Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Häxritual mot Trump – kristna uppmanas att fasta och be!

Otroligt. Trump retar inte bara upp vänstermänniskor runt om i världen utan har även fått häxor att förenas i en ockult besvärjelse. Inte bara över Trump, utan de som stöder honom. Lite kusligt, fast jag vet att ljuset är starkare än mörkret och att min Gud och Hans son Jesus Kristus står över ockultism och mörkrets rike. I Sverige har delar av svensk kristenhet valt att stå med i vänsterdrevet mot USA’s president. Att vi kan ha olika politiska uppfattningar inom kristenheten är ok. Men det som nu sker är inte ok på något vis.

Amerikansk vänster har allt sedan demokraterna förlorade valet börjat samlas i en mörk blandning av feminister, abortförespråkare och satanister. Det finns otaliga klipp på nätet som visar denna typ av manifestationer, bl.a. detta.

Under valkampanjen framkom via wikileaks publiceringar att Hillary Clintons kampanjledare redan engagerat sig i s.k. ‘spirit cooking’. (En av många anledningar jag ifrågasatt vissa kristna ledares naiva stöd till Hillary) Spirit Cooking är en ockult tillställning som är maskerad som en konstnärlig utställning där blod, sperma och bröstmjölk blandas i en märklig ritual. (Denna sjuka kvinna besökte nyligen Sverige och Skavlan på SVT)

Det här börjar bli riktigt sjukt och ondskefullt. Du får tycka vad du vill om Donald Trump, men här går en gräns. Som kristen måste vi fråga oss varför satanister och spiritister nu är så engagerade i Trump. Om du kallar dig kristen, bekänner Jesus som Herre i ditt liv och Guds Ord (bibeln) som ditt kompass och ledstjärna är det dags att lägga dina politiska uppfattningar åt sidan och be för Vita Huset. Be för presidentens medarbetare. Be om Gudomligt beskydd för alla parter, inklusive supportrar till Donald Trump, som även de omnämns i den globala ockulta satsningen.

Vi kan väl även be att Gud omvänder spiritister och ockulta personer i månader som kommer eftersom det fungerar så här i den andliga världen: Förbannelser och besvärjelser som läggs på de som står under den Högstes beskydd, faller tillbaka på de som utför dem. Utan omvändelse kommer många av dessa häxor och spiritister annars gå ett fruktansvärt öde till mötes. De är förblindade av hat och ondska och behöver befrielse genom Jesus Kristus, Guds Son.

Jag tillhör de som förutspår en upprepning av Esters bok kommande månader. Har varit försiktigt positiv till nya presidenten, men när mörkrets makter nu mobiliserar sig börjar man ju undra om de som uttalat Jer 45 över USA’s 45:e president får rätt. Denne man skrev en bok ett år innan Trump valdes till president – att Gud kallat honom till detta uppdrag.

Kim Clement (numera hemma hos Herren) profeterade 2007 (!) att Trump skulle bli president. Att han skulle gå in i Vita Huset ‘viskandes Hans (Guds Red. Anm.) namn’ men att Gud skulle ta tag i honom sedan och göra honom till en varmt troende och en bönens man. I denna profetia framförs även att presidenten skulle vara hetlevrad.

Saxat från tidningen Världen idag:

Det var på Facebook som häxuppropet mot USA:s president Donald Trump spred sig. Gruppen ”En besvärjelse för att binda Donald Trump och dem som stöder honom” fick i slutet av februari tusentals gillningar och följare.

I inlägget uppmanas människor att delta i en massritual varje midnatt vid den sista månskäran fram till dess att presidenten är avsatt. I en artikel skriven av magikern Michael Hughes ges det förslag på hur ritualen ska gå till. Man ska börja med att tända ett ljus och anropa ”andar av vatten, jord och luft”, ”himmelska värdar” och demoner. Därefter ska man bönfalla dessa att ”binda Donald J. Trump så att hans elaka handlingar misslyckas totalt”.

Bland annat ska man sedan tända eld på ett fotografi av presidenten.

Den första massritualen hölls den 24 februari. Det finns videoklipp som visar hur människor satt utanför Trump Tower och på andra ställen och genomförde ritualen.

Facebooksidan är full av inlägg från människor som lägger upp egna bilder, ger tips till ritualerna eller ställer frågor.

”Jag vill börja med Pence och Bannon. Vilka tillvägagångssätt är bäst?” skriver en person och syftar på vicepresident Mike Pence och chefsstrategen Steve Bannon.

”När är nästa massritual?” frågar en annan.

Men nu möter häxinitiativet motstånd. Bönerörelen ”The Call” uppmanar nämligen till en tre dagar lång fasta för president Trump. [Läs resten av artikeln på Världen idag]

 

Daniel ‘My Two Cents’ F orslund

 

Relaterat:

HILLARY CAMPAIGN CHAIRMAN JOHN PODESTA TOOK PART IN SATANIC BLOOD RITUALS AND BLACK MAGIC

New York Post: Witches around the world plot mass spell against Trump

World Net Daily: Witches target Trump with mass occult ritual

=>

Ämne: NYHETER, OPINION & DEBATT, Politik, Ekonomi & Samhälle, UTRIKES

Nyckelord: , , , , , ,

  • Birgit Severin

    Detta manar mig att gå in i bönekammaren där vi lovas svar ”uppenbarligen”.

  • JANNEJO

    Något som seglat upp under sista åren är att ockultismen blivit vardag – ofta fullt synlig och medial. Den är inte ockult längre – dvs hemlig eller undangömd. Allting ska ropas från hustaken. Man brukar säga en elefant i rummet, eller på svenska: ser inte skogen för alla träd. Så är den ledes fabler överallt fullt synliga, och han tröstar massorna med sina förljugenheter. Vem Trump är, eller vilken roll han har? En övergångsentrepenör kanske? Säger rätt saker på fel tidpunkter och resultatet blir växande socialt kaos. Vi ska be för makthavare så vi kan leva trygga liv utan förföljelse som Paulus manar i Tim. Efter dessa 3-4 år kommer den verkliga stormen. Om inte före. Som det växer div sociala ”blomster” nu på många håll kommer inte politiken hålla ihop. Klara trycket utan att kantra in i mer auktoritär hållning. Det brukar blossa upp krig när de jäser så här (jmfr 1910-talet och 1930-talet). Libbarna och läbbarna accepterar inte allmänna val längre…och har rosa mössor…sen blir det åka av i Syrien +…? Hoppas i slipper…och hinner ut med evangeliet innan…God bless

  • Lars Wärn

    Man behöver nog inte vara vänstersympatisör för att ogilla Trump. Det kan räcka med att man har ett lite arabiskt utseende som exempel.

  • Lars Wärn

    Givetvis ogillar jag ockultism i alla dess former (vilket inte inbegriper kabbalism såsom många inbillat sig). Det räcker med sunt förnuft i nästa val. Obama borde ha fått 4 år till vilket skulle ha givit mer tid att få fram en lämplig presidentkandidat, R or D. Reagan känns ok så här i efterhand kan det tilläggas. Som jag ofta säger: Obama var den bäste presidenten USA har haft sedan Franklin D Roosevelt.

    http://www.thereaganvision.org/wp-content/uploads/2011/04/Gorbachev_and_Reagan_630px_465px.jpg

  • Stanley Östman

    Jag vet inte hur du ställer dig när ett samfällt Israel anser att Obama var den president som premierade muslimska arabländer före Israel. Obamas första presidentbesök sim president gick till Egypten där han invaggade muslimvärlden att USA stog på deras sida. I kölvattnen på detta så uppstod den arabiska ”våren” med Libyen-krisen bl.a. och som grädde på moset gick Obama emot israels önskan om att inte släppa på sanktionerna mot Iran. Israel anser att det land som hotar dess existens är framförallt Iran, men USA medverkade att släppa på sanktionerna & Iran kan fortsätta med sitt atomprogram.
    Obama är den president i modern tid som trots USA:s vänskapsband till Israel gjort sig som mest impopulär. Israels president är den enda utländska president som läxat upp en amerikansk president i ovala rummet (vita huset).
    Det fanns flera anledningar till att Netanyahu var tvungen att undervisa Obama om antisemitism och judarnas rötter.
    Nu har Trump deklarerat att Israel ska inte betraktas som 2:a klassens folk och nation. Han deklarerar att styälla sig på Israels sida, vilket Obama undvek och tillät FN-resolutioner som var rent antisemitiska.
    Givetvis retar det upp vänsterrörelser runt om i världen som av tradition hatar USA & Israel. Vänstern har länge gett näring åt islamism och främjat BDS-rörelsen. I Svetrige har vi den mest antisemitiska europeiska regeringen, där utrikesministern inte ens är välkommen till Israel.
    Lars Wärn du har helt fel om Obama – hela hans utrikespolitik går till historien som den sämsta i modern tid för USA och i synnerhet för Israel.
    För oss som följer israel och står vid dess sida så ser vi fram emot en ny era för Israel.
    Kontrasterna syns redan om hur långt den följugna bilden som varit förhärskande i FN och delar av Europa.
    Det är enfaldigt att yttra sig som ”gilla” eller ”ogilla” Trump. Det är den nya eran av republikaner som kommer att sätta avtryck i utrikespolitiken.

  • Kenneth Mäki

    Kanske man ska fundera över varför Satan skulle strida mot sig? (Om nu Trump går djävulens vägar som så många verkar anse.)?

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Kenneth: Det är ju summan av kardemumman. Jag har ju själv ifrågasatt om Trump är sänd av ‘mörkrets eller ljusets makter’.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    ‘Obama var den bäste presidenten USA har haft sedan Franklin D Roosevelt.’. Min frus släktingar i USA håller inte med på långa vägar. För mig väger deras ord tyngre än ditt filosoferande. D.v.s. de har sett sina löner stå stilla under 8 år med Obama, sjukvårdskostnader i Obamacare skena och har pressats från alla håll. Min svärfar gick i pension förra året men tvingas fortsätta jobba för att få ekonomin att gå ihop.

    Jag vet att Obama var älskad i Europa, men inte i sitt hemland.

  • Kenneth Mäki

    Jag lever väl nuförtiden mest efter den regeln att ju mer nåt hypas av etablissemanget, media, kändiseliten, etc, desto mer dynga är det och vice versa…

  • wildwest63

    Efter decennier av indoktrinering i världens mest socialistiska land, dvs Sverige, så tror jag alla har väldigt svårt för konservatism. Den konservatives utrop är alltid: ”varför då”? Varför ska man ändra på saker som fungerar, allt var inte bättre förr, beroende på hur långt tillbaka i tiden man går, men sättet att tänka var bättre förr, tiden före abort, homosex, identitetspolitik, feminism, förakt för sina förfäder, förakt för nationen, förakt för den kultur som skapat det land vi tycker är så bra så att vi utnämner oss till humanitär stormakt.
    Nu krackelerar allt med våldsam fart. Korthuset faller, kriminaliteten får härja fritt,ingen bryr sig. De externa hoten skärps, ingen bryr sig. Efter åratal av falska politiker, som bara sett till sitt eget bästa, så dyker det upp någon i USA, och säkert även snart i Europa, som säger – så här kan vi inte fortsätta, denna gyttja av osunda kopplingar mellan politik, lobbyorgansationer och media. Här måste vi rensa ut. Vi måste återgå till det som fungerade tidigare (konservativ inställning). Här tror jag Trump gör ett fantastiskt rensningsjobb! Det är lite av en rörmokare som försöker få bort skiten ur rören. Det är inte snyggt och man låter inte särskilt verserad. Jag medger att en mer balanserad president än Trump hade varit bättre. Men hittills så tycker jag hans politik är bra, han levererar det han lovat. Han vänder på alla stenar, stöter till utländska dignitärer, irriterar och är obekväm. Varför ska man inte kunna vara så? Varför ska man vara mjäkig, mesig och inte åstadkomma något?
    Obama som USA’s bäste president någonsin, läste jag. En president som backat från USAs roll som världspolis, som genom detta tillåtit Kinas förstärkning, Nordkoreas kaxighet, IS brutalitet, Syriens kollaps, flyktingströmmar genom Nordafrika. Om inte Trump snabbt återtar USAs forna position som starkaste världsmakt så är vi illa ute. Det är ju inte så att utan USA så är det paradiset på jorden. Det finns andra potentater som gärna vill ta USA’s plats. Nej tack.
    Nu hoppas jag bara på att Trump-effekten får blåsa på i Holland, Tyskland och Frankrike och framförallt att vi får bort den nuvarande svenska regeringen som verkar hämtad direkt från Disneyland.

  • David Smeds

    Lars Wärn skrev ”Som jag ofta säger: Obama var den bäste presidenten USA har haft sedan Franklin D Roosevelt.”
    Du skriver ofta intressant och självständigt. Men jag tror att du i detta fall lyssnat på den politiskt korrekta pressen. Obama lämnar efter sig 19 trillioner dollar i statsskuld. Utarmad industri. En handelsbalans med miljarder i underskott, ingen nation överlever på sikt med stora underskott på denna pkt. Samt kaos i stadsgetton i flera stora städer. Chicago mfl. Isis kom som ett svar på det vakuum som USAs planlösa reträtt ur Iraq. Obama skänkte moderna vapen till terrorgrupper som ville störta Assad i Syrien. Dessa vapen togs över av Isis troligen välvilligt.

  • David Smeds

    wildwest63 skrev; ”Efter decennier av indoktrinering i världens mest socialistiska land, dvs Sverige, så tror jag alla har väldigt svårt för konservatism.” Nordkorea och Cuba är väl värre.
    Men vår socialism är mera dold och invävd så att även Reinfeldt kan ses som en slags socialdemokrat.
    Det övriga du skrev är intressant. MVH

  • Mattias

    Fast Lars Wärn kan helt enkelt inte ha fel….det har han aldrig haft….

  • David Smeds

    Svar till Mattias Kanske menar du ironisera. Bra om du säger det klart ut.
    Wärn har idéer som jag ibland tycker är tveksamma. Jag brukar ofta klicka gillande när han kommer med intressanta tankar.

  • Lars Wärn

    Hur visste du det? 🙂

  • Lars Wärn

    Jag får säga detsamma om dig, bäste David.

    Om skulden; hur stor del av den har Obama orsakat? Kan inte Bush angrepp på Irak ha kostat en hel del? Plus alla de andra krig och konflikter han startade och bedrev runtom i världen.

    I Irak gick det inte som beräknat. Tanken med att ljuga om massförstörelsevapen i Irak var inte att befria Iraks folk från Saddam Hussein. Tanken var att lägga rabarber på världens sista stora oljetillgångar. Men – kurderna lade beslag på de oljerikaste områdena i norr d v s Kurdistan. USA skulle vidare ”införa demokrati” i övriga Irak. Då duger det inte att i klassisk kolonialistisk anda konfiskera Iraks övriga oljetillgångar. Så de tvingades lämna landet med svansen mellan benen. Efter att ha startat ett kaos som senare ledde fram till Islamiska staten. Resten är välkänt och aktuellt ännu.

  • Lars Wärn

    ”D.v.s. de har sett sina löner stå stilla under 8 år med Obama”

    Hur har det varit med lönerna i Sverige under samma tid? För min del har det varit stiltje.

    Obama var ute efter något som liknade ”den svenska modellen” men republikanerna lade gång på gång krokben för honom i hans framfart. De lyckades, det blev bara ”en tumme”. Jag misstänker att majoriteten svenskar kommer att sakna ”den svenska modellen” den dag marknadsliberaler och nyliberaler lyckas utplåna den fullständigt.

  • Mattias

    Fast diagonalen på det himmelska Jerusalem hade du fel om sist vi manglade varandra, men det var det enda undantaget från regeln 🙂

  • Lars Wärn

    Ja, där kom du på mig 🙂

    Mindes fel och förväxlade i minnet sidan med diagonalen. Intresset för den himmelska Jorden är hur svagt som helst i vår tid, inte minst bland de kristna, och får sällan tillfälle att repetera i det ämne jag helst skriver om. Det som gäller för kristenheten av idag är ”himmel här och nu”, ett överflöd av jordiska rikedomar m m. Det gäller inte minst trosrörelsen.

    Sidan på Staden är 12 000 romerska stadier och Stadens diagonal är 12 000 x 1, 4142 vilket blir drygt 300 mil.

    Det tar 3 100 000 sekunder att vandra runt muren d v s 861 timmar vid rask promenad. (Yoshuas vandring runt Jeriko var betydligt kortare men å andra sidan handlade det om sju varv..tog sin tid det med)

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Wärn: Vad jag kan se har de (lönerna) ökat trots en stillastående inflation (som brukar användas som maktmedel att driva upp lönerna av facket).

    I ärlighetens namn kan vi inte skylla allt på Obama. Han tog ju över efter Lehman-kraschen och hade goda intentioner första mandatperioden innan han böjde knä för USA-s skuggregering. (Vilket alla presidenter som vill behålla livet i princip gjort sedan Lincoln)

    V.g. Obamacare måste jag också i sanningens namn, trots att jag ogillar demokraterna, säga att det troligtvis ligger något i det du säger. Dock är det inte hela sanningen, då det som kom att kallas ObamaCare egentligen var HillaryCare som döptes om till ObamaCare. Hillary har aldrig lyckats vinna Amerikanarnas hjärtan och har alltid varit avskydd av en stor del av befolkningen. En bidragande faktor att Trump vann.

    V.g. din slutkommentar – Jag misstänker att majoriteten svenskar kommer att sakna ”den svenska modellen” den dag marknadsliberaler och nyliberaler lyckas utplåna den fullständigt.

    Är det grovt förenklat att skylla nedmonteringen av svenska välfärden på dessa två parter. Vi kommer kunna tacka sex partier från vänster till höger för försämringar/nedmontering av välfärden. Här har gränserna suddats ut v.g. klassisk höger,vänster idéologi. Majoriteten etablerade partier står i Globalismens hejarklack som i sin tur vill riva alla nationers gränser och skrota självbestämmandet. Gamla Romarrikets andemakter som går igen i Napoleon, Hitler och nu sist EU.

  • David Smeds

    wildwest63 Jag skulle vilja att du omformulera din första mening om vad som är det värsta socialistiska landet. Det andra du skriver är mkt intressant. Och du blir trodd om du inte överagerar eller överdriver. MVH

  • David Smeds

    Stanley Östman skrev ” Det är den nya eran av republikaner som kommer att sätta avtryck i utrikespolitiken.” Både demokrater och republikaner har många representanter som är korrupta i den meningen att de är köpta av bidrag från banker, försäkringsbolag, energibolag samt Soros mfl som drömmer om en ny världsordning. Även påven vill ha globalism och religionernas samverkan. Synkretism har de senaste påvarna i ord och handling agerat för. Även jag hoppas att republikanerna och Trump ska göra USA och därmed världen bättre. Men det kanske blir kompromisser under vägs, som inte helt liknar den vision om att ”dränera träsket” som väljarna önskat när de valde mr Trump. MVH

  • Kattsvans

    Ronald Reagan är den bäste president Usa haft i modern tid. Trump är god 2a

  • wildwest63

    Nej, den första meningen vill jag inte omformulera. Det är så jag tycker det är. Folk på Cuba vill emigrera från landet eftersom de inte omfattar och accepterar socialism och nordkoreanerna kan vi tyvärr inte tillräkna någon objektivitet eftersom de inte vet om något annat, förutom de äldre – och de lär näppeligen vara socialister.
    Socialismen i Sverige har ätit sig ner som en cancersvulst i allt tänkande, i all politik, i alla åsikter – det går en röd tråd från socialismens socialpolitik till snällismen och kravlösheten i dagens kyrkor. Den som vill inympa socialism i ett lands DNA har ett paradexempel av framgång i Sverige. Alla undersökningar visar att Sverige är det mest udda landet i världen, på snart sagt varje område. Vi förstår inte ens att vi tänker socialistiskt, det har blivit vår kultur.
    Vi förväntar oss att staten ställer upp och rättar till alla fel vi begår genom dumheter, dålig och ansvarslös planering av våra liv. Då ska alla andra betala oss för att vi inte ens kunde göra en konsekvensanalys av vårt handlande. Vem ser inte det som ”normalt” idag? Att vi inte klarar av att göra analyser av vårt handlande är heller inte vårt eget fel, det är samhällets, taskig barndom, stökig skola, dåliga lekledare på fritids osv. Aldrig är det vårt eget fel och vårt eget ansvar – vilket t ex kristendomen uppenbarar för oss.
    Förslagen om vinstbegränsningar bland välfärdsföretagen är ett rent socialistiskt experiment som lamslår alla incitament att starta företag. Sedan löntagarfonderna har vi inte haft något mer socialistiskt förslag gällande den ekonomiska politiken.
    Skolan lär ut tonvis om nazism och judeutrotning men väldigt lite om kommunismens lika stora förbrytelser. Det påstås vara socialdemokratin som skapade demokrati i landet (när man nästan höll på att begå revolution), och man nämner inte att frikyrkorörelsen och väckelserörelsen la den egentliga grunden för demokratiska beslutsprocesser.
    Något konservativt politiskt alternativ finns inte i Sverige även om SD delvs är konservativt. Ett riktigt konservativt parti skulle knappast få något genomslag eftersom valmanskåren till stora delar är så bidragsberoende att man inte kommer rösta bort den gren man sitter på.
    Som vanligt finns bara en enda möjlig väg till förändring – en kristen väckelse. Som uppenbarar min skuld men även visar på nåden. Som återuppväcker kärnan i budordet: du ska inte stjäla, inte ens indirekt genom att pungslå dina medmänniskors surt inbetalade skatter.

  • Mattias

    Trots detta är Sverige ett av dom bästa länderna i världen att leva i.

  • Mattias

    Det var internationella kvinnodagen i veckan. Det är extremt dåligt med jämställdheten på Aletheia, den enda som är aktiv här är väl Ulrika eller finns det någon mer ? Alla är såklart välkomna att kommentera men ändå….:-)

  • wildwest63

    Beror på hur man ser det. Och på var man har levat. Har man bara Sverige som referensram så kan man naturligtvis inte veta hur det är att bo någon annanstans.
    Vi är på väg mot avgrunden i alla avseenden. Det finns inget politiskt mod att gå emot vänsteretablissemangets och medias ylande. Det finns inga resurser till samhällets grundläggande funktioner. Det finns inget utrymme för höjda skatter, i varje fall inte de procenttal som behövs (t ex skulle kommunalskatten i Malmö behöva höjas med 6 kr).
    Det finns inget andligt ledarskap – vi har en avfallen statskyrka styrd av vänsterpolitiker. Vi har en frikyrka som ägnar sitt liv åt organisationsfrågor och att dissekrera Bibeln i historiska eller icke-historiska händelser så att ingenting övernaturligt blir kvar.
    Vi har två val. Antingen att bibeltroende ledare stiger fram och tar förföljelsen att vara sanningssägare. Eller att någon annan typ av ledare stiger fram och säger sig ha en patentlösning på problemen. Denna andra typ av ledare är den som leder oss i fördärvet.
    För att bibeltroende ledare ska klara sig som sanningssägare (inte bara i teologiska frågor utan även i samhällsfrågor) krävs en stark bönerörelse som håller dem under armarna likt Mose under Israels krig. Det kommer innebära en förföljelse som jag inte tror någon kristen upplevt i Sverige sedan Blot-Svens dagar.

  • wildwest63

    Det där med att USA skulle beslagta oljetillgångarna är en myt. USA vet och har vetat i årtionden att Mellanöstern är en krutdurk och inget att satsa långsiktiga resurser i för att försvara oljetillgångarna. Se hur snabbt man fick igång sin egen oljeindustri! Nu är man självförsörjande på skifferolja. Mellanöstern tappar sin betydelse helt och hållet för USA när det gäller energiförsörjningen. Vill man ockupera något ska man ta hand om Venezuela i sin egen hemisfär. Mycket enklare på alla sätt och med världens största outnyttjade oljetillgångar. Men man gör inte ens det och gjorde det inte heller under 90-talet.
    Bushs angrepp på Irak var för svagt! Det är hela problemet. Man backade ur istället för att slå hårt så att den irakiska armén och säkerhetstjänsterna utraderades. Nu överlevde de i stor utsträckning och irakiska arméns specialister utbildade IS istället. Detta hade aldrig behövt hända. Det var ett halvdant krig och vi vet alla att ett halvdant jobb varken är hackat eller malet.

  • David Smeds

    wildwest63 Ibland kan vi leda in människors tankar med milda ord och empatiska uttryck. Jag förstår och instämmer om svensk socialism hur den ligger outtalad under ytan mm. Men du stänger sinnet hos dem du borde vilja vinna. Vad är viktigt för dig 1/ att du exakt kan formulera avsky eller 2/ att vinna över de ovetande och vilseledda. Jag uppmanar fortsatt till det senare. MVH

  • Mattias

    Man kan inte ta wildwest seriöst helt enkelt med sina kraftiga generaliseringar och överdrifter. Det är så många kommentarsajter funkar, släng ur dig vad som helst bara för att få en reaktion.

  • wildwest63

    Socalistisk kvotering kanske är bra? Då vill jag som filatelist ha en egen kvot.

  • wildwest63

    Vet inte riktigt vad du är ute efter. Jag skriver som jag skriver och det får man förkasta eller gilla. Jag är inte alltid anhängare av milda ord och empatiska uttryck. Det är i vissa lägen just det jag vänder mig emot. Vi har försökt med det i decennier men det hjälper inte.
    Jag går inte i någons ledband utan är mig själv. Skulle jag börja tänka på vad alla andra kommentatorer ska tycka om vad jag skriver så är jag inte längre självständig.

  • wildwest63

    Det är fortfarande ett fritt land. Du får givetvis tycka som du vill.
    För övrigt har jag skrivit på nätet i 8 år i år och jag är långt ifrån nivån att jag behöver nån reaktion. Det var kul dom första gångerna. Det spelar mig ingen som helst roll längre.

  • David Smeds

    Jag skrev nyss till en god FB vän som följer. Jag har uppmanat mina FB kamrater att kommentera direkt på Aletheia. Min FB läses av många som sympatiserar med mina tankar. Men jag vill debattera med de som har invändningar och opponenter.
    ———————————————————–
    …..Jag tror att monism eller grader av detta främst finns i de sökarvänliga församlingarna och liberalteologiskt styrda kyrkorna. Man vill vara världens vän. Man vill vara accepterad i de sekulära och newage dominerade nätverken. Paulus var aktsam att inte kritisera Kejsarmakten i sin tid. Paulus erkände att kejsaren hade svärdet för att skydda det civila samhället. Men han sade inte allt vad han ansåg om det Romerska imperiet. Ef brevet visar att han ansåg att bakom den synliga civila styret finns makter som vi alla följde innan vi tog emot det himmelska medborgarskapet. Vi har ett evigt idag osynligt Gudsrike, men som skall träda fram synligt i sluttiden. Efter Lammets bröllopsfest i himlen. Kommer Konungen med alla sina mångtusen heliga ned till Jerusalem och upprättar ett synligt tusenårigt rike där Konungen från himlen sänd skall styra.” MVH

  • David Smeds

    wildwest63 NT ger uppmanig 2 Kor 10:5 ”Ja, vi bryta ned tankebyggnader och alla slags höga bålverk, som uppresas mot kunskapen om Gud, och vi taga alla slags tankefunder till fånga och lägga dem under Kristi lydnad.”
    Vi är kallade till detta det är bålverk av feltänk i press, TV och radio. De aningslösa tar in vad de tror är värdeneutralt och sant. Men du vill väl inte vinna dig själv mot hela världen. Har vi empati så söker vi vinna de som är oskyldigt fångade i ett nät av ”tankefunder”. Jag instämmer i mkt av din analys, men inte i din strategiska framtoning. Den skadar vad jag hoppas är ditt goda syfte. MVH

  • Läsare

    Här håller jag verkligen inte med dig, tror vi är många ja otroligt många som uppskattar herr 63s raket och att han törs säga hur han ser på hyckleriet i vårat land. PK kommer han aldrig att bli

  • David Smeds

    Läsare och wildwest63. Man kan väl inte tala om att tordas bakom signatur. Jag tvingades tidigare av familjeskäl blogga anonymt. Men idag har mina nära mognat och jag skriver under öppet namn. Jag har gett wildwest63 lite olika råd hur han ska kunna få fler med sig. MVH

  • David Smeds

    Lars Wärn Jag instämmer. Bush och Obama är skräckexempel på försök att ”bygga stater” efter eget huvud och maner. Jag tackar Gud för att vi tillsvidare slipper Clintons med sin omvittnade korruption. Men det finns starka krafter bl.a Soros som verkar för globalism, världsregering och likn. Om Soros och andra onda krafter lyckas så kommer Obama tillbaka i ngn form. Jag ryser inför tanken. MVH

  • David Smeds

    wildwest63 . Kan det vara så att krigsindustrin i USA vinner på halvt förlorade krigsinsatser. Krigsindustrin verkar vinna när USA styrs av mutkolvar. Både republikaner och demokrater tar emot miljarder i mutpengar. Jag hoppas att Trump genom att satsa egna pengar i valet står mera fri från dessa mörkrets karteller. Människoliv offras och krigsindustrin tillverkar ännu mer vapen som används av USA allierade och sen tycks mkt hamna hos Isis. Det finns mkt under ytan och jag ser så begränsat, bakom alla ridåer och politiskt korrekta tal.

  • wildwest63

    Dom som är med mig är med mig och dom som är mot mig är mot mig. Så har det varit hela mitt liv. Ibland blir jag för arg och skriver nåt överilat. Jag är inte sämre än att jag då kan be om ursäkt.
    Jag är definitivt inte politiskt korrekt nånstans och tycker att vi svenskar överlag har svårt att diskutera på en ljudlig nivå och samtidigt behålla respekten för motparten. Och jag driver ingen speciell linje där jag önskar sanktioner från bloggägare, kyrkoledare, andra bloggkommentatorer, politiker eller någon annan.
    Jag skriver som jag tycker och det är min stil att ibland vara ironisk och syrlig för att markera mot alla vansinnigheter och dumheter som förekommer i vårt samhälle av idag.
    Pseudonymen har jag haft sedan 1994 och så får det vara. Även om det på den tiden inte fanns bloggar.

  • wildwest63

    Jag är nu inte alls så konspiratoriskt lagd som du och stora delar av aletheia är. Jag tror inte så mycket på all denna hemliga styrning som alla påstår finns bakom varje makthavare. Snarare är det ett enkelt sätt att bortförklara mycket av den normala mänskliga snikenheten och förljugenheten som vi alla styrs av. Det är precis som man påstår att Hitler var en demon. Nej, han var en människa som vi alla, som gick fullständigt fel och det är varnande att se hur det kan gå om vi lämnar Guds vägar.
    I krigsindustrin finns inte bara helvilda psykopater som vill se jordens befolkning utplånas så länge man själv tjänar pengar. Det finns många ansvarstagande personer som förstår att det behövs en supermakt som agerar världspolis och som måste ha kraft bakom orden – till skillnad från Obamas röda linjer som förstörde oerhört mycket av USAs trovärdighet.
    Jag säger som Anders Fogh Rasmussen, tidigare dansk statsminister: det måste finnas en världspolis och jag ser helst att det är USA. Alternativet är nämligen inte ett vakuum utan någon annan. Och allt annat är sämre.

  • Lars Wärn

    Putin visade sig i rutan och delade ut ymniga blomsterbuketter till en mängd damer. Var höll Trump hus den dagen?

  • Lars Wärn

    Det mesta går utför ”over there” nu.

    http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4932001,00.html

  • Lars Wärn

    ”Se hur snabbt man fick igång sin egen oljeindustri! Nu är man självförsörjande på skifferolja.”

    Ja, de tvingades till det när överfallet på Irak misslyckades. Skifferolja till en oerhörd kostnad, inte minst för miljön i USA. Amerikanerna smutsar hellre ned i utvecklingsländer genom att pumpa upp billig olja ur de oljerika fickorna där.

    Ett angrepp på Venezuela? Vad skulle FN anse om det? Hussein var ju i alla fall en diktator som även FN var bekymrade över.

  • Lars Wärn

    Tack för ett balanserat och anlyserande svar.

    ”Är det grovt förenklat att skylla nedmonteringen av svenska välfärden på dessa två parter.”

    Jag brukar skylla på det svenska folket. Det som lurades, av just diverse slag av liberaler, att rösta ”JA!” till EU 1994. Det var där nedmonteringen av Folkhemmet Sverige började (fast egentligen 1986 då dessa krafter såg sig nödgade att få Palme röjd ur vägen innan vägen till Bryssel låg öppen). EU-medlemskapet är intimt förknippat med marknadsliberala önskemål och drömmar.

    De sista meningarna i ditt svar skriver jag verkligen under på (som du säkert vet 🙂 )

  • Lars Wärn

    ”Jag vet inte hur du ställer dig när ett samfällt Israel anser att Obama
    var den president som premierade muslimska arabländer före Israel.”

    Bush pläderade för en ”tvåstatslösning” men låg lågt av kända skäl (den kristna högerns röster).

    Bush är lika historielös, som han är okunnig i det mesta (han kunde t ex inte skilja på så elementära statliga begrepp som import och export). Han är inte medveten om att britterna, som erövrade Palestina från turkarna år 1917, genomförde tvåstatslösningen redan omkr år 1920.

    I Balfourdeklarationen förklarades hela Palestina, d v s nuvarande Israel inkl Samarien och Judéen samt nuvarande Jordanien och Gaza som det nationella hemmet för världens judar. Omkr 1920 delades området i ett judiskt Palestina väster om Jordanfloden och ett arabiskt Palestina öster om Jordanfloden. Tvåstatslösningen var genomförd. Så var det då och så skall det vara nu.

    Shabbat Shalom!

    https://www.youtube.com/watch?v=oO1nWx0wMss

  • Lars Wärn
  • MyTwoCents – aletheia.se

    Tror debattklimatet mellan oss gubbar ofta skrämmer bort kvinnorna. Det osar ju lite stolthet nu och då. Inte för att kvinnor skulle vara immuna mot stolthet, men vi har en tendens att hamna i det jänkare kallar ‘pissing contest’ ;-(

  • Mattias

    Ha ha, ja det är ju inte handtag famntag klapp o kyss här precis, men vem vill ha det.
    Kvinnliga kristna bloggägare är också sällsynta, en del tillsammans med en man isåfall.
    Kan ju ha att göra med det tekniska…

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Har i efterhand förstått att Bush (båda två) var ‘fake news’ för republikanerna. Dvs dessa neo conservatives var under samma inflytande som Clintons. Köpta av amerikansk krigsindustri och saknade samveten vg att starta krig på falska premisser. Hittade ett dokument som visar att destsbiliseringen i mellanöstern var planerad i förväg av neokonservativa krafter. Samtliga länder på denna lista är nu sönderbombade utom Iran….

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Även praktiserande judar. Sekulära/ateistiska judar stöttade Clinton… Har att göra med Ortodoxas tolkning av Talmud samt betydelsen av Hillary C respektive Donald Trumps namn… Hade ett intressant samtal kring detta med en ortodox jude i Jerusalem för ett par veckor sedan…

  • Lars Wärn

    Intressanta upplysningar. Man kunde ana något sådant. En sådan som Donald Rumsfeld är om möjligt ett värre kräk än Bush.

  • Lars Wärn

    Nu ser jag att det blev ett eskatologiskt fel i mina Bibelkommentarer. Det ”nya hornet”, som ibland kallas ”ett horn, i begynnelsen litet” är inte ett av ”de tio hornen” utan snarare ”de tio hornens” ledare. En framtida europeisk president som strax ger sig själv en diktators befogenheter (utan att de fördummade folken i Europa fattar något).

  • Lars Wärn
  • Jonas Rosendahl

    Låt dig inte luras av det som syns offentligt. Kvinnor har minst lika stor påverkan. Av alla som har åsikter OM det jag skriver men framförallt HUR jag skriver är minst hälften kvinnor. Men det syns inte offentligt. De är väl smartare i hur man påverkar antar jag?

  • Mattias

    Är du en kvinna som har kidnappat Rosendahls användarnamn eller ?

  • Jonas Rosendahl

    Eller har Rosendahl lagt ifrån sig sin padda lite ovarsamt? Hur känns det att du inte riktigt kan veta detta?

  • Mattias

    Osäkerheten breder ut sig och jag tar ett steg tillbaka tills detta har undersökts ordentligt.
    Vi kan inte ha spioner och infiltratörer här.

  • Lars Wärn

    Jag skrev nedan:

    ”Bush pläderade för en ”tvåstatslösning” men låg lågt av kända skäl (den kristna högerns röster).”

    Ja så var det. Obama fick ta över ett arv från sin republikanske företrädare som mest av allt liknade ett ormbo. Han gjorde trots omständigheterna det bästa av situationen på många områden.

    Det var samma visa i Sverige. Bildt pläderade för en ”tvåstatslösning” under
    Alliansregeringens år och den regeringen erkände även Palestina i FN. Nuvarande regering fick ett arv att ta över även på det området. Wallström har inte förvaltat det arvet väl men det är en annan sak. Faktum om Bildt, och Bush, kvarstår.

  • chemnitz2

    Enligt vissa uppgifter ligger Rothschildagenten George Soros bakom de odemokratiska demonstrationerna mot Donald Trump. Soros är även känd för att ha svindlat svenska staten på om jag minns rätt 500 miljoner kr genom valutaspekulation i början av -90-talet. Samme Soros finansierade orangea ”revolutioner” i Vitryssland och statskuppen mot den laglige ryssvänlige presidenten i Ukraina. Det är vidare Soros bakom migrantinvasionen till framförallt Tyskland och Sverige 2015. 80 procent av dessa utgjordes av muslimska män i vapenför ålder. Han gav ut handböcker på arabiska om hur man lättast får asyl. Ryssland lär ha en internationell efterlysning på denne ärkeskurk.

  • Birgit Severin

    ”Paulus var aktsam att inte kritisera Kejsarmakten i sin tid.”…något som jag också noterat och fått mig att ändra inriktningen på min FB sida…Tack för detta påpekande! Viktigt i tiden…

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Det har tagit mig några år att fatta de märkliga kopplingarna i den nya värld vi lever i. Så sent som i förra veckan plöjde jag igenom flera timmars dokumentärer kring Rysslands nutidshistoria. Har länge undrat hur Ryssland blev USA’s största fiende (under Obama). Kan inte se annat än att det är för att Putin tog tillbaka landets kronjuveler en handfull oligarker roffade åt sig under den alkoholiserade Jeltsins tid. De som inte frivilligt gjorde rätt för sig, fängslades eller lever i exil idag. Tyvärr ibland i Israel. Den främste och mest inflytelserika exiloligarken bor i England. Därifrån jobbar han natt och dag på att hämnas Putin. Världen har glömt detta korrupta Oligarker, men de har inte glömt något. De kan liknas vid en internationell mafia som jobbar aktivt politiskt med sina stulna pengar. Här finns tillräckligt med intressanta kopplingar till Soros, Rotschilds, fam Bush, Arizonasenatorn John McCain m.m. för att göra en thriller i flera delar…

  • Merete

    Aktiv läsare, men inte aktiv ”kommenterare” 🙂

  • Lars Wärn

    Soros är närmast att likna vid Satan själv vad gäller makt och inflytande? Vill han störta en regering så fixar han det enkelt?

    När det gäller Ukraina, den fascistiska statskuppen och det efterföljande inbördeskriget där ligger EU bakom skeendet. Är Soros inofficiell president i i Bryssel?

    De som krävde att Sverige gick med i EU började med att låta röja Olof Palme ur vägen. Det hade varit politiskt omöjligt och otänkbart att ansöka om medlemskap i EG så länge Palme var i livet. Därefter började de sänka den svenska kronan genom spekulationer och fick riksbankschefen Bengt Dennis att hota med en ränta på 1000%. Man lade då fram det s k Dennispaketet med en rad åtgärder där bl a medlemsansökan till EU låg med – heltomotiverat!

    Låg Soros bakom allt detta? Vilket intresse hade Soros av att Sverige blev medlemsland i EU?

    EU har en omättlig hunger på land. Ett försök att utvidga sina gränser utöver Ukraina ända till Azerbajdzjan var ”Partnerskap i öst” vilket lade grunden för statskuppen och det inbördeskrig i Ukraina som ännu pågår (det kunde ha gått lika illa i t ex Georgien):

    https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stligt_partnerskap

  • Mattias

    Du tror inte på Chrille P som Palmes mördare va ?

  • Lars Wärn

    Angående EU och det statskonglomeratets omättliga hunger på nytt land har de nu gjort vad både Napoleons Europa och Hitlers Europa gjorde och liksom dem kommer regimen i Bryssel att misslyckas.

    Huvudmålet för dessa tre härnadståg har varit jordens bördigaste jordar som finns i Ukraina. För Napoleon var även erövringen av jordens kanske vackraste huvudstad Moskva kanske lika viktigt. För Hitler var, förutom ”lebensraum” för det tyska herrefolket på Ukrainas bördiga slätter, oljan i Kaukasus kanske viktigare än erövringen av Moskva.Dagens onda imperium i Europa kanske inte behöver någondera men drivs av liknande erövringslusta och arbetar i maskopi med USA och NATO. Alla tre imperierna följer det mönster Daniel profeterade om för ca 2 500 år sedan:

    ”Och från ett av dem gick ut ett nytt horn, i begynnelsen litet, och det växte övermåttan söderut och österut och åt ”det härliga landet” till.”

    (Dan. 8:9)

    Det blir inget ”tredje gången gillt” för det makthungriga Europa. Det sista försöket slutar med förruttnelse i Edoms öken för dess väpnade styrkor och dess allierade.

    Bakom försöket att erövra länderna i östra Europa (inkl asiatiska Azerbajan) med efterföljande statskupp och inbördeskrig låg Polens dåvarande president och Carl Bildt (Soros lakejer?). Bakom försöket att erövra norra Afrika och Mellanöstern, med efterföljande inbördeskrig i Syrien och nationsupplösning i Libyen, låg Frankrikes dåvarande president Sarkozy (kompis med Soros?):

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Medelhavsunionen

  • Lars Wärn

    Nej, det gör jag inte. Han själv förnekade det och han blev friad i domstol. Det kan ha varit en sådan som Christer som höll i vapnet men det är ganska ointressant vem som höll i vapnet så länge man inte får fram vilka det var som beställde mordet.

    Att Christer överlevde och kunde vandra fritt i Rotebro utan att bli skjuten är en bekräftelse på att det inte var han. Hade han hållit i vapnet hade det gått för honom som för Lee Harvey Oswald.

  • Mattias

    Jag tror definitivt inte på Christer ! Inte på någon liknande heller, någon inom säpo förmodligen.

  • chemnitz2

    Ryssland förefaller starkt och enade under Putin. Jag uppfattar Putin som att han har en genuin rysk ortodox kristen tro. Han är medveten om den angloamerikanska oligarkins planer på en global ny världsordning och motsätter sig denna samt eftersträvar en multipolär värld. Sorosfinansierade så kallade NGO-organisationer är förbjudna i Ryssland i likhet med västerländsk dekadens i form av kulturell marxism. Mina viktigaste informationskällor har varit bloggare som Jan Milld och Lars Bern samt den ryska nyhetskanalen ”Russia Today”.

  • chemnitz2

    Ja, jag tror att toppen av den globala eliten är djupt involverade i det ockulta och alltså är djävulsdyrkare. ”Häxritualen mot Trump” pekar i samma riktning, på Soros finansiering av motståndet till Trump.
    USA, inte EU, pumpade under åratal in miljontals dollar till de ryssfientliga extremisterna i Ukraina.

    Angående Olof Palme finns olika uppgifter. En som presenterat intressanta uppgifter är Jan Gillberg, utgivare av DSM. ”Palmemordets hemliga scenario” är en bok skriven av en pensionerad jurist.

    EU går i USA:s ledband, med hjälp av CIA som verkar kontrollera massmedia även i Sverige. Målet förefaller vara att utvidga EU och slå samman detta med liknande regioner till en global diktatur utan nationalstater.
    Dagens Tyskland har en olaglig regim inrättad av de allierade ockupationsmakterna. Men segrarmakterna har skrivit historien. Inte mycket av det vi fått lära oss är sant. Hitlers Tyskland förekom Sovjetunionens under Stalin planerade angrepp på Europa med två veckor. De ”demokratiska” Västmakterna var i förbund med världshistoriens värsta terrorstat och folkmordsregim, som var Sovjetryssland.
    Första världskriget, ”ryska revolutionen” och andra världskriget planerades redan i slutet av 1800-talet av frimurargeneralen Albert Pike.
    Läsvärda länkar:
    https://janmilld.wordpress.com/2016/01/03/vilka-styr-oss-vart/

    http://www.janmilld.se/ukraina.html

  • Jonas Rosendahl

    Du har läst Anders Jallai? 😉

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Jag spänner efter EU-valet och EMU valet numera alltid åt mig öronen när en majoritet partier/politiker plötslig går samman och säger ungefär samma sak. EU är ju inte ett renodlat demokratiskt projekt som man vill påskina. Det problematiska med politik numera är att gränserna så tydligt suddats ut mer och mer. En majoritet av partier har köpt idén om EU och Globalismen som den goda kraften i världen. Vänsterpartister som tidigare stred mot den finansiella elitén, är nu plötsligt i säng med dem. Man måste långt ut på vänsterkanten för att hitta ‘krigarna’ numera. SD som jag sedan några år tillbaka sympatiserar med har hittills fört sin egen politik, lite gott och blandat. Högerpolitik om man frågar Aftonbladet. En blandning mellan gammal socialdemokrati + annat om du frågar mig. Vi får se hur länge de står pall. V.g. vinster i välfärden gav man (SD) efter för näringslivet efter privata samtal. Det behöver inte vara dåligt, men jag undrar nu om inte Åkesson snart får en inbjudan till Bilderberg-mötet. Ska i så fall bli intressant att se hur SD-ledningen förhåller sig till det.

  • Mattias

    Jag har hört honom prata men inte läst hans bok/böcker. Om man läser säpo baklänges så får man Olof Palme Är Skjuten. Där har vi svaret.

  • Jonas Rosendahl

    Har också hört honom prata. Norr om Sthlm, kanske var du där? 😉
    Mest läst hans artiklar började läsa nån bok. Han har ju åtminstone avslöjat var gamla flygplanet låg även om försvarsmakten lagt ut dimridåer. Så helt ute och cyklar brukar han inte vara..

  • Mattias

    Bara hört honom på nätet i intervjuform och läst någon artikel.
    Finns många fantastiska teorier om palmemordet som skulle kunna talas om länge.
    Jag tror på säpo eftersom dom håller så mycket hemligt och Palme hade ovänner där.

  • David Smeds

    chemnitz2 och Lars Wärn
    Båda ni sveper på med olika hypoteser som är svåra att kontrollera. Båda tror sig ha funnit det rätta, det sanna, och de relevanta fakta som behövs.
    Men vad kan du och jag säkert veta. Det är väldigt litet. Det mesta tror vi baserat på de auktoriteter och media vi anförtrott oss till.
    Som bibeltroende tror jag att Gud talat tillräckligt klart i handboken Bibeln.
    Mitt axiom eller huvudantagande för mitt tänkande, är att Gud talat till oss människor i sin bok.
    För alla slutledningar tvigas man alltid införa ngt obevisat, en eller flera grundsatser som inte kan bevisas. Först därefter bör vi ställa upp teser utifrån detta grundantagande.
    Varje tes kan sedan prövas av andra för att se om det leder till en rimlig slutsats.
    ……………………………………………………………
    För mig räcker det med en mördare, eller kanske hellre, en som dräpte Palme i misstag. CPs vän sa att Palme förväxlats med en småskurk som CP ville göra upp med. Fru Palme pekade ut CP men med ett vittnesmål som inte höll i Hovrätten.

  • wildwest63

    Har Tyskland av idag en ”olaglig regim”?????????????????????????? Det finns väl snart ingen hejd på de mest vansinniga galenskaper på den här sajten! Vad har hänt här? Har ni rökt nånting olämpligt?
    Det var i särklass det dummaste jag har hört sen nån framförde idéer att USA sänt utomjordingar till månen 1969 och allt vi sett av astronauter är fejk.
    Resten är precis lika vansinnig. Var får ni allt ifrån? Är det nån kioskroman från 50talet som ni läser eller var i hela friden kommer ni på allt?

    Ta och skärp er nu. Det är faktiskt allvarligt nog som det är utan att man kommer dragande med hallucinatoriska vansinnigheter. Annars har den här sajten snart spelat bort all sin trovärdighet.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Som du förstår Wärn ogillar jag tanken att kombinera ‘Obama’ med ordet ‘bra eller bästa president’ i samma mening. Men, han är bara en bricka i ett större spel som många före honom. Han hade goda intentioner när han kom till makten. Han infogades sig dock ganska snart i ledet och levde ut sin tid som en marionettdocka. Tror det skedde i princip direkt efter ett stormöte med Wall Streets ‘generaler’ då han hade den initiala inställningen att hålla Wall Street ansvariga för Lehman krashen. Detta framgick i en dokumentär som gick på SVT för några år sedan.

    Om någon ska rensa i träsket och åtminstone delvis lyckas är det en person som kan systemet från insidan. Det är här busen Trump skulle kunna (säger inte att han kommer lyckas) kunna komma någon vart.

    Sista tre krigen i mellanöstern (kanske fler) är en del av det gamla neo-konservativa gänget i USA och skedde inte av någon slump som man kan tro. Saddam straffades för att han tänkte byta ut petro-dollarn. Ghadaffi likaså. Assad i Syrien hade långt gående planer att bygga en egen gasledning med Putin som Saudi Arabien inte gillade (de höll på med en egen). o.s.v.

    Samtliga länder som bombats sönder finns med i dokument som läkt ut kopplade till dessa mäktiga affärsmän kopplade till bl.a. fa, Bush.

    Obama gick till val på att ta hem amerikanska soldater från Irak och gjorde så i förtid, innan landet stabiliserats. Detta beslut kan mycket väl ha varit Obamas ansvar, men svårt att säga säkert.

    Oliver Stone har gjort en intressant dokumentärserie kring Amerikansk historia som inte är skönmålad som många andra. Den är värd att se (finns på youtube under Oliver Stone, USA documentary). Där vittnar en general som bekräftar att i princip samtliga krig han deltagit i var för att skydda amerikanska oligarkers ekonomiska intressen. Så långt tillbaka som kriget i Fillippinerna…. Jag har själv alltid försvarat USA’s diverse krig, men ändrat uppfattning sista året.

  • David Smeds

    Jag skrev litet på min FB ”Många kristna vet = (tror sig veta) att Hillery är god och har en realistisk politik, medan Trump är ond och har en orealistisk agenda. Demokraterna saboterar och förhalar president Trump. Han har ännu inte lyckats förse sig med en fullständig regering. Vi minns när Palme förlorade mot borgarna. Han sa direkt efter ”vi ska skapa ett helvete för dem”. Jag ogillar mkt hos Trump men tror att han vill USA väl. Jag saknar allt förtroende för de tongivande demokrater jag dagligen möter på CNN och Fox.”

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Den numera avlidne presidenten i Venezuela försökte upprepa vad Putin gjorde (ta tillbaka landets kronjuveler från amerikanska / utländska parasiter). Den ‘galne kommunisten’ var inte så galen som MSM målade ut honom att vara. Han lyckades dock mindre bra än Putin och slungade landet in i ekonomisk kris innan han dog. Putin lyckades nästan (under en tid) att betala av Rysslands skulder och göra sig oberoende av världsbanken (samma sak med Polen) vilket givetvis ogillas av de mörka krafter som vill trälbinda hela nationer.

  • Martin

    Trump behöver alla böner han kan få. Under Obamas tid ökade den amerikanska statsskulden med 9 till 20 tusen miljarder dollar. Obama lånade alltså nästan lika mycket som samtliga amerikanska presidenter hade gjort före honom. Trump vill stimulera ekonomin med skattesänkningar och byggandet av muren, vägar och broar osv. Men budgetunderskottet är fortfarande drygt en halv biljon dollar per år, eller drygt tre procent av BNP. Dessutom är arbetslösheten så låg som 4,7 procent. Sjösätter han nya stimulansprogram är dessa inflationsdrivande och kommer alltså mötas av räntehöjningar från Fed. Dessutom ökar de statsskulden, till en stigande kostnad, vilket inte USA har råd med givet deras redan enorma budgetunderskott.

    Som om inte det vore nog kommer USA få svårt att finansiera sina underskott framöver. En stor långivare till USA har varit Kina men Kina ser enorma finansiella utflöden och säljer av amerikanska innehav för att stödköpa sin egen valuta för att förhindra en kollaps av yuanen (Kinas valuta). En kollaps av yuanen skulle i sin tur leda till stigande inflation i Kina, m a o en katastrof för ett land med en skuldandel av BNP på närmare 300 procent och en kredittillväxt på 15 procent per år. Det skulle dessutom öka på utflödena ur landet vilket bara gör ovanstående scenario än värre.

    Som om inte detta vore nog har inflationen vaknat till liv och är nu i många länder (inklusive i USA) över centralbankernas inofficiella mål på två procent. Dessutom ökar priserna oroväckande snabbt i producentledet vilket antingen leder till minskade företagsvinster eller stigande konsumentprisinflation. Det första leder till börsfall och det andra till en skuldkris.

    Vi är i en helt galet farlig situation, finansiellt sätt. En av världens ledande obligations-experter, Bill Gross, har liknat det vid en lastbil som kör en last med nitroglycerin på en guppig väg.

  • wildwest63

    Tack och lov för ett vettigt inlägg. Är inte detta allvarligt nog utan att blanda in frimurare från 1800-talet som påstås ha detaljstyrt miljoner soldaters dagliga liv, något inte ens en superdator skulle klara.

    Den enda ljusglimten för Sveriges del är den hårda budgetdisciplin vi höll under finanskrisen som gör att Sverige har utrymme för ökad nettostatsskuld (som dock börjar slå tillbaka då vi underfinansierat försvar, polis och sjukvård). Detta utrymme finns inte i många europeiska länder, det finns definitivt inte i USA som ligger särskilt illa till då Kina är långivaren, som du skriver. Japan brukar man ta som avskräckande exempel med lån på över 200% av BNP, men där är det inhemska lån, premieobligationer o likn. Att kräva sitt eget folk på uppoffringar brukar gå bättre än att kräva utländska långivare om nåd.

    Att laborera med minusränta och att överhuvudtaget ha nollränta över en lång rad av år är en situation som aldrig tidigare existerat i världshistorien. Det är helt okänd mark. Den stora faran är om inflationen tar fart och centralbankerna inte hinner med att kyla av. Då har vi hyperinflation av Tyskland 1923. Som du skriver – det enda sättet för Kina att behålla sin kommunistiska diktatur är att hålla befolkningen på gott humör, låta dem konsumera, få det bättre, lyxa till det. När den utvecklingen avstannar, eller går bakåt, har vi ett trovärdighetsproblem i Kina på halsen som kan gå precis hur som helst. Det vet Kina och givetvis är man inte så USA-vänlig att man försöker hålla humöret uppe där och riskera sin egen maktställning som parti.

    Trump drar igång ekonomin med en väldig fart, men om det är stora lån med i bilden så är det egentligen inget han har råd med. Istället skulle han behöva höja skatterna drastiskt, om än inte nödvändigtvis skatten på arbete. Obama-administrationen och tidigare Bush-administrationens laissez-faire-politik kan straffa sig enormt hårt.

  • Martin

    Ja tack och lov har Sverige utrymme för ökad statsskuld. Och det kommer behövas. 2009 var Sveriges budgetunderskott 175 miljarder. Budgetsaldot för 2012 var -25 mdr, 2013 -130 mdr, 2014 -70 mdr, 2015 – 30 mdr (ESV:s hemsida). Trots detta slår sig Magdalena Andersson för bröstet för att Sverige visade överskott 2016, men inga frågor ställs. Jag bävar för vad som händer vid nästa lågkonjunktur. På konsoliderad nivå ser det inte särskilt bra ut för Sverige alls, hushållen är överbelånade så det sjunger om det. Vi är på väg mot en skuldkris och då är svenska hushåll särskilt utsatta. Nu har vi dessutom ett antal hundra tusen människor till att försörja och skaffa bostad till. De nyanlända är i det läget i en väldigt gynnsam situation eftersom de inte behöver belåna sig och köpa sina bostäder. Upplopp i förorterna, våldtäkter, skenande kriminalitet, och 250 miljarder i budgetunderskott (jag gissar). Det kan bli folkuppror på riktigt. Jag är helt paff inför den kortsiktighet som finns hos politikerna. De är oförmögna att tänka bortom nästa mandatperiod.

    Ett mega-problem kommer vara pensionsystemet. Nu är pensionsfonderna fastlåsta i nollräntor och rekordhög börs. Men den dagen bägge tillgångsslag faller sitter de i en fälla de inte kan ta sig ur. Dessutom måste pensionssystemet bära ytterligare en halv miljon människor (jag gissar) när alla flyktingar och deras barn och anhöriga ska försörjas. Det går inte ihop. Och detta har Reinfeldt och Löfvén beslutat över huvudet på de människor som har betalat in till sina pensionsfonder genom decenniers hårt arbete. Jag blir galen!

    Det är sant att världen aldrig har skådat ett sånt här experiment med nollräntor. Riskerna är större än vad människor är medvetna om. Jag fattar inte hur folk vågar köpa dyra bostäder nu, de tänker totalt fel. Man ska köpa när räntorna är höga, inte låga. Problemet är lika mycket, om inte mer, alla QE-stimulanser som ligger kvar där ute än räntenivåerna i sig. De är mycket svårare att dra tillbaka än vad det är att höja räntan. Fed har inte rört en dime av sina 4,5 miljarder dollar som fortfarande är ute. Uppskattningsvis motsvarar de 2 procent i räntesänkningar vilket gör att den effektiva Fed Funds-räntan är -1,25 procent och inte 0,75 procent. I ett läge med full sysselsättning! Fed kan antagligen inte röra dessa QE-pengar nu när USA har svårt att hitta köpare till sina vanliga obligationer. Det betyder att Fed riskerar att gå i konkurs om/när det blir en skuldkris. Och just i detta nu öser ECB ut 60 miljarder eur i månaden i tryckta pengar. Fortfarande. Bank of Japan gör ungefär lika mycket, fast med en tredjedel så många invånare.

    Delar helt din analys av Kina. Ledarna i Kina sitter bara kvar så länge folket ger dem deras stöd. Min gissning är att Kina kommer starta ett krig när de vet att landet är på väg in i en ekonomisk härdsmälta, för att avleda uppmärksamheten och skapa syndabockar.

  • chemnitz2

    Saken är mycket enkel att klargöra. De västallierade etablerade den så kallade Förbundsrepubliken Tyskland 1949 i de tre västra ockupationszonerna. Sovjetunionen upprättade i öster den så kallade ”Tyska Demokratiska Republiken”, DDR. De allierade förvägrade och fortsätter att förvägra det tyska folket rätten att välja sina egna grundlagar, istället tvingas de leva under lagar stiftade av de allierade härskarna under den militära ockupationen.
    Den sista lagliga tyska regeringen leddes från Flensburg av storamiral Karl Dönitz, som den 30 april 1945 blev officiellt utnämnd till statsöverhuvud av sin företrädare Adolf Hitler. Winston Churchill erkände legitimiteten av denna regering, som varade i en månad, innan den olagliga ockupationsregeringen tog över.
    Britterna tvingades ändra sig på order av den amerikanske generalen Eisenhower.
    Fortfarande finns inget fredsavtal med det besegrade Tyskland, det var en villkorslös kapitulation. Formellt pågår därmed andra världskriget fortfarande, trots att Tyskland inte längre strider.

  • Mattias

    Är du ekonom?

  • Martin

    Jag är företagsekonom. Har iofs läst grunderna i nationalekonomi men tog min magister i företagsekonomi (finansiering).

  • Mattias

    Då kan vi lita på dig 🙂

  • Martin

    Kolla på trögfattarföreningen av galenskaparna 😉

  • Mattias

    Ha ha nu blev jag mer tveksam till dina kunskaper

  • Martin

    Haha det ska du vara… men jag har jobbat med det här i massa år så nåt om det tror jag att jag vet..

  • Mattias

    Ok…hörde att Bill Gates är villig att betala för muren mot Mexico

  • wildwest63

    Ja, du är totalt snurrig och dessutom låter du som en gammal övervintrad nazist. Det är dom enda som skulle vilja skänka Grossadmiral Dönitz någon som helst legitimitet. Tyskland blev suveränt enligt sin författning 1949. Överrocken av de allierade som du pratar om upphörde 1990.

    Det finns ingen som helst mening för mig att diskutera med dig vidare.

  • wildwest63

    Vet inte varför jag inte kan svara på din första kommentar. Det är helt rätt. QE pågår och man har överallt insett att man gett sig in på en spång utan vändzon. Man kan inte gå tillbaka. Överger man QE så rasar ekonomin. De svenska hushållen vältrar sig i pengar just nu. Hur kan mina 30åriga kollegor köpa hus på Lidingö och samtidigt lägenhet i Spanien? Man är belånad över taknocken och klarar inte 2% högre räntor.

    Och vad sker den dagen? Det är ett korthus. Marknaden rasar ihop. Folk får lämna sina hus och gå till – vaddå? Det finns inga andra bostäder. De nya modulhusen som byggs är till för migranter. Vart ska folk gå? Eller tar bankerna tag i alla dåliga lån och då är man riktigt fast i lånefällan för evärdliga tider. Då räcker inga likviditetsreserver till för bankerna heller.

    Du har även så rätt gällande pensionssystemet. Vi har en kostnadsexplosion pga migrationskrisen just nu, det kommer mera. När jag pratade med SEB’s chefsekonom Robert Bergqvist förra hösten så medgav han det jag också tänkt på – vad händer när migranterna går i pension? Med endast socialbidrag hela livet, eller de s k berömda ”låglönejobben” som aldrig blir verklighet ändå? När man vet att i snitt kommer migranter i arbete till 60% efter 10 år. De flesta kommer inte få nånting. Och då, om sådär 30-40 år, då blir det huggsexa rent fysiskt om de tillgångar som staten har kvar. Bäva borde vi inför den framtiden.

    Vi går nätt och jämnt ihop fast det är högkonjunktur. Men försvaret får inte vad det ska ha. Alliansen snackar om NATO men där är det 2% av BNP som gäller för försvarsutgifterna, dvs vi skulle satsa uppåt 50 miljarder mer per år (och idag kom kaffepengar, 500 miljoner, som om det vore världens grej. Det är ju rena skymfen mot ÖB). Och polisen? Hur många miljarder? Balansräkningen ser i realiteten inte alls bra ut. Frågan är vem som lånar ut till ett land som börjar få så dåligt renomme ute i världen pga sina galna politiker som inte ens använt den lilla bit hjärna de har. Jag skulle vilja ha en rejäl riskpremie på mina lån till Konungariket.

  • Mattias

    Är du ekonom?

  • wildwest63

    Frågar du mej? Jag är finanschef i en privatbank.

  • Mattias

    Stort intresse för internationell ekonomi ser jag.

  • wildwest63

    Ingår delvis i arbetsuppgiften ”omvärldsbevakning”, men även stort intresse, ja. Har haft den här positionen i exakt 20 år nu.

  • Mattias

    Människan kan inte ordna upp allt, Jesu återkomst är det enda hoppet.

  • wildwest63

    Självklart. Men ingenstans i Bibeln står det att vi ska lägga oss ner och titta upp i himlen och inte göra nånting. Det liknar snarare den late tjänaren som grävde ner pundet så att det inte ens gav ränta.
    Alltså får vi sträva på att göra världen bättre och där ska det kristna vara i förgrunden, som jordens salt, för att vi tror på sanningen och bör leva efter den.

  • Mattias

    Lättare sagt än gjort OM det är så att vår rikedom förutsätter andra människors fattigdom. Här har jag dock inte hela bilden klar för mig hur det förhåller sig.

  • Läsare

    Martin och ww63
    Intressant att läsa det ni skriver

  • wildwest63

    Du ramlar in i vänsteretablissemangets myt nr 1. Ingen blir rikare av att vi blir fattigare. Det är västvärldens industrialister, forskare och högavlönade professorer som utvecklat alla de maskiner, metoder och varor som gör att fattigdomen i världen aldrig varit mindre. Om vi ger bort allt vad vi har, vad har vi då att hjälpa med?
    Vi ska vara tacksamma mot Gud att vi har det så bra och inte hela tiden indirekt anklaga honom för att vi är rikare än andra. Det är generationers svett och tårar och även gudsfruktan som gett oss vår rikedom idag. Den håller vi dock på att snabbt slösa bort genom att inte använda vårt gudagivna förstånd. Det är för bedrövligt.

  • Mattias

    Du ondgör dig över belåning men det är ju lån som möjliggör hela ekonomin.

  • Mattias

    Vi ska ha bättre o bättre bilar o kök, husrenoveringar, prylar mm samtidigt som folk svälter ihjäl. Har vi en skyldighet att ändra på det? Vad vill Gud? Orsakerna är oftast ländernas dåliga styre o missväxt, krig mm men att satsa på det nya fina köket istället för att bidra till förbättringar i andra länder tex.

  • David Smeds

    Martin Jag får en känsla av att Obama och andra drömmer om total globalism. Medvetet saboterade Obama USAs redan ihåliga ekonomi. Genom att låna under hela sin åtta år, så kunde ekonomin och arbetslösheten hållas i schack. Men det är inte Keynes modell att alla år låna för att stimulera ekonomin. Under goda år skulle det samlas i ladorna och statsmakten skulle då reducera sina utgifter. Om Soros, Obama och de som vill slå sönder nationalstaterna lyckas så kommer vi nära den situation där enda lösningen är att en ”stark ledare” ges makten. Detta är för mig vägen fram för en ”ante-krist” (en i stället för Kristus han är smord men inte av Bibelns Gud.) En charmerande kristen personlighet, stödd av korrekta politiska och ekumeniska krafter.
    Att hata Trump är för mig att bekänna att man inte förstått hur stora problemen är i USA m.fl länder. Trump valdes med ett enkelt program men vägen fram är mkt svår. Jag har studerat nationalekonomi ett läsår men anser mig inte vara sakkunnig. Grattis till din master i finansiering det ger en bra baskunskap. Din skarpa analys gillar jag. MVH

  • David Smeds

    wildwest63 Trump har noga inga alternativ. Han måste få upp tillväxten. Troligen hoppas han att kunna börja amortera efter detta. Jag hoppas att han lyckas.

  • Martin

    Om inte Obama hade genomfört sina räddningsåtgärder hade landet fallit ner i en depression och fallit tillbaka ett antal år i välstånd, kanske tjugo. Banker hade gått i konkurs, människor hade förlorat sitt sparkapital, företag hade gått i konkurs, antagligen också företag som Ford eller General Motors. Men skadan hade ändå varit mindre än vad jag är övertygad om att den kommer bli. Nu är skuldnivåerna dubbelt så höga som för åtta år sedan så nu är problemen av en helt annan magnitud. Då kunde man lösa problemen genom att dra åt svångremmen, något som antagligen inte är möjligt idag. Problemet då var överdriven kreditgivning och man löste problemen med ännu mer lån, standardlösningen i vår spekulations-drivna ekonomi. En femteklassare skulle inse det ohållbara i detta. Man behöver inte vara expert för att inse att Kina inte kan öka sina skulder med 15 procent per år medan ekonomin växer med 6,5 procent. Det blir en exponentiell ökning som förr eller senare leder till kollaps. Vid ett läge når man det ekonomer kallar för ”Minsky moment” vilket innebär att nya investeringar inte genererar tillräckligt med kassaflöde för att betala räntor på lånen och då är kollapsen nära förestående. Men jag kan inte uttala mig om Obamas drivkrafter, ingen politiker hade vågat låta korthuset falla efter krisen 2008.

    Att hata Trump är att hata budbäraren som kommer med dåliga nyheter. Trump menar, och han har helt rätt, att USA har gjort hela världen rika men på sin egen bekostnad. Men vilken president vill bli ihågkommen som den president som sänkte det ekonomiska systemet? Det är lite som tyder på att Trump kommer göra tillräckliga åtstramningar för att få landet på fötter. Han pratar fortfarande om att expandera sig ur krisen. Jag tror att det har gått för långt och att vi redan har gått över the point of no return. Ja det är säkert möjligt att efter en kris kommer antikrist dyka upp som räddaren men för min del har jag gett upp såna spekulationer om inte jag blir övertygad just där och just då.

    USA är bankrutt och har varit det ett bra tag. Men fram tills nu har ändå det finansiella systemet befunnit sig i ett jämviktsläge. USA har haft stora underskott mot Kina och oljeexporterande länder i Mellanöstern. Dessa länder har använt överskottet att köpa ”risk-fria” amerikanska obligationer och farsen har kunnat fortgå. Men med lägre oljepris och stigande inhemska åtaganden är nu Mellanöstern-ekonomierna under press och är nettosäljare av amerikanska obligationer. Som jag skrev innan ser Kina stora finansiella utflöden och måste även de sälja av sina innehav i USA. Som lök på laxen börjar inflationen krypa upp vilket gör det bara ännu svårare att försvara de nuvarande räntenivåerna. Nej, köparna av obligationer är istället centralbankerna själva, när alla andra naturliga köpare har försvunnit. När centralbankerna har lämnat banan är det fritt fram för räntorna att stiga. Där är vi kanske redan i höst när ECB börjar avveckla sina obligations-köp.

  • kjell

    Huset och köket har sin tid, jag satsade på egnahem på 70 talet, när en normal arbetarlön låg på ca 1000 kr mån, huset gick på 100 tusen, det var lätt att betala dom lånen när inflationen hjälpte till, jag tror fortfarande att det är lönsamt att bygga ett egna hem, alla priser går uppåt hela tiden, och det man betalat nu blir inte dyrare.
    Men när man genomför detta så ger inte det mer över för stunden, men på sikt har det hjälpt oss med låg hyra, genom det har vi kunnat hjälpa våra barn till bra skolor, (som vi inte fick själva) och genom det bra arbete, i nivå med ww , så vi gamla som idag ser ut att ha det bra, har i de flesta fall bara bidragit till att nästa generation får det bättre.

  • Leif Boman

    (Båda ni sveper på med olika hypoteser som är svåra att kontrollera. Båda tror sig ha funnit det rätta, det sanna, och de relevanta fakta som behövs)

    Speciellt Lars har en hel del idéer om både det ena och det andra. I hans ögon är förmodligen också du David en antikristlig soldyrkande katolik även om han inte sagt det rakt ut än. Det brukar bli ungefär så efter ett tags diskuterande med den mannen. Kristna är inte mycket värda för honom!

    Jesu frid…

  • Martin

    Tack för det David. Ja universitetet gav bra basic-kunskaper men som med så mycket annat lär man sig på jobbet. Jag postade ett lite längre svar men det har inte dykt upp, får se om jag skickar in det igen.

  • Lars Wärn

    Intressant information. När det gäller Ryssland är jag ganska säker på att dagens ekonomiska krig mot det ryska folket kommer att leda till något mycket positivt för landet. Den inhemska produktionen och handeln kommer att öka i dramatiskt. Först sakta men ändå säkert sedan i ökande takt. Landet är så stort och har enorma naturtillgångar av olika slag. En värld som som har allt. Problemet under de första åren efter sovjetdiktaturens fall var längtan efter ”västvaror”. Ett problem för den inhemska produktionen och handeln som Ryssland nu kommer att repa sig från. De kommer att producera sina ”västvaror” själva och så småningom uppnå en positiv handelsbalans.

  • Lars Wärn

    ”Make america great again”… USA kommer att bli mindre än någonsin under Trump-regimen.

    http://www.di.se/nyheter/turisterna-flyr-new-york/

  • Lars Wärn

    Märkliga idéer. Hitlers skriverier i Mein Kampf om ”lebensraum” österut speglade inte den politiska viljan hos den som 10 år senare blev en diktator långt värre än Stalin?

  • Lars Wärn

    Vilken lysande karriär du skulle ha gjort om du hade levat i 30-talets Tyskland. Tråkigt att fascistdikaturerna försvann och ersattes med demokratier (mer eller mindre) Eller hur 🙂

  • Lars Wärn

    Den tanken har aldrig slagit mig. Du är intresserad av anagram? Blev addad på fb av en person med namnet Abild Gabrimed. Var bergis på att det var en man, troligen kurd. Det var i alla fall någon som uppskattade min syn på Erdogan och kurdernas situation. Sen bytte personen profilbild och såg inte ut riktigt som jag hade tänkt mig…

    Walkie-talkie männen omkring mordplatsen, som är viktiga för Borgnäs, har nog inte utretts ordentlig vad jag vet. Var det SÄPO-män som skyddade Palme mot hans uttalade vilja? Eller var de SÄPO-män som samordnade mordet och underlättade flykten för för ”torpeden” som höll i mordvapnet?

  • Lars Wärn

    Jag följde Oliver Stones dokumentärer med stort intresse. Han var lite för snabb för min fattningsförmåga, men bra var det.

  • Lars Wärn

    ”Man måste långt ut på vänsterkanten för att hitta ‘krigarna’ numera.”

    Precis. Har vandrat vänsterut från C till KP allteftersom partierna ett efter ett har övergivit sitt EU-motstånd till förmån för sina egna förmåner i drömmar om att bli EU-parlamentariker, kommissionärer, presidenter el dyl. KP kan nog inte se att de har någon chans i något parlament överhuvudtaget, varför jag kommer att rösta på dem i nästa val 🙂

    Det sådana som Wallström framhåller är att ”EU är ett fredsprojekt”. Själv kan hon inte underbygga denna klyscha med annat än att ”när man ser alla dessa gravar [krigskyrkogårdar från WWI i Belgien] förstår man att EU är ett fredsprojekt”. Det verkar som om de mest korkade svenskarna har störst chans att bli minister i Sveriges regering (?).

    EU har startat en mängd krig och konflikter under de senaste decennierna. I östra Europa, i Nordafrika och i Mellanöstern. Detta stämmer väl överens med Daniels profetia om ”vilddjurets rike” och dess natur (KJV för säkerhets skull).

    ”And through his policy also he shall cause craft to prosper in his hand ; and he shall magnify himself in his heart , and BY PEACE shall destroy many : he shall also stand up against the Prince of princes ; but he shall be broken without hand ”.

  • Lars Wärn

    Konstigt.. mitt svar försvann bara… blev det inte bortmodererat får jag försöka rekonstruera det.

  • josef

    Personligen så har jag lite tvivel angående Kim Clements profetior, han har ju även haft lite fel.

    Men i vilket fall som helst. Slår man ihop Kims profetia om Trump med Davids Wilkerssons Call to Anguish predikan, så får man en ganska heltäckande profetia rörande Trump.

    Läs från David predikan:
    All true passion is born out of anguish. All true passion for Christ comes out of a baptism of anguish. You search the scripture and you’ll find that when God determined to recover a ruined situation, he would seek out a praying man, and he’d take him down into the waters of anguish. He would share his own anguish for what God saw happening to his church and to his people, and he would find a praying man, and he would take that man and literally baptize him in anguish. You find it in the book of Nehemiah. Jerusalem is in ruins. This is the center of God’s interests on earth at the time, his holy city is wasted and it’s full of iniquity and mixed marriages with the heathen. They were enslaving their own people making slaves out of the poor. The house of God was polluted with filth. The high priest was in league with Tobiah, a heathen, reprobate. How is God going to deal with this? How is God going to restore the ruin? How does he do it? What does he do?

    Nehemiah was not a preacher. He was a career man. He was the king’s cup bearer. He was in comfort. He was in royalty. He had it made, so to speak. But this was a praying man. And God found a man who would not just have a flash of emotion, not just some great sudden burst of concern and then let it die. He said no. I broke down and I wept and I mourned and I fasted, and then I began to pray night and day. When I heard I wept. Why didn’t his brother, Hanani, why didn’t these other men, who apparently were godly men because later Hanani was given the rule of the city (Neh 7:2). Why didn’t they have an answer. Why didn’t God use them in restoration? Why didn’t they have a word? Because there was no sign of anguish. No weeping, not a word of prayer. It’s all ruin. That’s all they could see.

    Kim o sin sida, har berättat att Trump skulle bli president. Trump stämmer in på Nehemiah med att han är framgångsrik, världsligt sett. Dock kan man inte säga att Trump är en bedjande människa men å andra sidan säger ju Kim att Trump skall bli väldigt gudfruktig efter hand. Det kan vara så enkelt att Trump har nöd, något som kanske saknas hos den bedjande delen av vår tids ”the High priest”

    En sak är säker, vi skall be för Trump och ge han tid. Han kan vara vår tids Nehemiah, kanske utan ens att vi fattar det.

  • Rune Johansson

    Bra analys Martin. Skulle vara intressant att höra dina synpunkter på det faktum att USA imorgon, 15 mars, officiellt slår i skuldtaket. Jag är definitivt inte övertygad om att kongressen kommer att godkänna en höjning av takt med Trump vid rodret. Stockman pekar ju på att i ett scenario där man avslår en höjning är kassan snart slut och då lär man väl som en sista utväg använda sig av Exchange Stabilization Fund. USA lär då vara bankrutt någon gång i höst.

  • Martin

    Som det är nu tar de bara upp checkhäftet och skriver ut nya lappar när deras gamla obligationer behöver förnyas. OM USA defaultar på sina obligationer skulle det vara första gången i världshistorien det händer och amerikanska obligationer är då inte längre ”risk-fria”. Effekterna skulle bli katastrofala, monumentala, jag saknar bokstavligen ordförråd för att rätt kunna beskriva vad som skulle hända. Det skulle verkligen vara som att öppna Pandoras ask och så dumma tror jag inte dom är. Sen har republikanerna majoritet i både senaten och i representanthuset (det som slarvigt brukar kallas kongressen) så demokraterna borde inte kunna använda situationen för att utpressa republikanerna.

  • Rune Johansson

    Häller med men förr eller senare blir lapparna värdelösa och leder i slutändan till hyperinflation. Undrar om vi inte inom kort når vägs ände.

  • Martin

    Jag tror också vi börjar närma oss end-game. Det finns inga naturliga köpare av obligationer kvar förutom centralbankerna och absurt nog matar både ECB och Bank of Japan på med ca 120 miljarder EUR i månaden. När de slutar köpa är marknaden oerhört sårbar. När det händer är svårt att sia om, ECB borde börja trappa ner i höst men jag vet inte när BoJ kan tänkas göra det. BoJ har lika stor balansräkning som Fed med skillnaden att Japan har en/4 av USA:s BNP. Hyperinflation tror jag inte kommer än om det kommer alls. Jag vet inte, ingen vet. Min gissning här är verkligen inte särskilt mycket värd men jag tänker att en skuldkris leder till ekonomisk depression, något som inte är inflationsdrivande.

    Presidentvalet i Frankrike i april/maj är superviktigt. Le Pen har aviserat att Frankrike ska folkomrösta om EU inom 6 månader efter en eventuell vinst. Om Frankrike lämnar EU/EMU är det antingen slutet för både EU och EMU.

  • Lars Wärn

    Varför önskar du alltid frid när du alltid söker strid?

  • Mattias

    Nä inte intresserad av anagram men just denna tror jag faktiskt stämmer.
    Har lyssnat mycket på Youtube om mordet och det har varit mycket intressant men ”utredarna” och polisen gjorde typ alla fel man kan göra i början så det blev som det blev. Vems vittnesmål kan man lita på tex, folk kommer in o vittnar om ingenting, 130 personer har ju erkänt mordet tex….

  • Leif Boman

    Det var vad min Herre också önskade även om det inte alltid lyckas träffa mitt i prick hos alla. Jag gör endast som Han lär, då blir det bra!

    ”Och när ni kommer in i ett hus, så hälsa det. Om huset är värdigt, skall den frid ni tillönskar komma över det. Men om det inte är värdigt, skall er frid vända tillbaka till er.
    Matt 10:12‭-‬13”

    Jesu frid…

  • Lars Wärn

    Vet inte exakt vad du bemöter av det jag skrivit. Jag litar inte blint på media, vilket du antyder. När det gäller tidningar har jag i dagsläget Världen idag och Fria tidningen vilka kan ses som ytterligheter i tidningsmedia (någon godhjärtat person har ordnat en gåvoprenumeration på Världen idag åt mig 🙂 ) Expressen läser jag däremot ytterst sällan. Den är mycket tendensiös (som dom kallar mig i tidningarnas kommentarsfält ibland som skäl till bortmoderering). Gösta Rosén, som yttrade många väl valda ord under sin tid som predikant, kallade blaskan ”Sexpressen” på 1970-talet vilket säger en del om den. I övrigt är det mest AB och SvD jag läser. Köper gärna Proletären och Faktum när jag besöker storstäder.

    När det gäller television förlitar jag mig inte på den statskontrollerade (läs EU/NATO-kontrollerade) media vi har här i landet numera. Där blir rapporter från t ex Russia Today och Al Jazeera viktiga komplement.

    När det gäller mordet på Palme bör du kolla upp alternativa media. Att CP mördade Olof Palme är ganska PK i Sverige idag (sanningen om mordet skulle ”skada” alltför många i det politiska etablissemanget alltför mycket.

  • David Smeds

    Martin Jag instämmer det ser dystert ut. Jag hoppas att vi slipper en härdsmälta på denna nivå. Grekland lånade av internationella banker till 20 % ränta och högre. Men den bank som kräver en sån ränta har ju redan öppet deklarerat att man inte tror på låntagarens kreditvärdighet. Sedan tvingas EUs skattebetalare ta på sig uppgiften att betala till bankerna. Och detta utan att EU kräver en ackordsuppgörelse med bankerna. Om jag skulle ta på mig att betala för en skuldsatt vän. Då skulle jag förhandla om ett ackord. Där jag försöker hitta den nivå där banken satt sitt förväntade monetära värdet, sett på min väns situation. Jag ser ett mönster där USA och EUs medborgare betalar för bankernas ”medvetna” felsatsningar, pga av korruption mellan politisk makt och bankerna

  • Martin

    Visst tar bankerna överdrivna risker. När bankerna hamnar i trubbel vet de att staten kommer till deras räddning. Staten vågar helt enkelt inte låta bankerna gå i konkurs, vilket de absolut borde göra. Detta vet bankerna naturligtvis om och tar därmed större risker än deras balansräkning medger. Detta är systemhotande. Bankerna borde över huvud taget inte ägna sig åt någon spekulation utöver in- och utlåning.

    Själv vet jag inte vad jag hoppas på. En härdsmälta låter ju naturligtvis inte särskilt trevligt men vi måste på något sätt (ju lugnare desto bättre) bryta denna samhällsordning och gå tillbaka till en enklare typ av ekonomi. Vi kan inte hela tiden låna av framtida generationer. Frankrike har exempelvis inte haft ett statligt budgetöverskott sen 70-talet! Det stora misstaget politikerna/centralbankerna gjorde 2008 var att inte låta korthuset falla. Istället ”botades” krisen men mycket mera av det som skapade krisen i första läget, d v s överdriven kredittillväxt. Detta innebär i sin tur att nästa kris kommer bli av en helt annan magnitud än krisen för snart nio år sen.

  • David Smeds

    Martin Jag instämmer det ser dystert ut. Jag hoppas att vi slipper en härdsmälta på denna nivå. Grekland lånade av internationella banker till 20 % ränta och högre. Men den bank som kräver en sån ränta har ju redan öppet deklarerat att man inte tror på låntagarens kreditvärdighet. Sedan tvingas EUs skattebetalare ta på sig uppgiften att betala till bankerna. Och detta utan att EU kräver en ackordsuppgörelse med bankerna. Om jag skulle ta på mig att betala för en skuldsatt vän. Då skulle jag förhandla om ett ackord. Där jag försöker hitta den nivå där banken satt sitt förväntade monetära värde, när de anlyserat min väns ekonomi. Jag ser ett mönster där USA och EUs medborgare betalar för bankernas ”medvetna” felsatsningar, pga av korruption mellan politisk makt och bankerna.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Hittar inget som fastnat i filtret Wärn. Ibland händer saker utan bra förklaringar i den digitala världen. Om det finns något i dina (eller andras) kommentarer som på något vis går över gränsen (och vi hinner upptäcka) brukar vi vara öppna med det och bemöta eller förklarar varför det refuseras… mvh Daniel

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Jo, jag hittar också intressanta saker på vänsterkanten. Dock är roten till vänsterrörelsen så pass Gudsfientlig att jag i övrigt inte vill beblanda mig med marxismen i någon form/tappning.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Han har gjort ett utomordentligt arbete med dokumentären…

  • Martin

    Det verkar som USA går in i värsta tänkbara scenario som är stagflation. Det är en sammanslagning av två ord; stagnation och inflation, m a o låg eller negativ tillväxt och inflation. Räntorna går upp men tillväxten går ner, det betyder att hushållen måste bära dyrare boräntor men p g a låg tillväxt får de ingen lönekompensation för den höga inflationen. Detta är sämsta tänkbara miljö för bopriser.

    Nästan under radarn pågår en fullskalig skuldkris. Människorna lider något oerhört men media är påfallande tysta. Landet är Venezuela. BNP faller med 20 procent och valutan har tappat nästan åttio procent mot dollarn. Det är som att att en dollar skulle kosta 40 kr istället för 9 kr (och en latte i New York 250 spänn). Det saknas livsnödvändiga varor som mediciner och livsmedel och människor jagar husdjur för att överleva. Förra året läste jag i svensk media att krisen berodde på ett lågt oljepris. Sen dess har oljepriset stigit men krisen kvarstår, därmed är det tyst om Venezuela i svensk media. Jag har inte satt mig in helt i detaljerna men landets förre president, kommunisten Hugo Chavez förstatligade oljeindustrin och utlovade reformer som landet inte hade råd med. Chavez gick bort i cancer 2013 och ersattes av Nicolas Maduro.

    Jag säger naturligtvis inte att Sverige kommer bli som Venezuela men heller inte att det kan uteslutas. Skuldkriser är oerhört farliga för ett land. Betalningssystemet slutar att fungera, företag är rädda att inte få betalt och håller inne med sina betalningar. Bankomaterna töms snabbt på pengar osv. Dessutom pågår i Sverige en väldigt snabb omställning till ett kontantlöst samhälle. Så sent som för några veckor sen fick jag reda på att min veterinär inte längre tog emot kontanter av ”säkerhetsskäl”. Sure… På ICA-butikerna är det nu bara ett fåtal kassor som tar emot kontanter, i alla fall där jag bor. Det som är lite olyckligt är att många har ropat vargen för tidigt, säkert jag också.

    Det finns några bra länkar på nätet att följa för den intresserade. Bloggen jag alltid rekommenderar är zerohedge punkt com. De följer det viktigaste av det som händer på finansmarknaderna och har en tydlig bias mot att världen är på väg in i nån form av kaos. Detta är både något positivt och negativt beroende på hur man ser det.

    En annan sida är tradingeconomics punkt com. Där kan man hitta ekonomisk statistik (bnp, inflation, arbetslöshet osv) över de flesta länderna. Det är faktiskt lättare än man kan tro att skapa sig en hygglig överblick över ett lands ekonomi.

  • chemnitz2

    Detta är endast fakta, låt vara bortglömda.
    När den lagliga tyska regeringens statsöverhuvud amiral Dönitz fängslades och ställdes inför de allierade domarna i Nürnberg, där han befanns skyldig till krigsförbrytelser, så var det över 100 äldre allierade officerare som skrev brev och stödde Dönitz.
    Det är tack vare dessa drakoniska allierade grundlagar som människor fängslas i dagens Tyskland för att uttrycka tvivel på ”förintelsen”. I Sverige är det tillåtet att kritisera den officiella historien, dock inte i massmedia. Betyder det att Sverige är en demokrati? Vi är något friare än Tyskland. Men demokrati i sin nuvarande form innebär att helt andra främmande krafter styr än folket i landet.

  • Lars Wärn

    Sökte strid och önskade ”frid”? Du förstår väl ganska enkelt att Yeshua inte gick in i husen, okvädade och hånade folket där inne för att sedan säga ”frid”, vända och gå ut?

  • Leif Boman

    Jag söker inte strid, men med dig som vänder på orden i det mesta är det oundvikligt. Den som ständigt hånar och öppet har hånat hela kristeheten som avgudadyrkare och påvens undersåtar i flertalet år är ju du själv.
    Att du härinne får vara kvar och härja är en gåta för mig, men det är ju upp till de styrande!

    De verkar acceptera ditt högmod och nedvärderande sätt. Jag skall inte fortsätta meningslösa diskussioner med dig utan jag ville bara göra andra uppmärksamma på ditt urusla sätt! Hoppas att andra också lägger märke till detta!

    Kram på dig.

  • Lars Wärn

    Det du skriver och det sätt du skriver på säger mycket om dig men inget om mig.

  • Leif Boman

    Du är en själ som har hamnat oerhört fel på din vandring med Gud Lars, vilket jag också många gånger har beklagat förr. Nu kanske det ser ut som om jag ”bara” omedelbart har konfronterat dig här inne utan grund, men då vet man inte att vi har diskuterat en hel del på annan sajt innan du tystnade sist.

    Gud är kärlek och vill att du skall älska Hans barn, glöm aldrig det! Inte endast de du bestämt skall vara Guds barn. Den som inte kan och vill älska dem som Jesus har köpt och gett Sitt liv för kan inte i förlängningen förbli Hans barn!

    Gör trots allt ett försök till.

    ”Den som älskar sin broder förblir i ljuset, och i honom finns inget som leder till fall. Men den som hatar sin broder är i mörkret och vandrar i mörkret. Han vet inte vart han går, ty mörkret har förblindat hans ögon.
    Johannes första brev 2:10‭-‬11”

    Jesu frid…..

  • David Smeds

    josef du skrev …..”Dock kan man inte säga att Trump är en bedjande människa men å andra sidan säger ju Kim att Trump skall bli väldigt gudfruktig efter hand”
    Han blev tillfrågad i en TV intervju förra veckan där han fick frågan om bön. Han svarade att han beder varje dag. Han är omgiven av hat och har svårt att bilda en komplett regering.
    Hur ska han klara sig om inte han och de kristna ber för honom?

  • Lars Wärn

    Som vanligt kan du inte hålla dina löften.

    Jag älskar alla mina bröder och systrar men det blir allt färre av dem i de kristna sammanhangen. Efter Harmagedon blir det omvänd ordning. Då kommer de saktmodiga att ta jorden i besittning och sedan behärska den i tusentals år.

  • Leif Boman

    Löftet du syftar på i detta fall anar jag är att jag sa att jag inte kommer att fortsätta meningslösa diskussioner med dig, det kommer jag att hålla, så du kan vara lugn, det kommer du snart att bli varse om.

    Jag hoppas ändå att dina ord är sanna, om att du trots allt älskar, men frukten är dock fortfarande inte så värst synlig av ditt språk att döma. Återigen så är det inte du som avgör vem som är din broder eller syster, tack och lov, utan det är alla pånyttfödda genom Herren Jesus Kristus som är dina syskon, om du nu själv menar dig vara en sådan vill säga? Och då är din kallelse att gå in för att, ”hör och häpna” älska även mig!

    Jesu frid…

  • Lars Wärn

    Återigen är det jag som avgör vem som är min broder och vem som är min syster.

  • Leif Boman

    Det är just det som är ett av dina allra största problem!
    Det är Herren och inte du som avgör vem Han har fött!

    Nu är det game over även här!

    Lycka till och Jesu frid….

  • Lars Wärn

    Min Herre och jag har haft ett gott samarbete i många frågor under många decennier, även i den typ av frågor du aktualiserar. Hur ditt samarbete med din ”herre” löper är en diametralt motsatt och annorlunda fråga.

  • David Smeds

    Josef citerade David Wilkerson i ett inlägg med engelsk text. Jag översatte delar av denna till svenska.
    ————————————————————————————-
    från David Wilkersons predikan:
    All sann passion föds ur ångest. All sann passion för Kristus kommer ur ett dop i ångest. Söker du i skriften upptäcker du att när Gud är fast besluten att återställa en förstörd situation, så söker han upp en bedjande människa, och för denne in i ett dop av ångest. De skulle dela sin egen ångest med vad Gud känner för sin församling och sitt folk, och bokstavligen döpas i ångest.
    Vi ser detta hos Nehemja. Jerusalem är i ruiner. Jerusalem var centrum för Guds intressen på jorden vid den tiden, den är hans heliga stad som nu är sönderslagen, full av ondska och med blandäktenskap med oomvända hedningar. Dessa hedningar ville förslava sitt eget folk att göra slavar av alla fattiga.
    Guds hus var förorenat med skändlig smuts. Översteprästen var i förbund med Tobia, en oomvänd hedning. Hur kan då Gud att ta itu med detta? Hur kommer Gud att återställa ruinerna? Hur? och Vad måste göras?

    Nehemja var inte en förkunnare. Han var en person mitt i karriären. Han var kungens munskänk. Han levde i komfort. Han var bland kungligheter. Men trots detta en bedjande människa. Och Gud fann här en man som inte bara fått ett infall av känslor, inte bara några stora plötsliga utbrott av oro och sedan lät visionen dö. Nehemja bröt samman och grät. sörjde och fastade, och sedan började han att be natt och dag. Det var när han hörde rapporterna som han grät.
    Varför reagerade inte hans bror Hanani, och de andra som uppenbarligen var gudfruktiga män? Varför hade de andra inga konkreta svar. Varför kunde inte Gud använda dem i restaureringen? Varför säger de inte ett ord? Just därför att de saknade ångest. Ingen gråt, ingen bön. Det handlade trots allt om en stad i ruiner. Men det yttre var det enda de kunde se.
    ———————————————–
    Hur har vi det idag? MVH

  • Lars Wärn

    Trump beordrade avfyrande av 59 kryssningsmissiler mot en militärbas i Syrien som används av Ryssland för flygräder och bekämpande av IS och andra jihadistiska terrorister i Syrein (ca 1000 olika grupper sägs det) i natt.

    Jag skrev någonstans, att om inte Trump lyckas starta ett tredje världskrig så kommer NATO att göra det. Kanske Trump hinner först? Han vill testa sin makt på det militära och utrikespolitiska området efter att ha misslyckats totalt med sin agenda för inrikespolitiken.

    Att göra på detta vis innan det är utrett vilka som ligger bakom gasanfallet… En livsfarlig ledare, världens mäktigaste man. Det kan vara så, som ryska UD säger, att ett lager med kemiska stridsmedel, insmugglade till jihadistgrupper via Turkiet, träffades av en bomb och att de kemiska bomberna där utlöstes. NATO-landet Turkiet fraktade tidigare stora mängder NATO-vapen av olika slag* för att försörja IS ( de kanske inte kallades så då) och andra terrorister som krigade mot Syriens egala regering.

    *Finns mycket läsning om detta, just google it.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Denna kommentar hör hemma i nya posten Lars. Jag skrev den igår och den låg tidsinställd för idag, men borde tydligen publicerats redan i går….

    http://aletheia.se/2017/04/07/darfor-var-giftgasattacken-i-syrien-troligtvis-fake-news-eller-propaganda/

  • Lars Wärn

    Postade om kommentaren i nya tråden nu, så får vi se om den passar.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?