måndag, juni 18th, 2012...9:38 e m

Blir det vinter efter den arabiska våren?

Kommentarer

I helgen var det den andra omgången av det Egyptiska valet. I dag utopar muslimska brödrarskapets kandidat som segrare.

Är det en uppfyllelse av Jesaja 19 som har tagit sin början:

Jesaja 19:1-4
Profetia om Egypten. Se, HERREN far fram på en snabb sky och kommer till Egypten. Egyptens avgudar bävar inför honom, och egyptiernas hjärtan smälter i deras bröst.

Jag skall uppegga egyptier mot egyptier, broder skall strida mot broder och vän mot vän, stad mot stad och rike mot rike.
Egyptiernas mod skall försvinna, deras planer skall jag göra om intet. De skall fråga sina avgudar och trollkarlar, andebesvärjare och spåmän.

Jag skall överlämna egyptierna i en hård herres hand, en grym kung skall råda över dem, säger Herren, HERREN Sebaot.

Har vintern börjat? Jag bara undrar.

Det är inte långt kvar nu.

/Alias

  • FredrikW

    Jag citerar ur boken ”Guds plan för Upprättelse” av den framlidne Kjell Sjöberg, från 1995. Sid 42

    ”Vi började bedja samtidigt som en kör av muslimpräster i sina högtalare kallade till bön i moskéerna runt om oss. Vi bad att dagens Egypten skulle överlämnas åt det Muslimska Brödraskapet, de fundamentalistiska muslimerna.

    Men jag skall ge egyptierna i en hård herres hand,
    och en grym konung skall få råda över dem, säger Herren, HERREN Sebaot. Jes 19:4

    Så skall då HERREN slå Egypten – slå, men också hela. När de omvänder sig till HERREN, skall han bönhöra dem och hela dem. Jes 19:22

    Det Muslimska Brödraskapet kvalificerar på beskrivningen – ”en grym herre som skall råda över dem”.Fundamentalismen är inte bara grym mot kristna, den är lika grym mot sina egna muslimska bröder. När egyptierna får se grymheten hos dem som drar ut de yttersta konsekvenserna av Islam, så kommer de att ropa till Gud mot förtrycket, och han kommer att ge dem en frälsare,och de kommer att omvända sig till honom.” Slut citat

    Är det så att Kjell med böneteams böner nu har blivit uppfyllda?

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    Inte bara Jesaja 19 utan Sakarja 12 m fl.

    ”En profetia, HERRENS ord om Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himlen och lagt jordens grund och som har format människans ande i henne: Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat. Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne. På den dagen, säger HERREN, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag öppna mina ögon, när jag bland folken slår alla hästar med blindhet. Då skall Juda stamfurstar säga i sina hjärtan: ’Jerusalems invånare är vår styrka, genom HERREN Sebaot som är deras Gud.’

    På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem, som sorgen vid Hadadrimmon i Megiddopasset. Landet skall sörja, var släkt för sig.” (Sak 12:15, 9-12)

    Nu gäller det att be för Israel. Gud har inte kallat oss att bara stå vid sidan om och titta på. Han kallar på väktare som ropar till honom dag och natt.

    ”På dina murar, Jerusalem, har jag ställt väktare. Varken dag eller natt får de någonsin tystna. Ni som ropar till HERREN, unna er ingen ro. Och ge honom ingen ro, förrän han fast grundar Jerusalem och gör det till en lovsång på jorden.” (Jes 62:6-7)

    En lovsång på jorden genom Andens utgjutande och Messias återkomst eller det muslimska kalifatets huvudstad? ”Saliga är de tjänare som Herren finner vakande när han kommer. Amen säger jag er: Han skall fästa upp sina kläder och låta dem lägga sig till bords och själv komma och betjäna dem.” (Luk 12:37)

    Vänner nu gäller det att inte sova på vår post…

    Välkomna till Hedesunda Församlingshem den 1 juli då det blir samlingar kl 16 och 18 med bl a David Rubin f d borgmästare i Silo i Samarien. Ämnet är: ”Det Heliga Landet – Israel eller Palestina?”

    David Rubin är gruudare till “Shiloh Israel Children’s Fund” som hjälper barn som utsatts för terrorangrepp. Han var själv med om ett terroristattentat då även hans son blev skadad. Efter denna händelse slutade han som borgmästare i Silo för att hjälpa barn som drabbats av terrorattacker. David Rubin är en mycket fängslande talare, skribent och författare. Han har skrivit böckerna ”God, Israel, & Shiloh: Returning to the Land” samt ”The Islamic Tsunami: Israel And America In The Age Of Obama.”

  • http://azaryahu.wordpress.com/ Kristian

    Intressant att dessa araber inte vill ha Mecka som huvudstad? Dessutom vill de befria Gaza? Från vem? Hamas, eller?;) Skämt åsido så visar detta tydligt konsekvenserna av den sk. arabiska våren.

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se/ Berndt Isaksson

    Precis, nu är det inte långt kvar tills Brudgummen Jesus kommer åter. Lovat vare Herrens namn för det!

    Berndt

  • http://aletheia.se John Nilsson

    Usch vilken ondska.

    Det ser vi nog alla. Jätteviktigt nu att minnas att kampen inte är emot kött eller blod – så det enda som verkligen hjälper här är som Lars Enarsson säger – bön.

  • Linnea

    Fasansfullt.

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Kristian:

    ”Intressant att dessa araber inte vill ha Mecka som huvudstad?”

    Ja det är intressant. Men det visar på islams natur. Jerusalem var aldrig huvudstad för islam under de nära 1300 år som den varit under deras välde. Varför?

    Jerusalem som stad är inte intressant för islam. Deras önskan att nu göra Jerusalem till huvudstad handlar enbart om att visa sin makt över andra, först och främst judarna och i andra hand kristendomen för att få kontrollen över hela världen. Mecca är redan helt i deras händer och har ingen konkurrent.

    Islam handlar om makt i första hand. Israel och judarna står i frontlinjen. Det är dags att vakna upp! Messias kommer snart, ja! Men den sista tiden kommer att bli tuff – över hela jorden.

    Tack Aletheia för att ni tar upp detta!!!

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Berndt Isaksson:

    Visst är det underbart att det inte är långt kvar tills ”Brudgummen Jesus” kommer åter. Det allvarliga för många kristna är att han kommer inte som ”Jesus Kristus” utan som Israels Messias. Det som i första hand förlorades när kyrkan kapade de judiska rötterna var just det bibliska framtidshoppet.

    Det är som Walid Shoebat har uttryckt det: ”Alla kristna tror att Jesus kommer tillbaka. Men de flesta har ingen aning om vad han kommer att göra när han kommer.” Detta är oerhört smärtsamt och allvarligt.

    Det är bråttom att hitta tillbaka till rötterna för att vara redo för Brudgummens ankomst!

    Allt gott!

    Lars

  • Börje Eliasson

    @Lars Enarsson

    Den Helige Ande rörde verkligen vid mig när jag läste din kommentar. Jag skall be mer för Jerusalem, det känns både angeläget och underbart. Vilka allvarliga tider vi lever i. Vi ses nog i Hedesunda 1 juli. Var välsignade.

    Shalom
    Börje

  • Johan

    Mainstream media har väl som vanligt knappast rapporterat om detta?
    Uppdrag granskning överraskade visserligen nyligen, i sitt avslöjande reportage angående imamers råd till misshandlade kvinnor. Men det handlade ju om en svensk paradgren, nämligen att uppmärksamma kvinnomisshandel (Jag försvarar självklart inte kvinnomisshandel. Däremot ogillar jag att det används som slagträ av feminismens företrädare. Troligtvis är det p g a vår statsreligion feminismen, som det får så stort mediautrymme, på bekostnad av andra lika stora eller större problem.). Eftersom feminismen fortfarande är starkare än islam i Sverige, så kunde denna granskning ske.

    Alias, tack för klippet! Kanske skulle du skicka vidare det till Uppdrag granskning, Dokument utifrån eller Agenda? Möjligen vill de ta sitt public service-uppdrag tillräckligt på allvar, för att göra ett program om detta?

  • Åsa

    Tack för klippet, Alias!

    Denne man har förmodligen vunnit, men det är ju ännu inte deklarerat, skulle visst kunngöras idag.

    Ja, vi behöver be som aldrig någonsin…

    Att vi är i födslovåndorna är det ingen tvekan om… Vad alla profetiorna om fiendernas fall kommer in lär nog uppdagas åren framöver. Damaskus fall i Jesaja 17, i Ps 83 handlar det om Egypten, Jordanien, Irak, Libanon och Syrien. I Obadja står det också om Israels seger över fienden och inte bara över Jordanien om man tittar på vers 18 och framåt.

    När kriget i Hes 38-39 påbörjas, nämns inte Israels hatiska grannländer längre…de är förmodligen utplånade.

  • http://aletheia.se Alias

    @Johan:
    :-)

    Tyvärr har du rätt, det finns verkligen anledning att vara besviken på mainstream medias bevakning. Det är bara att inse att det finns ett andligt tryck som får människor att inte engagera sig, att inte se. Tur att vi än så länge har internet, utan internet skulle vi inte veta mycket om vad som faktiskt pågår. Vi skulle vara mycket svårt att se igenom alla propaganda murar. Men vi vet ju vem som är lögnens fader, så vi borde väl inte bli förvånade i denna sena tid.

    /Alias

  • Birgitta B

    Jag har skickat länk samt ringt till Ekot, Studio Ett och P1Morgon tidigare i veckan.
    Får se om något händer. De lyssnade åtminstone välvilligt.

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se/ Berndt Isaksson

    @Lars Enarson: ”Visst är det underbart att det inte är långt kvar tills ”Brudgummen Jesus” kommer åter. Det allvarliga för många kristna är att han kommer inte som ”Jesus Kristus” utan som Israels Messias. ” SLUT CITAT

    Lars, jag har läst och grubblat på det du säger här ovan. Även om du sätter Jesus Kristus inom citattecken så blir det i alla fall svårt att förstå hur du menar när du säger att det inte är Jesus Kristus som kommer åter. Det är ju ändå så NT talar om honom, både om hans första kommande och inför hans väntade återkomst.

    Matt 1:1
    Detta är berättelsen om JESUS KRISTUS, Davids son, Abrahams son.

    Mark 1:1
    Här börjar evangeliet om JESUS KRISTUS, Guds Son

    1 Kor 1:9
    Gud är trofast som har kallat er till gemenskap med sin Son JESUS KRISTUS, vår Herre

    1 Kor 2:2
    Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än JESUS KRISTUS och honom som korsfäst.

    Fil 3:20
    Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren JESUS KRISTUS som Frälsare.

    (Versalerna är mina)

    Mvh

    Berndt

  • Johan

    @Birgitta B:

    Birgitta B: Jag har skickat länk samt ringt till Ekot, Studio Ett och P1Morgon tidigare i veckan.
    Får se om något händer. De lyssnadeåtminstone välvilligt.

    Snyggt jobbat! Samtidigt skulle nog de tunga reportage-redaktionerna på Svt, också behöva få passningen.

  • http://aletheia.se Alias

    @Birgitta B:

    Oj, det blir intressant att se vad som kommer ut ur detta. Undrar om de bara var ett sätt att säga nej på ett ”trevligt” sätt, eller om de vågar ta i frågan.

    Den 21:a ska det resultatet av valet vara helt klart, det är ju ett bra tillfälle att knyta an till det.

    mvh /Alias

  • Gunnevi

    Inom den muslimska världen är den 12:e Imamen Mahdis återkomst en stor händelse i den yttersta tiden.
    Inom den shiamuslimska inriktningen , med bl.a. Irans 77 miljoner innevånare , är tron på Mahdis återkomst starkt rotad !
    Den 12:te imamen (Mahdi) försvann spårlöst under 800-talet !

    Även i FN har Ahmadinejad talat om den Mahdis återkomst till jorden!
    Vi vet att Irans president Ahmadinejad har för planer vad gäller Israel !

    Men även mot andra länder !

    Och säkert är att Iran kommer att använda kärnvapen, för de har garanterat kärnvapen i sin arsenal!

    Irans president har sagt att Jerusalem skall besegras innan Mahdi kan återkomma !
    Ahmadinejad vill bana väg för återkomsten av Imam Mahdi.

    Denna islamistiska fanatism gör vad som helst för att bana väg för Mahdis framträdande!

    Vi vet vad BIBELNS profetior säger !
    Vi har nått långt nu !

    Abrahams, Isaks och Jakobs GUD, har full kontroll, och Han har inte övergett sitt egendomsfolk!

    SHALOM !

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Berndt Isaksson:

    Vad jag menade är att för de flesta kristna har ”Jesus Kristus” ingenting med Israel och det judiska folket att göra. Profetiorna blir då inte så lätta att förstå.

    Borde ha uttryckt mig lite klarare eftersom jag håller med dig om att det jag skrev kan missförstås.

    Låt mig ge ett exempel på vad jag menar. Jag predikade i Metodistkyrkan i Kragerö för några veckor sedan. Jag förklarade varför jag väljer att hellre använda ordet Messias i stället för Kristus eftersom ordet Kristus lätt sänder fel signaler om vad det handlar om. Som exempel frågade jag alla i samlingen hur många som förknippar Kristus med att det handlar om en jude och Israels utlovade Messias. De kära vännerna kände sig väldigt överbevisade av den helige Ande och det blev en väldigt förkrosselse och äkta syndanöd i mötet. Efter predikan ställde pastorsfrun sig upp och sjöng ut ett budskap i tungor, ett mycket gripande budskap om Israels djupa längtan efter sin Messias. Guds Ande var så stark att ingen ville gå hem efteråt. En äldre dam ringde dagen därpå och sa att hon skulle på en träff (tror det var ett symöte) men hon kunde inte gå dit. Hon sa: ”Jag måste få gömma och begrunda det jag fick på mötet i går kväll innan det pratas bort.”

    Jag är orolig för att vi alltför ofta ”pratar sönder” andliga sanningar på våra bloggar idag. Det blir ytliga, köttsliga debatter hit och dit om vår Frälsare heter Jesus eller Jeshua, om man ska säga Kristus eller Messias, utan att man låter den helige Ande komma med uppenbarelse om vad det egentligen handlar om.

    Kristus eller Messias? Ord förmedlar starka budskap genom associationer. Det är viktigt att vi förmedlar rätt budskap. Det är som många gudsmän har sagt långt före mig: ”Judarna kände inte igen honom när han kom första gången som offerlammet som dog på korsets träd. Hur många kristna kommer att känna igen honom när han kommer tillbaka till Jerusalem som lejonet av Juda för att upprätta riket åt Israel?” Nog tror väl du på detta? Men hur många kristna har fattat det så att man ivrigt väntar på detta? Käbblar vi bort detta budskap med ordstrider eller gör vi vad vi kan för att förbereda människorna? Det spelar ju egentligen ingen roll om vi kallar honom Jesus Kristus eller Jeshua Messias bara vi själva och andra förstår vad som menas med orden.

    Allt gott!

    Lars

  • Erik Johnsson

    Lars Enarson: Är ”din” Messias identisk med Jesus?
    Häng inte upp dig på citationstecknet. Jag ifrågasätter ingenting, men är ändå nyfiken.

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Erik Johnsson:

    Tack för frågan! Han är identisk med Bibelns Jesus. Hela Bibeln handlar om honom från 1 Mos till Upp. Han ÄR Ordet som blev kött. ”Summan av ditt ord är sanning.” (Ps 119:160)

    Gud välsigne dig!

    Lars

    PS Vi har kommit från ämnet i denna tråd nu. Ber om överseende med det. Ämnet i tråden är väldigt allvarligt och angeläget. DS

  • BirgittaB

    @Johan:

    Ringde Rapport igår kväll. Ring du också!
    Tänk om alla här på denna blogg lade en del av krutet på att kontakta media, då kanske vinklingen på nyhetsrapporteringen se lite annorlunda ut.

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se/ Berndt Isaksson

    @BirgittaB:

    Bra jobbat, BirgittaB.

    Jag tipsar DN.

    Mvh

    Berndt

  • Fil 1:21

    Detta är inget annat än sataniskt. Jag är inte förvånad. Satan avskyr allt som har med Guds planer angående Jerusalem och det judiska folkets frälsning att göra, och när han inser att han inte har mycket tid kvar rustar han sina egna till att strida emot allt vad som angår Den Högste Gudens planer. Jag är dock inte bekymrad, jag glädjer mig med en förväntan om att Hans härlighet skall uppenbaras när han kommer för att förgöra all ogudaktighet.. Lovat vare herrens namn! Han som var, som är och som komma skall!

    ” Den ogudaktige har onda planer mot den rättfärdige,
    han biter samman sina tänder
    mot honom.

    Men Herren ler åt honom,
    ty han ser att hans stund kommer.

    De ogudaktiga drar svärdet
    och spänner sin båge
    för att fälla den som är betryckt och fattig,
    för att slakta dem
    som går på rätta vägar.

    Men deras svärd skall tränga in
    i deras eget hjärta,
    och deras bågar skall brista. ”

    (Psaltaren 37:12-15 SFB)

  • http://hem.bredband.net/b226694/index.html Fred Ö

    Nu diskuteras Mursis agenda hejvilt i Kairo.

    http://www.shoebat.com/2012/06/19/video-egyptian-commentators-argue-about-mursis-vision-for-egypt/

    Video: Egyptian Commentators debate Mursi’s Vision for Egypt ….

    Fred

  • Hans P Lindblad

    @Gunnevi: För er som förstår engelska så har Eddie Chumney vidarebefordrat en intervju med en fd soldat i Irans Republikanska Garde, som samtidigt var CIA-agent, han kallas Reza Kahlili (heter något annat, hemsida: http://atimetobetray.com/). Han intervjuas av Rick Wiles. Länkar finns här på Aletheia, men nedan finns direktlänkar om ni inte hittar.

    Han berättar just om Mahdis återkomst, om Irans troliga innehav av atombomber, etc.

    Del 1: http://youtu.be/mYhndToxRBM

    Del 2: http://youtu.be/Z_FKpr80V9Q

    Del 3: http://youtu.be/Mbq5ZIF5DBE

    Del 4: http://youtu.be/d25GI50EdF0

  • Johan

    @BirgittaB:

    Nu är också Svt kontaktat. Jag ringde precis utrikesreaktionen på nyheterna och de hade inte uppmärksammat detta. Jag gav henne Aletheias adress och hon tackade. (För info: Agenda har semester, Dokument utifrån köper in sina program och uppdrag granskning sysslar nog inte så mycket med utrikespolitik)

    Låt oss se vad som händer.

  • Alias

    @Fred Ö:

    Intressant, man kan verkligen se hur detta eskalerar till en period av broder mot broder, vän mot vän, stad mot stad innan den grymme kungen tar makten.

    Särskilt med tanke på hur också militären agerar, det är en stark konflikt på gång, som sannolikt kommer mynna ut i att den grymme härskaren tar makten.

    Jesaja 19 kommer att bli uppfyllt till minsta prick.

    mvh /Alias

  • Hans P Lindblad

    Fokus Israel:

    Eddie Chumney rapporterar i veckans Focus Israel News att den iranska nyhetsbyrån Fars informerat att Ryssland, Kina och Iran ska ha en gemensam armémanöver i Syrien. Det ska vara 90 000 personer, 400 flygplan och 900 stridsvagnar involverade.

    Kina har bett Egypten om tillåtelse att passera genom Suez-kanalen med 12 skepp i slutet av juni.

    Lyssna till nyheterna: http://youtu.be/mWLXvGokZpo

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Alias:

    Håller med om din bedömning. Militären har fortfarande den reella makten i Egypten och kommer inte att ge sig så lätt. Det kommer att bli kamp men MB kommer nog att dra det längsta strået.

    Det märkliga är att USA nu uppmanar militären att acceptera valresultatet. Precis som Carter såg till att störta shahen i Iran så att Khomeinis blodtörstiga fanatiker kunde ta makten i Iran så har Obama agerat precis likadant för att Mubarak skulle störtas och MB ska få makten i Egypten.

    Bengt Nordström har tagit ett mycket frimodigt initiativ och inbjudit författaren till boken ”The Islamic Tsunami: Israel And America In The Age Of Obama” till Hedesunda Församlingshem den 1 juli kl 16 och 18.

    Jag rekommenderar alla som kan att åka till Hedesunda och lyssna. Informationen behöver komma ut om vad som händer idag. Det har nyligen bildats en ny kristen ekumenisk förening i Sverige som verkar för att ta ifrån Israel deras hemland. Dagen hetsar nu till bojkott av varor från Israel. Det är allvarligt. För info om samlingarna i Hedesunda ring 070-444 97 00.

  • http://aletheia.se Marcus

    @Hans P Lindblad: Detta är också en intressant infallsvinkel:
    http://news.antiwar.com/2012/06/13/ex-mossad-chief-israeli-attack-will-push-iran-to-develop-nuclear-weapons/

    The former chief of Israel’s foreign intelligence service is again speaking out against an Israeli strike on Iran, arguing that such preemption will only embolden the Islamic Republic and push them towards getting nuclear weapons.
    Ex-Mossad chief Meir Dagan, who made headlines in recent months for calling a military strike on Iran “the stupidest thing ever,” even though it has been hinted at and advocated by current Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, is again saying that bombing the country unprovoked would be counterproductive.

    Sedan får ni även två pusselbitar:
    http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=39363
    http://twitter.com/pollbuster/status/192123514881445888

    Vem är störst hot mot Israel i längden av dessa namn och relationer? Lätt att bli bortfintad.

    Propaganda är en sak, verkligheten en annan. Men i slutändan är Iran ett stort hot. Frågan är – ett hot mot exakt vem? Och vilka händelser som leder dit?

    Att Israel och det judiska folket ligger i Irans kikarsikte är uppenbart. Men det finns fler som siktar på dem.

    Men detta är ju uppmuntrande:
    http://thecontroversyofzion.com/2012/05/arab-politician-to-start-pro-israel-knesset-party/

    “Most Arab citizens are in favor of coexisting, cooperating and living in harmony with Jewish Israelis,” he said. “The other Arab parties place too much emphasis on the Palestinians and external Arabs. But it’s more important to serve the Arabs inside Israel who want to live here in peace with our Jewish cousins.”

  • märta

    Tack att Aletheia ger oss denna information.
    Det pågår massbeskjutning ifrån Gaza långt in i Israel. Om detta skriver svensk massmedia inte ett dugg.
    Kan du tänka dej något som helst annat land som plötsligt attackeras av mer än 40 missiler på ett dygn, och inte ett dyft syns i våra massmedia?
    Här några länkar med bra o matnyttig läsning i ämnet.

    http://israelisverige.info/?cat=50
    http://mellanosternidag.wordpress.com/2012/06/19/hamas-tar-ansvar-for-raketangreppen-mot-sodra-israel/
    http://k-rabnor.blogspot.se/2012/06/negativt-plus.html

    Måtte alla väktare ställa sig på sina vaktposter!

  • Erik Johnsson

    Lars Enarson: ”Det har nyligen bildats en ny kristen ekumenisk förening i Sverige som verkar för att ta ifrån Israel deras hemland. Dagen hetsar nu till bojkott av varor från Israel.”
    Vad heter den föreningen? Och är det tidningen Dagen som hetsar till bojkott av varor från Israel? Var kan man i så fall läsa om det?

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se/ Berndt Isaksson

    Lars Enarson skriver: ”Dagen hetsar nu till bojkott av varor från Israel.” slut citat

    Oj, det har jag missat men stämmer det (vilket jag utgår ifrån att det gör) så är det ytterst allvarligt. Dagen har ju trots allt genom åren varit proisraelisk och om man nu dragits med i den antisemitiska vågen så är det något av den sista försvarsställningen av betydelse i detta land för Israel och judafolket.

    Mvh

    Berndt

  • http://unajuaje.niwega.net/ Kamau Mweru

    @Lars Enarson skrev: ”Dagen hetsar nu till bojkott av varor från Israel.”

    Var vänlig ge länk så vi kan reagera tillsammans!

    /Kjell

  • Fred Ö

    mina kommentarer här försvinner av någon anledning ut i tomrummet och jag undrar förstors om någon hör mitt rop på hjälp, varför?

    Fred

  • Fred Ö

    Storskaliga krigsspel på gång i mellersta östern:

    http://www.jpost.com/LandedPages/PrintArticle.aspx?id=274391

    ‘Iran, Russia, China, Syria plan massive war game’
    By JPOST.COM STAFF
    19/06/2012
    Over 90,000 troops from 4 countries due to participate in Middle East’s largest ever war game, according to Iranian media.

    Iran, Russia, China and Syria will hold the Middle East’s largest ever war game, Iranian news outlets reported quoting unnamed sources.

    According to the report, 90,000 troops, 400 warplanes and 1,000 tanks from the four countries will take part in land and sea exercises.

    The war games will feature Russian atomic submarines, according to Iranian media, as well as warships, aircraft carriers and mine-clearing destroyers.

    Semi-official Iranian FARS news agency stated that the exercise was being planned in coordination with Egypt, which recently acceded to grant the passage of 12 Chinese warships through the Suez Canal. The report stated that the Chinese naval convoy is due to dock in Syrian harbors within the next two weeks…

    Fred

  • märta

    @Lars Enarson:
    Tack Lars att du håller oss uppdaterade!
    Lyssnade idag på din inspelning från 2010 i Norge
    ”Jerusalem – Fredens Stad”.
    Den känns mer aktuell än någonsin.
    Fick ett argt mejl från en syster som krävde att få veta varför det sägs att vi ”ska gå mot Jerusalem”!!
    Kan du förklara det lite närmare?- Du som kan göra det så bra. Hon krävde även bibelord på det.
    När man ser ovanstående film, så tycker man att det är självklart, men kanske inte för alla.

    Brachot (välsignelser) !

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Kamau Mweru:

    Jag läste artikeln i papperskopian av Dagen för någon vecka sedan och vet inte hur man kan få fram en länk till artikeln men skall undersöka och försöka återkomma.

    Det handlade om ett stor artikel om en kampanj bland svenska politiker att man bör bojkotta varor från Israel. Argumenten för detta gavs stort utrymme. Israels vänner fick ge en liten kommentar i slutet som protest, men drunknade i ”gratisreklamen” för denna anti israeliska kampanj. Dagen själv opponerade sig inte på något sätt mot kampanjen utan skrev positivt om den.

  • Erik Johnsson

    Lars Enarson: Är det den här du menar?
    http://www.dagen.se/nyheter/-sluta-importera-fran-bosattare-/

  • Gunnevi

    @Hans P Lindblad:

    TACK Hans för länken !

    SHALOM !

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Erik Johnsson:

    Jag tror det. Men artikeln i papperskopian var betydligt större.

  • http://aletheia.se Alias

    @Erik Johnsson:
    @Lars Enarson:

    Även denna finns från samma dag av samma journalist
    http://www.dagen.se/nyheter/forslag-om-bojkott-ar-problematiskt/

    Problematisk = Alla varor från Israel borde bojkottas. Sedan kommer Israels vänner in med en liten protest på slutet.

    Men det är kanske någon annan artikel som du sett ?

    /Alias

  • marie

    Sakarja 5.
    3. Då sade han till mig: ”Detta är Förbannelsen, som går ut över hela landet; ty i kraft av den skall var och en som stjäl varda bortrensad härifrån, och i kraft av den skall var och en som svär varda bortrensad härifrån.

    ‘förbannelse’ på hebreiska = ‘alah’ !

    1Mos. 6
    11. Men jorden blev alltmer fördärvad för Guds åsyn, och jorden uppfylldes av våld.

    ‘våld’ på hebreiska= chamas (hamas?!)

  • märta

    En liten notering.
    I denna artikel i Dagen kommer Natalie Stanus till tals. Hon jobbar som ”expert på handelsrelationer mellan EU och Israel/Palestina.
    Hon företräder org. EMHRN.
    Om man googlar på henne så hittar man detta i KYRKANS TIDNING :

    http://www.svenskakyrkan.se/sokresultat2.aspx?cx=018102267694147199659:v1n9osa8yhs&cof=FORID:11;NB:1&ie=UTF-8&q=Natalie%20Stanus#966

    Säger det oss någonting om allvaret och den tid vi lever i? Jag tycker i alla fall att det är tydligt.
    De församlingar som deltar i SKR och därmed Qarta Equmenica (vilka är de flesta) har samtidigt gått med på denna bojkott.
    Var medveten om detta du som tillhör en sådan församling ! Det är dags att ta ställning för vårt eget lands framtid. Vilken väg väljer du?

  • http://www.youtube.com/watch?v=KgvUqNDwODE Lars W

    Visst kommer mörker över Egypten liksom över världen i övrigt och i synnerhet Europa. Egypten tillhör Medelhavsunionen (se detta ord i Wikipedia) och kommer ännu en gång att drabbas av nattsvart mörker (2 Mos. 10:21, Upp 16:10). Dock ska vi även se framåt bortom mörkret; på en ljus framtid även för Egyptens land:

    ”Och HERREN skall göra sig känd för egyptierna, ja, egyptierna skola lära känna YHWH på den tiden; och de skola tjäna honom med slaktoffer och spisoffer, de skola göra löften åt YHWH och få infria dem. Så skall då YHWH slå Egypten – slå, men ock hela; när de omvända sig till YHWH, skall han bönhöra dem och hela dem. På den tiden skall en banad väg leda från Egypten till Assyrien, och assyrierna skola komma in i Egypten, och egyptierna in i Assyrien; och egyptierna skola hålla gudstjänst tillsammans med assyrierna. På den tiden skall Israel, såsom den tredje i förbundet, stå vid sidan av Egypten och Assyrien, till en välsignelse på jorden. Och YHWH Sebaot skall välsigna dem och säga: Välsignad vare du Egypten, mitt folk, och du Assyrien, mina händer verk, och du Israel, min arvedel!”
    (Jes kap 19)

  • http://www.youtube.com/watch?v=KgvUqNDwODE Lars W

    Visst kommer mörker över Egypten liksom över världen i övrigt och i synnerhet Europa. Egypten tillhör Medelhavsunionen (se detta ord i Wikipedia) och kommer ännu en gång att drabbas av nattsvart mörker (2 Mos. 10:21, Upp 16:10). Dock ska vi även se framåt bortom mörkret; på en ljus framtid även för Egyptens land:

    ”Och HERREN skall göra sig känd för egyptierna, ja, egyptierna skola lära känna YHWH på den tiden; och de skola tjäna honom med slaktoffer och spisoffer, de skola göra löften åt YHWH och få infria dem. Så skall då YHWH slå Egypten – slå, men ock hela; när de omvända sig till YHWH, skall han bönhöra dem och hela dem. På den tiden skall en banad väg leda från Egypten till Assyrien, och assyrierna skola komma in i Egypten, och egyptierna in i Assyrien; och egyptierna skola hålla gudstjänst tillsammans med assyrierna. På den tiden skall Israel, såsom den tredje i förbundet, stå vid sidan av Egypten och Assyrien, till en välsignelse på jorden. Och YHWH Sebaot skall välsigna dem och säga: Välsignad vare du Egypten, mitt folk, och du Assyrien, mina händer verk, och du Israel, min arvedel!”
    (Jes kap 19)

    (Är den där koden nödvändig?)

  • http://www.youtube.com/watch?v=KgvUqNDwODE Lars W

    @Erik Johnsson:

    ”Te, viner, frukt, elektronik, kosmetika. På den svenska marknaden finns flera varor som producerats i bosättningar på Västbanken, det vill säga på den mest omtvistade marken i Mellanösternkonflikten.”

    Tack för länken.

    Jag dricker vin från Golan Heights Winery vid festliga tillfällen såsom påsk. Druserna och andra folk i Golanområdet är glada för att de slapp förtrycket från Syrien sedan Israel ockuperade bergen 1967 och annekterade desamma 1980. Nu kan de i frid odla druvor och leverera till de israeliska vintillverkarna. Det vita vinet, Yarden Chardonnay, är prisbelönt. Man kunde önska att liknande inträffade på Västbanken. Dessvärre, om man får uttrycka sig så, var Västbankens tidigare ockupant Jordanien inte förtryckare på det sätt som Syrien är men de var i lika hög grad ockupant såsom Israel är idag. Golanområdet kommer att tillhöra Dans stam. Västbanken tillföll Juda stam m fl. Dem kommer områdena också att tillhöra till fullo i en nära framtid enligt Hesekiel kap 48.

  • Morgan malmborg

    Våra riksdagspartier pratar fortfarande om den fantastiska arabiska våren. Det är endast sd som varnat för detta att det kan komma något värre, återigen har detta mobbade parti fått rätt dags att även kristenheten vaknar

  • http://unajuaje.niwega.net/ Kamau Mweru

    @Lars Enarson:

    Den artikel som Erik Johnsson länkar till är utan tvekan tendentiös och vinklad.

    Den artikel som Alias länkar till är väl mera neutral.

    Båda tydligen skrivna av samme person: Jacob Zetterman

    Jag skall skriva honom ett mejl och upmärksamma honom på att hans artiklar kommer till tals här hos Aletheia.

    Får se om han kommer att reagera.

    /Kjell

  • http://unajuaje.niwega.net/ Kamau Mweru

    Vi får vänta på Jacob Zettermans eventuella reaktion.

    Han har semester till den 13:de Augusti. (Enligt auto-svar.)

    Inte dåligt!

    /Kjell

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Kamau Mweru:
    Tack för att du tog tag i detta!

    Ett aktuellt problem idag som bl a startat den nya ekumeniska anti Israel föreningen är beskyllningen att Israel stjäl vatten från Palestinierna. Kristna från Sverige har varit på besök på ”Västbanken” och fått lära sig detta.

    Här är lite info från Israels statliga vattenbolag som korrigerar bilden:

    - Israel supplies to the West Bank Palestinians 46 million cubic meters (MCM) a year more water than Israel is obligated to under the Oslo Accords.

    - Israel supplies to the Palestinians, as a whole, 52 MCM a year more water than Israel is obligated to under the Oslo accords.

    - In direct breach of the Oslo accords, the Palestinians have drilled over 300 unauthorized wells in the West Bank. (This “off the books” extra water, drawn by the Palestinians, is in addition to the extra 52 MCM of water Israel has allocated to the Palestinians above the required OSLO accords allotment.)

    - The Palestinians do not treat their sewage water which is contaminating the Western Samarian aquifer that topographically runs westward down the western half of the Samarian West Bank Mountains to the Tel Aviv coastal plain aquifers. (See this reporter’s graphic compilation.) http://www.marklangfan.com/watergraphics-watercross-section2.htm

    - In direct breach of the Oslo accords, the Palestinians are not developing any new sources of water, either through sewage treatment or desalination.

    - Recently the BESA Institute released a report by the renowned, Hebrew University water-expert Dr. Haim Gvirtzman entitled “The Israeli-Palestinian Water conflict: An Israeli Perspective” http://www.biu.ac.il/SOC/besa/MSPS94.pdf which asserted that “despite there being a $500 million international Donor fund available” for the building of sewage treatment plants, “The Palestinians refuse to build sewage treatment plants.”

    PS Har haft problem med att kunna skicka mejl. DS

  • http://unajuaje.niwega.net/ Kamau Mweru

    @Lars Enarson skrev: ”Har haft problem med att kunna skicka mejl.”

    Off topic:

    Inga problem. Jag väntar.

    Ordspråk på Kiswahili: Haraka, haraka, haina baraka!

    Kanske förstår du det, men översättningen lyder:

    ”Bråtton, bråttom medför ingen välsignelse!”

    On topic:

    Visst är opinionen otroligt starkt vinklad.

    Men Herren har ALL makt i Himmelen OCH på Jorden.

    /Kjell

  • http://aletheia.se Marcus

    @Fred Ö: Jag hittade några kommentarer som blivit modererade. Jag vet inte exakt varför men jag släppte igenom din senaste kommentar se här: @Fred Ö:

    Dock hade redan själva uppgifterna funnits i en tidigare kommentar här: @Hans P Lindblad:

  • http://aletheia.se MyTwoCents

    @Lars Enarson:

    Svarade på båda dessa artiklar med satir blandat med fakta om Israel:
    http://aletheia.se/2012/05/05/nyhet-lar-dig-bojkotta-hela-israel-har

    Tyvärr försvann mina länkar då Dagen uppdaterade sin hemsida…..

    mvh
    D

  • Erik Johnsson

    De där Dagen-artiklarna var väl helt okej. Inte kan man säga att de hetsade mot Israel. Rak journalistik. Tidningen Dagen är så proisraelisk man kan begära på ledarplats.

  • http://berndtisaksson.dinstudio.se/ Berndt Isaksson

    ”Islamisten Muhammad Mursi vann presidentvalet i Egypten, uppger landets valkommission enligt AFP.” SLUT CITAT

    Mycket tragiskt och illavarslande för Israel. Egypten som annars varit en av de få något så när Israelvänliga grannarna, blir nu styrt av en ledare från Muslimska Brödraskapet. Detta är ju också en enorm besvikelse för alla som trodde att den arabiska våren skulle leda till demokrati, frihet och fred.

    Berndt

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    Den bästa kommentaren om valet i Egypten är förmodligen ”The Brotherhood’s useful idiots” av Caroline Glick http://www.jpost.com/Opinion/Columnists/Article.aspx?id=274761

    Senaste nytt: Morsi har annonserat att han kommer att skapa en ny Egyptisk – Iransk axel i Mellanöstern. Huuuh va kallt…….

  • http://Aletheia.se Marcus

    Turkiet lär stärka den axeln med.

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Marcus:

    Absolut. Erdogan sa tidigare i år att det räcker med att Egypten och Turkiet slår sig ihop så tar de över Mellanöstern.

    Egyptens USA tränade armé är fem gånger så stor som Israels och Turkiet har en av de största arméerna i världen. Jag tror den femte i ordningen.

    Det blåser ishavskyla…

  • Fred Ö

    Angående de kommande relationerna mellan nord och syd relativt ”det härliga landet” kan det nu vara på sin plats att utifrån Daniel påminna om att de inte kommer att förbli särdeles fredliga när vi närmar oss ändens tid.

    Dan. 11:21 ¶ I hans ställe skall en föraktlig man komma, en som man inte har givit kungavärdighet. Oväntat intar han riket genom list.
    22 Och översvämmande härar skall svepas bort inför honom och krossas, likaså en förbundsfurste.
    23 Ty från den stund han ingått förbund med honom kommer han att handla svekfullt. Han skall dra ut och få övermakten med endast lite folk.
    24 Oväntat skall han komma in i landets bördigaste trakter och göra vad hans fäder och deras fäder inte kunnat göra. Byte och rov och gods skall han strö ut åt sitt folk och intill en viss tid gör han upp onda planer mot befästa platser.
    25 Han skall uppbåda sin kraft och sitt mod mot kungen i Söderlandet och komma med en stor här, men kungen i Söderlandet skall också rusta sig till strid med en mycket stor och mäktig här. Han skall dock inte kunna hålla stånd på grund av de stämplingar som görs mot honom.
    26 De som äter hans bröd skall störta honom. Hans här kommer att svepas bort och många skall bli slagna och falla.
    27 Båda kungarna kommer att ha ont i sinnet. Där de sitter tillsammans vid samma bord talar de lögn, men det skall inte ha någon framgång, ty ännu dröjer slutet till den bestämda tiden.
    28 Han skall vända tillbaka till sitt land med mycket gods, men hans hjärta kommer att vara emot det heliga förbundet. När han har genomfört sitt uppsåt skall han vända tillbaka till sitt land.
    29 På bestämd tid skall han sedan på nytt dra ut mot Söderlandet, men denna senare gång skall det inte gå som den förra.
    30 Ty skepp från Kittim skall komma emot honom, och han skall förlora modet. Då skall han vända tillbaka och rikta sin vrede mot det heliga förbundet och ge vreden fritt utlopp. Och när han har kommit hem, skall han lyssna till dem som har övergivit det heliga förbundet.
    31 Härar från honom skall komma, och de skall orena helgedomen, tillflyktsorten, avskaffa det dagliga offret och ställa upp förödelsens styggelse.
    32 Dem som har kränkt förbundet skall han med smickrande ord locka till avfall, men de av folket som känner sin Gud skall stå fasta och hålla ut.
    33 De förståndiga bland folket skall ge många insikt, men ändå skall de under en tid falla genom svärd och eld, genom fångenskap och plundring.
    34 Men när de faller skall de inte lämnas utan hjälp, och många skall då av falska motiv sluta sig till dem.
    35 En del av de förståndiga skall falla, och de skall luttras så att de blir rena och fläckfria intill ändens tid. För ännu dröjer slutet till den bestämda tiden.
    36 Kungen skall göra vad han vill och skall upphöja sig och förhäva sig över varje gud. Ja, mot gudars Gud skall han tala sådant att man måste förundra sig. Allt skall lyckas honom väl till dess att vredens tid är ute, ty det som har beslutats måste ske.

    http://thecontroversyofzion.com/2011/09/the-holy-covenant-in-the-book-of-daniel/

    Shalom!
    Fred

  • http://www.thewatchman.org/se Lars Enarson

    @Fred Ö:

    Shalom Fred!

    Du har rätt. Fienden har svårt med den inbördes sämjan.

  • Fred Ö

    Vill minnas att flera av komentatorerna här tipsade massmedia angående denn här visade vidion som propagerade för den egyptiske broderskapsrörelsens presidentkandidat Morsis islamistiska program. Någon som sätt att man brytt sig?

    Här är en annan video där Morsi själv redogör för sitt program för det Egyptiska folket som är väl så skrämmande men så vitt jag vet också har ignorerats av svenska massmedia.

    http://www.memri.org/clip/en/0/0/0/0/0/0/3476.htm

    Mohamed Morsi during Elections Campaign: Jihad Is Our Path, Death for the Sake of Allah Is Our Most Lofty Aspiration, the Shari’a Is Our Constitution

    /Fred

  • http://hem.bredband.net/b226694/index.html Fred Ö

    Kommer Egypten bli den ledande kraften för ett återupprättat kalifat?

    Video: Leader of Egyptian Party says Muslim Brotherhood will never relinquish power

    http://www.memritv.org/clip/en/3474.htm

  • http://hem.bredband.net/b226694/index.html Fred Ö

    Nu dras planerna fram för att förverkliga kalifatet.

    Muslim Brotherhood Draws Up Plans to Islamize Egypt

    http://www.radicalislam.org/analysis/muslim-brotherhood-draws-plans-islamize-egypt

    The Muslim Brotherhood leadership in Egypt held a secret meeting last week in anticipation of Mohammed Morsi’s expected presidential victory. According to the Arabic report, discovered by the Investigative Project on Terrorism, the leaders drew up the “Jazira Plan” to Islamize Egypt and pave the way for the resurrection of the Caliphate.

    The “Jazira Plan” was personally approved by Mohammed Badi, the Supreme Leader of the Muslim Brotherhood, the report states. Among the first steps is to “replace the nation anthem with the so-called anthem of the Islamic Caliphate.” Police uniforms will be swapped out for “Islamic garb.” The Ministry of Information will be disbanded and replaced by a new office that will “publish Islamic heritage only” and regulate the culture. The memorization of Quranic verses will be required for students to advance academically….

    /Fred

  • http://hem.bredband.net/b226694/index.html Fred Ö

    Nu dras planerna fram för att förverkliga kalifatet.

    Muslim Brotherhood Draws Up Plans to Islamize Egypt

    http://www.radicalislam.org/analysis/muslim-brotherhood-draws-plans-islamize-egypt

    The Muslim Brotherhood leadership in Egypt held a secret meeting last week in anticipation of Mohammed Morsi’s expected presidential victory. According to the Arabic report, discovered by the Investigative Project on Terrorism, the leaders drew up the “Jazira Plan” to Islamize Egypt and pave the way for the resurrection of the Caliphate.

    /Fred

  • http://aletheia.se Marcus

    @Fred Ö: Det som hänt i Egypten är en överenskommelse mellan USA, Saudiarabien och Israel!

    För det som egentligen händer i Egypten är följande: Morsi vann valet men militärjuntan behåller makten.

    (http://english.ahram.org.eg/NewsContent/36/122/46061/Presidential-elections-/Presidential-elections-news/Mursi-declared-Egypts-first-civilian-president,-bu.aspx)

    Muslim Brotherhood’s Mohamed Morsi becomes Egypt’s first freely-elected, non-military head of state – but his diminished presidential authority under last week’s ‘constitutional addendum’ raises question marks.

    The SCAF released late on Sunday 17 June an addendum to the military-authored March 2011 Constitutional Declaration, giving the SCAF complete independence as Egypt’s military institution, and magnifying its political authorities, critics say.

    The articles of the amended Constitutional Declaration put the SCAF in sole charge of the armed forces and its affairs, including selecting military leaders including the defence minister. The president will also not be able to declare a state of war or order the deployment of troops, even to contain domestic disturbances, without the military council’s consent, according to the terms of the constitutional addendum.

    Politically, the SCAF (Supreme Council of the Armed Forces) has the authority to appoint a new Constituent Assembly tasked with drafting a new constitution, should the current assembly be dismantled.

    Målen med denna lek med elden är:
    - att motverka ett större folkligt uppror mot nuvarande ordning i Egypten (Saudiarabien är livrädda för detta)
    - att se till att makten även fortsättningvis ligger hos generalerna (vilka både Israel och Saudiarabien lärt sig att hantera)
    - att se till att Camp David-avtalet inte bryts (Israels intresse och i viss mån USAs)

    Så folket ska dämpa sig lite när Morsi (tilläts) vinna valet, men den egentliga makten ska finnas kvar hos militären (trots Mubaraks frånfälle).

    Vi får se om dealen håller.

  • Katarina

    @Marcus: ”För det som egentligen händer i Egypten är följande: Morsi vann valet men militärjuntan behåller makten.”
    Ja, självfallet – det är ju ”demokrati a la Saudiarabien” som gäller ;-) Oavsett hur många demokratiska val som hålls, finns det ingen vettig person att rösta på.

    För folket på plats kan valet mellan militärmakterna bakom frontfigurerna dock ha avgörande skillnad. En diktator som spelar sina kort hyfsat väl kan – hur märkligt det än må låta i västerländska öron – skapa en slags fred och trygghet för den stora massan. Det är något som inte en verkligt demokratiskt vald fri ledare (utan militärmakt bakom sig) någonsin kan uppnå i området. Det är bara Israel som får ihop den ekvationen.