tisdag, oktober 26th, 2010...4:30 e m
Peter Ljunggren säger “ja“ till Dagens erbjudanden
Tack Jaktlund för ditt erbjudande. Jag svarar “ja”. Nu har jag ett tidigare erbjudande ifrån chef redaktör Daniel Grahn [juni 2005], som ännu inte infriats och vi tar ett erbjudande i taget. Då blir det “hederligt” som du lovar. Innan vi kan ha en meningsfull intervju behöver du titta på det material som redan skickades till Grahn och hela Dagens styrelse i juni 2005. Hade du tagit del av detta skulle du inte ha uttryckt dig så okunnigt i din inbjudan.
Först kritiserar du mig för att jag ville ha in mitt genmäle på studs, att hoppa över i “kön” av inlägg. Den artikel jag blev lovad i Juni 2005 står fortfarande i “kön”.
Vad har jag för orsak att tro att Dagen bedriver en smutskastnings-kampanj mot mig och ETAL? Är “smutskastning” bara ett uttryck jag använder lite löst eller finns det belägg? Daniel Grahn skrev en krönika där han jämförde mig Lenin, Stalin och Sovjetisk propaganda [27/5/05], men det var inte det värsta.
2005 gällde saken två frågor. Fanns det bilder i ETALs tidning MissionsVisionen som var fel sammansatta? Har ETAL överdrivit sin verksamhet eller den publik som kommer på vara kampanjer?
I den första frågan har jag svarat i ett brev till Dagen [30/05/05], som inte publicerades, där jag bad om ursäkt att en del bilder hade, dock utan min vetskap, felanvänts. Det var helt riktigt av Dagen att kritisera detta. Vi är inte fullkomliga och välkomnar kritik.
Nej smutskastningen ligger i den andra frågan. Dagen använde vårt misstag som en språngbräda till vidlyftiga påståenden om fusk, fejk och lurendrejeri. Vi erbjöd tidningen originalbilderna, men det fanns inget intresse. Dagen kallade ETALs arbete bluff. Ett tiotal artiklar publicerades i samma tema.
Vad gjorde jag då för fem år sedan för att reda upp det här. Jo, jag tog artikel efter artikel, bild efter bild, som hade kritiserats i Dagen. På en video, som vem som helst kan beställa från ETAL, jämförde vi foton ifrån MissionsVisionen och med publiken på video. Effekten blev att trots att foton hade sammansatts felaktigt var det inga överdrifter alls, men videon visade publiken ännu mer imponerande. Dagen hade ifrågasatt om ETALs kampanj i Sumatra överhuvudtaget hade ägt rum. Vi visade den största muslimska tidningen i Medan som skrev att vi hade 200 000 närvarande, men sådana fakta var inte av intresse för Dagen
Beviset på Dagens medvetna smutskastnings-kampanj ligger just i detta, ni vägrade att publicera fakta som motbevisade vad ni hade skrivit. Jag ser ingen annan förklaring än att ni ville få ETALs understödjare att sluta, ni ville helt enkelt krossa vår verksamhet. Uppriktigt sagt vet jag inte varför jag går in i något svaromål alls. Jag har annat att göra än att föra dialog med Dagen, som inte visar minsta intresse för sanningen.
Vi gör detta hederligt, vilket betyder att vi tar den utlovade artikeln 2005 först och sedan kan vi ta vår intervju. Jaktlund, om du inte har något att dölja, titta på bevismaterialet i förberedelse för intervjun och innan du uttalar dig.
Många som skrivit till mig den senaste veckan tror att Kerstin Doyle’s föraktfulla artikel var en skenmanöver. Ni vill inte ta upp de frågor jag ställt under temat “Tankar om Sverige, Kristendom och Evangelium”, och då är det bäst att byta ämne. Jag hoppas att så inte är fallet. Det vore bra om du läste den sista MissionsVisonen innan vår intervju. Förhoppningsvis kan vi då också samtala om hur vi kan nå svensken med evangelium om Jesus.
Peter Ljunggren
2010-10-26











32 kommentarer
oktober 26th, 2010 at 8:00 e m Citera och svara denna kommentar
Ja, här ligger säkert en jaktlund begraven… Tänk om katolska Kyrkan skulle bedriva samma upprättelsekampanj mot Peter Ljunggren som han mot dagen…
Tala om att kasta sten i glashus! Peter bedriver en smutsig förtalskampanj mot världens största och äldsta Kyrka och hans ihopklippta bilder ger ”gårDagen” vatten på sin kvarn mot Peters missionskampanj. Stackars, stackars Peter!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 26th, 2010 at 10:03 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Peter för tidningen som kom hem i brevlådan för nå´n månad sedan, äntligen någon som ser vad som händer i svensk kristenhet!!
God Bless!!!
Urban
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 26th, 2010 at 11:27 e m Citera och svara denna kommentar
- Tack Peter… Vet du, jag tillskrev Dagen 2005 följande mail:
”Hej,
Det är ledsamt att tidningen Dagen, på det sätt som framställdes,
utmålade Peter Ljunggrens missionsorganisation som bluffmakare i
tidningen den 25/5.
En sedvanlig journalistisk kontroll skulle självklart ha påvisat att
ett smärre misstag gjorts i bildredigeringen, som inte alls hade till
syfte att missleda eller förvränga. Det borde därför vara närmast
självklart att tidningen Dagens ansvarige redaktör ger en personlig
ursäkt till Peter Ljunggren, och att tidningen i fortsatt arbete
tydligt visar en god intention gentemot de seriösa evangelisations- och
missionsorganisationer som flertalet kristna trotts allt tackar Gud
för.
Vänligen
Sefast Tronde”
Och fick följande svar tillbaka av Daniel Gran:
”Hej Sefast!
Tack för ditt brev, din kritik i kärlek och välmening. Vad jag inte förstår är varför dina och andra gåvogivares pengar ska avlöna någon som sitter och klipper ihop bilder och byter färg på kläderna i fotografier???
När vi får en vettig förklaring kan vi väl diskutera om det handlar om ett smärre misstag. Vi har hittat manipulerade bilder i så gott som alla Etals utskick.
Vad videon beträffar handlar det om ”tro”, det är lika lätt att digitalt manipulera en videofilm som att klippa ihop foton.
Det handlar om man har förtroende för en person eller inte. Jag gratulerar verkligen Peter att han har understödjare som dig. Låt oss be för Etal och väckelsen, att människor kommer till tro och att liv förvandlas.
Vad mig beträffar har jag inte det förtroendet efter att ha sett hans bildmaterial, och hört hans undanflykter. Jag är besviken över människor vilseleds. Det är – enligt mig – inte acceptabelt i Guds rike, och det skäms jag inte det minsta för att jag tycker.
mvh/Daniel Grahn”
- Svaret talar för sig själv: Bottennapp!
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 12:58 f m Citera och svara denna kommentar
Beklämmande journalistik av Kerstin Doyle. Det finns ett rått hånfall över hennes artikel, men också en sur ton av bitterhet.
Illa
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 3:30 f m Citera och svara denna kommentar
Hur kan man kalla ren bildmanipulering: ”smärre misstag”???
Daniels svar var ett rättfärdigt och BRA svar. Hur kan människor ständigt låra lura sig själva????
VAKNA!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 10:15 f m Citera och svara denna kommentar
@Michael Häggqvist: Om Peters påstående om brutet löfte från Dagens sida stämmer så är det allvarligt.
Tycker det är bra att han kräver att det klaras upp innan man går vidare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 10:55 f m Citera och svara denna kommentar
Är Dagen rädd för något? Har man gjort fel under åren är det på tiden att man erkänner det i så fall. Jag har gillat Dagen tidigare och det finns många bra människor där, men det kan verka som de nu behöver lägga alla kort på bordet i den här saken, för att tidningen fått en rejäl repa i lacken är tydligt.
Inbjudan till intervju från Dagen till Ljunggren kunde gjorts på ett mindre provokativt sätt anser jag. Känns inte rätt att göra det på det sättet. En så pass allvarlig sak som detta kräver större ödmjukhet än det Dagen framvisar, och jag hoppas man snart kan ta en del av kritiken till sig.
Man ser på vissa kommentarer på Jaktlunds blogg att det väckt upp känslor hos vissa som påminner om en upphetsad stämning inför en hatmach i fotboll mellan två rivaliserande lag. Hur önskar Dagen att framstå med sin kristna profil egentligen? Sätter mig snart på flyget till Stockholm och besöker redaktionen tror jag…
I all vänlighet
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
Hej!
En katolik påstår här, att Peter Ljunggren bedriver en ”förtalskampanj mot världens äldsta kyrka”. Det enda sk. ”förtal” jag kan hitta i Peter:s artikel, är när han skriver att påvedömet är en av de mest korrumperade institutioner som existerat. Inte ens det är något förtal. Det går väl knappt att hitta en större ”pedofil-klubb” än RKK.
Katolikerna behöver väl inte oroa sig för en Peter Ljunggren, när de har sin ”katolska tro” grundad på en ”gudomlig auktoritet” a là Rat-singer.
Intressant att djävulens pojkar blir nervösa för en amerikansk ”affärsman”. Katolicism är en produkt av Satan från början till slut.
Det är varken något förtal eller tyckande. Det är dagens Sanning.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:06 f m Citera och svara denna kommentar
En Guds tjänare skall inte hånas, utan prövas; främst då vederbörandes förkunnelse. När det gäller en tjänares personliga liv och motiv, är det Guds sak; vars tjänare det är frågan om: ”om han står eller faller, det kommer endast hans herre vid”, såvida det inte handlar om att insätta någon i äldstetjänst eller annan, offentlig och ledande församlingstjänst.
Vad gäller Dagen har den aldrig gett sig ut för att vara en Guds tjänare, vilket däremot Peter Ljunggren gör, vilket innebär ett ansvar av en helt annan dignitet och karaktär: ”inte många bland er må träda upp som lärare, ni bör veta att vi skall få en dess strängare dom”.
Bed för Peter Ljunggren, som det Guds vittne och redskap han är. Det är en utsatt position. Satan gillar inte sådana budbärare, Ordets tjänare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:21 f m Citera och svara denna kommentar
@lennart svensson: Vi är knappast nervösa för Peter eller dig Lennart. Men din privata inkvisition berör inte ens de närmast sörjande i de mörka skogarna i det lilla små-landet; trots dina satanismanklagelser!
Peter den store har nog alltid haft storhetssinne! Det kan vara bra, då vi skapats till nästan gudaväsen. Men högmod går före fall och avfall! Avfall kan användas till bränsle! Hoppas ETAL:s magasin brinner bra, ty gårDagen gör det inte (i pappas vedpanna)!
Ljung och grenar brinner däremot bra, det vet jag när jag lekte pyroman som ung ”brinnande” protestANT i Ås-Ljunga! Younggrenar kanske inte brinner så bra. De kanske haft för nära kontakt med amerikat och ”brinnande bushar” som inte förtärs av elden!
Vad vet jag, en vilseförd enkel själ ute i bushen!
Puss på dig, från ”satanisten”(=katoliken för alla andra som inte vet om Lennarts andeurskiljningsgåvor) Anders
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:43 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Vänner!
Nu kommer Andreas Glandberger ytterligare med en intressant fråga:
”Är Dagen rädd för något”.
Givetvis är de rädda, bl.a rädda för att förlora prenumeranter.
Varför blev ”affärsmannen” Peter Ljunggren plötsligt en sådan intressant nyhet? Varför blev det så intressant att skicka ner en reporter för att skriva om ett möte med Peter Ljunggren, just i samband efter en artikel om Peter och hans varningar till svensk kristenhet för katolicism, införd på Sveriges populäraste kristna blogg Aletheia? Jag har varit på möte med Peter Ljunggren som talare och då var det inga journalister med pennan i högsta hugg där. Intressant då att det ”råkade” bli en väldigt negativ artikel. Verkar vara en händelse?
Tidningen Dagen är rädda för att bli avslöjade i sin ”katolik-vänlighet” och då förlora en hel del ”pingst-vänner” som köpare. Där har vi den ”gravade hunden”.
Du behöver inte be om ursäkt för att Du fungerar som en blåslampa Andreas Glandberger. Skräp ska brännas bort i Jesus Namn.
Håll Grytan kokande, ha-ha!
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:55 f m Citera och svara denna kommentar
@lennart svensson: Jag drog samma slutsatser som dig, skrev precis om det på Erevna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:55 f m Citera och svara denna kommentar
http://www.mamres.net/?p=2886#comment-10699
VARFÖR försvarar ni lögner och manipulation??????????
SKÄMS!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 12:10 e m Citera och svara denna kommentar
Dagen måste väll rätta sig efter den alltmer populäre nya ekumenikens ström i svensk kristenhet och därmed försvinner deras objektivitet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 12:16 e m Citera och svara denna kommentar
Allt är en katolsk konspiration och de har fått med gårDagen på tåget mot Rom. Detta är och förblir säkert en av de roligaste och otroligaste slutsatserna i denna tidsålder…
T.o.m. tomtesagan har större verklighetsförankring (han var biskop i Turkiet och kastade in guldklimpar (julklappar) till en pappa annars tvingades prostituera döttrarna).
Man måste beundra er för er uppfinningsrikedom i er overklighetsförankring.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 12:24 e m Citera och svara denna kommentar
Bättre sagt VILL rätta sig efter…….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 10:52 e m Citera och svara denna kommentar
Föredetta dagen prenumerant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 27th, 2010 at 11:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael Häggqvist:
De flesta här inne försvarar inte alls ”lögner och manipulation”. Du far alltså själv med osanning om oss andra…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 2:33 f m Citera och svara denna kommentar
Ludvig: Jo det gör ni…. ständigt vad det verkar.
Att du/ni kan vara så blinda….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 2:34 f m Citera och svara denna kommentar
Själv har jag nyss tecknat ett dagen-abonemang…
Jag känner flera som gjort det också… Dagen är ett ljus i mörkret.
Vi har fått nog av penga-evangelister.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Michael Häggqvist:
Hej M. Häggkvist!
Du skrev att ”Dagen är ett ljus i mörkret”.
Jag skulle istället vilja skriva:
”Dagen är ett ljus i det katolska fönstret”.
Ave and out,
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
@lennart svensson:
Ave n’ shout!
Det katolska fönstret är en strimma ljus i ett förmörkat frikyrkosverige, där till och med Dagen sett att kristendomen är äldre än 1905!
Undrens tid är än förbi, men gårDagen tillhör pingstens vänner och pingstens vänner i Svedala är inte katoliker i någon betydelse av ordet. Inte ens nästan! Inte ens om man vill – om än jättemycket – och älskar att hata allt annat än det som inte är som jag vill!
Katolskt är det som bejakar kristendomens äldsta och urfasta centrum; påvedömet. Gör man inte det är man protestant, ateist eller österländskt kristen. Dagen bygger inte på österländskt tro eller otro (ateism); alltså …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 11:09 f m Citera och svara denna kommentar
@lennart svensson: ””Dagen är ett ljus i det katolska fönstret”.
DAGEN är ”NATTEN” !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 11:24 f m Citera och svara denna kommentar
@Michael Häggqvist: Då du anklagar mig för att försvara ”lögn och manipulation” så uppmanar jag härmed dig att finna ett enda citat där jag skulle göra det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 11:46 f m Citera och svara denna kommentar
@Tony Malmqvist: ”Beklämmande journalistik av Kerstin Doyle. Det finns ett rått hånfall över hennes artikel, men också en sur ton av bitterhet.”
Jag tycker bara hon skriver manipulativt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 2:04 e m Citera och svara denna kommentar
@ester:
Katolska fönster är avsedda att filtrera bort ljuset. Eller har jag missförstått? Verkar inte som mycket ljus når in där i alla fall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 2:34 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
”Katolska fönster är avsedda att filtrera bort ljuset”
Ja, de har inte varit tvättade nånsin.
Där har Dagen inte precis hjälpt till att släppa in ljuset från Messias försonargärning.
mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at
[...] 2:17b Aletheia: Ljungren säger ”ja” till Dagens erbjudande Karlendal: Lag och evangelium – modell för [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 28th, 2010 at 10:11 e m Citera och svara denna kommentar
Att Peter Ljungrens organisation har manipulerat bilder är uppseendeväckande. Min bedömning är också att de aldrig skulle ha berättat om det om inte Dagens skulle ha ”avslöjat” det. Det inger inte förtroende.
Dagen har sina fel och jag försvarar inte dem på något sätt men när jag läser det som Ljungren skriver här och också på andra ställen och när jag varit på hans möten upplever jag en ande av högmod. Det är inte ett ödmjukt samtal utan det är en ton som inte är bra. Då kan man som känd kristen ledare inte skylla på någon annan typ att Dagen började eller något liknande utan man tar ansvar för sitt eget beteende.
Vet inte all fakta i det här fallet men om det är så att det är när man blir ”avslöjad” som man är ärlig och ödmjuk men inte berättar något självmant är det ett problem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 11:04 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld
Amen, och tack för en bra kommentar!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 29th, 2010 at 12:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Tom: Det var ingen manipulation utan ett bildmontage, som inte gav en falsk och och förskönad bild av verkligheten. Montaget hade inte som uppgift att ge sken av att det var mer folk än vad det i verkligheten var, så det var väl inget att berätta. Det var tvärt om så att det var mer folk närvarande än vad bildmontaget visade. När det gälde hans otrosaffär var det inte ens Dagen som avslöjade det utan han informerade själv om det och bad om förlåtelse, vilket vittnar om ödmjukhet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
oktober 30th, 2010 at 2:56 e m Citera och svara denna kommentar
Befriade människor stör alltid..
Återigen Peter; ”var vid gott mod”..!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara