- Tack för den fina julhälsningen. Den påminner mig om alla mina barndoms jular, när min far sjöng Adams Julsång varje julotta i kyrkan. Han var f.ö. en stor beundrare av Jussi, som är den som mer än någon annan förknippats med den sången.
Vill även önska alla läsare av denna blogg en riktigt God Jul, med min innerliga bön om att alla som härefter sträcker sig fram mot Herren Jesus Kristus skall bli vidrörda av Den Helige Ande.
Såg att Tomelilla Pingsförsamlig annonserade i tidningen Dagen, i dag 23 december, och önskar förbön därför att man upplever DHAs närvaro mäktigt i gudstjänsterna. Av annonsen kan man uppfatta det som att man upplever en begynnande väckelse, och vill fråga efter Guds vilja med det hela. Var med och bed för dem!
Här är sångtexten för de som vill läsa, eller vill sjunga tillsammans med Jussi
O helga natt, o helga stund för världen,
då gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav.
Ty frälsar’n krossat våra tunga bojor
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav.
Vacker sång av världens kanske främste tenor någonsin.
Teologin är nog ändå lite rörig i sången.
Att det skulle vara en speciellt helig natt den 24 eller 25 december.
Det var inte Herrens födelse som gav oss frälsning utan hans död på korset under Pesach.
Lika tokigt som att man firar advent med Bered en väg för Herran som beskriver Jesu inridande i Jerusalem innan hans avrättning.
Jag blir ju ofta beskylld för konspirationstänkande och för att hugga öronen av folk.
Här ser jag ändå hur mörkret försöker föra vårt fokus från Herrens död och uppståndelse till hans födelse.
Jag tror att för många religiösa traditioner vanor och vanföreställningar leder oss bort från det väsentliga i frälsningens budskap och evangeliet.
Herrens död gav oss frälsning inte hans födelse.
Herren lever!
Han är uppstånden!
I all ödmjukhet
S:t Peter
@S:t Peter: Jag tror inte vi behöver se mörkret i allt, även om vi vet att denna värld är i den ondes våld och ingen går opåverkad, men nog är denna sång född i Anden? Utan födelsen hade vi aldrig fått ta del av försoningen på korset och Hans uppståndelse. Nu åker jag på Julotta 0700 och hoppas på att få ta del av denna underbara sång.
Ett alldeles särskilt tack till dej St:Peter , det är nog en synnerligen viktig korrigering du bjuder oss på, har faktiskt aldrig tänkt på hur heltokig denna text är …
@Rolf: Det är nog ditt tänkande som är heltokigt”
Garan: det har jag faktiskt inte heller tänkt på men du kanske har en poäng där…tar till mej din tanke i all ödmjukhet
Jag håller med St Peter.
Vi firar födelsen, på fel dag och utan Skriftens uppmaning, samtidigt som vi har massor med bilder på den korsfäste Kristus, vi t.o.m sätter mordvapnet främst i många kyrkor.
Han är uppstånden!!!
Men det är en vacker sång som skulle passa in mycket bättre i samband med basunblåsardagen.
Rolf
Ja man kan ju se det på olika vis, naturligtvis.
Skriften säger ju att Han lade ned sitt liv för oss.
Men om vi hade varit lydiga YHWH från början så kanske det hade blivit annorlunda. Yeshua hade inte behövt lägga ner sitt liv.
Man kan ju undra varför så många kyrkor visar på en korsfäst Messias. Han är ju uppstånden, eller hur? Och korset som sådant har ju ingen betydelse för vår frälsning. Så varför fokusera på korset? Det var ju offret som gör det möjligt för oss människor att närma oss YHWH.
Sam
Vet inte varför jag kommer att tänka på den här historien när jag läser inläggen här?
En man reser sig i kyrkan efter en känslomässig predikan och säger med tårar i ögonen och med darrande stämma att han blir påmind om sången: En liten tid vi leva här, med mycket möda och stort besvär…
@Inge
Nej, jag tror inte denna sång är född i den Helige Ande eftersom den har snurrig teologi.
Den är mycket vacker och många får julnostalgi när de lyssnar.
Den påminner om en religiös tradition.
Evangeliets budskap är att Herren har dött pch uppstått. Inte att han är född.
Det är inte en lovsång. Det är inte en evangeliserande sång heller. Talar inte om omvändelse och tro.
Det är en vacker sång sjungen av världens bästa tenor helt enkelt. Den skapar också religiösa julkänslor hos många människor.
Tror inte den är född i Anden även om det kan verka så.
Shalom
S:t Peter
@Rolf:” han kallade också korset för ett mordvapen men blev Jesus mördad ?”
Ett Jehovas vittne konfronterade också mig en gång för flera år sedan. Hon tyckte korset jag hade runt halsen var förskräckligt.
-Att ha ett avrättningsverktyg om halsen är fruktansvärt ,tyckte hon.
Hon sa också:
-Ni i frikyrkan talar så mycket om korset, varför tala om detta vidriga redskap, det är ju dåraktigt.
Då kom ett bibelord för mig. vilket jag genast meddelade henne.
”Talet om korset är visserligen en dårskap, för de som går förlorade. Men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.”
”Talet om korset är visserligen en dårskap, för de som går förlorade. Men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.” ja Micael jag tänkte också på de verserna när Sam är lite bekymrad över att det fokuseras lite för mycket på korset.
Men visst Sam vi har ju en uppstånden frälsare så korset ska ju vara tomt, det är det i den kyrkan jag går.
@Sam:” Så varför fokusera på korset? Det var ju offret som gör det möjligt för oss människor att närma oss YHWH.”
Visst är det offret som gör det möjligt, och det är det offret som ger oss frihet. Faktiskt det enda som Yeshua nämner att vi skall komma ihåg honom för. ”Så ofta ni gör detta, gör det till min åminnelse..
Dock skedde det på ett kors, där han inte finns mer utan han är uppstånden.
Utan Jesu födelse ingen Jesu korsfästelse. Allt i Jesu liv är att betrakta som heligt, eftersom helig, helig, helig, är Herren Sebaot.
Det finns goda skäl att fira både Jesu födelse och uppståndelse. Att hävda att Jesu födelse skymmer hans offerdöd är ett tecken på egna skrupulösa tankar, inte på att faktiska teologiska felaktigheter finns i sången ifråga.
Det jag tänker mer på än om det var hans födelse eller död som var det väsentliga (måste väl vara båda två, bara tänka på inkarnationens under: Gud som blir människa, som lägger sig som ett värnlöst spädbarn i onda människors famn…är så mkt att begrunda, allt i Jesu liv är värt att begrunda..)
men jag tänker på att vi firar på fel dag: det var ej 24. 12. han föddes…det vet man, dels pga att inga herdar är ute i markerna i vinter, inte ens i Israel, dels för att man kan räkna ut det med ledning av när Sacharias var i templet (försoningsdagen),a tt Elisabeth kort därefter blev gravid, att hon var i 6. månaden när Maria fick änglabesök etc…
Det var på hösten han föddes, personligen tror jag att det var på försoningsdagen, som ett tecken på att nu kom försoningen, det rätta o eviga försoningsoffret till världen. Men även basunhögtiden (det nya året, han kommer vid sista basunen tillbaka) eller lövhyddohögtiden, där man i slutet på den firar att Messias har kommit, att den nya tidsåldern är här…är ju tydliga symboler. Det vore fint om man visste precis, och det är en evig skam att kyrkan istället tagit till sig en hednisk festdag (blotdagen)…
Det finns en anledning att vi ska ha Herrens högtider, de som han manat oss till att hålla…för de är tecken…de säger ngt, påminner oss, lär oss…så vi inte behöver hålla på att gissa, argumentera o hålla på med våra egna tolkningsförsök…
@Inhoppare
Det är så mycket i våra kyrkliga traditioner som bara är fria fantasier och religiöst humbug.
Advent, jul, påsk (istället för Pesach), barndop, liturgi, munk- och nunneväsende, avlater, krucifix, dopfunter, reliker, kyrkoår, julgranar, helgon, bön för döda, statskyrka, prästväsen, fallossymboler i form av kyrktorn, bön till brödbitar, midnattsmässor mm. Listan kan göras oändligt lång.
Det finns inga goda skäl att fira Jesu födelse!
Jag kan inte se att det finns några skäl överhuvudtaget att fira något annat än Herrens högtider i församlingen.
Vi behöver komma ut ur den babyloniska fångenskapen undan alla dessa pålagor och hedniska traditioner.
”Learn not the way of the heathen.”
Vi måste tillbaka till de urgamla stigarna och åter börja följa Herrens undervisning (Torah). Om vi vill ha lagens välsignelse så kan vi börja med att följa buden. Då skulle vi inte förlora Guds dyrbara tid. I år blev det väldigt tydligt när många kristna bröt mot sabbatsbudet för att fira en hednisk högtid.
Sanningen gör oss fria. Fria från vad till vad? Från synden (att bryta mot lagen) till att leva i rättfärdighet och med tro i den helige Andes kraft följa Herrens undervisning (Torah).
Shalom
S:t Peter
23 kommentarer
december 24th, 2011 at 12:19 f m Citera och svara denna kommentar
- Tack för den fina julhälsningen. Den påminner mig om alla mina barndoms jular, när min far sjöng Adams Julsång varje julotta i kyrkan. Han var f.ö. en stor beundrare av Jussi, som är den som mer än någon annan förknippats med den sången.
Vill även önska alla läsare av denna blogg en riktigt God Jul, med min innerliga bön om att alla som härefter sträcker sig fram mot Herren Jesus Kristus skall bli vidrörda av Den Helige Ande.
Såg att Tomelilla Pingsförsamlig annonserade i tidningen Dagen, i dag 23 december, och önskar förbön därför att man upplever DHAs närvaro mäktigt i gudstjänsterna. Av annonsen kan man uppfatta det som att man upplever en begynnande väckelse, och vill fråga efter Guds vilja med det hela. Var med och bed för dem!
Gud välsigne er alla
MVH / Sefast Tronde
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2011 at 8:36 f m Citera och svara denna kommentar
O Helga natt, verkligen en fin sång!
Här är sångtexten för de som vill läsa, eller vill sjunga tillsammans med Jussi
O helga natt, o helga stund för världen,
då gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav.
Ty frälsar’n krossat våra tunga bojor
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.
Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
|: O helga natt, du frälsning åt oss gav.
Önskar alla en god och fridfull jul,
Eva Helen
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2011 at 8:37 f m Citera och svara denna kommentar
@Eva Helen: Ojdå, blev visst knäppa gubbar i refrängen i sångtexten
Inte meningen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2011 at 12:27 e m Citera och svara denna kommentar
På orginalspråk:
http://www.youtube.com/watch?v=CS8G_LyYlso
God jul! =)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2011 at 2:59 e m Citera och svara denna kommentar
Vacker sång av världens kanske främste tenor någonsin.
Teologin är nog ändå lite rörig i sången.
Att det skulle vara en speciellt helig natt den 24 eller 25 december.
Det var inte Herrens födelse som gav oss frälsning utan hans död på korset under Pesach.
Lika tokigt som att man firar advent med Bered en väg för Herran som beskriver Jesu inridande i Jerusalem innan hans avrättning.
Jag blir ju ofta beskylld för konspirationstänkande och för att hugga öronen av folk.
Här ser jag ändå hur mörkret försöker föra vårt fokus från Herrens död och uppståndelse till hans födelse.
Jag tror att för många religiösa traditioner vanor och vanföreställningar leder oss bort från det väsentliga i frälsningens budskap och evangeliet.
Herrens död gav oss frälsning inte hans födelse.
Herren lever!
Han är uppstånden!
I all ödmjukhet
S:t Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 24th, 2011 at 3:55 e m Citera och svara denna kommentar
Vilken röst….
Tack för denna hälsning…
God Jul
kb
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 6:06 f m Citera och svara denna kommentar
@S:t Peter: Jag tror inte vi behöver se mörkret i allt, även om vi vet att denna värld är i den ondes våld och ingen går opåverkad, men nog är denna sång född i Anden? Utan födelsen hade vi aldrig fått ta del av försoningen på korset och Hans uppståndelse. Nu åker jag på Julotta 0700 och hoppas på att få ta del av denna underbara sång.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 10:24 f m Citera och svara denna kommentar
God jul och tack för Helga Natt med Jussi Björling …Fantastisk tack Gud Halleluja …Frid Ronny…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 10:31 f m Citera och svara denna kommentar
Ett alldeles särskilt tack till dej St:Peter , det är nog en synnerligen viktig korrigering du bjuder oss på, har faktiskt aldrig tänkt på hur heltokig denna text är …
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 10:48 f m Citera och svara denna kommentar
@Rolf: Det är nog ditt tänkande som är heltokigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 11:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Rolf: Det är nog ditt tänkande som är heltokigt”
Garan: det har jag faktiskt inte heller tänkt på men du kanske har en poäng där…tar till mej din tanke i all ödmjukhet
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 4:23 e m Citera och svara denna kommentar
Jag håller med St Peter.
Vi firar födelsen, på fel dag och utan Skriftens uppmaning, samtidigt som vi har massor med bilder på den korsfäste Kristus, vi t.o.m sätter mordvapnet främst i många kyrkor.
Han är uppstånden!!!
Men det är en vacker sång som skulle passa in mycket bättre i samband med basunblåsardagen.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 5:19 e m Citera och svara denna kommentar
Vackert!
Blessings
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 25th, 2011 at 10:34 e m Citera och svara denna kommentar
Sam , jag pratade med ett jehovas vittne för ett tag sedan och han kallade också korset för ett mordvapen men blev Jesus mördad ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 26th, 2011 at 7:19 f m Citera och svara denna kommentar
Rolf
Ja man kan ju se det på olika vis, naturligtvis.
Skriften säger ju att Han lade ned sitt liv för oss.
Men om vi hade varit lydiga YHWH från början så kanske det hade blivit annorlunda. Yeshua hade inte behövt lägga ner sitt liv.
Man kan ju undra varför så många kyrkor visar på en korsfäst Messias. Han är ju uppstånden, eller hur? Och korset som sådant har ju ingen betydelse för vår frälsning. Så varför fokusera på korset? Det var ju offret som gör det möjligt för oss människor att närma oss YHWH.
Sam
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 26th, 2011 at 8:29 f m Citera och svara denna kommentar
Vet inte varför jag kommer att tänka på den här historien när jag läser inläggen här?
En man reser sig i kyrkan efter en känslomässig predikan och säger med tårar i ögonen och med darrande stämma att han blir påmind om sången: En liten tid vi leva här, med mycket möda och stort besvär…
God fortsättning och Gott Nytt År!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 26th, 2011 at 1:53 e m Citera och svara denna kommentar
@Inge
Nej, jag tror inte denna sång är född i den Helige Ande eftersom den har snurrig teologi.
Den är mycket vacker och många får julnostalgi när de lyssnar.
Den påminner om en religiös tradition.
Evangeliets budskap är att Herren har dött pch uppstått. Inte att han är född.
Det är inte en lovsång. Det är inte en evangeliserande sång heller. Talar inte om omvändelse och tro.
Det är en vacker sång sjungen av världens bästa tenor helt enkelt. Den skapar också religiösa julkänslor hos många människor.
Tror inte den är född i Anden även om det kan verka så.
Shalom
S:t Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 26th, 2011 at 6:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:” han kallade också korset för ett mordvapen men blev Jesus mördad ?”
Ett Jehovas vittne konfronterade också mig en gång för flera år sedan. Hon tyckte korset jag hade runt halsen var förskräckligt.
-Att ha ett avrättningsverktyg om halsen är fruktansvärt ,tyckte hon.
Hon sa också:
-Ni i frikyrkan talar så mycket om korset, varför tala om detta vidriga redskap, det är ju dåraktigt.
Då kom ett bibelord för mig. vilket jag genast meddelade henne.
”Talet om korset är visserligen en dårskap, för de som går förlorade. Men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.”
Micael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 26th, 2011 at 10:06 e m Citera och svara denna kommentar
”Talet om korset är visserligen en dårskap, för de som går förlorade. Men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.” ja Micael jag tänkte också på de verserna när Sam är lite bekymrad över att det fokuseras lite för mycket på korset.
Men visst Sam vi har ju en uppstånden frälsare så korset ska ju vara tomt, det är det i den kyrkan jag går.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 27th, 2011 at 9:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Sam:” Så varför fokusera på korset? Det var ju offret som gör det möjligt för oss människor att närma oss YHWH.”
Visst är det offret som gör det möjligt, och det är det offret som ger oss frihet. Faktiskt det enda som Yeshua nämner att vi skall komma ihåg honom för. ”Så ofta ni gör detta, gör det till min åminnelse..
Dock skedde det på ett kors, där han inte finns mer utan han är uppstånden.
Krucifixen däremot är en annan sak.
Nåd och frid
Micael
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 27th, 2011 at 11:34 f m Citera och svara denna kommentar
S:t Peter//
Utan Jesu födelse ingen Jesu korsfästelse. Allt i Jesu liv är att betrakta som heligt, eftersom helig, helig, helig, är Herren Sebaot.
Det finns goda skäl att fira både Jesu födelse och uppståndelse. Att hävda att Jesu födelse skymmer hans offerdöd är ett tecken på egna skrupulösa tankar, inte på att faktiska teologiska felaktigheter finns i sången ifråga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 27th, 2011 at 1:59 e m Citera och svara denna kommentar
Det jag tänker mer på än om det var hans födelse eller död som var det väsentliga (måste väl vara båda två, bara tänka på inkarnationens under: Gud som blir människa, som lägger sig som ett värnlöst spädbarn i onda människors famn…är så mkt att begrunda, allt i Jesu liv är värt att begrunda..)
men jag tänker på att vi firar på fel dag: det var ej 24. 12. han föddes…det vet man, dels pga att inga herdar är ute i markerna i vinter, inte ens i Israel, dels för att man kan räkna ut det med ledning av när Sacharias var i templet (försoningsdagen),a tt Elisabeth kort därefter blev gravid, att hon var i 6. månaden när Maria fick änglabesök etc…
Det var på hösten han föddes, personligen tror jag att det var på försoningsdagen, som ett tecken på att nu kom försoningen, det rätta o eviga försoningsoffret till världen. Men även basunhögtiden (det nya året, han kommer vid sista basunen tillbaka) eller lövhyddohögtiden, där man i slutet på den firar att Messias har kommit, att den nya tidsåldern är här…är ju tydliga symboler. Det vore fint om man visste precis, och det är en evig skam att kyrkan istället tagit till sig en hednisk festdag (blotdagen)…
Det finns en anledning att vi ska ha Herrens högtider, de som han manat oss till att hålla…för de är tecken…de säger ngt, påminner oss, lär oss…så vi inte behöver hålla på att gissa, argumentera o hålla på med våra egna tolkningsförsök…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
december 28th, 2011 at 5:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Inhoppare
Det är så mycket i våra kyrkliga traditioner som bara är fria fantasier och religiöst humbug.
Advent, jul, påsk (istället för Pesach), barndop, liturgi, munk- och nunneväsende, avlater, krucifix, dopfunter, reliker, kyrkoår, julgranar, helgon, bön för döda, statskyrka, prästväsen, fallossymboler i form av kyrktorn, bön till brödbitar, midnattsmässor mm. Listan kan göras oändligt lång.
Det finns inga goda skäl att fira Jesu födelse!
Jag kan inte se att det finns några skäl överhuvudtaget att fira något annat än Herrens högtider i församlingen.
Vi behöver komma ut ur den babyloniska fångenskapen undan alla dessa pålagor och hedniska traditioner.
”Learn not the way of the heathen.”
Vi måste tillbaka till de urgamla stigarna och åter börja följa Herrens undervisning (Torah). Om vi vill ha lagens välsignelse så kan vi börja med att följa buden. Då skulle vi inte förlora Guds dyrbara tid. I år blev det väldigt tydligt när många kristna bröt mot sabbatsbudet för att fira en hednisk högtid.
Sanningen gör oss fria. Fria från vad till vad? Från synden (att bryta mot lagen) till att leva i rättfärdighet och med tro i den helige Andes kraft följa Herrens undervisning (Torah).
Shalom
S:t Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara