torsdag, augusti 25th, 2011...9:44 f m
Huvudet på spiken teol mag Gerd Johansson!
Det är sällan man läser så ”andesmorda” inlägg som Gerd Johanssons senaste debattartiklar i tidningen Dagen.se. Som gammal pingstvän i botten har jag en inbyggd skepsis till teologiska studiers inverkan på önskan att vara ledd av Guds Ande och Guds Ord hellre än mänskliga traditioner. Ped mag och teol mag Gerd Johansson hjälper till att bryta ner dessa fördomar med sina två bidrag till Kristi Kropp i Sverige. Då speciellt senaste inlägget ”Demokrati hör inte till församlingen” men även ”Modern pastorsroll på villovägar”
Saxat ur Demokrati hör inte till församlingen;
All sentimentalitet borde förbjudas i de kristna församlingarna. Och demokratiska former hindrar oss från att ta rätta beslut, vi borde söka Anden istället…
… Äldsterådet eller det andliga ledarskapet handlar i stort om vem som har makten och hur makten får ta sig uttryck ipraktiken. Församlingens andliga ledarskap, i dag, lever ett skyddat och svåråtkomligt liv, i ett fromt fodral, bärare av allehanda later och mekanismer. De har blivit traditionskonserverare…
…Äldsterådet och hela församlingen borde studera Första Korinthierbrevet 11-14, lägga ner all form av demokratisk mötesform, allt positionstänkande och låta Anden komma till tals, liksom i forna tider. Låta nådegåvorna komma till sin rätt igen. Får Anden tala som på apostlamötena i Nya testamentet finns inga kompromisser, inga majoritetsbeslut. Då finns endast fullständig enighet i besluten, vilket inte sker på några timmars styrelsemöte. Snarare på några månader i bön.
Bäste Aletheia-vän: Läs de båda inläggen. Jag vet inte vem Gerd Johansson är, vilken samfundstillhörighet hon har, men orden i de båda posterna är skrivna med passion för Guds Ord och till synes genuin önskan att se Guds församling ännu en gång låta sig ledas av den helige ande.
Over and out
MyTwoCents /Daniel











45 kommentarer
augusti 25th, 2011 at 10:03 f m Citera och svara denna kommentar
Just det!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
Psst… Gerd är antagligen kvinna, precis som de flesta andra med det namnet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 10:11 f m Citera och svara denna kommentar
@Emil:
”han” är nu ändrat till ”hon”. Läste Gerd men uppfattde ”Gert”…
tack. Nu går jag och fyller på kaffekoppen innan jag yttrar mig igen.
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 11:47 f m Citera och svara denna kommentar
Jag delar uppfattningen att många i det andliga ledarskapet idag ”lever ett skyddat och svåråtkomligt liv, i ett fromt fodral /…/ De har blivit traditionskonserverare.” Har själv sett detta på nära håll både på församlings- och samfundsnivå.
Tack för ett intressant och tankeväckande inlägg!
//Grubbelmia
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 12:53 e m Citera och svara denna kommentar
M2C, med anledning av din ”bekännelse” att ”Som gammal pingstvän i botten har jag en inbyggd skepsis till teologiska studiers inverkan på önskan att vara ledd av Guds Ande och Guds Ord hellre än mänskliga traditioner.”, vill jag ge en liten kommentar.
Pingstvänner och andra anti-intellektuella kristna använder ordet ”teologi” i en väldigt märklig bemärkelse, som att teologi per automatik innebär liberalteologi eller att man sysslar med en slags akademiskt rättfärdigad otro på bibelns auktoritet och inspiration. Detta är en felaktig uppfattning om vad teologi är. Teologi betyder ”läran om Gud” eller ”Studiet av Gud”, och varje gång någon pingstvän eller annan person tänker en enda tanke om Gud eller läser en enda rad i Bibeln, så sysslar den personen med teologi. En gudstjänst i vilken kyrka som helst är en enda stor teologisk företeelse. Men ordet teologi används förutom i denna breda bemärkelse också specifikt om akademisk teologi, d.v.s att man studerar ämnesområdet teologi på högskola/universitet. Att all typ av akademisk teologi är av ondo är en lögn från Satan för att han vill att kristna ska bevaras intellektuellt efterblivna. Det finns massvis av god biblisk teologi som kristna bör studera, och inom kyrkan bör man uppmuntras till dessa studier. Luther var teolog, Kalvin var teolog, Wesley var teolog, R.A Torrey var teolog och en av vår dags största apologeter, William Lane Craig, är teolog.
Teologiska studier kan förvisso attackera ens barnatro, om man väljer att studera liberalteologi och om man inte är stadigt rotad i tron och känner till det faktum att för varje bok som talar emot bibeltron finns minst två böcker som talar för den. Utan teologer skulle vi inte ha några vettiga bibelkommentarer som hjälper oss att förstå svåra passager i skriften och som hjälper oss ta hänsyn till språk, kultur och kontext. Utan teologer skulle vi inte ha någon som tar den intellektuella debatten med ateister och andra icke-kristna som attackerar den kristna tron. Hur ska en gammal pingstpastor som förvisso läst bibeln så det heter duga men som aldrig spenderat en dag till att läsa filosofi eller teologi kunna svara när Richard Dawkins och andra uppmärksammade icke-kristna attackerar den kristna tron? En högre utbildad kyrka skulle innebära en mer intellektuellt trygg kyrka och tron skulle inte ha några problem med att ta itu med de svåra frågorna som kräver djup reflektion och studier. Människor i Sverige idag har verkliga frågor som kräver verkliga svar, en lat och anti-intellektuell kyrka kommer aldrig kunna hjälpa dom människorna.
MVH
Per
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 1:09 e m Citera och svara denna kommentar
Det som pågår i kristenheten i dag – allmänt sett – är mer själiskt än andligt; därför att Anden – det profetiska Ordet och tilltalet – i huvudsak är utestängd.
JESUS: ”När han kommer,
som är sanningens Ande, skall
han låta världen få veta sanningen;
ifråga om synd, rättfärdighet och dom”
Senast jag hörde en sådan predikan var under Nyhemsveckan, kanske 1985, då Karl-Erik Heinerborg höll en sådan profetisk predikan till vårt land; om synd, rättfärdighet och dom. Den finns säker kvar i form av en inspelning hos församlingen i Nyhem, där man kanske kan köpa den. Den är inte mindre aktuell i dag. Den är högaktuell: där talar K-E om den ohyggliga såddens ohyggliga skörd.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 1:49 e m Citera och svara denna kommentar
@Per:
Jag instämmer i ditt inlägg fullt ut…
Vi behöver både akademisk teologi och pastorer som är utbildade i detta (d.v.s. dem som är kallade av Gud till akademiska studier).
Däremot är jag rätt säker på att man inte bör villkora teologisk utbildning för pastorstjänst eller tjänst som förkunnare.. Att arbeta som pastor är inte ett yrke i vanlig mening som man pluggar in och sedan efter fullgjord examen har rätt att söka..
En pastor bör visserligen vara bildad (kunna sin bibel, dess kontext och sin egen tid) men inte nödvändigtvis akademiskt utbildad… Guds egen fostran av den person Gud kallat till tjänst (Andens bildning och skolning) är det mest avgörande i sammanhanget..
Varför? Somliga skall helt enkelt inte läsa teologi eftersom det strider mot Guds vilja för den personen. Det kan faktiskt vara så att en del personer inte kan hantera det anseende en viss titel giver dem (ex. en teol kandidat, magister, master el. doktor).. För andra personer kan teologiska studier innebära slutet för den tro man en gång hade och verkade kraftfullt i…
Det finns dock en ironi i all denna vår törst efter fina titlar och kunskap, nämligen: De första kristna…
Det är inte en slump att Jesus, lärjungarna och många av de tidiga kristna (bortsett från Paulus) var enkla och obildade i världslig, formell mening.
Den stora skillnaden i deras liv var inte titlar och retorik utan det faktum att de blivit fyllda av Anden för att göra Guds verk..
När det gäller Richard Dawkins så hjälper det föga med goda argument för Gudstro och tjusig retorik. Tron är och förbliver ett verk av Gud och inte något som människan erhåller genom sin intelligens och boklärdom… En pastor utan formell examen är lika obegriplig för en ateist eller agnostiker i sin argumentation som en kristen sofist från ett fint universitet..
Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 2:24 e m Citera och svara denna kommentar
Manar det inte till eftertanke att man menar sig kunna vara ledd av anden, men samtidigt kan man inte läsa innantill i Skriften?
Dvs man menar att anden kan leda tvärtemot Skriften?
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 2:37 e m Citera och svara denna kommentar
@Magnus:
Jag håller med om vad du säger Magnus, och ditt inlägg var ett bra komplement till mitt, dock vill jag kommentera det sista stycket av ditt inlägg med att säga att givetvis är det Gud som ger tro, inte den kristne debattören, men att kunna ge ett rationellt och förståndigt försvar av sin tro, och att kunna förklara den kristna tron utan att ständigt behöva hänvisa till att ”det är ett mysterium”, öppnar troligtvis dörrar hos den ateistiske/agnostikern som gör att Gudstron framstår som ett mer realistiskt och intellektuellt vettigt alternativ. Många ateister tror ungefär att om man är kristen så är man motståndare till vetenskap och sunt förnuft och tvingar sig själv till att tro ”primitiva myter”, att då kunna ge goda skäl till varför det är ett missförstånd av den kristna tron kan nog vara till hjälp för många.
MVH
Per
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 2:45 e m Citera och svara denna kommentar
@Sams: eftertanke.
- Jag har några bekanta som säger sig vara kristna som tro att det går? De säger att de inte vet vad Ordet säger men säger sig vara ledda av Anden?
- Och jag är inte beredd att hålla med, när Ordet säger något annat!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 2:45 e m Citera och svara denna kommentar
Per, JESUS är inte en teologi – en lära – utan en nu levande person, som vill och kan verka genom Sin kropp; den levande Gudens församling, om den är byggd enligt ritningarna: så att lemmarna finns på plats, levande och utrustade, funktionella i sin specifkia uppgift. En uppgift som huvudet Kristus tilldelar, leder och ger nödvändig kraft till.
Problemet är, att vi i många fall gjort Guds församling till ett verksamhetsmaskineri, av formalism, som frågar efter speciella, andesmorda förkunnare:
men ingen enskild person har så stora och omfattande löften som församlingskroppen, i vilken Guds hela fullhet skall bo: nämligen om Gud får råda, om lydnad för Ordet finns.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 3:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Per:
Tack för utlägget. Jag är ej emot alla former av akademiska teologistudier idag. Jag ser dikena på båda sidor. Brukar själv titulera mig med ”hobby-teolog”.
På Lewis tid fanns ett visst befog för fruktan inför liberalteologins inverkan på Guds församling. Idag har vi i min ringa mening en ny unik ”fara” v.g. utbildningar på det teologiska planet.
Du skriver bl.a.;
”Teologiska studier kan förvisso attackera ens barnatro, om man väljer att studera liberalteologi”
- Delar av vårt andliga ledarskap har inte bara genom sina studier ”upptäckt” kyrkofäderna utan gått så långt att man kör över/bagatelliserar reformatorernas viktiga korrigeringar av Kyrkans traditioner och i sin iver att bekämpa just liberalteologin, närmar sig diken på ”andra sidan”, såsom dem vi finner i RKK’s alla dogmer och läror.
I sin iver att bekämpa liberalteologi börjar allt fler kalibrera sig mot Kyrkan med stort ”K”. Här finner vi näs intill lika mycket villolära som bland liberalteologerna.
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 4:18 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents:
Bra sagt Daniel, liberalteologi är inte den enda faran (vilket jag kanske fick det att låta som), utan som du säger är även RKKs teologi i många fall ett avfall från Bibeln (som bör vara vår absolut högsta auktoritet oavsett om man studerat teologi eller inte) och det är hemskt att så många vänder bort ifrån reformationens befrielse (enligt mig bland det bästa som hänt Kyrkan) och på nytt fogar sig under påven, vare sig man konverterar till katolicismen eller stannar kvar i någon annan rörelse men har ett osunt intresse för katolicism. Det jag ville ha sagt var egentligen att det finns en massa teologisk litteratur som det är verkligt uppbyggande att studera, och som stärker den kristnes tro på Bibeln och på Den Helige Andes ledarskap i våra liv, och som hjälper oss att upptäcka och undvika sekteristiska läror som t.ex att Jesus inte är Gud, att Anden kan uppenbara saker som strider mot Det Skrivna Ordet, o.s.v.
Jag tror att du och jag egentligen tycker samma sak här, jag skrev mitt inlägg som ett litet försvar av värdet av god teologi.
MVH
Per
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 4:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Per:
Så är det. Tror vi är på samma linje.
Krister Holmström som drev tidningen Trons Värld innan han gick hem till Herren (och sålde tidningen till Dagen som i sin tur ”slaktade” den) skrev denna mycket aktuella artikel om hur kristenheten är påväg att tappa kontakten med reformatorerna:
http://aletheia.se/2009/05/26/valet-mellan-jesu-kors-och-andliga-ovningar
Var välsignad!
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 5:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Magnus:
Tjusig summering Magnus. Balanserat och bra trots att du är blivande teolog
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 5:05 e m Citera och svara denna kommentar
Bokstaven dödar nu, som på Jesu -och Paulus tid, men Anden levandegör. Teologiska bokstäver saknas inte, det är livet/kraften/Gud som är bristvaran.
Låt oss inte fara efter fler bokstäver, utan efter kraft, eftersom Guds rike inte består i ord, utan i kraft.
Kristendom utan kraft
är som en fågel
utan vingar:
Man kan kasta upp den
men den flyger
inte!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 5:12 e m Citera och svara denna kommentar
@MyTwoCents: Touché (he he):)!!
mvh Magnus
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Tror du församlingen i Nyhem bevarar sådant? Nej, de har arkivet fyllt med dokumentation av pingstledartrojkans expedition till Rom och påvekrakens skitiga fötter…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 10:04 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W, kanske är det nu kastat, men själv köpte jag bandet med K-E Heinerborgs predikan. Ev. var det från samma vecka när insamlingen till TV-Inter gjordes, efter ett mycket starkt profetstöd, och likaså skedde på Lappis, samma år. Ev. var det genom Ingvar Nilsson, på Lappis, som profetord kom som stödde förslaget.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 25th, 2011 at 10:13 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Jo, på 80-talet blåste fortfarande väckelsens vind även över Nyhem. Det var som om denna vind tog sig en helt annan riktning (Andens vind blåser vart den Själv vill, Joh. 3:8) när man beslutade att avskaffa det välsignade och välsignelsebringande tältet för att flytta in i en ”skokartong” där svordomarna fyller rymden under de 51 veckorna som förflyter mellan Nyhemsveckorna. En ”skokartong” rent kommersiellt finansierad av traktens mångmiljonär (A.A.).
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 1:33 f m Citera och svara denna kommentar
@Leif:
Ja visst är det märkligt och det gör inget för trovärdigheten, heller bland medmänniskor.
Många gånger verkar det som om man vill anpassa YHWH till sin egen livsstil och filosofi.
Hes 36:27″Jag skall låta min Ande komma i edert bröst och så göra, att I vandren efter mina stadgar och hållen mina rätter och gören efter dem.”
Apg 5:32 ”Om allt detta kunna vi själva vittna, så ock den helige Ande, vilken Gud har givit åt dem som äro honom lydiga.”
Mer att tänka på?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 5:13 f m Citera och svara denna kommentar
Lars W, början till slutet för pingströrelsen som en andlig rörelse, ledd av den helige Ande, började – enligt min mening – när tre ledare, lärartjänster: Jack-Tommy Ardenfors, Olof Djurfeldt och Sten-Gunnar Hedin, beslutade sig för att göra en samfundsorganisation av P-rörelsen.
Kanske för att göra detta möjligt, stängdes samtidigt ned möjligheten till profetiska nedslag från himlen, i form av de fria samtalen på de stora konferenserna, som betytt så mycket under åren, av himmelsk vägledning.
De starkas upplevelserna som jag har från Jönköpingsveckan t.ex. är från två sådana tillfällen: det första i gamla Pingstkyrkan där Roland Magnusson under en samtalssession berättade om väckelsens utbrott i Nybro, där han vid den här tidpunkten var föreståndare;
att den hade börja med att han själv ödmjukade sig och sökte förbön inför hela församlingen, därför att Gud i ett pågående tältmöte – med tillkallade talare – uppenbarat för honom, att han själv var hindret för väckelsen.
Efter Rolands inlägg kunde inte någon fler tala, då Anden ”föll” så mäktigt över hela skaran, att fortsatt samtal var omöjligt. Bara lovprisning var möjlig, och det blev också en stark sådan under ganska lång stund.
Den andra gången var i nya Pingstkyrkan, då Jokke Sjöberg (om han nu hette Sjöberg eller Sjögren?) en ung, resande evangelist talade.
Också han gav exempel från sitt eget liv, när han ödmjukat sig, och sedan han talat fanns ingen möjlighet till fortsatta samtal, eftersom Andens sanktion över det Jokke hade sagt, blev så stark, att bara lovprisning var möjlig.
Mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 6:30 f m Citera och svara denna kommentar
@Sam: Mer att tänka på?
- Det som slår mig är att vi verkar vara överens, kan det vara den Helige Ande i det?
- Själv tror jag att Herren för samman sitt folk i från alla läger och sammanhang, där de religiösa staketen och murarna faller för Sanningen i människors hjärtan.
- Pingst, Påsk och Julvännerna kanske inte är de vi ska söka oss till, utan Andens ledning i denna början till den senare tiden av den sista tiden?
- Jesus kommer mycket, mycket, mycket snart, så vi kanske ska leva efter det som Ordet och Anden säger?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 6:45 f m Citera och svara denna kommentar
MTC…. Huvudet på spiken har vi slagit här på bloggen många gånger … Syskon med brinnande kärlek för Guds Ord har engagerat skrivit inlägg efter inlägg. …. Man behöver inte leta efter ‘teologer’ med titlar för att se att Herren har talat… ”Inte många av förnämlig släkt…” har Gud använt genom historien, för att tala till människan. Men jag är glad, att du längtar efter Andens väg… Varma hälsningar – och i hopp om, att Herren befriar våra sinnen från all ‘titelsjuka’…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 11:54 f m Citera och svara denna kommentar
@MTC
Sanningen är att samfunden och kyrkorna i dag har blivit sakramentalistiska byråkratier. Andens liv har kvävts till I-Kabod gränsen.
Det enda som kan få en människa frälst är att hon blir född på nytt och får en egen relation till Messias.
Om kyrkor och församlingar vore fyllda av Guds Ande skulle man leva i helgelse under den helige Andes smörjelse och alla nådegåvorna i funktion. Man skulle vara ute på gator och torg och vinna människor för Herren. I dessa dagar skulle man samlas i jättemanifestationer för att stödja att Sverige röstar för att Israel ska få behålla sina gränser och att Jerusalem får vara odelat. Sak 12:9 samt Ps 2.
Tyvärr har messianrötternas folk inte heller tagit budet att vittna på allvar. Mark 16:15 ”Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.” Det är inte mindre viktigt än sabbatsbudet. Vi måste alla bekänna synd och omvända oss. Herren är nära och vi behöver varna människorna för domen och predika Guds kärlek, att han inte vill att någon går förlorad.
Matt 4:17 ”Omvänd er , ty himmelriket är nu här.”
Det var Jesu första predikan. Himmelriket är fortfarande här och vi måste nödga människorna att komma in i riket.
Jag har inte sett någon församling som är ledd av den Helige Ande. Om någon har sett en sådan församling skulle jag vilja få veta vilken det är.
De flesta gör sitt yttersta för att anpassa sig efter påvestolens krav. Det finns alltså inte längre några fria församlingar i egentlig mening.
När vi predikade Guds ord och dansade israeliska danser framför riksdagshuset i förrgår och visade vårt stöd för Israel var det många judar som kom fram och kände sig tröstade av att någon stod på deras sida. Några judinnor dansade även med i de israeliska danserna.
Varför inte ordna en stor manifestation för Israel nu när våra bröder är så hotade som dom är i dag. 20 september är en ödesdag. Jag är gärna med och arbetar för en sådan manifestation. Ps 122:6 – 9.
Jag tror till och med att man kan bryta sabbaten för att evangelisera. Jag tänker på oxen i brunnen och att Herren helade på sabbaten.
Shabbat shalom
Simon Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 1:36 e m Citera och svara denna kommentar
@Deborah:
Det ena behöver inte ta ut det andra. Jag har aldrig letat teologer eller låtit mig bländas av titlar men var (och är) innerligt glad över att en person med en rad fina titlar talar med en sådan smörjelse….
Shabbat Shalom
/D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at 2:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Leif:
Ja det ska ju vara folk från alla stammar och tungomål och folk och folkslag med i den nya ”regeringen”. Konstigt att inga samfund nämns utan ”bara” Israels tolv stammar som finns skrivna över portarna in till det nya Jerusalem? Hmm?
Polariseringen kommer nog att öka mellan de som läser och lyder Skriften och de som inte gör det.
Som Johannes sa:”Här gäller det för de heliga (avskilda) att hava ståndaktighet, för dem som hålla Guds bud och bevara tron på Jesus.”
Jag tror knappast vi behöver nån högre grekisk teologisk utbildning för att förstå vad Guds bud är, eller hur?
Vad som behövs är kurage att ta den ståndpunkten.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 26th, 2011 at
[...] Aletheia Mikael [...]
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 9:52 f m Citera och svara denna kommentar
Avfallet från Guds Ord börjat i Guds hus – församlingen – detta därför att Guds folk är av Gud anförtrodda, att vara Guds Ord förvaltare; för folkets räkning. Folket har inte Guds Ord, om de inte får det via förvaltarna, och kan därför inte heller avfalla från det: de är redan avfallna.
Därför står det i Guds Ord, att domen börjar på Guds hus; i annat fall vore Gud orättvis, om Han dömer folket, som är vilsna p.g.a. prästernas underlåtenhet att predika Ordet – allt Guds rådslut – för dem, men lämnar orsaken till deras vilsenhet utan dom.
Och domen börjar på Guds hus, också därför att Gud måste upprätta Sitt hus, för att det skall kunna göra tjänst inför Honom för folkets räkning.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 10:11 f m Citera och svara denna kommentar
Den ytlighet och populism, av ståuppkomiker och kåserikaraktär, som nu predikas, och som folket ivrigt applåderar, är ingen räddning för de skaror av ofödda barn som hotas till livet innan de ens är födda.
Men Guds Ord har satt ett skydd för dem, för deras oskyldiga blod, men för att det skyddet skall kunna fungera, måste Ordet OVILLKORLIGEN predikas för folket: och då ”allt Guds rådslut”.
Hur skall förruttnelsen kunna hejdas, om saltet underlåter att vara salt: i förruttnelsen, eller har mist sin sälta?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 12:10 e m Citera och svara denna kommentar
@S-E Sköld:
Jo, det var Bibelstudierna och samtalen som var det stora med Nyhem. Nu är allt det borta. Nu ska några ”stora ledare” stå och glänsa på kommandobryggan i plåtschabraket (”skokartongen”) och vräka ut papistisk sörja i hopkok med New age och annan skit.
Har en LP-skiva med något som hette ”Calnykören”. Kan den härstamma från den väckelsetid i Nybro du talar om? Har en liknande LP med Bottnarydskretsens sångare och Stråkenbröderna. Skulle något sådant dyka upp idag skulle det tas som ett skämt. Duktiga väckelsekörer ackompanjerade av seriös musik i orkester alltså.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 12:13 e m Citera och svara denna kommentar
Ni modererar och modererar… På Erevna strök de varenda ett av mina ca 10 mödosamt komponerade inlägg häromdagen. Man får inte kritisera ”påvens sabbat” (söndagen) eller de calvinistiska villfarelserna där inte. Michael G Helders – var är du? Ditt klara sinne behövs i den alltmer murkna bloggosfären…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 4:04 e m Citera och svara denna kommentar
De kyrkor som finns (mindre och mindre) i dag har ju sin grund i vad som grundlades långt tillbaka i tiden.
Så det är ingen ide att titta i backspegeln. Man måste inse att man har och har haft fel grundinställning.
Sen kanske..?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 4:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Vilka är ”ni”? Vi på Aletheia modererar så lite som möjligt, bara om man bryter mot kommentarsreglerna eller på annat sätt försöker ta över eller sabotera bloggen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 6:10 e m Citera och svara denna kommentar
@Marcus:
Vilka ”ni” är kan jag ju aldrig veta, bara ana. Det brukar stå ”admin” när sådana åtgärder brukas. Att det var Daniel Lundgren som dolde sig bakom skylten ”admin” på Erevna är det däremot ingen tvekan om. Maken till fräck moderator får man nog leta efter. Daniel här är lite snällare så att säga
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 6:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Det handlar inte om grundinställning när det gäller pingströrelsen. Det var inget fel i den (bortsett från att man höll fast vid påvens sabbat och några andra liknande saker) Det som gick snett var att några riktiga översittartyper tog över rörelsen och omvandlade den så gott som över medlemmarnas huvuden till ett samfund hastigt och lustigt. Lika hastigt och lustigt beslutade ”ledarvargen” att detta nya samfund skulle närma sig Rom.
Men du har rätt Sam att det inte är någon stor idé att titta i backspegeln. Dessa inbitna papister kommer inte att lämna ifrån sig ”ledarskapet” eller ändra kurs, överge samfundsmodellen med sina diverse ”påvar”.
Så det är bara att leta efter var Anden finns idag. För mig framstår dess verk tydligast i den Messianska rörelsen. Jag tror inte du säger emot mig (men för mig ingår inte ”föreningen” i rörelsen, där kanske du inte håller med mig längre?)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 6:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: Okej, jag var först orolig att kommentarer felaktigt eller tveksamt hade modererats på Aletheia.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 7:20 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag måste invända lite för jag tror att man även långt tillbaka sade sig leva efter Skriften men, av vilken orsak det vara månde, inrättade en social klubb istället.
Just tanken att attrahera folk istället för att leva avskilt ser vi även i dag vara djupt rotad.
Det var inte bara Sabbat utan man undvek med stor nit varje högtid som nämns i Skriften. Man kan undra vilken ande som var vägledande? Ja även idag kan man ponera detta.
Anden är inget rättesnöre, tycker jag, för alla rörelser världen runt är ledda av ”anden”. Det är mer känslor än ande i min mening. Och personkulter.
Det kan mycket väl vara så att den messianska ”rörelsen” är populär men den är även messy, om man talar utrikiska.
Det finns en uppsjö av olika strömningar inom de messianska rörelserna. Från det ena extrema till det andra.
Väldigt få är skrifttrogna, i min mening. Man vill luta sig på mänskliga traditioner på samma sätt som alla kyrkor. Man vill ofta göra folkskillnad mellan judar och icke-judar , trots att Skriften säger att YHWH inte gör det.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 8:12 e m Citera och svara denna kommentar
@Sam:
Jag håller delvis med dig, men en rörelse är en rörelse. När någon gör sig till ”påve” eller om man bygger ”rabbinat” (hoppas jag stavade rätt där), hamnar man givetvis fel även där och rörelsen stannar av för att försvinna eller bli en ”saltstod”(läs samfund, påvedöme etc).
Jag vilar i min messianska livssyn och bryr mig mindre om ifall min ”tolkning” av den är den rätta. Jag har både Mästaren och dennes apostel Paulus med mig i det.
”För den som är ren är allting rent.”
”Den som håller högtider gör det för Herren och den som håller alla dagar för lika gör det för Herren” (parafras)
När Millenium Kingdom snart blir reellt globalt och genomsyrar allt och alla (nästan alla) blir messiansk livssyn fullständigt normal. Så det är bara att förbereda sig i god tid…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 8:23 e m Citera och svara denna kommentar
Bra attityd / inställning Lars W. Det finns många nya träldomsord inom den Messyanska rörelsen. Se till att behålla din frihet i ”Kristus” /D (fr mbl, därför kort)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
augusti 27th, 2011 at 8:25 e m Citera och svara denna kommentar
Ps träldomsok skulle det givetvis vara. /d
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 1st, 2011 at 8:56 f m Citera och svara denna kommentar
När det gäller Gerd Johanssons båda artiklar så märks det tydligt att hon hämtat inspiration från husförsamlingsrörelsen och är besläktad med Frank Violas ´församlingssyn.
Jag har tagit mig tid att läsa flera av hans böcker, bl.a. Pagan Christianity och Reimagining Church. Två helt underbara böcker. Mycket har klarnat och tror att de kommer att få en ny betydelse i sättet att se på församlingen.
Och personligen klarnar den apostoliska församlingssynen mer och mer. Och jag märker hur jag tvingas att korrigera mina åsikter hela tiden.
Jag är övertygad om att den kristna kartan i Sverige kommer att skrivas om och att det sker genom en ny andlig insikt som kommer att ändra på vårt sätt att se på församlingen.
Pastorsrollen kommer att ändras, ledarskapet får en ny tolkning och församlingarna får ett nytt utseende. Mitt i det här kommer Andens nådegåvor att få ett mycket större svängrum.
Vinden börjar nu att blåsa. Samfunden kommer att knaka i fogarna och en ny Andens frihet att råda. Tiden närmar sig då Herren kommer tillbaka och det märks hur intresserad han är att föra församlingen under Kristi lydnad.
Nils-olov
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 1st, 2011 at 9:55 f m Citera och svara denna kommentar
N-O Nilsson, ”Pastorsrollen kommer att ändras, ledarskapet får en ny tolkning och församlingarna får ett nytt utseende. Mitt i det här kommer Andens nådegåvor att få ett mycket större svängrum”.
I NT-församlingen finns inga titlar, utan enbart benämningar på FUNKTIONER. T.ex. apostlar, profeter, herdar, lärare och evangelister som ledarFUNKTIONER och sedan allehanda nådegåvor som verkar speciellt inom vissa områden, som t.ex. gåvan att profetera, bota sjuka, tala visdom och kunskap, att ge rikligt med gåvor etc.
En del av dessa gåvor/FUNKTIONER ligger också nedlagda i kärl som kallas apostlar, profeter, herad, lärare och evangelister.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 1st, 2011 at 3:26 e m Citera och svara denna kommentar
Upp 1:9 ”Jag, Johannes, er broder, som med er har del i bedrövelsen och riket och ståndaktigheten i Jesus, jag befann mig på den ö, som heter Patmos, för Guds ords och Jesu vittnesbörds skull”.
Den som inte står upp för någonting
minimerar risken
att stöta
sig:
som kristna
är vi kallade att stå
upp för sanningen, som
den står nedskriven i Guds Ord.
———————————
Om man forsätter att åka med i en buss, som har en uppenbart onykter förare, då har anpassligheten gått för långt.
De som nu styr ”pingstbussen”, är antingen onyktra eller okunniga, eller båda delarna, eftersom de negligerar vägkartan som Gud gett dem, och allt Guds folk.
De följer inte Anden och Ordet helt enkelt, och hur folk ändå kan bara sitta still och ”åka med” är för mig en fullständig gåta! Har de inte Ordet och kan själva läsa innantill? Ett ännu värre exempel är katolska kyrkan. Den är ju elementärt lätt att avslöja; det är bara att läsa innantill vad den lär och vad Bibeln lär. Och likaväl räcker kristenheten – åtminstone dess ledare – denna villokyrka handen till samarbete.
Tala om monumentalt avfall från Gud, från Guds Ords väg!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
september 1st, 2011 at 3:35 e m Citera och svara denna kommentar
@Nils-Olov Nilsson:
Amen!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara