Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Kommer B’rit Yerushalayim – Jerusalem-Förbundet undertecknas av Donald Trump?

I går kväll inleddes i Jerusalem speciella festligheter i samband med Yom Yerushalayim (Jerusalem-dagen, 24 maj), tillsammans med firandet av 50-årsminnet av ”Jerusalems befrielse”. Stora event planera nu under kommande dagar.

Samtidigt har USA’s kontroversiella president, Donald Trump, gett sig ut på turné i mellanöstern med ett avslut i Rom. Bemötandet i Saudiarabien var enligt alla rapporter kungligt och presidenten skrev samtidigt på mångmiljardaffärer mellan amerikanska krigsindustrin och Saudiarabien.

Denna vecka reser Trump vidare till Israel. Hela upplägget är givetvis intressant i sig. Han börjar hos de som ser sig som Islams främsta representanter. Besöker sedan representanter för både judendom och sekulära judar (Sionister/staten Israel) för att avsluta med kristendomens officiella representant – påven i Rom.

Enligt Vita Husets representant H R McMaster är denna resa unik i det att en amerikansk president under en enda resa besöker representanter för de tre monoteistiska religionerna. Syftet med resan sägs vara att förena människor från alla religioner i en gemensam vision: fred, framsteg (progress) och framgång.


Intressant i sammanhanget är att Yehuda Glick, rabbin och Knesset-ledamot sedan en tid tillbaka börjat uppmana folk från hela världen att skriva under ett nytt förbund: ”B’rit Yerushalayim” – ”Jerusalem-Förbundet”. Yehuda Glick vill att hundratusentals skriver under förbundet som en ‘födelsedags-present’ till staden Jerusalem. Många höga digniteter och celebriteter har redan skrivit under. Huruvida även Trump gör det framkommer säkert längre fram, kanske redan i morgon, tisdag.

Om nya Jerusalemförbundet:

Messianska judar och kristna har sedan en längre tid även engagerat sig i att ge religiösa judar skall få större tillgång till tempelberget. Även om drivkraften säkerligen främst är i omtanke för praktiserande judar, blir priset troligtvis religionssynkretism av sämsta slag. Nedan ser vi familjemedlemmar till svenska Israelvännen Lars Enarson, tillsammans med Yehuda Glick.

Boken Johannes Enarson har i sin hand ‘Arise and Ascent – A guide to the Temple Mount’ har dock en skrämmande baksida i dubbel mening. Visionen är tydlig – kristna, muslimer och judar, hand i hand på tempelberget. Den muslimska sektledaren Adnan Oktar (Mer om honom här) pratar till och med om att vi ska be och lovprisa gud under messias ledning.

Vilken gud och vilken messias?

Jag kan inte se något stöd för ett ‘nytt förbund’ i Guds Ord, innan konungarnas Konung Yeshua (Jesus) är på plats. Ej heller någon uppmaning till ren Baalsdyrkan på tempelberget. Att stödja ett sådant projekt, direkt eller indirekt vore ren och skär naivitet utifrån ett bibliskt perspektiv. Jag vill inte tro att det är familjen Enarsons intentioner.

Fler intressanta händelser:

Vid öppnandet av ”The International Forum on Al-Quds Wakfs” (Islamic trusts) i Istanbul den 8 maj, uppmanade ”Kalif” Erdogan ‘islams anhängare” att gå upp (ascend) på Tempelberget” i Jerusalem

Bara några få dagar senare manar nu också ”ledande rabbiner” och högt uppsatta personer i Knesset judar att i stora skaror gå upp på Tempelberget på Yom Yerushalayim.
(Detta på inrådan av Yehuda Glick, Likudmedlem i Knesset och förespråkare för ”multi-faith” bön på Tempel berget)

Vart leder allt detta ur ett bibliskt perspektiv?

  • Är det begynnelsen eller startskottet till den falska fred många bibelintresserade hävdar föregår Jesu återkomst?
  • Kommer USA’s märklige president (eller svärsonen Jared Kushner) att lyckas med det ingen företrädare kunnat åstakomma – fred i mellanöstern?
  • Är messianska judar och kristna på god väg att låta sig bedras?

Personligen har jag numera mycket svårt att se hur Israels återupprättelse, ur ett bibliskt perspektiv, kan ske innan kriget vi läser om i Hesekiel 38-39 har ägt rum. En inte så liten detalj många kristna förbisett i sitt stöd för familjen Rotschilds Israel. Hoppas jag har fel!

Daniel ‘My Two Cents’ F orslund

 

Relaterat

(Jerry Golden) Det ondas rötter i Jerusalem

Kristen Sionism svårförenlig med Bibeln

=>

Ämne: Ändens tid, NYHETER, OPINION & DEBATT, Politik, Ekonomi & Samhälle, TRADITION & TEOLOGI, UTRIKES

Nyckelord: , , , , , , ,

  • Stefan

    Jag tänker att Trump väntar med att uppfylla vallöftet om ambassaden i Jerusalem tills han ser hur det går på denna resa

  • Det var ett bra program och man kan inte annat än sörja över den situation som araberna har hamnar i. Välsigna Israel ja, men inte alltid för vad de gör. De har fortfarande en bindel för sina ögon.

    ”Är det begynnelsen eller startskottet till den falska fred många bibelintresserade hävdar föregår Jesu återkomst?”
    Det kan det mycket väl vara

    ”Kommer USA’s märklige president (eller svärsonen Jared Kushner) att lyckas med det ingen företrädare kunnat åstakomma – fred i mellanöstern?”
    Nej, det blir ingen fred utan fredsfursten

    ”Är messianska judar och kristna på god väg att låta sig bedras?”
    Absolut

  • Birgit Severin

    Tack för denna vakenhet i sen och mörk tid!

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Melkersson: Givetvis blir det ingen varaktig fred innan Fredsfursten är här. Dock vill ju vissa eskatologer (heter det så?) hävda att man kan tolka bibeln såsom att det blir en tillfällig fred.

    Ur 1 Tess 5

    Håll er vakna
    ​ Men om tid och stund, bröder, behöver man inte skriva till er, för ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. Just när folk säger: ”Allt är lugnt och tryggt”, då kommer katastrofen lika plötsligt som värkarna när en kvinna skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörkret, och dagen kan inte överraska er som en tjuv. Ni är alla ljusets söner och dagens söner. Vi tillhör inte natten eller mörkret. Därför får vi heller inte sova som de andra utan måste hålla oss vakna och nyktra. De som sover sover om natten, och de som berusar sig är druckna om natten. Men vi som tillhör dagen skall vara nyktra och iföra oss trons och kärlekens rustning och ha hoppet om frälsning som hjälm. Gud har inte bestämt oss till att bli offer för vreden utan till att vinna frälsning genom vår herre Jesus Kristus, som har dött för oss för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi nu är vakna eller sover. Därför skall ni trösta och bygga upp varandra, så som ni ju också gör.

  • Janneyo114

    Intressant att se hur klossarna i bygget finns i bibelverserna, överallt! Trump verkar mer en lakej än den diktator som liberalmedia skäller på dagarna i ända. Vapen till Saudierna och fred i Jerusalem. Och papa i bland flaggorna. Jojo.

  • Daniel, Då blir svaret ett tillfälligt ja på frågan om det kan bli fred!

    Du skrev att det inte blir ett nytt förbund men det blir ett till men inte mellan Israel och Gud utan mellan Israel och antikrist;

    ”And he shall confirm the covenant with many for one week: and in the midst of the week he shall cause the sacrifice and the oblation to cease, and for the overspreading of abominations he shall make it desolate, even until the consummation, and that determined shall be poured upon the desolate” Dan 9:27

    Ett tempel måste ju byggas och offren upptas annars kan ju inte antikrist avsluta dem och sätta sig i templet och föregiva sig vara gud. Detta tempel är inte Hesekiels utan ett människobygge.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Melkersson:

    Har en god vän i Israel som är ortodox jude. Ringde honom häromdagen och frågade om ‘nya templet’ och vad han och de rabbiner han följer tänker om det. Nya templet?, svarade han frågande. Det ska ju komma från himlen när Messias kommer – blev svaret.

    – Så då menar du att om ett tempel byggs innan dess är det inte Messias tempel?

    Nej, det ska Messias föra med sig, var hans benhårda svar.

    Intressant konversation, minst sagt….

  • joo_hoo

    Förutsatt att man då inte gör kopplingen att den person som får till att ett nytt tempel byggs då blir sedd som en Messias och det hela då blir att det nya templet är det ”rätta”?

    Är inte det lite av orsaken till att judarna inte trodde på Jesus som Messias, han kom, men han påverkade inte makten och det politiska systemet på det sätt som de hade förväntat sig? Judarna fortsatte att vara förtryckta, någon ny kung med mänsklig makt blev det inte osv..

    Då det kommer att bli ett nytt tempel som antikrist kommer att inta för att avskaffa offret. Vad säger att judarna då inte redan låtit sig luras att tro att templet är det riktiga när det då ”uppfylls” vad de anser är de rätta skeendena för Messias ankomst?

    /redigerade lite..

  • John Peterson

    Det måste så klart först bli en naturlig fred, innan den verkliga Messiasfreden kan komma. Först det naturliga, därefter det andliga, skriver Paulus i 1 Kor 15. Det går som en röd tråd genom Bibeln tror jag.

    Frågan är om det kanske först behöver ske andra saker på den politiska scenen. Daniel 11 – ett inte så enkelt kapitel – ger intryck av att det handlar om nordrikets kung som står i konflikt med söderrikets kung (tänk Israel när det handlar om norr och söder). Detta kapitel tror jag uppfylldes delvis under Antiokus Epiphanes tid på 200-talet f.Kr. Nu väntar vi nog på den definitiva uppfyllelsen där den onda kungen ersätts av antikrist. Svårt att veta om hela kontexten kommer behöva vara likadan. I så fall är situationen inte direkt igenkännbar än så länge. Naturligtvis skulle man kunna tänka på Erdogan, men å andra sidan finns i så fall knappast en motpart från södersidan om man nu tänker på Egypten. Iran ligger mer österut och kan knappast räknas som söderriket.

    Även Upp 13 om odjuren behöver självklart tas med i bilden. Den som ska betraktas som odjuret ur (folk)havet (en goj, icke-jude) behöver kunna kännas igen itifrån sitt språk när man kollar texten:

    ”Och jag såg ett vilddjur komma upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden och tio kronor på sina horn, och hädiska namn på sina huvuden. 2 Vilddjuret som jag såg liknade en leopard, och det hade fötter som en björn och ett gap som ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och stor auktoritet. 3 Ett av dess huvuden såg ut att ha blivit slaktat och dödat, men dess dödliga sår hade läkts. Och hela jorden förundrade sig över vilddjuret och följde det. 4 De tillbad draken för att han hade gett sin makt åt vilddjuret, och de tillbad vilddjuret och sade: ”Vem är som vilddjuret? Vem kan strida mot det?”


    Än så länge tror jag inte att det finns en rimlig nutidskandidat för denna antikristroll. Skulle ändå presidenten börja kvalificera sig för den rollen då kanske man kan skönja en profetroll för hans svärson och tänker då på odjur nr 2 i Upp.13 Men nej än så länge är det att tolka in för mycket tror jag. Låt oss avvakta så länge och vara vakna och be!

  • Jag har svårt att se att tribulationstemplet ska vara Hesekiels som jag tänker mig som det tredje.

    För att templet överhuvud ska kunna byggas i den rådande situationen krävs det nån särskild för att det ska kunna ske. Vi såg ju av programmet i går hur explosivt det är i Jerusalem. Denne någon kan mycket väl vara en charmig antikrist som lyckas bedra Israel. Han kan genom det starka förbund han gör med dem tillåta judarna bygga ett tempel och att använda det tills han sätter sig där som en gud.. Det lär inte bli nått problem att finna judiska entreprenörer till bygget, de kommer att riva hela rasket fortare än kvickt och bygga templet så allt är igång när vedermödan tar fart. Att det ska stå färdigt senast i mitten av vedermödan är de datum vi har. Men antikrist har säkert bråttom när det väl tar fart.

    Ungefär så tänker jag med att det kommer att ske. Hesekiels tempel rymms väl knappt på tempelberget om jag minns måtten. Om det kan säkert Lars Värn lära oss mer

  • John Pederson, Att det kommer att ske politiska saker som vi inte har en aning om idag är väl tämligen säkert. Det var inte många som såg Trump innan han stod på scenen! Att spekulera om vem som blir antikrist kommer väl antagligen bli svårare än så.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Troligtvis är det som Mark Biltz brukar säga: Ett Tempel som byggs innan Messias kommer, blir i så fall antikrists tempel. Tror min ortodoxe vän har en poäng här, att nästa tempel står Gud själv för. Undrar om ett tempel byggt innan dess ens ‘räknas’ eller om det blir någon slags parantes i historien? När Messias kommer ska ju olivberget rämna mitt itu. Olivberget ligger som bekant inte långt därifrån. Svårt att tänka mig att ett tempel byggt av människohänder klarar den entrén…

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Jo, jag tänker mig att ortodoxa judar kommer korrigera sin tolkning om ett nytt tempel byggs. Vad jag kan se blir glädjen kortvarig. Dvs om jag förstår Dan 12 rätt hinner de endast offra i 45 dagar innan antikrist sätter sig i templet.

  • Daniel, tribulationstemplet blir uppenbarligen judarnas 3e tempel men det tror jag är ett falskt tempel och inte ett Herrens tempel och inte ska räknas in som det. Jag kan inte tänka mig att Herren under tusenårsriket ska sitta på en tron som antikrist suttit på och ”grisat” ner!

    I Upp 11:1 står det att Johannes blir tillsagd att mäta templet och dem som tillbeder där, varför då? Därför att de inte håller måttet. I v2 talas det om att hedningarna skall förtrampa den heliga staden. Hela inramningen är främmande för det tempel som Hesekiel talar om. Det sanna 3e templet kommer att byggas med Herren som byggmästare direkt efter vedermödans slut och fjärran ifrån skall man komma och bygga på Herrens tempel Sak 6;15

  • Lars Wärn

    ”Välsigna Israel ja, men inte alltid för vad de gör. De har fortfarande en bindel för sina ögon.”

    De kristna verkar vara betydligt mer av ”blindbockar” och har så varit länge.

    Vad säger Herren YHWH om täckelse i Jesaja kap 25?

  • Lars Wärn

    Om du accepterar att 1 Tess och 2 Tess handlar om en avlägsen framtid faller många bitar på plats. Profetian blir enklare att förstå.

    Men dagens kristna har fått för sig att all profetia ska uppfyllas nu – och senast nu!

  • Du talar i gåtor Lars, förklara det du tror på i stället så vi har nått att tala om

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Det där med att hedningarna ska förtrampa staden är intressant. Jag tror nämligen det är den tiden vi lever i redan nu. Anspråket på landet är inte baserat på omvändelse eller praktiserande av gamla förbundet, utan främst på etnicitet, och dessutom på fel sida (moderns). Visst ser vi religiösa judar i Israel men i övrigt är Israel ett av de mest sekulära länderna i världen. Sionismens fäder var marxister, kommunister, ateister och satansdyrkare (frimurare). Jag har kommit att inse det fruktansvärt smärtsamma; Israel kommer under en tid troligtvis bli bas för en världsvid Baalsdyrkan, något Gud vare sig kommer beskydda eller välsigna.

    Så illa blir det att Jesus kallar Jerusalem Sodom och Egypten i samma kapitel du citerade från. Avfallna judar lade grunden för dagens Israel. De bryr sig inte om Guds Ord, annat än att utnyttja dem till sin fördel. (Pratar nu inte om Gudfruktiga judar!).

    Jag har i alla år blundat för alla obekväma bibelord.

    Så säger Herren i Upp 11:8. Deras lik skall ligga på gatan i den stora stad som på andligt språk kallas Sodom och Egypten och där deras herre också blev korsfäst.

  • Lars Wärn

    Jag har skrivit samma sak så många gånger att jag börjar tröttna.

    För dagens kristna gäller Darby, och hans lärjungars läror, före Bibelns lära. Punkt slut.

  • Theos A.V

    Frågan är hur man ska tolka ”Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. 33 På samma sätt vet ni, när ni ser allt detta, att han är nära och står för dörren.”

    Många tror att fikonträdet ska ses som en bild av Israel, ett Israel som återigen tar plats på dess ursprungliga territorium. Alltså, är inte just Israels närvaro som omtalas i media precis varenda dag med Jerusalem i centrum inte just det tecknet som pekar på att sommaren (messianska riket) är nära? Eller hur förklara DU det?

  • Theos A.V

    Men inse att både vetet och ogräset växer tillsammans. Dikena som finns är att kalla allt och alla för vete eller också att betrakta allt som ogräs. Båda är just diken!

  • Lars Wärn

    Vad har jämförelsen med fikonträdet för koppling till Thessalonikerbreven?

  • Om hedningarna förtrampar staden nu har jag inte tänkt på, det skulle kunna vara muslimerna och att det kommer att eskalera framöver.

    Jag kan känna att vi, eller åtminstone jag, har ett slags begreppsförvirring, Messiansk, religiös, ortodox, Gudfruktig jude jag har inte koll på vad vi menar, har du?
    Att blunda för obekväma ord angående Israel har varit lätt under många år. Det har funnits ett överandligt svärmeri över Israel med osunda inslag. Där ett ett av dem är ett bortse från de problem bosättarna skapar för araberna.

  • Theos A.V

    Du verkar tro att 1+2 Tess ska tolkas långt in i framtiden om jag förstår dig rätt. Utifrån Mat 24 har många kristna tolkat det så att blotta Israels närvaro på världskartan betyder att det nu är nära till att alla dessa saker som omnämns i kapitlet ska ske. Utifrån det perspektivet tror man i så fall också att också 1+2 Tess ska tolkas som nära förestående.

  • Lars Wärn

    ”Du verkar tro att 1+2 Tess ska tolkas långt in i framtiden..”

    Du har förstått mig helt rätt. Finns det något behov av att evakuera ”de heliga” från jorden nu och i så fall varför? Frågan är om det överhuvudtaget finns några heliga på jorden idagm, utöver de 144 000 tecknade och de kommer inte att evakueras.

  • Theos A.V

    Ordet behov är kanske inte rätt val i detta val. Tanken baseras bl.a. på Joh 14 : ”Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är.” Jesus for upp till himlen som vi alla vet. Av den anledning betraktas himlen där Gud bor också som Faderns hus. Det framgår ju av texten. Dessutom läser vi om de 24 äldsten i himlen som av allt att döma utgör troende, något som Johannes får se i en profetisk syn. Då blir hämtningen dit något som helt enkelt framgår av texten. Även 1 Tess 4 bekräftar den tanken.
    Så kan man tänka i alla fall. Jag säger det med viss försiktighet. Ingen av oss har den slutgiltiga insikten i den frågan, men man kan samtala om det för att om möjligt få en bättre förståelse. Självklart finns det andra sätt att se på hela det eskatologiska skeende, som har blivit betydligt mer gängse teologi, jag vet, men alla synsätt har sina begränsningar. Värst är de som går runt och slår ner på alla som tycker att om man inte tänker som de då är man helt fel ute.

  • Lars Wärn

    ”Det måste så klart först bli en naturlig fred, innan den verkliga Messiasfreden kan komma.”

    Det blir ingen fred i Israel eller Mellanöstern före Harmagedon. Hur många har försökt ordna fred och misslyckats så här långt? Trump är knappast rätt man att lyckas.

  • Lars Wärn

    Han kommer inte att infria det löftet. Hur många vallöften har han infriat hittills? Vi ska vara mycket glada att han misslyckas, t e x vad gäller muren mot Mexico. Vad kommer hans allierade i arabvärlden att säga om han flyttar ambassaden?

  • Vad grundar denne jude detta på? Det står väl inget i Tanach om ett tempel från himlen när Messias kommer. Uppenbarelseboken är ju utesluten för hans del.

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Bra fråga SÅ. Ska fråga honom nästa gång. Troligtvis talmud eller den ryska rabbinen hans judiska inriktning följer…. Han är i alla fall ultraortodox jude, så pass att han och hans familj hade svårt att bo kvar i Sverige

  • Pingback: Lars och Johannes Enarson genmäle kring befarad religionssynkretism på tempelberget | Aletheia — Blogg & Tankesmedja()

  • Lars Wärn

    ”Det står väl inget i Tanach om ett tempel från himlen när Messias kommer. Uppenbarelseboken är ju utesluten för hans del.”

    Står det något i Uppenbarelseboken om ”ett tempel från himlen” ?

  • Ja i Upp 21:3.

  • Lars Wärn

    Finns det något tempel i det nya Jerusalem?

  • MyTwoCents – aletheia.se

    Så svarar han:

    We learn about the future Temple from the Book of Ezekial, chapters 40-42, wherein the prophet, a kohen (priest), is mystically transported from Babylon to Jerusalem, and shown every detail and measurement of the Holy Temple by an angel of G-d.
    The Prophecy of Ezekial came during the Babylonian Exile, between the First and Second Temples. However, the sages who built the Second Temple, did not completely follow Ezekial’s prophetic design, for they knew that the Second Temple would eventually be destroyed, and that Ezekial was prophesying about the future, eternal Temple

    We can now approach the primary question about the Third Temple. How will it be built? This is an issue that few people are willing to address because of obvious political implications. But, like it or not, the Third Temple is going to be built one day. So we may as well look at the question now.

    There is an essential disagreement among authorities as to how the Third Temple will be built. According to the Rambam (Maimonides), in his work, the Jewish people are commanded to construct a House for G-d.1 The Rambam lists this as one of the 613 eternal commandments of the Torah, relevant and obligatory whenever the Temple is not standing. He derives this from the verse, ”And they shall make for Me a sanctuary, and I will dwell among them.”2 According to the Rambam, the Jewish people must build the Third Temple any way they can, at any time they can accomplish the task. In the Laws of Kings, the Rambam states that the Messiah, an earthly, Jewish king, will build the Third Temple. And, in fact, he states that the only conclusive proof of the identity of the Messiah is that he will be the one to build the Temple.3

    The other view on the subject is derived from Medrash Rabbah, (a book of homiletic expositions from the time of the Talmud) . Here, the Medrash teaches that G-d Himself will build the Third Temple, and it will descend out of the fire from Heaven, onto its appointed place on earth, the Temple Mount. Rashi (the chief and classical bible commentator, circa 1200 C.E.) and Tosefot, (an academy of European scholars circa 1300C.E.) and many other authorities subscribe to this view, and this has become the popular view of the Jewish people. As to the verse, ”They shall make for Me a Sanctuary,” this opposing view teaches that the directive was already fulfilled with the building of the Mishkan and the first two Temples, and is no longer applicable. They cite as the source for the Third Temple the verse, ”You shall bring them in and plant them in the mountain of Your inheritance, in the establishment of Your residence which You have made, O Eternal, the Sanctuary, G-d, which Your hands have established.”4
    Although the two views appear to be contradictory, both are the words of the Living G-d, and there is no contradiction here at all. Among the many explanations which resolve the argument is the teaching that the redemption (and therefore the Third Temple) can come in one of two ways, b’itoh (in its time) or achishenah (suddenly, at any moment). B’itoh is the end of the fifth milennia, the Jewish year 6000 (as of this writing we are in the year 5759). If final redemption does not come till then, the Jewish people, led by the Messiah, who will be anointed as king by a prophet of G-d, will build the Third Temple. This goes according to the Rambam. But if the redemption comes achishenah, that is, immediately if not sooner, it will be replete with manifold miracles, incomparably greater than during the Exodus from Egypt some 3309 years ago, and the Holy Temple will suddenly appear out of the fire of Heaven atop Mount Moriah in Jerusalem. This is the opinion of Rashi and Tosefot, and the hope and dream and yearning of the Jewish people.

  • Ja, ”Herren Gud, den Allsmäktige och Lammet” är Templet. Upp 21:22.
    Observera att Herren Gud den Allsmäktige, är inte Lammet. Lammet och vi har samma Gud. Joh 20:17.

  • Intressant redogörelse. Vi förstår då att Tempelinstitutets inrikting följer Rambams uppfattning, att budet at bygga templet fortfarande gäller. Därför har de redan brännofferaltaret färdigt att transporteras till tempelplatsen.

    Om nu huvudfåran av judendomen tror på Rashi´s tolkning, att templet kommer hastigt som genom eld från himlen, så stämmer det dåligt med tanke på Jeshua. Templet försvann ju istället hastigt genom romarna bara 40 år efter Hans död. Därför anser många judar att Jeshua inte kan vara Messias, han gjorde ju inte det som Messias skall göra.

    Men Jeshua agerar på ett högre plan, det andliga, hans kropp (Templet) byggdes upp på den tredje dagen. På ”tredje dagen” kommer det fulländade Tabernaklet. Något tempel enligt Johannes förväntningar fanns inte i det nya Jerusalem. Det blir Herren Gud den Allsmäktige och Lammet som kommer att vara vårt Tabernakel efter uppståndelsen. Men i denna världen kommer förmodligen ett Tempel att byggas på den gamla tempelplatsen där det andra Templet en gång stod. Vilken roll detta Tempel kommer att ha finns det olika åsikter om.

  • Lars Wärn

    Tänkte mig att de värsta hycklarna levde under Mästarens tid på jorden. Men man kan inte alltid ha rätt.

    https://www.youtube.com/watch?v=9cxQyRl8DHw

  • Lars Wärn
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?