Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Från rattonykterhet till äktenskapsbrott: Uppenbarade synder – Guds stora nåd

repentance2

Pred 1:9-10: ”Vad som har varit kommer att vara, vad som har skett skall ske igen. Det finns ingenting nytt under solen. Säger man om något: ”Det här är nytt!” så har det ändå funnits före oss, alltsedan urminnes tid.”

Så har nyheten kablats ut i både sekulär och kristen media: En känd pastor har kört rattonykter. Ingen vill missa att rida på den mediala vågen som följer denna typ av nyhet. Någon skillnad mellan profan och kristen press verkar inte finnas här. Möjligtvis var den profana publiceringen mindre detaljerad och utelämnade namn.

Vi hade tillgång till en polisrapport innan nyheten briserade som pekade på alkoholproblem hos predikanten ifråga. Vore målsättningen med Aletheia att vinna nya klick på sajten och öka trafiken gick ännu ett tillfälle oss förbi. Vi har haft en hel del meningsutbyte med pastorn i sociala medier och här fanns även en möjlighet till ”köttslig revansch”.

Några av dem som fick förhandsbeskedet undrar varför vi valde att inte ta tillfället i akt. En kristen journalist har kontaktat oss något förbryllad över att vi varit tysta. Upprepar därmed några rader som publicerades i samband med att en känd predikant var otrogen (något redigerad);

Här följer vårt resonemang

Aletheia har sedan 2007 bland annat jobbat med att belysa frågor, händelser, synder och situationer som andliga ledare försöker dölja eller rent av mörka. Frågor som berör människor långt utanför det egna sammanhanget. Den tråkiga nyheten var inget som pastorn i fråga kan dölja, p.g.a. offentlighetsprincipen i Sverige. Givetvis i kombination med en rad ”fiender” pastorn har dragit på sig under årens lopp inom svensk frikyrklighet.

Kristen press är inkonsekvent vad gäller publicering av synder av olika slag.

Vi fastnar i ett etiskt dilemma vad gäller syftet och motiven med att kabla ut denna typ av personliga tragedi i sociala medier. Vad vill vi som en kristen mediekanal åstadkomma med att ge denna tragiska situation vingar? Vems synder skall i så fall publiceras och i vilka lägen?

Det är vår inställning att kristen press ofta är inkonsekvent vad gäller vilka som hängs ut och vilka som inte gör det. Hur mycket information som ges varierar också ofta beroende på vilken relation ”syndaren” har till diverse tidningsredaktioner och journalister.

Uppenbarade synder – Guds stora nåd

Det är vår uppfattning att när synd blir uppenbarad, vare sig i ledarskap eller våra egna liv är det en del av Guds stora möjlighet till nåd, helande och upprättelse. Så länge personen i fråga är vid liv, är det lättare att komma till insikt när korten ligger på bordet, än när ingen vet vad som pågår.

Som aktiv i olika former av församlingsarbete, sociala medier etcetera sedan många år, har vi sett och hört det mesta. En stadig ström information flödar hela tiden till vår frivilligredaktion från hela landet. (Ibland från andra länder) Vi skulle kunna ge exempel på personer som gått i graven med sina grova försyndelser i församlingen, utan någon omvändelse och därmed utan nåd och barmhärtighet. Fruktansvärt tragiskt.

Det vi vill föra fram med denna post är följande

Hur smärtsamt det än är.  Hur mörka våra synder än må vara. Att det som sker i mörker och kanske under en tid dolts genom lögner, svek och dubbelmoral kommer upp till ytan är Guds nåd!. Varje dag vi får andas efter det att vår synd uppenbarats är nåd. En fantastisk Gudagiven möjlighet till omvändelse, helande och upprättelse. En möjlighet vi tror och hoppas berörda pastorn tar.

Om vi skulle kommentera något i sammanhanget är det arbetsgivarens torftiga försök att släta över händelsen och skylla på ”näthat” och någon högst konspiratorisk, organiserad kampanj mot pastorn. Skitsnack. Oavsett press eller arbetsbörda finns inga ursäkter till rattonykterhet. Det är en plump i protokollet som inte bör eller kan ursäktas.

Arbetsgivaren var även det nyhetsorgan som i och med den egna publiceringen först gick ut med namn på pastorn. När vi läser redogörelsen får vi känslan att skydda den egna ”hedern” står högre på agendan än omsorg till den anställde.

Låt oss be för ”kändispastorn” ifråga.  För familjen, släkt och vänner. Låt oss även be att samma Ande som drabbade kung David, rör vid den berörda pastorns hjärta.

Till pastorn i fråga skickar vi kung Davids bön i Psaltaren 51:12-14

Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta,
och giv mig på nytt en frimodig ande.

Förkasta mig icke från ditt ansikte,
och tag icke din helige Ande ifrån mig.

Låt mig åter få fröjdas över din frälsning,
och uppehåll mig med villighetens ande

Samt Rom 8:28-29

Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut. Dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, så att Sonen blir den förstfödde bland många bröder.

Och dem som han har förutbestämt har han också kallat, och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga, och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.

Med sorg,

Daniel ”MyTwoCents” F orslund & Andréas Glandberger

Aletheia Blogg & Tankesmedja

Relaterat

Per Ewert (Världen idag): När en kristen ledare faller

Ämne: Ledarskap, Mediekritik, OPINION & DEBATT

Nyckelord: , , , ,