torsdag, februari 16th, 2012...6:00 f m
Slutet på demokratin närmar sig…
I videon ser vi Nigel Farage som är ledare för det brittiska partiet UK Independence Party och vice president i EFD gruppen inom EU parlamentet. Han är en av de ytterst få topppolitiker som vågar säga ifrån om att det är demokratin som nu avvecklas i Europa.
Vad är det som pågår egentligen i världen? Vi sitter här i Sverige och de flesta av oss behöver inte riktigt bry sig om vad som händer i Grekland och andra delar av världen. Media är märkligt tyst med vad som händer inom EU. Det verkar vara tabu, man skulle kunna tro att media är mer eller mindre kontrollerat. Hur kan journalister låta bli att gräva i denna soppa. Vad är de kritiska rösterna?
Nej istället publicerar man okritiskt Göran Persson med flera som bland annat omfamnar den så kallade finanspakten och en hel del annat dumt (som att före slå att vi ska gå med i Euron, hur dum man nu får vara Carl B Hamilton?). Finanspakten är för övrigt hemligstämplad för oss vanliga medborgare, märkligt nog, får jag reda på när jag begär ut den enligt offentlighetsprincipen från finansdepartementet. Det är väl inte meningen att vi ska kunna granska, vem som nu ska gör det när inte media inte gör sitt jobb. Den tredje statsmakten verkar ha blivit till den köpta statsmakten.
Varför är det ingen som reagerar på att både Grekland och Italien stoppar in icke valda odemokratiska ledare, utvalda av utländska intressen och inte av folket? Dessutom är det känt att de har nära förbindelser till storbankerna, och dessutom till mer eller mindre ”hemliga” intressegrupperna där världseliten träffas i smyg bortom strålkastarnas ljus. Deras lojalitet är allt annat än klar.
Varför är det ingen som reagerar att ECB köper upp all skuld så att det drabbar Europas folk och inte de som har lånat ut urskiljningslöst? Varför är det ingen som ifrågasätter vad våra topppolitiker har för motiv egentligen? Varför är det ingen som ifrågasätter hur det kan komma sig att man kan sköta länder så illa att det får lyxfällans offer att se ut som de förtjänar Nobelpriset i ekonomi.
Det kan bara inte vara en slump, inte på nationell nivå, det finns ju miljoner av människor att välja att ha som styrande. De är inte dumma, de har bara en dold agenda.
Det kan inte vara en slump när det dessutom sker i land efter land.
Om du tänker att vi här i Sverige klarar vi oss väl, vi behöver inte oroa oss. Då får jag be dig att tänka om. Vår skuldsättning liknar Irlands innan det gick åt skogen för Irland. Det betyder att vi har relativt låg statsskuld, 39,7% av BNP, med en mycket hög privatskuld; nämligen hela 266% av BNP . Denna privata skuld ska jämföras med Greklands ”fjuttiga” statsskuld som endast är144,9% av BNP men som ändå orsakar så stora problem för hela Eurozonen.
När den Irlänska bostadsmarknaden vek så drog den med sig bankerna i ett djupt hål, denna skuld flyttades snabbt över på folket, istället för att låta bankerna gå omkull och nollställa skulden. Istället har folket fått ta över skulden och de dras allt närmare samma feodalism som Grekland hamnat i. Alternativen diskuterades inte alls, Irland hade kunnat göra som Island gjorde. Det hade varit otroligt mycket bättre både för Greker och Irländare om de inte gått i denna ”fälla” och överfört bankernas skulder på befolkningen. För Island blev det ett stålbad men Island kommer ut på andra sidan och de får behålla sin frihet, de styrs inte av främmande makt. Islands smärta blir kortvarig och kommer inte hålla på i många årtionden som de nu kommer att göra för Grekland med flera, om de överhuvudtaget kommer att komma på fötter igen.
Attityderna i Sverige är allt emellanåt hård mot Grekerna. Bror duktig kan faktiskt också hamna på obestånd när vår egen privata skuldbubbla smäller av. Och den smällen kommer, det är bara en frågan om när, inte om. Hör och häpna till nu till och med varnar EU Sverige för obalanserna i vår ekonomi, till följd av hushållens skuldsättning.
Jag kan inte tro att detta är en slump. Precis som Grekland tvingas in i ett feodalt samhälle, riskerar Sverige med flera gå samma väg. Och vi vet ju vad som reser sig ur kaoset, en världsregering som det talas allt oftare om i allt mer prominenta sammanhang. Plattformen för antikrist framträdande är nästan klar. Det är bara att utlösa händelseförloppet som leder till totalt kaos, så kommer världen befolkning att ropa på en”frälsare” som kan ”rädda” dem.
Det är dags att vakna Sverige, i den tid som vi nu går in i, finns det bara en som du kan lita på; det är Gud. Vårda din relation till honom. Var och en av oss har ett eget ansvar för vår egna relation. Ingen kan skylla på någon annan. Frågar inte andra människor vad du ska göra.
Fråga i stället Gud vad du ska göra! Är det svårt att höra – då är det dags att söka honom på allvar!
Räta på er och lyft upp era huvuden, ty er förlossning närmar sig. (Luk 21:28)
/Alias











95 kommentarer
februari 16th, 2012 at 7:48 f m Citera och svara denna kommentar
” Media är märkligt tyst med vad som händer inom EU. Det verkar vara tabu, man skulle kunna tro att media är mer eller mindre kontrollerat. Hur kan journalister låta bli att gräva i denna soppa. Vad är de kritiska rösterna?”
Jag såg bara TV4 uppmärksamma våldet, bränderna och förstörelsen i Aten häromdagen och letade förgäves om mer information på annat håll:-(
Tack Alias för Din ihärdighet i att hålla oss vakna och uppdaterade!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 7:58 f m Citera och svara denna kommentar
Jag dristar mig att lägga ut inlägget på min fb sida som S.O.S. med bibelordet Jes. 55:6
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 8:36 f m Citera och svara denna kommentar
Bra bibel ord!
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 10:22 f m Citera och svara denna kommentar
Det som media knappt tagit upp är att Grekland ska tvingas tillåta ”externa budgetpoliser” och vad det egentligen innebär. I en form av utpressning ska Grekland ge upp lite av sitt självbestämmande som nation. Var det hela dessutom en skuldfälla? Ja Grekland har misskött sig men det har man inom EU vetat i tio års tid, varför ingrep man inte innan? Och varför tillsattes en av dem som bidragit till Greklands situation, den förre riksbankschefen Papademos, som ny premiärminister? (läs mer här: http://aletheia.se/2011/11/20/eu-demokrati-sant/
http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/ambroseevans_pritchard/9077586/Germanys-Carthaginian-terms-for-Greece.html)
Makten blir alltmer centraliserad inom EU via European Stability Mechanism och europakt, och allra mest central befinner sig Tyskland. I våras och i höstas var Tyskland tveksamma till det som händer nu, var det en fint eller har man tvingats?
(http://www.bloomberg.com/news/2011-05-10/merkel-refuses-to-commit-to-more-greece-aid-until-after-assessment-reports.html)
Tja och detta citat är intressant
Värt att notera är att Storbritannien medvetet ställt sig utanför europakten. Och om ni vill ha lite internt skvaller så har Cameron och Merkel rykt ihop ordentligt vid interna möten. Cameron jämförde det som händer med saker som hänt tidigare i Europa när vissa försökte ”centralisera” makten. Hårda ord kanske från Cameron, men han har väl studerat sin brittiska historia och i synnerhet Churchill. Framtiden får utvisa.
http://littlegreenfootballs.com/page/265524_Welcome_to_the_Fourth_Reich-_B
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/germany-tightens-the-screw-on-isolated-britain-as-tensions-soar-6264596.html
Dessutom har Tyskland alltmer närmat sig Ryssland och Kina (som i sin tur närmat sig Japan och Sydkorea), och avståndet över Atlanten blir allt större om man läser mellan raderna.
Lite om Kina:
http://news.monstersandcritics.com/asiapacific/news/article_1688514.php/Despite-crisis-Merkel-to-urge-China-to-invest-in-Germany
http://www.bloomberg.com/news/2012-02-08/china-may-move-shortly-on-aid-for-europe-academic-says.html
http://www.atimes.com/atimes/China/NB08Ad02.html
Lite om Ryssland:
http://www.reuters.com/article/2011/07/19/germany-russia-trade-idUSB4E7IC01920110719
http://www.defensenews.com/article/20110915/DEFSECT02/109150307/Russian-German-Ministers-Talk-Defense-Trade
Och lite om USA:
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,765640,00.html
http://www.wbur.org/2011/09/09/sept-11-germany
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 11:35 f m Citera och svara denna kommentar
Vi har redan ett världssamfund, nämligen FM, bibeln talar om ett och inte om flera. Kom ihåg att Romariket var inte en stat i den bemärkelse som vi i dag menar mes stat. Rom var först ett stadsförbund, sedan införlivade man provinser i ett löst förbund med vapenmakt eller diplomati, som hade inre självstyre. Med tillsatta kungar och ståthållare. Är det inte så man förstår saken att ett världsrike skall uppstå som liknar det Romerska riket? Och inte en enhetsstat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 11:36 f m Citera och svara denna kommentar
Ursäkta stavfelen, borde ha korrekturläst ovanstående först.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 1:34 e m Citera och svara denna kommentar
Fråga i stället Gud vad du ska göra! Är det svårt att höra – då är det dags att söka honom på allvar!
Räta på er och lyft upp era huvuden, ty er förlossning närmar sig. (Luk 21:28)
Halleluja!
Vilken underbar avslutning på ditt inlägg…och så sant!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 2:41 e m Citera och svara denna kommentar
Tack för denna rapport!
Alla väktare kallas att inta sina poster.
Detta ORD kom idag.
Jeremia 29.
11. Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger
HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp. 12. Och I skolen åkalla mig och gå åstad och bedja till mig, och jag vill höra på eder.
I hoppet är vi frälsta!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 3:37 e m Citera och svara denna kommentar
En annan allvarlig detalj är att ECB:s nödlån inte ges utan att de kräver ”säkerheter” enligt svensk nyhetsrapportering. (Sveriges Radio P1)
Samtidigt som man försöker ”förhandla ner” den privata skulden så tar ECB över rubbet och vem vet hur stor del av Grekland som visar sig pantsatt vid en eventuell konkurs…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 4:07 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig: Bra observation Ludvig! Det hela verkar vara ett sätt för (privata) bankaktörer att till billig penning tillskansa sig statliga och privata tillgångar allteftersom plundringsvågen kommer svepa genom EU, från söder och så småningom kanske även till norr.
Jag har hört seriösa analytiker beskriva ett närliggande scenario på det sättet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
Vilken frisk fläkt denne Nigel Farage.
Det var länge sedan vi hade dylika politiker i landet lagom
Tack Alias för hela denna post som är en väckarklocka i denna sena tid vi lever i
mvh
D
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 5:38 e m Citera och svara denna kommentar
När inte media gör sitt jobb så får vi sätta vår tillit till Aletheias skarpa analytiker.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 7:14 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 8:19 e m Citera och svara denna kommentar
Som så ofta en välskriven artikel av Alias.
Man kan undra vad förespråkare för införande av euron i Sverige har i kikaren. Det finns många sådana. Det handlar inte om Sveriges bästa eller det bästa för vår ekonomi eller för våra medborgare.
Grekland har många problem där euron varit ett hinder att lösa dem. Vi i Sverige har vår krona, en valuta vi kan devalvera vid behov om vi vill men som till sin konstruktion numera har en utmärkt egenskap såsom ”självdevalverande”. Den kostar vad den är värd helt enkelt.
Grekland kan inte göra något. De har populistiska politiker som från val till val lovar guld och gröna skogar samt lånar upp vad som behövs för att bibehålla illusionen. Hitintills. Klyftan mellan fattiga och rika har växt. De fattiga har inga medel att konsumera vad de behöver och de rika har inget behov av att konsumera. Det de rika behöver skaffar de på den svarta marknaden med svarta pengar. Då stannar hjulen och välfärden.
Euron handlar inte om ekonomiskt tillväxt och välfärd. Den är till för att knyta samman unionens länder och ge makteliten den makt de suktar efter. Etablissemangets diktatur. När EU och PA-UfM (Medelhavsunionen, Barcelonaprocessen) smält samman Europas, Mellanösterns och Nordafrikas länder till en enhet och ett rike är det nya romerska riket en reell verklighet. Antikrists plattform och språngbräda för att behärska världen står färdig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 9:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
@rebecca:
@märta:
@MyTwoCents: @Rolf:
@Lars W:
Tack för värmande ord!
@Lars W:
Härlig länk på din signatur.
@dani:
Det kan inte gärna finnas flera världregeringar, då är de inte per definition någon världsregering. Sedan hur mycket det växer ur EU eller FN eller någon slags ny hybrid efter en kollaps är det svårt att vara helt säker på.
När antikrist kliver in på scenen så är det inte säkert att befintliga makt strukturer förblir exakt som de är nu. Utan i själva formandet av en världsregering ligger lite att det är delvis nytt. Det som pågår är dock förberedelser som blir bygg block när det väl är dags. En plattform att bygga från.
Jag misstänker att delar av både EU och FN blir komponenter i det hela. Det finns mycket symbolik i från babel i EU. Se bara hur de byggt EU parlamentet så att det ser ut som babels torn.
Sedan har vi även Nebukanessars staty där fötterna är av järn och lera. Benen är av järn och den allmänt accepterade tolkningen är att de står för romarriket, och jag håller med. Fötterna består av järna och lera, romarriket och något annat med andra ord. Vad leran är? Det vet jag inte med säkerhet. Men nog framstår FN skört som lera.
mvh /Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 10:08 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
”Vad leran är? Det vet jag inte med säkerhet. Men nog framstår FN skört som lera.”
Där kommer Medelhavsunionen (PA-UfM) in. Någon skrev för några år sedan att leret står för islam. Islam är statsreligion i de länder i Mellanöstern och Nordafrika som EU har förbundit sig med ( Israel undantaget). Fötterna i denna sista tidens romarrike består av järn och lera – EU+PA-UfM.
- – -
Denna versionen är också bra:
http://www.youtube.com/watch?v=htXVG-HEQpw
(är lite svag för reggae…)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 10:16 e m Citera och svara denna kommentar
Du kan hända att du har helt rätt Lars W.
Vi lär väl märka det om vi blir kvar tills det händer.
/Alias
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 10:36 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Alias, det var länge sedan som jag läste ETC, men här skriver Johan Erenhberg något intressant om IMF och vad Reinfelt säger om saken;
http://www.etc.se/blogg/varfor-far-bara-reinfeldt-ljuga
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 16th, 2012 at 11:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
”Vi lär väl märka det om vi blir kvar tills det händer.”
Vi ska noga förbereda oss och vidta de åtgärder vi kan i ord och handling. Vi blir kvar om vi får leva, vare sig HERREN dröjer eller ej:
”Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se ‘Människosonen komma på himmelens skyar’ med stor makt och härlighet.
Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.”
(Matt kap 24)
Lägg noga märke till orden ”strax efter”.
Pretrib-läran är alltså i direkt strid med Mästarens ord.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 12:07 f m Citera och svara denna kommentar
Har läst Alias inlägg och kommentarerna. Det som är det gemensamma för alla är att ingen visar på någon lösning på problemet utan alla bara kritiserar det som görs. Det är ju enkelt att göra det men det leder ju inte någonstans.
Visst är det hårt för Grekland att vara tvungen att genomgå den sparkur som de nu går igenom men finns det något alternativ. Samma sak är det ju med Sverige. Det är ju privatpersonera som lever över sina tillgångar som gör att det finns en latent skuldkris.
Allt det beror på att vi har det för bra och att igen är villig att ge upp det. Varför vill inte Sverige vara med i euron? Inte är det några ädla motiv utan det handlar ju bara om vad som gynnar landet (delvis på bekostnad av andra).
Vi behöver inte gå med i EU:n men att skydda vårt eget land på andras bekostnad kommer inte att föra något gott med sig.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 9:53 f m Citera och svara denna kommentar
Tom: en del problem verkar ha skapats eller tillåtits/underblåsts, som i Greklands fall. Jag tycker att lösningen som pressas på Grekland inte eg löser problemet utan det hela verkar ha andra syften – att centralisera OCH privatisera makten i Europa. Samma försök gjordes på 30-talet, läs din historia.
Min lösning för Grekland?
1. Tyskland ger tillbaka guldet som stals på 40-talet.
2. Ev IMF-lån ges direkt till Grekland och inte till storbanker som tagit för stora risker med sina Greklandslån. Dåligt skötta banker ska gå omkull, skattebetalarna ska hjälpa spararna inte ägarna.
3. Grekland ska delvis gå i konkurs, delvis få viss skuld avskriven (bankerna tog ju en RISK!).
4. Grekland genomför den planerade folkomröstningen om EMU, utan att ECB lägger sig i.
5. Vid ett ‘ja’ tar Grekland tillbaka drachmen och devalverar så att de får igång turistindustrin ännu mer (största inkomstkällan) och kan öka sin export genom lägre priser.
6. Grekerna avskedar överflödiga statliga tjänstemän, börjar betala skatt och pensionerar sig fem år senare.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 9:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
skrev; …men att skydda vårt eget land på andras bekostnad kommer inte att föra något gott med sig…
Att vårda sin egen valuta, att ta hand om sina sjuka och svaga, i stället för att hoppas på en maktelit i Bryssel är inte att berika sig själv. Besök gärna Grekland åk ut på landet. Byarna är avfolkade och odlingsmarken ligger i träda. Du ser inte mycket odlad mark. EU kom med sedelbuntar och förgiftade sinnet på Grekerna.
Stöd EU och du stöder mutor, korruption, maktelitism mm. Visst det finns undantag i eurozonen, Finland, som har minsta antalet mutkolvar. Om fria bastubad skulle ses som muta kommer de högst!
Men den starke mannen måste träda fram.
NTs profetior är inte villkorade och kommer inte att saboteras av kristnas transformationsdrömmar a´la Kjell Sjöberg, Kingdom now mm.
Jag instämmer i att åtstramning är vägen. Skulle önska att Anders Borg eller liknande person kunde ge råd till grekerna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 10:42 f m Citera och svara denna kommentar
@Linnea:
Det är lite märkligt att dela upp världen i kristna/de som vet och de andra. Givetvis finns det kristna på redaktioner i landets tidningar, likaså politiker osv. Var är deras ansvar?
Konspirera fyller ingen funktion och slår för det mesta tillbaka på en själv.
Det kan ibland vara bra att sätta på sig en cynikers glasögon och försöka se världen som den är. Egot, jaget och mammon är svartepetter i leken som heter livet, och de gäller för de flesta människor. Så att skylla på ”de andra” är att blunda för det uppenbara och att sätta sig själv i en bättre dager, och såna tilltag är allt som oftast smetigt och osnyggt.
//Lelle
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 12:28 e m Citera och svara denna kommentar
Det talas rätt ofta här om de ”starke mannen” som kommer att träda fram , nu senast var de ”påklippann” . Tror ni att det handlar om en (1) person som kommer att träda fram på arenan? Eller är det ett system, politiskt synsätt kanske ?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 12:48 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
både och
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 1:44 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Vilddjuret är i Uppenbarelseboken kap 13 och 17 samt i Dan kap 7 tecknat som ett fysiskt rike men också som en person.
Det är Medelhavsunionen (PA-UfM) som är nästa steg i utvecklingen. Vårt medlemsskap i denna union, som med få undantag sammanfaller med Romarriket under dess största utbredning, beslutades nästan obemärkt över våra huvuden och bakom våra ryggar av makteliten 2007. Ett återuppståndet Romarrike är något som redan de första kristna såg utifrån profetian och det långt innan det antika Roms gick under.
Det bekymrade David Wilkersson vid dennes sista Sverigebesök att så få kände till och talade om Europas utveckling sett ur ett profetiskt perspektiv:
”I en intervju i Världen idag ger han [D W] kort även sina synpunkter på vad som håller på att ske. Han ser bl. a det profetiska skeendet som är i Europa och som vi skrivit mycket om i Flammor. För honom är det inga problem att se detta och han är förvånad över dem som inte ser detta. Om detta kunde man läsa så här i tidningen Världen idag:
‘Han är förvånad över att så få förkunnare är medvetna om situationen i Europa och det som väntar.
Själv har han läst sig till att Europaunionen omfattas av inte mindre än 85 000 sidor av lagar och paragrafer och han tycker sig se ett anti-kristligt system som växer.
– Jag vet att många vill inte höra talas om det, men visst är det så.’
Vidare säger han sig vara chockad över en sak:
‘– Jag är chockad över hur få förkunnare som är medvetna situationen och hur nära vi står Jesu återkomst’
Den känsla han fick när han landade i Sverige uttrycker han så här:
‘– Det första jag kände var att kyrkorna behöver få en krismedvetenhet.’ ”
(Från Flammor, Juni 2004)
Därför är det mycket välkommet ett Alias tar upp detta ur ett profetiskt perspektiv.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 2:07 e m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
”Att vårda sin egen valuta, att ta hand om sina sjuka och svaga, i stället för att hoppas på en maktelit i Bryssel är inte att berika sig själv.”
Det har du så rätt i.
”Vem har stigit upp till himmelen och åter farit ned? Vem har samlat vinden i sina händer? Vem har knutit in vattnet i ett kläde? Vem har fastställt jordens alla gränser? Vad heter Han, och vad heter Hans Son – du vet ju det?”
(Ords. 30:4)
”Och han har skapat människosläktets alla folk, alla från en enda stamfader, till att bosätta sig utöver hela jorden; och han har fastställt för dem bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skola bo -”
(Apg. 17:26)
Vi har fått ett fädernesland att vårda, att växa till i och vars rikedomar vi delar med oss av till dem som behöver hjälp. Ett land att ta emot flyktingar i från oroshärdar ute i världen. Detta land ska vi vara rädda om.
De greker som plundrats i upploppen talar inte bara om utträde ur eurozonen utom om ett fullständigt utträde ur EU. Det borde svenskarna också göra.
För fördjupning; The Rotten Heart of Europe, av f d EU-ekonomen Bernard Connolly:
http://kms1.isn.ethz.ch/serviceengine/Files/ISN/125007/ipublicationdocument_singledocument/f5bf499a-cd43-4f11-bf4b-c3b1f65d4c78/en/ebook44.pdf
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 2:51 e m Citera och svara denna kommentar
@Alias:
Stanley Sjöberg skrev en bra artikel i Hemmets Vän i julas där han nämnde statyns fötter :
”Enligt Bibeln ska Europa i denna tid uppstå inom det gamla romarrikets gränser. Daniels bok jämför fundamentet till den politiska unionen som en ‘mäktig’ staty. Fötterna beskrevs i synen som en blandning av järn och krukmakarlera. ”Det betyder att det skall vara ett splittrat rike, men med något av järnets fasthet”, förklarar profeten Daniel.”
http://www.hemmetsvan.se/nyhetstexter.jsp?oid=4222&coid=3
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 4:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
återkommer med några tankar.
Det jag anför bygger på min övertygelse att bildstoden i Daniels profetia rätt beskriver profetiskt vad som i stora drag skett/sker i historien. Det fjärde riket omformades från en världslig kejsare som tillbads religiöst, till ett religiöst/världsligt rike lett av biskopen i Rom som ännu denna dag gör anspråk på att vara världens religiösa och världsliga konung med två nycklar. (se på vatikanens officiella emblem) I takt med att Konstantinopel försvagades växte behovet av en fungerande världslig regent i Väst. Historien visar att påven önskade alternativt tvingades ta på sig den dubbla rollen.
Lera och järn förklarar Daniel vara en blandning av folk som inte kan hålla ihop. (Dan 2 kap)
Jag tror att vi lever i det fjärde riket, och att detaljerna i slutfasen av detta rike bäst kan studeras i vad NT i bildspråk lär.
Men innan det måste vi se över vilken bibelsyn som utgör ramverket i vår studie. Är NT den klassiska skrift som står i egen klass vad gäller handskrifters antal, kvalitet, samstämmighet sins emellan och även samstämmiga till de första århundradenas patristiska skribenter?
NT står ensamt i sitt slag. Inga årtionden av muntligt traderande, direkt ”on the spot” nedtecknat av apostlarna och deras medarbetare. Varför valde Jesus en tullskrivare till lärjunge, som senare skrev det mest detaljerade evangeliet? Varför arbetade Petrus med den grekisktalande Johannes Markus trots att denne enligt Paulus var en vekling? Markus evangelium är i realiteten Petrus kärnfulla biografi över sin erfarenhet över mötet med Jesus.
5300 bevarade handskrifter, några kompletta NT samlingar redan från 300 talet. Papyrusfynd från 100 talet och framåt. Östkyrkans vördnad och vårdnad av de grekiska texterna. Flera kyrkofäder citerar från de flesta NTs böcker redan på 100 och 200 talet. De ger oss även förteckningar på vad som användes ute i församlingarna. Detta före något konsilium, detta före det ens fanns en tanke på en påve.
Talar Ekman sant när han säger att RKK gav oss Bibeln? I så fall bör vi går till RKK för att fråga hur profetiorna ska tolkas. -Nej.
Baserat på vad jag anfört om NTs tillförlitlighet vill jag trots egna brister försöka tolka något av NT.
Det NT som bevisligen kom till församlingarna innan den katolska kyrka som Konstantin grundade ens var påtänkt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 7:20 e m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
”Det fjärde riket omformades från en världslig kejsare som tillbads religiöst,”
Du bör studera Upp kap 17 igen. Vilddjuret är det politiska Rom och Skökan är det religiösa Rom. Påven är en ”antikrist” i den bemärkelsen att han är en ”istället-för-Kristus”. Antikrist – med stort A – är en politisk ledare som inledningsvis samarbetar med det religiösa Rom. Därav bilden att Skökan sitter på Vilddjuret. Antikrist är en ”mot-Kristus”.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 8:03 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag har studerat just detta i många år.
Jag ville inleda med att det är meningslöst att tala om profetiorna om man inte accepterar Bibelns unika tillförlitlighet.
Med Bibeln som grund kan vi se framtiden an med tillförsikt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 17th, 2012 at 8:47 e m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
Är inte med riktigt…
Vad är det i min kommentar som inte är i samklang med Bibelns profetior?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 18th, 2012 at 9:47 f m Citera och svara denna kommentar
Tack för en intressant blogg!
Lo
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 18th, 2012 at 10:13 f m Citera och svara denna kommentar
Läste just Lars W om dina kommentar som Vilddjuret, skökan och Påven som stämmer in med bibelns profetior, hitta du den siffran 666, det skulle vara intressant.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 18th, 2012 at 4:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag tror som du, men drömmer om en klar bild av de roller som spelas av vilddjuret, den falske profeten, ett annat vilddjur, huvudena mm. Jag funderar på Upp 13 och Upp 17 och mycket annat. Jag har inte studerat klart.
Jag lyssnade till pingstbröder i min ungdom. Många av dem var väldigt bibelkunniga.
Meningen…Jag ville inleda med att det är meningslöst att tala om profetiorna om man inte accepterar Bibelns unika tillförlitlighet… var inte riktat till dej utan till de som läser våra rader. Många har aldrig hört om annat än ”den yttersta dagen” och många är uppväxta med en bräcklig bibelgrund.
Tänk om alla visste hur unik Bibeln är med sin vetenskapliga grund. Den överglänser alla andra klassiska skrifter.
När jag råkar debattera med dej är det utifrån samsyn men ofta med baktanke på de som lyssnar över axeln på oss.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 12:20 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W
Man kan undra vad förespråkare för införande av euron i Sverige har i kikaren. Det finns många sådana. Det handlar inte om Sveriges bästa eller det bästa för vår ekonomi eller för våra medborgare.
Ganska så mycket vår (min) i det uttalandet. Rent principiellt så är Bibelns budskap att vi skall ta hand om varandra inte om oss själva och de våra. Man kan diskutera om EU är det bästa sättet att ta han dom varandra men rent principiellt så är det ju bättre än att försöka maximera sin och det egna landets nytta. Det kommer med mycket övertoner i den här typen av debatt som tyder på att det finns en själviskhet som styr en hel del av det vi säger och gör. Att fastställa att det inte finns stöd för det i Bibeln är mycket enklare än att t ex försöka fundera ut vem/vad Antikrist är.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 8:36 f m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
Om man bortsåg från vad Bibelns profetior har att säga oss om Europas närmaste framtid kanske du skulle haft rätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 9:05 f m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
Det är bra att du tar profetians ord på största allvar:
”Salig är den som får uppläsa denna profetias ord, och saliga äro de som få höra dem, och som taga vara på, vad däri är skrivet; ty tiden är nära.”
(Upp. 1:3)
”Och se, jag kommer snart. Salig är den som tager vara på de profetians ord som stå i denna bok.” (Upp. 22:7)
I din ungdom (som förmodligen sammanföll med min) var även pingstpredikanter Bibelkunniga men så är det inte längre (förutom i undantagsfall).
En av mina favoritförfattare är den norske pingstpastorn Thoralf Gilbrant (jo, jag vet att jag har skrivit det många gånger förr). Hans böcker var bästsäljare på Nyhem för ca 30-40 år sedan. Om man letade nu i boklådorna där nu skulle man förmodligen inte finna något verk av den eminente Gilbrant (däremot en hel del av Benny Hinn och andra heretiker). Som ett exempel.
Folke Thorell var inte pingstpredikant men besökte ofta pingstkapell. Hans bok ”Daniels profetior och vår tid” är ett mästerverk i sitt slag.
Några andra bra böcker bland många av dessa är:
EU i politik och profetia av Thoralf Gilbrant
Tidens tecken, band I-IV av Thoralf Gilbrant
Studiebibeln av, band I-V Thoralf Gilbrant
Israel vaknar av Folke Thorell
Just ”EU i politik och profetia” och Gilbrants förkunnelse betydde mycket för norrmännens ställningstagande till unionen. Man lyssnade på sina vise män i landet då (och är fortfarande långt bättre än svenskarna på det). Man sade ”nej” till unionen, fick behålla sitt självstyre, sina tillgångar m m. Svenskarna lyssnade inte till sina vise män vid den tiden utan sade ”ja” till unionen. När det gällde nästa steg i Bryssels imperialistiska drömmar tillfrågades inte folket eftersom makteliten redan tagit kommandot i vårt land. Vi är nu medlemmar i samma union (PA-UfM) som en lång rad diktaturstater i Nordafrika och Mellanöstern (den ”arabiska våren” är snart ett minne blott och nya diktaturer framträder).
Thoralf Gilbrant gjorde verkligen sin del i det arbete vi alla är kallade att göra en tid framöver:
”Dessa* hava ett och samma sinne, och de giva sin makt och myndighet åt vilddjuret. De skola giva sig i strid med Lammet; men Lammet jämte de kallade och utvalda och TROGNA som följa det, skall övervinna dem, ty Lammet är herrarnas herre och konungarnas konung.”
(Upp kap 17)
*De tio makthavare som ingår i Antikrists regering.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 9:26 f m Citera och svara denna kommentar
Finns det någon forskning (seriös sådan) som visar på att Thoralf Gillbrant tankar hade någon betydelse
för hur norrmännen röstade angående unionen? Var hans böcker/åsikter en väsentlig del i samhällsdebatten. när det begav sig ? Vore intressant
att höra från någon som vet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 9:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
Du skrev ”att t ex försöka fundera ut vem/vad Antikrist är.” Det kan du troligen inte. Antag att du vill ge ett finansiellt råd till en vän, då måste det ske utifrån kunskap.
Den breda kristenheten saknar kunskap och är lata. De kommer att hylla den ”kristne” fredsmäklaren när denne träder fram. En Kristusgestalt som helt passar in i deras egensnickrade teologi.
Redan idag lever majoriteten kristna i en känslans universum, utan ideologisk grund. Man lovsjunger man njuter av toner och andlig atmosfär.
Man gör manifestationer typ Jesusmarscher vi står enade, vi är många. Vi ska genomsyra samhället transformera och ta över så att Kristus kan komma tillbaka till ett förberett rike menar man.
Majoriteten av frikyrkorna väntar inte längre på bortryckandet evakueringen av brudeförsamlingen, nej man väntar en Kristus som uppträder i Jerusalem.
Kommer du att lovsjunga i den falske messias kör?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:07 f m Citera och svara denna kommentar
@Rolf:
Såg en dokumentär vid tiden för euro-omröstningen i Sverige där Gilbrants betydelse för Norges val (och dess välfärd) togs upp. Att även de sekulariserade lyssnade på den norske pingstledaren togs upp som något anmärkningsvärt. Vad den heter kan jag inte minnas dessvärre.
Gilbrants betydelse för Bibeltron överhuvudtaget i Norge och även i Sverige kan inte överskattas.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:17 f m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
”Majoriteten av frikyrkorna väntar inte längre på bortryckandet evakueringen av brudeförsamlingen, nej man väntar en Kristus som uppträder i Jerusalem. ”
Känner inte igen mig på någondera sidan där. Jesu förkunnelse i Matteus kap bygger på att Antikrist framträder före Jesu återkomst:
Men strax EFTER den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva. Och DÅ skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se ‘Människosonen komma på himmelens skyar’ med stor makt och härlighet.
Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola FÖRSAMLA hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.”
Kan nämna en fara i pretrib-tänket. Vid tiden för euro-omröstningen uppmanade ledarna inom Pingst samfundets folk att säga ”ja” till euron. En av dem uttryckte det som så att ”det kan vara så att EU är en plattform för Antikrist men då denne härjar på jorden firar vi ju Lammets bröllop i himlen – så säg ja”. Man anförde ”fredsprojektet EU” och liknande dumheter som skäl.
Budskapet från pingstledarna gick alltså stick i stäv med Jesu budskap i Matteus kap 24.
Många troende i Kina miste sin tro p g a falska förhoppningar om ett ”uppryckande”. De levde mitt i en verklig vedermöda under Mao – men inte hade de ryckts upp undan den…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag träffade både Thorell och Gilbrant flera gånger. Thorell hade stor kunskap men ville gärna tolka alla små detaljer vilket lätt kan leda till att man tycker sig se företeelser i sin nutid som inte vilar på trygg tolkningsgrund.
Gilbrant är mer de stora dragens man. Jag behöver inte ha en detaljerad karta på Malmö för att komma till Malmö från tex Avesta. Jag behöver en översiktskarta som leder mig rätt vad gäller huvudstråken. Väl framme i Malmö får jag kanske nytta av lokalkartan annars frågar jag någon lokalt kunnig.
En av Gilbrants bästa vänner är Sverre Larsson. De samarbetade under många år med de bokverk du nämnde samt ill. bibellexikon, studiebibeln mm.
Man kunde tro att Sverre skulle vara sin vän ideologiskt trogen efter alla år av intensivt samarbete ofta med eskatologiska inslag, men nej.
Idag pekar Sverre mot Ekman som vår tids Lewi Pethrus, vilket riskerar att leda många troende in i villfarelse.
Sverres succé Den Kristna Bokringen gav ut serien Tidens tecken av Toralf Gilbrant.
Del 2 har tex ett kapitel Världskyrkan och ekumeniken.
Gilbrants och Pethrus beskrivningar av RKK var som jag ser det förebyggande undervisning som gör att det är ”omöjligt” för en sann pingstvän att acceptera det slag av samverkan och lovprisning av påvekyrkan som Ekman står för.
Sverre måste klippa sina ideologiska band med Ekman om han vill rädda sin trovärdighet. Det betyder inte att man ska klippa vänskapsband.
Personligen har jag katolska vänner, men jag är ingen vän av deras troslära!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:40 f m Citera och svara denna kommentar
Lars W, nu har jag (åter) läst Matteus kap 24. Svårt att utläsa något om EU och euron där. Och svårt att se hur en pingstledares uppmaning att rösta ja till euron var fel mot bakgrund av vad som sägs i Matt 24.
Vem var förresten denne pingstledare som uppmanade pingstvännerna att rösta ja till euron och som uttrryckte sig på det sätt du beskriver?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:49 f m Citera och svara denna kommentar
@Elsi:
Är inte riktigt säker på vad du avser men Olof Amkoff har lagt ut en del intressant om märkning med ”talet för vilddjuret”:
http://www.olofamkoff.se/artiklar_html/penninglost_samhalle.html
Det är några år sedan det skrevs, utvecklingen har gått framåt och för min del lutar jag åt att märkningen kommer att ske med tatuerat bläck. Tidens tecken har med lite om detta på sin nyhetssida om EU:
”Med hjälp av ett nytt bläck vill Somark Innovations tatuera in data på djur och människor som sedan kan scannas av med RFID-teknik.”
http://www.tidenstecken.se/eu0.htm
En fördjupning om tekniken:
http://www.tldm.org/news4/markofthebeast.htm
Företaget som utvecklat ID-bläcket heter Somark men det var svårt att söka på för relevanta sidor numera. Kanske ACTA-avtalet slagit till?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:52 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: ”En av mina favoritförfattare är den norske pingstpastorn Thoralf Gilbrant..
Folke Thorell var inte pingstpredikant men besökte ofta pingstkapell. Hans bok ”Daniels profetior och vår tid” är ett mästerverk i sitt slag.”
- Bägge dessa hade en darbyistisk eskatologi och jag ser inget speciellt värdefullt i den.
Förstår inte din inställning?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:54 f m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
”Svårt att utläsa något om EU och euron där”
Har svårt att tro att du är så trångsynt. Min kommentar handlade om pretribläran.
Är du seriöst intresserad av frågan om EU i profetians ljus och hur man utifrån Bibelns profetior studerar tidstecknen och utvecklingen i världen bör du införskaffa de böcker jag nämnt i tidigare kommentar.
Vill du börja på egen hand kan du läsa Daniels bok och Uppenbarelseboken. Minns då att summan av Guds Ord är sanning. Så sluta inte där. Men där kanske kunskapen kan begynna…
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 11:03 f m Citera och svara denna kommentar
@Derek:
”Bägge dessa hade en darbyistisk eskatologi och jag ser inget speciellt värdefullt i den. ”
Frågan är vad du har läst av de eminenta pastorerna Thoralf Gilbrant och Folke Thorell.
Just pretribläran i deras litteratur är något jag bortser från. Du kan inte läsa någon from litteratur från den tiden som inte har den paradigmen. Läran förkunnades allmänt i pingstkapell m fl frikyrkor på den tiden och gjorde så alltsedan början av 1900-talet. Några gör så än idag. Det är först på senare tid insikten växt till i frågan (Dan 12:4, 9-10).
Om du på ditt föraktfulla vis ”kastar ut barnet med badvattnet” gör du dig själv och andra en ogärning.
Guds frid över dessa två gudsmän. Må de uppstå till sin del i de rättfärdigas uppståndelse vid dagarnas ände.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 11:35 f m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
Tack för den kunskap du delar med dig av.
Har själv bara träffat Thorell någon gång. I boken ”Daniels profetior och vår tid” är det just detaljerna som ger bilden. Men vill man inte tillsammans ned honom fördjupa sig i den allmänna antika och moderna historien och dess koppling till profetian kanske Gilbrants böcker passar bättre. Vårdar själv samtliga böcker i min ägo av dessa två predikanter ömt.
Den kristna bokringen var ett förträffligt drag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 11:57 f m Citera och svara denna kommentar
@Lars W
Bibeln pekar på kärlekslösheten i den sista tiden. Folk skall bli egoistiska.
EU är på sitt sätt också egoism men det är också ett resonemang där man säger att vi inte skall vara med i EU på grund av att det inte gynnar oss själva.
Man kan spekulera om Antikrist osv men när det gäller kärlekslösheten och att dra hemåt behöver man inte spekulera utan det är helt uppenbart både i kristna och ickekristna sammanhang. Det gäller också i en hel del kommentarer på den här bloggen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 12:05 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W: ”Just pretribläran i deras litteratur är något jag bortser från. Du kan inte läsa någon from litteratur från den tiden som inte har den paradigmen.”
Jag anser inte att det går att bortse från deras darbyistiska paradigm utan att det övriga blir starkt påverkat. Dessutom utgjordes inte kristenheten enbart av pingströrelsen, ÖM och HF där den darbyistiska förståelsen dominerade. Den brända mark som finns idag när det gäller eskatologin, beror till stor del just på den dabyistiska tolkningen. Men detta betyder inte att de inte var gudsmän av sin tid. Även jag har läst Torells böcker. Den som vill ha lite perspektiv på frikyrklighetens profetietolkningar kan läsa Göran Gunner avhandling ”När tiden tar slut”. Även om jag inte bejakar hans israelsyn, så är det en nyttig uppgörelse med alla spekulativa eskatologiska tolkningar. http://home.swipnet.se/~w-29664/dokument/nt_5-96.htm
Det enda jag säkert vet är att alla åsikter som du och vi alla har när det gäller att förstå ändetidens händelser, är att vi vet lika mycket eller rättare sagt lika lite som man visste hur det skulle gå till vid Jesu födelse. Vi kan läsa texterna, men att sätta ihop dem på rätt sätt och i rätt tid är lika svårt idag som då.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 1:04 e m Citera och svara denna kommentar
På Klippan, med din inställning till katolska kyrkan tror jag inte på att du har katolska vänner. Talar du lika nedlåtande om deras kyrka som du gör här, när du umgås med dem?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 1:26 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
Har många katolska vänner jag med. Många av dem är det av födsel och ohejdad vana har jag förstått. De älskar Gud men är inte lika förtjusta i kyrkan.
Har t o m varit inneboende hos katolska familjer, i några fall i månader, och gästat många fler katolska hem. Stämningen har alltid varit god.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 2:09 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W, jag tror inte ett skvatt på vad du säger om dina katolska vänner. Berätta du för dem att deras kyrka är den stora Skökan? Allt medan stämningen fortfarande är god?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 2:16 e m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
Man är alltså egoist om man inte unnar eliten oinskränkt makt och miljonlöner på ens egen bekostnad?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 3:55 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
Berätta du för dem att deras kyrka är den stora Skökan?
Nej, det sa jag inte rakt ut men de visste att jag var protestant. Om de sedan visste Luthers syn på påvekyrkan vet jag inte. Någon av dem var med i något kyrkofullmäktige el likn men vi talades sällan vid. Lämnade en säck med leksaker till ett katolskt barnhem i hans församling en julafton så jag har väl skökokyrkans blod på mina händer numera…
Följde med några systrar ibland till väckelsemöten i en kyrka som såg ut att ha varit katolsk och som säkert ägdes av romkyrkan. Men alla helgonbilder m m var nedplockade.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 4:50 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
Om någon skulle fråga ger jag ett mjukt svar. Men det är sällan någon som är intresserad av mina synpunkter i lärofrågor. Den katolsk troende måste respektera kyrkans läroämbete. Jag är tidvis aktiv debattör med avsikt att varna för RKKs lära och ämbetsanspråk.
Jag varnar även för vad det skulle innebära om vi bibeltroende låter RKK få makt över kristenheten. Anabaptister, waldensare, katarer. Savonarolianer m fl fick smaka kättardöden oftast genom bålet.
Har RKK avsagt sig sina maktanspråk? Jag kan ingenstans utläsa detta. JPII bad i Israel judarna om förlåtelse för vad ”kristna” gjort mot förbundets folk. Det är vackert så kanske Józef Wojtyła var en av dessa ”enskilda” kristna som hade personlig skuld. Många enskilda SS, präster och lekmän kunde ta del i den bönen!
Men RKK måste som institution be om förlåt för det som Kyrkan gjort mot judar, morer och bibeltroende. Det fanns en tid när det var förbjudet att inneha en enda bibeldel och även förenat med dödsstraff. Bibeln var förbjuden i Europas katolska länder under många hundra år. I Italien upphävdes förbudet 1870.
Den bibeltroende som med öppna ögon sedan fritt väljer RKK har min fulla respekt. Om man noggrant undersök vad som är i säcken och sedan ändå väljer att konvertera så respekterar jag detta val. Jag har mött personer som menar att de efter undersökning funnit sin väg till RKK.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 4:59 e m Citera och svara denna kommentar
Lars W och På Klippan: Om era katolska vänner skulle läsa vad ni skriver här om deras kyrka är jag övertygad om att de skulle säga upp bekantskapen med er.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 5:34 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
Men bäste Erik,
om jag vill reta upp katoliker skulle jag gå till deras egna fora.
Men syftet bakom denna blog tror jag vara att man vill varna för ”smygkatolisering” och de dolda agendor som legat bakom tex S-G Hedin och Ekman.
Vi hade gärna tagit en öppen debatt med de som sade sig vara bibeltroende. Men de valde att ge oss katolsk lära med, två steg fram och efter kritik 1,9 steg tillbaka osv. Nu har man kommit väldigt lågt med att linda in de bibeltroende i ett fint nät. Det tog lång tid, Ulf!
Jag respekterar den ärlighet och kärlek till Kristus som driver den enskilde katoliken att ta emot sakramenten, att ta emot och göra avlat, att i tro och hopp tillräkna sig kyrkans meriter. Jag tror inte att man bär skapulan eller radband som en hycklare. Det är de enskilda katolikernas ödmjuka vördnad inför helgon, ikoner och Mariagestalten som utgör lockelse för längtande människor. Men ärlighet, innerlighet leder inte med automatik till sanningen i Jesus.
Dina synder är dig förlåtna sa Jesus till synderskan. De orden gäller fullt ut idag.
Rom 10:9-13
Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.
Ty »var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst».
Jag går inte in i evigheten mot en osäker skärseld. Trots att jag saknar egna meriter, eller vill tillräkna mig andras meriter. Bibeln lär mig inte att se på Marias meriter fast hon var ett sånt fint föredöme i sitt liv.
Jag ser enbart upp mot smärtornas man som beskrives i Jes 53 kap. Han bara allas våra synder och genom hans blod är vi 100% renade och 100% frälsta redan här och nu.
Jag stämmer in med Frälsis sångare ”Han har öppnat pärleporten så att jag kan komma in,
genom Blodet har han frälst mig och bevarat mig som sin”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 6:58 e m Citera och svara denna kommentar
@Derek:
”Jag anser inte att det går att bortse från deras darbyistiska paradigm utan att det övriga blir starkt påverkat.”
Det går visst. Vilka böcker har du läst?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 6:59 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson:
Det vet man aldrig. Hade mina vänner alternativ skulle de nog söka sig dit. Jag nämnde väl väckelsemöten i ”modifierade” katolska kyrkor?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 7:06 e m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
”Det är vackert så kanske Józef Wojtyła var en av dessa ”enskilda” kristna som hade personlig skuld.”
Egentligen var han en av få som inte borde känna personlig skuld. Han var motståndsman under andra världskriget och riskerade sitt liv för att driva ut nazisterna från det Polen där dödsläger som Auschwitz och Treblinka var belägna.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 9:00 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig
Man är alltså egoist om man inte unnar eliten oinskränkt makt och miljonlöner på ens egen bekostnad?
Var har jag skrivit det? Det går ju förstås att sätta ut dimridåer och försöka påskriva folk åsikter de inte har. För mig är det ändå ett faktum att en del av de argument som används mot EU och euron är av typ att vi i Sverige skall inte hjälpa de som slösat med sina pengar t ex i Grekland. Vi har ju inget att vinna på att hjälpa dem.
Det är argument som är helt obibliska.
Är medveten om att det är ”roligare” att skriva om RKK:s förfall och antikrist men det skulle nog löna sig för oss att rannsaka oss själva först.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 9:08 e m Citera och svara denna kommentar
En sunni-klerk i Libanon, Muhammad Abu Al-Qat, slog redan maj 2008 fast att USA:s världsvälde skulle kollapsa. Inte genom krig, nej, men en amerikansk Gorbatjev skulle förstöra imperiet. Inom 12 à 20 år skulle hela landet kollapsa.
Gateway Pundit rapporterade.
- (Tar jag detta på allvar? Njaä… Muslimska önskedrömmar, mera. De känner inte till boken ”How Civilizations Die (and why Islam is dying too)” [2011] av ’Spengler’. Fertiliteten är redan på väg rakt nedåt i muslimska länder, säger han. Och det här är en kunnig man: tidigare chef för ’global bond research’ hos Bank of America, m.m.)
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 19th, 2012 at 10:47 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Jag visste inte detta. Världens främste undersökande författare David Yallop kunde inte se ett enda bevis på detta trots att man inom RKKs informationstjänst ofta upprepat berättelsen. Wojtyła påstås ha räddat judar men de räddade har så långt jag vet inte framträtt.
Den polska motståndsrörelsen var klart antisemitisk. Prästen Kolbe lät sig bytas ut och ta dödsstraffet i stället för en yngre polsk motståndsman som hade försörjningsbörda för en hel familj. Kolbe var antisemit, han erbjöd aldrig att byta med en jude.
Weichbrodt vet att berätta att det lyste om Kolbe i cellen. Han var ju ett katolskt helgon. Synd det där med antisemitismen. Han trodde odelat på ”Protocols of the Learned Elders of Zion”.
Snart är även inkvisitionen raderad eller?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 2:18 f m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
Märkte du mitt fågetecken? Visst kan det finnas de som inte vill ‘hjälpa’ av rent egoistiska skäl, men bilden verkar vara mycket mer komplicerad än så.
Att som sverige vilja låna ut ytterligare 100 miljarder till IMF till närmast obefintlig ränta ( 0,15% ) är inte helt smart. Dels med tanke på vad vi sett av IMF:s och Världsbankens framfart i bland annat Afrika och dels det instabila läge sverige står inför.
Att försöka hantera en kris fel gör att vi får den i repris. Och i varje kris finns det krafter som utnytjar läget. Är det så att denna kris används av internationella penninginstitut för att flytta fram sina maktpositioner ytterligare så är vi svenskar medskyldiga.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 9:00 f m Citera och svara denna kommentar
@Tom:
”För mig är det ändå ett faktum att en del av de argument som används mot EU och euron är av typ att vi i Sverige skall inte hjälpa de som slösat med sina pengar t ex i Grekland.”
För att kunna hjälpa människor ute i världen är grundförutsättningen en god nationell ekonomi. Det klarar vi bäst med vår egen eminenta valuta. Och det finns säkert många länder där ute som behöver vår hjälp bättre än Grekland.
Det viktiga är att lyfta fram Europas utveckling sett i det profetiska perspektivet. Det är bibliskt. Ju mindre insyltade vi är i EU och valutasamarbete, försvarssamarbete m m desto större chans har vi att ta oss ur när fler än jag, David Wilkerson, Holger Nilsson och några till, ser faran som hotar i det återuppstigande Romarriket – Vilddjurets rike.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 9:01 f m Citera och svara denna kommentar
@PåKlippan:
Får svara detsamma, visste inte detta. Tack för upplysningen.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 9:47 f m Citera och svara denna kommentar
”Karol Wojtyla hjälpte också en 14-årig judisk flicka, Edit Zierer, som [efter Nazi-kollapsen] flytt från ett nazistiskt arbetsläger i Częstochowa. Edit hade kollapsat på en järvägsplattform, så Wojtyla hjälpte henne till ett tåg och följde med henne till Krakow. Edit säger att Wojtyla räddade hennes liv då. — B’nai B’rith och andra organisationer har sagt att Wojtyla hjälpte till att rädda många andra polska judar från nazisterna.” (Från engelska Wikipedia) Zierer och påven möttes i Jerusalem år 2000, vid den högtidliga sammankomsten i Yad Vashem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 10:39 f m Citera och svara denna kommentar
@Derek:
”Dessutom utgjordes inte kristenheten enbart av pingströrelsen, ÖM och HF där den darbyistiska förståelsen dominerade.”
Den bästa predikan över ämnet eskatologi jag hört var i en missionskyrka på 80-talet. Det var missionsförbundets riksevangelist Bertil Paulsson som höll den. Han var nog pretrib-anhängare men predikan var en utblommande utläggning kring Guds rike på jorden – Tusenårsriket. På den tiden var det en mycket nedtystad del av den eskatologiska förkunnelsen. Man var så koncentrerad på Jesu snara återkomst med uppryckandet och det eviga livet i ”himmelen” att man glömde bort Himmelriket på jorden. Därför var det desto mer glädjande och upplyftande att höra en grundlig genomgång av detta som ju är betydligt mer närliggande i tiden än den nya Jorden och det nya Jerusalem.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 2:02 e m Citera och svara denna kommentar
@Steve:
under två dagar hade den 13 åriga judinnan suttit på järnvägsstationen i polska Jedrzejow. Tyskarna hade flytt och ryssarna hade ännu inte kommit. Under två dagar bör många tusen trogna kristna ha sett hennes nöd. Den då 24 årige Wojtyla var undantaget som gav henne te, bröd och ost.
Denna goda gärning är dokumenterad genom Edit Zierers eget vittnesbörd.
Vid mötet i Roms synagoga där påven Benedict adresserades av; Ricardo Pacifici, the president of Rome’s Jewish community and a member of B’nai B’rith, specifically addressed “the silence of Pius XII in the face of the Shoah” and said that Pius “might not have stopped the death trains, but he would have transmitted a signal, a word of final comfort and human solidarity, to our brothers and sisters who were being taken to the ovens of Auschwitz.””
Källa:B’nai B’rith International magazine.
Shira Schoenberg påpekar att PiusXII genom många källor och skarpa uppmaningar visste om förintelsen. Källa: jewishvirtuallibrary, ”Pope Pius XII and the Holocaust”.
Judarna har mycket att vinna på att idag inte hålla front mot RKK men internt kvarstår kritiken mot den kyrka som givit judehatet en dogmatisk legitimitet under nästan 2000 år.
Måhända var JPII ett av de få undantagen som valde att agera i detta fall efter nazismens uttåg från, ett katolsk Polen genomsyrat av judehat.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 3:24 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Såg ditt inslag ang. superekumeniken i Fisksätra på pastor Berndts blogg. Samarbetet mellan katolska kyrkan och Svenska kyrkan.
Tyvärr finns redan en plan för samarbete med muslimer och judar. Det är djupt olyckligt.
Se här :
http://www.religionsfred.nu/
Detta var kanske OT,vet ej. Men jag kan inte låta bli att reagera och vidarebefordra detta tragiska .
Vad har muslimska ledare för planer i Sverige? Det bör vi bedja fram. Tro inte att de kommer att nöja sig med nåt litet möte då och då.
Vi älskar människorna men ogillar starkt denna vålds- och förförelsereligion, som har förlett sina egna t.o.m.
Må Israels Gud öppna ögonen på judiska ledare i Sverige innan det är försent.
Bed att de blir beskyddade.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 4:17 e m Citera och svara denna kommentar
@märta:
Kan försöka göra din kommentar mer ”On Topic” genom att länka till detta klipp från Israeliska humorprogrammet LatmaTV:
http://www.youtube.com/watch?v=hnI66WiQOQI&feature=relmfu
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 5:53 e m Citera och svara denna kommentar
@ PåKlippan 2:02 em: Du vet att de judiska församlingarna i Sverige höll tyst om Shoa under krigsåren? Trots att man visste en hel del, framåt 1945. Men man såg de eventuella riskerna för sig själv om man pratade för öppet.
- Vi som var med kring 1950 vet t.ex. att Auschwitz inte var ”känt” då hos oss; det var Belsen som var skräck-ordet.
- Auschwitz blev på allvar känt genom filmen ”Holocaust” 1978. ‘Holocaust’ betyder brännoffer, Shoa. Mina föräldrar var upprörda över att filmen på svenska kallades ‘Förintelsen’, efter nazisternas ‘Vernichtung’. Som om det judiska folket skulle kunna förintas!
- Nej, alla berörda undvek att tala om The Holocaust då, under kriget. Informationen gick till England bl.a. härifrån Sverige, där man hört från (bl.a.) egna diplomater som hört ögonvittnen tala. Men dels var det väl inte hundraprocentigt säkert, dels trodde man inte det var bra att nämna detta i den egna propagandan.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 6:30 e m Citera och svara denna kommentar
@Steve:
Nej jag visste inte om att de judiska församlingarna höll tyst.
Det märkliga var att judarna av kända forskare under 1930talet blev identifierade som ett främmande element som hotade den tyska rasen. Rasbiologin stod den tiden högt i kurs i bl a Berlin och Uppsala. Vilka bevis fanns för det påstådda hotet? Inga alls. Men allt rullade på.
SS männen mördade inte människor enligt deras sätt att definiera vad en människa är. Många gick säkert hem till sin familj utan samvetskval.
Progandafilmer jämställde judar med skadedjur som bar på skadliga sjukdomar mm.
Kyrkorna teg i stort, från universiteten spreds de senaste forskningsrönen om rasforskningen.
Båda dessa institutioner borde ha talat högt och sant och inte låtit sig tyglas.
Kan det upprepas? Jag tror att om det politiskt och religiöst korrekta tillåts sortera människor så är risken stor.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 7:41 e m Citera och svara denna kommentar
Filmen ”Expelled” av Ben Stein visar hur ’dödshjälp’ motiveras – igår, och idag. Den finns i tio tiominuters-avsnitt på Youtube. Givande för den som kan följa med i engelskan. (Klicka höger och välj ’Watch on Youtube’)
- Avsnitt 7 börjar med forskare som berättar om sin livssyn, och från 6 min ser man om dödshjälpen 1940 i Tyskland – staden Hadamar (NO Koblenz) som vi väl inte hört om förr? Mer i avsnitt 8.
- Eutanasi, dödshjälp, legaliserades igen 1990 i Nederländerna, om två läkare är överens om att patienten eller hans släktingar lider.
- Och jag behöver väl inte nämna att år 2010 40,1% av barnen ”togs bort” i Kramfors? I hela riket var som vanligt (sedan 1979) siffran 25%, säger Socialstyrelsen.
- Livssynen har sin betydelse, ser du.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 20th, 2012 at 9:37 e m Citera och svara denna kommentar
Holländarna är jätteupprörda nu. Förra året, 2011, var det bara 3.136 fall av dödshjälp i den officiella statistiken. Och det kritiserar Rick Santorum, presidentkandidat i USA! Det är väl tvärtom jättefint att trötta gamlingar slipper undan den här världen! Så det så.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 12:17 f m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Det var inte roligt alls! I ett så allvarligt ämne hör det inte hemma. Kanske en provokation!?
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 12:52 f m Citera och svara denna kommentar
@märta:
Alla uppskattar inte den typen av (galg-)humor. Visst är läget allvarligt, men vi vinner föga på att, som man brukar, försöka tiga ihjäl problemet.
LatmaTV har lyckats riktigt bra med att lättfattligt punktera den antiisraeliska propagandan när det gäller ”Ship to Hamas”.
Sen har de illustrerat Nordisk antisemitism, hotet från Iran-Turkiet-Syrien mm på ett riktigt träffsäkert sätt.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 8:43 f m Citera och svara denna kommentar
Ludvig, jag tyckte videon var nyttig och bra. Det finns säkert seriösa planer på att den skall bli en verklighet.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 3:29 e m Citera och svara denna kommentar
@Ludvig:
Jag gillar galghumor jättemycket!
Men jag förstod inte riktigt vad den hade att göra med det jag ville ha sagt. Nämligen att judar luras att samarbeta med islamska företrädare i tron att de är fredsälskare.
Detta är en STOOR lögn som behöver avslöjas.
Men när denna film slutar med en hyllning till a…..h
då är det dags att säga ifrån !!! Må så vara att man försöker få fram ett underliggande budskap.
Det är inget man ska syssla med och Bibeln varnar för det.
Kan du ge mig länken till denna tv-kanal?
mvh
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 5:21 e m Citera och svara denna kommentar
Tack Lars W det var mycket intressant att läsa, allt detta som ske inför våran ögon som är skrivet i bibeln, Jesus säger Mark 13, 20 Och om inte Herren icke förkortade den tiden, så skulle intet kött bliva frälst, men förde utvaldas skull, för de människors skull, som han har utvalt, har han förkortat tiden. Ett hopp för oss som vänta på honom tycker jag.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 7:33 e m Citera och svara denna kommentar
@märta
Vi måste be för ishotellet i Kiruna! Man planerar en ismoské till nästa säsong. Läget är allvarligt.
Shalom
S:t Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 7:40 e m Citera och svara denna kommentar
@Erik Johnsson
Du säger; ”Lars W, jag tror inte ett skvatt på vad du säger om dina katolska vänner. Berätta du för dem att deras kyrka är den stora Skökan? Allt medan stämningen fortfarande är god?”
Tror du att Jesus och Johannes bekymrade sig om grannsämjan när de kallade sin tids katolska präster för ”Huggormars avföda och att dom hade djävulen som fader”. Det kanske inte alltid är så viktigt att vara religiöst korrekt. Sanningen gör oss fria inte hyckleriet.
Shalom
S:tr Peter
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 7:49 e m Citera och svara denna kommentar
@märta:
Är säker på att Ludvig menade väl. Bloggposten handlar om EU vilket sedan 2007 lika gärna kunde kallas Eurabien. Det är dit vi är på väg. Liksom EG var på väg mot EU samtidigt som vi skolades i frågan vad EG stod för medan vi i själva verket skulle rösta om EU i folkomröstningen 1994.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 21st, 2012 at 9:57 e m Citera och svara denna kommentar
@Steve: Det är väl tvärtom jättefint att trötta gamlingar slipper undan den här världen! Så det så.
- Så du vill att Aletheia ska läggas ned? Du är inte lite missunsam du inte!
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 22nd, 2012 at 2:31 e m Citera och svara denna kommentar
@S:t Peter:
”Vi måste be för ishotellet i Kiruna! Man planerar en ismoské till nästa säsong.”
Kan det bli nåt annat med en illröd kommunledning?
Tycker vi ska bedja att de på Jesus troende i Kiruna tar sitt ansvar. De är de som har mandatet!
Tyvärr så är det så fienden har lyckats inta landet, därför att de frälsta har slutat samlas till bön. Vi får själva rannsaka oss,jag med.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2012 at 9:14 e m Citera och svara denna kommentar
Hör påannonseringar att det idag är 26 år sedan Olof Palme mördades.
Det har aldrig såvitt jag vet tagits upp vilka motiv av dignitet som fanns för mordet. Palme var det enskilt största hindret för ett svenskt medlemskap i EU (då EG). Han var vidare starkt för ett alliansfritt Sverige.
Anhängarna av en europaunion skred raskt till verket efter 1986. Idag är Sverige medlem i EU och partnerskapsland till NATO.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2012 at 9:26 e m Citera och svara denna kommentar
Någon har haft liknande tankegångar som undertecknad:
”Vår käre Statsministern Olof Palme blev mördad den 28 feb, 1986, nu hela 24 år senare är mordet fortfarande olöst! Olof Palme visste vilka de verkliga krafterna (Bilderberggruppen) var bakom skapandet i EU och Olof Palme varnade oss alla för EU:s skapelse, vilket alla kunde höra för den som har öron att lyssna med och ögon att se med! Några dagar innan Olof Palme blev mördad så sa han följande i den Grekiska Televisionen. Dokumentären finns på TV1 filmarkiv.
Citat: Olof Palme ”EU är farligt för små länder som Sverige, om det nationella oberoendet påverkas… Vi är inte medlemmar av EU och vi kommer inte heller att bli medlemmar av EU, men vi samarbetar med EU utan problem”
Olof Palme menade Sverige kunde samarbeta fullt ut med EU, men man behövde ändock en självständighet för att kunna fortsätta vara Sveriges viktiga Globala Rättvisans Röst som Palme starkt var drivande i sin unika Utrikespolitik.
Den sista intervjun som finns registrerad på Rosenbad är den 28 februari 1986, mindre än nio timmar innan Olof Palme blir mördad av Världsregeringen representanter. Statsministern Olof Palme berättar för svenska folket på ett klarläggande sätt var Palme stod någonstans i valet över Sveriges självständighet och det kommande Europas Förenta Stater. Citat: Olof Palme ”…EG är ett högerprojekt från början till slut…”
Det är också därför Polisen inte kan lösa mordet på Sveriges Statsminister Olof Palme, därför främmande Regeringar är inblandade i mordet! Kom ihåg att det finns två sidor av terror nätverken! Palme var helt emot att Sverige skulle bli medlem av EU, därför började Militär Medicinska Industri Komplexet inom Committee of 300 en klassisk massiv PSYOPS operation nu riktad mot Sverige och Olof Palme personligen!
Vilken gick så gick så långt att både Sovjettiska och Natos ubåtar till slut trängde långt in på svenskt territorium. Denna årtal långa trakasseringen av Olof Palme med borttagandet av SÄPO:s skydd vid det slutliga mordet, var även en klar signal till de framtida kommande ledarna i Sverige! Att Passa er noga! Vi kan få bort vilken vi vill, när vi vill!”
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
februari 28th, 2012 at 11:41 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
Brukar inte fördjupa mig i konspirationsteorier men…
”Palme var övertygad om att det var en nackdel för Sverige att gå med i EU (EG). Han var stark motståndare till en privatisering av den offentliga sektorn. (Givetvis hänger dessa saker ihop för den som har ögon att se med) Innan han mördades var det inte mycket diskussion, men bara ett och ett halvt år efter mordet vände opinionen både i EU-frågan och beträffande privatisering.”
”År 2003 ska så nästa avgörande steg bestämmas i en folkomröstning om valutan och den därav följande maktförskjutningen mot Bryssel.
Opinionen ser inte bra ut för Ja-sidan.
OM man av okänd anledning verkligen vill påverka resultatet i en demokratisk folkomröstning, vilka metoder finns det?
Inte så många utöver propaganda och att överösa denna propagandamaskin med pengar. Om inte det visar sig räcka och man inte drar sig för kriminella metoder (mord), vem ska man då mörda för att få en önskvärd effekt, dvs ett ‘Ja’ i omröstningen?
Anna Lindh har kallats mycket i media efter mordet, varav ‘Anna Lindh var kärlek’ som en präst uttryckte det i TV kanske är det mest patetiska. ‘Ja-drottningen’ är inte en ovanlig eller överdriven benämning dock. Hon var verkligen en frontfigur för Ja-sidan.
Om man inte vill att svenska folket ska rösta rationellt, dvs efter intellektuella överväganden, så får man se till att de röstar med känslorna, dvs man ser till att det händer något mycket traumatiskt som sätter känslorna i fokus inför omröstningen.
Alla experter är eniga om att folk påverkas starkt i sina ställningstaganden när trauman som dessa inträffar. Den sittande makten stärks betydligt. (6% direkt ökning för sossarna efter Palme-mordet).”
Två mord med liknande mönster utförda av ”en ensam galning” – ett på en ”nej-sägare” och ett på en ”ja-sägare” – i båda fallen för att frampressa ett ”ja”. Långsökt?
http://lege.net/politiken.biz/komplott.htm
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 21st, 2012 at 7:22 e m Citera och svara denna kommentar
Det nya Europas Gestapo byggs upp bit för bit. FRA är ett faktum och idag röstade Sveriges riksdag igenom EU´s datalagringsdirektiv.
Att Centerpartiet sagt nej men röstade ”ja” säger något om hur det står till med demokratin.
Minns hur en moderat riksdagsman för några år sedan ville ha hjälp av EU med att hindra Sverige från att införa denna lag. Det säger något om kunskapen bland våra folkvalda.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 27th, 2012 at 12:43 e m Citera och svara denna kommentar
En liten inblick i kulisserna:
”The foundations for the EU and ultimately the Euro single currency were laid by the secretive Bilderberg Group in the mid-1950’s.”
http://www.prisonplanet.com/former-nato-secretary-general-admits-bilderberg-sets-global-policy.html
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 28th, 2012 at 4:15 e m Citera och svara denna kommentar
Har katolska kyrkan ngt med detta att göra???
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 28th, 2012 at 6:18 e m Citera och svara denna kommentar
@Robert: snarare att de som ligger bakom detta också skaffat sig ett grepp om RKK.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
mars 29th, 2012 at 12:25 e m Citera och svara denna kommentar
@Lars W:
”Minns hur en moderat riksdagsman för några år sedan ville ha hjälp av EU med att hindra Sverige från att införa denna lag. Det säger något om kunskapen bland våra folkvalda.”
Det komiska ligger i att Sverige är skyldiga att införliva direktiv från EU i svensk lag och att denne moderata riksdagman hade fått sig att lagen var ett svenskt påhitt som han kunde få hjälp av EU att stoppa. Aningslösheten florerar och breder ut sig i alla läger.
Vet inte om frågan om RKK var angående min kommentar. Husomhelst är denna organisation djupt involverad i det europeiska imperiebygget.
Anmäl överträdelse av kommentarsregel
Svara