fredag, december 17th, 2010...4:41 e m
Gud älskar muslimer, men…
Mitt i det tumult som uppstått efter den första självmordsbombningen i Sverige så är överslätandet i full gång. Jag kan förstå att man är rädd för att andra extremister ska slå till och utlösa hämnd reaktioner från samma onda källor som den som de försöker bekämpa. Vi har ju våra främlingsfientliga strömningar även här i Sverige som inte är vackra.
Men det sättet som de flesta i media, politiken och andra opinionsbildare försöker att stävja denna onda kedja av hat, är både vansinnigt och totalt kontraproduktivt. Det är som att man gömmer roten till det onda och försöker att istället sätta läppstift på liket, för att få det att passa in i värderingar som råder i våra västerländska samhällen.
Problemet är att man gör våld på urkunden och skapar en falsk bild av islam, som är anpassad just för att passa in i vårt moderna samhälle. Den mediala bilden av islam är extremliberal och representerar islams egentliga kärna mycket dåligt.
Men den passar ypperligt in i vårt eget relativistiska tänkande som tränger sig allt djupare i folklagren. Och vad än värre är tränger den långt in i församlingen också. Hur har det exempelvis kunna bli så att enbart bistånd är hetare, än att nå de onådda med evangelium? Varför har det blivit skämmigt med missionerande? Jag möter kristna som säger att de inte längre tror på mission. Har de glömt bort vårt viktigaste uppdrag?
Det är som att många egentligen inte längre riktigt tror att det spelar någon roll om man lär känna Jesus. Det är viktigare att man har det bra materiellt, än om man går evigt förlorad. Jag tror att detta kan vara ett resultat av att man inte vill erkänna något som absolut sant längre.
När sanningen blir relativ upphör den att finnas. Istället duger allt. Jag har min sanning och du har din och de två behöver aldrig mötas. Samma relativism knyter också an till den extrema varianten av nådes-förkunnelsen, där ingen behöver anpassa sig till Gud, utan när alla har sin egen variant av jultomte-Jesus som inte gör någon upprörd, men heller inte har någon kraft, berör eller förändrar liv. Det är dags att inse att något är allvarligt fel.
Med samma vanvördnad som mång klipper bort delar av bibeln när den inte känns rätt eller passar in i sitt eget liv (istället för att kanske inse att det är i det egna livet som skon egentligen klämmer). Med samma vanvördnad gör media våld på den islamska läran. Naturligtvis är de på hejade av de liberala islamska missionärerna i Sverige, som naturligtvis har förstånd att anpassa budskapet till situationen i Sverige eftersom här ligger islam i underläge.
Det flesta känner inte till eller missar att inom islam är det tillåtet att ljuga om det tjänar islamska syften. Denna dubbla moral sväljer vi naiva svenskar lätt och smidigt. Det är ett faktum att när islam kommer i majoritet och i maktposition så får den ett helt annat ansikte. På denna länk kan du se vad som händer i Frankrike, där islam fått ett större inflytande.
Det finns ingen anledning att tro att det skulle bli på något annat sätt här när den islamska gruppen är stor nog. Under tiden så slätar politiker över grundfrågan, som handlar om vad är egentligen är sant, vad säger den islamska ideologin egentligen?
Vår rädsla för rasism gör att det slår knut på allt kritiskt tänkande kring islam. Det är faktiskt skillnad på att kritisera islamska läror och på att hata muslimer. Tvärt om i kärlek vill vi nå dessa människor från många folk som har fastnat i den islamska världsbilden.
Varför skulle alla världsbilder vara lika bra? Självklart kan inte alla vara sanna samtidigt. Det är här som överslätningen kommer in. Det är ett vanligt påstående att det är några få extremister som förstör för den stora massan. Obama gjorde detta exempelvis i sitt tal nedan i Indien tidigare i höstas.
Men detta påstående är ju inte alls sant. Om man tittar över världen i de länder där islam dominerar, så är det förtryck i samtliga länder, mer eller mindre öppet. Listan kan göras lång, även i länder som vi i Sverige tror är liberala, som exempelvis Egypten och Turkiet, där många av oss åkt på solresor. Trots solresorna så finns det där ingen egentlig frihet. I Egypten så har du den religion som du föds med tryckta i dina id-handlingar. Om någon född muslim blir kristen så ligger de mycket illa till om de blir upptäckta. Om de då inte konverterar tillbaka till islam, så försvinner de från jordens yta.
I andra länder där islam är i maktposition är förtrycket ännu mer öppet. Där förekommer det ”etniskt-rensning” fast på basen av religiös tillhörighet. I vissa länder räcker det med att vara icke muslim för att få huvudet skilt från kroppen.
Här är ett videoklipp som visar hur felaktigt ABC News saluför islam, med rena lögner utan att tänka det minsta kritiskt själva. Detta illustrerar hur lätt en ”seriös” nyhetsredaktion, naivt blivit lurad av liberala islam-missionärer eller så har de själva en islamistisk missionärsagenda. Det är sorgligt att det är så lätt att hamna där, i namnet av tolerans. Allt annat blir nu automatiskt klassat som rasism.
I stället för att ljuga, som ABC News gör, vore det bättre att i kärlek till dessa människor som blivit vilseledda av islam, hjälpa dem på en bättre väg. Det gör man inte genom att släta över med lögner. Jag är säker på att Gud älskar alla muslimer och vill nå dem med sanningen som inte är godtycklig, utan som verkligen är sann. Samtidigt vet jag också att Gud inte kan tåla lögnen, därför älskar Gud muslimer men har mycket svårt för Islam.
Trevlig helg!
/Alias
it Pyroteknik, Mediekritik, Kemikalier, Tonåringar, Sprängmedel, Bomber svt1 dn12 svd12 ab12 ex12 gp12 svt2 dagen1 dagen2 dagen3 dagen4












125 kommentarer
december 17th, 2010 at 5:02 e m Citera och svara denna kommentar
Jag tyckte det var fantastiskt att lyssna på Sayed….(Arafats f d chaufför, som blivit frälst, älskar Israel etc) som började sitt vittnesbörd i somras med att säga att vi sviker muslimerna i Sverige: ”De har, utan att veta om det själva, kommit hit för att lära känna Gud, Abrahams, Isaks o Jakobs Gud, bli frälsta..och ni berättar inte för dem!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 5:07 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca: Det är något att tänka på! Vi är smorda att bära ut evangelium till alla folk! Så vad tvekar vi för? Vi har alla ett misionsfält i vår närhet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 5:08 e m Citera och svara denna kommentar
Allah var en av många gudar i den religion som var preislam på arabiska halvön, Allah var dock den främste guden som symboliserades av en halvmåne som finns kvar än idag inom Islam. Den andemakt som ligger bakom Allah är troligtvis satan själv, därmed tillber muslimerna (ovetande) satan själv och frukten ser vi denna vålds och hats religion./Kalle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 5:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Kalle:
Ändå tror många att kristna och muslimer tillber samma Gud. Satan ligger inte på latsidan när han kopierar. Men han är ändock besegrad! Halleluja!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 5:32 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Alias. Vilken ögonöppnare! Tyvärr breder den politiska och religiösa korrektheten ut sig och lamslår tidning efter tidning, inklusive Dagen som är mer måna om att vitmåla och släta över än att våga tala ur skägget. Tänker speciellt på Elisabeth Sandlunds flata ledare häromdagen där hon är mer orolig över att intolleransen skall öka än Islams konsekvenser i Europa.
Islam är sannerligen ingen fredlig religion. Det betyder inte att alla muslimer är onda eller önskar praktisera det Mohammed lär men moskérna som poppar upp lite här och var i Europa blir snart en grogrund för nya självmordsbombare och terrorister.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 8:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Kalle:
Här måste man vara mycket försiktig och tassa på i ullstrumporna. Man påstår att Allah och den kristne Guden är samme Gud. Stämmer det? Svaret är både ja – och nej.
Avser man den Allah som Isa talar om i arabernas Biblar är svaret: JA!
Avser man den Allah som Muhammed skriver om i Koranen är svaret: NEJ!
Att generellt säga att Allah är en krigs- och mångud som står för ondska och att Isa är en falsk profet är en oerhört farlig och förledande handling mot kristna araber. De araber med kunskaper om vår historia och kultur kunde kasta pajen tillbaka och säga att vi tillber vikingarnas gamle övergud som benämndes just ”Gud” med koppling till asatro (Oden är en senare påkommen ”övergud”).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 8:58 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W,
varsågod att läsa på länkarna jag bidrar med för att få en uppfattning om att Allah inte betyder gud, utan är ett personligt namn på islams gud.
En islamsk sida, http://www.muslim.org/islam/allah.htm
En kristen sida, http://www.arabbible.com/t-Allah.aspx
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 17th, 2010 at 9:56 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Ja, islam är sannerligen en vålds-religion.
Det finns ingen motsvarighet inom judendomen eller kristendomen till de tidlösa och generella instruktionerna i otaliga koranverser och hadither, som uppmanar till våld och krig mot de otroende.(judar o kristna)
(”Fiendskap och hat skall råda mellan oss och er ända fram till dess att ni tror på den ende Guden”, Koranen 60:4)
Koranens språk skiljer sig från Gamla testamentet i det att Koranen inte är tidsspecifik eller platsspecifik, utan uppmanar till mord och krig mot de ”otroende” förr såväl som idag, något vare sig kristendomen eller judendomen gör. I princip alla våldsamma befallningar i Koranen har en öppen och generisk natur, både i Koranen (till exempel. 8:39) och Haditherna
(”Jag har beordrats att föra krig mot mänskligheten tills de vittnar om att det inte finns någon gud utom Gud och att Muhammed är Guds budbärare”).
Den faktiska verkligheten visar dessutom en slående korrelation med det islam föreskriver;
Från dag ett, spreds islam genom krig och erövring. En majoritet av det som idag är dar-al-islam, erövrades genom krig. Även islams vagga, den arabiska halvön, blev muslimsk genom krig där tusentals avrättades för att de inte var muslimer, i skarp kontrast till hur kristendomen spreds.
Den irakiske juristen Majid Khaduri (1909-2007) skrev att:
”JIHAD … anses av alla jurister, nästan helt utan undantag, som en kollektiv skyldighet för hela den muslimska samfundet.”
(Majid Khadduri, War and Peace in the Law of Islam, Oxford University Press, 1955)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 1:55 f m Citera och svara denna kommentar
@Tony:
Har inte förnekat att Allah är ett personligt namn på muslimernas ”Gud”. Likväl används det i Bibeln. Därför krävs största försiktighet med uttalanden.
Förnekar du att ”Gud” är ett personligt namn på fornsvenskarnas högsta väsen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 3:11 f m Citera och svara denna kommentar
Terrorister stödjer sig bland annat på dessa Koranverser 009.111, 003.169, 004.074, 004.095 och 002.191, 047.004, 008.012, 005.051.
Och läs även följande Translation of Sahih Muslim Book 041, Number 6985 där Profeten själv säger att det är oundvikligt att muslimerna måste döda alla judar innan ”sista timmen”. Jag hoppas verkligen att media inte låter sig luras av Imamernas desperata desinformation, utan istället tar chansen att avslöja Islams hemskheter.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 3:38 f m Citera och svara denna kommentar
Hej, det sägs i texten ovan
”Det flesta känner inte till eller missar att inom islam är det tillåtet att ljuga om det tjänar islamska syften”
Är det någon som vet om det finns någon evidens bakom detta påstående? eller peka på en text i koranen eller hadit där detta finns med? jag har även hört detta om Jehovas vittnen./Kalle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 6:26 f m Citera och svara denna kommentar
@Kalle:
Du efterlyser evidens bakom påståendet att det är tillåtet att ljuga inom islam om det tjänar islamska syftet. Svaret är: Ja.
Det är knappast någon överraskning att imamer likt ett mantra upprepar att ”islam är oskyldig till terrordådet”. Islams ”profet” Muhammed har ju själv gett ett påbud om att en muslim får ljuga så länge det anses gynna spridningen av islam och Allah. Ur haditherna:
”Allahs Apostel sade, ‘Vem är villig att mörda Ka’b bin Al-Ashraf [en poet] som har skadat Allah och Hans Apostel? Då klev Muhammad bin Maslama up och sade, ‘O Allahs Apostel! Vill du att jag mördar honom?’ Profeten sade, ‘Ja,’ Muhammad bin Maslama sade, ‘Tillåt mig då att ljuga för att förleda Kab.’ Profeten sade, ‘Du kan ljuga.’”
(Källhänvisning: Bukhari vol. 5:369). Se även den här länken: http://www.usc.edu/schools/col...
Hur ska vi icke-muslimer, alla kristna, judar, ateister och andra människor som Koranen kallar ”de otrogna”, överhuvud taget kunna lita på imamer eller andra islamförsvarare? Islam tillåter, ja till och med rekommenderar ju lögnen som arbetsmetod.
Koranen representerar en genomfalsk villolära av sataniskt ursprung. Den syftar till att leda människor bort från Gud, bort från den väg till honom som Jesus Kristus representerar. Tyvärr har alltför många godtrogna muslimer låtit sig bedras till den här ondskefulla religionen och totalitära politiska ideologin.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 10:55 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Gunnar!
Välkommen som kommentator på Aletheia. Nästa gång som du kommenterar kommer kommentaren ut direkt, utan att passera moderation.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 10:58 f m Citera och svara denna kommentar
Hej TC!
Välkommen som kommentator på Aletheia, nästa gång kommer kommentaren direkt utan att passera moderation.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 11:21 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Bra. Då missuppfattade jag ditt inlägg helt och hållet när du skrev att svaret om kristna och muslimer ber till samma gud med namnet Allah var ja och nej.
”Förnekar du att ”Gud” är ett personligt namn på fornsvenskarnas högsta väsen?”
Det känner jag inte till så väl så kan inte förneka eller bestrida. Tror mig minnas att den högste gudens namn hos asarna var Tor. Men känner alltså inte till en gud som hette gud. Har du någon länk man kan läsa om det?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 12:01 e m Citera och svara denna kommentar
Men vad säger islam egentligen, taget från den mest erkända tafsir av Ibn Kathir?! Läs noga nu.
Shirk is worse than Killing.
Since Jihad involves killing and shedding the blood of men, Allah indicated that these men are
committing disbelief in Allah, associating with Him (in the worship) and hindering from His path, and this is a much greater evil and more disastrous than killing. Abu Malik commented about what Allah said:(And Al-Fitnah is worse than killing.) Meaning what you (disbelievers) are committing is much worse than killing. ” Abu Al-`Aliyah, Mujahid, Sa`id bin Jubayr, `Ikrimah, Al-Hasan, Qatadah, Ad-Dahhak and Ar-Rabi`bin Anas said that what Allah said: (And Al-Fitnah is worse than killing. ) ”Shirk (polytheism) is worse than killing.
Så kör vi vidare på det fredliga islam, lägg märke till vad som är det destruktiva. Läs och häpna och kom ihåg vad jihad innebär.
Aslam Abu `Imran said, ”A man from among the Ansar broke enemy (Byzanine) lines in Constantinople (Istanbul). Abu Ayyub Al-Ansari was with us then. So some people said, `He is throwing himself to destruction. ‘Abu Ayyub said, `We know this Ayah (2:195) better, for it was revealed about us, the Companions of Allah’s Messenger who participated in Jihad with him and aided and supported him. When Islam became strong, we, the Ansar, met and said to each other, `Allah has honored us by being the Companions of His Prophet and in supporting him until Islam became victorious and its following increased. We had before ignored the needs of our families, estates and children. Warfare has ceased, so let us go back to our families and children and at tend to them. ‘ So this Ayah was revealed about us:
(And spend in the cause of Allah and do not throw yourselves into destruction.) the destruction refers to staying with our families and estates and abandoning Jihad’.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 12:38 e m Citera och svara denna kommentar
Muhammeds Allah är INTE Abrahams Gud.
Citat ur Koranen:
9:30 när ”de kristna säga: Kristus är Guds son”, då tillägger Muhammed: ”Må Allah förgöra dem!”
8:12-13 ”Jag är med eder; styrken alltså dem som tro! Jag skall injaga skräck i deras hjärtan som är otrogna; halshuggen dem och huggen av dem fingrarna! Detta för att de trotsade Allah och hans apostel.”
5:9 ”otrogna äro de som säga: Gud är förvisso Kristus, Marias son”.
48:29 ”Muhammed är Allahs apostel, och de som följa honom äro fruktansvärda mot de otrogna, men barmhärtiga mot varandra.”
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 2:09 e m Citera och svara denna kommentar
Den stora och kanske den mest angelägna frågan vi måste ställa oss, inte minst inom kristenheten, ännu mer relevant där egentligen, är varför Islam fortfarande attraherar så många människor?
Kyrkor läggs ner och blir snabbt omvandlade till moskéer. Dom enda som kan sätta stopp för den här utvecklingen är vi, vi som tror på den Levande Guden
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 2:19 e m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Muhammeds Allah är INTE Abrahams Gud.”
Man kan av de skäl jag angav i inlägg ovan inte säga så utan att bifoga reservation. Vi är skyldig att visa hänsyn mot kristna araber och arabisktalande.
@Lars W:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 2:52 e m Citera och svara denna kommentar
Gud älskar Människan, inte muslimer, pingstvänner eller andra ”vänner”.
Han dog för Sin avbild, Människan!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 3:53 e m Citera och svara denna kommentar
Läst tråden och såhär korkade är människor inte som de här ger sken av. Kanske har jag fel.
Namnet Gud kommer av roten Gudan, Godan, Gotan vilket alla som studerat religion vet. Att de kristna försöker gömma detta faktum, mest tydligt på Wikipedia där faktumet helt borttagits. Enligt ryktet med hotelser och annat.
Tyvärr är inte Jesus och Jehova några Gudar. Eller för den delen Herren vilket kommer av Herjan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 6:10 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias: Tack Alias! Jag återkommer gärna med kommentarer. Den här gången föll det sig naturligt, med tanke på att Aletheia länkade från en artikel i Dagen.
För min del skulle jag uppskatta om Aletheia länkade lite oftare till ”heta” ämnen av det här slaget i Dagen. Samtidigt vill jag framföra min eloge för den strålande och tänkvärda artikeln på den här bloggposten! Den här texten kommer väl till nytta i form av citat och länkar på andra bloggar.
Men jag tycker att det är lite trist att den här utmärkta artikeln inte är signerad med något namn. Den är alldeles för bra för att bara vara försedd med ”Alias”. Hur kommer det här sig?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 7:27 e m Citera och svara denna kommentar
@Kalle: Även guden med namnet Allah’s 99 attributer har en mycket jobbig en som lyder: Bedragaren.
Sura 4:142 Verily, the hypocrites seek to deceive Allah, but it is He Who deceives them.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 7:46 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Alias, bra analys; här är en annan av Göran Skytte, (numer frälst)
Nej, Sverige är inte som Nazityskland
Publicerad: 18 december 2010, 04.46.S
Aftonbladets kolumnister Helle Klein och Jan Guillou anser att det inte är terrorister som utgör hotbilden, utan svenska politiker och svensk lagstiftning som ”förföljer muslimer” och påminner om fascism och nazism.
Helle Klein skriver under rubriken ”Kriget mot terror leder till fascism” (21/11). I Guillous värld räcker det inte med fascism. Han skriver (13/12): ”Sverige förföljer alltså personer som kan räknas som ’muslimer’ i ett eller annat avseende med en lagstiftning som man får gå tillbaka till 1930-talets Tyskland för att hitta motsvarigheter till.”
Den 15/9 1935 antog det nazistiska Tyskland en serie antisemitiska lagar som brukar benämnas Nürnberglagarna. Lagen ”till skydd för det tyska blodet” förbjöd äktenskap och förbindelser mellan judar och personer med ”tyskt blod”. En lag uteslöt judar från tyskt medborgarskap, slopade judars rösträtt och förbjöd judar att inneha offentligt arbete.
Guillou hävdar som vi sett att Sverige idag förföljer muslimer med en lagstiftning ”som man får gå tillbaka till 1930-talets Tyskland för att hitta en motsvarighet till”. Kan det innebära något annat än att han jämställer nu gällande svensk lag med de nazistiska Nürnberglagarna?
Klein-Guillou anklagar politiker och medier för att behandla den muslimska befolkningen som ett kollektiv. Klein: ”Politiken och det offentliga samtalet nriktas på ’muslimerna’, på den ’islamska extremismen’, som vore det entydiga begrepp.”
Jag tror inte att detta kan bevisas med fakta. Seriös forskning skulle troligen visa att svenska medier och politiker – naturligtvis med vissa undantag – snarare är noga med att inte använda kollektiv pluralis, att inte ”skära över en kam”. Däremot klumpar både Guillou och Klein ihop just muslimer till en kollektiv grupp.
Om polisens ingripande härförleden i Göteborg vid ett misstänkt terrorbrott skriver Klein: ”Så behandlar svensk polis människor som heter Muhammed … och som är muslimer.” Den såphala formuleringen antyder att de behandlades hårdhänt för att de heter Muhammed. Vilket naturligtvis inte är sant.
Guillou går inte oväntat längre. Han utnämner den muslimska befolkningen i Europa till ”den mest utsatta minoriteten bland Europas befolkningar”. Det kan kanske förklaras av att han inte är så intresserad av andra, till exempel vissa delar av den romska befolkningen i Europa.
Så knyts säcken ihop hos Aftonbladettyckarna. Här i Guillous version:
Säkerhetspolisen och dess ”utvalda media” hotar ”hela tiden” befolkningen med ”starkt överdrivna terrorrapporter”. ”Politikerna” (obs, kollektiv pluralis) stiftar antidemokratiska lagar som ”diskriminerar muslimer”. Detta skapar behov att ”slå tillbaka”. Men mannen som för en vecka sedan gick omkring med bomber i Stockholms centrum var bara ”återigen en knäppgök”. ”Bevisligen farligare för sig själv än för omgivningen”. Det är inte han och hans gelikar som utgör det verkliga hotet. Det är den svenska lagstiftningen ”mot muslimer” som utgör hotet. Eller som Guillou skriver: ”Det är denna antidemokrati som utgör den största terroristfaran för Sverige.”
Snacka om knäppgök.
Göran Skytte är författare och fri skribent. goran.skytte@telia.com
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 9:04 e m Citera och svara denna kommentar
BRA OCH SANSAT ÅSA !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
A life without lies
Välkommen som kommentatör på Aletheia.
Det var en hop märkliga påstående du kommer med. Jag kan ju inte säga att jag håller med dig och du har fel. Jesus är Jehova som är Gud.
Sedan vem som mest korkad, den som i högmod tror att att han sitter över Gud och kan placera Gud i sin lilla ask, eller den som ödmjukar sig i att Gud är större än en själv.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 9:28 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Gud älskar människor. Muslimer är människor. Pingstvänner är människor. Gud älskar muslimer och pingstvänner.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
”Jesus är Jehova som är Gud.”
Det är lite svårt att förklara med Skriften.
Kanske du använder katekesen?
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 10:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Hej Sam!
Låt Dig fyllas av den Helige Ande enl. ”Ef.5:18″,
så visar Han dig, att Jesus är Gud.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 11:19 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld o Alias
Gud älskar muslimer och pingstvänner, hatar Islam 0ch älskar pingströrelsen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 18th, 2010 at 11:20 e m Citera och svara denna kommentar
@Åsa: Jag vill bara komplettera den här utmärkta krönikan med följande tillägg: Den publicerades ursprungligen i Svenska Dagbladet. Länk till artikeln: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-sverige-ar-inte-som-nazityskland_5817633.svd
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 12:32 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Tror inte det är DHA’s uppgift enligt Skriften.
Hes 36:27. Det måste vara nån annan ande du menar!
Har du blivit uppfylld av den Ande som Hes 36 talar om så att du vandrar efter Faderns stadgar och gör efter Hans rätter?
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 1:25 f m Citera och svara denna kommentar
Hej alias. Nej, jag gör aldrig märkliga påståenden. Jag stipulerar faktum. Sedan så behöver jag väl inte upprepa att Jesus och Jehova inte är Gudar? Eller?
@Kalle:
Här måste man vara mycket försiktig och tassa på i ullstrumporna. Man påstår att Allah och den kristne Guden är samme Gud. Stämmer det? Svaret är både ja – och nej.
Avser man den Allah som Isa talar om i arabernas Biblar är svaret: JA!
Avser man den Allah som Muhammed skriver om i Koranen är svaret: NEJ!
Att generellt säga att Allah är en krigs- och mångud som står för ondska och att Isa är en falsk profet är en oerhört farlig och förledande handling mot kristna araber. De araber med kunskaper om vår historia och kultur kunde kasta pajen tillbaka och säga att vi tillber vikingarnas gamle övergud som benämndes just ”Gud” med koppling till asatro (Oden är en senare påkommen ”övergud”).
Vill svara på det senare eftersom det tidigare partiet är ointressant för mig. Det som i forn sed-kretsar benämns som ”tankevurpa” är att placera Gud/Wodan/Odin i ”vikingatiden” och aldrig före eller efter.
Vilken källa finns som inte uppenbart är propaganda och kristen rädsla för det högre angående att Oden skulle vara ”en senare påkommen ”övergud”?
Namnet Allfader borde bekräfta, och för den delen förklara All-eh, så jag vill se en pålitlig källa till ditt påstående.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:15 f m Citera och svara denna kommentar
@A life without lies:
Du är inte lite stursk. Man kan undra vart du vill komma. Vad din tro går ut på och varför du inte tillåter oss att använda de benämningar och namn som är gängse sedan århundraden. Han som hör våra böner vet till vem vi ber oavsett om vi säger Gud, Jehova eller Allah. Om vi säger Yeshua, Jesus eller Isa.
”Vill svara på det senare eftersom det tidigare partiet är ointressant för mig. Det som i forn sed-kretsar benämns som ”tankevurpa” är att placera Gud/Wodan/Odin i ”vikingatiden” och aldrig före eller efter.”
Du anser att ”roten” till ordet ”gud” är Gudan, Godan, Gotan. Läste lite om detta på en sida om Svea Rikes häfvd. Goudan var en annan ”rot”. Jag tror inte du är så blåögd att du anser detta vara ett ursprung för ordet.
Frågar du mig är Jakobs son Gad ”boven”. När hans ättlingar vandrade norrut och västerut bevarade de stamfaderns namn i nästan ograverat skick. Säg engelska orden ”God” och ”Goth” för dig själv. Där har du roten.
Alla dessa germanska ord har samma rot: Got, goth, God, god, gut, Gott, gute, Gud.
För mer info, läs sidorna på Brit-Am´s website.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:28 f m Citera och svara denna kommentar
Alias och FÖ, det är Människor – Jesu lärjungar – som är inympade i det sanna vinträdet, inga rörelser.
I Sardes, som får sägas ha varit en pingstförsamling, fanns bara några få som var värdiga att vandra med JESUS i vita kläder, allt enligt Honom själv.
En församling är Jesu – Huvudets – redskap, i mån av lydnad; men det är de enskilda människorna i den Han älskar och gett Sitt liv för.
Och när vi dör, dör vi som Människor, som Människosöner -och döttrar och som alls ingenting annat; som söner och döttrar åt Gud och som Abrahams löftessäd; om vi nämligen förblir i förbundet: grundat på Jesu blod, förbundsblodet.
Och det förbundet är inte slutet med några församlingar, utan med individer, en och en; vars huvudhår t.o.m. är räknade..
I församlingarna såväl som annorstädes finns ”Guds älskade”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:31 f m Citera och svara denna kommentar
Det är inte islamister som är problemet, utan vad den enskilda människan får lära sig ur deras lärobok.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 5:34 f m Citera och svara denna kommentar
Idag har vi ca 400,000 muslimer i Sverige, större antal än medlemmarna i frikyrkorna, i Malmö är det 30 % muslimer och inom några är de i majoritet i den staden. År 2020 har vi enl beräkningar 2 miljoner muslimer i Sverige detta pga invandringen på ca 100,000 per år där de flesta är muslimer (Kristna invandrare från Irak exempelvis slängs dock ut) Muslimerna har även mycket högre nativitet än den svenska ursprungsbefolkningen. Om nuvarande politik och invandring får fortsätta så är muslimerna i majoritet i Sverige inom en framtid, frågan är bara om det tar 30, 50 eller 70 år./Kalle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld
Gud älskar Israel, Gud älskar sin brud, församlingen, Pingstförsamlingen och andra ”kropps-delar”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 10:45 f m Citera och svara denna kommentar
@F Ö:
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Med andra ord älskar han alla människor inklusive vilseledda muslimer. Han älskar människorna men inte deras gärningar. De som älskar honom tillbaks vill som en naturlig följd gör hans vilja och får också en bättre relation till Gud.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 10:48 f m Citera och svara denna kommentar
@A life without lies:
Jesus och Jehova är en och samma Gud. Det är naturligtvis inget som en muslim håller med om, men det är sant ändå.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 1:02 e m Citera och svara denna kommentar
@F Ö:
Gud älskar den lokala pingstförsamling som vägrat ansluta sig till samfundet Pingst-ffs. Det är min övertygelse. Är inte lika övertygad om att det gäller detta samfund som löper åstad efter avgudar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 1:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Hej Sam!
Men om ni leds av Anden, står ni inte under Lagen.
Så skulle Lagens krav uppfyllas i oss, som inte vandra efter köttet, utan efter Anden.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 1:53 e m Citera och svara denna kommentar
När vi vill vara riktigt tjusiga mot en militant lära som islam, tycker vi oss vara kristussjälar som vänder andra kinden till. Men, det är inte den egna, personliga kinden som blottas. Det är visdomständer ur den kristna kroppen som ryker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 2:03 e m Citera och svara denna kommentar
TACK igen Alias för läsvärd information !
Visst älskar GUD, Den Ende Sanne Guden, även muslimer, men muslimernas gud ; Allah, är absolut inte BIBELNS GUD !
”Sara blev havande och födde en son åt Abraham på hans ålderdom (100 år), vid den bestämda tid som GUD hade sagt honom. Och Abraham gav sin son namnet Isak.”
Abraham hade också en tjänstekvinna i sitt hus, Hagar, från Egypten , och hon födde även en son åt Abraham, Ismael.
Hagar och Ismael drevs ut ur Abrahamns hus, ut i öknen.
Med GUDS bifall !
Men Gud var med gossen, han växte upp i öknen och blev med tiden en bågskytt.
Och hans mor tog en hustru åt honom från Egyptens land. (Egypten = världen)
Ismael är upphovet till alla ”ism” = ytterlighetsinriktning.
Också islamism !
MOT den ende sanne Guden , Bibelns Gud !
”Dock, vad säger Skriften ?
Driv ut tjänstekvinnan och hennes son; ty tjänstekvinnans son skall förvisso icke ärva med den fria hustruns son.
Alltså, mina bröder, vi äro icke barn av en tjänstekvinna, utan av den fria hustrun.” GAL. 4:30-31
K O R A N E N är islams heliga bok!
Den kallas vördsamt ”den ädla recitationen”, och utgör enligt muslimsk uppfattning Allahs (Guds) oförvanskade ord som uppenbarats till profeten Muhammed genom ängeln Gabriel.
Detta ägde rum vid många olika tillfällen, med orelbundna och ibland långa intervaller, med början år 610, då Muhammed var fyrtio år, 0ch fram till hans död år 632.
I det ekumeniska arbetet som idag är så intensivt, kan vi ju läsa och höra att även muslimerna börjat kallas våra andliga syskon !
Ofattbart ! Vilket avfall från GUD och Hans ORD !
Om muslimerna är vara andliga syskon så borde väl även buddister och hinduister, ja alla möjliga religioner och dess efterföljare vara våra andliga syskon ?
För vi har ju alla samme stamfader: Abraham !
Andliga syskon blir vi när vi har upplevt verklig pånyttfödelse! Bekänt våra synder och fått uppleva förlåtelse och rening i JESU BLOD!
Vi har beslutat att följa JESUS och möter på den smala vägen andra som upplevt samma under i sina liv !
En återlöst syskonskara på väg mot Jerusalem!
Allt detta avfall som är så enormt stort , är ett så stort tidstecken på JESU snara tillkommelse !
JESU ord ljuder : VAKA VAKA !
Shalom !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:
Du verkar ha glömt att Ismael är Judens halvbror och följaktligen fick en välsignelse från Gud.
Här ett kort utdrag från Ketriel Blad under ”dagens Manna 05-7 :
” Efter att ha fått uppleva detta underbara helande från judarnas Elokim, kommer Jishmaels söner att höja en annan typ av rop, som det står skrivet i Jesaja 42:11-12: ”Höj din röst, du öken med dina städer, ni byar där Kedar (Jishmaels andra son) bor. Jubla, ni klippornas invånare, ropa från bergens toppar. Ge HERREN ära, förkunna hans lov i havsländerna.” (SFB)
Jishmaels sista rop kommer att bli ett lovsångsrop till den Evige, Israels Elokim, som inte har fäst sitt Namn i Mecka utan i Jerushalajim. Och till Jerushalajim skall Jishmaels söner komma i en snar framtid för att frambära offer i det tredje templet, som det står skrivet i Jesaja 60:7: ”Alla Kedars (Jishmaels andra sons) hjordar skall samlas till dig (Jerushalajim), Nebajots (Jishmaels förstföddes) baggar skall stå till din tjänst. Till mitt välbehag skall de offras på mitt altare, och min härlighets hus skall jag förhärliga.” (SFB)
På detta sätt kommer syftet med Jishmaels namn att uppfyllas i hans ättlingar. Den Mäktige kommer att lyssna till dem och göra dem till ett stort folk som för med sig mycket materiell och andlig välsignelse till hela jorden. Må den dagen komma snart och i våra dagar, amen!” slut citat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:41 e m Citera och svara denna kommentar
Fortsättning på föregående.
Detta är början på avsnittet Dagens Manna av Ketriel Blad. :
”Hur blir Jishmaels slutliga rop?
Jishmael blev så välsignad att tolv furstar med var sin stam utgick från hans höfter. Detta bekräftar löftet som gavs till Avraham och Hagar om hans framtid, som det står skrivet i 1 Mosebok 17:20: ”Men också ifråga om Ismael har jag hört din bön. Jag skall välsigna honom och göra honom fruktsam och föröka honom mycket. Han skall bli fader till tolv hövdingar, och jag skall göra honom till ett stort folk.” och 1 Mosebok 21:13: ”Men också slavinnans son skall jag göra till ett folk, eftersom han är din avkomling.” och 1 Mosebok 21:18: ” Gå och res upp honom och tag hand om honom. Jag skall göra honom till ett stort folk.” (SFB)
Tre gånger lovade den Evige att han skulle göra Jishmael till ett stort folk, och den text som vi stannat vid bekräftar att den Evige är trogen sina löften.
Välsignelsen över Jishmael innebär inte bara att hans ättlingar blir förökade och får framgång i världen, utan den har också en andlig dimension. Den välsignelsen är reserverad för den sista tiden då Islam blir knäckt.
Namnet Jishmael, som gavs av den Evige till denne Avrahams son, betyder ”den Mäktige kommer att lyssna”. Hagars lidandes röst blev hörd av den Evige och just därför fick barnet namnet Jishmael (16:11). Sedan hörde den Evige den unges röst när han grät när han var nära att dö (21:17).
Jishmael kan ropa. Hans ättlingar, araberna, skriker mycket. Den Evige har gett dem förmågan att ropa. Namnet Jishmael gömmer en profetia över hans slut; han kommer att ropa och den Mäktige kommer att höra hans rop. Först kommer det att bli ett rop om hjälp, som den gången han höll på att dö, för många onda ting kommer att drabba arabvärlden i de sista tiderna, som det står skrivet i Daniel 11:40-44: ”Men vid ändens tid skall kungen i Söderlandet (Egypten) drabba samman med honom. Kungen i Nordlandet (Syrien) skall då storma fram mot denne med vagnar och ryttare och en stor flotta. Han skall rycka in i länderna och svämma över och dra igenom dem. Han skall också dra in i ‘det härliga landet’, och många länder skall falla, men dessa skall undkomma hans hand: Edom och Moab och huvuddelen av Ammons avkomlingar (nuvarande Jordanien). Ja, han skall sträcka ut sin hand mot länderna. Egypten skall inte slippa undan. Han skall erövra skatter av guld och silver och alla slags dyrbara ting i Egypten. Libyer och etiopier skall följa honom. Då skall han få höra rykten från öster och norr som förskräcker honom, och han skall dra ut i stort raseri för att förstöra och förgöra många.” (SFB)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 3:51 e m Citera och svara denna kommentar
forts.och en viktig ”mellan-pusselbit” på Ketriel Blads undervisning om ”Ismaels slutliga rop.”
Arabländerna, och speciellt Egypten, kommer att få lida mycket av de krig som kommer över dem vid ändens tid. Detta kommer att skapa ett väldigt starkt rop bland dem. Men ropet från Jishmaels mun kommer att förvandlas mer och mer till att blir ett annorlunda rop. I stället för att skrika hatfullt mot sin bror Jitschak och skylla på honom för allt som händer honom själv, eller skrika av lidande för krigen som han upplever, kommer han att ropa till Himlen – inte till islams falska gud – utan till Israels Mäktige. Då kommer Han att lyssna och svara, som det står skrivet i Jesaja 19:22: ”Så skall HERREN slå Egypten – slå, men också hela. När de omvänder sig till HERREN, skall han bönhöra dem och hela dem.” (SFB)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 4:08 e m Citera och svara denna kommentar
@Elisabeth:
Ketriel Blad, MFS andlige ledare, har ju konverterat till judendomen, men säger sig inte ha lämnat sin tro på Jesus som Messias! ???
Och Ketriel Blad tiger om sin tro på Jesus som Messias för judarna som han dagligen har i sin omgivning eftersom han bor i Israel ! ???
Vi är nya förbundets folk – vi som funnit JESUS – MESSIAS, som vår Frälsare och vår Förlossare!
Vi lever inte i judendomen med dess lagar och stadgar!
Därför förstår jag inte att Ketriel Blad kan vara jude enligt GT, och samtidigt JESUS-troende enligt NT ?
Han måste väl välja sida han också !
Och följa JESU missionsbefallning !
Shalom !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 4:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
För syndernas förlåtelse och frälsning ja.
Men du menar att man ska revoltera så mycket man kan mot Skaparens ord för att bli välsignad, då?
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 4:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen:” Han måste väl välja sida han också !
Och följa JESU missionsbefallning ”
–Kära syster…du vet väl att det är Israel i egenskap av Prästnation som kommer att ”missionera ” över hela världen !
Jeshua vände sig ju till sina judiska lärjungar med den befallningen !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 5:04 e m Citera och svara denna kommentar
FÖ, ”Gud älskar Israel, Gud älskar sin brud, församlingen, Pingstförsamlingen och andra ”kropps-delar”.
En del av dessa ”kroppsdelar” utspyr Han ur Sin mun och de flesta av de som åtföljde Moses, hade Gud inte behag till, allt enligt Guds eget Ord.
Många av Guds församlingar i vårt land, enligt min erfarenhet, står Guds Ande emot, genom att ersätta Andens mångfaldiga verk, med egna gärningar, förmågor och programpunkter:
d.v.s. det bästa som människor
kan åstadkomma.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 5:27 e m Citera och svara denna kommentar
@Elisabeth:
Just ett snyggt försök att smita ifrån sitt uppdrag.
Är inte detta vad juristerna kallar ”trolöshet mot huvudman”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 5:29 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Hans!
Välkommen som kommentator på Aletheia. Nästa gång kommer din kommentar in direkt utan att passera moderering.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 5:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Elisabeth:
Elisabeth skrev: ”Israel i egenskap av Prästnation som skall missionera över hela jorden….”
Enligt GUDS ORD är även den nyatestamentliga församlingen ”ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett egendomsfolk, för att vi skall förkunna Hans (JESU) härliga gärningar, Hans (JESUS) som har kallat eder från mörkret till sitt underbara ljus.”
Samma villkor gäller för alla JESU lärjungar, vare sig man är jude eller grek eller svensk eller finsk !
Inte har judarna någon särställning som Prästnation!!
Tänk vilken mission som bedrivs idag .
I öststaterna ! Spec i Asien !
Genom t.ex. media !
Och i dessa missionsuppdrag finns ”det konungsliga prästerskapet” !
Pånyttfödda människor som tagit JESU missionsbefallning på fullt allvar : ”Gån ut i hela världen och gören alla folk till mina lärjungar”!
SHALOM !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 6:23 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Hej Sam!
Den som håller Hans bud, han förbliver i Gud.
Detta är Hans bud, att ni ska Tro på Jesu Kristi namn och älska varandra. Därav att Han givit oss av sin Ande vet vi att vi förbliver i Honom.
Vandra i Ande, så ska ni inte göra vad köttet vill.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 6:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Att jag för en gångs skull ska få anledning att hålla med dig.
Uppdraget är givetvis givet till varje lärjunge – jude som hedning. Att de första uppdragstagarna var israeler har sin enkla förklaring i att det ännu inte fanns hednakristna vid den tiden.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 6:37 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Islam har ju egentligen ingenting med Abrahams son Ismael och araber att göra. Det var på 6oo-talet efter J.C, som Muhammed kokade ihop sin religion.
Islam är ett hopkok av arabiska sagor+ dålig kopia av Bibeln+Muhammeds påstådda uppenbarelser.
Muhammed var en krigsherre som utrotade alla beduin-stammar på den arabiska halvön, som inte ville anamma hans religion. Muhammed personligen, halshögg mellan 600-800 judar under sin livstid. Så helig var han alltså.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 11:35 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld
Ganska skojig utveckling på debatten om vem och vad Gud egentligen älskar…Gud älskar en glad givare i alla fall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 19th, 2010 at 11:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Hmmm som de kristna på nordirland då? Eller varför inte titta i det gamla testamenetet om vilka som skall dö. Samt vad som händer med de som avbildar Gud… David Koresch och liknande????
Vi minns kanske inte hilkorna kvinnor tvingades bära i detta land men om man överlåter politik till religiösa (som ofta saknar kritiskt tänkande) och som ibland tror sig leva i den yttersta tiden (pingstvänner, etc.) så ligger man risigt till oavsett om det är kristendom, judendom eller islam.
Ta och kritiskt granska de århundraden som kyrkan bestämt och yttra dig sedan om våldsreligion. Problemet är sällan guden eller religionen utan idioterna som följer den. Jag är lika rädd för de extrema högrekristna i USA och Europa som jag är för extrema muslimer.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 12:03 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Kung David då? Samt var det inte på 300-talet man kokade ihop Nya Testamentet el. iaf delar av det. De argument som du så respektfullt möter Muslimerna med faller faktiskt tillbaka på din egen religion. Ty sagan om Noa är så mycket äldre än bibeln. Den finns nedtecknad i språk äldre än hebreiskan samt att folk i Indus använde sig av den.
Jag vet att någon i Bibeln mumlade något om att du skall icke döma och att jesus sade något om att vända andra kinden till. Men de här två sakerna har många kristna väldigt svårt med. Så enkla saker… kan du förstå!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 12:04 f m Citera och svara denna kommentar
På tal om extremreligion så vilka följer mig nästa söndag och stenar någon som råkar jobba på sabbaten?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 1:52 f m Citera och svara denna kommentar
allah och bibelns Gud hör inte samman.
Det händer något mycket märkligt i Sverige nu. Höga ämbetsmän inom politik, näringsliv och rättsväsende talar aningen stakande om att islam är en fredens religion. Hur kommer det sig då att miljoner flyr muslimska länder?
Kanske det är verkställandena av sharial. som trots allt får högviltet att staka sig när dom talar om fredens religion
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 6:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: ”Pånyttfödda människor som tagit JESU missionsbefallning på fullt allvar : ”Gån ut i hela världen och gören alla folk till mina lärjungar”!”
- Ja, till Jeshuas lärjungar! Bör inte en lärjunge ha samma religion som sin Mästare? Jeshua var inte kristen! Hur går det ihop?
Faktiskt så är den messianska förkunnelsen hur en Jeshuas efterföljare skall leva mer lik det liv som Jeshua och hans apostlar levde.
Välsignelse!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 6:27 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld: ”En del av dessa ”kroppsdelar” utspyr Han ur Sin mun och de flesta av de som åtföljde Moses, hade Gud inte behag till, allt enligt Guds eget Ord.”
- Jäpp, det var de som inte följde Mose undervisning som Gud inte gillade. Gud har inte ändrat sig vad jag vet. Han har behag till lydnad, om jag minns rätt.
Välsignelse!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 6:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Gunnevi Karvonen: ”Samma villkor gäller för alla JESU lärjungar, vare sig man är jude eller grek eller svensk eller finsk !
Inte har judarna någon särställning som Prästnation!!”
- Det där resonemanget är grunden för kyrkans ersättningsteologi. Det hör inte hemma hos en sann efterföljare av Jeshua.
Paulus likställer inte det judiska folket med övriga troende. Judarna har ett företräde på allt sätt och de har nytta av omskärelseförbundet, allt enligt Rom 3:1-2.
Med andra ord så hade Elisabeth helt rätt.
Välsignelse!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 7:29 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Det kan vara bra att läsa lite mer än bara det som ögonen gillar: Rom 3:9- och framåt.
Vilket företräde anser du judarna har….hur har den visat sig efter Jesu födelse? Vad går den ut på?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 7:49 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Vi får ju inte glömma bort hemligheten som alltid har varit hos Gud men som nu har uppenbarats för människan: ”Den innebär att hedningarna i Kristus Jesus och genom hans evangelium är våra medarvingar och tillhör samma kropp som vi och har del i samma löfte.”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 8:44 f m Citera och svara denna kommentar
@micro: ”Vi får ju inte glömma bort hemligheten som alltid har varit hos Gud men som nu har uppenbarats för människan: ”Den innebär att hedningarna i Kristus Jesus och genom hans evangelium är våra medarvingar och tillhör samma kropp som vi och har del i samma löfte.””
- Javisst är det så, det glömmer jag inte bort. Paulus var jude och det innebär att vi ickejudar tillhör samma kropp som de frälsta judarna och vi ickejudar har del i samma löfte som dessa judar. Alltså inte tvärt om.
Välsignelse!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:01 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
”Samma sak” och ”sak samma” är inte samma sak, eller hur menar du?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:03 f m Citera och svara denna kommentar
Alias: ”Jag är säker på att Gud älskar alla muslimer och vill nå dem med sanningen som inte är godtycklig, utan som verkligen är sann. Samtidigt vet jag också att Gud inte kan tåla lögnen, därför älskar Gud muslimer men har mycket svårt för Islam.”
AG: Gud älskar alla och vill att alla ska bli katoliker, då Han grundade den Kyrkan. Men allt som inte är katolicism är inte lögn. Du är rätt svart-vitt! Eller egentligen är du inte det. För vad är sanning enligt dig? Vad är den arkimediska punkt, som alla sanning kretsar runt? Jesus självklart, men vilken tolkning av Hans lära och liv?
Jag har min arkimediska punkt och denna punkt ser med kärlek på dem som inte har sanningen i fullhet. Hur ser du på dina medmänniskor? Och hur motiverar du att du har ”the whole truth, and nothing but ”THE TRUTH”"?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:06 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Vi är nog överens i mycket, även om de eskatologiska tolkningsramarna skiljer sig åt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:29 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Är det nån som påstår tvärtom?
Kan du svara på denna fråga också?
”Vilket företräde anser du judarna har….hur har den visat sig efter Jesu födelse? Vad går den ut på?”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Ja, angående din syn på eskatologiska tolkningsramar kan jag inte uttala mig då du, så långt jag vet, inte skrivit något om dem här på Aletheia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:03 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Hej SÅ !
Jag är helt emot den s.k. ersättningsteologin !!
Men nu gällde det ju mission, inte judarna som folk !
Shalom !
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:04 f m Citera och svara denna kommentar
@micro: ”@SÅ:
Är det nån som påstår tvärtom?
Kan du svara på denna fråga också?
”Vilket företräde anser du judarna har….hur har den visat sig efter Jesu födelse? Vad går den ut på?””
- Ja, den klassiska kristna uppfattningen är att det är juden som skall anpassa sig till den kristna kyrkan. Det är ersättningsteologins utgångspunkt.
Judarna har ett företräde eftersom Guds ord anförtrotts dem och att de är förbundsfolket som har alla frälsningslöften. Det är inte jag som påstår det, utan bibeln.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:06 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig: ”@SÅ:
”Samma sak” och ”sak samma” är inte samma sak, eller hur menar du?”
- Vet inte vad du avser? Utveckla det lite mer.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:13 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
För det första har jag har aldrig påstått att jag har hela sanning och inget annat än sanningen, om du vid makt håller det påståendet så far du med lögn.
Där det andra, det jag där påstår är att det finns något som är absolut sant. Och det är därför intressant att utvärdera olika livsåskådningar utifrån att de kan inte alla vara sanna eftersom de motsäger varandra.
Själv är jag övertygad om att det centrala i evangeliet är absolut sant. Gud kom till jorden i mänsklig gestalt för att han älskar människorna och vill rädda så många som möjligt. Alltså inte kompatibelt med islam, och därför hävdar jag att islam är falsk på mycket centrala och helt avgörande punkter som är av sådan tyngd att de inte går att kompromissa bort.
För det tredje, nej jag tror inte Gud vill att alla ska bli katoliker. Det finns rätt mycket i den katolska läran är ett resultat av tradition och inte va trohet till Gud eller hans ord. Där med inte sagt att allt är fel, ej heller att det inte finns katoliker som ärligt söker Gud.
mvh Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:14 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
”Paulus likställer inte det judiska folket med övriga troende. Judarna har ett företräde på allt sätt och de har nytta av omskärelseförbundet, allt enligt Rom 3:1-2.”
Ok, så företrädet dom har är, enligt dig: ”Judarna har ett företräde eftersom Guds ord anförtrotts dem och att de är förbundsfolket som har alla frälsningslöften.”
Vi har också Guds ord och löftena…..Jag ser ingen skillnad.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
SÅ….
Det gäller att hålla rätt fokus, vilket du inte gör och därmed skapar du förvirring, som bara tjänar ormens syfte: att förvilla folken.
Vilken kallelse har vi fått av Herren?
Att upphöja judendomen till en avgud som du gör – eller syssla med Guds rikes angelägenheter?!
Matt.9:35 ”Jesus gick omkring i alla städer och byar, och han undervisade i deras synagogor och predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor.
När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde.
Och han sade till sina lärjungar: ”Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”
…………………………..
Matt.21:31 ”Vilken av de båda gjorde som fadern ville?” De svarade: ”Den förste.”
Jesus sade till dem: ”Amen säger jag er: Publikaner och horor skall gå in i Guds rike men inte ni.
Ty Johannes kom till er på rättfärdighetens väg, men ni trodde inte på honom. Publikaner och horor trodde på honom. Och fastän ni såg det, ångrade ni er inte heller efteråt och trodde på honom.
Lyssna till en annan liknelse. En husbonde planterade en vingård, satte stängsel kring den, högg ut en vinpress och byggde ett vakttorn.
Sedan arrenderade han ut den till vingårdsarbetare och reste bort…..”
………….
Just det. Motarbetar man Herren, då blir det konsekvenser…
…..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:47 f m Citera och svara denna kommentar
Jes. 61:1 ”Herrens, Herrens Ande
är över mig, ty han har smort mig
till att förkunna glädjens budskap
för de ödmjuka; han har sänt mig
till att läka dem som har ett
förkrossat hjärta,
till att predika frihet för de fångna
och förlossning för de bundna, till
att predika ett nådens år från Gud”
Matt. 7:22-23 ”Många skall på den
dagen säga till mig: ”Herre, Herre,
har inte vi profeterat i ditt namn
och genom ditt namn drivit ut onda
andar och genom ditt namn gjort
många kraftgärningar?”
Men då skall jag betyga för dem: ”Jag
har aldrig känt er; gå bort ifrån mig, ni
ogärningsmän”
GUDS RIKE!
är ett rike för de
ödmjuka: det
är till dem
JESUS
kom:
inte till de högmodiga,
dem står Gud emot
till evig tid
många som menar sig tillhöra det riket,
gör det inte på grund av sitt
högmodiga hjärta:
de har inte hjärteförening;
livsförbindelse, med JESUS, som
den levande grenen har med sitt träd!
Därför är det också av yttersta vikt, att det är Bibelns JESUS Kristus som är den stam som grenen är ympad in i, och inte en falsk, som kommit under Jesu Namn!
Eller att vara en död gren i rätt träd; man kan t.ex. ha den rätta läran, men ändå vara andligt död.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:49 f m Citera och svara denna kommentar
Anders Gunnarsson….
Herren ‘grundade inte’ någon dogmatisk, stel ‘kyrka’, som inte håller Ordet utan konserverar synden. Skriften lär:
Herren bygger upp Sin Kropp, ett andligt Tempel av Levande Stenar, som LYDER Guds Ord i Förbundet och bär rättfärdighetens frukt:
Matt.28:18 ”Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Jag har fått all makt i himlen och på jorden.
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och LÄR DEM ATT HÅLLA ALLT VAD JAG BEFALLT ER. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”
………………………
Avgudadyrkan, leverne i synd och gemenskap med onda andar ingår inte i befallningen.
1Kor.10:20 ”Nej, vad hedningarna offrar, det offrar de åt onda andar och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha någon gemenskap med de onda andarna.
Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars bord.
Eller vill vi utmana Herren? Är vi starkare än han?
Allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet, men allt bygger inte upp.”
……………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 11:26 f m Citera och svara denna kommentar
Grymt off-topic
Men kan inte låta bli att tycka att det var mycket ”ave maria” i tv-gudstjänsten igår
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 11:37 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Grattis herr AG!
Du har vunnit 1:a pris i ämnet ”dagens skämt”, med ditt påstående:
”Gud vill att alla ska bli katoliker, då Han grundade den Kyrkan”.
Ha-ha!, den var bara för rolig.
Framför mig, såg jag alla Aletheias kommentatorer runt om i Sverige, sitta med sina fiskmössor på och kräklor i hand och radbanden rasslandes.
Nu får Du väl ta och ”shave maria” lite va?
T.o.m barnen på dagis begriper, att RKK med den hedniske klädde påven är den sköka som beskrivs i ”Upp.17:5″.
Tack för skämtet!
Det piggade upp!
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 12:03 e m Citera och svara denna kommentar
Jag måste bara säga Peter, att den Kristna trosbekännelsen går att spår till endast ett/två år efter kristus död. Det finns det papper på. Nej, Kristendomen är inget hopkok, inte om man granskar källorna, vilka är extremt tidiga. Många har vandrat den vägen du nu tar för att sedan bli överbevisade, när man granskar källorna, när man aktivt söker, när man bestämt sig för att omkullkasta kristendomen som sådan, det är då man oftast kommer fram till att det osannolikaste är i sanning. Många ateister har vandrat den vägen. Jag likaså.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 1:01 e m Citera och svara denna kommentar
@Läsare:
Förvånar mig inte då kyrkoårets texter tydligen handlade om en viss Mirjam…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 1:11 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Där håller jag med. Men denna mening bör kompletteras:
”Där med inte sagt att allt är fel, ej heller att det inte finns katoliker som ärligt söker Gud”
Om de ärligt söker Gud låter Han sig finnas. Och när de blivit Hans känner de sig inte hemma i en miljö med helgonlegender, avgudadyrkan och påvedyrkan utan går vidare och enligt samme Guds uppmaning ”drager ut ur henne”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 4:24 e m Citera och svara denna kommentar
@micro: ”Vi har också Guds ord och löftena…..Jag ser ingen skillnad.”
- Men Paulus säger att det är skillnad. (Rom 3:1-2. ) Du får ta upp det med honom vid uppståndelsen. Tills dess får du hålla dig lugn och tro på bibelordet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 4:43 e m Citera och svara denna kommentar
@micro:
Men tillhör du inte Israel som folk hör du inte till förbundsfolket. Det bör heller inte eftersträvas såsom somliga hedningar gör.
”Men om nu några av grenarna hava brutits bort, och du, som är av ett vilt olivträd, har blivit inympad bland grenarna och med dem har fått delaktighet i det äkta olivträdets saftrika rot, så må du icke därför förhäva dig över grenarna. Nej, om du skulle vilja förhäva dig, så besinna att det icke är du som bär roten, utan att roten bär dig. Nu säger du kanhända: ‘Det var för att jag skulle bliva inympad som en del grenar brötos bort.’ Visserligen. För sin otros skull blevo de bortbrutna, och du får vara kvar genom din tro. Hav då inga högmodiga tankar, utan lev i fruktan.
Ty har Gud icke skonat de naturliga grenarna, så skall han icke heller skona dig.”
Rom 11:17-21
”Så frågar jag nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det! Jag är ju själv en israelit, av Abrahams säd och av Benjamins stam.”
(Rom. 11:1)
”Ja, bedrövelse och ångest skall komma över den människas själ, som gör det onda, först och främst över judens, så ock över grekens.”
(Rom. 2:9)
”Men härlighet och ära och frid skall tillfalla var och en som gör det goda, först och främst juden, så ock greken.”
(Rom. 2:10)
Hur kommer det då att se ut i framtiden i det Messianska riket, då Jerusalem blir hela jordens huvudstad?
”Så säger HERREN Sebaot: På den tiden skall det ske att tio män av allahanda tungomål som talas bland hednafolken skola fatta en judisk man i mantelfliken och säga: ‘Låt oss gå med eder, ty vi hava hört att Gud är med eder. ‘ ”
(Sak. 8:23)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 8:19 e m Citera och svara denna kommentar
Pingstteologen Göran Lennartsson har skrivit mycket som är bra när det gäller judendom/kristendom. Detta rekommenderas på det varmaste till denna bloggs läsare och skribenter. Det kommer några hedniska helgdagar då det kan bli tid att läsa.
http://www.karismafarleden.fi/libraries/teachings/sv/kristen_antijudiskhet.pdf
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:05 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Helt suveränt bra skrivet av Pingstteologen.
Ovanlig skärpa. Inget ludd om Kristologin som annars är en fjäder i hatten på alla teologer och som sätts fram som en läcker entré-rätt !
Tack ska du ha SÅ ! Detta blir nyttiga och tänkvärda sanningar att begrunda under de hedniska helgdagarna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:11 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
Hej SÅ!
Nice try, som vi säger i Småland.
Dina försök att utmåla motståndet mot Din hybrid-variant av judendom som varande anti-semitism,
går vi inte med lätthet på. Ämnet handlar om islam.
Islam är väl det största hotet mot dagens judar.
Har Du några synpunkter på det ämnet?
Eller är Du bara här för att bedriva MFS- mission?
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:15 e m Citera och svara denna kommentar
Intressant.. Vill lyfta fram ett par aspekter från Koranen..
Muslimer vill gärna hävda att Koranen inte har påverkats utifrån..
Men håller detta? Var verkligen Muhammed förskonad från andra religioner.. Nej.
Muhammeds vistelser i Mecka har såklart påverkat hans syn på olika religioner, och man kan därför ifrågasätta om hans uppenbarelser var från Gud.
Dessutom så innehåller Koranen många av bibelns berättelser som redigerats något till Islams fördel.. Mer eller mindre rena plagiat. Samt många likheter från kristna/judiska aprokryfer.
Samt felaktigheter om kristen teologi, kring treenigheten, samt felaktigheter kring att Judar dyrkar Ezra.
Sura 9:30
”Judarna sa, ”Ezra är GUDs son,” medan de Kristna sa, ”Jesus är GUDs son!” Detta är hädelser som yttrats av deras munnar. Således matchar de hädelserna av de som inte trott förut. GUD fördömer dem. De har verkligen avvikit.”
Är den trovärdig osv? Kan det vara så att Muhammed var väl bevandrad i andra religioner, och inte alls fick denna uppenbarelse från Gud? Kan det vara så att det människor som Muhammed hade i sin närhet, har lärt honom saker från andra religioner? Tex hans frus kristna kusin?
Koranens likheter med ”sena” kristna aprokryfer tål också att nämnas.
Det tydligaste exemplet är Jesu mirakler som barn ”Han kommer att tala till människorna från krubban” Sura 3:46
Samt även där Jesus gjorde fåglar av lera. Det står i Koranen i sura 5:110.
Dessa kan härledas till ”Tomas barndomsevangelium”
Likheterna med apokryferna är för många för att bara skall vara en slump att de finns med i Koranen. Det mesta av Koranens teologi om Jesus går att härleda till dessa sena kristna skrifter. Likaså vill jag belysa det kristna människor som Muhammed hade i sin närhet.
Kan börja med Waraqa bin Nawfal.
Kan läsas i Sahih al-Bukhari, Vol. 4 Bok 55 nummer 605
Berättad av Aisha
’’Profeten återvände till Khadija (Muhammeds fru) när hans hjärta slog fort. Hon tog honom till Waraqa bin Nawfal som var en konverterad kristen som brukade läsa Evangeliet på arabiska. Waraqa frågade (profeten), ’’Vad ser du?’’ När han berättade det för honom, så sade Waraqa, ’’Det är samma ängel som Allah skickade till profeten Moses. Kommer jag att leva tills du tar emot det Gudomliga Budskapet, kommer jag att starkt stödja dig.’’
Det verkar iaf som Khadijas kände sin kusin mkt bra, då hon utan tvekan tar med Muhammed till honom vid religiösa frågor. Då Waraqa bin Nawfal verkar vara någon slags andlig auktoritet för Muhammed fru Khadijas.
Det står att Waraqa bin Nawfal var en kristen bibelöversättare av något slag, vilket innebär att det fanns kristna texter i Muhammeds närhet.
Waraqa bin Nawfal dog ett par dagar efter denna händelse och den gudomliga inspirationen slutade står det i texten.
Men med tanke på att Muhammed spenderade minst 15 år i Mecka innan uppenbarelsen, så kan ju han eller hans fru (som verkar hjälpa honom med hans religösa grubblerier) mkt väl ha studerat vidare med Waraqa bin Nawfals kristna texter. En gren av kristendomen som är en irrlära. Även kallad Nestorianismen. Kan även tillägga att just Nestorianismen, uppvisar just dessa teologiska avikelser kring treenigheten.
Sen har vi en annan aspekt också.
Vi vet ju att Mohammed som barn även följde med sin farbror Abu-Talib på olika stora resor/karavaner till Syrien. Minst två resor som vi vet..
Vid en resa träffar han den kristna munken Bahira.
Muhammed gjorde även flera resor senare som vuxen, då
han fick ta hand om Khadijas affärer innan dem gifte sig.
”När en rik affärskvinna från Mekka, Khadija bint Khuwaylid hörde om Muhammeds trohet och sanningsenlighet ville hon att han skulle ta hand om hennes affärer och för det första ville hon att han skulle leda hennes karavan som skulle till Sham. Muhammed tog emot denna uppgift och reste, under resan följdes han åt av khadijas tjänare Maisara, affärsresan gick mycket bra och Muhammed lyckades väl tack vare sin trohet och ärlighet.”
.http://www.islamguiden.com/arkiv/biografi.pdf
Muhammed gifte sig med Khadija omkring år 595 e.Kr.
Khadja kom från Mecka.
Mekka var alltså en kosmopolitisk stad, och kring templet Kaba så fanns det olika ikoner från diverse religioner, Jesus, Maria för att nämna några.
Muhammed vistades i Mecka i många år. Runt år 610 fick han sin första uppenbarelse. Han har då varit handelsresande affärsman i Mecka i nästan 15-20 år.
Muhammed hade även två icke arabiska fruar, en av dem var Safiya bint Hu’yai bin Akhatab från Bani al-Nadhir (judisk stam)
Den andra kvinnan var Maria *koptiskan. Som Muhammed fick av av ledaren för kopterna i Egypten. Det är också intressant att Muhammed får en fru av andra koptiska kristna. Är inte det lite märkligt att Muhammed får en fru av en annan kristen? Tyder inte på att Muhammed var vän med denna kristna koptiska ledare.
Många forskare idag hävdar ju att Koranen är skrivet på ett språk som inte användes i folkmun direkt på denna tiden. Med Koranen så skapas ett nytt språk säger många forskare. Och då är det inte så konstigt att det uppstår dialektala skillnader då ingen helt enkelt kunde språket som Koranen skrevs på.
Det här med det Arabiska språket tål en granskning i sig. Forskaren Christoph Luxenburg (som skriver under pseudonym) har kartlagt det språk som koranen skrevs på. Han hävdar att en stor del av koranens texter är arabiska omtolkningar av kristna psalmer på syrianska och arameiska (han vann viss ryktbarhet med påståendet att arabernas missförstånd av det syrianska ordet houri, hade lett till tron att “72 jungfrur” väntade martyrer som stupat i jihad, när det i själva verket handlade om “en stor mängd vita russin”).
Hans avhandling finns här
.http://www.goethe.de/mmo/priv/1224381-STANDARD.pdf
Beklagar för mycket text.. Men tyckte det kunde vara läsvärt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:26 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:” Det kommer några hedniska helgdagar då det kan bli tid att läsa. ”
Amen!
Ska jag läsa, speciellt när de flesta svenskar skär i (hemska tanke) grisrumpan.
Din broder
Micael Benavi
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:42 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W behöver nog titta på vad han skriver.
Hävdar du, Lars W, att Julen är en judisk-kristen tradition också? Ni kan hävda vad ni vill. Faktum, och då menar jag faktum, är att roten till namnet Gud tillhör den Högste. Gotfader är Allfader.
Konstiga påståenden från neo-kristna vilka fabricerar och hänvisar till ”egna sanningar” tar jag med en stor tunna salt…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:43 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: ”Islam är väl det största hotet mot dagens judar.
Har Du några synpunkter på det ämnet?
Eller är Du bara här för att bedriva MFS- mission?”
- Som jag gjorde klart, men som du tydligen missat, var att Göran Lennartsson är pingstvän.
Ja, islam är ett hot mot judar idag, men man måste skilja mellan islam och islamister. Jag känner flera fina och vänliga muslimer där jag bor som inte har något hat mot judar.
Historiskt sett så har judar haft det bättre under islamskt styre än under kristet. Under medeltiden levde judarna i Spanien under långa tider i god sämja med muslimer då morerna styrde där.
Ingen religion har stått för så mycket terror och dödande när det gäller judar, som kristendomen.
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Micael Benavi: ”Ska jag läsa, speciellt när de flesta svenskar skär i (hemska tanke) grisrumpan.”
- … men rumpstek är väl kasher?
Din broder!
SÅ
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 10:13 e m Citera och svara denna kommentar
Lite kul att få slänga in en brandbomb:
Jag tror att att uppriktigt sökande inom islam söker samma Gud som vi.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 11:32 e m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:” – … men rumpstek är väl kasher?”
Ja men visst. Blodpuddingspäckad fläskkaré också!
Micael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 11:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Margalit
Islam fredens religion och flykt. Om du läser din historia så ser du att dina kristna förfäder faktiskt har förföljt judar genom århundraden. Så jag tycker faktiskt inte att kristendommen har förtjänat priset som fredens religion heller. Det var väl en gång Judar och Muslimer som tillsammans försvarade Jerusalem mot argsinta kristna som… ja något sådant var det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 20th, 2010 at 11:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Micahel Backman, hmmm vilken muslim säger det? De är väl faktiskt så att de erkänner Judendomen till viss del medan de hävdar att de kristna missuppfattat massor och begår avgudadyrkan genom treenighet och sånt. Muhammed lär väl ha fått korrekthet från Allah (Gud) som då är samma Gud som i GT. Samma skapelseberättelse, samme Moses, samma Jesus etc.
Precis som Islam reviderat bibeln så har faktiskt den kristna delen reviderat GT. Enligt NT så upphävs lagarna (då inte enligt Petrus) av Jesus och Greek som Jude lyder under samma lag och enda vägen in i himlen är via Jesus. Så judarna som är troende kommer tyvärr inte in i himlen enligt NT. Så enligt Muslimerna så drar kristna och judarna en nitlott… Enligt Kristna så drar judar och muslimer en nitlott och hör och häpna enl. judarna så drar muslimer och kristna en nitlott. Vem har rätt?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 12:04 f m Citera och svara denna kommentar
@bobo2k, två år efter kristus vad? Finns det papper på. Nu är det så att seriösa teologer faktiskt har insett att de inte vet när Jesus föddes. Man tror sig veta att bibeln börjades skriva år 33 men man vet med säkerhet att Jesus inte föddes i December och dessutom inte år NOLL. Detta tack vare seriösa teologer som faktiskt forskar och inte okritiskt tar i allt vad folk säger.
Ett exempel på missprints i Bibeln är Medusalem som blev 979 år gammal… Nähä inte enligt Dödahavsrullarna… faktiskt inte. Om de stämmer så förskjuts tiden lite… faktiskt. De är dessutom de äldsta kända dokument ur den stammen. Så!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 12:13 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ, du verkar vettig. Men att Judarna har företräde nämns bara en gång i NT och det i det svårt haschpsykoshjärna som Johannes hade. Petrus vacklar lite men faktum är väl att Bibeln jämställer Greek med Jude och alla lyder under samma lag.
Gud upphäver i 8/10 fall Moseaisk lag och gång på gång säger att enda vägen in i Himlen är via Jesus. Det framställs väl också så att det inte är gärning, tillhörighet som avgör. Jag vet att många neo-kristna som inte ens har varit på något korståg inte har läst dessa delar av Bibeln. Men gör en konsekvens analys med KJB och kika på just lagen som Gud upphäver och se om du inte kommer fram till att enda vägen att komma till Gud är genom Jesus oavsett om du är Greek eller Jude. (Varför det står Greek i Bibeln är troligen för att det var greker som översatte arameiskan till Grekiska)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 12:23 f m Citera och svara denna kommentar
Innan någon bråkar med mig om Metusalem så säger jag att hans ålder inte påverkar Jesus födelse men vad jag vill ha sagt är att…
GT inte riktigt är så där konsekvent beroende av den källa man läser. Nu finns tyvärr inte de äldsta skrifterna kvar men dödahavsrullarna är ett bra verifikat på att reviderin har skett i GT.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 12:34 f m Citera och svara denna kommentar
Angående Frankrike så undrar jag lite över julkrubban som de där kristna hade satt upp och marscherade runt. Lagen borde väl också gälla kristna eller har de också en politisk agenda att ta störta demokratin och återinsätta påven som landets högsta höns.
Alarmerande….
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 2:17 f m Citera och svara denna kommentar
@A life without lies:
”Hävdar du, Lars W, att Julen är en judisk-kristen tradition också? Ni kan hävda vad ni vill. Faktum, och då menar jag faktum, är att roten till namnet Gud tillhör den Högste. Gotfader är Allfader.”
Nej, till min gamla pappas förtret säger jag ofta att ”det var ett fin midvinterblot” efter julmiddagen.
Yeshua föddes förmodligen 25 september omkr år 4 f v t. Så det är inte mycket som stämmer i julfirandet. Julen är en katolsk anpassning av det hedniska midvinterblodet. En hyllning med offer till den återvändande solen.
Gotfader?? Är fullständigt övertygad om att de skarpsinniga israeliterna på Brit-Am har helt rätt när de hävdar att ”got” kommer av Gad – Jakobs son och stamfader till en av Israels förlorade stammar. Som anses ha grundat Svea rike – Goternas kärnområde i forntiden.
Vill du hylla Israels Gud är det YHWH d v s Yeshawah du ska hylla.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 2:21 f m Citera och svara denna kommentar
@Micael Benavi:
Har varit på två julbord i år. Å tjänstens vägnar s a s. Har lårt mig uppskatta avdelningen med fisk. Vill undertrycka alla kopplingar mellan den hebreiske Guden – Yeshowah – och diverse svinchark.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 2:35 f m Citera och svara denna kommentar
@Peter:
Varför skulle inte Metusalem blivit så gammal som Bibeln säger?
Under ”de tusen åren” blir folk åter väldigt gamla. Enligt Jesaja blir människor gamla som träd. Hur gammalt blir ett träd? En tall sägs bli ca 500 år. En ek tusen år och mer. Olivträden i Getsemane sägs ha vuxit på sin plats redan på Jesu tid – alltså i 2000 år! Varför ska inte Metusalem kunna ha uppnått ens knappt halva den ålder som Getsemanes olivträd har?
Varför blir människor så gamla under ”de tusen åren”? Hemligheterna är tre: Messias personliga närvaro, Tempelkällan med livgivande vatten och de fruktträd som detta vatten frambringar – i myckenhet! Inte ”Livets träd” – men en god bit på väg!
Någon säger ”att bli gammal och sjuk är väl inget att stå efter”. Då läser vi åter i Jesajas bok att ”den som dör ung dör vid hundra”. En hundraåring är alltså på den tiden rena ungdomen! Först vid Metusalems ålder börjar krafterna avta. Man kanske får gikt vid tusen år. Trasig höftled vid 1100 år och slutligen hjärtsvikt vid 1200 års ålder. Till hundraåringen blir budskapet: Gläd dig du yngling i din ungdom!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 3:02 f m Citera och svara denna kommentar
@Peter:
Det verkar inte som om Döda havsrullarna har så mycket att säga angående förändringar i Bibelns åldrar. Dess rullar bekräftar Bibeln.
Hittade att Kenyon ansåg de höga åldrarna vara en myt. Ni som anammat trosrörelsen kan ju lystra lite på det. Er ”fader” som påstår sig tro tror inte ens på Bibeln i detta avseende. Trosförkunnare tror däremot på människan – och bland människor har sentida Kenyoniter funnit att den romerske påven är den människa som är värd all ära i evighet…amen. Eller vad man nu säger i Ubsola tempel.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 11:02 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Tack för ditt förtydligande…
Men vad är sanning enligt dig (om det inte är dig själv eller din tolkning av kristen tro och lära)? Vad är den arkimediska punkt, som alla sanning kretsar runt?
Du skriver att ”det finns rätt mycket i den katolska läran är ett resultat av tradition och inte va trohet till Gud eller hans ord.”
Mot vilken standard då? Din, Calvins, din pastors, ”evangelikalas konsensus” eller vad?
Själv är jag helt övertygad om att katolicismen har fullheten och att alla blir katoliker förr eller senare (då det i himlen inte finns någon småaktig sekterism eller ens pietism, för vår Gud gör vatten till vin och dansar och ler; alltså skrattar min ”oandlige anfader” Emil Gustafsson i himlen och dricker vin och umgås med de katolska helgonen…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 8:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W, rätt att dödahavsrullarna ”bekräftar”-bibeln. Men inte på allt, det finns till exempel Metusalem som inte blev 979 år enlig dem.
Dödahavsrullarna är inte ett komplement utan en tidigare avskrift från originalet. De original som idag fattas av vad jag förstått.
Dödahavsrullarna påstår att Goliat är ungefär 190 cm medan GT passerar Goliat som 290 cm. Så i allt bekräftar inte dödahavsrullarna bibeln.
Ang. de gamla åldrarna så ses de på olika sätt bland troende, en del tar dem bokstavligt medan andra inte gör det. Så som Noaks ark och alla de djur han hade på den. 7 par av de rena och 1 par av de orena av alla världens djur. Många inser att det blir praktiska problem att bygga en sådan ark då den inte var längre än ca 150 meter. Vissa tyder det som en symbol medan andra tar det bokstavligt. Idag vet vi att alla världen djur i den mängden är svår att få in på båten…
Det finns idag 5400 olika däggdjur på jorden (många utdöda såsom mammut och annat som faktiskt borde ha funnits på arken). Kräldjur ca 7500 arter, 10 000 arter sedan så finns det ungefär 1 200 000 mask- och insektsarter. 150 meter båt… tror inte det! Sedan finns det några som säger att de andra kan ha levt utanför. Men Gud säger att allt kött utanför båten skall förgås.
Jag tror att det var så att berättaren i detta fall missbedömde antalet djurarter. Må så vara…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 8:29 e m Citera och svara denna kommentar
I och med Noa-berättelsen får vi också ett annat problem om vi skall tolka historien som helt sann och dessutom bokstavligt.
Och HERREN sade: »Människorna, som jag skapade, vill jag utplåna från jorden, ja, både människor och fyrfotadjur och kräldjur och himmelens fåglar; ty jag ångrar att jag har gjort dem.»
Vad betyder detta? Jo ren logik säger att Gud inte kunde förutspå utgången av sin egen handling och därmed inte kan betraktas som allvetande. Ty om han vetat utgången skulle han inte skapat dessa. Nästa princip blir, jo han kan förutspå utgången men ångrar sig ändå… kan Gud göra misstag? Eller så får vi hålla oss till att berättelsen är symbolisk eller kanske värre, Bibeln är skriven av människan och människan gör misstag. Då måste vi sluta oss till att det finns misstag, missförstånd, etc. i Bibeln och därmed kan den inte betraktas som helt sann.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 9:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Varför skulle någon hylla YHVH? Finns ingen anledning. Kanske för självmordsbombaren YHVH skickade till Stockholm som ODIN hindrade att döda andra än sig själv?
Jag orkar faktiskt inte ge fler förtydliganden. Är man blind så är man.
Tycker för övrigt att de var fint att kasta kristna till lejonen med tanke på att Jehovah är ett lejon. Det står så i bibeln, Lars W…
För övrigt så kallar jag mig hädanefter Lars W och äger med andra ord allt du har. Om några år så kan jag hävda att du aldrig funnits.
Gå och lev i en grotta och klä dig i klänning som en riktig kristen.
MVH
Lars W
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 21st, 2010 at 9:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Peter:
Hej Peter!
Ha-ha, lille Peter.
Du är härlig när Du försöker greppa Gud med Ditt mikroskopiska förstånd. Du vet väl om, att Du som människa består av 99 % tomrum.
Tar man bort detta tomrum i Dig, så återstår ett pytte-litet korn, som är Du.
Ta detta lilla korn och gå ut en stjärnklar kväll och skåda upp mot detta fantastiska universum utan slut, innehållandes biljarders, biljarder galaxer.
GUD ligger bakom denna oerhörda skapelse.
Han är ganska STOR m.a.o, men det hindrar inte dig från att Du tror att Du kan vederlägga Guds Ord.
Ganska kaxig inställning av ett litet korn, tycker jag.
Därför har vi att vandra på Trons väg, när det gäller Gud. Bibelns GUD och Jesus är den mest suveräna tron och förklaringen på ALLTET. Jag vet ingen bättre. ”The Greatest Story ever told”.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 7:17 f m Citera och svara denna kommentar
@SÅ:
”Men Paulus säger att det är skillnad. (Rom 3:1-2. )”
I Vers 9 tycker han inte så: Rom 3:9
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 7:19 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Vad vill du ha sagt?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 10:37 f m Citera och svara denna kommentar
@micro:
Ja, det var en bra fråga. Ungefär det jag skrev för man förmoda.
Vi lever nu i ”hedningarnas tider” och har som hedningar fått ett särskilt erbjudande att få tillhöra Guds folk utan att behöva iakttaga judisk lag. Man behöver alltså inte omskära sig etc. Att som hedning göra så är att förkasta det erbjudande som givits oss från Messias. Att som etnisk jude/israel iaktta traditioner är en annan sak.
Under den kommande messianska tiden blir ordningen annorlunda. Israel och dess folk får en mycket framträdande roll och plats. Jerusalems nya tempel blir en central helgedom för alla folk.
”Hedningarnas tider” tar sin ände i samband med den händelse som brukar kallas ”slaget vid Harmagedon”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 10:45 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Harmaggedon närmar sig. Giv akt och köp mycket konserver…
Det är pinsamt att människor tror på sånt elände 2010! Pinsamt och en antiintellektuell amerikansk baptistisk härdsmälta…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 10:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Peter:
”Men inte på allt, det finns till exempel Metusalem som inte blev 979 år enlig dem”
Hur gammal blev han enligt fragmenten från Qumran?
Är övertygad om att han blev så gammal som Bibeln säger, alltså 969 år.
Är vidare övertygad om att mäniskor ska uppnå sådana här höga åldrar igen i en nära framtid. Som Jesaja beskriver så här:
”Där skola icke mer finnas barn som leva allenast några dagar, ej heller gamla män, som icke fylla sina dagars mått; nej, den som dör ung skall dö först vid hundra års ålder, och först vid hundra års ålder skall syndaren drabbas av förbannelsen. När de bygga hus, skola de ock få bo i dem; när de plantera vingårdar, skola de ock få äta deras frukt.
När de bygga hus, skall det ej bliva andra, som få bo i dem; när de plantera något, skall det ej bliva andra, som få äta därav. Ty samma ålder, som ett träd uppnår, skall man uppnå i mitt folk, och mina utkorade skola själva njuta av sina händers verk. ”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 10:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
”Harmaggedon närmar sig. Giv akt och köp mycket konserver…
Det är pinsamt att människor tror på sånt elände 2010!”
Det är pinsamt när folk som påstår sig vara ”kristna” inte tror på Guds ord utan föraktar Skriften.
Efter Harmagedon behövs inga konserver av något slag. Då breder Paradiset med sitt enorma överflöd ut sig över jorden. Men spara du ett lager för säkerhets skull. Rom blir som bekant en grushög lagom till den tiden. Så där finns ingen mat att få för dig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 1:33 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Dina eskatologutsagor är värsta föraktet av skriften, traditionen, tolkningsmetodik och sunt förnuft.
Det har inget med kristendom att göra. Däremot är det ihopflätat med dispensionalism, amerikansk skräpteologi, sekterism och eisegetik (att läsa in sin samtid) så att det skriker om det.
Tänk om du har fel! Tänk om… Tänk om det himmelska Jerusalem har koppling till just petri efterträdare… Tänk om amerikas hobbyteosofer som snickrade ihop dina teorier var just hobbyteosofer. Tänk om!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 4:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Dispensionalismen har sit ursprung i katolicismen som vi ju kom fram till. Dess värsta yttring av denna är den del del som benämns pretribulationsläran.
När du raljerar om konserver för ”nu närmar sig Harmagedon” är det ett tydligt exempel på det förakt du visar för av Gud givna profetior.
Församlandet vid Harmagedon och de efterföljande striderna i Jerusalem och ned mot Edom är verkliga händelser som ännu ligger i framtiden. Men inte så långt in i den.
Om du med Petri efterträdare avser andra Jesu lärjungar så har det Nya Jerusalem mycket med dem att göra.
Om du menar att det har med den romerske påven att göra så är det precis tvärt om. Och du vet väl min orubbliga ståndpunkt där. Om du menar att Rom skulle vara detta Nya Jerusalem betraktar jag det som hädiskt.
Den romerska skökokyrkan hör hemma i avgrunden:
”Sedan hörde jag likasom starka röster av en stor skara i himmelen, som sade: ‘Halleluja! Frälsningen och äran och makten tillhöra vår Gud. Ty rätta och rättfärdiga äro hans domar; han har dömt den stora skökan, som fördärvade jorden genom sin otukt, och han har utkrävt sina tjänares blod av hennes hand.’ Och åter sade de: ‘Halleluja!’ Och röken från henne stiger upp i evigheternas evigheter!”
Upp 19:1-3
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 22nd, 2010 at 6:11 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Det är inte möjligt att diskutera sakligt med dig.
LW: ”Dispensionalismen har sit ursprung i katolicismen”
AG: Säkert och påven är metodist!
Att förakta dina profetior, kan jag säkert sätta upp på min andliga meritförteckning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2010 at 2:28 f m Citera och svara denna kommentar
Är kristendomen en religion?Verkligen?Ja,nästan vad som helst kan bli en religion kanske..men en sann relation med en LEVANDE GUD..det är ingen religion.Däremot finns det massor av religiösa kristna..och de motarbetar all sann levande tro samt även kristna värden.Dessa människor tillhör inte Guds sanna folk..Varför?De har ingen sann RELATION med Jesus!Omvändelse från synd..att bli döpt..Fylls av DEN HELIGE ANDE..Hjälparen som skall hjälpa oss LEVA DET KRISTNA LIVET…LIVET MED JESUS ÄR EN RELATION..INGEN RELIGION!FRÄLSNING HANDLAR OM ATT BLI RÄDDAD….FRÅN EVIG DÖD!TÄNK PÅ DETTA!
JESUS..och endast JESUS ..är VÄGEN…till GUD!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2010 at 11:12 f m Citera och svara denna kommentar
Anders Gunnarsson…
Det finns ingenting som heter ‘egen profetia’ – OM man håller sig till endast Skriften. Guds Ord är den enda måttstocken.
Och ”tolkningmetodik”?! Låter som ormens tolkningsmetod av Guds Ord till människan: ”Skulle Gud ha sagt?”
MEN Andens äkta ämbete UPPRÄTTHÅLLER lagen – men genom TRONS LYDNAD i det Nya Förbundet.
En vandring i Anden, den Nya Skapelsen i Herren, bryter aldrig Guds förordningar, om nu någon trodde annat.
Gud har skrivit ner genom profeterna sitt eget Ord och Guds Ande leder aldrig utanför Herrens uppenbarade vilja i Ordet.
Eftersom i katolicismen lyder man mänsklig tradition mer än Herrens vilja i Ordet, så är blir man tyvärr förblindad genom att vara lojal mot ett ockult system och förstår inte den FRÄLSANDE lydnadens vandring.
Samtidigt har ju katolicismen ändå fattat det här med lagbrott, eftersom man har byggt upp ett helt biktsystem med botgöring och avlater, för att kunna i botten låta människorna ‘synda på nåden’ och på det sättet konserverar man synden – dvs. människan ses som en obotlig syndare, träl under synden på ett sådant sätt, att det inte går att ändra syndigt leverne utan möjligen ge en psykologisk lättnad för stunden genom bikt, askes och andra köttsliga lösningar-övningar… osv.
Man vill inte helt enkelt inse, att det finns ett långvarig lösning på syndaproblemet genom en radikal omvändelse och överlåtelse till endast Ordet >>> Trons Lydnad.
Därför förföljer man i katolicismen de Jesu lärjungar, som predikar Ordet, följer profetiorna, vill leva i lydnad och har brutit helt med synden….
Och det är just här som skon klämmer – för kommer någon och börjar mana med Ordet till ett brott med syndigt leverne, så vill ju inte den, i det religiösa systemet, ‘konserverade genom övningar syndaren’ sluta njuta av synden utan försöker skaffa undan ljuset, förvränga Ordet, för hans kött vill inte höra på Guds Ords lösning och bryta med den synd som leder till döden.
Det är därför som profetiorna i Ordet måste ‘förlöjligas’ av den njutande av synden syndaren, för han vill ju inte vända om och bli räddad genom en varaktig lösning – i Herren….
Rom.6:17 ”Men Gud vare tack! Ni var syndens slavar men har nu av hjärtat blivit lydiga mot den lära som ni blivit överlämnade åt.
Nu är ni slavar under rättfärdigheten, sedan ni har befriats från synden.
För er mänskliga svaghets skull använder jag en så enkel bild. – Ty liksom ni förr ställde era lemmar i orenhetens och laglöshetens slavtjänst, till ett laglöst liv, så skall ni nu ställa era lemmar i rättfärdighetens slavtjänst, till helgelse.
Medan ni var syndens slavar, var ni fria från rättfärdigheten. Men vad skördade ni då för frukt? Jo, det som ni nu skäms för. Slutet på sådant är DÖDEN. Men nu, då ni befriats från synden och blivit Guds slavar, blir frukten att ni helgas och till slut får evigt liv.
Ty SYNDENS LÖN ÄR DÖDEN, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.”
………………..
Uppenb.22:18 ”För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok.
Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok.”
……………………..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2010 at 11:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Anders Gunnarsson:
Jag har inga profetior att frambära. Jag framhåller Guds den Eviges profetior.
Du verkar inbilla dig att jag på något vis handlar i egen sak eller är svårt nedtyngd av prestige och däremd ovillig att inse ”sanningen”. Eller att min privata ekonomi är beroende av att min syn är den rätta. Inget kan vara mer fel. Men de felen finns hos många andra debattörer. Endast det som är sant är värt att framhålla. Och utgör sanningen en viktig varning till mina medmänniskor är jag skyldig att framhålla den. Till mitt sista andetag.
Sabbat Salaam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara