måndag, september 20th, 2010...2:04 e m
Ulf Ekman: ”Socialismen är en andemakt”
Om socialismen var en andemakt, är den nu utdriven ur Sverige?
Inför valet 1992 uttalade Ulf Ekman dessa bevingade ord:
Socialism är inte en ideologi. Det är en andemakt. Jag ska ta det igen. Det är inte en ideologi, det är en andemakt! Det är en Gudlös, ateistisk, stolt, dominant andemakt och dess inflytande måste brytas i andevärlden.
Andemakt eller ej; Svenska folket har nu med råge brutit med sitt kommunist-socialistiska arv och Palme måste vända sig i graven. Socialdemokraterna har gjort sitt sämsta val sedan 1914 och Fredrik Reinfeldt har skrivit historia genom att lyckas med den i mångas ögon omöjliga konsten att få ett förnyat förtroende av svenska folket att fortsätta leda Sverige. Samtidigt har hela det politiska etablissemanget misslyckats med sin strategi att stänga ute SD från riksdagen och samtliga partier har tillsammans med journalistkåren hjälpt till att ge SD sina valframgångar genom att inte våga ta en öppen debatt utan istället försökt köra med klassiska härskartekniker.
Under valnatten skylde blocken på varandra för att SD fått den vågmästarroll de så gärna ville ha. Men faktum är att samtliga partier har varit till stor hjälp att sätta SD på kartan. Vänsterblocket genom att ha suttit vid makten när Sverige släppte alla tömmar för invandringspolitiken och Alliansen genom att inte våga öppet korrigera den i tid. Ovanpå detta har både M-regeringen och S-regeringen helt missat att ta hand om de äldre i vårt land vilket säkerligen gett SD många röster. Krydda sedan detta med att alla partier senaste åren slagits om mittfältet lämnade man högerflanken öppen för SD.
Så här dagen efter tycker jag Sverige fått den regering vi förtjänar och även om jag inte tillhör dem som med min röst hjälpte SD in i riksdagen är klart att man njöt lite grann, innerst inne, när man såg partiledarnas smärtsamma ansiktsuttryck från vänster till höger bland de etablerade partierna efter valresultatet.
Högmod går före fall
Ordspråksbokens ofta citerade rader om att högmod går före fall gäller alla partier oavsätt färg och ideologi. Denna bibliska princip verkar inte ta hänsyn till huruvida vi tror på den eller ej. Guds eviga ord gäller ändå. Nu tvingas sittande regering med all sin kraft att ”ödmjuka sig” under mitt favoritparti i vänsterblocket – Miljöpartiet. Jag tror det skulle kunna bli riktigt bra med en Alliansregering + direkt eller indirekt stöd från Mp som redan gång på gång visat att de har kraft, styrka och mod att rösta efter hjärta och inte ideologi i viktiga frågor såsom friskole- och företagarfrågor. Min nya hemstad, Västerås, är ett bra exempel på att Alliansen tillsammans med Mp kan styra på ett sunt sätt även om just det samarbetet sprack en tid innan valet.
Han håller hela världen i Sin hand
Den enkla barnkören tror jag håller även inom Svensk politik. Vi är många som bett Guds vilja över valet 2010 och jag litar på att Gud hör bön. Kanske är jag obotligt ”religiös” eller i vissa avseenden ”överandlig” men jag tycker de närmsta veckorna ska bli lika intressanta som själva valet 2010 och att allt kommer att samverka till det bästa. Det är hög tid att blockpolitiken raseras och oavsett vad du och jag tycker om SD kommer svensk politik bli mer intresant att följa de kommande fyra åren.
Over and out
MyTwoCents
Relaterade inlägg i media (lånad från Erevna.nu):
SD blir vågmästare i riksdagen och statsminister Fredrik Reinfeldt säger att alliansen fortsätter att regera och vill samarbeta med Miljöpartiet.
- LEDARBLOGGEN: Existentiella darrningar efter SD:s valframgång
- BLOGG Carl-Henric Jaktlund: Visa SD ett annat exempel
- BLOGG Anders Gustafsson: Våga ta väljarna på allvar, SVT!
- Socialdemokraterna i möte om krisen.
- Statsvetare: Medierna hjälpte SD.
- Segerrusig Jimmie Åkesson väntar på invit.
- De får gå vid en valförlust (di.se)
- Så räknas rösterna (nsd.se)
- Så räknas rösterna i valet (dn.se)
- Valet 2010 – en rysare (expressen.se)
- Nagelbitare i landstingsvalet (sverigesradio.se)
- SD vågmästare i både TV4:s och SVT:s undersökningar (expressen.se)
- Glada miner på moderat valvaka (bohuslaningen.se)
- Alliansen vinner valet enligt SVT-undersökning (sverigesradio.se)
- Glad stämning på M-vakan i Helsingborg (hd.se)
- Låg stämning på S-vakan (hn.se)
- Sahlin: Ett val utan vinnare (ystadsallehanda.se)
- Claes Borgström: Ett skräckscenario (kristianstadsbladet.se)
- Britta Svensson: Monas tuffa väg tillbaka (expressen.se)
Skadeglädje i omvärlden över SD-framgångarna
”Vi kommer inte att samarbeta med SD”
Wetterstrand: Helt uteslutet att vi blir stödparti åt M
Socialdemokraterna tappar stort
Detta vill Sverigedemokraterna
Statsvetare: Rödgröna samarbetet är över
En epok är till ända
Wetterstrand: Jag blir förbannad
Valet är över – nu väntar kaos
Sverigedemokraterna större än KD och V
Unga, män och arbetslösa lyfte SD in i riksdagen
Statsvetare: MP får nyckelroll
Ohly vägrade gå in i samma rum som Åkesson
Rösta nej till hatet
Reinfeldt: Jag hoppas på Miljöpartiet
Jimmie Åkesson: Vi kommer påverka politiken
Ett val utan vinnare – håll ihop de rödgröna
Glädje och sorg











45 kommentarer
september 20th, 2010 at
[...] Hur kan man rösta på SD och vara kristen? Något av det första som fick upp mina ögon för SD, var deras kamp för pennsionisternas värdighet. Jag tänker på mat som den s.k. ”salamaten” som kommunernas politiker inte ens vill äta själva, jag tänker på SDs kamp på att ingen par ska behövas splittras oavsett ålder eller fysisk funktion. Först salamaten, det låter ju som en bagatell, eller hur? [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 2:14 e m Citera och svara denna kommentar
Wow vilken mega trackback- ni för gärna korta ned den!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 2:17 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael G. Helders:
ok, har kortat ner den.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
MTC
Tycker du det är bra att SD kom in?
Är det dåligt med en stark allians?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 2:48 e m Citera och svara denna kommentar
Jag är upprörd.
Denna Ulf Ekman som kallar sig pastor är faktiskt en skitstövel. Jag har personliga erfaenheter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 3:13 e m Citera och svara denna kommentar
Håller med Daniel,
Det är bara folkpartiet genom Björklund som har vågat ta i problemen, men han har heller inte fått stort utrymme och medhåll från sitt eget parti. Han hävdat hela tiden att det är så här man styrker SD. Feghet är nog ordet och Reinfeld verkar fortsätta på denna givna bana.
Ja, vi har fått vad vi förtjänar, det skall bli intressant att följa utvecklingen; i bön!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 3:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Oholiab:
Jag hade föredragit en Allians med egen majoritet och ”allt annat” ovanpå den majoriteten vilket det såg ut att bli till en början i går kväll. Min kommentar (”klart att man njöt lite grann, innerst inne”) kring den cirkus som uppstått är ren och skär skadeglädje baserat på min irritation över hur de etablerade partierna hanterar nya partier och har inget att göra med detta nya partis sakfrågor eller som vissa belackare tror att jag är ”brunskjorta”…..
De som inte VILL missförstå mig vet att det handlar om yttrandefrihet eller som självaste Voltaire lär ha sagt:
”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem”
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 3:23 e m Citera och svara denna kommentar
Det är skönt att höra att du inte är ”brunskjorta” även om det verkar finnas lite sådana vibbar i en del inlägg här på bloggen. Fast jag tror inte de har sin källa hos dig.
Det var faktiskt inte Voltaire som sade det utan det är ett citat ifrån en skönlitterär bok om hans liv.
Åter till frågan. Jag tror dock att det kan vara viktigt att du talar om var du står ifråga om SD i ett blogginlägg…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 3:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Oholiab:
Nja, som sagt, det är bara dem som VILL missförstå som missförstår. Både jag och andra familjemedlemmar är ju gifta med invandrare så jag känner inget behov av att göra någon djupanalys av SD bara för att rentvå påhittade anklagelser av en djupt olycklig f.d. bloggkollega. Dessa ständiga hjärnspöken från ett visst håll är jag osäker på om det finns någon bot för. Nu har 350 000 medborgare röstat in dem i riksdagen och om jag inte helt missförstått det hela så är det detta som stavas d-e-m-o-k-r-a-t-i . . . . Om de är ”brunskjortor” eller inte kommer att visa sig tydligt de närmaste fyra åren och det blir lättare att analysera lite längre fram när de får sitta med i diskussionerna med ”de stora grabbarna”
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 4:27 e m Citera och svara denna kommentar
Den socialism som Ekman året 1992 kallade för ”andemakt” finns representerat inom samtliga riksdagspartier. Extra tydligt är det i vänsterpartierna Sd och V!
Det vore en katastrof om antingen Sd eller V, i nuvarande skepnad, skulle få över 20%.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:15 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, vad ska man säga… Är socialismen en andemakt, vad ska man då säga om marknaden?
http://halleberget.wordpress.com/2010/09/20/vad-hande-i-valet-en-valanalys-med-kristna-fortecken/
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 7:25 e m Citera och svara denna kommentar
Vilken jordisk makt över huvudtaget drivs inte åtminstone i någon mån av denna världens furste?
Mycket eller lite surdeg spelar i slutändan ingen roll…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 8:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart G C Johansson: Fantastiskt bra skriven artikel, Lennart. Jag tror att socialismen inte hade behövts om kristendomen hade varit en motkraft mot marknaden. Men nu är det tyvärr tvärtom så att vi kristna delar säng med den, precis som jorden kungar och köpmän. (Upp 18) I vår iver att tävla om antisocialistiska slagord, har vi satt upp alla väktare på muren åt det hållet – och lämnar helt öppet för tillbedjan av den moderna versionen av tillväxtguden Baal.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 9:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart G C Johansson: Marx menade att de folk/nationer som inte ens nått till industrialismen/kapitalismen inte var möjliga att få över till nästa steg och borde därmed elimineras.
Alla borde se filmen ”The Soviet Story”, för att förstå grundfelet i socialismen. Och vad den ställt till med på vår kontinent.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 9:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Hulda:
Jag bara frågar mig till innehavare av denna blogg.
Gäller inte samma regler för Ulf Ekman som övriga människor.
Ni klankar med rätt på att SD:s framgångar beror på att de övriga partier ”stampat ut” dom.
Men vad gör ni med Ulf ?
Är inte också han av kött och blod ?
Ordet – skitstövel – hör nog inte hemma här…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 20th, 2010 at 10:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Förstår inte riktigt. På vilket sätt är det att klanka ner på Ulf att citera honom med ljudfil och allt?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 12:58 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Torbjörn menade nog Huldas korta inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at
[...] Den utveckling som skett i SD är inte helt olik hur Vänsterpartiet gick från ett extremt parti som romantiserade personer som Lenin, Mao och Stalin till dagens parti som står för ren utjämningspolitik och vars socialism mer liknar andemakt än ideologi. [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 1:05 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Vad är detta? Har Marx verkligen sagt sådant?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 6:46 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Ludvig har helt rätt.
Om vi börjar använda dåligt språk och glåpord kommer snart Aletheia ha gjort sitt.
Ett aktivt ifrågasättande för ju istället sanningen framåt, och därmed Guds ära…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:50 f m Citera och svara denna kommentar
Hulda: Jag tycker att Ulf har starka narcissistiska drag, utifrån vad jag har sett i släkten. Men jag är själv rätt narcissistisk, något jag måste lämna till Gud ofta.
Narcissistisk personlighet behöver inte vara ett problem för Gud. Se bara på Jona, Simson och min favorit – Jakob. Alla tre narcissister på sitt vis. Den sistnämnde blev Israel när Gud fick KNÄCKA tron på den egna styrkan hos honom.
Jag önskar att Gud ska knäcka mig, och jag önskar att Gud ska knäcka Ulf. Vem som verkligen fått bli brusten inför Gud brukar fienderna, den äkta hälften och främst Gud märka först. För att den äkta hälften ska se något behöver han/hon förstås själv också blivit knäckt av Gud.
Notera att detta inte på något sätt var ett försvarstal för Ulf.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 9:58 f m Citera och svara denna kommentar
MTC: Jag tycker som du i många avseenden även om jag inte riktigt förstår vad som är så bra med Mp. Det är bra att de vill platta ut hierarkier, jag antar att det är en av dina favoriter. Det är också bra att de i en lightversion till Piratpartiet har viss förståelse för att de kontrollagar som skapas i IT-världen idag är en katastrof för vår framtida integritet och demokrati.
Men sen är miljöpartister ofta utopister som inte har en realistisk syn på vad som är nationalekonomiskt möjligt – och så har de svalt den ”internationella” klimatrapporten med hull och hår trots att den mest består av hår.
Att Sd bemöts med härskartekniker har varit extremt uppenbart för mig, som ju utbildat mig på just härskartekniker. Jag förvånas över att de behandlas på samma sätt som kvinnor ofta behandlas av mansgrisar i styrelserum. Att göra så slår oftast tillbaka emot griseriet – genom en mild eller våldsam revolution.
Inte revolution i verklig mening då, men vi kan ju tacka mansgrisarna och det kvinnofientliga samhället på 50-60-70-80-talen för att en del feminister idag går för långt (även om jag tycker att de som går för långt är rätt få). På samma sätt kommer det bli med integrationspolitik och invandringspolitik – det kommer bli en backlash utan dess like som får Sd:s 5,7 procent att verka som en fis i rymden. Minns ni att inför förra valet var (tack vare Feministiskt initiativ) ALLA partiledare utom en ”feminist”.
Så vi får avvakta utvecklingen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:35 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Vid närmare kontroll var det nog Marx ”vapendragare” Engels som formulerade den slutsatsen.
Se filmen ”The Soviet Story” för vidare info.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:35 f m Citera och svara denna kommentar
@John Nilsson:
Nja, kanske uttryckt mig luddigt. I nuläget skulle jag inte våga propagera för något parti med hela hjärtat. Min lilla notering vg Mp är att de inte är lika låsta vid ideologi som S och gamla Moderaterna ofta varit utan för det mesta verkar tänka igenom varje beslut och rösta för det de anser är bäst för Sverige (och bäst för miljön). De har också visat sig vara det mest företagsvänliga partiet på vänsterkanten.
Fi och PP har säkert sina poäng men kommer antagligen aldrig komma över 4% spärren. Gudrun hartappat sitt inflytande i svensk politik i och med att hon förlorade sin post som partiledare för V. PP’s partiledare har vissa sympatiska drag och idéer men jag tror de försvinner innan nästa val . . .
F.ö. tycker jag detta val blev det mest intressanta valet sedan Palme var i livet . . .
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 10:37 f m Citera och svara denna kommentar
P.s.
Missa inte Per Gahrtons intressanta analys av valresultatet på newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/20/blockpolitiken-r-d-d-nu-m-ste-riksdagen-f-best-mma
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 2:12 e m Citera och svara denna kommentar
Det är de etablerade partierna som bäddat för SD,s existens. Att invandring de senaste årtionden skapar en massa problem är något som Svensken kan se och märka, men pratar man om det så blir man stämplad som rasist eller främlingsfientlig. Rosengård i Malmö är tydligaste exemplet. Dit vågar knappt ambulanser eller brandkår åka in eftersom dom blir angripna av stenkastare, dom kräver polisbeskydd. Det finns även många andra problem områden, brottslighet mm, mm Hur skulle det var om vi Svenskar skulle åka till annat land få allting serverat från ekonomi, gratis studier och boende, sjukvård mm och som tack för detta kasta sten och begå brott. Stödet till SD handlar inte om rasism eller om att befolkningen skall vara blonda i framtiden. Det handlar om de socialpolitiska problem invandringen ställt till. Sen säger inte jag att det är alla invandrare som orsakar problemen men tillräckligt många för att kunna generalisera.Tack för ordet./Kalle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 2:47 e m Citera och svara denna kommentar
@Kalle:
Bra analyserat
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 3:32 e m Citera och svara denna kommentar
Har aldrig modererats förut på Ulf Ekmans blogg, men nu blev jag det efter en kritisk kommentar angående en något platt valanalys från UE. Därför vill jag nu publicera kommentaren här, då denna bloggpost ändock utgår från något Ekmansk upplysningslära, och tillika politiken..
”
Sefast Tronde säger: Din kommentar väntar på moderering. 20100921 (14:20)
Tragiskt? Kommentaren visar inte precis på någon större profetisk skärpa eller klarsyn. Har inte Sverige ett bättre ledarskap än vad vi förtjänar?
Om nu hela det politiska etablissemanget vill döma ut Jimmie Åkesson & Co ohörda, och göra sig till uttolkare av deras politik stämmer Ulf Ekman genast in i kören… Märkligt? Borde inte den gode Ulf i stället söka kontakt med JÅ och tala honom tillrätta om han har något emot honom och hans åsikter?
Det här inlägget luktar snarast bara en annan variant av det UE kritiserar Ohly för. Snälla nån, bemöt i stället människorna i fråga med respekt, som älskade av Gud, och låt dem för all del få tid att själva förklara sig och lägga korten på bordet. Alla tycks nu utropa sig till experter på SD och uttolkare för deras åsikter. Är det inte lite förmätet?
Eller vill UE säga att svenska folket valde fel?
MVH / Sefast Tronde
_______________________
Sefast Tronde säger: Din kommentar väntar på moderering. 20100921 (14:53)
“Din kommentar väntar på moderering.”???
Tål inte den gode Ulf kritiska men hövligt formulerade kommentarer?
Eller är det den anställde omtalade blodhunden som inte tål att husse kritiseras?
MVH / Sefast Tronde
”
Ps. Visst kan ni väl hålla med att det antingen ligger lite ‘ljusskyggt’ eller lite ‘ömfotat’ beteende bakom modereringarna… MVH / Sefast
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 3:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
Kan du se SD intåg i riksdagen som ett Guds handlande, där Gud har specifika syften?
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 3:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Björn Jönson:
Av vad jag förstår finns det alltjämt människor som ropar till Gud av hela sitt hjärta över tillståndet i vårt land, och är beredda att betala priset i överlåtelse.
Gud kan väl ödmjuka ledarskapet i Sverige! Och, f.ö. kristenheten..
SD kan väl vara ett redskap till så väl ödmjukelse av ledare som av folk. På fler än ett sätt..
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 4:32 e m Citera och svara denna kommentar
”Kan du se SD(:s, min anm.) intåg i riksdagen som ett Guds handlande, där Gud har specifika syften?
Bj ”
Alla jämförelser med just detta valresultat må undvikas, men Pauliorden om att all överhet är utsedd av gud har väl genom historien fått troende att ”rättfärdiga” vilka djävulskheter som helst.
Tror inte att SD (som jag inte röstade på) lika litet som historiska diverse furste-kunga- facist-kommunist-/styren skulle kunna ha uppnått några ”överhetspositioner” genom några som helst gudsingripanden!!!
Bokstavstro är livsfarlig!!
MS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 5:03 e m Citera och svara denna kommentar
Mikael…
Det var bra att du uppmärksammar detta. Känsligt ämne…
Men vi får inte glömma, att människan själv bestämmer och sår – och därefter skördar hon också….
Det finns också andra krafter som är å färde, säger Ordet:
Ef.2:1 ”Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder.
Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner.
Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.
Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta.
Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus.”
……………
Med andra ord:
Det är inte det onda som är problemet utan det goda, som tiger….
…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:11 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Hej!
Kommer inte från den Högstes mun
både ont och gott? (Klag.3:38)
Eller drabbas en stad av något ont, utan att Herren skickat det?(Am.3:6).
Som sagt, den rättfärdige ska inte leva av förstånd.
Den rättfärdige ska leva av tro.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:21 e m Citera och svara denna kommentar
Lennart…
Och vad är förutsättningarna för att det du säger, skall ske?
Står det något mer om detta i Skriften?
…………….
Mvh….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 21st, 2010 at 8:42 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Hej Deborah!
Underbart att Du frågade ang. förutsättningen.
Jag är övertygad om att kvaliteten på ett samhälle
beror på kvaliteten hos de kristna där.
Ju mer de kristna är fyllda av den helige Ande, desto mindre ondska.
”När de rättfärdiga triumfera, står ALLT härligt till”(Ords.28:12)
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 12:54 f m Citera och svara denna kommentar
Sefast tronde: Det skulle vara typiskt ”blodhunden” ifråga att släppa igenom din lite beskare efterkommentar och skippa din första längre kommentar. Så har jag blivit drabbad några gånger tills jag lärt mig hur de agerar för att försöka ställa meningsmotståndare i dålig dager.
Jag stämmer för övrigt in i vad som sagts ovan, att det som skett är tillåtet av Gud och är en konsekvens som Gud tillåter. Om man tar allt elände som sker på det sättet har man störst chans att bemöta det som händer med gudsfruktan och då snabbt ta sig ur sin prekära situation 2 krön 7:14-16 (mitt favoritställe i bibeln, men även det som föregår och efterföljer dessa verser)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 22nd, 2010 at 2:01 e m Citera och svara denna kommentar
Miljöpartiet avvisar ju av naturliga skäl Allians-inviter. Det vore nog för mycket att svälja för deras röstare. Man kan ju inte ena dan stå på barrikaden och hytta med näven, för att dagen efter smita in hos fienden köksvägen.
Alliansen har målat sig i hörnet om det nu inte faktiskt blir seger med 2 röstsedlars marginal.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 23rd, 2010 at 11:38 e m Citera och svara denna kommentar
Även om Ohly kallar sig kommunist är det fel att stämpla hela partiet som kommunistiskt. De är ungefär lika långt åt vänster nu som (s) var för ca 20 år sedan. Och ingen kallade dessa för kommunister då. Marx nämns bara en enda gång i partiprogrammet.
Man kan säga att (v) har tagit upp den fallna manteln från (s) och blivit Sveriges enda arbetarparti nu då (s) i praktiken uppför sig som ett borgerligt parti.
Vad som nämns i partiprogrammet och som är av största vikt idag är beslut angående EU. Något som flertalet partier i övrigt inte verkar bry sig särskilt mycket om.
Vad säger (v) om EU?
”Europeiska unionens överstatliga beslutsformer är motsatsen till internationell
samverkan.”
Rätt.
”EU bygger murar mot resten av världen. Människor på flykt undan krig och nöd avvisas vid unionens yttre gränser och medlemsländernas möjlighet att föra en asylpolitik grundad på respekt för de mänskliga rättigheterna begränsas.”
Rätt.
”I handelspolitiken gynnas europeisk jordbruks-
och livsmedelsindustri på fattiga länders bekostnad. Samtidigt utvecklas EU i riktning mot en federal statsbildning.”
Rätt.
”Skapandet av EMU, den ekonomiska och monetära unionen, är tillsammans med de uttalade militära ambitionerna det främsta uttrycket för denna strävan.”
Rätt.
(Misstänker att t o m antikommunisten Thoralf Gilbrant gillat detta partiprogram efter vissa smärre justeringar)
”EU fyller inte minimikraven på en demokrati. Lagstiftningsmakt har förts från de nationella parlamenten till de kollektivt oansvariga regeringsrepresentanterna i Ministerrådet och lagförslagen utarbetas av tjänstemännen i Kommissionen.”
Rätt.
”Mellanstatliga överenskommelser mellan likaberättigade parter ersätts allt mer av överstatliga majoritetsbeslut. Europaparlamentet
har också det en svag demokratisk legitimitet. I denna beslutsstruktur har folken mycket små möjligheter att utkräva ansvar av makthavarna.” Rätt.
”Vårt mål är att ersätta EU:s odemokratiska beslutsformer och fördragsfästa kapitalism med en alleuropeisk samverkan grundad på demokratiska principer.”
Bra.
”Den nyliberala politiken och tendensen till
överstatligt stormaktsbygge är inbyggda i EU-strukturerna.”
Sant.
”EU måste upplösas för att ett i grunden annorlunda europeiskt samarbete skall kunna byggas.”
Absolut.
(Och så kommer också att ske som vi ju vet)
”En viktig del i en sådan process kan vara att länder väljer att lämna unionen.”
Låt oss inte förtröttas i att verka för detta.
”Vänsterpartiet arbetar bland annat därför för ett svenskt utträde ur EU.”
Jättebra!
Denna ”andemakt” kan inte på något vis vara värre än den som styr Alliansen i ett stort antal frågor. Och detta med EU är en ödesfråga som överskuggar alla andra frågor vare sig någon här vill tro det eller ej. Med ett fortsatt medlemskap spelar det snart ingen som helst roll vilka som sitter i Sveriges riksdag då ju besluten ändå fattas i Bryssel och bara behöver översättas till god svenska av Riksdagen. Och då blir översättare både billigare och bättre än dyra riksdagsmän utan makt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 24th, 2010 at 12:00 f m Citera och svara denna kommentar
Svinaktigheter från EU:s sida är många. För att förstå varför det är så kan man läsa ”The Rotten Heart of Europe: Dirty War for Europe’s Money” av Bernard Connolly . Han fick sparken från sitt jobb i EU-högkvaretert men det han skrev tvingade å andra sidan hela EU-kommissionen att avgå. Den befanns vara helt korrupt. Det är säkerligen inte ett dyft bättre nu – snarare sämre – då det ju handlar om en degenereringsprocess som pågår delvis i det tysta. Man kan se på ett område för att avslöja dessa ”fula fiskar”?
”Europa plundrar Afrika på fisk
När hemmavattnen har tömts på fisk söker sig europeiska fartyg till Västafrikas kust. EU står för nästan hela kostnaden, men lokala fiskare förlorar inkomster och värdefullt protein.”
DN 2008-04-04
”Västsahara: Naturtillgångarna stjäls
Att EU slutligen skrev under fiskeavtalet med Marocko upprör befolkningen i det ockuperade Västsahara. De anser att fisket utanför deras kust är ren stöld av områdets naturresurser.”
SvD 2006-05-23
Samtidigt som denna rovdrift och dessa piratdåd pågår sägs det att EU vill reglera svenskt sportfiske.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 24th, 2010 at 7:36 f m Citera och svara denna kommentar
Sefast Tronde: alla kommentarer fastnade hos Ulf under eftervalsinlägget (även min) och det berodde säkert på att ingen hade tid att administrera. Så denna gång blev du nog inte censurerad, din kommentar ovan finns nu hos Ulf.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 27th, 2010 at 12:17 e m Citera och svara denna kommentar
I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi.
Nej, själva vilja vi oss frälsa
och samfälld skall vår räddning bli.
För att kräva ut det stulna, bröder,
och för att slita andens band,
vi smida medan järnet glöder
med senig arm och kraftig hand
Upp till kamp emot kvalen…
Ovanstående är en av verserna i Internationalen som sjungs bl a vid varje 1 maj och varje sossestämma
Därmed inte sagt att alliansen är mer kristen, de har en statsminister som säger att att han varken tror på Gud eller Jesus, alltså är han en dåre enligt psalm 14:1
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 27th, 2010 at 12:44 e m Citera och svara denna kommentar
@BirgittaB:
I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi.
Nej, själva vilja vi oss frälsa
e: Jag förstår inte hur du kan lyfta fram Internationalen!
Genomskåda den gudlöshet som man bekänner sig till i denna sång.
Bygger denna grund upp vårt land?
Den värdegrund som Sveriges rikes lag en gång vilade på var G-ds eget Ord.
Här är man själv gudar- ”själva vilja vi oss frälsa”.
Det är hur tydligt som helst, ingenting att upphöja.
Men det var kanske inte din poäng?
Har jag missat den?
mvh e
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 27th, 2010 at 1:52 e m Citera och svara denna kommentar
Ja! Du missade den!
Läs en gång till!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 27th, 2010 at 2:13 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Förstår faktiskt inte vad du menar.
Du talar ju om att sossarna sjunger den vid varje stämma. Skulle det vara fint?
Värdegrunden är fel från början. Därför skördar vi frukten av det land som sossarna byggde upp under 44 års oavbruten regeringsmakt.
Är det de kvalen du menar, så är det rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 30th, 2010 at 12:10 e m Citera och svara denna kommentar
Just nu, idag, i vår tid, verkar kristna tolka allt som onda andemakter. Herregud människor, har inte mänskligheten något eget ansvar för sig själva längre.
Att skylla på andemakter hela tiden tycker jag verkar både sjukt och fegt.
Är socialismen en andemakt. Nej. Men mänskigt sett så är jag övertygad om att alliansen är ifrån helvetet. Men inte på ett religiöst sätt. Mera på ett politiskt/filosofiskt sätt
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara