkas.
Desto sorgligare är det att falskt evangelium ytterligare hindrat kunskapen.
Jag kan försäkra dej att situationen förvärrats ordentligt de senaste 10 åren.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 1:05 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ skrev: ”baksidor”
Det är ju alltid lättare att se saker efteråt. Som jag ser det fanns kärnan av sensation och begär efter mera redan med i pingstväckelsen.
När det lugnade ner sig fanns det en hel del som ville att det skulle vara litet häftigare och gärna ännu friare.
Så fick vi de karismatiska grupperna, kanske i Sverige framför allt Maranata.
Men inte heller detta var tillräckligt häftigt så det uppstod ett sug som ledde till accepterandet av framgångsteologin.
Jag ser en linje i detta. Fast jag kan ju inte bevisa att jag har rätt.
Jag tycker mej alltså kunna se manifestations-rörelser med ockulta inslag som den ena polen i det stora avfallet.
Den andra polen är de traditionella och ritualistiska grupperna som har låg tröskel till ekumenik med till och med muslimer.
I och för sig inte konstigt, för Islam lär just att man blir ”frälst” genom att iakttaga ritualer.
Manifestationsrörelserna får mer och mer inslag av hinduism och animism.
Och så blir soppan fullbordad. Ekumenik och synkretism istället för ”enhet i renhet”.
Och världen konstaterar att det inte ”funkar”.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 1:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Hans Lindström:
Hej Hans!
Du skriver:
”Varför ska människor behöva ha det så här? De var ju trots allt kristna.
Svaret kom direkt: ”Mitt folk går under i brist på kunskap”.
Ursäkta om jag är lite trögfattad, men hur menar Du där? Vad är det för kunskap som saknas och vilka är det som saknar den? Är det de kristna som är i nöd, som saknar kunskap?
Mvh Lennart Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 2:18 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ och alla andra:
Denna viktiga belysning av en hemsk situation slår bredare än bara pingst. Och den lämnar egentligen inte någon oskyldig här heller.
Vad gör vi själva för att ändra på detta? Vad gör du själv? Det är så lätt att peka på andra i högmod och sitta här och filosofera på teologiska små frågor och själv göra intet för någon annan, inte för att det är fel med att filosofera men ärligt talat vågar du ställa frågan till dig själv ”vad gör jag?”.
Det är så otroligt lätt att bara skylla på de Kristna i Kenya. Den som är oskyldig kastar första stenen.
Mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 2:52 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru: ”Det är ju alltid lättare att se saker efteråt. Som jag ser det fanns kärnan av sensation och begär efter mera redan med i pingstväckelsen.
När det lugnade ner sig fanns det en hel del som ville att det skulle vara litet häftigare och gärna ännu friare.
Så fick vi de karismatiska grupperna, kanske i Sverige framför allt Maranata.
Men inte heller detta var tillräckligt häftigt så det uppstod ett sug som ledde till accepterandet av framgångsteologin.
Jag ser en linje i detta. Fast jag kan ju inte bevisa att jag har rätt.
Jag tycker mej alltså kunna se manifestations-rörelser med ockulta inslag som den ena polen i det stora avfallet.
Den andra polen är de traditionella och ritualistiska grupperna som har låg tröskel till ekumenik med till och med muslimer.”
- Alternativet måste då vara något som inte bygger på någon av de två.
Välkommen till den judiska messianska tron!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 3:39 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ skrev: ”Välkommen till den judiska messianska tron!”
Tack vare Herren och modiga förkunnare som Sven Reichmann och vidare djuplodande som Mark Biltz vet jag var rötterna finns.
Det som skiljer dig och mig är Kristologin.
Och det har naturligtvis även följdkonsekvenser.
Men resten av rötterna har vi nog gemensamt.
Och hur Herren kommer att handla med våra olika övertygelser…
Det överlåter jag med förtroende åt Honom som är given all makt.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 3:51 e m Citera och svara denna kommentar
Afrika har sina problem. Afrikansk kristenhet också problem.
Men jag älskar ändå Afrika och kristenhetens insats i Afrika. Hur många humanister har byggt sjukhus och skolor i Afrika. Hur många ägnar sitt liv åt att mildra lidandet (nu ska i ärlighetens namn också sägas att allt inte är elände…)
Tack Gud för Afrika och de pastorer, präster och missionärer som kommer därifrån (vår hjälppräst är afrikan)…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 4:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias skrev: ”Det är så otroligt lätt att bara skylla på de Kristna i Kenya.”
Litet grand undrande funderar jag på vad du menar med detta.
Skulle de kristna i Sverige gå helt fria vad gäller situationen i Sverige?
Jag tror inte det.
Inte heller tror jag att de som kallar sig kristna i Kenya kan fråntas allt ansvar för situationen i Kenya.
Visst har villolärande missionärer del i ansvaret, och de kommer att få adekvat behandling av Herren i sinom tid.
Naturligtvis handlar det om komplexa socio-politiska saker, men salt utan sälta är inte lösningen.
Och inte falska läror heller.
Kan du utveckla din tanke litet grand?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 4:09 e m Citera och svara denna kommentar
”Total fertility rate” (Antalet barn per kvinna, statistiskt sett) är 4,56 för Kenya, 1,67 för Sverige enligt CIA Factbook.
P-pillret kom till Sverige 1964, och med det ”friheten”. Följden blev att abortsiffrorna gick rätt upp:
1960…….2.792 aborter……..2,6% av alla graviditeter
1970…..16.100 dito…………12,7% dito
1979…..34.709 dito…………26,4% dito
1989…..37.920 dito…………24,6% dito
2008…..38.053 dito…………25,7% dito
Sedan 1996 har procentsiffran varit över 25,0% alla år — vart fjärde litet barn avlivas. Är mamman i tonåren tas 80% bort.
Källa: Socialstyrelsens publikation ”Aborter 2009″, som kan laddas ner som PDF här.
- Avsnittet ”Tabeller” börjar på sid 24 med ”Tabell 1 – Aborter och levande födda barn 1955 – 2009″. — ”Diagram 1″ på sid 18 ger kanske en klarare bild av det som hänt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 4:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Visst, jag menar att vi alla har ett ansvar och då inte bara för vårt eget land. Visst är det kanske naturligt att de som är närmast hjälper mest.
Men landsgräns är ingen gräns för vem som är min nästa. Dvs att vi i den välbärgade delen av världen har ett del ansvar för den strukturella orättvisa som finns världen över, så en del av problematiken faller även på oss.
Sedan är det kanske svårt att som individ från Sverige ha någon större inflytande över utvecklingen i Kenya. Men om alla tänker så kommer ingen att göra något.
Om jag lever här utan en tanke på min nästa, utan att hjälpa till på något sätt. Så är jag ju inte ett dugg bättre än de Kenyanska Kristna som inte heller ser sina olycksbröder.
Vi i Sverige blir allt rikare över lag samtidigt som givande och viljan att stödja både evangelisk mission och samhällstöjande mission minskar kontinuerligt.
Jag känner folk som sitter i organisationer som försöker hjälpa till. Folk ringer och minskar sitt månatliga stöd från 65 kr till 45 kr. Det är verkligen svårt att tro att man inte kan leva utan dess 20kr i månaden.
Jag menar att många av oss, mig själv inkluderat, kanske behöver kanske reflektera om vår egen insats verkligen står i proportion till vårt ansvar.
Om du förstår vad jag menar.
Självklart ska vi vara salt! Och i den mån som det är läromässiga orsaker bör dessa bekämpas hårt. Jag har bara en otrevlig känsla att det handlar om vanlig egoism av den typ som är mycket vanlig även i Sverige.
Jag vet inte exakt hur det förhåller sig, men att kärleken i stort kallnar världen över tycker jag är tydligt.
Mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 7:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Hej Kjell!
Bra att Du tar upp ”Sven Reichman” i Din koversation med SÅ.
En av mina absoluta favorit bibel-lärare.
I sin utmärkta bok ”Allt är inte Gud som glimmar” i kapitel 7, under rubriken ”Vad är en avbild” så förklarar han vad jag brukar mena med att Gud skapade människan utan egen vilja och förstånd. Han skriver:
”Ty Adam skapades inte till att vara något i sig själv utan till att vara något i Kristus. Kristus är allt och då behöver jag inte vara något”.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 7:30 e m Citera och svara denna kommentar
Tack kjell för en jobbig artikel,
Min syster verkade i Mozambique för några år sedan, hon är inte troende, men hon blev chockad över hur de sk troende betedde sig i landet. Korrumption och hyckleri var utbrett, och mycket kan vara ett uttryck för vad de sett hos västerländsk kolonialism och kristendom. Men låt oss heller inte glömma den spiritism och magi som härjar på hela den kontinenten. Det krävs inte bara samhällsengagemang utan uthållig bön för att förändring skall ske både här och i Kenya i den andliga världen.
Teshuva, en ständig omvändelse, behövs och kraft från den Högste, själv orkar man ju inte bara?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 7:33 e m Citera och svara denna kommentar
Snacka om fruktansvärd historia..och så många fler det finns med samma eller liknande levnadshistoria att berätta… Denna levnadsteckning är ju ett lysande exempel på vad fattigdom och förtryck leder till. Men så länge det finns någon eller några som tjänar på andras lidande så lär det inte bli någon förändring.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 24th, 2010 at 10:15 e m Citera och svara denna kommentar
Så riktigt säger Kjell:
”Som jag ser det fanns kärnan av sensation och begär efter mera redan med i pingstväckelsen.
När det lugnade ner sig fanns det en hel del som ville att det skulle vara litet häftigare och gärna ännu friare.
Så fick vi de karismatiska grupperna, kanske i Sverige framför allt Maranata.
Men inte heller detta var tillräckligt häftigt så det uppstod ett sug som ledde till accepterandet av framgångsteologin.
Jag ser en linje i detta. Fast jag kan ju inte bevisa att jag har rätt.
Jag tycker mej alltså kunna se manifestations-rörelser med ockulta inslag som den ena polen i det stora avfallet.
Den andra polen är de traditionella och ritualistiska grupperna som har låg tröskel till ekumenik med till och med muslimer.”
HaFo:
De stora manifestationernas kristenhet är idag så ”druckna av Anden” (läs förförda av villfarelsens andemakter och lära till att förbereda framträdandet av den falske världsfrälsaren), så att de förlorat all sans och verklighetsförankring.
Det är en skam med all ”denna framgångsteologi” och ”överflöd på livets alla områden”, där läran säger, att de som lever i armod har sig själva att skylla, eftersom de låter djävulen stjäla ”deras rättigheter”.
Medan det antyds, att de som blir rika lever i Guds välsignelse och återerövrat vad djävulen stulit, när det egentligen sker på fattigas bekostnad och att man lurar människor till ”att så in för att få välsignelse” i manipulerande ”kristna verksamheter”.
Då dyker så väldigt lägligt SÅ upp, med att Messianska föreningen, med sin lära om att Jesus inte är Gud, skulle vara lösningen!
Kan förvirringen bli mer total inför det avfall som vi nu sker ta form under allehanda ”kristna förtecken”?
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 4:58 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias skrev: ”Sedan är det kanske svårt att som individ från Sverige ha någon större inflytande över utvecklingen i Kenya.”
Det var nog inte heller min avsikt att ge svenskar en känsla av otillräcklighet på grund av Nairobis slum.
Avsikten med posten är att ytterligare understryka att inte allt som glimmar är Gud.
Kenyons, Hagins, Copelands m.fl. läror, som helhjärtat även adopterades av Livets Ord, och som utvecklat sig till alla nu kända avarter av spektakulära manifestations-rörelser ….
Det var min avsikt att peka på att frukten är allt annat än kristustrohet.
Och just nu när anfallet verkar koncentrera sig i Skandinavien, med besök av prominenta personer som John Arnott, Benny Hinn, Steve Hill, Morris Cerullo, Jeff Garvin och Reinhard Bonnke, tycker jag det känns aktuellt att avslöja hur det verkligen ser ut i spåren av det som saluförs som ”väckelse”.
De fantastiska historierna som dessa berättar när de är långt borta från sina verksamhetsområden är ofta mycket missledande.
Vill inte gå in i detalj på namnen men ändå nämna att Morris Cerullo agerat som en regelrätt maffia-bas i framgångsteologernas och schakrarnas maktspel i Kenya. Och kanske nämna att Reinhard Bonnke inte lider brist på självaktning och dessutom är en prominent mytoman.
Det känns tungt att fienden har kunnat så allt detta ogräs i åkern.
Det är sannerligen dags att Gud sänder sina änglar att ränsa bort ogräset.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 5:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson skrev: ”så förklarar han vad jag brukar mena”
Låt oss undvika att ventilera ”exotiska” tolkningar och läror här. Det finns redan tillräckligt av den varan i framgångsteologins spår.
Det som känns angeläget är en plats där ärliga sökare, som sårade eller bakfulla lämnar framgångsateologin, kan träffa varandra och gemensamt söka Herrens helande av tankar och relationer.
Auktoritär skada är svårläkt och riskerna för felaktiga val innan såren läkts är stora.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 5:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Åsa skrev: ”hon blev chockad över hur de sk troende betedde sig i landet. Korrumption och hyckleri var utbrett, och mycket kan vara ett uttryck för vad de sett hos västerländsk kolonialism och kristendom. Men låt oss heller inte glömma den spiritism och magi som härjar på hela den kontinenten.”
Ja, kanske var artikeln jobbig, men då har jag ändå varit sparsam med grafiska detaljer. Jag skall nu nämna två.
I slummen är det undantag om en 11-årig flicka fortfarande är jungfru.
HIV är minst lika vanligt bland församlingsmedlemmar som bland ”icke troende” och mer vanligt bland gifta än bland ogifta.
Vad gäller magi är det tyvärr så att den inlemmas i trosförkunnelsen här.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 7:27 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Åter till de små sammanhangen. Enda lösningen.
Deltog i IM´s arbete för 25 år sedan. Det skulle jag inte göra nu då synkretism blivit upphöjd till religion i denna f d ”religionsneutrala” mission. Dock var Britta Holmström troende och det präglade hennes verksamhet så länge hon levde.
Vad män än säger om rörelsen idag är deras bärande tanke god. Hjälp ”från människa till människa” är grundregeln. Där kan alla bidra och behövs.
Att Bonnke samlar 200 000 kenyaner eller nigerianer för att sedan överlåta dem till Matreiya eller framgångsteologisk heresi har inget positivt värde i Guds rike. Tvärtom.
Man imponerades av Billy Grahams massmöten förr. ”Vad roligt att så många blev frälsta!” När man nu ser frukten och vad det lett till önskar man att inte ett enda massmöte hållits – av denne eller någon annan i ”ligan”.
Nej, åter till de små sammanhangen och hjälp från människa till människa. Andligen och lekamligen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 7:32 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Hej Kjell!
Jag förstod att det inte var din avsikt, och hoppas att alla andra också gör det. Den kommentaren var riktad som en balansering till det jag tidigare nämnde nämligen vårt eget del ansvar.
Om Bonnke känner jag inte till, men det är allvarliga anklagelser som du tar upp. Jag blir förstås väldigt nyfiken på vad du sitter och klämmer på för information?
När det gäller synkretism, så har vi själva gott om det i våra egna traditioner, utan att de allra flesta är medvetna om det.
Det känns som misstagen upprepas, när kyrkan blev statskyrka så kom mycket av hedniska traditioner i kristenheten. Man kan undra hur mycket Konstantin bara agerade ur ett makt perskpektiv och inte alls ur driven ur en äkta kristen tro. Mycket gissar jag.
Denna tendens till blandning är nog mänsklig är jag rädd, den fanns där redan från första stund. Adam och Eva blandade in egna tankar i Guds bud, den första kyrkan kämpa de mot incest och alla möjliga ”märkliga” (mänskliga?) problem.
Man kan undra hur mycket fel man kan gå och ändå bli räddad
1 Kor 3:14-15
Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld.
När det gäller manifestationer så finns det två sidor av vägen. Jag vill inte ha en Kristendom kemiskt ren från manifestationer av Gud! Där emot mänskliga manifestationer är vi nog många som är oändligt trötta på. Man kan med andra ord inte dra alla manifestationer över en kam, som det är lätt att få intrycket av i den pågående diskussionen.
Ha en bra dag!
Mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 7:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias skrev: ”Om Bonnke känner jag inte till, men det är allvarliga anklagelser som du tar upp. Jag blir förstås väldigt nyfiken på vad du sitter och klämmer på för information?”
Jag skulle föredra att fokusera på villoläran och undvika diskussioner om personer.
Tyckte att Stefan Gustavsson slog an en mycket bra ton i sin blogg
Vad gäller Bonnke hänvisar jag till en tidigare kommentar.
Jag tror att en av de få saker som finns kvar att göra om det fortfarande finns tid given innan natten faller då ingen kan verka, det är att ta hand om ärliga sökare som fastnat i sekternas garn.
Och jag håller helt med dej. Herren är välkommen att ”manifestera” sig hur mycket som helst. Det är show-bizz jag vänder mej emot.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 7:59 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Man imponerades av Billy Grahams massmöten förr.”
Jag var med på ett av hans ”korståg” (ordet borde förbjudas) i Stockholm för länge sedan.
Dock vill jag säga att jag ofta lyssnat på hans predikningar och funnit dessa värdefulla.
Jag avstår alltså från kommentarer om Billy Graham.
Dessutom är det knappast relevant i diskussionen om framgångsteologin.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:05 f m Citera och svara denna kommentar
@Steve skrev: ”Sedan 1996 har procentsiffran varit över 25,0% alla år — vart fjärde litet barn avlivas. Är mamman i tonåren tas 80% bort.”
Det är gruvliga fakta.
I Bibeln tycker jag mej se en princip att Guds straffdom kommer över kulturer som skändar dem som inte kan försvara sig.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:20 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Jag skulle föredra att fokusera på villoläran och undvika diskussioner om personer.”
Det är nog klokt, och det blir en helt annan diskussion. Jag förstår problematiken, frågan är om det hade varit bättre att inte nämna namn alls då? Det blir lite som A utan säga B, själv skulle jag inte gilla att någon anklagade mig utan att ge skäl. Vem gillar anklagelse mot sig själv överhuvudtaget förresten?
Detta sagt utan att ännu läst länkarna du skickade. Det kanske ändrar på hela bilden.
Annars är just sådana ”lösa” anklagelser hala och är svåra försvara sig försvara sig mot. Och med en sådan teknik går att använda helt grundlösa påståenden. (Där med inte sagt att dina är det).
Detta är inte ett försvar för Bonnke, för som jag sa
jag vet för lite om honom för att kunna avgöra saken. Men jag ska läsa länkarna så får jag reda på mer.
Ps. Med risk att säga emot mig själv nu;
men att faktiskt nämna namn gör det mer intressant och kan göra ett fenomen tydligare för de som känner till personen.
Helst bör man då kunna styrka det man påstår eller i alla fall ge skäl för sin uppfattning tycke jag. Ds.
Mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:31 f m Citera och svara denna kommentar
Alias skriver: ”Jag känner folk som sitter i organisationer som försöker hjälpa till. Folk ringer och minskar sitt månatliga stöd från 65 kr till 45 kr. Det är verkligen svårt att tro att man inte kan leva utan dess 20kr i månaden.”
Man kan ju vända på det och se det som att de kanske verkligen har små marginaler när de bemödar sig om att ringa för att meddela att de vill minska sitt givande med 20 kronor i månaden. De kanske minskar lite på många olika utgifter för att få ekonomin att gå ihop.
Jag minns själv att jag när jag var liten skickade 30 kronor till Peter Ljunggrens arbete. Så här i efterhand har jag tänkt på att det kanske verkade vara jättelite pengar, men för mig som kanske hade 10 kronor i veckopeng var det mer än vad det skulle ha varit för många andra.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:50 f m Citera och svara denna kommentar
@A Maria E:
Så kan det naturligtvis vara. Det säkert många olika skäl. Det är dock svårt att förstå varför gåvorna sjunker när levnadsstandarden överlag ökar.
Den ända förklaringen jag kommer på är att det inte är viktigt för oss överlag. Sedan finns det naturligtvis mängder av individuella undantag.
Mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:58 f m Citera och svara denna kommentar
Det är inte mycket förtroende man har kvar för den karismatiska rörelsen, s.k framgångsteologin.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 9:31 f m Citera och svara denna kommentar
@A Maria E citerade Alias: ”Folk ringer och minskar sitt månatliga stöd från 65 kr till 45 kr.”
Jobbigt dilemma. Det missbrukas ofantligt med dessa pengar.
Kanske finns det trovärdiga organisationer som dessutom använder pengarna bra.
Efter allt jag sett tvivlar jag.
Kanske är tiden förbi med denna typ av ”hjälp”.
Och förmodligen kommer en del att tycka att dessa ord från mej låter konstiga och felaktiga.
Det enda jag kan råda är: Kom och se själv.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 9:35 f m Citera och svara denna kommentar
Ber om ursäkt att lag la in mitt inlägg på fel post!
/garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 9:37 f m Citera och svara denna kommentar
”När det gäller manifestationer så finns det två sidor av vägen. Jag vill inte ha en Kristendom kemiskt ren från manifestationer av Gud! Där emot mänskliga manifestationer är vi nog många som är oändligt trötta på. Man kan med andra ord inte dra alla manifestationer över en kam, som det är lätt att få intrycket av i den pågående diskussionen.”
Håller med Alias här till 100%
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 9:41 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
”Jag vet inte exakt hur det förhåller sig, men att kärleken i stort kallnar världen över tycker jag är tydligt.”
En sorglig utveckling!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Kanske finns det trovärdiga organisationer som dessutom använder pengarna bra.”
Jag lever i den övertygelsen, men jag inser också att det finns mycket slöseri och det kan ju vara en förklaring till det minskande givandet. Det har varit en Bengt Westerberg för mycket och många andra missbruk.
Det skulle vara intressant få en uppföljning om hur mycket resultat man får per krona. Ungefär som ”jämför pris” i affären.
En organisation som kan vara en av världens mest effektiva organisationer inom sitt område är Ibra media, som har en enorm respons från hela världen om man tittar närmare på deras statistik så är den helt otroligt bra.
Sorgligt nog så förstör oseriösa förtroendet även för de seriösa aktörerna och det har i vissa fall gått så långt att man inte längre vågar lita på siffrorna från någon.
Går man så långt så har man ett perfekt alibi för att inte stötta något överhuvudtaget, det känns inte bra.
Vi kan vältra oss i bibelöversättningar och tillgång till kunskap i olika former. Med andra får svälta, det är bristen på kunskap och förståelse som också skapar avarter på kristendom.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
Det är väl som Jesus flera gånger säger. ”Ve er när alla talar väl om er!” Framgången i Afrika m fl värlsdelar för Pingst innebär stora risker.
När de kristna är förföljda och hatade så blir de mer benägna att söka Gud och Hans vilja. Vi skall därför tacka Gud när vi möter förföljelse, säger Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 11:31 f m Citera och svara denna kommentar
Mitt förtoende för nuvarande pingst dalar mer och mer!
När man har sett på nära håll hur de bär sig åt är det inte så konstigt.
/garan
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 7:01 e m Citera och svara denna kommentar
DEN VERKLIGA ORSAKEN
Många gör det lite för lätt för sig då dom skyller på
1) Bonke , B. Graham och company
2) Trosrörelsen
Det är inte så enkelt.
KJELLS BERÄTTELSE GÖR EN DJUPT FÖRSTÄMD
OCH MAN BÖRJAR FUNDERA.
I alla fall är det helt klart att ytliga och opånyttfödda ”kristna” har NOLL inflytande på sin omgivning då det gäller sexualmoral och syndens påverkan.
Och det verkar drälla av sådana människor i kyrkorna i Afrika. Även i ledningen.
FÅR JAG KOMMA MED EN TANKE.
1900-talets missionärer som kom till Afrika predikade samma budskap som dom gjorde hemma i västerlandet.
Nämnligen ”Jesus älskar dig – evangeliet ” – ett underbart budskap som frigör och gör människor lyckliga.
Skillnaden mot här hemma i Sverige och västeuropa var att människor med Luther och katekesen i bakhuvudet ( 10 Guds bud ) visste var synd och fördömelse var ( TACK dåtidens stadskyrka för det ). Följakligen visste dom oxå vad rätt och fel var för något.
Dom visste att syndens lön är döden DÅ evangelium genom frikyrkan kom så begrep människan att Jesus även ställer krav på levernet. ( gammalt men bra ord )
Det blev både frigörelse och förvandling.
I Afrika blev det bara frigörelse.
Jag kunde sluta här.
Men vad tror ni händer här i Sverige och västvärlden då dagens predikanter predikar samma genuina budskap som gårdagens budbärare. Och det lär inte bli bättre med alla genuspredikanter.
Det blir precis som i Afrika…
Vänta bara.
Torbjörn i Vagnshed
Ps. Klanka inte på en evangelist typ Billy G. Det var aldrig meningen att de skulle fostra lärljungar. Tror du mig inte så läs NT och se.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 8:56 e m Citera och svara denna kommentar
Billy G öppnar ju för att andra religioner också kan leda till Gud, och han är frimurare av allt att döma (hoppas ju ändå att de ganska vitt förekommande uppgifterna är fel)
Är de korrekta kan iaf jag inte få ihop det med kristen tro, vilket inte gör anmärkningen att evangelister inte främst är tillsatta som lärare till oväsentlig.Det är ju, så sant, olika uppgifter att vara lärare resp. evangelist, men även en evangelist ska hålla sej till att enbart predika evangelium så som det ges i NT.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2010 at 9:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Mats:
Jag undrar hur många böcker av Billy du läst, eller om du bara hört på allt skitprat som vimsar runt på alla sajter… inte minst på denna.
Men egentligen handlade inte mitt inlägg ett dugg om Billy Graham.
Ett typiskt stickspår att komma från ämnet…
Varför är det som det är i Afrika.
Fundera på det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 4:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Det där har jag tjatat om i åratal. Frikyrkan byggde vidare på en grund som redan fanns och måste förstå att den grunden i mångt och mycket saknas idag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 4:58 f m Citera och svara denna kommentar
@garan:
Vad gör du för att om möjligt råda bot på problemen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 5:56 f m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson skrev: ”FÅR JAG KOMMA MED EN TANKE.”
Ja det får du. Men bara om jag får komplettera den
Bloggposten handlar om framgångsteologi och jag illustrerar den lokala ”kristenhetens” brister med en sann skildring av de extrema livsvillkoren i en av världens största slumområden.
I din reduktionistiska och något stereotypa skildring saknas väsentliga fakta. Jag skall försöka fylla på med en del av dessa.
Jag vill påpeka att det jag nu skriver inte är ett klander mot mission och missionärer!
Det kom människor från fjärran länder och kulturer och de byggde sjukhus och skolor och predikade om en vit Gud som vill att alla skall bli frälsta.
Dessa missionärer hade både kunskaper och materiella resurser som låg långt utanför den lokala befolkningens möjligheter. De bodde i hus, inte i hyddor. De hade råd att ha tjänare, ja många. De hade moderna transportmedel. De åt betydligt bättre än lokalbefolkningen osv. osv.
Notera att även om de flesta av dessa missionärer levde under det vi skulle kalla primitiva förhållanden, och på intet sätt var välbetalda, så var skillnaden med den lokala befolkningen enorm.
Det var oundvikligt att detta attraherade profitörer som medverkare. Personer som önskade nå samma priviligierade status som dessa missionärer.
När sedan den ekonomiska utvecklingen i Amerika och Europa tog fart och splittringarna i de nya församlingarna blev flera, uppstod en formlig hausse i utsändande från mitten av 1900-talet.
Resultatet blev att det byggdes massor av kyrkor av olika missionssällskap som konkurrerade med varandra. Profitörernas antal ökade i och med att missionssällskapens resurser ökade. Man skrev ibland över hela församlingar och rapporterade hem att stor väckelse var på gång. 200 nya medlemmar förra veckan!!!
Många av de nya missionerna kom från häftiga framgångsteologiska församlingar i Amerika.
Men mycket snart blev det en trend att överlåta arbetet åt ”de infödda”. Dessa fick då tillgång till bilar, hus och missionsbudget. Kanske mindre än de vita missionärerna, men ändå mycket mera än den lokala befolkningen.
Och se! Detta bevisade naturligtvis att prosperityns gospel var sann….
Det finns tre sätt att bli rik på i Kenya. 1. Starta ett ministry, en egen falang. 2. Starta en skola. 3. Starta ett sjukhus.
I en cirkel med en halvmils radie dragen från mitt hus här finns det säkert mer än 100 kyrkbyggnader. Alla med en pastor som gärna kallar sig apostel eller profet eller ”doktor” eller biskop, och som lever i lyx jämfört med sin egen församlings medlemmar.
Och de flesta medlemmarna ser detta som bevis att framgångens lögnevangelium är sant. Och de önskar få samma privilegier själva.
Kanske förstår du nu hur prosperity-giftet har fördunklat evangelium, med alla följder detta har i vår egoistiska tid där laglösheten har lett till att kärleken kallnat.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 7:19 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Kjell
Det är värdefullt det du säger.
Men min kommentar handlade inte om att försvara
någon framgångsteologi.
Det ville påvisa det förödande inflytande att presentera ett halvt evangelium där inte lagen och 10 Guds bud fått vara basen och utgångspunkten.
Du vet Ahnfelt som sjöng och predikade runt i Sverige på 1800-talet med stöd från Rosenius.
Han och många av dom predikade första delen av sin predikan lag så folket hukade.
Då de sedan predikade Jesu nåd så öppnades en dörr.
Vad jag ville säga vad att ”Jesus älskar dig”- predikan som kännetecknar dagens och gårdagens förkunnelse kan vara förödande.
- Om Jesus älskar mig, kan jag gott synda vidare-
Lag och evangelium måste följas åt.
Svenska frikyrkans väckelser har mycket att tacka den äldre kyrkans tvång och lagförkunnelse.
Det var poängen.
Sedan fanns det väldigt många enkla missionärer från enkla förhållanden som förde massa goda föredömen både i livsstil, arbetsamhet och gudsfruktan och som inte hade en tanke på ”prosperity”, även dom som kom från ”over there”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Tack för en fantastiskt fruktansvärd inblick i verkligheten.
Jag har arbetat med Missionaries of Charity, både i Kolkata och i Chennai. Jag har även besökt systrarnas hus på olika orter i Kerala. Jag kan så klart ha fel, men utifrån hur dessa bröder och systrar lever tycks det vara uppenbart att deras egna omkostnader är absolut minimum. Systrarna har två uppsättningar kläder som de växlar mellan på daglig basis. De gör ett enormt arbete i många av dessa fattigaste områden i världen.
Nu kanske någon anser att de inte är kristna eller något annat nonsens, men stöd dem åtminstone för gärningarnas skull.
T ex kan man skänka pengar till dem genom Etiopienfonden (då går pengarna till MC’s verksamhet i Etiopien). Jag har samarbetat med EF och vet att de gör allt för att minimera sin omkostnader. De har enbart en anställd i Sverige och får låna kontorslokaler etc av sponsorer. Det finns med andra ord ingen stor organisation som äter upp pengarna.
Allt gott!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 11:39 f m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson skrev: ”Sedan fanns det väldigt många enkla missionärer från enkla förhållanden som förde massa goda föredömen både i livsstil, arbetsamhet och gudsfruktan”
Torbjörn, låt mej repetera och understryka att det inte är min avsikt att diskreditera dessa uppoffrande och ärliga Herrens tjänare.
Jag bara pekar på cross-cultural facts och saker som vi kan se nu efteråt.
Vi talar ju om problemen.
Det skulle kunna skrivas mycket även om det goda som gjorts.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 11:56 f m Citera och svara denna kommentar
@Tuve skrev: ”stöd dem åtminstone för gärningarnas skull”
Håller absolut med! Och även signaturen Alias påpekade ju detta att det faktiskt finns de som gör gott utan slöseri.
Trust but verify!
Man kan nog inte bara välja en organisation på måfå och hoppas att det går bra.
Och rent allmänt bör man nog intressera sig för vad pengarna används till.
Foster Parents Plan skickade ”personliga” brev från hjälpta barn till många givare. Givarna trodde att de var unika mottagare, men faktum var att samma barn fick rapportera till många givare.
Nu behöver detta inte vara ont uppsåt. Men helt och hållet sanning var det inte heller och det fick sin utverkan.
Må var och en orientera sig och sedan själv välja.
Hoppas det inte verkade som om jag är emot att hjälpa dem som behöver det.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 2:52 e m Citera och svara denna kommentar
År 1993 fanns det 341 miljoner kristna i Afrika. År 2007 var siffran 441 miljoner. (Källa: Encyclopedia Britannica Book of the Year, citerad i World Almanac.) En ökning med 30% på 14 år.
- Anglikanska kyrkan i UK och USA är på väg att dö ut som kristen rörelse. Idag vill man t.ex. att en ‘gift’ likströmstant ska kunna bli biskop. Räddningen för de anglikaner som fortfarande är kristna finns i Afrika. I USA har redan församlingar lämnat den lokala anglikanska enheten och bett en afrikansk biskop bli andligt överhuvud för dem.
- Problem med framgångsteologi är en sak. Men att vilja teckna ett allt mer (aktivt) kristet Afrika som ett problem, det är något annat. Problemen med kristet liv finns i vår del av världen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2010 at 3:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Steve skrev: ”att vilja teckna ett allt mer (aktivt) kristet Afrika som ett problem, det är något annat”
Tycker du att jag har gjort det?
Citera gärna.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2010 at 4:32 f m Citera och svara denna kommentar
En sekulär artikel hos BBC visar på snarlika förhållanden i Nigeria.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8950527.stm
(Engelsk text!)
Nigeria är om möjligt ännu extremare än Kenya med get-rich-teologi.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 28th, 2010 at 9:31 e m Citera och svara denna kommentar
BBC inleder sin artikel: ”Vi är i Ajegunle, ett av de fattigaste och tuffaste områdena i (storstaden) Lagos…” Där kan nog mycket hända.
- Philips Jenkins, professor i religionshistoria vid Penn. State Univ., skriver: ”Kristendomen, som för 100 år sedan väsentligen var en religion för Europa och Amerika, har gjort historiska framsteg i Afrika och Asien. År 1900 hade Afrika knappt 10 miljoner kristna, eller ca 10% av befolkningen. År 2000 var siffran över 360 miljoner, eller 46% av befolkningen. Under 1900-talet övergav miljoner afrikaner sin traditionella tro och sökte sig till kristendomen eller islam — men de hade en överväldigande förkärlek för kristendomen. Omkring 40% av Afrikas befolkning blev kristna, jämfört med bara 10% som valde islam.”
- ”Think Atheist” blog ropade 20/8 ut ”Keep God Out of Africa”, upprört och vredgat: Nu finns det mer än 125 miljoner evangeliska kristna i Afrika, mot bara 17 miljoner ‘pånyttfödda’ kristna år 1970. Ett stinkande och motbjudande faktum, tycker Think Atheist…
- ”Misionary Society of St Paul” grundades 1950 i Nigeria. Idag har man en mission i Sverige. Kyrkoherden i S:ta Maria Magdalenas församling på Hisingen, Göteborg, tillhör MSP. Han undervisar också i etik och bioetik på högskolan Newmaninstitutet i Uppsala.
En medbroder från MSP är kyrkoherde i S:t Pauli församling i Gävle, och har dessutom en tredje MSP-fader till hjälp bl.a. som ekonomi-ansvarig för arbetet i vårt land.
Aletheia gillar ju inte katoliker, men det här är likafullt en kristen mission från Nigeria i Sverige.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 6:10 f m Citera och svara denna kommentar
@Steve skrev: ”Aletheia gillar ju inte katoliker, men det här är likafullt en kristen mission från Nigeria i Sverige.”
Steve, jag är nog inte säker på att jag förstår vad du vill säga med din artikel.
Men jag kan kommentera litet grand om missionärer från Nigeria.
Det finns relativt gott om dem i Europa. Jag vet inget om hur många som finns i Sverige, men i Holland som har varit mitt hemland i 30 år finns det församlingar ledda av Nigerianer i alla städer.
En världsvid organisation heter ”Winners Church”. Den likasom de andra församlingarna jag besökt är otroligt starkt koncentrerade på rikedom. Det härskar en hård ande av investerande och presterande. De sucessfulla blir hårda och de ”misslyckade” blir handlingsförlamade slavar.
Även i Kenya har vi en massa församlingar som drivs av Nigerianska pastorer och organisationer. Men de är ingalunda ensamma om att predika rikedomens falska evangelium. Lokala profitörer har varit sucessfulla i etablerandet av likasinnade ”ministries”.
Just i Nigera driver ”CFAN” mycket av sin verksamhet med så kallade ”korståg” (ett gruvligt ord som aldrig borde användas att beteckna kristna aktiviteter!!!) http://us.cfan.org/Calendar.aspx
Just där samlar man hundra-tusentals besökare som har som standard att fylla i ”överlåtelse-formulär” för att få tillträde till sammankomsten. (Detta är vanligt även i Kenya. Fyller du inte i formuläret får du inte komma in!)
Är det inte litet grand egendomligt att detta sker i ett land där du inte kan ta en taxi utan att chauffören frågar ut dej om du ”tror på Gud”?
Jag skulle kunna skriva en bok om detta, men det finns redan en mycket bra sådan. Sven Reichmanns bok ”Allt är inte Gud som glimmar”. Den kan köpas för en tia från http://www.bibelfokus.se/
Till alla som inte läst den vill jag säga: Läs den!!!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 6:47 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru: ”Just i Nigera driver ”CFAN” mycket av sin verksamhet med så kallade ”korståg” (ett gruvligt ord som aldrig borde användas att beteckna kristna aktiviteter!!!)”
- Du har så rätt. Att kalla en kampanj för ”korståg” är verkligen kontraproduktivt om de vill nå muslimer, för att inte tala om judar. Det är bara totalt historielösa kristna som inte reagerar. Det finns t o m kristna evangelister som annonserat korståg i Israel. Man häpnar över historielösheten och positivismen över vad som inte var något annat än en katolsk mördarturné!
Det är som om en dansk evangelist skulle annonsera en kampanj i Stockholm under mottot ”Stockholms blodbad”.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Väl talat, SÅ.
(Man får passa på att hålla med de få tillfällen det är möjligt)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 11:43 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Är det så alla dessa ”tjuvtömningar” av olje-pipelines tillkommer? De har hört att de ska bli rika och har hittat en möjlighet att nå dit när de står med sin pyts vid sitt ”borrhål”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 11:45 f m Citera och svara denna kommentar
@Steve:
”‘gift’ likströmstant ”…vad är det?
Man hänger inte me’.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 11:47 f m Citera och svara denna kommentar
@Tuve:
”Nu kanske någon anser att de inte är kristna eller något annat nonsens, men stöd dem åtminstone för gärningarnas skull.”
De har bara namnet. De borde istället beredas hjälp och möjlighet att lämna ”skökosystemet” så de kan börja leva och arbeta för Guds Rike. Med hjälp av bl a våra gåvomedel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 29th, 2010 at 2:20 e m Citera och svara denna kommentar
Antal kristna i Afrika år 2007 (Källa: 2008 Encyclopœdia Britannica Book of the Year):
Katoliker……………..155 milj
(Grek-)Ortodoxa……41 milj
Anglikaner…………….47 milj
Protestanter………..125 milj
Övriga…………………..73 milj
………………………….––––––
TOTALT……………..441 milj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 9th, 2010 at 11:14 f m Citera och svara denna kommentar
Mycket intressant inlägg.
Tänke också på 1 Joh.1:9 där det står att:
Men om vi BEKÄNNER våra synder för GUD….så förlåter han oss våra synder och tvättar oss rena från allt ont vi har gjort.
Har precis läst två missionsböcker där jag la märke till att man betonade just detta att man måste bekänna specifikt och inte bara rent allmänt framför pastorn, och hur människorna då blev befriade och började ett nytt liv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 9th, 2010 at 11:30 f m Citera och svara denna kommentar
Förstår inte pratet om GT´s lagar eller inte. De är ju få:
* det Tio Guds Bud som sammanfattas av Jesus när han säger att vi ska behandla andra SÅSOM vi själva vill behandla.
* Guds syn om sex finns ett helt kapitel om det (3 Mosebo. 18)och där står det att ett land orenas genom att gå emot Guds syn och detta sammanfattas ju också i Apostl.15:20 i ordet otukt.
Se även Upp.21:8 framförallt.
Resten rör sig om stadgar, regler och föreskrifter som är bra att följa. Vill minnas att de är 170 eller liknande. Dessa finns ju i alla kulturer och Guds måste ju vara de bästa. Så det kan knappast skada att följa just dom. Till ex. dietl eller hygienlagarna. Ingen fördömmelse om vi inte följer dom men de måste ju vara bra att följa!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara