tisdag, april 26th, 2011...4:00 e m
Personligt meddelande från MyTwoCents
Kommentarer
Programbladet finner du här: http://aletheia.se/markbiltz
http://aletheia.se/2011/04/19/mark-biltz-profetiska-dimensionen-i-pasken











127 kommentarer
april 24th, 2011 at 9:05 e m Citera och svara denna kommentar
Gud välsigne dig – vilken underbar pålysning! Befriande, inspirerande och jaa… som sagt, kan inte komma med ska be för konferensen och absolut köpa hem den och dela med ett gäng väl valda vänner!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2011 at 9:50 f m Citera och svara denna kommentar
Hjärtinnerligt tack för denna förnämliga presentation!
Jag ser fram emot att få deltaga med stort intresse efter att ha fått mersmak från Mark och Wicki Biltz besök förra året vid samma tid.
För detta frikostiga erbjudande nedkallar jag Guds välsignelse!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2011 at 6:49 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för inbjudan! Skulle varit kul att ta del av dagarna men avståndet hindrar oss.
Det får istället bli DVD:n när den är klar. Jätte bra att ni spelar in så att vi andra kan ta del av undervisning. Sånt gillar vi!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2011 at 10:42 e m Citera och svara denna kommentar
Skulle vara väldigt intressant att få vara med och höra undervisningen men jobbet hindrar. Svårt att få ersättare de dagarna!
Det får bli DVD:n för mig också!
bless
garan!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 25th, 2011 at 11:16 e m Citera och svara denna kommentar
Gud välsigne dig Guds frid !!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 26th, 2011 at 4:45 e m Citera och svara denna kommentar
DVD:er från konferensen kommer att finnas i webbshoppen på http://www.moed.se
Om du inte har ekonomi att betala för dem skicka ett mail till mig så skickas de ut endast mot portoavgift.
mvh
Daniel
P.s. Tack för all uppmuntran.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 26th, 2011 at 10:14 e m Citera och svara denna kommentar
Hej!
Tyvärr är jag bort rest i norrland men tack och lov att man kan beställa dvd, guds välsignelse över er i Jeshuas namn amen.
Sargon Odisho
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 26th, 2011 at 11:10 e m Citera och svara denna kommentar
Underbart!
Ses i helgen alla ni som har möjlighet att ta er dit!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
Utanför JESUS
finns INGENTING
att få från
Gud:
I Honom har Gud
gett oss
allt!
————-
Att söka någonting ”mer” är som att snegla bakåt, på tidigare ”erövringar”, sedan man gift sig: en form av otrohet i hjärtat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 10:54 f m Citera och svara denna kommentar
Hej S-E Sköld!
Menar Du att det är såå Enkelt?
Utanför Jesus, ingenting från Gud?
Att vara kristen innebär att Jesus bor i mig.
Då har jag alltså Allt i Honom?
Då behöver jag inte leta i hebreisk/kyrko-traditions, rötter, nötter, fötter, eller stötter?
Om det ÄR såå Enkelt, är det Fantastiskt.
Kan det vara så, att
Gud ÄR EN-kel?
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 11:03 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Förstår inte riktigt vad du försöker säga. Guds Ord från 1 Mos till Uppenbarelseboken handlar ju om just Jesus och Guds frälsningsplan. Får vi inte undervisa ur GT längre för border Sköld eller vad önskar du förmedla?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 11:07 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Förstår inte riktigt vad du försöker säga. Guds Ord från 1 Mos till Uppenbarelseboken handlar ju om just Jesus och Guds frälsningsplan. Får vi inte undervisa ur GT längre för broder Sköld eller vad önskar du förmedla?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 12:12 e m Citera och svara denna kommentar
”och en banad väg,
en farväg, skall gå
där fram, och den
skall kallas den
heliga vägen; ingen
oren skall färdas på
den, den skall vara
för dem själva.
Den som vandrar på
den vägen skall inte
gå vilse, och han än
hör till de fåkunniga..”
Det beror på, att Han som ÄR Den Vägen, BÄR de som går fram på den: Gud själv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 12:23 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Förstår fortfarande inte riktigt vad dina kommentarer har med denna post att göra men har inget att invända mot det du skriver.
Vore roligt om du kom till Västerås i helgen S-E. Tror du skulle bli positivt överraskad, kanske rent av känna igen tongångarna från den gamla stammens predikanter du högt värderar.
Välkommen!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 1:13 e m Citera och svara denna kommentar
Jag tycker att broder Sköld är väldigt tydlig, den som vill se han förstår…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 3:32 e m Citera och svara denna kommentar
Käre min Broder Daniel! Jag försöker inte säga någonting: jag säger det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 3:46 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld, men VAD säger du då?
1 Kor. 14:8 ”Likaså, om den signal som basunen giver är otydlig, vem gör sig då redo till strid?”
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 3:54 e m Citera och svara denna kommentar
Jag får ”liksom” känslan av att inga nu levande predikanter riktigt duger för broder Sköld. Vill minnas att jag bett honom om förslag på tre livs levande predikanter som han själv tycker håller måtten som vi alla kan lyssna till, utan svar…
Rolf verkar ju fatta så du kanske kan bistå med lite uttydning av Skölds svårtolkade rader?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 3:57 e m Citera och svara denna kommentar
…eller som någon uttryckte sig; Det är lättare att sitta i läktar´n och skjuta på spelarna, än att deltaga i matchen.
Jag, och många med mig, försöker ju parallellt med en viss kritik av företeelser inom kristenheten bidraga konstruktivt med bibelbaserad undervisning. Har Sköld månne några egna konferenser som håller måttet?
Var och när?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 4:00 e m Citera och svara denna kommentar
Paulus hade funnit JESUS – eller JESUS honom – och Paulus for sedan efter att bli ”funnen i Kristus” och ”efter att lära känna Honom och hans uppståndelsekraft” och nu ser vi, hur människor söker på den avskrädeshög Paulus lämnat efter sig, sådant han tidigare så högt värdesatte, och som han lämnat där på grund av ”rikedomarna i Kristus” som han funnit: d.v.s. Guds fullhet!
Jak. 4:5 ”Eller menar ni
att detta är ett tomt ord
i skriften: ”Med svartsjuk
kärlek trängtar den Ande
som han har låtit ta sin
boning i oss”.
———
Utanför JESUS
finns INGENTING
att få från
Gud:
I Honom har Gud
gett oss
allt!
Att söka någonting ”mer” är som att snegla bakåt, på tidigare ”erövringar”, sedan man gift sig: en form av otrohet i hjärtat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 4:05 e m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru, ”Den som har öron han hör vad Anden säger”, och den som inte har de öronen, hör inte: hur mycket man än försöker få vederbörande att förstå.
Men Ni, Daniel och Du och ev flera, är ju i Er fulla rätt, att förkasta det jag skriver och jag kommer inte att ta illa upp.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 6:06 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Jag förkastar inte det du skriver, utan känner helt enkelt inte igen mig (eller pastor Biltz undervisning) i dina pikar. Har du lyssnat alls på någon av förkunnarna vi tagit hit sista året eller skjuter du från höften? Mer Jesus-centrerad undervisning får du leta efter.
Ännu en gång – kan du ge aletheias läsare tre predikanter som nu är aktiva, vars undervisning håller måttet i din mening?
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 6:21 e m Citera och svara denna kommentar
MTC, jag är inte satt att peka ut de ”som håller måttet”, utan de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 6:31 e m Citera och svara denna kommentar
Till alla er som vill lyssna!
Tycker nog att det är viktigt, särskilt i en tid som denna, att man måste få pröva ALLT. Ordet uppmuntrar/förmanar oss till att göra detta! Det är t.o.m vår skyldighet! Även om man sen skulle komma till olika slutsatser!
Den enes tolkning skall inte styra den andres, utan Ordet självt!
Här är en video där M.Biltz talar om sin tro.
Var fria i Kristus att lyssna och pröva själva
http://youtu.be/s2RzPJjJ428
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 6:34 e m Citera och svara denna kommentar
Läror besegrade inte Ormen, inte ens för dem som kunde ”grundtexten” från barnsben – inte heller GT-offer gjorde det – med JESUS krossade hans huvud: en gång för alla.
Därför predikade apostlarna Kristus för folket, med stor kraft -och med stor framgång: i Hans Namn finns läkedom för hela Människan: till hennes kropp, själ och ande.
JESUS är Guds slutgiltiga svar på Människan alla behov; för tiden och för evigheten: ”Kristus i oss, vårt härlighetshopp”.
Och den Vägen kan de fåkunniga
både finna och följa!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 7:37 e m Citera och svara denna kommentar
Hej Antonia!
I Din video som du förmedlar om Mark Biltz,
säger han ang. ”de oförståndiga jungfruarna” i ”Matt.25:3″:
” De oförståndiga jungfruarna är de utan Torah”.
Han översätter alltså ”olja” med Torah.
Man kan undra hur han menar där.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 8:07 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Så vitt jag förstår det, så vill Blitz och MTC, förmedla en mer ”judisk” förankrad syn på aposlarnas lära. Då apostlarna var judar, så skulle man väl enligt deras sätt att se på det, få en mer ”sann” Jesus.
Och att den Jesus som du tror på, han är alldeles för influerad av hellenistiska tankegångar. Eller ja, helt enkelt när Kristendomen spred sig i stora Romerska städer som Antiokia, Efesos, Rom. Så försvann det ursprungliga Judiska kristna elementen, och fick in Grekiska/romerska tankegångar.
För att sammanfatta mitt förvirrande inlägg:
Blitz o company menar att du får ”mer” av den sanne Jesus om du förvaltar det Judiska arvet.
Daniel får gärna rätta mig om jag missförstått de filmer jag fått hemskickat
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 8:45 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Förstår jag dig rätt? Din ”andebedömning” gäller bara ”de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord”. Den Helige Ande förmår alltså inte uppenbara vilka förkunnare som INTE avvikit från Guds Ord?
Hmm…
@Antonia Berglund:
Tack för klippet. Paulus uppmanar oss att pröva allt och behålla det goda. Med andra ord utgår även Paulus från att vår kunskap enligt 1 Kor 13 är ett styckverk och vår förståelse av Guds Ord begränsat.
@Lennart Svensson: ”Han översätter alltså ”olja” med Torah.
Man kan undra hur han menar där”
MTC: Om du menar allvar med frågan köp en biljett till Västerås och ställ frågan direkt till pastor Biltz. Mig veterligen arrangeras få konferenser där ett helt pass avsätts till att grilla talaren. Gäller dig också Antonia! Kom till Västerås och ställ Biltz mot väggen
@Michael Backman:
- På ett ungefär
I stora drag tror jag kristenheten behöver det hebreiska perspektivet på inte bara Jesus utan för att tolka Guds Ord. Detta är givetvis ingen frälsningsfråga.
S-E verkar redan ha gift sig. (S-E: Att söka någonting ”mer” är som att snegla bakåt, på tidigare ”erövringar”, sedan man gift sig: en form av otrohet i hjärtat.) Personligen är jag ”bara” förlovad och väntar på det stora bröllopet i skyn.
På det mänskliga planet gifte jag mig med en amerikanska för snart 20 år sedan. Innan vi förlovade oss bjöd jag enligt amerikansk kultur ut min frus föräldrar och frågade dem om lov. Måhända skrattar svensken åt detta men inom kristenheten i USA är denna lilla tradition viktig. Jag har även antagit en hel del andra amerikanska traditioner både före och under mitt äktenskap liksom min fru gjort vg de svenska traditionerna. Hon äter nu all mat utom kaviar och surströmming.
Inför Jesu återkomst är det dags för bruden att förbereda sig. Att lära sig ett och annat om brudgummens bakgrund behöver inte krocka med bl.a. Skölds 50 tals Jesus som han så innerligt vill klamra sig fast vid.
Tyvärr är det lätt att missa det Gud gör IDAG om man fått för sig att Gud alltid agerar på samma sätt, i alla tider.
Som någon sade; den som har öra han höre vad anden säger i församlingen. När den Helige Ande talar, gör han det till fler än herr Sköld.
mvh
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 8:48 e m Citera och svara denna kommentar
Det är Anden som ger den sanna bilden av JESUS Kristus: Han UPPENBARAR vem JESUS är: eller som Paulus uttrycker det: Anden ”målar Kristus” för våra hjärtan.
Det är m.a.o. i våra hjärtan ”Morgonstjärnan” går upp. Om JESUS bara finns i våra huvuden, som en teoretisk verklighet, får vi inget hjärteförhållande till Honom: inget av den ”första kärlekens” glöd; utan en ljummen relation, med löfte från JESUS, att bli utspydd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 8:53 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Amen
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 8:54 e m Citera och svara denna kommentar
MTC: ”Förstår jag dig rätt? Din ”andebedömning” gäller bara ”de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord”. Den Helige Ande förmår alltså inte uppenbara vilka förkunnare som INTE avvikit från Guds Ord?”
Du förstår mig helt fel. Jag går dit Gud sänder mig, och talar/skriver det Han bjuder mig att tala/skriva. Oavsett om någon vill ta del av det eller ej.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:00 e m Citera och svara denna kommentar
Hej MTC!
Jo, jag hade gärna lyssnat på Mark Blixt,
men ska till Göteborg under helgen.
Jag gillar-grillar han M.B, han är väl en av de friskaste kristna jude-pojkarna jag stött på hittills.
Och nu ska visst dvd-serien säljas nästan
gratis?, Mumma kanske?!
Gratis är Gott, som vi säger i Snå… Småland.
Lycka till med Helgen!
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:09 e m Citera och svara denna kommentar
MTC: ”Inför Jesu återkomst är det dags för bruden att förbereda sig. Att lära sig ett och annat om brudgummens bakgrund behöver inte krocka med bl.a. Skölds 50 tals Jesus som han så innerligt vill klamra sig fast vid.
Tyvärr är det lätt att missa det Gud gör IDAG om man fått för sig att Gud alltid agerar på samma sätt, i alla tider.”
———
Hes. 18:25 ”Men nu säger ni: ”Herrens
väg är inte alltid densamma”. Hör då,
ni av Israels hus: ”Skulle verkligen
min väg inte alltid vara densamma?
Är det inte fastmer er väg som inte
är densamma?”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:23 e m Citera och svara denna kommentar
MTC, när det gäller pingstledarna – i toppen – så handlar det inte om andebedömning, utan bara ett konstaterande, att de inte vandrar med fasta steg i enlighet med Guds Ord. Och att de talat med ”dubbel tunga” för att kunna göra ett samfund – en organisation – av pingströrelsen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Hej Lennart!
” De oförståndiga jungfruarna är de utan Torah”.
Ja, det är så som jag också tolkar hans undervisning.Han åsyftar här de ”hedna kristna” som inte observerar Torah! Vilka skulle han annars isf mena?
Han pratar väldigt fort ochljud kvalitén inte den bästa heller, så jag kan ha missuppfattat förtåss!
Hälsningar/Antonia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 9:54 e m Citera och svara denna kommentar
@Michael Backman:
Hej,
”Blitz o company menar att du får ”mer” av den sanne Jesus om du förvaltar det Judiska arvet”.
Vad menar du med det Judiska arvet?
Och på vilket sätt får man mera av den ”sanne” Jesus då?
Mvh/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 10:03 e m Citera och svara denna kommentar
Men Moses har ju sagt, så sa de skriftlärda till Jesus. Men Luther har ju sagt, så sa hans efterföljare till baptisterna som i sin tur sa det samma till pingstvännerna o.s.v. Ja, alla hade rätt budskap i rätt tid. Men Gud rör sig alltid framåt och göt hela tiden något nytt, så ock i dag. Men det ser inte alla. Det som är bra kan hindra oss att gå vidare och få det bästa. Därför är det så många som fastnat i en saftkontroll någon stans på vägen och inte ser att Gud rör sig vidare mot målet. Låt dig inte uppehållas av de som står kvar där i saftkontrollen, sörplar och kritiserar de som i glädje går vidare med Gud mot målsnöret. M. Biltz är en av dem som Gud just nu använder för att gå vidare mot målsnöret. Tag plats, hoppa på tåget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 10:12 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Du kan väl ta ett snack med Gud då och fråga Honom om du får vara artig nog att svara på lite följdfrågor som uppstår när du är ute på nätet och pekar på predikanter som ”avviker från Guds Ord”.
Jesus själv, som både du och jag önskar följa, hade ju den artigheten t.o.m. med fariséerna och de skriftlärde som ständigt ville få honom på fall.
Kan du utbedja dig ett svar på denna fråga?;
- Kan du ge mig tre predikanter, nu är aktiva, vars undervisning INTE avviker från Guds Ord? (bortsett från dig själv förstås)
Tack på förhand
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 10:21 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
S-E citerar; Hes. 18:25 ”Men nu säger ni: ”Herrens
väg är inte alltid densamma”. Hör då,
ni av Israels hus: ”Skulle verkligen
min väg inte alltid vara densamma?
Är det inte fastmer er väg som inte
är densamma?”
MTC: Att Herrens vägar är desamma och att Gud inte ”alltid agerar på samma sätt, i alla tider” är inte samma sak.
Du skulle gilla Bill Cloud, vars budskap vid nyår var genomsyrat av just detta buskap – Herrens vägar är alltid densamma.
Käre broder, kom ut ur din bubbla och lyssna till livs levande predikanter som kanske utmanar dig att vrida på ratten och styra bort i från den cirkel du kör runt i.
mvh
Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 27th, 2011 at 11:42 e m Citera och svara denna kommentar
Rättshaverist är ett ord som väl bör kunna användas för väl så många som menar sig vara ”bland de få utvalda rättroende kristna” idag. Men ack hur få som vågar pröva sig själva.
Profeter finns väl om än få, men inte bland de som vill rekommendera sig som sådana.
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:39 f m Citera och svara denna kommentar
Håkan Nilsson, MTC och Sefast T, gör som Håkan säger: ”Låt dig inte uppehållas av de som står kvar där i saftkontrollen, sörplar och kritiserar de som i glädje går vidare med Gud mot målsnöret. M. Biltz är en av dem som Gud just nu använder för att gå vidare mot målsnöret. Tag plats, hoppa på tåget”.
Hoppa på tåget, och låt inte mig störa resan mot målsnöret! För mig är JESUS – Hans som
är A och O, början och slutet, och Guds sammanfattning av allt – målsnöret, men alla är inte framme där än.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 3:14 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Du skrev:”Tyvärr är det lätt att missa det Gud gör IDAG om man fått för sig att Gud alltid agerar på samma sätt, i alla tider.”
Daniel du har helt rätt i att Gud inte brukar upprepa sig själv, Hans fantasi är ju oändlig
Men ändå måste vi väl konstatera att Han aldrig går utanför sitt eget Ord!
Det är summan av Ordet som får avgöra vad som är av sanningens Ande! Det är mot denna bakgrund som ALLT måste prövas.Om det finns minsta av-vikelse från denna prövosten bör man sätta ett frågetecken i kanten.Det håller du väl med om?
Har du (flera) bibelord som bekräftar att detta med ”ny-judaiseringen” är ngt som är väl förankrat i skriften och gäller för oss som är ”hedna kristna”?
Skulle jag vara tacksam om jag kunde få dem, i sådana fall?
Tycker att det är lite trist att de som vill hålla sig till skriften, allena, skall förlöjligas och hånas av vissa av kommentatorerna här, såsom varandes bakåtsträvare.Avger ingen god frukt precis!
Tack för din inbjudan till Västerås förresten, men måste nog tyvärr tacka nej!
Vänliga hälsningar/A- a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 3:21 f m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld, du har säkert tid att lyssna till en predikan av Sven Reichmann.
http://kristenmp3.se/SvenReichmann/Andens%20g%C3%A5vor/5.%20Bl%C3%A5s%20liv.mp3
Om du, efter att ha lyssnat, inte förstår varför jag tror denna predikan vara av intresse för dej, så vill jag gärna förklara vad jag menar.
Jag tror nämligen att vägran att förtydliga är en köttslig handling som liknar Mose ansikts-skynke. (2 Mos. 34:29-35)
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 4:56 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld skrev:
–citat–
”Den som har öron han hör vad Anden säger”, och den som inte har de öronen, hör inte: hur mycket man än försöker få vederbörande att förstå.
Men Ni, Daniel och Du och ev flera, är ju i Er fulla rätt, att förkasta det jag skriver och jag kommer inte att ta illa upp.
–slut citat–
Med andra ord: Rör inte Herrens smorde profet!
Vilket jag tolkar som: För dem som inte har Anden hjälper det inte om du försöker förklara!
Du motverkar Skriftens uppmaning att pröva. I detta står du på samma piedestal som Wolf Eichmann med flera.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 4:59 f m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund: Vad menar du med det Judiska arvet?
Och på vilket sätt får man mera av den ”sanne” Jesus då?
- Jesus var Jude inte Smålänning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 5:34 f m Citera och svara denna kommentar
Den kärlek som strömmar emot mig med anl av att jag är av en annan uppfattning än vissa skribenter här, visar att dessa kärleksfulla skribenter är på rätt väg..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 5:51 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru: ”Jag tror nämligen att vägran att förtydliga är en köttslig handling som liknar Mose ansikts-skynke. (2 Mos. 34:29-35)”
Luk. 23:9 ”Men fast han
ställde ganska många frågor
till Jesus, svarade denne
honom inte”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 6:10 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Hej S-E Sköld!
Jag gillar Dig skarpt!
De här ung-tupparna är inte vana vid Guds sätt
att uttrycka sig igenom Dig.
mvh L.S
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 6:13 f m Citera och svara denna kommentar
MTC: ”Kan du ge mig tre predikanter, nu är aktiva, vars undervisning INTE avviker från Guds Ord? (bortsett från dig själv förstås)”
Mitt uppdrag är inte att peka ut nyktra bussförare, utan onyktra, och varna folket för dem: inte nyktra ledare alltså, utan onyktra; de som leder Guds folk vilse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:09 f m Citera och svara denna kommentar
MTC: ”Har Sköld månne några egna konferenser som håller måttet?”
Jag skulle rekommendera en konferens där man samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft: omkring Honom som har försonat alla våra synder och som helar alla våra brister och som kan uppfylla oss med Sin Ande, så att vi – drivna av Hans Ande – går ut på vägar och stigar för att nödga människorna att komma till Hans bröllop, Hans bröllopssal.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:41 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Ja, vad kan man tillägga till din kommentar?
Apg. 23:4 Då sade de som stodo därbredvid: »Smädar du Guds överstepräst?» 5 Paulus svarade: »Jag visste icke, mina bröder, att han var överstepräst. Det är ju skrivet: ‘Mot en hövding i ditt folk skall du icke tala onda ord.’»
Jag får väl använda Pauli ord:
Jag visste icke att du stod jämlik med Jesus Kristus……
Käre broder Sköld, kom ner från piedestalen!
Det finns fortfarande nåd även för övermodiga.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:46 f m Citera och svara denna kommentar
Kamau Mweru, jag är inte Hans jämlike, men Han är i ALLT vår förebild/mönsterbild: det var Du som indirekt hävdade, att också Han var ”köttslig” som teg: omgiven av sina belackare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:48 f m Citera och svara denna kommentar
David Wilkerson är död, se Dagen.
Beklagar sorgen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:50 f m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld……
Ditt uppdrag BORDE vara att peka ut dem man ska följa – eftersom du är en så vis man som har Guds kärlek strömmande inom dig och eftersom du redan är ”framme vid målsnöret” och har Guds ”sammanfattning av allt”.
Dela med dig käre broder – så vi andra också vaknar och kommer fram till målsnöret!!!
Vilka predikanter ska vi lyssna till – förutom Guds röst då….Men vilka håller måttet?? Vilken väg ska vi gå? Hur ska vi leva våra liv såsom troende på Jesus? Berätta!!!!
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 7:59 f m Citera och svara denna kommentar
@Lennart Svensson:
Dom som har olja är dom rättfärdiga så jag gissar på att han menar att man blir rättfärdig av Torah.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 8:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Michael Backman:
”Blitz o company menar att du får ”mer” av den sanne Jesus om du förvaltar det Judiska arvet.”
Får mig att tänka på katoliker…..
En väg har alltid två diken.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 8:13 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
”I stora drag tror jag kristenheten behöver det hebreiska perspektivet på inte bara Jesus utan för att tolka Guds Ord. Detta är givetvis ingen frälsningsfråga.”
”Inför Jesu återkomst är det dags för bruden att förbereda sig.”
Vad menar du? Du börjar med ”ingen frälsningsfråga” och slutar med ”dags att förbereda sig”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 8:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Antonia Berglund:
”Men ändå måste vi väl konstatera att Han aldrig går utanför sitt eget Ord!
Det är summan av Ordet som får avgöra vad som är av sanningens Ande! Det är mot denna bakgrund som ALLT måste prövas.”
MTC: Givetvis – du slår in öppna dörrar.
AB: ”Har du (flera) bibelord som bekräftar att detta med ”ny-judaiseringen” är ngt som är väl förankrat i skriften och gäller för oss som är ”hedna kristna”?”
MTC: – Jag har inga bibelord alls på att vi ska leka judar eller att det finns något egenvärde i att byta katolska kyrkans traditioner mot judiska traditioner.
Det jag och många med mig däremot har funnit är att en del av det kristenheten stämplat som ”judiskt” är inte judiskt utan bibliskt.
Att några av oss sedan återgår till att fira BIBELNS högtider istället för katolska kyrkans är ett led i att vilja följa Guds Ord istället för människor. Bibeln varnar för att ändra på heliga tider och stunder, vilket Kyrkan gjort. När vi nu upptäcker Kyrkans bedrägeri blir det en naturlig reaktion att omvända sig och återgå till HERRENS högtider.
Ser du inte detta – ser jag inte på dig som mindre frälst för det. Hoppas bra att du inte ser ner på mig som i botten ”bara” vill leva efter Guds Ord.
AB: ”Tycker att det är lite trist att de som vill hålla sig till skriften, allena, skall förlöjligas och hånas av vissa av kommentatorerna här, såsom varandes bakåtsträvare.”
MTC: Om du hade försökt samtala med broder Sköld så länge som jag har skulle du se på saken annorlunda
S-E har goda intentioner och tror fast på sin kallelse att peka på fel hos andra genom det han uppfattar är en röst från ovan.
Jag må vara några år yngre än honom men så mycket vet jag; Sköld har inte monopol på Guds röst i detta land och som jag sagt många gånger förut är det ibland svårt att skilja på smörjelse och smörja.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:36 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Gud använde en hängiven katolik (Tuve) att tala till mitt hjärta för ett par år sedan. Ca 7-8 månader efter det att aletheia isjösattes skrev han en kommentar ungefär så här;
- Hörni grabbar. Ni har nu ältat om och om igen vad ni är EMOT. Men ni kan inte bara vara emot allt utan ni bör även visa vad och vem ni är för….
Dessa ord etsade sig fast i mitt inre och jag fick ett stygn i hjärtat som apostlagärningarna kallar det.
Jag står med dig i att det är viktigt att peka ut ”onyktra bussförare” men jag personligen upplever starkt att vi samtidigt med ”kritiserandet” av de vägar som leder fel, visar på Herrens vägar och stigar. (Inte bara i ord, utan i handling)
Nu har du varit tydlig med att den väg jag upplever Gud nu ger sitt folk i slutfasen av denna tidsålder inte stämmer med din andliga världsbild, men jag skickar ändå vidare visdomsorden från Tuve;
Du kan inte bara vara emot allt utan ni bör även visa vad och vem du är för….
Sedan avslutar vi med Sven Reicmanns visdomsord;
Falska profeter är lätta att urskilja. Största tecknet på en falsk profet är att de saknar öron…
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:46 f m Citera och svara denna kommentar
Angående jungfrur som saknade olja:
Jag tror inte att oljan handlar om Torah. Det är självklart att vi skall studera Ordet men här gäller det att vara fylld av Kristi Ande, Profetians Ande:
Matt.25:1 ”Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen.
Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig.
De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor.
Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade.
Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor.
De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp.
Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes.
Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss!
Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.”
……………..
1) Ordspr. 20:27 ”Anden i människan är en HERRENS lykta, den utforskar varje rum i hennes inre.”
….
2) Rom.8:9 ”Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.
Men om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens skull men Anden är liv för rättfärdighetens skull.”
….
Således handlar ”oljan i lampan” om att:
…tillhöra Herren men också:
… att LÅTA sig uppfyllas av Guds Andes fullhet varje dag genom överlåtelse = lydnad.
Det finns ett pris att betala!!! Inte slumra till.
¤ Detta hänger ihop med andlig förberedelse och vittnesbörd:
Uppenb.12:10 ”Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu har frälsningen och makten och riket blivit vår Guds och väldet hans Smordes. Ty våra bröders åklagare har blivit nerkastad, han som dag och natt anklagade dem inför vår Gud.
De övervann honom genom LAMMETS BLOD och genom sitt VITTNESBÖRDS ORD. De älskade inte sitt liv så högt att de drog sig undan döden.”
……………………………
Sådant kan bara göras genom att vara fylld till max av Herrens Ande = Trons Lydnad enligt Ordet.
Detta borde utgöra skillnaden mellan att vara ”vis och – oförståndig”.
…..
Mvh.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:48 f m Citera och svara denna kommentar
@micro:
Vad tror du själv; Vilka högtider tror du Messias kommer att fira under tusenårsriket?
- Kejsar Konstantins eller bibelns?
Det jag håller på med är ett genrep, ingen frälsningsfråga.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:49 f m Citera och svara denna kommentar
Kocham, mitt tidigare svar till MTC passar utmärkt även till Dig och Din fråga: ”Jag skulle rekommendera en konferens där man samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft:
omkring Honom som har försonat alla våra synder och som helar alla våra brister och som kan uppfylla oss med Sin Ande, så att vi – drivna av Hans Ande – går ut på vägar och stigar för att nödga människorna att komma till Hans bröllop, Hans bröllopssal.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:53 f m Citera och svara denna kommentar
MTC: ”S-E har goda intentioner och tror fast på sin kallelse att peka på fel hos andra genom det han uppfattar är en röst från ovan.
Jag må vara några år yngre än honom men så mycket vet jag; Sköld har inte monopol på Guds röst i detta land och som jag sagt många gånger förut är det ibland svårt att skilja på smörjelse och smörja”.
–
Jag läser bara innantill i det nedtecknade Gudsorden, i Bibeln alltså, och Bibel – minst en – har ju de allra flesta i vårt land.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:59 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Om du bara läste innantill ur Guds Ord skulle vi inte haft denna långa diskussion S-E. Det är inte Guds dyrbara Ord jag opponerar mig emot utan din dömmande attityd till alla som inte tror som du.
Du gillar visst att försöka ta på dig någon slags martyrstämpel när du får lite mothugg på dina vilda utspel om andra.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:01 f m Citera och svara denna kommentar
@Kamau Mweru:
Amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:04 f m Citera och svara denna kommentar
@micro:
Ditt Ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig sjöng vi i söndagsskolan i min ungdom.
Det skulle väl kunna rimma ganska bra med att de 5 ovisa jungfruarna inte hade Herrens Ord (torah) som lykta och ljus på sin stig och när de upptäckte att de var laglösa (torahlös) var det för sent…
Men, jag har inte lyssnat igenom Biltz predikan och klippet var vad jag kan se just ett klipp och inte hela predikan.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld:
”Jag skulle rekommendera en konferens där man samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft:
omkring Honom som har försonat alla våra synder och som helar alla våra brister och som kan uppfylla oss med Sin Ande, så att vi – drivna av Hans Ande – går ut på vägar och stigar för att nödga människorna att komma till Hans bröllop, Hans bröllopssal.”
Låter som Arkens vision och konferenser.
Då vet jag var du står. TACK!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:09 f m Citera och svara denna kommentar
Hes. 2:7 ”Tala mina ord till dem,
oavsett de hör på dem eller inte,
då de nu är så gensträviga”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:16 f m Citera och svara denna kommentar
De fem oförståndiga hade i vart fall klart för sig, att det fanns en Brudgum att vänta..
men de saknade livet i Gud – JESUS Kristus levande i sina hjärtan – d.v.s. Andens olja – Jesu Ande – och deras teoretiska tro hjälpte dem inte, med sitt ”Herre, Herre..”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:19 f m Citera och svara denna kommentar
”Oljan i lampan” handlar inte om Torah.
Oljan handlar alltid om Den Helige Ande, Kristi Ande som är Profetians Ande.
Utan Guds Ande kan inte Ordet göras levande utan förblir en död bokstav…
Rom.8:9 ”Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.
Men om Kristus bor i er, är visserligen kroppen död för syndens skull men Anden är LIV för rättfärdighetens skull.
Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.”
…………..
Så enkelt är det.
…………….
Mvh.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:21 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Om du nu vill varna för något som du tycker inte stämmer, kan du då med omvårdnad och vänliga ord tala om det för oss andra som inte begriper, istället för att dunka Bibelord i huvudet på oss.
Du vinner på att vara ödmjuk och inte övermodig.
Detta skrivet för att jag helt enkelt inte förstår vad du menar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:36 f m Citera och svara denna kommentar
LL, jag började mina inlägg i den här frågan,
med:
———–
Utanför JESUS
finns INGENTING
att få från
Gud:
I Honom har Gud
gett oss
allt.
——-
Vad är det för svårförståeligt och övermodigt med det?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:43 f m Citera och svara denna kommentar
Ps
Är det månne en klippa som man stöter sig mot?
Ds
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 11:02 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Nej det är det inte. Du slår in öppna dörrar. Det är DIN ATTITYD som en och annan opponerar sig emot när du insinuerar att dina syskon i Herren INTE skulle ha samma uppfattning.
Som tur är är det inte herr Sköld som skall döma våra hjärtan utan Skaparen själv.
Det blir tydligare och tydligare att du inte är intresserad av någon dialog utan försöker använda aletheia som plattform för dina egna proklamationer och ”sanningar”.
Jag har tidigare erbjudit mig att hjälpa dig igång med en egen blogg och erbjudandet står kvar.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 11:40 f m Citera och svara denna kommentar
Utanför JESUS
finns INGENTING
att få från
Gud:
I Honom har Gud
gett oss
allt.
—————
MTC, om ovastående text möter ”öppna dörrar” varför uppfattar jag då inte det? Jag uppfattar tvärt om, att den möter stängda hjärtan: och hur den kan göra det bland kristna, förstår jag fortfarande inte.
Och på Din fråga: ”Har Sköld månne några egna konferenser som håller måttet?”
svarade jag: ”Jag skulle rekommendera en konferens där man samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft:
omkring Honom som har försonat alla våra synder och som helar alla våra brister och som kan uppfylla oss med Sin Ande, så att vi – drivna av Hans Ande – går ut på vägar och stigar för att nödga människorna att komma till Hans bröllop, Hans bröllopssal”.
På det inlägget vet jag inte om jag ö.h.t. fick någon reaktion?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 11:56 f m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld….
”Vad är det för svårförståeligt och övermodigt med det?”
Ja, du kommer med påståenden som när de bli ifrågasatta – INTE vill uttyda – istället upprepas samma monotona fras gång efter annan….
Det ger ett förvirrat intryck och egentligen ger det absolut inget värde i att diskutera med dig.
”…även en dåre är vis när han tiger..” – så om du vill ge sken av den visdom du påstår att du har…..kanske du skulle tiga?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:04 e m Citera och svara denna kommentar
Broder Sköld, ett sista försök från min sida…..
Du skriver:
Utanför JESUS finns INGENTING att få från Gud. I Honom har Gud gett oss allt.
Bra! Ingen här är oense med det!
Men, jag och flera frågar: VAD vill du ha sagt med det?
Låt mej gissa några möjligheter:
1. Är det en lovsång som inte har med ”topic” att göra?
2. Är det något som du menar att andra här inte bekänner?
3. Är det något du skriver som tillrättavisning?
4. Är det ???????
Och när man frågar blir du förnärmad och skriver:
”Men Ni, Daniel och Du och ev flera, är ju i Er fulla rätt, att förkasta det jag skriver och jag kommer inte att ta illa upp.”
Vad har ”vi” förkastat?
Vidare:
”Den kärlek som strömmar emot mig med anl av att jag är av en annan uppfattning än vissa skribenter här, visar att dessa kärleksfulla skribenter är på rätt väg..”
Är inte det att ta illa upp? Du talar om att du har en annan uppfattning än andra skribenter här.
Vari består då skillnaden?
Fast du har ju redan sagt att vi har fel ande. Jag citerar dej själv:
”’Den som har öron han hör vad Anden säger’, och den som inte har de öronen, hör inte: hur mycket man än försöker få vederbörande att förstå.”
Du dömer, förhäver dej och kommer mycket nära förbannelser.
Och värst av allt, du vägrar att berätta vad du menar.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:39 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell, till en text som den jag skrev, att Gud gett oss allt i Kristus, skulle de flesta kristna säga Amen! utan frågor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:51 e m Citera och svara denna kommentar
Alltså alternativ nummer 1 ovan.
Bra!
Amen!
Håller helt med.
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:55 e m Citera och svara denna kommentar
Det jag skrev var ett konstaterande av en Biblisk sanning; vars sanningshalt alla känner igen som vill vara bibliska.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 12:59 e m Citera och svara denna kommentar
Kjell, senare skrev jag ett inlägg, som svar på en fråga från MTC, och som inte heller borde vara svårt att säga ”amen” till från en kristen publik:
”Jag skulle rekommendera en konferens där man samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft:
omkring Honom som har försonat alla våra synder och som helar alla våra brister och som kan uppfylla oss med Sin Ande, så att vi – drivna av Hans Ande – går ut på vägar och stigar för att nödga människorna att komma till Hans bröllop, Hans bröllopssal.”
Och svaren jag fått på det, kan Du ju själv läsa. Hade väntat mig från t.ex. MTC ”vilket bra tema för en konferens” eller någonting liknande.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:03 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Jag såg ditt första inlägg.
‘Och’, tänkte jag, vad menar han med det?
Det låter bra, men vad har det med ämnet att göra?
Förklara dina tankar för oss, inga undanflykter, inga nedvärderande ord.
Just bara en förklaring på vad du menar med detta inlägg. Ibland har man svårt att förstå.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:05 e m Citera och svara denna kommentar
LL, fråga istället: ”vad menar Gud med det”, för det är en sanning hämtad direkt ur Bibeln, ur Guds Ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:10 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Den frågan ställer jag till Gud.
Nu frågar jag dig vad DU menar.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:19 e m Citera och svara denna kommentar
LL, jag menar, att det inte är obibliskt att själv reflektera över en sanning: en central sådan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:25 e m Citera och svara denna kommentar
Jag lutar åt Kjells förklaring till det du håller på med. (1. Är det en lovsång som inte har med ”topic” att göra?) Ty ovan beskrivning är ju precis det vi ämnar göra i helgen.
Jag får känslan av att du surfar runt på olika bloggposter och ger dina proklamationer till höger och vänster utan att egentligen knyta an till postens ämne.
Frukterna av detta blir vad Paulus kallar fruktlösa diskussioner. Jag har bränt en massa värdeful tid på att försöka förstå vad du vill säga.
Med måttstocken att ”samlas kring JESUS, för att lära känna Honom och Hans uppståndelsekraft” hälsar jag dig således välkommen till Västerås i helgen. Jesus är hörnstenen i Biltz undervisning.
VÄLKOMMEN och tack för rekommendationen.
/Daniel
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:27 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Självklart ska vi reflektera över sanningen.
Inget fel på dina tidiga inlägg, utom en sak: De är felplacerade, passar inte i denna tråd. Håller sig inte till ämnet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 1:54 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld skrev: ”Jag är inte satt att peka ut de ”som håller måttet”, utan de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord.”
MTC svarade: ”Förstår jag dig rätt? Din ”andebedömning” gäller bara ”de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord”. Den Helige Ande förmår alltså inte uppenbara vilka förkunnare som INTE avvikit från Guds Ord?”
S-E Sköld svarade: ”Du förstår mig helt fel. Jag går dit Gud sänder mig, och talar/skriver det Han bjuder mig att tala/skriva. Oavsett om någon vill ta del av det eller ej.”
Utan att ta ställning i sakfrågan i övrigt så är dina anspråk väldigt mastiga. Du menar dig vara ett direkt språkrör, eller snarare profet (självutnämnd?), för Guds räkning i det att det du talar/skriver defakto ÄR Guds vilja. Och vem har ”satt dig” till att ”peka ut dem som är avvikna från Guds Ord”, för att använda dina egna formuleringar? Om Gud har insatt någon till en speciell tjänst så är detta också bekräftat i yttre mening inför församlingen och inte bara något du upplevt Gud viska till dig själv, hur det nu är med den saken. Många är det som är självutnämnda profeter både genom historien och på internet idag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 4:28 e m Citera och svara denna kommentar
Det är inte fel, att åka till vilken konferens som helst, MEDVETEN om, att det finns INGENTING att få från Gud utanför JESUS Kristus. Det har nämligen BEHAGAT GUD! att SAMMANFATTA ALLT i Honom:
I Honom bor Gud själv personifierad.
Med tack för meningsutbytet!
Mvh
S-E
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 5:12 e m Citera och svara denna kommentar
Gud välsigne dig S-E Sköld!!!
Jag menar det verkligen
Jag förstår inte vad du vill ha sagt….och du vill inte bemöta oss med våra frågor om dina kryptiska, upprepande svar. Men Gud är god! Alla behövs i Herrens familj!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 5:31 e m Citera och svara denna kommentar
Juha… Självutnämnda profeter brukar sko sig på folk genom att predika lycka och – förvränga Skriften… Vilket inte S-E Sköld gör. Bara så du vet. Mvh.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 5:50 e m Citera och svara denna kommentar
Juha: ”MTC svarade: ”Förstår jag dig rätt? Din ”andebedömning” gäller bara ”de som är i ledande ställning och är avvikna från Guds Ord”. Den Helige Ande förmår alltså inte uppenbara vilka förkunnare som INTE avvikit från Guds Ord?”
–
Till MTC svarade jag, att det inte handlar om ”andebedömning”, utan om att läsa innatill i Guds Ord, Bibeln och en Bibel har de flesta, minst en.
F.ö. visar Guds Ande mig till vilka jag skall gå; jag går dit Han sänder mig och talar/skriver vad Han bjuder mig.
F.ö. anser jag, att Du är direkt oförskämd mot Anden. Du vet mycket väl vad Han förmår.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:08 e m Citera och svara denna kommentar
Kära bröder och systrar, nu har det blivit en ton som inte känns bra, låt oss ha en förlåtande attityd ! Broder Sköld är Jesuscententrerad i ALLT vad han skriver och enligt mitt förmenande har han en profettjänst som visar på VÄGEN. Vi har nog inte många sådana idag som vill gå in i den andliga kamp det innebär att ”gå utanför lägret” och ta kampen, för en kamp är mot andefurstar och väldigheter. Låt oss istället ödmjukt ta emot de korrigeringar och anvisningar som vår broder manar oss till. Provocera inte vår broder med en massa frågor om vem eller vilka predikanter som han rekommenderar, broder Sköld har ju klart sagt att han inte har fått detta ”uppdrag” av Herren, och i ock med detta så tiger han, låt oss då respektera detta och inte ifrågasätta, detta sagt i all ödmjukhet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 9:13 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld skrev: ”F.ö. anser jag, att Du är direkt oförskämd mot Anden. Du vet mycket väl vad Han förmår.”
Det var ju en fantastiskt snabbfotad tolkning av det jag skrev och hur du kunde få det till det har jag ingen aning om. Men man läser väl in det man vill.
Det är inte Anden eller vad Han förmår jag talar om, det förstår väl ändå du med om du anstränger dig lite? Många är de människor som både menar sig och vill vara ledda av Anden och tala Guds Ord och profetera, men inte alla har fått den profetiska kallelsen (tjänsten inte gåvan). Jag har sett många exempel på det och internet i synnerhet är fullt av dem, de ”självutnämnda profeterna”, utan att för den skull bedöma din kallelse.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 28th, 2011 at 10:40 e m Citera och svara denna kommentar
Juha: ”Den Helige Ande förmår alltså inte uppenbara vilka förkunnare som INTE avvikit från Guds Ord”.
Skriv vad nedsättande Du vill om mig, men blanda aldrig in Den helige Ande i det betyget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 29th, 2011 at 8:22 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld skrev: ”Skriv vad nedsättande Du vill om mig, men blanda aldrig in Den helige Ande i det betyget.”
Vad för nedsättande skulle jag ha skrivit om dig eller den helige Ande? Du tolkar in en hel massa märkligheter i det du läser. Dessutom citerar du på ett sätt som får det att framstå som om jag skulle ha skrivit ovanstående citat om Anden vilket är fel (och kanske är det där du fått det hela om bakfoten). Du får helt enkelt börja sortera in lite bättre!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 29th, 2011 at 9:16 e m Citera och svara denna kommentar
OK, Juha, Du ställde Dig bara bakom en tidigare text från MTC, låt gå för det: att den inte var Din. Du använde den bara. Rätt skall vara rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 29th, 2011 at 9:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
”Jag tror inte att oljan handlar om Torah. Det är självklart att vi skall studera Ordet men här gäller det att vara fylld av Kristi Ande, Profetians Ande”
Deborah: Det har du rätt i!
Efter att ha lyssnat noggrant på you tube klippet, så säger faktiskt MB att det är ljuset i Torah som de ”fåvitska jungfrurna” saknade! Han nämner inget om oljan!
Så här citerar han detta påstående: ”The light of the wicked, shall be put out”!
Vänliga hälsningar/ Antonia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 29th, 2011 at 10:24 e m Citera och svara denna kommentar
S-E Sköld skrev: ”OK, Juha, Du ställde Dig bara bakom en tidigare text från MTC, låt gå för det: att den inte var Din. Du använde den bara. Rätt skall vara rätt.”
Vilken logik tillämpar du egentligen när du läser inlägg, du snurrar ju ihop saker fullständigt. Jag citerade honom liksom jag citerade dig för sammanhangets skull vilket jag därefter kommenterade, inte för att jag ställde mig bakom något av det jag citerade. Det är väl brukligt att min citerar och därefter ger sin kommentar, eller hur?
Med din logik ställde jag mig alltså också bakom det du skrev eftersom ”citat tydligen innebär att man ställer sig bakom det man citerat”. Inte undra på att allt blir mycket konstigt för dig S-E Sköld. Nåväl, jag är inte ute efter din skalp vilket du tycks uppfatta det hela som.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 30th, 2011 at 9:13 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Inga eftersom ”ett rike på jorden” inte finns i Bibeln.
Om man inte räknar med det som är nu förstås.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
april 30th, 2011 at 9:25 f m Citera och svara denna kommentar
Antonia! Just det.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 3:14 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Broder Sköld,
Du predikar Guds rena, oförfalskade Ord och det behövs sannerligen!
Men får jag komma med några små tips? Gör det lite mera lågmält.Skriker man för högt blir folk döva istället, viskar man lite så ansträngs hörseln desto bättre.Guds Ordet skall verka, inte vi…
Och framför allt var inte rädd för att säga mera specifikt vad det är som du varnar för! Alla kanske inte kan läsa mellan raderna! Det som är ”självklart” för dig behöver inte var det för andra!
Kort och konsist är också bra!
Mvh/ Antonia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 5:37 f m Citera och svara denna kommentar
Juha: ”Vilken logik tillämpar du egentligen när du läser inlägg, du snurrar ju ihop saker fullständigt. Jag citerade honom liksom jag citerade dig för sammanhangets skull vilket jag därefter kommenterade, inte för att jag ställde mig bakom något av det jag citerade. Det är väl brukligt att min citerar och därefter ger sin kommentar, eller hur?”
Man kan också skjuta villebråd med lånad ammunition, särskilt om man jagar ”självutnämda profeter”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 5:53 f m Citera och svara denna kommentar
Antonia Berglund, väktare kanske har en benägenhet att ropa; men det kan också bero på de olika öron som sådana har att göra med. Men f.ö. så tror jag att Gud sänder original som Han själv formar och inte vill ha till blåkopior av andra.
Matt. 3:3 ”Det var om denne
som Jesajas talade, när han
sade: ”Hör rösten av en som
ropar i öknen!”
Joh. 7:37 ”På sista dagen
i högtiden, som var den
förnämsta, stod Jesus
där och ropade..”
Luk. 19:40 ”Om dessa tiger
skall stenarna ropa..”
Det finns fortfarande och uppenbarligen dem bland oss som ropar. Kuriosa: det var en person som för inte så länge sedan profeterade över mig, att jag har en johannesdöparetjänst… med rätt eller fel.
Och sen kom jag att tänka på ”roparerörelsen” en gammal, gudasänd väckelse i vårt land. Det var ju mest kvinnor och barn som ropade, och dem ville man ju givetvis få tyst på.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 6:26 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
S-E Sköld!
Du missade nog min poäng Broder? Du får försöka att lyssna också om du vill bli tagen på allvar!
OM folk inte lyssnar så är det ett bra knep att sänka rösten ett par snäpp.(man kanske blir nyfiken då).. du vet, den som är vis vinner hjärtan.
Skrev inget om ropa, utan ordet jag använde var; SKRIKA! Det är en viss skillnad.
Missade du de andra råden förresten?
Den som är vis, tager emot råd! Så vill du nå fram med dina ”varningsrop” kanske du får moderera dig lite, det var min avsikt med kommentaren. Inte att ifrågasätta dig eller din tjänst!
För ändamålen helgar inte alltid medlen, som du vet.
Hälsningar/A-a
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 6:43 f m Citera och svara denna kommentar
Antonia Berglund, ge exempel från mina texter, på vad Du avser. Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 6:45 f m Citera och svara denna kommentar
Juha, man kan jag ”självutnämda profeter” även med lånad ammunition.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 6:45 f m Citera och svara denna kommentar
det skall stå ”jaga”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 7:37 f m Citera och svara denna kommentar
SE Sköld: ”Och sen kom jag att tänka på ”roparerörelsen” en gammal, gudasänd väckelse i vårt land. Det var ju mest kvinnor och barn som ropade, och dem ville man ju givetvis få tyst på.”
Varför ville man givetvis få tyst på dem?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 9:06 f m Citera och svara denna kommentar
Kocham: ”Varför ville man givetvis få tyst på dem?”
För deras obekväma budskaps skull. JESUS var ju inte heller bra som budbärare – enligt samtiden – och inte heller Johanens Döparen dugde åt dem: åt ett från Gud avfälligt folk.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 9:38 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Jag uppskattar dina inlägg och du är verkligen en väktare på muren som står upp för sanningen. På senaste tycker jag mig dock se dig överallt och jag skall medge att jag numera ofta bara snabbläser dina inlägg. Jag är medveten om att jag då tar en risk och troligen missar något viktigt.
Jag vill belysa vad jag menar med ett praktiskt exempel.
Jag bodde en vecka på ett hotell mitt på Manhattan. De första två nätterna lyssnade jag på varenda ljud från stadens larmande brus. Följden blev att jag blev extra trött av att inte sova. Tredje natten somnade jag nästan direkt, sov som en stock trots allt larmande. Larmet och skrikandet hade blivit normalt för mig och utgjorde inget problem för min sömn. Klockan 0230 vaknade jag dock till helt klarvaken, satte mig upp i sängen och undrade vad som hade hänt? Allt var helt tyst! Det visade sig att mellan ca 0230-0330 tystnade Manhattan. Det var tystnaden som hade väckt mig!
Bäste S-E Sköld! Hjälp oss så att vi inte stänger öronen för dina varningar! Risken är att vi reagerar först när din röst tystnat! Då är det kanske försent!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 10:01 f m Citera och svara denna kommentar
Inge, människor kommer och går: de som har hört budskapet, och tagit det till sig (om det är värt det) behöver inte höra det igen; men det kommer ständigt nya människor.
F.ö. skriver jag i huvudsak på tre
ställen, här, hos Stefan Swärd och på Deborah:s blogg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 11:24 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld: S-E. Skall jag tolka ditt svar som att det du säger på bloggarna har du redan sagt tidigare! Vi som redan hört budskapet skall alltså inte förvänta oss att något nytt skall uppenbaras?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 12:27 e m Citera och svara denna kommentar
Jer. 25:2-11 ”Detta ord talade
profeten Jeremia till hela Juda
folk och till alla Jerusalems
invånare; han sade:
Allt ifrån Josias, Amos sons, Juda
konungs trettonde regeringsår,
ända till denna dag,
ELLER NU UNDER TJUGOTRE ÅR,
har Herrens ord kommit till mig;
men fastän jag titt och ofta har talat
till er, har ni inte velat höra.
Och fastän Herren titt och ofta har
sänt till er alla sina tjänare profeterna,
har ni inte vi velat höra. Ni böjde inte
era öron till att höra,
och när jag sade: ”Vänd om, var och
en från sin onda väg och sitt onda
leverne, så skall ni för evärderliga tider
få bo kvar i det land som Herren har
gett åt er och era fäder.
Och följ inte efter andra gudar, så
att ni tjänar och tillbeder dem: och
förtörna mig inte genom era händers
verk, på det att jag inte må låta olycka
komma över er.
Ni ville inte höra på mig, säger Herren,
och så förtörnade ni mig genom era
händers verk, er själva till olycka.
Därför säger Herren Sebaot så:
Eftersom ni inte ville höra mina ord,
därför skall jag sända åstad och hämta
alla nordens folkstammar, säger Herren,
och jag skall sända bud till min
tjänare Nebukadressar, konungen i
Babel; och jag skall låta dem komma
över detta land och dess inbyggare,
så ock över alla folken här runt omkring.
Och dem skall jag ge till spillo och skall
göra dem till ett föremål för häpnad och
hån och låta deras land bli till ödemark
i evärderlig tid.
Och jag skall i dem göra slut på fröjderop
och glädjerop, på rop för brud och rop för
brudgum, på buller från kvarn och ljus
från lampa.
Ja, hela detta land skall bli ödelagt och
förrött, och dess folk skall vara Babels
konung underdåning i sjuttio år”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 12:47 e m Citera och svara denna kommentar
Broder Sköld,
Oraklet i Delfi skulle ha haft en stor konkurrent om du hade levat på hennes tid.
Utan tolkning säger du ingenting!
Kan du verkligen inte begripa det?
Eller är det bara viljan som saknas?
/Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 1:01 e m Citera och svara denna kommentar
Texten säger att Gud varnar och det under lång tid, innan domen kommer: Han ger möjlighet till att vända om.
Till Sverige – pingstledningen främst – har Gud sänt ett antal personer med varningar; och det är nu på väg till Påven och Rom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 1:09 e m Citera och svara denna kommentar
Broder Sköld, har du läst min bloggpost om detta?
Jag håller helt med att det gått helt snett.
http://unajuaje.wordpress.com/2011/04/27/hushallets-kraft-ekumenik/
Tyvärr tror jag att det var med vilje!
Jag är på inget sätt emot dej…
Men jag tror att vi har plikten att vara tydliga trumpet-signaler.
Din konkreta kritik på min artikel (och andra) är välkomna.
Hälsningar
Kjell
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 1:25 e m Citera och svara denna kommentar
Tre kom från andra länder för att varna pingstledningen. En kom från England, en från Etiopien och en från USA. Resultatet? Ohörsamhet och biljetter till Rom.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 3rd, 2011 at 1:26 e m Citera och svara denna kommentar
Vad texten också säger är att Gud varnar ”titt och ofta”. Det är tydligen Hans metod.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 4th, 2011 at 5:19 f m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
”Antonia Berglund, ge exempel från mina texter, på vad Du avser”
Broder Sköld,
Du skrev: Utanför JESUS
finns INGENTING
att få från
Gud:
I Honom har Gud
gett oss
allt!
————-
”Att söka någonting ”mer” är som att snegla bakåt, på tidigare ”erövringar”, sedan man gift sig: en form av otrohet i hjärtat”.
Vem är adressaten här?
Och:”Paulus hade funnit JESUS – eller JESUS honom – och Paulus for sedan efter att bli ”funnen i Kristus” och ”efter att lära känna Honom och hans uppståndelsekraft” och nu ser vi, hur människor söker på den avskrädeshög Paulus lämnat efter sig, sådant han tidigare så högt värdesatte, och som han lämnat där på grund av ”rikedomarna i Kristus” som han funnit: d.v.s. Guds fullhet”!
Vem/vilka var det som sökte på avskrädeshögarna menar du?
Ett sista exempel får räcka” Den som har öron han hör vad Anden säger’, och den som inte har de öronen, hör inte: hur mycket man än försöker få vederbörande att förstå.”
Vem/vilka är det som inte hör? Kan ju alternativt betyda också: De som ”inte förstår” vad du säger också!
Vänliga hälsningar
Antonia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 4th, 2011 at 8:41 f m Citera och svara denna kommentar
Antonia, det jag skrivit riktar sig till oss alla: ett enda tema: ”Gud har i Kristus JESUS välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelser; och de välsignelserna är i Hans Son: i Honom bor Gudomens hela fullhet förkroppsligad”.
Vad mer är att söka och finna? om vi blivit funna i Honom? Och är det något fel i, att ha den sanningen med sig på vilka konferenser vi än åker? var skulle den INTE passa in? och är det i så fall fel på den SANNINGEN om oss som tror, eller är det något fel med den konferensen?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2011 at 5:35 f m Citera och svara denna kommentar
Länk nedan om samtal i Uppsala pingts kyrka mellan Ortodoxa Judar och kristna palestiner med minsta nämnare Gammla testamentet… Guds frid och Gud väsligne er!!!
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.dagen.se%2Fdagen%2Farticle.aspx%3FID%3D259069&h=83126
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2011 at 11:45 f m Citera och svara denna kommentar
Tack syskon för era böner. Edward Thomas i Uppsala tillfrisknar med hast. Vi har en stor Gud som hör våra böner. Vi vill inte sluta be – vi vill att vår broder blir helt återställd. Så stå med oss i bön, tills detta så skett.
Gud hör vår bön.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2011 at 1:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders R Pettersson:
Amen! Hälsa Edward
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2011 at 2:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Anders R Pettersson:
Underbart!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 5th, 2011 at 2:04 e m Citera och svara denna kommentar
All ära till JESUS!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 8th, 2011 at 1:51 f m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Daniel, har några frågor till dig ang. hur det är tänkt att fungera, rent praktiskt, med tanke på en ”avbytarbänk”?
Skall man hamna i en konstant moderation då (utestängas?) om man skriver för ofta? Hur vet man om man blivit modererad som vanligt, ell. är ”satt på avbytar bänken” Viktigt att veta om dialogen mellan bloggarna skall fungera. Man väntar ju på svar när man kontaktat någon särskild person. Hur ska man veta då om personen ifråga, inte vill svara eller ”inte kan”?
De kommentators regler som redan finns borde väl ha räckt för att undvika en så ”drastisk” insats Det är ju uppenbart att om man inte håller sig till dem, från bägge parternas sida, fungerar det inte så bra.
Kan man bara inte hänvisa till 500-salen som brukligt är när man är ”off topic”, skrivit för ofta eller för långt, och sen markera när språket är opassligt!
Skall man hamna i en konstant moderation då (utestängas) är det tänkt, om någon skriver för ofta? Hur vet man om man blivit tillfälligt modererad, ell. är ”satt på avbytar bänken”
De kommentators regler som redan finns borde väl ha räckt för att undvika en så ”drastisk insats”. Det är ju uppenbart att om man inte håller sig till dem, från bägge parternas sida, så blir det just så här. Både bloggare och administratörer har väl ett ansvar för att det skall fungera bra.
Kan man bara inte som brukligt är, hänvisa till 500-salen om man är OT, skriver för mkt/ofta och moderera när språket är opassligt osv som man brukar göra! Så fungerar ju de flesta bloggar!
Men såg på en annan ”välbekant” blogg nyss att samtals tonen ofta kan bli ganska hård i vissa lägen! Det är ju ämnen som berör på djupet som dryftas.
Tycker nog det är lite ”diskriminerande” att man måste ”utestänga” vissa män nu, för att (ev.) flera kvinnor ska kunna komma till tals.Ska inte en vanlig fungerande moderation kunna undvika detta?
Sen vore det väl bra om ALLA bloggare läste reglerna, lite oftare, så att det inte spårar ur med inläggen. Regler är ju till för att efterföljas!
Hälsningar: Antonia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara