Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

9 dåliga karismatiska vanor vi behöver sluta med

Översättning från Lee Gradys spalt i Charisma Magazine, ”Fire in my bones”. Den engelska versionen läser du här.

Källa: Charisma Magazine

Jag älskar den Helige Andes gåvor. Men några av våra ”Andefyllda” metoder är diskutabla.

Alla som har läst denna spalt innan vet att jag är karismatisk i min teologi och inte ber om ursäkt för detta. Jag älskar den Helige Ande, och jag tror att Nya Testamentet kallar oss till att göra plats för Andens manifestationer. Aposteln Paulus gav riktlinjer för profetians gåva, han såg dramatiska helanden, han upplevde övernaturliga syner, och han lärde kyrkoledare att inte förbjuda tungotalet (se 1 Kor 14:39.). Paulus förkroppsligade karismatisk andlighet.

Men allt vi gör nuförtiden i den Helige Andes namn är inte giltiga uttryck för hans makt. Under de senaste fyra decennierna har vi karismatiker uppfunnit några löjliga beteenden som inte bara gör att vi ser fåniga ut men faktiskt vänder bort folk från vårt budskap. Jag föreställer mig att vi började med dessa beteenden på grund av omognad – och jag kan skratta åt dem eftersom jag har praktiserat en del av dem själv. Men det är 2013 nu, och jag tror att Gud förväntar sig mer av oss.

Jag inser att detta kan bli känsligt om man har en eller flera av dessa dåliga vanor. Men vänligen be över den här listan innan du ilsket anklagar mig för att vara kritisk.

1. Knuffa folk i golvet. Det finns tillfällen när människor känner sig vingliga eller svaga i knäna när den helige Ande rör vid dem. Jag lämnar utrymme för detta. Men kan vi sluta knuffa ner folk i golvet? Varje förebedjare som slår, knuffar eller smäller till människor vid ett kyrkopodium är oerhört oförskämd. Han förlitar sig dessutom på sin egen höga viktighet att visa att han har makten att ”fälla” människor i Anden. Om du knuffade ner någon till golvet,  hade Gud inget med detta att göra.

2. Trilla av artighet. Vi har alla gjort det. Många människor faller när de tar emot förbönen eftersom de tänker sig att det är den andliga saken att göra. Men det finns ingenting i Skriften som hävdar att du måste falla för att ta emot helande eller smörjelse. Man tar emot genom tron. Det går utmärkt att förbli stående. Och detta kan dessutom skydda dig ifrån att någon kliver på dig.

3. Lovsången som aldrig tar slut. Jag brukade älska refrängen ”Let It Rain” tills vissa kyrkor körde låten i botten genom att spela den 159 gånger i rad. Efter de första 30 varven ville jag skrika: ”- Byt kanal!”. Gud lyssnar inte mer koncentrerat på oss när vi är repetitiva, som om vi genomförde en regndans för att få Honom att höra oss. Det är OK att avsluta låten och påbörja en ny!

4. Amatörflaggan AB. Banderoller och flaggor blev en het lovsångstrend under 1980-talet, och pompa och ståt kan fortfarande funka när det utövas och utförs för en publik. Men när fick vi för oss att det var en smart idé att vifta med flaggor, pinnar och andra vassa föremål en halvmeter ifrån andra mötesbesökares ansikten?

5. Insamlingsgala, amatörversionen. Jag har varit på möten där predikanten gav ett 25-minuters insamlingsstal och sedan bad alla i publiken att tåga till fronten under de efterföljande 15 minuterna. Ja, ge pengar till Gud är tillbedjan. Men när offertalet tar längre tid än någon annan del av mötet, börjar jag undra om någon försöker blåsa en.

6. Predikan som slutar sju gånger. På tal om pengar, jag önskar att jag hade fått en dollar varje gång en predikant har sagt ”Jag börjar avsluta nu”. Jag har inget emot en lång predikan, och jag är själv skyldig till att ha dragit över tiden när jag predikat. Men du är en urbota lögnare om du säger till publiken att du håller på att avsluta när du i själva verket har en halvtimme kvar innan du är färdig.

7. Lovsångs-go-go-dans. Jag älskar att dansa i kyrkan – och detta är vanligt i många av församlingarna jag besöker. Men jag är rädd att vi släppte lös ett monster när vi uppmuntrade amatördansteam att hoppa runt på scenen iförda trikåer – mitt framför besökare! Det är inte oandligt att fråga: ”- Kommer detta att se fånigt ut?”

8. Hörsel-fördärvar-ljudsystemet. När den tidiga kyrkan bad, skakade byggnaderna. Idag skakar vi våra byggnader genom att vrida upp volymen på våra ljudanläggningar. Man vet att de är alltför högljudda när församlingsmedlemmar börjar trycka in öronproppar under gudstjänsten. ”Karismatisk” betyder inte ”högljudd”, och vår andlighet inte mäts i decibel.

9. Flygande-start-tungomålstalet. Jag kommer aldrig att be om ursäkt för tungotalet, och jag tror att det är en underbar gåva för varje kristen. Men någon har fått idén att man kan få igång maskineriet genom att be folk att repetera vissa fraser med syftet att ”korka upp” bönespråket. Att be någon säga ”sex flaskhalsar i en plastask, sex flaskhalsar i en plastask” kommer inte att utföra några mirakler. Sluta upp med att manipulera Den Helige Ande.

Aposteln Paulus, under det att han la fram riktlinjer för de karismatiska gåvorna, sa följande till korintierna: ”sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga” (1 Kor. 13:11, Bibel 2000). När vi ger oss själva till Andens verk, låt oss då också låta honom leda oss in i mognad så att vi inte i dumhet förslösar Hans kraft.

 

J. Lee Grady är före detta redaktör för Charisma och ledare för Mordecai Project (themordecaiproject.org). Du kan följa honom på Twitter på @leegrady. Han är författare till ’10 Lies the Church tells women’, ’10 Lies Men Believe’, ’The Holy Spirit Is Not for Sale’, ’Fearless Daughters of the Bible’, och andra böcker.

Aletheia har artikelförfattarens tillåtelse att publicera artikeln.
Översättning till svenska: John Nilsson

=>

Ämne: Gästblogg, Goda nyheter, Mediekritik, OPINION & DEBATT

Nyckelord: , ,

  • Anders Gunnarsson

    Amen

  • Anders Gunnarsson

    En munk sa; en predikan på en kvart är från himlen, en halvtimme från det egna köttet o tre kvart nerifrån…

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Det stämmer säkert bra i din romerska kyrka. Frågan är om ens en kvart där kan komma från ovan…

  • Mannen

    Det är väldigt mycket negativt som skrivs på denna blogg.
    Det kan ändå inte vara nyttigt för er som ofta läser här.
    Bäst att bryta in med något positivt 😉

    1. Tänk att Gud verkar genom oss!
    2. Tänk att Gud välsignar oss!
    3. Tänk att vi får tillbe Gud!
    4. Tänk att vi tillhör Guds rike!
    5. Tänk att vi kan bli influerade av Gud så att vi vill hjälpa andra människor!
    6. Tänk att Gud har gett oss en skrift som lyser upp på den väg vi vandrar!
    7. Tänk att Gud gläder sej när vi lovsjunger och dansar inför honom!
    8. Tänk att vi är Kristi kropp här på jorden!
    9. Tänk att Guds Ande leder oss i bön!

    Fantastiskt!!!

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Det är mycket att tacka Abrahams, Isaks och Jakobs Gud – Bibelns Gud YHWH – för 🙂

  • Stigacke

    En högst befogad artikel. Man skulle kunna tillägga nr 10. Säg inte ”Så säger Herren” när du känner dig manad att ge ett profetiskt ord. I många fall (kanske de flesta) har inte Herren sagt något och har han gjort det så är det ändå ett styckverk som är uppblandat med dina egna önskningar. Efter våra ord kommer vi att dömas, säger Skriften.

    Ps/ Anders, vi brukar ha undervisning i mer än en timma. Hur blir det då? / Ds

  • disqus_wtAiYWYZg4

    ”I många fall (kanske de flesta) har inte Herren sagt något och har han gjort det så är det ändå ett styckverk som är uppblandat med dina egna önskningar.”

    Man känner andra genom sig själv säger ordstävet. Eller som Mästaren mästerligt uttryckte det i Joh 2:25.

  • Stigacke

    Ursäkta Lars, detta gäller naturligtvis inte dig. Ditt tal är alltid fullkomligt.

  • Inget diskussion om katolska kyrkan i den här tråden, tack! Håll er till ämnet och håll en god ton, oavsett samfundstillhörighet!

    Bless!

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Ditt stöd för den romerska kyrkan gör mig inte särskilt sentimental. Ni har mycket gemensamt, vilket det är vårt ansvar att bemästra i svaren till edra ironiserande kommentarer i bloggosfären.

  • Läsare

    Den du, den satt rätt bra, tänkte precis samma tanke men kom ej till skott eftersom jag tänkte på Andreas ord i början alltså att hålla kyrka utanför denna tråd.

  • Berndt Isaksson

    Stor Tack Andreas Glandberger för att du lagt ut denna artikel och sett till att den blivit översatt till svenska. J. Lee Grady har verkligen blivit
    en profetröst. Vet att han är hatad numera bland herraväldespredikanterna därför att han så ofta och så brutalt avslöjar deras humbugar.

    Vi skulle behöva en J. Lee Grady i Sverige också.

    Berndt Isaksson

  • SefastTronde

    Jag har erfarenheter från verkliga väckelsesammanhang, där är denna regel inte tillämplig. Minns med oerhörd glädje och tacksamhet ett tillfälle då predikan var sex timmar lång, och man insåg det inte förr än man efteråt tittade på klockan, då alla närvarande blivit såväl fyllda som styrkta av Guds Ande.

    Detta är ett fenomen som man kan läsa om igenom hela väckelsehistorien, att när Guds Ande är närvarande upplever man inte att tiden är långrandig, eller att bänkarna är träiga och hårda. Det finns vila och härlighet i Guds närvaro! Man vill då bara ha mer…

    MVH / Sefast Tronde

  • SefastTronde

    För övrigt skulle man kunna lägga till ett antal fullständigt bisarra punkter till listan, i form av otillständiga spastiska förevisningar, konvulsioner, bönekväden med underliga tillgjorda ljud, bluffande predikanter som forcerat söker frammana bekännelser om helanden o.dyl.

    Ja, allt sådant, inklusive punkterna ovan är mänskligt kött och bedrägeri som skadat kristenheten och skapat förakt för Gud, som de egentligen borde frukta. Tråkigt … !!!

    Inte så att jag vill promota någon kritikens anda, som ju utgör det andra diket, väl representerat idag både här och där, även bland bloggarna, men det finns goda skäl att ”vara nyktra och vakande”.

    Men de nu så bedrägliga ”antikarismatikerna” borde även ta till sig en varning, att inte utsläcka Anden, om man hade något förstånd vill säga. Och när man själva inte är Ande-döpta, blir den förmenta andebedömningens gåva i regel bara andefattig och dömande i enlighet med en följare-john-attityd efter de mest fördömande ”gult-by-association-predikanterna”. Det är det andra diket, som liksom bluffkarismatikerna kommit att bli en minst lika vanlig förvillelse.

    Den som inte närmar sig levande Gud kommer ohjälpligt att glida bort från Honom, och blir förblindad av sitt egenrättfärdiga förstånd, som inte är Gud välbehagligt. Utan Den Helige Ande är vi hjälplösa.

    För den som fruktar Gud gäller det alltså att ”älska Gud av hela sitt hjärta, och av allt sitt förstånd…”. Annars blir vi ohjälpligt dömda till förvillelse och hamnar i endera diket…

    MVH / Sefast Tronde

  • Anders Gunnarsson

    Enligt munken är fallet solklart. Jag själv vågar inte döma.

    Allt gott

  • Stigacke

    Jasså! Vad består detta ”stöd för den romerska kyrkan” av och vad har vi gemensamt?

    Du som antyder att ditt tal inte är ett styckverk, tala nu om i klartext på vilket sätt jag eller MFS stöder RKK. Kan du inte det så har du ljugit.
    SÅ (ligger det till)

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Hade jag påstått att ni har samma tro och lära hade det varit osant. Det gemensamma ni har är attityden och sättet att bemöta meningsmotståndare. Det i sin tur beror på det gemensamma ursprunget (andliggen).

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Det var en fin samling sanningar. Flertalet punkter rör sådant man ofta tänkte på under de många år man ofta besökte kyrkor och konferenser. Kom efter läsning av artikel omedelbart att tänka på tre Youtube-klipp. Länkar inte eftersom det alltid verkar hamna i spamfiltret då. Tips för sökning på Youtube är:

    David Wilkerson on weird manifestations

    toronto blessing

    tungotal livets ord

  • Stigacke

    Jag vet inte vad ”andliggen” är, men ett är säkert, du för fram lögner. Jag tänker inte fortsätta att försvara mg mot dessa lögnaktiga påhopp som är uppenbara brott mot kommentarsreglerna. Admin borde ta bort alla dessa som inte har med ämnet att göra, Anders, Lars och mina.

    Ps/ Jag vet var skon klämmer på dig Lars. Du är frustrerad och pressad av att hålla fast vid den obibliska läran att Jesus är Fadern (modalism) / Ds

  • Anders Gunnarsson

    OK

    Jag har hela mitt liv suttit i bänken o övat mina lutherska sinne – örat o baken – och aldrig kännt mig tillfreds.

    De predikningar jag hört i Kyrkan är oftast gudomligt kärnfulla o korta. Se o hör!

  • En läsvärd text; Grady är en klok profetröst i samtiden. Sen finns det förstås ett motsatt och likaledes destruktivt dike i karismatiken också. Men det är kanske en annan text.

    För övrigt tycker jag att bloggar och kommentartrådar är mer läsvärda om kristna kan låta bli att puckla på varandra hela tiden .

  • Mycket intressant och modigt skrivet, och samtidigt presenterat
    med, som jag brukar uttrycka mig, skrivarglimten i ögat. Skönt med
    människor som tar bladet från munnen med både självdistans och
    närhet till Anden. Sund karismatik är nödvändigt för evangeliets
    utbredande!

    Som Grady ber inte heller jag om ursäkt eller skäms för min karismatiska teologi och längtan efter Guds kraft till människors frälsning, helande och befrielse. Däremot tror jag många av de spektakulära fenomen vi idag ser i en del av våra församlingars och troendes desperata längtan efter andliga upplevelser, mer stjälper än hjälper budskapet om Jesus Kristus.

    Det går inte att manipulera Den Helige Ande, däremot är det möjligt att manipulera människor i Den Helige Andes namn. Personligen är jag övertygad om att mycket av det vi ser idag i de sammanhang som ägnar sig åt spektakulära andliga fenomen, är delar av orsaken till att evangeliet dräneras på den kraft det egentligen har till just människors frälsning, helande och befrielse. Och att förkunna detta evangelium är ju vår egentliga kallelse.

  • Ulrika Jansson

    ”Det går utmärkt att förbli stående. Och detta kan dessutom skydda dig ifrån att någon kliver på dig.”

    Å! Så befriande, jag fick ett GOTT skratt!

    Om du visste hur sant du har i denna mening, både kroppsligt och mental…skydda dig ifrån att någon kliver på dig…

    Håller med i samtliga punkter och blir faktiskt bekymrad över denna rapport hur det verkar gå till nuförtiden. Sedan jag tog emot dopet för 5 år sedan har Anden dragit upp mig ur träsket varje morgon och burit mig till min arbetsplats långt utanför kyrkväggar och dessa punkter. Nåväl, jag var på väg in i en sk gemenskap men upptäckte med Andens hjälp (Sic) att de var på väg att kliva på mig…så det stannade vid en erfarenhet man kunde varit utan. Inte en chans att det du beskriver/vill varna för? förkommer i evigheten.
    En spontan tanke: Lyft av dig alla titlar som har med ditt ursprung att göra och spegla dig enbart i Bibeln!
    /Ulrika

  • ShmuelS

    Han tar upp viktiga saker men jag tycker ändå att det är ytliga företeelser. Frågan är ju om det finns mera grundläggande problem?
    Sök på youtube:

    SHOCKING DOCUMENTARY 1- False spirits invade the church – KUNDALINI

  • ShmuelS

    Det är bra att ta upp och göra sig av med ovanor.

    Vore det lika bra att ta upp bra vanor?

    Vet nån vilken dag i räkningen det är mellan dagen efter Sabbaten som följer viftoffret och veckohögtiden? ( För er som inte har läst om högtiderna utan använder RKK’s högtider; dagar mellan Påsk och Pingst).
    Sam

  • Jag håller helt och hållet med dig, Per! Det andra karismatiska diket vore det intressant att höra med om. Kanske en gästblogg?

    Tyvärr har vissa personer som skriver här mycket svårt att låta bli att glidtackla andra kristna, och det med dubbarna utåt. Hoppas kunna göra något åt det här på Aletheia på sikt.

  • När jag läste den på engelska tänkte jag omedelbart att detta vore något att publicera på svenska! Jag mailade då Lee Grady personligen och frågade om det var möjligt, något han både överraskande och glädjande sa ja till! Han skrev också att han skulle vilja besöka Sverige någon gång.

    När Todd Bentley härjade som värst, eller kanske när det hela hade avslöjats, gladde det mig att Grady vågade skriva så rakt angående det som hände i Lakeland. När det pågick skrev jag själv en artikel om det, och det var många som blev arga över hur jag vågade döma honom så starkt som jag gjorde.

    Jag hoppas det kommer mer på svenska av Lee Grady här på Aletheia.

  • disqus_wtAiYWYZg4

    Fungerar visst bra på Google med (om nån inte är så händig med Youtube)

  • Anders Gunnarsson

    Ja tack.

    Men kanske det sitter i väggarna… Ni själva har ju inte varit så snälla åt LO o Kyrkan.

  • ShmuelS

    Efterföljare till Yeshua kanske har läst:

    ”I huggormars avföda,”

    ”I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra.”

    Ett bra citat:

    ”You can choose to walk in the light, casting light in the darkness, but you cannot walk in the darkness, spreading light.”

    Shabbat Shalom!

  • Ulrika Jansson

    Hej Per Ewert,

    Vad är en ”profetröst”?

    Då profeter o profetior är en betydande del av Guds sätt att verka är det viktigt att vi är noggranna med användningen av de begreppen och liknande. Tycker mig ha märkt en ökning av antalet ”profeter”. Är det så eller är det en urvattning av begreppen liksom vi även använder ord som Anden fel?
    En ytlig (obs) reflektion under 5 år med Hjälparen vid min sida tänker jag på att ”profeter” och ”anden” osv är det som kommit att bli det som passar in i varje individs egna tyckande o tänkanden. Om det är så, varför behöver vi då Hjälparen överhuvudtaget? Han ska ju påminna oss om det som Jesus lärt oss. Inte nödvändigtvis förstärka våra egna uppfattningar?

    Bästa hälsningar

    Ulrika

  • AletheiaAdmin

    Jo, förhållandevis har vi nog det trots allt. Men detta handlar förstås även om subjektiva perspektiv. Det är lätt att sätta det man upplever som sanningen före kärleken. Ibland vet man inte hur man ska få ihop både kärlek och sanning, och då är det ibland bra att vara tyst. Ibland. Men vid andra tillfällen är det en större synd att tiga trots att det man kommer att säga kunde ha sagts på ett mer kärleksfullt och respektfullt sätt av någon med större mognad och ännu större lyhördhet till Guds ande.

  • Anders Gunnarsson

    Ja, nog är vi alla syndare.

    Jag har sagt mycket som jag inte borde. Men nog borde en och två av de lägsta antikatolikerna inte få fritt spelrum här.

    Om man verkligen tror att Kyrkan är antikrist o skökan etc, etc; så må det vara hänt , men att dag ut och dag in trumpetera ut det bland massorna, kan ju inte – på något plan – betecknas som friskt. Inte ens med Aletheias världsbild kan man skymta det friska där.

    Allt gott

  • Katarina

    Helt rätt det du skriver o glädjande om Grady vill komma hit + ev. andra likasinnade. Vad jag bara undrar är varför kan vi aldrig lyssna till Herren och följa Honom utan att det måste dyka upp någon ”Mr Right” och tala om det för oss?! Jättebra med ögonöppnande och frispråkiga predikanter – men inget av nämnda företeelser är väl främmande för oss? Vi har ju vetat länge – men inte vågat ifrågasätta det ledarskap som trasslat in oss i det – eller hur?

    Inte mycket har förändrats sedan Israels folk ville ha Saul till konung och ledare över sig istället för att lyda direkt under Gud!

  • ShmuelS

    Varför mer av samma?

    Grady verkar vara en som nasar evangeliet, enligt hans bidgrafi i alla fall. Köp min bok, köp min bok.

    Verkar trivas med Copelands m fl.

    Inte lever han heller efter Skriften v.g. YHWH’s ord.

    ”Väl skall man då säga till eder: ’Se där är han’, eller: ’Se här är han’; men gån icke dit, och löpen icke därefter.”

  • ShmuelS

    Bra kommentar. Folk har revolterat mot YHWH’s instruktioner rätt så länge.

    Om vi ska lära oss av historien så bör vi läsa om Kora och Moses. Sen välja var vi står.
    4 Mos 16.

  • Johan

    Bra artikel tycker jag. Var själv med om att bli knuffad på 90-talet av en av de predikanter som omnämnts i positiva ordalag av många här på bloggen. Det var många år sedan o jag tillrättavisade honom efteråt. Förhoppningsvis har han omvänt sig. Tack o lov att jag var stabil i min tro o inte en sökare, när jag råkade ut för detta. Tanken på hur många det är som skrämts bort ifrån den kristna tron p g a dylika olater, förfärar mig.

    En annan av hans punkter, den om hög ljudvolym, är väldigt träffande för många sammanhang i Sverige idag. I brist på väckelse och Andens kraft, har man degenererats till att försöka locka människor till sina möten genom att kopiera världen. Sådant är människotankar! Vad Jesus har att säga om sådana vet vi, ”gå bort ifrån mig…”.

    Grady gör här en bra analys och jag håller med om alltihop, även om jag skulle vilja lägga till några punkter, som jag anser är ännu viktigare.

    Samtidigt så vill jag nämna att jag googlade Lee Grady och hans bok ’10 lies the church tells women’, ty jag befarade att han skulle vara en sådan där PK-Putte, vars teologi när det gäller kvinnofrågor är i enlighet med tidsandan.

    Tyvärr, verkar mina farhågor vara besannade, efter att ha läst vilka punkter han där skriver om.

    När det gäller kvinnors och mäns olika roller, så har nutidsmänniskan väldigt svårt att böja sig för Guds Ord. Vi tror att vi vet bättre än Gud själv, vad det verkar, när det gäller denna fråga. Många som i övrigt är seriösa bibeltroenden, kan tänka sig att böja sig för allt Bibeln säger, utom det den säger i just denna fråga.
    Här behövs det omvändelse, ty vi vet INTE bättre än Gud!

  • Är det inte så att de som kallas för profeter oftast är självutnämnda sådana? Det är i varje fall min uppfattning efter ett långt liv inom frikyrkorörelsen.

  • SefastTronde

    Bra kommentar – tycker jag.

    Och, det behövs omvändelse på många olika plan inom kristenheten. Bristen på Gudsfruktan ger frukten; att så många tycks veta bättre än Gud.

    MVH / Sefast Tronde

  • Shmuel

    En fråga som kanske är berättigad.

    Är det bra små justeringar ifråga om beteenden som behövs inom kristenheten?
    Eller är mer fundamentala förändringar som måste till?

  • Avila

    Här, skulle man kunna lägga till den överdrift som gäller att hålla sabbaten hos icke judiska kristna – människor försöker hela tiden lägga till något till bibelordet – därför att det är ständigt den osläckliga längtan inuti köttsliga människor att de vill ha lite ära genom att göra det som Gud lärt ut till en andlig teknik – fast Gud har ALLTID haft en längtan att allt vi gör ska leda till att vi ska komma nära Honom i en kravlös gemenskap – även i gamla testamentet ser vi detta. Därför behöver man, när man kommit till tro på Jesus, få sitt sinne förnyat, man behöver dö bort från den där törsten att göra gärningar för sin egen skull – man behöver bli korsfäst med Kristus, som Paulus uttrycker det. Den viktigaste frågan egentligen i det här sammanhanget, är nog: Hur ska Gud kunna vara stor i våra liv, om vi ständigt ska ”hjälpa” Gud med helgelseverket?? Jag blir så trött på både mig själv ibland, och kristna som inte har fattat vad född på nytt verkligen betyder…Jag säger som Reichmann sa en gång: Det är inte vad du gör som förändrar dig – utan det du upptäcker.

  • Avila

    Munken? Hahaha…Wow…Snackar du om munkar nu? Jag trodde man åt munkar – inte blev en själv. Hittar inget stöd för att leva som munk i skriften heller – och ska man leva som Paulus, så får man kraft och nåd från Gud att leva utan en kvinna vid sin sida – men att göra det till en lära såsom inom RKK ger inte Skriften något stöd till. Det finns långt mycket mer Bibelord på att mannen behöver en kvinna – en hjälp vid sin sida. det är ju lite festligt att man får en bild av Skriften att mannen är hjälplös utan en hustru när man lever i miljö där mannen anses vara det starka könet – och så är det tvärtom….

  • Avila

    Halleluja! Det är härligt – men tänk på att man måste dö bort från en längtan att inte snatta åt sig lite av äran när man gör en god gärning el dyl…

  • Avila

    Okej – jag har redan kommenterat Gunnarsson, men såg vad du skrev om det nu…Sorry

  • Avila

    Kundalini är ju otäckt likt de yttringar som man kallar för andligt inom karismatiska falska rörelser…bra där!

  • Avila

    Att säga att Påven är antikrist kanske är lite väl saftigt, men det finns Påvar som som haft väldigt antikristliga anspråk. Sedan vet alla som läst på lite, att inom den rörelsen finns hednareligioner som blandats in i läran. Därmed sagt, så finns det människor som är sanna Jesu efterföljare där också!

  • Avila

    Hahaha….sant

  • Shmuel

    Ja visst är det?Lite konstigt att du inser att det är yttringar som inte kommer från Skriften och att du dissar de som lever efter Skriften, som Yeshuas efterföljare?
    Hmm?

  • Avila

    Jasså? Lite konstigt att du firar högtider som man inte behöver göra som troende hedning…frågan är: Gör du det för att du tror att du får pluspoäng hos Gud eller för Herrens skull?

  • Lars W

    Struntar man i Tio Guds Bud kan man komma till din slutsats. Men det är inte de som blir räddade i slutänden utan de som aktar på Guds Ord. Så här skriver profeten om dessa i Tanak:

    ”Men därunder hava också de som frukta HERREN talat med varandra; och HERREN har aktat på dem och hört dem, och en minnesbok har blivit skriven inför hans ansikte, till åminnelse av dessa som frukta HERREN och tänka på hans namn.

    Och dessa, säger HERREN Sebaot, skall jag hava såsom min egendom på den dag, då jag utför mitt verk; och jag skall skona dem, såsom en fader skonar sin son, som tjänar honom.

    Och I skolen då åter få se, vilken skillnad det är mellan den rättfärdige och den ogudaktige, mellan den som tjänar Gud och den som icke tjänar honom.”

    Det var profeten i Tanaks sista bok. Den Högstes beskydd kommer behövas i tidsålderns avslutning. Så här säger profeten i Bibelns sista bok:

    ”Och draken vredgades än mer på kvinnan och gick åstad för att föra krig mot de övriga av hennes säd, mot dem som hålla Guds Bud och hava Jesu vittnesbörd.”

    ”Här gäller det för de heliga att hava ståndaktighet, för dem som hålla Guds Bud och bevara tron på Jesus.”

  • Avila

    Va? ”Struntar man i Tio Guds Bud kan man komma till din slutsats. Men det är inte de som blir räddade i slutänden utan de som aktar på Guds Ord” -Så jag struntar i Guds bud för att jag inte håller sabbaten som en jude? Wow!! De var det dummaste jag hört på ett tag…Jag talar om människans kött som vill ha ära – och har man inte dött bort från sig själv så spelar det ingen roll hur mycket sabbat eller högtider man håller – då gör man det bara för sin egen skull och inte i tacksamhet över vad Herren gjort på korset.

  • Ulrika Jansson

    Ta inte Lars W på för stort allvar, det gör han alldeles tillräckligt på egen hand.

  • Shmuel

    Det fanns ju bara två människor på jorden när YHWH avskiljde den sjunde dagen som vilodag. Så menar du att en var jude och en var icke jude?
    Men vänta, då var ju Sabbaten menad för alla människor, vilket skulle gå i linje med att Skriften säger att YHWH inte har anseende till person.

    Jag tror det är minst lika högmodigt att med lyft hand synda och sen mena att det inte är synd, enligt YHWH.

  • Ulrika Jansson

    Och Jesus helgade sabbaten genom att arbeta på efter verkliga behov.

  • Shmuel

    Jag förstår inte vad du menar.
    Yeshua arbetade inte på vilodagen. För om Han gjorde det så kunde Han inte vara vårt felfria offerlamm.

  • Ulrika Jansson

    Matt 12

  • Ulrika Jansson

    ”Kristenheten” är en världslig sak som vi aldrig rår på. Det som är stora förändringar för dig är små för en annan o vice versa.

    Men jag tror att vi, generellt sett, ber och undervisar för lite tillsammans med den Ende Läraren, Jesus som genom Hjälparen, vill påminna oss om allt som han lärt oss.

  • PåKlippan

    Jag tror det är för sent att stoppa dessa galenskaper.
    En allvarlig defekt är att säga i tid och otid att Gud har sagt, Gud har visat, mej.

    Det är mycket lögner och halvsanningar som producerats inom den yra karismatiken.

    I pingstväckelsen (jag syftar på tiden fram till ca 1980) var man väldigt restriktiv med att påstå att man talade i Guds namn. De flesta profeter höll tillbaka budskapet pga av det allvar man kände om det skulle vara fel. I dag är det mesta lögn inom karismatiken. Jag syftar då på detl jag idag möter genom s.k. kristen TV.

    På Livets O. så förbjuds sanna profeter att tala. I stället är det fritt fram för olika andar.

  • shmuel

    Du förstår inte implikationerna om man säger att Yeshua inte levde i lydnad till sin Fars ord?
    Säger man att Yeshua inte levde syndfritt, dvs efter Torah, kan ingen göra anspråk på att vara frälst!

  • Shmuel

    Menar du det yeshua sger i Matt 5?
    Mena inte att jag har kommit för att upphäva Lagen, Torah.

  • Det var mycket svammel i en enda kommentar Avila. Låt mig fokusera på det allra värsta;

    Avila: Här, skulle man kunna lägga till den överdrift som gäller att hålla sabbaten hos icke judiska kristna
    MTC: Idén om vilodagen myntade Gud vid skapelsen, innan Israel och innan judendomen. Sabbaten är en gåva till mänskligheten som du kan ta emot eller förkasta.

    Avila: människor försöker hela tiden lägga till något till bibelordet –
    MTC: Att skippa vissa bud efter behag är väl snarare att ta bort från bibelordet än att lägga till?

    Avila: därför att det är ständigt den osläckliga längtan inuti köttsliga människor att de vill ha lite ära genom att göra det som Gud lärt ut till en andlig teknik
    MTC: Är det andlig teknik att vilja följa Herrens bud, so be it.

    Avila: – fast Gud har ALLTID haft en längtan att allt vi gör ska leda till att vi ska komma nära Honom i en kravlös gemenskap
    MTC: Kravlös gemenskap? Vilken översättning läser du? Vi följer inte Herrens bud för att bli frälsta utan därför att vi är det. Vår vandring med Herren går att jämföra med den mänskliga relationen mellan man och kvinna. Vilken relation blir varaktig där man gör som man vill i förhållandet???

    Avila: man behöver dö bort från den där törsten att göra gärningar för sin egen skull – man behöver bli korsfäst med Kristus, som Paulus uttrycker det. Den viktigaste frågan egentligen i det här sammanhanget, är nog: Hur ska Gud kunna vara stor i våra liv, om vi ständigt ska ”hjälpa” Gud med helgelseverket?? Jag blir så trött på både mig själv ibland, och kristna som inte har fattat vad född på nytt verkligen betyder…Jag säger som Reichmann sa en gång: Det är inte vad du gör som förändrar dig – utan det du upptäcker.

    MTC: OM det nu skulle vara så att det är ”törsten att göra gärningar för sin egen skull” som är drivkraften bakom att lyda Herrens Ord så har du rätt i din kritik. Men var viss om att det finns andra motiv än detta. Vad har Jesus att säga om att lyda Guds Ord? ”Om du älskar mig – följ mina bud”. Alltså – det går lika bra att lyda Guds Ord av kärlek till Herren som andra orsaker. Så ta det gärna lite lungt med ditt dömande av det du inte för stunden förstår dig på. Sabbaten har sin grund i skapelsen, bibeln och ”urkyrkan”. Jag bryr mig personligen inte om vad du gör på sabbaten. Är ingen sabbatsfundamentalist själv, men ogillar att själv bli dömd för att jag vill försöka att följa Guds och Jesu eget exenpel att helga vilodagen.

    mvh MTC/Daniel

  • Ulrika Jansson

    Om det är Jesus som du kallar för Yeshua så är det han som texten jag gav beskriver. Du såg väl att den handlar om Sabbaten?

  • Ulrika Jansson

    Matt 5 är en del av Bibeln. Varför skulle Lagen vara upphävd?

  • Shmuel

    Om du menar att Mirjam och Josef kallade sitt barn Jesus får du nog tänka om.
    Förstår du probelme med inställningen att Yeshua bröt mot Lagen i någon form.
    Skriften säger att synd är att bryta mot lagen, Torah. Men Yeshua blev frestad i allt, precis som vi, dock utan synd. Dvs Yeshua bröt inte mot Sabbatsbudet eller något annat bud.

  • Ulrika Jansson

    Ja, det är någonting jag missat i vår dialog. Är du jude?

  • Shmuel

    Nej, inte vad jag vet. Men jag har en storebror som är det.
    Menar du dig vara frälst utan ett felfritt offerlamm?

  • Lars W

    Visst är det tillåtet att äta på Sabbaten? Visst är det tillåtet att be för sjuka? Människosonen är Sabbatens Herre, inte du.

  • Ulrika Jansson

    Det är någonting som inte stämmer. Har inte stött på dina tolkningar tidigare, tror att vi får lämna detta för stunden.

    Genom Jesus Kristus fick jag genom Guds Nåd bli en ny skapelse. Jesus Kristus är den Ende rättfärdige. Vi blir rättfärdiga genom Nåden och tron på Guds Son, när vi tar emot Honom vars namn även är Ordet.

  • Ulrika Jansson

    Så vad är inte tillåtet? Ordna pengarna till maten eller till medicinen?

    Är det tillåtet att arbeta dubbelt på sabbaten för att försörja alla roffare i systemet?

    Nog vet jag vem som är Herre, vem som hjälpt mig o barnen oavsett dag.

    Vad är att göra en rätt sabbat för dig? Arbeta för att andra som är sjuka, hungriga och kanske till och med utnyttjade ens ska få börja tänka på en sabbat?

    Jag lyssnar till dina svar.

  • Shmuel

    Genom att bli frälst, blev du då också Laglös? Dvs de ord som YHWH har sagt vara evia är inte det längre?
    Du har än inte förstått tanken kring att Yeshua måste välja att leva efter ”Lagen”, Torah, där bl.a vilodagen är avskild?
    Om Yeshua inte levde enligt Torah så var Han ju inte syndfri. Detta p.g.a att synda är att inte leva efter Torah, ”Lagen”. Dvs man revolterar mot YHWH’s ord.
    Så även om man menar att det finns ett nytt förbund, så måste man komma ihåg att Yeshua, som hans föräldrar kallade Honom, levde med det gamla förbundet tills Han dog.( Jag tror inte att det ska kallas nytt förbund utan förnyat förbund.)
    Så om man menar att Yeshua arbetade på Sabbaten kan man inte åberopa Yeshua för sin frälsning.

  • Lars W

    Du har nog svaren i det kapitel du hänvisade till.

    Tänk på att Svärdet är tveeggat. Här en annan bra text att ha i åminnelse:

    ”Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i Himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i Himmelriket.”

    (Matt 5:19)

    Sabbatsbudet räknas inte som ”ett av de minsta” buden.

  • Ulrika Jansson

    Vi når inte varandra, som sagt.

    Men Lag, Nåd och Sanning är öppningar i dörren som ska vara öppna samtidigt.

    När jag fick börja ett nytt liv genom Jesus Kristus fick jag ta emot en sådan kärlek att jag vill följa lagen men kan bara ens börja försöka genom den Nåd som Gud ger. Nåden att fira vilodag har jag inte fått ännu, kanske kommer den först i himmelriket för min del. Jag och barnen är inte sjuka men lever i en sjuk situation. Det såg och ser han som är den ende Sanne Fadern. Fadern ger varje barn vad det behöver, inte för att vara auktoritär utan för att han har auktoritet att visa sann kärlek var det någon som sade. Bifaller.

  • Ulrika Jansson

    Men du talar som om människan gjordes för sabbaten och inte tvärtom.

    Tror du att det är roligt att tvingas arbeta dubbelt?

    Är du beredd att ge mig och barnen det bidrag som behövs för att budet ska följas? Eller ska vi kanske liksom Jesus börja se till de verkliga behoven med en bön om att få helga vilodagen när det går?

    Ps. Frälser sabbaten dig? Då finns det ingen anledning för juden att vända om?

  • Lars W

    En Sabbatsdag nyligen bjöd jag två bulgariska tiggare på lunch. (Den ena av dem såg ut att ha tillbringat senaste åren i något koncentrationsläger). Gav även ett bidrag till de medicinska behov de berättade om (delvis med teckenspråk). Ett litet tips om vad man kan göra på en Sabbatsdag 😉

  • Lars W

    Är det så farligt att citera en text ur NT?

    Vad ska juden ”vända om” till? Påvens ”sabbat”?

  • Ulrika Jansson

    Jag är ledsen Lars, men jag kan inte längre delta i denna dialog. Har lämnat ut mycket personliga saker men ändå kan du inte möta i den verkligheten. Då kommer förmodligen ingenting annat att hjälpa heller.

  • Shmuel

    Vi kan alla resonera på vårt eget vis från vår egen utsiktspunkt.
    Jag försöker att resonera med Skriften som utgångspunkt. Precis som om YHWH talade direkt till mig.
    Sen är det mitt val att antingen lyda eller inte.
    Faktum är att YHWH har avsatt en vilodag redan den sjunde dagen av denna världs exsistens.
    Det behövs ingen nåd för att fira vilodagen. Det är nåt man bara beslutar sig att göra. Dvs om man tror att YHWH har avsatt vilodagen.

  • Avila

    Hahaha….wow…det behövs ingen nåd? Vi människor behöver nåd till ALLT i livet ty vi är bortsprungna får allihopa pga av den skada som synden har ställt till med på vår natur – det ser man på hur det diskuteras på Aletheia…Små fejk-judar går det inte att diskutera med till exempel 🙂

  • Ulrika Jansson

    Ja, det här var faktiskt en märklig upplevelse. Men nu är den erfarenheten gjord. Det var förresten den där versen som beskriver storleken på Nåden, avståndet mellan jord o himmel, som fick mig att inse att även mina synder kanske skulle rymmas i den höjden ändå.

  • Shmuel

    Ja du kan vara stolt över att du är en såååå ödmjuk fårskalle.

    Som grädde på moset är du antisemit, tydligen.

    Konstigt att du ändå håller dig till en jude som din frälsare??

    Vem sa att inte det behövdes nåd? Visst behövs nåden men som Paulus säger ska vi inte synda på nåden. Synd är fortfarande synd. Synd finns beskriven i Skriften av tillverkaren själv, YHWH.

    Johannes säger:
    Jfr 1 Joh 3″ Var och en som förbliver i honom ( Messias, juden du vet), han syndar icke; var och en som syndar, han har icke sett honom och icke lärt känna honom.”

    Yeshua sa att vi inte ska synda så att inge värre händer. Detta var mannen vid Betesdadammen som blev helad.

    Joh 5:

    ” Sedan
    träffade Jesus honom i helgedomen och sade till honom: »Se, du har
    blivit frisk; synda icke härefter, på det att icke något värre må
    vederfaras dig.”

    Vi är överens om frälsningen men jag tror du anser dig vara immun mot synd, vilket jag inte tror vi är utan vi måste välja bort synden varje dag.
    Inte bara leva som förut och åberopa nååååååååååden. 🙂

  • Shmuel

    Ja upplevelsen kan kanske leda till omvändelse till vad hela Skriften säger, inte bara några få lösryckta verser?

  • Ulrika Jansson

    Känner du mig?

  • Herren har länge talat till mig om detta och liknande manifestationer. Det finns som bl.a. Sefast Tronde skriver två diken. Ge upp, inte söka manifestationer alls och ha tråkiga och urvattnade gudstjänster utan andens gåvor är det ena diket och där vill ingen av oss vara, men varför vill vi då inte heller befinna oss i det ovan beskrivna diket. Svaret är mycket enkelt: Atmosfären över Sverige är inte rensad. Kristna ledare böjer sig för mycket under världsmakterna och när de då ska be Gud om hjälp så kommer han inte alls till, utan andra andemakter blandar sig ofta i och atmosfären blir inte ren. I denna förtätade stämning kan vissa möta Gud på äkta sätt, andra får möta annat. VI MÅSTE SE UPP! Gud vill ha sanna ledare som leder i ande och sanning. Sanningen är det som ska göra oss fria.

  • Shmuel

    Var finner du att Lagen säger att man inte kan hela en människa på Sabbaten?

    Och hur förstår du det Yeshua säger i Matt 5? ”I skolen icke mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna.”

  • ShmuelS

    Därför att du anför det genom att säga att vi inte ska fia Sabbat längre

  • Ulrika Jansson

    Sabbat för dig, vilodag för mig. Det jag sagt är att jag inte kan vila medan mitt hus brinner ner.

    Om du inte är jude så förmodar jag att du är kristen.

  • Patrick Ölund

    Otroligt bra

  • ShmuelS

    Genom att säga Sabbat för en el och vilodag för en annan på en annan dag, så gör man skillnad på person. Att göra skillnad på person är en synd enligt

    Jak 2:”Minabröder, menen icke att tron på vår Herre Jesus Kristus, den förhärligade, kan stå tillsammans med att hava anseende till personen.”

    I Skriften så finns det ingen annan vilodag än Sabbat. Denna vilodag, Sabbaten, avskilde YHWH redan den sjunde dagen av skapelsen när det fanns varken judar eller greker. Bara YHWH’s avbilder.

    Gen 1:27.

    Jag är inte en jude i den mening du avser. Jag är en adopterad Israel enligt Ef 2:11-
    Omvändelsen till Yeshua innebär ju även en omvändelse i levnad genom att man vet vad synd är och undviker den så mycket man kan. När man missar målet och bekänner det så är Han trofast och rättfärdig och förlåter oss av nåd. 1 Joh 1.

    Kristna lever allt för långt från vad Skriften säger för att jag ska vilja kalla mig kristen.

    Jag ser mig som en som följer ”den vägen” tillsammans med apostlarna.Apg 24;”Men
    det bekänner jag för dig att jag, i enlighet med ’den vägen’, vilken de
    kalla en partimening, så tjänar mina fäders Gud, att jag tror allt vad
    som är skrivet i lagen och i profeterna,
    15 och att jag har samma hopp till Gud som dessa hysa, att de döda skola uppstå, både rättfärdiga och orättfärdiga.
    16 Därför lägger också jag mig vinn om att alltid hava ett okränkt samvete inför Gud och människor.”

    Yeshua, juden du vet, sa ju:”Jag är vägen och sanningen och livet;”

  • Ulrika Jansson

    Jaha, det där är nya saker för mig som jag inte begriper. Och inte tänker ta till mig. Du gör som du anser rätt, du kan även kalla mig laglös, det förändrar ingenting.

  • ShmuelS

    Det är viktigt att kunna förklara sin tro, som Paulus säger.
    Det bästa är om man kan stödja det man tro på med citat från Skriften.
    För det är väl vad kristna bekänner, va?
    ”VI tror på hEEEEEEEla Bibeln.”

    Har du nån gång tänkt på att jämföra de liv som Skriftens personer levde och de liv som de som säger sig tro på dessa förebilder?
    Hur tror du Yeshua levde? Som en hedning, eller?
    Tror du att Yeshua levde syndfritt enligt Skriften?

  • Ulrika Jansson

    Jag tror att du inte har hunnit få så många rynkor i ditt ansikte. Har du ens fyllt 25?

    Stinna unghingstar gör bäst i att springa av sig innan de anträder bloggfåran.

  • ShmuelS

    Strålande argumentering.

    Shabbat Shalom.

    ” I Bless you that you Should Receive The Torah with JOY , and in an a fashion that speaks to your innermost being”

  • Ulrika Jansson

    Tack,

    Förmodar jag.

  • ShmuelS

    Har du hört talas om skördehögtiden, Shavuot? 2 Mos 23:16, 3 Mos 23:15-

    Det är den högtid som Skriften uppmanar oss att fira.

    P.s Det är dag 48 i räkningen idag. D.s

  • Ulrika Jansson

    För mig är det lördag idag och jag anpassar de möjligheter Gud ger mig efter det.

    Dag 6 i veckan och jag tror att jag ska få skörda fisk i affären. Fisk är jättenyttigt.

    Efter butiksstängningen ska jag arbeta med loppisförsäljning hela eftermiddagen och hela dagen i morgon. Dag 7 i veckan. Jag ska arbeta jätte-jättemycket. Finns det liv finns det hopp. Hoppet, 1 av Guds topp tre, tillsammans med tron och kärleken.

    Har du en åker alltså?

  • Antonia

    Ulrika,

    Ja du har helt rätt, Jesus gjorde goda gärningar som att hela de sjuka och göra under av olika slag.

    Och detta gillades inte av fariséerna!

    Det var nämligen förbjudet enligt lagen, att hjälpa dem som var sjuka eller i nöd, så vitt det inte handlade om ex-vis dödliga åkommor och barnafödande.

    /Antonia

  • ShmuelS

    Antonia
    Det är inte fel att rädda liv på Sabbaten.
    Sen har du tydligen inte insett att de skriftlärda har lagt till en hel massa ”lagar” som inte YHWH hade gett.
    Vad än du tror om att Yeshua bröt, revolterade, ändrade, Torah så har du fel.
    För om Yeshua inte levde enligt Torah kunde Han inte vara vårt felfria, syndfria syndaoffer. Och följden hade då blivit att ingen kan säga sig vara frälst genom att tro på Yeshua som Messias.

  • ShmuelS

    Evangelium enligt Ulrika?

  • Ulrika Jansson

    Enligt Matt 12:12 (om jag minns rätt) är både du och jag mer värd än sabbaten. Matt är inte mitt evangelium. Läs gärna Rom kapitel 3. Är du omskuren? Vill du bli rättfärdig genom Lagen måste du hålla precis vartenda ett av buden. Det klarar inte jag och nu är pausen i pågående arbete över denna gång. Du fick den pausen.

    Ps. Du låter lite som när judarna försökte föra över sina traditioner på de första kristna. Kanske var det detta som fick Paulus att skriva Rom 3

    Vet inte, men tankar i mig har Gud givit alternativt tillåtit..

  • ShmuelS

    Nja det står att mer värda än får där.

    Snälla du, tror du verkligen att jag hoppat över Rom 3???

    Mitt hjärta är omskuret enligt Heb 8:”Jag skall lägga mina
    lagar i deras sinnen, och i deras hjärtan skall jag skriva dem, och jag
    skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.

    Jag blev rättfärdig genom att tro på Yeshua som Messias.

    Lagen är lätt att leva efter.
    YHWH säger 5 Mos 30:”Ty det bud som jag i dag giver dig är dig icke för svårt och är icke långt borta.”
    Johannes säger:”Ty däri består kärleken till Gud, att vi hålla hans bud; och hans bud äro icke tunga.”

    Det är nog så att den kristna kyrkan har pådyvlat de som tror på Yeshua som Messias, en hel massa påhitt som inte finns i Skriften, min vän.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?