måndag, februari 6th, 2012...6:00 f m
Ondska trots en allsmäktig och god Gud?
Just hemkommen från årets kick-off med jobbet, sitter jag och summerar alla intensiva intryck. Sedan en tid jobbar jag inte längre heltid, för att istället kunna ägna mig mer åt mina andliga intressen. Efter att begärt och fått beviljad tjänstledighet för detta, blev det nödvändigt att informera om detta i organisationen på ett av de informationsmöten som vi har varje vecka. Då är alla kontor uppkopplade och i stort sett samtliga medarbetare brukar vara närvarande.
Jag gruvade mig först för vilken reaktionen skulle bli, de som jobbar närmast mig vet att jag är troende, men de har aldrig haft någon anledning tidigare att närma sig denna delen av mitt liv. Det räknas till den privata sfär som man inte ställer frågor om, särskilt om man inte vet riktigt vad man tror själv.
Efter att det blev allmänt känt med min tjänstledighet har det skapat ett stort intresse och nyfikenhet bland flera av mina kollegor. Jag får med jämna mellanrum lite försiktiga frågor om hur det går med studierna – av de modigaste som vågar fråga.
Det märkliga är att nu på kick-offen, när mina kollegor hade fått lite alkohol i blodet, verkade det som om spärrarna var bortblåsta. Under två dagar har jag talat om Gud med sju av mina kollegor. Varav en del av samtalen var riktigt tuffa och osminkade. Vi diskuterade bibeln, Jesus, förlåtelse och hur det kommer sig att det kan finnas ondska, om det nu finns en Gud som är både allsmäktig och god. Tuffa men intressanta och ärliga diskussioner. Jag är omtumlad men mycket glad att få vara ett verktyg i Guds händer. Det är Gud som all ära ska ha, detta hade jag inte kunnat tänka ut själv.
Väl hemma läser jag söndagens bloggpost från www.webbkyrkan.se som skriver just om varför det finns ondska.
Den sammanfattar så väl hur detta ämne kan vändas från något som vi så lätt ryggar tillbaka från, när det egentligen är något som talar för Gud. Det är just detta som jag var med om under konferensen med jobbet. Jag tyckte den var så bra så jag har saxar in den här.
Det onda har kommit in i världen efter skapelsen, genom vad vi kallar syndafallet – först bland änglarna, sedan hos Adam och Eva. Efter syndafallet är vi människor fast i ett ständigt val mellan Guds och ondskans väg. Vi behöver inte medvetet välja bort Gud för att det onda ska synas i våra liv, det finns där ändå.
Att det goda är ursprungligare än det onda, och att Gud inte har skapat det onda är viktiga punkter för hur vi gudstroende förstår det onda. Men vad är då det onda? Gud är ju den ende som kan skapa något ur intet, då måste väl han ha skapat det onda också?
Låt mig göra ett försök att förklara hur vi tänker. Mörker är något mycket påtagligt, på ett psykologiskt och praktiskt plan. Men ur ett rent fysikaliskt perspektiv, är mörker bara avsaknad av ljus. Den som vill göra ett rum mörkt , behöver inte skapa någonting – bara se till att stänga ute ljuset.
På samma sätt tror jag att man kan tänka när det gäller det onda. För att bli ond behövde Satan respektive de första människorna inte skapa något, bara vända sig bort från Gud och stänga ute honom från sitt inre.
Gud kallar nu på sin skapelse att vända sig bort från det onda, och välja att följa vägen.
I filmen nedan talar Tomas om den naturalistiska världsbildens problem med ondska, och om hur ondska går ihop med en allsmäktig och god Gud.
Webbkyrkan.se är en bra resurs för de som försöker nå sina nära, kära, vänner och kollegor. Bed gärna för det arbetet! Det strömmar in olika böneämnen till Webbkyrkan.se och de har därför startat ett twitterflöde för dem som vill vara med och be för alla dessa människor. Det går även att prenumerera på nya bloggposter som kommer ut på söndagar.
Ha en välsignad vecka och ryck någon ur helvetets käftar denna vecka!
/Alias












52 kommentarer
februari 6th, 2012 at 9:33 f m Citera och svara denna kommentar
Tack Alias!
Ett oändligt värdefullt inlägg.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 9:52 f m Citera och svara denna kommentar
Sven Reichman säger ngt intressant: Gud vill, att vi, som han kan vilja/göra ondska, men inte vill. Och varför vi inte vill det, är att vi syndat och fått nog av det, sett konsekvenser hos både oss och andra…
Jag tror personligen inte att vi har en fri vilja, från början: jag tror att Adam och Eva hade det…men de föll…och därefter fick Satan ett insteg i vårt släkte…alla har vi en benägenhet att svara med synd på synd…och jorden kom i den ondes våld, och vi är fångna/bundna/slavar till Honom..tills Gud löser oss i Kristus. Jesus är den nya Adam, som inte föll, utan tvärtom besegrade ondskan. NU kan vi välja, vem vi vill ha som överhuvud över vårt släkte, vem vi vill följa. När Gud rör vid oss är vi fria att välja..o det kan han göra direkt eller genom ngt som händer eller genom ngn människa, förbön etc. Därför viktigt att vi går ut med budskapet till dem som ännu är fångna…för vi hjälper vårt släkte.
Tror ett problem är att vi är så individualistiska…inte har kärlek eller tänker på att vi hör ihop…ett människosläkte. Jesus/Gud har det, han älskar oss individuellt men också människosläktet.
tack för ett bra tänkvärd inlägg!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 11:28 f m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Tack för uppmuntran.
@rebecca:
Tack för uppmuntran. Det ligger något i vad du skriver att i viss mån kan man vara slav under synden. Men den fria viljan måste finnas i viss mån även då, annars skulle vi inte kunna vända om och göra bättring efter en synd. Och då får vi också problem med att ta ansvar med påföljande synder…
Ansvaret och möjligheten att vända om finns där. Även om sinnet blir förmörkrat av synden så det blir svårare. Det är till det som Gud vill använda oss till, att vara salt och ljus som lyser upp så att ögon öppnas.
Det är i mångt och mycket den helige ande som verkar genom oss. Som övertygar om synd. Men det verkar som Gud har valt att också jobba igenom oss.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 12:23 e m Citera och svara denna kommentar
Jag tror att vi är slavar, bundna sedan syndafallet, jag tror vår vilja blir fri flrst då Gud rör vid oss. Men när vi ledd av Hl Ande, talar om vår tro, där Gud förberett, där åkern är plöjd, vilket den ofta blir, då vi möter ondska o lidande o ej klarar våra liv, ser att bi i egen kraft inte kommer längre, då vill bi Gud, därför att han på nåt sätt fått en ingpng, befriar oss…SEN kan bi välja och vår vilja är fri.
Ett problem idag är att människor, vi eklängre förstår syndens kraft, ok. Det är uppror mot Gud, djipt i oss, nedärvd, hat. Bara Gud kan lösa oss, i Jesus är vi lösta, anropar vi honom befriar han oss…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 2:20 e m Citera och svara denna kommentar
Problemet för många och då inte minst för de som är påverkade av ett enligt min mening felaktigt religöst tänk som inte ger något utrymme för en fri vilja är att detta som alias antydde inte ger något verkligt utrymme för ett personligt val när det gäller omvändelse tro och efterföljelse till en levande Gud som söker och kallar oss. Man drar den felaktiga slutsatsen att eftersom Gud är både allsmäktig och allvetande så är allt i tillvaron förutbestämt inklusive som många religioner lär den enskilde människans destination vare sig den kommer att sluta i himlen eller helvetet. Så varför då bry sig? Men nu är ju som sagt det här tänkandet felaktigt eftersom utgången av genuint fria val omöjligen kan vara förutbestämda och därför inte heller förutvetbara. Men hur blir det då med den allsmäktiga Gudens allvetande kanske du frågar. Den består obegränsat, men Gud har i sin allmakt valt att skapa människor med fri vilja och utgången av ett fritt val är ju inget förrän valet är utfört och att inte veta något som inte är, är ju inte en begränsning, utan snarare en omöjlighet likt oförmågan att beskriva en fyrkantig cirkel. Men som allvetande vet ju Gud alla våra valmöjligheter.
Här kan du läsa mer på det här temat om Open Theism från Gregory Boyds sida.
http://www.gregboyd.org/category/qa/open-theism/
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 7:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Fred Ö:
Predestinationens problem: Paulus själv vill inte uttala sig om hur det blir med kärlen: se Rom 9:10-29…men vi har teorier o teologier om det…!!!
v 11/12 Guds beslut att välja…det är alltså Gud som väljer! Och inte vi. Han är barmhärtig mot den han vill vara barmhärtig mot v14,18. v 21: krukmakaren har tätt att göra med kärlek vad han vill…men det opponerar vi oss mot.
Det är en myt att vi har en fri vilja!
vi skapades med den och har en möjlighet till det, men i syndafallet blev vi bundna, slavar åt den onde…som hela världen! I Kristus har människosläktet blivit löst…men det är fortfarande så att ngn måste förkunna det, överbringa det…genom anden som bor i oss, Kristi Ande…när vi be förkunnar, vittnar. Därför är det viktigt, vi ska hjälpa våra syskon in i den frihet som finns i Kristus …och endast där!!!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 7:16 e m Citera och svara denna kommentar
rätt att göra med kärlen (korrektion till ovan)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 9:08 e m Citera och svara denna kommentar
Härligt vittnesbörd!!
Glad att du lyckades stå ut med onyktra kamrater. Jag är väldigt dålig på det… men vet att det är ett gyllene tillfälle.
Intressant det du skriver, vilket ju pekar på ett problem hos oss kristna i västvärlden. Nämligen det, att vi skiljer mellan det ”andliga” livet när i pratar om mer ”lekamlig tjänande för levebrödet”. T.ex. skriver du att:
”…jobbar jag inte längre heltid, för att istället kunna ägna mig mer åt mina andliga intressen.”
Förstår hur du menar, men är det inte så att resultatet blir att vi resonerar på ett sätt som försätter oss i den situation du vidare beskriver:
”…de som jobbar närmast mig vet att jag är troende, men de har aldrig haft någon anledning tidigare att närma sig denna delen av mitt liv.”
Jag är tjänsteman inom ett yrke där jag ansvarar för många personliga möten med människor där de behöver fatta avgörande beslut för sina liv. I detta ser jag mitt kall som kristen att använda mina Gudagivna gåvor för att hjälpa dem rätt. Visserligen på ett sätt där jag inte kan säga ”Herren säger att…” eller börja profetera. Men i vår vardag tror jag att vi behöver vara mer medvetna om att Gud verkar i och genom oss.
Var välsignad i ditt arbete och i ditt kall att visa att det finns en GOD GOD – trots allt : )
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 6th, 2012 at 10:56 e m Citera och svara denna kommentar
”Open Theism” tror jag är käpprätt fel, Fred Ö.
Att Gud, som du verkar mena, genom att vårt fria val ännu inte hänt, därigenom inte vet att vi evt kommer att välja fel, och vi(?) därigenom kan ”fria” Gud från att både veta om vårt felaktiga kommande val och ändå anses god…det är inte en lösning.
Gud står ju utanför och över tiden, dvs han är inte bunden av att tiden går och att vårt fria, evt felaktiga val, inte ännu skett..
‘Lösningen’ är att (vi accepterar och förstår att) Gud är suverän och hur det än går är han den som är rättvis och om vi väljer fel är det vårt ansvar likafullt. Utan att Gud därigenom behöver (av oss) anses vara orsak till vårt felaktiga val…
Vi har helt enkelt inte rätt att se något Gud bestämt, eller tillåtit ske, som varande ett ”ont kommet från Gud”.
Liknelsen om mörkret som Alias refererade till är inte så dum..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 7th, 2012 at 8:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Katarina:
Tack för uppmuntran Katarina. Om jag tänker efter har jag antagligen varit lite för bra på att maskera vem jag egentligen är. Efter att jag upplevt en växande trötthet på denna sida av mig själv har jag bett att Gud ska hjälpa mig att vara mer öppen.
Kanske är det denna bön som bär frukt, den korsas befruktas dessutom med min maggrops känsla som säger att vi inte har så där särdeles mycket tid kvar att vifta på. Det är så många människor som jag känner, bryr mig om, som jag älskar, som ännu inte hittat hem. Jag kan inte gömma mig längre, det är för allvarligt läge.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 7th, 2012 at 10:02 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
vill bara bekräfta att vi inte har lång tid kvar!! Va härligt att Anden manar dig!! Jeshua har personligen till mig sagt att han kommer nu!! Halleluja!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 7th, 2012 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
@M:
det stämmer ju dessutom inte överens med ngt som står hela tiden om Yawhe, och som han cokså själv säger: I know the end from the beginning…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 7th, 2012 at 2:28 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca: ”det stämmer ju dessutom inte överens med ngt som står hela tiden om Yawhe, och som han cokså själv säger: I know the end from the beginning…”
Gud är både tillräckligt mäktig och vis att trotts allehanda uppror och protester förverkliga sina planer med sin Skapelse så att änden kommer att bli den förutbestämda. Att tro på att Gud förmår att gå i land med det projektet utan att i detalj förutbestämma alla våra gärningar är att tro på Guds suveränitet. Visst hade Gud kunnat skapa en i detalj förutsägbar värld bebodd av robotar utan verklig fri vilja. En sådan värld som väl till och med en ock annan omänsklig teknokrat om hon fick hållas skulle kunna tänkas förverkliga. Men Gud är större och mer underbar än så, varför vi väl har vissa svårigheter med att förstå Hans tankar.
Shalom,
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 7th, 2012 at 10:54 e m Citera och svara denna kommentar
”snillen spekulerar”!!!
Tackar livet med dess både positiva och negativa erfarenheter för att jag med auktorativ självklarhet kan tycka att både skribentens och tillika kommentatorernas yttranden klarlägger en total avsaknad av både intelligens och verklighetsuppfattning!
”Auktorativt” då jag själv en gång larvade omkring och till varje pris oavsett kostnader eller logik försökte hävda de idiotiska ”sanningar”som är lika ologiska som om A. Hitler skulle ha varit god.
Jag känner mig oerhört generad då jag förtäljer att jag en gång i tiden mot bättre vetande till trots bad de icke troenden att på vinst eller förlust testa att be till Jesus.
Om nu någon någonsin gjorde det så torde de väl snabbt ha förstått hur knasigt det var!
Ni som dravlar omkring här, oftast helt oense om det mesta, men trots alla gigantiska åtskillnader tror sig veta det mesta om både skrift och ”verklighet” är de mest löjliga och hjärntvättade personer som föreställas kan!
Ni fick en gång en föreställning om alltet som ni sedan i ett försök till ”intellektuell renhårighet gentemot er själva sedermera har tvingats förhålla er till.
Inga logiska kullerbyttor eller ens de mest ondskefulla slutresultat som era föreställningars gud skulle kunna drabba skapelsen med om de nu voro sanna skulle kunna ändra på detta.
/MikaelS
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 12:46 e m Citera och svara denna kommentar
@Mikael Svensson:
Oj vad har du varit med om för att bli så bitter?
Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, det hade dock varit mer intressant om du hade några argument istället för att bara tycka. Det framstår inte så skarpt.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 12:51 e m Citera och svara denna kommentar
M postulerar: ”Gud står ju utanför och över tiden, dvs han är inte bunden av att tiden går och att vårt fria, evt felaktiga val, inte ännu skett.. ”
Den där tanken är väl något i stil med vad Augustinus hämtade från Platon och förledde en stor del av kristenheten att anamma ända fram till vår tid.
Tanken om att se alltet i ett evigt nu utanför tiden går emellertid inte ihop med en skapelse där den utanför tiden iaktagande skaparen befinner sig i en ömsesidig kommunikation och samverkan typ bön och bönhörelse med i tiden genuint fria verkande varelser.
Här kan du läsa mer om Open Theism:
http://www.opentheism.info/
what is openness theology?
Openness Theology (commonly referred to as Open Theism and Free Will Theism) connects with the spirituality of many Christians throughout the history of the church especially when it comes to prayer. Many Christians feel that our prayers or lack of them can make a difference as to what God does in history. The Openness of God is an attempt to think out more consistently what it means that God enters into personal relationships with humanity. We want to develop an understanding of the triune God and God’s relationship to the world that is Biblically faithful, finds consonance with the tradition, is theologically coherent and which enhances the way we live our Christian lives. On the core tenets of the Christian faith, we agree, but we believe that some aspects of the tradition need reforming, particularly when it comes to what is called ”Classical Theism.” We believe that some aspects of this model of God have led Christians to misread certain Scriptures and develop some serious problems in our understanding of God which affect the way we live, pray and answer the problem of evil.
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 8:32 e m Citera och svara denna kommentar
Shalom Alias!
Gud är verkligen fantastisk! Ofta händer det att man tänker en tanke i en stund och redan i nästa stund får man ett utförligt svar. Det är härligt att höra hur Herren använder dig, Alias. Må Herren välsigna dig och er alla.
Kan hända vi ses någon dag i närframtiden, om Herren vill
Bless
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 8:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Fred Ö:
Men kära nån, om Gud skapade tiden, vilket han ju gjorde i begynnelsen…så måste han ju stå utanför…eller hur?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 8:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
ni har sån underbar attityd, du och Daniel. Tack!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 10:38 e m Citera och svara denna kommentar
Katarina: Menar du på fullt alvar att samtal med onyktra arbetskamrater är ” gyllene tillfälle” ? Själv föredrar jag en kommunikation med en person som i allt väsentligt är vid sina sinnes fulla bruk. En halvpackad gråtmild person som när ruset avtagit inte ens minns att ni har samtalat är det ett gott samtal?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 8th, 2012 at 11:11 e m Citera och svara denna kommentar
Guds dilemma beskrivs bra i en liknelse:
När nu säden sköt upp och satte frukt, så visade sig ock ogräset. Då trädde husbondens tjänare fram och sade till honom: ‘Herre, du sådde ju god säd i din åker; varifrån har den då fått ogräs?
Han svarade dem: ‘En ovän har gjort detta.’ Tjänarna sade till honom: ‘Vill du alltså att vi skola gå åstad och samla det tillhopa?’ Men han svarade: ‘Nej; ty då kunden I rycka upp vetet jämte ogräset, när I samlen detta tillhopa. Låten båda slagen växa tillsammans intill skördetiden; och när skördetiden är inne, vill jag säga till skördemännen: ‘Samlen först tillhopa ogräset, och binden det i knippor till att brännas upp, och samlen sedan in vetet i min lada.’ ”
Domen kommer. De onda ska skiljas från de goda. Det första steget i denna urskiljning heter ”Vilddjurets märke” (Odjurets märke i nyare översättning). Nästa steg i processen heter Harmagedon. Det tredje steget kan kallas ”Gogs härnadståg”. Och slutligen kommer Domen vid Den Stora Vita Tronen. Sedan är allt ont borta och allt är gott igen. En ny himmel och en ny jord, att Paradis som varar för evigt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 3:49 f m Citera och svara denna kommentar
Håller med Rolf, har själv försökt vittna för alkoholpåverkad personer, de vill gärna diskutera religion för diskuterandets skull, men det hamnar inte på djupet inom dem, träffar man samma person dagen efter är det vi samtalade om som bortblåst. Jag brukar säga till dessa personer att jag diskuterar gärna men vi gör det när du är nykter, de brukar aldrig återkomma.
Calle M
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:19 f m Citera och svara denna kommentar
Jes 45:7
” Jag danar ljuset och skapar mörkret, ”
I hebreiska grundtexten samt i engelska står det ”Jag skapar ondskan”
Om det inte finns ondska kan vi inte veta vad godhet är därmed är även ondskan en del av Guds plan
finns förövrigt en artikel som går inte lite på detta ämne.
http://erevna.nu/?p=4363
Så jag håller med Rebecca
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:49 f m Citera och svara denna kommentar
@Calle M:
Detta håller jag inte med om.
Jag vet onyktra personer som tagit emot Jesus till frälsning och det har blivet ett bestående verk.
4 Mos. 11:23 ”Är då Herrens arm för kort?”
”Se Herrens arm är icke för kort, så att han icke kan frälsa, och hans öra är icke tillslutet, så att han icke kan höra”. Jes.59:1
”Har då min arm blivit för kort, så att den icke kan förlossa, eller finnes hos mig ingen kraft till att hjälpa?”
Vi uppmanas vid annat ställe i bibeln att ”SÅ VID ALLA VATTEN.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:50 f m Citera och svara denna kommentar
@Anelehy:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:53 f m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Det finns olika grader av berusning. Det är väldigt nstor skillnad på packade människor som du beskriver och de som jag talade med. Allt är inte antingen svart eller vitt.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:55 f m Citera och svara denna kommentar
@Calle M:
”Se Herrens arm är icke för kort, så att han icke kan frälsa, och hans öra är icke tillslutet, så att han icke kan höra”. Jes.59:1
”Har då min arm blivit för kort, så att den icke kan förlossa, eller finnes hos mig ingen kraft till att hjälpa?” Jes. 50:2
Vi uppmanas vid annat ställe i bibeln att ”SÅ VID ALLA VATTEN. Jes. 32:20
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:56 f m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Betänk Jesus ord:
Jesus hörde det och sade till dem: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare.”
(Mark 2:17)
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:07 f m Citera och svara denna kommentar
Läs ordspr 31:6-7!
”Ge starka drycker åt den som håller på förgås och vin åt bedrövade själar”. Låt dem dricka och glömma sin fattigdom, så att de slutar tänka på sitt elände”.
De här gott folk är den ”revolutionära öppenheten” när det gäller drogmissbruk – vård!
Totalt tabubelagt av både sekulära och kristna krafter..!
Ingår säkert i sista tidens väckelse.. den som vågar fundera förstår..
Glöm ej heller Mästaren själv som blev kallad drinkare och frossare, pga av sina människomöten middagar, fester, umgängen..(Matt 11:19).!
Kommentarer till jordbävningen..!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:08 f m Citera och svara denna kommentar
@Calle M:
Visst finns det de som bara gillar konfrontationen. Jag håller med om att det kan vara att lön löst att diskutera med någon som bara är gräl sjuk.
Men det finns också de som allvarligt söker, som känner att det saknas något.
Vi får inte använda den ena gruppen som ursäkt till att försaka den andra gruppen. Låt inte en tråkig händelse göra dig försagd.
Jag tror att det krävs urskiljning: Kom i håg Jesus ord ovan.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:28 f m Citera och svara denna kommentar
@Reformert:
Det står inte alls bokstavligen ondska. Det står חשׁך,
eller med vårt alfabet: kho-shek’.
Detta ord betyder enligt stongs lexikon (H2822), mörk eller mörker.
Men det kan också var en bild av elände, destruktion, död, ignorans, sorg, ondska, natt, oklar.
Det finns med andra ord många möjliga tolkningar. Ur sammanhanget kan man se att Gud säger att han skapar ljus och mörker. Ordet för ljus är: אור eller med vårt alfabet: ‘ôr.
Det ordet betyder enligt strongs lexikon: upplysning eller lysande.
Men det kan också betyda klar, ljus, dag, morgon och sol. Märk väl betyder det inte god, godhet eller rättfärdighet eller något annat som det i sammanhanget stämmer bra med som kontrast mot ondska.
Pröva själv, stoppa in ondska i ”Jag danar ljuset och skapar mörkret”, vilken betydelse av ‘ôr passar i stället för ljuset.
ex vis kanske ”Jag danar dag och skapar ondska”?
Jag tror att du valt den mest osannolika tolkningen av ordet givet sammanhanget. Jag tycket nog SFB har en bra översättning här.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:58 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias: Jag håller med om att det kan vara att lön löst att diskutera med någon som bara är gräl sjuk.
- Mycket all varligt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 10:13 f m Citera och svara denna kommentar
Intressant m Jesaja 45:7. I CJW översätts det: i form light, I create darkness, I make well- being, I create woe.
Alltså det senare ordet, ej darkness,( som du kommenterar ovan, Alias) men Rah, strong 7451 översätts faktiskt med ondska ( fast i folkbibeln t ex som olycka). I min interlinear översätts d som ondska. Synonymer enl Strongs: bad, evil, adversity, affliction, calamity( så översatt i KJ) , displeasure, distress, evil, grief, harm m fl
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 10:34 f m Citera och svara denna kommentar
@Rebecca: @Reformert:
Ni har så rätt, jag varför snabb och gick på fel ord. Sorry (H2822 istället för H7451).
Där emot kan man ju fundera på hur man ska tolka just denna enda vers. Eftersom det ska gå ihop med resten av bibeln och Guds karaktär. Detta kapitel är ju riktad till Koresh, kung av Persien, och betonar starkt Guds storhet.
Tolkningen behöver gå i hop med ex vis 1 Joh 1:5
”Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. ”
Det måste betyda att möjligheten till ondska är skapad av Gud. Gud skapade oss, och vi har valt att skapa ondska. Så på ett indirekt sätt kan man ju säga att Gud skapat ondskan. Gud låter ibland onda saker inträffa för att uppfylla sina syften.
Inget sker ju utan att Gud har vet om det, står över det eller har kontrollen. Men ett är säkert han låter det ske för att hans goda syften ska uppnås.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 11:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Men ett är säkert han låter det ske för att hans goda syften ska uppnås.
precis! det är så svårt för oss att förstå, att bakom allt finns Guds godhet, även när han använder ondskan!!
Och att han verkligen kan använda ondskan, förvandla det värst till det bästa ser vi ju av Jeshua: när vi dödade Gud, när synden o ondskan fick ha sitt totala utlopp. övertag…så blev det vår frälsning! Halleluja! Han är suverän!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 11:52 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Hesekile 5: 16…använder Gud samma ord: rah, om sig själv, när han ska utgjuta sin vrede…
jag tror vårt problem är samma som Jobs o hans vänner: vi har telogier: endast hörsägnen har jag hört om dig, men nu har jag sett dig.
job möter ju en ondska utan dess like, som djävulen får ge honom på Guds uppmaning (!)…för att dj ”uppeggar” Gud…o hans och vännernas teologi tar slut inför det…
de talar en massa ”visa” ord, o faktiskt enligt vad Gud sagt själv om sig själv i sitt ord…att han straffar syndaren, ger allt till den rättfärdige (vilket han själv kallar Job)…det är väl just de dj utmanar…
men! de känner inte Gud…
det övergår deras kunskap o fattningsförmåga…precis som våran…ibland har vi ingen aning varför ngt drabbar oss…men Gud är god ändå o suverän…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 4:12 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Avsnitt ett i Hesekiel 5:16 talar om onda pilar, fördärvets pilar. Även här låter Gud ondska fungera som straff. Det är mycket målande och tuffa ord. Det som beskrivs är straffet, även helvetet är ett straff och en mycket ond plats.
Det krockar totalt med den allmänt gällande postmoderna livsåskådning. Där man inte får säga att något är fel och alla sitter med sin egen sanning.
Grund frågan är kanske kan Gud straffa utan att själv vara ond. Svaret på den frågan är enligt mig helt klart ja. Han låter ondska straffa annan ondska. Det finns det flera exempel på.
Vem vill att Gud ska vara medgörlig med ondska och låta den passera? Det är just det som oftast är kritiken.
Det är annorlunda med Job. Job är en rättsinning (KJV: Perfekt and upright) enligt Job 1:1, och ändå blir han prövad. Detta eftersom åklagaren (satan) försöker förstöra Guds glädje över Job. Sedan utelämnar Gud allt Job äger i satans makt (Job 1:12).
Detta är en prövning som är utförd av satan och tillåten av Gud. Skillnaden är att det inte är ett förtjänt straff.
Gud kompenserar Job för var han gått igenom.
Jag tror att vi behöver göra en distinktion mellan lidande och ondska.
Lidande råkar vi alla ut för i olika former. De är inte alltid (som i jobs fall) att det är något som man förtjänar eller är ett straff. Ändå är det lidandet ytterst sett en konsekvens av syndafallet.
Ondska är något som någon väljer att göra mot någon annan eller mot Gud.
mvh
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 5:54 e m Citera och svara denna kommentar
Hittade den här uppsatsen som behandlar försoningen i Gregory Boyds teologi under rubriken ”Tillintetgör Djävulens gärningar”.
http://www.scribd.com/doc/57747804/Tillintetgor-Djavulens-garningar-1-4-3
Innehållsförteckning
1. Inledning …………………………………………………………………………………………………………….3
1.1. Bakgrund och problemformulering ………………………………………………………………………… 3
1.2. Syfte …………………………………………………………………………………………………………………….. 6
1.3. Frågeställningar …………………………………………………………………………………………………….. 6
1.4. Material och metod ………………………………………………………………………………………………. 6
2. Gregory Boyd och hans teologi i överblick ……………………………………………………………….7
2.1 Kort biografi av Gregory Boyd …………………………………………………………………………………. 7
2.2. Gregory Boyds grundläggande antaganden …………………………………………………………….. 8
2.3. Boyds ”Warfare Worldview”
………………………………………………………………………………….. 9
3. Christus Victor
–
den klassiska försoningsläran ………………………………………………………12
3.1. Guds och Satans riken………………………………………………………………………………………….. 12
3.2. Kristi verk är större än vår frälsning ………………………………………………………………………. 13
3.3. Frälsning från synden och ondskan ………………………………………………………………………. 14
3.4. Kärlekens seger …………………………………………………………………………………………………… 15
3.5. Den djupaste magin …………………………………………………………………………………………….. 17
3.6. Klassisk försoningslära och andra läror …………………………………………………………………. 20
4. Respons på Boyds försoninglära …………………………………………………………………………..21
4.1. Hotas inte Guds allmakt?……………………………………………………………………………………… 21
4.2. Betonas individens ansvar och syndens allvar? ……………………………………………………… 23
4.3. Behöver inte Gud straffa all synd för att kunna förlåta? ………………………………………… 24
4.4. Hur åstadkom Kristi död en seger? ……………………………………………………………………….. 25
5. Egen analys ……………………………………………………………………………………………………….26
5.1. Boyds grundläggande teologi ……………………………………………………………………………….. 26
5.2. Guds rättvisekrav ………………………………………………………………………………………………… 27
5.3. Syndens allvar och individens ansvar ……………………………………………………………………. 28
5.4. Hur korset besegrar djävulen ……………………………………………………………………………….. 28
6. Slutsats och avslutning………………………………………………………………………………………..29
7. Bibliografi ………………………………………………………………………………………………………….30
7.1. Böcker ………………………………………………………………………………………………………………… 30
7.2. Internetlänkar……………………………………………………………………………………………………… 31
Shalom!
Fred
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 6:28 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
men visst, håller helt med. Ex med Hes anförde jag för att där står samma ord (Rah) i hebreiskan som i Jes…där Gud skapar ondskan…här skickar han denna…för att folket är trolös mot honom. ”she has rebelled against my jugdements, v6, defiled my sanctuary, v 11…
(du sa ovan att det bara var på ett ställe…)
vad gäller Job, var det Satan som utförde det…men! det var Gud som initierade det!!! Satan säger: se här..(o vill störa Guds glädje, precis!) Gud säger: nåväl, du må ta ifrån honom allt (all that he has is in your hands, v 12). v 3: although you have incited me against him, to destroy him without cause (he still is blameless and upright)
v 6: Behold, he is in your hand…
Det är itne så att Satan frågar Gud om lov…det är Gud som säger att han ska göra det, för Satan antyder att det skulle vara pga välsignelserna Job håler sig till Gud.
Personligen har jag inga problem med detta, jag VET att Gud är god…men jag tror det är det som är det allmänna problemet med ondskan: egt handlar det om vår otro, att vi tror Gud är ond…för att VI ÄR ONDA…vi projicerar vår egen ondska på Gud, vi kan inte föreställa oss den godhet som är i Gud…att ngn är så alltigenom god, även god när han verkar ond..(pga av det som händer)…finns även vårt högmod i det: vi tror vi alltid ska kunna förstå Gud…men kunde vi det, vore han mindre än vi, eftersom vårt förstånd kan uppfatta honom..alltså ingen vi kan böja oss inför..för att han just är större.
Halleluja!!!
Var är den tro som vännerna till Daniel hade: Vi vet att han kan rädda oss…men även om han inte gör det, vill vi ej tillbe ngn annan!!
Ska människosonen finna ngn tro här på jorden när han kommer tillbaka…som han undrade innan han steg upp till himlen…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 6:32 e m Citera och svara denna kommentar
vårt förstånd omfatta honom ska det stå ovan…
Jes 40:25: To whom will you liken me, or to whom shall I be equal, says the holy one..
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 7:46 e m Citera och svara denna kommentar
Alias: ”det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka” ja det ligger ju i sakens natur så att säga. Visst är det så att berusningsgraden kan variera högst påtagligt, är överens med dig. Du nämner om i ett inlägg, visst är det en märklig berättelse i många avseende. Har satan tillträde till Herren själv för en diskussion och inte bara det han är dessutom fräck och utmanande! Han ifrågasätter Guds och Jobs relation och sedan sitter de och förhandlar och spekulerar om Jobs liv och leverne. Det säjs att Job efter fruktansvärda förluster blir upprättad. Hur kan en ny kull barn kompensera de barn han förlorade?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 7:50 e m Citera och svara denna kommentar
Rättelse ”du nämner om Job i ett inlägg”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 8:24 e m Citera och svara denna kommentar
Jag citerade felstycke.
Jag menar det andra stycket där det står jag skapar lycka och olycka.
Olycka är på hebreiska rah och betyder ondska.
Nästan alla engelska biblar översätter evil i stället för calamities.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:44 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Jag har också svårt med att ersätta ett barn med ett annat. Det som för mig ger rät sida på det hela är evighets perspektivet. Den korta sekund som livet är även om det är lidande är inget mot evigheten. Och det som finns där.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 9th, 2012 at 9:48 e m Citera och svara denna kommentar
@rebecca:
Projicerar var en intressant tanke, den har jag inte tänkt på förut i detta sammanhang. Men det är ju som man säger: ”Man känner andra genom sig själv!”, så överför vi så klart våra erfarenheter av människor (både mig själv och andra) omedvetet på Gud. Det ligger det mycket i.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 9:47 f m Citera och svara denna kommentar
Det blev tyst om min ”radikala” upptäckt om alkoholen, (ordsp 31 mm), ingen tyckare som tycker nå´t..
Se en bit ovan..!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 10:36 f m Citera och svara denna kommentar
@Nålen:
Det finns ju andra ställen i bibeln som talar om ”återhållsamhet” och dithörande ting samt att ”Allt är mig lovligt men inte allt är nyttigt” 1 Kor. 6:12
Rom. 14 varnar också för att bli andra till bekymmer eller fall.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 10:48 f m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Du citerar ”Tolkningen behöver gå i hop med ex vis 1 Joh 1:5″
Jakob 1:17 talar om detsamma:
”Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva kommer från ovan, från himlaljusens Fader, hos ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker”.
Jag ser framåt för egen del och håller mig till Jes.9 ”natt skall ej förbliva där nu ångest råder”och
”Det folk som nu vandrar i mörkret, skall se ett stort ljus…”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 12:15 e m Citera och svara denna kommentar
@Nålen: Det blev tyst om min ”radikala” upptäckt om alkoholen,
- Ja, vi blev helt mållösa av din makalösa upptäckt!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 12:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Nålen:
kommentar: om du läser sammanhanget så förmanas kungen i v 4: Det anstår inte kungar att dricka vin, ej furstar att fråga efter starka drycker, så att de dricker o glömmer lagen och vränger rätten åt alla nödens barn.
Sen kommer dina citerade verser: jag uppfattar det inte som vård direkt, utan: låt dem förgås, men förgås inte du…
alltså snarare som motsättning eller ironi..
Det står att vi kan dricka vin, men ej berusa oss.
Jesus kallades drinkare, för att han hade fräckheten att vara tillsammans med dem som hade det svårt, utstötta, föraktade…och åt o drack med dem…vilket fariséerna tolkade var ett tecken på ohelighet, att var man helig så skulle man hålla sig ifrån dem…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 10th, 2012 at 2:05 e m Citera och svara denna kommentar
Blir det inte lite väl mycke personfixering här och på andra bloggar ibland?
Så här menar jag:
Om någon säger något om Jesus på tv eller i media så blir fokus inte så mycket på ”han talar om Jesus” utan det kan mer bli ”VEM är det som talar om Jesus?” eller ”Vilken rörelse är det som talar om Jesus?”
Är inte det tragiskt?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 12th, 2012 at 10:42 f m Citera och svara denna kommentar
För allt samverkar till det goda för de som älskar Gud…när vi vänder oss till Gud så blir det till gott.
Tror fffrallt det onda är det vi väljer när vi inte väljer Gud…då blir det till ont. Och den ondska vi ser är ju konsekvensen av vad vi gör/gjort/ lett fram till. Att Gud inte bara tar bort det beror på att han genom det får oss (förhoppningsvis) att inse att vi behöver honom…annars tar det onda i våra hjärtan, som finns där genom syndafallet (olydnaden)…över. Vi behöver honom för att kunna välja det goda, den rätta vägen..och han vill ju att vi gör det av fri vilja…alltså måste vi själva komma fram till det! Och det gör vi genom nöd och lidande.
Men det märkliga inträffar att vi först väljer bort honom…inte lyder…och så när det blir konsekvenser av det och han inte omedelbar tar bort dem (är curling-förälder)..så skyller vi på Honom, det vi själva ställt till med.
Så pratar vi om att oskyldiga drabbas..det är sant, men för det första drabbas de pga av vi är olydiga, varit det ända från begynnelsen…och för det andra tänker vi så förskräckligt individualistiskt i vårt dömande, det visar vår ondska också: vi är ett släkte, ett människosläkte!! Vi är ansvariga för varandra, ett ansvar vi ej tar…men skyller Gud för att vara o-ansvarig!’
Hela teodicé-frågan, att det ens är en, visar på vår ondska (vilken vi inte vill erkänna…och det visar på vår blindhet och vårt högmod dessutom)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara