Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Församlingen Arken 07/23: Pastor Peter Ljunggren vill korrigera vår Gudsbild

Peter_L-Arken

I en eldig predikan, mitt under högsommarvärmen, rörde den Kanadensisk-Svenska predikanten om lite under församlingen Arkens mirakelkonferens.

På lördagskvällen började han med att förklara för de närvarande att han helt enkelt inte bejakar vare sig andlig eller politisk korrekthet.  Innan han började sin predikan bad han deltagarna att inte reflexmässigt säga ‘amen’ om de inte menar det och att vare sig han eller Gud kräver att de lämnar hjärnan på parkeringen.

Under inledningen berättade han även att han skrivit sin allra första ‘saga’ om den fiktiva Emma Krans som på ca 2020 talet får bevittna Sveriges första muslimska statsminister, interreligiösa satsningar som aldrig förr och hur hon får höra Guds röst mitt i allt som händer.  Den lilla teasern han ger kring ‘romanen’ vars första del kommer i nästa tidning av MissionsVisionen skapade givetvis en hel del nyfikenhet.

Avstamp i Skriften gör Ljunggren från Joh 17:3 och den återkommande frågan är – Vem är Gud egentligen?

Ty, även om Gud är densamme i går, idag och evinnerligen menar Ljunggren att vår bild av honom inte bara kan, utan kanske bör förändras.

– Det vi säljer, köper inte Sverige, menar han. Kan det vara så att vi ger Sverige en förvanskad Gudsbild?

– Vi blir ju själva som den vi tror Gud är. Tror vi på en kritisk Gud, blir vi kritiska. En arg och vred Gud, bli vi detsamma. Tror vi på en glad Gud, skapar det glädje o.s.v.

Han drog sig inte för att mena att många fastnat i en jultomte-Jesus, eller Santa Claus, som han heter på engelska. D.v.s. en Jesus som bara välsignar de snälla barnen, och för noga anteckningar över vem som sköter sig och vem som inte gör det.

Andra, menar han, har fastnat i en Gud som är långt borta. ‘Ovan där’ eller någon form av avslappnad eller tillbakadragen Gud. Vissa jobbar med Gud som ‘anden i flaskan’, det vill säga tror sig kunna gnida fram Gud ur lampan genom att på något vis försöka blidka Gud.

I ett nötskal var det mitt intryck att det han bland annat ville betona var att; – Gud är exakt som Jesus.  Det går inte att separera Gud från Jesus. De som gör det får problem med sin Gudsbild och fastnar i en acceptans av Jesus, men svårigheter att förstå Gud.

Du som vill höra hela predikan och inte endast ovan små summeringar, kan göra det ca 1 timma och 14 minuter in i nedan klipp.  Resten av de tre predikningar han och många andra höll under Arkens konferens finns eller kommer säkert på samma YouTube kanal.

I övrigt säger jag som Paulus;  Pröva allt och behåll det goda. Något som sagt, Ljunggren själv förespråkade inledningsvis.

Over and Out

DanielForslund

Daniel ”My Two Cents” F orslund

Ämne: Andakt / Predikan, TRADITION & TEOLOGI

Nyckelord: , , , ,