Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Akta dig för dig själv – gästblogg Håkan Nilsson

I svensk kristenhet saknas det profeter, men vi har begåvats med ett flertal väktare som flitigt spanar efter falska läror och lärare. I viss mån kan det vara befogat, men det blir väldigt tungt när budskapet är till 110% granskande, varnande och förkunnare som stöts i morteln. Genom dessa väktares nit, kan man bli så upptagen av att söka efter fienden så man inte ser sin egen nakenhet. Det förvärras dessutom av att vi i Sverige har ett andligt ledarskap som inte törs peka på synd och tala om omvändelse och rättfärdighet. Vad hjälper det att känna till alla villoläror om jag inte lever rättfärdigt. Om inte det andliga ledarskapet börjar predika omvändelse och ett rättfärdigt liv, så kommer Gud att hoppa över dem och resa upp ett nytt ledarskap det är nära förestående och det kommer att gå fort.

Det finns tre olika tolkningar om när uppryckandet skall ske. Före vedermödan, mitt i vedermödan eller i slutet av vedermödan. En av väktarna jag nyligen lyssnade till, visste att uppryckandet skall ske i slutet på vedermödan. Den till åldern komne förkunnaren Emanuel Minos har en annan åsikt men också ödmjukhet, han sa:“ Detta är vad jag kommit fram till, men de finns andra som har en annan tolkning.” Det viktigaste måste väl ändå vara att ha fokus på att vara med vid uppryckandet och då räcker det inte att jag aktar mig för villolärare, då måste jag framför allt akta mig för mig själv. Jesus skall hämta en brud som är utan fläck och skrynkla. “För att ställa fram församlingen inför sig själv, härlig, utan fläck eller skrynkla eller annat sådant, men helig och ostrafflig. Ef. 5:27

I psaltaren 23 står det “Han vederkvicker min själ, Han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull” Om jag med rent hjärta kan säga “HERREN är min herde” så har Han lovat att leda mig rätt.

Avslutar inlägget med en dikt om Kristi brud.

Vad är det som knastrar under mina fötter? Det är Satans tankenötter.

Vem är det som flyr för mitt ögas gnistrande ljus? Det är hinder och berg som smulas till grus.

Vem dansar en segerdans på min mun och tunga? Det är Guds Ande som har fått lov att sjunga.

Vad är det för glädje som nått mitt öra? Guds Ande har talat om vad vi skall göra.

Vad är det som lyser så klart i mitt hjärtas sal? Det är Guds ord och Hans högtidstal.

Vem är det som klär mig i guldvirkat vitt? Det är Jesus som säger ”allt mitt är ditt.”

Vad är det som brinner i mina händer? Guds kraft som helar och sänder till Jordens alla länder.

 

Håkan Nilsson / singingdogblogg

 

=>

Ämne: Gästblogg

  • Pingback: Varför Tolkar Folk Bibeln Olika? | Erevna - Blogg & Tankesmedja()

  • Leif

    Håkan,
    Nu blir alla bagarbarnen glada, när det vankas varma bagarbullar? 😉

  • marie51

    Mycket tänkvärt inlägg,
    Tilläggas kan att svensk kristenhet i sin ‘nit’ att vaka över villoläror själva hamnat i villfarelse genom att istället för att, som ju sig borde, hänvisa till Jesus och säga ”Jesus sade”.

    Så är inte fallet. Jesus Kristus har fått en ersättare; nämligen Paulus.
    ”Paulus sa, Paulus gjorde och Paulus skrev”.

    Paulus har för all del skrivit många bra saker, men det var väl inte honom vi skulle följa?

  • Sefast Tronde

    – En härlig artikel, Håkan.

    Äkta evangelium, och helt nödvändiga uppmaningar till helighet och renhet för de som vill vara med vid ”Lammets bröllop”.

    Vad hjälper det en kristen om hon tar sig till vara för än så många villoläror men förlorar sin renhet inför Gud. Utan helgelse kan ingen se Gud!

    Önskar att många kunde ta till sig av vad du skriver.

    MVH / Sefast Tronde

  • Linnea

    Skriver under på Sefast Tronde till hundra procent.

  • @marie51: Ja jag tror att Paulus sörjer över att det han skrivit i så stor utsträckning används som diskusionsunderlag istället för undervisning. Kan det månne bero på att i sverige är det så många som sätter kunskapen före relationen med Jesus

  • Mycket bra!

  • Tack Håkan!!! Emanuel Minos inställning är ett föredöme.

    Vg all munhuggning bl.a. här på aletheia tror jag det delvis bottnar i den vilsenhet som råder då dem som kallar sig kristenhetens ledarskap med några få undantag lagt ner sina svärd. Till följ har en del av oss blivit lite gnälliga och trätsjuka. Gud vill klippa alla mellanhänder nu och inleda en relation med var och en av oss.

    Tack ännu en gång för en tänkvärd post.

    God kväll,
    Daniel

  • Urban

    Tack Håkan, väldigt bra !

  • marie51

    @Håkan Nilsson

    Man identifierar sig med Paulus och tar gärna en position som förmanare och tillrättavisare av andra; ack så lockande och en vanlig mänsklig svaghet.

    Ps. vi behöver inte bekymra oss om Paulus sörjer.
    Frågan är vad Jesus säger.

  • Sam

    Vad ska man efterlysa profeter när man inte accepterar YHWH’s ord som finns nedskrivet?
    Börja med att följa de ord som finns nedskrivna och när det inte räcker, fråga efter profeter.

    Sen undrar man ju om inställningen att vilja försvinna när Jakobs trubbel kommer, när världen som bäst behöver Skrift-troende.
    Sam

  • Läsare

    Sam

    Det är väl det som är problemet, man väntar på någon som skall berätta hur det är och hur det skall vara, istället för att läsa direkt ur skrifften.

    Vi studerar (inkl. mig själv där) och läser bibeln alldeles för lite. Vi orkar eller bryr oss helt enkelt inte om att gå på djupet, då känns det betydligt lättare att vänta på någon som ”vet”.

    Problemet med det är ju dock att det uppstår svårigheter när dessa profeter säger eller visar på saker som inte passar mina tankegångar.

    Sen finns det alldeles för många profeter som spretar åt så många olika håll och orkar man studera bibeln så ser man att många lämnat skrifften och vad skall man då tro på.

    Och så var vi där igen, nä tillbaks till självstudier, men det är klart, det kostar på.

  • rebecca

    mycket glad över inlägget. särskilt då jag just varit på Ohlins blogg och läser deras enorma kampanj mot allt vad de tror är felaktigt, särskilt detta med att hålla sabbaten och lagen. och jag undrade just detta: varav denna iver att fördöma detta, att slå vakt om söndagen, ”friheten” (såsom de tolkar den)…istället för att peka på vår frälsare, hans liv och hans gärning…
    sen till de ovan som pekar på skriften. det är ju inte alltid lätt att endast göra det, har man en felaktig ”ram”…tolkar man saker fel…och översättningarna är ju inte heller de bästa, och, vad gäller mig i alla fall, så ser jag ibland, när jag läser utläggningar..att jag missat något…inte minst därför kan det vara värt att lyssna på andra tolkningar o utläggningar…samtidigt som det måste vara Guds ande som slår fast för oss…vad som är sant…

    tror all detta diskuterande i svensk kristenhet har att göra med att vi inte följer, lyder…o därmed förstår…”den som hör ordet men inte gör efter det, är som en som ser i en spegel, han går därifrån och har glömt…” (…o diskuterar??)

  • Per

    Det är inte bara villoläror där ute, utan det är människans kött uppblandat med sanningen. Därför kan det vara förvillande.

    Precis som de ska komma en sköka, så kommer det också en brud. Men liksom, vem är störst i era liv? Eftersom djävulen kallas lögnaren, så ska vi inte ge honom mer auktoritet genom att tro lögnen att han har någon. Tror ni verkligen djävulen kan skapa något? Nä, han kopierar bara.. han manifesterar sig i köttet, får oss att vandra i köttet utan Gud, att gå i egen kraft, betala med vårat eget svett och blod, han är religionens fader, och det vet vi, att det är en av de största attackerna på Gud. En död maktlös Jesus kvar på korset..

    Vad hände med den uppståndne Jesus? Våran präst konung i himlen?

    Djävulen är rädd för Kristus (betyder den smorde), han är emot hans smörjelse, den olja Jesus har fått, dvs han är emot den Helige Ande. (anti-krist)

    Vi behöver mer olja, mera Kristus i våra liv. Får Jesus intaga rätt position, som både Herren och Kristus, då börjar det hända spännande saker.

    Tänk hur Jesus talade till den samaritiska kvinnan vid Jakobs brunn (vid staden Sykar), ledd av den Heliga Ande gav han henne kunskapsens ord som uppenbarade vad hon gjort i det förgångna och hur hon levde just då, något som bara Gud kunde veta, och hennes ögon öppnades. I stället för att tala till de 5000 tusen, så kunde han med den Heliga Ande hjälp nå ut till en enda nyckelperson och på så sätt frälsa en hel stad genom hennes vittnesbörd. Förstår ni nu skillnaden? Spring till 5000 eller bli ledd av Guds Ande och möt en och låt han göra jobbet åt oss.

    Förakta inte nådegåvorna, förakta inte den Helige Ande. Det finns en profetisk ström som flödar som en flod/vattenfall från himlen i varje församling, bara ni rättar till huvudet (Jesus) och låter det hamna på plats i era liv, så kommer ni upptäcka det flödet. Alla kan profetera..

    Sedan finns det tjänstegåvor också, då en hel person kan vara en gåva till församlingen, t ex en profettjänst. Jag personligen föredrar att det är mer än en som är verksamma samtidigt, då kan det prövas omgående och det blir mindre fokus på en person och en människa. För som jag upplevt, så kan man ta emot exakt samma profetiska tilltal, men att en annan levererar det. Oftast när folk ställer sig upp och talar ut, så behöver inte hela församlingen höra det, det är oftast någon person nära som det är riktat till (nu pratar jag inte om löjliga exempel som Sven Reichmann tar upp i sina skrivelser som Barnaskap länkade till i en annan tråd, de anser jag vara kränkande mot Gud, han visar på falsk gudsfruktan hos honom själv). Och kom ihåg den Helige Ande vill bara ära och upphöja Jesus, allt annat är kött. Vi alla är kristi medtjänare.

    De vanliga misstagen med profetiskt tilltal (som handlar om framtiden), det är ”timing”, dvs en profet kan se så klart, att man kan tro saker och ting ska hända redan i morgon. När det i själva verket, kanske handlar om något 15-20 år fram i tiden.

    Och profeter kan uppenbara synd, det kanske är därför rädslan finns bland dem som vill dölja synd, det kanske är därför auktoritära ledare gör sig själva till profeter i deras församlingar, för att tysta den sanna profetrösten och dölja sin synd. Det är en kontrollande.

    Gud är helig, vi behöver helga oss om vi vill vara honom nära. Speciellt om du ska ta emot något som är heligt av honom, helgelse är A och O, men så ångrar inte Gud de goda gåvor han ger, han tar inte tillbaka dem hur lättvindigt som helst, brukar ni ta tillbaka barnens julklappar när de varit lite olydiga? Nej exakt. Det kanske är ett banalt exempel, men jag hinner inte formulera mig bättre just nu (lite trött och seg).

    Därför är det väldigt viktigt att vi ser klart och urskiljer, att vi inte dömer den Helige Ande som en oren ande, bara för att den som utövar nådegåvorna helt plötsligt har någon synd i sitt liv eller är i köttet på något annat sätt. Det är bara utav nåd.. men vid själva mottagandet av nådegåvorna ser jag att helgelsen är jätteviktig. Självklart är hela vårt liv en enda stor helgelseprocess, ingen blir 100% fullkomlig, du kan hitta fel och brister hos alla, även hos Paulus.

    Och många är så rädda ”tänk om det är fel ande”, låt mig då visa ett bibelord…

    Matt 7:7-11 Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, 10 eller en orm, när han ber om en fisk? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom.

    Se, det är en god Fader vi har, inte är han sadistisk eller satanistisk. Var inte rädd för det Gud vill göra i ditt liv…

    Har ni fastnat i någon judaism? Läs då hela Johannes 4

    joh 4: 19-25 Kvinnan sade: ”Herre, jag märker att du är en profet. Våra fäder har tillbett på detta berg,* och ni säger att den plats där man skall tillbe finns i Jerusalem.” Jesus svarade: ”Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” Kvinnan sade till honom: ”Jag vet att Messias skall komma, han som kallas Kristus. När han kommer, skall han förkunna allt för oss.” Jesus sade till henne: ”Det Är Jag,* den som talar med dig.”

    Har vi verkligen givits en ande av fruktan och förvirring? Ta emot Kristus i era liv, den levande Guden glorifierad i Herren Jesus Kristus. Sluta va så religiösa…

    Ps. Jag har upptäckt att flera av våra andliga ledarskap har fått upp ögonen nu de senaste dagarna, att vi har falska tjänare vid altaret. Snart kommer den stora jordbävningen som löser alla bojor och öppnar fängelsedörrarna i flera församlingar. Jesus kommer bli upprättad i människors liv. Tyvärr blir det en splittring av kristi kropp, dvs de som väljer att följa Jesus och de andra som följer ledarna. De som har huvudet (Jesus) och de som väljer bort huvudet från Kristi Kropp.

  • @rebecca: Läste härom dagen ett inlägg av Janne Ohlin där han
    stämplar sverigeaktuelle Eddie Chumnney som villolärare. Troligtvis för att Edies undervisning inte är barnmat, utan fast föda som han inte förstår.
    Watchman Nee skriver så här. ”Gud vill naturligtvis att jag skall skilja mellan det som är riktigt och det som är fel, men jag får inte göra andra till offer för min urskiljning.” Något att begrunda.

  • Att dömma är en yttre handling och att förakta är en inre attetyd. I bland kan man se att varningarna från ”välktarna” bottnar i ett förakt. Ett färskt sådant exempel tycker jag Ingela levererar som gästbloggare på Berndt Isaksson blogg, där hon kritiserar Owuor för hur han var klädd. Ändå hade han inte gått så långt så att han gick i kamelhårsmantel och åt gräshåppor och honung.

  • Sam

    @Läsare:
    ”Och så var vi där igen, nä tillbaks till självstudier, men det är klart, det kostar på.”

    Precis. Vi är ju alla personligt ansvariga för vad vi tror och gör. SÅ varför inte personligen kolla vad det står?
    Kyrkorna har spenderat allt för mycket tid till underhållning, tror jag.
    Sen blir ju ingen populär som lägger sig i andras liv och pekar på vad Skriften säger.
    I min hebreiska översättning kallas en profetia för en börda, och det är nog närmare sanningen.
    Sam

  • Leif

    Angående de förvillade som inte tror att det behövs profeter, så säger Guds eget ord att:

    1Cor 12:28 Och Gud har i församlingen satt först och främst några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare några till att utföra kraftgärningar, ytterligare några till att hava helbrägdagörelsens gåvor, eller till att taga sig an de hjälplösa, eller till att vara styresmän, eller till att på olika sätt tala tungomål.

    Vi lever i ändetiden och/eller som fariséerna tyckte sig kunna säga:
    John 7:47 Då svarade fariséerna dem: »Haven nu också I blivit förvillade?
    Fortsätt gärna med självstudierna, men den Helige Ande är inte så dum tanke heller.

  • @Håkan Nilsson:

    Bra analys. Jag har ponerat senast veckan (redan innan Jareteg sektstämplat det arbete jag håller påmed) att vi är alldeles för snabba att döma varandra. D.v.s. vi skulle behöva dela upp lärofrågor i de centrala frågorna vi inte tummar på såsom frälsning genom tro allena, nåd allena och skriften allena, Jesus som Guds son, Messias och Gud kommen i köttet samt övriga frågor.

    Det som faller under ”övrigt” borde vi kanske ge varandra lite mer utrymme att spekulera lite och gräva i Guds Ord. Det är ju på så sätt vi hittar diverse pärlor vi tidigare missat.

    Nåväl, jag återkommer till detta samt tankar kring diket på andra sidan nya ekumeniken där vi skjuter skarpt i de egna leden och försöker kapa lemmar i Kristi Kropp.

    mvh
    D

  • Ganska fint inlägg. Jag snubblade precis på din blogg och ville säga att jag verkligen har njutit som besöker din blogg inlägg. Efter allt jag kommer att prenumerera på ditt RSS-flöde och jag hoppas du skriver snart igen!

  • Mattias Skantz

    Hej @Håkan Nilsson

    Har du några kontaktuppgifter man kan få tag på dig?
    mvh Mattias Skantz Östersund

  • SefastTronde

    Håkan Nilsson, min vän, emigrerade till Thailand för ca 3 år sedan. Det var ca 5 månader sedan jag hörde av honom senast. Han har varit sjuk och genomgått flera operationer i Thailand. Du kan nå honom på mailadressen: medianasir@gmail.com. Annars har jag även hans telefonnummer, men det har jag på kontoret och inte tillgängligt här. Hoppas att du kan få kontakt via mail. I annat fall får du återkomma.

  • Birgit Severin Forslund

    Välkommen min Vän sedan 1980! Glad att se och hör Dig här:-)
    Tillg.//Birgit

  • Mattias Skantz

    @@SefastTronde:disqus Hej hej. Jag får inte tag på han via mail. Maila mig på zkantz@gmail.com så kan jag kanske få andra kontaktuppgifter
    mvh Mattias

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?