Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Vetlandas Trosförsamling numera Pingstförsamling

 

Vetlanda Bibelcenter tillhör sedan i våras Pingströrelsen

Det kom till min kännedom under veckan att VBC numera är en pingstförsamling.  Eftersom jag tillhör dem som de sista tre åren undrat när landets trosförsamlingar skall börja reagera på Livets Ords nya linje slog jag en signal till pastor Patrik Olofsson för att få mina misstankar bekräftade.  Jag hade hoppats på några liknande uttalanden som f.d. bibelläraren på Livets Ord Christopher Alam gav under denna intervju.

Ganska tidigt i samtalet stod det klart att pastor Olofsson inte önskar bli ledare för någon proteströrelse eller gå till attack mot förändringarna i den tidigare gemenskapen.  Det var tydligt att pastor Olofsson är totalt ointresserad av kyrkopolitik och mer intresserad av att lära sig nå Svensson, Jansson och nyinflyttade svenskar med evangeliet om frälsning.  Trots att jag inte fick de uttalanden jag sökte, upplever jag inte att de uteblev av feghet eller rädsla för Livets Ords ledarskap, utan ur en genuin önskan att gå vidare utan onödiga konflikter och ryktesspridningar.

Jag respekterar hans önskan att inte attackera syskonen i den tidigare gemenskapen med Livets Ord, men tror ändå att församlingens byte av samfund har ett nyhetsvärde i sig och mycket väl kan vara ett diskret startskott av något slag då rapporter om en rad trosförsamlingars frågetecken kring bl.a. smygkatoliceringen i Uppsala nu florerar allt oftare.  Detta är som sagt min åsikt och inte något pastor Olofsson förmedlade.

Ett genuint fokus på att vinna själar för Messias kan inte vara fel

Jag fick som sagt en stark känsla av att pastor Olofssons nöd för de förlorade i allra högsta grad är genuin och  accepterar att den överstiger önskan att träta med Livets Ord.  Jag vill således avsluta med att önska Olofsson och församlingen Vetlanda Bibelcenter Guds rikaste välsignelse i den vision de har.   Det rör på sig i fler än ett samfund just nu, så vad samfundsbytet för Vetlanda Bibelcenter kommer att betyda för övriga Trosrörelsen får istället framtiden visa.

 

Over and Out

MyTwoCents / Daniel F orslund


 

Ämne: Ledarskap, Nya Ekumeniken

  • Inget snack om att Patrik Olofsson har en genuin, brinnande längtan att få se människor komma till tro. Det är något jag å det varmaste kan intyga.
    Hoppas vi nån får se dig på besök i en härlig levande församling

  • Linnea

    ”önska Olofsson och församlingen Vetlanda Bibelcenter Guds rikaste välsignelse i den vision de har.”

    Instämmer i denna välsignelse.

  • Instämmer med Linnea!

    bless
    /garan

  • Tanker

    Snart må dere vel kunne si dette:

    Jag vill således avsluta med att önska Ulf Ekman och församlingen Livets Ord Guds rikaste välsignelse i den vision de har.

    Selv om det kristne livet handler veldig mye om å vinne mennesker for Jesus, så er jeg glad de ikke er ”totalt uinteressert i kirkepolitikk” på Livets Ord, eller på Aletheia heller, for den saks skyld.

    Det er plass til begge.

    Tanker

  • Josef Larenholtz

    I Vetlanda Bibelcenter önskar vi självklart Ulf Ekman och hela Livets Ord all Guds välsignelse.

    Mvh Josef

  • Läsare

    Tanker

    Kan/skall man önska en församling, Guds rika välsingnelse, om visionen dom har är att komma närmare romkyrkan med stort K ?

    Vad tycker du?

  • Simon Peter

    @ Josef Larenholtz
    Så här kan vi välsigna LO och Ulf;
    ”Vi välsignar er att Guds plan med era liv ska förverkligas så att ni vänder om från den katolska villfarelsen.”
    Shalom
    Simob

  • Alla:

    Jag hittar inga villkor för nedan bud:

    Rom 12:14 Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.

    Guds folk har ju ofta förföljts av en religiös hop med en köttslig nitälskan för sin tradition (tolkning). Fariséerna och de skriftlärde på Jesu tid och Kyrkan i Rom sedan 300 talet och framåt.

    Även om Kyrkans förföljelse av de heliga kom av sig i några hundra år efter reformationen (där sedan protestanter i vissa fall gjorde samma sak mot andra) är det ofta en avfallen kyrka som vi har att göra med. Ändå får vi denna uppmaning.

    Nu är vi kanske inte (ännu) förföljda av nya-ekumenikens förespråkare (bl.a. Livets Ord) men jag tvivlar inte på att när de växt sig tillräckligt starka och man står tillräckligt eniga i vissa frågor KOMMER förföljelsen mot dem som önskar bevara sin frihet med Messias som enda huvud.

    Var så säker.

    Det är ett sätt att se på det. Jag tänker högt och är villig att låta mig korrigeras.

    mvh
    D

  • Läsare

    MTC
    Rom 12:14 Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.

    Helt riktigt och har inte riktigt klart med vad jag själv tycker.

    I bibelstället som näms här så är det ju våra motståndare som inte vet vem Gud är och känner till hans kraft.

    I LOs fall, om dom går mot rkk, så är det ju troende som för troende fel.

    Hur ställer man sig då?

    Förmodligen så gäller bibelcitatet även dem, eller

  • Nålen

    Den helige Ande talade en gång till mig, han sade. ”tjäna tjänare alt tjena tjänare” – så vist, så kort, så rätt, så ljuvligt..!

    (Av mig; ingen står över den andre vi är alla varandras tjänare, endast Herren Jesus skall vi ”blint” följa, lyda – Hjälparen hjälper oss..)

    Den rättfärdige har inget att frukta i förföljelsen.. -Daniel du gör ett bra jobb!