Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Wow – Otaliga, rörande vittnesbörd när judar bekänner Yeshua som Ha Mashiach

Wow – Djupt rörande vittnesbörd från judar som upptäckt Jesu (Yeshuas) judiska identitet, syfte och kraft och hur Evangelierna och Nya Testamentet INTE handlar om antisemitism, julafton och påven. Något många judar (inte alla!) fått höra sedan barnsben.

Kyrkans representanter (både katoliker och protestanter) har onekligen gjort ett uruselt jobb att berätta att Jesus inte är en grekisk Messias. Kanske ser vi förebilden kring vad som händer nu med Josef i Egypen, vars bröder inte heller kände igen honom i början? Svårt att inte bli berörd…

Romarbrevet 10:9

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

 

[Se fler klipp här]

 

Ämne: Fokus Israel Webb-TV, Goda nyheter, NYHETER

Nyckelord: , , , , , ,

  • Håller med, Wow och Amen!

  • Torbjörn Göransson

    Verkligt ärliga vittnesbörd om vad en enkel, personlig relation till Jesus/Jeshua är när inte någon s.k. ledare eller predikant/präst ännu har fått tillfälle att påverka med mänskliga ideer. Vi får be att den direkta relationen till frälsaren, universums skapare och omdanare skall få utvecklas och att ytterligare många israeler får upptäcka vem Jesus är.

  • Ulf Malmström

    Att omvända judar till Jesus är ett stort misstag. Det beror på att det judiska folket har en helt annan kallelse. När dessa judar tar emot det kristna budskapet grumlas deras judiska själ.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Bibelvers på det tack? Låter som privatreligiöst svammel Ulf. Sedan när är missionsbegallningen begränsad till hedningar?

  • Lars Wärn

    Håller med till hundra procent! Judar, liksom alla andra folk, ska omvändas till Judarnas Konung Messias Yeshua (inte till påvens Jesus Kristus)

    Shabbat Shalom!

    https://www.youtube.com/watch?v=GPq6eGCXXP8

  • Lars Wärn

    Nu har jag grälat så mycket så jag får önska ännu ett, ett sista, Shabbat Shalom! Lyssnar till Barbra Streisands underbara och unika röst: https://www.youtube.com/watch?v=0YONAP39jVE

    Avinu Malkeinu
    Barbra Streisand
    Hear our prayer
    We have sinned before Thee
    Have compassion upon us and upon our children
    Help us bring an end to pestilence, war, and famine
    Cause all hate and oppression to vanish from the earth
    Inscribe us for blessing in the Book Of Life
    Let the new year be a good year for us
    Avinu malkeinu sh’ma kolenu
    Avinu malkeinu chatanu l’faneycha
    Avinu malkeinu alkenu chamol aleynu
    V’al olaleynu v’tapenu
    Avinu malkeinu
    Kaleh dever v’cherev v’raav mealeynu
    Avinu malkeinu kalehchol tsar
    Umastin mealeynu
    Avinu malkeinu
    Avinu malkeinu
    Kotvenu… Sh’ma kolenu

  • Ulf Malmström

    I många fall är det sekulära judar som lockas av andra religioner. De är inte rotade i Judendomen. Andra som är födda judar, men inte i den judiska tron, har kanske inte fått den kunskap som finns. Alla dessa kan även lätt attraheras av andra gudar än Israels G-d. Inte sällan är dessa vilsna judiska själar, som t. ex. kan ha använt droger, eller haft ett negativt psykiskt tillstånd. Det är dessa som ofta är av den kategori som är öppna för att något nytt ska hända i sitt liv, något som ger en kick. Det är dessa sårbara judar som har lätt för att köpa budskapet om N T Jesus.

  • Lars Wärn

    Jag tror på ”NT Jesus”. Till 100%. Även om jag inte använder katolska/latinska namn längre (vilket jag gjorde i alltför många år)

    En dag kommer alla av Israel och alla andra av alla andra folk att ”köpa” Yeshua Messias.

    https://www.youtube.com/watch?v=l0g9RMydGMk

  • Björn Norlin

    Go kväll! Tips till er som gärna ser programmen textade till svenska finns idag 9 avsnitt av ”Judar som möter sin Messias” på Himlen TV7.
    Adr: HimlenTV7, Play-TV , sök i programarkivet ”Judar möter sin Messias”

  • Ulf Malmström

    Det påstås finnas hundratals Jesusprofetior i judarnas Bibel Tanach. Dessa ställen kan lätt förklaras i sin egen kontext. Är det då inte rätt märkligt att de som fick löftena, förbundet och kallades att bevara, förvara och förvalta G-du ord, inte förväntas vara de som är mest skickade att tala om hur deras Skrifter också skall tolkas? Istället mästrar kristna och messianer Torahobserverande judar genom att tala om för dem hur de ska läsa sin egen Bibel.

  • sam

    Ortodoxa judar och rabbinerna har infört egna Lagar och hävdar att man har auktoritet från Jehova. Läs Matteus 23;8.9 Men I skolen icke låta kalla eder ‘rabbi’, ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder.
    Likafullt kallar man sig rabbi idag ??

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Ulf Malmström: Du har onekligen inte grävt i Babylonska Talmud som är rabbinernas tolkningstradition. Ingen läsning som direkt leder till Yeshua som Messias utan tvärt om tveklöst var anledningen Martin Luther gick i taket och mot slutet av sitt liv resulterade i en mycket negativ skrift om judendom (milt sagt). Inom rabbinernas Talmud får de lära sig att Yeshua var född av en hora, blev gravid under mensen och att Yeshua numera brinner i helvetet i avföring o.s.v. (Hur nu det går ihop). De får även lära sig att Jesus besattes av Esaus ande (varpå judendomen brukar kalla kristna för Edomiter). Listan kan göras hur lång som helst v.g. att vår missionsbefallning gäller alla. D.v.s. vi som efterföljare av Yeshua SKA predika för hela mänskligheten, även praktiserande eller icke praktiserande judar. Allt annat är obibliskt.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Sam: Att rabbiner kallar sig för rabbiner är kanske det minsta av alla problem om du läser ovan kommentar….

  • sam

    Jag håller med om att vi ska predika för alla. Som jag ser det så är nog den svårare biten vad vi sk predika. I min mening så har varken kristna eller rabbiner ett evanfelium som är förankrat i Skriften. Kristna firar t.ex inte en enda av Jehovas högtider. Däremot så firar kristna en del hedniska högtider.
    Jehova säger att Hans ord gäller lika för alla. Jehova gör inte folkskillnad. Evangeliet om Jeshua finns tack vare goda kommunikationer, tillgängligrt för väldigt många.

  • Ulf Malmström

    Det blir gärna problematiskt när någon som individ inte tar tid för reflektion och skaffar sig en mer genomtänkt tro. Tyvärr bygger många sin personliga tro i första hand på känslobaserade erfarenheter och försöker i andra hand (ibland inte alls) sedan få ihop det hela ev. även teologiskt. —

    En upptäckt man då kan göra och som G T ofta uppfattas, är hur synen på en grym G-d i G T byter plats och förflyttas från G T till N T. Upptäckten blir då istället att det är N T som ger bilden av en grym G-d – inte G T. —

    Istället för en öppen inbjudan till samtal och en direkt möjlig relation, som i Tanach, – fodrar N T en medlare, där man utgår från att alla redan är dömda och skall grillas i evighet, såvida man inte accepterar att någon annan har betalat priset. —

    En domare i ett mål kräver att priset för en skuld skall betalas, men den anklagade kan inte betala, men domaren bryr sig inte om hur beloppet kommer in, utan om någon annan betalar skulden – så är saken utagerad. —

    Det visar gentemot den anklagade hur opersonligt, kyligt och oberört domaren ska agera i rätten. Men, det är inte bevis på sann kärlek och förlåtelse som motiverar domaren, utan enbart det korrekta med hur en straffskala som ska nollas. —

    Riktig kärlek visar sig på ett helt annat sätt. Om detta finns i ett agerande gentemot en person i skuld, så kan den som är berörd och har drabbats, gentemot den skyldige – visa empati, sympati, förståelse och vara villig till eftergift – t o m annulera hela skulden. Det är bevis på sann förlåtelse. —