Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Varför var Aletheia tyst inför ‘Awakening Europe’?

awakeningeurope

Många har undrat varför Aletheia INTE skrev om förra helgens satsning – Awakening Europe. Någon skickade in en gästblogg som sågade eventet utmed fotknölarna. (Vi valde att inte publicera) Den starka kopplingen till Bill Johnsons anhängare och en rad märkliga klipp på nätet fanns ju att luta sig mot i flera avseenden. Jag delar personligen givetvis många frågetecken kring företeelser i Johnsons kretsar. Lade ut något klipp om ‘himmelska guld-damm-fenomenet’ redan 2011. Andra klipp finnes där anhängare anklagas för att utöva så kallad ‘grave sucking‘ (försök att överföra ‘smörjelse’ från gamla väckelsepredikanter genom att lägga sig på deras gravar).

Våra läsare har vid det här laget lärt sig att vi är orädda att kalla äpplen för äpplen och päron för päron i den andliga sfären. Det finns många ‘andliga päron’ i Guds rike som poserar som äpplen…

Likväl är inte vår vandring med Gud alltid så svartvit som man skulle kunna tro. Att reflexmässigt skjuta på allt som rör sig inom kristenheten är INTE lika med ‘gåvan att skilja mellan andarna’. Faktum är att det krävs noll ‘andebedömning’ att göra så och många i bloggosfären/sociala medier faller i detta dike. Vi har tveklöst själva hamnat i diket några gånger också i detta avseende.

Ytterst tror vi på att bedöma olika skeenden utifrån Skriften, och olika sammanhangs trohet till Guds Ord. I fallet ‘Awakening Europe’ är den min ringa mening att det inte gick att reflexmässigt döma ut denna satsning baserat på diverse rykten på nätet gällande några av deltagarna. Många som deltog var ju också från Sverige. Ingen ny lära introducerades vad jag kan förstå och ingen enskild individ stod i centrum, bortsett från Jesus själv förstås.

För den som inte är van vid den pentekostala sfären upplevdes säkert eventet som högljutt, skrikigt och en aning upptrissat. Det kan lätt bli lite självhävdelse när en annars nedtyngd kristenhet kommer samman i grupp och tillfälligt slänger av sig vissa politiska och religiösa ok. Detta i sig är dock ingen anledning att såga hela event av detta slag. Guds rike består ju trots allt av människor av kött och blod, med alla fel och brister.

Vad vill jag då framföra? Vår grundinställning består: Allt vi och andra inom kristenheten gör och säger skall bedömas utifrån Guds Ord. Av frukten känner vi trädet. Således vore det omoget att döma ut ett event helt och hållet före eller under dess skeende, såvida inte tydliga indikationer ges innan att obiblisk lära står i centrum av visionen. Kanske har jag missat något, men jag kunde inte se det i detta fall.

Således är mitt råd, samma som Jesus:  Av frukten känner vi trädet. Enligt flera vittnesbörd gav ett antal personer sina liv till Jesus under helgen. Om och hur de ‘fångas upp’ och görs till sanna lärjungar blir en del av en eventuell frukt enligt bibliska principer. Frukt mognar inte över en helg. Därmed manar jag till tålamod och försiktighet vad gäller att trampa ned något som har potential att bli sann frukt i Guds rike. Även om det innebär att en och annan av våra läsare blir besvikna.

Som sagt – att skjuta skarpt mot allt som rör sig inom kristenheten har inget alls med ‘andebedömning’ att göra utan omogenhet.

Framtiden kommer helt enkelt utvisa vilket träd vi har att göra med. Jag har tålamod att ‘vila på hanen’. Har du?

Daniel ‘My Two Cents’ F orslund

P.s. Ett ‘event’ jag rekommenderar (redan inlett, med lite mindre uppmärksamhet) är Re-Formation. Var där i går kväll och lyssnade på en omskakande predikan av Bengt Wedemalm. Nästa offentliga möte är ikväll klockan 19:00 (Uppsala). Colin Urquhart predikar. Missa inte!

img_20161101_194940

Relaterat:

Kritisk analys av Awakening Europe – Daniel Ringdahl, Roseniuskyrkan i Stockholm

Michael Brown intervjuar Bill Johnson (tidigare i år):

Ämne: Ledarskap, OPINION & DEBATT, TRADITION & TEOLOGI

Nyckelord:

  • Janne Olofsson

    ”Allt vi och andra inom kristenheten gör och säger skall bedömas utifrån Guds Ord. Av frukten känner vi trädet.”

    Heidi och BillJ använder Bibeln som ett redskap för att introducera obibliska fenomen och ideer. Och folk faller för det. New Age stal krafter och fenomen som de vill introducera igen i kyrkan.

    Todd White och hans vänner är ”broder och syster m RKK” sa han (under Azusa Now) och de har försonats. Allt är frid och fröjd i REIKI-land.

    Finns inte någonting jag sett som står på Bibeln. Eller i den – sålt utan twist.

    Heidi ber till sina gods och lords. Och gnostiker BillJ rider vidare i sin intima presence with his lord.

    NT talar om liknande figurer. Och de är inga apostlar heller. Tack för att jag fick ta sågen.

    Håll er borta från detta

    Vad Dr Brown tycker just här hjälper föga

    Vi är vakna redan och EU är i dvalan

    Börja läsa Bibeln

  • Nettan

    Hej MyTwoCents!
    Hade ”Awakening Europe” endast handlat om ett lite ovanligt högljutt evenemang, så hade det ju inte varit så allvarligt. Nu handlar det inte om decibelstyrka. Det handlar om evangeliserande kristna, som håller till vid gravarna, där de utövar s.k. ”grave soaking”. Vad blir nästa steg…att gräva upp graven? Jesus sade i Lukasev. 9:60: ”Låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike!”. Redan här ser vi vad Jesus skulle ha sagt, om Han hade varit med som Människosonen idag. Du skriver: ”Således vore det omoget att döma ut ett event helt och hållet före eller under dess skeende, såvida inte tydliga indikationer ges innan att obiblisk lära står i centrum av visionen. Kanske har jag missat något, men jag kunde inte se det i detta fall.” Jag svarar: Du missade det uppenbara, där Jesus har något att säga i Lukas 9:60, ang. ”grave soaking”. Du skriver: ”I fallet ‘Awakening Europe’ är den min ringa mening att det inte gick att reflexmässigt döma ut denna satsning baserat på diverse rykten på nätet gällande några av deltagarna. Många som deltog var ju också från Sverige. Ingen ny lära introducerades vad jag kan förstå och ingen enskild individ stod i centrum, bortsett från Jesus själv förstås. Mitt svar: Det förvånar mig, att Du inte tycker att Ben Fitzgeralds YouTube-klipp gick att döma ut, genom att man kan se honom stå framför den forne predikanten Smith Wigglesworths grav?! Av naturliga skäl, så kunde Ben Fitzgerald inte utöva s.k. ”grave soaking” på scen. Du skriver att Du inte reflexmässigt reagerar på Heidi Bakers YouTube-klipp, där hon lägger händerna på en ung pojke/man, som direkt efter börjar skaka och kasta sig på golvet och vrida sig fram och tillbaka. Och till råga på allt, så reagerar hon inte genom att fråga hur han mår?! Hon säger endast: ”He’s got It”. Har Du sett dessa YouTube-klipp själv? Eller bara hört ”rykten”. Aldrig att människor for illa, när Jesus bad för dem och befriade dem…det var andemakterna, som for illa, genom att vara tvungna att fara ur den besatte, för att de inte kunde stå emot Jesu makt. Du menar att ingen ny lära presenteras…har Du aldrig hört talas om Bill Johnson och Bethel Church, i Redding, Kalifornien? Dessa inbjudna, har samröre med Bethel Church i Redding, Kalifornien. DET är en ny lära. En villolära, som vi inte ska bjuda till Sverige, men som vi nu har gjort i och med helgen som gick. Vi behöver inte ”skjuta på allt som rör sig”, men det går att gör en andebedömning, bara genom att tänka på ett sunt sätt utifrån vad Guds ord lär. All Ära Till Jesus! / Jeanette

  • Grave soaking, eller inte, vad handlade Awakening om? Baserat på de rapporter jag fått var Jesus i centrum, inte kändispredikanter, och vad kan vara bättre än det? Viist kan man vara fundersam til en del av talarna som var där, men blev Jesus upphöjd? Tog människor emot frälsning? Tändes en eld i människors hjärtan att få tjäna Jesus? Just därför valde Aletheia att inte skriva något om Awakening, och jag tror vi gjorde rätt i att inte på förhand döma ut detta.

    Beträffande Ben Fitzgerald och denna grav soaking, kan det vara på sin plats att läsa denna artikel som handlar om just detta: https://davidwellstam.com/2016/11/02/bill-johnson-bethel-church-del-4-myten-omgrave-sucking/

  • Stefan

    Vissa event är det Gud som manar fram. Och om han inte finner några perfekta som vill vara med och arangera detta så tror jag han kallar på dem som han ser ändå kommer släppa fram det han vill göra i den specifika situationen.
    Därför är det alltid viktigt att inte vara för personfixerad. Det gäller både mot den man tror har rätt och den man tror har vissa felaktigheter.

  • Nettan

    Tack för Ditt svar, Andreas. Den som förkunnar, har ett stort ansvar att förmedla det som Jesus vill att vi ska förmedla. ”Vårt ja ska vara ja, vårt nej ska vara nej, vad därutöver är, är av ondo.”

    Det Evangelium som förkunnas, skall vara rent, utan inblandning av människopåbud. Jesus säger att ”lite surdeg, syrar hela degen”. Det som kommer från Bethel Church, Redding, Kalifornien, är inte att leka med.
    ——————————————————————————————————————————
    Paulus säger i Galaterbrevet 1:6-10, ”Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat.

    Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse.

    Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse.

    Är det människor jag nu försöker få på min sida – eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.”
    ——————————————————————————————————————————
    Här ser vi, att det är högst allvarligt, att lägga till något till det äkta Evangeliet. Bill Johnson och Bethel Church, sprider villolära. Satan är slug. Det må ha varit Frälsningsupplevelser i helgen, jag vet inte. Men uppföljningen…vem tar hand om den? Är det personer som är anknutna till Bill Johnsons nätverk? I så fall, så blir dessa nyomvända förr eller senare lurade i alla fall. Jag kan inte tänka mig, att man ordnar ett så här stort evenemang, för att inte efter det få med sig de ”nyomvända” till sitt eget nätverk. Slutligen…angående Heidi Baker, så hänger hon sig åt s.k. ”Holy Drunkeness”!!!

    Tack och lov, så blir aldrig Den Helige Ande onykter…Han är så underbar och leder oss på rätta vägar för Herrens Namns skull, Amen (Det var meningen att hela mitt namn skulle stått i mitt förra inlägg, men tydligen försvann det). I Kristus, Jeanette Aldén Wijk

  • Nettan

    Vi är bristfälliga, ja, men Den Helige Ande leder oss
    utifrån Guds Ord. När vi ödmjukar oss under och ärar
    Herren, så Välsignar Han oss och leder oss rätt.

    Jeanette Aldén Wijk

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Tack för feedback. Tycker jag lämnade dörren öppen för vidare samtal fast jag inte tog fram stora släggan denna gång. Det har att göra med att bl.a. Michael Brown ställde frågan direkt till Johnson on grave sucking fenomenet och hans svar i detta avseende inte stämnde överrens med den allmänna uppfattningen kring vad de sysslar med. Finner man en osanning, finns skäl att fundera på om det finns fler. Vi kan ju inte vara sämre än denna världens rättssystem där människor ses som oskyldiga tills motsatsen är bevisad. Har du belägg för att detta fenomen är något Bill Johnson uppmuntrar eller kan det vara så att efterföljare står för något missförstånd?

  • Nettan

    Jag känner inte till om Bill Johnson uppmuntrar ”grave soaking”, men på en bild på denna länken, ligger Bill Johnsons fru på C. S. Lewis grav. Kanske är det ett skämt från hennes sida, men det är allvarligt att skämta om!

    Jag tänkte fråga, menar ni på Aletheia, utifrån Guds Ord, att Bill Johnsons Bethel Church i Redding, Kalifornien förmedlar ett tillförlitligt Evangelium?

  • Kenneth Mäki

    Jag tror nog jag gör som min fru tycker. Jag slutar bry mig. Vet inte om det heller är rätt men det blir nog bättre för hjärtat, då jag inte kan låta bli att koka över. Jag skulle vilja flytta in i en stuga och slippa se ett enda kristet sammanhang mer. Ingen internet, ingen telefon, sitta där och vänta på Jesus. Kanske en eller annan skogshuggare att vittna för.

    Liten rolig länk att studera.

    http://www.gospelassemblyfree.com/facts/kundalini.htm

  • Tomas

    Varför blir du så uppgiven! Herren Jesus har sagt att allt detta skall hända innan han kommer tillbaka. Sök dig till en gemenskap som är ren och som har Guds ord i centrum. Man kan INTE längre gå till en vanlig frikyrkoförsamling utan att vara verkligen prövande av andarna. Nåd och Frid.

  • Det finns väldigt många frågetecken kring Bill Johnson och Bethel Church, men vi har ännu inte dykt speciellt djupt i ämnet för att kunna ge någon form för analys. Har de stort inflytande egentligen här i Sverige?

  • Ulrika

    ”Har de stort inflytande egentligen här i Sverige?”

    Ursäkta att jag går in i er tråd här.

    B J,s nätverk heter New Wine.

    New Wine fokuserar mycket på ”kraften” och kroppsligt helande.

    Svenska församlingar ur olika samfund är med i detta nätverk. Några som varit med har med tiden gått ur nätverket.

    Det som New Wine -ledarna kallar för väckelse är i verkligheten lockelse att få församlingar att lämna en grund för en annan.

    I New Wine kommer man till tro på kraften.

    (Ordet hamnar som bäst i bakluckan)

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Nettan. Du glömde länken, men anar att det är nedan bild(er) du pratar om. Givetvis besvärande tradition som sprids av Bethel Church. Jag ville så gärna tro på Bill J’s förklaring i intervjun med Michael Brown där han förklarar besöken vid olika gravar på ett sätt som i min mening är helt ok. D.v.s. jag skulle själv kunna tänka mig att besöka någon grav till någon väckelsepredikant och be en bön i stil med ‘Gud – gör det igen i vår tid’ eller liknande. Men att lägga mig på graven, eller lägga händerna på gravar i hopp om att ‘ta emot något’ från en död mans (eller kvinnas) ben är vidskepelse….

    https://churchwatchcentral.com/2016/10/16/when-liars-defend-liars-dr-michael-brown-whitewashes-the-heresies-of-bill-johnson/

  • Nettan

    Det står att länken måste godkännas av Aletheia.

  • Hans P Lindblad

    Hej Andreas!
    Jag vet en massa ungdomar i kanske 20-35 årsåldern från Göteborgstrakten som har gått bibelskolan. Det är ”helinne” att åka till Bethel Church i Redding, där händer så fantastiska grejer, under och tecken.
    Jag har försökt diskutera en del besvärande faktum, men det blir mycket infekterade samtal.
    Det finns flera församlingsbildningar som följd av detta.

    För sju år sedan ungefär så hörde jag talas om den och visste absolut ingenting. Så jag letade reda på deras hemsida och tittade nyfiket. Jag hade då hört mycket gott om dem. Men då får jag se att denne Bill Johnson tillsammans med Rick Joyner skulle ha en ”fast-fix” av Todd Bentley efter att han begått äktenskapsbrott. Om jag minns rätt så var det när han hade sin kampanj i Florida.

    Jag och en tysk och en amerikansk vän såg då ”live” hur dessa herrar ”upprättade” Bentley inför TV-kamerorna. Det var magstarkt. Med ”fast-fix” menar jag att de skulle ha Todd Bentley snabbt tillbaka i ”Business as Usual”.

    Äktenskapet är ett förbund och ett brutet förbund är inget som man bara ”fixar” på några veckor.
    För det första har en synd begåtts och då krävs omvändelse för att få syndernas förlåtelse.
    Sedan finns det en fru och gemensamma barn som inte kan hanteras hur som helst, det handlar inte om att byta skjorta.
    En annan aspekt är det förbrukade förtroendekapitalet.

    Gud förlåter, det är ju Bibelns centralbudskap, men helgelsen, förvandlingen och upprättelsen tar tid.

    Jag tror det vi ser framför våra ögon är ändetidens förförelse.

    Jesus säger ju: Matt 7:22-23 ”Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!”

    Och om ändetiden: Matt 24:12 ”Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.”

    Jag tror att detta är vad som sker inför våra ögon.

    Daniel skriver mycket riktigt att vi ska se på frukten och frukten ÄR INTE TECKEN OCH UNDER, det är förvandlade liv och lydnad av Guds bud.

    Det är ingen tillfällighet att dessa tre versar står i Uppenbarelseboken:

    Upp 12:17 ”I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.”

    Upp 14:12-13 ”I detta visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus.” 13 Och jag hörde en röst från himlen säga: ”Skriv! Saliga är de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de skall vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följer dem.”

    Upp 22:14 ”Saliga är de som håller hans bud, för att de skall få rätt till livets träd och få gå in genom portarna i staden.” {SRB}

    Så, håll fast vid Jesus och Guds bud!

  • Väl talat Hans!

    /Kjell

  • Eva Severin

    Nej Daniel,jag har inte ditt tålamod här jag vill inte ligga på hanen ,jag har brottats med trosrörelsen i snart 30 år o med karismatiken i snart 50. Först nu börjar jag förstå något jag anar att det inte alltid varit mig det varit fel på. Orsaken var att jag som barn upplevt en helt annan Jesus än den här som kom från Amerika och som Ekman o Berlings kom hem med. Hittintills verkar det som inte en enda pastor el. Ledare kunnat sätta fingret på en enda av de olika villolärorna i trosr. Är de så blinda eller vågar iNgen!? Med tanke på vår fina ungdom blir jag alldeles förskräckt,hur de ledrer dem rakt i fördärvet. Jag anar att den största boven är den s.k JDS- läran som ju lär att Jesus var sänd av Gud på precis samma sätt som vi blir sända oo Jesus är inget annat än den första människan som blev född på nytt och nu är VÅR uppgift att ta tillbaka allt som satan tagit från oss sen Adam,därav allt krigande,befallande o skrikande.
    Nej låt oss få tillbaka en riktig tro,full av FÖRTRÖSTAN o TILLIT där vi vilar i att satan inte kan röra ett hår på vårt huvud utan att fråga Gud först.
    Jag skulle ALDRIG ha fått med mej typ Rosenius eller Lina Sandell på nåt Awakingen,lovar!
    Eva

  • Eva Severin

    Hade jag sett detta hade jag inte behövt skriva så mycketm men varför framhålls detta inte mer tro?? I grunden tror jag detta föder en sådanhär ytlig o glttig tro där alla stirrar efter under o tecken!

  • Eva Severin

    Jag tycker det är så fruktsnsvärt detta med Heidi Baker o hennes skrikande av samma ord gång på gång,sedan pojken som ligger o rycker!Men Daniel,visst är väl videos mer än rykten?? Min pappa brukade säga att det räcker att lukta på gödselhögen,man behöver inte smaka!

  • Eva Severin

    Nej men upphovet till sådana här har kommit tii Sverige. Låt någon som verkligen kan detta om både falsk karismatik och orenligheter i pingstväckelsen få komma in o visa oss!

  • P Östman

    Syftet från Amerikanskt håll är väl att sprida den ”eld” de besitter och införa NAR i Skandinavien?
    Inget jag vill ha hit med tanke på dess rötter.

  • Pö Östman

    Sven Reichmann är en av få som vågat röra i villolärorna. Och som han gör det! Hans bok ”Allt är inte Gud som glimmar” är verkligen klargörande.
    (Finns också som PDF på internet)

  • Eva Severin

    Ja han vågar,Sven Reiman men han hörs ju nästan aldrig! Men kanske det är Gud i detta! Gud hatar ju sådant som är högt o upphöjt.

  • Ulrika

    Efter ett par veckors profylaktiskt arbete inför Sleep deeply in Europe orkar man inte med en minut av den profana syndakulturen. Agatha Christie,s Miss Marple-filmer lockar in tittaren i lesbiska tankegångar. Disneys Pirates of the Caribbean 4 lovar längre liv till den som dricker ur bägaren….(1:an av Caribbean är inte på långa vägar, trots sin mystik, lika lurig) 1:an är en spökhistoria. För varje uppföljare tätnar sedan mystiken och lurigheterna. Enda behållningen av 4:an är en missionär som faktiskt säger: Omvänd dej! (+ en o annan skön vy från söderhavet men det kan man lika gärna finna i en resekatalog.)

  • Eva Severin

    Du menar Daniel att vi måste vara så försiktiga så vi inte trampar ned något som kan vara av Gud.
    Är det omogenhet eller andebedömning vi har att göra med? All denna försiktighet om andras väl när det gäller uppenbar villolära,tror jag enbart är en rädsla. En sann kristendom skulle troligtvis inte gå framåt med en sådan konstig försiktighet att inte döma någon,som man hör så mycket om idessa kretsar. Dömde Luther då han spikade upp de 95 teserna i W?dömde frank Magns då han profeterade?
    Kanske är det omogenhet att man inte känner igen sin Jesus i Awake?
    Kanske är det en omogenhet att man upplever att man är totalt främmande för tal o musik?
    Kanske var Petrus omogen då han bekände att Jesus var den levande Gudens son?

  • Peter Blixt-Kullander

    Jesus är Herre och leder oss genom Helig Ande så vi förverkligar Guds syfte att människor får höra om frälsning och upprättelse från synd. Det är väl det som skall vara vårt fokus. Att nagelfara alla ytterligheter grave sucking och Gud vet vad ger ingen frukt och kraft i mitt liv. Skapar nog mer misstänksamhet och rädsla som gör att vi riskerar att isolera oss och gömma oss i misstänksamhetens träsk. Mitt fokus vill jag lägga på att vara ledd av Jesus i att hjälpa människor praktiskt att få möta Jesus. Ljuset kommer alltid övervinna mörkret inte tvärtom. Detta gäller naturligtvis Guds folk och hans verk i synnerhet. Det kommer inte vara en solkad trasig brud Jesus kommer att hämta vid sin återkomst.