onsdag, augusti 25th, 2010...12:01 f m

Dolda koder i Bibeln (svensk text)

Kommentarer Läs med webReader

Missa inte denna korta summering av Chuck Misslers seminarium med den ursprungliga rubriken ”Cosmic codes”.  Stort tack till signaturen Alias som använt sin dyrbara tid att översätta och texta till svenska.

Dela med dig/tipsa någon:
  • Print this article!
  • Facebook
  • E-mail this story to a friend!
  • Turn this article into a PDF!
  • RSS
  • TwitThis
  • Google Bookmarks

85 kommentarer

  • Ganska häftigt!

    Men undrar lite ändå…hur mycket av det här är psykologisk?
    T.ex – testa en dag och se/leta efter nr ”12″ under din vardag- och du kommer se att du är omringat av ”12″- på samma sätt som dessa hade hittat ”7:or” i Bibeln…finns ju de som har blivit mycket psykisk sjuka genom att fastna på sådana här saker….Men likaså, tyckte sista delen med Jes 53 var mycket fascinerande! – Och detta tåls att titta närmare på! :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Michael G. Helders:

    Jag har alltid tänk som du, att man ser mycket av vad man vill se. Och när boken bibel koden var på gång så var jag lite skeptisk och tänkte väl att med de metoderna kan man nog hitta lite vad som helst särskilt som hebreiskan saknar ”vokaler”.

    Men när jag såg detta blev det för mycket bara, det kan inte vara en slump med så extremt många samband på 7 som går över exakt samma text. Dvs att den gäller för hela texten. Om man räknar bokstäverna så spelar vart ända bokstav roll, dvs hela texten blir viktigt.

    Det som är intressant för med det är om du korrigerar för att passa en av sambanden på 7, så förstör du för en annan av reglerna. Att medvetet producera en text som innehåller dessa samband bör vara extremt svårt. Alltså tror jag inte detta är en slump.

    Tills någon visar mig en bil som kom till av en slump.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Visst är filmen intressant och givande, bibeln kom inte till av en slump, det tror jag och det är jag övertygad om är sant…

    MEN…

    För att tänka bara en liten aning kritiskt så tror jag som Michael. Det går att se mönster och tecken överallt om man vill.

    Själv frågar jag mig vilka dessa grundtexter är som ”vetenskapsmännen” använt sig av när de räknat? Vi vet säkert alla att grundtexterna inte alla ord för ord och bokstav för bokstav är lika varandra och det skulle rent krasst betyda en av två saker:

    1. De dokument som stämmer med ”bibelkoden” är de sanna

    eller 2: Att man kan välja dokument för att få fram det man vill ha sagt i ”bibelkoden”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lennart GC Johansson:

    Först vill jag säga att jag förstår hur du tänker, men …

    Jag vet inte exakt vilket grundtext de använt, men det är den grekiska. Jag vet inte heller hur stora variationer det finns på Matt 1:1-11, men det kan ju inte vara direkt många varianter, om det överhuvudtaget finns mer än en.

    Avsnittet med delbarheten med 7 handlade om alltså om Jesus släkttavla. Antalet varianter på detta text avsnitt bör hur som helst vara mycket begränsat i förhållande till hur svårt det är att producera en text som uppfyller alla kriterierna.

    Vad man kan dra förslutsats är väl

    1. Att Gud är med och inspirerar författarna kanske mycket mer än vi tror.
    2. Att avsnittet Matt 1:1-11 i den analyserade grundtexten antagligen blev exakt som Gud ville ha det.
    3. Gud är stor och helt otroligt fantastisk. Vilket är den roligaste slutsatsen.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Intressant,men inte särskilt märkligt.Detta är min Far som är alltigenom fullkommlig och perfekt,som har vakat över sitt ord.Jag ser fram emot den dagen när inget skuggar mitt sinne längre,utan allt kommer att bli tydligt och självklart. Jag tror det finns mycket som vi inte har förstått eller upptäckt.Det finns en perfektion i allt som har med Gud att göra,kontra kaos hos mörkrets makter.Fram tills den tiden när allt blir uppenbart,är det en fantastisk trygghet att veta att denne mäktige Gud tar hand om mig och dig i tiden som ligger framför,vad finns egentligen att oroa sig för.

    Mvh. Elira

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    ”1. Att Gud är med och inspirerar författarna kanske mycket mer än vi tror.
    2. Att avsnittet Matt 1:1-11 i den analyserade grundtexten antagligen blev exakt som Gud ville ha det.
    3. Gud är stor och helt otroligt fantastisk. Vilket är den roligaste slutsatsen.”

    Så stort och mäktigt!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • en del ser spöken & tar in det i sin verklighetsuppfattning.

    Andra ser schackmönster i Bibeln…

    - åter andra låter Ordet vara Guds ord.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Nils:

    Tror du på spöken?

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Nils:

    Jag menar att man kan ju faktisk tro att det finns ”spöken” och se Guds mönster i Bibeln och låta Guds ord vara Guds ord.

    Ingen av dessa uppfattningar behöver utesluta varandra.

    Ps. Jag sätter spöken inom citationstecken efter som det kan ju bero på hur man definierar vad spöken är.
    Ds.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Påminner mig lite om en bok som hette ”Theomatics” som min far fick på den tiden det där med bibelkoden började få spridning. Tror webbsidan nedan är något som speglar vad den boken innehöll:

    http://www.theomatics.com/examp1.html

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:
    ”Jag vet inte exakt vilket grundtext de använt, men det är den grekiska.”

    Jag tror att majoritetstexten består av cirka 90 originalmanuskript. Minoritetstexten som är vanligast är översatt från betydligt färre. Grekiska grundtexter brukar summeras i Codex Sinaiticus, Textus Receptus och Codex Vaticanus. De innehåller betydande skillnader. Dels är en del manuskript enbart fragment av hela NT, dels finns stora skillnader mellan de olika manuskripten. En del innehåller sådant som andra helt saknar, t ex Apg 8:37, eller ”The Johannine Comma” i 1 Joh 5:7-8, en del andra uttrycker samma text betydligt mer kortfattat. Ingen vet med säkerhet vad som är ”mest äkta”.

    Vad betyder det då? Jo, det blir svårt att ta allt för exakta mönster på fullt allvar. Jag ska dock tillägga att jag ännu inte hunnit titta igenom videon ovan. Den verkar spännande och nog är Herren betydligt mer mångbottnad än vad vi är :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Juha:

    Håller med verkligen med dig. Det du nämner var intressant, vet du i vilken omfattning som det finns varianter på Matteus 1:1-11?

    Ett av de mest komplexa mönstren som är mycket svårt att konstruera ens om man försöker medvetet att gör det finns i detta text avsnitt.

    :-)

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Juha
    Jag tror att det är betydligt fler ms i majoritetstexten, har för mig att det är ca 900.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Undrar vem Alias är, blev bara lite nyfiken =-) Måste dock inte nödvändigtvis veta det, jag går ju själv under pseudonym.

    Så länge bokstäverna och siffrorna inte är ”hopsnickrade” tycker jag det är intressant med Guds Ords verkliga betydelse på djupet. Jag kollade videon, än har jag dock inte tittat närmare på denna typ av forskning. Om det är korrekt visar det sig väl, förr eller senare.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:
    ”Håller med verkligen med dig. Det du nämner var intressant, vet du i vilken omfattning som det finns varianter på Matteus 1:1-11?

    Ett av de mest komplexa mönstren som är mycket svårt att konstruera ens om man försöker medvetet att gör det finns i detta text avsnitt.”

    Nej, har ingen koll på det med Matt 1:1.11 och i vilken utsträckning de finns i de olika manuskripten samt hur väl de stämmer överens. Man får väl tröska igenom manuskripten själv….

    Intressant i sammanhanget är dock lite siffror, när vi nu talade om exakta sifferkoder i bibeln. Jämför man nu t ex Vulgatabibeln med Textus Receptus(bysantinska majoritetstexten texten) så stämmer den på 297 ställen av 507, dvs vid 59%. Jämför man den med den alexandrinska texten (minoritetstexten) så stämmer den på 486 ställen av 1021, dvs 48%. Jämför man Codex Vaticanus med Codex Sinaiticus (de som av forskare anses mest tillförlitliga och utgör basen för de flesta moderna bibelöversättningar(minoritetstexten)) så skiljer de sig mellan varann på mer än 3000 ställen enbart i evangelierna! Klassiska och erkända KingJames Bible är översatt från majoritetstexten. Vem har rätt översättning och finns där en exakt kod? Jag vet vad jag finner mest sannolikt. :)

    Källor: http://www.bibel.se/articles.php?n=3&i=200009
    samt diverse internetresurser som Wiki.

    @Christian:
    ”Jag tror att det är betydligt fler ms i majoritetstexten, har för mig att det är ca 900. ”

    Faktum är att det finns typ 5,600 grekiska manuskript. Blev lite tokigt, men det ska stå att majoritetstexten är baserad på 90% av dessa manuskript. :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • MEN ALLVARLIGT TALAT VARFÖR BLIR DET MODERERING PÅ 50% AV MINA INLÄGG!!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Alltså att de väntar innan de publiceras. Ligger ett inlägg ovanför min klagan nu…..

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Juha:

    Var det länkar i det? Inte för att jag modererar, men jag har märkt att om det är mer än två länkar så fastnar inlägget.

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @F Ö:

    Vem är jag?
    Det är inte så lätt att beskriva det om jag ens själv förstår det 100 %.

    Men så mycket kan jag avslöja, jag har ett namn. ;-)

    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Inte för att det är så allmänt känt, vilket jag just insåg att föregående kommentar kan miss tolkas som.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias; Jag är också ganska okänd, ingen ”Zlatan” direkt…Får väl se om jag går ut med namn o allt såsmåningom…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • [...] b, c, d, e Sänd länk [...]

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Någon påstod att namnen på hela mänskligheten dvs alla namn på hitintills födda samt kommande redan finns gömda i Thoran, det gäller bara att kunna räkna rätt, intressant tanke eller hur./Kalle

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @F Ö:

    Många av oss bloggare är företagare eller på ett eller annat sätt involverade i näringslivet på olika nivåer, inte sällan i ledande ställningar (själv VD). I affärsvärlden har vi (o)vanan att googla varandra innan man ingår avtal och för min egen del ledde det till att pseudonymen ”MyTwoCents” föddes.

    I Sverige har allmänheten lite förståelse för religiösa grubblerier och det vore högst olyckligt om företaget och anställda drabbades pga av vår lilla ”böjelse”

    Personligen har jag mer eller mindre släppt på min anonymitet men kommer inte växla till mitt fulla namn eftersom ”MyTwoCents” är så pass etablerat.

    Om du mailar mig (http://aletheia.se/aboutmytwocents/) tror jag inte Alias har något emot att berätta vem han är. (skickar vidare mailet till Alias)

    /D

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Kalle: Någon påstod att namnen på hela mänskligheten dvs alla namn på hitintills födda samt kommande redan finns gömda i Thoran, det gäller bara att kunna räkna rätt, intressant tanke eller hur.”

    Vore ännu intressantare om också alla som av någon anledning aldrig blev födda och därför aldrig fick ett namn ändå ”finns gömda i Thoran”?

    /Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Min spontana reflektion kring ämnet. Varför fundera så mycket över ”dolda koder i Bibeln”, istället för att enkelt bejaka Bibelns budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset, som idag blir förvanskat snart sagt i alla sammanhang!!??

    Ingen blir räddad på att upptäcka eventuella ”koder” i Bibeln. Endast de blir räddade som i Andens ljus över Ordet ser vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och som ser betydelsen utifrån Ordet, kring betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

    Mitt tips är skippa eventuella ”koder” och tillägna Er vad som utifrån Ordet är uppenbart. Det kommer att räcka för var människas räddning, utan dimridåer om ”koder”.

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Den första delen med koder från hebreiskan är intressant och verkar mycket trovärdig. Men när det gäller Panins forskning så har den vederlagts och stämmer inte på alla punkter.

    Hebreiskan som saknar vokaler ger mer utrymme för att skapa koder eftersom man kan välja de vokaler som är lämpliga.

    3 Mosebok är ju mittenboken i Torá och mittenkapitlet i Torá är 3 Mos 11 som handlar om ren och oren mat. Det kanske inte är helt oviktigt vad vi stoppar i oss? ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Finns sådana här saker i Koranen också..

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Hafo!

    Du skriver:
    ”Ingen blir räddad på att upptäcka eventuella ”koder” i Bibeln”.
    Nej kanske inte det, men Gud kan ändå använda det för att dra människor till sig. Det handlar om nyfikenhet, HaFo. Precis som när Gud talade till Moses genom en gammal brinnande buske.
    Moses råkade gå förbi busken när den brann och han stannade upp och gick fram till busken, för han var nyfiken på, varför den inte brann upp.
    När Gud såg att Moses blev nyfiken, så talade Han ur busken. Där kan man väl snacka om ”dimridå” eller iaf ”rökridå”.
    Det kan ju vara så, att det tittar in någon ungdom här på Aletheia och råkar få se det här klippet och börjar förundras över budskapet där.
    Gud använde min nyfikenhet för att leda mig till frälsning. Jag är lika nyfiken efter 30 år.

    Mvh. ”Skuggan”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @: Pingströrelsens officiella historieskrivning har faktiskt med rubriken ” ‘Då slutade jag att äta blodmat’ – föreställningar kring mat och dryck”

    Bokverket kommer så småninom att göras tillgängligt i form av ljudbok både på mp3-cd och via ”en blogg nära mig”…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Harry Forsgren: Så där ser jag på det med Frid Ronny

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Ludvig: ”Pingströrelsens officiella historieskrivning har faktiskt med rubriken ” ‘Då slutade jag att äta blodmat’ – föreställningar kring mat och dryck”

    - Intressant! Fast det är nog utifrån apostlamötets beslut.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @:
    Faktiskt inte. Den predikant som citerades hade faktiskt läst GT/TaNaK om saken.

    Däremot så konstaterar man att frågan om matregler aldrig varit uppe på behandling under någon bibelstudievecka inom pingströrelsen vad de känner till.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det är givetvis fascinerande. Kryptografi är roligt och spännande!

    MEN, detta är en form av gnosticism som jag är rätt skeptisk till, att den som innehar hemlig kunskap kan utläsa hemliga och dolda budskap ur bibeln.

    Jag undrar dels om detta har verifierats och dels om man undersökt denna och andra texter med utgångspunkt från andra bastal? Jag misstänker att det skulle gå att hitta en hel del märkliga sammanträffanden även med andra bastal.

    Sedan undrar jag: till vilken nytta?
    Dels måste man fråga sig varför Gud skulle göra på detta sätt. Svaret skulle möjligen kunna vara, om det är sant och statistiskt osannolikt, att Gud härigenom vill sätta sin kvalitetsstämpel på texten för människor att tro. Kanske…

    Vidare måste man fråga sig varför Gud skulle vilja dölja något genom att kryptera delar av sitt budskap i bibeln.

    Sammanfattningsvis är jag road men allt annat än övertygad :)

    Allt gott!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Gott inlägg Tuve!
    Kanske kan man se det som att det inte är hemliga budskap vi skall leta efter utan att det är ett fenomen som sker när texten kristalliseras kring Herren. Den genomsyras av något som ger en återklang i helheten. Som ett hologram som går att vända och vrida på och på så vis gestaltar olika aspekter av det Gudomliga. På samma sätt som naturlagarna och naturens skönhet pekar och leder till Herren.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Östen:

    Det var en bra bild. :-)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det är verkligen spännande med koderna.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias: Instämmer!

    Som kuriosa är det jätteintressant. Jag tror dock det finns anledning att vara vaksam, så att inte människor frestas att anamma en gnostisk attityd.

    Allt gott!

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej Vänner!

    Ibland brukar en del säga att matematik är den skönaste konstarten. Strängfysikerna har matematiskt bevisat förekomsten av evigheten.
    Jag har alltid fått höra, att som kristen kan jag ”räkna med Gud”. Så det stämmer nog.

    Mvh L.Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Det tillhör väl ovanligheterna, att jag skulle ge Tuve kredit, mitt i sin förförelse som försvarare och förmedlare av katolicismen, men i denna kommentar under detta ämne, så måste jag hålla med:

    ”Vidare måste man fråga sig varför Gud skulle vilja dölja något genom att kryptera delar av sitt budskap i bibeln.”

    HaFo:

    Gud håller inte på med nån mystisk lekstuga. Han ger i Bibeln klara besked kring vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

    Han ger klara besked kring att Jesus är ”All fullhet lekamligen – Guds fullhet lekamligen”, ”Kristus kommen i köttet”.

    Han ger klara besked om att ”Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv”, alltså att Gud och människa i Kristi person försonades och förenades (besegrade syndens konsekvenser och åtskillnaden från Gud i människans ställföreträdare i dennes syndfria rättfärdighet och Gudomlighet), så att där Jesus kunde bära fram det från GT aviserade RENA offret av offerlammets RENA KROPP OCH BLOD!!

    Allt tal om koder och ”hemligheter”, är bara fiendens sätt att föra fokus bort från vad som är centralt i budskapet från Gud kring vad som är människans räddning.

    Sluta bekymra Er om koder och mysticism i Bibeln. Se istället upp på Honom, som på korset förenade Gud och människa och bar fram offret av Kristi persons kropp och blod.

    Istället för att finna mysticism och budskap i Bibeln ”vid sidan om”, så bejaka bibelns uppenbara budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Harry Forsgren:
    ”Sluta bekymra Er om koder och mysticism i Bibeln. Se istället upp på Honom, som på korset förenade Gud och människa och bar fram offret av Kristi persons kropp och blod.”

    Jag håller med dig. Men inte är det väl någon här som låtit varken bekymra eller fascinera sig överdrivet mycket över detta. Ja, du är bekymrad förstås ;)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @MTC; tack för visad omtanke ang kontakt med Alias. Dock har jag har inte så gott om tid nu om dagarna…Så att fördjupa mig i koder, bokstäver siffror, samt börja maila och ta reda på adresser och identiteter och sånt (fortsatt utbyte av information samt debatter) är det alltså inte ”läge” för i dagsläget. Gör jag en djupdykning här och nu känns det samtidigt som jag sviker i sådant som jag lovat i hemmet.

    Vi får se tiden an; hur bloggerierna, broderierna och bryderierna i framtiden utvecklar sig. M v h.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • På tal om dolda koder i Bibeln så vill jag påstå att det även har gjorts helt underbara upptäckter på senare tid som visar på att det precis som David förutsåg att Gud vill visa oss mer av sin under inte bara i sin Lag utan från de himlar som förkunnar om Guds härlighet.

    Ps 119:18 Öppna mina ögon, så att jag kan skåda undren i din lag.

    Ps. 19:
    1 ¶ För sångmästaren; en psalm av David. Himlarna förtälja Guds ära, och fästet förkunnar hans händers verk;
    2 den ena dagen talar därom till den andra, och den ena natten kungör det för den andra;
    3 det är ej ett tal eller språk vars ljud icke höres.
    4 De sträcka sig ut över hela jorden, och deras ord gå till världens ändar. Åt solen har han gjort en hydda i dem;
    5 och den är såsom en brudgum som går ut ur sin kammare, den fröjdar sig, såsom en hjälte, att löpa sin bana.
    6 Vid himmelens ända är det den går upp, och dess omlopp når intill himmelens gränser, och intet är skylt för dess hetta.
    7 ¶ HERRENS lag är utan brist och vederkvicker själen; HERRENS vittnesbörd är fast och gör den enfaldige vis.
    8 HERRENS befallningar äro rätta och giva glädje åt hjärtat; HERRENS bud är klart och upplyser ögonen.
    9 (19:10) HERRENS fruktan är ren och består evinnerligen; HERRENS rätter äro sanning, allasammans rättfärdiga.
    10 De äro dyrbarare än guld, ja, än fint guld i mängd; de äro sötare än honung, ja, än renaste honung.
    11 Av dem hämtar ock din tjänare varning; den som håller dem har stor lön.
    12 Vem märker själv huru ofta han felar? Förlåt mig mina hemliga brister.
    13 Bevara ock din tjänare för fräcka människor; låt dem icke få makt med mig, så bliver jag ostrafflig och varder fri ifrån svår överträdelse.

    Ps. 119:18 [KJV]¶ Open thou mine eyes, that I may behold wondrous things out of thy law .

    06381 alp pala’ paw-law’

    AV-(wondrous, marvellous…) work 18, wonders 9, marvellous 8, wonderful 8, …things 6, hard 5, wondrous 3, wondrously 2, marvellously 2, performing 2, misc 8; 71

    1) to be marvellous, be wonderful, be surpassing, be extraordinary, separate by distinguishing action
    1a) (Niphal)
    1a1) to be beyond one’s power, be difficult to do
    1a2) to be difficult to understand
    1a3) to be wonderful, be extraordinary
    1a3a) marvellous (participle)
    1b) (Piel) to separate (an offering)
    1c) (Hiphil)
    1c1) to do extraordinary or hard or difficult thing
    1c2) to make wonderful, do wondrously
    1d) (Hithpael) to show oneself wonderful or marvellous

    08451 hrwt towrah to-raw’ or hrt torah to-raw’

    AV-law 219; 219

    1) law, direction, instruction
    1a) instruction, direction (human or divine)
    1a1) body of prophetic teaching
    1a2) instruction in Messianic age
    1a3) body of priestly direction or instruction
    1a4) body of legal directives
    1b) law
    1b1) law of the burnt offering
    1b2) of special law, codes of law
    1c) custom, manner
    1d) the Deuteronomic or Mosaic Law

    Himlarna förtäljer Guds ära! men samtidigt går det nog inte att komma ifrån att man vid en närmare betraktelse inte kan undgå att i allt detta underbara också inse att vu befinner oss mitt uppe i en enorm katastrof. Låt oss därför påminnas om att Gud lovat att ställa allting till rätta igen, i en ny skapelse där Han skapar nya himlar och en ny jord.

    http://www.youtube.com/watch?v=bDz4d5uOMjA&feature=player_embedded#!

    Därför hur underbara dessa under än är så låt oss inte glömma att:

    Rom. 8:
    20 Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas,

    21 att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet.

    22 Vi veta ju att ännu i denna stund hela skapelsen samfällt suckar och våndas.

    23 Och icke den allenast; också vi själva, som hava fått Anden såsom förstlingsgåva, också vi sucka inom oss och bida efter barnaskapet, vår kropps förlossning.

    Shalom!
    Fred

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Harry Forsgren:

    HaFo skrev:
    Gud håller inte på med nån mystisk lekstuga. Han ger i Bibeln klara besked kring vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt.

    Alias skriver:
    Jag håller helt och hållet med dig om att Gud har gett klart besked om vem Jesus är, där finns ingen tvekan.

    Där emot så tar det mig emot att påstå att jag skulle med sådan säkerhet uttala mig om exakt vad Gud gör och inte gör. Vi gör lätt människa av Gud genom att överföra oss själva på honom, vi är en bild av Gud och Gud är inte en bild av oss. Se upp så du inte gör Gud till en HaFo.

    HaFo skrev:
    Allt tal om koder och ”hemligheter”, är bara fiendens sätt att föra fokus bort från vad som är centralt i budskapet från Gud kring vad som är människans räddning.

    Alias skriver:
    Jag håller med dig att det finns en fara i att bygga teologi på ”hemligheter” så att det blir gnosticism, men det finns ingen sådan teologi i denna video.

    Jag tror Gud unnar oss att njuta av skönheten i det han skapat. Man ser mönster av honom i allt, inte bara i bibeln utan i hela skapelsen. För många av oss så är det underbart att se härligheten sin älskade faders skapelse.

    HaFo skrev:
    Sluta bekymra Er om koder och mysticism i Bibeln. Se istället upp på Honom, som på korset förenade Gud och människa och bar fram offret av Kristi persons kropp och blod.

    Här kan jag bara hålla med Juha excellenta kommentar.

    Och lägga till att i denna video finns det faktiskt inget alls att vara orolig för, ingen hemsk förförisk lära som leder fel.

    För mig så sjunger skapelsen, inklusive dessa mönster i bibeln en lov sång om Guds härlighet. Det var inget mer än så, ingen central dogm att bekämpa, tyvärr kanske den debatt lystna tycker?

    Ha en bra dag ändå HaFo!

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö:

    :-)

    Fridfull vilodag själv!

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Hej!

    Ang. ”Himlarna förtälja Guds ära, och fästet förkunnar hans händers verk”.

    Vår Suveräne Gud, visste vad människan skulle ägna sig åt i den yttersta tiden.
    I Jeremia 31:37 säger Gud:

    ”Först när himmelen varder uppmätt därovan och jordens grundvalar utrannsakade därnere….”

    Precis det som sker nu.
    Många astronomer arbetar hårt idag för att mäta ”Hubbles konstant” med hjälp av en mängd olika tekniker. ”Hubbles konstant”, är ett mått på den nuvarande expansionstakten av universum.

    På ”Aletheia” diskuterar vi, vilka som håller måttet. Måtte Herren komma snart!

    Trevlig Helg!

    Mvh L.Svensson

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Dolda koder? Mja…visst kittlar det lite. Förstår dock inte varför Gud skulle göra så.

    Har inte sett videon så vet inte exakt vad som berörs. För en del år sedan läste jag bibelkoden böckerna. Enligt författaren kunde dessa koder upptäckas först genom dagens teknologi, och detta hade bibeln förutspått. Hmmm. Ska alla kristna nu börja leta koder och dolda ord med hjälp av datorn i sin vandring med Gud. Givetvis inte! Det finns någon som heter den helige Ande, några dolda koder behöver vi inte.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Andreas Frost: Under förutsättning att det är samma klipp som min far visade mig för några månader så är dessa ”koder” mer att betrakta som en typ av ”kontrollsumma/kontrollkod” som garanterar att inte en enda bokstav kan falla bort utan att det märks.

    Sådant är vanligt i modern teknik.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Alias säger:

    ”Och lägga till att i denna video finns det faktiskt inget alls att vara orolig för, ingen hemsk förförisk lära som leder fel.”

    HaFo:

    Bara en liten försynt fråga då. Vad är det då enligt Alias för förförisk lära som leder fel? Och vilken lära är det då följdriktigt, som enligt Alias då leder fel?

    Alias säger med adress till mig:

    ”Jag håller helt och hållet med dig om att Gud har gett klart besked om vem Jesus är, där finns ingen tvekan”

    HaFo:

    Om det är så, att Bibeln är uppenbar kring vem Jesus ÄR:

    Gud självkommen i kroppslig gestalt och att vad som räddar människan är en tro/förtröstan till vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade tillsammans) RENA kropp
    och blod på korset!

    Varför ska vi då ge oss ilag med ”esoterisk kunskap” för bara de invigda ala gnosticismens och eseeerna villolära, eller ordensväsendets hemligheter ala ”Davinchi – koden” eller katolicismens mysticism för att ”komma rätt”?

    Detta handlar inte om något annat än dumheter, som är till för att vilseleda människan från att enkelt ta till sig, vem Jesus ÄR och betydelesen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade tillsammans) RENA kropp och blod på korset.

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Harry Forsgren:

    HaFo skrev:
    Bara en liten försynt fråga då. Vad är det då enligt Alias för förförisk lära som leder fel? Och vilken lära är det då följdriktigt, som enligt Alias då leder fel?

    Alias skriver:
    Det finns naturligtvis hur mycket konstiga läror som helst som förför. Islam, Buddism och även avarter inom kristenheten. Jag förstår inte varför du frågar efter en sådan lista. Du missförstår totalt poängen med min kommentar som är att du påstår att videon leder till mysticism och gnosticism och detta hävdar jag hävdar att inte är möjligt för att video kommunicerar ingen lära överhuvudtaget.

    Utom möjligtvis att Gud har inspirerat bibeln och om du inte håller med om att Gud har inspirerat bibeln så är du själv mycket illa ute. Så var finns det att vara rädd för? Det är vad jag menade med min kommentar.

    HaFo skriver:
    Varför ska vi då ge oss ilag med ”esoterisk kunskap” för bara de invigda ala gnosticismens och eseeerna villolära, eller ordensväsendets hemligheter ala ”Davinchi – koden” eller katolicismens mysticism för att ”komma rätt”?

    Alias skriver:
    Det är ingen här vad jag sett bland kommentarerna som har påstått det heller, jag förstår inte varför du frågar? Du får fråga dem som håller på med detta.

    Mvh /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda:

    Vill bara göra ett tillägg
    jag har läst mycket om koderna i många år. Och ibland funderar jag över hur det kan bli så vittskilt från Bibeln som vi känner den. Tänker närmast på den judiske journalisten Michael Drosnins båda böcker ”Bibelkoden” nu.
    I första boken hänger jag med. När jag läste andra boken blev jag beskymrad. I den visar han, genom bibelkoden, på att det går att utläsa en kod som pekar på UFO och annat för mig främmande. Och då skall man veta att han och mattematikern Eli Rips använde sig av den bibelkod vi idag känner till.

    Nu är inte jag någon anhängare av UFOn. Men det känns lite konstigt måste jag säga.

    Första boken såldes i kristna bokhandlar. Och man tog det som ett bevis för Guds gudomlighet. Andra boken såldes inte i kristna bokhandlar…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Är det bara jag som inte fattar, eller struntar han helt i att föklara på vilket sätt han hittar alla namnen, orden och fraserna i Jesaja 53? Han säger bara ”encrypted in that is…”

    Jag förstår inte vad poängen är att lägga fram sådana påståenden utan att presentera beläggen för dem…

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda: Bibelkoden är en sience fiction roman och inget man ska fästa sig vid som någon vägledande litteratur. Han blev säkert rätt förmögen på den boken, Michael Drosnin. Jag skulle inte köpa de.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva:

    kanske så Eva, men nu är det så att väldigt många kristna ägnar sig åt bibelkoden/er. Och man presenterar det som en möjlig sanning till att Gud lagt koder i Bibeln för oss att upptäcka. Också här på bloggen presenterar man det som en märkvärdighet. Nu är det bara så att man med exakt samma metoder och sannolikhet kan få fram andra budskap än vad vi är vana vid. Som det jag nämde i mitt tillägg.

    Jag personligen vet inte hur man skall tolka det. Antingen finns Bibelkoden som en realitet, eller så finns den inte. Finns den i det ena sammanhanget vore det ologiskt att den inte skulle gälla i andra sammanhang där man använder samma metoder och räknar på samma sannolikhet….

    Hurvida det är en sanning eller inte vet jag inte, vem kan svara på det egentligen? Märkvärdigt är det hur som helst

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda:
    ”Jag personligen vet inte hur man skall tolka det. Antingen finns Bibelkoden som en realitet, eller så finns den inte. Finns den i det ena sammanhanget vore det ologiskt att den inte skulle gälla i andra sammanhang där man använder samma metoder och räknar på samma sannolikhet….

    Hurvida det är en sanning eller inte vet jag inte, vem kan svara på det egentligen? Märkvärdigt är det hur som helst ”

    Titta gärna på mitt inlägg längre upp om hur mycket det faktiskt skiljer mellan olika manuskript på grekiska, vilket i praktiken omöjliggör några exakta koder i NT. I de gammaltestamentliga hebreiska texterna är det kanske en annan sak dock där iaf en möjlighet skulle kunna föreligga. Men jag ser allt sådant som ovidkommande, men möjligen lite fascinerande.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Juha:

    Juha, Michael Drosnins båda böcker om bibelkoden bygger i huvudsak på de 5 Moseböckerna i GT. Han har arbetat utifrån den hebreiska texten tillsammans med den judiske mattematikern Rips

    Hoppas att du inte missförstår. Jag tycker fortfarande att det är intressant.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda: Men Bibeln är i alla fall HUVUDBOKEN som vi ska hålla oss till. Resten är kuriosa vad gäller den typen av böcker med koder hit och dit.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Eva:

    Ja vi är överens Eva. Bibeln är huvudsaklig källa för oss kristna.
    Själv tycker jag att det finns mycket intressant litteratur runt omkring. Men det är tolkningar och åsikter, ahe, som också de bibliska texterna ofta är, tolkningar

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @udo:

    Det hela är ett hopklipp från en undervisningsserie som heter The Cosmic Code efter boken av samma namn och av författare Chuck Missler.

    Denna undervisnings serie är många timmar, det du såg var bara 15 minuter, så det är därför det inte ryms en utförligare förklaring till Jesaja 53. Jag skulle själv vilja vet hur man kom fram till det.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Hulda:

    Jag skulle inte bygga några som helst läror kring det man hittar enbart som koder, även fast det är i bibel texten.

    UFO’n och andra märkligheter ska man nog bort se i från. Det är naturligtvis lätt att påstå lite vad som, och det kan vara svårt att kontrollera, särskilt om man vill luras och bedra. Kommer det nya läror ur mönstren blir det faktiskt gnosticism som HaFo varnat för. Då ska man dra öronen åt sig.

    Man får komma ihåg att det finns olika kvalitet i mönstren, dvs en mönster uppkommer lättare av en slump. Andra är i extremt, extremt osannolikt en slump.

    Mönstret i Matteus 1:1-11, med delbarheten på 7 en sådant mönster, med så många samband, som är extremt osannolikt, det är mycket svårt att skapa en sådan text även om man försöker medvetet skapa den så. Den innehåller heller inga skumma nya påståenden.

    Själv tycker jag mönster är fascinerande som bekräftar Guds ord eller som stryker under vem han är.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fick inte ngt egentligt svar från alias varför man ska syssla med ”koder” och ”dolda budskap” i Bibeln.

    Guds ord är uppenbart kring vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt och därmed även klar med betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade) kropp och blod på korset.

    Vad skulle då ”koder” och ”dolda budskap” fylla för funktion!!??

    Jag upprepar:

    Om det är så, att Bibeln är uppenbar kring vem Jesus ÄR:

    Gud självkommen i kroppslig gestalt och att vad som räddar människan är en tro/förtröstan till vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade tillsammans) RENA kropp
    och blod på korset!

    Varför ska vi då ge oss ilag med ”esoterisk kunskap” för bara de invigda ala gnosticismens och eseeerna villolära, eller ordensväsendets hemligheter ala ”Davinchi – koden” eller katolicismens mysticism för att ”komma rätt”?

    Detta handlar inte om något annat än dumheter, som är till för att vilseleda människan från att enkelt ta till sig, vem Jesus ÄR och betydelesen av offret av Kristi persons (fullt ut Gud och fullt ut människa försonade/förenade tillsammans) RENA kropp och blod på korset.

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Nog finns det Bibelord som tyder på att det till och med kan komma att bli frälsningsavgörande att bruka sitt förstånd till att tyda koden.

    Upp. 13:16 Och det förmår alla, både små och stora, både rika och fattiga, både fria och trälar, att låta giva sig ett märke på högra handen eller på pannan,
    17 så att ingen får vare sig köpa eller sälja något, utom den som är märkt med vilddjurets namn eller dess namns tal.
    Här gäller det att vara vis; den som har förstånd, han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sex hundra sextiosex.

    Upp 14:11 Och när de så plågas, uppstiger röken därav i evigheters evigheter, och de hava ingen ro, vaken dag eller natt, de som tillbedja vilddjuret och dess bild, eller som låta märka sig med dess namn.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @:

    Själv är min absoluta favorit maträtt- medium/rå oxfilé- blodig mat?…nu äter jag det inte så ofta- eftersom min kära plånbok säger nej….Point being- är inte all mat förklarad ren?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö:
    ”Nog finns det Bibelord som tyder på att det till och med kan komma att bli frälsningsavgörande att bruka sitt förstånd till att tyda koden.”

    *pffft*

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Detta var gränslöst intressant , tack Alias för allt ditt arbete med suverän översättning.

    Man bör nog höra och se videon flera gånger. Jes. 53 tog verkligen priset med alla avslöjande namn….!!
    Finns det fortsättning ?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Harry Forsgren:

    Detta inlägg är ju en kopia av ett som jag redan svarat på. Jag har aldrig påstått att man ska syssla med esoterisk kunskap, förstår inte vad du får i från.

    Mvh /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @elisabeth:

    Jo det hela är en förläsnings serie, av Chuck Missler som bygger på en bok som heter the Cosmic Code. Jag har inte sett resten eller läst boken så jag kan inte gå i god för kvaliteten i det. Men jag tyckte detta var intressant.

    Mvh /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    wow…den boken måste jag Googla på och skaffa. Hoppas Amazon har den. Tack för svar.

    bless /e.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Michael G. Helders: ”Point being- är inte all mat förklarad ren?”

    - Jo, allt som är mat! I instruktionsboken rekommenderas att köra min Merca på blyfri 95 oktan. I Herrens instruktionsbok rekommenderas också vilket bränsle vi går bäst på. :)

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Fred Ö:

    Du bör först och främst veta vad som är ”vilddjuret”. Den som ”blandar bort korten” i den frågan tar ett oerhört stort ansvar.

    Sedan kommer det nog att stå klart vad som är ”märket”. En ängel varnar jordens folk med hög röst:

    ”Och ännu en tredje ängel följde dem; denne sade med hög röst: ”Om någon tillbeder vilddjuret och dess bild och tager dess märke på sin panna eller på sin hand,…” (Upp. 14:9)

    Det förutsätter att jordens folk vet vems märket är. Och så kan manpå goda grunder anta att det är när den iden kommer. Må vi ändå inte förtröttas att berätta för alla som vill höra om den kunskap vi redan har i frågan.

    Vi vet att EAN-koden innehåller tre sexor. Vi vet att 666 används som internationell kod på motsvarande sätt som 73 används för Sverige nationellt i EAN-koden. Vi kan på goda grunder anta att RFID – som chip eller som tatueringsbläck – kommer att innehålla samma kodning. RFID är ju tänkt att ersätta EAN – European Article Numbering. Så en fingervisning om vad som är vilddjurets märke och varifrån det kommer har vi redan fått.

    Alla ”märkta” kommer att drabbas av vissa specifika plågor var på jorden de än finns. Men många och kanske merparten av plågorna drabbar enbart ”vilddjurets rike”. Därför är det viktigt även av det skälet att veta vad som är ”vilddjuret”. Därför ska vi bedja om att snarast bli kvitt medlemskapet i EU/Medelhavsunionen.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    Vet inte om kabbalism hör til ”esoterisk kunskap” man ska akta sig för.

    Tycker hursomhelst att Chaim Shvili, kabbalist och profetieforskare, är mycket intressant i sina förutsägelser om Israel och Jerusalem. Han har utifrån profetietexter såsom Sakarja räknat ut talvärden och fått fram årtal.

    1936 gav han ut en bok som hette Chazon Hachajim där han nedtecknat antagandet att staten Israel bildas år 1948. Historien visar hur välgrundat antagandet var trots Shvili´s ödmjukhet i frågan.

    1964 var det dags för boken Chashbonoth Hageula. Där skriver han om hur fientliga nationer får lämna ifrån sig makten över Jerusalem 1967. Ja, vi vet ju att även det infriades då året kom med det berömda 6-dagarskriget.

    Michael Drosnins Bibelkoden ärinte riktigt detsamma även om även denne lyckades pricka in ödesmättade år och dagar.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • Fred säger:

    ”Nog finns det Bibelord som tyder på att det till och med kan komma att bli frälsningsavgörande att bruka sitt förstånd till att tyda koden.”

    HaFo:

    Så det kommer alltså att vara mera frälsningsavgörande att tyda koder i Bibeln, än att se dess uppenbara budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset!!?? Man tar sig för pannan!!!

    När ska det bli slut på galenskaperna?

    Knappast förrän, att det falska plagiatet, en annan, en istället för Kristus, som genom alla desa falsarier på den andliga arenan kunnat träda fram och den sanne Kristus därefter kommer och upprättar Guds rike på jorden, då när Judarna kommer in i sin kallelse och uppgift och vi därefter, efter dessa skeenden, kommer att slutligen gå in den slutliga evigheten i Guds gemenskap.

    Det kommer att vara en massiv dimridå kring detta skeende. En av dessa dimridåer kommer att vara att det är viktigare att ”se koderna i Skriften”, än att se Bibelns uppenbara budskap om vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.

    Jag upprepar:

    När ska det bli slut på galenskaperna?

    HaFo

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    ”Vi vet att EAN-koden innehåller tre sexor. Vi vet att 666 används som internationell kod på motsvarande sätt som 73 används för Sverige nationellt i EAN-koden. Vi kan på goda grunder anta att RFID – som chip eller som tatueringsbläck – kommer att innehålla samma kodning. RFID är ju tänkt att ersätta EAN – European Article Numbering. Så en fingervisning om vad som är vilddjurets märke och varifrån det kommer har vi redan fått.”

    Men vad du håller på.
    ”Märket ” är ”hjärtats tro” inget annat. Redan nu finns det kristna som inte kan köpa eller sälja pga sin tro. Som blir mördade pga sin tro.

    ”Alla ”märkta” kommer att drabbas av vissa specifika plågor var på jorden de än finns. Men många och kanske merparten av plågorna drabbar enbart ”vilddjurets rike”.”

    Var står detta?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @micro:

    Jo det står om det i Uppenbarelseboken:
    Upp 16:2 Och den förste gick bort och tömde sin skål över jorden, och onda och svåra bölder slog upp på de människor som hade vilddjurets märke och som tillbad dess bild.

    Det finns flera tolkningar av vad märket kan vara som KAN vara sanna. Dock är ett kontantlöst samhälle, men RFID under huden ett av dom skräck scenorier som jag tycker kommer uppenbarelseboken närmast.

    Om det blir exakt så kan vi inte ännu vet med 100 % säkerhet. Men att helt skriva av det var något nytt. Vad har du för någon grund för detta påstående micro? Du låter ganska tvärsäker vilket förvånar mig, det brukar inte vara ett bra tecken, men du kanske har bra skäl för din uppfattning?

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    Jag vet inte mycket om Chaim Shivli så jag kan inte heller avgöra om han håller på med ”esoterisk kunskap”.

    Men jag vet att det som presenteras i denna video inte är det. Definitionen på esoterism är att det är ett begrepp som vanligen syftar på hemliga läror och fördolda kunskaper knutna till hemliga sällskap.

    Denna video presenterar inge som helst hemliga läror eller dold budskap.

    Kabbala är Judisk mystik och den kan komma lika fel som en del kristen mystik kan komma. Där med inte sagt att all kristen mystik eller judisk mystik är till 100% felaktig.

    Vi har ingen som helst rätt att lägga till eller dra ifrån Guds ord. Det hindrar dock inte att det är tänkbart att Chaim Shvili har räknat rätt.

    Den stora skillnaden mellan bibelkoden och Chaim är att han räknade ut det innan det skedde, bibelkoden är en uträkning efteråt vilket naturligtvis inte ger lika stor tyngd.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    ”Om det blir exakt så kan vi inte ännu vet med 100 % säkerhet. Men att helt skriva av det var något nytt. Vad har du för någon grund för detta påstående micro? Du låter ganska tvärsäker vilket förvånar mig, det brukar inte vara ett bra tecken, men du kanske har bra skäl för din uppfattning?”

    Det händer och har hänt sen Jesu tid att den som inte tillber satan inte får köpa eller sälja.
    Bibeln är min grund.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @micro:

    Jasså, det kända jag inte till att det har hänt. När var det? (En ärlig undran eftersom jag inte hört talas om det förut.)

    När du säger att du har bibeln som grund, menar du att det skulle stå om det i bibeln, vart i så fall?

    Även om det varit så i historien någon gång förut, betyder inte det att det är märket och satans tillbedjan är samma sak. Det är inget bevis som ger 100 % säkerhet för att det är så det kommer bli.

    En undran också, det står om märket och att man tillbad, blir inte det som att säga att man tillber (har märket) och tillber? Om att ha märket skulle vara synonym med tillbedjan alltså. Det verkar bli en konstig mening.

    Mvh
    /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    ”…bibelkoden är en uträkning efteråt vilket naturligtvis inte ger lika stor tyngd.” skrev Alias.

    Stämmer det när det gäller mordet på Rabin? Det borde enkelt kunnat avslöjats genom dem han påstod sig meddelat förutsägelsen om han försökt att s a s fejka storyn.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @micro:

    ”Men vad du håller på.” skrev micro.

    Jag vet att detta inte passar in i katolsk tro då samarbete ju sker mellan just Vilddjuret och ”Skökan Babylon” d v s Romkyrkan initialt. Vi ser ju hur påve och vatikan driver på EU-bygget till att bli ett ”påvens Europa”. Och nu vill man inkorporera islam genom Medelhavsunionen. ”Muslimer hör till ‘Kristi kropp’ på ett ofullständigt sätt” säger man medan man vilt och ohejdat kysser koraner. Det är som sagt islams representant kallad ‘den falske profeten’ som ”förmår” alla folk att ta ”märket” – det märke som ju är knutet till Europas ledare i tidsålderns avslutning – Antikrist. Ni kan ju heller inte se ”helomvändningen” denne gör enligt profetian då han med sina anhängare vänder sig emot ”Skökan”, d v s Romkyrkan, och förgör densamma. Hoppas ni upptäcker faran i tid och ”tar skydd” enl Upp 18:4.

    När du försöker allegorisera sådana här profetior utöver vad som tydligt ska förstås bildligt löper du en stor risk:

    ”För var och en som hör de profetians ord som stå i denna bok betygar jag detta: ‘Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.

    Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.’

    Han som betygar detta säger: ‘Ja, jag kommer snart.’ Amen. Kom Herre Jesus!”

    Ur Upp kap 22.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    Det är naturligtvis en möjlighet, svårt att veta. Där emot att förutsäga Israel som stat uppkommer 1948 torde vara svårare att fejka.

    Mvh /Alias

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @micro:
    Lars W:
    ”Alla ”märkta” kommer att drabbas av vissa specifika plågor var på jorden de än finns. Men många och kanske merparten av plågorna drabbar enbart ”vilddjurets rike”.”

    micro:
    ”Var står detta?”

    Här står om en plåga som drabbar Medelhavet och därmed Medelhavsunionen:

    http://aletheia.se/2010/05/04/blod-som-fran-en-dod/

    Angående andra plågor:

    ”Och den förste gick åstad och göt ut sin skål på jorden. Då kommo onda och svåra sårnader på de människor som buro vilddjurets märke och tillbådo dess bild.” (Upp. 16:2)

    Detta drabbar alltså dem som har tagit ”märket” oavsett var de finns. Vi har nämnt RFID-bläcket som tatueras på handen från företaget Somark. Nyligen har man undersökt ”vanligt” tatueringsbläck och hittat farliga gifter. Det kan ju bli den obehagliga upptäckten efter ett tag av ”innehav” att man blir sjuk och kanske t o m dör av ”märket”. Att det leder till ”den andra döden” står klart utifrån Upp 14:9-11.

    Även solens hetta som bränner människorna kan ha en global utbredning. Kan vara knutet till ozon-hål eller något annat klimatförändringsfenomen.

    ”Och den fjärde göt ut sin skål över solen. Då fick denna makt att bränna människorna såsom med eld.”
    Upp 16:8

    Mörkret drabbar däremot enbart ”Vilddjurets rike” d v s ändtidens motsvarighet till Romarriket som inte kan vara mycket annat än just EU/Medelhavsunionen.

    ”Och den femte göt ut sin skål över vilddjurets tron. Då blev dess rike förmörkat, och människorna beto sönder sina tungor i sin vånda.

    Och de hädade himmelens Gud för sin våndas och sina sårnaders skull; de gjorde icke bättring och upphörde icke med sina gärningar. ”
    Upp 16:10-11

    Angående 50 kilo tunga hagel kan man inte uppfatta att de kommer med någon global hagelstorm. Sammanhanget antyder att även de drabbar Europa och särskilt ”Babylon” d v s Rom.

    ”Och stora hagel, centnertunga, föllo ned från himmelen på människorna; och människorna hädade Gud för den plåga som haglen vållade, ty den plågan var mycket stor…”
    Upp 16:21

    ‘Guds vredesskålar’ verkar alltså drabba ‘Vilddjurets rike’ i synnerhet.

    Plågor i samband med att sigillen bryts och då de sju basunerna ljuder verkar ha en mer global inverkan.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    ”Här står om en plåga som drabbar Medelhavet och därmed Medelhavsunionen:” kanske var helt lätt att förstå då det var kommentar av undertecknad längst ned på sidan som avsågs.

    Så här skrev densamme i Kyrkforum om just plågan som drabbar ”Havet” d v s Medelhavet:

    ”När det gäller ‘havet’ som benämning på Medelhavet är det vanligt i Bibeln. Gäller det Döda havet står det ofta ‘Östra havet’ eller ‘Salthavet. Skulle vredesdomen då ‘allt liv i havet dog’ avse världshaven skulle det stått ‘haven’ – inte ‘havet’.

    Och vad det är som gör havets vatten blodfärgat kan man dryfta om. För mig lutar det åt ‘red tides’ som blir så kraftig att det tar död på allt. Ursprunget till algblomningen är miljöförstöring. Guds vrede verkställs genom människans egen förstörelse av jorden och dess resurser.”

    Så här kan det se ut:

    http://www.lifeinfreshwater.org.uk/Resource%20Images/habitat/Red%20Tide.jpg

    Nuvarande algblomning av denna typ hotar Medelhavets munksälar i dagsläget.

    Skrev där också om varför en av Tempelkällans två flodgrenar går till Medelhavet. För att fräscha upp det förstörda havet helt enkelt!

    Det är därför det är nödvändigt att en av de flodarmar som utgår från Jerusalems nya tempel går till medelhavet och gör vattnet där sunt. Liksom i Döda havet.

    ”Och det skall ske på den tiden att rinnande vatten skola utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet; både sommar och vinter skall det vara så. ”
    Sak 14:8

    ”Och överallt dit den dubbla strömmen kommer, där upplivas alla levande varelser som röra sig i stim, och fiskarna bliva där mycket talrika; ty när detta vatten kommer dit, bliver havsvattnet sunt, och allt får liv, där strömmen kommer.”
    Hes 47:9

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    ”Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.’”

    Jag har inte tagit bort nåt. Det är du som läggar till. Tatueringsbläck tex.

    ”Och den förste gick åstad och göt ut sin skål på jorden. Då kommo onda och svåra sårnader på de människor som buro vilddjurets märke och tillbådo dess bild.”

    Jag har för mig Jesus mötte människor med svåra bölder på kroppen.

    Lämna Jehovas vittnen nu.

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Alias:

    ”Jasså, det kända jag inte till att det har hänt. När var det? (En ärlig undran eftersom jag inte hört talas om det förut.)
    När du säger att du har bibeln som grund, menar du att det skulle stå om det i bibeln, vart i så fall?”

    Just det står inte i Bibeln men blir troende misshandlade, hatade och mördade för sin tro så händer det säker att dom inte får ”köpa och sälja” också.
    Eller vad tror du?

    ”Även om det varit så i historien någon gång förut, betyder inte det att det är märket och satans tillbedjan är samma sak. Det är inget bevis som ger 100 % säkerhet för att det är så det kommer bli.”

    Det här förstår jag inte.

    ”En undran också, det står om märket och att man tillbad, blir inte det som att säga att man tillber (har märket) och tillber? Om att ha märket skulle vara synonym med tillbedjan alltså. Det verkar bli en konstig mening.”

    Man kanske får kolla hur det står i grundtexten. Ska ”och” vara med?

    Den som tillber vilddjuret tar emot märket.

    Jag kan ju inte tro annat än att hjärtats tro på Jesus gäller till tidens slut. Så tar man tex ett chip eller vad nu folk tror att ”märket” innebär så är det ändå enligt Skriften tron på Jesus som frälser.

    Tar men bort den delen från Upp?

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

  • @Lars W:

    Förresten så har jag hittat det jag sagt hela tiden.
    Satan är redan nu i kedjor.

    ”Ty Gud skonade inte de änglar som hade syndat utan kastade dem i avgrunden och överlämnade dem åt mörker och kedjor, för att de skulle hållas i förvar till domen.”

    SvaraSvara

    Anmäl överträdelse av kommentarsregel

Svara