måndag, november 22nd, 2010...4:54 e m
Är tidningen Världen idags dagar räknade?
Tisdagen den 23/6 2009 skrev jag en bloggpost med samma ämne som idag. Eftersom frågan är relevant ställer jag den igen.
Inledde posten 2009 med följande tankar:
Den började som en frisk fläkt i det kristna mediebruset. Ett bra komplement till den enda kristna dagstidningen Dagen som i början av 2000 talet kändes flummig, vänstervriden och tandlös. Jag har hört många av äldre stammens Pingstvänner uttrycka att de inte längre känner igen ”tonen” i tidningen Dagen, men gjorde det i ViD.
Personligen hörde jag, trots min ”ringa” ålder, till dem som hittade lite av den försvunna ”tonen” i ViD. Har därför prenumererat på tidningen från och till fram till årskiftet. När det stod klart för mig att Agnarson & Co är lika självständiga som Heinrich Himmler var till en viss avliden tysk lät jag prenumerationen löpa ut. Att Ekman ändrar åsikt över natt är en sak men, att både Livets Ords ledarskap OCH Världen idag, plötsligt har samma inställning är fruktansvärt osunt.
Slår Ulf Ekmans elaka profetior tillbaka på honom själv? —> Läs svaret på denna fråga och övriga funderingar här (från bloggposten förra året)
Måhända är det med den kristna dagstidningsbranschen precis som i den gamla highlanderfilmen; There can be only one
Hade tänkt skriva några rader kring Världen idag efter det att ett tiggarbrev damp ner i brevlådan för ett par veckor sedan från Ruben Agnarsson där han förklarar tidningens alla satsningar som kostat pengar sista åren och avslutade med dessa rader:
”En ordentlig insats just nu från tidningens vänner och understödjare skulle hjälpa oss att flytta fram positionerna och förstärka Världen idags inflytande ytterligare. En kraftinsats skulle ge utrymme att marknadsföra både papperstidning och hemsida, så att både upplagan och inflytandet kan öka.
Vi bifogar därför ett inbetalningskort som kan användas för att ge en gåva som en viktig investering i tidnigens vision för expansion…”
F.d. bloggkollegan Haggaj, vars talang att tyda bokslut jag tidigare belyst, säger så här på sin blogg idag:
”Att Agnarsson ändå stannar kvar på tidningen visar att det inte finns någon direkt osämja mellan honom och styrelsens ordförande Ulf Ekman. Alltså bör vi kunna hitta orsaken till att Agnarsson får sparken i den ekonomiska situationen.
Det är nämligen så att om årets förlust uppgår till mer 911.186 kr så har halva aktiekapitalet förbrukats och bolaget tvingas då att upprätta en kontrollbalansräkning. Förra årets förlust var på över en miljon kr före bokslutsdispositioner. Bokslutsdispositionerna i from av garantifond möjliggjorde att endast 714.646 kr tärde på det egna kapitalet. Men garantifonden tömdes förra året. Underlåtenhet att upprätta kontrollbalansräkning inom 3 månader efter det sannolikt blev känt för styrelsen att halva aktiekapitalet förbrukats brukar medföra att styrelsen blir personligt ansvariga för bolagets skulder vid eventuell konkurs. När Världen idag nyligen skickat runt tiggarbrev så var det förmodligen med avsikten att fylla på garantifonden som tömdes förra året.”
Ironiskt nog har jag precis nappat på en ny prenumeration av ViD så om tidningen går samma framtid till mötes som Livets Ords förra tidningssatsning Magazinet så har i alla fall inte uteblivna prenumerationsintäkter från mig varit en bidragande faktor.
Med tanke på att båda kristna dagstidningar allt mer smälter ihop i varandra v.g. vision, målsättning och en stark önskan att agera språkrör för den nya ekumeniken, kanske liknelsen med Highlanderfilmen trots allt inte är så långsökt
- There can be only one
Over and out
MyTwoCents / Daniel
Andra om ämnet:
Länktips:
http://www.emanuelkarlsten.se/11/ruben-agnarsson-avsatt/
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=235767
http://isaskar.wordpress.com/2010/11/22/skilda-fran-fodseln-12
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9158&Itemid=98




37 kommentarer
november 22nd, 2010 at
[...] Länktips: http://www.emanuelkarlsten.se/11/ruben-agnarsson-avsatt/ http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=235767 http://isaskar.wordpress.com/2010/11/22/skilda-fran-fodseln-12/ http://aletheia.se/2010/11/22/ar-tidningen-varlden-idags-dagar-raknade-2/ [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at
[...] Mer hos Haggaj och Emmanuel Karlsten, samt Dagen, och Aletheia [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 6:36 e m Citera och svara denna kommentar
Hm, ja det är ju tråkigt för ViD om tidningens ekonomi är så ansträngd, i synnerhet med tanke på allt arbete Ruben Agnarsson m fl har lagt ner. Men jag finner det inte särskilt uppseendeväckande när nu hela dagstidningsbranschen har ekonomiska problem.
Dessutom finns det väl ingen svensk kristen rörelse som har vinstdrivande mediesatsningar. Det här gäller ju även bokförlagen. Tidigare har ni uppmärksammat att Livets Ords förlag fått ekonomisk stöttning från församlingen. Historiskt är det snarast ett mönster i frikyrkosverige att olika samfund stöder sina medieinitiativ med insamlingar. Tidigare fanns en uppsjö tidningar typ Veckoposten som fick stöd tills man inte orkade längre. Dagen räddades av olika mecenater etc.
Att ViD skulle ha en självständig redaktionell linje gentemot Livets Ord är för övrigt också det en ganska orimlig idé.
Min förhoppning och tro är att Ruben Agnarsson ska lyckas väl som granskande och grävande skribent. Jag tror att han har en stor talang för det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 6:50 e m Citera och svara denna kommentar
Är det verkligen behov för Världen idag? Fyller inte Dagen både behoven och kriterierna för en kristen, ekumeniska tidning? Vad skiljer egentligen de båda tidningarna förutom att Ulf Ekman verkar ha relativt stort inflytande på det som sker? Med så mycket sammanslagningar och arbete för enhet i kristenheten idag borde det ju vara en smal sak för de båda tidningarna att ingå äktenskap, eller?
Gillar Dagen bättre måste jag medge.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 7:54 e m Citera och svara denna kommentar
Det vore lika bra. Varför ska troende luras att understödja utskick av Anders Arborelius predikningar? Eller hans samfundsbroder Lars F Ekelunds betraktelser över kvinnliga helgon på helt uppslag? Eller eukaristi över Europeiska unionens groteska utvidgning österut, söderut och åt ”det härliga landet” till?
Visst hade den en hyfsad profil ett tag. Som Dagen förr är en bra beskrivning. Men när man i tidningen börjad hylla EU och strax därpå unionens upphovsmän i Vatikanen fick det vara nog för min del.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 8:41 e m Citera och svara denna kommentar
Världen Idag är en katolsk tidskrift,och kommer nog att så förbli.Hela tidningen àndas`av det katolska.Man blir väldigt illa berörd och får avsmak för allt detta mörker,med mysticism med Peter Halldorf och flera som sprider sin farliga villfarelse och lögner och för människor in i avgudadyrkan och mörker.Ulf Ekman sprider sin villfarelse i detta land i och med denna tidning också.Akta er för ULVARNA i fårakläder!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 8:47 e m Citera och svara denna kommentar
Så kan rubrikerna se ut någon gång under nästa år:
Dagens nya ägare köper även Världen idag.
Efter förhandlingar under sommaren har parterna kommit överrens om att norrmännen även tar över Vid. Ekman gläds över överrenskommelsen och ser den som en del i det ekumeniska arbetet och enhetsarbetet …..
Lite kvällssudd från MTC.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 9:52 e m Citera och svara denna kommentar
VÄRLDEN IDAG E´ EN BRA TIDNING…
Jag tycker Ruben är som bäst när han skriver om försvaret, politiken och gör andliga utvärderingar av detta.
Hoppas han får med tid med det som han är bra på.
Inte lätt att få det att gå ihop med kosingen idag.
Hoppas även att tidningen kan bli mer öppen och svara på frågor. Och svara sant. Hoppas även att redaktörerna kan bli mer självständiga annars kollapsar nog tidningen på sikt.
Men Världen Idag behövs tycker jag. Ekman skriver också bra men han skulle inte lägga sig i så mycket.
Det har jag en känsla av iallafall.
Flera katolska skribenter har ofta något vettigt att säga och kan berika debatten. Tyvärr stämmer inte detta på alla på predikosidan.
Dom kvinnliga redaktörerna har växt till sig men kunde allt bli lite tuffare.
Framför allt brister tidningen i trovärdighet om dom fortsätter att inte våga ta in något som helst negativt om trosrörelsen. Skulle tro att det finns både positivt och negativt där precis som i alla andra kristna sammanhang…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Tycker precis tvärt om. Men det kanske framgår av mitt inlägg ovan?
Att du vurmar för ”den nya ekumeniken” förklarar ditt angrepp på Lennart S och mig på annan plats i Alethia. Det är bra att du bekänner färg. Det är sådana som du som motar ut oss traditionella och evangelikala ur frikyrkorna med ert oförstånd och er arrogans.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 10:00 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Letade upp ertikel om det norska köpet av Dagen apropå din kommentar för att se vartåt det kan luta för ViD framledes. Det låter både positivt och negativt:
” – Jag hoppas att den nya konstellationen innebär att pingströrelsen och andra frikyrkor kan återta pionjärandan.” säger Dagens nye ägare. Och det vore ju funt om det blev så.
Men deras ovilja att räta upp tidningen framgår av annat uttalande:
”- Ägarbytet innebär att Dagen fortsätter att bedriva sin verksamhet, vi lägger oss inte i dess ideologi eller profil. Tvärtom hoppas vi kunna vara en resurs nu när tidningen planerar sin framtid, säger Leif Ingvald Skaug. ”
Det är ju just ideologin som är på väg käpprätt åt… ja, den saknar nästan andlig profil i det ekumeniska sammelsuriet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 22nd, 2010 at 10:47 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars W!
Jag kunde inte säga det bättre själv.
Tack för Ditt klarspråk.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 12:24 f m Citera och svara denna kommentar
Beträffande tiggarbrevet som Världen i dag skickat ut, i klartext betyder det: Gud ställer inte upp på oss längre, så nu ber vi er göra det istället. DETTA ÄR ATT MISSKREDITERA GUD. Det som Gud gör det betalar Han också, men varför skulle Gud betala för att ära Ulf Ekman och RKK ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 1:22 f m Citera och svara denna kommentar
Blev för ett par veckor sedan uppringd av en medarbetare i ViD, en av dem som varit med från början, som ringde i syfte att få gamla prenumeranter att åter uppta en prenumeration. Blev ett långt samtal, där jag som mindre aktieägare i tidningen ställde en hel del frågor om tidningen, dess ekonomi, och i synnerhet dess inhopp i Löttorps camping, som jag menar är en tämligen rörelsefrämmande verksamhet för en tidningsutgivare.
ViDs medarbetare försäkrade då att tidningens tidigare problem nu i stort sett var under kontroll, och att ekonomin nu visade svarta siffror under tillväxt. Tro’t om man vill men jag gör det inte, även om jag trots försäkran om en rad positiva förändringar köpte en halvårsprenumeration efter visst prutande. Ett avgörande problem är som sagts att man gett sig in i Löttorp, som är en vitt skild verksamhet, som kräver helt annan kompetens och förutsättningar. Till detta följer den dystra historiken: Ingen har någonsin lyckats att få Löttorp att gå ihop – campingen med varierande men bekännande kristet innehåll. Dessutom har man satt getabocken till trädgårdsmästare: Sivert Öholm! Vilket jag givetvis blev upplyst om i positiva ordalag.
Med erfarenheten av en av mina professioner på akademisk nivå inom företagande med därtill hörande angelägenheter vill jag bara gratulera styrelsen för Världen i Dag – om man lyckas med den till synes mycket, mycket svåra uppgiften att åstadkomma de nödvändiga synergier som behövs mellan ViD och Löttorp, för att få ekonomin att gå ihop.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 9:29 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars,
Du har inte rätt när du läser in sådant som jag inte sagt.
Du påstår att jag vurmar för ”den nya ekumeniken” . Det påståendet får stå för dig själv. Däremot är jag inte så INSNÖAD ( passar bra idag va´) att jag inte kan erkänna när någon gjort eller sagt något bra. Läs gärna min kommentar en gång till.
Det har med kärleken att göra.
Gud öppnar våra ögon och hjärtan för våra bröder så att vi ser det som är bra och kommer från Gud.
Även om jag avskyr den villolära som kännetecknar vissa sammanhang och hatar när man vränger Bibeln så kan enskilda människor lysa precis som ljus i mörkret.
Oavsett församlingstillhörighet.
Titta bara på Laodicea i kapitel tre i Johannes uppenbarelser. Jesus hade ingenting att anmärka på läran. Ändå var de helt fel ute.
Det borde även du ta till dig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Det är just där faran ligger. Man varnar mig för att ”dra alla över en kam”. En och annan katolik är ”god” sägs det. Visst finns de. Och de är välkomna till oss och ta del av vår tro. Men vi ska inte ta del av deras så länge de företräder Skökokyrkan. Lyder de Guds uppmaning och ”drar ut ur henne” och tydligt visar att de företräder evangeliet ska vi ta emot dem. Men då är de ju inte längre katoliker.
Att t ex med gråtmild stämma och tårfyllda ögon förklara att den där Cantalamessa predikar så vackert om Jesus att inget ont kan finnas i det han säger är att bedra sig själv och i värsta fall sina medbröder och medsystrar. Vem som helst kan läsa innantill och högt ur evangeliet och visst låter det vackert. Och det är lockbetet. Sedan kommer paketet med all villfarelse. Romkyrkans historia borde var nog avskräckande i sig för att bli lurad av den charmen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 10:45 f m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde:
”Dessutom har man satt getabocken till trädgårdsmästare: Sivert Öholm!”
Bara detta att man låter ärkebiskop Arborelius härja fritt i pingströrelsens gamla mötestält borde vara avskräckande nog för varje evangelikal att numera besöka Löttorp. Dessutom är Böda mycket finare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 2:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
”Titta bara på Laodicea i kapitel tre i Johannes uppenbarelser. Jesus hade ingenting att anmärka på läran. Ändå var de helt fel ute.
Det borde även du ta till dig.”
Var i texten står det att Laodicea har rätt lära?
Det enda som liknar RKK härvidlag är rikedomar. Dock syftar Jesus på andlig rikedom vilket Laodicea anser sig ha gott om. Vilket är självbedrägeri. Men de uppmanas att göra bättring. Laodicea var en av de sju församlingarna och hörde/hör till Kristi kropp.
Romerska katolska kyrkan finns även den beskriven i boken. Men inte som en av de sju församlingarna utan som Skökan på de sju kullarna. Hon uppmanas inte att göra bättring (lönlöst) men de som hör till Herren uppmanas att lämna henne för att inte drabbas av den annalkande domen över henne. För fördjupning: Upp kap 17, kap 18 och kap 19.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 3:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Kan bara hålla med dig. Ditt inlägg är en frisk fläkt av kärlek, i jämförelse med andra inlägg här.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 4:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Tony:
Frågan är om man ska visa kärlek till förledare eller de förledda? För vår Messias var valet lätt. Förledare fördömdes och avvisades medan syndare och förledda upprättades.
Anar att även du hör till ”den nya ekumenikens” anhängare. På ena eller andra sidan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 7:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag säger exakt som Torbjörn sa! Du har inte rätt när du läser in sådant som jag eller han inte sagt.
Din fråga är således irrelevant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 8:14 e m Citera och svara denna kommentar
Men vi vet att lagen är god, om man brukar den rätt och inser att den inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och upproriska, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga, för dem som misshandlar sin far och mor, för dråpare, för dem som utövar otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och för alla som står emot den sunda läran – detta enligt det evangelium om den välsignade Gudens härlighet, som har anförtrotts åt mig. Jag tackar honom som har gett mig kraft, Kristus Jesus vår Herre, för att han ansåg mig värd förtroende och tog mig i sin tjänst, fastän jag förut var en hädare, förföljare och våldsman. Men han förbarmade sig över mig, därför att jag i min otro inte visste vad jag gjorde.
1Tit 1:8-13
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 8:19 e m Citera och svara denna kommentar
@Torbjörn S Larsson:
Håller med dig!
Är inte övertygad om att dom som skriker högst är dom som är mest gudfruktiga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 8:52 e m Citera och svara denna kommentar
@Observer:
Hej Observer!
Gudfruktig måste betyda att frukta Gud.
Det kanske är de som skriker högt som fruktar Gud?
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 9:23 e m Citera och svara denna kommentar
Just denna bloggpost verkar inte gå att kommentera från Firefox.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 9:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Hej Ludwig!
Jag har samma problem med Firefox här.
Simson i GT hade bättre lycka med sina 300
Firefox i Dom.15:4. Han fick träff direkt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 10:41 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: Ja, Ulf brukar ju få saker att se ut som om de var planerade när det egentligen var frågan om att släcka bränder. T.ex när de gjorde 4 miljoner i vinst på att sälja radiokoncessionen till NRG – det var inte många som visste det just då, och på den tiden var jag mer lojal så jag sa inget. Men Livets Ord hade med allra största sannolikhet gått i konkurs om de inte fått igenom den affären.
De såg det som bönesvar, jag såg det som ett utslag av Ulfs stora personliga skicklighet. Och så ser jag fortfarande på det. Ulf är så vansinnigt kompetent att människor som är mindre begåvade inte kan tro att en människa kan åstadkomma så mycket utan Guds hjälp. Och det är ju rätt sorgligt att folk har så begränsad världsbild.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 23rd, 2010 at 10:58 e m Citera och svara denna kommentar
Om ViD stöttar katolska kyrkan så bör de genast omvända sig. Igen har katolska kyrkan bevisat att de är både villolärare och avgudadyrkare. Läs i Dagen om Jesusstatyn i Polen, värre än värst.
http://dagen.se/blogg/ledarblogg/2010/11/jesus-ar-stor-fast-inte-pa-det-viset#kommentarer
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 24th, 2010 at 1:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Debora utan H:
Tack för tipset. Visst är ViD organ för den romerska kyrkan och katolicism. Helt i linje med Ekmans önskemål.
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9001&Itemid=98
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=7486&Itemid=98
http://varldenidag.com/index.php?option=com_content&task=view&id=5989&Itemid=33
http://varldenidag.eu/index.php/index.php/media/index.php?option=com_content&task=view&id=4130&Itemid=174
http://www.varldenidag.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=7964&Itemid=33
http://www.varldenidag.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6807&Itemid=98
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8074&Itemid=98
http://www.varldenidag.com/index.php/components/index.php?option=com_content&task=view&id=5031&Itemid=28
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8057&Itemid=176
http://blogg4him.blogspot.com/2009/03/katoliker-intar-varlden-idag.html
Flera krönikörer är katoliker däribland Lars F Ekelund och Marcus Birro.
Inte undra på att Guds förbannelse och vrede vilar över den tidningen. Inte för att den företräder katoliker och Romkyrkan utan för att den företräder katoliker och Romkyrkan samtidigt som den utger sig för att vara väckelsekristen och evangelikal.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 24th, 2010 at 10:29 f m Citera och svara denna kommentar
John Nilsson fortsätter roa oss med sin hemliga insider kunskap om Ulf Ekman. Minns tydligt när
”vi” köpte radiokanalen att Ulf Ekman sade sig ha fått ett ord om att vi skulle tjäna även ekonomiskt på kanalen. Men ingen hade gissat hur. Fyra milj. i rätt tid. Gud har alltid en utväg. Många blir glada, och en och annan blir sur.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 24th, 2010 at 12:15 e m Citera och svara denna kommentar
Skadeglädje verkar vara den sanna glädjen här…
hu va trist.
Skaffa er ett liv istället
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 24th, 2010 at 12:26 e m Citera och svara denna kommentar
En och annan har blivit ”sur” över Jesus-statyn också. Fromma krafter på tidningen Dagen påstår att det rör sig om en ”skrytbygge” – att pengarna minsann kunde användas till annat….Det är sant. Kvinnan med alabasterflaskan borde skämmas.
En präst blev rörd till tårar under invigningen av densamma. Han upplevde förmodligen att den kunde användas till att ära och upphöja Jesus, att tjäna Guds rikes högre syften. Inte tillbad prästen statyn eller någon annan Gud inte. Tänk så olika det kan bli. Du ska inte göra dig något beläte…
Enligt Dagen tog polackerna i så mycket att den blev ”världens högsta”. Det är däremot inte sant. Journalister bör läsa på lite ibland. Rios är mycket högre.
Kära förnuftiga sensationsjounalister och läsare tidningar, jag har ett scoop: Polen kom tvåa i ”tävlingen”, och de 33 metrarna (och 3 metrarna)
är i alla fall tänkta till att vittna – om Jesus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 24th, 2010 at 12:45 e m Citera och svara denna kommentar
…Ja nu råder ju delade meningar om det, förstås. Vissa påstår likväl att Jesus-statyn i Polen ÄR störst. Hursomhelst: Jesus ÄR
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 9:45 e m Citera och svara denna kommentar
Hej, kan någon här svara med ett enda ord på denna fråga? Älskar Gud katoliker?
Varma hälsningar//Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 25th, 2010 at 10:22 e m Citera och svara denna kommentar
MA:
Ja!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
november 26th, 2010 at 9:12 f m Citera och svara denna kommentar
@Magnus Axelsson:
Som alltid måste det bifogas ett förtydligande att Han inte älskar katolicism. Människor har mycket svårt just i vår tid att skilja på detta – människan och den lära hon omfattar.
Gud älskar sitt folk som av olika skäl finns inom den katolska organisationen att Han ger dem en tydlig förmaning att lämna densamma innan domen över Skökan verkställs:
”Och jag hörde en annan röst från himmelen säga: ”Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor.
Ty hennes synder räcka ända upp till himmelen, och Gud har kommit ihåg hennes orättfärdiga gärningar.
Vedergällen henne vad hon har gjort, ja, given henne dubbelt igen för hennes gärningar; iskänken dubbelt åt henne i den kalk vari hon har iskänkt.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 18th, 2011 at
[...] Det står nu förhållandevis klart att församlingen Arken i Kungsängen inte är ensamma om sina ekonomiska bekymmer. Frågan är om framgångssagan nu nått sitt slut och framgångsteologin knakar i fogarna i dess svenska högkvarter, Uppsala. Jag må låta som en ”gnällspik” men jag har redan ifrågasatt om inte även Livets Ords-styrda tidningen Världen idags dagar är räknade. [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 19th, 2011 at
[...] Mer hos Haggaj och Emmanuel Karlsten, samt Dagen, och Aletheia [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara