Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Talmuds mörka sida, Ketriel Blads insändare i ViD m.m.

Ingen har väl undgått den utdragna debatten mellan signaturerna Alexandra Alexandersson och Cornelia sista veckorna.  Har pga tung arbetsbelastning mitt i sommarvärmen + en liten minisemester på några dagar i Danmark inte lusläst alla kommentarer men konstaterar lite förenklat följande:

1.) Alexandra har hittat en rad citat från Talmuds mörka verser.  En del kan mycket väl komma från antisemitiska sidor på nätet (eller vara rena lögner).

2.) Cornelia gillar inte detta och har givit sin vinkel i ett antal kommentarer.

Faktum är att även om antisemitiska krafter kapat en del av dessa citat för att använda dem för sitt syfte tar det givitvis inte bort allvaret i citaten (dem som är korrekta citat).  Villfarelse är villfarelse vare sig det kommer från våra kyrkofäder inom kristenheten eller judiska rabbiner.  Lika väl som det finns antisemitism, finns det många idag med en allt för romantisk syn på judendomen.  Diken är aldrig bra, oavsett vilken sida man hamnar på.

Här är en handfull mycket anstötliga citat från Talmud.  (eng).    Även om man inte känner igen andan i citaten i dagens judendom går de inte att vifta bort som oviktiga.

Jehovah created the non-Jew in human form so that the Jew would not have to be served by beasts. The non-Jew is consequently an animal in human form, and condemned to serve the Jew day and night.

Midrasch Talpioth, p. 225-L

A boy-goy after nine years and one day old, and a girl after three years and one day old, are considered filthy.

Pereferkowicz, Talmud t.v., p. 11

Yevamoth 98a
[Trans.: A non-Jew is ”legally fatherless,” regardless of whether or not the father is known. Gentile children are essentially asses and horses, i.e., animals.]

R. Joseph said: Come and hear! A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition [intercourse], and if her deceased husband’s brother cohabits with her, she becomes his. The penalty of adultery may be incurred through her; [if a niddah] she defiles him who has connection with her, so that he in turn defiles that upon which he lies, as a garment which has lain upon [a person afflicted with gonorrhoea].

Sanhedrin 55b

Rab said: Pederasty with a child below nine years of age is not deemed as pederasty with a child above that. Samuel said: Pederasty with a child below three years is not treated as with a child above that.24 (24) I.e., Rab makes nine years the minimum; but if one committed sodomy with a child of lesser age, no guilt is incurred. Samuel makes three the minimum.

Sanhedrin 54b

Raba said. It means this: When a grown-up man has intercourse with a little girl it is nothing, for when the girl is less than this [three years old], it is as if one puts the finger into the eye; but when a small boy has intercourse with a grown-up woman he makes her as ’a girl who is injured by a piece of wood.’…

 

Parallellt med diskussionen på aletheia fick MFS ledare, Ketriel Blad in en insändare i Världen idag, förra veckan.  Kontentan av inlägget är att dagens judendom är mer nådebaserad än den på Jesu tid och att de på något vis trots allt omedvetet influerats av Jesu budskap.  Han skriver bl.a.

Ketriel Blad: Man kan därför inte utgå från NT för att bedöma dagens judar. NT:s beskrivning av fariséerna stämmer alltså inte med dagens judar, som går på en väg som ligger närmare den som Jeshua och hans lärjungar gick på.

Frågan är hur mycket Jeshuas ord rätade upp fariseismen så att den senare gick tillbaka till nådens väg som Mose och profeterna förespråkade.

Det är intressant att han och många med honom visar nåd mot judendomens tidiga villoläror men inte kan se med samma barmhärtighet på kyrkans.  Man skulle kunna säga något liknande om kristenheten.  D.v.s. – man kan därför inte utgå från tidiga kyrkofäder för att bedöma dagens kristenhet.  Många samfund, inklusive t.o.m. Svenska Kyrkan har offentligt gått ut med korrigeringar vg den felaktiga ersättningsteologin.

Blad inleder med att hävda 1.) Bara fariseismen överlevde fram till idag, bland alla judendomens inriktningar.

”Av den mångfaldiga judendomen som fanns på NT:s tid överlevde bara fariseismen. Men om man jämför NT:s bild av fariséerna med dagens judendom ser man många olikheter.”

2.) Han lägger sedan skulden på Shammajs hus för de allra värsta villfarelserna på Jesu tid och menar att fariséerna felaktigt fått hundhuvudet för den lagiska undervisning Jesus kritiserade.

Jag håller inte med.  Två judiska sekter har överlevt fram till idag.  Fariséerna via dagens ortodoxa ledarskap.  Jesusrörelsen via kristenheten.  Du som är intresserad av denna tankegång vänligen läs Per-Olof Hermanssons intresanta inlägg på Aletheia för en tid sedan: http://aletheia.se/2010/02/16/sann-kristendom-ar-inympad-i-sann-judendom

Vad försöker jag säga?

Jo, om vi ska kunna få en profetisk helhetsbild inför Jesu tillkommelse måste vi se med båda ögon.  Många av oss har sista åren intresserat oss för kristenhetens hebreiska rötter och önskar få tillbaka det ”judiska” perspektivet på Guds Ord.  Jesus var jude.  Född av judiska föräldrar. Fostrad av dåtidens rabbiner.  Uppfyllde lagen på ett sätt ingen före honom eller efter honom klarat av att göra.  Det är naturligt att en brud inför sitt stundande bröllop lär sig mer om brudgummens kultur, synsätt och traditioner utan att för den skull ”leka jude”.  Å andra sidan har kristenheten ingen nytta av att ”köpa hela kittet” som en ivrig ”hebrew roots movement” förespråkare får ett par år sedan.

”Halva skattkartan var”

En gammal bekant uttryckte sig ungefär så här för några år sedan:   ”Gud har på ett finurligt sätt rivit skattkartan i två bitar på samma sätt som de gamla piraterna brukade göra för att skydda sin skatt.  Sedan gav han ena biten av kartan till kristenheten och den andra till judarna.  Vill vi finna skatten måste vi ödmjuka oss under varandra och lägga ihop kartbitarna”

Jag tycker denna liknelse var profetisk och håller fortfarande.

Ett tredje spår på väg att upprättas?

Vad som nu börjar ske framför våra ögon, eller snart kommer att ske är att vi tillsammans finner våra rötter.  Det finns bara en olivrot för både kristenheten och judendomen att inympas i:  JESUS KRISTUS, eller YESHUA MESSIAS som våra judiska vänner skulle uttrycka sig.  Om detta spår har Jan-Olof Sundvall i föreningen Shabbat Shalom en intressant undervisning som snart kommer på DVD.  (Hurry up Mr Lindblad 🙂 )

 

Ska vi gå framåt i denna process bör så småningom alla spöken i garderoben drivas ut. Både kristenhetens mörka kapitel får vi göra upp med, men även judendomens. Att helt förkasta rabbinernas många visa slutsatser kring Guds Ord, trots att de inte (ännu!) förstår vem Yeshua är är lika felaktigt som att döma ut de uppenbarelser kristenheten fått kring Guds Ord i ljuset av Jesus Kristus, vår frälsare och Herre.

 

Han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och slår landet med tillspillogivning.
Han skall gå framför honom i Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till barnen och omvända de olydiga till ett rättfärdigt sinnelag och så skaffa åt Herren ett folk som är berett.”
Gud välsigne dig!
/Daniel (MyTwoCents)

 

 

Ketriel Blads inlägg i Världen idag:

http://www.varldenidag.se/debatt/2011/07/18/Nad-fore-lag-i-dagens-judendom/

 


=>

Ämne: TRADITION & TEOLOGI, Våra Hebreiska rötter

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?