Aletheia — Blogg & Tankesmedja

Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Spännande bok – gåva till aletheias läsare

Återupprättelse –
Guds Torah åter till Jesu lärjungar

Torahn är för kristna.  Biblisk kristendom var från början en sekt inom judendomen som trodde på Jesus och som såg Torahn (de fem Moseböckerna) som Skriftens hjärta. Denna bok presenterar fascinerande skäl för att återvända till den ursprungliga bibliska tron på Jesus.

D. T. Lancaster besvarar vanliga teologiska invändningar mot Torahn och visar samtidigt att kristna redan lever mycket mer efter Guds lag än vad de är medvetna om. Denna tanke provocerande teologiskt omskakande bok är en lättläst och inspirerande resa in i Bibelns värld.

Boken är en gåva till Aletheias läsare från Föreningen Shabbat Shalom. Beställ boken (inbunden, 220 sidor) genom att skicka ett mejl med namn och adress till erbjudande@elshaddai.se eller genom ett samtal till 08-400 118 18

Mvh

MyTwoCents / Daniel

=>
20

Ämne: Goda nyheter, Kristendomens historia, Pålysning, Våra Hebreiska rötter

Nyckelord: ,

47 comments

  • Guest/Anonym: Är din relation med Herren så fantastisk som du säger att den är har du inget att frukta. Jag är också trygg i min Gudsrelation, men alltid hungrig efter mer av Gud, mer av den Helige Ande, mer av Hans kraft, mer av Ordet.

    Kan bara tala för mig själv; Ju äldre jag blir i Herren, ju mer inser jag djupet och bredden av Guds Ord och det väcker min hunger och nyfikenhet, inte fruktan (annat än rätt sorts fruktan, d.v.s. Gudsfruktan).

    Som jag nämnde för border Sköld – Väckelserörelser har ju i alla tider strävat efter att hitta tillbaka till Apostlagärningarnas församling. Jag ser inte personligen att kristenheten såsom den ser ut idag agerar i dess ande och kraft. Därmed kanske vi inte behöver frukta en återupprättelse av de forna stigarna utan med iver gräva upp de urgamla brunnarna.

    Herren välsigne dig. Frukta inte!

    mvh
    Daniel

  • Daniel och SÅ, jag skrev om BOKTITELN, och den har jag läst, och ställde en del frågor kring den. Faktum är ju f.ö. att de som fick Brasilien i brand – i Andens eld – predikade Guds Ord, som det står skrivet i Bibeln. Det kan INGEN frånta dem.

  • Från en som levt tillsammans med Herren i alla år och inte har någon som helst teologisk kunskap i bagaget. Från en som levt i en fantastisk relation med Herren i barnslig tro på att jag är ett barn till Honom. Från en som nu förstår att jag måste återupprättas…jag som trodde att Gud och jag hade den bästa tänkbara relationen…nu vet jag inte vad allt detta betyder. Tänk om jag levt på en felaktig föreställning att allt var okej!
    Vad gör en enkel vandringsman för fel, vad ska jag ändra på för att det ska bli rätt till slut! Faktum är att det väcker frågor och osäkerhet???

  • Det ena tar inte ut det andra. Väckelserörelser har ju i alla tider strävat efter att hitta tillbaka till Apostlagärningarnas församling. Är du inte själv engagerad i detta S-E? Du brukar ju tala om ”ritningarna” till församlingen vi måste tillbaka till?

    Ännu en gång (som jag redan sagt idag): Detta vad inte ett debatt-inlägg utan en generös gåva från ett förlag som lever i tro.

    Kan ni inte läsa boken innan ni börjar debattera vad ni TROR är dess innehåll 😉

    mvh
    Daniel

  • Läs boken först innan du uttalar dig, men då riskerar du att ”halmgubben” inte är lika intakt som nu. 🙂

    Man behöver ingen större profetisk gåva för att se att det behövs återupprättelse av den tro som blev överlämnad till Herren Jeshuas apostlar. Laglöshetens ande påverkar alltmer de kristna församlingarna och snart firar man en högtid som Herren inte sagt ett ord om att firas.

    Man kan bli befriad både från synden och julen om man läser boken. Det är väl bra! 🙂

    Var modig och läs den Sköld, Herren är din sköld så frukta ej!

  • T.ex. Gunnar Wingren och Daniel Berg, som i princip med bara Bibeln i handen, for till Brasilien, och satta hela det landet på kartan över pingsteldens framfart! Vad behövde de återupprättas från?

  • ”Återupprättelse”, från vad? från Biblisk kristendom? Boktiteln är rena förolämpingen mot alla gudsmän -och gudskvinnor, som – ned genom tiderna och över hela vår värld – förkunnat biblisk kristendom, och VUNNIT SKAROR av Människor för Kristus. Vad behövde de ”upprättas” från?

  • Linnea.

    Årets mest givande bok för mig. Fick den rekommenderad av dotter och måg som hade läst den med god behållning under sin semester.

    Tackar varmt för detta generösa erbjudande! Var välsignade rikligen! 4 Mos. 6:24-26

  • Tack Daniel för detta påpekande. Ja, det är verkligen generöst och det hedrar förlaget att de har tro att göra så. Trots att MFS inte är utgivare av boken och att författaren tror på en sammansatt Gudom, så ger den en bra introduktion till den bibliska messiastron. Författaren har en sund förståelse av toráns praxis, att ickejuden inte har samma plikt vad gäller hela torán som juden har.

    De som kritiserar den messianska tron borde läsa denna bok, inte nödvändigtvis för att ändra sin uppfattning, utan för att kunna bemöta messianska troende på ett adekvat och rättvist sätt. Det är alltför mycket halmgubbar som bemöts i bloggarna. Halmgubbe-jägare som Sköld, Frost och Antonia borde vara de första som beställer.

  • Lars skrev: ”Men vi veta att Torahn är god, om man nämligen brukar den såsom Torahn bör brukas ”

    Vad säger skriften att ett rätt bruk av lagen är ? Och för vem/vilka den var avsedd, är väl ännu viktigare att förstå!

    Tyndale (NT)

    1 Timothy 8-11 ”We know that the law is god, if a man use it lawfully, 9 understanding this, how that the law is not given unto a righteous man, but unto the unrighteous and disobedient, to the ungodly and to sinners, to unholy and unclean, to murderers of fathers and murderers of mothers, to manslayers 10 and whoremongers: to them that defile themselves with mankind: to menstealers: to liars and to perjured, and so forth if there be any other thing that is contrary to wholesome doctrine 11 according to the glorious gospell of the holy God, which gospel is committed unto me.

    (1917 års) 1 Tim.8-11 Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom lagen bör brukas, 9 och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor, fadermördare och modermördare, för mandråpare, 10 för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider mot den sunda läran –11 detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens härlighet, varmed jag har blivit betrodd.

    /Antonia

  • Vänner,

    Detta vad inte ett debatt-inlägg utan en generös gåva från ett förlag som lever i tro.

    Kan ni inte läsa boken innan ni börjar debattera vad ni TROR är dess innehåll 😉

    mvh Daniel

  • Vänner,

    Detta vad inte ett debatt-inlägg utan en generös gåva från ett förlag som lever i tro.

    Kan ni inte läsa boken innan ni börjar debattera vad ni TROR är dess innehåll 😉

    mvh Daniel

  • B-O, bra bild! Ett land behöver lagar, för att Människan – den köttsliga – skall veta att uppföra sig vettigt i det kollektiv där hon befinner sig. Men Gud gick ett stegt längre, genom att skapa en ny Människa; med Guds vilja lagd i sitt hjärta; med en håg att göra Guds vilja, att inte ”bedröva Guds helige Ande”. En andlig person med andra ord, och då Gud är Ande, kan hon kommunicera med Honom, genom en DIREKTLINJE! Den linje JESUS ordnade när Han dog på korset: ”en ny och levande väg” till det allra heligaste: till Gud själv.

  • Frid S-e Sköld
    Som jag inbillar mig så finns det människor som kan kan de fem moseböckerna utantill…plus övriga lagar,,,,,,,,jag ser det som …du vet när man sprang orientering i skolan med kartboken om halsen..och ändå sprang man fel……Varför ska man ha lagen hängande om halsen som ett OK och som en börda….när man kan ha innehållet i sitt hjärta…och slippa lagkartan skavande runt halsen.?

  • Lars,

    Nej jag tänker inte testa något laghållande alls!

    Eftersom Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: ”Förbannad är var och en som är upphängd på trä.” (Gal. 3:13)

    Och att Paulus inte kunde ha fel på någon enda punkt, är väl självklart! Han var ju ledd av Guds Ande!

    /Antonia

  • ”Det finns ju alltid de som vill ÅTERVÄNDA till de svaga och arma makter,”

    Zeus, Hermes & co är förvisso svaga och arma makter.

  • ”därför betonade han [Paulus]
    att det inte var lagen, utan Kristus, som var den enda vägen till rättfärdighet!”

    Vem betonar något annat?

  • Lars” Men vi veta att Torahn är god, om man nämligen brukar den såsom Torahn bör brukas, ”

    Och hur gör man det, menar du?

    /Antonia

  • Sköld: Inte bara en hyfsad kännedom utan Paulus fick en särskild uppenbarelsekunskap om vad lagen var till för, därför betonade han
    att det inte var lagen, utan Kristus, som var den enda vägen till rättfärdighet!

    Lagen gavs alltså för att alla skulle inse vidden av sina misslyckanden. Men ju mer vi inser vår egen skuld, desto mer upptäcker vi Guds överflödande godhet då han förlåter oss.

    /Antonia

  • Det finns ju alltid de som vill ÅTERVÄNDA till de svaga och arma makter, Guds folk tidigare levde under, och på så sätt blir ju dessa ”arma makter” på nytt aktualiserade. Makter, vars svaghet fanns i ”köttet”. Det var därför Gud i Kristus JESUS skapade en ny Människa, av andlig art och inte av köttslig.

  • ”Paulus hade ju en hyfsad kännedom om den nu aktuella Torhan,”

    Understatement…

    Det Yeshua gav till Moshe på Horebs berg har varit aktuellt i 3500 år.

    ”nu aktuella”…

  • Finns det i det du tänker på något som motsäger 1 Tim 1:8 menar du? Då är det extra intressant med kapitel och vers.

  • Finns det i det du tänker på något som motsäger 1 Tim 1:8 menar du? Då är det extra intressant med kapitel och vers.

  • ”Men vi veta att Torahn är god, om man nämligen brukar den såsom Torahn bör brukas, ”
    (1 Tim 1:8)

    En god recension, absolut!
    🙂

  • ”Men vi veta att Torahn är god, om man nämligen brukar den såsom Torahn bör brukas, ”
    (1 Tim 1:8)

    En god recension, absolut!
    🙂

  • ”Se, jag skall sända ut min ängel, och han skall bereda väg för mig. Och med hast skall han komma till sitt tempel, den Herre, som I åstunden, ja, förbundets ängel, som I begären, se, han kommer, säger HERREN Sebaot.

    Men vem kan uthärda hans tillkommelses dag, och vem kan bestå, när han uppenbarar sig? Ty han skall vara såsom en guldsmeds eld och såsom valkares såpa.”

    Vilket Förbund (singularis)? Vem är Förbundets ängel?

  • Peter Björk on 9 december, 2012 at 8:28 f m said:

    Ett fantastiskt erbjudande av en fantastisk bok! Hoppas vi får se Skatter i Torahn tillbaka på Aletheia. Passa på att skicka en frivillig gåva till Shabbat Shalom.
    Shalom
    Peter Björk

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Känner du andra som borde läsa detta?