tisdag, maj 24th, 2011...5:51 e m
Japan: Tepco erkänner att man inte berättade allt om kärnkraftskatastrofen från början
31 mars 2011 skrev jag följande på Aletheia (”Nyhetsflash: två konstaterade härdsmältor i Japan”).
Att det verkligen rör sig om två härdsmältor kommer vi nog inte få veta genom vanlig media förrän om ett tag. Men vad ska Japans myndigheter göra? Att skapa panik på en ögrupp är inget lätt val.
Jag hade naturligtvis helst haft fel, detta är en stor tragedi för Japan och vi lider alla med det japanska folket. Men jag blev ändå lite förvånad över tonen i vissa kommentarer jag fick i mars och april till mitt inlägg. Exempel på kommentarer jag fick då:
”Fukushima kan inte jämföras med Tjernobyl, den senare var alltså mycket värre…Sluta sprid osaklig skrämelpropaganda!”
”Varför skulle vi lita på dig som uppgiftslämnare, när jag redan konstaterat att de innehåller en rad faktafel. Ange dina källor så att vi kan bedöma om det finns någon som helst trovärdighet i det du skriver.”
”Tills du avslöjar vad det skulle vara för experter etc tar jag som sagt dina uppgifter med en stor skopa salt.”
”Du vet enligt säker källa att de censurerar bilderna, påstår du. Nu får du väl ge dig! IAEA är en säker källa.”
”F ö tror du verkligen på fullt allvar att myndigheterna skulle komma undan med försök till censur av bilder när hela världens mediaögon är fokuserade på Fukushima…?
”
”Härdarna i reaktor 1 och 3 är inte allvarligt skadade…”
”Inget av det du skriver nu är någon sensationell nyhet, som du antyder, möjligen m u a för dina obekräftade uppgifter om att det skulle röra sig om 2 ”totala” härdsmältor och inte endast partiella.”
”Trams! Att det varit fråga om (partiella) härdsmältor har ju varit känt en längre tid.”
”Japanerna gör väl vad de kan, men vad DU kan göra är att undvika dylika bloggposter. Att framställa det som om du har kanaler som inte ens nyhetsförmedlarna har, blir förmätet.”
”Du hävdar i strid med IAEA:s uppgifter att det rör sig om 2 totala härdsmältor.”
Tepco erkänner nu att man inte berättat allt från början
Nu så har det börjat komma uppdaterad information om vad som egentligen hände i mars:
Två nya härdsmältor missades av ansvariga i Fukushima
Skandaltyngda Tokyo Electric Power, Tepco, bekräftar nu ytterligare härdsmältor i två av reaktorerna.
Det rör sig om härdsmältor från extra bränslestavar i rektor 2 och 3 vid kärnkraftverken i jordbävnings- och tsunamidrabbade Fukushima. Tepco har försökt förhindra strålningen att läcka ut, men tvingas nu erkänna ytterligare härdsmältor som hotar området.
Tepco kommer med erkännandet samma dag som FN:s atomorgan IAEA, startade sina kontroller i Japan efter katastrofen. Tidigare har man endast erkänt härdsmälta vid reaktor 1.
- Baserat på vår analys har vi kommit fram till att flera härdsmältor har ägt rum, säger Ken Matsuda, talesman för Tepco till BBC.
Enligt Matsuda skedde härdsmältan i reaktor 3 cirka 60 timmar efter jordbävningen och i reaktor 2 cirka 100 timmar efter jordbävningen.
Enligt Matsuda kommer den nya upptäckten inte att påverka Tepcos tidsplan att få kontroll på strålningen i januari 2012. De instabila kärnbränslestavarna ska vara tillräckligt nedkylda vid samma tidpunkt.
Tidigare i maj erkände Tepco att härdsmältan vid reaktor 1 var mycket värre än man först gick ut med.
IAEA är starkt kritiskt till hur Tepco och det japanska atomorganet Nisa hanterat Fukushimakrisen.
(Saxat från NewzGlobe.com)
Reuter rapporterar följande:
Tokyo Electric Power Co , the operator of the Fukushima Daiichi nuclear power plant disabled by the March 11 earthquake and tsunami, confirmed on Tuesday that there were meltdowns of fuel rods at three of the plant’s reactors early in the crisis.
It had said earlier this month that fuel rods in the No.1 reactor had melted, but officials of the utility, known as Tepco, confirmed at a news conference that there were also meltdowns of fuel rods at the plant’s No.2 and No.3 reactors early in the crisis.
Strålningen som uppmätts är flera gånger högre än i Tjernobyl.
/Marcus
PS! Tack Samuel för kommentaren http://aletheia.se/2011/03/31/nyhetsflash-tva-konstaterade-hardsmaltor-i-japan/comment-page-2/#comment-198382











18 kommentarer
maj 24th, 2011 at 9:07 e m Citera och svara denna kommentar
Media som inte talar sanning, och människor som låtsas som ingenting.
Finns verkligen inget nytt under solen.
;P
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 25th, 2011 at 11:25 f m Citera och svara denna kommentar
Oändligt tacksam för den information Du ger som alltid visat sig vara pålitlig i efterhand även då Du fått möta ringaktning i början.
Var välsignad!
Vi är kallade att vara salt och ljus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 25th, 2011 at 5:34 e m Citera och svara denna kommentar
Hoppas det ger en tankeställare till dessa som attackerade dig…
Naturligtvis hemskt att det är sant, det du då skrev och också att det är sant att media mörkade…(vilket ju egt inte förvånar någon??)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 25th, 2011 at 8:52 e m Citera och svara denna kommentar
Kvar står faktum att ingen människa har dött p g a strålning från haveriet ej heller förväntas någon göra det. Jämför det med vad är det nu 30000 döda p g a Tsunamin…
Du spred alltså osaklig skrämselpropaganda när du hävdade att Japans befolkning skulle decimeras kraftigt till följd av haveriet när i själva verket ingen ökad dödlighet alls förväntas.
Fukushima kan m a o inte jämföras med Tjernobyl.
Hinner inte kommentera mer än så nu men dina avslöjande nu var knappast sensationella. Att härdarna har varit skadade har stått klart en längre tid. Det rör sig dock om partiella härdsmältor vilket du uppenbarligen inte förstår skillnaden på jämfört med total härdsmälta. F ö framgick det även på en av mina kommentarer som du citerar.
F ö dålig stil att rycka en massa av mina citat ur sina sammanhang som du gör ovan…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2011 at 9:46 f m Citera och svara denna kommentar
@Christian: Vad gäller ev dödstal som följd så hoppas jag du har rätt (naturligtvis), men vi får nog vänta några år innan vi sett resultatet.
Men under tiden kan du kolla in det här:
Enligt mätningar vid Fukushima så är strålningen som just nu kommer därifrån högre än Tjernobyl (än vad IAEA säger), så man förväntar sig nog tyvärr att folk kommer att dö. Japans regering funderar just nu t.o.m på att flytta huvudstaden från Tokyo (decentralisera och flytta till Kansairegionen). Fast detta är väl också ”skrämselpropaganda” från min sida…?
Du menar att det jag skrev inte var sensationellt? Då kan man ju undra vad du gick igång på? Jag hävdade att läget var värre och att fler reaktorer var svårt skadade än vad Tepco och IAEA ville tillstå. Vilket också nu visar sig vara fallet.
IAEA kritiserar ju t.o.m Nisa för att de inte berättade hur allvarligt läget egentligen var. Mina uppgifter med två härdsmältor (inte enbart partiella) visar ju sig stämma eller hur? Och bilderna på IAEA:s hemsida försvann ju fort eller hur? Och upplösningen på bilderna som fanns var ju lägre än den som publicerades på Aletheia eller hur?
Man sa från början att reaktor 1 var skadad men inte allvarligt. Nu erkänner man att den var allvarligt skadad.
Och det var härdsmältor i reaktorer 2 och 3 redan inom 3-4 dygn efter katastrofen, det berättade Tepco och IAEA inte heller. Men på Aletheia berättade jag om ”två konstaterade härdsmältor”.
Du skrev ”Du hävdar i strid med IAEA:s uppgifter att det rör sig om 2 totala härdsmältor.” Men det visade sig att IAEA inte hade koll själva.
Du skrev (efter att t.o.m Tepco erkänt att så inte var fallet) i senaste kommentaren ovan:
Om du läst artiklarna jag länkade ovan så ser du ju att det inte bara rörde sig om delvisa härdsmältor, varför hävdar du fortfarande (nu också i strid med vad Tepco säger) att det rör sig om partiella härdsmältor? Tepco säger ju att läget är mycket allvarligare än vad man först sa.
Om du hänger upp dig på att jag skriver ”totala härdsmältor” så beror det på att jag dels citerar hur experter på plats faktiskt uttrycker sig, dels för att markera att det inte är ”partiella” (var gränsen mellan en partiell och en allvarlig härdsmälta går är svårtytt i rapporteringen). Fast kollar man bilden i mitt förra inlägg på reaktor 3 så ser det ”allvarligt” ut.
Om du tycker att jag rycker citat ur sitt sammanhang så håller jag inte med, det går ju dessutom att kolla det gamla inlägget för att läsa alla kommentarer. Men samtidigt ber jag om ursäkt om du tycker jag ryckt citat ur sitt sammanhang, jag gillar verkligen inte att rycka saker ur sitt sammanhang så jag har inte gjort citaten värre än jag upplevde dem själv när jag läste dem. Om det är något av dem som du vill att jag ska citera mer av för att få sammanhang så skriv det i en kommentar så uppdaterar jag!
/Marcus, Aletheia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2011 at 10:23 f m Citera och svara denna kommentar
”Bäääääähh” säger fåret. Och därför låter kommentarer ifrån dem med högt förtroende för mainstreammedia oftast som en skock får.
Jag tvivlade aldrig. När du går ut sådär starkt brukar du ha på fötterna, det har jag sett gång på gång.
Det räcker med att titta hur media rapporterar en händelse som man själv varit med om, och så jämför man rapporteringen med det som faktiskt hände. Det har hänt mig flera gånger att jag knappt ens förstått vid första läsningen av rapporteringen att det varit samma händelse som jag var med om.
Givetvis finns det god journalism där ute också, men de som sticker ut hakan för långt beskyddar inte sin karriär och hamnar därför snabbt i bakvattnet. Det borde alla begripa att det är så, så funkar ju resten av världen på alla andra områden i vårt levnadsvillkor. Jag antar att de som inte fattar detta inte heller är några som brukar sticka ut hakan utanför social konsensus.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2011 at 12:09 e m Citera och svara denna kommentar
@Markus:
Citat: ”Jag hade naturligtvis helst haft fel, detta är en stor tragedi för Japan och vi lider alla med det japanska folket. Men jag blev ändå lite förvånad över tonen i vissa kommentarer jag fick i mars och april till mitt inlägg.”
- Det är väl inget att förvånas över. Förvånande hade det väl däremot varit om ovanstående uttrycks sig tvärt om, men då givetvis i positiv bemärkelse, som vittnat om en tillnyktrande omvändelse.
Men om din insikt nu vidgats i de att du fått en ökad insikt och förståelse för flera av kommentatorerna här på Aletheia så är det bra. Kanhända denna ökade insikt kan komma andra läsare av bloggen till del.
Åter till mitt eget talspråk: – Alla människor självdeklarerar varje dag, och skriver med ord och handligar under på, med heder och samvete, om vilka de är och vad de bär inom sig.
Eller som Ordspråksboken kan uttrycka det hela: ”Om dåren tege skulle också han aktas för vis.” el. kanske ”Död och liv har tungan i sitt våld, de som gärna bruka henne får äta hennes frukt.”
- Men var och en får ju givetvis svara för sina egna ord…
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 26th, 2011 at 1:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Sefast Tronde: Tack för feedback.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2011 at 10:33 f m Citera och svara denna kommentar
Marcus
Kort kommentar bara, hinner inte mer just nu får ev återkomma.
Det enda nya i sak är att bränslehärdarna främst i block 2 och 3 är mer skadade än vad som tidigare befarats. Se http://www.world-nuclear-news.org/RS_Large_scale_melt_predicted_at_units_2_and_3_2605111.html Det förändrar eg inte så mycket mer än att uppröjningsarbetet blir mer komplicerat.
Kvar står slutsatsen att ingen ökad dödlighet förväntas bland allmänheten p g a det Tsunamiorsakade haveriet i Fukushima Daiichi. Det ska då jämföras med ca 3 0 0 0 0 dödsfall pga av Tsunamin.
Hörde förresten att tsunamivågen var 14 m hög när den drog in mot verket men när den stötte på vågbrytaren reste den sig ytterligare och när den träffade Fukushimaverket var den hela 46 m hög…!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2011 at 11:36 f m Citera och svara denna kommentar
@Christian: Jag hoppas verkligen du har rätt! Men jag litar mer på ”experter på plats” än ”svensk framför tabgentbord”. Mätvärdena är betydligt högre än i Tjernobyl så det finns fog för oro. Glöm inte att de ”värsta” rapporterna och prognoserna censurerats hittills, vi kommer nog få fler liknande erkännanden i efterhand som de jag gav exempel på i mitt inlägg ovan.
Hittills har mycket blåst ut över havet, men om man skulle behöva utrymma med samma radie som i fallet med Tjernobyl…då blir det jobbigt.
Hade jag rätt eller inte i att det var betydligt mer allvarliga skador på reaktorerna än vad som dittills hade uppgetts? Jag bloggade om det för nästan två månader sedan. Och har du sett den högupplösta bilden över reaktor 3 någon annanstans än här?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 27th, 2011 at 3:50 e m Citera och svara denna kommentar
”Strålningen som uppmätts är flera gånger högre än i Tjernobyl.”
Inte undra på – de första officiella mätvärdena för tjernobylkatastrofen var väl från Finland eller Sverige. Dessutom påstås mätutrustningen som användes på plats vid tjernobyl ha slagit i botten…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 29th, 2011 at 8:54 e m Citera och svara denna kommentar
Marcus, jag beundrar ditt tålamod mot speciellt en kommentator, där jag också håller med Sefast Tronde om det han skriver:”Om dåren tege skulle också han aktas för vis.”
Blåögda gröngölingar litar på myndigheter, vi andra VET att världen inte GÅR att lita på, om och om och om igen har det ju BEVISATS. Poker är en liknande företeelse; håll masken, mörka, bluffa tills någon synar och sanningen uppdagas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2011 at 9:43 f m Citera och svara denna kommentar
@kent pettson: Tack för uppmuntran! Jag ska dock bjuda till lite vad gäller en viss kommentator, här är ett länktips till ett intressant ämne på bloggen Erevna:
http://erevna.nu/?p=3709
”Hur Propaganda Blev Känt Som ”PR””.
Det är ju dock lite smålustigt att ha denna klarsyn ang propaganda på sin egen blogg, för att sedan klanka på en brodersblogg och kalla ett liknande budskap för ”skrämselpropaganda”…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2011 at 7:54 e m Citera och svara denna kommentar
Ja sannerligen, vilken dubbelnatur denne skribent verkar vara. Man blir häpen över den frenesi och bakvänd skjutjärnsbloggning som verderbörande person uppvisar. Nej tack för dylika sk kristna bloggare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
maj 30th, 2011 at 8:05 e m Citera och svara denna kommentar
@kent pettson: Christian och Erevna är schyssta, jag gillar dem, men här har det varit en rejäl hang-up.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 9th, 2011 at 7:31 f m Citera och svara denna kommentar
http://www.dn.se/nyheter/varlden/storre-lackor-an-vantat-fran-japansk-reaktor
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 9th, 2011 at 11:14 f m Citera och svara denna kommentar
@Samuel: Tack för nyhetstipset!
Tyvärr verkar de värsta olyckskorparna haft rätt. Och kärnkraftsindustrin har fått problem med sin trovärdighet mtp sättet de hanterat informationen kring Fukushima.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 9th, 2011 at 12:52 e m Citera och svara denna kommentar
En strålande liknelse!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara