Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Re-Formation, seriestart månd. 28/11

re-formation-seriebild-med-logo

Missade du Uppsala-konferensen Re-Formation förra månaden? Inga problem – nu kan du lyssna till undervisningen i efterhand.

Inspelningarna från konferensen Re-Formation började sändas månd. 28/11 kl. 18.30 på Webb-TV.

Därefter sänds två avsnitt per vecka, måndagar kl. 18.30 och torsdagar kl. 21.00.
Efter första sändning läggs avsnitten ut på Play-TV här.
Se Tablån för närmare sändningstider.

Serien har 15 avsnitt:

  1. Skriften allena – vad betyder det? (Docent Anders Gerdmar)
  2. Bilden av reformationen i aktuell forskning (Docent Torbjörn Aronson)
  3. Rättfärdiggjord genom tron allena (Docent Anders Gerdmar)
  4. Vad judiska studier kan bidra med för församlingens re-formation (Teol dr Göran Lennartsson)
  5. Religion som hinder för genombrott (Bengt Wedemalm)
  6. Reformation börjar med konfrontation! (Anders Gerdmar)
  7. Sky förvillelse (Colin Urquhart)
  8. Vad är Re-Formation? (Anders Gerdmar)
  9. Ropa ut för själar! (Bengt Wedemalm)
  10. Stå fast vid tron på Guds Ord (Colin Urquhart)
  11. Våra andliga vapen (Åke Carlson)
  12. Guds rike och församlingen (Sven Nilsson)
  13. Tjänstegåvorna i bön för Sverige (Anders Gerdmar, Simon Ådahl, Sven Nilsson, Åke Carlson, Linda Bergling, Harry Andersson och Tor Holmgren leder oss i bön för Sverige. Simon Ådahl sjunger.)
  14. Auktoritet över sjukdomar och onda andar (Bengt Wedemalm)
  15. Trofast till änden (Colin Urquhart)

Konferensen arrangerades av Skandinavisk teologisk högskolas (STH) Ledarskapsinstitut i Uppsala i början på november 2016.

Konferensinspelningen är en samproduktion mellan Himlen TV7, STH, TV2020 och Vision Sverige/Visjon Norge.

Ämne: Andakt / Predikan, INRIKES, Kristendomens historia, NYHETER, TRADITION & TEOLOGI

Nyckelord: , , , , , ,

  • Har än så länge bara lyssnat på del 1 i den här serien. Ett anförande av Anders Gerdmar som jag tycker höll mycket hög klass. Dessvärre såg det ut att gapa riktigt stora hålrum bland de som fanns på plats, långt ifrån fullt hus.

  • Slimebeast

    Angående Anders Gerdmar, jag känner mig splittrad. Det lilla jag läst om vad han sagt verkar sunt och klokt men han är väl också Livetsordare sedan många många år? Och jag är skeptisk till alla som har varma känslor för Livets Ord, särskilt sådana som till och med är medlemmar.

    Hur tänker ni andra?

  • Slimebeast

    Det är klart att det gapar stora hålrum i publiken, tyvärr. Det här var ju ingen konferens som lovar personlig andlig utveckling.

  • Kenneth Lundqvist

    Håller med till 100%!

  • David Smeds

    Reformationen innebar att företagande utanför katolska kyrkans kontroll och beskattning blev naturligt. Max Weber ansåg att reformationen, med Luthers arbetsmoral och kallelsemedvetande gav stora samhällsvinster.
    Jag skrev nyss på min FB ett svar till en kristen debattör.
    ……………………………………………………………………………………….
    David Smeds svar till redaktören x.
    Sanders är en konsekvent och hederlig socialist.Jag tror på hans ärlighet. Men hans samhällsmodell skulle leda till kaos. Hans politik ligger vänster om Hillery och Obama. Att Sanders kan attrahera kristna svenskar tror jag beror på den propaganda som man tagit in. Amerikanska arbetare har inte sett inkomstökningar på 20 år. Mer av denna usla politik skulle generera många fler på food stamps. Lösningen att ta från de rika är ingen lösning. God ekonomi är ett produktionsskapande flöde. Där truckföraren och undersköterskan skapar välfärd. Släng in grus i produktionsprocessen och ekonomin dör. Se på Cuba och Venecuela. Sv socialdemokrater typ Erlander, Löven m fl förstår detta. Kapitalisten är sällan god, men om han gör sitt jobb i en lagreglarad kontext så jobbar han för din och min välfärd. MVH

  • Janne2

    Om konferensen vill hålla liv i den Bibeltro Reformationen 1517 innehöll, varför inte stå för det öppet?

    Re-formation kan betyda många saker. Också sådant Reformatörerna pennfäktades mot. Det finns ju Kontra-reformation, dvs Katolsk återgång, och inte minst NAR, ny apostolisk reformation, med tecken och under och trosrörelsekonster. Vad som står på listan ovan ser Re-formation ut att vara det senare. Ska säga att jag inte kollat på videon. Gerdmar kallar katoliker för ”bröder och systrar” så han skulle ju inte platsa i Reformationens 1:a startelva!

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Gerdmar med fru är enligt en säker källa ej längre medlemmar i Livets Ord. De lämnade församlingen i november i år.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Kvällsmötena som var öppna för allmänheten (alltså inte krävde registrering) var välbesökta, samt samproducerades ju inspelningarna mellan flera kristna kanaler.

  • Slimebeast

    Oj, i november, det är ju alldeles nyss! Undra varför?!

  • Slimebeast

    Var står du då Janne2? Hardcore Reformation 1.0?

  • Klaatu

    En alldeles utmärkt kommentar. Den sätter också fingret på den stora splittring som råder i min egen tankevärld. Å ena sidan fantiserar jag om att alla skall ha samma löner och förmåner. Undersköterskan som sliter i sitt anletes svett borde väl ha samma lön och bonusar som företagsledaren. Å andra sidan tror jag på reglerad kapitalism där kanske företagsledaren måste ha dessa löner och bonusar för att generera fler jobb och därmed förbättrade livsvillkor för alla. Antar att denna splittring måste jag leva med i denna splittrade värld. Och jag tillåter mig att beundra både Sanders och Trump. Så tack för kommentaren. Gillade din klarsynthet.
    För övrigt har jag haft stor hjälp av Gustaf Wingrens avhandling om Luthers kallelseteologi. Den är fortfarande läsvärd.

  • Janne2

    Tack för din vink Slimebeast!

    Ja, jag föredrar att gå på den gamla stigen (Jer 6:16) och NATO-NAR är inte aktuellt för mig.

    Själva utgångspunkten borde kanske vara: Är vi AV Vägen, svensk kristenhet? Och hur kan vi komma på den igen?

    Här är några bra verser att tänka på för 3rd Wave konferens-besökare som vill ”kickstarta” Reformation och global mission och hela healingen:

    Två – tre städer gick till en stad för vatten – fanns inget

    Amos 4:8 So *two or three cities* wandered unto one city, to drink water; but they were not satisfied: yet have ye not returned unto me, saith the LORD.

    Lakeland, Pensecola, Toronto – Redding – det blir NAR-eform. Nära Reform.

    Och vi tar den här:

    ”Bethel revival”

    Amos 4:4 *Come to Bethel, and transgress*; at Gilgal multiply transgression; and bring your sacrifices every morning, and your tithes after three years:

    5 And *offer a sacrifice of thanksgiving with leaven* and proclaim and publish the free offerings: for this liketh you, O ye children of Israel, saith the Lord GOD.

    I Bethel kommer väckelse och överträdelse, och sudeg (som kallas ”God going off the map”, ”God doing a new thing”).

    Och den här:

    ”Latter rain”

    4:7 And also *I have withholden the rain from you*, when there were yet three months to the harvest.

    Ja, Reformationen var nödvändig och vi kan lära oss av den. Innan dess fanns ingen Bibel att lyssna till eller följa för flertalet människor i Europa (1000 mörka år).

    Idag kallas dess motsats Reformation – dvs att lämna Bibeln kallas Reformation…Revival…

    Bara några tankar…

  • kjell

    ? Finns det någon eller några här som läst reformationsbibeln som nyligen gått i tryck i NT, den går att läsa på nätet?

  • Janne2

    Hej! Ja, jag var med lite på ett hörn och korr läste. Vilka verser menar du?

  • kjell

    Upp 13:16 reagerar jag mest på, det står de får alla att ta märket, ”alla” då är det kört ingen kan påverka, men vi får ju inte ta märket, då måste vi kunna påverka, läser jag då 1917 så står det förmår alla = det innebär att någon kommer att jobba för att förmå = (övertyga) människor, är det ingen som tittar på ordval och sammanfattningar från 1917 som har lästs länge och av många,

  • Janne2

    Det är ett vanligt verb för ‘göra’ poieo i presens (602x i NT). Ja, Vilddjuret får/gör så att alla får ta märket – alla som inte har Guds märke, sina namn skrivna livets bok. SFB har ‘tvinga’ alla att ta märket, vilket verbet inte signalerar. Det kommer en tid när alla ska märkas, som djur. Kristna är också märkta, Guds egendom. Får och getter och ingen återvändo. Den som har märket 666 kommer inte in i Guds rike. Hoppas jag svarar på något du frågade!

  • kjell

    Jag och flera runt mig uppfattar ”får alla” som något slutgiltigt, medans förmå mer handlar om att försöka jobba på att övertyga, eftersom vi inte får ta märket så borde det finnas en väg ut?

  • Slimebeast

    Utmärkt. Jag är väldigt intresserad av teologiska argument mot ”Kingdom Now”-läran, ”Manifesta söner”, ”Latter rain”, eller vilken etikett på denna villolära man nu vill använda.

    Jag förstår inte hur detta blivit så stort i moderna frikyrkor utan att det debatteras och ifrågasätts särskilt mycket. Det är även svårt att hålla reda på vilka ledare och samfund som står för Kingdom Now och vilka som står för klassisk eskatologi.

  • Lars Wärn

    Det står samma sak i sak i Bibel 1917 (som jag oftast föredrar med få undantag såsom Markus kap 7).

    Nyckeln till problemet finns i vers 8:

    ”Och alla som bor på jorden skall tillbe det, de vilkas namn inte är skrivna i Livets bok hos Lammet som har blivit slaktat från världens grundläggning. Den som har öra, han må höra.”

    Den som har sitt namn skrivet i Livets bok kommer inte att ta ”märket”.

  • kjell

    Men enligt upp 13:16 i reformationsbibeln innebär det ”får alla att ta märket” risken är då att vissa kristna ger upp, och tar inte strid, bland andra mina barn som allaredan tycker att den moderna tekniken ger trygghet, men 1917 års står det förmår, som handlar om övertalning.

  • Anders Nordin

    Tänkte bara säga att i Åkessons ”noga-översättning” står det följande: ”Och det kommer alla, de små och det stora och de rika och de fattiga och de fria och slavarna, att låta giva sig ett märke på sin högra hand eller på sin panna, på det att icke någon må kunna köpa eller sälja utom den som har märket: vilddjurets namn eller dess namns tal”

    ” på det att icke någon må kunna”… – Den som vill kunna sälja eller köpa får ta på sig märket. De som inte vill ta märket får med andra ord försöka livnära sig på den olagliga ”svarta marknaden”.

    Nu tror jag nog själv något i stil med Pelle Poluha, på bloggen basun, att det kommer att krävas något mer, någon slags trohetsed, för att få märket för att kunna köpa och sälja. Gud är ingen byråkrat som säger: – ”Nu missade du ´slalomporten´, så då blir det den andra döden för dig. Otur för dig.”
    Så agerar inte Herren.

  • kjell

    Ja ställer frågan för att 1917 års förmår låter mer rätt, eftersom vi inte får ta märket, men vad som är sanning är något för översättarna, men ibland verkar dom sakna kunskap om nyanser i svenska språket, om märket blir ett ovillkorligt krav så vet jag många som rycker på axlarna och följer strömmen, det gör nästan alla idag med det i stort sett kontantlösa samhället, att t.o.m kyrkor accepterar tekniken, som gör att du inte kan offra anonymt, vi måste bromsa denna utveckling för genom den skapas att du inte kan köpa och sälja.

  • Anders Nordin

    kjell, om Den som kan se in i framtiden säger att det kommer att bli nödvändigt med ”märket” för att kunna handla, blir det så, oavsett om vi försöker bromsa utvecklingen. Vad vi kan göra är att försöka planera för att inte frysa och svälta ihjäl, om vi tror på vad Bibeln förutsäger.
    Lite som Noa och Arken.

    Om människor följer med strömmen går de inte under just p.g.a. märket, grundorsaken till undergången kommer att vara en annan, inte just märket som sådant. Människor kommer inte att aningslöst luras ner i avgrunden, Muhammeds beskrivning av Abrahams Gud stämmer inte, Jahve är ingen godtycklig nyckfull djävul. Tvärtom, även om vissa kristna ibland verkar tro så.

    Tar man det märket så är man i grunden, sedan tidigare, omöjlig att ha i ett paradis om Paradiset skall kunna förbli ett paradis. Något Jahve sörjer.

  • Ja det blir som Guds ord säger. Men för de troende under dessa dagar kommer Gud att ha omsorg om på ett särskilt sätt. När Israel var i öknen lät Gud det vara manna på marken varje dag. Det står om det ”fördolda mannat” i brevet till Pergamus och jag tror det kommer att ske som i Ps 78:24-25 där det talas om korn från himmelen och änglabröd;
    ”han lät manna regna över dem till föda, och korn från himmelen gav han dem. Änglabröd fingo människor äta; han sände dem mat till fyllest.”

    I 2 Mos 16:32-34 där det står att mannat skulle förvaras i förbundsarken till Israels efterkommande, (som en påminnelse tror jag) för att de skulle se det bröd Herren gav dem i öknen. Herren försåg de sina med vad de behövde under Israels ökentid och det finns väl ingen anledning att tro nått annat blir fallet här. Påminnelsen i brevet till Pergamus om mannat tror jag är en försäkran att Gud även denna gång kommer att förse de sina med vad de behöver även fast de inte kommer att kunna köpa eller sälja nått eftersom de inte har tagit emot märket.

  • kjell

    Det är översättningen, får alla att ta märket som innebär att både du och jag kommer att ha det, den översättningen reagerar jag mot, men översättningen förmår (1917) innebär att vi måste övertygas, den tror jag är rätt, men vad står det egentligen?
    Vi bär alla omkring märken i form av visakort, handelsbanken har dragit in kontanterna, men fortfarande kan jag få på forex, men vet inte hur länge dom kan erbjuda det, ”märket” har vi alla innanför pannbenet i form av en kod.

  • Lars Wärn

    Som sagt var. Nyckeln till problemets lösning finns i vers 8. Den som har sitt namn inskrivet i Livets Bok sedan världens begynnelse kommer inte att ta märket. Den som tar märket har aldrig varit inskriven.

    Detta ska inte uppfattas som uppmaning till fatalism. Vad du gör idag avgör vad som skrivs in i gärningarnas böcker och dina rätta val nu avgör vad som skrevs i Livets Bok då. Innan världens första födelse.

  • kjell

    Enligt ditt resonemang så behöver vi ingen bibel heller, men jag tror att vi behöver rätt kunskap för att inte avfalla, då gäller att översättare hittar rätt ord, t.o.m sjukhuset resonerar om att chippa alla, ända från födseln.
    Vad jag reagerar mot är när alla dessa duktiga översättare inte hittar rätt ord i sitt eget språk, som exempel, vad red Jesus på, vad det ett litet åsneföl eller var det en åsninnas fåle = (unghäst) = mulåsna, som är ett vanligt arbetsdjur som är starkt nog att bära någon

  • Janne2

    Ta en penna och skriv en fotnot i ditt exemplar, vet ja.

    Ja alla ska chippas som inte har markts av Gud. Ta den versen och varna andra istallet! Att klaga pa texten gor vare sig till eller fran! (Eng tangentbord)

  • kjell

    Jag hoppas och tror på en bättre översättning än 2000, och den vill jag satsa på och ge bort till släkt och vänner, men om alla som korrekturläser struntar i detaljer eller inte förstår, så blir inte resultatet bra, vad jag förstår är en hel bibel på.gång, då gäller det att verkligen kollat alla möjligheter och inte inbilla dig att jag bara hänger upp mig på detaljer för min egen skull, jag har råd att satsa på ett stort parti och ge bort, men gör inte det om detaljer inte tas på allvar.

  • Janne2

    Det star i grundtexten att han gor sa att alla far ett marke, fattig som rik. Forstar inte ditt problem riktigt. Du far ta det med nagon annan! Gott nytt ar! Janne

  • Jonas Rosendahl

    Du ställer relevanta frågor i detta. Jag tror det mest beror på att nån slags ”kingdom now” undervisning aldrig fått ett genomslag i svensk kristenhet. Det ska vi nog vara glada för på ett sätt.
    Samtidigt har jag landat in i att det är bättre att tro att Gud vill välsigna och bota än att inte tro det. Men som sagt hur man landar in beror på vilka erfarenheter man har.
    Om du vill läsa en teolog som både är konservativ och karismatisk och som inte bara talar ned Kenneth Hagin utan också erkänner hans tjänst så skulle jag rekommendera
    J.Rodman Williams bok Renewal theology. Den finns både som e-book och som tegelsten 🙂
    Välinvesterade pengar enligt min mening.
    På sid 365 under ”The ninefold manifestation” Excursus: The word of faith teaching” så tar han upp argument på ett väldigt balanserat och bra sätt om varför den undervisningen blir självcentrerad och att betoningen på tro som Guds gåva kommer i skymundan.
    Allt gott,
    Jonas

  • Lars Wärn

    Ingen Bibel??? Nu förstår jag ingenting. Hur kom du fram till det?

  • Lars Wärn

    ”Personligen tror jag församlingen är hemma hos Herren för alltid när
    detta sker. De som är med under vedermödan är Israel och hednningar”

    Vad säger oss Herren själv om detta i Matteus kap 24?

    Var är ”hemma hos Herren”?

  • Eftersom Jesus inte kom för några andra än de förlorade fåren av Israels hus så torde det var dem han talar om i Matt 24. Församlingen var fortfarande en hemlighet fördold hos Gud ända till dess Paulus får uppdraget att förkunna hemligheten, Kristi Kropp församlingen, Ef 3:8-11;

    Hemma hos Herren var en parafras på1 Tess 4:17

    ”sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren. 18Så trösten nu varandra med dessa ord.”

    God forsättning!

  • Anders Nordin

    Jaha, det är egentligen bibelöversättningarna du tvekar om. Där har jag svårt att ge något bra råd.
    Det kan nog vara så att ”tidsandan” (”ormen”?) smugits in mer i de senare översättningarna, iaf. bibel 2000. Jag själv använder därför mest 1917. Helheten går bättre ihop för mig i 1917:s översättning än i de modernare, om man lyssnar på vad som undervisas ur de senare. En märklig undervisning jag lyssnade till för ett antal år sedan, tagen ur bibel 2000, ger konsekvensen att Paulus talar med ”kluven tunga” med bara 17 versers mellanrum i samma brev. Det betvivlar jag starkt att Paulus gjorde. I den gamla översättningen (1917) är inte den inkonsekventa tolkningen och just den undervisningen möjlig.

  • kjell

    Jag använder 1917 själv, men hoppas på en bra översättning till barn och barnbarn som har svårt för min generations språk, men jag ser en viss vårdslöshet i översättningar, eller det kanske handlar om för mycket skolning, jag lever med min bibel och verkligen läst den från pärm till pärm många gånger, men ändå inte fått kunskap om poieo i presens, men den kunskapen fanns kanske inte på 1940 talets folkskola, men jag har språkförståelse och kan se skillnad på ett litet åsneföl och en mulåsna, eller ättika och ättikvin som inte är ovanligt, jag tror på iden med reformationsbibeln men hoppas att inte 1917 års översättning förkastas helt, för det finns säkert en grund till dom ord som vi äldre har byggt vår tro på.

  • Lars Wärn

    ”Eftersom Jesus inte kom för några andra än de förlorade fåren av Israels hus så torde det var dem han talar om i Matt 24.”

    Jaså inte? Ha ett trevligt liv efter detta då.

  • Du har missat en del när det gäller förståelsen av Jesu församling. Hemligheten som Paulus fick uppenbarelse om var inte Jesu församling, utan att hedningarna genom Messias fått del i denna församling tillsammans med de troende judarna. Om patriarkerna, enligt Jesu ord, skall sitta till bords med lärjungarna, så innefattas ju också alla rättfärdiga före Jesu födelse, församlingen. Det står i Apg 2 att församlingen ökades med ca 3000 personer på den pingstdag då Anden utgjöts över lärjungarna. Då fanns den ju redan.

  • Ja visst är det så att församlingen består av judar och hedningar därför kan man säga om man vill att Kristi kropp var hemligheten.
    Att det fanns en församlingen redan på pingstdagen innebär ju inte att det var församlingen Kristi Kropp. Hur kan nått både vara en hemlighet och samtidigt uppenbarad? Det var en hemlighet fördold hos Gud den fanns inte uppenbarad i bibeln förrän Paulus gjorde det.

    Det står inget i Apg 2 om att det var församlingen Kristi kropp eller nån annan församling som utökades med 3000 själar, det är en tolkning vi gör. Reformationsbibeln skriver i en fotnot att ”församling” inte finns i grundtexten. Inte heller den grundtext som Studiebibeln utgår från gör det. Det står ”att efter att ha tagit emot ordet hans döptes och lades till i dagen denna själar omkring tre tusen”

  • Jag citerade bara vad Jesus sa heller hur? För att rimligt kunna förstå vad bibeln menar måste vi ju tro på vad det står! Jesus kom inte till jorden för några andra än judarna men konsekvenserna av hans kommande spreds till hedningar efter den plan och hemlighet jag redan skrivit om ovan.

    Hebreerbrevets författare skriver att vi har blivit delaktiga av en himmelsk kallelse så till dess Herren stiger ner på oljeberget är vi där, i himmelen ”Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga” Jud 14

  • Lars Wärn

    ”För att rimligt kunna förstå vad bibeln menar måste vi ju tro på vad
    det står! Jesus kom inte till jorden för några andra än judarna men
    konsekvenserna av hans kommande spreds till hedningar efter den plan och
    hemlighet jag redan skrivit om ovan.”

    Yeshua skapade universum och vår jord med de många folken. Men tanken var alltså i början, enligt dig, att endast barn av Israel skulle få bo på den nya jorden i det nya Jerusalem. Alla andra folk, inklusive diverse skandinaviska folk, skulle få dväljas i ”den brinnande sjön” intill evig tid. Var tanken från början så, menar du? Men att den oföränderlige Israels Gud – YHWH – ändrade sig ca år 33 v t??

  • Min tanke var den skriften säger, att Jesus inte blev utsänd till några andra än de förlorade fåren av Israels hus. Hur du kan dra slutsatsen att alla andra folk skulle hamna i den brinnande sjön av det förstår jag inte? Hedningarna fick och får del av Jesus kommande i världen enligt Guds ord till Abraham
    ”Av Abraham skall ju bliva ett stort och mäktigt folk, och i honom skola alla folk på jorden varda välsignade” 1 Mos 18:18

  • ”Därför böjer jag mina knän , jag Paulus som är Kristi Jesu fånge för er skull, ni hedningar. Ni har ju hört om det uppdrag som Gud i sin nåd gav mig med tanke på er, hur jag genom en uppenbarelse fick lära känna den hemlighet som jag redan i korthet har beskrivit. När ni läser detta kan ni förstå min insikt i Kristi hemlighet.

    I forna generationer var den inte känd för människor så som den nu har uppenbarats genom Anden för hans heliga apostlar och profeter: att hedningarna har samma arv som vi, tillhör samma kropp och har del i samma löfte i Kristus Jesus genom evangeliet.” Ef 3:1.6

    – Vad är hemligheten som uppenbarades för Paulus? Jo, ”att hedningarna har samma arv som vi (judar), tillhör samma kropp och har del i samma löfte i Kristus Jesus genom evangeliet (som vi judar).

    Hemligheten är inte någon församling utan att hedningarna har del i den församling av heliga som funnits alltsedan den rättfärdige Abel och patriarkerna. Gud bytte inte församling när han sände sin Messias, han gav då hedningarna möjlighet att få del av israels frälsningslöften.
    Det som ytterligare visar att det bara finns en församling från tidens början till dess slut, är att Jesu lärjungar skall sitta till bords i Guds rike med Abraham. Isak och Jakob. Kristen teologi har påverkat våra sinnen så vi har svårt att läsa innantill i Bibeln.
    Gud välsigne dig min vän!
    SÅ Gerdvall

  • Jag vet inte vad du lägger i ordet församling men uppenbart är att Paulus lägger nått nytt i dagen som ingen annan talar om nämligen, Kristi kropp. Paulus är den ende av NT’s författare som adresserar sig direkt till Kristi kropp och han nämner ordet två gånger om jag räknat rätt;

    ”Men nu ären I Kristi kropp och hans lemmar, var och en i sin mån” 1 Kor 12:27

    ”Ty han ville göra de heliga skickliga till att utföra sitt tjänarvärv, att uppbygga Kristi kropp” Ef 4:12

    Detta är en ny uppenbarelse som tidigare varit dold hos Gud

    Om man nu kan tala om GT’s troende som en församling så var det nått annat än dagens. Jag tror inte heller den samling troende på Pingstdagen var lika med dagens heller. Den var helt igenom en judisk samling troende. Det som sker i samband på pingsten 50 dagar efter korset var att Petrus och de elva på Guds uppdrag åter erbjöd judarna Riket;

    ”Gören därför bättring och omvänden eder, så att edra synder bliva utplånade, på det att tider av vederkvickelse må komma från Herren, i det att han sänder den Messias som han har utsett åt eder, nämligen Jesus” Apg 3:19-20

    De tog ju som nation inte emot det budskapet därför kan man säga att judarna stod emot Fadern i GT, Sonen i Evangelierna och den helige Ande i Apg därför säger Paulus att nu går detta budskap till hedningarna och de ska akta därpå.

    Därför finns det endast en Kristi kropp som är församlingen men flera församlingar finns bibeln. Den i öknen ej att förglömma

  • Det nya som Paulus lägger in lägger han in i den enda församling som Gud har haft och fortfarande har. Den församlingen kallas av Paulus för kvarlevan eller Kristi kropp och är den del av israel som vandrar i Abrahams tro. Att uppenbarelsen växt genom att Israels utlovade Messias kommit innebär inte att det skapats en ny församling. Med församling menar jag då den grupp människor som har löfte om evigt liv.
    Skulle Gud ha flera församlingar av rättfärdiga så skulle det också finns flera sätt att bli rättfärdig på. All försoning utgår från Messias även innan han var född. Utanför Messias finns ingen frälsning, inte ens för patriarkerna. Jesu offer är verksamt utanför tiden och är ett evigt offer.
    Du har inte besvarat min fråga hur patriarkerna kan sitta vid samma bord som lärjungarna i Guds rike om de tillhör olika församlingar? Det tänkande som du redogör för är påverkat av kyrkans (ersättnings)teologi även om du inte är medveten om det. Men du är i sällskap med miljoner som tänker som du.

    Som sagt, det nya som uppenbarats för Paulus var inte att det skapats en ny församling, utan att hedningarna fått del i de löften och förbund som gavs till israel. Läs Ef 3:1-6 igen.

  • Hmm, hur du får ihop att ”kvarlevan” och Kristi kropp skulle vara samma sak kan jag inte förstå. Överallt där ”kvarlevan” nämns så är det Israel det syftar på. Så även de två gånger Paulus nämner om den i Romarbrevet.

    Att patriarkerna, Petrus och de elva sitter vid samma bord är väl inget konstigt, båda grupperna hör till GT’s troende. Som bekant var Jesus ställd under lagen så även hans lärjungar. Om Petrus sägs det att han var de omskurnas apostel och det finns inget i skriften om att det ändrades.
    Det Petrus förkunnar i Apg 3 är en fortsättning av Jesus förkunnelse om Riket. Om Israel som nation omvänt sig hade Gud sänt Jesus Kristus till jorden för att upprätta Hans messianska kungarike. Apg 3:19-21. Gud erbjöd två saker i inledningen av Apg, Riket till nationen Israel och frälsning till individen, juden och proselyten. Församlingen Kristi kropp kommer längre fram med Paulus.

    Jag tillhör de som tror att bibeln i huvudsak är en bok om Guds handlande med sitt egendomsfolk judarna och deras nation Israel. Skriften handlar bland annat om deras roll som de som skulle föra den fallna världen fram inför Gud. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer de att göra det. Att tolka in församlingen där man tycker sig finna den i skriften är att inte rätt dela Guds ord. Det är endast Paulus som direkt adresserar sig till Kristi kropp i breven till Rom, Korint, Galatien, Efesus, Kollose, Filippi och Tessalonike. All övrig skrift får vi, om möjligt, ta till oss på tillämpningens väg. Jag tror inte ersättningsteologer delar dessa tankar.

  • Lars Wärn

    Vilka står upp till evigt liv i ”den första uppståndelsen” enligt dig? Och enligt Bibeln?

  • För att inte tala förbi varandra när det gäller begreppet ”församlingen”, så avser jag med detta begrepp inte en organisation eller en lokal församling. Jag vill därför visa att Gud bara haft och har en församling som skall ärva det eviga livet i samband med uppståndelsen och Messias återkomst. Låt oss se på denna text:

    ”Och fast alla dessa hade fått vittnesbörd för sin tro, fick de inte det som var utlovat. Gud har nämligen förberett något bättre för oss: först tillsammans med oss ska de nå fram till målet.
” Hebr 11:39-40

    – Alla ”dessa” levde före Jesu födelse och texten säger att dessa skall nå ”målet” (uppståndelsen och det eviga livet) tillsammans med ”oss”. Detta ”oss” inkluderar de judar och hedningar som fötts av Guds Ande.
    Eftersom Gud står utanför tiden så är Jesu offer giltigt både bakåt och framåt. Vare sig man levt före eller efter Jesu fysiska födelse, så har man hans offerblod som grund för frälsningen, men uppenbarelsen har växt med tiden.

    Jesu församling kallas med olika namn i Skriften, de Heliga, kvarlevan, Jesu brud, Jesu församling, Kristi kropp m m. Men det handlar om samma församling oavsett tid. Observera att jag talar om församlingen som skall ärva det eviga livet.

    När då Jesus talar om att hans lärjungar skall sitta till bords i Guds Rike med patriarkerna, så ser vi att alla vid det bordet har samma slutmål.

    Hemligheten som uppenbarades för Paulus var alltså inte att det uppstått en ny församling, utan att hedningarna fått del av Israels löften om det eviga livet hos Gud. För övrigt så var jerusalemförsamlingen, ledd av aposteln Jakob, den tongivande auktoriteten som Paulus rådfrågade i Apg 15.

    ”Därför böjer jag mina knän , jag Paulus som är Kristi Jesu fånge för er skull, ni hedningar. Ni har ju hört om det uppdrag som Gud i sin nåd gav mig med tanke på er, hur jag genom en uppenbarelse fick lära känna den hemlighet som jag redan i korthet har beskrivit. När ni läser detta kan ni förstå min insikt i Kristi hemlighet.


    I forna generationer var den inte känd för människor så som den nu har uppenbarats genom Anden för hans heliga apostlar och profeter: att hedningarna har samma arv som vi [judar], tillhör samma kropp [församling] och har del i samma löfte i Kristus Jesus genom evangeliet som vi judar]. Detta evangelium har jag blivit satt att tjäna med den gåva och nåd som Gud har gett mig genom sin mäktiga kraft. 
 ” Ef 3:1-7

    – Hemligheten var att ”hedningarna har samma arv som vi”. Detta påpekar Paulus även när han skriver att ”evangeliet är först och främst för juden, men också för greken [hedningen].

    Hoppas att du kan instämma.
    Gud välsigne dig!

  • Javisst håller jag med ”evangeliet är först och främst för juden, men också för greken [hedningen]” men jag delar inte din tanke att Gud endast haft en församling genom tiderna.

    Det unika med Kristi kropp är att vi är ett med honom som är vårt huvud, Jesus Kristus. Skriften säger inget om det varken för GT’s troende heller de som kommer till tro efter Kristi kropps borttagande. Att slutmålet, en evighet tillsammans med Herren, är gemensamt förändrar inte det.

    Vad är din poäng med att det endast finns/funnits en församling?

  • Jan-Erik, ser man till struktur och uppenbarelse, så kan man tala om olika församlingar före och efter Jesu död och uppståndelse. Men ser man till det eviga hoppet, till målet, och till grunden för frälsning, så finns det bara en församling. Håller du inte med om det så får du berätta vad grunden för rättfärdigheten är för Israels folk före Jesu födelse.

    Jesu brud omtalas här, om du tror att Lammet syftar på Jesus: ”En av de sju änglarna med de sju skålarna som var fyllda med de sju sista plågorna kom och talade till mig och sade: ”Kom, jag ska visa dig bruden, Lammets hustru.”” Upp 21:9

    Om Jesus skall bygga sin församling, så är det ju Jesu församling, eller hur.

    Klara du av att erkänna att ”hemligheten” var att hedningarna fått del av Israels frälsningslöften. 🙂

  • Det har varit åtskilliga uppståndelser i bibeln före ”den första uppståndelsen” i Upp 20:6. som jag antar att du menar. Varför Herren kallar det den ”första” när det redan skett flera kan betyda att det syftar på att nu blir den ”första” komplett, men nu spekulerar jag. Eftersom det inte sägs mer får vi nog nöja oss med det som står..

    Det snabba svaret på din fråga blir att det sker i samband med Herrens kommande i härlighet vid vedermödans slut. Församlingen är uppstånden och förhärligad flera år innan detta sker för vi ska uppenbaras i härlighet med honom. De som uppstår i den första uppståndelse Upp 20:6 bör vara de segervinnare från vedermödan det talas om i sändebreven Upp 2-3. De uppstår och ska regera med Herren i tusen år. Förmodligen är det dessa som det talas om i Upp 5:10;

    ”och gjort dem åt vår Gud till ett konungadöme och till präster,
    och de skola regera på jorden”

    Typ så tror jag vad tror du?

  • Lars Wärn

    ”Det har varit åtskilliga uppståndelser i bibeln före ”den första uppståndelsen”
    i Upp 20:6. som jag antar att du menar. Varför Herren kallar det den ”första”
    när det redan skett fler…”

    Hur kan du skriva något så obibliskt? Groupie på APG29?

  • Jag delar inte din tanke om att det bara finns en församling i fråga om det eviga hoppet och till målet. Men naturligtvis är Jesus försoningsverk grunden för all frälsning. ”Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.” GT’s fromma delade Abrahams tro.

    I fråga om hopp och mål så är det olika. Israels folks löfte och hopp var det jordiska riket Jesus predikade om i Matt 4:23; ”Och han gick omkring i hela Galileen och undervisade i deras synagogor och predikade evangelium om riket”
    Det rike som hade kommit då om de tagit emot Jesus som nation, det rike som Petrus genom den helige Ande erbjöd på nytt i Apg 3:19-20 ”1Gören därför bättring och omvänden eder, så att edra synder bliva utplånade, 20på det att tider av vederkvickelse må komma från Herren, i det att han sänder den Messias som han har utsett åt eder, nämligen Jesus”

    För hedningar och juden predikar Paulus evangelium om Guds nåd om delaktighet redan här och nu med Herren Jesus Kristus som är huvudet för församlingen.

    Vad har bruden med församlingen att göra? I Upp 21:9 sägs det att bruden är Lammets hustru och Johannes blir visad på staden Jerusalem. Över dess portar är Israels tolv stammar nämnda och stadsmuren hade tolv grundstenar med namn efter lammets tolv apostlar. Allt pekar mot Israel och inte församlingen.

    Nej, jag klarar nog inte av att erkänna att Kristi kropps löften är det samma som Israel. Som jag skrev i början tror jag att Israel har löfte om ett jordiskt rike medan Kristi kropp redan nu är lemmar i Kristus. Inte heller GT’s troende har samma löfte som Israel för de väntar på den himmelska staden och hör därför himmelen till.

  • Goupie på APG29! Jag vet inte ens vad det är för nått. Vilken bibelläsare som helst vet att det har skett flera uppståndelser före den ”första uppståndelsen” Sök själv i bibeln så framstår du som mer seriös

  • En sista begäran. Ge mig din exeges på ”Och fast alla dessa hade fått vittnesbörd för sin tro, fick de inte det som var utlovat. Gud har nämligen förberett något bättre för oss: först tillsammans med oss ska de nå fram till målet.
” Hebr 11:39-40

    En sista kommentar: Stadsmuren har tolv grundstenar med namnen på de tolv apostlarna. Tillhör inte dessa apostlar och medlemmarna i de församlingar som Paulus grundade, samma församling?

  • Well, jag är inte säker på att jag kan ge dig en exeges i nån högre skola men jag gör gärna ett försök 🙂

    ”På grund av den fingo ju de gamle sitt vittnesbörd” står det i Heb 11:2 De som det talas om i Heb 11 hade i hela sitt liv hört om de gamlas tro. Tron på Abrahams löfte och alla andra löften i GT inklusive det om den kommande Messias som åter skulle upprätta Israel. Väl gick de flesta löften i uppfyllelse men inte alla. De fick inte se Messias som vi har sett och fått lärt känna honom. Det som vi tillsammans väntar på och som är förberett och är bättre är Messias, Jesus Kristus. Snart nog går det löftet i uppfyllelse men Israel får vänta sju år till efter att församlingen är borttagen och hemma hos och med Herren, sen får de till sist se riket upprättas under tusenårsriket. Då de får krossa de hedningar som inte böjer sig för Herren som man krossar lerkärl.

    Jag tror inte att de tolv apostlarna vars namn står på grundstenarna i det nya Jerusalem och medlemmarna i de församlingar som Paulus grundade är medlemmar i samma församling. Det finns inget i skriften som talar om att nån av de tolv någonsin gick till hedningar. Men det står i Matt 10:5-6;

    ”Dessa tolv sände Jesus ut; och han bjöd dem och sade: Ställen icke eder färd till hedningarna, och gån icke in i någon samaritisk stad, utan gån hellre till de förlorade fåren av Israels hus”

    Det är det uppdrag de tolv fick och att Petrus gick till Kornelius och att Fillipos talade med den Etiopiske hövitsmannen tror jag inte ändrar på det. Tvärtom bekräftar Paulus det när han säger att Petrus är de omskurnas apostel.

  • Hmm, till vilka (vem) riktade sig den s k missionsbefallningen? Till Paulus?

    Det var nytt för mig att Jesu apostlar inte tillhör samma församling som vi.

    Du trasslar in dig alltmr i din egen teologi.

    För att vi skall kunna sluta med något som vi är överens om, så frågar jag dig: Är jorden rund?

  • Jag är medveten om att mina tankar inte överensstämmer med den mainstream tro som många kristna i olika grad delar, att församlingen Kristi kropp ersatt judarna och att församlingen är det nya Israel.

    Om vi läser skriften som det står utan att tolka in fäderneärvda meningar så vet vi att Jesus inte kom för andra än de förlorade fåren av Israels hus. Som jag sagt tidigare finns det inget i skriften som ändrat på det. Som en konsekvens av det är det de elva som är mottagare av ”missionsbefallningen”.

    Jag tror att de elva fick uppdraget att gå till judarna bland alla folk, vilket vi ser början på i Apg 2-3. Gal 2:7-9 är ett av flera sammanhang som stödjer den tanken.

    ”Tvärtom; de sågo att jag hade blivit betrodd med att förkunna evangelium för de oomskurna, likasom Petrus hade fått de omskurna på sin del — 8ty densamme som hade stått Petrus bi vid hans apostlaverksamhet bland de omskurna, han hade ock stått mig bi bland hedningarna — 9och när de nu förnummo vilken nåd som hade blivit mig given, räckte de mig och Barnabas handen till samarbete, både Jakob och Cefas och Johannes, de män som räknades för själva stödjepelarna; vi skulle verka bland hedningarna, och de bland de omskurna”

    Om Paulus varit mottagare av ”missionsbefallningen” varför fick han då en uppenbarelse Gal 1:11-12;

    ”Ty det vill jag säga eder, mina bröder, att det evangelium som har blivit förkunnat av mig icke är någon människolära. 12Det är ju icke heller av någon människa som jag har undfått det eller blivit undervisad däri, utan genom en uppenbarelse från Jesus Kristus”

    Ja, varför skulle Paulus behöva en uppenbarelse om det redan var givet i ”missionsbefallningen” vad han skulle predika och för vilka?

    Du får fråga nån annan om jorden är rund, jag avstår……..

  • Du kör snett i ditt resonemang på grund av att översättningen använder ordet ”hemlighet”. Men ordet i grundtexten är ”μυστήριον” (mustērion) som betyder mysterium. Alltså något som är svårt att förstå och som man inte tycker är självklart.

    När det verkligen talas om att hålla något hemligt eller göra något i hemlighet används ordet ”κρύπτω” (kruptō) eller ”λάθρα” (lathra).

    /Kjell aka Kamau Mweru

  • Tack för inlägget!

    Javisst är det så att ordet också kan översättas med mysterium. Jag läser ofta Engelska biblar och både KJV och NIV har översatt ordet med ”mystery” så det är inget okänt för mig. Studiebibeln översätter ordet med hemlighet, mysterium, hemlig lära, hemlig betydelse. Vilket som, inget förändra det faktum att Paulus fick i uppdrag att ”upplysa alla vad (som är) gemenskapen anordningen hemlighetens (”to mysteriu” min anmärkning) som varit fördold från tidsåldrana i Gud” citat studiebibeln Gr.

    Det jag pekar på är att hemligheten/mysteriet varit fördold i Gud genom tidsåldrarna till dess Paulus får uppdraget att upplysa alla om den. Det som var fördold kan inte ha varit uppenbarat tidigare, som här när Jesus ger de elva den sk missionsbefallningen och lika lite på Pingstdagen. Mysteriet var då fortfarande fördolt hos Gud.

  • Lars Wärn

    ”Petrus var de omskurnas apostel och det finns inget i skriften om att det ändrades.”

    Var i Skriften står det att Petrus var de ”omskurnas apostel?” Varför besökte han i så fall Cornelius?

  • Lars Wärn

    ”Som jag skrev i början tror jag att Israel har löfte om ett jordiskt rike medan Kristi kropp redan nu är lemmar i Kristus.”

    Vilket trams. Har du Eva Brunne eller ”biskop” Bonnier som ”teologisk rådgivare”?

    Vad är det är det Jesaja profeterar om i Jes kap 25? Vad profeterar Hesekiel om i kap 40-48? Vad profeterar Sakarja om i kap 14? Ett jordiskt, hedniskt rike med centrum i Jerusalem?

  • Lars Wärn

    Var seriös själv.

    När sker då den första uppståndelsen enligt dig och CÅ? När sker den enligt Bibeln?

  • Lars Wärn

    ”Det menas att för alltid vara med Herren där han är”

    Och var är Herren ”intill tidens ände” enligt Bibeln?

  • Paulus är de oomskurnas apostel och Petrus de omskurnas apostel, Gal 2:7-8 ;

    ”Tvärtom; de sågo att jag hade blivit betrodd med att förkunna evangelium för de oomskurna, likasom Petrus hade fått de omskurna på sin del — 8ty densamme som hade stått Petrus bi vid hans apostlaverksamhet bland de omskurna, han hade ock stått mig bi bland hedningarna”

    Kornelius var ingen vanlig hedning han var en from man som fruktade Gud och alltid bad till honom. Apg:10:1;

    ”I Cesarea bodde en man vid namn Kornelius, en hövitsman vid den så kallade italiska krigsskaran. 2Han var en from man, som ”fruktade Gud” tillika med hela sitt hus; han utdelade rikligen allmosor åt folket och bad alltid till Gud.”

  • Om du nu tycker det jag tror är trams varför frågar du mig om vad profeterna profeterar? För en gångs skull kan väl du redogöra för det du tror på vad gäller din fråga.

  • Vem/vad är CÅ?

    Läs mitt svar ovan igen så ser du att jag tror att den första uppståndelsen sker i samband med att tusenårsriket bryter in.

  • Det står att ”och så skola vi alltid få vara hos Herren” Det sägs inget om var Herren är till tidens ände. För mig räcker det att få vara där han är

  • kjell

    Men du blir inte ensam, både jag och min broder hoppas få vara där, kommer du att klara av det, när det är svårt att komma överrens idag.

  • Klart jag inte blir ensam det står ”vi”. Vem är det som inte kommer överens och om vad?

  • kjell

    Du är ju inte överens nu heller, alla tycker och tänker olika, därför undrar jag hur det skall bli den dag vi alla är hemma hos Herren, kommer det då möjligen låta som i en Polsk riksdag. Men i väntan på det så sjunger jag, mångtusende vagnar o Herre du har och vilken du väljer för mig kan göra detsamma ty lycklig jag far till Himlen i sällskap med dig.

  • Nej det kommer inte att låta som en Polsk riksdag hemma hos Herren, det blir fröjd med outsäglig och härlig glädje…

  • Ok, här kommer ett seriöst försök till att förklara hur jag tänker om de uppståndelser som jag tror tillsammans ryms i det som Upp 20:6 kallar den ”första”

    Den är uppenbarligen inte den första eftersom Jesu uppståndelse den för skedde 2000 år sedan men också hör till den första, liksom den skara av GT’s troende som uppväcktes från de döda några dagar efter Jesus och sågs gående på Jerusalems gator. Kristi kropps upptagande/uppväckande hör till den första uppståndelsen och det gör också de två vittnena som blir dödade av vilddjuret. Gt’s troende efter Jakobs nöd och till sist martyrerna från vedermödan. Alla dessa uppståndelser hör till den första uppståndelsen men det finns endast en 2a uppståndelse. Den första till liv den andra till död.

  • kjell

    Är du säker på det, då får vi väl byta sång till sionstoner 2017 ”det skall komma en dag” //eller också tar vi fröjd i Herren fröjd i Herren är vår starkhet//
    Men vi är ju lovade en ny sång, och den blir väl inte om vägen och målet.

    (Men lite Polskt har väl Paulus o Petrus bjudit på här på jorden.)

  • Lars Wärn

    Ditt obibliska resonemang är inte helt ovanligt bland amillianister.

  • Well, jag försökte iaf vara seriös!

  • Lars Wärn

    På vilket sätt menar du? Är inte aposteln och profeten Johannes seriös menar du? Du menar dig vara mer seriös än honom?

  • Jag menar att ordet ”första” bör betyda ”första” som i första skörden. Vilken består av många kärvar/skylar/hässjor som samlats in under en tidsperiod men alla ingår de i den första skörden. Den första skörden består av flera olika delar men skiljer sig från den andra skörden

    På samma sätt tror jag Johannes har använder ordet, det har skett flera uppståndelser vid tiden för den han talar om men de ingår alla i den ”första” uppståndelsen eftersom de har samma mål, livet. Paulus använder ju också ordet i 1 Tess 4:16 där ”först” ska de i Kristus döda uppstå” Att det skulle vara den absolut första tror inte jag är Johannes mening. Isf vad är de andra?

    Att mitt tankar skulle vara obibliska kan jag inte se. Om de är amillianistiska vet jag inte, själv har jag en premilleniastisk syn.

  • Lars Wärn

    ”Om mina tankar är amillianistiska vet jag inte, själv har jag en premilleniastisk syn.”

    Amillianistism… premillianistism… frågan är vilken av dessa villfarelser som är den värsta…? Eller landar jag samman med pretribulatonism..? Alla dessa ismer..