Tro, politik, mediekritik och samhällsanalyser

Middag med Jesus – Bokrecension

Rickard Cruz

Rickard Cruz. Skärmdump Google

[Tradition & Teologi, Kristendomens historia, Våra hebreiska rötter ]

Middag med Jesus är en bok skriven av Rickard Cruz  som på ett annorlunda sätt berättar om nattvarden och vad den ursprungligen var enligt författaren.

Jag har redan sett reaktioner på hans bok från både teologer och andra som uttryckt sig i debattartiklar. Då jag själv under ett antal år haft en del tankar kring vad jag tror nattvarden var tänkt att vara, tyckte jag att det skulle bli väldigt intressant att läsa Rickards bok. För mig, som liksom bokens författare, vuxit upp med en nattvardsfirande som präglats av ett enormt allvar där folk nästan i rädsla för Gud bekänt eventuella synder innan de tog del i nattvarden, är denna bok befriande läsning.

Rickard Cruz’s bok väcker både debatt och ilska i vissa läger, för man utmanar inte en tradition som är nästan 2000 år gammal så där helt utan vidare. För den som intresserar sig för den nytestamentliga innebörden av nattvarden såsom vi läser om i evangelierna, vill jag säga att denna bok är ett måste som en del av studielitteraturen. För vad är nattvarden egentligen? Är den verkligen menad att vara en liturgisk mystisk ritual, där endast en vigd präst skall tillåtas förätta den genom att uttala ord som gör att Kristus på ett magiskt sätt finns i brödet och vinet? Eller är nattvarden tänkt att vara något helt annat som kyrkan på ett tidigt stadium vek bort ifrån?

”Vi skall slåss mot Goliat”, sjunger artisten Laleh i en av sina sånger, och det är nog det bokens författare gör i och med denna bok. Till det yttre kan det se ut som en helt omöjlig uppgift att förändra en så inarbetad tradition och vedertagen sanning som nattvarden trots allt är inom den etablerade kyrkligheten.

Cruz beskriver nattvarden som ”en verklig måltid med riktig mat, överlåten gemenskap och obegränsad sprängkraft”.

Stora delar av bibeln måste läsas med bakgrund i att handlingen äger rum i judiska kontext, och när Jesus talar om sina många metaforer gör han det till judar som förstår dessa på ett helt annat sätt än en icke-jude hade gjort. Richard Cruz förklarar den judiska kulturen och tankegången som är en nödvändighet att förstå om man överhuvudtaget skall kunna diskutera en sådan het potatis som nattvarden blivit de senare åren.

En annan bok i ämnet skriven av en tidigare pastor i Uppsala beskriver nattvarden på ett helt annat och magiskt sätt, och i den boken refererar författaren till en ’nattvardsväckelse’. En nattvardsväckelse vore i mina ögon att vi återupptäckte de bibliska sanningarna såsom de från början var tänkta att vara, och då behöver vi i många fall ta av oss traditionens teologiska glasögon för att kunna se tydligt. Frågan är om vi vågar vi det?

Jag har läst Rickard Cruz’s bok med stor iver och glädje och kan rekommendera den till alla med intresse för bibeln och teologiska frågor. Jag och flera med mig är övertygade att våra andliga rötter inte är att finna i vare sig Rom eller Konstantinopel, men genom att tillåta oss att våga söka efter de rätta, historiska judiska rötterna som helt ofrånkomligen vår kristna tro grundar sig på. Betyder det att vi skall bli judar? Nej, på inget sätt, men vi skall heller inte vara rädda för att närma oss det judiska.

Kan du se för dig Jesus tugga på en oblat och ta en klunk av en bägare vin som genom en ritual ’förvandlats’ till hans kött och blod? Jag kan i alla fall inte det, utan jag tror att den nattvard jag hade firat med Jesus om han besökt mig hade varit den han själv firade med sina lärjungar, nämligen genom att äta en hel måltid med riktigt mat, riktigt bröd och vin.

Vilken glädje det hade varit vid den måltiden!

”När Jesus delade bröd och vin med sina lärjungar skapade han inte en ny religiös ritual. Han tog något som var oerhört naturligt och vardagligt för både judar och greker och gav det en helt ny innebörd. Den tiden var det en självklar del av livet för i princip alla människor att äta tillsammans vid dagens slut och i samband med den måltiden dela bröd och vin med varandra. Att bryta bröd och dela en bägare var synonymt med att dela en gemenskapsmåltid. Jesus startade alltså inte något helt nytt natten då han blev förrådd, utan han tog människors befintliga middagar och gav dem ett helt nytt innehåll.”[1]

CruzKöp boken från XP Media och låt dig utmanas kring nattvarden och våga pröva författarens konklusioner gentemot bibelns ord. Kanske du på sikt vågar kika utanför traditionens murar och även provar på att fira nattvard såsom beskrivet i boken? Själv ser jag fram emot att på sikt börja fira nattvard på ett helt annat sätt än jag tidigare gjort, och då med betoning på just att fira och tacka Jesus för vad han gjort för mig på korset. Vi går påsken i möte nu och låt oss göra det med glädje och tacksamhet för det fullbordade verket.

Trevlig pesach!

Andréas Aletheia profil

Andréas Glandberger