Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Ett land i uppenbar kris

Bildkällor: Unt.se, Svt.se, DI.se och Google (no copyright pic)

Som kristen förväntas jag ha en generös syn på invandring, för det står ju i Bibeln att man skall ta väl han om främlingen och behandla honom som en infödd. Det verkar vara enkelt för en del att plocka ut ett bibelord och göra en definitiv lära kring det, och nåde den som inte håller med alla andra i den enda och sanna doktrinen, för han är en främlingsfientlig.

Jag måste medge att jag troligen tillhör en minoritet inom den svenska kristenheten som inte vill att Sveriges gränser skall vara helt öppna för vem som helst att komma hit. Jag anser helt enkelt inte att det är klokt på något som helst sätt. Gör det mig till en främlingsfientlig? Enligt en del röster inom kristenheten är jag det. De som propagerar för öppna gränser, fri invandring och att Sverige har råd att bli fattigare för att fler av världens fattiga skall få det bättre, verkar anse att de som inte delar deras syn är främlingsfientliga. Jag håller inte med om att det är en bra strategi med öppna gränser, än mindre att det skulle vara en specifikt kristen strategi.

Skall vi då inte hjälpa den som är i nöd, som flyr från krig och elände? Absolut, men gör vi det genom att själva försätta vårt land och vår egen befolkning i nöd? Jag tror på att hjälpa flyktingar, men vi måste kunna diskutera om dagens ordning verkligen är den bästa, något både jag och regeringen verkar tycka, för annars hade de inte beslutat skicka tillbaka 80 000 asylsökande.

Inom den svenska kristenheten råder det delade meningar kring huruvida Sverige skall ha öppna gränser och fri invandring, men det tycks ändå som en majoritet svarar ja på den frågan. Som kristen skall man ha en generös syn på invandring enligt många namnkunniga debattörer, och ett bibelord som ofta dyker upp i samtal är det om främlingen i 3 Moseboken 19:34 – ”Främlingen som bor ibland er skall räknas som infödd hos er. Du skall älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är Herren , er Gud.”

När man läser mer om främlingen säger bibelns författare att samma lag skall gälla för främlingen som för den infödde, och i detta fall var det alltså Moselagen. Man kan inte applicera detta bibelord som bevis för att invandrare skall ses på som svenska, något Jimmie Åkesson visade i en riksdagsdebatt med Miljöpartiets Åsa Romson som menade att alla de hon åkte tunnelbana tillsammans med i Stockholm var svenskar för henne. Åkesson svarade blixtsnabbt att om han åkte tunnelbana i Tokyo, var han då japan? [1]

Kan man verkligen påstå att alla [invandrare] i Sverige är svenskar? Den som påstår något sådant, tror han eller hon att invandrarna i första hand känner och identifierar sig som svenskar? Jag tror inte att så är fallet, men just detta blir ett sidospår just nu. För att ta ett enkelt exempel så har min bror bott 13 år i Singapore, men han är fortfarande i första hand en svensk i Asien. Under mina 19 år i Norge var jag aldrig någonsin norrman, även om jag älskade Norge, den norska kulturen och det mesta med landet. Jag var en svensk i Norge helt enkelt. Låt mig för säkerhets skull precisera att om en invandrare känner sig som svenskar är det underbart.

Allt är i mina ögon inte applicerbart på dagens samhällsdebatt bara för att det finns nedskrivet i Bibeln, utan jag tror man behöver flera aspekter för att kunna föra en seriös dialog kring invandring och invandrare utifrån bibliska texter. Alla som kommer till Sverige blir inte per automatik svenska bara för att de befinner sig här, och långt ifrån alla har tänkt att bli det heller. Tvärtom finns det många som föraktar det svenska och inte har planer på att följa svenska normer, lagar och regler. Varför har vi ett antal områden som av många kallas ´no-go zoner’? Invånare i Rinkeby säger enligt flera vittnen och SVT att området inte längre är en del av Sverige [2,3], och man kan faktiskt ställa frågan om den svenska humanismen gått för långt i sin godhjärtenhet? Detta är en del av priset vårt land får betala för de öppna gränserna.

Så vad skall vi då göra? Skall Sverige ha öppna gränser med fri invandring eller skall vi ha gränskontroller och en reglerad invandring? Det är komplexa frågor som man inte bara kan svara ja eller nej på anser jag, utan svaren bör begrundas väl. Jag håller med om att Sverige skall vara ett humant och generöst land, men hur långt skall vår generositet sträcka sig? Sedan anser i alla fall jag att man behöver beräkna kostnaderna för invandringen, för vi har inte obegränsade resurser som en del tycks tro. Under 2015 sökte nästan 163 000 människor asyl i Sverige[4]. Det var ett år som av många säkerligen skulle kunna benämnas som kaotiskt, och kaos blev det också i vårt land.

Om alla de som kom under 2015 verkligen var flyktingar som flytt från krig och terror, hur kommer det sig då att den socialistiska regeringen senare beslutar att skicka tillbaka ca 80 000 av dessa 163 000? Antagligen för att de inte var reella flyktingar med verkliga skyddsbehov, utan ekonomiska lyckosökare helt enkelt.

Sverige har idag ett antal bostadsområden som på sätt och vis är parallellsamhällen i vårt land. Det är områden som i debatter ofta kallas för så kallade ‘no-go zoner’, ett begrepp polis och myndigheter inte använder, men som indikerar att det rör sig om områden där svensk lag ofta åsidosätts och där kriminaliteten är hög. Mord, misshandel och gänguppgörelser präglar ofta dessa förorter. Journalisten Per Gudmundsson skrev om problemen i dessa områdena i en artikel Svenska Dagbladet 2014:

”Polisen använder inte begreppet ”no go”-zoner. Det är ursprungligen militär slang för rebellkontrollerade områden. Men frågan är om det finns någon tydligare beskrivning av platser där ”allmänheten i flera fall uppfattar det som att det är de kriminella som styr i områdena” och där ”polisen inte kunnat fullgöra sin uppgift”.” [5]

Bilbränder, misshandel, våldtäkter och mord har blivit så vanligt att det nästan förekommer dagligen i Sverige. Trots detta finns det debattörer som hävdar att Sverige har blivit tryggare och att det är främlingsfientlig högerpropaganda att påstå motsatsen. Även kristna debattörer verkar i mina ögon till tider leva i denna verklighetsfrånvända bubbla, och ett relativt nytt ord kanske bäst beskriver det hela, nämligen att de möjligtvis är ‘faktaresistenta’.

Sverige befinner sig i kris oavsett vad media och vissa debattörer vill få oss att tro. Nej, allt står inte väl till med moder Svea, långt ifrån. Att blunda för verkligheten och skriva nonsensartiklar om hur rikt Sverige är, hur mycket pengar folk använder på julhandeln o.l. ger ingen rättvis bild av det läge landet befinner sig i. Kris efter kris drabbar olika samhällsområden utan att någon verkar bry sig nämnvärt om vems ansvar det är.

Vi har en vårdkris där sjuksköterskor säger upp sig på löpande band för att de inte orkar mer[6], polisen har haft en kris sedan de fick sin destruktiva rikspolischef Dan Eliasson, som väldigt effektivt förstör den svenska polisen. Enligt Uppsalapolisens presstalesman Christer Nordström, är polisen i sönderfall[7]. Statsministern menar tvärtemot att det inte finns någon kris inom polisen[8], så att någon lever i en parallell verklighet framkommer mycket tydligt. Flyktingkrisen är i alla fall uppenbar och visade under 2015 hur dåligt förberedda Sverige var på att ta emot 163 000 människor på relativt kort tid.

Kort sagt – Sverige befinner sig mer eller mindre i kris och ingen tar sitt ansvar och gör något åt det[9]. I tillägg till ovan nämnda kriser upplever vårt samhälle hur våld, våldtäkter, mord, rån och misshandel ökat, och trots rapporteringar kring detta bortförklaras dessa allvarliga brott lika enkelt som många våldtäktsmän frias på de mest absurda sätt. Sverige framstår som ett paradis för kriminella och lyckosökare, och det bör det sätta stopp för.

I Uppsala igår utsattes en 21-årig kvinna för en gruppvåldtäkt där övergreppet direktsändes på Facebook[10]. Nyligen utsatte flera ensamkommande afghanska ungdomar en 15-årig pojke för våldtäkt, och även här filmade de sina handlingar. Detta händer hela tiden i Sverige över hela landet, men trots detta sitter det verklighetsförnekare och säger att Sverige har blivit tryggare och att de som påpekar dessa brott är främlingsfientliga och rasister.

Sverige håller på att förblöda mitt framför våra ögon och regering och myndigheter tillåter det hända. Är det inte dags för svenske att skaka av sig sin fega neutralitet och ta ställning för sitt land och de värderingar vi så gärna skryter av att vi har?

Att det i Sverige idag parallellt med kriserna pågår en islamisering tycks inte bekymra så väldigt många verkar det som, även bland kristna. Tvärtom kan det se ut som att en hel del av de som propagerar för öppna gränser och fri invandring även applåderar förändringar som muslimer sakta men säkert kräver i Sverige, bland annat att det skall vara separata badtider för män och kvinnor.

Sverige har blivit så tolerant gentemot det mesta, även islam. De krav som över tid ställs på det svenska samhället från olika islamiska intressegrupper gör att myndigheter och delar av det svenska folket sakta men säkert tragiskt nog börjat förakta och håna det vi kallar svenskt. Det svenska skall bortförklaras, förminskas och till och med föraktas, men förr eller senare slår detta självförakt tillbaka med all kraft.

Lustigt nog har Mona Sahlin sagt nästan exakt samma sak. När hon var integrationsminister frågade turkiska ungdomsförbundets tidskrift Euroturk vad som är svensk kultur. Hon svarade: ”Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ’töntiga’ saker”.[11]

Svensk feghet spelar islamisterna i händerna och stoppas inte denna destruktiva utveckling ger vi sakta men säkert bort vårt land till destruktiva krafter som garanterat kommer se till att vi förlorar mer än bara vårt land.

För en tid tillbaka läste jag att någon sagt att Sverige kommer bli det första landet inom EU att falla för islam för att vi är så naiva och toleranta. Låt det aldrig någonsin hända.

Aletheia har sökt Uppsalapolisens presstalesman, Christer Nordström, och ställt en del frågor kring delar av ovanstående.

Andréas Glandberger

 

 

 

 

 

 

 

 

Källor

[1] https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

[2] https://www.youtube.com/watch?v=IO1aPYD6ofo

[3] http://nyheteridag.se/har-ar-hemliga-krissamtalet-som-avslojar-att-svt-morkade-inslag-om-rinkeby/

[4] http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2016/2016-01-01-Nastan-163-000-manniskor-sokte-asyl-i-Sverige-2015.html

[5] http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige

[6] http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sjukskoterskor-har-fatt-nog-sager-upp-sig

[7] http://www.unt.se/nyheter/uppsala/christer-nordstrom-polisen-ar-i-sonderfall-4353576.aspx

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/uppsalapolisens-oppna-brev-till-rikspolischef-dan-eliasson-4514251.aspx

[8] http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-ingen-poliskris

[9] http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ingen-vill-ta-ansvar-for-sveriges-kriser/

[10] http://www.unt.se/nyheter/uppsala/sag-valdtakten-larmade-polis-4513638.aspx

[11] http://www.svd.se/hur-svensk-kultur-reducerades-till-gnall

Ämne: OPINION & DEBATT

Nyckelord: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Stefan

    En sida av myntet som jag tror kan vara viktigt att reflektera över:
    Hur borde man ha gjort på Eviankoferensen 1938?
    Borde man ha öppnat gränserna för judarna, trots alla risker som nationerna såg i detta?

    ”Eviankonferensen 1938
    På initiativ av den amerikanska presidenten, Franklin D. Roosevelt, samlades representanter från 32 länder till en internationell konferens i Evian i Frankrike den 6–15 juli 1938. Avsikten var att diskutera en lösning på flyktingproblemet i Europa, framför allt de många judiska flyktingarna från Tyskland och Österrike. Målet var att definiera de olika ländernas hjälpåtgärder för judiska flyktingar och fastställa antalet flyktingar som varje land kunde ta emot. 33 länder var inbjudna, men Italien tackade nej av hänsyn till sin allians med Tyskland. På plats fanns också representanter från närmare 40 frivilliga hjälp- och flyktingorganisationer. Organisationerna var inte inbjudna som deltagare utan enbart som åhörare.
    Konferensen blev ett totalt misslyckande vad det gällde att hjälpa de europeiska judarna i deras svåra situation. Alla de deltagande länderna uttryckte stor sympati med de förföljda judarna, men förklarade samtidigt att de inte kunde ta emot fler flyktingar. Skälen var främst ekonomiska och sociala hänsyn samt risk för ökad arbetslöshet. Det fanns också en rädsla för att en judisk flyktingström skulle skapa ökad antisemitism och ”ett judeproblem” i det egna landet.
    Det enda konkreta resultatet av Eviankonferansen var att en internationell flyktingkommitté, Intergovernmental Committee on Refugees (IGCR), bildades. IGCR hade representanter från 27 nationer och med säte i London. Dess främsta uppgift var att försöka hitta länder som var villiga att ta emot de judiska flyktingarna. Kommittén skulle också förhandla med den nazityska regeringen för att försöka få till stånd en mer ordnad judisk utvandring från Tyskland. Men också IGCR:s arbete misslyckades. De flesta länder skärpte istället sin flyktingpolitik gentemot judar under 1938–1939. Problemet för de förföljda judarna i slutet av 1930-talet var inte att få lämna Tyskland, utan att få komma in i något annat land.
    Flertalet av de 27 nationerna i IGCR deltog endast pliktskyldigast och med bristande engagemang.”

  • Nina Birgitta

    ”Sökt polisen…….och ställt frågor”
    Har ni talat med polisen – om inte, för att ställa frågor isf
    Intressant att isf få veta vad han svarade

    En annan sak – tänker Aletheia kommentera presidentvalet i USA? Ni brukar ju
    ha intressanta synpunkter o åsikter

  • Några korta frågor till Andreas Glandberger:

    Vilka är de kristna röster som påstått att du är främlingsfientlig?

    Vilka kristna har sagt att alla (invandrare) i Sverige är svenskar?

    På vad bygger du påståendet att en majoritet kristna vill ha en fri invandring?

    Menar du på allvar att kristna som står för en generös o öppen syn på främlingar och invandrare bygger detta på ett enda bibelord?

  • Läsare

    Nina
    Det har dom ju gjort ett flertal gånger alltså kommenterat valet i USA. Skrolla ner så hittar du både inför och efter valet

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Vi gick som bekant mot strömmen i både kristen och sekulär media här i Sverige genom att ge lite andra vinklar av valet: http://aletheia.se/?s=trump

    Följer med spänning USA’s nya president och kommer givetvis återkomma till ämnet. Idag är ju president Trumps första arbetsdag så vi kanske kan ge honom några veckor 🙂

    Anar att de starka sekulära och ofta vänstervridna krafter som förefaller dominera våra medier kommer att fortsätta motarbeta Trump & Company. Om detta lär vi skriva om framöver. De är ju ganska förutsägbara.

    mvh
    D

  • Ulrika

    Hej,

    Nu när du är uppkopplad vill jag be dej att kolla den kommentar som fastnat pga länk från mej till LW i föregående bloggpost. En länk om aktuell och högintressant fakta om dinosaurier som LW kom in på. Dinosarna kanske inte är det mest intressanta i sej men de fakta som framkommer om dem sätter utvecklingsläran i än mer gungning. Och det vill vi ju.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Fixat.

    Blessings

    /D

  • Ulrika

    Tack

  • Jonas Rosendahl

    ”Om alla de som kom under 2015 verkligen var flyktingar som flytt från krig och terror, hur kommer det sig då att den socialistiska regeringen senare beslutar att skicka tillbaka ca 80 000 av dessa 163 000? ”

    Den socialistiska regeringen kan inte besluta om att skicka tillbaka någon. Däremot kan man stifta mer eller mindre restrektiva lagar.
    Migrationsverket prövar asylansökan enligt regler. Bifallsandelen ligger på 60% men exklusive dublin och övriga 77% av totala asylsökande.

    Vad som händer med de människor som fått avslag är nog en gåta. Väldigt få återvänder frivilligt även om man försöker locka med bidrag. En del tvångsavisas med polisens hjälp men det är totalt sett väldigt få.
    En del går helt enkelt under jorden..väntar ut och söker igen.
    Så det är i praktiken inte 80 000 som skickas tillbaka efter avslag. Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt och frivilligheten är låg.
    På det stora hela är migrationsverket förlegat. Migrationspolitiken slår väldigt snett där etablerade människor plötsligt ska utvisas.
    Lägg ned migrationsverket och reformera och starta en ny myndighet med ett mer utbyggt kvotsystem med en integration som fungerar..än ”bingolottosystemet” med asylansökningar där man helt omöjligt kan planera mottagandet.

  • Pingback: En kristen syn på invandring som inte är socialistisk eller PK – Harpolekarens blogg()

  • wildwest63

    Jag vet inte om du är ute efter att jämställa Eviankonferensen med dagens flyktingsituation. Det är givetvis två fullständigt olika tilldragelser.
    Jag tror att om nationerna hade vetat vad som komma skulle för judarna i Europa så skulle man tagit emot dem. Det var dock ingen begrep, även om Hitler hade antytt något sådant i Mein Kampf. Det lät som storvulen propaganda, obegripligt att ta in att det faktiskt skulle utföras ett folkmord praktiskt. Det var många som inte trodde på det ens när det verkligen hände.
    Det går att sitta här med facit i hand och döma nationerna från 1938. Man måste se till vad man tänkte då, och vad man visste då. Jag har svårt att döma dessa.
    Det som liknar Evian i dagens situation är förföljelsen av Mellanösterns kristna folkspillra. Där vill ju den svenska socialistiska regeringen inte ens erkänna att det är ett problem. Istället låter man de kristnas bödlar komma hit och fortsätta ställa till problem här på blandade flyktingförläggningar. Det är så uselt att ord inte räcker till. Men så är socialism, den mest gudlösa ismen som existerat, än så länge, på denna jord.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Huvudet på spiken som så ofta WW63

  • wildwest63

    En numera avliden bra utrikeskorrespondent var Kjell Albin Abrahamsson. Han var oerhört kategorisk mot kommunismen. Trots det bodde han långa perioder av sitt liv i bl a Polen. På frågan om det var varubristen, den personliga frihetens begränsningar eller den nedgångna infrastrukturen som var värst svarade han – den statliga lögnen. Att staten officiellt och i sina statsstyrda medier sa en sak, medan alla människor med normalt förstånd och två ögon såg att det staten sa var helt uppenbar lögn.
    Det känner jag är det värsta också med Sverige i nuvarande situation. Den statliga och mediala lögnen. Medan alla normala människor inser att det som sägs är fel, totalt fel och inte bara missförstånd.
    Det finns en aldrig sinande exempellåda att gräva ur om man skulle orka. Ta bara något av det senaste som Ygeman har sagt, att sexuella trakasserier av tjejer på musikfestivaler alltid ska ha existerat i Sverige. Vilket nys! När polisens egna hemliga rapporter, som läckt, visar att alla de man avvisat, alla de som tagits in för förhör har varit ensamkommande s k flyktingbarn från Afghanistan och Syrien, till 100%. Därefter kommer någon rännande och säger att åtalsmässigt är det ett ytterligt litet antal utlänningar med i bilden. Ja, hur många åtalas egentligen? Av 500 anmälningar går 10 till åtal och 2 till fällande dom. Men hur många incidenter har vi, hur många skulle egentligen ha fällts om polisen hade resurser? Det pratar man bort. I svenska tidningar snackar man t o m bort det enorma kvinnoangreppet i Köln nyårsafton 2015, medan det är helt officiellt i tyska polisens utredning att ingen endaste var etniskt tysk, en del andra-generationens invandrare med tyskt pass, men i övrigt endast asylsökande och många illegala.
    Eller det organiserade zigenska tiggeriet, vilket jag uppmärksammade redan 2014. När samma människor sitter på samma ställe runt min arbetsplats i Stockholm mellan vissa klockslag månad in och månad ut och hämtas av rumänskregistrerade AMG-Mercedesar i miljonklassen. Fanns det just i deras rumänska by ett hål i marken som gör att man dyker upp just på Kungsgatan? Istället ordklyverier om vad som är ”organiserat”, våldsamt upplopp av vänstern i tunnelbanan (givetvis utan att någon åtalas) när SD satte upp valpropaganda om det organiserade tiggeriet.
    Jag blir spyfärdig av dessa lögner. Och då menar jag att vi kristna, kallade till sanning, kallade att vara världens salt och ljus, är tvungna att lyfta fram lögnen. Det handlar inte bara om att vara salt i den förruttnelse som finns inom våra kyrkor, det handlar i högsta grad om samhällets nedgång. Istället så känns det ibland som om mer än hälften av alla aktiva kristna okritiskt och osakligt och bekvämt sätter sig på maktens högra sida och jamsar med! Och kallar de av oss som har sett något annat hända för nazister, fascister, icke-kristna och vad som helst. Nå, detta biter inte längre på mej. Jag har ögon och öron och ett vettigt förstånd, givet mig av Gud, och vet vem jag tror på.

  • Olle Bengtsson

    En tillbakablick till andra världskriget och horder utav flyktingar som kantade vägarna, Det var gummor och äldre män klädda i trasor med barn i skrindor smutsiga som vägen själv. Nu kommer det Syriska flyktingar i åldern 15 – 30 och i stort sett bara män, hela och rena med ett humör som hin håle själv utan ett uns utav tacksamhet.
    Så visst är det skillnad …

  • MyTwoCents – aletheia.se

    WW63: Jag vill tro och hoppas att vi är en växande skara både inom och utanför kristenheten i Sverige som fått nog. Fått nog av lögnerna, propagandan, vinklingarna, mörkandet o.s.v. i samhället. Jag är en av dem som slutat oroa mig för alla etiketter som kommer flygandes. Jag bryr mig helt enkelt inte längre. Sanningen är viktigare för mig än att bli accepterad av de som gjort lögn till sanning och sanning till lögn. En dag kommer vi alla stå till svars för våra ord och handlingar, så jag tänker fortsätta gå emot strömmen.

    Dock är det extra beklämmande när s.k. kristna hakar på mediala eller samhällets trender och nycker. Vi har en kallelse på våra liv att ha kärlek till sanningen och inte bära falskt vittnesbörd.

    Tack för dina alltid lika intressanta kommentarer.

    Mvh D

  • RoyFirus

    Took guts to write Andreas ! But be prepared to be called a ” Christian Racist ! ”

  • ”Den som tillsluter sitt öra för den armes rop, han skall själv ropa utan att få svar” Ord 21:13
    ”Den rättfärdige vårdar sig om de armas sak, men den ogudaktige förstår intet” Ord 29:7

    Hur tolkar ni med dessa ord om att höra den armes rop och att vårda de armas sak? Det finns inget i orden ovan som inte går att tillämpa på oss och den situation vi befinner oss idag. Varför försöka finna kristna argument för att inte bistå den arme när de inte finns.

  • Anders Nordin

    …kasten icke edra pärlor för svinen, på det att dessa icke må trampa dem under fötterna och sedan vända sig om och SARGA eder.
    Vilka talar Jesus om här?

  • Stefan

    Om nationerna förstått allvaret borde de alltså släppt in judarna i sina länder trots de ekonomiska, sociala och rasistiska konsekvenserna de oroades för.

    Något man behöver ha med i tanken även i dagens flyktingkris

  • – De som sympatiserar med Swärd & Grenholm bl.a, och tyvärr är det en del verkar det som.
    – En hel del faktiskt, och det gör även den senaste uppdateringen angående att Sveriges befolkning nu är 10 miljoner. (http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/nu-ar-vi-10-miljoner-svenskar.) Vad jag förstod räknas även de som sökt asyl som ‘svenskar’.
    – Jag bygger det på den debatt som pågått inom frikyrkligheten de senare åren med Stefan Swärd och Micael Grenholm som några starka röster för öppna gränser, samt artiklar i kristen media.
    – Nej, givetvis inte. Det finns mer i bibeln att diskutera rörande invandring och främlingen, men min text var i första hand inte en teologisk utläggning även om jag säkerligen kunde begrundat en del lite mer.

  • Jag har via mail skickat en del frågor till polisen men ännu inte erhållit något svar.

  • Intentionen verkar i alla fall varit den att närmare 80 000 skulle skickas tillbaka – http://www.expressen.se/nyheter/ygemans-plan-for-att-avvisa-asylsokande/

  • I waited many days to publish the article, so you´re right about that. It has gone too far in Sweden and it is time to raise our voices against the rape of our country.

  • Martin

    Den andliga förklaringen tror jag är denna. Djävulen försökte utrota judarna under andra världskriget. När det misslyckades bytte han strategi. Han bytte nu sida och ställde sig på anti-fascisternas sida och gjorde allt som var nationalism till paria. Traditionellt har fosterlandskärlek varit en dygd men är nu det fulaste av ord. Satan ställde sig bakom skrikande anti-rasister som skanderade rättvisa, tolerans, solidaritet! Stukade av erfarenheterna från andra världskriget fanns ingen motkraft att mobilisera. Djävulen kunde därför fritt låta Europas flöda över av människor vars hat mot kristna bara överträffas av deras hat mot judarna. Den som är intresserad har säkert redan läst Agenda 2030, som bara innehåller en mängd ”godhet”. Satan använde alltså något så kristet (?) som altruism för att iscensätta sin plan. Till sin hjälp har han många nyttiga idioter i kyrkan. Godtrogna, med en god vilja, men lurade.

    Jag vill påminna om uppropet i Dagen för drygt två år sen. 380 pastorer sätter sitt namn bakom dessa formuleringar av Stefan Swärd och Sven-Gunnar Hultman:

    ”Många av dem som kommer till Sverige som flyktingar är antingen muslimer eller kristna. Flertalet av dessa flyr ifrån miljöer där islamistiska grupper utövar våld för att driva igenom sin tolkning av Islam. Vi begår ett stort misstag om vi säger att dessa islamistiska grupper visar på islams sanna natur. Det är ett lika stort misstag som att säga att korstågen under medeltiden visar på den kristna trons sanna natur. Flyktingar som kommer hit vill leva ett liv i fred och trygghet.”

    Fred och trygghet? Två år och hundratals människor mördade i muslimska terrorattacker och oräkneliga våldtäkter senare kan vi konstatera att många som har kommit in till Europa har velat att leva i allt annat än fred och trygghet. Artikeln är ett tydligt exempel på ett av de sätt som Satan har använt för att avväpna Europa på dess andliga försvar. Här ställer sig pastorskollektivet upp och FÖRSVARAR islam. Inte flummiga vänsterpräster utan frikyrkopastorer, våra pastorer! Jag åkte off-pist i Alperna en vinter och såg mig omringad av svarta glaciärsprickor. Känslan här är likartad men detta är värre. Dessutom finns människor i våra egna led som genom nazist-stämpling försöker tysta minsta kritik mot det som pågår. Detta mina kära syskon kommer bli en tid att kämpa i.

  • Det handlar inte om att inte hjälpa verkliga flyktingar, de som är i reellt behov av hjälp. Där kan och borde det satsas ännu mer på att hjälpa, och då först och främst i trygga närområden. Varför tror du regeringen önskade skicka ut 80 000 av de som sökte asyl 2015?

  • Orden innan ditt citat av matt 7:6 är ”Given icke åt hundarna vad heligt är” ja det är att kasta pärlor för svin!

    Hundarna var orena djur enl lagen. Jag tror att ”vad heligt är” är Guds ord, evangelium. Israelerna skulle inte äta ”kött av ett djur som har blivit ihjälrivet på marken skolen I icke äta, åt hundarna skolen I kasta det” 2 Mos 22:31b Dvs oren mat åt orena hundar.

    Jag tror att när Jesus talar till lärjungarna menar att inte ge evangelium till de som hatar det, de som vill riva sönder det eller allsköns Guds hatare och onda människor. Då kan man bli sargad som Paulus många gånger blev, en gång så de trodde han var död.

    Vi kan med tolka in dessa ord på de militanta muslimer som dräper kristna där de kommer åt. Det är inte lönt att predika evangelium för dem.

    Vad gjorde Jesus när han mättade folkskaran med bröd och fisk? Alla fick äta, det var ingen uppställning för att skilja olika grupper av människor beroende på tro eller härkomst eller nått annat, alla fiick äta, Amen!

    Det en modell att följa för oss idag för det är i Kristi anda och med Hans Ande kan vi få vishet att inte predika fåfängt för hundarna

  • wildwest63

    Jag kanske missminner mig, men var det inte efter brödundret som Jesus sa: dessa människor följer mig bara för att jag ger dem att äta.

  • wildwest63

    Att tolka politik och pågående skeenden andligt är svårt, så jag håller mig ifrån detta så jag inte blir en falsk profet.
    Men det är ju skrämmande att läsa igen vad pastorsupprorets text verkligen handlade om! Tack för påminnelsen. Du har helt rätt, vilket vansinne att frikyrkopastorer välkomnar Kristi exklusivt utvalda fiender till oss för att vi ska jobba halvt ihjäl oss och efter 40-50% skatter underhålla dessa femtekolonnare i landet.
    Vad kommer hända om islamister får större makt i Sverige? Kommer alla de s k moderata muslimerna får vara ifred? Icke. Troligen är det dessa som drabbas först och med hänvisning till att man båda har samma religion kommer islamisterna kräva underkastelse av sina medtroende eller åtminstone att dessa håller sig passiva. Därefter kan man ge sig på det kristna samhället och slå det sönder och samman. Med tanke på huligangenerationen i allt från Biskopsgården, Rosengård till Tensta så kommer det bli rena julafton att sätta på svenska tjejer i Kungsan och bränna ned biografer och discon samt använda Systemets flaskor som bomber.
    Tro bara inte att något mer än ett fåtal muslimer då kommer stå upp för vår räddning! Ett islamskt brohuvud i norra Europa, ett aggressivt Turkiet som kommer ihåg sina erövringskrig på Balkan under 15-1700talet och slaget kommer stå framför Wiens portar en gång till.

  • wildwest63

    Ja, men nationerna förstod inte allvaret! Ingen kunde tänka sig att det Hitler beskrev i sin bok verkligen var ämnat att bli realpolitik, det var ett retoriskt hot, så tolkade man det!
    Dessutom ska man inte glömma bort att i stora delar av Europa var antisemitismen ingrodd. Det var givetvis väldigt få som ville se ett folkmord, men tillräckligt många ansåg judar som utbölingar. En av de statsfilosofer Hitler beundrade var engelsman (jag har glömt namnet). Inte ens i Tyskland under pågående judeutrotning var det särskilt många som trodde på galenskaperna som läckte ut att faktiskt tusentals judar gasades ihjäl. Man trodde att de skickades till omskolningsläger.
    Jag förstår absolut inte den parallell som du drar med dagens flyktingsituation. Den är totalt väsensskild, från ett annat solsystem. Nu handlar det inte om en del av landets egna befolkning, välintegrerad, välutbildad och acklimatiserad. Idag handlar om det hundratusentals unga virila män som inte har lust att jobba för förbättring i sina egna länder, utan vill ta en genväg till relativ rikedom genom att komma till Europa. Och hit kommer man inte med rent mjöl i påsen, utan med hjälp av dagens slavhandlare, med hjälp av urkundsförfalskning, lögner, tricks och rent våld. När man är här vill man ha allt gratis och tänker inte acceptera några lagar eller sedvänjor. Hur mycket av dessa kan liknas vid tyska judiska musiker, österrikiska judiska professorer, franska judiska läkare? Inte en smula.
    Vi har egentligen att göra med en slags invasion, visserligen inte av grönklädda gubbar och visserligen inte med blanka vapen, men ändå en invasion, relativt välplanerad av klanledare och regeringar i Afrika och Afghanistan som ser fram att bli av med ett arbetslöshetsproblem, som ser fram emot att få stora summor hemskickade i utländsk valuta.
    De verkligt behövande krigsflyktingarna, syrierna, sitter i trånga och dammiga flyktingläger i Libanon och Jordanien och får mindre i handen än ICA-zigenaren.

  • Personligen är jag övertygad om att om Sverigedemokraterna hade varit förskonad från tjockskallar som Kent Ekeroth, plus några till, då hade man säkert kunna ligga på en bra bit över 25% av väljarrösterna. Jag är själv född och uppväxt i Göteborg med omnejd, men det jag ser och hör talas om vad sker och utspelar sig där idag det överträffar på långa vägar de farhågor jag fram tills för några år sen hade inom mig. Och den som inte ser vad som händer i Sverige är antingen blind och döv, eller så är man ofantligt korkad.

  • Martin

    Det är inte invandrarna som är femtekolonnerna utan dessa pastorer. De ska vara herdar över sin flock, satta att skydda fåren och ge dem mat. Istället verkar de aktivt för att släppa in dessa rovlystna vargar. Men de är inte vargar, säger pastorerna, de vill bara komma hit och beta av gräset som vilket får som helst. Detta är djävulskt.

    Svårt eller inte. Jag tror att det är så det ligger till. Du verkar historiskt bevandrad, är det inte bara att titta på judarna för att se var djävulen är aktiv? Vi ser den största judeförföljelsen sedan andra världskriget i Europa. Är det inte ironiskt? Den politik som skulle förhindra att nazismen skulle återupprepas är just den som gör att judehatet åter kommer hit. Detta är den verkliga rasismen men eftersom den inte begås av vita män tystas den ner, inte minst av pastorer. Berndt Isaksson skrev en gång på sin blogg att han inte tänkte släppa in något på sin blogg, sant eller inte, som kunde elda på högerextrema krafter. Jag tror han talar för många pastorer. Som du skrev så härskar lögnen ute bland politiker och massmedia. Men vad händer när sanningen inte har ett egenvärde ens i kyrkan? När rädslan att ”stödja sd” blir större än ansvaret att tala sanning? Sanningen har tryckts ner i Sverige i decennier men människor börjar få upp ögonen för att politiker och journalister har ljugit för dem rakt upp i ansiktet. Det är en urkraft som väcks till liv. Men om pastorer och politiker och journalister hade vågat talat sanning från dag 1 så hade vi inte behövt hamna där vi är nu. Nu förbereder sig bägge sidor på en konflikt, på flashback och Avpixlat avhumaniseras invandrare, då kommer det bli lättare att göra sig av med dem när man har skalat bort deras människovärde. Det är en hemsk framtid vi går till mötes oavsett. För om inget görs kommer islams mörker falla över Sverige som ett av dess första offer i Europa. Till viss del är vi redan där.

    När jag skrev inlägget tänkte jag på de moderata muslimerna. Jag tror inte att de är så moderata när striden verkligen handlar om att strida för sin profet. Det som man bara för några år sen kunde uttrycka i futurum måste nu skrivas i presens. Sverige brinner redan. Inte biografer men väl våra kulturarv. Men jag försöker tänka att orostider är skördetider. Jag hem från jobbet i Stockholm för några år sen. Jag gick genom riksdagshuset mot Gamla Stan och tänkte att alla människor är så apatiska, det finns inga värden att kämpa för längre. Nu har allt ändrats. Vi hade kört in i väggen med våra trygga och bekväma men meningslösa liv. Så vad jag menar är att det kanske ändå var dags för något nytt. Inte islamism men nåt annat. Och Wiens portar har faktiskt aldrig fallit för muslimska invasionshärar.

  • Tack Andreas för svar!
    – Jag sympatiserar i mycket med Swärd & Grenholm när det gäller frågan om ett kristet förhållningssätt till främlingar och flyktingar. Men jag har aldrig kallat dig främlingsfientlig. Jag tvivlar på att det finns särskilt många, om ens någon enda kristen, som gjort så. Det har du antagligen drömt.
    – Swärd vill inte ha fri invandring, det har han deklarerat så ofta att jag tycker det är oärligt av dig att påstå annat. Hur det är med Grenholm vet jag inte. Men påståendet att en majoritet kristna vill ha det är, vad jag förstår, helt ogrundat.
    – Javisst du kunde ha begrundat lite mer. De kristna som står för en generös människosyn grundar förvisso sin övertygelse på en helhetsförståelse av Evangeliet och Jesu föredöme och inte på en enstaka bibelvers.
    – För att avsluta, min syn på denna så infekterade fråga handlar inte ett uns om öppna gränser eller fri invandring. Det handlar om vårt förhållande till de människor som kommer nära oss. Oavsett om de är kristna, ateister, muslimer eller något annat.

  • Jaha, så de i närområdena ska ta hand om flyktingarna men inte vi? Att ett sådant ställningstagande överhuvudtaget är möjligt är för mig obegripligt. Särskilt för oss troende kristna, vi som redan har fått smaka på den himmelska världens andliga välsignelser genom den helige Ande och dessutom har bilvit välsignade genom att bli född i ett land med överflöd av världens goda!

    Jag har inte talat om andra än ”de verkliga flyktingarna” även fast jag vet det blir katastrof för de flesta som inte uppfyller asylkraven och som skickas tillbaks till det elände de flesta kommer från. Det är politiker som ställer kraven och det får man tycka vad man vill om. Att regeringen vill skicka tillbaks 80000 visar väl att det är de ”verkliga flyktingarna” enligt deras tolkning som får stanna de som uppfyller regeringens krav på asylrätt. Gillar vi inte den politiken får vi rösta på ett annat parti. De andra skickas hem med outsäglig sorg, jag vet det av personlig erfarenhet för jag har lärt känna de som blivit hemskickade.

    Jag svårt att ta till mig den överdrivna rädsla för undergången av Sverige genom flyktingen, läs särskilt muslimen, som du skildrar. Du skriver med argument som får mig att tänka på mellankrigstidens hätska retorik som rådde mellan nationer och folk. Vilket jag tycker är oroande för det ansvar du har som kristen bloggare med anseende och betydelse för många kristna. Dessutom är det inte sant annat än till dels. Det liknar mer Trumps nyuppfunna ”alternativa fakta” som hans pressekreteraren kallade det.

    Politik är inte grund för mitt ställningstagande utan det är att Jesus säger vi ska älska vår nästa som oss själva. Att inte tolka att min broder är den som Johannes skriver om i 1 Joh 3:17 tror jag är att ha en snäv bibel tolkning. Då tror inte jag att Gud har fått verkat i oss sin vilja för att hans goda vilja ska ske.

  • Anders Nordin

    Martin, du skriver: ”Men vad händer när sanningen inte har ett egenvärde ens i kyrkan?”
    Här har du en universalförklaring till allt annars obegripligt som nu sker:

    ”Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag till orättfärdigheten.”

    Det som sker nu är ingen slump.

  • Hmm inte i sammanhanget jag citerade men fem verser senare står det ”Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna”. Jag är 100 säker på att du skulle önska att det var nån som tog hand om dig om du stod i botten av en gummibåt på en främmande strand
    Nått att tänka på i det ämne vi talar om

  • Nina Birgitta

    Tack för svar – och fortsätt granska!

  • sam

    Andreas
    Det bästa du skrivit på länge!!
    Som jag tolkar Skriften så ska inte olika kulturer och religioner blandasin I Guds folk annat än om de tar seden dit de vill komma

  • Ulrika

    ” hela och rena”

    Men vad hemskt! Unga män som vill vårda sin kropp och sitt yttre.

    Matchar färgen på skjortorna med färgen på byxorna också? Hur lyckas de med skorna?

    Nya skäl för flyktingstatus: Ta inte hand om dej så gott du kan och kom endast i häst och skrinda, helst med ena hjulet trasigt. Trilla av vagnen, så smutsig du kan, fall på knä framför en välvårdad ung svensk man så kanske, men bara kanske får du nåd.

  • Det är ju de verkliga flyktingarna de med asylrätt som jag talar om. de med reellt behov av hjälp. De som inte har rätt till asyl får sin sak prövad och skickas sen hem om skälen inte är tillräckliga. Hur många de är vet jag inte kanske de 80000 som du nämner. Det visar ju att det svenska systemet fungerar rätt bra. Vi klarade trycket även när de som hanterade det blev pressade ner i skoskaften. Det vore inte fel med lite kred åt de som arbetar med detta.

    Att hjälpa i trygga närområden är inte realistiskt, var finner du dom närområdena? Irak, Libanon, Turkiet de som redan har miljoner flyktingar och som lever på randen till fullständigt sammanbrott. Irak redan i krig och Libanon och Turkiet nära till det. Israel och arabstaterna tar inte emot så vilka länder finns kvar i närområdet som kan vill hjälpa, inga!

    Jag tycker vi ska vara stolta över den insatts vi svenskar gjorde och fortsätter göra. Det är vilka vi är, ett hjälpsamt folk som tar ansvar i en söndrad värld. Vi kommer antagligen att sättas på ytterligare prov förmodligen var den flyktingström vi såg 2015 början till den som kommer när mellersta östern och världen kollapsar totalt.

    Vi sitter inne med tidernas största sensation, Jesus kommer! Världen omkring oss vet inte det. Lika lite vet dom om den storm av ondska som ska välla över oss när mörkret tilltar. Hur hade du tänkt det ska se ut när det sker, femtiotals frid och fröjd i Sverige och mörker över allt annars? Det vi kan göra nu är att tala om att han som strax kommer i vrede är lammet idag som vill frälsa alla. Vart tar den tron och tilliten till Gud vägen i ditt inlägg?

    Skriv mer om det positiva som sker mitt i villervallan i det politiskt instabila landet Sverige. Vi har fått mycket av det jordiska goda och jag tror det är Gud välbehagligt att dela med sig av den. Det var iaf vad jag minns frän söndagsskolan. Då handlade det om den extra karamell vi fick ta med när mötet var slut som skulle ges till nån som inte var med. Jag minns inte jag delade med mig förmodligen åt jag upp godiset själv!

  • Ulrika

    1 Joh 3:17 ” Om någon har jordiska ägodelar och ser sin broder
    lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek
    förbli i honom?
”

    Det är Folkbibeln.

    Reformationsbibeln vidgar begreppen och översätter ”jordiska ägodelar” till ”denna världens tillgångar.”

    Många i Sverige har en tillgång att ge. Äger man lite saker kan man ändå ge annat som handledning och som du är inne på, evangeliet.

    De syrier jag mött här har redan tron med sej och är alltså redan syskon. Om inte är den bibliska synen att locka dem till att bli det genom att vara ett levande exempel på det motsatta som de flytt ifrån.

  • Ulrika

    Jaha,Om du och jag skulle starta en församling, med oss själva som självutvalda ledare, hur lång tid ger du den?

  • Olle Bengtsson

    Vart tror DU Ullis att dina medsystrar tagit vägen, Vart är barnen, vart är de gamla och sjuka. Har de tappat dem under resan? Män i krigför ålder smiter ifrån sina förpliktelser gentemot sitt land är inga flyktingar. De är desertörer. De riktiga flyktingarna ser man på tv. De som jag talade om är dom du förlöjligade i ditt inlägg.
    De som väcker våra känslor att ta om hand och skydda. De är kvar i krigets helvete emedan deras försvarare springer som kaniner till närmaste landsgräns och försvinner. Kvar sitter de gamla och sjuka, kvinnorna och barnen utan försvarare och utan någon stans att ta vägen.
    Det är dessa ”män” som i Uppsala filmar en våldtäkt och lägger upp på Facebook, de är de som i Malmö skjuter på allt som rör sig osv osv.
    Ser du såna människor som flyktingar så grattis, då har du ett större hjärta än jag.

  • wildwest63

    Snälla Jan-Erik. Vi kan inte vara stolta över Sverige ens om vi är invandringsvänliga! En regering som öppnar alla dammluckor, släpper in allt som finns utan kontroll och sedan vänder sig 180 grader och blir precis så nazist/fascist/människofientlig som man dagen innan anklagade sina meningsmotståndare för att vara, det är opportunism i sin renaste form. Vi ändrade i grunden de förutsättningar som gjorde att migranter ens kom hit! Och nu ska vi tampas även med den svekdebatten ovanpå allt annat. Det är verkligen inget att vara stolt över. En regering som inte ens kunde se sex månader framåt i tiden utan bara levde för stunden.
    Ska vi vara stolta över att vi åsidosatte både Dublinförodrningen och Schengenavtalet? När det passade den humanitära stormakten, men bara just då, så lät vi internationella avtal krascha. Det betyder att sånt kan hända igen.
    De som kom hit till Sverige var inga flyktingar! De tog sig hit för att vi just då hade de mest generösa ekonomiska bidragen. De travade och åkte tåg genom land efter land trots att det borde vara omöjlgt både enligt Dublinförordningen och Schengen.
    Vad ska vi med rätt och sanning till när vi bryter det när det passar? En regering att vara stolt över hade varit en som hade haft en plan för att ta emot så pass många som vårt system klarat av och hållit fast vid den planen oavsett snålvind och naiv vänsteropinion.

  • wildwest63

    Absolut skulle jag vara glad om nån tog emot mig. Kommer jag från Finland, Danmark, Norge eller Baltikum så hade också den samlade svenska befolkningen ställt sig upp och hjälpt till. Flykting är man endast när man når säkert territorium. Vill man fortsätta från ett säkert territorium så är man migrant, men inte flykting med flyktingskäl. Jesus var flykting, det har Grenholm o Swärd så rätt i. Han flydde för sitt liv till Egypten, grannlandet, när hans eget land var säkert återvände han. Det är inte riktigt så det ser ut just nu.

  • Ulrika

    Hej Olle,

    Ulrika är det namn som min mor gav mej.

    Vår kommun har tagit emot tusentals mödrar och systrar med asylstatus.

    I den kommundelen hjälper hela och splittrade familjer varandra till en ny tillvaro. Människor från olika länder och kulturer möts och hjälps år.

  • Jamen nu sa jag inget om den politiska kovändningen, den var naturligtvis anmärkningsvärd inkonsekvent, utan jag sa att jag var stolt över hur vi, läs de som jobbar med det, klarade av det.
    Så även om vi har mycket att slipa på så har vi orsak att vara stolt över Sverige. Tänk att jag skulle behöva påminna dig om det, jag som blivit anklagad för att vara Sverige fientlig typ 🙂

  • Hmm, nu sorterar du människor som Jesus inte gjorde när han mättade folkskarorna. Det har i mina ögon ingen betydelse vilken nationalitet och bakgrund flyktingen har.
    Ja just så är det, flyktingarna kan inte skickas tillbaks för det är inte säkert där de kommer från.

  • wildwest63

    Okay, där for jag iväg. Ja, du menar alla frivilligkrafter och alla volontärer. Ja, för all del, de är värda beröm. Och givetvis får kristna kyrkor hjälpa till när det behövs och givetvis är det bra om migranterna blir frälsta, men jag är fortfarande lite tveksam till dessa väckelser som äger rum precis före avvisningsbesluten kommer.
    Däremot tror jag väldigt många volontärer och hjälparbetare har ändrat uppfattning när hundvalpssyndromet gått över. När dom inser att det inte bara var en enda dag man skulle gulla med dem som kommer utan att de ska underhållas ekonomiiskt i 50-60 år.
    I den vänstervridna SVT-koncernen finns inga såna debattprogram, men i tysk privat-tv, som jag ser ganska ofta, finns dessa intervjuer med folk som är grymt besvikna på vad de faktiskt trodde var ensamma och övergivna flyktngar – framförallt de som arbetar på hem för ensamkommande ”barn”. De inser att dessa ibland har större förmögenheter i hemlandet än de själva har, att de är 35 och inte 18, att de är oerhört bekväma och lata och har en kvinnosyn från medeltiden. Hade vi vetat detta, säger dessa personer, så hade vi inte stått på gatorna och viftat med smånallar och varm linssoppa, utan krävt uppsamlingsläger vid gränserna tills rätt identitet hade fastställts.

  • wildwest63

    Jo, men jag är inte krigsflykting om jag passerar fem-sex säkra länder innan jag kommer till det land som ger mig mest ekonomiskt utbyte. Då är jag en ekonomisk migrant. Om jag kommer till svensk kust i en gummibåt och är från Thailand, där jag inte vill bo längre för att det är för varmt eller för att en lokal maffia trakasserar mej, så har jag ingen rätt att komma in i Sverige. Det har däremot de finnar som flyr eftersom Ryssland bombar Helsingfors sönder och samman.
    Dublinförordningen sa att första land tar emot. Det bröt ihop med en gång. Ska vi vara krassa i Sverige så borde vi alltså utvisa de som kommit hit till framförallt Danmark som lär fortsätta utvisningen. Jag kan inte regelverket, men det kan inte vara helt taget ur luften att hantera situationen så – om man vill. Nu kommer det inte ske eftersom alla som kom hit fick benämningen skyddsvärda individer, inte samma sak som krigsflyktingar.
    Om man inte sorterar folk ska vi kanske ta emot familjen Obama i Sverige! Fattiga stackare från USA, trakasserade av nye presidenten, utfrysta, utblottade och utan framtid.

  • Jag menade alla som var och är delaktiga frivilliga som yrkesfolk. De gör alla ett bra jobb utifrån de förutsättningar de har.

    Att det kommer ”in” de som inte har flyktingstatus är ingen ursäkt för att inte hjälpa de som har. Nu kom det in mindre än 25 tusen asylsökande ifjol mot drygt 160 tusen 2015. Om det är minskad asylsökande du vill ha så borde ju de siffrorna glädja dig.

  • Du verkar inte vilja ta till dig att ekonomiska migranter inte ska in i landet. Det är de med asylstatus som kommer in. Att folk ljuger och bedrager är väl inget att förvånas över. USA’s nye pressekreterare gör det och skapar ett nytt begrepp ”alternativ fakta”

  • wildwest63

    Ja och idag kommer alla in och får asylstatus, oavsett om de är verkliga krigsflyktingar eller ekonomiska migranter. Så borde det ju inte vara, men så är det och det är därför vi har denna historiska situationen där samhället går på två hjul.
    T ex borde alla afghaner och alla nordafrikaner avvisas direkt. Det har varit krig i Afghanistan sedan Sovjets invasion och klankrig innan dess. Varför kommer alla hit just nu? Jo, för man räknat ut att man kan slira in nu när systemen i Europa är på bristningsgränsen och det inte finns marginaler att vara noggrann.
    Och ovanpå det är man inte från Afghanistan utan man är från Iran. Och sen blr det ett ramaskri när man utvisar en handfull till Afghanistan, varifrån de ju sa att de kom. Då ska det plötsligt vara en förmildrande omständighet att man ljög. Lögn om att vara krigsflykting, lögn om ursprungsland, lögn om återsändande, lögn och åter lögn. Och jag som kristen ska applådera – tack gode Gud att det finns så många kluriga män som ljuger och bedrar och tack för att vi kan ge tjuvar och bedragare en underbar fristad i Sverige.

  • Tro inte konspirationsteorier och ”alternativa fakta” alla får inte asylstatus, punkt slut!

  • kjell

    Men nästan alla är kvar på gator och torg, utav dom 80000 som inte fick stanna skickades
    13 st hem för att blidka väljarna.

  • Var hittar du de uppgifterna? Jag känner tre av de utvisade, de sattes helt lugnt på ett flyg till Bagdad, utan poliseskort men med tårar, i december eftersom de är Irakier och därför utan asylstatus. Tänk att jag känner nästan en 1/4 del av de utvisade!

  • kjell

    Det var en lätt fråga, googla på 80000 utvisas så får du svar, alla som kommer är självklart inga problem, och där saknas sunt förnuft, men bland annat så är det stora problem i och kring Gbg, där jag undviker att vara, landets största köpcentrum nordstan är kapat av invandrade, det är kaos, halsskärning kl 8 på morgon i veckan som gick, kvinnor sextrakaseras, allt detta kan du googla på.

  • havscat

    Wien faller nog inom kort. 2014, så var det ca 15% av alla nyfödda som hade en muslimsk mamma. Ge det 20-40 år så har Wien fallit. Och säkerligen finnes lika många präster och pastorer som lider av Stockhomssyndrom här som där.

  • havscat

    Men varför kan de inte se världen för vad den är och vad de orsakar? Vad har de gjort för att dra på sig en så skev världsbild så att de helt enkelt ljög för att islamisera Sverige?

  • Ok, jag svarar på det jag förstår. Det behövs ingen tolkning av Jesus ord till lärjungarna det är klartext. Frågan till blir då, vad var det han lärde dem och som ska föras vidare? Nått mer än dopet måste det väl vara?

  • Tack för del ett. Jag är inte säker på vad du menar med del två, men generellt kan jag säga att jag inte tror på multikulturalism där olika religioner skall leva samman under Sveriges lag. Vi ser ju hur det går. I en kristen församling är det annorlunda, för där är alla ett i Kristus oavsett etnicitet. Min text handlar dock om det svenska samhället.

  • Anders Nordin

    havscat, de t r o r ju på lögnen. De tror att lögnen är sanning.

    De tror bl.a. att de är goda genom ”hjälpa” på ett sätt (prioritering) som ger som resultat att de verkligt hjälpbehövande, de riktigt utfattiga, inte ens kan få äta sig mätta. Vissa hade visst inte ens riktiga skor i kylan i flyktinglägren.

    FN vädjade flera gånger för något år sedan om mer medel, de blev till sist tvingade att skära ned matransonerna i flyktinglägren. Som jag förstod hade de (UNHCR) 30 miljarder till förfogande som inte räckte till.
    Sverige ensamt kostar på en liten, i jämförelse, en rännil ”rika” flyktingar(?) dubbla det beloppet. Exempelvis för varje ”ensamkommande” prioriterar vi bort hjälpmedel som FN kunde ha hjälpt 106 f a m i l j e r med.
    Dessutom måste de ”rika” som tar sig hit för dyra pengar riskera livet över medelhavet, varav många drunknat, för att kunna komma i åtnjutande av vår ”humanitära stormakts hjälp”. Sen slår vi oss för bröstet som goda för att vi struntat i de som är riktigt utsatta. Och indirekt dränkt andra.
    ”Både och” om hjälpen, sade Gustav Fridolin.
    – Javisst, 1/2 krona till den utfattige och 1000 till den ”rike” med egna resurser.

    Jag kallar det vi håller på med för blankfernissad ondska och att islam antagligen kommer över oss, det har vi gjort rätt för. Som folk räknat. Enskilda undantag finns, men inte tillräckligt. Vi kanske närmar oss likhet med Sodom.

    Men som sagt, det som sker är ingen slump – Herren har full kontroll och allt i sin hand.

  • wildwest63

    ”Gläder” mig är fel ord. Skadan är redan skedd. 25,000 flyktingar under ett år är ett väldigt stort antal sett historiskt. Det var sådana siffror som fick regeringen under 90talet att smälla igen alla dörrar. Nu tycker vi det är lite. På 25.000 kommer minst ytterligare 25.000 i anhöriginvandring. Precis som det på de 150.000 som får asyl förra året kommer minst 150.000 till i anhöriginvandring. Det är alltid en matematisk faktor både på antalet individer och ytterligare ekonomisk ansträngning när vi räknar på migranters ankomst.

  • wildwest63

    Det är lustigt numera! Det som kallas ”alternativ fakta” är de källor som levererar fakta. Medan de gamla mainstreammedierna, där 70% är vänsterjournalister, är de som mörkar fakta, som Neues Deutschland under DDR-tiden. Där var det också alternativa fakta – kopierade nyhetsblad – som spreds under borden på caféerna till allmänheten som visade vad som verkligen hände.
    jag läser mycket utländska tidningar från England, Tyskland, Schweiz, Österrike, Norge, Danmark och Finland. Där står åtskilligt som aldrig dyker upp i svensk media. Men vill du kalla Die Welt, The Guardian, Neue Zürcher Zeitung, Frankfurter Allgemeine, Berlingske, Aftenposten och Hufvudstadsbladet för ”alternativ fakta” så får du väl göra det.

  • Stefan

    Nu behöver jag ta ett kliv tillbaka en stund.

    Kristen debattregel nr1:
    Kasta inga kängor.

    Kängor orsakar nästan alltid bara irritation dit man skickar dem.
    Kängor riktar sig mot människor istället för mot ämnet. Men vi ska inte strida mot människor utan mot ondskan.
    Vi ska strida med de andliga frukterna inte med kängor.
    Samma ord kan skickas både som känga och andlig frukt.
    Om du känner kängan inom dej när du ska debattera bör du ta ett kliv bakåt en stund och be om andens frukter som du behöver för att besegra ondskan istället för människan.

  • sam

    Det är ju lite off topic.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Missa inte BBC’s dokumentär om Sveriges export av extremister.
    https://youtu.be/Ia74gDtUmHo

  • sam

    Jeshua är vår frälsares namn?????

  • Ok, glädje är fel ord!!

    Flera här på Aletheia, inklusive dig WW, har en förkärlek att skriva ner Sverige så till den grad att det inte är mycket kvar av landet!. Allt tack vare invandring och särskilt muslimsk dito. Siffror i mängd, katastrofer efter katastrofer övergrepp efter övergrepp allt dessa är invandrares och mest muslimers fel. Det är antagligen sant till dels men säkert har en eller annan ursvensk ambitioner på att vara med i den skaran också.

    Andreas artikel ovan är ett politiskt ställningstagande om jag förstod honom rätt.

    Hur jag än vrider och vänder i min bibel finner jag inget om den oron han ger uttryck för. Det finns inget om att varken Jesus, lärjungarna eller Paulus brydde sig särskilt i hur kejsaren styrde sitt rike. Jo att betala den skatt som kejsaren tillhör tyckte Jesus var viktigt, det är det enda tillfälle jag kommer på. Paulus säger att vi ska be för överheten vilket i hans fall var det system som korsfäste Herren!!

    Det sagt så så överlämnar jag politiken till politikerna och tar mitt ansvar som medborgare att rösta. Längre än så går inte mitt engagemang för politik. Men jag ber för vår överhet och jag tackar Gud för alla, oavsett hudfärg, nationalitet, eller religion, som får del av de skatter vi bär fram till vår ”kejsare”.

    För mig är beslutet att visa barmhärtighet, att ge av det Gud gett mig, inte politiskt utan bibliskt.;

    ”Saliga äro de barmhärtiga” Matt 7

    ”Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, 36naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig” Matt 25.

    Bibliskt därför att i konsekvensens namn, vi kan inte tillämpa vissa ord i GT och Evangelierna på församlingen och skippa andra, mindre passande, för ”vår” sak. Vi tycker ju oss kunna tillämpa missions befallningen på församlingen varför då inte de ovan?

    Jag tror att Pauli ord i Rom 12:8 ”Den som delar ut gåvor, han göre det med gott hjärta” är en uppmaning till ”den” som känner sig manad som Paulus skriver på ett annat ställe. Alltså det är ett personligt ställningstagande som inte behöver rättfärdigas av hur illa ställt det är med Sverige och om det är moderater eller socialdemokrater som styr landet.

  • Ulrika

    Okej,

    Jag kan väl kliva fram i ljuset först med min bekännelse: Jag blir lätt cynisk när jag läser om trångsynthet och inskränkthet.

  • Ulrika

    Tack för svar,

    ”Du skrev:Som jag tolkar Skriften så ska inte olika kulturer och religioner
    blandas in I Guds folk annat än om de tar seden dit de vill komma”

    Guds folk är Israel. Församlingen är judekristna + hednakristna.

    Bloggposten handlar om nationen Sverige. I en nation finns det redan mycket av olika religion och kultur.

    Av det jag läst av dina inlägg har redan vi två olika seder i vår trosutövning. Jag ville därmed visa att redan på micronivå blir det en fråga om vem som ska anpassa sej till vem.

    Jag har förstått att din trosutövning dels är en reaktion mot Rkk,s läror. Jag är också protestant men vill inte som du, som jag tolkat dina inlägg, råda bot på Rkk,s irrläror genom att gå bakåt till GT. Församlingstillhörighet är för mej en församling som lever i det nya förbundet.

    Förlåt om jag skapade huvudbry med min retoriska fråga. Jag ville dock väl mitt i allt.

  • sam

    GT, Jehovas ord, består så länge himmel och jord består. GT är grunden, med Jeshua som hörnsten, för vår frälsning. GT vill vi absolut ha kvar.

  • Ulrika

    Om jag minns rätt såg jag användningen av namnet ”Jeshua” i nyjudaistiska sammanhang. Nyjudaismen är, liksom Rkk, en form av ersättningsteologi. Grovt sett kan man säga att nyjudaismen förnekar Nya förbundet och Rkk förnekar Israel.

    Jag tror både på Israel som Guds folk och på det nya förbundet.

  • Ulrika

    Du tänker på ”Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.
” i Luk 21.

    Javisst, tror vi att hela Bibeln GT + NT är Guds ord.

  • sam

    Det är ju det jag håller med dig om. Skriften talar om att man inte ska blanda religioner. Det är uppenbart inte hållbart.
    Vem som helst kan bli inympad i Jehovas folk och hushåll.Ef 2:11-3

  • sam

    Precis.
    Sen ser jag bara ett Guds folk i Skriften och det är Israel. Alla kan inympas, adopteras in i Israel.

  • Martin

    Av fem tidiga kristna centra; Antiokia, Alexandria, Jerusalem, Rom och Konstantinopel, återstår bara ett som kristet (menar inte att börja en diskussion om RKK). Nordafrika och Mellanöstern islamiserades (erövrades) det första seklet efter Muhammeds död. Östrom föll senare, hur många känner idag ens till det bysantiska riket? Så vad vi står inför är inget mindre än ett existentiellt hot mot kristendomen. Hjälpt, möjliggjort av femtekolonnare som Stefan Swärd och Micael Grenholm och de 380 frikyrkopastorerna. Dom har fått sina 30. Dom borde försvara kristna tron! Inte verka för dess utplånande.

  • havscat

    Jag har suttit och lurat lite på den andliga biten och hur man kan ljuga för att få in islam i landet och har läst på lite. Både i bibeln och bland psykologisidor.

    En faktor som sällan eller aldrig har tagits upp är rädsla. Det finns ett syndrom som heter Stockholmssyndromet, vilket lätt går att googla upp för de som inte är bekant med detta. Kort sagt så kan Stockholmssyndromet beskrivas så att en individs rädsla göra så att den förvrider sin lojalitet, eller så som den är beskriven på en hemsida:

    ”“De som lider av Stockholm Syndromet utvecklar en ohälsosam positiv anknytning till sin förövare. De accepterar förövarens lögner och rationaliseringar samt dåliga beteende. Ibland hjälper de även våldsverkaren att skada andra”

    Känner ni igen det? Acceptera lögner! Hjälper till att skada( kristendomen).

    Läs i Upp:
    ”Den som segrar skall vinna allt detta, och jag skall vara hans Gud och han skall vara min son. 8Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden”

    De fega! Fega står allra först i listan. Varför?

    Feghet är alltså kopplad till självbevarelseinstinkten och gör så att man sätter sig själv i första rummet. Rädsla styr detta beteende. Rädslan kan vara kopplat till att man förlorar anseende, pengar eller vara av fysisk karaktär. Så trots plikten som en kristen ledare har, kan alltså självbevarelsedriften, eller rädslan kicka in och medföra att man som ledare sviker fåren – Stockholmssyndrom.

    Människor är ju rädda för olika saker och rädsla sprider sig som en löpeld. Islam utnyttjar detta faktum och sprider rädsla(terror), därefter kickar Stockholmssyndromet in och tvingar fram det beteende hos offren som är lämpligt. Rädda kristna börjar därför helt riktigt gå islams vägar.

    Så vad går vi från här? Om vi gör antagandet att ledarna helt enkelt är fega och därför har lagt sig med buken upp för islam, vad gör vi? Det är lite sent att börja sålla ut alla predikanter och teologier som inte har det där modet som krävs.

  • Lars Wärn

    ”Som jag tolkar Skriften så ska inte olika kulturer och religioner
    blandasin I Guds folk annat än om de tar seden dit de vill komma”

    Mr President Vladimir Putin uttryckte detta mycket väl:

    http://4.bp.blogspot.com/-RuxBhWv0qJI/VZA6QT5dLNI/AAAAAAAAD7U/y4FALlUgiUc/s1600/Putin%2Bon%2Bminorities.jpg

  • Martin

    Det finns en svensk konflikträdsla som är patologisk och tyvärr har den genomsyrat också kyrkan. Antagligen har vi gjort oss så beroende av världen att vi har sålt bort vår frihet. Jag skriver inte ut mitt fulla namn, inte wildwest63, inte du. Det som händer är inte Stefans fel även om man undrar hur långt från Jesus måste han inte vara för att som kristen pastor, ordförande för evangeliska alliansen, försvara islams ”sanna natur” som han tycker är god, någon annan slutsats går inte att dra. Det är budskapet i den artikel som skrevs under av 380 frikyrkopastorer. Stockholmssyndrom… ja kanske du har rätt. Rädsla måste vara en stark drivkraft. Och det är så både Swärd och Grenholm argumenterar. Dom säger vad vi måste tycka för att inte hamna i helvetet. Det är inte klokt! Jag förstår inte hur de vågar.

    Ja vad göra? För mig finns bara ett svar förutom att be och läsa bibeln, men vad det är tänker jag inte skriva här. Det finns en negativism som jag inte vill ska döda det engagemang jag har.

  • sam

    exaktemente

  • Ulrika

    Ur Rom 11″Se här Guds godhet och stränghet: stränghet mot dem
    som föll, Guds godhet mot dig om du blir kvar i hans godhet. Annars blir
    också du bortskuren. Men även de andra kommer att ympas in ifall de inte blir kvar i sin otro, för Gud har makt att ympa in dem igen. För
    om du blev bortskuren från vildoliven som du av naturen tillhörde och
    mot naturen inympad i ett äkta olivträd, hur mycket lättare ska då inte
    de naturliga grenarna ympas in i sitt eget olivträd?
”

    Man få vara noga med ordvalen. Du skriver ”adopteras” in i Israel. Adoption handlar vanligtvis om en bestående sak. I texten ser vi att inympningen består så länge man inte faller i otro.

    Ibland lyssnar man mer till vad människor har att säga än vad Jesus säger. Då känner man sej oren (typ andligt spetälsk). Då får man vända om igen och be Herren om förlåtelse och låta Honom rena vår skuld med sitt blod.

    Syftet med en inympning i ett träd är att trädet ska ge mera frukt.

    Jag tror att det är först när man renat sej som man kan bära frukt. Det säger ju texten också. Om man blir kvar i hans goda kan man vara kvar i trädet. Det goda är att låta Jesu ord stå högre än människors.

  • havscat

    Bara för att man inte skriver ut sitt namn, betyder det inte att man är anonym. Sista gången jag var i kyrkan, så stod pastorn och stirrade på mig och pratade argt om kristna avarter. Så speciellt anonym är jag inte.

    ”Jag förstår inte hur de vågar.”
    Gissar på:
    De är räddare för islam(eller bieffekter som tex att att förlora anseende) än de älskar Kungen. Därför tar de islams sida. För de saknar mängden av det som är allra viktigast för att döda rädsla. Kärlek.

    Med det sagt, kan det vara ganska skönt att sakna all stolthet och anseende, allt blir lättare då.

  • kjell

    Då är du blind, läs Gal 3:28
    Här är icke Jude eller Grek icke träl eller fri, alla är ett i Kristus Jesus.
    Vi är då Abrahams säd arvingar enligt löftet.

  • Anders Nordin

    Den viktigaste delen av svaret skriver du nog själv inom din parentes (bieffekter). Ännu behöver vi inte vara speciellt fysiskt rädda för islam i vårt land. Den tiden kan dock mycket väl komma inom snar framtid, på samma sätt som hänt i länderna islam lagt under sig.

    Kärlek kan de nog ha, men knappast kärlek till hela Sanningen, utan till halvsanningen. Som de flesta av oss har, tyvärr. Det är mycket lätt att repelleras ned i motstående diket då man tar avstånd från andras staplade halvsanningar. Jag vet, jag har genom åren måst kravla upp ett flertal gånger, men tycker fortfarande att det är bättre att skjuta sig i foten ibland än att aldrig spänna bågen. Står man bara för att man haft fel är det inte hela världen att ha fel någon gång emellanåt. Tvärtom, skulle jag vilja hävda, stoltheten och prestigen förminskas och kärleken till Sanningen ökar med den erfarenheten.
    Om man inte skjuter budbäraren (det kan ju vara Natan…).

  • Anders Nordin

    Kan inte annat än att hålla med dig.
    Jesus frågar sig om han skall finna någon tro då han återvänder. Känns lite svårbegripligt för mig.
    Grundordet som översatts till ”tro” kan även översättas till ”trofasthet”, ”trohet”, enligt Sven Reichmann. Då blir det lättare att förstå.
    Det passar väl även för dig i din avslutning?

  • sam

    Vad anser du vara Guds folk som Paulus talar om i Ef 2:19.
    Ef 3:6:This mystery is that through the gospel the Gentiles are heirs together with Israel, members together of one body, and sharers together in the promise in Christ Jesus.(Niv)
    Jehova har bara ett folk.Israel.
    Upp 21:13 saknar en port med något annat namn än Israel

  • kjell

    Jag är svensk och läser och skriver på svenska, men så mycket förstår jag att du är en av dom som med seende ögon ser men ändå inte förnimmer, och med hörande öron hör, men ändå inte förstår.

  • Birgit Severin

    Tack för en sansad och bra framställning i ämnet!

  • Martin

    Det jag menar är bara att Europa faktiskt kan falla och Sverige i så fall kanske först av alla. Vi tar alldeles för mycket för givet, att Sverige alltid kommer vara en suverän nation styrd av svenskar till exempel. Med en 7%-ig befolkningsökning fördubblas den muslimska befolkningen var tionde år. Så länge deras befolkningskurva lutar mer positivt än den svenska är det bara en tidsfråga innan etniska svenskar är i minoritet. Tyvärr är erfarenheterna att jävelskaperna i samhället ökar i takt med att den muslimska delen av befolkningen stiger.

    Det är en intressant fråga om tro betyder trohet. Jag har märkt att de som förespråkar detta ofta försöker få in människor under Mose lag, alltså under det gamla förbundet.

    Strong’s översätter tro, pistis, så här:

    πίστις pístis, pis’-tis; from G3982; persuasion, i.e. credence; moral conviction (of religious truth, or the truthfulness of God or a religious teacher), especially reliance upon Christ for salvation; abstractly, constancy in such profession; by extension, the system of religious (Gospel) truth itself:—assurance, belief, believe, faith, fidelity.

    Thayer’s översättning lyder:

    Conviction of the truth of anything, belief; in the NT of a conviction or belief respecting man’s relationship to God and divine things, generally with the included idea of trust and holy fervor (glöd) born of faith and conjoined with it.

    Du ser det luriga som dessa halvjudaister försöker göra? De försöker så in en gärningslära i evangeliet. ”Trohet” handlar om vad du gör medan evangeliet handlar om vad Gud har gjort för oss.. Det är enligt dem upp till oss själva att med gärningar, omvändelse och ideliga böner om förlåtelse hänga oss kvar i Guds rike. De kritiserar andra och de kritiserar sig själva utan att uppleva verklig befrielse. Vissa av dem är inte ens kristna enligt deras egen definition, de klarar alltså inte själva att leva upp till de krav de ålägger andra, de är alltså hycklare.

  • havscat

    Jo texten kapades av oklar anledning, blir inte lättare att förstå då.

    Vad de skulle föra vidare var egentligen inte massa lagar eller fluff trots att lärjungarna skulle lära människor att hålla buden. Det var ju kärleken till den enda Guden via tron på Jesus Kristus. Det var uppdraget. Lagen är bara sättet att föra detta vidare. Implementerar man lagen rätt går uppdraget bra. Implementerar man lagen fel, misslyckas uppdraget.

    Se det som om ett folk har kärlek till Gud, så är det vinst. Motsvarande i fotboll blir ju att du lägger fler mål i matchen än din motståndare. Se vår lag, som fotbollens sätt att vinna matchen. Ex: Spring inte offiside. Använd rätt fot i straffområdet. Backar hindrar motståndarelaget från att göra mål. Osv. Med andra ord tips för hur du vinner matchen.

    Du och många andra verkar helt enkelt misslyckats med att förstå vad det egentligen skall uppnå. Vårt uppdrag är alltså att göra folk till Jesu lärjungar. Med andra ord, få hela folk att bekänna Jesus som Herre och vår Gud som skaparen.

    Om man implementerar lagen fel, så uppnår man däremot motsatsen. Alltså att hela folk lämnar Herren Gud för andra gudar. Tex. Läser man bibeln fel, så kan det gå så illa att man arbetar för att Sveriges folk skall bli muslimer, istället för kristna.

  • Anders Nordin

    Martin, du skriver: ”Det är en intressant fråga om tro betyder trohet. Jag har märkt att de som förespråkar detta ofta försöker få in människor under Mose lag, alltså under det gamla förbundet.”

    Paulus skriver: ”Såsom Kristi tjänare och såsom förvaltare av Guds hemligheter, så må man anse oss. Vad man nu därutöver söker hos förvaltare är, att en sådan må befinnas vara trogen.”

    – Det krävs tydligen inte stora prestationer, stora väckelser och resultat, utan att vara just trogen.

    Har du läst Luthers företal till romarbrevet? Om inte – gör det.

    Luther var en stor Gudsman i mina ögon, trots det hemska verket han avslutade med. Han kanske undermedvetet gjorde det – för att inte kunna berömma sig…

    Med gärningarna som sådana kommer man nog knappast fram till målet, där har du nog rätt. Däremot ger tacksamheten ungefär de gärningarna vi talar om (buden) som resultat, fast från andra hållet. Du själv blir ett med lagen – lagen är då din egen vilja. Då är ju inte lagen längre lag för dig. Du kan synda, men du vill inte, även om lagen inte funnits. Det är då du är fri, ”utan lag” – men på rätt sätt.

    1 Joh. ”Därav veta vi, att vi hava lärt känna honom, därav att vi hålla hans bud.”

    Att onda eller goda gärningarna skulle vara borta med evangelium tror jag inte det minsta på. Synda på nåden? Synda på så varsågod – här har du lagen. Hela Lagen!

    Men visst har du rätt i, att försöka pracka på människor att göra gärningar för att lagen säger det, leder inte rätt. Som det om hur kristna ”skall vara”, ”ta hand om främlingen”, etc. Det blir lagiskhet mitt i all nådepredikan. Error.

    Lär människor att verkligen lära känna Herren så kommer gärningarna av sig själv. Kanske inte de gärningar bl.a. SKR efterfrågar, utan ”rätt” gärningar – av tacksamhet. Näppeligen som nu, gärningar som gynnar ”en Antikrist” och andra lögnare.

    Ps. Du såg väl vad havscat citerade här om de ”otrogna”? De går rakt ner i ”den andra döden”, tillsammansmed alla lögnare. Det är dessutom skrivet i NT:s sista bok

  • Om du tog missionsbefallningen på allvar skulle du ta reda på vad det var Jesus befallde dem att lära ut. Han lärde dem så mycket mer än att göra alla folk till lärjungar och att döpa dem.

    Jesus befaller att;
    Giv åt var och en som beder dig
    Giv lån utan att hoppas på någon gengäld
    Var barmhärtiga
    Luk 6:30.35.36 för att nämna några av de mängder han lärde lärljungarna. Vi kan inte plocka ut några vetser av vad Herren lärde ut och strunta i de andra, var är konsekvensen i det?

    Gör vi Herrens gärningar därför han har befallt oss eller därför Gud har verkat sin vilja i våra liv för att hans goda vilja ska ske? Jag föredrar det senare.

    Vi får ta till oss Jesu befallningar på tillämpningens grund. Och de tre verser jag nämnde är tillämpningsbar för var och en av oss. Det sagt, inte alla känner sig manade att ge till invandrare men så låt bli. Det är ingen lag för oss men vi får ge till dem som beder oss, om det goda viljan är för handen, det är inte förbjudet!

  • Frälst

    Det är människor som behöver räddas/bli frälsta för evigheten, inte nationer. Oavsett parti som styr Sverige så är det ingen av dem som leder människor till frälsning och därmed är det pest eller kolera ur ett bibliskt perspektiv. Rent politiskt tror jag också att SD förmodligen är det bästa för Sverige (iaf inte sämre än PK-etablissemanget) men vi måste komma ihåg att deras politik inte heller proklamerar evangeliet och leder människor till frälsning. Vi ska fokusera på att förkunna evangeliet om Jesus Kristus, inte på partipolitik (därmed inte sagt att det inte också fyller sin samhällsfunktion).

  • Ulrika

    I Paulus brev till Titus skriver han (2:14)

    ”Han som utgav sig själv för oss, för att han skulle återlösa oss från all orättfärdighet och rena åt sig ett egendomsfolk uppfyllt av iver att göra goda gärningar.”

    Med egendomsfolk i texten avses kristna judar och kristna hedningar.

    Nu behövde ju inte Melkersson något försvar utan mitt inlägg kan ses som ett försök att ge ökad förståelse för begreppet ”folk” som ofta och på ett felaktigt sätt används av många på den här saiten.

    För många blir det något av en chock när man inser att det inte existerar något likhetstecken mellan egendomsfolk och Sverige i Bibeln.

  • Nu är det inte jag som tolkar Jesu befallningar fel. Det står inget om att Jesu befallningar inte betyder det han sa och med ”alla folk” menar han alla folk inklusive muslimer. Om alla länder skulle praktisera det du och andra föreslår, stängda gränser, blir det inte mycket mission. Nej vi ska tacka Gud för öppna gränser. Utan dom hade Guds frälsning stannat i Israel!

    Tror du det var en tillfällighet att Gud sände sin son när den romerska freden Pax Romana stod på sin höjdpunkt? Naturligtvis inte! Romarriket var ett rike där det genom statsamakten var hyfsat säkert att resa genom riket genom olika språkområden och folk och stammar. Evangeliet kunde spridas därför det var öppna säkra gränser.

    Det står inget i bibeln om att vi hedningar skulle isolera oss som Israel blev befallda att göra och vara. De skulle inte beblanda sig med andra folk. Det står inget heller om att de skulle stänga gränserna för andra folk. Än fast de upprepade gånger föll pga av fresteler till grannfolkens gudar. Israel upphörde 722 och Juda hamnade i fångenskapen i Babel och templet förstördes 586 fkr.för deras otro skull som bland annat bestod av flört med grannfolken än fast de var tillsagda att inte göra det.

    Jesus sa var barmhärtig en tidlös uppmaning som har bäring idag. Att ge av vårt överflöd till de vid vår gräns tolkar jag som barmhärtigt. I Jakob 2 står det om att domen kommer över den som inte visar barmhärtighet. Låt oss göra det för Gud manar oss till det. Om nu Gud lagt invandrare på mitt hjärta kan du klandra mig för det?

  • Ulrika

    ”Israel upphörde 722”

    E Thestrup Pedersens Bibelhandbok:

    ”Israel – namnet på det sakrala stamförbund vars instiftelse omtalas i Josua 24. Ursprungligen var Israel en religiös beteckning, namnet på det folk som Jahve genom sitt förbund utvalde till att vara hans egendomsfolk (Am 3:2). Vid rikets delning år 932 (1 Kon 12) fick namnen Israel och Juda en nationell innebörd, men vid nordrikets fall år 722 fick namnet Israel tillbaka sitt religiösa innehåll. Hädanefter användes det huvudsakligen som judarnas religiösa självbeteckning. Israel är gudsfolket, Herrens egendomsfolk.”

  • Kenneth Friberg

    Det som retar mig mest är att politiker bestämmer hur många som ska få komma och sedan skickar rälningen till mig som skattebetalare. När man nu tar in ett antal nya människor i landet så blir det fler som ska dela på samma kaka. Så småningom blir den förhoppningsvis större. Men sådant kan ju ta lite tid.

    Jag tror att för att komma tillrätta med invandringspolitiken. Måste man ta debatten om vad det offentliga (kommun,landsting och staten) – ska stå för. Idag har vi en offentlig förvaltning som har väldigt stora anspråk på sina medborgare. De tar ca 50-70% av din inkomst och lägger den i sin egen ficka mot löftet om att ta hand om dig. Den ska betala din skolgång, pension och sjukvård etc. Den inskränker äganderätten på många olika sätt. Osv listan kan göras lång.

    För att uttrycka mig lite brutalt tror jag att vi kristna måste sluta att tillbe välfärdsstaten.

    Och istället medverka till att forma ett samhälle med en offentlig förvaltning som är liten och som är upptagen med att skydda sina medborgare, äganderätten och landets gränser.

  • Lars Wärn

    Hörde just A K Batra kräva 2 000 nya poliser. Det är lätt att ställa krav om man slipper ta ansvar för genomförandet. Problemet med alltför få poliser idag grundlades under hennes tid i regeringsställning. Man försämrade bl a villkoren för de redan anställda drastiskt genom en ny polisorganisation som sjösattes av den regering som följde. Många poliser sa upp sig då de kände sig maktlösa.

    Om A K Batra går med på att höja skatter så att blir ekonomiskt möjligt att anställa 2 000 poliser med goda lönevillkor och en nöjaktig arbetsmiljö skulle det kräva att 35 000 – 40 000 sökte till utbildning. 2016 sökte 4 589 men bara ett fåtal påbörjade utbildningen. Polisyrket hör inte längre till de mest eftertraktade tjänsterna tack vare ständigt försämrade arbetsvillkor och löner som inte hänger med. Det är lätt att bara prata om saker man egentligen inte begriper.

  • Seger

    Intressant att de använder 3 Moseboken för att motivera obegränsad invandring. I övrigt är Moseböckerna tydliga med att det judiska folket inte ska beblanda sig med främmande folkslag. Det var av största vikt att de bevarade sin identitet i sin religion och kultur. När de intog främmande städer skulle de inte spara någon från svärdet. Hur går det ihop med globalisternas teologi?