måndag, september 20th, 2010...4:14 e m
(S) byggde (SD)’s framgång
Kommentarer
Det framstår som lätt ironiskt (eller är det kanske ett tecken på bristande självinsikt) att vänster flanken som har absolut högst svansföring mot Sverigedemokraterna är de som själva har skapat förutsättningarna för SD’s överraskande stora framgång. Socialdemokraterna är de som inom sina egna väljare har haft flest som fastnat för SD’s budskap.
Jag gick in för att titta hur läget var i min egen kommun. Förra gången så var det dödläge mellan blocken och efter en lång dragkamp hoppade FP i säng med S och vi fick inte det skifte som många längtade efter. Nu var det ett tydligt och klar seger för Alliansen utan hjälp av SD som fick endast 3,8% av väljarna. Något fick mig att klicka och titta på de resultatet respektive distrikt och här fick jag mig en chock.
I det valdistrikt där SD fick absolut mest röster i min kommun är ett typiskt fäste för Social demokraterna. Förra valet fick Sossarna 53 % i kommun valet i detta distrikt. Inte nog med att SD hade stora vinster här Sossarna var utan jämförelse den största förloraren. Nästa fråga som infann sig var ju naturligtvis är detta en slump?
Efter att gått igenom de ställen där SD’s framgångar varit störst i varje län kan jag konstatera att det inte är en slump. Det verkar som SD gått starkt där S tappat mest. Kända arbetar städer som Borlänge och Eskilstuna bekräftar detta. Och att SD’s framgångar skulle vara begränsade till Skåne är en klar myt, om du inte vill flytta Borlänge till Skåne. Där emot verkar Sossarna valspurt ha gett en viss motståndskraft i Norrland, vilket dock inte hindrar SD från att ändå öka även där.
Detta stärker på sitt sätt bilden ändå mer. Det är i integrationspolitiken där det stora misslyckandet har varit. Norrland är den delen av landet som har varit minst påverkad av integrationstrycket.
Sossarna kan inte dra den gamla vanliga och skylla på väljarna som legat på sofflocket. I de distrikt där SD går fram har valdeltagandet ökat! (Se diagrammet. Röd stapel förändring för S, Blå stapel förändring för SD och grön stapel förändring i valdeltagande. Samtliga siffror är i procent enheter)
Försöken att frysa ut SD gör dem till martyrer och har helt klart varit kontraproduktivt. De flesta avskyr när politiker skriver en på näsan vad man får tycka och inte tycka. Att sedan inte debattera integrationsfrågorna med SD lämnar fältet fritt för SD att formulera integrationsproblematiken helt själva. Detta gör att SD har den bästa problembeskrivningen (i brist på alternativ) bland dem som ser problem med dagens integrations politik. Vilket uppenbarligen många traditionella Social demokratiska väljare gör.
Som Sossar bäddar får Sverigedemokraterna ligga!
Det är kanske dags att släppa på den höga svansföringen och stoppa svansen mellan benen. Man behandlar inte väljar kåren hur som helst, ostraffat.
Detta bör även miljöpartiet tänka på innan de sätter igång och surar och skapar en ännu värre situation genom att vägra samarbeta och inte respektera det tydliga väljar utslaget i borgerligfavör. Det ger än märkliga associationer till småbarn i sandlådan. Inte värdigt någon som aspirerar på att styra landet.
Gud hjälpe oss!
/Alias











126 kommentarer
september 20th, 2010 at 4:39 e m Citera och svara denna kommentar
Med preliminär mandatfördelning enligt val.se i ryggen kan man påstå att de röda (S+V) förlorar 20 mandat – Sd vinner 20 mandat. De miljömedvetna kan antas ha hoppat från C till Mp, vilka båda anses som ”gröna” partier. Liberaler och besvikna kristdemokrater har förmodligen skrämts av Ohly och Sahlin, så i brist på annat röstat på M.
Jag påstår inte att denna förklaring ligger i linje med verkligheten, men den kan förklara alla skillnader i mandatfördelning utom ett mandat som i min räkning hoppar från C till M.
Känner en hel del människor som detta stämmer in på dock…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 4:53 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Helt rätt analys när Du skriver:
”Man behandlar inte väljar kåren hur som helst, ostraffat”.
Jag hade tänkt rösta blankt, men efter förra veckans odemokratiska behandling av partiet SD av våra medier, politiker och vänsterungdomar, så valde jag att lägga min röst på SD. Denna injektion var vad som behövdes i svensk politik. Det är inte bra när de stora blir för stöddiga. Politikerna verkar glömma att deras makt ”utgår från folket”.
Som jag ser det, så var Guds budskap till KD:
”Så går det, när man gör avkall på Mig och börjar flörta med ”Baal”(islam). Då tillåter jag ett parti,SD, som tar strid mot ”Baal”(islam), att få vara med att bestämma i landet”.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 5:21 e m Citera och svara denna kommentar
Hm, att bolla med siffror fram och tillbaka kan man ju naturligtvis göra och dra i princip vilka slutsatser man vill. Särskilt när man bollar med några få utvalda exempel. Att verkligen ta reda på varför SD fått så stora framgångar och varifrån väljarna kommer kräver en aning mer än så.
VALU som nog är den bästa källa vi har just nu för att verkligen analysera varifrån väljarna kommer visar något helt annat. SD har fått väljare jämt fördelat från alla partier.
Att skylla ifrån sig är väldigt lätt om man vill smutskasta sin motståndare. Det vore betydligt intressantare att läsa om vad vi ska göra åt främlingsfientligheten. Om det stod inget att läsa.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 6:42 e m Citera och svara denna kommentar
Intressant Alias,
Det kan ligga mycket i detta, man har ju pratat om att Sossarna har tappat till SD under valet, det kan nog vara riktigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 6:47 e m Citera och svara denna kommentar
@Åsa:
Tack Åsa.
Tyckte själv att det var lite långsökt först. Men när jag var inne på val.se blev det hur tydligt som helst.
Mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:04 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Läste att SD väljarna i första hand kommer från (m) – först därefter är det (s) som tappat väljare dit. Från övriga partier är flytten till SD marginell.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:07 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Alias för detta mycket intressanta inlägg!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Det var intressant, kommer du ihåg vart du läste det? Det håller ju inte riktigt ihop enligt min mening eftersom (m) är större i detta val, vilket betyder att det varit en netto till strömning av väljare. Om SD väljare i huvudsak kom från (m) borde de inte växa. Det kommer mycket troligare från (S) som är den största förloraren i detta val.
Mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:51 e m Citera och svara denna kommentar
Vill man vara riktigt konspiratorisk kan man se att de sista opinionsundersökningarna gav Sd runt 7% och S runt 29. Eftersom små partier missgynnas i fördelningen av mandat till riksdagen går teorin ut på att 2%-enheter Sd röstade på S för att minska klyftan mellan blocken och därmed öka chansen till en balansroll.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 8:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Daniel Grankvist:
Källan till detta är från den officiella val siten, så detta är inte ett bollande av siffror. Detta är ett tydligt mönster. Gå in och titta själv.
Vad vi ska göra åt rasismen tar visst posten upp. Det handlar om att våga ta debatten och sluta skriva folk på näsan.
Att inte våga diskutera problem är ett utmärkt sätt att ge rasismen fritt spelrum. Det är just det som jag kritiserar och i den grenen tycker jag (S) i hop med (V) är sämst.
Mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 9:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Tror du verkligen att SD nöjer sig med att ta strid emot Islam?? Om de skulle få tillräckligt med makt skulle de nog vilja göra sig av med andra grupper med. De skulle vara de första att gå med i frankrikes kasta-ut-alla-romer-klubben.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 9:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Faktum kvarstår att det fortfarande bara är staplar och siffror. Hur folk verkligen resonerat och vad det beror på kan varken staplarna eller du för närvarande säga.
Jag håller med dig. ”Att inte våga diskutera problem är ett utmärkt sätt att ge rasismen fritt spelrum”, men i den här valrörelsen har inte något parti på allvar diskuterat integrationspolitik. Det är inte unikt för Socialdemokraterna. Folkpartiet har flirtat med burkaförbud i skolorna, men det är knappast heller att ta integrationsdebatten på allvar.
Så vad gör vi nu när vi står med ett rasistiskt parti i riksdagen? Att recensera varandras politik duger inte i det här läget. Jag hoppas som Maria Wetterstrand att alla partier samlas och diskuterar med varandra. Jag hoppas att det kommer något bra av den här förfärliga situationen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 11:06 e m Citera och svara denna kommentar
@Daniel Grankvist:
Vad jag vet så står samtliga åtta partier i riksdagen bakom både socialism och darwinism. Dessa två tokigheter blir om man med logikens hjälp sammankopplar dem till socialdarwinism. (Darwin var själv ”socialdarwinist”…)
Tacka Gud för att människor sällan är logiska…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 5:04 f m Citera och svara denna kommentar
En mycket bra översikt finns att tillgå här:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?ID=226558
Ur mitt utländska perspektiv verkar hela debatten felaktigt fokuserad.
De faktiska spänningar som finns mellan folkgrupper i Sverige idag är mycket större än vad valresultatet anger.
Missnöjespartier har alltid funnits. Chocken för vänsterfalangen, som traditionellt var hemmaplan för de missnöjda, visar sig vara att de missnöjda inte har några andra politiska ideal än att själva profitera.
I land efter land har populistiska charlataner lyckats få med sig stora massor genom att tala om tabubelagda saker.
Glöm inte att de missnöjda som nu satsar på ett ”parti” med en aggressiv retorik vill se snabba ryck och stora resultat. De kommer att vara lika missnöjda efter ett eller två år och faller vid nästa val i hejarklubben till en annan populist som har en stor käft.
Det fanns aldrig någon genuin idyll. Låt inte lura er av nostalgi och romantik. Lyssna hellre på Povel Rammels cyniska visa om hur ”Herr Partik han föll i rumssoffan alltmed en belåten duns. Efter att ha fyllt buken sin med sju, åtta rätters lunch…”
På min morfars tid gjorde socialdemokraterna en viktig insats genom att korrigera de stora orättvisorna i rikedomens fördelning. Statare och knegare var orättvist behandlade och legitimt missnöjda.
Att sedan socialisterna övergick till att ”skapa arbetstillfällen” och låta de idoga och sucessfulla betala kalaset, är en annan historia.
Räkna med fortsatt politiskt tumult tills någon ledande politiker vågar tala sanning utan att bry sig om väljarsiffror.
Utopi?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 6:42 f m Citera och svara denna kommentar
Ständigt sökande efter en syndabock…
Det kanske inte är någons fel att SD kom in mer än de som röstade på dem. Det är intressant att vi människor i allmänhet och kristna i synnerhet utgår ifrån att alla människor är goda. Jag tror tyvärr inte det. Jag tror att skälet att SD lyckats så bra som de har gjort är helt enkelt för att det finns ganska många trångsynta intoleranta människor i Sverige. Det skulle vara skönt om jag kunde skylla S för det, men jag tror att då är vi själva lite naiva.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 6:56 f m Citera och svara denna kommentar
Det finns ju också siffror på att SD har många förstagångsväljare, men som många sagt, det är svårt att spekulera. Kjell har nog rätt i att det kommer att falna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 7:16 f m Citera och svara denna kommentar
Om jag vore ett ofött barn på tex. 13 veckor så skulle jag röstat på SD om jag kunde, dessutom skulle jag inte heller förstå dem som säger SD vara rasistisk och främlingsfientliga.
För mig hade det handlat om rätt att få fortsätta mitt liv.
Matt. 25:45
”Då skall han svara dem och säga: ‘Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.’”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:12 f m Citera och svara denna kommentar
@Oholiab:
”för att det finns ganska många trångsynta intoleranta människor i Sverige.”
Din analys av SD’s väljare är i sig trångsynt och intolerant och något överraskande att denna hårda dom kommer från just dig!
I skrivande stund känner jag förvisso bara en person (Michael Helders) som röstat på SD men jag skulle aldrig få för mig att kalla honom trångsynt och intolerant.
Att du sedan inleder denna kommentar med att svamla om att människor är onda och goda och insinuerar att SD’s väljare skulle vara mindre goda än andra väljare är fullständigt förskräckligt. Att omyndigförklara närmare 400 000 röster och indirekt kalla dessa människor för onda är både odemokratiskt och okristerligt.
Låt oss respektera svenska folkets röster och respektera demokratin. Som denna post deklarerat har SD egenhändigt varit med att krossa Socialdemokraternas dominans i en rad illröda kommuner varav jag själv bott i en (Upplands Bro) och vet vilken tung ande som vilat över denna kommun i alla år.
Ännu en gång – låt oss följa SD i de kommande fyra åren och vänta något med våra domar.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:26 f m Citera och svara denna kommentar
Ett missnöjesparti på fyrahundra man som fångades upp och intog Jerusalem. 1 Sam.22
Den grotta där den blivande kung David gömde sig från kung Saul som var ute efter hans liv.
Till honom församlades de som var i trångmål, ansatta av fodringsägare eller missnöjda på olika vis.
Dessa intog Jerusalem senare då tiden var mogen.
Adullams grotta
Detta säger mig hur viktigt det är att ta skydd vid förföljelse och låta Någon som är starkare än jag själv strida för mig så att jag kan bli stilla vid det.
Alla de som vill leva gudligt i Kristus Jesus skola lida förföljelse. Något annat är inte att vänta.
Gud utväljer det i världen dåraktiga och det svaga, säger Paulus. Icke många mäktiga eller av förnämlig släkt.
…för att de visa ska komma på skam och ingen ska kunna berömma sig av någon annan än Herren.
David förtröstade på Herren och lät Honom utföra verket men ändå i och genom denna sargade, föraktade grupp på fyrahundra man.
David förtröstade också på Herren då fruktan kom över honom. Han hade funnit tillflykten som Adullam betyder.
Är vi redo att leva i avskildhet? I världen, och dock ensamma med Jesus Kristus? Och att efter dessa stunder av umgänge med Fadern i det fördolda gå ut för att hjälpa och rädda andra?
Allt arbete för Gud och dess framgång föregås av en sådan tid av invigning och fostran.
Av Bibbi
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:40 f m Citera och svara denna kommentar
Bevingade ord för mig just nu efter alla tröttande valdebatter.
”Ty mina tankar äro icke edra tankar, och edra vägar äro icke mina vägar, säger Herren.
Nej, så mycket som himmelen är högre än jorden, så mycket äro ock mina vägar högre än edra vägar och mina tankar högre än edra tankar” Jea.55:8,9
”…Ty intet hindrar Herren att giva seger genom få, likasåväl som genom många” 1 Sam. 14:6
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:23 f m Citera och svara denna kommentar
Det demokratiska tänkandet verkar ganska tunt i Sverige när demokratin verkligen sätts på prov.
Mycket är uppenbart enbart munväder.
I en demokrati har väl alla lika rättigheter?
Tar en del från DN idag (utelämnar opassande ord) behandlar Rosengården/Almgården:
Ofta kommer dom hit, sitter och röker och skräpar ned, säger Diana Sandberg. Säger man åt dom att plocka upp efter sig kallas man ”…..rasist”
Många som jobbar i Rosengården får en massa skit dagarn i ända. De som vågar säga emot kallas ”gubb…..” eller värre saker.
Det finns en del problem med invandringen som de etablerade politikerna aldrig tar upp. (Slut DN.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:38 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”På min morfars tid gjorde socialdemokraterna en viktig insats genom att korrigera de stora orättvisorna i rikedomens fördelning. Statare och knegare var orättvist behandlade och legitimt missnöjda.”
Min gamla farfar var målare och hängiven socialdemokrat. Så hängiven att han erbjöd min far 500 kr för att rösta på (S) i valet på 70 talet som var ett mycket jämt val.
Jag har full förståelse för alla socialdemokrater i de kristna leden. Om partiledningen hade levt som de lär och inte varit så anti-friskolor och anti-valfrihet inom skola, vård och omsorg hade jag också varit socialdemokrat…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:56 f m Citera och svara denna kommentar
Någon påstod att SD ville återinföra dödstraff. Men det finns inte med i programmet vad jag kunde se. Med lite efterforskning ser man däremot att vissa andra ”grupper” – tvärt emot vad man väntat sig – vill just detta. Eller har f d MP-spåkröret helt fel?
”När Aduktusson i TV8 låter Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson debattera med folkpartiets partisekreterare så kommer frågan om dödsstraff upp. Några enskilda sverigedemokrater har uttalat att man inte ser moraliska hinder för dödsstraff. Men de är inte ensamma. Det finns företrädande för kristna rörelser i Sverige som framför samma åsikter. Generalsekreteraren för Svenska Evangeliska Alliansen – där bland annat kristna friskolor, Livets ord och pingstförsamlingar samverkar – anser samma sak.”
http://schlaug.blogspot.com/2007/04/sverigedemokrater-har-std-av-kyrklig.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Observer:
Hur kopplar du citatet till lika rättigheter. Det låter som någon som är arg på dåliga beteenden. Att det finns problem som politikerna undviker är ju inget nytt och det kan nog många hålla med om.
Problemet är två falt. Det finns individer som beter sig illa som behöver styrning, att försöka adressera detta behöver inte alls vara rasism som vissa är väldigt ivriga att stämpla på folk.
Sedan finns individer som drar stora grupper över en kam. Invandrar grupperna är inte en homogen grupp. Det är fullt av individer.
Det är bara så ironiskt att några drar invandrare över en kam och andra drar de som ser problem med integrationspolitiken över en kam. Båda grupperna har fördomar om en annan grupp.
Detta är extra tydligt med det hat som nu fullkomligt strömmar ur vänster blocket med stor kraft. Det är som att bekämpa terrorism genom terror. Inte särskilt klokt eller kanske rent ut sagt korkat.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:11 f m Citera och svara denna kommentar
@Observer skrev: ”I en demokrati har väl alla lika rättigheter?”
Nää!
I en demokrati har alla vuxna myndiga en röst i de val som delegeras till folket.
De val som tas i slutna kretsar kallas inte val, och där har vanliga vuxna myndiga inget att säga till om.
Man kanske säger att alla är lika, men en del är ordentligt mera lika än andra.
Jag tror det var Churchill som sade:
Demokrati är det sämsta av alla styrelseskick, med undantag för resten.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:15 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Demokrati är det sämsta av alla styrelseskick, med undantag för resten.”
Anser att demokrati är det näst bästa av alla styrelsskick.
Teokrati i ordets rätta betydelse är nr 1 och blir det slutgiltiga styrelsskicket.
Men det var nog egentligen ungefär vad du ville ha sagt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Thessa:
Hej Thessa!
Du skriver:
”Tror du verkligen att SD nöjer sig med att ta strid emot Islam?? Om de skulle få tillräckligt med makt skulle de nog vilja göra sig av med andra grupper med”.
Sen när blev ”islam” en grupp?
”Islam” är en politisk ideologi, förklädd till religion. Det står bl.a inget i ”Koranen” om att kvinnor ska bära burka. Det ingår i islams ”sharia-lagar”, som just är politik.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Minns dessvärre inte. Men trenden noteras i andra tidningar:
http://na.se/bloggar/ledarbloggen/1.668270-ledarbloggen?blogPostAction=view_post&postingId=19.389622
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:28 f m Citera och svara denna kommentar
@Kerstin:
Hur får du ihop det? Enbart utifrån deras syn på abort har du i ditt inlägg dragit slutsatsen att de inte är främligsfientliga.
SD har som mål återgå till den assimileringspolotik som fördes i Sverige på 70-talet. Detta gör mig mörkrädd. Se bara hur man i Sverige på den tiden hanterade romer.
Man ville anpassa romerna till SVerige genom att ta deras barn och sätta dem i fosterhem, för man ansåg att romerna själva inte kunte uppfostra barnen.
Tio år innan fick inte ens romer gå i skola, hade inte rätt till boende eller arbete. För att inte tala om tvångsstereliseringar och andra orättvisor. Anser du inte att övergrepp som dessa skulle vara fientliga?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:36 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Ok…
Det jag menar är att i deras strid mot islam som politisk ideologi (SD ser nog inte på islam som något politiskt utan snarare som en grupp människor som ska ut ur Sverige), kommer andra grupper också få ta en massa smällar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 12:08 e m Citera och svara denna kommentar
Det var för mycket särskrivningar i inlägget. Det heter Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna och inget annat. I den övriga texten fanns det också en hel del särskrivningar. Sammantaget gör det att det var svårläst.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 12:37 e m Citera och svara denna kommentar
Finner det mycket beklämmande att de som är mest anti mot SD är de som tydligast och mest högröstat skall tala om vad SD står för.
Skall det vara så svårt att ge Jimmie Åkesson & Co möjligheten att själva visa färg och lägga korten på bordet.
Skall Lars Ohly, som gång efter annan överbevisats om lögn i stort som i smått, nu anses vara mer rumsren – bara för att han stämmer in i horden av etablerade politiker som vill döma Jimmie Åkesson och SD ohörda?
Lögn förblir lögn om än den kommer från påven, och det strider mot all rättfärdighet att ge de etablerade partiernas företrädare frikort och acceptans och döma Jimmie Åkesson ohörd… Men i prövningens stund vädras skammens smuts fram, och den ene som den andre visar vad de bär inom sig.
Sannerligen en katalysator har SD blivit i vårt land – för att många människors hjärtans tankar skall bli uppenbarade. Och, tyvärr verkar det som att det inte gör större skillnad om någon bekänner sig som kristen eller inte..
Säger bara fariséerna att det är legitimt att kasta stenen – så är det få som ifrågasätter om det verkligen är en syndare som skall stenas eller vad synden består i. Vi följer i de flesta fall blint hopen av skränande fariséer, och gör oss själva även tjänsten att få oss ett lika gott anseende som de.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 1:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Vågar säga att denna kommentar mycket väl kan vara dagens vassaste analys i frågan.
T A C K
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 1:30 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Håller med till 100% v.g. @Sefast Tronde: s kommentar.
Applåd!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 1:34 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Lite svårt att förstå att SD ska bära martyrglorian här på aletheia. Lars Ohly ska förvisso inte kasta sten i sitt blodsdrypande glas-splitter-hus!
Men SD blir inte bättre för det.
Se http://www.sverigedemokraterna.de/tio-skal-att-inte-rosta-pa-sverigedemokraterna/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 1:34 e m Citera och svara denna kommentar
Kära syskon!
Mycket intressanta inlägg och funderingar…
Allting ställs på sin spets och det kanske är detta som är meningen…
Sefast säger: ”Sannerligen en katalysator har SD blivit i vårt land – för att många människors hjärtans tankar skall bli uppenbarade. Och, tyvärr verkar det som att det inte gör större skillnad om någon bekänner sig som kristen eller inte..”
……..
Att vara kristen är att betala ett pris, att hålla Förbundet.
Har det blivit för mycket haltande på båda sidor och saltet har mist sin sälta, så pressas man att välja sida.
Det finns ingen ‘gråzon’….. och ingen lek.
Endast ‘wake-up call’ att ta ställning, söka Herrens ansikte och i enad bön stå emot kalla vindar…
Jeremia 18:7 ”Ena gången talar jag om ett hednafolk och ett rike att jag vill rycka upp, bryta ner och förgöra det.
Men om det hednafolk som jag har talat om VÄNDER OM från sin ondska, ångrar jag det onda som jag hade tänkt göra mot det.
En annan gång talar jag om ett hednafolk och ett rike att jag vill bygga upp och plantera det.
Men om man då gör det som är ont i mina ögon så att man inte hör min röst, då ångrar jag det goda som jag hade sagt att jag ville göra dem.”
……………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at
[...] a, b, c, d, [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 2:36 e m Citera och svara denna kommentar
@Thessa:
Jag skrev utifrån den ofödda människans perspektiv, pekar man med ett finger så pekar två tillbaka, kan du inte se det fruktansvärda som de övriga partier gör mot de minsta så är du blind, eller menar du att den synd vi begår mot de ofödda barnen inte ska tas på samma allvar bara för de inte är födda ?
Man kan inte döma ett parti och samtidigt blunda för de andra partiernas människofientlighet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 2:38 e m Citera och svara denna kommentar
@Kerstin:
Ska ärligt erkänna Kerstin att jag har samvetsnöd över att jag kanske röstade fel av denna anledning som Du anger här och jag har stor respekt för Ditt så otvetydliga stöd till ”rätt till livet” som så många oansvarigt sopar under mattan idag.
Vad jag mest har emot SD är att de vill slopa modersmålsundervisningen då jag har ingifta sonhustrur som är invandrare. Hur ska invandrare kunna återvända till sina hemländer om denna möjlighet slopas?
Om jag gjorde fel inför Gud och blev till anstöt för någon genom att rösta fel så ber jag Dig min medsyster i Herren att Du gör bruk av Joh. 20:23 och skriver ned min skuld också enligt Luk.16!
Tack och kram Kerstin!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 2:44 e m Citera och svara denna kommentar
Någon till mig närstående uttryckte på valdagen att Göran Hägglund skulle behöva gå Credoakademien och under dess förnämlige generalsekreterare Stefan Gustavsson få den djupare undervisning i Guds ord som han skulle behöva för att slippa skämmas för de kristna värderingarna som så många av gräsrötterna inom KD står för.
Något att stilla bedja om?!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 5:03 e m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Alla behöver CredoAkademin. Då kan man bli gift oxå. Bra för huvet, bra för hjärtat och kroppen och bra för knoppen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 5:49 e m Citera och svara denna kommentar
Intressant, balanserad rapport från BBC:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11370857
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:14 e m Citera och svara denna kommentar
Tänkvärd analys av Sefast Tronde.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Kerstin:
Nej Kerstin, jag är helt emot abort. Jag måste nog förtydliga min fråga: hur kan du utesluta om SD är fr’mligsfientliga eller inte genom att ta upp deras syn på abort? Det är två skilda saker!
Nu tycker jag inte att någon utav partierna har en politik som är av perfektion. Men som jag skrev tidigare; Jag blir mörkrädd för deras mål om assimilation. Att ett parti har EN radikal åsikt som är bra (ja det har säkert fler än en), betyder inte att man bör rösta på dem.
Jag blir orolig för min egen och många andras framtid i Sverige. Ni som är Svenskar har aldrig varit med om förföljelse på grund av härkomst, det bidrar till att man blundar för ev främligsfientliga uttryck.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Håller med Dig. Flera av mina barn har gått där och fått en mycket god grund att stå på i livet.
Tack för Ditt stöd i denna sak!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:29 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Mycket bra analys av Sefast Tronde.
Det enda intresset jag har av partiet SD, är just deras sätt att stå upp mot ”islam”.
Jag upplever att det är av stor vikt för Gud, hur vi som kristna förhåller oss till Hans folk, judarna.
Ska vi välsigna eller förbanna? Det kommer att avgöra Sveriges framtida öde. Om USA får igenom sin idè om att dela Jerusalem, är jag övertygad om att GUD kommer släppa lös ett helvete över USA.
Vi behöver ju bara se på alla aktuella orkaner, som nu håller på att dra in över Florida-kusten.
”Islam” är som bekant judarnas fiende nr.1.
Den här sk. ”fredsprocessen” är ju bara sk.
”Islam” vill inte ha ”peace” med judarna. De vill ha ”piece”, the whole ”piece” av Israel.
Vi som kristna kan ju inte säga till Sossarna, Ohly och Bildt:
”Ni måste se upp med ”islam”, för de är fiende till Israel”. Då tänker de bara: ”Jamän, det är ju vi också”.
Carl Bildt poserade så stolt på bild med ”Ship to Gaza”-deltagarna. De har heller ingen urskillningsförmåga att se den onda makten bakom ”islam”. Inte ens det sk. ”kristna” KD har den förmågan. Därför ska vi vara tacksamma för att GUD tillåter ett parti komma in i riksdagen, som för upp problematiken med ”islam”.
Det borde ligga i varje kristens intresse att bekämpa ”islam” som har sina rötter i dyrkan av ”Baal”. Detta kan vi göra genom bön, vinna muslimer för Gud eller politiskt arbete.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 12:02 f m Citera och svara denna kommentar
- Det gläder mig att så många uppskattar min reaktion mot den etablerade förljugenheten, som så många av oss ofta går på genom att lite för okritiskt följa den gastande opinionsströmmen. Och, vad legitimerar förföljelser mot de påstådda förföljarna SD, utan att ens lyssna?
Man kan fråga sig: Är det hatet som skall sätta agendan och tolkningsreglerna eller är det Kärleken?
Jar tror de flesta av oss reagerar starkt mot främlingsfientlighet i alla dess former – och just däri ligger roten till problemet: Känslorna och upprördheten! Vad är egentligen främlingsfientlighet och vad består den av, och vad orsakar segregation mellan folkslag, grupper och individer?
Har vi upphört att kunna diskutera frågan om invandringspolitik – just därför att den blivit så infekterad av förutfattade meningar, eller av rädsla att placeras i åsiktsfack vi inte vill associeras med? Vågar vi inte tala öppet och argumentera, nyansera och problematisera frågan, utan att förhastat stämpla varandra, överlåter vi såväl definitioner som problemställning till främlingsfientligheten, och bidrar till den. Är det inte så?
Vågar vi inte kritisera, att vårt land tar in grupper och individer som vi sedan brutalt förvisar ut ur vårt land efter två, tre år, just efter att de hunnit lära sig något av vårt språk och hunnit acklimatisera sig?
Vågar vi inte kritisera att flertalet av våra politiker spelar dubbelt genom att förtiga obarmhärtiga utvisningar av sjuka, förföljda och hotade människor, samtidigt som de själva vill framstå som utsatta människors sanna vänner?
Var är Reinfeldt, Sahlin, Hägglund m.fl. när de inhumana personliga tragedierna eskalerar? Skall vi hela tiden acceptera svaren från de ansvariga politikerna, ”..jag vill inte uttala mig om ett enskilt fall..”, när inga förändringar ändå sker, efter hur lång tid som helst? Det handlar väl inte bara om att ta emot så många som möjligt, utan även om att på ett bra sätt ta hand om dem man tar emot. Eller?
Vad är det som säger att Jimmie Åkesson har en mer inhuman inställning än ovan nämnda om vi inte ger honom chansen att förklara sig?
Kanske är det så att även politikerna behöver sina hatobjekt, sina syndabockar, för att själva dölja sin påtagliga brist på ansvarstagande i svåra frågor? För att inför väljarna dölja sin egen brist på empati, sina egna fördomar och förutfattade meningar…
Kanske man hela tiden varit tacksamma för att syndabocken (SD) finns, men inte velat ta debatten med risk att bli avslöjad i sin nakenhet? Kanske sanningen om fördomarna ligger närmare det egna än man faktiskt vill visa? Är man rädda för en genomlysning? Det vore väl fruktansvärt om det skulle visa sig att man kanske inte har någon syndabock, utan att smutsen och skammen ligger betydligt närmare.
Man kan inte älska utan att ge något, och när det kommer till kritan kanske det visar sig att det inte är så mycket bevänt med den kärlek till nästan som man velat påskina..
Sedan bör vi tillstå att frågan innehåller så många fler bitar. Inte alltid så enkla att lösa, men fullt möjliga att hantera på ett sätt som inte ger grogrund för främlingsfientlighet.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 1:59 f m Citera och svara denna kommentar
Jag måste säga att den senaste tiden varit en andlig kamp utan dess like. Det har handlat om vårt lands framtid. Om vi vill öppna upp vårt land på vid gavel för den andemakt som Islam är eller om vi vill följa Herrens röst och välja den väg som kostar på och som inte är accepterad i människors ögon.
Herren uppenbarade för några månader sedan då jag av ren nyfikenhet surfade in på Sverigedemokraternas hemsida, att detta parti är det som han har utvalt, för att förändra situationen i landet. Detta etsade sig fast i mitt hjärta och jag kunde inte släppa det. Herren lade då ner en längtan i mitt hjärta att genom politiken och givetvis genom bön förändra det här landet. Tankarna om detta släppte inte, utan snart tog jag kontakt med SD och gick med i partiet. Inte långt därefter beslutade jag mig för att kandidera till kommunvalet för partiet. Veckorna som gått har varit väldigt påfrestande, främst från församlingsmedlemmar och pastor som gått på mig för mitt engagemang. Människor har ringt till min pastor för att få mig utesluten, och har krävt ett avståndstagande från församlingen. Vänner och släktingar har sagt upp bekantskapen. Församlingsmedlemmar har slutat hälsa på mig. Trots det kan jag säga att jag känner mig starkare nu än någonsin i min tro. Jag känner en oerhörd seger i detta, för Herren har alltid varit där vid min sida. Många gånger har jag hamnat i tvivel p.ga alla påhopp och skriverier, men då har Herren varit där och styrkt mig. Genom mitt engagemang i SD har jag nu fått möjlighet att vittna om min tro för flera stycken i partiet. En man fick jag skriva ett brev till om frälsningen. Tilläggas ska också att han är över 80 år och lider av lymfkörtelcancer och inte har många dagar kvar. Med årens lopp har jag fått lära mig att jag inte alltid kan förstå varför Herren leder oss åt ett visst håll, ett håll som från början ser konstigt ut, och att det omöjligt mänskligt sätt ser ut som det inte skulle komma från honom. Tilläggas till detta bör också att sedan lång tid tillbaka lider av aspergerssyndrom och att mitt psyke omöjligt kunde ha hållt dessa månader om detta inte varit från Herren. I stället för att få fruktan för allt jag hört, har jag blivit starkare och idag har jag ingen fruktan alls för något. Herren har stärkt mitt självförtroende som förut var helt under isen. Det verkar till 99% som att jag kommer in som ledarmot i kommunen denna mandatperiod vilket jag tackar Herren för. Endast han ska ha äran. Så nu följer fyra år av en spännande utveckling av se vad Herren tänkt göra.
Detta var min lilla berättelse.
Gud välsigne er alla! / Jörgen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 4:45 f m Citera och svara denna kommentar
Mikael Karlendal skriver följande på sin blogg.
”Jag är inte glad över att ett populistisk missnöjesparti ännu en gång har kommit in i den svenska riksdagen. Jag har aldrig gillat enfrågepartier, varken på lokal eller nationell nivå. Kan inte begripa hur folk kan vara så dumma att de röstar på sådana partier! Ja, det är ingen felskrivning, jag anser att det är dumt och korkat att rösta på den typen av partier. Det är dumt, eftersom man därmed bidrar till knepiga parlamentariska situationer. Krånglar till regeringsbildande och genomförande av politik osv. Bara för att uttrycka ett missnöje! Det är egoistiskt, själviskt och korttänkt! Missnöjesröstande är dumt!”
Och jag håller med honom helt och hållet fast resultatet knappast ändrar något i min egen situation 1000 mil borta.
En underliggande orsak är att det finns en slags exclusiv nationalism i Sverige.
Många inbillar sig att världen skulle bli en bättre plats om bara Sverige blev kvar. En jordglob med bara landet Sverige.
Sossarnas propaganda-miniserie tutade in att Sverige var bäst i världen med sociala reformer. Den som gör sig mödan att jämföra med andra länder kommer att upptäcka att detta var en lögn.
Och om man då ändå jämför och vill lära sig något av det som skett, och sker, i andra länder, kan man även kolla in resultatet av att välja in populister i regeringen.
Sverige har aldrig varit, och kommer aldrig att vara, den isolerade ö som många svenskar inbillar sig.
Den som tror att Sverige är, och har varit, ett neutralt land, får en chock om han upptäcker realiteten bakom kulisserna och de politisk rökridåerna.
Bered er på flera rörande vittnesbörd av den typ som Jörgen gett.
Men var vakna och ärliga och analysera även taktiken.
Jörgen säger ingenting om SD, han bara ger en emotionell apell som handlar om honom själv.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 5:38 f m Citera och svara denna kommentar
@Jörgen Milton: Vilket patetiskt vittnesbörd!!!
Så du menar att ett parti som kränker mänskliga rättigheter, skulle vara Guds språkör. Tragikomiskt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 5:52 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru: Jag vill bara förklara, att mitt inlägg inte bara handlar om mig själv utan om vad Gud har gjort i mitt liv, sen att det inte råkar tilltala dig det kan tyvärr inte jag hjälpa. Jag skriver sanningen. Att jag inte skriver något om SD beror på att jag gjort det tillräckligt och att detta inlägg inte handlar om sakfrågor utan är ett sant vittnesbörd av mitt liv, de senaste veckorna.
/ Jörgen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 6:10 f m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Du skriver: Sannerligen en katalysator har SD blivit i vårt land – för att många människors hjärtans tankar skall bli uppenbarade. Och, tyvärr verkar det som att det inte gör större skillnad om någon bekänner sig som kristen eller inte…..
Detta är den första synliga effektan av SD på väg in och inträde i riksdagen.
Och oavsätt om SDs politik är bra eller dålig, så blir de en Guds strålkastare och en dom mot de ettablerade partiernas innersta väsen!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 7:34 f m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
En stor kram till dig Linnea, själv har jag röstat alldeles fel i flera år då jag givit den åt KD, men det fanns inget bättre alternativ för mig då än blankröstning.
Just nu hoppas jag att de övriga politikerna inte längre kan stoppa huvudet i sanden att de måste bemöta kritiken på den ansvarslösa invandringspolitiken som har pågått i så många år som bara har skapat främlingsfientlighet och rasism, varken infödda eller invandrare har mått särskilt bra, det måste bli legitimt att ventilera och belysa de stora problem som finns och göra något åt dem utan att stämplas som främlingsfientlig eller rasist, att gömma sig bakom de benämningarna är människofientligt.
De människorna som idag inte får ta del av de självklara mänskliga rättigheterna, det mest elemäntära, rätten till liv är just de minsta, just de svagaste som behöver mest av vårt beskydd, ingen vill ens förlänga rätten till liv förutom SD.
Man har menat att vi ska kryssa för politiker som bryr sig om de minsta i KD tex. men varför ska jag det då det redan finns ett parti som på sin agenda vill sänka abortgränsen och har ett bra paket till att sänka aborttalet ?
Varför kan inte KD när SD kan som inte ens utger sig för att vara kristet.
Hur gör nu KD i just den frågan, tänker de motarbeta SD som vill sänka abortgränsen ??
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 7:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Jörgen Milton:
Känner igen mig och upplevelsen av vänners förändrade attityder som man möter, de som man trodde var ens vänner.
En dikt som jag en gång skrev:
Medmänniska
Älskade medmänniska
mitt självförtroende bygger inte på ditt gillande,
jag är inte beroende av dig för mitt inre värde,
jag kan gå en extra mil med dig,
jag kan ge dig min mantel och skjorta,
men jag säljer inte min själ
för att bli omtyckt av dig.
Jag tror också att innan sanningen har fått på sig skorna har lögnen hunnit två varv runt jorden.
Gud välsigne dig och ditt arbete i partiet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:00 f m Citera och svara denna kommentar
Tack så mycket Jörgen Milton för ditt inlägg. Du skall ha respekt för ditt mod. Det är riktigt pinsamt att se en del riksdagspolitiker och media-etablissemangets beteende gentemot SD. Att dessutom kristna sveps med i denna hets gör det hela än mer tragiskt.
Jag röstade på alliansen men nu är jag verkligen besviken, de beter sig som småbarn och inte som förtroendevalda politiker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Jörgen Milton: – Hoppas verkligen att det finns kristna inom alla politiska schatteringar…
Väl bör det finnas såväl sverigedemokrater som kommunister (åtminstone någon?) som är kristna, men Jesus följer nog ingendera politisk ideologi.
Men onekligen framstår det som något magstarkt att söka politisera Gud, och ‘vittna’ om Hans ledning till förmån för en politisk inriktning. Eller är den tolkningen en karikatyr av vad du försöker säga?
Jag vet att det även finns sanna kristna som efter rättvis dom är internerade i våra fängelser, men detta betyder knappast att Gud kallar någon till denna pastorala uppgift…
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:13 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson:
”Detta är den första synliga effektan av SD på väg in och inträde i riksdagen.
Och oavsätt om SDs politik är bra eller dålig, så blir de en Guds strålkastare och en dom mot de ettablerade partiernas innersta väsen!”
Bra sagt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:28 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson: Citat ”Och oavsätt om SDs politik är bra eller dålig, så blir de en Guds strålkastare och en dom mot de ettablerade partiernas innersta väsen!”
- Jaja men, det tror jag också!
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:28 f m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Dagen skriver:
”Det som sällan framkommer är att Sverigedemokraterna överlag har en negativ attityd mot religiösa avvikare, till exempel frikyrkliga. Som ett led i detta vill partiet återinföra statskyrkan.”
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?ID=226868
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:33 f m Citera och svara denna kommentar
Shalom Jörgen….
Det var intressant att läsa ditt vittnesbörd, jag tror att du menar väl men….lösningar på problemen är inte ‘köttsliga’, det är en annan strid vi har att utkämpa. Det är lätt att man plötsligt kompromissar på vägen….
Jag bara undrar – denna kamp som du beskriver – kan det vara så, att det är precis tvärtom. Dvs…..
…..Att det inte var Gud som sa till dig att gå med i SD?
För om man går med in någonting, då blir man delaktig i hela programmet, så att säga…
Håller med Sefast Tronde, att det är vanskligt att politisera Gud.
Vad skulle Herren göra? Allierade Han sig med de olika politiska eller religiösa strömningarna mot Romarriket under sin tid?
Det fanns ju bl.a. seloter, esséer, sadukéer, fariséer osv.
Så varför gick inte Herren med i något parti?
Kan det vara så, att Han valde att stå utanför och vände sig i stället till syndare… för Hans rike är av ett annat slag.
Matt.9:9 ”Jesus gick vidare och fick se en man som hette Matteus sitta utanför tullhuset. Han sade till honom: ”Följ mig!” Då steg Matteus upp och följde honom.
När Jesus sedan var gäst i hans hem, kom många publikaner och syndare och låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar.
Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: ”Varför äter er mästare med publikaner och syndare?”
Jesus hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Gå och lär er vad detta ord betyder:
Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
……………………
Mvh….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:43 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Hej herr AG!
Det är klart att Du blir arg på SD, eftersom de vill stå upp mot ”islam. Du har din övertygelse byggd på att din pappa är Guds språkrör. Som bekant, så kysste han så ömt djävulens bok, Koranen. Dessutom anser ni, att ni tillber samma Gud som ”islam”. Det är klart att du värnar om din familj.
SD är ett hot mot det Du står för ang. ”religionssynkretism”. Mycket bra!
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 10:17 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Ni som har svårt för det här med SD, och att Gud lett in Jörgen i det sammanhanget. Ni kan väl då se det som att, Gud har placerat en ”trojan” Jörgen, i fiendelägret. Insides-info, är väl aldrig fel.
Gud skickade ut spejare, Josua o Kaleb, för att få ”inside-info” om det förlovade landet.
Jesus själv, hade inget emot att ”smyga” ibland:
”Gick han också dit, dock inte öppet, utan liksom i hemlighet”.(Joh.7:10)
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
Kära syskon!
Har precis läst Dagenartikeln om att SD har på programmet att återinföra statskyrkan.
Om vi tar ett bibliskt perspektiv på den tanken, dvs. vad Skriften säger, så hittar vi ingenstans något begrepp som begränsar Guds verksamhet till att bli uppkallad efter ett land t.ex. svenska kyrkan, tyska kyrkan eller finska kyrkan osv.
Kristi andliga kropp består av olika ‘lemmar’ > lokala församlingar, som geografiskt manifesteras helt enkelt på olika platser runtom jorden och där Huvudet är endast Herren Jesus själv.
Vi kommer inte ifrån Ordet om vi vill blanda Gud in i våra liv:
Gal.3:25 ”Men sedan tron har kommit, står vi inte längre under någon övervakare.
ALLA är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus.
ALLA ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus.
Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna.
ALLA är ni ETT i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.”
……………………
¤ Har man det perspektivet, då måste vi ha ett helt annat seende på Guds barn och Hans församling, där alla pånyttfödda är sammansvetsade i sanningen med kärlekens band. Här får vi inte göra åtskillnad!
Således gör inte tillhörigheten till ett samfund en människa till en kristen utan det är endast pånyttfödelsen av Guds Ande, som inlemmar oss i Hans andliga tempel.
1Kor.3:11 ”Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus.
Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva.
Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld.
Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?
Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni.
Bedra inte er själva. Om någon bland er tycker att han är vis i den här världen, måste han bli en dåre för att bli vis.
Ty den här världens visdom är dårskap inför Gud. Det står skrivet: Han fångar de visa i deras slughet, och vidare: Herren känner de visas tankar och vet att de är tomma.”
………….
Om man nu vill ha Guds syn på saken….
………..
Mvh….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 11:24 f m Citera och svara denna kommentar
För att ge lite relief åt aktuella händelser bör påminnas om det rent nazistiska parti som fått inträde i Grästorps demokratiska församling: Svenskarnas parti.
SR:
”Finns det en gräns för hur många generationer tillbaka man måste gå för att vara svensk?
SP:
- Nej det spelat ingen roll. En utländsk familj som har flyttat hit och bott här i många generationer räknas inte som svensk, det är det biologiska som är interssant.”
http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=4033203&unitid=125&offset=0
De vill alltså genomföra en etnisk rensning i Sverige. Partiet kallade sig förr Nationalsocialistisk front. Dess dåvaranda ideolog, Tommy Rydén, uttryckte sig då i termer att 80 % av Sveriges befolkning kunde känna sig trygga. De andra skulle utvisas (eller något ännu värre fast outtalat).
Frågan är vart vallonättlingar som bott i Sverige sedan 1600-talet skulle utvisas enligt dessa? Som ett exempel (sägs ha sådana gener själv).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 11:49 f m Citera och svara denna kommentar
Det finns faktiskt fler än Jörgen Milton, som upplevt att Gud kallat SD!
http://www.sanningenomislam.se/profetia.asp?profID=88
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 12:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Delar helt denna din syn trots att jag röstat på SD, men så är det väl med vilket parti man än gett sin röst till så finns det alltid något man inte tycker om.
Tack o lov kan ingen tvinga en att tillhöra en statskyrka.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 1:04 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Om jag har avgudar i mitt liv.. så är väl du en av dem..
som vanligt mycket bra skrivet av dig….den efterföljelse du står för stämmer mycket bra med mitt sett att se på Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 1:08 e m Citera och svara denna kommentar
Min spontana reaktion inför alla olika tankegångar som möter och sedan allt fått sjunka:
”SÖK MITT ANSIKTE BESTÄNDIGT!
Det finns ingenting som jag är mera rädd för än att låta denna världens sorl ersätta Guds tankar och vägar.
Det kan låta så fromt och fint det människor säger eller skriver och många faller platt för sådana ord…
men hur ligger det egentligen till?
Svaret på den frågan kan jag bara erhålla då jag uppriktigt, uthålligt och ihärdigt söker Guds ansikte.
Odla därför tystnaden ty i den talar Gud! Då kommer det att visa sig hur mycket högre Guds tankar och vägar är än våra då vi lyssnat till denna världen sorl. Jesaja 55:8,9
”Herre låt ingenting binda de vingar, vilka Du en gång har givit åt mig! Giv, att jag högt över jorden mig svingar, Lever och sjunger allenast för Dig!”…sjöng jag redan som barn samt:
”Vid Jesu hjärta är min vilostad, Min trygga hamn, där jag kan vara glad. Hur häftigt livets stormar rasa må, Den hamnen är beständigt lugn ändå”
Hur många gånger dessa sånger från barnaåren styrkt mig i livets strid vet jag ej. De är oräkneliga och har nu åter blivit högaktuella.
Låt oss hämta våra impulser från bönekammaren där vi är lovade svar ”uppenbarligen”. Matt.6:6″
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 1:09 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har inte röstat på Sd men ser inget fel i det, mer än något annat parti…Jesus bryr sig nog mer om våra hjärtan än våra åsikter..jag tror att man kan ha ett rent hjärta även om man skulle tillhöra ett såkallat icke kristet parti…vad är kristet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 1:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Tack Linnea för dessa ord som stärker mina vingar, ska bara putsa dem lite sen tar jag mig en tur.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 2:09 e m Citera och svara denna kommentar
Tornado… Det gläder mig att mina inlägg är till uppbyggande. Men du vet vad jag tycker när det kommer till avgudar…man måste skrota dem…
… Sedan är det ju alltid så, att Guds Ord står på egna ben och undervisar oss om Herrens väg – det gäller hela tiden att ta reda på vad som är Guds vilja… ”Fader vår…… ske din vilja” är inte å andra sidan ett passivt antagande utan ett aktivt lyssnande vad som stämmer på en vandring i enlighet med Ordet. Varma syskonhälsningar och – utveckling pågår!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 3:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson skrev: ”Det finns faktiskt fler än Jörgen Milton, som upplevt att Gud kallat SD!”
Att en ”gud” eller andemakt ligger bakom tvivlar nog ingen av oss på.
Men den ende som bör stavas med stort ”G” är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.
Tror du och de andra ”positiva” verkligen på en ekumenik med SD.
Har ni blivit skvatt galna?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 3:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Bara 80%… Oj, då är de ju värre än kommunisterna som menade att 90% skulle överleva…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 4:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Ja Guds ord talar alltid för sig själv men det är inte alla som förmedlar det genom Anden….ang. avguderiet är jag överrens och jobbar på det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 4:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Frågan är inte vad som är rätt och gått i våra ögon, utan vad som är Guds syften!
De rödgröna reprensenterar ett Gudlöst system, men det gör även alliansen, fast på ett annat sätt.
I och med SD inträde så blottläggs det Gudlösa och frågan är då om detta synliggörande är själva syftet, eller om det finns mer Gud vill göra i och med SD inträde, Jag tror det, men visst jag kan ju ha fel, det har ju hänt förr!
Vi som menar oss vara kristna, vi inbillar oss att KD är ett kristet parti och som står för kristna värderingar, men det är det inte, utan det är ett lika Gudlöst parti som de andra, de har vikit av från den kallelse Gud gav dem och därför tror jag att SD både har och kommer att driva de hjärtefrågor som KD hade, som det står, manteln har tagits ifrån dig och blivit given någon annan!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 5:02 e m Citera och svara denna kommentar
@tornado
tornado!
Det bra!
Du vet vad jag menar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 5:06 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson:
Björn….
Överdriver inte du med manteln?
Den är nämligen profetisk – i enlighet med Ordet – dvs. man följer Herren och avviker varken till vänster eller till höger.
(Ojdå! Nu fick jag till det…)
…………
Mvh…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 6:53 e m Citera och svara denna kommentar
Så giver jag nu alla dessa länder i min tjänare Nebukadnessars, den babyloniske konunges, han; ja ock markens djur giver jag honom för att de må tjäna honom. Jer. 25:9. 28:14. Dan. 2:37 f.
7. Och alla folk skola vara honom och hans son och hans sonson underdåniga, till dess att också för hans land tiden är inne, att mäktiga folk och stora konungar skola göra honom sig underdånig.
Här kallar faktiskt Herren Nebukadnessar för ”min tjänare”.
——————————————————
Och han har skapat människosläktets alla folk, alla från en enda stamfader, till att bosätta sig utöver hela jorden; och han har fastställt för dem bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skola bo -
”utstakat de gränser inom vilka de skola bo”
Några bibelverser att fundera på.
Fortsätter islamiseringen genom invandring och förökning genom de infödda muslimernas barnkullar och Herren dröjer och vi inte får väckelse i landet så ser jag mycket, mycket stora problem för de barn, som nu växer upp, när de har blivit äldre och särskilt deras barn.
Islam är en stark andemakt som är emot både kristendom och Israel.
Jag röstade inte på SD som upplysning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 7:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Observer:
Att du vågar citera GT i dessa tider nu när vi ska vara dumsnälla mot allt och alla!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 7:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Kerstin:
Tack Kerstin då flyger vi tillsammans!:-)
Mina kommentarer får sällan gensvar utan förbigås med tystnad därför gjorde Du mig glad.
Vi har totalt tappat bort värdet av att uppmuntra varandra.
Men så är ju sagt om ändtiden att kärleken hos de flesta ska kallna…
Kanske behöver vi öva lite mer på Kärlekens Höga Visa 1 kor. 13?!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:02 e m Citera och svara denna kommentar
Linnea, kära syster i Herren!
Jag tänkte faktiskt svara dig och säga, att det är väldigt bra det du skriver. Du får inte ge upp!
Men det är många tankar just nu som går igenom huvudet…
Det är självklart att vi skall uppmuntra varandra, särskilt när det blåser kallt.
1Tess.3:7 ”Så har vi genom er tro fått nytt mod när det gäller er, bröder, och det mitt i alla svårigheter och lidanden.
Nu lever vi, när ni står fasta i Herren.
Hur skall vi tillräckligt kunna tacka Gud för all den glädje som ni är för oss inför vår Gud?
Natt och dag ber vi mycket ivrigt om att få träffa er och ställa till rätta det som brister i er tro. Måtte vår Gud och Fader själv och vår Herre Jesus leda vår resväg till er.
Och må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så som även vår kärlek till er gör, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga.”
………………….
Varma systerhälsningar till dig, Linnea! Skriv mer!
….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Ja, fast det stämde nog inte i Kambodja 1975-1980. Svenskarnas parti verkar inte vara så generösa. Om alla med ickesvensk bakgrund obegränsat antal generationer bakåt överlever nog bara 10%.
Tilläggas bör att Rydén enligt uppgift avsagt sig rasism och blivit östortodox. Han sägs även numera bli förföljd av sina tidigare partikamrater.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Om alla med ickesvensk bakgrund obegränsat antal generationer bakåt ska ”elimineras” överlever nog bara 10%. …skulle det ju stå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Vilka skulle räknas som svenskar? De som trängde undan ett annat folk under bronsåldern eller?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Vet ej. Vi får hoppas att vi aldrig får svaret på det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Du skrev:
”Mina kommentarer får sällan gensvar utan förbigås med tystnad”
” Min spontana reaktion inför alla olika tankegångar som möter och sedan allt fått sjunka:
”SÖK MITT ANSIKTE BESTÄNDIGT!
Det finns ingenting som jag är mera rädd för än att låta denna världens sorl ersätta Guds tankar och vägar.
Det kan låta så fromt och fint det människor säger eller skriver och många faller platt för sådana ord…
men hur ligger det egentligen till?
Svaret på den frågan kan jag bara erhålla då jag uppriktigt, uthålligt och ihärdigt söker Guds ansikte.
Odla därför tystnaden ty i den talar Gud! Då kommer det att visa sig hur mycket högre Guds tankar och vägar är än våra då vi lyssnat till denna världen sorl. Jesaja 55:8,9
”Herre låt ingenting binda de vingar, vilka Du en gång har givit åt mig! Giv, att jag högt över jorden mig svingar, Lever och sjunger allenast för Dig!”…sjöng jag redan som barn samt:
”Vid Jesu hjärta är min vilostad, Min trygga hamn, där jag kan vara glad. Hur häftigt livets stormar rasa må, Den hamnen är beständigt lugn ändå”
Hur många gånger dessa sånger från barnaåren styrkt mig i livets strid vet jag ej. De är oräkneliga och har nu åter blivit högaktuella.
Låt oss hämta våra impulser från bönekammaren där vi är lovade svar ”uppenbarligen”. Matt.6:6″ ”
Min kommentar till det Linnea är att
när man uttrycker det som du gör ovan behöver man inga kommentarer och åsikter…det är väl dit alla behöver komma, in i den vilan och inte behöva kommentera eller ha bekräftelse på det man sagt eller ha någon åsikt om något utan bara få vara i hans närhet….
Så om det är så att du förmedlar din närhet till Gud utan att få någon kommentar till det, då skall du vara tacksam för då har du kanske kommit ovanför kraxandet och alla åsikter…..
Jag tror att Gud vill att man skall komma dit där man inte har åsikter om allt kvar, utan bara är stilla…..med vänlig hälsning en som upplever att man är på väg dit….till slutet på sig själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 9:55 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
I Gnosjö i Småland säger SD:s ledare där, så här om invandrare:
”Utan invandrarna här skulle kommunen rasa”.
I Gnosjö upplever invandrarna, inte någon rasism, trots att SD fick 8% av rösterna. Detta stod idag i en artikel i Aftonbladet.
Det kanske är ”Gnosjö-andan” som rensar bort all främlingsfientlighet?
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
På spiken, tornado…. När egna krafter tar slut – en hård skola! – då kan Herren gripa in… Varma hälsningar…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 10:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Precis, man aviker inte från kallelsen!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 10:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Observer:
”utstakat de gränser inom vilka de skola bo”
Här är ett av grundproblemen, där jag menar att ett lands gränser är viktiga, eftersom Gud utstakat dem.
Därför är det fel med ex EU, då länders gränser suddas ut!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 12:01 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jag tycker om religionsfrihet, vilket även är en av de mänskliga rättigheterna (SD motsäger dem).
Jag tycker dock att de ska ge upp sin religion, eftersom den inte är fullheten (genom övertygelse).
Du är också välkommen att övertyga dig om en sannare religiositet.
Egoismen och antikatolicismen verkar vara en lös grund att bygga en kyrka på. Fast du kanske hellre ser dig som en frifräsande andeutdrivare. Vi skulle behöva en sån i riksdagen. Vp och S och Mp och M och Fp och C och Kd och Sd kan behöva lite friska fläktar. Inte bara att känna vart vinden blåser, utan en ande som blåser korsdrag! Kanske du kan ta en seans däruppe…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 12:18 f m Citera och svara denna kommentar
@tornado:
Varmt tack för de visdomsorden! De gick hem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 12:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Varmaste tack kära Deborah! Dina ord värmde gott och uppmuntrade.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 3:19 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson skrev: ”De rödgröna reprensenterar ett Gudlöst system, men det gör även alliansen, fast på ett annat sätt. I och med SD inträde så blottläggs det Gudlösa …”
Vill du mena att en vaken kristen inte kunde se gudlösheten hos de rödgröna och alliansen, utan hjälp av SD?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 4:12 f m Citera och svara denna kommentar
@Observer citerade:
Apg. 11:26 Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, 27 för att de skall söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta från någon enda av oss.
Det fanns en tid, strax efter Noa, när folket inte spred ut sig över hela jorden, som Gud hade avsett. Då förbistrade han språket för att få igång migrerandet.
Sedan fastställde han bestämda tider för deras boende inom de gränser han hade utstakat.
Paulus säger att avsikten med detta var (är?) att de skall söka Gud.
Det fanns en tid när Västgötar stred mot Östgötar och inte ville samsas i den Svenska unionen.
Tekniskt sett skulle dessa ha kunnat använda samma text som försvar för sin kamp att få vara egna folk med egna gränser.
Det fanns en tid när Svea Rikes lagar föreskrev att om en Jude landsteg i Sverige skulle man skära öronen av honom och sjösätta honom.
Det fanns en tid när Sveriges kungar åkte runt och krigade i andra länder och försökte en Svensk variant på tredje riket.
Det fanns en tid när Svenskar och andra Europeer migrerade til Amerika och trängde bort den inhemska befolkningen, som väl borde ha omfattats av Apg. 11:26.
Det fanns en tid när Tyska soldater fick åka tåg genom Sverige så att de kunde anfalla våra grannländer.
Under Sovjettiden fanns det hemliga Svenska avtal med NATO.
Visa mej var i Skriften det finns exempel på att människor kan ändra de bestämda tider som Gud har fastställt!
Det finns bara ett folk om vilket vi har skriftbevis att de skall samlas till ett land med gränser som Gud har fastställt.
Många av oss tror att detta kommer att fullbordas i en snar framtid.
Utlänningsfientliga populister verkar även tro detta och drar en lättnadens suck att det åtminstone finns en sorts utlänningar som frivilligt kommer att dra.
Saxat från Dagen:
Fakta: Så tycker SD om invandringen
Partiet vill ha totalstopp för all icke-västlig invandring, möjligen med enstaka undantag för yrkesarbetare med viss kompetens som inte finns här.
Antalet asylsökande som beviljas uppehållstillstånd ska sänkas till ett minimum. Det talas om att stoppa 95 procent av tillstånden.
Svenskt medborgarskap ska vara ett ”privilegium avsett för svenskar”. Man ska ha bott här i tio år och ha genomgått ett ”medborgarskapsprov”
Bara makar och barn till dem som fått asyl ska få uppehållstillstånd.
Avgift ska införas på äktenskap med icke-svenska medborgare.
Slut citata Dagen.
I ett tidigare inlägg i denna debatt skrev jag:
Först kom dom för Somalierna, och jag teg för jag är ju Svensk.
Sedan kom de för Muslimerna, och jag teg för jag är ju kristen.
När dom kom för de kristna fanns det ingen kvar att tala för mej!
Allt är mej begripligt, men sannerligen inte allt är mej nyttigt!
Tro inte att Sverige kan isolera sig som en ö. Tro inte att praktiken i Sverige avviker från den globala tidsandan.
Den som vill kalla sig vakande gör bättre i att se vad som händer i världen än att gömma huvudet i den svenska sandlådan.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson:
Du har absolut rätt, Björn.
”…den som bryter ned en mur, honom stinger ormen.”
(Pred. 10:8)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:13 f m Citera och svara denna kommentar
Facit?
Om jag inte minns fel var det Gunnar Hedlund, Centerpartiets ledare, som en gång tillfrågades om Centerpartiet inte ville medverka till någon aktuell reform.
Hedlund gjorde en liten vurpa i sitt svar. En vurpa som blivit ett bevingat ord. Han svarade: ”Vi i Centerpartiet har alltid velat och kommer alltid att vela!”
Det var den gamla goda tiden det
Den politiska arenan var relativt väldefinierad. Sedan kom Lewi Pethrus och lancerade Kristen Demokratisk Samling, ett ekumeniskt politiskt parti med ”kristet” förtecken.
I mitt ungdomliga oförstånd kunde jag inte begripa om det var ett skämt eller bara en utopi. Jag hade ju varit med på en hel del församlingsmöten och såg inte direkt fram mot att liknande töntiga beslutsprocesser skulle spela en roll i Svea Rikes politik.
Fast om man utgår från Hedlunds bevingade ord lär det inte ha varit speciellt mycket bättre på Bondeförbundets sammankomster.
Jag var ju ung i en tid när man trodde att kristna skulle leva i världen men inte av världen. Ungefär att kristna politiker skulle vara ett salt där de ansåg sig höra hemma.
Men ett ”kristet politiskt parti” var en kombination av kriteria som tycktes mej vara det som man i mängdläran kallar disjunkta mängder, alltså ett tomt snitt.
Borde inte någon ha reagerat när man ändrade namnet från KDS till KD? Vad betydde ”S”-et?
Hade det inte varit bättre att byta ut ”K” mot ”H”? Då hade man kunnat göra gemensam sak med Broderskapsrörelsen som tror att Humanism är politisk korrekt kristendom.
Ett dödfött projekt att smygintroducera en sorts kristen sharia i ett av de mest sekulariserade länderna i världen.
Och det skapade ett verklighetsfrämmande klimat där idealister med fromma kristna fantasier trodde sig kunna gå i ok med Beliar.
Gratulerar! De kristna som tror sig kunna hitta den disjunkta mängden nu, efter detta signifikanta val, är fortfarande ute och cycklar i utopier och drömmar.
Get real! Vakna nu! Stoppa det tredje rikets ande innan han tar den sista biten av den skenfrihet som Sverige har haft de senaste 70 åren.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:15 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Du har absolut rätt, Björn.”
Med andra ord…
Sov gott och dröm vackert.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:29 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Sen på fikonträdet och på alla andra träd.”
Vad tror du avses i denna liknelse?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Vad tror du avses i denna liknelse?”
Fikonträdet = Israel
De andra träden = hednakristna församlingar
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:48 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Framför allt har man förändrat partiet från ett ”läsarparti” till ett typiskt kristdemokratiskt parti med romersk-katolska förtecken. Vilket gjort gräsrötterna mycket vilsna. Detta framkom tydligt först i eurofrågan där ledningens anpassning till Europas kristdemokrater återspeglades i partiledningens hängivna kamp för införande av euro i Sverige. Inför chockerade gräsrötter. Den katolske parti-ideologen Lars F Eklund var mycket bekymrad över att det inte gick att lura på svenskarna denna union. Att stärka banden till ”påvens Europa”. Som då svenskarna fördes bakom ljuset 1994. Vi vann denna senare gång.
”Get real! Vakna nu! Stoppa det tredje rikets ande innan han tar den sista biten av den skenfrihet som Sverige har haft de senaste 70 åren” skrev Kjell.
Det ska vi arbeta på. Det är densamme anden som ligger bakom formandet av den europeiska unionen – Antikrists ande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson:
Björn!
Och det är precis vad det handlar om – kallelsen…..
2Tim.1:7 ”Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.
Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre och inte heller för mig, hans fånge, utan bär också du ditt lidande för evangelium efter den kraft som Gud ger.
Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet och som nu har blivit uppenbarad, när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram.
Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium.”
………………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Nej, Han talar om nationerna som ”återföds” inför det messianska riket. Det vi sett mycket av i forna Sovjetunionen och som kommer att ske med dess efterträdare i Europa i en snar framtid med. Det är bara så synd att Sverige ska dras med i detta slutliga ondskans imperium när vi klarat att hålla oss utanför krig och annat elände så länge.
Ja, Europa kommer att falla sönder i sina beståndsdelar eftersom ”järn och lera inte kan förbindas” (Dan 2:42-43). Dessutom är ”vilddjurens”tid förbi när det messianska riket upprättas globalt. Kvar blir en mängd små kungariken och furstedömen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 9:05 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Kvar blir en mängd små kungariken och furstedömen. ”
Hugaligen! Tillbaka till Västgötalagen?
Tror inte att jag vill vara med där.
Vilken gruvlig tolkning!
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 9:16 f m Citera och svara denna kommentar
Jag har slutat dricka kaffe när jag läser den katolska tidningen Dagen – för att inte sätta det i vrångstrupen…. även om artikeln ursprungligen är hämtad från Svenska Dagbladet.
Så här står det idag, den 23 september 2010:
Citat: ”Världsunikt svenskt projekt skall bygga ihop kyrka och moské”
I Nacka utanför Stockholm finns långtgående planer på ett ”Guds hus” – kyrka och moské under samma tak.
- Byggnaden är en kraftfull motvikt mot dem som ser muslimerna eller de romerska katolikerna som främmande och hotfulla element, säger biskop emeritus Bengt Wadensjö. [...]
Med i projektet är Svenska och Katolska kyrkan samt den lokala föreningen för muslimer.
Bara kyrkorummet är en intressant tanke där den romersk-katolska församlingen och den lutherska församlingen gör gemensam sak.
- Samarbetet är världsunikt, skriver Wadensjö och berättar att Umayyadmoskén i Damaskus visserligen var byggd enligt samma modell – men att det var på 600-talet.” (slut citat)
……………………………………
Om någon inte ha vaknat än, då har ni fem minuter kvar på er tills klockan slår 12.00, att ta reda på vad det profetiska budskapet i Skriften säger om den sista tiden.
…………….
Mvh…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 9:38 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Kvar blir en mängd små kungariken och furstedömen.”
Upp. 7:9 Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål stå inför tronen och inför Lammet; och de voro klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer.
Och där vill jag vara med.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 10:09 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru: Bäste Kjell!
Läste vad du saxat från Dagen, som du uttryckte som ”Fakta”. Sökte sedan vidimera informationen på SDs hemsida. Även om jag inte gillar en del av vad som stod på hemsidan ser jag inte att det du saxat från Dagen var faktamässigt korrekt.
Jag vet att du kan vara glasklar i analyserna om du vill, men allt för schablonmässiga karikatyrer av SDs tyckanden och tänkanden blir inte bra eller trovärdiga. Det stärker snarast SD och ger dem sympatier, och det är väl inte det du avser?
Låt SDs företrädare själv bekänna färg och redogöra vad de står för istället och ta debatten då. Då får de vittna mot sig själva. Jag tror att detta definitivt är bättre.
Sedan ser jag att ett odemokratiskt uppträdande implicit ger en orättmätigt okritisk acceptans till etablerade politiker och partier på ett sätt de definitivt inte förtjänar. Tänker då främst på Ohly och delar av vänsterflygeln, men även på viss byk inom alliansen…
Kanske det är så, som många här har uttryckt, med varierande entusiasm eller farhågor, att SD faktiskt får vara ett redskap för prövning av såväl vår demokrati, övriga politiska partier och enskilda politiker? Det positiva med det som väcker känslor är att det tjänar till att avslöja såväl dolda åsikter som fördomar…
Jag är övertygad om att processen även kommer att pröva en rad enskilda människor utanför politiken, även oss som kallar oss kristna. Allt tyder på detta.
Jag tror inte på att mörka eller söka anpassa sig till opinionen, utan att vara ärlig och sann – med risken för att vara obekväm eller stämplas för åsikter man inte har. Men som det är nu visas det ju med all önskvärd tydlighet att många av oss på orätta grunder verkligen stämplar, och stundtals även tenderar att demonisera såväl väljare, undrande samt sympatisörer till SD. Kanske flera av dem helt enkelt bara är naiva, eller i bästa fall rent av reagerande mot etablerade förljugenheter och orättfärdigheter… Eller anser du att jag har fel?
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 10:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Vill du mena att en vaken kristen inte kunde se gudlösheten hos de rödgröna och alliansen, utan hjälp av SD?
Tydligen ser inte svensk kristenhet det, kolla på LO de är ju typiskt blåa och blinda, men visst, av två ogudaktiga system så är väl det ena bättre i en bemärkelse, de vill ge folket lite mer frihet, (säger dom) men verkligheten visar sig ju!
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde skrev: ”Läste vad du saxat från Dagen, som du uttryckte som ‘Fakta’.”
Kanske missade du att allt från ordet ”Fakta” till ordet ”medborgare” var direkt citat från Dagen.
Jag utgår ifrån att Dagen inte fantiserat ihop det som i artikeln kallas ”Fakta”.
Du får ta upp det med Hasse Boström som står som ansvarig för artikeln på Dagen.
Du ponerar: ”Kanske flera av dem helt enkelt bara är naiva, eller i bästa fall rent av reagerande mot etablerade förljugenheter och orättfärdigheter…”
Tja, vem vet. Men det gäller fortfarande att ”Two wrongs don’t make a right!”
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 11:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Hur ser Tusenårsriket ut enligt dig? Administrativt?
Det lilla Israel blir indelat i stamlotter där var och en av de tolv får råda över var sin enligt vår Mästare. Vid den tid då Han återkommer och ”världen föds på nytt”. Menar du att övriga världen ser radikalt annorlunda ut då? Att EU kommer att finns kvar under ”de tusen åren” och att en romersk påve ännu styr och ställer där?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 11:31 f m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Varmt tack för att Du delger oss detta Du Herrens Deborah!
”Inga styresmän funnos i Israel, nej, inga funnos förrän jag, Debora, uppstod såsom en moder i Israel.
Man valde sig nya gudar; då stod kriget för portarna. Men ingen sköld var att se och intet spjut bland de fyrtio tusen i Israel.
Domareboken 5:7,8
Och för många samfundskristna idag som tappat glöden vers 16, 17:
”Vid Rubens bäckar höllos stora rådslag.
Men varför satt du kvar i din inhägnad och hörde på herdepiporna?
Ja, vid Rubens bäckar höllos stora överläggningar.
Gilead stannade på andra sidan Jordan. Och Dan – varför dröjer han kvar vid skeppen? Aser satt kvar vid havets strand, han stannade vid sina vikar”.
Låt oss hellre slå följe med Sebulon vers 18 ”…som var ett folk, som prisgav sitt liv åt döden, så ock Naftali, på höjderna vid stridsfältet”.
Längre fram i detta fantastiska kapitel om kvinnan Jael som blev använd som kanal för seger över fienden.
”Så må alla dina fiender förgås, o Herre. Men de som älska honom, de likna solen, när den går upp i sin hjältekraft”. vers 31
”Och landet hade nu ro i fyrtio år”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 11:52 f m Citera och svara denna kommentar
Linnea, kära syster i Herren!
Mycket viktiga ord i denna avfallets och förvirringens tid, då vi ställs inför ett annat mycket allvarligare val än valet till Riksdagen – dvs. det val som gäller evigt liv.
Matt.24:3 ”När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: ”Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?”
Jesus svarade dem: ”Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse.
Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.
Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’. Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.
Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra.
Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.
Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.
När ni då ser ‘förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – den som läser detta bör noga lägga märke till det – då måste de som är i Judeen fly bort till bergen.”
……………………
Var välsignad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 12:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W skrev: ”Hur ser Tusenårsriket ut enligt dig? Administrativt?”
Det överlåter jag åt Rikets Kung.
Vidare: ”Menar du att …//… EU kommer att finns kvar under ”de tusen åren” och att en romersk påve ännu styr och ställer där?”
Det var väl en onödigt fånig fråga.
Inte tror jag att alla kvarlevande kommer att tvångsförflyttas till sina förfäders födelseort intill sjätte led heller.
Jag avslutar denna off topic här.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 12:25 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Tack älskade Deborah för detta oändligt viktiga att vara vaksam inför!
Inte minst:
”Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’. Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.
Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra.”
Var välsignad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 1:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Man bör inte dricka kaffe när man läser sådant, nej.
Man blir inte förvånad. Det går helt i Charta oecumenicas anda och följer väl de intentioner SKR har. Tror inte ens att Pelle Hörnmark eller Anders Blåberg protesterar lågmält mot sådana här tilltag. Vore de evangelikala lämnade de omedelbart denna avfallets högborg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 1:48 e m Citera och svara denna kommentar
Exakt Lars W… De som hade gått före oss och banat vägen för Ordet, betalade ett högt pris för att vi skulle bli frälsta. Många miste sina liv…. Det finns fortfarande en kort nådatid kvar att köpa ögonsalva av Herren och vända om…. ”Fem i tolv…”… sedan blir det för sent.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 6:38 e m Citera och svara denna kommentar
@Jörgen Milton:
Tack för Ditt vittnesbörd!
Jag mötte Dig först på den kristna sajten Kristna Portalen starad av romer och jag försod då Du sökte min vänskap där att Du är en brinnande aktiv evangelist som få också utomlands.
Då jag gjort många år i Småland i mitt yrkesverksamma liv och vuxit upp i Västervik känner jag mig befryndad med Dig också som smålänning.
När jag så fick se Ditt soliga, öppna ansikte på fb idag där vi blivit vänner så kände jag att nu var det dags att kommentera här.
Jag tycker att vi måste respektera varandras vägval enligt Jesaja 45:11: ”Frågen mig om det tillkommande; lämnen åt mig omsorgen om mina söner, mina händers verk”.
Min favoritförkunnare W. Nee skriver att det värsta han visste var de tvärsäkra och hur glad blev han inte då han mötte troende som kunde tillstå att det finns saker som de ej vet.
Därför är mitt råd: Ta, de tvärsäkra attityderna med en nypa salt och skona Dig själv och vila i Gud i Din gärning vetande att Gud fullbordar det han begynt i Dig. Fil.1:6
Allt gott och var välsignad!Josua 1:1-9
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:13 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Tack för tipset förresten. Om artikeln. Har varit på Dagen och ”öst galla” nu… De har lagt in möjlighet att kommentera artiklar. Det är väl ganska nytt där vad jag förstår?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 8:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jaha, man är tydligen inte mer välkommen på Dagen som kommentator än man är på Världen idag.
Tog parti för Israel på ett sätt som tydligen inte accepterades. Det gäller att vara som det heter ”politiskt korrekt”. Men vad blir då meningen med att kommentera?
Finns sådana bloggar med. ”Ryggdunkarbloggar” som Ekmans klarar vi oss utan tycker jag. Likaså tidningar som inte vågar sticka ut hakan det minsta.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 24th, 2010 at 7:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Håller med till 100%
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 26th, 2010 at 4:07 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Jörgen M för ditt vittnesbörd.
Det är skrämmande hur man blir behandlad bara för att man röstar på SD. Man får höra att man är rasist, nazist, ond, fascist o allt möjligt. De bara spyr ut sitt hat helt ohämmat…
Än så länge tycker jag Jimmie Åkesson skött sig bra, vad jag vet. Värre med Ohly, hur han betedde sig i direktsändning i TV. Vägrade gå in i sminkrummet p g a att Jimmie Åkesson råkade befinna sig därinne. Snacka om att diskriminera.
Gud välsigne er alla!!
Är det så SD börjar med några nazist-metoder faller inte min röst på dem nästa val. Så låt oss avvakta och se hur allt kommer te sig framöver.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 28th, 2010 at 11:26 e m Citera och svara denna kommentar
http://www.youtube.com/watch?v=j-fj0sO6t1U
Den ökända hästen av Troja av Karl Gerhard.
Bevara Sverige Svenskt —–SD
Har vi fått in en trojansk häst i riksdagen? Historien upprepar sig alltid. (I Sverige senare än i övr. europa).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2010 at 8:07 e m Citera och svara denna kommentar
http://gluefox.blogspot.com/2010/10/valet-yttrandefriheten-och-demokratin.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2010 at 9:02 e m Citera och svara denna kommentar
@mirre:
- Mycket bra artikel av Krister Renard.
Jag lade upp en länk till den i 500-salen i går. Hoppas nu att det är ännu fler som läser den…
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 7th, 2010 at 10:36 e m Citera och svara denna kommentar
@mirre:
Hjärtinnerligt tack mirre för att Du la ut detta utomordentligt bra inlägg av Krister Renard.
Jag rekommenderar den på det allra varmaste!
Var välsignad!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara