måndag, mars 21st, 2011...2:03 e m
Vi lever i en skymnings tid
Utvecklingen i världen är mer instabil än vad jag kan minnas att den någonsin varit. Det är inte bara kärnkraftsolyckan i Fukushima som jag tanker på, eller det faktum att Sverige verkar redo att delta i krig nu för tiden. Jag som trodde att jag bodde i ett fredligt land. Det säger jag inte för att jag gillar Khadaffi, tvärt om är han en riktigt otrevlig tyrann. Det kommer säkert bli ett långt och otrevligt engagemang som på går tills man glömt bort varför man är där överhuvudtaget ungefär som ”The never ending story” – Afghanistan.
Men villigheten är en mycket märklig svängning, som inte alls diskuteras. Plötsligt är vi redo att kriga, bara det får en FN stämpel så är det fritt fram. Hur kommer det sig att vi är så ivriga att ställa upp hela tiden? Hur kunde det bli så?
Det ena sjuka efter det andra, är det inte sex övergrepp av katolska präster, så är det kristna par som inte få adoptera för att de har ”fel” värderingar och det kanske ”smittar”.
Men det är inte bara mänskligheten som verkar tappa all grund, så även naturen ger oss ständiga snytingar i en takt som vi inte tidigare skådat.
Har du funderat på varför det är som det är? Själv är jag övertygad om att vi lever i en skymnings tid. Vi är på väg mot en natt som är så mörkt att ingen kan verka (Joh 9:4). Vi har lämnat dagen men ännu inte nått fram till det totala mörkret. Det mörknar fort. Det är med andra ord skymning.
I denna tid är det viktigare än någonsin och förstå sin identitet och vad det faktiskt betyder att vi tillhör Israel.
Rom 9:6
Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel,
och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn.
Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande.
Vidare fortsätter det längre ner
Rom 9:24-26
Det är ju oss han har kallat, och det inte endast från judarna utan också från hednafolken.
Så säger han genom Hosea: Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade.
Och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens barn.
Har du reflekterat över vad det egentligen betyder att vi är inympade i olivträdet?
Nyårskonferensen med Bill Cloud var en otroligt stark, och den handlade just om vår identitets betydelse just i denna skymnings tid. Efter flera månader av tekniskt strul är nu äntligen DVD’n tillgänglig för leverans från www.ElShaddai.se’s webbshop. De av er som redan beställt bör få ett paket hem till er i dag eller i morgon.
Här är ett litet stick prov ur konferensen så får du en liten smak av den delikata middag som Bill serverade oss. Det var ingen baby mat, utan fast gedigen mat som mättar vuxna.
Om du missade konferensen eller kan du beställa DVD ’n via webbshopen eller genom att ringa 08- 400 118 18
Ps. Missa inte nästa lika spännande konferens med Mark Biltz Ds.
mvh /Alias











51 kommentarer
mars 21st, 2011 at 4:34 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har lyssnat av denna omtalade serie i helgen och kan bara på det varmaste rekommendera denna verkliga själaföda som bara ger mersmak.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 21st, 2011 at 7:21 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Alias undrar:
”Har du reflekterat över vad det egentligen betyder att vi är inympade i olivträdet?”
Eftersom olivträdet för mig är Jesus Kristus, så har jag en viss hum om betydelsen av att vara inympad i Jesus Kristus.
Nu menar en del att det ”äkta olivträdet” i Rom.11: skulle utgöra Israel, men det menar jag är felaktigt.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 21st, 2011 at 7:43 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Jag håller med dig om att det är Jesus som är roten som allting förenas i.
I Jesus blir det sanna Israel till, dvs föreningen av inympade före detta hedningar och upprättade ättlingar till Abraham.
Intressant att notera är att genom tro har det varit möjligt att ta del av förbundet redan sedan Moses tid. När de drog ut ur Egypten så var det en ansenlig mängd människor som gick upp i Israel trots att de inte var genetiska ättlingar.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 21st, 2011 at
[...] dog 1897 och blev helgonförklarad 28 år senare. Nu ska hon ut på turné. Relaterade bloggar: Aletheia Mikael [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 21st, 2011 at 7:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Hej Alias!
Det lät vackert!
Är Du poet eller?
Du skrev:
”I Jesus blir det sanna Israel till.”
mycket bra.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 8:23 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
”Eftersom olivträdet för mig är Jesus Kristus, så har jag en viss hum om betydelsen av att vara inympad i Jesus Kristus.
Nu menar en del att det ‘äkta olivträdet’ i Rom.11: skulle utgöra Israel, men det menar jag är felaktigt.”
Det är vad Paulus menar som är intressant. Det framgår klart i kapitlet vad han menar med det äkta olivträdet.
Är det inte bättre att se sig som en äkta gren i det sanna vinträdet än en inympad gren i det äkta olivträdet? Även om det gäller samtidigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:51 f m Citera och svara denna kommentar
Hej Lars W!
Nu börjar jag nästa stamma.
Det finns några ”nyckel-ord” i Rom 11,
som klart visar att Israel är grenar i olivträdet
och inte olivträdet självt. Vers 17:
” du som hedning, har med dem fått delaktighet i det äkta olivträdets saftrika rot”.
Hade Israel varit olivträdet, så hade de ju inte fått delaktighet i sig självt, eller hur?
Vers 24, visar det ännu tydligare.
Där blir Israel inympade i ”sitt eget äkta olivträd”.
Hade de varit olivträdet, så hade de ju inte behövt bli inympade i sig själv s.a.s.
”hur mycket mer skall
då inte de, som är naturliga grenar,
kunna inympas i sitt eget olivträd?”"Rom.11:24″.
Paulus kan ju uttrycka sig lite kvistigt ibland.
Mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 1:50 e m Citera och svara denna kommentar
Fikonträdet och olivträdet är symboler för Israel. Hedningarna ska få del av olivträdets feta rot (rom 11:17)..i v 24: (…) ympas in på sitt eget olivträd.
Jesus är rotskottet…
Han kommer ur Israel..
I skriften talas det också om vingården…som Gud sköter…jfr sången om vingården: sedan väntade han sig att den skulle bära äkta druvor, men den bar viddruvor…Jes 5:2
Det kan ju knappast handla om Jesus?
Jesus o Israel är förbundna på ett sätt, som (Hedna)kristna har svårt att förstå och ta in…så att sådana diskussioner som ovan blir märkliga.
Man kan inte vara inympad, en gren i Jesus utan att vara det i Israel, Herrens utvalda folk…(även om också Israel måste vända om…men det ska ske på en dag…).
Jag tror vi har också ett sådant individualistiskt tankesätt…så vi inte förstår tanken om folk: hur ett halt folk kan vända om…en hel familj, hushåll frälsas…som i apg (fångvaktaren).
Det handlar om ledarna….ansvariga…som dömde Jesus…som ska se upp…och då går välsignelsen till hela folket istället för den förstockelse som nu ligger över. Det står nånstans i ordspr b: om ledarna är förblindade går folket vilse eller nåt liknande (hinner ej kolla upp)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 1:51 e m Citera och svara denna kommentar
menar : när ledarna ser upp till Honom som de har genomborrat..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 2:59 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Annars funkar ju Matteus 15:14 Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen.»
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 3:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Israel är olivträdet, Israels barn grenarna på detta olivträd. De förstockade togs bort från stammen som levde vidare med de av Israel som hälsade sin Messias. I början fanns bara äkta grenar men så började oäkta ympas in. Svårare än så är det inte.
Vi uppmanas att inte förhäva oss över de äkta grenarna – Israels barn (i vardagligt tal judarna).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 3:41 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Rotskottet kommer ur Isais rot specifikt. Inte ur Israel i allmänhet.
”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, och en telning från dess rötter skall bära frukt.”
Jes 11:1
(Har Aletheia blivit en plantskola?)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 4:06 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
ja, uppenbarligen viktigt med plantor.
OK…Isais avhuggna stam…dock också en telning…eller hur? (Jes 53:2)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 4:11 e m Citera och svara denna kommentar
@Rickard:
ja
Men det står just om förblindelsen som sprider sig…nånstans i ordsprb (jag tycker det är så spännande att förstå det här med förstockelse…som ju även kristna drabbats av…och som kan drabba dem som hör Guds ord (resp profetia) och inte tar till sig..att det behagar Gud att gömme en sak..!!! (Det är Guds ära att gömma en sak och furstars att utrannsaka den…det där ordet grunnade jag på länge…eftersom jag ”fick” det av Gud…(men var??? har ingen konkordans eller vad det heter..)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 4:12 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
”OK…Isais avhuggna stam…dock också en telning…eller hur? (Jes 53:2) ”
En telning av Isaias rot. Ett rotskott. Det är viktigt att det handlar om Davids hus. Inte Israel i allmänhet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 4:14 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Misstänker att majoriteten av ”kristenheten” är betydligt mer förstockad än vad Israel någonsin varit. Kommer att gå ut mycket ögonsalva inför Messias uppenbarelse på Oljeberget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 4:14 e m Citera och svara denna kommentar
Ah! ordsprb 25:2
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:22 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars W!
Helt riktigt.
Jesus Kristus är ett rotskott från Isais avhuggna stam. Det rotskottet växte upp till det ädla olivträd, som Paulus beskriver i ”Rom.11″.
Det är det trädet som har den saftrika roten, som beskrivs i vers 17.
Det fanns ju fler ”rotskott”/judar från Isais stam.
Dessa behöver också inympas i Jesus som är det ÄKTA olivträdet. De behöver också bli frälsta, eller hur och få del av den saftrika roten?
De är ju inte per automatik inympade i Jesus och frälsta, bara för att de kommer från Isais stam och föds som judar. Som sagt:
Det Äkta olivträd som Paulus talar om i ”Rom.11″,
handlar om rotskottet Jesus som växte upp till ett Olivträd. Det är det trädet ALLA ska inympas i, inte i Isais avhuggna stam.
SÅ, är det som gäller.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:25 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Hängde inte med riktigt men du har nog en poäng där.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:31 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Helt riktigt.
Jesus Kristus är ett rotskott från Isais avhuggna stam. Det rotskottet växte upp till det ädla olivträd, som Paulus beskriver i ”Rom.11″.
Det är det trädet som har den saftrika roten, som beskrivs i vers 17.
Det fanns ju fler ”rotskott”/judar från Isais stam.
Dessa behöver också inympas i Jesus som är det ÄKTA olivträdet. De behöver också bli frälsta, eller hur och få del av den saftrika roten?
De är ju inte per automatik inympade i Jesus och frälsta, bara för att de kommer från Isais stam och föds som judar. Som sagt:
Det Äkta olivträd som Paulus talar om i ”Rom.11″,
handlar om rotskottet Jesus som växte upp till ett Olivträd. Det är det trädet ALLA ska inympas i, inte i Isais avhuggna stam.
Mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:34 e m Citera och svara denna kommentar
ojdå, det blev en dubbel planta/rotskott
förgrening, tydligen
mvh l-s
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:44 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
”Jesus Kristus är ett rotskott från Isais avhuggna stam. Det rotskottet växte upp till det ädla olivträd, som Paulus beskriver i ”Rom.11″.”
Hur går det då med ”Rosen” som ”sprang ut”?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 5:47 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Ja, det är ju rena plantskolan här idag. Vad sägs om denna lilla historia från Domarboken:
”När man berättade detta för Jotam, gick han åstad och ställde sig på toppen av berget Gerissim och hov upp sin röst och ropade och sade till dem: ”Hören mig, I Sikems borgare, för att Gud ock må höra eder. Träden gingo en gång åstad för att smörja en konung över sig. Och de sade till olivträdet: ‘Bliv du konung över oss.’
Men olivträdet svarade dem: ‘Skulle jag avstå från min fetma, som både gudar och människor ära mig för, och gå bort för att svaja över de andra träden?’
Då sade träden till fikonträdet: ‘Kom du och bliv konung över oss.’
Men fikonträdet svarade dem: ‘Skulle jag avstå från min sötma och min goda frukt och gå bort för att svaja över de andra träden?’
Då sade träden till vinträdet: ‘Kom du och bliv konung över oss.’
Men vinträdet svarade dem: ‘Skulle jag avstå från min vinmust, som gör både gudar och människor glada, och gå bort för att svaja över de andra träden?’
Då sade alla träden till törnbusken: ‘Kom du och bliv konung över oss.’
Törnbusken svarade träden: ‘Om det är eder uppriktiga mening att smörja mig till konung över eder, så kommen och tagen eder tillflykt under min skugga; varom icke, så skall eld gå ut ur törnbusken och förtära cedrarna på Libanon.’ ”
Apropå Rosen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 6:43 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Lars W!
Vi får nog ro sen,
under tusen år.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 7:49 e m Citera och svara denna kommentar
Vi är säkert många som undrar kring var de dramatiska händelserna idag ligger i förhållande till den Bibliska profetiska kartan.
Bo Wetteus skriver i Hemmets vän kring detta spörsmål (17/3):
”Ett uttalande kan vara värt att notera med tanke på dagens situation:
’Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting ska ske och väldiga tecken visa sig på himlen…
tecken ska visa sig i solen och månen och stjärnorna och på jorden ska hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån.
Människor ska förgås i skräck i väntan på vad som ska komma över världen, ty himlens makter ska skakas.’
Jesus visste vad han talade om, han hade en unik inblick i världshistoriens skeende, både i dåtid, i hans egen nutid och i framtiden. Det han säger är just vad vi kan läsa om i våra dags och kvällstidningar, se på TV och höra i Radio.”
————–
HaFo kommentar:
Ligger Bo Wetteus rätt på den Bibliska profetiska kartan, när han menar att vad Jesus här säger handlar om, ” är just vad vi kan läsa om idag i våra dags och kvällstidningar, se på TV och höra i Radio.” ?
Jag tror inte det. Vad Jesus talar här om tror jag ligger längre fram i tiden efter att den falske världsfrälsaren trätt fram, duperat och lurat en hel värld och varefter då hans sanna natur framträder med den största förföljelse av Judar och sann kristenhet och vedermöda som välden aldrig tillförne skådat.
Då tror jag dessa Jesu Ord blir relevanta i full skala och som han även på annat ställe uttrycker (Kan inte hitta texten just nu), att människor då ska försöka fly och undkomma och önska att bergen rasade över dem för att slippa det som ska övergå världen. Men att de inte ska kunna undkomma.
På ett ställe (som jag inte heller just nu hittar var det står), så säger Jesus att inför dessa slutscenarier, så har världen kommit till ro och alla säger att det står väl till (duperade av den falske världsfrälsarens framträdande – min tolkning), innan denna slutångest och vedermöda över världen inträder, som Jesus ovan angett.
————
Var befinner vi oss då idag på den Bibliska profetiska kartan?
Ja, jag tror vi befinner oss vid dessa ord av Jesus i Matt. Kap. 24:
”Se till att ingen förvillar er. Ty många ska komma under mitt namn och säga jag är Messias och ska förvilla många. Och ni ska få höra krigslarm och rykten om krig, se då till att ni inte förlorar besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu inte änden inne.
Ja, folk ska resa sig upp mot folk och rike mot rike och det ska bli hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra. Men allt detta är allenast begynnelsen till födslovåndorna … och många falska profeter ska uppstå och ska förvilla många”
———–
Jag tror dessa Jesu Ord är analoga med när Paulus säger i 2 Tess. Kap. 2:
”I fråga om vår Herres Jesu Kristi tillkommelse och hur vi ska församlas till honom, ber vi er käre bröder, att ni vare sig genom ngn andeingivelse eller ngt brev som förmenas komma från oss, så hastigt bringas ur fattningen och förlorar besinningen som om Herrens dag redan stod för dörren.
Låt ingen bedra er, på vad sätt det vara må. Ty FÖRST måste avfallet ha skett och laglöshetens människa, FÖRDÄRVETS MAN HA TRÄTT FRAM, vedersakaren som upphäver sig över allt vad Gud heter och allt som kallas heligt, så att han tar sitt säte i Guds tempel och föreger sig vara Gud”.
———–
Jag tror alltså att vad vi idag ser, är likt vad Jesus säger, är ”början på födslovåndorna”, som ska göra människan så pass mör och skrämd, så att hon är beredd till att hälsa den falske världsfrälsaren, en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias välkommen (Som Jesus likväl som Paulus varnar för ska ske innan den sanne Kristus kommer).
Härtill samverkar så en alltmer avfallen kristenhet, där man talar om världsväckelse och skaror som kommer till tro, fast det egentligen handlar om ett avfall som förbereder den falske världsfrälsarens inträde på arenan.
Så riktigt inom ”väckelsekretsar” så tas avstånd från uppenbara villfarelser i tiden som olika andra världsreligioner, New Age, Liberalteologi etc.etc.
Men samtidigt så bejakar man själv alltmer i ”väckelsekretsar” Trosförkunnelsens och katolicismens förförelse, nyjudianismen, synkretistiska ekumeniska ”Jesusmanifestationer”.
Så förbereds såväl inom en avfallen kristenhet under karismatiskt sken, en falsk väckelse som handlar om avfall.
Liksom Det sker en ”evangelisering” från delar av denna avfallna kristenhet till det Judiska folket, som leder till en falsk väckelse av Messias – troende.
Allt förbereder det nu möjligheten för framträdandet av den falske världsfrälsaren. En del flyr kanske verkligheten av detta skeende och menar att de kristna ska vara uppryckta innan ”vedermödan” (Darbyismen).
Eller så gottar man sig i en uppblåst falsk väckelse och engagemang som egentligen bara främjar avfallet.
Jag tror alltmer att uppryckandet av förstlingsskörden (som ska regera med Kristus för 1000 år – vad det nu innebär ?) kommer att ske alldeles i anslutning till Kristi sanna synliga tillkommelse (och ställs inför Kristi domstol = utan fördömelse) på Oljeberget, så att det rämnar mitt itu och allas ögon ska se honom när han ”likt en ljungeld från öster till väster” kommer tillbaka.
Då först tror jag också att det Judiska folket och Israel som nation kommer in i en sann Kristen väckelse och kommer in i sin kallelse och uppgift.
Då inte därför att Messianska rörelser ”förberett Kristi ankomst”, genom att ”gå tillbaka till sina Hebreiska rötter” och fira Judiska högtider och ceremonier på ett rätt sätt och på rätt tid.
Utan de kommer till sann tro på Jesus, när täckelset faller och de ser vem de ”har stungit och upphängt på trä”, då när den sanne Kristus kommer!
Vad vi som kristna ska hålla oss till när det gäller ”Hebreiska rötter”, är Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och alla dessa förebilder genom GT.
Vi har som kristna inga förpliktelser och kan heller inte påverka Kristi tillkommelse genom att härma de fortfarande blinda Judiska folkets ceremonier som utgör en skuggbild av den kommande Kristus.
Som Kristna har vi redan mött Jesus själv och är inte beroende av dessa skuggbilder som pekar fram emot honom.
—————
Vad det sen innebär att Israels som nation kommer in i sin kallelse och uppgift och att församlingen – förstlingsskörden, under denna tid säges regera med Kristus, vet jag inte.
Inte vet jag heller vad det handlar om när det säges om detta, som synes vara ett slags mellantillstånd, att den som dör ung dör vid 80 år (vi är alltså inte då ännu framme vid att ”döden är uppslukad” och vi då skulle vara framme vid evighetens inträde.) Och att Lejon och lamm ska beta bredvid varandra etc.
Inte vet jag heller vad det riktigt handlar om, att efter denna tid så sker kroppens uppståndelse från alla tidsåldrar och vad de absoluta sista domsakterna handlar om. (Se Upp.) Det kanske blir mer uppenbart desto mer vi närmar oss dessa skeenden.
————
Vad vi dock nu precis står inför, tror jag, är det avfall som ska möjliggöra en falsk världsfrälsares inträde på arenan. Det förbereds idag främst via katolicismens och trosförkunnelsens läror och företrädare, med bejakande av Branhams irrläror och dess yttersta spjutspets idag Todd Bentley och profetrörelsen.
Där sker bra påskjuts av ”Kristen press” och ”Kristna TV – kanaler” som kanal 10, Vision Norge och God Channel och allehanda andliga ledare.
Samtidigt förbereds det skeendet idag även på den politiska, ekonomiska och miljömässiga arenan. Det torde vara uppenbart för många kristna. Men är det lika uppenbart att de andliga ledarna, samtidigt idag vilseleder sina får in under det avfall som Bibeln talar om måste ske, för att den falske världsfrälsaren ska kunna träda fram?
Guds Ande bor inte i kyrkor och andliga sammanslutningar, utan i de människor som äger en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset.
Dessa människor finns i alla sammanhang trots den våg av förförelse som idag når dem via sina andliga ledare.
———–
Släpp aldrig taget om vem Jesus ÄR, Gud själv kommen i kroppslig gestalt! Släpp aldrig taget om att Jesus i sin person av fullt ut Gud och fullt ut människa, aldrig skiljs åt, utan att Jesus i sin egen syndfria (inte i arv från Maria)rättfärdighet, ”född i syndigt kötts gestalt” (i arvet från Maria), ”fördömde synden i köttet” (Rom. Kap. 8)!!
Så att Han kan bära fram det RENA offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod PÅ KORSET!
Lita inte till några ceremonier som i sig själva skulle vara bärare och förmedlare av andligt liv.
Ritualer har enbart till uppgift att peka på offret av Kristi persons kropp och blod PÅ KORSET!! Kristi lekamen för dig utgiven, Kristi blod för dig utgjutet. Det sker där PÅ KORSET.
Och det andliga livets förmedlande, vid en sann tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons (Gud och människa förenade/försonade) kropp och blod PÅ KORSET, STÅR JESUS SJÄLV FÖR, genom sin Ande.
”Då ni nu har kommit till tro, har ni som gåva undfått den utlovade helige Ande” (Ef.)
HaFo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 8:21 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Det står ej i Jes att den skulle vara av Davids stam…eller?
Hela kapitel 52 handlar om Sion och Jerusalem och Guds folk…och så: Jes 53:2: ”Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord”…tjänaren…som kommer ur Israels förtorkade jord…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 8:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Rosen som sprang ut ÄR rotskottet…det översattes från Reis (es ist ein Reis…) Reis= rotskott. Det rimmade inte, dvs var ett för långt ord för versen……därför översattes det så…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 9:25 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Hej Rebecca!
Du kanske kan svara på frågan?
Om Israel är det ”äkta olivträdet”, hur kan de då bli inympade och delaktiga i sig själva?
I ”Rom.11:24″ står det att judarna ska ”inympas i sitt eget äkta olivträd”.
Av den meningen framgår det, att de inte ÄR det äkta olivträdet, men de har ett eget äkta olivträd som de av naturen tillhör.
Det är alltså Jesus Kristus som är olivträdet i Rom.11. Det stämmer in med versen i ”Joh.1:11″:
” Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom.”
mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:11 e m Citera och svara denna kommentar
i sitt eget äkta olivträd…betyder väl att de är det äkta olivträdet??? Hur kan du läsa det annorlunda??
Om du har ett träd och bryter av dess grenar, så har du väl brutit av de från deras träd??…
Men alla har ej brutits av…alla första ”kristna” var ju judar och delar som ej brutits av…
alltså, de har brutits av från sitt eget äkta träd (eller menar du att de brutits av från Kristus?) o de ska ympas in tillbaka i/på sitt eget äkta träd….
Israel ÄR och förblir Egendomsfolket…men för en tid har de förblindats så att hedningarna kan komma till tro…
Hur är det med de två olivträden i Sakarja 4? Är det två Jesus?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Det finns ju ett andligt Israel och ett…som ej tog emot Messias..då han kom första gången…men alla i Israel ska bli frälsta…och alltså inympas igen…(åtminstone alla som då lever…vet ej om det gäller alla, också innan..personligen tror jag det…men vet ju ej, för det finns delade meningar…fast stå gör det: Och alla ska bli det…(Säger Paulus, men också t ex Sakarja)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:22 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
NÄR DU ÄNDÅ ÄR IGÅNG REBECCA…
Så fortsätter jag.
Många undrar ju över strofen ´av Jesse rot och stam´ i Psalmen – Det är en rot utsprungen-
Jesse står istället för Isai i den gamla svenska översättningen. Dvs. Jesus var av Davids rot som var son till Isai.
Sådana här gåtor är rätt vackra tycker jag.
Och ger samtidigt tummen ner för svenska psalmbokskommitten som klåfingrigt ändrar på ord som ursprungsskaparen vägt med guldvåg.
Nej, ge oss tillbaks Frykmans och Bobergs underbara ord i orginalform. Låt de gamla sångerna vara gamla och de nya nya.
Och Bu, Bu för alla moderna trosriktningar som skippat psalmer och visor och bara kör lovsångsstuket. Lovsång är ok att sjunga men personligen tycker jag dom passar bäst då Gud redan kraftigt rört ens innertsta. Inte då man kommer direkt från jobbet i andra tankar. Det blir många gånger fejkat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:27 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Hej Rebecca!
För att få ett knippe grenar till att bli ett träd,
då får man ha en bra fantasi.
Det är som att ha en ratt till en Ferrari och påstå att man är en ägare till en Ferrari-bil.
I ”Upp.11″ har Du två olivträd, som inte heller är Jesus.
Rom.11 handlar om det Äkta Olivträdet Jesus.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:32 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Ja det finns mycket att se fram emot om vi får leva Herren kommer snart.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 22nd, 2011 at 10:38 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
R:
”Hela kapitel 52 handlar om Sion och Jerusalem och Guds folk…och så: Jes 53:2: ”Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord”…tjänaren…som kommer ur Israels förtorkade jord…”
Nej, vers 13-15 handlar om Messais. Vilket givetvis också Jes 53 också gör. Vet att rabbinska judar tillämpar kapitel 53 på Israel som folk men det blir fel.
R:
”Det står ej i Jes att den skulle vara av Davids stam…eller?”
Det var i Jes kap 11 vi fann:
”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, och en telning från dess rötter skall bära frukt.”
Jes 11:1
Inte minsta tvekan där heller.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 4:08 f m Citera och svara denna kommentar
@Harry Forsgren:
HaFo:”Jag tror alltmer att uppryckandet av förstlingsskörden (som ska regera med Kristus för 1000 år – vad det nu innebär ?) kommer att ske alldeles i anslutning till Kristi sanna synliga tillkommelse (och ställs inför Kristi domstol = utan fördömelse) på Oljeberget, så att det rämnar mitt itu och allas ögon ska se honom när han ”likt en ljungeld från öster till väster” kommer tillbaka.
Då först tror jag också att det Judiska folket och Israel som nation kommer in i en sann Kristen väckelse och kommer in i sin kallelse och uppgift.
Då inte därför att Messianska rörelser ”förberett Kristi ankomst”, genom att ”gå tillbaka till sina Hebreiska rötter” och fira Judiska högtider och ceremonier på ett rätt sätt och på rätt tid. Utan de kommer till sann tro på Jesus, när täckelset faller och de ser vem de ”har stungit och upphängt på trä”, då när den sanne Kristus kommer!
Vad vi som kristna ska hålla oss till när det gäller ”Hebreiska rötter”, är Abrahams tro på vem Jesus ÄR och betydelsen av offret av Kristi persons kropp och blod på korset och alla dessa förebilder genom GT.
Vi har som kristna inga förpliktelser och kan heller inte påverka Kristi tillkommelse genom att härma de fortfarande blinda Judiska folkets ceremonier som utgör en skuggbild av den kommande Kristus.
Som Kristna har vi redan mött Jesus själv och är inte beroende av dessa skuggbilder som pekar fram emot honom.”
Stort Tack, Broder, och Amen!!! Har själv gått och tänkt på detta, under senare år, och kommit fram till samma sak som du! ”Icke genom ngn människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom Hans Ande”!
Som du själv påpekade så kan Judarna inte förstå/inse ngt förrän de själva sett Herren Jesus komma tillbaka, för att rädda dem undan den förföljelse som de kommer att drabbas utav, och när de väl insett att det var Honom de förnekade/förföljde, som sin rätta Herre, då kommer syndaångern! Denna förkrosselse måste till först innan de kan omvända sig!
Men sen (tror jag ) att vi kristna som har förföljt judarna under århundradena, skall bli förlåtna av dem. Den som har fått mkt förlåtet kan också älska mkt! Och när (vi) insett hur vi, i vår tur, har svikit Herrens egendomsfolk, kommer vi också att drabbas av en förkrosselse, som gör att vi kommer att behöva deras förlåtelse! Tänker då på bl.a förföljelser, ersättningsteologin och att vi anklagat dem för att ha dödat Messias.(Vi har alltså gjort precis detsamma som vi anklagat dem för) Men eftersom de nu ödmjukat sig inför Herren, och fått förlåtelse, kommer de också att kunna förlåta oss kristna! Ur denna förkrossande insikt så kommer det att bli en sann förbrödring! (När jag skriver ”vi” så avser jag givetvis inte varenda en oss, men den ”kollektiva skulden” står vi alla under! ) Vi är ju en enda kropp!
Och först då, kan en enhet uppstå mellan oss; en enhet som bygger på försoning och ingenting annat! Vi kommer även sen att få ta del av alla de välsignelser som Herren har lovat dem, innan de avföll! Abrahams välsignelser! För Gud lovade dem att dessa skulle vara till evig tid! Herrens vishet är så stor!
Hela ditt inlägg var mkt intressant att läsa och jag tackar vår Gud för detta!Han verkar genom dig, Han som allena är Sanningens Ande!
Gud välsigne dig Broder!
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 5:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars!
Detta stod att läsa i Dagen idag, 23/3-2011
Fick klippa och klistra lite för att få ut den, ur pdf bilagan!
”Pingst gör studiebesök i Vatikanen
Pelle Hörnmark och fem andra pingstvänner åker på gemensam resa med biskop Arborelius och Katolska kyrkan till Rom
Publicerad: 2011-03-23 03:00Dialogen mellan Pingst och Katolska kyrkan i Sverige går in i en ny fas. I maj görs ett gemensamt studiebesök i Vatikanen. Det har aldrig hänt tidigare.
-En del kanske höjer på ögonbrynen, men i klassisk ekumenik är sådana resor en viktig del, säger Anders Arborelius, biskop i Katolska kyrkan i Sverige.
Inte heller Pelle Hörnmark, föreståndare i Pingst, tycker att besöket i Rom är märkligt:
-Jag ser det som en naturlig fortsättning på de samtal vi haft under flera år, säger han om dialogen som började 2003 och sedan dess pågått med träffar ett par gånger varje år.
-Rom är Katolska kyrkans hjärta i världen. Om vi vill förstå hur de tänker är det värdefullt att vara med på en sådan resa, säger Pelle Hörnmark.
Sedan han tillträdde som pingstföreståndare för knappt tre år sedan har han inte deltagit i samtalen utan valt att koncentrera sig på att jobba inåt i Pingst. Men nu ser han fram emot att vara delaktig i den fortsatta processen.
Anders Arborelius, som tillsammans med Sten-Gunnar Hedin tog initiativet till dialogen, hoppas att besöket ska bidra till en större förståelse och insikt i hur Katolska kyrkan fungerar:
-Dessutom tror jag att det kommer att leda till att Vatikanen får upp ögonen för den fördjupade ekumenik som Katolska kyrkan i Sverige har med Pingst, säger Anders Arborelius.
Han menar att dialogen med Pingst inte är särskilt ifrågasatt bland katoliker i Sverige:
-Nej, jag tror inte det. De flesta katoliker ser det som något normalt och viktigt. Vi har flera dialoger på gång samtidigt, bland annat med Svenska missionskyrkan som vi också gjort resor med, säger han.
Inte rädd för samtal
Pelle Hörnmark är medveten om att det finns de inom Pingst som anser att man inte borde ha en dialog med Katolska kyrkan.
Själv håller han dock inte med:
-Bara den som är otrygg är rädd för ett samtal, säger han.
Resan till Rom ser Pelle Hörnmark som ytterligare en möjlighet att bygga ett förtroende mellan pingstvänner och katoliker i Sverige.
-Som jag uppfattar saken handlar det inte om en åsiktsgemenskap utan om att få en större förståelse för våra likheter och olikheter samt att söka Andens gemenskap med varandra. Och det åstadkommer man genom att umgås, säger Pelle Hörnmark.
Bygga personliga relationer
Han jämför med den dialog Pingst har med Ortodoxa kyrkan i Sverige och som förra året mynnade ut i en gemensam resa:
-I december åkte några ledare från Pingst och Ortodoxa kyrkan till Jerusalem med ett liknande syfte. Det vill säga att upptäcka mer av det vi har gemensamt och att bygga personliga relationer.
Vad ser du själv mest fram emot med resan till Rom?
-Dels att bygga relationer mellan oss som ledare i Pingst och i Katolska kyrkan. Dels att få större kunskaper om Katolska kyrkan. Det är inga specifika frågor jag söker svar på utan det handlar mer om att få en känsla och en uppfattning om vilka de är och vad de står för.
Har du varit i Rom tidigare?
-Ja, flera gånger men bara som turist. Att få en chans att se insidan blir förstås en helt annan upplevelse än att enbart vara med på guidade turer, säger Pelle Hörnmark.
Visar på olika ansikten
Fredrik Emanuelson, tillförordnad talesperson för Katolska biskopsämbetet och Stockholms katolska stift, har bott och studerat i Rom i flera år och är den som ansvarar för programmet på resan.
-Vi har planerat detta i ungefär ett år och är angelägna om att visa Katolska kyrkans många olika ansikten.
För att underlätta förståelsen och ge en bred bild av Katolska kyrkan har besöket delats upp på tre olika nivåer: den globala, akademiska och lokala Katolska kyrkan.
-Vi har valt ett sådant upplägg eftersom det är lätt att få intrycket att Katolska kyrkan enbart är påven och Vatikanen. Så är det naturligtvis inte och det är viktigt för oss att förmedla, säger han.
Det blir bland annat ett besök på Påvliga rådet för främjandet av de kristnas enhet, eller Enhetsrådet som det brukar kallas, och på Angelicum som är ett av de katolska universiteten.
Tanken är att också hinna med att besöka ett av de bästa ekumeniska biblioteken i världen, Centro pro unione.
-Vi planerar dessutom att stifta bekantskap med en av de största katolska gemenskaperna i världen, Sant’Egidio, en lekmannarörelse med fokus på att leva evangeliet tillsammans och att engagera sig socialt, säger Fredrik Emanuelson.
Utökat teologiskt utbyte
När Anders Arborelius beskriver vad åtta års dialog med Pingst betytt så nämner han dels ett utökat teologiskt utbyte och dels ett närmande på det personliga planet.
-Vi katoliker har också blivit inspirerade av pingstvännernas inställning till utåtriktat arbete. Vi har upptäckt betydelsen av att gemensamt föra ut det kristna budskapet i det sekulariserade Sverige, säger Anders Arborelius.
Inte bara gräl mellan kristna
Den fortsatta processen med Pingst ser han positivt på. Han tror på teologiska samtal, både om det som förenar och som skiljer. Han hoppas också på utåtriktade satsningar tillsammans.
-I svensk offentlig debatt beskrivs vi kristna ofta som ständigt grälande med varandra. Men dialogen mellan Katolska kyrkan och Pingst tycker jag är ett bevis på att vi är konstruktiva.
-Och att vi gör en gemensam resa till Rom betyder att vi också kan samverka på många andra områden, säger Anders Arborelius.
Fakta: Resan till Rom
Tolv personer, sex från vardera Pingst och Katolska kyrkan, åker till Rom.
Från Pingst är det pingstföreståndaren Pelle Hörnmark, pastorerna Sten-Gunnar Hedin, Dan Salomonsson och Uno Solinger, teologen Peter Halldorf, samt Dagens förre chefredaktör Olof Djurfeldt.
Katolska kyrkans delegation består av biskop Anders Arborelius, biskopsvikarieFredrik Emanuelson, diakon Erik Kennet Pålsson, dominikansyster Veronica Tournier, universitetslärareJonas Holmstrand samt överläkare Michael Alvarsson.
Resan genomförs den 16-19 maj”.
Var också foton på dem men gick ej att få med!
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 6:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Harry Forsgren:
Harry, bra att du kommer med ett varningens ord.
Hoppas att läsarna tar sig tid att läsa din kommentar.
Personligen tycker jag det är typiskt Svenskt att ”hastigt bringas ur fattningen och förlora besinningen som om Herrens dag redan stod för dörren”.
Men samtidigt håller jag med bloggförfattaren att skymningen har nått långt.
Kanske kan vi inte längre verka, men vi kan vara vakna och behålla vår bekännelse.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 6:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund:
Ja du Antonia, man tror att man för ”dialog” med KK.
Men det är samma sorts dialog som man försökte med Sovjet.
Det kanske ser ut som en dialog, men det är en monolog där kompromisserna bara går i en riktning.
Det finns en rolig historia i Afrika som jag kommer att tänka på.
Myran skriker till elefanten: ”Om du inte går ur vägen sparkar jag till dej!”
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 6:22 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Hej Kjell!
Man tror också att detta handlar om Andens enhet! Hur BLIND kan man bli?
Det går fort utför nu!
Skrattade gott åt Myran! Snacka om storhetsvansinne;-)
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 9:59 f m Citera och svara denna kommentar
tror att ovanstående diskussion mest visar på förblindelsen…hela tiden ställs Israel och Jesus mot varandra…och vad jag försöker säga är egt att: DET ÄR BÅde OCH…
Olivträdet ÄR ISRAEL och ÄR JESUS..
för det finns ingen motsättning (nu menar jag det andliga Israel)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 11:32 f m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Tack och amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
”Myran skriker till elefanten: ”Om du inte går ur vägen sparkar jag till dej!” ”
Tänkvärt.
Kan en variant på den…
Nej, den ska vi inte dra här förresten.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 11:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund:
Det var så sant… skulle ju köpa hem sådana påsar man använder vid plötsligt illamående…
Men , tack för referatet, Antonia. Mycket viktigt att känna till vad som pågår.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 12:05 e m Citera och svara denna kommentar
Känner bara att jag vill förklara detta med rotskott: ett olivträd kan bli avhuggen, bara ”stumpen” finns kvar, det kan också dö…och så ur själva roten kan det uppstå ett skott…som kan bli till ett helt träd.
Isais avhuggna stam…var alltså Isai, Davids far olivträdet…nej, det tror vi väl inte? Det finns en profetia som redan Jakob uttalade över Juda (1. Mos 49:10), att spiran (=ledningen, kungadömet) ej skulle vika från hans ätt (Juda, = en av Israels tolv stammar) förrän han som den tillhör kommer. Alltså, kungen= David, Isais son= Israel (kungen företräder folket)…sen togs kungamakten ifrån…och olivträdet (Israel) ”dog”, avhuggen stam. Så kom Jesus, Davids son, ur Juda stam….som ett rotskott ur detta olivträdet…naturligtvis är den ”feta roten” Gud själv…Abrahams Isaks och Jakobs Gud, Israels gud utan vilket inget folk….
Detta till den pågående plantskole-undervisningen…
Rotskott på hebreiska heter nasrin, vilket ju både en från nazaret o rotskott…som är Jesus….ur olivträdet, Israel, bildande ett nytt träd som är det gamla…
blir det klarare med det underbara bildspråket som gud ger oss i bibeln?? (han har ju inte bara inspirerat bibeln utan också skapat hela naturen, där vi kan känna igen hans egenskaper…Rom 1)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 12:18 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Hej Rebecca!
Helt riktigt.
Det blev fort-plant-ning av det hela.
Jesus är det Nya friska olivträdet/nya förbundet.
Det är det olivträdet som Paulus beskriver i ”Rom.11″.
I det trädet blir både judar och vi hedningar inympade i.
Sedan ska Jesus Kristus ta gestalt i oss, och vi får träda åt sidan.
Trevlig dag i trädgården!
mvh L.Svensson
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 1:18 e m Citera och svara denna kommentar
men du är `la medveten om att förbundet, det nya, slöts med Israels och Juda hus?
)
Han är ej förbundet, det slöts.. I… Honom, dvs I Hans blod… Detta är det nya förbundet i mitt blod” sa han när han höjde bägaren…förbundsblodet) …ingen kan nämligen uppfylla villkoren, bara Han…och så tog han våra svek på sig
Jesus är rotskottet, Israel är roten (förhäv er inte över roten, manar Paulus hednakristna o menar INTE Jesus eller Gud)…och vi alla är grenar…(i vinträdet
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 23rd, 2011 at 3:28 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Hej Lars!
Hoppas det inte var jag som förorsakade ditt
illamående:-)!
Fast visst kan man må dåligt för mindre, eller hur?
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 24th, 2011 at 1:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund:
Citatet du gjorde.
Men det är sådant man måste känna till. Hörnmark har bekänt färg tydligt nu och verkar gå i sin företrädares fotspår. Pingströrelsens egen Judas Iskariot. Företrädaren alltså.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 24th, 2011 at 2:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund:
”-Som jag uppfattar saken handlar det inte om en åsiktsgemenskap utan om att få en större förståelse för våra likheter och olikheter samt att söka Andens gemenskap med varandra.”
Hörnmark om katolicisismen alltså.
Vilken ande som behärskar den romerska kyrkan vet vi alltför väl. Att Hörnberg anser sig ha samma ande säger mycket om honom.
”Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar.”
Upp 18:4
”Dragen ut ifrån henne, I mitt folk, så att I icke gören eder delaktiga i hennes synder och fån eder del av hennes plågor. Ty hennes synder räcka ända upp till himmelen, och Gud har kommit ihåg hennes orättfärdiga gärningar.
Vedergällen henne vad hon har gjort, ja, given henne dubbelt igen för hennes gärningar; iskänken dubbelt åt henne i den kalk vari hon har iskänkt. Så mycken ära och vällust som hon har berett sig, så mycken pina och sorg mån I bereda henne. Eftersom hon säger i sitt hjärta: ‘Jag tronar såsom drottning och sitter icke såsom änka, och aldrig skall jag veta av någon sorg’, därför skola på en och samma dag hennes plågor komma över henne: död och sorg och hungersnöd; och hon skall brännas upp i eld. Ty stark är Herren Gud, han som har dömt henne.”
”Sedan förde han mig i anden bort till en öken. Där såg jag en kvinna som satt på ett scharlakansrött vilddjur, fulltecknat med hädiska namn; och det hade sju huvuden och tio horn.
Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och glänste av guld och ädla stenar och pärlor; och i sin hand hade hon en gyllene kalk, full av styggelser och av hennes otukts orenlighet.
Och på hennes panna var skrivet ett namn med hemlig betydelse: ”Det stora Babylon, hon som är moder till skökorna och till styggelserna på jorden.”
”Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn. Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.”
”De sju huvudena äro sju berg, som kvinnan tronar på.”
”Församlingen i Babylon, utvald likasom eder församling, hälsar eder.” 1 Petr 5:13
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 24th, 2011 at 10:47 e m Citera och svara denna kommentar
Jag har fått hem DVD-boxen. Mycket bra! Tack
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 25th, 2011 at 8:03 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Hej Lars!
PH:s citat”-”Som jag uppfattar saken handlar det inte om en åsiktsgemenskap utan om att få en större förståelse för våra likheter och olikheter samt att söka Andens gemenskap med varandra.”
Man kan ju fråga sig:Vad har väl ljus med mörker att beskaffa? Men mörkrets barn trivs bra ihop! För det var just det PH sade:”Lika barn leka bäst”! Väldigt avslöjande!
-”En del kanske höjer på ögonbrynen, men i klassisk ekumenik är sådana resor en viktig del, säger Anders Arborelius, biskop i Katolska kyrkan i Sverige”
Vad är klassisk ekumenik??? Vet du det Lars?
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara