tisdag, januari 25th, 2011...3:57 e m
Har vi tappat den urkristna församlingens kraft, energi och auktoritet?
Debattinlägg av Arne Brännström
Ursprungligen publicerad i ViD. Återges i sin helhet med skribentens tillstånd.
Jag är djupt oroad över utvecklingen inom svensk kristenhet. Gud talar till sin församling i dag om ett andligt uppvaknande. Bibelns profetior håller på att gå i uppfyllelse inför våra ögon. Men det verkar inte som om tidens tecken påverkar oss kristna så mycket.
Varför är församlingen inte det magnetfält, som drar människor till sig? Varför är församlingen inte det kraftfält, som påverkar utvecklingen i samhället? Vi måste nog ärligt erkänna att vi tappat mycket av den urkristna församlingens kraft, energi och auktoritet. Vi har anpassat oss!
Tidsandan påverkar oss mer än vi tror eller vill erkänna. Guds stora problem är inte samhällets sekularisering utan församlingens. Vi anpassar oss snällt till tidens krav på tolerans och vidsynthet. Och det får till följd att troheten mot bibelordet inte heller blir så viktig. ”Mina behov är väl viktigare än bokstavens krav”, hävdar många kristna i dag. Så gör vi egna tolkningar av bibelordet, som ska passa oss och vår livsstil.
Vi lever i ett IT-samhälle och många kristna i dag är ofta mer informerade om Guds verk än involverade i Guds verk. Vi kan avläsa allt, men vi brinner för lite. Vi har få beröringspunkter med kristna i andra länder, där man har nöd för människors frälsning. Samhället överöser oss med en ideologi, som går ut på att tänka på sig själv, njuta och förverkliga sig själv. Och det gör att vi inte delar med oss av vår tro, för vi orkar inte tro att den nuvarande kyrkogeografin kan förändras. Vi räknar kallt med dagens medlemsantal och våra begränsade resurser. ”Vill Gud göra något så gör han det”. Man lever med inställningen att det blir som det blir. Man blandar ihop gudstro och ödestro.
Församlingens stora dilemma i dag är brist på andlig auktoritet. Avståndet växer mellan den urkristna församlingens manifestation av överflödande andekraft och dess kraftiga expansion och vår tids alltför händelsefattiga församlingsliv. Vi måste be om en ny genomströmning av den helige Ande i våra församlingar. Andlig auktoritet får vi när vi lär oss hålla ut i bön.
Vi lever i en profetiskt laddad tid. Vissheten om att Jesus ska komma tillbaka på samma sätt som han en gång for, ska ju vara det övergripande framtidshoppet för oss kristna. Men vi har låtit fönstren mot evighetens värld sota igen i jakten på materiell välfärd. Vi längtar inte härifrån. Ett annat tidstecken är att kärleken kommer att kallna hos de flesta kristna. Vi påminns om Jesu ord till församlingen i Efesos: ”Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör samma gärningar som förr”.
Finns det då en utväg? Ja, Gud har en utväg för oss, om vi ödmjukar oss och söker hans ansikte i bön. Många kristna har redan insett, att bönen är den enda framkomliga vägen, om vi vill återerövra Sverige för kristen tro. Gud är på gång, också i Sverige. Han har en strategi och räknar med sin församling. Frågan är om vi vill vakna upp och vara med om den genomgripande Jesus-väckelse som Gud planerar. Då måste vi göra stora omprioriteringar i våra församlingar men också som enskilda kristna.
Arne Brännström
Lidköping










69 kommentarer
januari 25th, 2011 at 4:15 e m Citera och svara denna kommentar
Ja och åter ja!!! Farsoten kallas kompromiss och världslighet och anpassande efter världen… Utan helgelse kan ingen se Gud (än mindre erfara Gud).
Saliga är de renhjärtade (rena med avseende på hjärtat) för de skall se Gud…
Det finns ingen annan väg än helgelsens väg..
Om vi skall få den nytestamentliga församlingens vitalitet och kraft måste vi också gå den väg som den gick…
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 4:16 e m Citera och svara denna kommentar
Sela
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 4:39 e m Citera och svara denna kommentar
Hittade denna på en annan website, den säger lite om varför det kanske är som det är./Kalle
Satan kallade nyligen till en världsomfattande konferens för demoner för att kunna fånga upp den starka och växande kristna rörelsen;
I sitt inledningsanförande sade han,
”Vi kan inte hålla kristna borta från att gå till kyrkan.”
”Vi kan inte hindra dem från att läsa deras heliga bibel och få veta sanningen.”
”Vi kan inte ens hålla dem från att bilda en intim relation med sin Frälsare.”
”Men när de får en stark relation med Jesus, så är vår makt över dem bruten.”
”Så låt dem gå till sina kyrkor, låt dem få ta sin nattvard, men stjäl deras tid, så att de inte har tid att utveckla en relation med Jesus Kristus ..”
”Detta är vad jag vill att du ska göra”, sade djävulen
”Distrahera dem från att umgås med sin Frälsare och sysselsätt dem med andra viktiga sysslor, hela dagen lång!”
”Hur ska vi göra detta?” skrek hans demoner.
”Håll dem upptagen med icke-väsentliga saker i livet och hitta på otaliga aktiviteter som uppehåller deras sinnen, svarade han.
”Locka dem att spendera, spendera, spendera, och låna, låna, låna.”
”Övertala deras fruar att arbeta heltid och mer därtill, och män att arbeta 6-7 dagar i veckan, 10-12 timmar per dag, så att de kan ha råd med sin tomma livsstil.”
”Håll dem borta från att tillbringa tid med sina barn.”
”Eftersom deras familjer då kommer att splitras, så kommer deras hem inte att erbjuda någon vila från deras hårda arbete!”
”Överstimulera deras sinnen så att de inte kan höra den stilla tysta rösten.”
”Locka dem till att spela radio, lyssna på MP3 eller Cd-spelaren när de kör bil.” Se till att TV:n, videon, cd-spelaren och deras datorer ständigt är påslagna i deras hem och se till att varje butik och restaurang i världen kontinuerligt spelar icke-biblisk musik.”
”Detta kommer blockera deras sinnen och bryta deras förhållande med Kristus.”
”Fyll soffbord med tidskrifter och tidningar.”
”Fyll deras vardag med nyheter, 24 timmar om dygnet.”
”Nedlusa deras bilkörning med radiomusik.”
Låt deras brevlådor översvämmas av skräppost, postorderkataloger, tävlingar, och varje slag av nyhetsbrev och PR erbjudande, gratis produkter, tjänster och falska förhoppningar .. ”
”Framställ smala, vackra modeller i TV och i tidningar så att deras män kommer att tro att yttre skönhet är det som är viktigt, så att de kommer att bli missnöjda med sina fruar. ”
”Håll deras fruar för trött för att älska sina män på natten.”
”Ge dem huvudvärk också! ”
”Om de inte ger sina män den kärlek de behöver, kommer de att börja leta på annat håll.”
”Det kommer att splittra deras familjer snabbt!”
”Låd deras rekreation bli överdriven aktiv.
”Låt dem återvända från sin semester utmattade.”
”Håll dem för upptagen för att gå ut i naturen och reflektera över Guds skapelse. Skicka dem till nöjesparker, sportevenemang, teater, konserter och filmer i stället. ”
”Håll dem upptagen, upptagen, och upptagen!
”Och när de träffas för andlig gemenskap, engagera dem i skvaller och småprat så att de lämnar mötet med bekymrade samveten.”
”Överhopa deras liv med så många goda anledningar, så att de inte har tid att söka kraften från Jesus.”
”Snart kommer de att arbeta i sin egen styrka, offrar sin hälsa och familj för den goda saken.”
”Det kommer att fungera!
”Det kommer att fungera!
Det är en bra plan!
Demonerna gick ivrigt iväg till sina uppdrag för att överallt stimulera kristna till att bli lite mer aktiva och mer stressade, så att de engagerar sig både här och där i så många olika sammanhang som möjligt.
Detta för att de ska få så liten tid som möjligt för sin Gud och deras familjer.
Så att de inte ha tid att berätta till sina medmänniskor om kraften i Jesus som kan förändra liv.
Jag antar att frågan är, har djävulen varit framgångsrik i sitt handlande?
Du får själv vara domaren!!!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 4:42 e m Citera och svara denna kommentar
”Vi längtar inte härifrån.” Huvudet på spiken.
Gal 5-6 med sitt tal om köttet dyker upp i huvudet.
Känner mig träffad själv, älskar jag mitt jordeliv för mycket för att kunna följa Jesus?
”Och de drog upp båtarna på land, lämnade allt och följde honom.” Luk 5:11
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 4:45 e m Citera och svara denna kommentar
Hoppade själv till i mitt inre när jag läste inlägget. Dessa väl valda ord av Arne Brännström slår huvudet på spiken rad efter rad. Hoppas denna post går ut till så många som möjligt inom svensk kristenhet. Tack Arne!
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 5:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Magnus:
Du skriver: Om vi skall få den nytestamentliga församlingens vitalitet och kraft måste vi också gå den väg som den gick…
-Frågan är vad du menar med detta?
Bj
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 5:08 e m Citera och svara denna kommentar
Arne, broder!
I grevens tid (helst igår!) och – på spiken!
Vi håller ut i bön i endast Herrens Namn (inte i andras namn) och så predikar vi Ordet!
Var välsignad!
……………
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 5:17 e m Citera och svara denna kommentar
”Vi lever i ett IT-samhälle och många kristna i dag är ofta mer informerade om Guds verk än involverade i Guds verk. Vi kan avläsa allt, men vi brinner för lite.”
Så sant, där hamnar man själv emellanåt. Om dessutom informationen man får ibland är manipulerat, snuttifierad, censurerad eller alltför selektiv (dvs man berättar inte hela sanningen) så riskerar man att bli ännu mer distanserad och ljummen. Eller brinnade för fel saker, få fel fokus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 5:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Om vi skall vara självrannsakande var just denna rad något som brann till lite extra i hjärtat på en av aletheia-skribenterna (jag själv), trots att jag numera parallellt med arbetet på aletheia försöker finna andlig föda för både mig själv och andra i form av arrangerandet av diverse konferenser.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 5:36 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Arne Brännström skriver:
”Församlingens stora dilemma i dag är brist på andlig auktoritet”.
Jag skulle vilja säga att det stora dilemmat är brist på förmågan att skilja mellan andar enl.”1Kor.12:10″.
Arne Brännström kunde ju börja med att rensa bort den Alpha-kursverksamhet som de ägnar sig åt i Pingstkyrkan Lidköping.
Alpha-kursernas grundare Nicky Gumbel var bäste kompis med påven JP2 som uttalade sig varmt om Alpha som ett evangeliserings-verktyg.
Så istället för de ” stora omprioriteringar i våra församlingar” som Arne Brännström efterfrågar,
skulle det behövas Stora utrensningar i församlingarna.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 6:02 e m Citera och svara denna kommentar
Vi ger bara till kejsaren i mycket idag (KD-eländet)
och snart kanske vi även ger resten till påven
( SKR-eländets mission ? ) Sen kanske vi tror att
( SEA) är lösningen eller upplösningen, alliansen
inför sista dansen, va kommer härnäst som en pest
från snarka lä-by floskler, impa-perier byggarna
som dunkar ryggarna, som slår sej till ro, för att bygga
en bro, över till helgonförklaringens dalen, men som inte är av samma Ande som föll i den övre salen .
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
Sant skrivet, det är så förtvivlat lätt att sugas upp i vardagens alla bekymmer och glömma bort att sköta sitt andliga liv med regelbundenhet.
Själv tycker jag det är värdefullt att försöka ta vilodagen på allvar (eller Sabbat som Gud kallar den, själva ordet vilodag är ju egentligen inte bibliskt). Den ger tid för reflektion, umgänge och andlig föda.
@Lennart Svensson:
Problemet med Alpha är inte att Nicky Gumble fått beröm av påven. Det finns inget katolskt över Alpha kurserna.
Det är inte svårt att få människor intresserade av Gud, men det är svårt att få dom med i församlingsgemenskapen, där sitter ett stort problem med Alpha.
Trots detta problem är Alpha oändligt mycket bättre alternativ än att göra intet. Kommer du på ett bättre sätt att nå folk så säg gärna till Lennart.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 7:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias: Jag tror mig veta ett alternativ som kan vara ungefär lika bra som alpha. Men det kräver fungerande kristna familjer.
Inbjudan till sabbatsfirande en fredagskväll i ett kristet hem…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 8:10 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Hej Alias!
Att nå folk med evangelium är väl inget problem.
Den Helige Ande drager människor till Gud.
Menar Du att det är den Helige Ande bakom Alpha?
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 8:20 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
”Det är inte svårt att få människor intresserade av Gud, men det är svårt att få dom med i församlingsgemenskapen, där sitter ett stort problem med Alpha.”
Det finns stora problem med Alpha. Jag hörde från en kursdeltagare att någon frågat: ”Finns det några dogmer (lärosatser), som vi måste tro på, varvid ledaren svarat ”nej”. Samtliga deltagare reste sig då upp och applåderade.
Kom igen läsare av Aletheia och ge mig ett enda exempel på att evangelium=Guds kraft till frälsning=undervisning om människans syndafördärv, Gud som skapare och domare, Jesus Kristus som Herre och Frälsare och nödvändigheten av omvändelse för frälsning, förmedlats via Alpha på en enda plats i vårt land. Jag kommer att glädja mig mycket.
Människor vill gärna ha sin egen personliga gud med liten bokstav och har inget emot att ha det lite mysigt, bara man inte behöver höra att man är på katastrofkurs och måste vända om.
Och vad ska dom in i församlingsgemenskapen att göra? Procenten av getter är redan så hög att dom tagit över ledningen i dom religiösa inrättningarna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 8:38 e m Citera och svara denna kommentar
Arne B. skrev:” Finns det då en utväg? Ja, Gud har en utväg för oss, om vi ödmjukar oss och söker hans ansikte i bön. Många kristna har redan insett, att bönen är den enda framkomliga vägen, om vi vill återerövra Sverige för kristen tro”.
Till detta kan man bara säga ja och amen. Jesus säger: ”Den som ber han får”. Jakob säger i sitt brev”. ”Ni har inget, därför att ni inte ber”. Dom orden har Satan lyckats mörka för kristenheten.
Andrew Bonar skrev år 1853: ”Gud vill se sitt folk vid denna återvändsgränd – att det inte finns något annat hopp än i bönen. Häri ligger församlingens makt gentemot världen”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 8:45 e m Citera och svara denna kommentar
@Jan Johansson:
Då kan jag glädja dig, i Kungsängen där jag har själv varit ledare för en aplha grupper i flera år. Sedan kan man säga samma sak på flera olika sätt. Konceptet bygger på ett utforskande av den kristna tron som i vårt fall har lett till flera som har tagit emot Jesus.
Men jag kan hålla med om att det är mycket upp till vad ledaren/arna gör det till. De flesta ledare gör sin egen variant av det Alpha och det kan bli väldigt olika.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 8:56 e m Citera och svara denna kommentar
Bakom Alphakurser står ju både stats- och frikyrkan. Hur undervisar man om dopet?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 9:15 e m Citera och svara denna kommentar
Läs Upp 22:11
Aldrig har skiljelinjen gått så markerat tydlig och stark i kyrkan som den tid vi nu lever i.
Allt handlar bara om enda sak. Vilken sida vill vi stå på när Jesus kommer?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 9:38 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
När företrädare för katolicism säger ja och amen till innehållet i Alpha-kurser, så borde varningsklockor ringa. Alltså, dyrkare av en demon som kallas maria och har en annan andemakt än den Helige Ande i sig, tycker om innehållet Alpha!
Det skulle alltså betyda att djävulen tycker om något som har med den Helige Ande att göra!?
Eller, det kanske inte är DHA bakom Alpha?
Jag har träffat en kvinna som gått med i en pingstkyrka genom Alpha. Jag kan med säkerhet säga att hon har minst en demon i sig.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 9:43 e m Citera och svara denna kommentar
@BirgittaB:
Det finns inget i grundprogrammet om dopet. Sedan kan ju respektive ledare lägga till och dra i från efter eget tycke och smak.
Det är handlar om 10 träffar där man undersöker trovärdigheten i kristen tro. Så dopet hinns inte med. Det är där emot ett naturligt nästa steg när någon väl kommit till tro. Innan det steget tagits så diskuteras tron som sådan, bibelns trovärdighet. Vem är egentligen Jesus? Vad är den heliga ande? osv.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 9:45 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Om katoliker tycker det är bra att läsa bibeln, inte tänker jag sluta med det bara därför.
Du kan inte döma Alpha kursen bara för att det finns katoliker som tycker de är bra. Det blir en väldigt konstig argumentation.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 10:42 e m Citera och svara denna kommentar
Enda anledningen till att vi inte har andlig väckelse i vårt land, är att vi – som Guds folk – inte vill höra vad Gud har att säga oss; vi väljer att gå egna vägar i stället: men känt resultat.
För många år sedan (kanske 5-6 år sedan) var en känd förkunnare och andlig ledare från Etiopien (Geto någonting..) i Jönköping, inbjuden att tala i Evangelistveckan, ev. i onsdagskvällens väckelsemöte.
Där sa han bl.a. kort och koncist: ”Ni har inte väckelse i Sverige, för Gud har vänt er ryggen: och det har Han gjort, därför att ni har vänt Honom ryggen”.
Dessförinnan hade han hösten innan, tror jag det var, predikat ungefär samma budskap i Pingstkyrkan i Jönköping som David Wilkerson hade till Predikantveckan, för några år sedan. Vid ett tillfälle frågade jag Pelle Hörnmark, om han trodde att Getos budskap kom från Etiopien eller från Gud. Och om jag tolkade honom rätt, så trodde han att budskapet kom från Gud..
Så länge vi inte är intresserade, att höra vad Gud har att säga oss, så tror jag inte Han heller är intresserad av våra böner.
Jag har bibelstöd för detta mitt påstående,
om någon vill ha det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 10:50 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Precis som Ulf Ekman tycker om innehållet i katolicismen (starkt bevis i trädgården),
så tycker katolicismen om innehållet i Alpha.
Djävulen läser också bibeln men jag tror inte direkt han tycker om innehållet. Om demoner inte har något att invända mot innehållet i Alpha-kurser, så kan det inte vara mycket av den Helige Ande i det.
Jag är övertygad om att det är en annan ande bakom Alpha-innehållet.
Den svenska kristenhetens utveckling, som A.Brännström oroar sig för, håller på att tas över av det nya ”Emerging Church”- syndromet, den nya oneness-väckelsen med siktet mot Rom.
Jag är övertygad om att det var Alpha-kursernas intåg inom kristenheten, som fungerade som inkörsport för den här oheliga alliansen med RKK och den här oneness-andan.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 25th, 2011 at 10:52 e m Citera och svara denna kommentar
Det var faktiskt genom Alpha jag och min fru började vår vandring med Herren. Allt hänger väl på hur ledarna undervisar.
Ett bättre alternativ hade kanske varit att visa klippet med Paul Washer där han predikar för ungdomar. Svårt att inte bli berörd av den helige Ande. Beror väl på att Paul inte gullar till det som många kanske gör.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 12:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Andreas Frost:
Hej Andreas Frost!
Om Du går in på Roger Oaklands hemsida ”Understand the times” kan Du läsa om Alphas begynnelse under ämnet ”Alpha-Another way to Rome”.
Nicky Gumbel startade Alpha 1991, men det tog fart först 1994, efter att folk från ”Torontoblessing” från Toronto Airport Vineyard, förmedlade sin ”blessings” över Gumbel och hans Alphaprojekt.
Mötet hölls i Holy Trinity Brompton och efteråt dök sådana manifestationer upp som bl.a Andrew Strom varnar för, skällande som hundar, hysterisk skratt och okontrollerade skakningar. Dvs sånt som är vanligt inom ”Kundalini”.
En annan bra hemsida om Alpha heter ”Bayith home page”. Den drivs av 2 kvinnor som undersöker Alpha ingående.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 12:35 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Oneness förknippar jag med ”modalism”. Och dit hör jag säger dom. Kanske är man en ”femtekolonnare”?
Kallar inte mig själv något av det. Är rätt och slätt Bibeltroende med allt vad det innebär.
En vid och bred inkörsport till falsk ekumenik och synkreteism (ja, det ena tycks föda det andra) är den förvrängning man gjort av den gamla hederliga Lausanne-deklarationen. Den kallas Manila-manifestet och har ett skrämmande innehåll. Ma öppnar för samverkan med Romerska kyrkan och man tycks helt ha förvänt betydelsen av ordet evangelikal. Vilket undertecknad skrev om i grannblogg nyligen. Så här formulerar man sig:
”Vår referens till ‘hela kyrkan’ är inte ett förmätet anspråk på att den universella kyrkan och
den evangelikala gemenskapen är synonyma begrepp. Vi erkänner att det finns många kyrkor
som inte är en del av den evangelikala rörelsen. Evangelikala attityder gentemot den Romersk
Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkor varierar starkt. Vissa evangelikaler ber, samtalar,
studerar Skriften och arbetar tillsammans med dessa kyrkor. Andra är starkt emot varje form
av dialog och samverkan med dem. Alla evangelikaler är medvetna om att allvarliga
teologiska skiljaktigheter kvarstår mellan oss. Där det är möjligt, och så länge som den
bibliska sanningen inte blir föremål för kompromiss, torde samverkan vara möjlig inom
sådana områden som bibelöversättning, studium av aktuella teologiska och etiska
problemställningar, socialt arbete och politisk handling. Vi vill emellertid göra det klart att
gemensam evangelisation kräver en gemensam överlåtelse till det bibliska evangeliet.
Vissa av oss är medlemmar i kyrkor som tillhör Kyrkornas Världsråd och vi tror att ett
positivt om än kritiskt deltagande i dess arbete är vår kristna plikt. Andra bland oss har ingen
relation till världsrådet. Alla av oss betonar vikten av att Kyrkornas Världsråd antar en med
Bibeln förenlig förståelse av evangelisation.”
Och så här löd min komentar:
Detta var inte Sten-Gunnar Hedin m fl sena att utnyttja. Och nu står stora delar av den forna pingströrelsen bakom Charta oecumenica – ett ”kontrakt med djävulen” – som går helt i den anda man öppnat för i Manilamanifestet. Vilket möjliggjorts just genom att man förvänt betydelsen av beteckningen ”evangelikal”
Som tur är har vi Aletheia, Erevna,Gospel of Christ och några till som granskar utvecklingen och som varnar kraftfullt för den oöverskådliga fara som hotar Guds hjord.
(Obs, har justerat ordningsföljden något)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 7:25 f m Citera och svara denna kommentar
Nu har ju ‘debatten’ urartat till en ‘katolik-debatt’, men jag skulle vilja ‘go on topic’ igen.
Jag delar nämligen inte mening med dem som prisar Arne Brännströms artikel.
Jag tycker det är en mer eller mindre standard-artikel av den typ som försöker ge dåligt samvete utan att visa en tydlig väg.
Ganska typisk för mer än ett halvsekel Pingst och andra samfund eller sekter där känslor och erfarenheter överbetonas.
Visst har Arne Brännström rätt i att det finns alltför mycket som stjäl tid och fascination från det enda viktiga. ”Endast ett är nödvändigt…” (Luk. 10:42)
Dock! ”Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin stund.” (Pred. 3)
Vad jag vill varna för är symptom-bestridning.
Allt ordnar sig när man får ett stygn i hjärtat genom Den Helige Andes verk.
När man inser att man är helt chanslös och går mot total konkurs utan Herren Jesus Kristus.
Det är där det börjar.
Petrus insåg detta efter 3 år med Herren. När han hade omvänt sig föll prioriteterna på plats.
Prioriteterna blir aldrig rätt genom asketiska övningar, självspäkning, dåligt samvete eller entusiasm.
Men visst håller jag med Arne Brännström om bönens centrala roll, med den trösterika modifikationen att vi tydligen kan bedja oavlåtligen. (1 Tess. 5:17)
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 7:40 f m Citera och svara denna kommentar
Man kan väl inte tappa nåt man aldrig haft?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:08 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars W!
Jag vet faktiskt inte vad modalist är egentligen, men det har väl något med religion att göra, antar jag.
Likadant med ”femtekolonnare”. Jag fick faktiskt slå upp det på Wikipedia.
Som jag ser det, upplever jag att Du har den Helige Andes smörjelse över det Du skriver om. Det är en viss tyngd över det s.a.s.
Jag ser Dig som en frontsoldat/väktare i Guds Rike.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:26 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Hej Kjell!
Roligt att se när Din visdom kommer fram i det Du skriver:
”standard-artikel av den typ som försöker ge dåligt samvete utan att visa en tydlig väg”.
”När han hade omvänt sig föll prioriteterna på plats”.
Omvändelse handlar alltså om praktik.
Om alla kristna i landets kyrkor, som vill vara trogna Guds Ord och den helige Ande, inte kan slänga ut bråte typ. Alpha, företagstänkande och annat som bedrövar den Helige Ande, så lämna sammanhanget. Dragen ut från henne, som Johannes sa.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:31 f m Citera och svara denna kommentar
Hej alias!
Förstår att du har en längtan att människor ska komma till tro. Men faktum är att Guds evangelium förkunnas på ytterst få platser i vårt land. Det vanliga tänkandet är att man ska ”ta emot Jesus som sin personlige frälsare” – ett koncept som inte finns i bibeln
Jesus är Herre och Frälsare och presenteras så genomgående i bibeln med få undantag.
Det mest skrämmande är att så många människor tror att dom, bl. a. genom Alpha, blivit kristna trots att ingen förvandling i deras hjärtan har skett. Dom är domsamma som dom alltid varit, dom har bara lagt till en andlig dimension i tillvaron.
Originalversionen av Guds evangelium handlar om förvandlande kraft. Man vänder om och går i en motsatt riktning till vad man gjorde tidigare.
Ingen frälsning utan sinnesändring (omvändelse) finns och har aldrig funnits.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:31 f m Citera och svara denna kommentar
Håller med Kamau
Vilket menlöst dravel!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:34 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jo jag kände på mig att du tycker så. Det faller även tillbaka på dig, Lennart.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 10:41 f m Citera och svara denna kommentar
@Jan Johansson:
Efter mitt dop i vuxen ålder genomgick jag en gammal hederlig kristendomsskola. Det var grunderna i kristen tro det. Det fyllde i ”luckorna” för min del, då jag växt upp i som det heter ett varmt kristet hem. För andra som inte haft den lyckan handlade det om att de fick en bra grund att bygga vidare på i sin vandring på Vägen mot Livet och Ljuset.
Anmälde mig till en Alpha-kurs i ett svagt ögonblick för ca 5 år sedan. Detta för att en s k utomstående skulle slippa vara ensam i den kurs han anmält sig till. Kursen blev som väl var inställd p g a för få deltagande… Och det var lika bra bra det har jag förstått efter att senare ha läst om kursernas ursprung, innehåll och följdverkningar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at
[...] länkar: a, b Sänd länk [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 11:04 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars!
Det är bra att Du erkänner.
Då får du livstids skyddstillsyn under den Helige Andes ledning.
Ja, alla har vi väl haft våra lik i garderoben.
Har själv varit en stor beundrare av U.Ekman, Benny Hinn, Morris Cerullo, varit pre-tribare och varit på väg in i katolicismens ikon-skräp.
Hade en oerhörd längtan efter mystik och munk-tillvaro.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 11:18 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Så du förblev mazarin istället?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 11:32 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Eller hette det möjligen ”Nazareene”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 12:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Hej Ludvig!
Snarare kanin te få nog
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 1:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson: Jo håller med om att Alphas historia inte är särskilt bra.
Vad jag inte riktigt fattar är varför alla ska köra precis samma program? Helt plötsligt skulle alla köra Alpha. Nästan som Rick Warrens antikristöiga böcker som församlingar nu har som vägledningsbok.
Det är jätte bra att syna sådant som har så stort inflytande. Att inte pröva vore väldigt dåraktigt.
Men låt oss nu hålla oss till ämnet, alternativt flytta till 500-salen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 1:41 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru, Det nya är bl.a. – dit den nya vägen lett oss – att vi har ännu ett blod på den kristna arenan, att ta ställning till: nämligen förre påvens blod, förvarat i ett relikskrin.
Det har mig veterligt aldrig hänt i den kristna historien, att två blod konkurrerar om de kristnas intresse, uppmärksamhet:
Guds Sons blod och Människoblod. Bör man inte hålla sig till det ena, och fly det andra?! Eller finns det kanske ett människoblod som kan ställas vid sidan av – eller ev. före – Jesu blod?
När skall kristenheten vakna ur sin övermåttan djupa sömn?! Kanske det inte går med ledare som själva sover?! under det att de kysser påvehänder, människohänder! och tror på påvebodets betydelse och välsignelser!
Hur lågt kan kristenheten sjunka?
Var är botten?!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 1:44 e m Citera och svara denna kommentar
Från mitt senaste inlägg: ”Hur lågt kan kristenheten sjunka? Var är botten?!”
Gud gav mig svaret: ”Gehenna”!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 1:55 e m Citera och svara denna kommentar
GUD: DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HA TILLSAMMANS MED MIG.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 2:30 e m Citera och svara denna kommentar
@HL:
Du har nog inte varit med i Pingstväckelsen där vi lärde känna bröder som Lewi och Georg m fl?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 2:41 e m Citera och svara denna kommentar
Känner alls ingen oro för de avfallssymptom som uttalas i artikeln. Oro över kristenhetens utveckling är något som numera snarast upprepas likt mantra – främst från sådana personer som uppfattas ta bibeln, evangelium och tron mer på allvar.
Oro stavas OTRO. Den utveckling som bibeln beskriver skall ske i ”den yttersta tiden” är i sig ingen behaglig utveckling. Men Biblisk. Och då är den i vart fall trösterik sett ur den troendes perspektiv, för det talar ju om var vi är och Ordet säger ju även hur det skall sluta.
En sak som däremot känns tråkig är den strävan till mänskliga prestationer och brorduktighet som vill framställas som en nödvändighet för att Guds rike skall förverkligas…: ‘Vi måste’, ‘vi borde’, ‘vi måste lära oss’, allt detta vi, vi, vi,.. syftande på kristenheten. Detta resonemang är kort och gott ett ”människocentrerat evangelium”, som inte är bibliskt. Bibeln talar om ett Gudscentrerat evangelium!
Att läsa om all prestationsångest som basuneras ut i tidningar, bloggar och andra ställen från den ene och den andra kristna självvalda företrädaren ger ingen uppbyggelse. Och heller ingen Gudsfruktan. Sedan är det en annan sak att den utveckling som pågår framför våra ögon är både smärtsam och sorglig att se – och läsa om – och höra…
Men Gud vare lov och tack! Han har inte tappat kontrollen över utvecklingen. Han har inte lagt sig att vila, medan djävulen ryckt till sig initiativet. Gud är inte overksam. Han har all makt i himmelen och på jorden.
Det kantrar lite lätt i åsikterna, och så många kärl är ännu inte tomma – utan fortfarande fyllda av sin egen duktighet och rådighet. Därför torgförs ännu den ena och den andra metoden med mer eller mindre säkert utlovade framgångslöften. Och det mesta i en allt mer kärlekslös anda..
Men, ”Detta är inte vägen säger Herren, Herren, därför må de få fortsätta i sin säkerhet och sin självhävdade klokhet och duktighet till dess de är tömda på sitt eget. Allt medan de brukar våld mot varandra i ord och gärningar. Men till den som ödmjukar sig och kommer till mig vill jag i stor barmhärtighet ge kärlek, nåd och frid..”
Det är nära nu. Så, sant, så sant, så sant.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 2:55 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Så här uppfattas den svenska kristenhetens ledare från en amerikansk horisont:
”Under det sista året har rapporterna kommit in ifrån Sverige om hur Ulf Ekman har medverkat på olika möten där den svenske katolske biskopen Anders Arborelius medverkar, allt i ”ekumenikens” namn. Även pastorn från Filadelfiaförsamlingen i Stockholm, Sten-Gunnar Hedin, var med i dessa möten och det har nu blivit ”fint” i Sverige att medverka i möten där det finns katoliker, judiska rabbiner och allt annat slags folk, som inte är Jesu lärjungar.
De flesta svenska predikanter kan numera lägga till en ny titel, man har blivit en pajas som ”pastor Jansson.” Parodin som Hasse Alfredsson presenterade på 1950-talet i Sverige är nu inte längre en parodi. De flesta svenska pastorer och evangelister har blivit precis som ”pastor Jansson” som inte hade några egna åsikter, han var ju modern, precis som vanligt folk, han tog en sup och han svor som alla andra. Och när han predikade, då sade han att livet var som en tom påse, tomt och innehållslöst.”
h t t p ://www.eaec.org/svenska/Torell/Ulf-Ekman-Andligt-Vansinnig.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 26th, 2011 at 2:55 e m Citera och svara denna kommentar
”Men, ”Detta är inte vägen säger Herren, Herren, därför må de få fortsätta i sin säkerhet och sin självhävdade klokhet och duktighet till dess de är tömda på sitt eget. Allt medan de brukar våld mot varandra i ord och gärningar. Men till den som ödmjukar sig och kommer till mig vill jag i stor barmhärtighet ge kärlek, nåd och frid..”
Det är nära nu. Så, sant, så sant, så sant.
MVH / Sefast Tronde”
———–
Medan skaror av Människor – Guds avbilder – avrättas på avrättningsplatser runt om i vårt land, tiger alltså Din Gud still.. om den saken! och tittar på, och varnar inte heller Sveriges folk, för att på blodsådd följer blodsskörd. Och inte minst gäller det ”utgjutande av oskyldigas blod”.
Så när också den skördetiden kommer, hade Gud aldrig varnat: enligt Din kommentar. Den Guden tror jag inte på, och Den Guden återfinns f.ö. inte mellan bibelpärmarna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 5:22 f m Citera och svara denna kommentar
Stanley Sjöberg har skrivit en artikel i Dagen om tillståndet inom kristenheten i vårt land, och räknat där upp ett antal saker som vi bör bättra oss på; att jobba mer med Guds rike, helt enkelt.
Men han glömmer bl.a. en sak, som de människor som är pastorer gärna glömmer: Hörsamhet mot Guds Andes röst! Höra och göra vad Guds Ande säger! Det är nämligen Han – Kristi Ande – som är huvudet i den levande Gudens församling, och det är rimligt tro, att Han gärna vill styra det som är Hans egen kropp! Men det får Han i allmänhet inte. Där styr oftast människotankarna.
Anledningen till att pastorer och församlingsledare i allmän mening inte tar upp frågan, att höra och göra ”vad Anden säger till församlingarna”, beror på – tror jag – att de handlar om ett huvudbyte: byta ut deras tankar/huvud mot Guds. Och det är alltför RADIKALT för de allra flesta av dem.
De är INTE BEREDDA betala det priset: det är allt för högt för dem. Åtminstone så länge som de -och välfärdsfolket i övrigt kan säga: ”allt är gott och väl, och ingen fara hotar oss”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 11:28 f m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Det här debattinlägget ursprungsplats var i ViD.
Där genererade det hela 3 st. kommentarer.
Jag har gått igenom alla ViD:s debattinlägg 1 år tillbaks i tiden. De flesta brukar generera några enstaka kommentarer, men det kom en topp på hela 123 st.kommentarer 11:e okt. 2010.
Ämnet hette: ”SD-hatet har gått för långt” och skrevs av en Carin Stenström. De flesta kommentatorer gav Carin ett stort tack för inlägget.
Sedan hittade jag ett inlägg skrivet av en snäll frälsnings-soldat. Hans ämne var:
”Vi behöver mer av Anden”.
Resultat blev 0 kommentar.
Ibland talar tystnaden väldigt mycket.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 12:54 e m Citera och svara denna kommentar
Lennart!
Angående tystnaden > så tänkte jag på Elia:
1Kung.18:20 ”Då sände Ahab omkring bud över hela Israel och samlade profeterna på berget Karmel.
Elia trädde fram för allt folket och sade: ”Hur länge skall ni halta på båda sidor? Om det är HERREN som är Gud, så följ honom. Men om det är Baal, så följ honom.”
Men folket SVARADE HONOM INTE MED ETT ORD.”
…………………………
Mvh.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 2:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
När alla är överens blir det sällan någon uppslitande debatt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 4:44 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld: Hur lågt kan kristenheten sjunka?
Var är botten?!
- Valet är väl att vi måste gå till botten med denna fråga?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 5:29 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Hej Ludvig!
I Carin Stenströms inläggs 123 kommentarer,
tackade nästan samtliga för att hon tog upp ämnet.
Frälsnings-soldaten fick NOLL tack för att han tog upp sitt ämne.
Kristenheten skulle behöva en Jimmy Åkesson.
KD:aren Stefan Attefjäll vill att det byggs fler moskèer i Sverige. Vi får be att Jimmy Å blir frälst.
Det pågår en utsläckning av den Helige Ande inom kristenheten idag. Däri ligger problemet.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 6:32 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld: ”Hur lågt kan kristenheten sjunka?
Var är botten?!”
Leif: ”Valet är väl att vi måste gå till botten med denna fråga?”
—————————–
DÅRSKAP:
Barn får man döda
men inte vargar
Boxerns svans
är lagskyddad
men inte barnet
i moderlivet.
Botten är väl nådd när man från kristenhetens sida, främst då från Ordets tjänares -och förvaltares sida, inte bara underlåter att träda upp till de oföddas försvar, utan dessutom står mot dem Gud sänt till detta?!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
”Guds stora problem är inte samhällets sekularisering utan församlingens.”
Jag håller inte med om just den biten. Jag har kämpat ett tag, inte minst på den här bloggen, med att påpeka att sekulariseringen av vårt samhälle påverkar all kristenhet, även de frikyrkliga samfunden. Det råder inte vattentäta skott mellan de troende kristna medborgarna och samhället i övrigt utan dessa växelverkar med varandra. I denna växelverkan har de kristna valt passiviteten och anonymiteten medan det sekulära samhället aktivt motarbetat gudstro, oftast indirekt och i förtäckta uttryck (tv-serier, film, litteratur, tidningsartiklar, etc).
Jag är övertygad om att HELA samhället påverkas av de stämningar som dominerar och idag dominerar bl a en solid antireligiös stämning. Mot detta har de flesta svårt att värja sig, inkl troende kristna som blir passiva, tvivlar och bråkar med varandra. Det pågår ett förfall med apokalyptiska mått men insikterna är små, reaktionerna är svaga. Drar vi människor på oss Guds vrede igen är vår saga slut, eller har jag fel här?
Det absolut svåraste i sammanhanget är att Bibeln och Evangeliet ständigt motsägs av vetenskapen och de vetenskapliga rönen. Det är utgångspunkten i sekulariseringsprocessen. Men de modernaste vetenskapliga rönen snarare stödjer tanken på en gudomlighet, på en skapelseprocess, på jordelivets exceptionella under, på andra dimensioner som kan vara andevärlden, osv. Vi har ingen anledning att misströsta.
Men om jag känner efter så säger min intuition att sekulariseringsprocessen kommer att fortsätta, att sökande människor kommer att ägna sig bara åt religionsfilosofiska uppfattningar, trolldom och humbug, medan det stora flertalet kommer att döva sin dödsångest, tomhet och känsla av hopplöshet med nöjen, onödig överkonsumtion och droger. Det ska till ett under för att trenden ska vända. Men det betyder inte att vi som inser det ska acceptera detta eller sätta oss ner och passivt förtvivla.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 10:07 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld: Både i bloggar och ”kristna tidningar” finns det andliga ledare som är väldigt fixerade av vad de själva har gjort och vad de gör. Det är hela tiden Jag , jag , jag och åter jag och jag, jag. M.a.o det finns ett väldigt behov av att bli bekräftad av både Gud och människor och sig själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 10:31 e m Citera och svara denna kommentar
2 Tess 2 säger:
”Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,
12för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.”
Det står var och en fritt att när som helst vända tillbaka till YHWH’s ord, sanningen, och lyda det!
Kan nån också komma på en bön man kan be som inte redan är besvarad i Skriften?
Yeshua sa: Det är fullbordat? Vad kan Han ha menat med det.
Allför många som kommenterar här verkar bo i Fjollträsk.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 10:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Hej Sam!
Jag är hellre en träsk alle med träsk or i Fjollträsk,
än jag rumlar runt i Talmud träsk.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 10:56 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:

”Jag är hellre en träsk alle med träsk or i Fjollträsk,
än jag rumlar runt i Talmud träsk.”
Jag med !
Tal mud är ett onumrerbart swamp!
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 27th, 2011 at 10:58 e m Citera och svara denna kommentar
Penumbra, ”Hela världen är i den ondes våld”. Det är i just den världen som Gud har satt oss kristna, som ”sanningens stöttepelare och grundfäste” och som ett ”ljus som lyser i en dyster vildmark” och som ”salt i förruttnelsen” och att vara ”i världen men inte av världen”.
Och för att kunna vara det, måste vi hålla oss till Guds Ord, och låta oss uppfyllas av Guds helige Ande! När då våra ledare inte håller sig till Guds Ord, och inte heller leder Guds folk efter Guds vägar; d.v.s. i enlighet med Guds Ord;
utan efter sina egna tankar och sina egna vägar, då är det inte enkelt att vara kristen, på det sätt som Gud vill! Därför skriver aposteln Jakob, att ”inte många bland er må träda upp som lärare, ni bör veta att vi skall få en dess strängare dom”.
Problemet med lärare/ledare som Pelle Hörnmark och nomentklaturan kring honom, är inte främst deras vilsenhet; utan att folket tror – vilket de också själva ger sken av – att de är ledda av Guds Ande på Guds vägar, när det i själva verket är ledda av sina egna tankar, och av sina egna motiv på sina egna vägar: och därigenom står emot Guds Andes vilja med Guds folk; pingstväckelsen!
JESUS: ”Den som talar av sig själv,
söker sin egen ära”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 12:39 f m Citera och svara denna kommentar
S-E
”Och för att kunna vara det, måste vi hålla oss till Guds Ord”
Helt på rätt väg. Börja med att hedra YHWH’s vilodag, Sabbaten.
Strunta i den mänskliga traditionen att tillbedja solen!
””inte många bland er må träda upp som lärare, ni bör veta att vi skall få en dess strängare dom”.”
En allvarlig uppmaning till oss alla.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 2:38 f m Citera och svara denna kommentar
Vi skall tillbe Elgiganten på Sabbaten säger Anders Borg annars kommer vi drabbas av en stor sorg.
Men söker vi Herrens karusell så får vi även ärva gungorna och en större skatt som inte består av skattesänkningar.
Men vår enda tröst är, att inte karusellen
som gör synden på smällen kommer gå
för evigt, men då måste vi lyssna på Guds
röst, så vi finner hans bröst, som får oss
till himmelsk lust, att sprida evangelium
istället för världens heli-ljum, där ingen
kraft i Ordet finns, så luftballongen lyfter
och blir som en predikstol, över syndarna
som väntar på ljuset i mörkret .
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 2:45 f m Citera och svara denna kommentar
Vi skall tillbe Elgiganten på Sabbaten säger Anders Borg annars kommer vi drabbas av en stor sorg.
Men söker vi Herrens karusell så får vi även ärva gungorna och en större skatt som inte består av skattesänkningar från en stenfyllig rabatt.
Men vår enda tröst är, att inte karusellen
som gör synden på smällen kommer gå
för evigt, men då måste vi lyssna på Guds
röst, så vi finner hans bröst, som får oss
till himmelsk lust, att sprida evangelium
istället för världens heli-ljum, där ingen
kraft i Ordet finns, så luftballongen lyfter
och blir som en predikstol, över syndarna
som väntar på ljuset i mörkret .
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 3:37 f m Citera och svara denna kommentar
@Daniel:
Vi skall tillbe Elgiganten på Sabbaten säger Anders Borg annars kommer vi drabbas av en stor sorg.
Men söker vi Herrens karusell så får vi även ärva gungorna och en större skatt som inte består av skattesänkningar från en stenfyllig rabatt .
Men vår tröst är, att inte karusellen
som gör synden på smällen, kommer gå
för evigt, men då vi lyssna, på Guds
röst, så vi finner hans bröst, som får oss
till himmelsk lust, att sprida evangelium,
istället för världens heli-ljum, där ingen
kraft i Ordet finns, så luftballongen lyfter,
och blir som en predikstol, över syndarna
som väntar på ljuset i mörkret .
Så låt oss sprida hans sigill
högt upp synligt på en hill
Så tårarna börjar glänsa så rena
då är Jesus med oss, allena
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 12:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Hej Sam!
Det är bra att inte tal-mud är samkmark.
Det skulle vara som att ha sabbat Guds Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 28th, 2011 at 3:30 e m Citera och svara denna kommentar
Ja Lennart, som att körka upp en annan vattenbägare än Bibeln. Då sabbar man Sabbaten.
Shabbat Shalom
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
januari 29th, 2011 at
[...] Aletheia Mikael Karlendal: Julens judiska bakgrund och Joel Osteens ”Osteen [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 5th, 2011 at
[...] Aletheia: Har vi tappat den urkristna församlingens kraft och auktoritet? Myten om det religiösa våldet och försvaret av Konstantin Missionsprovinsen: Konstruktiv kritik [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara