Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Dokument Livets Ord Ukraina Del 2: – Varför kom inte Ulf Ekman själv?

AG intervjuar

Julietta Yakovenko intervjuas av Aletheia

Dokument Livets Ord Ukraina – Del 2  [OPINION & DEBATT, LEDARSKAP, TRADITION & TEOLOGI, LIVETS ORD/TROSRÖRELSEN]

I denna intervju får du möta Julietta Yakovenko, medlem i församlingen Livets Ord i Donetsk. Julietta tolkade oss under vistelsen i Donetsk och var till stor hjälp under de samtal vi hade med både ledare och medlemmar.

Intervjun med Julietta var en del i ledet intervjuer från Aletheias sida för att få höra hur splittringen påverkat vanliga medlemmar och vad det inneburit för henne. När kameran slagit på och första frågan ställts, var det som en dämning som brast. Julia berättar hur konflikten påverkat henne och församlingen, och det är svårt att inte se att de finns en smärta bakom orden hos henne.

Just smärta var något vi såg hos de allra flesta vi talade med, för denna konflikt har givetvis påverkat och förändrat dessa underbara människor i Donetsk. Det var inte bara församlingen som splittrades, utan det var vänskapsband som brast, familjer som splittrades, och även man och hustru som sattes upp emot varandra då de tvingades ta ställning för en av parterna i denna smutsiga och mycket förödande skilsmässa.

Här får du alltså se ett samtal där orden kommer rakt ifrån ett hjärta som brustit, men som håller på att läkas. Julettas kärlek till Jesus och sina medmänniskor var mycket påtagligt, och detta var något både Daniel och jag kände gjorde ett starkt intryck i våra egna hjärtan under dessa dagar.

Andréas Glandberger & Daniel F orslund
Aletheia Blogg & Tankesmedja

Missat tidigare poster i ämnet? För bättre förståelse av bakgrunden till intervjun gå till [Dokument Livets Ord Ukraina – Historik] innan du lyssnar.

Lyssna till Juliettas berättelse: 

Nästa del:

Livets Ords utsände Carl-Gustaf Severin ger sig på pastorsbarnen: Äldsta sonen om pressen och övertalningsförsöket att ta ställning mot sin egen far, kärleken till den kända missionären, tiden före och efter svenskarnas försök att avsätta pappan samt troskrisen som följde.

Matteus 10:26-27: Var alltså inte rädda för dem. Ty ingenting är dolt som inte skall uppenbaras, och ingenting är gömt som inte skall komma i dagen. Vad jag säger till er i mörkret skall ni säga i ljuset, och vad ni hör viskas i ert öra skall ni ropa ut på taken.

Dokument Livets Ord Ukraina

Bakgrund: Dokument Livets Ord Ukraina – Historik

Del 1: Rysk frilansjournalist uttalar sig om Livets Ord i Öst

Del 2: Mångårig medlem: Varför kom inte Ulf Ekman själv?

Del 3: Carl-Gustaf Severin ger sig på pastorsbarnen

Del 4: – Varför höra från Gud när ni redan har ett ord från ledande Aposteln?

Del 5: Robert Ekh: – Om det rasar, låt det rasa!

Del 6: Pastor Padun själv svarar på anklagelserna

Tredelad summering – Dokument Livets Ord Ukraina

Ulf Ekmans nattsvarta bild av läget. Dokument Livets Ord Ukraina Del 7 – Haverirapport A

Robert Ekh om ukrainarna: ”- Cementhjärnor”. Dokument Livets Ord Ukraina Del 8 – Haverirapport B

Relaterat:

1. Pastor Leonid Padun skriver om Ulf Ekmans katolska teologi i bland annat boken ”Andliga Rötter” och sorgen över splittringen i sitt herdebrev ett år efter brytningen

2. Svenska Livets Ord reagerar med att publicera en lista grova anklagelser mot Pastor Leonid Padun

3. Livets Ord Ukraina svarar på Livets Ord Sverige:s anklagelser efter brytningen

4. Dagen om konflikten mellan Ekman och Pastor Padun

5. Världen idag om konflikten mellan Ekman och Pastor Padun

6. Norska Dagen om konflikten mellan Ekman och Pastor Padun

7. © RISU – Analys av Padun-affären och Livets Ord International på Katolska Universitetet i Ukrainas hemsida [ENG]

8. Växtvärk – möte med Livets Ords Center i Ukraina – Rapport av Livets Ord själva innan församlingssplittringen.

Ämne: Aletheia Tankesmedja, Aletheia Webb-TV, Livets Ord/Trosrörelsen, Nya Ekumeniken, OPINION & DEBATT, UTRIKES

Nyckelord: , , , , , , , ,

Kommentarer (Denna del omfattas inte av vårt utgivningsbevis)

Ronny Andersson skriver:

Det var en väldigt bra interljuv och ung insiktsfull syster om nåden och sanningen och Guds försoning i kristus med sig själv.Så att han inte tillräknar oss människor våra missgärningar…Och vill på kristi maning ,att vi också låter försona oss med Kristus med Gud…Och som troshjältarna i bibeln inte heller var felfria valde omvändelsens och bättringens och försoningens väg kan vi göra det med …Vittnar denna interljuv för mig och förde minna tankar mig att tänka …Eftersom hon valde nåden kärleken anser jag …Och därför går detta att lösa när människor väljer att göra det ,som angående allt om tron och livet och med tanke på allt och alla Guds hänsynstaganden…Men ibland får vi nöja oss med att vara försonade med Gud i Kristus och de som vill och ensidigt med Gud med det som inte vill…Och välja nån alternativ väg som Gud vill ge oss då …Och tills eventuellt vår mottpart som inte vill försona sig med oss också vill det …Och ibland tyvärr kanske vi får apcetera att det aldrig kan ske …Men att vi ändå med gott samvete renat i Jesus blod från döda gärningar…Kan ödmjukt för Gud och Guds Ord och vilja vid gott mod gå vidare som Gud vill då också om saken .Och livet i övrigt och på Guds utvägar och även veta att inget kan skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus…Och Gud är den samme i både sorg och glädje och även tröstens Gud…

En martyr kan ju inte fly alltid sitt martyrskap ,utom bara om Gud vill, eller om man överger Gud och Guds vilja och man kan alltid få ny nåd och omvända sig igen och igen hela livet och för evigt…Men den som förblir trogen Guds vilja i Hans nåd och sanning och kraft i Anden och goda vilja och kärlek och vishet och ledning, enligt bibeln Ordet ,som Gud vill angående var sak…Tror och hoppas och uthärdar allt, och genom allt, och syndfall och prövningar och motstånd och eget och andras svek och Guds fostran och tuktan…Är min uppfattning och erfarenhet…För hans nåd är oss mer än nog för både kallelse till tron och frälsningen och omvändels och bättring och till kall från honom med tanke på allt…

Därför tror jag att detta går att lösa liksom allt som inte det är med som Gud vill…Och det kan bli som Gud vill för alla och om allt genom livet, och tid, och trots allt…Och för att Kärleken gör inget ont mot sin nästa, och kärleken över skyller en myckenhet av synd …Och där synden överflödade, överflödade nåden ännu mycket mer ..Och för att Gud sagt i sitt Ord Förlåt som ni blivit förlåtna av Gud i Kristus Jesus…Och det handlar om tro på Gud och hans nåds möjligheter för väntat och oväntat gott och ont…För kristi kors och uppståndelses skull till evigt liv med Gud igen är det möjligt för Gud att ge oss nåd. helt rättfärdigt och upprätt allt som han vill och kan, och det är bäst alltid och för tid och evighet…Och hjälpa oss till tron på honom och få oss att vilja det också…Och genom de steg och faser som måste till som han vill

När vi blir ödmjuka för Gud och behärskar oss för hans vilja och då sker ömsesidig försoning i Kristus med Gud …Eller ensidig tills vår mottpart kan vilja ändra sig med…Annars får man nöja sig med ensidig försoning i Kristus med Gud …Och försoningen i Kristus med Gud om det Gud vill och inte vill och allt…För det finns inte frälsning i något annat namn än hans …Och Guds nåd och sanning efter bibieln och frälsning och frälsning från allt ont till allt gott på Guds goda vis …Är alltid bättre än alla andra alternativ…Och både för skyldig och offer och rätt förståd och missförsåd …Och skyldig och offer är vi alla inför Gud för det ena med det andra enligt Guds mening vad bibeln lär i varje fall … Annars skulle ingen behöva nåd och få ,och vad det än är om ,och frälsningen/ rädningen…Och Guds frälsning från synd och dess skäl och följder och bekymmer och problem och lidande.Och frälningen genom tron på Gud och Ordet bibeln med evig liv i Gud …Och få komma till himlen…så det finns hopp för oss alla och om allt, ja som man brukar säga särskilt nåd från Gud för allt i Jesus namn,amen…Gud välsigne er och Guds frid med för livet och evighet som Gud vill och till alla!!! Ronny ps 23…

Aletheia.se skriver:

Vi har fått feedback att det behövs en enklare historik för alla dem som lyssnar till serien intervjuer, men inte har följt tidigare poster om händelseutvecklingen i Donetsk. Av intresse att vara lyhörda för våra läsare infogar vi därför denna sida innan publiceringen av nästa intervju: http://aletheia.se/2014/02/20/dokument-livets-ord-ukraina-historik/

David Smeds skriver:

Jonas Rosendahl Jag syftade inte på uppdiktade berättelser, men redigerade sådana. De redigerade berättelserna kan vara sanna, men utelämna viktig information. Jag är själv nämndeman i en av våra kammarrätter. Jag tror inte att vi rätt bedömer vittnesmålen. Vi försöker men missar troligen ofta.
Jag instämmer i dina tankar runt "the greater good" mentaliteten.

John Nilsson skriver:

De gör något som är ganska unikt, och som kanske inte har hänt under denna trettioåriga historia vi upplevt; de gör det möjligt för Gud att agera genom att de utan hårda hjärtan överlämnar domen åt Herren. Mot sådant biter inga motböner, inga strategier, ingenting.

Anonym skriver:

David Smeds Jag tror det blev ett syftningsfel i det jag skrev ovan. Jag menade alltså inte att denna kvinna var otydlig och osammanhängande, det var snarare ett "förvirrat får" som beskrev aningen spänt sina intryck av det som skett i hennes ögon. Min erfarenhet av bland annat nämndemannauppdraget är att det i praktiken inte är så lätt att komma med uppdiktade berättelser utan att det på något sätt märks för den som är tränad att lyssna och iaktta. Möjligen kan en psykopat och karismatisk person vara övertygande men sanningen hinner ifatt även en sådan person förr eller senare, när logiken i resonemangen bryts nånstans.

Inom kristenheten så finns en utpräglad "for the greater good" mentalitet som innebär att man är beredd att vara lite slarvig med vad man säger och även tumma lite på sanningen här och var. Vi behöver komma tillbaka till den punkt där sanning uppfattas som viktigt och där rätten är drivande. Sanningen är ju församlingens grundpelare. Försvinner den så spelar det ingen roll hur mycket vi ropar på väckelse.

David Smeds skriver:

Jonas Rosendahl skrev "otydlighet och osammanhängande berättelser stärker sällan trovärdigheten." Man kan tänka lite annorlunda. Den väl sammanfattade och redigerade berättelsen, kanske har bearbetats, kanske med hjälp utifrån.

Daniel Forslund skriver:

Dessa "rena hjärtan" var genomgående det vi mötte i Donesktförsamlingen. De finns säkerligen i "avhopparförsamlingen" också. Även Pastor Padun ger ett liknande intryck. Jag lyssnade på ett par predikningar på ryska redan innan jag åkte för att se hans ansiktsuttryck, ögon och uttryck.

Ulf Ekman-anhängare bytte lås på en av församlingens byggnader som används till missbrukarvård (ett ganska stort arbete i Donetsk). Paduns församling har rent juridiskt rätt till byggnaden och skulle när som helst kunna tillkalla myndigheter och slänga ut dem.

När jag frågade varför han inte gör det svarar han: Vi har dragit tillräcklig skam över Kristi Kropp i denna stad genom allt som hänt och jag låter dem hellre få använda byggnaden än att blanda in myndigheterna i en församlingsstrid.

Någon påminde mig om kung Salomo och de två mödrarna när jag berättade detta och hur den rättmätiga modern hellre gav bort barnet än att klyva det i två stycken. Något att tänka på bara i detta lilla exempel på skillnader i hjärtats inställning.

David Smeds skriver:

Dessa människor var vanliga i den gamla pingstväckelsen. Äldstebröder, pastorer vanliga enkla människor. Man hade Jesus och ville så innerligt gärna följa hans ord. Man sjöng om hemmet där ovan.

John Nilsson skriver:

Jag är inte förvånad; jag har hört liknande saker under de många år jag försökt hjälpa människor som farit illa i Trosrörelsen på ett eller annat sätt.

Men ändå. <b>Jag har sett denna nu tre gånger och jag har börjat gråta varje gång </b>. Inte på grund av att egna erfarenheter av detta slag spelas upp; jag var relativt förskonad pga släktskapet till Sten Nilsson. Men på grund av att Julietta verkar vara en så renhjärtad och gudsöverlåten människa. Hon är ett stort föredöme.

Jag känner syndanöd när jag ser hur hon möter de som spottat på henne med kärlek och respekt. Sådant beteende ser man sällan här i Sverige, sådant högt mått av kärlek ser jag inte ofta i mitt eget liv gentemot de som bedrar eller ljuger emot mig.

Kaj Avila skriver:

Överallt där man predikar ett evangelium som inte är grundat på Ordet så sker splittringar – Livets Ord har alltid blandat in något annat än Guds rena lära – farliga grejer…

Daniel Forslund skriver:

David Smeds "Rolexkristendom". Ja där föddes ett nytt begrepp.

F.ö. delar jag din dröm.

Daniel Forslund skriver:

Jonas Rosendahl Tack för feedback. Visst spretar den åt alla håll, men precis som du säger; För den som är intresserad av ledarskap och har följt andra vittnesbörd (och dem som kommer) finns guldklimpar i hennes och deras berättelser. Och det är just var det är – hennes story, hennes känslor, hennes bild på den trygga församlingen som skogs i tusen bitar.

Vår förhoppning är att dem som tittar skall kunna summera de olika vittnesbörden och skapa sig en bild av hur församlingen tagit splittringen. Kanske kan till och med dem som valt en annan sida ändå känna fårens hjärtslag i vittnesbörden.

En sak vågar jag säga: Nästa "vittnesbörd" av pastorssonen lämnar endast dem med stenhjärta oberörd. Har suttit med översättning och textning en stor del av dagen och "tvingats" lyssna igen. Klockan närmar sig midnatt nu och jag anar att familjen sover (sitter på kontoret) och kastar strax in handduken 😉

Tack för att du lyssnade.

Anonym skriver:

Daniel Forslund – Det låter som en god tanke. Under mina år som nämndeman lyssnade jag på otaliga händelseberättelser och under långa dagar ibland. Hur jag resonerat i domar är grundlagsskyddat men jag kan väl säga såhär att otydlighet och osammanhängande berättelser stärker sällan trovärdigheten.
Den här intervjun bevisar inget och det är svårt att dra slutsatser, men det väcker frågor.
Är man intresserad av ledarskap då är dessa intervjuer väldigt intressanta!

David Smeds skriver:

Andréas Glandberger Jättebra att ni tog er tid för Ukraina.
Min dröm är att dessa fina människor tackar nej både till det katolska tänket och till det jag kallar för "Rolex"kristendom.

Daniel Forslund skriver:

Fru Padun har inte fått så mycket uppmärksamhet i alla skriverier. Här sjunger hon duett med Donnie McClurkin (från söndagen sånggudstjänst):

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Nj68j98rMRU

Andréas Glandberger skriver:

Som Daniel redan skrivit om här ovan, är det lätt att förälska sig i dessa människor. De står för en renhet och ärlighet man sällan ser, och den smärta de burit på var påtaglig. Deras hunger efter det rätta och sanna evangeliet där Guds Ord är centralt är något vi får hoppas vi skall få se mer av även här i Sverige.

Padun gav också ett väldigt bra intryck, och även om han säkert varit en ledare efter Livets Ord i Uppsalas mall (hierarkisk), så fanns inte dessa tendenser att se hos honom nu. Han var verkligen en man som gav sig till folket, och vårt intryck var att detta var en herde efter Guds hjärta.

David Smeds skriver:

Julietta berättar spontant och ocensurerat. Jag tror att hon talar sant. Naturligtvis kan hon ha missuppfattat någon detalj.
Smärtsamt för en 26 årig tjej som gifte sig för någon månad sedan och i praktiken blivit bojkottad på facebook av många gamla vänner. Därför att hon valde sin egen väg.
Konflikten verkar vara vilken auktoritet som en liten kristen individ ska följa. Kända ledare från den stora organisationen, eller en luggsliten pastor Padun som pekar bort från sig själv och menar att vi ska följa Ordet. Jag tolkar det som att Padun med församling avser att sätta Ordet som auktoritet före, vad kända ledargestalter har på sin agenda.

Tore Danielsen skriver:

Dessverre finner man av og til i livet ut at de man trodde var sanne og ekte venner, ikke var ens venner ALLS!

Daniel Forslund skriver:

Detta är en av anledningarna vi kommer gå över till allt fler video-intervjuer. När tonläge, ansiktsuttryck, och utstrålning finns med i en redovisning säger det så mycket. Som jag nämnt tidigare; Bortsett från den tråkiga skilsmässan mellan församlingarna är det lätt att bli förälskad i det Ukrainska folket. Den renhet Julia utstrålar fanns i hela ledningen och övriga församlingsmedlemmar.

Men hon avslutar väl med att på Pastorns uppmaning vilja stå på Guds Ord mitt i stormen som varit.

Stig Melin skriver:

Det var intressant, men också sorgligt att höra ur utvecklingen i våra östra länder gått. Jag tyckte att denna unga kvinna utstrålade kärlek till sina medmänniskor. Att det kunde gå som det gjorde, men ändå tro på en ljus framtid med fokus på
Guds ord. Vi lever i en svår tid med många fallgropar och vi måste visa trohet mot Ordet.

Per Andersson skriver:

Även denna intervju var väldigt intressant. Ja, även jag undrar varför inte UE kom…. Ser fram emot nästa bloggpost.